abonnement Unibet Coolblue
pi_163190706
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 juni 2016 21:19 schreef Benger het volgende:
Ik zal Crowdfunding Nederland eens een mailtje sturen met de vraag hoe zij geld bij EZ hebben losgeweekt.
Goed plan. Uit eigen ervaring weet ik dat je echt moet weten van welke regeling je gebruik wilt maken want anders kom je niet verder dan de eerste medewerker.
pi_163430449
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 juni 2016 21:19 schreef Benger het volgende:
Ik zal Crowdfunding Nederland eens een mailtje sturen met de vraag hoe zij geld bij EZ hebben losgeweekt.
Heb je al een reactie gekregen van Crowdfunding Nederland?
pi_163431294
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juli 2016 11:02 schreef Mynheer007 het volgende:

[..]

Heb je al een reactie gekregen van Crowdfunding Nederland?
Nee helaas. Ik vrees dat dat ook niet meer komt.
pi_163501417
Misschien een goed voorbeeld van statuten: de statuten van de VEB; een vergelijkbare belangenvereniging (ik heb de statuten zelf nog niet doorgekeken).
https://www.veb.net/veb-transparant-content/rvt-documentatie
pi_163602244
Handig!
pi_165204422
Beste allemaal,

De afgelopen week heb ik me in samenwerking met Benger gestort op het schrijven van de Statuten en het Huishoudelijke reglement.

We zijn benieuwd wat jullie er van vinden. Feedback kan uiteraard in dit topic gepost worden of via pm/dm.

Statuten: link
Huishoudelijk reglement: link
pi_165233092
Even nog een toelichting van mijn kant:
- voorlopig is onze inzet op een vereniging zonder aparte raad van toezicht. Dat betekent dat het toezicht plaats vind door de algemene vergadering en een op te richten kascommissie.
- er zijn een aantal definities opgenomen, waarmee de doelstelling van de vereniging gedefinieerd wordt: "de behartiging van de belangen van crowdfunders die via één of meerdere crowdfundplatformen investeren in crowdfundprojecten met winstoogmerk". Dus:
• er moet sprake zijn van crowdfunding, waarbij er volgens de definitie sprake moet zijn van een "open oproep', met andere woorden een oproep waarbij de crowd alleen uit klanten bestaat die ook iets anders afnemen (koopzegels van de Albert Hein, Knab 'Crowdfunding') wordt uitgesloten
• we richten ons alleen op crowdfunding waarbij een platform bemiddelt, dus directe crowdfunding waarbij een bedrijf een eigen project aanbiedt sluiten we uit, ook bijvoorbeeld Brickfund (die zelf contractpartij is en dus niet bemiddelt) wordt hiermee uitgesloten

We hebben dus een aantal keuzen gemaakt. Ik hoor het graag als jullie het daar niet mee eens zijn.
  zondag 11 september 2016 @ 01:15:15 #58
442908 crowd-fundi
ik bankier, dus ik ben
pi_165238053
Over Knab is in het andere topic meen ik ook al gediscussieerd. Ik zie niet zo gauw waarom Knab geen "open oproep" kan plaatsen en bijv. GVE wel. Of ik nu alleen kan inloggen omdat ik een bankrekening heb of dat ik alleen kan inloggen als ik geregistreerd sta als investeerder, daar zie ik geen principieel verschil in.
pi_165240145
quote:
0s.gif Op zondag 11 september 2016 01:15 schreef crowd-fundi het volgende:
Over Knab is in het andere topic meen ik ook al gediscussieerd. Ik zie niet zo gauw waarom Knab geen "open oproep" kan plaatsen en bijv. GVE wel. Of ik nu alleen kan inloggen omdat ik een bankrekening heb of dat ik alleen kan inloggen als ik geregistreerd sta als investeerder, daar zie ik geen principieel verschil in.
We verschillen blijkbaar van mening over hoe een open oproep moet worden uitgelegd. Dat is lastig, omdat dit soort begrippen natuurlijk wel helder moet zijn. Mijn enge definitie van dit begrip is wel ingegeven door de vrees dat bij een te ruime definitie te veel verschillende zaken onder crowdfunding vallen. Ik heb geen Knab rekening en dus voor mij hoeft Knab er niet bij te horen. Maar ik wil wel graag een heldere definitie.

De AFM hanteert een andere definitie: "Crowdfunding is het investeren met of uitlenen van relatief kleine bedragen door een grote groep investeerders (geldgevers) aan particulieren of ondernemingen (geldvragers) via een doorgaans online platform (crowdfundingplatform)."

Met de definitie van de AFM hebben we het over 52 crowdfundingplatformen volgens het register van de AFM. Dat aantal groeit. Lendahand bijvoorbeeld heeft haar aanvraag voor een ontheffing nog in behandeling. Ook Knab heeft geen ontheffing, maar mogelijk wordt meegelift op die van Collin.

Ik stel voor om de definitie van de AFM over te nemen. Dan zou de definitie er als volgt uit kunnen zien: "crowdfunding: het investeren met of uitlenen van relatief kleine bedragen door een grote groep investeerders (crowdfunders) aan particulieren of ondernemingen (geldvragers) via een doorgaans online platform (crowdfundingplatform)"

[ Bericht 11% gewijzigd door Benger op 11-09-2016 08:19:28 ]
pi_165240248
Nog wat spellingsdingetjes:
• art. 2 wordt de zin plots afgebroken met een <enter>.
• in 3.1 staat nog een stuk tekst cursief
• De vraag is hoe we woorden als crowdfundingsplatform, crowdfundingsproject en crowdfundingspitch willen schrijven. Veelal worden de Engelse schrijfwijzen gebruikt: crowdfunding platform, crowdfunding project en crowdfunding pitch. De AFM hanteert vernederlandste schrijfwijzen en schrijft het zonder tussen-s aan elkaar: crowdfundingplatform. Ik ben weer voor de AFM schrijfwijze, dus zonder tussen-s.
• in 3.1 - Dit behelst onder meer; <-- daar hoort een : te staan.
• 14.09. --> 14.9.
• 18.7 vermogen,of, <-- ontbreekt een spatie
• 18.7 punt aan einde zin ontbreekt
pi_165272094
quote:
0s.gif Op zondag 11 september 2016 08:40 schreef Benger het volgende:
Nog wat spellingsdingetjes:
• art. 2 wordt de zin plots afgebroken met een <enter>.
• in 3.1 staat nog een stuk tekst cursief
• De vraag is hoe we woorden als crowdfundingsplatform, crowdfundingsproject en crowdfundingspitch willen schrijven. Veelal worden de Engelse schrijfwijzen gebruikt: crowdfunding platform, crowdfunding project en crowdfunding pitch. De AFM hanteert vernederlandste schrijfwijzen en schrijft het zonder tussen-s aan elkaar: crowdfundingplatform. Ik ben weer voor de AFM schrijfwijze, dus zonder tussen-s.
• in 3.1 - Dit behelst onder meer; <-- daar hoort een : te staan.
• 14.09. --> 14.9.
• 18.7 vermogen,of, <-- ontbreekt een spatie
• 18.7 punt aan einde zin ontbreekt
Laten we inderdaad maar de schrijfwijze van de afm volgen. De overige comments zal ik ook even verwerken.
pi_165272710
In art 1 van de Akte van oprichting staat:
Bestuur: het orgaan belast....

Vervolgens staat er ook een definitie van "orgaan" genoemd. Dit is een beetje verwarrend met de definitie van bestuur
pi_165790931
De feedback op de statuten is inmiddels verwerkt. De prioriteiten liggen nu bij het bijeen krijgen van startkapitaal, het samenstellen van het bestuur en het oprichten van de vereniging middels een notariele akte.

Het startkapitaal zal ten goede komen aan:
- De notaris (+-¤400,-)
- Vergaderlocatie oprichtingsvergadering (+-¤250,-) (Als een member een vergaderlocatie tegen een vriendenprijs/onkostenvergoeding kan regelen schroom dan niet omdat even hier of via dm/pm te laten weten)
- Website (kosten hangen heel erg af van wat we willen maar aan hostingskosten etc. ontkom je sowieso niet).

Grofweg lijkt het me verstandig om minimaal ¤1000,- op te halen als startbudget. We zouden dit op een drietal manieren bijeen kunnen krijgen:
- Vooruit betalen contributie leden, waarmee toegang wordt verkregen tot de oprichtingsvergadering
- Een crowdfundingscampagne via een site als gofundme.com/dreamordonate.nl: totale kosten van een campagne komen uit op +- 6% van het totaal ingelegde geld.
- Lening van (één van de) leden aan de vereniging die later middels contributies terugbetaald worden

Poll: Hoe gaan we het startkapitaal bij elkaar krijgen?
Vooruitbetaling contributie
Crowdfundingcampagne
Lening
Ik wil geen financiele bijdrage leveren
Tussenstand:


Dan de vorming van het bestuur. en commissies. Het bestuur is verantwoordelijke voor het dagelijks opereren van de vereniging. Een bestuursfunctie zal naar mijn inschatting max 10 uur per maand kosten. Voor het bestuur zijn we sowieso opzoek naar een voorzitter, penningmeester, secretaris en iemand die handig is met ICT.

Leden van de kascommissie zullen alleen in de periode voorafgaand aan de jaarvergadering wat tijd moeten steken in het controleren van de jaarrekening/verslag. Andere commisies kunnen zich focussen op bepaalde doelstellingen zoals onderzoek, uitwinning zekerheden etc. Deze commissies kunnen in een later stadium door de algemene vergadering benoemd worden.

Hier even een poll om de animo voor een actieve bijdrage te polsen.

Poll: Wie zou een actieve rol willen vervullen in de vereniging?
Ja, als voorzitter
Ja, als penningmeester
Ja, als secretaris
Ja, als ICT-expert
Ja, als kascommissielid
Nee, maar ik word wel lid
Nee, en ik word ook geen lid
Tussenstand:


Alvast bedankt voor de terugkoppeling.
pi_165796572
Heb je een berichtje gestuurd over het beschikbaar stellen van een gebouw in het midden van het land voor de vergadering.

Verneem wel of er interesse is.

Ga nog even nadenken over lidmaatschap. Rendement is nog niet zo spetterend te noemen dat dergelijke kosten verantwoord kunnen worden.
pi_165798366
Ik wil lid worden onder voorbehoud dat het niet om een hoog bedrag gaat. Feitelijk ben ik al aan het afbouwen van CF maar belangenbehartiging kan geen kwaad.
pi_165801445
Ik heb gestemd op vooruitbetaling contributie. Daar zal nog wel wat geld bij moeten vanuit een lening, maar dat gaat wel lukken.
Ik wil eventueel wel bestuurslid worden. Ik heb een lichte voorkeur voor secretaris, maar ik geloof dat er voor alle functies behalve de voorzitter al mensen bereid waren. In dat geval wil ik het voorzitterschap wel op me nemen. Penningmeester is niet helemaal mijn ding en ICTer nog minder. Ik heb er nog niet voor gestemd in de poll. Desnoods verdelen we de rollen wel op de vergadering.
pi_165811685
quote:
0s.gif Op donderdag 6 oktober 2016 20:31 schreef Dagobert123 het volgende:
Heb je een berichtje gestuurd over het beschikbaar stellen van een gebouw in het midden van het land voor de vergadering.

Verneem wel of er interesse is.

Ga nog even nadenken over lidmaatschap. Rendement is nog niet zo spetterend te noemen dat dergelijke kosten verantwoord kunnen worden.
Bedankt voor het aanbod. Dat scheelt toch weer een groot stuk in de kosten.

De contributie zal zoveel mogelijk beperkt worden. Het eerste jaar is echter wel het duurste jaar gelijk met de kosten voor de notaris maar daarna kunnen de kosten gedekt worden door een contributie in de orde grootheid van een paar tientjes.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')