Ach gutquote:
Het is vast heel erg, een miskraam. Maar het is toch te zot dat een bureaucratisch gereedschap zou moeten worden vervuild om de persoonlijke emotionele problemen van mensen op te lossen? Laat die mensen in therapie gaan, geef ze een beeldje en een zoen. Maar gebruik de basisadministratie voor levende mensen, waar die voor is.quote:"Ons doodgeboren dochtertje hoort er voor ons gewoon bij", zegt Natasja Geyteman. Haar kind overleed acht jaar geleden voor de geboorte. Zij ontving echter nooit een geboorteakte. "We gaan vaak naar haar graf en vieren ieder jaar haar verjaardag. Dan is het heel pijnlijk dat ze niet in de registers te vinden is."
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Helemaal super.
Tadaaquote:Haar kind overleed acht jaar geleden voor de geboorte. Zij ontving echter nooit een geboorteakte
Mensen die hun verdriet niet binnenshuis houden, maar elk jaar op facebook zetten hoe erg het is.quote:Op maandag 29 februari 2016 14:26 schreef Proximo het volgende:
[..]
Tadaa
Mens moet niet zo janken, als je 8 jaar na een miskraam daar af en toe mee zit dan is dat normaal en prima. Als je daar een papieren erkenning voor wil hebben en ieder jaar de *verjaardag* viert dan ben je niet goed snik.
Het is een persoonlijk emotioneel probleem. Dat los je niet op een bureaucratische manier op.quote:Op maandag 29 februari 2016 14:26 schreef Proximo het volgende:
[..]
Tadaa
Mens moet niet zo janken, als je 8 jaar na een miskraam daar af en toe mee zit dan is dat normaal en prima. Als je daar een papieren erkenning voor wil hebben en ieder jaar de *verjaardag* viert dan ben je niet goed snik.
Dus volgens Geytemans hebben die 2 papiertjes meer gewicht dan je eigen herinnering.quote:Geyteman is het daar mee eens. Zij vindt dat haar doodgeboren kind zowel een geboorte- als een overlijdensakte verdient. "Als moeder weet je wie er bij je gezin hoort. Ons dochtertje is niet meer bij ons. Toch wil ik mijn twee andere kinderen graag meegeven dat ze nog een zusje hebben gehad."
Dank u!quote:
Is geen miskraam.quote:Op maandag 29 februari 2016 14:26 schreef Proximo het volgende:
[..]
Tadaa
Ze willen een officiele vastlegging (met filmpjes) van de conceptie.quote:Op maandag 29 februari 2016 14:39 schreef Weltschmerz het volgende:
Willen ze dan ook dat bij een abortus een geboorte-akte wordt verstrekt?
Nee, als je het kind naar het ziekenhuis/dokter wilt brengen. Daar begint je eerste dossier.quote:Op maandag 29 februari 2016 14:42 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Eigenlijk is je kind pas echt erkent als er een tafeltje en stoeltje voor is gereserveerd op een school.
Eigenlijk zou je moeten wachten tot de nabestaanden zijn overleden.quote:Op maandag 29 februari 2016 14:44 schreef Weltschmerz het volgende:
Ik vind eigenlijk ook dat overlijdensaktes moeten uitblijven totdat iedereen het overlijden goed en wel verwerkt heeft.
Ze krijgen sowieso al een overlijdensakte begreep ik.quote:Op maandag 29 februari 2016 14:48 schreef Stompzinnig het volgende:
Maar ze willen dus een geboorte- en overlijdensakte? Waarbij dan het overlijden eerder is dan de geboorte?
Verder heel naar voor ze natuurlijk, je gaat je echt wel hechten aan zo'n ongeboren kind,maar ik zie geen enkele reden om die akte af te gwvwn.
Dat gaat de ambetnaar van de burgerlijke stand een hoop werk schelenquote:Op maandag 29 februari 2016 14:44 schreef Weltschmerz het volgende:
Ik vind eigenlijk ook dat overlijdensaktes moeten uitblijven totdat iedereen het overlijden goed en wel verwerkt heeft.
Maar de geboorteakte zou dan een tijdstip moeten krijgen van na het overlijden. Beetje vreemd.quote:Op maandag 29 februari 2016 14:49 schreef Physsic het volgende:
[..]
Ze krijgen sowieso al een overlijdensakte begreep ik.
Na 24weken zwangerschap moet je het kind ook verplicht een naam geven en begraven/cremeren.
Als de zwangerschap verder is dan 24 weken ben je echter wel verplicht aangifte te doen, en te voldoen aan de eisen in de wet op de lijkbezorging.quote:Op maandag 29 februari 2016 14:48 schreef Stompzinnig het volgende:
Maar ze willen dus een geboorte- en overlijdensakte? Waarbij dan het overlijden eerder is dan de geboorte?
Verder heel naar voor ze natuurlijk, je gaat je echt wel hechten aan zo'n ongeboren kind,maar ik zie geen enkele reden om die akte af te geven.
Bron?quote:Op maandag 29 februari 2016 14:48 schreef broodjepindakaashagelslag het volgende:
Registreren van een doodgeboren baby
Het onderscheid dat de wet maakt tussen baby’s die dood geboren worden voor of na 24 weken zwangerschap heeft ook gevolgen voor de aangifte bij de Burgerlijke Stand.
Een baby die na 24 weken zwangerschap dood ter wereld komt, valt onder de Wet van de Lijkbezorging. Dat wil zeggen dat het overlijden van de baby, ook al is het levenloos geboren, dient te worden gemeld bij de Burgerlijke Stand. Deze geeft een ‘akte van een levenloos geboren kind’ af.
Bovendien kan de baby ook in het overlijdensregister (en evt. trouwboekje) opgenomen worden. Dit kan meestal in hetzelfde bezoek geregeld worden. De verdere afhandeling is hetzelfde als andere sterfgevallen. Zo is ook de Verklaring van Overlijden van een arts nodig en is het ‘verlof tot begraven of cremeren’ verplicht.
Als de zwangerschap korter dan 24 weken heeft geduurd en de baby dood geboren wordt, is de Wet op de Lijkbezorging niet van toepassing. Er zijn dus ook geen regels. Dit betekent dat ouders zelf kunnen kiezen of ze hun baby willen laten registreren, en of zij de baby willen begraven of cremeren. Ondanks dat de wet geen kinderen erkent die levenloos geboren worden vanaf 16 weken tot 24 weken zwangerschap, is de ambtenaar van de Burgerlijke Stand verplicht een ‘akte vaneen levenloos geboren kind’ af te geven wanneer de nabestaanden dat verlangen. Bij welk aantal weken deze verplichting ontstaat, is nog onduidelijk.
Registratie mag dus wel, het hoeft niet. Steeds vaker geven ouders hun baby aan. Het erkennen van een baby die de zwangerschap niet langer dan 24 weken heeft volbracht, kan een grote betekenis hebben voor de ouders. De baby wordt opgenomen in het overlijdensregister (en evt. trouwboekje) en de ‘akte van een levenloos geboren kind’ wordt afgegeven. Ook besluiten ouders vaker de baby te begraven of cremeren. De burgemeester kan toestemming tot begraven of cremeren afgeven, maar nodig is dit niet. De beheerder van de begraafplaats of het crematorium heeft wel een verklaring van een arts nodig waaruit blijkt dat de overleden baby geboren is vóór 24 weken zwangerschapsduur.
In sommige gevallen wil het nog wel eens onduidelijk zijn voor de ambtenaren van de Burgerlijke Stand wat er nu precies kan. Het is daarom raadzaam van te voren contact op te nemen met Burgerzaken van de gemeente en uit te leggen wat u wilt. Probeer dan ook gelijk een afspraak te maken, dat voorkomt lang wachten.
Ik vond het ook bijzonder kwetsend dat ik bij een notaris een afschrift van de akte van overdracht kreeg, terwijl ik emotioneel nog lang geen afscheid had genomen van dat huis.quote:Op maandag 29 februari 2016 14:48 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Eigenlijk zou je moeten wachten tot de nabestaanden zijn overleden.
http://www.doodeenvoudig.(...)strerenvanoverlijdenquote:Op maandag 29 februari 2016 14:51 schreef H.FR het volgende:
[..]
Bron?
Er is dus blijkbaar al een hele regeling voor.
Doodeenvoudigquote:Op maandag 29 februari 2016 14:54 schreef broodjepindakaashagelslag het volgende:
[..]
http://www.doodeenvoudig.(...)strerenvanoverlijden
Ik vind het behoorlijk ziek als je je eigen kinderen, die dat hele gedoe nooit hebben meegemaakt op jonge leeftijd emotioneel gaat belasten met je eigen issues. Iets wat deze vrouw doet.quote:Op maandag 29 februari 2016 14:41 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Is geen miskraam.
En je kan je serieus afvragen wie hier nu niet goed snik is, deze vrouw die 40 weken zwanger was of iemand die reageert zoals jij Proximo
wat maakt dat eigenlijk uit? dat moet die vrouw toch zelf weten het is haar kind.quote:Op maandag 29 februari 2016 15:08 schreef Proximo het volgende:
[..]
Ik vind het behoorlijk ziek als je je eigen kinderen, die dat hele gedoe nooit hebben meegemaakt op jonge leeftijd emotioneel gaat belasten met je eigen issues. Iets wat deze vrouw doet.
Ze heeft een akte van doodgeboren kind. Waarom moet dat persé in de burger administratie opgenomen worden, zodat 1 vrouw die haar issues niet weet te verwerken dan happy is? Het is er niet voor bedoeld.
En hoe doet ze dat? Door openbaar met volwassen te praten over een geboorteakte die alleen geleverd wordt als het kind één seconden geleefd heeft?quote:Op maandag 29 februari 2016 15:08 schreef Proximo het volgende:
[..]
Ik vind het behoorlijk ziek als je je eigen kinderen, die dat hele gedoe nooit hebben meegemaakt op jonge leeftijd emotioneel gaat belasten met je eigen issues. Iets wat deze vrouw doet.
Ik denk dat het meer dan één vrouw is die het graag anders ziet, zie de petitie die door 81.000 mensen getekend is. En het "issues" noemen klinkt nogal neerbuigend, waarom houd je die toon aan?quote:Ze heeft een akte van doodgeboren kind. Waarom moet dat persé in de burger administratie opgenomen worden, zodat 1 vrouw die haar issues niet weet te verwerken dan happy is? Het is er niet voor bedoeld.
Het is natuurlijk een ontzettend drama, dus daar mag je best issue's mee hebben, waar we neerbuigend over moeten doen is dat mensen gaan denken, eisen zelfs, dat allerlei noodzakelijke bureaucratische vastleggingen ten dienste moeten staan van hun persoonlijke verwerking. Dat is niet alleen akelig egoistisch, het is ook ontzettend dom.quote:Op maandag 29 februari 2016 15:19 schreef opgebaarde het volgende:
Ik denk dat het meer dan één vrouw is die het graag anders ziet, zie de petitie die door 81.000 mensen getekend is. En het "issues" noemen klinkt nogal neerbuigend, waarom houd je die toon aan?
Wat de overheid zelf al in de kaart speelt door aangifte te verplichten.quote:Op maandag 29 februari 2016 18:58 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Het is natuurlijk een ontzettend drama, dus daar mag je best issue's mee hebben, waar we neerbuigend over moeten doen is dat mensen gaan denken, eisen zelfs, dat allerlei noodzakelijke bureaucratische vastleggingen ten dienste moeten staan van hun persoonlijke verwerking. Dat is niet alleen akelig egoistisch, het is ook ontzettend dom.
Het is geen erkenning, ook niet voor een gezond kind. Geen idee wat alle functies ervan zijn, en het staat mensen vrij om vol te schieten bij een officieel papiertje, maar daar zijn ze in ieder geval niet voor.quote:Op maandag 29 februari 2016 19:23 schreef Leandra het volgende:
[..]
Wat de overheid zelf al in de kaart speelt door aangifte te verplichten.
Het telt bij een zwangerschap van meer dan 24 weken qua verplichtingen aan alle kanten hetzelfde als het overlijden van een levend persoon, maar als je erkenning wilt voor dat doodgeboren kind aangifte van moest doen kan dat weer niet?
quote:Omroep Brabant
Het dochtertje van Petra en Terence Polak werd dood geboren. Het dochtertje van Petra en Terence Polak werd dood geboren.
Ze willen erkenning voor hun doodgeboren kindje Raven en dus starten Petra en Terence een petitie
HELMOND - "Het voelt alsof je keer op keer een klap in je gezicht krijgt." Zo omschrijft Petra Polak het feit dat haar doodgeboren dochtertje Raven niet kan worden bijgeschreven in de Basisregistratie personen (BRP). De wet staat dat niet toe en Petra en haar man Terence willen dat veranderen. Om dat te bereiken zijn twee vrouwen een petitie gestart, waar Terence en Petra zich van harte bij aansloten.
De petitie Ik wil ook in het BRP is al bijna vijfhonderd keer getekend.
'Ik ben wél vader'
Op 10 juni 2015 werd Raven Polak geboren in het ziekenhuis in Helmond. Ze was al dood. Een dag ervoor stopte haar hartje met kloppen. "Je bent dan verplicht om aangifte te doen. Maar Raven wordt niet bijgeschreven in de BRP", vertelt haar vader Terence Polak.
"Het voelt net alsof ze vinden dat je geen vader bent, maar zo voel ik me wel. Als andere mensen inloggen op mijnoverheid.nl zien ze alle informatie over hun kinderen. Bij mij staat er niets. Dus volgens de regering ben ik geen vader, maar dat ben ik wel. Ik heb een heel mooie dochter."
'Alsof je verdriet niet erkend wordt'
De geboorteaangifte van een kindje dat dood wordt geboren, is verplicht, staat te lezen op de website van de Rijksoverheid. Dat geldt voor een doodgeboren kindje na een zwangerschap van 24 weken of langer.
"Ik heb 36 weken lang toegeleefd naar de komst van Raven", vertelt Terence. "Daar komt abrupt een einde aan. Dat is al een klap op zich. Uiteindelijk zeggen ze eigenlijk dat je geen kind hebt. Het voelt alsof je verdriet niet erkend wordt."
'Geef onze kinderen een stem'
Met de petitie willen Petra en Terence dat doodgeboren kinderen ook worden opgenomen in het BRP. "Het is gewoon heel wrang. Je wilt dat de kinderen op deze manier toch een stem krijgen. Ze hebben nooit kunnen spreken, maar ze verdienen een plekje op deze wereld."
Ik vrees dat Terence sowieso een waardeloze vader zou zijn, als hij alleen zich alleen iets kan voelen als het van de overheid mag.quote:Op maandag 29 februari 2016 20:42 schreef Physsic het volgende:
Terence voelt zich hierdoor geen vader.
[..]
Die mensen moeten dringend in therapie.quote:Op maandag 29 februari 2016 20:42 schreef Physsic het volgende:
Terence voelt zich hierdoor geen vader.
[..]
Ik kan me goed voorstellen dat er ook mensen zijn die liever niet hebben dat instanties kunnen zien hoeveel doodgeboren kinderen je hebt gehad..quote:Voor het gebruik en de toegankelijkheid van gegevens uit de BRP gelden strikte regels. Hierdoor blijft de privacy gewaarborgd. Burgers hebben het recht hun gemeente te vragen om hun persoonsgegevens geheim te houden. Deze geheimhouding geldt niet voor instanties die de gegevens nodig hebben om hun taken uit te voeren. Zij mogen de gegevens daarom gebruiken.
Hier is niks tegen te doen hoor. Ze zijn vader en moeder geworden.quote:Op maandag 29 februari 2016 20:48 schreef Disana het volgende:
[..]
Die mensen moeten dringend in therapie.
Als die mensen dat zo voelen, dan vind ik dat hun zaak. Maar het gaat niet helpen daar de bureaucratie mee op te zadelen.quote:Op maandag 29 februari 2016 21:12 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Hier is niks tegen te doen hoor. Ze zijn vader en moeder geworden.
Edit: oeps sorry, ik zeg vader en moeder, ik twijfel nu een beetje of dat officieel wel helemaal waar is want het "wezen" is net niet geboren.
Hoeveel extra bureaucratie gaat het eigenlijk om, ze waren ook al verplicht aangifte te doen, en kennelijk kan het naleven van de wet op de lijkbezorging ook worden gecontroleerd voor iemand die niet bestaan heeft.quote:Op maandag 29 februari 2016 21:13 schreef Disana het volgende:
[..]
Als die mensen dat zo voelen, dan vind ik dat hun zaak. Maar het gaat niet helpen daar de bureaucratie mee op te zadelen.
ik zie niemand prediken om de overlijdensaktes van deze wezens per direct te schrappen. Waarom is dat?quote:Op maandag 29 februari 2016 21:13 schreef Disana het volgende:
[..]
Als die mensen dat zo voelen, dan vind ik dat hun zaak. Maar het gaat niet helpen daar de bureaucratie mee op te zadelen.
Zoals ik het begrijp, willen de mensen van deze petitie dat het doodgeboren kind in de burgerlijke stand wordt bijgeschreven als kind. Of dat veel rompslomp is weet ik niet, maar ik vind het in strijd met de realiteit en daarom lijkt het me een slecht idee.quote:Op maandag 29 februari 2016 21:16 schreef Leandra het volgende:
[..]
Hoeveel extra bureaucratie gaat het eigenlijk om, ze waren ook al verplicht aangifte te doen, en kennelijk kan het naleven van de wet op de lijkbezorging ook worden gecontroleerd voor iemand die niet bestaan heeft.
Dus als je 38 weken zwanger bent en je kind overlijdt een dag voor de geboorte heb je nooit een kind gehad, maar als het tijdens of direct na de geboorte overlijdt wel?quote:Op maandag 29 februari 2016 21:19 schreef Disana het volgende:
[..]
Zoals ik het begrijp, willen de mensen van deze petitie dat het doodgeboren kind in de burgerlijke stand wordt bijgeschreven als kind. Of dat veel rompslomp is weet ik niet, maar ik vind het in strijd met de realiteit en daarom lijkt het me een slecht idee.
Omdat je zonder die akte het kind niet mag begraven of cremeren.quote:Op maandag 29 februari 2016 21:18 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
ik zie niemand prediken om de overlijdensaktes van deze wezens per direct te schrappen. Waarom is dat?
Maar dat ben je weer verplicht te doen... als ouders van dat kind dat niet bestaat.quote:Op maandag 29 februari 2016 21:22 schreef Physsic het volgende:
[..]
Omdat je zonder die akte het kind niet mag begraven of cremeren.
Cru, maar daar komt het volgens mij wel op neer.quote:Op maandag 29 februari 2016 21:21 schreef Leandra het volgende:
[..]
Dus als je 38 weken zwanger bent en je kind overlijdt een dag voor de geboorte heb je nooit een kind gehad, maar als het tijdens of direct na de geboorte overlijdt wel?
Als het daar op neerkomt, waarom moet je dan aangifte doen en ben je verplicht het kind te begraven/cremeren?quote:Op maandag 29 februari 2016 21:25 schreef Disana het volgende:
[..]
Cru, maar daar komt het volgens mij wel op neer.
Waarom vraag je deze dingen aan mij? Ik heb het niet bedacht.quote:Op maandag 29 februari 2016 21:27 schreef Leandra het volgende:
[..]
Als het daar op neerkomt, waarom moet je dan aangifte doen en ben je verplicht het kind te begraven/cremeren?
Als ik een hoogzwangere vrouw neersteek in haar buik, waarbij de feutes direct overlijdt. Dat is toch moord maar dan is dat moord op een nooit bestaand kind, toch? Hoe noem je je dan als ouder?quote:Op maandag 29 februari 2016 21:24 schreef Leandra het volgende:
[..]
Maar dat ben je weer verplicht te doen... als ouders van dat kind dat niet bestaat.
Het is simpelweg niet logisch dat ouders wel verplicht zijn aangifte te doen van de geboorte van het overleden kind en een begrafenis/crematie te verzorgen van dat overleden kind dat kennelijk niet bestaat of bestaan heeft.quote:Op maandag 29 februari 2016 21:27 schreef Disana het volgende:
[..]
Waarom vraag je deze dingen aan mij? Ik heb het niet bedacht.
Als iemand naar Nederland verhuist en zich laat inschrijven in het BRP, dan worden eventuele kinderen die op dat moment al zijn overleden ook niet gemeld.quote:Op maandag 29 februari 2016 21:24 schreef Leandra het volgende:
[..]
Maar dat ben je weer verplicht te doen... als ouders van dat kind dat niet bestaat.
Het is interessanter om te zien hoe de wet dat ziet, als ouder zal het zeker als moord op haar kind gezien worden.quote:Op maandag 29 februari 2016 21:29 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Als ik een hoogzwangere vrouw neersteek in haar buik, waarbij de feutes direct overlijdt. Dat is toch moord maar dan is dat moord op een nooit bestaand kind, toch? Hoe noem je je dan als ouder?
Het BRP is niet een register voor alle mensen die bestaan hebben.quote:Op maandag 29 februari 2016 21:30 schreef Leandra het volgende:
[..]
Het is simpelweg niet logisch dat ouders wel verplicht zijn aangifte te doen van de geboorte van het overleden kind en een begrafenis/crematie te verzorgen van dat overleden kind dat kennelijk niet bestaat of bestaan heeft.
Die kinderen zijn dan ook niet verplicht onder de NL wet aangegeven en begraven toch?quote:Op maandag 29 februari 2016 21:31 schreef Physsic het volgende:
[..]
Als iemand naar Nederland verhuist en zich laat inschrijven in het BRP, dan worden eventuele kinderen die op dat moment al zijn overleden ook niet gemeld.
Dat heeft namelijke geen enkele functie in het BRP.
Dus je handelt niet in strijd met de wet op de lijkbezorging als je een niet-bestaand kind in je eigen tuin begraaft?quote:Op maandag 29 februari 2016 21:33 schreef Physsic het volgende:
[..]
Het BRP is niet een register voor alle mensen die bestaan hebben.
Het is voor persoonsgegevens van inwoners van Nederland, om de overheid te ondersteunen in hun taak.
Je moet de akte van overlijden en het BRP los van elkaar beschouwen.quote:Op maandag 29 februari 2016 21:34 schreef Leandra het volgende:
[..]
Die kinderen zijn dan ook niet verplicht onder de NL wet aangegeven en begraven toch?
Nogmaals; akte van overlijden (en Wlb) staan los van het BRP.quote:Op maandag 29 februari 2016 21:35 schreef Leandra het volgende:
[..]
Dus je handelt niet in strijd met de wet op de lijkbezorging als je een niet-bestaand kind in je eigen tuin begraaft?
Ja, dat is fijn, zo'n simpele bureaucratische insteek, maar daar hebben ouders van een overleden kind niet veel aan.quote:Op maandag 29 februari 2016 21:37 schreef Physsic het volgende:
[..]
Nogmaals; akte van overlijden (en Wlb) staan los van het BRP.
Het is wel een overleden kind. Er is toch een (speciale) overlijdensakte?quote:Op maandag 29 februari 2016 21:40 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ja, dat is fijn, zo'n simpele bureaucratische insteek, maar daar hebben ouders van een overleden kind niet veel aan.
Oh wacht, het is geen overleden kind natuurlijk, nee nou dan maakt het niet uit hè.
maar wel deel van het gezinnetje en zonder inschrijving bestaan die kinderen niet, ben je geen ouder van die kinders en hebben je overige kinderen geen broers en of zussen.quote:Op maandag 29 februari 2016 21:34 schreef Leandra het volgende:
[..]
Die kinderen zijn dan ook niet verplicht onder de NL wet aangegeven en begraven toch?
Die kinderen bestaan gewoon in het land waar ze geboren en/of overleden zijn.quote:Op maandag 29 februari 2016 22:20 schreef bijdehand het volgende:
[..]
maar wel deel van het gezinnetje en zonder inschrijving bestaan die kinderen niet, ben je geen ouder van die kinders en hebben je overige kinderen geen broers en of zussen.
maar niet in nederland, hier mogen ze niet compleet zijn...quote:Op maandag 29 februari 2016 22:25 schreef Leandra het volgende:
[..]
Die kinderen bestaan gewoon in het land waar ze geboren en/of overleden zijn.
Maar het gaat hier om kinderen die wel in Nederland geboren en begraven/gecremeerd zijn, en niet in de achtertuin begraven, want dat mocht niet, het was immers een kind dat begraven moest worden volgens de wet op de lijkbezorging.quote:Op maandag 29 februari 2016 22:35 schreef bijdehand het volgende:
[..]
maar niet in nederland, hier mogen ze niet compleet zijn...
Een foetus is geen mens. Je kunt enkel en alleen mensen vermoorden.quote:Op maandag 29 februari 2016 21:32 schreef Leandra het volgende:
[..]
Het is interessanter om te zien hoe de wet dat ziet, als ouder zal het zeker als moord op haar kind gezien worden.
ja maar wel erg zielig voor de ouders en de wet dient ook voor deze mensen veranderd te worden imhoquote:Op maandag 29 februari 2016 22:39 schreef Leandra het volgende:
[..]
Maar het gaat hier om kinderen die wel in Nederland geboren en begraven/gecremeerd zijn, en niet in de achtertuin begraven, want dat mocht niet, het was immers een kind dat begraven moest worden volgens de wet op de lijkbezorging.
Prima joh, trek het maar in het extreme om verder niet op het onderwerp in te hoeven gaan.quote:Op maandag 29 februari 2016 23:06 schreef bijdehand het volgende:
[..]
ja maar wel erg zielig voor de ouders en de wet dient ook voor deze mensen veranderd te worden imho
goed verweer, lekker inhoudelijkquote:Op maandag 29 februari 2016 23:08 schreef Leandra het volgende:
[..]
Prima joh, trek het maar in het extreme om verder niet op het onderwerp in te hoeven gaan.
Dat is ook precies mijn punt. De emotionele problemen van de "ouders" worden niet opgelost met bureaucratie maar met therapie.quote:Op maandag 29 februari 2016 21:40 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ja, dat is fijn, zo'n simpele bureaucratische insteek, maar daar hebben ouders van een overleden kind niet veel aan.
Oh wacht, het is geen overleden kind natuurlijk, nee nou dan maakt het niet uit hè.
Overheid kan probleem nooit oplossen, maar wel vastleggen wat er is gebeurd.quote:Op dinsdag 1 maart 2016 07:23 schreef Ringo het volgende:
Maar waarom kan de overheid dit probleem niet voor mij oplossen?
Nee? Niet echt geboren?quote:Op dinsdag 1 maart 2016 10:07 schreef Vader_Aardbei het volgende:
Een doodgeboren kind is niet echt geboren, en verdient dus ook geen geboorteakte. Natuurlijk verdient het geen erkenning. Zal best pijnlijk zijn, maar dat is dan jammer.
Hoe weet jij dat? Jij kent mevrouw persoonlijk?quote:Op maandag 29 februari 2016 14:56 schreef opgebaarde het volgende:
Deze petitie ligt nogal gevoelig hier![]()
En dan te bedenken dat die mevrouw Geyteman niet eens een Marokkaan of asielzoeker is
Wat heeft geloof te maken met Marrokanen en asielzoekers?quote:Op maandag 29 februari 2016 15:00 schreef matthias24 het volgende:
[..]
wat heeft het geloof daar nou weer mee te maken?
Dan komt de ooievaar gewoon niet langs en kun je weer gewoon verder gaan met je leven, duhquote:Op dinsdag 1 maart 2016 10:15 schreef Leandra het volgende:
[..]
Nee? Niet echt geboren?
Hoe denk jij eigenlijk dat een bevalling gaat als je hoogzwanger bent en je kind al overleden is?
Bureaucratie is bot en koud. Deze mensen hebben niets aan een bureaucratische oplossing, ze hebben therapie nodig.quote:Op dinsdag 1 maart 2016 10:19 schreef Jigzoz het volgende:
Ik ben weleens zo naïef om te denken dat de botte koudheid van een deel van Nederland alleen boven komt drijven als het om buitenlanders gaat. Maar nee.
ik pik deze er even uit, aangezien deze het helderst isquote:Op maandag 29 februari 2016 21:19 schreef Disana het volgende:
[..]
Zoals ik het begrijp, willen de mensen van deze petitie dat het doodgeboren kind in de burgerlijke stand wordt bijgeschreven als kind. Of dat veel rompslomp is weet ik niet, maar ik vind het in strijd met de realiteit en daarom lijkt het me een slecht idee.
dus een baby is pas mens na de eerste hap lucht?quote:Op maandag 29 februari 2016 23:05 schreef hardewerker3 het volgende:
[..]
Een foetus is geen mens. Je kunt enkel en alleen mensen vermoorden.
Nee, dat zeg ik niet. Maar het is wel een feit dat het kind nooit buiten de baarmoeder heeft geleefd en in die zin dus ook niet bestaan. Dat dit onverteerbaar is voor de rouwende ouders kan ik me voorstellen, maar dat los je met een papiertje dat de realiteit ontkent niet op naar mijn mening.quote:Op dinsdag 1 maart 2016 17:12 schreef simmu het volgende:
[..]
ik pik deze er even uit, aangezien deze het helderst is![]()
een doodgeboren kind is wel degelijk een kind. jij lijkt hier te zeggen dat het kind doodgeboren was en dus niet bestaat. die mensen zijn geen ouders, ze hebben geen recht meer op alle normale dingen wanneer een kind geboren wordt. want het werd doodgeboren.
die gedachtengang is voor veel ouders van een doodgeboren kind onverteerbaar. kan ik me prima voorstellen.
en even een andere kwestie: "miskraam" is niet de correcte term voor een doodgeboren baby. miskraam gebruik je wanneer een zwangerschap in vroeg stadium misgaat. dat is al erg genoeg, het dekt de lading niet wanneer je kind doodgaat in je buik.
oh, ok. hoe is je redenatie dan bij prematuurkindjes? die leven in een kunstmatige baarmoeder tenslotte, kunnen evenmin leven buiten de baarmoeder. hoezo is dat dan anders?quote:Op dinsdag 1 maart 2016 17:16 schreef Disana het volgende:
[..]
Nee, dat zeg ik niet. Maar het is wel een feit dat het kind nooit buiten de baarmoeder heeft geleefd en in die zin dus ook niet bestaan. Dat dit onverteerbaar is voor de rouwende ouders kan ik me voorstellen, maar dat los je met een papiertje dat de realiteit ontkent niet op naar mijn mening.
Hoe bedoel je, is dat dan anders? Of zij leven of niet? In mijn ogen leven ze, maar dat lijkt me niet echt van belang voor deze discussie, die gaat over de vraag of je doodgeboren baby's moet laten erkennen. Mensen hebben verdriet en willen een papiertje, ik denk niet dat dit het verdriet weg gaat nemen. Verder denk ik er niet zo heel veel over en heb ik het gelukkig nooit meegemaakt.quote:Op dinsdag 1 maart 2016 17:18 schreef simmu het volgende:
[..]
oh, ok. hoe is je redenatie dan bij prematuurkindjes? die leven in een kunstmatige baarmoeder tenslotte, kunnen evenmin leven buiten de baarmoeder. hoezo is dat dan anders?
Omdat het onwenselijk is als mensen de overblijfselen fijn in eigen tuin begraven of maar lukraak in de vuilnisbak of de sloot mikken. Daarbij zal er toch enige vorm van registratie moeten zijn indien Abortus of babymoord illegaal is, anders kan iedereen zijn kind wel krijgen zonder medische assistentie, het de nek omdraaien en in de glasbak kieperen, en later zeggen: Neuh was al dood, heb het maar weggegooid, tja dan valt er niets meer te controleren. Maar als jij dit geen probleem vind, en het ook niet erg vind om bij het omspitten van de tuin de babylijken van de vorige bewoners tussen je spruiten te vinden dan mag dat.quote:Op maandag 29 februari 2016 21:27 schreef Leandra het volgende:
[..]
Als het daar op neerkomt, waarom moet je dan aangifte doen en ben je verplicht het kind te begraven/cremeren?
ja, welke realiteit? hoezo ontkennen? die baby was er wel. wat wordt er dan ontkent wanneer dat kind een nummer krijgt zoals alle andere baby's?quote:Op dinsdag 1 maart 2016 17:16 schreef Disana het volgende:
[..]
Nee, dat zeg ik niet. Maar het is wel een feit dat het kind nooit buiten de baarmoeder heeft geleefd en in die zin dus ook niet bestaan. Dat dit onverteerbaar is voor de rouwende ouders kan ik me voorstellen, maar dat los je met een papiertje dat de realiteit ontkent niet op naar mijn mening.
Die baby heeft als burger nooit bestaan, waarom dan wel zo inschrijven.quote:Op dinsdag 1 maart 2016 17:37 schreef simmu het volgende:
[..]
ja, welke realiteit? hoezo ontkennen? die baby was er wel. wat wordt er dan ontkent wanneer dat kind een nummer krijgt zoals alle andere baby's?
je had het over nooit buiten de baarmoeder geleefd, vandaar.quote:Op dinsdag 1 maart 2016 17:21 schreef Disana het volgende:
[..]
Hoe bedoel je, is dat dan anders? Of zij leven of niet? In mijn ogen leven ze, maar dat lijkt me niet echt van belang voor deze discussie, die gaat over de vraag of je doodgeboren baby's moet laten erkennen. Mensen hebben verdriet en willen een papiertje, ik denk niet dat dit het verdriet weg gaat nemen. Verder denk ik er niet zo heel veel over en heb ik het gelukkig nooit meegemaakt.
Is wel het moment waarop het een baby wordquote:Op dinsdag 1 maart 2016 17:15 schreef simmu het volgende:
[..]
dus een baby is pas mens na de eerste hap lucht?
Er bestaat twee aktes:quote:Op dinsdag 1 maart 2016 17:15 schreef simmu het volgende:
[..]
wat is het verschil dan. leg mij het eens uit. hier een prima valide voorbeeld:quote:Op dinsdag 1 maart 2016 17:42 schreef hottentot het volgende:
[..]
Die baby heeft als burger nooit bestaan, waarom dan wel zo inschrijven.
Dit hele gebeuren past precies bij deze tijd waarin mensen steeds meer gevoelige watjes worden en overal maar erkenning van willen. Volgende stap is natuurlijk dat je een kind al bij de burgerlijke stand in mag schrijven bij 6 maanden zwangerschap omdat je dan de gezinsuitbreiding sterker beleeft
Ik zal wel de empathie van een dood varken hebben, maar ik moet werkelijk helemaal de pot op van deze versofting van de maatschappij.
telt toegediende zuurstof ook dan eigenlijk?quote:Op dinsdag 1 maart 2016 17:46 schreef hottentot het volgende:
[..]
Is wel het moment waarop het een baby word
ja. of moet je soms geheim houden dat je kind dan in ieder geval geboren is? net alsof mensen niet weten of iemand zwanger is. meestal zijn dat dan geboortekaartjes en overlijdensbericht ineenquote:Op dinsdag 1 maart 2016 17:47 schreef hottentot het volgende:
Zouden ze dan ook geboortekaartjes willen rondsturen
Ja, ergens moet een lijn getrokken worden he. Naar mijn mening vrij logisch dat dit gebeurt bij het wel of niet levend ter wereld komen.quote:Op dinsdag 1 maart 2016 17:52 schreef simmu het volgende:
[..]
wat is het verschil dan. leg mij het eens uit. hier een prima valide voorbeeld:
een vrouw is zwanger. zeg, 36 weken en alles ging goed. en dan laat de placenta los. dat kan gebeuren, is heel ernstig. opeens is er dan een heleboel bloed. de vrouw roept hulp in. hulp komt, toevallig woont ze in zeg, utrecht, met acadmisch ziekenhuis en nicu en de hele rataplan. alles wordt in werking gesteld voor moeder en kind. de hele medische sjabang (en da's best wat in zo'n situatie)
en nu kan je een munt opwerpen:
kop: de hulp komt te laat en sterft het kind in de buik. --> doodgeboren kind.
munt: moeder en kind doorstaan de spoedkeizersnee, helaas overlijdt het kind na 20 minuten aan complicaties van het opgelopen trauma (zo zal dat omschreven worden in de overlijdensakte). -->levend geboren kind.
in jouw redenatie is het ene kind wel een burger en de andere niet. dus de vraag dan: hoezo dat?
en ja. ik denk dat je de empathie van een dood varken hebt ja. hoera voor zelfkennis. laten we maar hopen dat je nooit iets met dit soort situaties van doen hebt.
wat je nu zegt is niet helemaal waar. in 2010 tenminste niet. ik heb wel degelijk het brn van mijn overleden kind (4 maanden oud) bij de belastingdienst moeten opgeven toen ik medische kosten als opgavepost opvoerde. dingen als verblijf in een ronald mc donald huis vallen daar ook onder, en dat kan dus prima wel van toepassing zijn voor de bevalling. dus ik zou het niet nutteloos noemenquote:Op dinsdag 1 maart 2016 17:50 schreef Physsic het volgende:
[..]
Er bestaat twee aktes:
- Akte van geboorte van levend kind
- Akte van overlijden [Met als speciale versie de Akte van doodgeborene]
Voor zwangerschappen >24 weken moet zodra een levend kind ter wereld komt een geboorteakte worden opgemaakt. Wanneer het gaat om een doodgeboren kindje geldt de Wlb en moet een akte van doodgeborene worden opgemaakt, waarbij het kind wordt geregistreerd in het overlijdensregister.
De mensen van de link uit de OP hebben het ook niet over hetzelfde..
Dat je een geboorteakte wil kan ik me nog enigsinds voorstellen, maar in het BRP is nutteloos.
Het BRP is niet een register voor 'mensen waarvan de overheid erkend dat ze ooit hebben bestaan' ofzo. Er is echt niemand die ontkent dat er sprake was van een zwangerschap ofzo.
Sterker nog, een vermelding in het overlijdensregister kan niet als iemand niet heeft bestaan.
Beter geven we een vrouw de plicht om als zij 12 is alle eitjes een naam te geven, en deze te laten registreren. Nu kan er elke maand een akte van niet bevruchting of een akte van bevruchting worden aangevraagd.quote:Op dinsdag 1 maart 2016 17:58 schreef Physsic het volgende:
Waar zie jij liever de grens? Alle 'kinderen' verplicht inschrijven bij een positieve zwangerschapstest?
jawel, dat is mogelijk: http://www.hln.be/hln/nl/(...)-kan-hoog-zijn.dhtmlquote:Op dinsdag 1 maart 2016 17:55 schreef Physsic het volgende:
Wat ik persoonlijk een stuk opmerkelijker vind, is dat de Wet Lijkbezorging niet geldt voor baby's uit een zwangerschap van < 24 weken die dood geboren worden of binnen 24uur overlijden.
Dat betekent volgens mij dat als een kind na minder dan 24weken zwangerschap ter wereld komt en 23uur later alsnog overlijdt, je het kind geen begrafenis of crematie hoeft te geven.
Nou zal het niet heel vaak voorkomen dat een kind van minder dan 24weken zwangerschap levend ter wereld komt. Wel? Weet ik eigenlijk niet..
quote:Op dinsdag 1 maart 2016 17:54 schreef simmu het volgende:
[..]
ja. of moet je soms geheim houden dat je kind dan in ieder geval geboren is? net alsof mensen niet weten of iemand zwanger is. meestal zijn dat dan geboortekaartjes en overlijdensbericht ineen
Het leeft of het leeft niet.quote:Op dinsdag 1 maart 2016 17:53 schreef simmu het volgende:
[..]
telt toegediende zuurstof ook dan eigenlijk?
welnee, doe niet zo raar. natuurlijk moet er ergens een grens getrokken worden.quote:Op dinsdag 1 maart 2016 17:58 schreef Physsic het volgende:
[..]
Ja, ergens moet een lijn getrokken worden he. Naar mijn mening vrij logisch dat dit gebeurt bij het wel of niet levend ter wereld komen.
Waar zie jij liever de grens? Alle 'kinderen' verplicht inschrijven bij een positieve zwangerschapstest?
zonder slangetje niet, met slangetje wel. zie je het hellend vlak waar je je op bevindt nu?quote:
Het verschil zit hem erin of het als baby (dus als mens) heeft geleefd. Tot die tijd heeft het de status van Foetus.quote:Op dinsdag 1 maart 2016 17:52 schreef simmu het volgende:
wat is het verschil dan. leg mij het eens uit. hier een prima valide voorbeeld:
een vrouw is zwanger. zeg, 36 weken en alles ging goed. en dan laat de placenta los. dat kan gebeuren, is heel ernstig. opeens is er dan een heleboel bloed. de vrouw roept hulp in. hulp komt, toevallig woont ze in zeg, utrecht, met acadmisch ziekenhuis en nicu en de hele rataplan. alles wordt in werking gesteld voor moeder en kind. de hele medische sjabang (en da's best wat in zo'n situatie)
en nu kan je een munt opwerpen:
kop: de hulp komt te laat en sterft het kind in de buik. --> doodgeboren kind.
munt: moeder en kind doorstaan de spoedkeizersnee, helaas overlijdt het kind na 20 minuten aan complicaties van het opgelopen trauma (zo zal dat omschreven worden in de overlijdensakte). -->levend geboren kind.
Nee, dat zie ik niet, dat bedenk jij zelf.quote:Op dinsdag 1 maart 2016 18:04 schreef simmu het volgende:
[..]
zonder slangetje niet, met slangetje wel. zie je het hellend vlak waar je je op bevindt nu?
nope. ik ga in op jouw opmerkingen. een baby kan best eerst even niet ademen. issie dan dood? misschien. misschien ook niet. dan komen ze met allerhande apparaten en dan doettie het wellicht. met machines die alles doen wat de baby zelf zou moeten kunnen doen. soms is het gewoon zo'n dun lijntje wat het verschil maakt.quote:Op dinsdag 1 maart 2016 18:06 schreef hottentot het volgende:
[..]
Nee, dat zie ik niet, dat bedenk jij zelf.
Doodverklaring hangt niet van ademen af maar van een hartslag. Daarom wel of geen slangetje dat maakt niet uit. Het is een puur technisch verhaal of het hart al dan niet klopte op het moment van ter wereld komen. Of het dan zelfstandig kan leven maakt verder niet uit.quote:Op dinsdag 1 maart 2016 18:34 schreef simmu het volgende:
[..]
nope. ik ga in op jouw opmerkingen. een baby kan best eerst even niet ademen. issie dan dood? misschien. misschien ook niet. dan komen ze met allerhande apparaten en dan doettie het wellicht. met machines die alles doen wat de baby zelf zou moeten kunnen doen. soms is het gewoon zo'n dun lijntje wat het verschil maakt.
leven of dood; gooi maar een muntje op.
hm dus je pleit nu voor een langere termijn? Binnen een uur dood is niet opgenomen worden?quote:Op dinsdag 1 maart 2016 18:39 schreef simmu het volgende:
ik denk dat jullie trouwens de medische toestanden aan de ene kant onderschatten (ze kunnen echt heel veel) maar aan de andere kant onderschatten; hoe weet je of een baby een ademteug genomen heeft? de grenzen van medisch ingrijpen zijn niet altijd even helder.
Exact.quote:Op dinsdag 1 maart 2016 17:58 schreef Physsic het volgende:
[..]
Ja, ergens moet een lijn getrokken worden he. Naar mijn mening vrij logisch dat dit gebeurt bij het wel of niet levend ter wereld komen.
nou. dan had je je daarstraks anders uit moeten drukken dan.quote:Op dinsdag 1 maart 2016 18:38 schreef hottentot het volgende:
[..]
Doodverklaring hangt niet van ademen af maar van een hartslag. Daarom wel of geen slangetje dat maakt niet uit. Het is een puur technisch verhaal of het hart al dan niet klopte op het moment van ter wereld komen. Of het dan zelfstandig kan leven maakt verder niet uit.
Als het een vroeggeboorte bij minder dan 24 weken is dan mag dat idd, en bij meer dan 24 weken mag dat niet, want dan moet het volgens de wet op de lijkbezorging behandeld worden.quote:Op dinsdag 1 maart 2016 17:36 schreef hottentot het volgende:
[..]
Omdat het onwenselijk is als mensen de overblijfselen fijn in eigen tuin begraven of maar lukraak in de vuilnisbak of de sloot mikken. Daarbij zal er toch enige vorm van registratie moeten zijn indien Abortus of babymoord illegaal is, anders kan iedereen zijn kind wel krijgen zonder medische assistentie, het de nek omdraaien en in de glasbak kieperen, en later zeggen: Neuh was al dood, heb het maar weggegooid, tja dan valt er niets meer te controleren. Maar als jij dit geen probleem vind, en het ook niet erg vind om bij het omspitten van de tuin de babylijken van de vorige bewoners tussen je spruiten te vinden dan mag dat.
Je moet wel bedenken dat de meesten van ons hier nooit bij stilgestaan hebben; uit je reacties blijkt dat jij er wel al eens over nagedacht hebt en mogelijk ervaring mee hebt. Voor mij, als niet-ervaringsdeskundige, is het wel raar dat je een kindje dat nooit buiten de baarmoeder heeft geleefd erkend wilt hebben alsof het dat wel deed. De realiteit is nu juist dat het kindje dat niet heeft gehaald, en daar zullen de ouders hoe dan ook mee in het reine moeten komen.quote:Op dinsdag 1 maart 2016 17:43 schreef simmu het volgende:
[..]
je had het over nooit buiten de baarmoeder geleefd, vandaar.
ik denk niet dat iets het verdriet weg kan nemen. maar ik denk wel dat het helpt in de verwerking wanneer je niet plots ook nog eens in een andere positie staat dan andere ouders wiens kind dood is. zeker in het licht dat je dus wel de verplichtingen hebt die komen bij het regelen van alles rondom je dode kind.
kijk, het is nu beter geregeld dan nog veel vroeger. toen namen ze het dode kindje gewoon weg bij de moeder en de familie kreeg niet eens te horen wat er met het lijk gebeurde. (niet gedoopt = niet op het kerkhof) maar ik kan me dus prima voorstellen dat je met je doodgeboren kind gewoon hetzelfde behandeld wil worden als wanneer je kind een hap lucht nam en toen doodging. da's toch niet zo raar mensen?
Kinderen die de zwangerschap waarschijnlijk niet eens bewust hebben meegemaakt ga je ook zo verknipt maken.quote:Toch wil ik mijn twee andere kinderen graag meegeven dat ze nog een zusje hebben gehad.
Hoe moeilijk is het nou gewoon dat als iemand inlogt op mijnoverheid.nl dat die overleden kinderen (waarvan ze aangifte moesten doen) dan ook bij de kinderen staan?quote:Op dinsdag 1 maart 2016 20:36 schreef Repelsteeltju het volgende:
Ik begrijp het oprecht niet, welk einde dient deze waanzin?
Ik bedoel, maak dan gewoon een facebookpagina.
Als het niet uit maakt doen we het niet. Dan hoeven we de basisadministratie niet te misbruiken voor het verwerken van trauma's, want daar is het niet voor bedoeld.quote:
mijn kindje heeft geleefd. ik vind je woorden mooi en getuigen van inlevingsvermogenquote:Op dinsdag 1 maart 2016 20:29 schreef Disana het volgende:
[..]
Je moet wel bedenken dat de meesten van ons hier nooit bij stilgestaan hebben; uit je reacties blijkt dat jij er wel al eens over nagedacht hebt en mogelijk ervaring mee hebt. Voor mij, als niet-ervaringsdeskundige, is het wel raar dat je een kindje dat nooit buiten de baarmoeder heeft geleefd erkend wilt hebben alsof het dat wel deed. De realiteit is nu juist dat het kindje dat niet heeft gehaald, en daar zullen de ouders hoe dan ook mee in het reine moeten komen.
Dat jij dit al vanaf de OP niet serieus nam was wel duidelijk.quote:Op dinsdag 1 maart 2016 20:53 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Als het niet uit maakt doen we het niet. Dan hoeven we de basisadministratie niet te misbruiken voor het verwerken van trauma's, want daar is het niet voor bedoeld.
Eerder in het topic is al aangegeven dat er een aantal mogelijkheden en zelfs verplichtingen zijn om het lijk te registreren, blijkbaar is dat niet genoeg. Mijn inschatting is dat het nooit genoeg is om dat het probleem niet administratief is maar emotioneel.
Dan en niet eerder? Doe eens een poging, leg uit: waar gaat het deze mensen eigenlijk om?quote:je [...] werkelijk niet snapt waar dit over gaat, tot je met je eigen dode kind in je handen staat.
Ja dat wens ik inderdaad niemand toe. Maar je moet mensen met emotionele "schade" dan ook niet de beleidsvoering laten bepalen.quote:Op dinsdag 1 maart 2016 20:48 schreef Leandra het volgende:
[..]
Hoe moeilijk is het nou gewoon dat als iemand inlogt op mijnoverheid.nl dat die overleden kinderen (waarvan ze aangifte moesten doen) dan ook bij de kinderen staan?
Wat maakt het uit?
De geboorte van het overleden kind is geregistreerd, het kind is begraven/gecremeerd, de gemeente vangt er zelfs leges begraafrecht voor, maar het kind bij de ouders in de gegevens vermelden is teveel moeite?
Man, man, man. En daar dan ook nog eens over tekeer gaan omdat je in je complete gebrek aan mededogen werkelijk niet snapt waar dit over gaat, tot je met je eigen dode kind in je handen staat.
welke mensen en wie moet wat eigenlijk uitleggen dan?quote:Op dinsdag 1 maart 2016 20:58 schreef Repelsteeltju het volgende:
[..]
Dan en niet eerder? Doe eens een poging, leg uit: waar gaat het deze mensen eigenlijk om?
er is toch een graf?quote:Op dinsdag 1 maart 2016 20:55 schreef simmu het volgende:
[..]
mijn kindje heeft geleefd. ik vind je woorden mooi en getuigen van inlevingsvermogenweet je, ik kan me gewoon diep echt indenken dat wanneer je kind dood gaat in je buik, dat je echt met heel je hart en ziel wil dat er ergens erkenning is dat je kind er wel was, ook al leefde het niet meer. want je kind, die was er wel, met de plichten, dan ook de rechten. want dat kind, dat was er wel.
Mijn medeleven. Ja, ik kan me wel voorstellen dat je het bestaan van je kindje, ook al was het alleen in de buik, graag erkend wilt zien. Ik begrijp ook dat de bestaande stappen na de geboorte niet voldoende zijn voor de mensen van de petitie. Maar ik denk ook nog steeds dat je wel wat hulp kunt gebruiken als je er zoveel aan ophangt. Misschien heb ik het mis.quote:Op dinsdag 1 maart 2016 20:55 schreef simmu het volgende:
[..]
mijn kindje heeft geleefd. ik vind je woorden mooi en getuigen van inlevingsvermogenweet je, ik kan me gewoon diep echt indenken dat wanneer je kind dood gaat in je buik, dat je echt met heel je hart en ziel wil dat er ergens erkenning is dat je kind er wel was, ook al leefde het niet meer. want je kind, die was er wel, met de plichten, dan ook de rechten. want dat kind, dat was er wel.
als het alleen om de geboorteakte zou gaan, zijn we snel klaar met de discussie. dood of levend, het kind wordt geboren tijdens de bevalling. of heb je wellicht een goede definitie van "geboren worden"?quote:Op dinsdag 1 maart 2016 20:59 schreef Trommeldaris het volgende:
[..]
Ja dat wens ik inderdaad niemand toe. Maar je moet mensen met emotionele "schade" dan ook niet de beleidsvoering laten bepalen.
Waarom wil jij zo graag een zwaardere druk op het ambtelijk systeem? Waarom zou je een geboorteakte willen voor iemand die niet geboren is?
Moeten mensen die nog rijlessen nemen ook een rijbewijs krijgen?
Emotie is geen reden om het wel te doen. Als je na 8 jaar nog de "verjaardag" van je voor de geboorte overleden kind aan het "vieren" bent, gaat dit echt niet helpen.
nee ik heb een urn (2 stuks zelfs)quote:
Niet geboren? Wat dan wel?quote:Op dinsdag 1 maart 2016 20:59 schreef Trommeldaris het volgende:
[..]
Ja dat wens ik inderdaad niemand toe. Maar je moet mensen met emotionele "schade" dan ook niet de beleidsvoering laten bepalen.
Waarom wil jij zo graag een zwaardere druk op het ambtelijk systeem? Waarom zou je een geboorteakte willen voor iemand die niet geboren is?
Moeten mensen die nog rijlessen nemen ook een rijbewijs krijgen?
Emotie is geen reden om het wel te doen. Als je na 8 jaar nog de "verjaardag" van je voor de geboorte overleden kind aan het "vieren" bent, gaat dit echt niet helpen.
Lees de OP, mijn reactie daarop en de reactie op mijn reactie. Dan heb je alles dat je nodig hebt om die vragen te beantwoorden.quote:Op dinsdag 1 maart 2016 20:59 schreef simmu het volgende:
[..]
welke mensen en wie moet wat eigenlijk uitleggen dan?
Ah het is puur emotioneel. Nu ben ik wel benieuwd naar jouw inschatting met je "dat het nooit genoeg is". Nou stel he, er wordt gehoor gegeven aan dit verzoek. Wat kunnen we daarna verwachten van deze gekkies die hun emoties niet in de hand hebben?quote:Op dinsdag 1 maart 2016 20:53 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Als het niet uit maakt doen we het niet. Dan hoeven we de basisadministratie niet te misbruiken voor het verwerken van trauma's, want daar is het niet voor bedoeld.
Eerder in het topic is al aangegeven dat er een aantal mogelijkheden en zelfs verplichtingen zijn om het lijk te registreren, blijkbaar is dat niet genoeg. Mijn inschatting is dat het nooit genoeg is om dat het probleem niet administratief is maar emotioneel.
dat is toch erkenning genoeg?quote:
Levend ter wereld komen.quote:Op dinsdag 1 maart 2016 21:04 schreef simmu het volgende:
[..]
als het alleen om de geboorteakte zou gaan, zijn we snel klaar met de discussie. dood of levend, het kind wordt geboren tijdens de bevalling. of heb je wellicht een goede definitie van "geboren worden"?
de hele situatie is bij ons niet van toepassing, mijn zoon leefde 4 maandenquote:
ja dat is zo. Maar registratie helpt niet bij de verwerking, therapie welquote:Op dinsdag 1 maart 2016 21:09 schreef simmu het volgende:
[..]
de hele situatie is bij ons niet van toepassing, mijn zoon leefde 4 maandendie ging niet bij voor geboorte dood
kantje boord dat, maar hey; die opmerking over muntjes kwam ergens vandaag. soms zijn dingen gewoon heel shitty domme pech. of geluk. net vanaf welke kant je het bekijkt.
ik ben het met je eens dat er grenzen moeten zijn hoor. maar de grens die er nu ligt is gewoon kut. als je de linkt bekijkt die ik gaf, dan kan je ook lezen dat medici het niet altijd even lekker volgen. dus de ene doodgeborene met 33 weken is de andere niet. de een wordt wel erkend als "ja. dit kind werd geboren bij deze mensen" en de ander op dezelfde termijn niet. leg het toch gewoon vast op die 24 weken grens die al voor meer dingen geldt en klaar.quote:Op dinsdag 1 maart 2016 21:08 schreef Trommeldaris het volgende:
[..]
Levend ter wereld komen.
Je moet ergens een grens trekken. Het is niet leuk, maar wel de waarheid.
Een nutteloze administratieve handeling lijkt me in ieder geval niet de oplossing. Meer psychische ondersteuning voor mensen die hun kinderen tijdens zwangerschap verliezen lijkt me een veel beter plan.
dat ben ik niet met je eens. die registratie is een enorme erkenning van zelfs de staat :dit kind was er. die bestond, dit kind is geboren"quote:Op dinsdag 1 maart 2016 21:12 schreef bijdehand het volgende:
[..]
ja dat is zo. Maar registratie helpt niet bij de verwerking, therapie wel
Ja, dat is dan toch bizar dat als zo'n baby binnen 24 overlijdt, dat die wettelijk gezien hetzelfde kan worden behandeld als een vroege miskraam oid. Tenminste, dat is zoals ik het denk te lezen.quote:Op dinsdag 1 maart 2016 18:01 schreef simmu het volgende:
[..]
jawel, dat is mogelijk: http://www.hln.be/hln/nl/(...)-kan-hoog-zijn.dhtml
in nederland doen we medisch pas dingen na de 24 weken grens. maar ja. het is soms heel naar. daarom is er dus rond de 20 weken een uitgebreide medische echo, om te zien of alles wel ok is.quote:Op dinsdag 1 maart 2016 21:16 schreef Physsic het volgende:
[..]
Ja, dat is dan toch bizar dat als zo'n baby binnen 24 overlijdt, dat die wettelijk gezien hetzelfde kan worden behandeld als een vroege miskraam oid. Tenminste, dat is zoals ik het denk te lezen.
Wie ben jij om te bepalen dat registratie niet helpt?quote:Op dinsdag 1 maart 2016 21:12 schreef bijdehand het volgende:
[..]
ja dat is zo. Maar registratie helpt niet bij de verwerking, therapie wel
Hoezo zou dat kind niet bestaan hebben? Is het bestaan van een kind werkelijk alleen af te leiden aan een inschrijving in het Basis Registratie Personen? Daarvoor hadden die ouders geen enkele band met het kind?quote:Op dinsdag 1 maart 2016 21:22 schreef Leandra het volgende:
[..]
Wie ben jij om te bepalen dat registratie niet helpt?
Je stelt dat ze therapie nodig hebben om het te verwerken.
Wat moeten ze volgens jou met therapie verwerken? De dood van hun kind? Van dat kind dat niet bestaat?
Ik ben het met je eens dat er duidelijkheid moet zijn. Maar het levend ter wereld komen vind ik een logische stap.quote:Op dinsdag 1 maart 2016 21:14 schreef simmu het volgende:
[..]
ik ben het met je eens dat er grenzen moeten zijn hoor. maar de grens die er nu ligt is gewoon kut. als je de linkt bekijkt die ik gaf, dan kan je ook lezen dat medici het niet altijd even lekker volgen. dus de ene doodgeborene met 33 weken is de andere niet. de een wordt wel erkend als "ja. dit kind werd geboren bij deze mensen" en de ander op dezelfde termijn niet. leg het toch gewoon vast op die 24 weken grens die al voor meer dingen geldt en klaar.
dat kind heeft een graf, dus het bestaatquote:Op dinsdag 1 maart 2016 21:22 schreef Leandra het volgende:
[..]
Je stelt dat ze therapie nodig hebben om het te verwerken.
Wat moeten ze volgens jou met therapie verwerken? De dood van hun kind? Van dat kind dat niet bestaat?
een graf zegt hetzelfde. Of een urn.quote:Op dinsdag 1 maart 2016 21:16 schreef simmu het volgende:
[..]
dat ben ik niet met je eens. die registratie is een enorme erkenning van zelfs de staat :dit kind was er. die bestond, dit kind is geboren"
en natuurlijk helpt therapie ook (denk ik)
Het bestaat niet als ze inloggen op mijnoverheid.nl en dan bij het tabblad "kinderen" kijken.quote:Op dinsdag 1 maart 2016 21:42 schreef bijdehand het volgende:
[..]
dat kind heeft een graf, dus het bestaat
De dood moet verwerkt worden, niet dmv registratie in een algemeen systeem
kinderen die onder de 24 weken ter wereld komen leven geregeld wel. alleen niet heel lang.quote:Op dinsdag 1 maart 2016 21:31 schreef Trommeldaris het volgende:
Ik ben het met je eens dat er duidelijkheid moet zijn. Maar het levend ter wereld komen vind ik een logische stap.
Alles daaronder baseer je op emotie en dan is er geen grens, dan gaat het zo ver als je wilt.
Jij, ja jij bent de reden dat magnetiseurs en chiropractors en gebedsgenezers vergoed worden.quote:Op dinsdag 1 maart 2016 21:22 schreef Leandra het volgende:
Maar het heeft een grafquote:Op dinsdag 1 maart 2016 21:44 schreef Leandra het volgende:
[..]
Het bestaat niet als ze inloggen op mijnoverheid.nl en dan bij het tabblad "kinderen" kijken.
dat is bullshitquote:Op dinsdag 1 maart 2016 21:42 schreef bijdehand het volgende:
[..]
dat kind heeft een graf, dus het bestaat
De dood moet verwerkt worden, niet dmv registratie in een algemeen systeem
Whut?quote:Op dinsdag 1 maart 2016 21:46 schreef Repelsteeltju het volgende:
[..]
Jij, ja jij bent de reden dat magnetiseurs en chiropractors en gebedsgenezers vergoed worden.
nee. dat doet het niet, dat durf ik wel te stellen.quote:Op dinsdag 1 maart 2016 21:44 schreef bijdehand het volgende:
[..]
een graf zegt hetzelfde. Of een urn.
erkenning van een overheid. Dat jij, ne man, je ouders, je familie en je vrienden het kind erkennen is niet genoeg?quote:Op dinsdag 1 maart 2016 21:47 schreef simmu het volgende:
[..]
dat is bullshit
idd. de dood moet verwerkt worden. erknning is dan een hele grote stap.
dan ben je iig geen ouder, daar heb je gelijk in.quote:Op dinsdag 1 maart 2016 21:44 schreef Leandra het volgende:
[..]
Het bestaat niet als ze inloggen op mijnoverheid.nl en dan bij het tabblad "kinderen" kijken.
Laat maar wie ben ik om te oordelen over welke ongerelateerde handelingen helpen een kwaal te verlichten.quote:
Het heeft een graf, de gemeente ontvangt er zelfs grafleges voor, maar verder bestaat het niet.quote:Op dinsdag 1 maart 2016 21:46 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Maar het heeft een graf
En anders gewoon therapie zoeken
Meer bureaucratie wil niemand
Jawel, want staat in overlijdensregister.quote:Op dinsdag 1 maart 2016 21:52 schreef Leandra het volgende:
[..]
Het heeft een graf, de gemeente ontvangt er zelfs grafleges voor, maar verder bestaat het niet.
En dan volgt er een hoop drama vanwege "al die extra bureaucratie".
Na 10 jaar kun km wel een rekening van de gemeente krijgen voor het verlengen van de grafrechten, maar bij je gegevens vind je het kind nergens terug.
De vergelijking die je maakt met dat soort kwakzalvers is zo ongeveer dat je zorgverzekeraar je er naartoe stuurt maar vervolgens weigert het te vergoeden.quote:Op dinsdag 1 maart 2016 21:49 schreef Repelsteeltju het volgende:
[..]
Laat maar wie ben ik om te oordelen over welke ongerelateerde handelingen helpen een kwaal te verlichten.
Ik ga werken aan mijn sarcasme als jij belooft je energie beter te gaan besteden en dus ophoudt om je argumenten te blijven herhalen tegen vooringenomen lui die hun standpunt absoluut niet gaan aanpassen.quote:Op dinsdag 1 maart 2016 21:52 schreef Leandra het volgende:
[..]
Het heeft een graf, de gemeente ontvangt er zelfs grafleges voor, maar verder bestaat het niet.
En dan volgt er een hoop drama vanwege "al die extra bureaucratie".
Na 10 jaar kun km wel een rekening van de gemeente krijgen voor het verlengen van de grafrechten, maar bij je gegevens vind je het kind nergens terug.
Ik heb geen overlijdensregister op mijnoverheid.nlquote:Op dinsdag 1 maart 2016 21:55 schreef Physsic het volgende:
[..]
Jawel, want staat in overlijdensregister.
Maar daar kun je zelf niet in kijken, je kunt inloggen op mijnoverheid.nl daar vind je gegevens van je ouders en je kinderen, maar als je kind tijdens de bevalling overlijdt staat je kind er niet bij.quote:Op dinsdag 1 maart 2016 21:55 schreef Physsic het volgende:
[..]
Jawel, want staat in overlijdensregister.
quote:Op dinsdag 1 maart 2016 21:58 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Ik ga werken aan mijn sarcasme als jij belooft je energie beter te gaan besteden en dus ophoudt om je argumenten te blijven herhalen tegen vooringenomen lui die hun standpunt absoluut niet gaan aanpassen.
linkje?quote:Op dinsdag 1 maart 2016 22:01 schreef Physsic het volgende:
Oh, nvm. Heb de antwoorden op de schriftelijke vragen al gevonden!
Even lezen.
Omdat een levenloos geboren kind geen rechten of plichten heeft waar de overheid rekening mee moet houden bij het uitvoeren van haar taak.quote:Op dinsdag 1 maart 2016 22:03 schreef Leandra het volgende:
[..]
Maar daar kun je zelf niet in kijken, je kunt inloggen op mijnoverheid.nl daar vind je gegevens van je ouders en je kinderen, maar als je kind tijdens de bevalling overlijdt staat je kind er niet bij.
Waar ik het al absurd vind dat je daar de BSN van je ouders en meerderjarige kinderen kunt zien, zou ik niet weten waarom een doodgeboren kind daar niet bij zou kunnen staan.
Akte kan je gewoon opvragen.quote:Op dinsdag 1 maart 2016 22:01 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Ik heb geen overlijdensregister op mijnoverheid.nl
Omdat het de data vertroebelt. Misschien kunnen ze een categorie onzin aanmaken waar mensen hun huisdieren, ongeboren kinderen en dergelijke tegen betaling kunnen registreren.quote:Op dinsdag 1 maart 2016 22:03 schreef Leandra het volgende:
Maar daar kun je zelf niet in kijken, je kunt inloggen op mijnoverheid.nl daar vind je gegevens van je ouders en je kinderen, maar als je kind tijdens de bevalling overlijdt staat je kind er niet bij.
Waar ik het al absurd vind dat je daar de BSN van je ouders en meerderjarige kinderen kunt zien, zou ik niet weten waarom een doodgeboren kind daar niet bij zou kunnen staan.
Plasterk zal dus geen wetswijziging voorstellen. De Tweede Kamer heeft het recht van initiatief, dus ook een of meer Kamerleden kunnen dat doen. En dan is het aan het parlement om voor of tegen te stemmen.quote:Op dinsdag 1 maart 2016 22:11 schreef Physsic het volgende:
Hier de antwoorden van Plasterk:
https://www.rijksoverheid(...)geboren-kinderen.pdf
vooringenomen ben je, las ik hierquote:Op dinsdag 1 maart 2016 22:25 schreef Physsic het volgende:
Ik ben er juist op tegen om levenloos geboren kinderen in te schrijven in het BRP.
Als in; als ik een levenloos geboren kind had/krijg, heb ik dat liever niet in het BRP staan.
Dat is echt onzin. Mijn argumenten zijn strikt zakelijk.quote:Op dinsdag 1 maart 2016 20:55 schreef Leandra het volgende:
[..]
Dat jij dit al vanaf de OP niet serieus nam was wel duidelijk.
Sterker nog; je hebt het topic alleen maar geopend om die mensen belachelijk te maken.
Flinke jongen
Een baby = baby, wanneer het geboren is.quote:Op dinsdag 1 maart 2016 17:15 schreef simmu het volgende:
[..]
ja als je net als wij vindt dat opname niet nodig isquote:
Eens met dit.quote:Op dinsdag 15 maart 2016 18:55 schreef Disana het volgende:
In de Trouw van vandaag staat hierover een artikel
http://www.trouw.nl/tr/nl(...)n-geboorteakte.dhtml
De petitie is uiteindelijk ondertekend door 82.000 mensen en aangeboden aan de Twede Kamer. Een meerderheid van de Tweede Kamer steunt het idee om een geboorteakte af te geven voor doodgeboren kinderen. Volgens Ronald Plasterk echter stuit het bijschrijven in het BRP op administratief-technische problemen.
Het wordt mij niet helemaal duidelijk wat de bezwaren van Plasterk zijn, anders dan dat het register alleen is bedoeld voor de overheid voor het uitvoeren van taken. Volgens Jaap Doek hoeft dit helemaal geen probleem te zijn.quote:Op dinsdag 15 maart 2016 20:04 schreef Physsic het volgende:
[..]
Eens met dit.
Geboorteakte lijkt me wat voor te zeggen. Bijschrijven in het BRP heeft zeer weinig kans.
Plasterk zegt:quote:Op dinsdag 15 maart 2016 20:17 schreef Disana het volgende:
[..]
Het wordt mij niet helemaal duidelijk wat de bezwaren van Plasterk zijn, anders dan dat het register alleen is bedoeld voor de overheid voor het uitvoeren van taken. Volgens Jaap Doek hoeft dit helemaal geen probleem te zijn.
http://leidenlawblog.nl/a(...)f-stillborn-children
quote:Vanuit de doelstelling van de Wet Basisregistratie Personen (BRP) - overheidsorganen voorzien van de in de registratie opgenomen gegevens voor zover zij die gegevens nodig hebben voor de vervulling van hun taak - worden geen gegevens ontleend aan de akte van een levenloos geboren kind voor opname in de BRP. In de basisregistratie personen wordt over een ingeschreven persoon uitsluitend een set van algemene basisgegevens opgenomen die in beginsel nodig is voor de overheidsorganen bij de uitvoering van hun taken. Geen gegevens worden opgenomen en bewaard die geen algemene functie hebben binnen de overheid. Hiermee is niet alleen de doelmatigheid, maar ook de bescherming van de persoonlijke levenssfeer gediend. 1 Opname in de BRP van gegevens over een levenloos geboren kind, die niet noodzakelijk zijn voor de vervulling van de taken van overheidsorganen of aangewezen derden, is niet in overeenstemming met het doel en de uitgangspunten van de basisregistratie personen.
Voor de inschrijving in de BRP na een geboorte in Nederland knoopt de Wet BRP aan bij het bestaan van een geboorteakte. De voorwaarden waaronder een geboorteakte wordt opgemaakt zijn geregeld in Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek, dat niet voorziet in de mogelijkheid om ten aanzien van een levenloos ter wereld gekomen kind een geboorteakte op te maken. Wel wordt er door de ambtenaar van de burgerlijke stand een akte van een levenloos geboren kind opgemaakt, die in het register van overlijden wordt opgenomen (artikel 1:19i BW). Er is dus wel een authentieke akte met betrekking tot de geboorte van het kind in de registers van de burgerlijke stand opgenomen, maar er vindt geen inschrijving van een nieuwe ingezetene in de basisregistratie personen plaats.
Dank. Zoals ik het ook hier weer lees, vindt hij het dus niet nodig het doodgeboren kind in de BRP op te nemen. Maar het kan wel, want ik zie geen praktische bezwaren.quote:
Praktische bezwaren ben ik inderdaad ook niet tegen gekomen.quote:Op dinsdag 15 maart 2016 20:32 schreef Disana het volgende:
[..]
Dank. Zoals ik het ook hier weer lees, vindt hij het dus niet nodig het doodgeboren kind in de BRP op te nemen. Maar het kan wel, want ik zie geen praktische bezwaren.
Dat is mooi van Amsterdam, dat verdient navolging.quote:Op dinsdag 15 maart 2016 20:43 schreef Physsic het volgende:
[..]
Praktische bezwaren ben ik inderdaad ook niet tegen gekomen.
Hier het hele document trouwens:
https://www.rijksoverheid(...)geboren-kinderen.pdf
Ondertussen zijn er nog wat extra vragen gesteld volgens mij.
Overigens las ik vanmiddag dat de gemeente Amsterdam wel een soort geboorteakte uitgeeft, waarop de geboortedatum en datum van overlijden op dezelfde dag valt.
Datum geboorte is later dan datum overlijden.quote:Op dinsdag 15 maart 2016 20:32 schreef Disana het volgende:
Dank. Zoals ik het ook hier weer lees, vindt hij het dus niet nodig het doodgeboren kind in de BRP op te nemen. Maar het kan wel, want ik zie geen praktische bezwaren.
Ja, daar heb je gelijk in, waarschijnlijk kan het systeem dat niet aan zoals het nu is. Maar toch: een meerderheid van de Tweede Kamer is voor registratie. Dan zou je denken dat er wel een mouw aan te passen is als men het echt wil.quote:Op dinsdag 15 maart 2016 21:13 schreef Gia het volgende:
[..]
Datum geboorte is later dan datum overlijden.
Dat pikt zo'n systeem al niet.
En dan kun je wel voor het gemak een dag later of dezelfde dag invullen, maar dat klopt dan weer niet volgens de verdrietige ouders.
Vraag me ook af waar dan de grens ligt. Levensvatbaarheid is al erg vroeg in de zwangerschap, bijvoorbeeld.
Abortus mag tot 24 weken en vanaf 26 weken zou een kindje het kunnen redden na een vroeggeboorte.
Ik zou me erin kunnen vinden dat een kind nog wel geregistreerd mag worden als het tijdens de bevalling overlijdt. Je kunt dan de geboortedatum en sterfdatum van dezelfde dag gebruiken, zelfde tijd ook.
Whut??quote:Op maandag 29 februari 2016 14:41 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Ze willen een officiele vastlegging (met filmpjes) van de conceptie.
quote:Op dinsdag 15 maart 2016 21:13 schreef Gia het volgende:
[..]
Datum geboorte is later dan datum overlijden.
Dat pikt zo'n systeem al niet.
En dan kun je wel voor het gemak een dag later of dezelfde dag invullen, maar dat klopt dan weer niet volgens de verdrietige ouders.
Vraag me ook af waar dan de grens ligt. Levensvatbaarheid is al erg vroeg in de zwangerschap, bijvoorbeeld.
Abortus mag tot 24 weken en vanaf 26 weken zou een kindje het kunnen redden na een vroeggeboorte.
Ik zou me erin kunnen vinden dat een kind nog wel geregistreerd mag worden als het tijdens de bevalling overlijdt. Je kunt dan de geboortedatum en sterfdatum van dezelfde dag gebruiken, zelfde tijd ook.
In de herhaling er zijn genoeg dingen geregeld, om er voor te zorgen dat het kind een plekje krijgt in de papieren van de gemeente en de ouders, wat brengt dat ene papiertje nou extra?quote:Registreren van een doodgeboren baby
Het onderscheid dat de wet maakt tussen baby’s die dood geboren worden voor of na 24 weken zwangerschap heeft ook gevolgen voor de aangifte bij de Burgerlijke Stand.
Een baby die na 24 weken zwangerschap dood ter wereld komt, valt onder de Wet van de Lijkbezorging. Dat wil zeggen dat het overlijden van de baby, ook al is het levenloos geboren, dient te worden gemeld bij de Burgerlijke Stand. Deze geeft een ‘akte van een levenloos geboren kind’ af.
Bovendien kan de baby ook in het overlijdensregister (en evt. trouwboekje) opgenomen worden. Dit kan meestal in hetzelfde bezoek geregeld worden. De verdere afhandeling is hetzelfde als andere sterfgevallen. Zo is ook de Verklaring van Overlijden van een arts nodig en is het ‘verlof tot begraven of cremeren’ verplicht.
Als de zwangerschap korter dan 24 weken heeft geduurd en de baby dood geboren wordt, is de Wet op de Lijkbezorging niet van toepassing. Er zijn dus ook geen regels. Dit betekent dat ouders zelf kunnen kiezen of ze hun baby willen laten registreren, en of zij de baby willen begraven of cremeren. Ondanks dat de wet geen kinderen erkent die levenloos geboren worden vanaf 16 weken tot 24 weken zwangerschap, is de ambtenaar van de Burgerlijke Stand verplicht een ‘akte vaneen levenloos geboren kind’ af te geven wanneer de nabestaanden dat verlangen. Bij welk aantal weken deze verplichting ontstaat, is nog onduidelijk.
Registratie mag dus wel, het hoeft niet. Steeds vaker geven ouders hun baby aan. Het erkennen van een baby die de zwangerschap niet langer dan 24 weken heeft volbracht, kan een grote betekenis hebben voor de ouders. De baby wordt opgenomen in het overlijdensregister (en evt. trouwboekje) en de ‘akte van een levenloos geboren kind’ wordt afgegeven. Ook besluiten ouders vaker de baby te begraven of cremeren. De burgemeester kan toestemming tot begraven of cremeren afgeven, maar nodig is dit niet. De beheerder van de begraafplaats of het crematorium heeft wel een verklaring van een arts nodig waaruit blijkt dat de overleden baby geboren is vóór 24 weken zwangerschapsduur.
In sommige gevallen wil het nog wel eens onduidelijk zijn voor de ambtenaren van de Burgerlijke Stand wat er nu precies kan. Het is daarom raadzaam van te voren contact op te nemen met Burgerzaken van de gemeente en uit te leggen wat u wilt. Probeer dan ook gelijk een afspraak te maken, dat voorkomt lang wachten.
top!quote:Op woensdag 16 maart 2016 07:27 schreef paddy het volgende:
Lastigvallen met je verdriet? Teveel werk om die enkele naam toe te voegen?
In deze PC tijdperk zou dit toch nauwelijks een moeite moeten zijn.Sommige mensen doen alsof we nog in de perkamenten tijd zitten wanneer ik hier zo lees.
Meerderheid Kamer is het ermee eens trouwens.
nooit geboren? hoe dacht jij dan dat die baby eruit komt dan?quote:Op woensdag 16 maart 2016 07:42 schreef Childofthe90s het volgende:
[..]
Het geboorteregister registreert geboortes, levenloze kinderen zijn nooit geboren, dit is waanzin.
Dood of levend, ze zijn allebei geboren.quote:Op woensdag 16 maart 2016 07:54 schreef simmu het volgende:
[..]
nooit geboren? hoe dacht jij dan dat die baby eruit komt dan?
Scherp, direct nadat ik het typte, bedacht ik me dit inderdaad, maar had geen zin het aan te passen omdat ik op mijn mobiel zatquote:Op woensdag 16 maart 2016 07:54 schreef simmu het volgende:
[..]
nooit geboren? hoe dacht jij dan dat die baby eruit komt dan?
Het geboorteregister registreert levens geboren kinderen.quote:Op woensdag 16 maart 2016 07:42 schreef Childofthe90s het volgende:
[..]
Het geboorteregister registreert geboortes, levenloze kinderen zijn nooit geboren, dit is waanzin.
quote:Op woensdag 16 maart 2016 13:21 schreef Physsic het volgende:
Het geboorteregister registreert levens geboren kinderen.
quote:Op woensdag 16 maart 2016 13:12 schreef Childofthe90s het volgende:
Scherp, direct nadat ik het typte, bedacht ik me dit inderdaad, maar had geen zin het aan te passen omdat ik op mijn mobiel zat
Hoeveel last heb je er nou werkelijk van als doodgeboren kinderen die na 24 weken zwangerschap geboren worden ook in dat register komen?quote:Op woensdag 16 maart 2016 13:12 schreef Childofthe90s het volgende:
[..]
Scherp, direct nadat ik het typte, bedacht ik me dit inderdaad, maar had geen zin het aan te passen omdat ik op mijn mobiel zat![]()
Wat mij betreft komen alleen levend geboren baby's in het geboorteregister, omdat het geboorteregister erdoor vertroebeld, maar nog belangrijker omdat het onduidelijk is waar de grens moet worden getrokken tussen wel en niet registreren. Hoe zit het bijvoorbeeld met een bevruchte eicel, foetus, miskraam of abortus? Levend of dood is wat dat betreft een vrij duidelijke grens die objectief door een deskundig arts kan worden vastgesteld.
Ik heb overigens geen probleem met een apart register, maar zoiets bestaat volgens mij al.
Uiteraard, fuck de doelstelling van de wet en wetssystematiek, wat heeft de wetgever daar nou mee te maken? Laten we daar lekker in gaan rommelen om te scoren met sentimentele redenen, de ambtenaren ruimen onze rotzooi wel weer op en als dat lang duurt en veel geld kost kunnen we de minister weer scherp ondervragen.quote:Op woensdag 16 maart 2016 07:27 schreef paddy het volgende:
Lastigvallen met je verdriet? Teveel werk om die enkele naam toe te voegen?
In deze PC tijdperk zou dit toch nauwelijks een moeite moeten zijn.Sommige mensen doen alsof we nog in de perkamenten tijd zitten wanneer ik hier zo lees.
Meerderheid Kamer is het ermee eens trouwens.
Ik kan me ook voorstellen dat er mensen zijn die juist niet willen dat 500 instanties kunnen zien dat ze al meerdere levenloosgeboren kinderen hebben gehad.quote:Op woensdag 16 maart 2016 13:32 schreef Leandra het volgende:
[..]
Hoeveel last heb je er nou werkelijk van als doodgeboren kinderen die na 24 weken zwangerschap geboren worden ook in dat register komen?
Dat wanneer iemand inlogt op mijnoverheid.nl hij/zij die kinderen ook gewoon ziet staan?
Dat overheid en ICT een grote faal is was al bekend, maar dat ze dit niet zouden kunnen implementeren lijkt me de grootste nonsens die Plasterk maar kan verzinnen.
Als een kind na de geboorte een half uur leeft komt het ook in het register, maar kennelijk hoeven de ouders dan niet al die "bescherming van de persoonlijke levenssfeer" te genieten.
Ik heb er ook geen last van als een gebaarde drol of iemands kat er instaat, maar dat is het punt niet.quote:Op woensdag 16 maart 2016 13:32 schreef Leandra het volgende:
Hoeveel last heb je er nou werkelijk van als doodgeboren kinderen die na 24 weken zwangerschap geboren worden ook in dat register komen?
Of je houdt de discussie even fatsoenlijk.quote:Op woensdag 16 maart 2016 14:12 schreef Childofthe90s het volgende:
[..]
Ik heb er ook geen last van als een gebaarde drol of iemands kat er instaat, maar dat is het punt niet.
uit persoonlijke ervaring kan ik je vertellen dat die grens tussen leven en dood niet altijd zo helder is. soms kunnen ze niet permanent monitoren op hartslag. van mijn jongste is het exacte tijdstip van overlijden niet bekend, ze luisteren af en toe naar het hart, maar zeker niet permanent. zo ook bij een bevalling, soms is domweg niet te zeggen of het kind geademd heeft of niet.quote:Op woensdag 16 maart 2016 13:12 schreef Childofthe90s het volgende:
[..]
Scherp, direct nadat ik het typte, bedacht ik me dit inderdaad, maar had geen zin het aan te passen omdat ik op mijn mobiel zat![]()
Wat mij betreft komen alleen levend geboren baby's in het geboorteregister, omdat het geboorteregister erdoor vertroebeld, maar nog belangrijker omdat het onduidelijk is waar de grens moet worden getrokken tussen wel en niet registreren. Hoe zit het bijvoorbeeld met een bevruchte eicel, foetus, miskraam of abortus? Levend of dood is wat dat betreft een vrij duidelijke grens die objectief door een deskundig arts kan worden vastgesteld.
Ik heb overigens geen probleem met een apart register, maar zoiets bestaat volgens mij al.
Het benodigde geld kan beter worden gebruikt dan doodgeborenen een burgerservicenummer te geven waar ze niks aan hebben.quote:Op woensdag 16 maart 2016 13:32 schreef Leandra het volgende:
[..]
Dat wanneer iemand inlogt op mijnoverheid.nl hij/zij die kinderen ook gewoon ziet staan?
Dat overheid en ICT een grote faal is was al bekend, maar dat ze dit niet zouden kunnen implementeren lijkt me de grootste nonsens die Plasterk maar kan verzinnen.
Als een kind na de geboorte een half uur leeft komt het ook in het register, maar kennelijk hoeven de ouders dan niet al die "bescherming van de persoonlijke levenssfeer" te genieten.
Dus als een kind een uur na de geboorte overlijdt dan is dat net zo goed niet nodig?quote:Op woensdag 16 maart 2016 15:19 schreef Gerard_Geit het volgende:
[..]
Het benodigde geld kan beter worden gebruikt dan doodgeborenen een burgerservicenummer te geven waar ze niks aan hebben.
Het register is bedoeld zodat de overheid weet wie welke rechten en plichten ze hebben tegenover die burger, niet om hysterische trutjes een virtuele zakdoek aan te bieden.
Bij de geboorte krijgt een kind ook rechten van de overheid, dus ook voor die 30 minuten, dus zou het wel moeten.quote:Op woensdag 16 maart 2016 15:21 schreef Leandra het volgende:
[..]
Dus als een kind een uur na de geboorte overlijdt dan is dat net zo goed niet nodig?
nou. kijk eens aan. klaar met de discussie dan. rechten en plichten. als je de plicht hebt om je kind aan te geven en te begraven/cremeren op de correcte manier, heb je dus ook het recht op het burgerservicenummer.quote:Op woensdag 16 maart 2016 15:19 schreef Gerard_Geit het volgende:
[..]
Het benodigde geld kan beter worden gebruikt dan doodgeborenen een burgerservicenummer te geven waar ze niks aan hebben.
Het register is bedoeld zodat de overheid weet wie welke rechten en plichten ze hebben tegenover die burger, niet om hysterische trutjes een virtuele zakdoek aan te bieden.
quote:Op woensdag 16 maart 2016 15:23 schreef simmu het volgende:
[..]
nou. kijk eens aan. klaar met de discussie dan. rechten en plichten. als je de plicht hebt om je kind aan te geven en te begraven/cremeren op de correcte manier, heb je dus ook het recht op het burgerservicenummer.
het kan jou dan praktisch gezien onnodig lijken, de zorgverlening denkt daar anders over. sterker nog; doe eens doordenken. zo'n kind heeft die 30 minuten geleefd en ws medische zorg ontvangen. wie zou dat moeten declareren dan?quote:Op woensdag 16 maart 2016 15:22 schreef Gerard_Geit het volgende:
[..]
Bij de geboorte krijgt een kind ook rechten van de overheid, dus ook voor die 30 minuten, dus zou het wel moeten.
Alhoewel het me, praktisch gezien, onnodig lijkt.
Dan verander je dus niks aan de situatie. Kind dat na 30 minuten sterft geef je een nummer, kind dat dood wordt geboren geef je geen nummer.quote:Op woensdag 16 maart 2016 15:26 schreef simmu het volgende:
[..]
het kan jou dan praktisch gezien onnodig lijken, de zorgverlening denkt daar anders over. sterker nog; doe eens doordenken. zo'n kind heeft die 30 minuten geleefd en ws medische zorg ontvangen. wie zou dat moeten declareren dan?
en hoe doe je dat dan bij een kind wat bij geboorte gereanimeerd wordt wat niet slaagt?quote:Op woensdag 16 maart 2016 15:27 schreef Gerard_Geit het volgende:
[..]
Dan verander je dus niks aan de situatie. Kind dat na 30 minuten sterft geef je een nummer, kind dat dood wordt geboren geef je geen nummer.
Direct na de geboorte reanimeren? Het dienstdoende personeel ontslaan.quote:Op woensdag 16 maart 2016 15:30 schreef simmu het volgende:
[..]
en hoe doe je dat dan bij een kind wat bij geboorte gereanimeerd wordt wat niet slaagt?
Het wordt geboren, maar niet levend, dat is het punt. Welke grens wil je aanhouden, wanneer wordt een levenloos iets wel of niet opgenomen in het register?quote:Op woensdag 16 maart 2016 15:01 schreef Leandra het volgende:
[..]
Of je houdt de discussie even fatsoenlijk.
Een kind waarvan je zwanger bent wordt gewoon geboren, ongeacht of het met 37 weken in je lichaam overlijdt of niet. En er staat in je gegevens op mijnoverheid.nl nou eenmaal een tabblad kinderen.
Een arts zal niet altijd met zekerheid kunnen zeggen of het kind heeft geleefd, maar kan een indicatie geven en desnoods bij twijfel 'ja' zeggen. Dat we het zouden hebben over 24 weken na zwangerschap is voor jou wellicht zonder meer, maar waarom mag Petra haar dochter van 23,5 weken niet laten opnemen? Een grens is altijd arbitrair, en wat mij betreft is de grens levend of doodgeboren een betere dan 24 weken zwanger.quote:Op woensdag 16 maart 2016 15:10 schreef simmu het volgende:
uit persoonlijke ervaring kan ik je vertellen dat die grens tussen leven en dood niet altijd zo helder is. soms kunnen ze niet permanent monitoren op hartslag. van mijn jongste is het exacte tijdstip van overlijden niet bekend, ze luisteren af en toe naar het hart, maar zeker niet permanent. zo ook bij een bevalling, soms is domweg niet te zeggen of het kind geademd heeft of niet.
zonder meer hebben we het over kinderen geboren na 24 weken zwangerschap. dus al die dingen die je noemt, een bevruchte eicel, foetus, miskraam of abortus, zijn allemaal niet relevant hierin.
mijn neef is niet echt dood maar elk jaar op zijn verjaardag doe ik alsof (kringfeest enzo, daar wil ik niet heen) dus eigenlijk wil ik ook een overlijdensakte maar daar doen ze dan ook moeilijk overquote:Op maandag 29 februari 2016 14:44 schreef Weltschmerz het volgende:
Eens.quote:Op woensdag 16 maart 2016 13:32 schreef Leandra het volgende:
[..]
je weet dat zulks geregeld wel werkt? neem niet aan dat jij kinderarts bent?quote:Op woensdag 16 maart 2016 15:33 schreef Gerard_Geit het volgende:
[..]
Direct na de geboorte reanimeren? Het dienstdoende personeel ontslaan.
klopt. men gaat er van uit dat de moeder (medische) zorg nodig heeft. jammer genoeg plots niet als dat kindje prematuur geboren is en wel leeft, maar nog in het ziekenhuis is. ook al zoiets bizar raarsquote:Op woensdag 16 maart 2016 16:18 schreef Leandra het volgende:
40 jaar geleden kreeg je niet eens kraamhulp als je kind tijdens of vlak na de geboorte was overleden, tegenwoordig gelukkig wel.
Maar goed, als er toen internet was geweest hadden de onwetenden ook met een grote mond over elkaar heen gerold om te verkondigen hoe belachelijk is het wel niet was als mensen zouden verwachten dat er wel zorg zou zijn voor de moeder gedurende de kraamtijd na het overlijden van het kind.
Ja, er is nog een hoop te winnen op dat gebied....quote:Op woensdag 16 maart 2016 16:37 schreef simmu het volgende:
[..]
klopt. men gaat er van uit dat de moeder (medische) zorg nodig heeft. jammer genoeg plots niet als dat kindje prematuur geboren is en wel leeft, maar nog in het ziekenhuis is. ook al zoiets bizar raars
En wat denk je van het toezenden van formulieren voor kinderbijslag.quote:Op woensdag 16 maart 2016 14:02 schreef Physsic het volgende:
[..]
Ik kan me ook voorstellen dat er mensen zijn die juist niet willen dat 500 instanties kunnen zien dat ze al meerdere levenloosgeboren kinderen hebben gehad.
Doe normaalquote:Op woensdag 16 maart 2016 16:18 schreef Leandra het volgende:
40 jaar geleden kreeg je niet eens kraamhulp als je kind tijdens of vlak na de geboorte was overleden, tegenwoordig gelukkig wel.
Vroeger waren gevoelens maar stom en praatte je er niet over. En als dat niet hielp verhing je jezelf gewoon. Waar je nabestaanden vervolgens dan ook weer, heel therapeutisch, met zijn allen niet over gingen praten.quote:Op woensdag 16 maart 2016 16:18 schreef Leandra het volgende:
Maar goed, als er toen internet was geweest hadden de onwetenden ook met een grote mond over elkaar heen gerold om te verkondigen hoe belachelijk is het wel niet was als mensen zouden verwachten dat er wel zorg zou zijn voor de moeder gedurende de kraamtijd na het overlijden van het kind.
Ik ben inderdaad bang voor dit soort dingen die veel verdriet met zich mee brengen omdat het allemaal niet klopt.quote:Op woensdag 16 maart 2016 17:18 schreef Gia het volgende:
[..]
En wat denk je van het toezenden van formulieren voor kinderbijslag.
Zodra er een nieuwe geboorte wordt geregistreerd, krijgen de ouders, moeder vooral, dacht ik, bericht omtrent kinderbijslag. Dan wordt er tevens een overlijden gemeld. Nog een formulier over het stopzetten van de kinderbijslag. Kind wordt 2,5 jaar, bericht over aanmelden op de basissschool. Oh nee, want het kind is al overleden, nog voor het geboren was.
Eerste kind van mijn ouders was geboren met een open ruggetje. Ze heeft drie weken geleefd, maar mijn moeder heeft haar niet gezien. Mijn vader wel. Die heeft het kistje ook zelf gedragen.quote:Op woensdag 16 maart 2016 19:06 schreef TripleSec het volgende:
[..]
Vroeger waren gevoelens maar stom en praatte je er niet over. En als dat niet hielp verhing je jezelf gewoon. Waar je nabestaanden vervolgens dan ook weer, heel therapeutisch, met zijn allen niet over gingen praten.
Ja, geweldig, die goeie ouwe tijd
Als je een beetje had gelezen naar wat er al stond had je kunnen lezen dat 24 weken de grens is omdat levensvatbaarheid, maar ook omdat je vanaf 24 weken je verplicht bent om aangifte te doen van het doodgeboren kind, en je ook nog een verplicht bent om het een begravenis of crematie te geven met alle bijkomende kosten.quote:Op woensdag 16 maart 2016 15:44 schreef Childofthe90s het volgende:
[..]
Het wordt geboren, maar niet levend, dat is het punt. Welke grens wil je aanhouden, wanneer wordt een levenloos iets wel of niet opgenomen in het register?
[..]
Een arts zal niet altijd met zekerheid kunnen zeggen of het kind heeft geleefd, maar kan een indicatie geven en desnoods bij twijfel 'ja' zeggen. Dat we het zouden hebben over 24 weken na zwangerschap is voor jou wellicht zonder meer, maar waarom mag Petra haar dochter van 23,5 weken niet laten opnemen? Een grens is altijd arbitrair, en wat mij betreft is de grens levend of doodgeboren een betere dan 24 weken zwanger.
Het kan ook best. Maar het is wel ietsje ingewikkelder dan dat.quote:Op woensdag 16 maart 2016 16:23 schreef Operc het volgende:
[..]
Eens.In een tijd waar robots naar mars worden gestuurd moet een regeltje toevoegen aan een database geen probleem zijn zou je zeggen.
Lees je eigen woorden eens terug.quote:Op woensdag 16 maart 2016 19:03 schreef Peachbird het volgende:
Als ze dood-geboren is is ze niet geboren en krijgt ze niet een geboorte-akte.
Hoe dom kan een mens zijn dat niet te begrijpen?
Vreemde wet inderdaad. Wat betreft die levensvatbaarheid, dat is natuurlijk geen harde grens, die is net zo arbitrair. Bij 24 maanden sterft alsnog de helft van de vroeggeborenen.quote:Op woensdag 16 maart 2016 19:24 schreef Moppert het volgende:
[..]
Als je een beetje had gelezen naar wat er al stond had je kunnen lezen dat 24 weken de grens is omdat levensvatbaarheid, maar ook omdat je vanaf 24 weken je verplicht bent om aangifte te doen van het doodgeboren kind, en je ook nog een verplicht bent om het een begravenis of crematie te geven met alle bijkomende kosten.
Nog zo'n wandelend gebrek aan kennis.quote:Op woensdag 16 maart 2016 19:05 schreef Gerard_Geit het volgende:
[..]
Doe normaal![]()
Kraamhulp bij een dood kind?x 999
Gestorven voor het geboren werd?quote:Op woensdag 16 maart 2016 19:34 schreef Leandra het volgende:
[..]
Lees je eigen woorden eens terug.
Een doodgeboren kind is niet geboren? Wat is het dan wel?
Volgens mij weet je niet eens wat kraamhulp inhoudt.quote:Op woensdag 16 maart 2016 19:05 schreef Gerard_Geit het volgende:
[..]
Doe normaal![]()
Kraamhulp bij een dood kind?x 999
Nee want wat 'het' was leefde niet meer dus was 'het' niet geboren.quote:Op woensdag 16 maart 2016 20:54 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ah, het is dus wel geboren.... fijn dat je dat nu zelf ook beseft.
Ik heb geen idee hoe vaak die software een update krijgt, maar ik snap best dat je dit niet als losse update zou doen, maar 'meeneemt' bij een volgende update als dat praktisch is. Ik vind het gewoon suf dat iemand die gewoon de wens van de kamer niet wil uitvoeren met onzin als "Technisch niet mogelijk" aan komt zetten.quote:Op woensdag 16 maart 2016 19:34 schreef freako het volgende:
[..]
Het kan ook best. Maar het is wel ietsje ingewikkelder dan dat.
De GBA/BRP wordt 1 keer in de zoveel tijd aangepast omdat er iets wijzigt in het ontwerp. In dit geval is het misschien niet eens nodig om überhaupt iets aan de software te wijzigen, maar dat is afhankelijk van hoe men dit op wil lossen.
Stel: Er moet wel iets gewijzigd worden. Grootste probleem is dan dat er niet 1 softwarepakket aangepast moet worden, maar vele. De 400 gemeenten gebruiken niet allemaal hetzelfde programma, en ook allerlei andere instanties koppelen met het bevolkingsregister. Veel instanties zijn niet geautoriseerd om de kinderen van iemand op te vragen, maar dat geldt niet voor allemaal. Dus ook die zullen aan de bak moeten.
Het klinkt allemaal heel sympathiek, maar het kan leiden tot behoorlijke kosten. Is het dat allemaal wel waard?
maar 'het' moet er wel uit, wat is dat dan?quote:Op woensdag 16 maart 2016 23:05 schreef Peachbird het volgende:
[..]
Nee want wat 'het' was leefde niet meer dus was 'het' niet geboren.
En dan kunnen ze al lopen! Da's pas zielig.quote:Op woensdag 16 maart 2016 19:35 schreef Childofthe90s het volgende:
Bij 24 maanden sterft alsnog de helft van de vroeggeborenen.
Momenteel is het zo dat als je in het BRP een fout herstelt (wijziging aanbrengt), deze de volgende maand gewoon weer opduikt.quote:Op woensdag 16 maart 2016 23:08 schreef Operc het volgende:
[..]
Ik heb geen idee hoe vaak die software een update krijgt, maar ik snap best dat je dit niet als losse update zou doen, maar 'meeneemt' bij een volgende update als dat praktisch is. Ik vind het gewoon suf dat iemand die gewoon de wens van de kamer niet wil uitvoeren met onzin als "Technisch niet mogelijk" aan komt zetten.
Ze moeten het sowieso aangeven, alleen krijgen ze geen geboorteakte, wel een overlijdensakte en dat is best krom. je moet verplicht een begravenis/crematie regelen en allemaal van dat soort dingen. maar geboorteakte krijg je nietquote:Op donderdag 17 maart 2016 00:51 schreef Loll het volgende:
'Heel pijnlijk als je doodgeboren kind niet wordt erkend'
Er is helemaal geen kind wat dat bestaat niet meer. Ik snap dat het echt een ontzettend aanslag op je persoon is als een kind 9 maanden in je buik heeft geleefd, en dan dood word geboren. Maar wat lost het aangeven bij de burgemeester daar nou eigenlijk aan op?
Ik bedoelde idd het niet krijgen van een geboorte akte. Maar wat heb je eraan als het kind eigenlijk nooit heeft bestaan.quote:Op donderdag 17 maart 2016 01:09 schreef Moppert het volgende:
[..]
Ze moeten het sowieso aangeven, alleen krijgen ze geen geboorteakte, wel een overlijdensakte en dat is best krom. je moet verplicht een begrafenis/crematie regelen en allemaal van dat soort dingen. maar geboorteakte krijg je niet
Uiteraard heeft het voor de ouders wel bestaan. Zij zijn maanden in de veronderstelling geweest dat ze op korte termijn aan kindje zouden hebben. Echo's, kinderkamer maken, baby voelen schoppen, etc.quote:Op donderdag 17 maart 2016 01:15 schreef Moppert het volgende:
Maar het heeft wel bestaan in je baarmoeder, het leeft, je kan het voelen.. etc etc
Het is gewoon krom dat een baby die 10 minuten voor geboorte doodgaat niet heeft bestaan.
En de baby die 1 minuut na geboorte doodgaat wel heeft bestaan.
Daar kan het persoonsregister ook mee omgaan kan mij niet voorstellen dat dit niet ook moet kunnen.
In beide situaties zijn de plichten na een bevalling hetzelfde.
gemeentehuis, begrafenis, rouwen, waarom dan niet dat ene dingetje extra geven.
nou, als ik dit topic zo eens lees ben ik daar niet van overtuigd. wat een hardvochtigheid hier. een en al "het" bestaat niet. punt uit. rot op, stel je niet aan.quote:Op donderdag 17 maart 2016 04:18 schreef Physsic het volgende:
[..]
Uiteraard heeft het voor de ouders wel bestaan. Zij zijn maanden in de veronderstelling geweest dat ze op korte termijn aan kindje zouden hebben. Echo's, kinderkamer maken, baby voelen schoppen, etc.
Echter, het BRP is niet een register die alle ooit-geboren-baby's registreert.
De initiatiefnemers geven ook aan dat zij het idee hebben dat de overheid het bestaan van die baby (doelbewust) ontkennen e.d. Dat is natuurlijk onzin. Ik denk echt dat het probleem (of eigenlijk de oplossing) voor deze ouders ergens anders gezocht moet worden.
Schiet lekker op.quote:Op donderdag 17 maart 2016 00:43 schreef Physsic het volgende:
[..]
Momenteel is het zo dat als je in het BRP een fout herstelt (wijziging aanbrengt), deze de volgende maand gewoon weer opduikt.![]()
Bron: De Monitor van deze week
Basisregistratie Personen.quote:Op donderdag 17 maart 2016 11:05 schreef Operc het volgende:
[..]
Schiet lekker op.En BRP, is dat het nieuwe GBA of is het iets anders?
Ah, helder.quote:Op donderdag 17 maart 2016 11:07 schreef Gia het volgende:
[..]
Basisregistratie Personen.
Is inderdaad ipv de GBA.
https://www.rijksoverheid(...)stratie-personen-brp
Hier is uiteraard erg van belang hoe de fout is ontstaan. Heeft de gynaecoloog er alles aangedaan of heeft hij bijvoorbeeld onzorgvuldig gehandeld? Als dat laatste het geval is, kun je best een schadevergoeding krijgen in een civiele procedure.quote:Op donderdag 17 maart 2016 10:15 schreef Gia het volgende:
Ik ken een voorbeeld van een medische fout door een gynaecoloog, waardoor een foetus, rond 34 weken dacht ik, stierf. De ouders klaagden deze arts aan wegens dood door schuld. Voor de rechter kregen ze gelijk, dood door schuld was bewezen, echter kent Nederland geen strafmaat voor het doden van een ongeboren kind. Ook in een civiele procedure haal je hier weinig uit. Er is namelijk geen blijvende invaliditeit of zo. De arts heeft geen persoon gedood.
Maar niet erg hoog. Want er is geen blijvende schade. De moeder mankeert niks en het kind was nog geen persoon voor de wet.quote:Op donderdag 17 maart 2016 14:40 schreef Childofthe90s het volgende:
Hier is uiteraard erg van belang hoe de fout is ontstaan. Heeft de gynaecoloog er alles aangedaan of heeft hij bijvoorbeeld onzorgvuldig gehandeld? Als dat laatste het geval is, kun je best een schadevergoeding krijgen in een civiele procedure.
Nee, ook zuur.quote:Op woensdag 16 maart 2016 19:21 schreef Gia het volgende:
[..]
Eerste kind van mijn ouders was geboren met een open ruggetje. Ze heeft drie weken geleefd, maar mijn moeder heeft haar niet gezien. Mijn vader wel. Die heeft het kistje ook zelf gedragen.
Vroeger vonden ze dat beter voor de moeder. Tegenwoordig sterft zo'n kindje in de armen van de ouders.
Dus ja, ik denk zeker dat we gevoelens van ouders moeten respecteren, maar ongewenste post voor je doodgeboren kindje wil je ook niet. Of een Hello Baby, verrassingspakket.
Meer info is onderweg:quote:Op dinsdag 15 maart 2016 20:32 schreef Disana het volgende:
[..]
quote:Mede namens de minister van Veiligheid en Justitie deel ik u mede dat de vragen van de leden Wolbert, Fokke en Oosenbrug (allen PvdA) ingezonden op 24 februari 2016 met kenmerk 2016Z03879, van de leden Bergkamp en Koser Kaya (beiden D66) ingezonden op 1 maart 2016 met kenmerk 2016Z04159 en van het lid Van Raak (SP) ingezonden op 1 maart 2016 met kenmerk 2016Z04184 over de registratie en het opmaken van een geboorteakte van levenloos geboren kinderen niet binnen de termijn van drie weken kunnen worden beantwoord.
De reden hiervoor is dat ik de initiatiefneemsters van de petitie ‘Ik wil ook in het BRP’ voor een gesprek heb uitgenodigd. Dit gesprek zal plaatsvinden op 4 april. Ik zal u na het gesprek zo spoedig mogelijk de antwoorden op de Kamervragen doen toekomen.
De minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties,
dr. R.H.A. Plasterk
https://www.tweedekamer.n(...)%20maken’.docx
Ja, dat klopt. Mijnoverheid.nl toont alleen de gegevens die bij jou staan geregistreerd. Bij de gegevens over de ouders (of partners, of kinderen) wordt in de BRP bij jou niet de overlijdensdatum geregistreerd, wel bijvoorbeeld naam, geboortedatum, geslacht en eventueel de BSN. Het overlijden wordt natuurlijk wel bij de persoon zelf geregistreerd.quote:Op zaterdag 19 maart 2016 16:08 schreef Physsic het volgende:
Even beetje offtopic;
Ik had nog nooit naar die persoonsgegevens gekeken op mijnoverheid.nl, laatst toch maar eens geprobeerd.
Ik kon geen verschil ontdekken tussen mijn nog levende ouder en de andere, overleden ouder. Klopt dat? Hoort er niet een datum van overlijden bij te staan? Of desnoods alleen de melding dat er een overlijdensakte is?
Dank.quote:Op zaterdag 19 maart 2016 16:44 schreef freako het volgende:
[..]
Ja, dat klopt. Mijnoverheid.nl toont alleen de gegevens die bij jou staan geregistreerd. Bij de gegevens over de ouders (of partners, of kinderen) wordt in de BRP bij jou niet de overlijdensdatum geregistreerd, wel bijvoorbeeld naam, geboortedatum, geslacht en eventueel de BSN. Het overlijden wordt natuurlijk wel bij de persoon zelf geregistreerd.
Voor kinderen geldt hetzelfde, en ook voor partners. In het laatste geval wordt indien noodzakelijk wel geregistreerd dat het partnerschap niet meer bestaat, inclusief de reden (meestal scheiding of overlijden van een van de partners) en de datum.
Misschien zou je dat verschil kunnen duiden door die kinderen geen BSN te geven.quote:Op zaterdag 19 maart 2016 16:47 schreef Physsic het volgende:
[..]
Dank.
Dus wanneer levenloos geboren kinderen in het BRP zouden worden bijgeschreven, is voor de ouders geen verschil te zien met de levende kinderen (in het BRP uiteraard :p)?
Ja.quote:Op zaterdag 19 maart 2016 16:47 schreef Physsic het volgende:
[..]
Dank.
Dus wanneer levenloos geboren kinderen in het BRP zouden worden bijgeschreven, is voor de ouders geen verschil te zien met de levende kinderen (in het BRP uiteraard :p)?
Haha, dat tabblad had ik ook nog open staan -van een lange nacht enkele dagen geleden inderdaad-, maar niet goed doorgenomen. xDquote:Op zaterdag 19 maart 2016 17:18 schreef freako het volgende:
[..]
Ja.
Uit het Logisch Ontwerp van de GBA (een document van 749 bladzijden, heel effectief tegen slaapproblemen: http://www.operatiebrp.nl(...)LO%20GBA%203%209.pdf ):
Dit zijn alle gegevens over een ouder die in de BRP bij een persoon worden vastgelegd:
[ afbeelding ]
Ouder1 is de nieuwe naam voor de categorie 'Moeder', nu iemand ook 2 moeders of 2 vaders kan hebben. A-nummer is een voorloper van het BSN, alleen voor gebruik in de GBA/BRP, en dat verdwijnt binnenkort. Niet alle gegevens zijn zichtbaar in mijnoverheid.nl (A-nummer bijvoorbeeld niet), en niet alle gegevens zijn überhaupt vastgelegd. Bij lang niet iedereen is bijvoorbeeld de BSN van de ouders bekend.
Over een kind wordt nog minder vastgelegd:
[ afbeelding ]
quote:Plasterk bekijkt register doodgeboren kinderen
maandag 4 april 2016, 15:53 — 14 reacties
© IMMINK, RIAS
Er komt mogelijk een landelijk register waarin ouders de gegevens van hun levenloos geboren kind kunnen plaatsen. Het ministerie van Binnenlandse Zaken gaat onderzoeken hoe zo'n registratie vorm kan krijgen.
Dat spraken de ministers Ronald Plasterk (Binnenlandse Zaken) en Ard van der Steur (Justitie) maandag af met de indieners van een petitie. Ouders vragen daarin om levenloos geborenen in de gemeentelijke basisregistratie (BRP) op te nemen. Een Kamermeerderheid steunt het plan.
Ouders willen vaak meer erkenning van hun doodgeboren kind. Ze kunnen nu al een speciale akte laten opmaken bij de burgerlijke stand. Plasterk onderzoekt nu of deze gegevens in een landelijk register kunnen komen. De minister had eerder gemeld dat hij de BRP niet geschikt vond voor doodgeborenen.
Daarnaast zal Van der Steur bekijken hoe een formulering in het wetboek zo kan worden aangepast dat die meer recht doet aan de gevoelens van ouders. Nu staat er dat ,,levenloos geborenen geacht worden niet te hebben bestaan''.
zowaar. zeker gezien dat laatste stukje denk ik dat ze begrijpen wat het probleem is. damn, dat verwaht je dan weer nietquote:
quote:HELMOND - De ministers Ronald Plasterk (Binnenlandse Zaken) en Ard van der Steur (Justitie) beloofden maandag te laten onderzoeken of doodgeboren kindjes part kunnen worden geregistreerd. Het Helmondse paar Petra en Terence Polak, dat zich hier al lange tijd hard voor maakt, is sceptisch.
Het stel is mede-initiatiefnemer van de petitie die werd gestart door Natasja Geyteman-Bos. Vorige maand leverden ze samen 80.000 handtekeningen af in Den Haag. Ze hopen daarmee voor elkaar te krijgen dat ‘stil’ geboren kinderen een plekje krijgen in het geboorteregister, het zogeheten Basisregistratie personen (BRP).
Apart systeem
De ministers denken nu aan vermelding in een apart systeem. Petra Polak, bij wie afgelopen zomer dochter Raven dood werd geboren, is kritisch: „Daar hangt natuurlijk een prijskaartje aan. Bovendien wil je dat je doodgeboren kindje tussen je andere kinderen komt te staan.”
Vreemd
Minister Plasterk zei eerder al dat dat lastig is. Het BRP is puur voor de overheid voor uitvoering van haar taken. Polak begrijpt daar helemaal niks van: „Stel dat je baby twee seconden na de geboorte overlijdt in plaats van voor de bevalling, dan wordt de naam wel vermeld. Terwijl zo’n kindje later ook geen uitkering of iets dergelijks gaat aanvragen.”
De ministers gaven maandag verder aan naar de tekst in de wet te kijken.
quote:Doodgeboren kinderen mogen geboorteakte krijgen
Ouders krijgen de mogelijkheid om een doodgeboren kindje te registreren in de gemeentelijke basisregistratie (BRP). Dat hebben de ministers Ronald Plasterk (Binnenlandse Zaken) en Ard van der Steur (Veiligheid en Justitie) vandaag toegezegd.
Zeurburger? Het lijkt mij dat het overlijden van je kind nogal een impact heeft, met name voor de moeder. Want voor de buitenwereld is dit een doodgeboren kind, maar voor ouders kan dit net zo traumatisch zijn als als het kind eerst levend ter wereld kwam en daarna overleden is.quote:Op maandag 19 september 2016 16:23 schreef Weltschmerz het volgende:
Weer een overwinning van de zeurburger op de overheid.
Wacht maar, als je volwassen bent ga je hier genuanceerder over denken.quote:Op maandag 19 september 2016 16:29 schreef Vader_Aardbei het volgende:
Belachelijk dit. Het zijn geen echte kinderen.
Ongetwijfeld, maar moet het daarom maar ingeschreven worden in het basisregister personen?quote:Op maandag 19 september 2016 16:28 schreef EdvandeBerg het volgende:
[..]
Zeurburger? Het lijkt mij dat het overlijden van je kind nogal een impact heeft, met name voor de moeder. Want voor de buitenwereld is dit een doodgeboren kind, maar voor ouders kan dit net zo traumatisch zijn als als het kind eerst levend ter wereld kwam en daarna overleden is.
En als de overheid zijn eigen bevolkingsregister minder efficient inricht is dat trauma verdwenen?quote:Op maandag 19 september 2016 16:28 schreef EdvandeBerg het volgende:
[..]
Zeurburger? Het lijkt mij dat het overlijden van je kind nogal een impact heeft, met name voor de moeder. Want voor de buitenwereld is dit een doodgeboren kind, maar voor ouders kan dit net zo traumatisch zijn als als het kind eerst levend ter wereld kwam en daarna overleden is.
Voor de ouders is dit heel belangrijk. Het gaat ze om erkenning van het kind wat ze verloren hebben. Dit mag de buitenwereld nogal raar lijken, maar ik denk dat je het leed niet moet onderschatten.quote:Op maandag 19 september 2016 16:31 schreef grimselman het volgende:
[..]
Ongetwijfeld, maar moet het daarom maar ingeschreven worden in het basisregister personen?
Is dit voor alle doodgeboren kinderen of pas vanaf 24 weken zwangerschap?quote:Op maandag 19 september 2016 16:15 schreef Physsic het volgende:
Geheel tegen mijn verwachting in, is het de initiatiefnemers toch gelukt!
http://www.ad.nl/binnenla(...)te-krijgen~a6648665/
[..]
Inschrijving in het BRP is een administratief feit. Ik begrijp niet wat dat met erkenning heeft te maken.quote:Op maandag 19 september 2016 16:36 schreef EdvandeBerg het volgende:
[..]
Voor de ouders is dit heel belangrijk. Het gaat ze om erkenning van het kind wat ze verloren hebben. Dit mag de buitenwereld nogal raar lijken, maar ik denk dat je het leed niet moet onderschatten.
Ik denk alleen vanaf 24weken zwangerschap.quote:Op maandag 19 september 2016 16:41 schreef ender_xenocide het volgende:
[..]
Is dit voor alle doodgeboren kinderen of pas vanaf 24 weken zwangerschap?
In combinatie met de verplichting aangifte van geboorte van het doodgeboren kind te doen is dat stukje erkenning van belang.quote:Op maandag 19 september 2016 16:36 schreef EdvandeBerg het volgende:
[..]
Voor de ouders is dit heel belangrijk. Het gaat ze om erkenning van het kind wat ze verloren hebben. Dit mag de buitenwereld nogal raar lijken, maar ik denk dat je het leed niet moet onderschatten.
Wat een gezeurquote:Op maandag 19 september 2016 16:31 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
En als de overheid zijn eigen bevolkingsregister minder efficient inricht is dat trauma verdwenen?
De overlijdensakte is ook een administratief feit, toch ben je verplicht aangifte te doen als je kind doodgeboren wordt.quote:Op maandag 19 september 2016 16:43 schreef grimselman het volgende:
[..]
Inschrijving in het BRP is een administratief feit. Ik begrijp niet wat dat met erkenning heeft te maken.
Misschien één van de artikelen lezen of zeg ik nu iets heel raars?quote:Op maandag 19 september 2016 16:43 schreef grimselman het volgende:
[..]
Inschrijving in het BRP is een administratief feit. Ik begrijp niet wat dat met erkenning heeft te maken.
Daar ga ik niet beter van begrijpen.quote:Op maandag 19 september 2016 16:50 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Misschien één van de artikelen lezen of zeg ik nu iets heel raars?
Gaat dit ook gelden voor doodgeboren kinderen onder de 24 weken grens? Of alleen 24+?quote:Op maandag 19 september 2016 16:48 schreef Leandra het volgende:
[..]
De overlijdensakte is ook een administratief feit, toch ben je verplicht aangifte te doen als je kind doodgeboren wordt.
En je bent verplicht te voldoen aan de eisen van de wet op de lijkbezorging.
De wetgever eist dus wel dat jij het kind behandelt als zijnde een kind dat bestaan heeft, maar als ouders dan van de wetgever hetzelfde verwachten dan wordt dat afgedaan met "het is maar een administratief feit, wat heeft dat met erkenning te maken?".
Nou voor die ouders heel veel.
Oke, ik blijf het merkwaardig vinden maar als ouders zich hierdoor beter voelen dan moeten we dat maar doen.quote:Op maandag 19 september 2016 16:48 schreef Leandra het volgende:
[..]
De overlijdensakte is ook een administratief feit, toch ben je verplicht aangifte te doen als je kind doodgeboren wordt.
En je bent verplicht te voldoen aan de eisen van de wet op de lijkbezorging.
De wetgever eist dus wel dat jij het kind behandelt als zijnde een kind dat bestaan heeft, maar als ouders dan van de wetgever hetzelfde verwachten dan wordt dat afgedaan met "het is maar een administratief feit, wat heeft dat met erkenning te maken?".
Nou voor die ouders heel veel.
Omdat je naast dat en eventuele echo's; foto's geboorte; as/grafje nooit iets tastbaars zult krijgen van je kind. Dit gewoon een mooie tastbare bevestiging van je kind.quote:Op maandag 19 september 2016 16:57 schreef grimselman het volgende:
[..]
Oke, ik blijf het merkwaardig vinden maar als ouders zich hierdoor beter voelen dan moeten we dat maar doen.
Ik hoop alleen niet dat dit problemen met het BRP gaat geven. Je wil er niet aan denken dat er brieven naar zo'n doodgeboren kind gaan.
Geen idee, daar zal vast nog wel eea over bekendgemaakt worden.quote:Op maandag 19 september 2016 16:55 schreef ender_xenocide het volgende:
[..]
Gaat dit ook gelden voor doodgeboren kinderen onder de 24 weken grens? Of alleen 24+?
Mooi dat de mensen die daar behoefte aan hebben, deze voor hun zo belangrijke, tastbare erkenning voortaan kunnen krijgen.quote:Op maandag 19 september 2016 17:09 schreef ender_xenocide het volgende:
[..]
Omdat je naast dat en eventuele echo's; foto's geboorte; as/grafje nooit iets tastbaars zult krijgen van je kind. Dit gewoon een mooie tastbare bevestiging van je kind.
Het verzacht het feit dat je nooit je kind zult zien opgroeien waardoor al die tastbare dingen/knuffelen etc etc moet missen. Dan is elk tastbaar ding mooi en dierbaar, ook al is het slechts iets "administratiefs", het is wel officieel.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |