nooit geboren? hoe dacht jij dan dat die baby eruit komt dan?quote:Op woensdag 16 maart 2016 07:42 schreef Childofthe90s het volgende:
[..]
Het geboorteregister registreert geboortes, levenloze kinderen zijn nooit geboren, dit is waanzin.
Dood of levend, ze zijn allebei geboren.quote:Op woensdag 16 maart 2016 07:54 schreef simmu het volgende:
[..]
nooit geboren? hoe dacht jij dan dat die baby eruit komt dan?
Scherp, direct nadat ik het typte, bedacht ik me dit inderdaad, maar had geen zin het aan te passen omdat ik op mijn mobiel zatquote:Op woensdag 16 maart 2016 07:54 schreef simmu het volgende:
[..]
nooit geboren? hoe dacht jij dan dat die baby eruit komt dan?
Het geboorteregister registreert levens geboren kinderen.quote:Op woensdag 16 maart 2016 07:42 schreef Childofthe90s het volgende:
[..]
Het geboorteregister registreert geboortes, levenloze kinderen zijn nooit geboren, dit is waanzin.
quote:Op woensdag 16 maart 2016 13:21 schreef Physsic het volgende:
Het geboorteregister registreert levens geboren kinderen.
quote:Op woensdag 16 maart 2016 13:12 schreef Childofthe90s het volgende:
Scherp, direct nadat ik het typte, bedacht ik me dit inderdaad, maar had geen zin het aan te passen omdat ik op mijn mobiel zat
Hoeveel last heb je er nou werkelijk van als doodgeboren kinderen die na 24 weken zwangerschap geboren worden ook in dat register komen?quote:Op woensdag 16 maart 2016 13:12 schreef Childofthe90s het volgende:
[..]
Scherp, direct nadat ik het typte, bedacht ik me dit inderdaad, maar had geen zin het aan te passen omdat ik op mijn mobiel zat![]()
Wat mij betreft komen alleen levend geboren baby's in het geboorteregister, omdat het geboorteregister erdoor vertroebeld, maar nog belangrijker omdat het onduidelijk is waar de grens moet worden getrokken tussen wel en niet registreren. Hoe zit het bijvoorbeeld met een bevruchte eicel, foetus, miskraam of abortus? Levend of dood is wat dat betreft een vrij duidelijke grens die objectief door een deskundig arts kan worden vastgesteld.
Ik heb overigens geen probleem met een apart register, maar zoiets bestaat volgens mij al.
Uiteraard, fuck de doelstelling van de wet en wetssystematiek, wat heeft de wetgever daar nou mee te maken? Laten we daar lekker in gaan rommelen om te scoren met sentimentele redenen, de ambtenaren ruimen onze rotzooi wel weer op en als dat lang duurt en veel geld kost kunnen we de minister weer scherp ondervragen.quote:Op woensdag 16 maart 2016 07:27 schreef paddy het volgende:
Lastigvallen met je verdriet? Teveel werk om die enkele naam toe te voegen?
In deze PC tijdperk zou dit toch nauwelijks een moeite moeten zijn.Sommige mensen doen alsof we nog in de perkamenten tijd zitten wanneer ik hier zo lees.
Meerderheid Kamer is het ermee eens trouwens.
Ik kan me ook voorstellen dat er mensen zijn die juist niet willen dat 500 instanties kunnen zien dat ze al meerdere levenloosgeboren kinderen hebben gehad.quote:Op woensdag 16 maart 2016 13:32 schreef Leandra het volgende:
[..]
Hoeveel last heb je er nou werkelijk van als doodgeboren kinderen die na 24 weken zwangerschap geboren worden ook in dat register komen?
Dat wanneer iemand inlogt op mijnoverheid.nl hij/zij die kinderen ook gewoon ziet staan?
Dat overheid en ICT een grote faal is was al bekend, maar dat ze dit niet zouden kunnen implementeren lijkt me de grootste nonsens die Plasterk maar kan verzinnen.
Als een kind na de geboorte een half uur leeft komt het ook in het register, maar kennelijk hoeven de ouders dan niet al die "bescherming van de persoonlijke levenssfeer" te genieten.
Ik heb er ook geen last van als een gebaarde drol of iemands kat er instaat, maar dat is het punt niet.quote:Op woensdag 16 maart 2016 13:32 schreef Leandra het volgende:
Hoeveel last heb je er nou werkelijk van als doodgeboren kinderen die na 24 weken zwangerschap geboren worden ook in dat register komen?
Of je houdt de discussie even fatsoenlijk.quote:Op woensdag 16 maart 2016 14:12 schreef Childofthe90s het volgende:
[..]
Ik heb er ook geen last van als een gebaarde drol of iemands kat er instaat, maar dat is het punt niet.
uit persoonlijke ervaring kan ik je vertellen dat die grens tussen leven en dood niet altijd zo helder is. soms kunnen ze niet permanent monitoren op hartslag. van mijn jongste is het exacte tijdstip van overlijden niet bekend, ze luisteren af en toe naar het hart, maar zeker niet permanent. zo ook bij een bevalling, soms is domweg niet te zeggen of het kind geademd heeft of niet.quote:Op woensdag 16 maart 2016 13:12 schreef Childofthe90s het volgende:
[..]
Scherp, direct nadat ik het typte, bedacht ik me dit inderdaad, maar had geen zin het aan te passen omdat ik op mijn mobiel zat![]()
Wat mij betreft komen alleen levend geboren baby's in het geboorteregister, omdat het geboorteregister erdoor vertroebeld, maar nog belangrijker omdat het onduidelijk is waar de grens moet worden getrokken tussen wel en niet registreren. Hoe zit het bijvoorbeeld met een bevruchte eicel, foetus, miskraam of abortus? Levend of dood is wat dat betreft een vrij duidelijke grens die objectief door een deskundig arts kan worden vastgesteld.
Ik heb overigens geen probleem met een apart register, maar zoiets bestaat volgens mij al.
Het benodigde geld kan beter worden gebruikt dan doodgeborenen een burgerservicenummer te geven waar ze niks aan hebben.quote:Op woensdag 16 maart 2016 13:32 schreef Leandra het volgende:
[..]
Dat wanneer iemand inlogt op mijnoverheid.nl hij/zij die kinderen ook gewoon ziet staan?
Dat overheid en ICT een grote faal is was al bekend, maar dat ze dit niet zouden kunnen implementeren lijkt me de grootste nonsens die Plasterk maar kan verzinnen.
Als een kind na de geboorte een half uur leeft komt het ook in het register, maar kennelijk hoeven de ouders dan niet al die "bescherming van de persoonlijke levenssfeer" te genieten.
Dus als een kind een uur na de geboorte overlijdt dan is dat net zo goed niet nodig?quote:Op woensdag 16 maart 2016 15:19 schreef Gerard_Geit het volgende:
[..]
Het benodigde geld kan beter worden gebruikt dan doodgeborenen een burgerservicenummer te geven waar ze niks aan hebben.
Het register is bedoeld zodat de overheid weet wie welke rechten en plichten ze hebben tegenover die burger, niet om hysterische trutjes een virtuele zakdoek aan te bieden.
Bij de geboorte krijgt een kind ook rechten van de overheid, dus ook voor die 30 minuten, dus zou het wel moeten.quote:Op woensdag 16 maart 2016 15:21 schreef Leandra het volgende:
[..]
Dus als een kind een uur na de geboorte overlijdt dan is dat net zo goed niet nodig?
nou. kijk eens aan. klaar met de discussie dan. rechten en plichten. als je de plicht hebt om je kind aan te geven en te begraven/cremeren op de correcte manier, heb je dus ook het recht op het burgerservicenummer.quote:Op woensdag 16 maart 2016 15:19 schreef Gerard_Geit het volgende:
[..]
Het benodigde geld kan beter worden gebruikt dan doodgeborenen een burgerservicenummer te geven waar ze niks aan hebben.
Het register is bedoeld zodat de overheid weet wie welke rechten en plichten ze hebben tegenover die burger, niet om hysterische trutjes een virtuele zakdoek aan te bieden.
quote:Op woensdag 16 maart 2016 15:23 schreef simmu het volgende:
[..]
nou. kijk eens aan. klaar met de discussie dan. rechten en plichten. als je de plicht hebt om je kind aan te geven en te begraven/cremeren op de correcte manier, heb je dus ook het recht op het burgerservicenummer.
het kan jou dan praktisch gezien onnodig lijken, de zorgverlening denkt daar anders over. sterker nog; doe eens doordenken. zo'n kind heeft die 30 minuten geleefd en ws medische zorg ontvangen. wie zou dat moeten declareren dan?quote:Op woensdag 16 maart 2016 15:22 schreef Gerard_Geit het volgende:
[..]
Bij de geboorte krijgt een kind ook rechten van de overheid, dus ook voor die 30 minuten, dus zou het wel moeten.
Alhoewel het me, praktisch gezien, onnodig lijkt.
Dan verander je dus niks aan de situatie. Kind dat na 30 minuten sterft geef je een nummer, kind dat dood wordt geboren geef je geen nummer.quote:Op woensdag 16 maart 2016 15:26 schreef simmu het volgende:
[..]
het kan jou dan praktisch gezien onnodig lijken, de zorgverlening denkt daar anders over. sterker nog; doe eens doordenken. zo'n kind heeft die 30 minuten geleefd en ws medische zorg ontvangen. wie zou dat moeten declareren dan?
en hoe doe je dat dan bij een kind wat bij geboorte gereanimeerd wordt wat niet slaagt?quote:Op woensdag 16 maart 2016 15:27 schreef Gerard_Geit het volgende:
[..]
Dan verander je dus niks aan de situatie. Kind dat na 30 minuten sterft geef je een nummer, kind dat dood wordt geboren geef je geen nummer.
Direct na de geboorte reanimeren? Het dienstdoende personeel ontslaan.quote:Op woensdag 16 maart 2016 15:30 schreef simmu het volgende:
[..]
en hoe doe je dat dan bij een kind wat bij geboorte gereanimeerd wordt wat niet slaagt?
Het wordt geboren, maar niet levend, dat is het punt. Welke grens wil je aanhouden, wanneer wordt een levenloos iets wel of niet opgenomen in het register?quote:Op woensdag 16 maart 2016 15:01 schreef Leandra het volgende:
[..]
Of je houdt de discussie even fatsoenlijk.
Een kind waarvan je zwanger bent wordt gewoon geboren, ongeacht of het met 37 weken in je lichaam overlijdt of niet. En er staat in je gegevens op mijnoverheid.nl nou eenmaal een tabblad kinderen.
Een arts zal niet altijd met zekerheid kunnen zeggen of het kind heeft geleefd, maar kan een indicatie geven en desnoods bij twijfel 'ja' zeggen. Dat we het zouden hebben over 24 weken na zwangerschap is voor jou wellicht zonder meer, maar waarom mag Petra haar dochter van 23,5 weken niet laten opnemen? Een grens is altijd arbitrair, en wat mij betreft is de grens levend of doodgeboren een betere dan 24 weken zwanger.quote:Op woensdag 16 maart 2016 15:10 schreef simmu het volgende:
uit persoonlijke ervaring kan ik je vertellen dat die grens tussen leven en dood niet altijd zo helder is. soms kunnen ze niet permanent monitoren op hartslag. van mijn jongste is het exacte tijdstip van overlijden niet bekend, ze luisteren af en toe naar het hart, maar zeker niet permanent. zo ook bij een bevalling, soms is domweg niet te zeggen of het kind geademd heeft of niet.
zonder meer hebben we het over kinderen geboren na 24 weken zwangerschap. dus al die dingen die je noemt, een bevruchte eicel, foetus, miskraam of abortus, zijn allemaal niet relevant hierin.
mijn neef is niet echt dood maar elk jaar op zijn verjaardag doe ik alsof (kringfeest enzo, daar wil ik niet heen) dus eigenlijk wil ik ook een overlijdensakte maar daar doen ze dan ook moeilijk overquote:Op maandag 29 februari 2016 14:44 schreef Weltschmerz het volgende:
Ik vind eigenlijk ook dat overlijdensaktes moeten uitblijven totdat iedereen het overlijden goed en wel verwerkt heeft.
Eens.quote:Op woensdag 16 maart 2016 13:32 schreef Leandra het volgende:
[..]
je weet dat zulks geregeld wel werkt? neem niet aan dat jij kinderarts bent?quote:Op woensdag 16 maart 2016 15:33 schreef Gerard_Geit het volgende:
[..]
Direct na de geboorte reanimeren? Het dienstdoende personeel ontslaan.
klopt. men gaat er van uit dat de moeder (medische) zorg nodig heeft. jammer genoeg plots niet als dat kindje prematuur geboren is en wel leeft, maar nog in het ziekenhuis is. ook al zoiets bizar raarsquote:Op woensdag 16 maart 2016 16:18 schreef Leandra het volgende:
40 jaar geleden kreeg je niet eens kraamhulp als je kind tijdens of vlak na de geboorte was overleden, tegenwoordig gelukkig wel.
Maar goed, als er toen internet was geweest hadden de onwetenden ook met een grote mond over elkaar heen gerold om te verkondigen hoe belachelijk is het wel niet was als mensen zouden verwachten dat er wel zorg zou zijn voor de moeder gedurende de kraamtijd na het overlijden van het kind.
Ja, er is nog een hoop te winnen op dat gebied....quote:Op woensdag 16 maart 2016 16:37 schreef simmu het volgende:
[..]
klopt. men gaat er van uit dat de moeder (medische) zorg nodig heeft. jammer genoeg plots niet als dat kindje prematuur geboren is en wel leeft, maar nog in het ziekenhuis is. ook al zoiets bizar raars
En wat denk je van het toezenden van formulieren voor kinderbijslag.quote:Op woensdag 16 maart 2016 14:02 schreef Physsic het volgende:
[..]
Ik kan me ook voorstellen dat er mensen zijn die juist niet willen dat 500 instanties kunnen zien dat ze al meerdere levenloosgeboren kinderen hebben gehad.
Doe normaalquote:Op woensdag 16 maart 2016 16:18 schreef Leandra het volgende:
40 jaar geleden kreeg je niet eens kraamhulp als je kind tijdens of vlak na de geboorte was overleden, tegenwoordig gelukkig wel.
Vroeger waren gevoelens maar stom en praatte je er niet over. En als dat niet hielp verhing je jezelf gewoon. Waar je nabestaanden vervolgens dan ook weer, heel therapeutisch, met zijn allen niet over gingen praten.quote:Op woensdag 16 maart 2016 16:18 schreef Leandra het volgende:
Maar goed, als er toen internet was geweest hadden de onwetenden ook met een grote mond over elkaar heen gerold om te verkondigen hoe belachelijk is het wel niet was als mensen zouden verwachten dat er wel zorg zou zijn voor de moeder gedurende de kraamtijd na het overlijden van het kind.
Ik ben inderdaad bang voor dit soort dingen die veel verdriet met zich mee brengen omdat het allemaal niet klopt.quote:Op woensdag 16 maart 2016 17:18 schreef Gia het volgende:
[..]
En wat denk je van het toezenden van formulieren voor kinderbijslag.
Zodra er een nieuwe geboorte wordt geregistreerd, krijgen de ouders, moeder vooral, dacht ik, bericht omtrent kinderbijslag. Dan wordt er tevens een overlijden gemeld. Nog een formulier over het stopzetten van de kinderbijslag. Kind wordt 2,5 jaar, bericht over aanmelden op de basissschool. Oh nee, want het kind is al overleden, nog voor het geboren was.
Eerste kind van mijn ouders was geboren met een open ruggetje. Ze heeft drie weken geleefd, maar mijn moeder heeft haar niet gezien. Mijn vader wel. Die heeft het kistje ook zelf gedragen.quote:Op woensdag 16 maart 2016 19:06 schreef TripleSec het volgende:
[..]
Vroeger waren gevoelens maar stom en praatte je er niet over. En als dat niet hielp verhing je jezelf gewoon. Waar je nabestaanden vervolgens dan ook weer, heel therapeutisch, met zijn allen niet over gingen praten.
Ja, geweldig, die goeie ouwe tijd
Als je een beetje had gelezen naar wat er al stond had je kunnen lezen dat 24 weken de grens is omdat levensvatbaarheid, maar ook omdat je vanaf 24 weken je verplicht bent om aangifte te doen van het doodgeboren kind, en je ook nog een verplicht bent om het een begravenis of crematie te geven met alle bijkomende kosten.quote:Op woensdag 16 maart 2016 15:44 schreef Childofthe90s het volgende:
[..]
Het wordt geboren, maar niet levend, dat is het punt. Welke grens wil je aanhouden, wanneer wordt een levenloos iets wel of niet opgenomen in het register?
[..]
Een arts zal niet altijd met zekerheid kunnen zeggen of het kind heeft geleefd, maar kan een indicatie geven en desnoods bij twijfel 'ja' zeggen. Dat we het zouden hebben over 24 weken na zwangerschap is voor jou wellicht zonder meer, maar waarom mag Petra haar dochter van 23,5 weken niet laten opnemen? Een grens is altijd arbitrair, en wat mij betreft is de grens levend of doodgeboren een betere dan 24 weken zwanger.
Het kan ook best. Maar het is wel ietsje ingewikkelder dan dat.quote:Op woensdag 16 maart 2016 16:23 schreef Operc het volgende:
[..]
Eens.In een tijd waar robots naar mars worden gestuurd moet een regeltje toevoegen aan een database geen probleem zijn zou je zeggen.
Lees je eigen woorden eens terug.quote:Op woensdag 16 maart 2016 19:03 schreef Peachbird het volgende:
Als ze dood-geboren is is ze niet geboren en krijgt ze niet een geboorte-akte.
Hoe dom kan een mens zijn dat niet te begrijpen?
Vreemde wet inderdaad. Wat betreft die levensvatbaarheid, dat is natuurlijk geen harde grens, die is net zo arbitrair. Bij 24 maanden sterft alsnog de helft van de vroeggeborenen.quote:Op woensdag 16 maart 2016 19:24 schreef Moppert het volgende:
[..]
Als je een beetje had gelezen naar wat er al stond had je kunnen lezen dat 24 weken de grens is omdat levensvatbaarheid, maar ook omdat je vanaf 24 weken je verplicht bent om aangifte te doen van het doodgeboren kind, en je ook nog een verplicht bent om het een begravenis of crematie te geven met alle bijkomende kosten.
Nog zo'n wandelend gebrek aan kennis.quote:Op woensdag 16 maart 2016 19:05 schreef Gerard_Geit het volgende:
[..]
Doe normaal![]()
Kraamhulp bij een dood kind?x 999
Gestorven voor het geboren werd?quote:Op woensdag 16 maart 2016 19:34 schreef Leandra het volgende:
[..]
Lees je eigen woorden eens terug.
Een doodgeboren kind is niet geboren? Wat is het dan wel?
Volgens mij weet je niet eens wat kraamhulp inhoudt.quote:Op woensdag 16 maart 2016 19:05 schreef Gerard_Geit het volgende:
[..]
Doe normaal![]()
Kraamhulp bij een dood kind?x 999
Nee want wat 'het' was leefde niet meer dus was 'het' niet geboren.quote:Op woensdag 16 maart 2016 20:54 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ah, het is dus wel geboren.... fijn dat je dat nu zelf ook beseft.
Ik heb geen idee hoe vaak die software een update krijgt, maar ik snap best dat je dit niet als losse update zou doen, maar 'meeneemt' bij een volgende update als dat praktisch is. Ik vind het gewoon suf dat iemand die gewoon de wens van de kamer niet wil uitvoeren met onzin als "Technisch niet mogelijk" aan komt zetten.quote:Op woensdag 16 maart 2016 19:34 schreef freako het volgende:
[..]
Het kan ook best. Maar het is wel ietsje ingewikkelder dan dat.
De GBA/BRP wordt 1 keer in de zoveel tijd aangepast omdat er iets wijzigt in het ontwerp. In dit geval is het misschien niet eens nodig om überhaupt iets aan de software te wijzigen, maar dat is afhankelijk van hoe men dit op wil lossen.
Stel: Er moet wel iets gewijzigd worden. Grootste probleem is dan dat er niet 1 softwarepakket aangepast moet worden, maar vele. De 400 gemeenten gebruiken niet allemaal hetzelfde programma, en ook allerlei andere instanties koppelen met het bevolkingsregister. Veel instanties zijn niet geautoriseerd om de kinderen van iemand op te vragen, maar dat geldt niet voor allemaal. Dus ook die zullen aan de bak moeten.
Het klinkt allemaal heel sympathiek, maar het kan leiden tot behoorlijke kosten. Is het dat allemaal wel waard?
maar 'het' moet er wel uit, wat is dat dan?quote:Op woensdag 16 maart 2016 23:05 schreef Peachbird het volgende:
[..]
Nee want wat 'het' was leefde niet meer dus was 'het' niet geboren.
En dan kunnen ze al lopen! Da's pas zielig.quote:Op woensdag 16 maart 2016 19:35 schreef Childofthe90s het volgende:
Bij 24 maanden sterft alsnog de helft van de vroeggeborenen.
Momenteel is het zo dat als je in het BRP een fout herstelt (wijziging aanbrengt), deze de volgende maand gewoon weer opduikt.quote:Op woensdag 16 maart 2016 23:08 schreef Operc het volgende:
[..]
Ik heb geen idee hoe vaak die software een update krijgt, maar ik snap best dat je dit niet als losse update zou doen, maar 'meeneemt' bij een volgende update als dat praktisch is. Ik vind het gewoon suf dat iemand die gewoon de wens van de kamer niet wil uitvoeren met onzin als "Technisch niet mogelijk" aan komt zetten.
Ze moeten het sowieso aangeven, alleen krijgen ze geen geboorteakte, wel een overlijdensakte en dat is best krom. je moet verplicht een begravenis/crematie regelen en allemaal van dat soort dingen. maar geboorteakte krijg je nietquote:Op donderdag 17 maart 2016 00:51 schreef Loll het volgende:
'Heel pijnlijk als je doodgeboren kind niet wordt erkend'
Er is helemaal geen kind wat dat bestaat niet meer. Ik snap dat het echt een ontzettend aanslag op je persoon is als een kind 9 maanden in je buik heeft geleefd, en dan dood word geboren. Maar wat lost het aangeven bij de burgemeester daar nou eigenlijk aan op?
Ik bedoelde idd het niet krijgen van een geboorte akte. Maar wat heb je eraan als het kind eigenlijk nooit heeft bestaan.quote:Op donderdag 17 maart 2016 01:09 schreef Moppert het volgende:
[..]
Ze moeten het sowieso aangeven, alleen krijgen ze geen geboorteakte, wel een overlijdensakte en dat is best krom. je moet verplicht een begrafenis/crematie regelen en allemaal van dat soort dingen. maar geboorteakte krijg je niet
Uiteraard heeft het voor de ouders wel bestaan. Zij zijn maanden in de veronderstelling geweest dat ze op korte termijn aan kindje zouden hebben. Echo's, kinderkamer maken, baby voelen schoppen, etc.quote:Op donderdag 17 maart 2016 01:15 schreef Moppert het volgende:
Maar het heeft wel bestaan in je baarmoeder, het leeft, je kan het voelen.. etc etc
Het is gewoon krom dat een baby die 10 minuten voor geboorte doodgaat niet heeft bestaan.
En de baby die 1 minuut na geboorte doodgaat wel heeft bestaan.
Daar kan het persoonsregister ook mee omgaan kan mij niet voorstellen dat dit niet ook moet kunnen.
In beide situaties zijn de plichten na een bevalling hetzelfde.
gemeentehuis, begrafenis, rouwen, waarom dan niet dat ene dingetje extra geven.
nou, als ik dit topic zo eens lees ben ik daar niet van overtuigd. wat een hardvochtigheid hier. een en al "het" bestaat niet. punt uit. rot op, stel je niet aan.quote:Op donderdag 17 maart 2016 04:18 schreef Physsic het volgende:
[..]
Uiteraard heeft het voor de ouders wel bestaan. Zij zijn maanden in de veronderstelling geweest dat ze op korte termijn aan kindje zouden hebben. Echo's, kinderkamer maken, baby voelen schoppen, etc.
Echter, het BRP is niet een register die alle ooit-geboren-baby's registreert.
De initiatiefnemers geven ook aan dat zij het idee hebben dat de overheid het bestaan van die baby (doelbewust) ontkennen e.d. Dat is natuurlijk onzin. Ik denk echt dat het probleem (of eigenlijk de oplossing) voor deze ouders ergens anders gezocht moet worden.
Schiet lekker op.quote:Op donderdag 17 maart 2016 00:43 schreef Physsic het volgende:
[..]
Momenteel is het zo dat als je in het BRP een fout herstelt (wijziging aanbrengt), deze de volgende maand gewoon weer opduikt.![]()
Bron: De Monitor van deze week
Basisregistratie Personen.quote:Op donderdag 17 maart 2016 11:05 schreef Operc het volgende:
[..]
Schiet lekker op.En BRP, is dat het nieuwe GBA of is het iets anders?
Ah, helder.quote:Op donderdag 17 maart 2016 11:07 schreef Gia het volgende:
[..]
Basisregistratie Personen.
Is inderdaad ipv de GBA.
https://www.rijksoverheid(...)stratie-personen-brp
Hier is uiteraard erg van belang hoe de fout is ontstaan. Heeft de gynaecoloog er alles aangedaan of heeft hij bijvoorbeeld onzorgvuldig gehandeld? Als dat laatste het geval is, kun je best een schadevergoeding krijgen in een civiele procedure.quote:Op donderdag 17 maart 2016 10:15 schreef Gia het volgende:
Ik ken een voorbeeld van een medische fout door een gynaecoloog, waardoor een foetus, rond 34 weken dacht ik, stierf. De ouders klaagden deze arts aan wegens dood door schuld. Voor de rechter kregen ze gelijk, dood door schuld was bewezen, echter kent Nederland geen strafmaat voor het doden van een ongeboren kind. Ook in een civiele procedure haal je hier weinig uit. Er is namelijk geen blijvende invaliditeit of zo. De arts heeft geen persoon gedood.
Maar niet erg hoog. Want er is geen blijvende schade. De moeder mankeert niks en het kind was nog geen persoon voor de wet.quote:Op donderdag 17 maart 2016 14:40 schreef Childofthe90s het volgende:
Hier is uiteraard erg van belang hoe de fout is ontstaan. Heeft de gynaecoloog er alles aangedaan of heeft hij bijvoorbeeld onzorgvuldig gehandeld? Als dat laatste het geval is, kun je best een schadevergoeding krijgen in een civiele procedure.
Nee, ook zuur.quote:Op woensdag 16 maart 2016 19:21 schreef Gia het volgende:
[..]
Eerste kind van mijn ouders was geboren met een open ruggetje. Ze heeft drie weken geleefd, maar mijn moeder heeft haar niet gezien. Mijn vader wel. Die heeft het kistje ook zelf gedragen.
Vroeger vonden ze dat beter voor de moeder. Tegenwoordig sterft zo'n kindje in de armen van de ouders.
Dus ja, ik denk zeker dat we gevoelens van ouders moeten respecteren, maar ongewenste post voor je doodgeboren kindje wil je ook niet. Of een Hello Baby, verrassingspakket.
Meer info is onderweg:quote:Op dinsdag 15 maart 2016 20:32 schreef Disana het volgende:
[..]
Dank. Zoals ik het ook hier weer lees, vindt hij het dus niet nodig het doodgeboren kind in de BRP op te nemen. Maar het kan wel, want ik zie geen praktische bezwaren.
quote:Mede namens de minister van Veiligheid en Justitie deel ik u mede dat de vragen van de leden Wolbert, Fokke en Oosenbrug (allen PvdA) ingezonden op 24 februari 2016 met kenmerk 2016Z03879, van de leden Bergkamp en Koser Kaya (beiden D66) ingezonden op 1 maart 2016 met kenmerk 2016Z04159 en van het lid Van Raak (SP) ingezonden op 1 maart 2016 met kenmerk 2016Z04184 over de registratie en het opmaken van een geboorteakte van levenloos geboren kinderen niet binnen de termijn van drie weken kunnen worden beantwoord.
De reden hiervoor is dat ik de initiatiefneemsters van de petitie ‘Ik wil ook in het BRP’ voor een gesprek heb uitgenodigd. Dit gesprek zal plaatsvinden op 4 april. Ik zal u na het gesprek zo spoedig mogelijk de antwoorden op de Kamervragen doen toekomen.
De minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties,
dr. R.H.A. Plasterk
https://www.tweedekamer.n(...)%20maken’.docx
Ja, dat klopt. Mijnoverheid.nl toont alleen de gegevens die bij jou staan geregistreerd. Bij de gegevens over de ouders (of partners, of kinderen) wordt in de BRP bij jou niet de overlijdensdatum geregistreerd, wel bijvoorbeeld naam, geboortedatum, geslacht en eventueel de BSN. Het overlijden wordt natuurlijk wel bij de persoon zelf geregistreerd.quote:Op zaterdag 19 maart 2016 16:08 schreef Physsic het volgende:
Even beetje offtopic;
Ik had nog nooit naar die persoonsgegevens gekeken op mijnoverheid.nl, laatst toch maar eens geprobeerd.
Ik kon geen verschil ontdekken tussen mijn nog levende ouder en de andere, overleden ouder. Klopt dat? Hoort er niet een datum van overlijden bij te staan? Of desnoods alleen de melding dat er een overlijdensakte is?
Dank.quote:Op zaterdag 19 maart 2016 16:44 schreef freako het volgende:
[..]
Ja, dat klopt. Mijnoverheid.nl toont alleen de gegevens die bij jou staan geregistreerd. Bij de gegevens over de ouders (of partners, of kinderen) wordt in de BRP bij jou niet de overlijdensdatum geregistreerd, wel bijvoorbeeld naam, geboortedatum, geslacht en eventueel de BSN. Het overlijden wordt natuurlijk wel bij de persoon zelf geregistreerd.
Voor kinderen geldt hetzelfde, en ook voor partners. In het laatste geval wordt indien noodzakelijk wel geregistreerd dat het partnerschap niet meer bestaat, inclusief de reden (meestal scheiding of overlijden van een van de partners) en de datum.
Misschien zou je dat verschil kunnen duiden door die kinderen geen BSN te geven.quote:Op zaterdag 19 maart 2016 16:47 schreef Physsic het volgende:
[..]
Dank.
Dus wanneer levenloos geboren kinderen in het BRP zouden worden bijgeschreven, is voor de ouders geen verschil te zien met de levende kinderen (in het BRP uiteraard :p)?
Ja.quote:Op zaterdag 19 maart 2016 16:47 schreef Physsic het volgende:
[..]
Dank.
Dus wanneer levenloos geboren kinderen in het BRP zouden worden bijgeschreven, is voor de ouders geen verschil te zien met de levende kinderen (in het BRP uiteraard :p)?
Haha, dat tabblad had ik ook nog open staan -van een lange nacht enkele dagen geleden inderdaad-, maar niet goed doorgenomen. xDquote:Op zaterdag 19 maart 2016 17:18 schreef freako het volgende:
[..]
Ja.
Uit het Logisch Ontwerp van de GBA (een document van 749 bladzijden, heel effectief tegen slaapproblemen: http://www.operatiebrp.nl(...)LO%20GBA%203%209.pdf ):
Dit zijn alle gegevens over een ouder die in de BRP bij een persoon worden vastgelegd:
[ afbeelding ]
Ouder1 is de nieuwe naam voor de categorie 'Moeder', nu iemand ook 2 moeders of 2 vaders kan hebben. A-nummer is een voorloper van het BSN, alleen voor gebruik in de GBA/BRP, en dat verdwijnt binnenkort. Niet alle gegevens zijn zichtbaar in mijnoverheid.nl (A-nummer bijvoorbeeld niet), en niet alle gegevens zijn überhaupt vastgelegd. Bij lang niet iedereen is bijvoorbeeld de BSN van de ouders bekend.
Over een kind wordt nog minder vastgelegd:
[ afbeelding ]
quote:Plasterk bekijkt register doodgeboren kinderen
maandag 4 april 2016, 15:53 — 14 reacties
© IMMINK, RIAS
Er komt mogelijk een landelijk register waarin ouders de gegevens van hun levenloos geboren kind kunnen plaatsen. Het ministerie van Binnenlandse Zaken gaat onderzoeken hoe zo'n registratie vorm kan krijgen.
Dat spraken de ministers Ronald Plasterk (Binnenlandse Zaken) en Ard van der Steur (Justitie) maandag af met de indieners van een petitie. Ouders vragen daarin om levenloos geborenen in de gemeentelijke basisregistratie (BRP) op te nemen. Een Kamermeerderheid steunt het plan.
Ouders willen vaak meer erkenning van hun doodgeboren kind. Ze kunnen nu al een speciale akte laten opmaken bij de burgerlijke stand. Plasterk onderzoekt nu of deze gegevens in een landelijk register kunnen komen. De minister had eerder gemeld dat hij de BRP niet geschikt vond voor doodgeborenen.
Daarnaast zal Van der Steur bekijken hoe een formulering in het wetboek zo kan worden aangepast dat die meer recht doet aan de gevoelens van ouders. Nu staat er dat ,,levenloos geborenen geacht worden niet te hebben bestaan''.
zowaar. zeker gezien dat laatste stukje denk ik dat ze begrijpen wat het probleem is. damn, dat verwaht je dan weer nietquote:
quote:HELMOND - De ministers Ronald Plasterk (Binnenlandse Zaken) en Ard van der Steur (Justitie) beloofden maandag te laten onderzoeken of doodgeboren kindjes part kunnen worden geregistreerd. Het Helmondse paar Petra en Terence Polak, dat zich hier al lange tijd hard voor maakt, is sceptisch.
Het stel is mede-initiatiefnemer van de petitie die werd gestart door Natasja Geyteman-Bos. Vorige maand leverden ze samen 80.000 handtekeningen af in Den Haag. Ze hopen daarmee voor elkaar te krijgen dat ‘stil’ geboren kinderen een plekje krijgen in het geboorteregister, het zogeheten Basisregistratie personen (BRP).
Apart systeem
De ministers denken nu aan vermelding in een apart systeem. Petra Polak, bij wie afgelopen zomer dochter Raven dood werd geboren, is kritisch: „Daar hangt natuurlijk een prijskaartje aan. Bovendien wil je dat je doodgeboren kindje tussen je andere kinderen komt te staan.”
Vreemd
Minister Plasterk zei eerder al dat dat lastig is. Het BRP is puur voor de overheid voor uitvoering van haar taken. Polak begrijpt daar helemaal niks van: „Stel dat je baby twee seconden na de geboorte overlijdt in plaats van voor de bevalling, dan wordt de naam wel vermeld. Terwijl zo’n kindje later ook geen uitkering of iets dergelijks gaat aanvragen.”
De ministers gaven maandag verder aan naar de tekst in de wet te kijken.
quote:Doodgeboren kinderen mogen geboorteakte krijgen
Ouders krijgen de mogelijkheid om een doodgeboren kindje te registreren in de gemeentelijke basisregistratie (BRP). Dat hebben de ministers Ronald Plasterk (Binnenlandse Zaken) en Ard van der Steur (Veiligheid en Justitie) vandaag toegezegd.
Zeurburger? Het lijkt mij dat het overlijden van je kind nogal een impact heeft, met name voor de moeder. Want voor de buitenwereld is dit een doodgeboren kind, maar voor ouders kan dit net zo traumatisch zijn als als het kind eerst levend ter wereld kwam en daarna overleden is.quote:Op maandag 19 september 2016 16:23 schreef Weltschmerz het volgende:
Weer een overwinning van de zeurburger op de overheid.
Wacht maar, als je volwassen bent ga je hier genuanceerder over denken.quote:Op maandag 19 september 2016 16:29 schreef Vader_Aardbei het volgende:
Belachelijk dit. Het zijn geen echte kinderen.
Ongetwijfeld, maar moet het daarom maar ingeschreven worden in het basisregister personen?quote:Op maandag 19 september 2016 16:28 schreef EdvandeBerg het volgende:
[..]
Zeurburger? Het lijkt mij dat het overlijden van je kind nogal een impact heeft, met name voor de moeder. Want voor de buitenwereld is dit een doodgeboren kind, maar voor ouders kan dit net zo traumatisch zijn als als het kind eerst levend ter wereld kwam en daarna overleden is.
En als de overheid zijn eigen bevolkingsregister minder efficient inricht is dat trauma verdwenen?quote:Op maandag 19 september 2016 16:28 schreef EdvandeBerg het volgende:
[..]
Zeurburger? Het lijkt mij dat het overlijden van je kind nogal een impact heeft, met name voor de moeder. Want voor de buitenwereld is dit een doodgeboren kind, maar voor ouders kan dit net zo traumatisch zijn als als het kind eerst levend ter wereld kwam en daarna overleden is.
Voor de ouders is dit heel belangrijk. Het gaat ze om erkenning van het kind wat ze verloren hebben. Dit mag de buitenwereld nogal raar lijken, maar ik denk dat je het leed niet moet onderschatten.quote:Op maandag 19 september 2016 16:31 schreef grimselman het volgende:
[..]
Ongetwijfeld, maar moet het daarom maar ingeschreven worden in het basisregister personen?
Is dit voor alle doodgeboren kinderen of pas vanaf 24 weken zwangerschap?quote:Op maandag 19 september 2016 16:15 schreef Physsic het volgende:
Geheel tegen mijn verwachting in, is het de initiatiefnemers toch gelukt!
http://www.ad.nl/binnenla(...)te-krijgen~a6648665/
[..]
Inschrijving in het BRP is een administratief feit. Ik begrijp niet wat dat met erkenning heeft te maken.quote:Op maandag 19 september 2016 16:36 schreef EdvandeBerg het volgende:
[..]
Voor de ouders is dit heel belangrijk. Het gaat ze om erkenning van het kind wat ze verloren hebben. Dit mag de buitenwereld nogal raar lijken, maar ik denk dat je het leed niet moet onderschatten.
Ik denk alleen vanaf 24weken zwangerschap.quote:Op maandag 19 september 2016 16:41 schreef ender_xenocide het volgende:
[..]
Is dit voor alle doodgeboren kinderen of pas vanaf 24 weken zwangerschap?
In combinatie met de verplichting aangifte van geboorte van het doodgeboren kind te doen is dat stukje erkenning van belang.quote:Op maandag 19 september 2016 16:36 schreef EdvandeBerg het volgende:
[..]
Voor de ouders is dit heel belangrijk. Het gaat ze om erkenning van het kind wat ze verloren hebben. Dit mag de buitenwereld nogal raar lijken, maar ik denk dat je het leed niet moet onderschatten.
Wat een gezeurquote:Op maandag 19 september 2016 16:31 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
En als de overheid zijn eigen bevolkingsregister minder efficient inricht is dat trauma verdwenen?
De overlijdensakte is ook een administratief feit, toch ben je verplicht aangifte te doen als je kind doodgeboren wordt.quote:Op maandag 19 september 2016 16:43 schreef grimselman het volgende:
[..]
Inschrijving in het BRP is een administratief feit. Ik begrijp niet wat dat met erkenning heeft te maken.
Misschien één van de artikelen lezen of zeg ik nu iets heel raars?quote:Op maandag 19 september 2016 16:43 schreef grimselman het volgende:
[..]
Inschrijving in het BRP is een administratief feit. Ik begrijp niet wat dat met erkenning heeft te maken.
Daar ga ik niet beter van begrijpen.quote:Op maandag 19 september 2016 16:50 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Misschien één van de artikelen lezen of zeg ik nu iets heel raars?
Gaat dit ook gelden voor doodgeboren kinderen onder de 24 weken grens? Of alleen 24+?quote:Op maandag 19 september 2016 16:48 schreef Leandra het volgende:
[..]
De overlijdensakte is ook een administratief feit, toch ben je verplicht aangifte te doen als je kind doodgeboren wordt.
En je bent verplicht te voldoen aan de eisen van de wet op de lijkbezorging.
De wetgever eist dus wel dat jij het kind behandelt als zijnde een kind dat bestaan heeft, maar als ouders dan van de wetgever hetzelfde verwachten dan wordt dat afgedaan met "het is maar een administratief feit, wat heeft dat met erkenning te maken?".
Nou voor die ouders heel veel.
Oke, ik blijf het merkwaardig vinden maar als ouders zich hierdoor beter voelen dan moeten we dat maar doen.quote:Op maandag 19 september 2016 16:48 schreef Leandra het volgende:
[..]
De overlijdensakte is ook een administratief feit, toch ben je verplicht aangifte te doen als je kind doodgeboren wordt.
En je bent verplicht te voldoen aan de eisen van de wet op de lijkbezorging.
De wetgever eist dus wel dat jij het kind behandelt als zijnde een kind dat bestaan heeft, maar als ouders dan van de wetgever hetzelfde verwachten dan wordt dat afgedaan met "het is maar een administratief feit, wat heeft dat met erkenning te maken?".
Nou voor die ouders heel veel.
Omdat je naast dat en eventuele echo's; foto's geboorte; as/grafje nooit iets tastbaars zult krijgen van je kind. Dit gewoon een mooie tastbare bevestiging van je kind.quote:Op maandag 19 september 2016 16:57 schreef grimselman het volgende:
[..]
Oke, ik blijf het merkwaardig vinden maar als ouders zich hierdoor beter voelen dan moeten we dat maar doen.
Ik hoop alleen niet dat dit problemen met het BRP gaat geven. Je wil er niet aan denken dat er brieven naar zo'n doodgeboren kind gaan.
Geen idee, daar zal vast nog wel eea over bekendgemaakt worden.quote:Op maandag 19 september 2016 16:55 schreef ender_xenocide het volgende:
[..]
Gaat dit ook gelden voor doodgeboren kinderen onder de 24 weken grens? Of alleen 24+?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |