abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_160730700
quote:
1s.gif Op donderdag 17 maart 2016 04:18 schreef Physsic het volgende:

[..]

Uiteraard heeft het voor de ouders wel bestaan. Zij zijn maanden in de veronderstelling geweest dat ze op korte termijn aan kindje zouden hebben. Echo's, kinderkamer maken, baby voelen schoppen, etc.

Echter, het BRP is niet een register die alle ooit-geboren-baby's registreert.
De initiatiefnemers geven ook aan dat zij het idee hebben dat de overheid het bestaan van die baby (doelbewust) ontkennen e.d. Dat is natuurlijk onzin. Ik denk echt dat het probleem (of eigenlijk de oplossing) voor deze ouders ergens anders gezocht moet worden.
nou, als ik dit topic zo eens lees ben ik daar niet van overtuigd. wat een hardvochtigheid hier. een en al "het" bestaat niet. punt uit. rot op, stel je niet aan.
Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
  donderdag 17 maart 2016 @ 10:15:10 #257
3542 Gia
User under construction
pi_160732494
Als je een foetus als persoon gaat erkennen, moeten er nog meer zaken in de wet worden aangepast.

Ik ken een voorbeeld van een medische fout door een gynaecoloog, waardoor een foetus, rond 34 weken dacht ik, stierf. De ouders klaagden deze arts aan wegens dood door schuld. Voor de rechter kregen ze gelijk, dood door schuld was bewezen, echter kent Nederland geen strafmaat voor het doden van een ongeboren kind. Ook in een civiele procedure haal je hier weinig uit. Er is namelijk geen blijvende invaliditeit of zo. De arts heeft geen persoon gedood.

Een foetus is pas een persoon als het geboren is en leeft. Zelfs als dit heel kort is.
Daarvoor is het een foetus, of ongeboren baby, maar geen persoon.
pi_160733441
quote:
1s.gif Op donderdag 17 maart 2016 00:43 schreef Physsic het volgende:

[..]

Momenteel is het zo dat als je in het BRP een fout herstelt (wijziging aanbrengt), deze de volgende maand gewoon weer opduikt. :+
Bron: De Monitor van deze week
Schiet lekker op. :P En BRP, is dat het nieuwe GBA of is het iets anders?
  donderdag 17 maart 2016 @ 11:07:53 #259
3542 Gia
User under construction
pi_160733480
quote:
0s.gif Op donderdag 17 maart 2016 11:05 schreef Operc het volgende:

[..]

Schiet lekker op. :P En BRP, is dat het nieuwe GBA of is het iets anders?
Basisregistratie Personen.
Is inderdaad ipv de GBA.

https://www.rijksoverheid(...)stratie-personen-brp
pi_160733687
quote:
0s.gif Op donderdag 17 maart 2016 11:07 schreef Gia het volgende:

[..]

Basisregistratie Personen.
Is inderdaad ipv de GBA.

https://www.rijksoverheid(...)stratie-personen-brp
Ah, helder. ^O^
pi_160738517
quote:
0s.gif Op donderdag 17 maart 2016 10:15 schreef Gia het volgende:
Ik ken een voorbeeld van een medische fout door een gynaecoloog, waardoor een foetus, rond 34 weken dacht ik, stierf. De ouders klaagden deze arts aan wegens dood door schuld. Voor de rechter kregen ze gelijk, dood door schuld was bewezen, echter kent Nederland geen strafmaat voor het doden van een ongeboren kind. Ook in een civiele procedure haal je hier weinig uit. Er is namelijk geen blijvende invaliditeit of zo. De arts heeft geen persoon gedood.
Hier is uiteraard erg van belang hoe de fout is ontstaan. Heeft de gynaecoloog er alles aangedaan of heeft hij bijvoorbeeld onzorgvuldig gehandeld? Als dat laatste het geval is, kun je best een schadevergoeding krijgen in een civiele procedure.
  donderdag 17 maart 2016 @ 17:13:52 #262
3542 Gia
User under construction
pi_160741533
quote:
0s.gif Op donderdag 17 maart 2016 14:40 schreef Childofthe90s het volgende:
Hier is uiteraard erg van belang hoe de fout is ontstaan. Heeft de gynaecoloog er alles aangedaan of heeft hij bijvoorbeeld onzorgvuldig gehandeld? Als dat laatste het geval is, kun je best een schadevergoeding krijgen in een civiele procedure.
Maar niet erg hoog. Want er is geen blijvende schade. De moeder mankeert niks en het kind was nog geen persoon voor de wet.
Deze ouders wilden ook liever een strafzaak dan een civiele procedure.

Ik heb door dezelfde gyn blijvende schade, door een fout bij de bevalling. Ik kreeg 34000 gulden schadevergoeding, meer een afkoop. Moest iets ondertekenen dat ik nooit meer terug zou komen op deze zaak. Mja.
De ouders van deze gedode foetus kregen 10 000 gulden, nadat ze eerst een strafrechtelijke zaak gewonnen hadden, maar zonder strafmaat.

De arts is overigens ook ontslagen, samen met de rest van het maatschap, met een flinke gouden handdruk overigens. Fouten ontstonden door ruzie na een fusie van twee maatschappen.
Er liepen toen meer dan 6 zaken tegelijk tegen deze arts. Hij werkt nu in Duitsland naar ik vernomen heb.

Dit alles speelde zich af in 1992/1993, ontslag was in 1994.
pi_160750291
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2016 19:21 schreef Gia het volgende:

[..]

Eerste kind van mijn ouders was geboren met een open ruggetje. Ze heeft drie weken geleefd, maar mijn moeder heeft haar niet gezien. Mijn vader wel. Die heeft het kistje ook zelf gedragen.
Vroeger vonden ze dat beter voor de moeder. Tegenwoordig sterft zo'n kindje in de armen van de ouders.

Dus ja, ik denk zeker dat we gevoelens van ouders moeten respecteren, maar ongewenste post voor je doodgeboren kindje wil je ook niet. Of een Hello Baby, verrassingspakket.
Nee, ook zuur.
pi_160779442
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 maart 2016 20:32 schreef Disana het volgende:

[..]

Dank. Zoals ik het ook hier weer lees, vindt hij het dus niet nodig het doodgeboren kind in de BRP op te nemen. Maar het kan wel, want ik zie geen praktische bezwaren.
Meer info is onderweg:

quote:
Mede namens de minister van Veiligheid en Justitie deel ik u mede dat de vragen van de leden Wolbert, Fokke en Oosenbrug (allen PvdA) ingezonden op 24 februari 2016 met kenmerk 2016Z03879, van de leden Bergkamp en Koser Kaya (beiden D66) ingezonden op 1 maart 2016 met kenmerk 2016Z04159 en van het lid Van Raak (SP) ingezonden op 1 maart 2016 met kenmerk 2016Z04184 over de registratie en het opmaken van een geboorteakte van levenloos geboren kinderen niet binnen de termijn van drie weken kunnen worden beantwoord.

De reden hiervoor is dat ik de initiatiefneemsters van de petitie ‘Ik wil ook in het BRP’ voor een gesprek heb uitgenodigd. Dit gesprek zal plaatsvinden op 4 april. Ik zal u na het gesprek zo spoedig mogelijk de antwoorden op de Kamervragen doen toekomen.

De minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties,

dr. R.H.A. Plasterk
https://www.tweedekamer.n(...)%20maken’.docx
  † In Memoriam † zaterdag 19 maart 2016 @ 11:40:07 #265
137949 Disana
pi_160782281
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 maart 2016 04:58 schreef Physsic het volgende:

[..]

Meer info is onderweg:

[..]

Hij is er dus mee bezig. Netjes.
  zaterdag 19 maart 2016 @ 12:11:31 #266
3542 Gia
User under construction
pi_160782793
Zo'n vraag moet ook serieus genomen worden, maar zo'n aanpassing heeft fus gevolgen voor andere instanties.

Als een baby al voor de geboorte erkend wordt als persoon dan geldt de strafmaat voor dood door schuld ook voor de ongeboren persoon. Instanties moeten gaan checken of een geboren kind ook nog leeft om niet ten onrechte formulieren voor kinderbijslag te sturen. Uiteraard krijgen ze dan ook de melding van overlijden, maar die kan ook bij een andere medewerker terecht komen.

Misschien kan er een aparte BRP komen voor doodgeboren baby's, maar vraag me af of die ouders dat een oplossing zouden vinden.
  zaterdag 19 maart 2016 @ 13:40:06 #267
3542 Gia
User under construction
pi_160784204
Net es effe nagevraagd hoe het zit met kinderbijslag.
Als de ouders al kinderbijslag ontvangen voor oudere kinderen, dan wordt bij een geboortemelding automatisch een bericht verstuurd dat ze voor een kind meer kinderbijslag gaan ontvangen. Twee dagen later komt dan het bericht dat de kinderbijslag van dat kind per sterftedatum wordt stopgezet.

Da's fijn voor de ouders!

Verder is natuurlijk de datum van 24 weken zwangerschap moeilijk te bepalen. Dat is altijd bij benadering. Kan lastig zijn bij het bepalen van wel of geen strafmaat voor het doden van een (ongeboren) persoon.
Vriend schopt zwangere vriendin, die verliest haar baby. Nu is dat alleen mishandeling van de vriendin. Straks is het doodslag als bewezen kan worden dat ze al 24 weken zwanger was.

Het tijdstip van geboorte, levend of dood, is precies vast te stellen. Dus zo'n kind wordt geregistreerd als doodgeboren, in 't overlijdensregister.
SVB stuurt geen automatisch bericht ivm geboorte. Strafrecht hoeft niet aangepast te worden.

Uiteraard zou ik liever zien dat er een aparte wet komt voor het al dan niet opzettelijk doden van een embryo dan wel foetus. Maar ook dat kan omstreden zijn. Moeder drinkten wijntje, rookt, krijgt miskraam. En dan? Maar da's een andere discussie.
pi_160786742
Even beetje offtopic;
Ik had nog nooit naar die persoonsgegevens gekeken op mijnoverheid.nl, laatst toch maar eens geprobeerd.
Ik kon geen verschil ontdekken tussen mijn nog levende ouder en de andere, overleden ouder. Klopt dat? Hoort er niet een datum van overlijden bij te staan? Of desnoods alleen de melding dat er een overlijdensakte is?
  zaterdag 19 maart 2016 @ 16:44:14 #269
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_160787377
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 maart 2016 16:08 schreef Physsic het volgende:
Even beetje offtopic;
Ik had nog nooit naar die persoonsgegevens gekeken op mijnoverheid.nl, laatst toch maar eens geprobeerd.
Ik kon geen verschil ontdekken tussen mijn nog levende ouder en de andere, overleden ouder. Klopt dat? Hoort er niet een datum van overlijden bij te staan? Of desnoods alleen de melding dat er een overlijdensakte is?
Ja, dat klopt. Mijnoverheid.nl toont alleen de gegevens die bij jou staan geregistreerd. Bij de gegevens over de ouders (of partners, of kinderen) wordt in de BRP bij jou niet de overlijdensdatum geregistreerd, wel bijvoorbeeld naam, geboortedatum, geslacht en eventueel de BSN. Het overlijden wordt natuurlijk wel bij de persoon zelf geregistreerd.

Voor kinderen geldt hetzelfde, en ook voor partners. In het laatste geval wordt indien noodzakelijk wel geregistreerd dat het partnerschap niet meer bestaat, inclusief de reden (meestal scheiding of overlijden van een van de partners) en de datum.
pi_160787438
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 maart 2016 16:44 schreef freako het volgende:

[..]

Ja, dat klopt. Mijnoverheid.nl toont alleen de gegevens die bij jou staan geregistreerd. Bij de gegevens over de ouders (of partners, of kinderen) wordt in de BRP bij jou niet de overlijdensdatum geregistreerd, wel bijvoorbeeld naam, geboortedatum, geslacht en eventueel de BSN. Het overlijden wordt natuurlijk wel bij de persoon zelf geregistreerd.

Voor kinderen geldt hetzelfde, en ook voor partners. In het laatste geval wordt indien noodzakelijk wel geregistreerd dat het partnerschap niet meer bestaat, inclusief de reden (meestal scheiding of overlijden van een van de partners) en de datum.
Dank.

Dus wanneer levenloos geboren kinderen in het BRP zouden worden bijgeschreven, is voor de ouders geen verschil te zien met de levende kinderen (in het BRP uiteraard :p)?
  zaterdag 19 maart 2016 @ 16:51:44 #271
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_160787540
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 maart 2016 16:47 schreef Physsic het volgende:

[..]

Dank.

Dus wanneer levenloos geboren kinderen in het BRP zouden worden bijgeschreven, is voor de ouders geen verschil te zien met de levende kinderen (in het BRP uiteraard :p)?
Misschien zou je dat verschil kunnen duiden door die kinderen geen BSN te geven.
Hebben ze in principe ook niet nodig.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  zaterdag 19 maart 2016 @ 17:18:19 #272
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_160788264
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 maart 2016 16:47 schreef Physsic het volgende:

[..]

Dank.

Ja.

Uit het Logisch Ontwerp van de GBA (een document van 749 bladzijden, heel effectief tegen slaapproblemen: http://www.operatiebrp.nl(...)LO%20GBA%203%209.pdf ):

Dit zijn alle gegevens over een ouder die in de BRP bij een persoon worden vastgelegd:

Ouder1 is de nieuwe naam voor de categorie 'Moeder', nu iemand ook 2 moeders of 2 vaders kan hebben. A-nummer is een voorloper van het BSN, alleen voor gebruik in de GBA/BRP, en dat verdwijnt binnenkort. Niet alle gegevens zijn zichtbaar in mijnoverheid.nl (A-nummer bijvoorbeeld niet), en niet alle gegevens zijn überhaupt vastgelegd. Bij lang niet iedereen is bijvoorbeeld de BSN van de ouders bekend.

Over een kind wordt nog minder vastgelegd:
pi_160788370
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 maart 2016 17:18 schreef freako het volgende:

[..]

Ja.

Uit het Logisch Ontwerp van de GBA (een document van 749 bladzijden, heel effectief tegen slaapproblemen: http://www.operatiebrp.nl(...)LO%20GBA%203%209.pdf ):

Dit zijn alle gegevens over een ouder die in de BRP bij een persoon worden vastgelegd:
[ afbeelding ]
Ouder1 is de nieuwe naam voor de categorie 'Moeder', nu iemand ook 2 moeders of 2 vaders kan hebben. A-nummer is een voorloper van het BSN, alleen voor gebruik in de GBA/BRP, en dat verdwijnt binnenkort. Niet alle gegevens zijn zichtbaar in mijnoverheid.nl (A-nummer bijvoorbeeld niet), en niet alle gegevens zijn überhaupt vastgelegd. Bij lang niet iedereen is bijvoorbeeld de BSN van de ouders bekend.

Over een kind wordt nog minder vastgelegd:
[ afbeelding ]
Haha, dat tabblad had ik ook nog open staan -van een lange nacht enkele dagen geleden inderdaad-, maar niet goed doorgenomen. xD

Als iemand zich in Nederland komt inschrijven en die persoon heeft kinderen waarvan er op dat moment al een (of meerdere) zijn overleden, worden die overleden kinderen ook niet bijgeschreven.
pi_161173429
quote:
Plasterk bekijkt register doodgeboren kinderen

maandag 4 april 2016, 15:53 — 14 reacties

© IMMINK, RIAS
Er komt mogelijk een landelijk register waarin ouders de gegevens van hun levenloos geboren kind kunnen plaatsen. Het ministerie van Binnenlandse Zaken gaat onderzoeken hoe zo'n registratie vorm kan krijgen.

Dat spraken de ministers Ronald Plasterk (Binnenlandse Zaken) en Ard van der Steur (Justitie) maandag af met de indieners van een petitie. Ouders vragen daarin om levenloos geborenen in de gemeentelijke basisregistratie (BRP) op te nemen. Een Kamermeerderheid steunt het plan.

Ouders willen vaak meer erkenning van hun doodgeboren kind. Ze kunnen nu al een speciale akte laten opmaken bij de burgerlijke stand. Plasterk onderzoekt nu of deze gegevens in een landelijk register kunnen komen. De minister had eerder gemeld dat hij de BRP niet geschikt vond voor doodgeborenen.

Daarnaast zal Van der Steur bekijken hoe een formulering in het wetboek zo kan worden aangepast dat die meer recht doet aan de gevoelens van ouders. Nu staat er dat ,,levenloos geborenen geacht worden niet te hebben bestaan''.
pi_161174005
quote:
0s.gif Op maandag 4 april 2016 18:41 schreef Physsic het volgende:

[..]

zowaar. zeker gezien dat laatste stukje denk ik dat ze begrijpen wat het probleem is. damn, dat verwaht je dan weer niet *)
Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
pi_161178690
Blijkbaar toch niet de oplossing.

quote:
HELMOND - De ministers Ronald Plasterk (Binnenlandse Zaken) en Ard van der Steur (Justitie) beloofden maandag te laten onderzoeken of doodgeboren kindjes part kunnen worden geregistreerd. Het Helmondse paar Petra en Terence Polak, dat zich hier al lange tijd hard voor maakt, is sceptisch.

Het stel is mede-initiatiefnemer van de petitie die werd gestart door Natasja Geyteman-Bos. Vorige maand leverden ze samen 80.000 handtekeningen af in Den Haag. Ze hopen daarmee voor elkaar te krijgen dat ‘stil’ geboren kinderen een plekje krijgen in het geboorteregister, het zogeheten Basisregistratie personen (BRP).

Apart systeem

De ministers denken nu aan vermelding in een apart systeem. Petra Polak, bij wie afgelopen zomer dochter Raven dood werd geboren, is kritisch: „Daar hangt natuurlijk een prijskaartje aan. Bovendien wil je dat je doodgeboren kindje tussen je andere kinderen komt te staan.”

Vreemd

Minister Plasterk zei eerder al dat dat lastig is. Het BRP is puur voor de overheid voor uitvoering van haar taken. Polak begrijpt daar helemaal niks van: „Stel dat je baby twee seconden na de geboorte overlijdt in plaats van voor de bevalling, dan wordt de naam wel vermeld. Terwijl zo’n kindje later ook geen uitkering of iets dergelijks gaat aanvragen.”

De ministers gaven maandag verder aan naar de tekst in de wet te kijken.

pi_165430925
Geheel tegen mijn verwachting in, is het de initiatiefnemers toch gelukt!

http://www.ad.nl/binnenla(...)te-krijgen~a6648665/

quote:
Doodgeboren kinderen mogen geboorteakte krijgen

Ouders krijgen de mogelijkheid om een doodgeboren kindje te registreren in de gemeentelijke basisregistratie (BRP). Dat hebben de ministers Ronald Plasterk (Binnenlandse Zaken) en Ard van der Steur (Veiligheid en Justitie) vandaag toegezegd.
  maandag 19 september 2016 @ 16:18:44 #278
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_165430960
Mooi ^O^
Wullie bin KOEL © Soneal
  maandag 19 september 2016 @ 16:22:48 #279
423656 Moppert
omgwtfbbqroflwouters
pi_165431037
Yeeey *O* *O* *O* *O*
Toen onze mop een mopje was,
Was ze aardig om te zien;
Nu bromt zij alle dagen
En bijt nog bovendien.
pi_165431051
Weer een overwinning van de zeurburger op de overheid.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  maandag 19 september 2016 @ 16:28:23 #281
102757 EdvandeBerg
LETS GO BRANDON!
pi_165431137
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2016 16:23 schreef Weltschmerz het volgende:
Weer een overwinning van de zeurburger op de overheid.
Zeurburger? Het lijkt mij dat het overlijden van je kind nogal een impact heeft, met name voor de moeder. Want voor de buitenwereld is dit een doodgeboren kind, maar voor ouders kan dit net zo traumatisch zijn als als het kind eerst levend ter wereld kwam en daarna overleden is.
Scratch a liberal and you will find a fascist
  maandag 19 september 2016 @ 16:29:13 #282
148813 Vader_Aardbei
Stem JA21 in maart!
pi_165431151
Belachelijk dit. Het zijn geen echte kinderen.
  maandag 19 september 2016 @ 16:30:46 #283
102757 EdvandeBerg
LETS GO BRANDON!
pi_165431173
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2016 16:29 schreef Vader_Aardbei het volgende:
Belachelijk dit. Het zijn geen echte kinderen.
Wacht maar, als je volwassen bent ga je hier genuanceerder over denken.
pi_165431186
Het land zit in een psychose met dit en legale abortussen. :)
pi_165431191
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2016 16:28 schreef EdvandeBerg het volgende:

[..]

Zeurburger? Het lijkt mij dat het overlijden van je kind nogal een impact heeft, met name voor de moeder. Want voor de buitenwereld is dit een doodgeboren kind, maar voor ouders kan dit net zo traumatisch zijn als als het kind eerst levend ter wereld kwam en daarna overleden is.
Ongetwijfeld, maar moet het daarom maar ingeschreven worden in het basisregister personen?
pi_165431194
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2016 16:28 schreef EdvandeBerg het volgende:

[..]

En als de overheid zijn eigen bevolkingsregister minder efficient inricht is dat trauma verdwenen?
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  maandag 19 september 2016 @ 16:36:56 #287
102757 EdvandeBerg
LETS GO BRANDON!
pi_165431297
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2016 16:31 schreef grimselman het volgende:

[..]

Ongetwijfeld, maar moet het daarom maar ingeschreven worden in het basisregister personen?
Voor de ouders is dit heel belangrijk. Het gaat ze om erkenning van het kind wat ze verloren hebben. Dit mag de buitenwereld nogal raar lijken, maar ik denk dat je het leed niet moet onderschatten.
pi_165431388
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2016 16:15 schreef Physsic het volgende:
Geheel tegen mijn verwachting in, is het de initiatiefnemers toch gelukt!

http://www.ad.nl/binnenla(...)te-krijgen~a6648665/

[..]

Is dit voor alle doodgeboren kinderen of pas vanaf 24 weken zwangerschap?
Kleine geheimen dienen beschermd te worden.
Grote geheimen worden beschermd door publiek ongeloof.
pi_165431429
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2016 16:36 schreef EdvandeBerg het volgende:

[..]

Voor de ouders is dit heel belangrijk. Het gaat ze om erkenning van het kind wat ze verloren hebben. Dit mag de buitenwereld nogal raar lijken, maar ik denk dat je het leed niet moet onderschatten.
Inschrijving in het BRP is een administratief feit. Ik begrijp niet wat dat met erkenning heeft te maken.
pi_165431452
quote:
5s.gif Op maandag 19 september 2016 16:41 schreef ender_xenocide het volgende:

[..]

Is dit voor alle doodgeboren kinderen of pas vanaf 24 weken zwangerschap?
Ik denk alleen vanaf 24weken zwangerschap.
  maandag 19 september 2016 @ 16:45:38 #291
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_165431473
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2016 16:36 schreef EdvandeBerg het volgende:

[..]

In combinatie met de verplichting aangifte van geboorte van het doodgeboren kind te doen is dat stukje erkenning van belang.
Met alle verplichtingen die de wetgever je oplegt als het je overkomt, mag de wetgever het zelf ook wel erkennen als de geboorte van een kind, en niet alleen als het overlijden van een kind.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_165431534
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2016 16:31 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

En als de overheid zijn eigen bevolkingsregister minder efficient inricht is dat trauma verdwenen?
Wat een gezeur
  maandag 19 september 2016 @ 16:48:23 #293
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_165431543
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2016 16:43 schreef grimselman het volgende:

[..]

Inschrijving in het BRP is een administratief feit. Ik begrijp niet wat dat met erkenning heeft te maken.
De overlijdensakte is ook een administratief feit, toch ben je verplicht aangifte te doen als je kind doodgeboren wordt.
En je bent verplicht te voldoen aan de eisen van de wet op de lijkbezorging.

De wetgever eist dus wel dat jij het kind behandelt als zijnde een kind dat bestaan heeft, maar als ouders dan van de wetgever hetzelfde verwachten dan wordt dat afgedaan met "het is maar een administratief feit, wat heeft dat met erkenning te maken?".
Nou voor die ouders heel veel.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_165431595
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2016 16:43 schreef grimselman het volgende:

[..]

Misschien één van de artikelen lezen of zeg ik nu iets heel raars?
pi_165431674
quote:
1s.gif Op maandag 19 september 2016 16:50 schreef opgebaarde het volgende:

[..]

Misschien één van de artikelen lezen of zeg ik nu iets heel raars?
Daar ga ik niet beter van begrijpen.
pi_165431715
Snap niet dat je levenloos geboren kind of je eigen ouderschap 'echter' wordt als de overheid het op een iets andere manier in de administratie zet, maar als zij hier gelukkig mee zijn en het heeft verder geen gevolgen en het geeft problemen met andere systemen, dan zie ik er ook geen probleem in. Denk echter niet dat de ouders hier echt gelukkiger van worden, in werkelijkheid veranderd er natuurlijk helemaal niks aan hun situatie.
pi_165431716
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2016 16:48 schreef Leandra het volgende:

[..]

De overlijdensakte is ook een administratief feit, toch ben je verplicht aangifte te doen als je kind doodgeboren wordt.

De wetgever eist dus wel dat jij het kind behandelt als zijnde een kind dat bestaan heeft, maar als ouders dan van de wetgever hetzelfde verwachten dan wordt dat afgedaan met "het is maar een administratief feit, wat heeft dat met erkenning te maken?".
Gaat dit ook gelden voor doodgeboren kinderen onder de 24 weken grens? Of alleen 24+?
pi_165431780
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2016 16:48 schreef Leandra het volgende:

[..]

Oke, ik blijf het merkwaardig vinden maar als ouders zich hierdoor beter voelen dan moeten we dat maar doen.
Ik hoop alleen niet dat dit problemen met het BRP gaat geven. Je wil er niet aan denken dat er brieven naar zo'n doodgeboren kind gaan.
pi_165432038
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2016 16:57 schreef grimselman het volgende:

[..]

Oke, ik blijf het merkwaardig vinden maar als ouders zich hierdoor beter voelen dan moeten we dat maar doen.
Ik hoop alleen niet dat dit problemen met het BRP gaat geven. Je wil er niet aan denken dat er brieven naar zo'n doodgeboren kind gaan.
Omdat je naast dat en eventuele echo's; foto's geboorte; as/grafje nooit iets tastbaars zult krijgen van je kind. Dit gewoon een mooie tastbare bevestiging van je kind.

Het verzacht het feit dat je nooit je kind zult zien opgroeien waardoor al die tastbare dingen/knuffelen etc etc moet missen. Dan is elk tastbaar ding mooi en dierbaar, ook al is het slechts iets "administratiefs", het is wel officieel.
  maandag 19 september 2016 @ 17:29:33 #300
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_165432457
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2016 16:55 schreef ender_xenocide het volgende:

[..]

Gaat dit ook gelden voor doodgeboren kinderen onder de 24 weken grens? Of alleen 24+?
Geen idee, daar zal vast nog wel eea over bekendgemaakt worden.
Wullie bin KOEL © Soneal
  maandag 19 september 2016 @ 17:34:35 #301
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_165432530
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2016 17:09 schreef ender_xenocide het volgende:

[..]

Omdat je naast dat en eventuele echo's; foto's geboorte; as/grafje nooit iets tastbaars zult krijgen van je kind. Dit gewoon een mooie tastbare bevestiging van je kind.

Het verzacht het feit dat je nooit je kind zult zien opgroeien waardoor al die tastbare dingen/knuffelen etc etc moet missen. Dan is elk tastbaar ding mooi en dierbaar, ook al is het slechts iets "administratiefs", het is wel officieel.
Mooi dat de mensen die daar behoefte aan hebben, deze voor hun zo belangrijke, tastbare erkenning voortaan kunnen krijgen.
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')