abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_161178690
Blijkbaar toch niet de oplossing.

quote:
HELMOND - De ministers Ronald Plasterk (Binnenlandse Zaken) en Ard van der Steur (Justitie) beloofden maandag te laten onderzoeken of doodgeboren kindjes part kunnen worden geregistreerd. Het Helmondse paar Petra en Terence Polak, dat zich hier al lange tijd hard voor maakt, is sceptisch.

Het stel is mede-initiatiefnemer van de petitie die werd gestart door Natasja Geyteman-Bos. Vorige maand leverden ze samen 80.000 handtekeningen af in Den Haag. Ze hopen daarmee voor elkaar te krijgen dat ‘stil’ geboren kinderen een plekje krijgen in het geboorteregister, het zogeheten Basisregistratie personen (BRP).

Apart systeem

De ministers denken nu aan vermelding in een apart systeem. Petra Polak, bij wie afgelopen zomer dochter Raven dood werd geboren, is kritisch: „Daar hangt natuurlijk een prijskaartje aan. Bovendien wil je dat je doodgeboren kindje tussen je andere kinderen komt te staan.”

Vreemd

Minister Plasterk zei eerder al dat dat lastig is. Het BRP is puur voor de overheid voor uitvoering van haar taken. Polak begrijpt daar helemaal niks van: „Stel dat je baby twee seconden na de geboorte overlijdt in plaats van voor de bevalling, dan wordt de naam wel vermeld. Terwijl zo’n kindje later ook geen uitkering of iets dergelijks gaat aanvragen.”

De ministers gaven maandag verder aan naar de tekst in de wet te kijken.

pi_165430925
Geheel tegen mijn verwachting in, is het de initiatiefnemers toch gelukt!

http://www.ad.nl/binnenla(...)te-krijgen~a6648665/

quote:
Doodgeboren kinderen mogen geboorteakte krijgen

Ouders krijgen de mogelijkheid om een doodgeboren kindje te registreren in de gemeentelijke basisregistratie (BRP). Dat hebben de ministers Ronald Plasterk (Binnenlandse Zaken) en Ard van der Steur (Veiligheid en Justitie) vandaag toegezegd.
  maandag 19 september 2016 @ 16:18:44 #278
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_165430960
Mooi ^O^
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  maandag 19 september 2016 @ 16:22:48 #279
423656 Moppert
omgwtfbbqroflwouters
pi_165431037
Yeeey *O* *O* *O* *O*
Toen onze mop een mopje was,
Was ze aardig om te zien;
Nu bromt zij alle dagen
En bijt nog bovendien.
pi_165431051
Weer een overwinning van de zeurburger op de overheid.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  maandag 19 september 2016 @ 16:28:23 #281
102757 EdvandeBerg
LETS GO BRANDON!
pi_165431137
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2016 16:23 schreef Weltschmerz het volgende:
Weer een overwinning van de zeurburger op de overheid.
Zeurburger? Het lijkt mij dat het overlijden van je kind nogal een impact heeft, met name voor de moeder. Want voor de buitenwereld is dit een doodgeboren kind, maar voor ouders kan dit net zo traumatisch zijn als als het kind eerst levend ter wereld kwam en daarna overleden is.
Scratch a liberal and you will find a fascist
  maandag 19 september 2016 @ 16:29:13 #282
148813 Vader_Aardbei
Stem JA21 in maart!
pi_165431151
Belachelijk dit. Het zijn geen echte kinderen.
  maandag 19 september 2016 @ 16:30:46 #283
102757 EdvandeBerg
LETS GO BRANDON!
pi_165431173
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2016 16:29 schreef Vader_Aardbei het volgende:
Belachelijk dit. Het zijn geen echte kinderen.
Wacht maar, als je volwassen bent ga je hier genuanceerder over denken.
pi_165431186
Het land zit in een psychose met dit en legale abortussen. :)
pi_165431191
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2016 16:28 schreef EdvandeBerg het volgende:

[..]

Zeurburger? Het lijkt mij dat het overlijden van je kind nogal een impact heeft, met name voor de moeder. Want voor de buitenwereld is dit een doodgeboren kind, maar voor ouders kan dit net zo traumatisch zijn als als het kind eerst levend ter wereld kwam en daarna overleden is.
Ongetwijfeld, maar moet het daarom maar ingeschreven worden in het basisregister personen?
pi_165431194
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2016 16:28 schreef EdvandeBerg het volgende:

[..]

En als de overheid zijn eigen bevolkingsregister minder efficient inricht is dat trauma verdwenen?
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  maandag 19 september 2016 @ 16:36:56 #287
102757 EdvandeBerg
LETS GO BRANDON!
pi_165431297
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2016 16:31 schreef grimselman het volgende:

[..]

Ongetwijfeld, maar moet het daarom maar ingeschreven worden in het basisregister personen?
Voor de ouders is dit heel belangrijk. Het gaat ze om erkenning van het kind wat ze verloren hebben. Dit mag de buitenwereld nogal raar lijken, maar ik denk dat je het leed niet moet onderschatten.
pi_165431388
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2016 16:15 schreef Physsic het volgende:
Geheel tegen mijn verwachting in, is het de initiatiefnemers toch gelukt!

http://www.ad.nl/binnenla(...)te-krijgen~a6648665/

[..]

Is dit voor alle doodgeboren kinderen of pas vanaf 24 weken zwangerschap?
Kleine geheimen dienen beschermd te worden.
Grote geheimen worden beschermd door publiek ongeloof.
pi_165431429
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2016 16:36 schreef EdvandeBerg het volgende:

[..]

Voor de ouders is dit heel belangrijk. Het gaat ze om erkenning van het kind wat ze verloren hebben. Dit mag de buitenwereld nogal raar lijken, maar ik denk dat je het leed niet moet onderschatten.
Inschrijving in het BRP is een administratief feit. Ik begrijp niet wat dat met erkenning heeft te maken.
pi_165431452
quote:
5s.gif Op maandag 19 september 2016 16:41 schreef ender_xenocide het volgende:

[..]

Is dit voor alle doodgeboren kinderen of pas vanaf 24 weken zwangerschap?
Ik denk alleen vanaf 24weken zwangerschap.
  maandag 19 september 2016 @ 16:45:38 #291
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_165431473
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2016 16:36 schreef EdvandeBerg het volgende:

[..]

In combinatie met de verplichting aangifte van geboorte van het doodgeboren kind te doen is dat stukje erkenning van belang.
Met alle verplichtingen die de wetgever je oplegt als het je overkomt, mag de wetgever het zelf ook wel erkennen als de geboorte van een kind, en niet alleen als het overlijden van een kind.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_165431534
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2016 16:31 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

En als de overheid zijn eigen bevolkingsregister minder efficient inricht is dat trauma verdwenen?
Wat een gezeur
  maandag 19 september 2016 @ 16:48:23 #293
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_165431543
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2016 16:43 schreef grimselman het volgende:

[..]

Inschrijving in het BRP is een administratief feit. Ik begrijp niet wat dat met erkenning heeft te maken.
De overlijdensakte is ook een administratief feit, toch ben je verplicht aangifte te doen als je kind doodgeboren wordt.
En je bent verplicht te voldoen aan de eisen van de wet op de lijkbezorging.

De wetgever eist dus wel dat jij het kind behandelt als zijnde een kind dat bestaan heeft, maar als ouders dan van de wetgever hetzelfde verwachten dan wordt dat afgedaan met "het is maar een administratief feit, wat heeft dat met erkenning te maken?".
Nou voor die ouders heel veel.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_165431595
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2016 16:43 schreef grimselman het volgende:

[..]

Misschien één van de artikelen lezen of zeg ik nu iets heel raars?
pi_165431674
quote:
1s.gif Op maandag 19 september 2016 16:50 schreef opgebaarde het volgende:

[..]

Misschien één van de artikelen lezen of zeg ik nu iets heel raars?
Daar ga ik niet beter van begrijpen.
pi_165431715
Snap niet dat je levenloos geboren kind of je eigen ouderschap 'echter' wordt als de overheid het op een iets andere manier in de administratie zet, maar als zij hier gelukkig mee zijn en het heeft verder geen gevolgen en het geeft problemen met andere systemen, dan zie ik er ook geen probleem in. Denk echter niet dat de ouders hier echt gelukkiger van worden, in werkelijkheid veranderd er natuurlijk helemaal niks aan hun situatie.
pi_165431716
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2016 16:48 schreef Leandra het volgende:

[..]

De overlijdensakte is ook een administratief feit, toch ben je verplicht aangifte te doen als je kind doodgeboren wordt.

De wetgever eist dus wel dat jij het kind behandelt als zijnde een kind dat bestaan heeft, maar als ouders dan van de wetgever hetzelfde verwachten dan wordt dat afgedaan met "het is maar een administratief feit, wat heeft dat met erkenning te maken?".
Gaat dit ook gelden voor doodgeboren kinderen onder de 24 weken grens? Of alleen 24+?
pi_165431780
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2016 16:48 schreef Leandra het volgende:

[..]

Oke, ik blijf het merkwaardig vinden maar als ouders zich hierdoor beter voelen dan moeten we dat maar doen.
Ik hoop alleen niet dat dit problemen met het BRP gaat geven. Je wil er niet aan denken dat er brieven naar zo'n doodgeboren kind gaan.
pi_165432038
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2016 16:57 schreef grimselman het volgende:

[..]

Oke, ik blijf het merkwaardig vinden maar als ouders zich hierdoor beter voelen dan moeten we dat maar doen.
Ik hoop alleen niet dat dit problemen met het BRP gaat geven. Je wil er niet aan denken dat er brieven naar zo'n doodgeboren kind gaan.
Omdat je naast dat en eventuele echo's; foto's geboorte; as/grafje nooit iets tastbaars zult krijgen van je kind. Dit gewoon een mooie tastbare bevestiging van je kind.

Het verzacht het feit dat je nooit je kind zult zien opgroeien waardoor al die tastbare dingen/knuffelen etc etc moet missen. Dan is elk tastbaar ding mooi en dierbaar, ook al is het slechts iets "administratiefs", het is wel officieel.
  maandag 19 september 2016 @ 17:29:33 #300
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_165432457
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2016 16:55 schreef ender_xenocide het volgende:

[..]

Gaat dit ook gelden voor doodgeboren kinderen onder de 24 weken grens? Of alleen 24+?
Geen idee, daar zal vast nog wel eea over bekendgemaakt worden.
Wullie bin KOEL © Soneal
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')