abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_160719818
quote:
0s.gif Op woensdag 16 maart 2016 19:24 schreef Moppert het volgende:

[..]

Als je een beetje had gelezen naar wat er al stond had je kunnen lezen dat 24 weken de grens is omdat levensvatbaarheid, maar ook omdat je vanaf 24 weken je verplicht bent om aangifte te doen van het doodgeboren kind, en je ook nog een verplicht bent om het een begravenis of crematie te geven met alle bijkomende kosten.
Vreemde wet inderdaad. Wat betreft die levensvatbaarheid, dat is natuurlijk geen harde grens, die is net zo arbitrair. Bij 24 maanden sterft alsnog de helft van de vroeggeborenen.
  woensdag 16 maart 2016 @ 19:36:35 #242
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_160719844
quote:
0s.gif Op woensdag 16 maart 2016 19:05 schreef Gerard_Geit het volgende:

[..]

Doe normaal :') :')

Kraamhulp bij een dood kind? :') x 999
Nog zo'n wandelend gebrek aan kennis.
Je hebt kennelijk geen flauw idee wat de kraamhulp doet, en denkt dat die er alleen maar is om beschuit met muisjes te serveren.

Hou eens op je domheid te etaleren.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_160721646
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2016 19:34 schreef Leandra het volgende:

[..]

Lees je eigen woorden eens terug.
Een doodgeboren kind is niet geboren? Wat is het dan wel?
Gestorven voor het geboren werd?
En dan nu, Peachbird bericht:
-
Als van rossum, maar dan slim.
pi_160721951
quote:
0s.gif Op woensdag 16 maart 2016 19:05 schreef Gerard_Geit het volgende:

[..]

Doe normaal :') :')

Kraamhulp bij een dood kind? :') x 999
Volgens mij weet je niet eens wat kraamhulp inhoudt.
  woensdag 16 maart 2016 @ 20:54:31 #245
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_160722363
quote:
0s.gif Op woensdag 16 maart 2016 20:36 schreef Peachbird het volgende:

[..]

Gestorven voor het geboren werd?
Ah, het is dus wel geboren.... fijn dat je dat nu zelf ook beseft.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_160727608
quote:
0s.gif Op woensdag 16 maart 2016 20:54 schreef Leandra het volgende:

[..]

Ah, het is dus wel geboren.... fijn dat je dat nu zelf ook beseft.
Nee want wat 'het' was leefde niet meer dus was 'het' niet geboren.
En dan nu, Peachbird bericht:
-
Als van rossum, maar dan slim.
pi_160727730
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2016 19:34 schreef freako het volgende:

[..]

Het kan ook best. Maar het is wel ietsje ingewikkelder dan dat.
De GBA/BRP wordt 1 keer in de zoveel tijd aangepast omdat er iets wijzigt in het ontwerp. In dit geval is het misschien niet eens nodig om überhaupt iets aan de software te wijzigen, maar dat is afhankelijk van hoe men dit op wil lossen.

Stel: Er moet wel iets gewijzigd worden. Grootste probleem is dan dat er niet 1 softwarepakket aangepast moet worden, maar vele. De 400 gemeenten gebruiken niet allemaal hetzelfde programma, en ook allerlei andere instanties koppelen met het bevolkingsregister. Veel instanties zijn niet geautoriseerd om de kinderen van iemand op te vragen, maar dat geldt niet voor allemaal. Dus ook die zullen aan de bak moeten.

Het klinkt allemaal heel sympathiek, maar het kan leiden tot behoorlijke kosten. Is het dat allemaal wel waard?
Ik heb geen idee hoe vaak die software een update krijgt, maar ik snap best dat je dit niet als losse update zou doen, maar 'meeneemt' bij een volgende update als dat praktisch is. Ik vind het gewoon suf dat iemand die gewoon de wens van de kamer niet wil uitvoeren met onzin als "Technisch niet mogelijk" aan komt zetten.
  woensdag 16 maart 2016 @ 23:09:16 #248
133939 egeltje1985
Elegant als een egel
pi_160727768
quote:
0s.gif Op woensdag 16 maart 2016 23:05 schreef Peachbird het volgende:

[..]

Nee want wat 'het' was leefde niet meer dus was 'het' niet geboren.
maar 'het' moet er wel uit, wat is dat dan?
  donderdag 17 maart 2016 @ 00:37:53 #249
3542 Gia
User under construction
pi_160729448
quote:
0s.gif Op woensdag 16 maart 2016 19:35 schreef Childofthe90s het volgende:

Bij 24 maanden sterft alsnog de helft van de vroeggeborenen.
En dan kunnen ze al lopen! Da's pas zielig. ;)
pi_160729505
quote:
0s.gif Op woensdag 16 maart 2016 23:08 schreef Operc het volgende:

[..]

Ik heb geen idee hoe vaak die software een update krijgt, maar ik snap best dat je dit niet als losse update zou doen, maar 'meeneemt' bij een volgende update als dat praktisch is. Ik vind het gewoon suf dat iemand die gewoon de wens van de kamer niet wil uitvoeren met onzin als "Technisch niet mogelijk" aan komt zetten.
Momenteel is het zo dat als je in het BRP een fout herstelt (wijziging aanbrengt), deze de volgende maand gewoon weer opduikt. :+
Bron: De Monitor van deze week
  donderdag 17 maart 2016 @ 00:51:14 #251
304381 Loll
recommender bij BIC=goedkoop
pi_160729577
'Heel pijnlijk als je doodgeboren kind niet wordt erkend'

Er is helemaal geen kind wat dat bestaat niet meer. Ik snap dat het echt een ontzettend aanslag op je persoon is als een kind 9 maanden in je buik heeft geleefd, en dan dood word geboren. Maar wat lost het aangeven bij de burgemeester daar nou eigenlijk aan op?
BAM dit is 3KB
  donderdag 17 maart 2016 @ 01:09:34 #252
423656 Moppert
omgwtfbbqroflwouters
pi_160729712
quote:
0s.gif Op donderdag 17 maart 2016 00:51 schreef Loll het volgende:
'Heel pijnlijk als je doodgeboren kind niet wordt erkend'

Er is helemaal geen kind wat dat bestaat niet meer. Ik snap dat het echt een ontzettend aanslag op je persoon is als een kind 9 maanden in je buik heeft geleefd, en dan dood word geboren. Maar wat lost het aangeven bij de burgemeester daar nou eigenlijk aan op?
Ze moeten het sowieso aangeven, alleen krijgen ze geen geboorteakte, wel een overlijdensakte en dat is best krom. je moet verplicht een begravenis/crematie regelen en allemaal van dat soort dingen. maar geboorteakte krijg je niet
Toen onze mop een mopje was,
Was ze aardig om te zien;
Nu bromt zij alle dagen
En bijt nog bovendien.
  donderdag 17 maart 2016 @ 01:12:10 #253
304381 Loll
recommender bij BIC=goedkoop
pi_160729723
quote:
0s.gif Op donderdag 17 maart 2016 01:09 schreef Moppert het volgende:

[..]

Ze moeten het sowieso aangeven, alleen krijgen ze geen geboorteakte, wel een overlijdensakte en dat is best krom. je moet verplicht een begrafenis/crematie regelen en allemaal van dat soort dingen. maar geboorteakte krijg je niet
Ik bedoelde idd het niet krijgen van een geboorte akte. Maar wat heb je eraan als het kind eigenlijk nooit heeft bestaan.

Ik ben er van bewust dat ik dat misschien als man of als persoon veel te zwart wit zie maar ik kan de irritatie en de gedrevenheid om het te regelen echt niet voorstellen.
BAM dit is 3KB
  donderdag 17 maart 2016 @ 01:15:02 #254
423656 Moppert
omgwtfbbqroflwouters
pi_160729739
Maar het heeft wel bestaan in je baarmoeder, het leeft, je kan het voelen.. etc etc

Het is gewoon krom dat een baby die 10 minuten voor geboorte doodgaat niet heeft bestaan.
En de baby die 1 minuut na geboorte doodgaat wel heeft bestaan.

Daar kan het persoonsregister ook mee omgaan kan mij niet voorstellen dat dit niet ook moet kunnen.

In beide situaties zijn de plichten na een bevalling hetzelfde.
gemeentehuis, begrafenis, rouwen, waarom dan niet dat ene dingetje extra geven.
Toen onze mop een mopje was,
Was ze aardig om te zien;
Nu bromt zij alle dagen
En bijt nog bovendien.
pi_160730242
quote:
0s.gif Op donderdag 17 maart 2016 01:15 schreef Moppert het volgende:
Maar het heeft wel bestaan in je baarmoeder, het leeft, je kan het voelen.. etc etc

Het is gewoon krom dat een baby die 10 minuten voor geboorte doodgaat niet heeft bestaan.
En de baby die 1 minuut na geboorte doodgaat wel heeft bestaan.

Daar kan het persoonsregister ook mee omgaan kan mij niet voorstellen dat dit niet ook moet kunnen.

In beide situaties zijn de plichten na een bevalling hetzelfde.
gemeentehuis, begrafenis, rouwen, waarom dan niet dat ene dingetje extra geven.
Uiteraard heeft het voor de ouders wel bestaan. Zij zijn maanden in de veronderstelling geweest dat ze op korte termijn aan kindje zouden hebben. Echo's, kinderkamer maken, baby voelen schoppen, etc.

Echter, het BRP is niet een register die alle ooit-geboren-baby's registreert.
De initiatiefnemers geven ook aan dat zij het idee hebben dat de overheid het bestaan van die baby (doelbewust) ontkennen e.d. Dat is natuurlijk onzin. Ik denk echt dat het probleem (of eigenlijk de oplossing) voor deze ouders ergens anders gezocht moet worden.
pi_160730700
quote:
1s.gif Op donderdag 17 maart 2016 04:18 schreef Physsic het volgende:

[..]

Uiteraard heeft het voor de ouders wel bestaan. Zij zijn maanden in de veronderstelling geweest dat ze op korte termijn aan kindje zouden hebben. Echo's, kinderkamer maken, baby voelen schoppen, etc.

Echter, het BRP is niet een register die alle ooit-geboren-baby's registreert.
De initiatiefnemers geven ook aan dat zij het idee hebben dat de overheid het bestaan van die baby (doelbewust) ontkennen e.d. Dat is natuurlijk onzin. Ik denk echt dat het probleem (of eigenlijk de oplossing) voor deze ouders ergens anders gezocht moet worden.
nou, als ik dit topic zo eens lees ben ik daar niet van overtuigd. wat een hardvochtigheid hier. een en al "het" bestaat niet. punt uit. rot op, stel je niet aan.
Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
  donderdag 17 maart 2016 @ 10:15:10 #257
3542 Gia
User under construction
pi_160732494
Als je een foetus als persoon gaat erkennen, moeten er nog meer zaken in de wet worden aangepast.

Ik ken een voorbeeld van een medische fout door een gynaecoloog, waardoor een foetus, rond 34 weken dacht ik, stierf. De ouders klaagden deze arts aan wegens dood door schuld. Voor de rechter kregen ze gelijk, dood door schuld was bewezen, echter kent Nederland geen strafmaat voor het doden van een ongeboren kind. Ook in een civiele procedure haal je hier weinig uit. Er is namelijk geen blijvende invaliditeit of zo. De arts heeft geen persoon gedood.

Een foetus is pas een persoon als het geboren is en leeft. Zelfs als dit heel kort is.
Daarvoor is het een foetus, of ongeboren baby, maar geen persoon.
pi_160733441
quote:
1s.gif Op donderdag 17 maart 2016 00:43 schreef Physsic het volgende:

[..]

Momenteel is het zo dat als je in het BRP een fout herstelt (wijziging aanbrengt), deze de volgende maand gewoon weer opduikt. :+
Bron: De Monitor van deze week
Schiet lekker op. :P En BRP, is dat het nieuwe GBA of is het iets anders?
  donderdag 17 maart 2016 @ 11:07:53 #259
3542 Gia
User under construction
pi_160733480
quote:
0s.gif Op donderdag 17 maart 2016 11:05 schreef Operc het volgende:

[..]

Schiet lekker op. :P En BRP, is dat het nieuwe GBA of is het iets anders?
Basisregistratie Personen.
Is inderdaad ipv de GBA.

https://www.rijksoverheid(...)stratie-personen-brp
pi_160733687
quote:
0s.gif Op donderdag 17 maart 2016 11:07 schreef Gia het volgende:

[..]

Basisregistratie Personen.
Is inderdaad ipv de GBA.

https://www.rijksoverheid(...)stratie-personen-brp
Ah, helder. ^O^
pi_160738517
quote:
0s.gif Op donderdag 17 maart 2016 10:15 schreef Gia het volgende:
Ik ken een voorbeeld van een medische fout door een gynaecoloog, waardoor een foetus, rond 34 weken dacht ik, stierf. De ouders klaagden deze arts aan wegens dood door schuld. Voor de rechter kregen ze gelijk, dood door schuld was bewezen, echter kent Nederland geen strafmaat voor het doden van een ongeboren kind. Ook in een civiele procedure haal je hier weinig uit. Er is namelijk geen blijvende invaliditeit of zo. De arts heeft geen persoon gedood.
Hier is uiteraard erg van belang hoe de fout is ontstaan. Heeft de gynaecoloog er alles aangedaan of heeft hij bijvoorbeeld onzorgvuldig gehandeld? Als dat laatste het geval is, kun je best een schadevergoeding krijgen in een civiele procedure.
  donderdag 17 maart 2016 @ 17:13:52 #262
3542 Gia
User under construction
pi_160741533
quote:
0s.gif Op donderdag 17 maart 2016 14:40 schreef Childofthe90s het volgende:
Hier is uiteraard erg van belang hoe de fout is ontstaan. Heeft de gynaecoloog er alles aangedaan of heeft hij bijvoorbeeld onzorgvuldig gehandeld? Als dat laatste het geval is, kun je best een schadevergoeding krijgen in een civiele procedure.
Maar niet erg hoog. Want er is geen blijvende schade. De moeder mankeert niks en het kind was nog geen persoon voor de wet.
Deze ouders wilden ook liever een strafzaak dan een civiele procedure.

Ik heb door dezelfde gyn blijvende schade, door een fout bij de bevalling. Ik kreeg 34000 gulden schadevergoeding, meer een afkoop. Moest iets ondertekenen dat ik nooit meer terug zou komen op deze zaak. Mja.
De ouders van deze gedode foetus kregen 10 000 gulden, nadat ze eerst een strafrechtelijke zaak gewonnen hadden, maar zonder strafmaat.

De arts is overigens ook ontslagen, samen met de rest van het maatschap, met een flinke gouden handdruk overigens. Fouten ontstonden door ruzie na een fusie van twee maatschappen.
Er liepen toen meer dan 6 zaken tegelijk tegen deze arts. Hij werkt nu in Duitsland naar ik vernomen heb.

Dit alles speelde zich af in 1992/1993, ontslag was in 1994.
pi_160750291
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2016 19:21 schreef Gia het volgende:

[..]

Eerste kind van mijn ouders was geboren met een open ruggetje. Ze heeft drie weken geleefd, maar mijn moeder heeft haar niet gezien. Mijn vader wel. Die heeft het kistje ook zelf gedragen.
Vroeger vonden ze dat beter voor de moeder. Tegenwoordig sterft zo'n kindje in de armen van de ouders.

Dus ja, ik denk zeker dat we gevoelens van ouders moeten respecteren, maar ongewenste post voor je doodgeboren kindje wil je ook niet. Of een Hello Baby, verrassingspakket.
Nee, ook zuur.
pi_160779442
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 maart 2016 20:32 schreef Disana het volgende:

[..]

Dank. Zoals ik het ook hier weer lees, vindt hij het dus niet nodig het doodgeboren kind in de BRP op te nemen. Maar het kan wel, want ik zie geen praktische bezwaren.
Meer info is onderweg:

quote:
Mede namens de minister van Veiligheid en Justitie deel ik u mede dat de vragen van de leden Wolbert, Fokke en Oosenbrug (allen PvdA) ingezonden op 24 februari 2016 met kenmerk 2016Z03879, van de leden Bergkamp en Koser Kaya (beiden D66) ingezonden op 1 maart 2016 met kenmerk 2016Z04159 en van het lid Van Raak (SP) ingezonden op 1 maart 2016 met kenmerk 2016Z04184 over de registratie en het opmaken van een geboorteakte van levenloos geboren kinderen niet binnen de termijn van drie weken kunnen worden beantwoord.

De reden hiervoor is dat ik de initiatiefneemsters van de petitie ‘Ik wil ook in het BRP’ voor een gesprek heb uitgenodigd. Dit gesprek zal plaatsvinden op 4 april. Ik zal u na het gesprek zo spoedig mogelijk de antwoorden op de Kamervragen doen toekomen.

De minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties,

dr. R.H.A. Plasterk
https://www.tweedekamer.n(...)%20maken’.docx
  † In Memoriam † zaterdag 19 maart 2016 @ 11:40:07 #265
137949 Disana
pi_160782281
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 maart 2016 04:58 schreef Physsic het volgende:

[..]

Meer info is onderweg:

[..]

Hij is er dus mee bezig. Netjes.
  zaterdag 19 maart 2016 @ 12:11:31 #266
3542 Gia
User under construction
pi_160782793
Zo'n vraag moet ook serieus genomen worden, maar zo'n aanpassing heeft fus gevolgen voor andere instanties.

Als een baby al voor de geboorte erkend wordt als persoon dan geldt de strafmaat voor dood door schuld ook voor de ongeboren persoon. Instanties moeten gaan checken of een geboren kind ook nog leeft om niet ten onrechte formulieren voor kinderbijslag te sturen. Uiteraard krijgen ze dan ook de melding van overlijden, maar die kan ook bij een andere medewerker terecht komen.

Misschien kan er een aparte BRP komen voor doodgeboren baby's, maar vraag me af of die ouders dat een oplossing zouden vinden.
  zaterdag 19 maart 2016 @ 13:40:06 #267
3542 Gia
User under construction
pi_160784204
Net es effe nagevraagd hoe het zit met kinderbijslag.
Als de ouders al kinderbijslag ontvangen voor oudere kinderen, dan wordt bij een geboortemelding automatisch een bericht verstuurd dat ze voor een kind meer kinderbijslag gaan ontvangen. Twee dagen later komt dan het bericht dat de kinderbijslag van dat kind per sterftedatum wordt stopgezet.

Da's fijn voor de ouders!

Verder is natuurlijk de datum van 24 weken zwangerschap moeilijk te bepalen. Dat is altijd bij benadering. Kan lastig zijn bij het bepalen van wel of geen strafmaat voor het doden van een (ongeboren) persoon.
Vriend schopt zwangere vriendin, die verliest haar baby. Nu is dat alleen mishandeling van de vriendin. Straks is het doodslag als bewezen kan worden dat ze al 24 weken zwanger was.

Het tijdstip van geboorte, levend of dood, is precies vast te stellen. Dus zo'n kind wordt geregistreerd als doodgeboren, in 't overlijdensregister.
SVB stuurt geen automatisch bericht ivm geboorte. Strafrecht hoeft niet aangepast te worden.

Uiteraard zou ik liever zien dat er een aparte wet komt voor het al dan niet opzettelijk doden van een embryo dan wel foetus. Maar ook dat kan omstreden zijn. Moeder drinkten wijntje, rookt, krijgt miskraam. En dan? Maar da's een andere discussie.
pi_160786742
Even beetje offtopic;
Ik had nog nooit naar die persoonsgegevens gekeken op mijnoverheid.nl, laatst toch maar eens geprobeerd.
Ik kon geen verschil ontdekken tussen mijn nog levende ouder en de andere, overleden ouder. Klopt dat? Hoort er niet een datum van overlijden bij te staan? Of desnoods alleen de melding dat er een overlijdensakte is?
  zaterdag 19 maart 2016 @ 16:44:14 #269
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_160787377
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 maart 2016 16:08 schreef Physsic het volgende:
Even beetje offtopic;
Ik had nog nooit naar die persoonsgegevens gekeken op mijnoverheid.nl, laatst toch maar eens geprobeerd.
Ik kon geen verschil ontdekken tussen mijn nog levende ouder en de andere, overleden ouder. Klopt dat? Hoort er niet een datum van overlijden bij te staan? Of desnoods alleen de melding dat er een overlijdensakte is?
Ja, dat klopt. Mijnoverheid.nl toont alleen de gegevens die bij jou staan geregistreerd. Bij de gegevens over de ouders (of partners, of kinderen) wordt in de BRP bij jou niet de overlijdensdatum geregistreerd, wel bijvoorbeeld naam, geboortedatum, geslacht en eventueel de BSN. Het overlijden wordt natuurlijk wel bij de persoon zelf geregistreerd.

Voor kinderen geldt hetzelfde, en ook voor partners. In het laatste geval wordt indien noodzakelijk wel geregistreerd dat het partnerschap niet meer bestaat, inclusief de reden (meestal scheiding of overlijden van een van de partners) en de datum.
pi_160787438
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 maart 2016 16:44 schreef freako het volgende:

[..]

Ja, dat klopt. Mijnoverheid.nl toont alleen de gegevens die bij jou staan geregistreerd. Bij de gegevens over de ouders (of partners, of kinderen) wordt in de BRP bij jou niet de overlijdensdatum geregistreerd, wel bijvoorbeeld naam, geboortedatum, geslacht en eventueel de BSN. Het overlijden wordt natuurlijk wel bij de persoon zelf geregistreerd.

Voor kinderen geldt hetzelfde, en ook voor partners. In het laatste geval wordt indien noodzakelijk wel geregistreerd dat het partnerschap niet meer bestaat, inclusief de reden (meestal scheiding of overlijden van een van de partners) en de datum.
Dank.

Dus wanneer levenloos geboren kinderen in het BRP zouden worden bijgeschreven, is voor de ouders geen verschil te zien met de levende kinderen (in het BRP uiteraard :p)?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')