Ach gutquote:
Het is vast heel erg, een miskraam. Maar het is toch te zot dat een bureaucratisch gereedschap zou moeten worden vervuild om de persoonlijke emotionele problemen van mensen op te lossen? Laat die mensen in therapie gaan, geef ze een beeldje en een zoen. Maar gebruik de basisadministratie voor levende mensen, waar die voor is.quote:"Ons doodgeboren dochtertje hoort er voor ons gewoon bij", zegt Natasja Geyteman. Haar kind overleed acht jaar geleden voor de geboorte. Zij ontving echter nooit een geboorteakte. "We gaan vaak naar haar graf en vieren ieder jaar haar verjaardag. Dan is het heel pijnlijk dat ze niet in de registers te vinden is."
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Helemaal super.
Tadaaquote:Haar kind overleed acht jaar geleden voor de geboorte. Zij ontving echter nooit een geboorteakte
Mensen die hun verdriet niet binnenshuis houden, maar elk jaar op facebook zetten hoe erg het is.quote:Op maandag 29 februari 2016 14:26 schreef Proximo het volgende:
[..]
Tadaa
Mens moet niet zo janken, als je 8 jaar na een miskraam daar af en toe mee zit dan is dat normaal en prima. Als je daar een papieren erkenning voor wil hebben en ieder jaar de *verjaardag* viert dan ben je niet goed snik.
Het is een persoonlijk emotioneel probleem. Dat los je niet op een bureaucratische manier op.quote:Op maandag 29 februari 2016 14:26 schreef Proximo het volgende:
[..]
Tadaa
Mens moet niet zo janken, als je 8 jaar na een miskraam daar af en toe mee zit dan is dat normaal en prima. Als je daar een papieren erkenning voor wil hebben en ieder jaar de *verjaardag* viert dan ben je niet goed snik.
Dus volgens Geytemans hebben die 2 papiertjes meer gewicht dan je eigen herinnering.quote:Geyteman is het daar mee eens. Zij vindt dat haar doodgeboren kind zowel een geboorte- als een overlijdensakte verdient. "Als moeder weet je wie er bij je gezin hoort. Ons dochtertje is niet meer bij ons. Toch wil ik mijn twee andere kinderen graag meegeven dat ze nog een zusje hebben gehad."
Dank u!quote:
Is geen miskraam.quote:Op maandag 29 februari 2016 14:26 schreef Proximo het volgende:
[..]
Tadaa
Ze willen een officiele vastlegging (met filmpjes) van de conceptie.quote:Op maandag 29 februari 2016 14:39 schreef Weltschmerz het volgende:
Willen ze dan ook dat bij een abortus een geboorte-akte wordt verstrekt?
Nee, als je het kind naar het ziekenhuis/dokter wilt brengen. Daar begint je eerste dossier.quote:Op maandag 29 februari 2016 14:42 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Eigenlijk is je kind pas echt erkent als er een tafeltje en stoeltje voor is gereserveerd op een school.
Eigenlijk zou je moeten wachten tot de nabestaanden zijn overleden.quote:Op maandag 29 februari 2016 14:44 schreef Weltschmerz het volgende:
Ik vind eigenlijk ook dat overlijdensaktes moeten uitblijven totdat iedereen het overlijden goed en wel verwerkt heeft.
Ze krijgen sowieso al een overlijdensakte begreep ik.quote:Op maandag 29 februari 2016 14:48 schreef Stompzinnig het volgende:
Maar ze willen dus een geboorte- en overlijdensakte? Waarbij dan het overlijden eerder is dan de geboorte?
Verder heel naar voor ze natuurlijk, je gaat je echt wel hechten aan zo'n ongeboren kind,maar ik zie geen enkele reden om die akte af te gwvwn.
Dat gaat de ambetnaar van de burgerlijke stand een hoop werk schelenquote:Op maandag 29 februari 2016 14:44 schreef Weltschmerz het volgende:
Ik vind eigenlijk ook dat overlijdensaktes moeten uitblijven totdat iedereen het overlijden goed en wel verwerkt heeft.
Maar de geboorteakte zou dan een tijdstip moeten krijgen van na het overlijden. Beetje vreemd.quote:Op maandag 29 februari 2016 14:49 schreef Physsic het volgende:
[..]
Ze krijgen sowieso al een overlijdensakte begreep ik.
Na 24weken zwangerschap moet je het kind ook verplicht een naam geven en begraven/cremeren.
Als de zwangerschap verder is dan 24 weken ben je echter wel verplicht aangifte te doen, en te voldoen aan de eisen in de wet op de lijkbezorging.quote:Op maandag 29 februari 2016 14:48 schreef Stompzinnig het volgende:
Maar ze willen dus een geboorte- en overlijdensakte? Waarbij dan het overlijden eerder is dan de geboorte?
Verder heel naar voor ze natuurlijk, je gaat je echt wel hechten aan zo'n ongeboren kind,maar ik zie geen enkele reden om die akte af te geven.
Bron?quote:Op maandag 29 februari 2016 14:48 schreef broodjepindakaashagelslag het volgende:
Registreren van een doodgeboren baby
Het onderscheid dat de wet maakt tussen baby’s die dood geboren worden voor of na 24 weken zwangerschap heeft ook gevolgen voor de aangifte bij de Burgerlijke Stand.
Een baby die na 24 weken zwangerschap dood ter wereld komt, valt onder de Wet van de Lijkbezorging. Dat wil zeggen dat het overlijden van de baby, ook al is het levenloos geboren, dient te worden gemeld bij de Burgerlijke Stand. Deze geeft een ‘akte van een levenloos geboren kind’ af.
Bovendien kan de baby ook in het overlijdensregister (en evt. trouwboekje) opgenomen worden. Dit kan meestal in hetzelfde bezoek geregeld worden. De verdere afhandeling is hetzelfde als andere sterfgevallen. Zo is ook de Verklaring van Overlijden van een arts nodig en is het ‘verlof tot begraven of cremeren’ verplicht.
Als de zwangerschap korter dan 24 weken heeft geduurd en de baby dood geboren wordt, is de Wet op de Lijkbezorging niet van toepassing. Er zijn dus ook geen regels. Dit betekent dat ouders zelf kunnen kiezen of ze hun baby willen laten registreren, en of zij de baby willen begraven of cremeren. Ondanks dat de wet geen kinderen erkent die levenloos geboren worden vanaf 16 weken tot 24 weken zwangerschap, is de ambtenaar van de Burgerlijke Stand verplicht een ‘akte vaneen levenloos geboren kind’ af te geven wanneer de nabestaanden dat verlangen. Bij welk aantal weken deze verplichting ontstaat, is nog onduidelijk.
Registratie mag dus wel, het hoeft niet. Steeds vaker geven ouders hun baby aan. Het erkennen van een baby die de zwangerschap niet langer dan 24 weken heeft volbracht, kan een grote betekenis hebben voor de ouders. De baby wordt opgenomen in het overlijdensregister (en evt. trouwboekje) en de ‘akte van een levenloos geboren kind’ wordt afgegeven. Ook besluiten ouders vaker de baby te begraven of cremeren. De burgemeester kan toestemming tot begraven of cremeren afgeven, maar nodig is dit niet. De beheerder van de begraafplaats of het crematorium heeft wel een verklaring van een arts nodig waaruit blijkt dat de overleden baby geboren is vóór 24 weken zwangerschapsduur.
In sommige gevallen wil het nog wel eens onduidelijk zijn voor de ambtenaren van de Burgerlijke Stand wat er nu precies kan. Het is daarom raadzaam van te voren contact op te nemen met Burgerzaken van de gemeente en uit te leggen wat u wilt. Probeer dan ook gelijk een afspraak te maken, dat voorkomt lang wachten.
Ik vond het ook bijzonder kwetsend dat ik bij een notaris een afschrift van de akte van overdracht kreeg, terwijl ik emotioneel nog lang geen afscheid had genomen van dat huis.quote:Op maandag 29 februari 2016 14:48 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Eigenlijk zou je moeten wachten tot de nabestaanden zijn overleden.
http://www.doodeenvoudig.(...)strerenvanoverlijdenquote:Op maandag 29 februari 2016 14:51 schreef H.FR het volgende:
[..]
Bron?
Er is dus blijkbaar al een hele regeling voor.
Doodeenvoudigquote:Op maandag 29 februari 2016 14:54 schreef broodjepindakaashagelslag het volgende:
[..]
http://www.doodeenvoudig.(...)strerenvanoverlijden
Ik vind het behoorlijk ziek als je je eigen kinderen, die dat hele gedoe nooit hebben meegemaakt op jonge leeftijd emotioneel gaat belasten met je eigen issues. Iets wat deze vrouw doet.quote:Op maandag 29 februari 2016 14:41 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Is geen miskraam.
En je kan je serieus afvragen wie hier nu niet goed snik is, deze vrouw die 40 weken zwanger was of iemand die reageert zoals jij Proximo
wat maakt dat eigenlijk uit? dat moet die vrouw toch zelf weten het is haar kind.quote:Op maandag 29 februari 2016 15:08 schreef Proximo het volgende:
[..]
Ik vind het behoorlijk ziek als je je eigen kinderen, die dat hele gedoe nooit hebben meegemaakt op jonge leeftijd emotioneel gaat belasten met je eigen issues. Iets wat deze vrouw doet.
Ze heeft een akte van doodgeboren kind. Waarom moet dat persé in de burger administratie opgenomen worden, zodat 1 vrouw die haar issues niet weet te verwerken dan happy is? Het is er niet voor bedoeld.
En hoe doet ze dat? Door openbaar met volwassen te praten over een geboorteakte die alleen geleverd wordt als het kind één seconden geleefd heeft?quote:Op maandag 29 februari 2016 15:08 schreef Proximo het volgende:
[..]
Ik vind het behoorlijk ziek als je je eigen kinderen, die dat hele gedoe nooit hebben meegemaakt op jonge leeftijd emotioneel gaat belasten met je eigen issues. Iets wat deze vrouw doet.
Ik denk dat het meer dan één vrouw is die het graag anders ziet, zie de petitie die door 81.000 mensen getekend is. En het "issues" noemen klinkt nogal neerbuigend, waarom houd je die toon aan?quote:Ze heeft een akte van doodgeboren kind. Waarom moet dat persé in de burger administratie opgenomen worden, zodat 1 vrouw die haar issues niet weet te verwerken dan happy is? Het is er niet voor bedoeld.
Het is natuurlijk een ontzettend drama, dus daar mag je best issue's mee hebben, waar we neerbuigend over moeten doen is dat mensen gaan denken, eisen zelfs, dat allerlei noodzakelijke bureaucratische vastleggingen ten dienste moeten staan van hun persoonlijke verwerking. Dat is niet alleen akelig egoistisch, het is ook ontzettend dom.quote:Op maandag 29 februari 2016 15:19 schreef opgebaarde het volgende:
Ik denk dat het meer dan één vrouw is die het graag anders ziet, zie de petitie die door 81.000 mensen getekend is. En het "issues" noemen klinkt nogal neerbuigend, waarom houd je die toon aan?
Wat de overheid zelf al in de kaart speelt door aangifte te verplichten.quote:Op maandag 29 februari 2016 18:58 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Het is natuurlijk een ontzettend drama, dus daar mag je best issue's mee hebben, waar we neerbuigend over moeten doen is dat mensen gaan denken, eisen zelfs, dat allerlei noodzakelijke bureaucratische vastleggingen ten dienste moeten staan van hun persoonlijke verwerking. Dat is niet alleen akelig egoistisch, het is ook ontzettend dom.
Het is geen erkenning, ook niet voor een gezond kind. Geen idee wat alle functies ervan zijn, en het staat mensen vrij om vol te schieten bij een officieel papiertje, maar daar zijn ze in ieder geval niet voor.quote:Op maandag 29 februari 2016 19:23 schreef Leandra het volgende:
[..]
Wat de overheid zelf al in de kaart speelt door aangifte te verplichten.
Het telt bij een zwangerschap van meer dan 24 weken qua verplichtingen aan alle kanten hetzelfde als het overlijden van een levend persoon, maar als je erkenning wilt voor dat doodgeboren kind aangifte van moest doen kan dat weer niet?
quote:Omroep Brabant
Het dochtertje van Petra en Terence Polak werd dood geboren. Het dochtertje van Petra en Terence Polak werd dood geboren.
Ze willen erkenning voor hun doodgeboren kindje Raven en dus starten Petra en Terence een petitie
HELMOND - "Het voelt alsof je keer op keer een klap in je gezicht krijgt." Zo omschrijft Petra Polak het feit dat haar doodgeboren dochtertje Raven niet kan worden bijgeschreven in de Basisregistratie personen (BRP). De wet staat dat niet toe en Petra en haar man Terence willen dat veranderen. Om dat te bereiken zijn twee vrouwen een petitie gestart, waar Terence en Petra zich van harte bij aansloten.
De petitie Ik wil ook in het BRP is al bijna vijfhonderd keer getekend.
'Ik ben wél vader'
Op 10 juni 2015 werd Raven Polak geboren in het ziekenhuis in Helmond. Ze was al dood. Een dag ervoor stopte haar hartje met kloppen. "Je bent dan verplicht om aangifte te doen. Maar Raven wordt niet bijgeschreven in de BRP", vertelt haar vader Terence Polak.
"Het voelt net alsof ze vinden dat je geen vader bent, maar zo voel ik me wel. Als andere mensen inloggen op mijnoverheid.nl zien ze alle informatie over hun kinderen. Bij mij staat er niets. Dus volgens de regering ben ik geen vader, maar dat ben ik wel. Ik heb een heel mooie dochter."
'Alsof je verdriet niet erkend wordt'
De geboorteaangifte van een kindje dat dood wordt geboren, is verplicht, staat te lezen op de website van de Rijksoverheid. Dat geldt voor een doodgeboren kindje na een zwangerschap van 24 weken of langer.
"Ik heb 36 weken lang toegeleefd naar de komst van Raven", vertelt Terence. "Daar komt abrupt een einde aan. Dat is al een klap op zich. Uiteindelijk zeggen ze eigenlijk dat je geen kind hebt. Het voelt alsof je verdriet niet erkend wordt."
'Geef onze kinderen een stem'
Met de petitie willen Petra en Terence dat doodgeboren kinderen ook worden opgenomen in het BRP. "Het is gewoon heel wrang. Je wilt dat de kinderen op deze manier toch een stem krijgen. Ze hebben nooit kunnen spreken, maar ze verdienen een plekje op deze wereld."
Ik vrees dat Terence sowieso een waardeloze vader zou zijn, als hij alleen zich alleen iets kan voelen als het van de overheid mag.quote:Op maandag 29 februari 2016 20:42 schreef Physsic het volgende:
Terence voelt zich hierdoor geen vader.
[..]
Die mensen moeten dringend in therapie.quote:Op maandag 29 februari 2016 20:42 schreef Physsic het volgende:
Terence voelt zich hierdoor geen vader.
[..]
Ik kan me goed voorstellen dat er ook mensen zijn die liever niet hebben dat instanties kunnen zien hoeveel doodgeboren kinderen je hebt gehad..quote:Voor het gebruik en de toegankelijkheid van gegevens uit de BRP gelden strikte regels. Hierdoor blijft de privacy gewaarborgd. Burgers hebben het recht hun gemeente te vragen om hun persoonsgegevens geheim te houden. Deze geheimhouding geldt niet voor instanties die de gegevens nodig hebben om hun taken uit te voeren. Zij mogen de gegevens daarom gebruiken.
Hier is niks tegen te doen hoor. Ze zijn vader en moeder geworden.quote:Op maandag 29 februari 2016 20:48 schreef Disana het volgende:
[..]
Die mensen moeten dringend in therapie.
Als die mensen dat zo voelen, dan vind ik dat hun zaak. Maar het gaat niet helpen daar de bureaucratie mee op te zadelen.quote:Op maandag 29 februari 2016 21:12 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Hier is niks tegen te doen hoor. Ze zijn vader en moeder geworden.
Edit: oeps sorry, ik zeg vader en moeder, ik twijfel nu een beetje of dat officieel wel helemaal waar is want het "wezen" is net niet geboren.
Hoeveel extra bureaucratie gaat het eigenlijk om, ze waren ook al verplicht aangifte te doen, en kennelijk kan het naleven van de wet op de lijkbezorging ook worden gecontroleerd voor iemand die niet bestaan heeft.quote:Op maandag 29 februari 2016 21:13 schreef Disana het volgende:
[..]
Als die mensen dat zo voelen, dan vind ik dat hun zaak. Maar het gaat niet helpen daar de bureaucratie mee op te zadelen.
ik zie niemand prediken om de overlijdensaktes van deze wezens per direct te schrappen. Waarom is dat?quote:Op maandag 29 februari 2016 21:13 schreef Disana het volgende:
[..]
Als die mensen dat zo voelen, dan vind ik dat hun zaak. Maar het gaat niet helpen daar de bureaucratie mee op te zadelen.
Zoals ik het begrijp, willen de mensen van deze petitie dat het doodgeboren kind in de burgerlijke stand wordt bijgeschreven als kind. Of dat veel rompslomp is weet ik niet, maar ik vind het in strijd met de realiteit en daarom lijkt het me een slecht idee.quote:Op maandag 29 februari 2016 21:16 schreef Leandra het volgende:
[..]
Hoeveel extra bureaucratie gaat het eigenlijk om, ze waren ook al verplicht aangifte te doen, en kennelijk kan het naleven van de wet op de lijkbezorging ook worden gecontroleerd voor iemand die niet bestaan heeft.
Dus als je 38 weken zwanger bent en je kind overlijdt een dag voor de geboorte heb je nooit een kind gehad, maar als het tijdens of direct na de geboorte overlijdt wel?quote:Op maandag 29 februari 2016 21:19 schreef Disana het volgende:
[..]
Zoals ik het begrijp, willen de mensen van deze petitie dat het doodgeboren kind in de burgerlijke stand wordt bijgeschreven als kind. Of dat veel rompslomp is weet ik niet, maar ik vind het in strijd met de realiteit en daarom lijkt het me een slecht idee.
Omdat je zonder die akte het kind niet mag begraven of cremeren.quote:Op maandag 29 februari 2016 21:18 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
ik zie niemand prediken om de overlijdensaktes van deze wezens per direct te schrappen. Waarom is dat?
Maar dat ben je weer verplicht te doen... als ouders van dat kind dat niet bestaat.quote:Op maandag 29 februari 2016 21:22 schreef Physsic het volgende:
[..]
Omdat je zonder die akte het kind niet mag begraven of cremeren.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |