Er bestaat twee aktes:quote:Op dinsdag 1 maart 2016 17:15 schreef simmu het volgende:
[..]
dus een baby is pas mens na de eerste hap lucht?
wat is het verschil dan. leg mij het eens uit. hier een prima valide voorbeeld:quote:Op dinsdag 1 maart 2016 17:42 schreef hottentot het volgende:
[..]
Die baby heeft als burger nooit bestaan, waarom dan wel zo inschrijven.
Dit hele gebeuren past precies bij deze tijd waarin mensen steeds meer gevoelige watjes worden en overal maar erkenning van willen. Volgende stap is natuurlijk dat je een kind al bij de burgerlijke stand in mag schrijven bij 6 maanden zwangerschap omdat je dan de gezinsuitbreiding sterker beleeft
Ik zal wel de empathie van een dood varken hebben, maar ik moet werkelijk helemaal de pot op van deze versofting van de maatschappij.
telt toegediende zuurstof ook dan eigenlijk?quote:Op dinsdag 1 maart 2016 17:46 schreef hottentot het volgende:
[..]
Is wel het moment waarop het een baby word
ja. of moet je soms geheim houden dat je kind dan in ieder geval geboren is? net alsof mensen niet weten of iemand zwanger is. meestal zijn dat dan geboortekaartjes en overlijdensbericht ineenquote:Op dinsdag 1 maart 2016 17:47 schreef hottentot het volgende:
Zouden ze dan ook geboortekaartjes willen rondsturen
Ja, ergens moet een lijn getrokken worden he. Naar mijn mening vrij logisch dat dit gebeurt bij het wel of niet levend ter wereld komen.quote:Op dinsdag 1 maart 2016 17:52 schreef simmu het volgende:
[..]
wat is het verschil dan. leg mij het eens uit. hier een prima valide voorbeeld:
een vrouw is zwanger. zeg, 36 weken en alles ging goed. en dan laat de placenta los. dat kan gebeuren, is heel ernstig. opeens is er dan een heleboel bloed. de vrouw roept hulp in. hulp komt, toevallig woont ze in zeg, utrecht, met acadmisch ziekenhuis en nicu en de hele rataplan. alles wordt in werking gesteld voor moeder en kind. de hele medische sjabang (en da's best wat in zo'n situatie)
en nu kan je een munt opwerpen:
kop: de hulp komt te laat en sterft het kind in de buik. --> doodgeboren kind.
munt: moeder en kind doorstaan de spoedkeizersnee, helaas overlijdt het kind na 20 minuten aan complicaties van het opgelopen trauma (zo zal dat omschreven worden in de overlijdensakte). -->levend geboren kind.
in jouw redenatie is het ene kind wel een burger en de andere niet. dus de vraag dan: hoezo dat?
en ja. ik denk dat je de empathie van een dood varken hebt ja. hoera voor zelfkennis. laten we maar hopen dat je nooit iets met dit soort situaties van doen hebt.
wat je nu zegt is niet helemaal waar. in 2010 tenminste niet. ik heb wel degelijk het brn van mijn overleden kind (4 maanden oud) bij de belastingdienst moeten opgeven toen ik medische kosten als opgavepost opvoerde. dingen als verblijf in een ronald mc donald huis vallen daar ook onder, en dat kan dus prima wel van toepassing zijn voor de bevalling. dus ik zou het niet nutteloos noemenquote:Op dinsdag 1 maart 2016 17:50 schreef Physsic het volgende:
[..]
Er bestaat twee aktes:
- Akte van geboorte van levend kind
- Akte van overlijden [Met als speciale versie de Akte van doodgeborene]
Voor zwangerschappen >24 weken moet zodra een levend kind ter wereld komt een geboorteakte worden opgemaakt. Wanneer het gaat om een doodgeboren kindje geldt de Wlb en moet een akte van doodgeborene worden opgemaakt, waarbij het kind wordt geregistreerd in het overlijdensregister.
De mensen van de link uit de OP hebben het ook niet over hetzelfde..
Dat je een geboorteakte wil kan ik me nog enigsinds voorstellen, maar in het BRP is nutteloos.
Het BRP is niet een register voor 'mensen waarvan de overheid erkend dat ze ooit hebben bestaan' ofzo. Er is echt niemand die ontkent dat er sprake was van een zwangerschap ofzo.
Sterker nog, een vermelding in het overlijdensregister kan niet als iemand niet heeft bestaan.
Beter geven we een vrouw de plicht om als zij 12 is alle eitjes een naam te geven, en deze te laten registreren. Nu kan er elke maand een akte van niet bevruchting of een akte van bevruchting worden aangevraagd.quote:Op dinsdag 1 maart 2016 17:58 schreef Physsic het volgende:
Waar zie jij liever de grens? Alle 'kinderen' verplicht inschrijven bij een positieve zwangerschapstest?
jawel, dat is mogelijk: http://www.hln.be/hln/nl/(...)-kan-hoog-zijn.dhtmlquote:Op dinsdag 1 maart 2016 17:55 schreef Physsic het volgende:
Wat ik persoonlijk een stuk opmerkelijker vind, is dat de Wet Lijkbezorging niet geldt voor baby's uit een zwangerschap van < 24 weken die dood geboren worden of binnen 24uur overlijden.
Dat betekent volgens mij dat als een kind na minder dan 24weken zwangerschap ter wereld komt en 23uur later alsnog overlijdt, je het kind geen begrafenis of crematie hoeft te geven.
Nou zal het niet heel vaak voorkomen dat een kind van minder dan 24weken zwangerschap levend ter wereld komt. Wel? Weet ik eigenlijk niet..
quote:Op dinsdag 1 maart 2016 17:54 schreef simmu het volgende:
[..]
ja. of moet je soms geheim houden dat je kind dan in ieder geval geboren is? net alsof mensen niet weten of iemand zwanger is. meestal zijn dat dan geboortekaartjes en overlijdensbericht ineen
Het leeft of het leeft niet.quote:Op dinsdag 1 maart 2016 17:53 schreef simmu het volgende:
[..]
telt toegediende zuurstof ook dan eigenlijk?
welnee, doe niet zo raar. natuurlijk moet er ergens een grens getrokken worden.quote:Op dinsdag 1 maart 2016 17:58 schreef Physsic het volgende:
[..]
Ja, ergens moet een lijn getrokken worden he. Naar mijn mening vrij logisch dat dit gebeurt bij het wel of niet levend ter wereld komen.
Waar zie jij liever de grens? Alle 'kinderen' verplicht inschrijven bij een positieve zwangerschapstest?
zonder slangetje niet, met slangetje wel. zie je het hellend vlak waar je je op bevindt nu?quote:
Het verschil zit hem erin of het als baby (dus als mens) heeft geleefd. Tot die tijd heeft het de status van Foetus.quote:Op dinsdag 1 maart 2016 17:52 schreef simmu het volgende:
wat is het verschil dan. leg mij het eens uit. hier een prima valide voorbeeld:
een vrouw is zwanger. zeg, 36 weken en alles ging goed. en dan laat de placenta los. dat kan gebeuren, is heel ernstig. opeens is er dan een heleboel bloed. de vrouw roept hulp in. hulp komt, toevallig woont ze in zeg, utrecht, met acadmisch ziekenhuis en nicu en de hele rataplan. alles wordt in werking gesteld voor moeder en kind. de hele medische sjabang (en da's best wat in zo'n situatie)
en nu kan je een munt opwerpen:
kop: de hulp komt te laat en sterft het kind in de buik. --> doodgeboren kind.
munt: moeder en kind doorstaan de spoedkeizersnee, helaas overlijdt het kind na 20 minuten aan complicaties van het opgelopen trauma (zo zal dat omschreven worden in de overlijdensakte). -->levend geboren kind.
Nee, dat zie ik niet, dat bedenk jij zelf.quote:Op dinsdag 1 maart 2016 18:04 schreef simmu het volgende:
[..]
zonder slangetje niet, met slangetje wel. zie je het hellend vlak waar je je op bevindt nu?
nope. ik ga in op jouw opmerkingen. een baby kan best eerst even niet ademen. issie dan dood? misschien. misschien ook niet. dan komen ze met allerhande apparaten en dan doettie het wellicht. met machines die alles doen wat de baby zelf zou moeten kunnen doen. soms is het gewoon zo'n dun lijntje wat het verschil maakt.quote:Op dinsdag 1 maart 2016 18:06 schreef hottentot het volgende:
[..]
Nee, dat zie ik niet, dat bedenk jij zelf.
Doodverklaring hangt niet van ademen af maar van een hartslag. Daarom wel of geen slangetje dat maakt niet uit. Het is een puur technisch verhaal of het hart al dan niet klopte op het moment van ter wereld komen. Of het dan zelfstandig kan leven maakt verder niet uit.quote:Op dinsdag 1 maart 2016 18:34 schreef simmu het volgende:
[..]
nope. ik ga in op jouw opmerkingen. een baby kan best eerst even niet ademen. issie dan dood? misschien. misschien ook niet. dan komen ze met allerhande apparaten en dan doettie het wellicht. met machines die alles doen wat de baby zelf zou moeten kunnen doen. soms is het gewoon zo'n dun lijntje wat het verschil maakt.
leven of dood; gooi maar een muntje op.
hm dus je pleit nu voor een langere termijn? Binnen een uur dood is niet opgenomen worden?quote:Op dinsdag 1 maart 2016 18:39 schreef simmu het volgende:
ik denk dat jullie trouwens de medische toestanden aan de ene kant onderschatten (ze kunnen echt heel veel) maar aan de andere kant onderschatten; hoe weet je of een baby een ademteug genomen heeft? de grenzen van medisch ingrijpen zijn niet altijd even helder.
Exact.quote:Op dinsdag 1 maart 2016 17:58 schreef Physsic het volgende:
[..]
Ja, ergens moet een lijn getrokken worden he. Naar mijn mening vrij logisch dat dit gebeurt bij het wel of niet levend ter wereld komen.
nou. dan had je je daarstraks anders uit moeten drukken dan.quote:Op dinsdag 1 maart 2016 18:38 schreef hottentot het volgende:
[..]
Doodverklaring hangt niet van ademen af maar van een hartslag. Daarom wel of geen slangetje dat maakt niet uit. Het is een puur technisch verhaal of het hart al dan niet klopte op het moment van ter wereld komen. Of het dan zelfstandig kan leven maakt verder niet uit.
Als het een vroeggeboorte bij minder dan 24 weken is dan mag dat idd, en bij meer dan 24 weken mag dat niet, want dan moet het volgens de wet op de lijkbezorging behandeld worden.quote:Op dinsdag 1 maart 2016 17:36 schreef hottentot het volgende:
[..]
Omdat het onwenselijk is als mensen de overblijfselen fijn in eigen tuin begraven of maar lukraak in de vuilnisbak of de sloot mikken. Daarbij zal er toch enige vorm van registratie moeten zijn indien Abortus of babymoord illegaal is, anders kan iedereen zijn kind wel krijgen zonder medische assistentie, het de nek omdraaien en in de glasbak kieperen, en later zeggen: Neuh was al dood, heb het maar weggegooid, tja dan valt er niets meer te controleren. Maar als jij dit geen probleem vind, en het ook niet erg vind om bij het omspitten van de tuin de babylijken van de vorige bewoners tussen je spruiten te vinden dan mag dat.
Je moet wel bedenken dat de meesten van ons hier nooit bij stilgestaan hebben; uit je reacties blijkt dat jij er wel al eens over nagedacht hebt en mogelijk ervaring mee hebt. Voor mij, als niet-ervaringsdeskundige, is het wel raar dat je een kindje dat nooit buiten de baarmoeder heeft geleefd erkend wilt hebben alsof het dat wel deed. De realiteit is nu juist dat het kindje dat niet heeft gehaald, en daar zullen de ouders hoe dan ook mee in het reine moeten komen.quote:Op dinsdag 1 maart 2016 17:43 schreef simmu het volgende:
[..]
je had het over nooit buiten de baarmoeder geleefd, vandaar.
ik denk niet dat iets het verdriet weg kan nemen. maar ik denk wel dat het helpt in de verwerking wanneer je niet plots ook nog eens in een andere positie staat dan andere ouders wiens kind dood is. zeker in het licht dat je dus wel de verplichtingen hebt die komen bij het regelen van alles rondom je dode kind.
kijk, het is nu beter geregeld dan nog veel vroeger. toen namen ze het dode kindje gewoon weg bij de moeder en de familie kreeg niet eens te horen wat er met het lijk gebeurde. (niet gedoopt = niet op het kerkhof) maar ik kan me dus prima voorstellen dat je met je doodgeboren kind gewoon hetzelfde behandeld wil worden als wanneer je kind een hap lucht nam en toen doodging. da's toch niet zo raar mensen?
Kinderen die de zwangerschap waarschijnlijk niet eens bewust hebben meegemaakt ga je ook zo verknipt maken.quote:Toch wil ik mijn twee andere kinderen graag meegeven dat ze nog een zusje hebben gehad.
Hoe moeilijk is het nou gewoon dat als iemand inlogt op mijnoverheid.nl dat die overleden kinderen (waarvan ze aangifte moesten doen) dan ook bij de kinderen staan?quote:Op dinsdag 1 maart 2016 20:36 schreef Repelsteeltju het volgende:
Ik begrijp het oprecht niet, welk einde dient deze waanzin?
Ik bedoel, maak dan gewoon een facebookpagina.
Als het niet uit maakt doen we het niet. Dan hoeven we de basisadministratie niet te misbruiken voor het verwerken van trauma's, want daar is het niet voor bedoeld.quote:
mijn kindje heeft geleefd. ik vind je woorden mooi en getuigen van inlevingsvermogenquote:Op dinsdag 1 maart 2016 20:29 schreef Disana het volgende:
[..]
Je moet wel bedenken dat de meesten van ons hier nooit bij stilgestaan hebben; uit je reacties blijkt dat jij er wel al eens over nagedacht hebt en mogelijk ervaring mee hebt. Voor mij, als niet-ervaringsdeskundige, is het wel raar dat je een kindje dat nooit buiten de baarmoeder heeft geleefd erkend wilt hebben alsof het dat wel deed. De realiteit is nu juist dat het kindje dat niet heeft gehaald, en daar zullen de ouders hoe dan ook mee in het reine moeten komen.
Dat jij dit al vanaf de OP niet serieus nam was wel duidelijk.quote:Op dinsdag 1 maart 2016 20:53 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Als het niet uit maakt doen we het niet. Dan hoeven we de basisadministratie niet te misbruiken voor het verwerken van trauma's, want daar is het niet voor bedoeld.
Eerder in het topic is al aangegeven dat er een aantal mogelijkheden en zelfs verplichtingen zijn om het lijk te registreren, blijkbaar is dat niet genoeg. Mijn inschatting is dat het nooit genoeg is om dat het probleem niet administratief is maar emotioneel.
Dan en niet eerder? Doe eens een poging, leg uit: waar gaat het deze mensen eigenlijk om?quote:je [...] werkelijk niet snapt waar dit over gaat, tot je met je eigen dode kind in je handen staat.
Ja dat wens ik inderdaad niemand toe. Maar je moet mensen met emotionele "schade" dan ook niet de beleidsvoering laten bepalen.quote:Op dinsdag 1 maart 2016 20:48 schreef Leandra het volgende:
[..]
Hoe moeilijk is het nou gewoon dat als iemand inlogt op mijnoverheid.nl dat die overleden kinderen (waarvan ze aangifte moesten doen) dan ook bij de kinderen staan?
Wat maakt het uit?
De geboorte van het overleden kind is geregistreerd, het kind is begraven/gecremeerd, de gemeente vangt er zelfs leges begraafrecht voor, maar het kind bij de ouders in de gegevens vermelden is teveel moeite?
Man, man, man. En daar dan ook nog eens over tekeer gaan omdat je in je complete gebrek aan mededogen werkelijk niet snapt waar dit over gaat, tot je met je eigen dode kind in je handen staat.
welke mensen en wie moet wat eigenlijk uitleggen dan?quote:Op dinsdag 1 maart 2016 20:58 schreef Repelsteeltju het volgende:
[..]
Dan en niet eerder? Doe eens een poging, leg uit: waar gaat het deze mensen eigenlijk om?
er is toch een graf?quote:Op dinsdag 1 maart 2016 20:55 schreef simmu het volgende:
[..]
mijn kindje heeft geleefd. ik vind je woorden mooi en getuigen van inlevingsvermogenweet je, ik kan me gewoon diep echt indenken dat wanneer je kind dood gaat in je buik, dat je echt met heel je hart en ziel wil dat er ergens erkenning is dat je kind er wel was, ook al leefde het niet meer. want je kind, die was er wel, met de plichten, dan ook de rechten. want dat kind, dat was er wel.
Mijn medeleven. Ja, ik kan me wel voorstellen dat je het bestaan van je kindje, ook al was het alleen in de buik, graag erkend wilt zien. Ik begrijp ook dat de bestaande stappen na de geboorte niet voldoende zijn voor de mensen van de petitie. Maar ik denk ook nog steeds dat je wel wat hulp kunt gebruiken als je er zoveel aan ophangt. Misschien heb ik het mis.quote:Op dinsdag 1 maart 2016 20:55 schreef simmu het volgende:
[..]
mijn kindje heeft geleefd. ik vind je woorden mooi en getuigen van inlevingsvermogenweet je, ik kan me gewoon diep echt indenken dat wanneer je kind dood gaat in je buik, dat je echt met heel je hart en ziel wil dat er ergens erkenning is dat je kind er wel was, ook al leefde het niet meer. want je kind, die was er wel, met de plichten, dan ook de rechten. want dat kind, dat was er wel.
als het alleen om de geboorteakte zou gaan, zijn we snel klaar met de discussie. dood of levend, het kind wordt geboren tijdens de bevalling. of heb je wellicht een goede definitie van "geboren worden"?quote:Op dinsdag 1 maart 2016 20:59 schreef Trommeldaris het volgende:
[..]
Ja dat wens ik inderdaad niemand toe. Maar je moet mensen met emotionele "schade" dan ook niet de beleidsvoering laten bepalen.
Waarom wil jij zo graag een zwaardere druk op het ambtelijk systeem? Waarom zou je een geboorteakte willen voor iemand die niet geboren is?
Moeten mensen die nog rijlessen nemen ook een rijbewijs krijgen?
Emotie is geen reden om het wel te doen. Als je na 8 jaar nog de "verjaardag" van je voor de geboorte overleden kind aan het "vieren" bent, gaat dit echt niet helpen.
nee ik heb een urn (2 stuks zelfs)quote:
Niet geboren? Wat dan wel?quote:Op dinsdag 1 maart 2016 20:59 schreef Trommeldaris het volgende:
[..]
Ja dat wens ik inderdaad niemand toe. Maar je moet mensen met emotionele "schade" dan ook niet de beleidsvoering laten bepalen.
Waarom wil jij zo graag een zwaardere druk op het ambtelijk systeem? Waarom zou je een geboorteakte willen voor iemand die niet geboren is?
Moeten mensen die nog rijlessen nemen ook een rijbewijs krijgen?
Emotie is geen reden om het wel te doen. Als je na 8 jaar nog de "verjaardag" van je voor de geboorte overleden kind aan het "vieren" bent, gaat dit echt niet helpen.
Lees de OP, mijn reactie daarop en de reactie op mijn reactie. Dan heb je alles dat je nodig hebt om die vragen te beantwoorden.quote:Op dinsdag 1 maart 2016 20:59 schreef simmu het volgende:
[..]
welke mensen en wie moet wat eigenlijk uitleggen dan?
Ah het is puur emotioneel. Nu ben ik wel benieuwd naar jouw inschatting met je "dat het nooit genoeg is". Nou stel he, er wordt gehoor gegeven aan dit verzoek. Wat kunnen we daarna verwachten van deze gekkies die hun emoties niet in de hand hebben?quote:Op dinsdag 1 maart 2016 20:53 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Als het niet uit maakt doen we het niet. Dan hoeven we de basisadministratie niet te misbruiken voor het verwerken van trauma's, want daar is het niet voor bedoeld.
Eerder in het topic is al aangegeven dat er een aantal mogelijkheden en zelfs verplichtingen zijn om het lijk te registreren, blijkbaar is dat niet genoeg. Mijn inschatting is dat het nooit genoeg is om dat het probleem niet administratief is maar emotioneel.
dat is toch erkenning genoeg?quote:
Levend ter wereld komen.quote:Op dinsdag 1 maart 2016 21:04 schreef simmu het volgende:
[..]
als het alleen om de geboorteakte zou gaan, zijn we snel klaar met de discussie. dood of levend, het kind wordt geboren tijdens de bevalling. of heb je wellicht een goede definitie van "geboren worden"?
de hele situatie is bij ons niet van toepassing, mijn zoon leefde 4 maandenquote:
ja dat is zo. Maar registratie helpt niet bij de verwerking, therapie welquote:Op dinsdag 1 maart 2016 21:09 schreef simmu het volgende:
[..]
de hele situatie is bij ons niet van toepassing, mijn zoon leefde 4 maandendie ging niet bij voor geboorte dood
kantje boord dat, maar hey; die opmerking over muntjes kwam ergens vandaag. soms zijn dingen gewoon heel shitty domme pech. of geluk. net vanaf welke kant je het bekijkt.
ik ben het met je eens dat er grenzen moeten zijn hoor. maar de grens die er nu ligt is gewoon kut. als je de linkt bekijkt die ik gaf, dan kan je ook lezen dat medici het niet altijd even lekker volgen. dus de ene doodgeborene met 33 weken is de andere niet. de een wordt wel erkend als "ja. dit kind werd geboren bij deze mensen" en de ander op dezelfde termijn niet. leg het toch gewoon vast op die 24 weken grens die al voor meer dingen geldt en klaar.quote:Op dinsdag 1 maart 2016 21:08 schreef Trommeldaris het volgende:
[..]
Levend ter wereld komen.
Je moet ergens een grens trekken. Het is niet leuk, maar wel de waarheid.
Een nutteloze administratieve handeling lijkt me in ieder geval niet de oplossing. Meer psychische ondersteuning voor mensen die hun kinderen tijdens zwangerschap verliezen lijkt me een veel beter plan.
dat ben ik niet met je eens. die registratie is een enorme erkenning van zelfs de staat :dit kind was er. die bestond, dit kind is geboren"quote:Op dinsdag 1 maart 2016 21:12 schreef bijdehand het volgende:
[..]
ja dat is zo. Maar registratie helpt niet bij de verwerking, therapie wel
Ja, dat is dan toch bizar dat als zo'n baby binnen 24 overlijdt, dat die wettelijk gezien hetzelfde kan worden behandeld als een vroege miskraam oid. Tenminste, dat is zoals ik het denk te lezen.quote:Op dinsdag 1 maart 2016 18:01 schreef simmu het volgende:
[..]
jawel, dat is mogelijk: http://www.hln.be/hln/nl/(...)-kan-hoog-zijn.dhtml
in nederland doen we medisch pas dingen na de 24 weken grens. maar ja. het is soms heel naar. daarom is er dus rond de 20 weken een uitgebreide medische echo, om te zien of alles wel ok is.quote:Op dinsdag 1 maart 2016 21:16 schreef Physsic het volgende:
[..]
Ja, dat is dan toch bizar dat als zo'n baby binnen 24 overlijdt, dat die wettelijk gezien hetzelfde kan worden behandeld als een vroege miskraam oid. Tenminste, dat is zoals ik het denk te lezen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |