http://www.geenstijl.nl/m(...)_de_stiltecoupe.htmlquote:De trein. Ook maar gewoon de samenleving in het klein. En vooral in de stiltecoupé willen de kleine ergernissen nogal eens opblazen naar overdreven proporties. Neem nou bovenstaande intercity. Kennelijk hebben diverse mensen de ijzeren wet van de stilte doorbroken in het met zwijgstickers beplakte treinstel. Maar een oudere heer die daar wat van gezegd heeft, omdat regels nou eenmaal regels zijn en zo gaan we met elkaar om in dit land, werd daarop prompt van RACISME beticht. Want dat is tegenwoordig de meest gangbare beschuldiging om op terug te vallen, vooral als er verder geen argumenten meer zijn. Nou, dat pikt dit heertje dus mooi even niet en in weerwil van een paar dreigende bedreigingen, probeert hij aan iedereen uit te leggen dat hij geen racist is, meneer. Haha. Alsof dat nog zin heeft in de Jaren #Ophef.
+ ditquote:Op zondag 8 november 2015 14:44 schreef beantherio het volgende:
Weer een nieuwe racistische term geleerd: "white privilege". Het is wel wat eleganter dan de scheldwoorden van blanke racisten: dat geeft ik toe. Maar het is net zo goed racistisch.
quote:Op zondag 8 november 2015 14:29 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Nee en nee. Er bestaat niet echt 'blank' privilege in o.a. Nederland. De huidskleur heeft er niets mee te maken, het gaat om het verschil in welvaart. Donkergekleurde mensen die welvarend zijn hebben dezelfde mogelijkheden als 'blanke' mensen die welvarend zijn, arme 'blanke' mensen zitten in hetzelfde schuitje als arme donkergekleurde mensen. Van de USA is dat ook algemeen bekend, dit is onderzocht.
Dat wil natuurlijk niet zeggen dat je niet eens te maken krijgt met een domme racist maar in het algemeen heeft racisme er weinig mee te maken, racisme is wel op zichzelf een probleem maar dat is slechts een specifiek geval van een veel wijderverbreid probleem: het hokjesdenken. Veel meer mensen hebben daar last van: mannen en vrouwen (bijv. bij bepaalde beroepen), mensen die een bepaalde handicap hebben, mensen die erg knap of juist erg lelijk zijn...
Dus als je 3 keer een slechte ervaring hebt gehad met een Marokkaan dan mag je dat helemaal niet mee laten wegen? Dat is waanzin.quote:Op zondag 8 november 2015 15:41 schreef Ceberut het volgende:
[..]
Dat los je op door je keuze niet te laten beïnvloeden door afkomst.
Neem je nou de boel in de maling? Misschien eens de naam ter kennisgeving aannemen en op basis van de brief en CV bepalen of je iemand wel of niet uitnodigt voor een gesprek?quote:Op zondag 8 november 2015 15:41 schreef JanKorteachternaam het volgende:
[..]
Hoe los je dat op? Moet hij dan uit elke etnische groep er toch maar eentje uitnodigen om het eerlijk te houden? Ook dat is een vorm van racisme overigens.
Ik ben het voor het eerst met een post van jou eens. Gewoon brieven+cv lezen, en naam ter kennisgeving aannemen, is overigens ook gewoon de praktijk.quote:Op zondag 8 november 2015 15:43 schreef Toefjes het volgende:
[..]
Neem je nou de boel in de maling? Misschien eens de naam ter kennisgeving aannemen en op basis van de brief en CV bepalen of je iemand wel of niet uitnodigt voor een gesprek?
Kom maar met dat voorbeeld dan.quote:Op zondag 8 november 2015 15:44 schreef JanKorteachternaam het volgende:
Vraag: De Nederlandse overheid en subsidieslurpers (zoals de NPO) vermelden nadrukkelijk in vacatures dat de voorkeur uit gaat naar een allochtoon bij gelijke geschiktheid.
Is dat geen racisme?
quote:Op zondag 8 november 2015 15:01 schreef JanKorteachternaam het volgende:
Terecht, want blanke mensen stellen zich niet zo aan.
Nee. Zodra afkomst een aanleiding is om anders met een sollicitant om te gaan, is er sprake van racisme.quote:Op zondag 8 november 2015 15:43 schreef JanKorteachternaam het volgende:
[..]
Dus als je 3 keer een slechte ervaring hebt gehad met een Marokkaan dan mag je dat helemaal niet mee laten wegen? Dat is waanzin.
Een werkgever die 3 keer een slechte ervaring heeft gehad met iemand die van ROC X af komt, zal ook niet meer iemand aannemen die net zijn opleiding op ROC X heeft afgerond.
Het is m.i. pas racisme als een werkgever zonder enig argument zegt: Alleen blanken welkom.
Nee. Dat is discriminatie, geen racisme. En volgens mij zin dat enkele uitzonderingen geweest. Ik zie het niet aan de lopende band voorkomen.quote:Op zondag 8 november 2015 15:44 schreef JanKorteachternaam het volgende:
Vraag: De Nederlandse overheid en subsidieslurpers (zoals de NPO) vermelden nadrukkelijk in vacatures dat de voorkeur uit gaat naar een allochtoon bij gelijke geschiktheid.
Is dat geen racisme?
Of sesamstraat verplaatsen naar een themakanaal.quote:Op zondag 8 november 2015 15:45 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Kom maar met dat voorbeeld dan.
[..]![]()
Zullen we zwarte piet een ander kleurtje geven? Ik voorspel extreem veel aanstellerigheid.
Dat is geen waanzin, 3 slechte ervaringen met een mede witje maakt ook niet dat je dat laat meewegen voor alle witjes. Dat is nu precies wat racisme is. Dat anderen dat ook doen (je vb van die allochtone werkgever die geen witjes aanneemt) maakt het niet anders, dat is ook racisme.quote:Op zondag 8 november 2015 15:43 schreef JanKorteachternaam het volgende:
[..]
Dus als je 3 keer een slechte ervaring hebt gehad met een Marokkaan dan mag je dat helemaal niet mee laten wegen? Dat is waanzin.
Een werkgever die 3 keer een slechte ervaring heeft gehad met iemand die van ROC X af komt, zal ook niet meer iemand aannemen die net zijn opleiding op ROC X heeft afgerond.
Het is m.i. pas racisme als een werkgever zonder enig argument zegt: Alleen blanken welkom.
De voorkeur voor iemand wegens niet-westerse afkomst is geen racisme?quote:Op zondag 8 november 2015 15:46 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Nee. Dat is discriminatie, geen racisme.
O, wauw. Ik dacht dat ze daar inmiddels mee gestopt waren.quote:Op zondag 8 november 2015 15:46 schreef JanKorteachternaam het volgende:
[..]
http://www.broadcastmagazine.nl/npo-zoekt-netmanager-npo-1/
Dat is een instrument om de gevolgen van racisme (voor een heel klein deel) ongedaan te maken.quote:Op zondag 8 november 2015 15:44 schreef JanKorteachternaam het volgende:
Is dat geen racisme?
Natuurlijk mag hij dat laten wegen. We leven in een vrij land.quote:Op zondag 8 november 2015 15:47 schreef erodome het volgende:
[..]
Dat is geen waanzin, 3 slechte ervaringen met een mede witje maakt ook niet dat je dat laat meewegen voor alle witjes. Dat is nu precies wat racisme is. Dat anderen dat ook doen (je vb van die allochtone werkgever die geen witjes aanneemt) maakt het niet anders, dat is ook racisme.
quote:Op zondag 8 november 2015 15:48 schreef Ceberut het volgende:
[..]
Dat is een instrument om de gevolgen van racisme (voor een heel klein deel) ongedaan te maken.
Dan kijk je weer naar afkomst.quote:Hoe los je dat op? Moet hij dan uit elke etnische groep er toch maar eentje uitnodigen om het eerlijk te houden? Ook dat is een vorm van racisme overigens.
Racisme gaat op ras, en met discriminatie heb je meer de vrije hand om mensen uit te sluiten. Zoals meer vrouwen in het management: positieve discriminatie.quote:Op zondag 8 november 2015 15:47 schreef JanKorteachternaam het volgende:
[..]
De voorkeur voor iemand wegens niet-westerse afkomst is geen racisme?
Iemand niet willen wegens niet-westerse afkomst is wel racisme?
Dat vrouwen-criterium is idd discriminatie.quote:Op zondag 8 november 2015 15:48 schreef Toefjes het volgende:
[..]
Racisme gaat op ras, en discriminatie heb je meer de vrije hand om mensen uit te sluiten. Zoals meer vrouwen in het management: positieve discriminatie.
Dat is ook racisme ja. Ook hier wordt dan geselecteerd op afkomst/huidskleur/geslacht.quote:Op zondag 8 november 2015 15:44 schreef JanKorteachternaam het volgende:
Is dat geen racisme?
Nee. Waarom zou dat wel racisme zijn?quote:Op zondag 8 november 2015 15:47 schreef JanKorteachternaam het volgende:
[..]
De voorkeur voor iemand wegens niet-westerse afkomst is geen racisme?
Iemand niet willen wegens niet-westerse afkomst is wel racisme?
Volgens mij mag je dat inderdaad niet in een advertentie zetten.quote:Op zondag 8 november 2015 15:49 schreef JanKorteachternaam het volgende:
[..]
Dat vrouwen-criterium is idd discriminatie.
Ik had het over de voorkeur voor een niet-westerse allochtoon. Dat is zowel racisme als discriminatie.
De grote grap is: Iederen praat over het vermeend racisme van werkgevers. Totaal onbewezen. Het enige bewijs van racisme is racisme waar blanke Nederlanders slachtoffer van zijn. http://www.geenstijl.nl/m(...)_wil_geen_blank.htmlquote:Op zondag 8 november 2015 15:50 schreef erodome het volgende:
[..]
Dat is ook racisme ja. Ook hier wordt dan geselecteerd op afkomst/huidskleur/geslacht.
Dat anderen het ook doen maakt niet dat iets geen racisme is, racisme komt overal en nergens voor, is niet speciaal iets van witjes tegen anderen. Positieve discriminatie wordt dit wat jij noemt ook wel genoemd.
Want alle niet-westerse allochtonen zijn van een ander ras?quote:Op zondag 8 november 2015 15:49 schreef JanKorteachternaam het volgende:
[..]
Dat vrouwen-criterium is idd discriminatie.
Ik had het over de voorkeur voor een niet-westerse allochtoon. Dat is zowel racisme als discriminatie.
Je bent vrij om een racist te zijn zolang je je aan de wet houdt, maar je bent en blijft racistisch bezig als je mensen beoordeeld op afkomst/huidskleur.quote:Op zondag 8 november 2015 15:48 schreef JanKorteachternaam het volgende:
[..]
Natuurlijk mag hij dat laten wegen. We leven in een vrij land.
Alle wetsartikelen die dit soort rationele afwegingen tegenhouden moeten de prullenbak in. In wat voor sovjet-dictatuur leven wij als we niet meer zelf mogen bepalen op welke grond we iemand in dienst nemen?
Blijkbaar wel. Ook bij gemeentes zie je dat.quote:Op zondag 8 november 2015 15:50 schreef Toefjes het volgende:
[..]
Volgens mij mag je dat inderdaad niet in een advertentie zetten.
Je hebt als persoon de keuze naar welke ROC je gaat. Niemand kiest ervoor om als Marokkaan geboren te worden en er is niets wat dat ongedaan kan maken.quote:Op zondag 8 november 2015 15:43 schreef JanKorteachternaam het volgende:
[..]
Holy shit..quote:Op zondag 8 november 2015 15:46 schreef JanKorteachternaam het volgende:
[..]
http://www.broadcastmagazine.nl/npo-zoekt-netmanager-npo-1/
Hahahahaha, ah jij bent er zo eentje die alles op alles doet om hard te maken dat ALLEEN blanken het slachtoffer zijn?quote:Op zondag 8 november 2015 15:51 schreef JanKorteachternaam het volgende:
[..]
De grote grap is: Iederen praat over het vermeend racisme van werkgevers. Totaal onbewezen. Het enige bewijs van racisme is racisme waar blanke Nederlanders slachtoffer van zijn. http://www.geenstijl.nl/m(...)_wil_geen_blank.html
Laten we dat in ieder geval bestrijden
Onzin, want je weet van tevoren niet of een werkgever dit doet en dan is de schoolcarrière bij een bepaald ROC al een voldongen feit.quote:Op zondag 8 november 2015 15:52 schreef watisdezen het volgende:
[..]
Je hebt als persoon de keuze naar welke ROC je gaat. Niemand kiest ervoor om als Marokkaan geboren te worden en er is niets wat dat ongedaan kan maken.
Jij bent blijkbaar niet bekend met het onderzoek "Liever Mark dan Mohammed?". Zo zijn er wel meer onderzoeken.quote:Op zondag 8 november 2015 15:51 schreef JanKorteachternaam het volgende:
[..]
De grote grap is: Iederen praat over het vermeend racisme van werkgevers. Totaal onbewezen. Het enige bewijs van racisme is racisme waar blanke Nederlanders slachtoffer van zijn. http://www.geenstijl.nl/m(...)_wil_geen_blank.html
Die ken ik. Je weet alleen niet of de overwegingen racistisch waren.quote:Op zondag 8 november 2015 15:54 schreef Ceberut het volgende:
[..]
Jij bent blijkbaar niet bekend met het onderzoek "Liever Mark dan Mohammed?". Zo zijn er wel meer onderzoeken.
Niet totaal onbewezen, vrij goed onderbouwt zelfs... Bij anonieme sollicitatie's komen er hele andere resultaten uit bv.quote:Op zondag 8 november 2015 15:51 schreef JanKorteachternaam het volgende:
[..]
Ik ben een blanke Nederlander en heb me nog 0,0 keer slachtoffer gevoeld van racisme. Ik kruip ook niet graag in de slachtofferrol. Dat vind ik een beetje zielig namelijk.quote:Op zondag 8 november 2015 15:51 schreef JanKorteachternaam het volgende:
[..]
Geldt voor mij ook. Dat neemt niet weg dat ik discriminatie en racisme onacceptabel vind.quote:Op zondag 8 november 2015 15:54 schreef Toefjes het volgende:
[..]
Ik ben een blanke Nederlander en heb me nog 0,0 keer slachtoffer gevoeld van racisme. Ik kruip ook niet graag in de slachtofferrol. Dat vind ik een beetje zielig namelijk.
Je vindt het niet onacceptabel, je noemt het gewoon anders.quote:Op zondag 8 november 2015 15:55 schreef JanKorteachternaam het volgende:
[..]
Geldt voor mij ook. Dat neemt niet weg dat ik discriminatie en racisme onacceptabel vind.
Wat ik al eerder zei: wees een vent en geef gewoon toe dat je racisme zo nu en dan aanvaardbaar vindt. Als ik in de kroeg sta ben ik bijvoorbeeld tevreden dat er uitsmijters bij de deur staan omdat ze Marokkanen tegenhouden, omdat het anders vaak hommeles wordt.quote:Op zondag 8 november 2015 15:55 schreef JanKorteachternaam het volgende:
[..]
Geldt voor mij ook. Dat neemt niet weg dat ik discriminatie en racisme onacceptabel vind.
quote:Op zondag 8 november 2015 15:53 schreef JanKorteachternaam het volgende:
[..]
Onzin, want je weet van tevoren niet of een werkgever dit doet en dan is de schoolcarrière bij een bepaald ROC al een voldongen feit.
Ik vind racisme altijd onaanvaardbaar, maar niet alles is racisme.quote:Op zondag 8 november 2015 15:58 schreef Toefjes het volgende:
[..]
Wat ik al eerder zei: wees een vent en geef gewoon toe dat je racisme zo nu en dan aanvaardbaar vindt. Als ik in de kroeg sta ben ik bijvoorbeeld tevreden dat er uitsmijters bij de deur staan omdat ze Marokkanen tegenhouden, omdat het anders vaak hommeles wordt.
Kijk, zo moeilijk is het niet.
Lees even terug wat je zelf zegt. Zelfs in je eigen voorbeeld worden er mensen gediscrimineerd op basis van afkomst.quote:Op zondag 8 november 2015 16:10 schreef JanKorteachternaam het volgende:
[..]
Ik vind racisme altijd onaanvaardbaar, maar niet alles is racisme.
Jouw voorbeeld over de uitsmijters is ook niet racistisch: Ze worden niet geweigerd omdat de Marokkaan zijn maar omdat het anders vaak hommeles wordt.
Nu weet ik zeker dat je aan het trollen bent.quote:Op zondag 8 november 2015 16:10 schreef JanKorteachternaam het volgende:
[..]
Jouw voorbeeld over de uitsmijters is ook niet racistisch: Ze worden niet geweigerd omdat de Marokkaan zijn maar omdat het anders vaak hommeles wordt.
Rara hoe zou dat toch komen?quote:Op zondag 8 november 2015 15:54 schreef Ceberut het volgende:
[..]
Jij bent blijkbaar niet bekend met het onderzoek "Liever Mark dan Mohammed?". Zo zijn er wel meer onderzoeken.
NRC links?!quote:Op zondag 8 november 2015 16:16 schreef JanKorteachternaam het volgende:
Het is heel moeilijk om aan de nrc-lezende linkse kliek uit te leggen dat niet alles racisme is.
Volgens dat artikel uit de Azijnbode over het onderzoek heeft een allochtoon 37% kans op een uitnodiging, en een autochtoon 44%. Het is toch lachwekkend om dit als serieuze verklaring te zien voor ellende met allochtonen?quote:
Nu ben je zelf mensen in hokjes aan te plaatsenquote:Op zondag 8 november 2015 16:16 schreef JanKorteachternaam het volgende:
Het is heel moeilijk om aan de nrc-lezende linkse kliek uit te leggen dat niet alles racisme is.
quote:Wat doen witten in de antiracismestrijd? Wat kunnen we doen?
In de tijd van de vrouwenbeweging, lang geleden, maakte ik het vaak mee dat een man zei: ‘prima als vrouwen emanciperen, als ik er maar geen last van heb’. Het duurde even voor we tot ons door lieten dringen dat wij als vrouwen met onze beweging wel een heel eind kwamen, maar dat er uiteindelijk niet genoeg zou veranderen als de mannenkant niet ook in beweging kwam. Mannen waren tenslotte, vanuit de vrouwen bekeken, het probleem. De vraag was of en hoe je mannen in beweging kon krijgen om een deel van de oplossing te worden. Inmiddels zijn er mannen die daar mee bezig zijn, niet alleen om solidair te zijn met vrouwen, maar vooral omdat ze hebben begrepen dat ‘gendergelijkheid’ uiteindelijk ook in hun voordeel is. Juist dat laatste maakt het samenwerken met mannen tegenwoordig een plezier. We erkennen dat we elk een eigen stuk van het proces moeten afleggen, maar ook dat er activiteiten zijn waarbij we elkaar kunnen tegenkomen, want uiteindelijk hebben we wel hetzelfde doel.
Wie zijn het probleem als we het hebben over racisme? Wit is het probleem. Het zou een goede opdracht zijn om na te gaan hoe we witte mensen zo ver kunnen krijgen om een deel van de oplossing te worden in plaats van een deel van het probleem te blijven. Dus zou het iets zijn om over na te denken welke rol die witte mensen zouden kunnen spelen bij de antiracistische beweging die de afgelopen jaren zo fantastisch aan een heropleving is begonnen. Witte mensen kunnen daarbij een bescheiden rol spelen, maar volgens mij wel een belangrijke. Alleen, dat gaat niet zomaar. Daar moet over na worden gedacht, want alleen maar roepen ‘ik ben tegen racisme dus ik ben in orde’ is niet voldoende.
Ik zie twee niveau’s, als eerste wit bondgenootschap, hoe doe je dat? En als tweede, hoe zetten we het massale bewustwordingsproces in gang dat in Nederland nodig is? Want dit constateren we: de meeste witte mensen, ook zij die zich progressief noemen, hebben geen idee. Ze weten niets van white supremacy, van white privilege, ze denken vaak nog dat ‘kleurenblind’ zijn een goede zaak is. In de VS, waar de slavernij moeilijker te ontkennen is omdat het zich in eigen land afspeelde, en niet zoals onder het Nederlandse kolonialisme grotendeels ver weg zijn ze verder dan wij hier. (Vandaar dat we nog zitten met engelse termen en onze eigen taal moeten vinden om hier uit te leggen waar het om gaat)
Bondgenoot worden. Om te beginnen moet het duidelijk zijn dat wij als witten een bescheiden rol spelen. Zwarte mensen zetten hun eigen beweging op poten, stellen hun eigen doelen, doen zelf het woord en geven de leiding niet uit handen. Een deel van de activiteiten zal duidelijk zonder witten plaatsvinden, en zo hoort dat. Ook in de vrouwenbeweging vonden we het belangrijk om voor onze eigen bewustwording en empowerment onder elkaar te zijn, ook voor het afleggen van de beschadiging die je hebt opgelopen als je in een ondergeschikte en benauwende rol bent groot geworden. Aan veel onderwerpen, pijnlijke onderwerpen, zouden we nooit toe zijn gekomen als er mannen bij waren geweest.
Dit is dus de eerste les voor witten die mee willen werken: bescheidenheid. Luisteren vooral. Leren, lezen, geïnformeerd raken, je inleven. Niet te snel denken dat je het beter weet. Een stap opzij maken om zwarte mensen aan het woord te laten. Tegen kritiek kunnen, want die krijg je. Niet gekwetst zijn als je ergens niet aan mee mag doen, en niet in het middelpunt staat van de belangstelling.
In het streven naar effectieve samenwerking hebben wit en zwart een ander proces door te maken. Ik heb in het verleden veel met ‘bondgenotengroepen’ gewerkt, aan de witte kant. Ik heb meegemaakt dat witte mensen die zich serieus in willen zetten voor een rechtvaardiger, dus racismevrije samenleving, een aantal fasen door kunnen maken. Schaamte bijvoorbeeld, bij het besef van hoe racistisch we opgevoed zijn, als we de ontkenning eenmaal voorbij zijn. Bang om het verkeerd te doen en dan maar liever niets doen. Hunkeren naar goedkeuring door zwarte mensen. Eigenlijk dankbaarheid verwachten. Afhaken wanneer we een keer een bak woede over ons heen krijgen. Gekwetst zijn wanneer er een keer in het algemeen onaardige dingen over witte mensen worden gezegd. Idealiseren van zwarte mensen en dan teleurgesteld zijn als zij niet aan dat ideaalbeeld voldoen. Of zoals nieuwe bekeerlingen dat vaak doen: nog veel strenger zijn tegenover andere witte mensen dan de leiders van de zwarte beweging. Enzovoort.
Kortom: mijn ervaring is dat het heel goed is voor witten die solidair willen zijn, om je eigen steungroep te hebben waar je kunt werken aan je eigen bewustwording zonder daar voortdurend zwarte mensen mee lastig te vallen, en een plek te hebben waar je eerlijk uit kunt komen voor alle gevoelens die je onderweg tegenkomt. Durf je van mening te verschillen met iemand die zwart is, durf je ruzie te riskeren? Wanneer wel en wanneer niet? Waar betrap je jezelf op oude denkbeelden?
Zo deden wij dat destijds in de bondgenotengroepen, we werkten een deel van de tijd los van elkaar, en kwamen dan af en toe bij elkaar om uit te wisselen wat we belangrijk vonden dat de andere groep moest weten. Want dit was een vraag voor de zwarte groep: wil je wel samenwerken? Wanneer wel, wanneer niet? Wat verwacht je van witte mensen? Aan de zwarte kant was er veel ruimte om eerlijk te kunnen uitwisselen welke teleurstellingen iedereen had opgelopen in confrontaties met witte mensen. Was er nog ruimte voor vertrouwen en wat was daar voor nodig?
Zulke vormen van werken aan bondgenootschap zijn niet meer dan een begeleidend proces voor het echte werk. Maar in mijn ervaring waren die wel belangrijk, om er voor te zorgen dat mensen niet afhaakten, er geen overbodige ruzies en misverstanden ontstonden. Noem het maar safe places.
Dan het volgende niveau. Op welke manier kunnen witte mensen bijdragen aan de bewustwording van wit. Niet zo makkelijk en ook niet altijd zo leuk. Ik vind het veel bevredigender om samen met zwarte mensen een bijeenkomst bij te wonen, mee te demonstreren, dan om de confrontatie aan te gaan met mensen die er echt nog niks van snappen. Als het aan mij ligt ontwijk ik die liever. Toch is dat een belangrijke taak.
Een van de eerste dingen die witte mensen hier moeten leren is dat ze niet zo beledigd moeten zijn wanneer ze het gevoel krijgen dat ze voor racist worden uitgemaakt. Mijn manier om dat in witte groepen aan de orde te stellen is het heel gewoon maken dat je een klap van de molen hebt gekregen wanneer je in een racistische samenleving bent opgegroeid. Ik geef gewoon toe dat ik met slimme witte Sjors en grappige domme krompratende Sjimmie ben opgevoed, en dat mij dat beïnvloed heeft. Zoals Gloria Wekker dat zo mooi zei: ‘hoe komen mensen er hier bij om te denken dat eeuwen kolonialisme géén invloed op hun denken zou hebben?’ Dit is wat ik probeer te doen: dat we er aan de ene kant niet zo zwaar aan moeten tillen dat we nu eenmaal in een racistische omgeving zijn opgevoed en daar dus de sporen van met ons meedragen, maar dat we er wel serieus wat aan moeten doen. We kunnen wat bijleren, tenslotte, daar worden we niet slechter van. Net zoals mannen er bepaald niet slechter van zijn geworden toen ze zich bewust werden van genderongelijkheid, en ook, hoe beschadigend een overdreven mannelijkheidscultuur ook voor mannen zelf is. Ik kan met de hand op mijn hart verklaren dat mijn leven er leuker en waardevoller van is geworden dat ik zoveel verschillende mensen in mijn omgeving heb, en hoe ik er van kan genieten om van hen zoveel waardevols bij te leren. Ik zou willen dat witte mensen begrepen dat de hamvraag niet is of ze racistisch zijn of niet – natuurlijk zijn ze dat als ze in Nederland zijn opgegroeid – maar de vraag of ze deel willen uitmaken van de oplossing in plaats van deel te blijven van het probleem.
Waarmee niet gezegd is dat het altijd eenvoudig is. Wie haar (of zijn) nek uitsteekt krijgt ook op haar donder. Ik waardeer het dat mensen als Sunny Bergman, Asha ten Broeke en Simone van Saarloos hun antiracistische werk serieus nemen, en zich er persoonlijk in gooien. Het komt ze op veel haat van wit rechts te staan, maar soms ook op kritiek van zwart die het niet vertrouwt, en denkt dat ze dat doen om te ‘shinen’, om de ‘white saviour’ uit te hangen. Wie als witte haar nek uitsteekt moet wel stevig in haar schoenen staan, en kunnen rekenen op achterban, zowel bij zwart als bij witte bondgenoten. En blijven nadenken: is dit echt mijn taak, of moet ik dit aan zwarten overlaten?
Het ontwikkelen van strategieën om witte mensen te bereiken, ‘om te turnen’ zeiden we vroeger, staat nog in de kinderschoenen. Het hangt er ook vanaf over wie we het hebben. Ik herinner me de professor die net een paar buitengewoon neerbuigende opmerkingen had gemaakt over de Zwarte Piet beweging, en woedend werd op mij omdat ik me hardop afvroeg of hij als witte man daar wel over kon oordelen. ‘Jij spreekt mij aan op mijn huidskleur, dus jij bent hier de racist’ beet hij me toe. Dat kwam dus niet meer goed. Mijn ervaring is dat het niet alleen de ‘echte’, openlijke racisten zijn die komen schreeuwen tijdens demonstraties die moeilijk te bereiken zijn, maar juist de witte mannen die zichzelf zo progressief vinden, die er niet tegen kunnen dat ze kritiek krijgen en gedwongen worden wat meer aan zelf reflectie te doen.
Hier valt dus nog veel over uit te zoeken en te zeggen. Dat ga ik niet alleen doen. Het lijkt me een mooie klus om gezamenlijk aan te werken, om mensen (w/z) bij uit te nodigen die hun ervaring met ons willen delen. Maar ik zou het gesprek over de rol, de bijdrage van witte mensen bij de antiracistische strijd, graag willen openen. Ik zou behalve hier met witten mensen over te spreken ook graag in gesprek willen met zwarte mensen over wat onze bijdrage zou kunnen zijn. Hoe we betrouwbare bondgenoten kunnen worden. Dus dank je wel, Mitchell Esajas.
PS. Ik heb hier wel meer over geschreven. Lees ‘Over bondgenootschap’, hier. Lees bijvoorbeeld ‘Witmans heeft het maar moeilijk’, hier. En ‘Witmens heeft het maar moeilijk’ (2), hier
Als racist je stopwoordje is, dan lijd je toch gewoon Gilles de la Tourette?quote:Op zondag 8 november 2015 16:31 schreef Re het volgende:
Ik moet zeggen dat racist, weet je, ik het bedoel letterlijk maar, goed, weet je, ik moet zeggen, racist loopt toch niet zo lekker, weet je, ik bedoel maar, ok
Negers als minderwaardig ras zien is ook geen racisme, want negers zijn nu eenmaal dommer en lui, dat is gewoon een feit!quote:Op zondag 8 november 2015 16:10 schreef JanKorteachternaam het volgende:
[..]
Joden moeten zich ook maar beter gedragen als zij antisemitisme willen voorkomen?quote:
Die 15% verschil was er al toen men identieke CV's stuurde met een Arabische naam. Hoe wil je dat met een sollicitatietraining doen veranderen?quote:Op zondag 8 november 2015 16:19 schreef JanKorteachternaam het volgende:
[..]
Dat verschil is amper noemenswaardig. Met een goede sollicitatietraining is dat verschil al te overbruggen. Het zal inhouden dat een allochtoon misschien twee sollicitaties meer moet doen voor hetzelfde resultaat.
Ik één keer in mijn leven, in november 1982.quote:Op zondag 8 november 2015 16:35 schreef KoosVogels het volgende:
Vreemd.
De enige keer dat ik uit ben gemaakt voor racist, was hier op het forum. En wel door de oorspronkelijke TS van deze reeks. De ironie.
Als ik het goed begrijp vindt Meulenbelt dat blanken zich niet met zwarten zouden moeten bemoeien?quote:Op zondag 8 november 2015 16:31 schreef Ryan3 het volgende:
Hier jongens nog een mooi stukje tekst van Anja Meulenbelt:
[..]
Jij werkt toch uitsluitend met allochtonen?quote:Op zondag 8 november 2015 16:39 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ik één keer in mijn leven, in november 1982.
Maar goed Koos jij werkt natuurlijk ook op een redactie waar ze allemaal witmensen zijn hè..
Vroeger was ik erg racistisch, omdat ik een vrij harde mening had over buitenlanders die zich hier niet weten te gedragen. Dat ging toen erg ver voor die tijd. Ben zelf niet veranderd, maar de wereld wel. Zo ben je rechts, en zo sta je aan de andere kant van het spectrumquote:Op zondag 8 november 2015 16:39 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ik één keer in mijn leven, in november 1982.
Maar goed Koos jij werkt natuurlijk ook op een redactie waar ze allemaal witmensen zijn hè..
Nee, hoezo?quote:Op zondag 8 november 2015 16:42 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Jij werkt toch uitsluitend met allochtonen?
Ik zal er heel eerlijk over zijn, wanneer ik een bedrijf zou hebben neem ik veel liever een Nederlander aan dan een Marokkaan. Simpelweg omdat ik de gemiddelde Nederlander meer vertrouw dan de gemiddelde Marokkaan.quote:Op zondag 8 november 2015 16:19 schreef JanKorteachternaam het volgende:
[..]
Volgens dat artikel uit de Azijnbode over het onderzoek heeft een allochtoon 37% kans op een uitnodiging, en een autochtoon 44%. Het is toch lachwekkend om dit als serieuze verklaring te zien voor ellende met allochtonen?
Dat verschil is amper noemenswaardig. Met een goede sollicitatietraining is dat verschil al te overbruggen. Het zal inhouden dat een allochtoon misschien twee sollicitaties meer moet doen voor hetzelfde resultaat.
Je moet je niet op de voorgrond dringen voortdurend bepalen of een mensen of kleur datgene wat jij wilt zeggen tegen racisme niet beter kan zeggen, het is hun strijd.quote:Op zondag 8 november 2015 16:40 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Als ik het goed begrijp vindt Meulenbelt dat blanken zich niet met zwarten zouden moeten bemoeien?
Nou ja, op zich is dat natuurlijk ook een oplossing.
Dus wat is de rol van blanken hierin dan?quote:Op zondag 8 november 2015 16:44 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Je moet je niet op de voorgrond dringen voortdurend bepalen of een mensen of kleur datgene wat jij wilt zeggen tegen racisme niet beter kan zeggen, het is hun strijd.
Tja, ik ben altijd vrij links geweest en politiek-correct, studietijd in de jaren 80 aan UvA heeft daarin natuurlijk een doorslaggevende rol in gespeeld. Desalniettemin ben ik dus in november 1982 1 x de mist in gegaan met een grapje tegenover een afgestudeerde Surinaamse natuurkundige, die overigens kort daarna een psychose kreeg en met een groot mes rondwandelde op onze afdeling.quote:Op zondag 8 november 2015 16:42 schreef Toefjes het volgende:
[..]
Vroeger was ik erg racistisch, omdat ik een vrij harde mening had over buitenlanders die zich hier niet weten te gedragen. Dat ging toen erg ver voor die tijd. Ben zelf niet veranderd, maar de wereld wel. Zo ben je rechts, en zo sta je aan de andere kant van het spectrum
Dat dacht ik ergens te hebben opgevangen. Je draait nachtdiensten en werkt met een onaardige Turkse man.quote:
Niet op de voorgrond dringen, het debat usurperen ahw, en wrs zeker niet als witte man van rond de 50.quote:Op zondag 8 november 2015 16:46 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Dus wat is de rol van blanken hierin dan?
Dat is een geheel verkeerde interpretatie, die door jou overgenomen wordt van iemand, om mij als irrelevante, want laag opgeleide, witte man te framen. Zodra je via je werk met een allochtoon te maken hebt, tel je kennelijk niet mee bij sommige mensen als gesprekspartner, in een debat waar het dan weer in dit geval om allochtonen draait (ook dat nog). Dit soort debattrucjes zijn natuurlijk erg doorzichtig, hè Koos...quote:Op zondag 8 november 2015 16:47 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Dat dacht ik ergens te hebben opgevangen. Je draait nachtdiensten en werkt met een onaardige Turkse man.
Concreet bedoel ik.quote:Op zondag 8 november 2015 16:47 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Niet op de voorgrond dringen, het debat usurperen ahw, en wrs zeker niet als wiite man van rond de 50.
Aha, dus jij mag wel hier roepen dat ik op mijn werk louter door witmensen wordt omgeven (waarmee je dus eigenlijk zegt dat ik geen recht van spreken heb), maar maak ik, een blijkbaar foutieve, opmerking over jouw werk, dan ben ik plots aan het framen.quote:Op zondag 8 november 2015 16:51 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Dat is een geheel verkeerde interpretatie, die door jou overgenomen wordt van iemand, om mij als irrelevante, want laag opgeleide, witte man te framen. Zodra je via je werk met een allochtoon te maken hebt, tel je kennelijk niet mee bij sommige mensen als gesprekspartner, in een debat waar het dan weer in dit geval om allochtonen draait (ook dat nog). Dit soort debattrucjes zijn natuurlijk erg doorzichtig, hè Koos....
Ik waardeer je openhartigheid maar vindt jij niet dat dit bericht;quote:Op zondag 8 november 2015 16:43 schreef Achterhoker het volgende:
[..]
Ik zal er heel eerlijk over zijn, wanneer ik een bedrijf zou hebben neem ik veel liever een Nederlander aan dan een Marokkaan. Simpelweg omdat ik de gemiddelde Nederlander meer vertrouw dan de gemiddelde Marokkaan.
erg racistisch is?quote:Ik zal er heel eerlijk over zijn, wanneer ik een bedrijf zou hebben neem ik veel liever een Nederlander aan dan een Jood. Simpelweg omdat ik de gemiddelde Nederlander meer vertrouw dan de gemiddelde Jood.
Nee, het gebrek aan diversiteit ten burele van menig zo niet alle redactielokalen in den lande is toch echt iets dat behoorlijk veel aangehaald wordt in het huidige racismedebat hoor. Misschien heb je niet echt opgelet als je dit gemist hebt. Kan.quote:Op zondag 8 november 2015 16:56 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Aha, dus jij mag wel hier roepen dat ik op mijn werk louter door witmensen wordt omgeven (waarmee je dus eigenlijk zegt dat ik geen recht van spreken heb), maar maak ik, een blijkbaar foutieve, opmerking over jouw werk, dan ben ik plots aan het framen.
Maar ze weet wel dat blanken niet zo moeilijk moeten doen als ze een keer racist worden genoemd.quote:Op zondag 8 november 2015 16:55 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ik concludeer uit die blog dat Meulenbelt daar zelf nog niet helemaal over uit is.
Maar waarom is mijn werkomgeving relevant in deze discussie? Ik heb ook nog een leven naast en werk, en ook in dat privé-leven ben ik nooit uitgemaakt voor racist.quote:Op zondag 8 november 2015 17:03 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Nee, het gebrek aan diversiteit ten burele van menig zo niet alle redactielokalen in den lande is toch echt iets dat behoorlijk veel aangehaald wordt in het huidige racismedebat hoor. Misschien heb je niet echt opgelet als je dit gemist hebt. Kan.
En wie is er zwart?quote:Op zondag 8 november 2015 16:58 schreef SuicideErrorist het volgende:
Weet je wie wit is? Casper het Vriendelijke Spookje.
Piet?quote:
En ja je bent nu eenmaal bijna een bezienswaardigheid Koos.quote:Op zondag 8 november 2015 17:07 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Maar waarom is mijn werkomgeving relevant in deze discussie? Ik heb ook nog een leven naast en werk, en ook in dat privé-leven ben ik nooit uitgemaakt voor racist.
Ik vraag mij sowieso af waarom jij de behoefte voelt op mijn beroep erbij te slepen in vrijwel elke discussie die jij en ik hebben.
Ligt eraan welk wasmiddel hij gebruikt.quote:Op zondag 8 november 2015 16:58 schreef SuicideErrorist het volgende:
Weet je wie wit is? Casper het Vriendelijke Spookje.
Maar goed, het was wel grappig dat je reageerde als door een wesp gestoken. Wat voor werk doe je dan precies?quote:Op zondag 8 november 2015 17:11 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
En ja je bent nu eenmaal bijna een bezienswaardigheid Koos.
Ik reageer helemaal niet als door een wesp gestoken. Ik vertel je alleen hoe die frame werd gebruikt en hoe jij daar ook graag van gebruik maakt.quote:Op zondag 8 november 2015 17:12 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Maar goed, het was wel grappig dat je reageerde als door een wesp gestoken. Wat voor werk doe je dan precies?
Vaker meegemaakt ja?quote:Op zondag 8 november 2015 17:15 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ik reageer helemaal niet als door een wesp gestoken. Ik vertel je alleen hoe die frame werd gebruikt en hoe jij daar ook graag van gebruik maakt.
Door jou en degene van wie je hebt overgenomen idd. Het zijn trucjes die geliefd zijn doorgaans bij extreemrechts iemand als gesprekspartner diskwalificeren door vermeend gebrek aan opleiding en/of staat van werkloosheid dan wel laagopgeleide baan. Zo hoef je niet op de inhoud in te gaan.quote:
Geweldig. Je ziet die enorme balk in je eigen oog ook gewoon echt niet.quote:Op zondag 8 november 2015 17:25 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Door jou en degene van wie je hebt overgenomen idd. Het zijn trucjes die geliefd zijn doorgaans bij extreemrechts iemand als gesprekspartner diskwalificeren door vermeend gebrek aan opleiding en/of staat van werkloosheid dan wel laagopgeleide baan. Zo hoef je niet op de inhoud in te gaan.
Andersom gebeurt het ook, ook weer afkomstig van extreemrechts je opleiding en baan pimpen als autoriteitsargument. Wat dat betreft doe je het weer heel goed, mijn Kooske, want er wordt al weer een aardig aantal posts volstrekt irrelevante informatie getypt tov het topic. En wrs is het je daar ook om te doen, hè schalkje?
Hier een artikeltje uit NRC:quote:Op zondag 8 november 2015 17:31 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Geweldig. Je ziet die enorme balk in je eigen oog ook gewoon echt niet.
Het gebruik van termen als donker/getint is iets voor policorsquote:Op zondag 8 november 2015 17:30 schreef Fascination het volgende:
Waarom zeggen we niet blank en donker/getint? Wit/zwart klinkt erg onnatuurlijk en vertaald vanuit het Engels.
Wel ten eerste mag ik helemaal zelf bepalen wat ik over wie denk en zeg. Ten tweede is het gewoon eigen schuld van 'die groep' dat zij hun kinderen niet fatsoenlijk hebben opgevoed en er nu een compleet losgeslagen generatie is.quote:Op zondag 8 november 2015 16:59 schreef watisdezen het volgende:
[..]
Ik waardeer je openhartigheid maar vindt jij niet dat dit bericht;
[..]
erg racistisch is?
Ik heb geen idee eigenlijk, er komen zoveel termen voorbij de laatste tijd, en bij elke term kun je weer mensen in hokjes plaatsen. Om dat allemaal inzichtelijk te krijgen ben je wel eventjes zoet.quote:Op zondag 8 november 2015 17:39 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Dat betekent toch dat er iets gezegd wordt dat niet aansluit bij de PVV-ideeënwereld?
Valt wel mee hoor. De meeste platpolitieke neologismen betekenen 'vluchteling', 'niet-PVV'er' of 'niet aansluitend bij de PVV-ideeënwereld'.quote:Op zondag 8 november 2015 17:47 schreef Toefjes het volgende:
[..]
Ik heb geen idee eigenlijk, er komen zoveel termen voorbij de laatste tijd, en bij elke term kun je weer mensen in hokjes plaatsen. Om dat allemaal inzichtelijk te krijgen ben je wel eventjes zoet.
Het probleem is dat mensen op basis van afkomst in een groep worden ingedeeld zonder dat ze hier ook maar enige invloed op kunnen uitoefenen.quote:Op zondag 8 november 2015 17:42 schreef Achterhoker het volgende:
[..]
Wel ten eerste mag ik helemaal zelf bepalen wat ik over wie denk en zeg. Ten tweede is het gewoon eigen schuld van 'die groep' dat zij hun kinderen niet fatsoenlijk hebben opgevoed en er nu een compleet losgeslagen generatie is.
Dat is dan jammer, maar daar heb ik verder niets mee van doen. Een uitzending van Opsporing Verzocht geeft toch wel altijd weer hoe de verhoudingen liggen. En geloof me zodra die ook maar een blanke dader in de uitzending kunnen krijgen zal die erin komen, en ondanks dat zie je toch altijd maar weer hoofdzakelijk 'lichtgetinte' daders.quote:Op zondag 8 november 2015 17:50 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Het probleem is dat mensen op basis van afkomst in een groep worden ingedeeld zonder dat ze hier ook maar enige invloed op kunnen uitoefenen.
Wanneer hard werkende Ali, die verder behalve zijn afkomst, weinig te maken heeft met de groep waar anderen hem bij indelen, toch gestraft wordt voor het gedrag van de groep waar anderen hem bij indelen, dan is dit absoluut niet zijn eigen schuld. Ali valt in zo'n geval niks te verwijten.
De enige schuldigen zijn:
- De mensen die Ali straffen voor het gedrag van de groep waar zij hem indelen
- Het deel v/d de mensen van de groep waar Ali wordt ingedeeld, dat zich misdraagt.
Maar zij zijn vooral schuldig aan hun eigen misdragingen en zij verdienen het op basis van hun eigen misdragingen gestraft te worden. Straffen op basis van afkomst vind ik vrij gevaarlijk.
Verder snap ik de beweegredenen van mensen die de hele groep aankijken op bepaald gedrag wel. Maar dat maakt het niet opeens goed.
Niemand trok dat in twijfel, ik vroeg alleen of jij het er niet mee eens was dat wat jij zei racistisch is.quote:Op zondag 8 november 2015 17:42 schreef Achterhoker het volgende:
[..]
Wel ten eerste mag ik helemaal zelf bepalen wat ik over wie denk en zeg.
Wat jouw excuus ook is om racistisch te zijn het veranderd niet dat jij gelooft dat racisme oké is.quote:Ten tweede is het gewoon eigen schuld van 'die groep' dat zij hun kinderen niet fatsoenlijk hebben opgevoed en er nu een compleet losgeslagen generatie is.
Waar ontken ik precies dat nieuwsredacties overwegend 'wit' zijn? Het is gewoon niet relevant door deze discussie.quote:Op zondag 8 november 2015 17:36 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Hier een artikeltje uit NRC:
http://www.nrc.nl/nieuws/(...)procent-niet-westers
Hier nav Parsdiep-affaire trouw, journalistiek te veel in gegoede klasse en te weinig diversiteit:
http://www.nrcreader.nl/a(...)an-de-gegoede-klasse
En zo zijn er tientallen artikelen te vinden. Ook in artikeltje in NRC van gister dat ik in vorige deel postte over de dames mbt racisme wordt eraan gerefereerd.
Als je dan als "journalist" de on-be-nul speelt als iemand ernaar verwijst en vervolgens die persoon een beetje tussen neus en lippen door als irrelevant figuur afschrijft, dan denk ik..... Enfin, je laat andermaal zien wat een wonderlijk vat van wegkijken, bagatelliseren en anderen verdacht maken je bent.
Je was als door een wesp gestoken, Kooske.quote:Op zondag 8 november 2015 18:01 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Waar ontken ik precies dat nieuwsredacties overwegend 'wit' zijn? Het is gewoon niet relevant door deze discussie.
Wat moet het toch heerlijk zijn om een programma te zien, en op wat je voorgeschoteld krijgt je mening te vormen. Hoef je ook niet meer na te denken.quote:Op zondag 8 november 2015 17:59 schreef Achterhoker het volgende:
[..]
Dat is dan jammer, maar daar heb ik verder niets mee van doen. Een uitzending van Opsporing Verzocht geeft toch wel altijd weer hoe de verhoudingen liggen. En geloof me zodra die ook maar een blanke dader in de uitzending kunnen krijgen zal die erin komen, en ondanks dat zie je toch altijd maar weer hoofdzakelijk 'lichtgetinte' daders.
Alsof mijn mening enkel daarop gebaseerd zou zijn.quote:Op zondag 8 november 2015 18:04 schreef Toefjes het volgende:
[..]
Wat moet het toch heerlijk zijn om een programma te zien, en op wat je voorgeschoteld krijgt je mening te vormen. Hoef je ook niet meer na te denken.
Neuh, Ryan. Ik heb ook al uitgelegd waarom ik het niet relevant vind voor deze discussie, Ryan.quote:Op zondag 8 november 2015 18:02 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Je was als door een wesp gestoken, Kooske.
Het opsporing verzocht verhaal is een beetje van het niveau: "dat stond op facebook"quote:Op zondag 8 november 2015 18:06 schreef Achterhoker het volgende:
[..]
Alsof mijn mening enkel daarop gebaseerd zou zijn.
Jij bazelt alleen door om het laatste woord te hebben hè.quote:Op zondag 8 november 2015 18:07 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Neuh, Ryan. Ik heb ook al uitgelegd waarom ik het niet relevant vind voor deze discussie, Ryan.
Maar is je werk dan onbeduidend, Ryan? Ik heb dat nergens beweerd, Ryan.
Jij draait er weer leuk omheen, je kunt gewoon niet ontkennen dat bepaalde groepen oververtegenwoordigd zijn in de criminaliteit. Doe je dat toch ben je gewoon blind voor de feiten.quote:Op zondag 8 november 2015 18:11 schreef Toefjes het volgende:
[..]
Het opsporing verzocht verhaal is een beetje van het niveau: "dat stond op facebook"
Je durft zeker ook niet meer aan de vrouw naar aanleiding van al die nare dingen die Rafael van de Vaart overkomen zijn? Het waren toch echt allemaal vrouwen die dat deden. En andere mannen is iets soortgelijks ook overkomen. Meer dan je denkt.
Ja, daar zijn het hufters voor. Maar dat ze opmerkingen daarover wegwuiven met "racisme" is niet echt iets wat we nu echt serieus moeten gaan nemen ofzo.quote:Op zondag 8 november 2015 14:34 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Alleen is het te pas en te onpas gebruiken van "demoniseren" nog enigszins te begrijpen, het te onpas gebruiken van "racisme" is erg lastig uit te leggen als iemand vraagt om stil te zijn in een stiltecoupé, voor iedereen die niet een idioot of dommer is is het volstrekt duidelijk dat ze dat aan eenieder zouden vragen die lawaai maakt in die coupé.
Je zou natuurlijk ook eventjes erbij stil kunnen staan als reiziger dat het voor veel mensen vervelend is om de hele tijd in een lawaaierige ruimte te zitten terwijl ze bijv. willen lezen of gewoon even een rustige omgeving willen hebben en kunnen beseffen dat er maar een paar stiltecoupés zijn terwijl er veel coupés zijn waarin je wel lawaai mag maken. Maar ja, dat is blijkbaar te veel gevraagd voor de betreffende jongens.
Natuurlijk toont het juist aan hoe weinig serieus ze te nemen zijn, het is echter wel serieus te nemen dat het zo slecht is gesteld met die jongens.quote:Op zondag 8 november 2015 18:53 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ja, daar zijn het hufters voor. Maar dat ze opmerkingen daarover wegwuiven met "racisme" is niet echt iets wat we nu echt serieus moeten gaan nemen ofzo.
Het individu langs de lat van de 'groep' leggen is wat discriminatie is. Dat weet je toch wel?quote:Op zondag 8 november 2015 18:41 schreef Achterhoker het volgende:
[..]
Jij draait er weer leuk omheen, je kunt gewoon niet ontkennen dat bepaalde groepen oververtegenwoordigd zijn in de criminaliteit. Doe je dat toch ben je gewoon blind voor de feiten.
Ja.quote:Op zondag 8 november 2015 18:54 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Natuurlijk toont het juist aan hoe weinig serieus ze te nemen zijn, het is echter wel serieus te nemen dat het zo slecht is gesteld met die jongens.
Nou, ga weg dan.quote:Op zondag 8 november 2015 19:03 schreef JanKorteachternaam het volgende:
Het is uiteindelijk heel simpel: Als het je in Nederland niet bevalt (omdat iedereen volgens jou racistisch is bijvoorbeeld) dan ga je toch weg?
Nederland is mijn thuisland.quote:
Ik heb niet het idee dat het die jongens hier niet bevalt.quote:Op zondag 8 november 2015 19:03 schreef JanKorteachternaam het volgende:
Het is uiteindelijk heel simpel: Als het je in Nederland niet bevalt (omdat iedereen volgens jou racistisch is bijvoorbeeld) dan ga je toch weg?
Ik hoor veel geklaag. Zwarte Piet deugt niet, Nederlanders deugen niet, Nederland is racistisch.quote:Op zondag 8 november 2015 19:10 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ik heb niet het idee dat het die jongens hier niet bevalt.
Nederland is hun thuisland. Die 'racismeroepers' zijn vrijwel allemaal hier geboren.quote:Op zondag 8 november 2015 19:10 schreef JanKorteachternaam het volgende:
[..]
Nederland is mijn thuisland.
Heel veel racisme-roepers hebben een land van oorsprong waar ze zo naartoe kunnen. Dat moeten ze vooral doen als het hier zo verschrikkelijk is.
Wat nu als je vindt dat dit jouw land is en dat jij je niet aan hoeft te passen aan racisme? Vooral niet omdat jouw land Nederland is? Je weet wel, het land waar iedereen gelijk is volgens de wet. Het land van tolerantie, van leven en laten leven? Het land van vrijheid en een grote mate van socialiteit? Het land van redelijkheid en ratio?quote:Op zondag 8 november 2015 19:03 schreef JanKorteachternaam het volgende:
Dat verzin je er nu allemaal zelf bij. Het enige dat ik lees zijn asootjes die kritiek op hun gedrag wegwuiven door het woord racisme te misbruiken,quote:Op zondag 8 november 2015 19:11 schreef JanKorteachternaam het volgende:
[..]
Ik hoor veel geklaag. Zwarte Piet deugt niet, Nederlanders deugen niet, Nederland is racistisch.
Ik heb liever dat ze dankbaar zijn voor de kansen die ze hier hebben gekregen, maar als ze het echt zo erg vinden hier dan moeten ze vooral vertrekken. Ze hebben immers een (tweede) thuisland.
Dat lukt dus niet op deze manier. Het sociale contract is verbroken omdat de mensen die er aan betaald hebben er niet meer de vruchten van kunnen plukken. Wel de lasten, niet de baten, dat gaat niet lang goed.quote:Op zondag 8 november 2015 19:12 schreef erodome het volgende:
[...]
Het land dat iedereen zo graag wil behouden...
Er is amper racisme. Nederland moet Nederlands blijven. Niet voor niets stijgt de PVV tot ongekende hoogte, ondanks de onhandige aanpak van deze partij.quote:Op zondag 8 november 2015 19:12 schreef erodome het volgende:
[..]
Wat nu als je vindt dat dit jouw land is en dat jij je niet aan hoeft te passen aan racisme? Vooral niet omdat jouw land Nederland is? Je weet wel, het land waar iedereen gelijk is volgens de wet. Het land van tolerantie, van leven en laten leven? Het land van vrijheid en een grote mate van socialiteit? Het land van redelijkheid en ratio?
Het land dat iedereen zo graag wil behouden...
Dat en bovendien: Nederland is Nederland niet meer. Er is geen Nederlandse cultuur meer. In Oost-Europa is nog cultuur, want nog geen 1% niet-westerse allochtonen.quote:Op zondag 8 november 2015 19:15 schreef RolandArthur het volgende:
[..]
Dat lukt dus niet op deze manier. Het sociale contract is verbroken omdat de mensen die er aan betaald hebben er niet meer de vruchten van kunnen plukken. Wel de lasten, niet de baten, dat gaat niet lang goed.
In voor- en tegenspoed.quote:Op zondag 8 november 2015 19:15 schreef RolandArthur het volgende:
[..]
Dat lukt dus niet op deze manier. Het sociale contract is verbroken omdat de mensen die er aan betaald hebben er niet meer de vruchten van kunnen plukken. Wel de lasten, niet de baten, dat gaat niet lang goed.
Nou, wat zeik je dan nog?quote:Op zondag 8 november 2015 19:16 schreef JanKorteachternaam het volgende:
[..]
Dat en bovendien: Nederland is Nederland niet meer. Er is geen Nederlandse cultuur meer.
Jezus...... heb je een cursus overdrijven gevolgd ofzo?quote:Op zondag 8 november 2015 19:16 schreef JanKorteachternaam het volgende:
Er is geen Nederlandse cultuur meer.
Dat komt ook voor. Veel van de racisme-roepers in de media vinden van alles aan Nederland niet deugen. En dan denk ik: Ga toch weg.quote:Op zondag 8 november 2015 19:14 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Dat verzin je er nu allemaal zelf bij. Het enige dat ik lees zijn asootjes die kritiek op hun gedrag wegwuiven door het woord racisme te misbruiken,
Het is een van de vele symptomen van het relevante probleem.quote:Op zondag 8 november 2015 18:59 schreef Hexagon het volgende:
Maar dan lijkt me hoe ze het woordje racisme gebruiken nou niet het meest relevante probleem.
Ja, dat was al enkele decennia bekend.quote:En wanneer je denkt dat het "het nieuwste" weerwoordje is dan moet je wel onder een steen geleefd hebben.
Zo simpel is het wanneer het over discriminatie in die context gaat. Discriminatie is echter niet het probleem van deze groep allochtonen, de armoede, het lage opleidingsniveau en de lage intelligentie vormen het probleem, discriminatie is de smoes. Dat wil niet zeggen dat er geen discriminatie voorkomt, het heeft alleen weinig met hun problemen te maken. Behalve misschien als je met 10+ man solliciteert voor 1 baan maar kies dan voor een opleiding en een baan waarbij je weinig concurrentie hebt of maak gebruik van de affirmative action banen.quote:Op zondag 8 november 2015 18:57 schreef erodome het volgende:
[..]
Het individu langs de lat van de 'groep' leggen is wat discriminatie is. Dat weet je toch wel?
Ik ben een vrij rechts persoon. Dat uitgebreide sociale contract hoeft van mij helemaal niet. Het wrange is dat ik gedwongen wordt mee te betalen en nooit het recht of de mogelijkheid zal hebben er ook gebruik van te maken. Dat klopt gewoon niet.quote:Op zondag 8 november 2015 19:17 schreef erodome het volgende:
[..]
In voor- en tegenspoed.
Leg je eigen idealen voor Nederland eens eerlijk naast je denkbeelden, naast hoe je je uit. Ik durf te wedden dat daar een groot gat tussen zit.
Jij vindt ook dat er van alles mis is in dit land. Is het misschien tijd om te vertrekken?quote:Op zondag 8 november 2015 19:18 schreef JanKorteachternaam het volgende:
[..]
Dat komt ook voor. Veel van de racisme-roepers in de media vinden van alles aan Nederland niet deugen. En dan denk ik: Ga toch weg.
Ja maar om je dan zo druk te gaan maken om dit soort onbenullige symptomen dat leidt alleem de aandacht af.quote:Op zondag 8 november 2015 19:19 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Het is een van de vele symptomen van het relevante probleem.
Ja en wat is je punt behalve dat je nu iets zegt wat iedereen hier al weet?quote:Op zondag 8 november 2015 18:57 schreef erodome het volgende:
[..]
Het individu langs de lat van de 'groep' leggen is wat discriminatie is. Dat weet je toch wel?
Als dat gaat over 'ras', wat breder genomen afkomst/huidskleur, dan is het racisme. Dat is de benaming voor die manier van doen.
Er is grof racisme (domme luie nikkers moeten allemaal terug naar apenland) en er is subtiel racisme (heb slechte ervaringen met negers en geef daarom mensen met een donkere huidskleur geen kans). Er is persoonlijk racisme (ik vind negers dom) en er is institutioneel racisme (de gewoonte in het land is dat er wantrouwiger gekeken wordt naar een donkere huidskleur. Mensen met een donkere huidskleur maken minder kans in de maatschappij).
Maar al dat alles is en blijft racisme.
Jij zou eens moeten weten hoe groot de kans is dat jij er wel degelijk gebruik van maakt! Sta er eens bij stil welke ouders/voorouders van jou op hun pootjes terecht kwamen dankzij dat sociale contract en hoe dat heeft doorgewerkt naar jouw opvoeding toe. Veel mensen die nu succesvol zijn hebben dat te danken aan hulp van de samenleving eerder, geldt het niet voor jezelf dan geldt het meestal wel voor je ouders of grootouders. Tenzij je zo'n familie hebt waarbij je al vele generaties welvarend bent en waarbij een overgrootouder dankzij een uniek talent een goed fundament legde of zo. Dan nog heb je het succes ook in belangrijke mate aan de maatschappij te danken.quote:Op zondag 8 november 2015 19:23 schreef RolandArthur het volgende:
[..]
Ik ben een vrij rechts persoon. Dat uitgebreide sociale contract hoeft van mij helemaal niet. Het wrange is dat ik gedwongen wordt mee te betalen en nooit het recht of de mogelijkheid zal hebben er ook gebruik van te maken. Dat klopt gewoon niet.
Bij dat sociale contract hoort ook het scholingssysteem, de zorg en ga zo maar verder. Jij hebt daar ruim gebruik van gemaakt en plukt daar de vruchten van. Jij zal er hopelijk nog veel vaker gebruik van maken. In voor- en tegenspoed.quote:Op zondag 8 november 2015 19:23 schreef RolandArthur het volgende:
[..]
Ik ben een vrij rechts persoon. Dat uitgebreide sociale contract hoeft van mij helemaal niet. Het wrange is dat ik gedwongen wordt mee te betalen en nooit het recht of de mogelijkheid zal hebben er ook gebruik van te maken. Dat klopt gewoon niet.
Mijn punt is dat racisme ontkennen bij het uiten van racisme onzinnig is.quote:Op zondag 8 november 2015 19:31 schreef Achterhoker het volgende:
[..]
Ja en wat is je punt behalve dat je nu iets zegt wat iedereen hier al weet?
Dat heeft helemaal niets te maken met hetgeen dat ik zei.quote:Op zondag 8 november 2015 19:59 schreef erodome het volgende:
[..]
Mijn punt is dat racisme ontkennen bij het uiten van racisme onzinnig is.
Nou, en wat er niet is kun je ook niet kwijtraken. Je maakt je dus druk om niks. Je geeft het hiermee indirect gewoon toe.quote:Op zondag 8 november 2015 19:16 schreef JanKorteachternaam het volgende:
[..]
Dat en bovendien: Nederland is Nederland niet meer. Er is geen Nederlandse cultuur meer.
Kun je me uitleggen wat 'de' Nederlandse cultuur was, eigenlijk?quote:Op zondag 8 november 2015 19:16 schreef JanKorteachternaam het volgende:
[..]
Dat en bovendien: Nederland is Nederland niet meer. Er is geen Nederlandse cultuur meer. In Oost-Europa is nog cultuur, want nog geen 1% niet-westerse allochtonen.
Vraag ze het eens zelf wat ze voelen. 9/10 haat NL.quote:Op zondag 8 november 2015 19:12 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Nederland is hun thuisland. Die 'racismeroepers' zijn vrijwel allemaal hier geboren.
Misschien projecteer jij je eigen haat op diegenen die je haat ?quote:Op zondag 8 november 2015 21:30 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Vraag ze het eens zelf wat ze voelen. 9/10 haat NL.
Misschien spreek ik wel waarheid. Weet jij veel?quote:Op zondag 8 november 2015 21:36 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Misschien projecteer jij je eigen haat op diegenen die je haat ?
Zeker alles kan.... maar jij kent die mensen toch niet. Waar komen je vooroordelen dan vandaan?quote:Op zondag 8 november 2015 21:38 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Misschien spreek ik wel waarheid. Weet jij veel?
En dan wat? Wie niet het gewenste antwoord geeft .... haat Nederland ???quote:Vraag even in de Bijlmer aan een aantal willekeurige inwoners met een Surinaamse achtergrond wat voor land zij als thuisland zien.
Je projecteert weer... Je verwijt "je vijanden" je eigen zwartwitoordelen.quote:Jij zult versteld staan. En ik heb niet zoveel haat als jij soms denkt. Gezien je eigen bril is dat logisch, want jij ziet geen grijs. Alleen zwart en wit.
Hoe weet je dat zo zeker?quote:Op zondag 8 november 2015 21:43 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Zeker alles kan.... maar jij kent die mensen toch niet. Waar komen je vooroordelen dan vandaan?
[..]
En dan wat? Wie niet het gewenste antwoord geeft .... haat Nederland ???
Surinamers hier geboren en getogen zien meestal Nederland als hun land...
Nee, dat maak jij er van omdat je inmiddels zo verdorven bent, dat jij niet anders meer kunt zien. Lastig te begrijpen voor je denk ik, alleen zit ik een stuk vriendleijker in elkaar dan jij.quote:[..]
Je projecteert weer... Je verwijt "je vijanden" je eigen zwartwitoordelen.
Hoe weet jij zo zeker dat ze Suriname als thuisland zullen noemen?quote:Op zondag 8 november 2015 21:52 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Hoe weet je dat zo zeker?
[..]
Nee, dat maak jij er van omdat je inmiddels zo verdorven bent, dat jij niet anders meer kunt zien. Lastig te begrijpen voor je denk ik, alleen zit ik een stuk vriendleijker in elkaar dan jij.
Ik weet niks zeker. Dat is mijn indruk...quote:
Mijn indruk is totaal anders. Net zoals met Mocro's, Turken en Antillianen.quote:Op zondag 8 november 2015 22:27 schreef Bluesdude het volgende:
Ik weet niks zeker. Dat is mijn indruk...
Waarom spreek je mij hier op aan terwijl hierboven 1 voor mij aan het denken is?quote:Op zondag 8 november 2015 21:54 schreef KreKkeR het volgende:
Altijd lekker makkelijk, van afstand voor anderen praten niet?
Je leest de tekst volgens mij niet goed. De dames reageren zowat verbolgen als ergens de term "blank" valt. Dat mag je niet zeggen, want dat is te neutraal of te inhoudsloos, of zoiets. Het moet en zal "wit" heten.quote:Op zondag 8 november 2015 11:32 schreef Weltschmerz het volgende:
Hoezo is dat kennelijk? Ik kan niet voor haar spreken maar ik denk dat een heleboel mensen al blij zijn als je ophoudt met verongelijkt doen wanneer zij een ander woord voor jouw kleur gebruikt dan jij.
Bron: http://www.geenstijl.nl/m(...)eten_eens_luist.htmlquote:...Want dat is wat dit gevarieerd gepigmenteerde breiclubje doet. Hun gehele leven in dienst stellen van hun huidskleur, om daarmee vervolgens een ander z'n huidskleur te verwijten. En als dan een keer gevraagd wordt of ze hun morele ejaculaat niet gewoon één keertje op kunnen houden, dan is dat institutioneel racisme. Mits de boodschapper blank is natuurlijk. Anders heet het debatteren.
Ik ben doorgaans niet zo met m'n huidskleur bezig, in tegenstelling tot veel van die gangsta-rappers die per "liedje" wel honderd keer "nigga" zeggen. Maar als mij wordt gevraagd naar mijn huidskleur, dan is en blijft "blank" het antwoord. Als één of andere tuthola dat liever "wit" noemt, lig ik daar geen seconde wakker van. Ik had het over het mechanisme van mensen "wit" noemen en vervolgens eisen dat ze luisteren.quote:Op zondag 8 november 2015 11:32 schreef Weltschmerz het volgende:
Niet? Het lijkt toch heel belangrijk te zijn hoe die van jou wordt genoemd.
Je legt mij woorden in de mond die niet van mij afkomstig zijn en die ik ook niet onderschrijf. Ik speel dat spelletje dus niet mee.quote:Op zondag 8 november 2015 11:32 schreef Weltschmerz het volgende:
De eerste groep kleurlingen in Nederland is al toe aan de 4e generatie. De Dieuwertjes en Jeroens die uit Sri Lanka en Afrika zijn geadopteerd hebben zich inmiddels ook alweer voortgeplant. Beetje vervelend voor die mensen om op basis van hun huidskleur te doen alsof ze deel uitmaken van de integratieproblematie, vind je niet?
Het is mijn thuisland. In tegenstelling tot de meeste racisme-roepers heb ik geen tweede thuisland, en al helemaal geen tweede nationaliteit. Maar ik ga zoals vele anderen die Nederland terug willen PVV stemmen, die ook nu weer een nieuwe hoogtepunt bereikt in de peilingen. Bijltjesdag komt vanzelf.quote:Op zondag 8 november 2015 19:24 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Jij vindt ook dat er van alles mis is in dit land. Is het misschien tijd om te vertrekken?
Maar er is geen Nederlandse cultuur meer , roep je.quote:Op zondag 8 november 2015 23:12 schreef JanKorteachternaam het volgende:
[..]
Het is mijn thuisland. In tegenstelling tot de meeste racisme-roepers heb ik geen tweede thuisland, en al helemaal geen tweede nationaliteit. Maar ik ga zoals vele anderen die Nederland terug willen PVV stemmen, die ook nu weer een nieuwe hoogtepunt bereikt in de peilingen. Bijltjesdag komt vanzelf.
quote:Op zondag 8 november 2015 21:30 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Je gaat mij niet vertellen dat je met bovenstaande niet wil suggereren dat deze lui over het algemeen Nederland niet als thuisland zien?quote:Op zondag 8 november 2015 21:38 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Vraag even in de Bijlmer aan een aantal willekeurige inwoners met een Surinaamse achtergrond wat voor land zij als thuisland zien. [...]
Jij zult versteld staan. [...]
Op zich niet zo heel gek he? Gezien het feit hun ouders en/of grootouders nog achterin de bus moesten zitten i.v.m. hun ras.quote:Op zondag 8 november 2015 23:04 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Ik ben doorgaans niet zo met m'n huidskleur bezig, in tegenstelling tot veel van die gangsta-rappers die per "liedje" wel honderd keer "nigga" zeggen.
[..]
Die zijn al uitgemoord door de zwarten. Bovendien: Ik heb geen tweede thuisland. Die racisme-roepers wel.quote:Op zondag 8 november 2015 23:20 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Maar er is geen Nederlandse cultuur meer , roep je.
Wat doe je dan nog in dit buitenland? Ga ergens heen waar nog Nederlandse cultuur is. Is Zuid-Afrika bij de Boeren iets voor je?
Ja dat is gek. Mijn grootouders zijn ook onderdrukt door de Duitsers (WO2), maar ik heb totaal niets tegen Duitsers. Dat was toen, ik leef nu. Dat zou voor de nazaten van slachtoffers van de apartheid ook moeten gelden. Het blijft een eeuwig excuus voor eigen tekortkomingen of het totale gebrek aan eigen verantwoordelijkheid. Het ligt altijd aan een ander, het ingebakken slachtofferschap.quote:Op zondag 8 november 2015 23:22 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Op zich niet zo heel gek he? Gezien het feit hun ouders en/of grootouders nog achterin de bus moesten zitten i.v.m. hun ras.
En nee, daarmee zeg ik niet dat ik voorstander ben v/h gebruik v/d term 'nigga' als geuzennaam.
Wat zeg je me nou?quote:Op zondag 8 november 2015 23:23 schreef JanKorteachternaam het volgende:
[..]
Die zijn al uitgemoord door de zwarten. Bovendien: Ik heb geen tweede thuisland. Die racisme-roepers wel.
Waar haal je dat toch steeds vandaan? Waarom zou het land waar iemands ouders of grootouders zijn geboren hun tweede thuisland zijn?quote:Op zondag 8 november 2015 23:23 schreef JanKorteachternaam het volgende:
[..]
Die zijn al uitgemoord door de zwarten. Bovendien: Ik heb geen tweede thuisland. Die racisme-roepers wel.
Bijltjesdag komt niet. Jullie hebben mijn belastingcenten en die van andere goedmensen veel te hard nodig.quote:Op zondag 8 november 2015 23:12 schreef JanKorteachternaam het volgende:
[..]
Het is mijn thuisland. In tegenstelling tot de meeste racisme-roepers heb ik geen tweede thuisland, en al helemaal geen tweede nationaliteit. Maar ik ga zoals vele anderen die Nederland terug willen PVV stemmen, die ook nu weer een nieuwe hoogtepunt bereikt in de peilingen. Bijltjesdag komt vanzelf.
Ik heb liever mijn centen terug en dan mag de overheid bonnetjes indienen voor hetgeen ze voor mij gedaan hebben. Daarna stappen we af van loonbelasting en doen we alleen nog aan belastingheffing voor specifieke doeleinden zoals infrastructuur, leger en politie.quote:Op zondag 8 november 2015 19:46 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Jij zou eens moeten weten hoe groot de kans is dat jij er wel degelijk gebruik van maakt! [bla bla...]
Zeg dat tegen die racisme-roepers! Geen plek in de wereld waar ze zo veel kansen krijgen als hier, en toch ondankbaarquote:Op zondag 8 november 2015 23:29 schreef Bluesdude het volgende:
Wat loop je nog te klooien in dit land? Het is niet jouw cultuur....je vind het allemaal vreselijk. ga dan weg.
Daar hoef ik niets voor te doen. Dat doen ze zelf. Ik benoem de feiten: http://www.dagelijksestan(...)acht-in-zuid-afrika/quote:Op zondag 8 november 2015 23:30 schreef KreKkeR het volgende:
Om de een of andere reden lijk jij wel heel erg je best te doen negers in het algemeen als barbaren/beesten uit te beelden.
Wat hebben zij daar mee van doen? Hoor jij NL'ers van nu zingen over dat hun moeders/ oma's zo onderdrukt zijn in WOII? Lekker boeiend, het overkomt jou niet. Het is over. Slaven bestaan niet meer en iedereen mag zitten in de bus waar hij wil.. Waarom mag een zwarte dan wel nigganigganigga'en? Als je er niet aan herinnerd wil worden, doe het zelf dan ook niet.quote:Op zondag 8 november 2015 23:22 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Op zich niet zo heel gek he? Gezien het feit hun ouders en/of grootouders nog achterin de bus moesten zitten i.v.m. hun ras.
En nee, daarmee zeg ik niet dat ik voorstander ben v/h gebruik v/d term 'nigga' als geuzennaam.
Ik voel persoonlijk niet de behoefte om landgenoten met een andere kijk op zaken dan ik, te grazen te nemen.quote:Op zondag 8 november 2015 23:37 schreef RolandArthur het volgende:
[..]
Hier maak je een denkfout. Bijltjesdag komt. De vraag is alleen wie de bijl hanteert.
quote:Op zondag 8 november 2015 23:20 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
[..]
Je gaat mij niet vertellen dat je met bovenstaande niet wil suggereren dat deze lui over het algemeen Nederland niet als thuisland zien?
Waarom type jij voor mij?quote:Op zondag 8 november 2015 21:54 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Altijd lekker makkelijk, van afstand voor anderen praten niet?
Hier maak je weer een denkfout. Wij zullen beide slachtoffer zijn. Nou ja, jij in ieder geval, ik hoogstwaarschijnlijk ook. Met dank aan jou.quote:Op zondag 8 november 2015 23:40 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Ik voel persoonlijk niet de behoefte om landgenoten met een andere kijk op zaken dan ik, te grazen te nemen.
Wie hanteert de bijl, beste knul?quote:Op zondag 8 november 2015 23:42 schreef RolandArthur het volgende:
[..]
Hier maak je weer een denkfout. Wij zullen beide slachtoffer zijn. Nou ja, jij in ieder geval, ik hoogstwaarschijnlijk ook.
Dat hangt er van af.quote:Op zondag 8 november 2015 23:42 schreef RolandArthur het volgende:
[..]
Hier maak je weer een denkfout. Wij zullen beide slachtoffer zijn. Nou ja, jij in ieder geval, ik hoogstwaarschijnlijk ook. Met dank aan jou.
Je maakt een grote denkfout: Het gaat niet om landgenoten met een andere kijk op zaken. Het gaat om mensen die Nederland weggeven aan vreemde mogendheden en dat is gewoon strafbaar.quote:Op zondag 8 november 2015 23:40 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Ik voel persoonlijk niet de behoefte om landgenoten met een andere kijk op zaken dan ik, te grazen te nemen.
Ik zeg dat toch ook tegen jou. Jij bent een van die lieden.quote:Op zondag 8 november 2015 23:38 schreef JanKorteachternaam het volgende:
[..]
Zeg dat tegen die racisme-roepers! Geen plek in de wereld waar ze zo veel kansen krijgen als hier, en toch ondankbaar
Dezelfde club die reeds 270.000.000 doden op hun naam heeft staan. Een club met een gezonde expansiedrift. I.i.g. gezond voor hen, de slachtoffers zijn meestens dood en kunnen hun stem niet meer laten horen. Dat vindt links NL dan weer makkelijk. Bijltjesdag komt.quote:Op zondag 8 november 2015 23:42 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Wie hanteert de bijl, beste knul?
Tot ongeveer 15-20 jaar geleden was er in NL nog behoorlijk wat haat jegens de Duitsers. Het is pas iets van de laatste periode dat dit wat is minder is geworden.quote:Op zondag 8 november 2015 23:25 schreef JanKorteachternaam het volgende:
[..]
Ja dat is gek. Mijn grootouders zijn ook onderdrukt door de Duitsers (WO2), maar ik heb totaal niets tegen Duitsers. Dat was toen, ik leef nu. Dat zou voor de nazaten van slachtoffers van de apartheid ook moeten gelden. Het blijft een eeuwig excuus voor eigen tekortkomingen of het totale gebrek aan eigen verantwoordelijkheid. Het ligt altijd aan een ander, het ingebakken slachtofferschap.
Beetje zoals Breivik schreef denk ik. Alle linkse politici en sympathisanten tegen de muur? Je kunt je nu nog even indekken wrs door te zeggen dat je in feite heel rechts bent.quote:Op zondag 8 november 2015 23:44 schreef sp3c het volgende:
wat moet ik mij bij bijltjesdag voorstellen?
met zijn allen keihard minder minder minder roepen op de dam en snel weer terug naar huis voor het bord-op-schoot momentje of wat
Sleep het kabinet voor de rechter.quote:Op zondag 8 november 2015 23:45 schreef JanKorteachternaam het volgende:
[..]
Je maakt een grote denkfout: Het gaat niet om landgenoten met een andere kijk op zaken. Het gaat om mensen die Nederland weggeven aan vreemde mogendheden en dat is gewoon strafbaar.
En nu even concreet.quote:Op zondag 8 november 2015 23:46 schreef RolandArthur het volgende:
[..]
Dezelfde club die reeds 270.000.000 doden op hun naam heeft staan. Een club met een gezonde expansiedrift. I.i.g. gezond voor hen, de slachtoffers zijn meestens dood en kunnen hun stem niet meer laten horen. Dat vindt links NL dan weer makkelijk. Bijltjesdag komt.
Mijn betbetbetoveroverovergrootmoeder moest katoenplukken in de brandende zon. Nu kan ik niet naar het uwv om werk te zoeken en ben ik arbeidsongeschikt. Ook heb ik daardoor mijn school niet af kunnen maken omdat het mij altijd zo van mijn concentratie af hield.quote:Op zondag 8 november 2015 23:25 schreef JanKorteachternaam het volgende:
[..]
Ja dat is gek. Mijn grootouders zijn ook onderdrukt door de Duitsers (WO2), maar ik heb totaal niets tegen Duitsers. Dat was toen, ik leef nu. Dat zou voor de nazaten van slachtoffers van de apartheid ook moeten gelden. Het blijft een eeuwig excuus voor eigen tekortkomingen of het totale gebrek aan eigen verantwoordelijkheid. Het ligt altijd aan een ander, het ingebakken slachtofferschap.
Dat is jou angst. Denk eerder dat die er harder aan komt dan dat wij wensen.quote:
Denk beter aan Hindu Kush. Of behoor jij tot de aanvallers?quote:Op zondag 8 november 2015 23:44 schreef sp3c het volgende:
wat moet ik mij bij bijltjesdag voorstellen?
met zijn allen keihard minder minder minder roepen op de dam en snel weer terug naar huis voor het bord-op-schoot momentje of wat
Waarheid? Waarom zou jouw veronderstelling wel waarheid zijn en die van Bluesdude niet?quote:Op zondag 8 november 2015 23:41 schreef Red_85 het volgende:
[..]
[..]
Waarom type jij voor mij?
Trouwens, ik suggereer helemaal niets. Vraag het ze zelf en je komt er vanzelf wel achter. Lastig alleen voor je denk ik om met die waarheid om te gaan.
Mijn angst is dat bijltjesdag niet komt?quote:Op zondag 8 november 2015 23:48 schreef Red_85 het volgende:
Dat is jou angst. Denk eerder dat die er harder aan komt dan dat wij wensen.
de moslims gaan de Engelsen in elkaar slaan?quote:Op zondag 8 november 2015 23:48 schreef RolandArthur het volgende:
[..]
Denk beter aan Hindu Kush. Of behoor jij tot de aanvallers?
Je kunt toch ook gewoon man en paard noemen?quote:Op zondag 8 november 2015 23:49 schreef RolandArthur het volgende:
[..]
Doe zelf even de minste moeite. Er is maar één ideologie met een dergelijk groot moordsaldo.
Dat is wel een mooie voor het ZP topic.quote:Op zondag 8 november 2015 23:46 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Ik zeg dat toch ook tegen jou. Jij bent een van die lieden.
Er is volop Nederlandse cultuur en wij hebben mensen die dat niet zien niet nodig in Nederland.
Die mensen breken de Nederlandse cultuur af
quote:Op zondag 8 november 2015 23:48 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Mijn betbetbetoveroverovergrootmoeder moest katoenplukken in de brandende zon. Nu kan ik niet naar het uwv om werk te zoeken en ben ik arbeidsongeschikt. Ook heb ik daardoor mijn school niet af kunnen maken omdat het mij altijd zo van mijn concentratie af hield.
Nu wil ik geld van de staat, want het is allemaal hun schuld dat ik niet zo rijk ben als die witte studiebol met zijn blankvrouw en die grote auto....
[..]
Dat is jou angst. Denk eerder dat die er harder aan komt dan dat wij wensen.
Niet de geschiedenis verdraaien. Wat jij doet staat gelijk aan Holocaustontkenning. Al heb je daar mogelijk ook weinig moeite mee.quote:Op zondag 8 november 2015 23:50 schreef sp3c het volgende:
[..]
de moslims gaan de Engelsen in elkaar slaan?
Ah, je gaat weer zo doen. Selectief anders de post lezen.quote:Op zondag 8 november 2015 23:49 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Mijn angst is dat bijltjesdag niet komt?
Ik ben je effe kwijt.
Ook daar, zat kansen voor zwarten. Die ze niet aanpakken.quote:Op zondag 8 november 2015 23:51 schreef KreKkeR het volgende:
[..]![]()
Anders verdiep je je even in de vrij recente Amerikaanse geschiedenis of zo?
Juist niet. Dat maak jij er wederom van. Omdat je dat graag ziet, net zoals krekker en dan lekker met het PC vingertje kan wijzen.quote:Op zondag 8 november 2015 23:53 schreef KoosVogels het volgende:
Waarom lopen bepaalde types hier zo driftig te hopen op een bijltjesdag?
Wie de schoen past....quote:Op zondag 8 november 2015 23:58 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Juist niet. Dat maak jij er wederom van. Omdat je dat graag ziet, net zoals krekker en dan lekker met het PC vingertje kan wijzen.
Ik hoop juist op een normale gemoedelijke samenleving. Maar de scherpe randjes zorgen hier voor tegenstellingen die niemand uiteindelijk wil zien.
Hier maak je wederom een denkfout. De meesten willen niet een bijltjesdag, het wordt hen opgedwongen door een stel idioten die niet van de geschiedenis willen leren. Of dat juist wel gedaan hebben maar dat zou hen ronduit kwaadaardig maken. Massaimmigratie leidt altijd tot strijd. Grote overheden die met bevolkingsgroepen lopen te sjouwen leiden tot grootschalige sterfte (Armenen), overheden die welvaart herverdelen zoals nu gebeurt idem, zie Holodomor. Een bepaalde ideologie c.q. religie die altijd er op gebrand is geweest om uit te breiden middels het zwaard maakt het onvermijdelijk dat er een bijltjesdag komt.quote:Op zondag 8 november 2015 23:53 schreef KoosVogels het volgende:
Ik merk dat aan beide zijden van dit specifieke debat ook de spanningen oplopen. Wrs dat dat de behoefte is aan een soort catharsis.quote:Op zondag 8 november 2015 23:53 schreef KoosVogels het volgende:
Ik zeg nergens dat er geen kansen zijn voor zwarten. Ik geef alleen aan dat jouw spottende vergelijking kant noch wal raakt.quote:Op zondag 8 november 2015 23:53 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Ook daar, zat kansen voor zwarten. Die ze niet aanpakken.
Dat gaat de werkelijke problemen niet oplossen. Maar blijf vooral oogkleppen aanbevelen. Steeds minder mensen zullen naar je luisteren.quote:Op maandag 9 november 2015 00:01 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Wrs dat dat de behoefte is aan een soort catharsis.
Over welke bijltjesdag heb je het ?quote:Op zondag 8 november 2015 23:37 schreef RolandArthur het volgende:
[..]
Hier maak je een denkfout. Bijltjesdag komt. De vraag is alleen wie de bijl hanteert.
PC vingertje wijzen??? Ga toch weg manquote:Op zondag 8 november 2015 23:58 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Juist niet. Dat maak jij er wederom van. Omdat je dat graag ziet, net zoals krekker en dan lekker met het PC vingertje kan wijzen.
Ik hoop juist op een normale gemoedelijke samenleving. Maar de scherpe randjes zorgen hier voor tegenstellingen die niemand uiteindelijk wil zien.
Om deze post even samen te voegen met deze:quote:Op maandag 9 november 2015 00:01 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ik merk dat aan beide zijden van dit specifieke debat ook de spanningen oplopen. Wrs dat dat de behoefte is aan een soort catharsis.
Wanneer dat kruitvat nog verder volloopt, de sfeer nog scherper wordt en men nog niet wil leren van de geschiedenis:quote:Op maandag 9 november 2015 00:00 schreef RolandArthur het volgende:
[..]
Hier maak je wederom een denkfout. De meesten willen niet een bijltjesdag, het wordt hen opgedwongen door een stel idioten die niet van de geschiedenis willen leren. Of dat juist wel gedaan hebben maar dat zou hen ronduit kwaadaardig maken. Massaimmigratie leidt altijd tot strijd. Grote overheden die met bevolkingsgroepen lopen te sjouwen leiden tot grootschalige sterfte (Armenen), overheden die welvaart herverdelen zoals nu gebeurt idem, zie Holodomor. Een bepaalde ideologie c.q. religie die altijd er op gebrand is geweest om uit te breiden middels het zwaard maakt het onvermijdelijk dat er een bijltjesdag komt.
Naar mij?quote:Op maandag 9 november 2015 00:05 schreef RolandArthur het volgende:
[..]
Dat gaat de werkelijke problemen niet oplossen. Maar blijf vooral oogkleppen aanbevelen. Steeds minder mensen zullen naar je luisteren.
mogelijk heb jij weinig moeite met holocaustontkenning, das vaker met voorstanders van bijltjesdagenquote:Op zondag 8 november 2015 23:52 schreef RolandArthur het volgende:
[..]
Niet de geschiedenis verdraaien. Wat jij doet staat gelijk aan Holocaustontkenning. Al heb je daar mogelijk ook weinig moeite mee.
Die spottende vergelijking is inderdaad spottend. Naar hoe die mensen zich benadeeld voelen. Of het nu in de vs is of hier. Ze zien zichzelf als de calimero tussen de groters. Met al hun jaloezie en argumentatie dat succes ze vanzelf zou moeten toekomen en ze er geen reet moeite voor willen doen. Onder reden van 'ik ben zielig want ik ben zwart en de rest is groot en rijk alleen omdat ze wit zijn'.quote:Op maandag 9 november 2015 00:03 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Ik zeg nergens dat er geen kansen zijn voor zwarten. Ik geef alleen aan dat jouw spottende vergelijking kant noch wal raakt.
(de rest is onzin en bijgelul)
net als al die blanken die altijd beginnen te huilen over Kwaku en nigga roepende rappersquote:Op maandag 9 november 2015 00:09 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Die spottende vergelijking is inderdaad spottend. Naar hoe die mensen zich benadeeld voelen. Of het nu in de vs is of hier. Ze zien zichzelf als de calimero tussen de groters. Met al hun jaloezie en argumentatie dat succes ze vanzelf zou moeten toekomen en ze er geen reet moeite voor willen doen.
Welke leugens of veronderstellingen? Ik zie ze niet....Behalve dan een pc vingertje en veronderstellingen van 'dat is helemaal niet waar'.quote:Op maandag 9 november 2015 00:06 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
PC vingertje wijzen??? Ga toch weg man
Wanneer mensen komen met leugens of veronderstellingen die als feiten worden neergezet DAN hoor je mij.
Ik erken de Holocaust, de Armeense genocide en de slachtpartij bij Hindu Kush. Bovendien erken ik de slavenhandel waarbij islamieten blanke slaven gevangen maakten en de vrouwen als sexslaaf gebruikten. Bovendien erken ik de 270.000.000 moorden vanuit die ideologie waarbij meestens onschuldige mensen het slachtoffer werden. Duidelijk genoeg?quote:Op maandag 9 november 2015 00:08 schreef sp3c het volgende:
[..]
mogelijk heb jij weinig moeite met holocaustontkenning, das vaker met voorstanders van bijltjesdagen
mogelijk ben ik eigenaar van de st. Louis Blues
weet jij veel, wat probeer je nu allemaal te zeggen want ik snap er geen kut meer van
Gebeurt dat dan?quote:Op maandag 9 november 2015 00:10 schreef sp3c het volgende:
[..]
net als al die blanken die altijd beginnen te huilen over Kwaku en nigga roepende rappers
en nu wil je het zelf doen tijdens de bijltjesdag?quote:Op maandag 9 november 2015 00:11 schreef RolandArthur het volgende:
[..]
Ik erken de Holocaust, de Armeense genocide en de slachtpartij bij Hindu Kush. Bovendien erken ik de slavenhandel waarbij islamieten blanke slaven gevangen maakten en de vrouwen als sexslaaf gebruikten. Bovendien erken ik de 270.000.000 moorden vanuit die ideologie waarbij meestens onschuldige mensen het slachtoffer werden. Duidelijk genoeg?
Ik snap deze niet helemaal Spec.. Voor succes moet je moeite doen, niet achterover zitten en calimero'en. Nu probeer jij mij te verwijten dat ik dat wel doe?quote:Op maandag 9 november 2015 00:10 schreef sp3c het volgende:
[..]
net als al die blanken die altijd beginnen te huilen over Kwaku en nigga roepende rappers
regelmatig, er hoeft maar een neger te roepen dat hij iets niet leuk vind en er begint wel iemand te roepen dat hij het kwaku festival ook niet leuk vindquote:
ik noem jouw naam toch niet?quote:Op maandag 9 november 2015 00:13 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Ik snap deze niet helemaal Spec.. Voor succes moet je moeite doen, niet achterover zitten en calimero'en. Nu probeer jij mij te verwijten dat ik dat wel doe?
Als je mijn posts had gelezen dan weet je dat ik ook verwacht het slachtoffer te worden van de bijltjesdag. Ik heb er alleen niet om gevraagd en ik heb ook niet meegewerkt aan een situatie waardoor het onvermijdelijk wordt.quote:Op maandag 9 november 2015 00:12 schreef sp3c het volgende:
[..]
en nu wil je het zelf doen tijdens de bijltjesdag?
Bron?quote:Op maandag 9 november 2015 00:13 schreef sp3c het volgende:
[..]
regelmatig, er hoeft maar een neger te roepen dat hij iets niet leuk vind en er begint wel iemand te roepen dat hij het kwaku festival ook niet leuk vind
daar zijn de meeste negers het mee eens![]()
Jij hebt zo'n bord voor je kopquote:Op maandag 9 november 2015 00:09 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Die spottende vergelijking is inderdaad spottend. Naar hoe die mensen zich benadeeld voelen. Of het nu in de vs is of hier. Ze zien zichzelf als de calimero tussen de groters. Met al hun jaloezie en argumentatie dat succes ze vanzelf zou moeten toekomen en ze er geen reet moeite voor willen doen. Onder reden van 'ik ben zielig want ik ben zwart en de rest is groot en rijk alleen omdat ze wit zijn'.
je bent een van de aanvallers en ontkent de holocaust?quote:Op maandag 9 november 2015 00:14 schreef RolandArthur het volgende:
[..]
Als je mijn posts had gelezen dan weet je dat ik ook verwacht het slachtoffer te worden van de bijltjesdag. Ik heb er alleen niet om gevraagd en ik heb ook niet meegewerkt aan een situatie waardoor het onvermijdelijk wordt.
Ok, vandaar dat ik hem niet snapte.quote:Op maandag 9 november 2015 00:14 schreef sp3c het volgende:
[..]
ik noem jouw naam toch niet?
ik zeg er overal wel mensen zitten die dat soort trekjes hebben, zo erg is dat helemaal niet want ze krijgen zelden gelijk
Je opmerking over Surinamers in de Bijlmer, je opmerking over Amerikaanse negers die nigganigga roepen terwijl ze niet herinnerd willen worden aan het verleden (waar haal je dat vandaan?), doen alsof iets als onderstaande gebruikelijk is:quote:Op maandag 9 november 2015 00:11 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Welke leugens of veronderstellingen? Ik zie ze niet....Behalve dan een pc vingertje en veronderstellingen van 'dat is helemaal niet waar'.
Er komt dus een bijltjesdag volgens jou?quote:Op maandag 9 november 2015 00:14 schreef RolandArthur het volgende:
[..]
Als je mijn posts had gelezen dan weet je dat ik ook verwacht het slachtoffer te worden van de bijltjesdag. Ik heb er alleen niet om gevraagd en ik heb ook niet meegewerkt aan een situatie waardoor het onvermijdelijk wordt.
Als je al zo begint...quote:
Nee, het is calimero gedrag als iets wat 50 jaar geleden was, 2 generaties later nog actueel denkt te zijn en je daarmee weg kan cijferen. Totale onzin. Gelijke rechten ging het om, gelijke rechten zijn er nu, pak ze dan en ga niet lopen mekkeren over dat het allemaal zo moeilijk is. Het is net zo moeilijk voor iedereen. Klaar.quote:Als je echt niet kan begrijpen dat apartheid tot in 1964 ook nog nagenoeg directe invloed zal hebben op de sociaal-economische situatie van mensen die bijvoorbeeld in 1974 zijn geboren, en daarnaast ook nog steeds kleiner worden invloed zal hebben op generaties daarna, tsja, dan geef ik het op![]()
Dat heeft verder geen zak te maken met calimerogedrag, maar simpelweg met het benoemen van oorzaak gevolg
Inderdaad, het continu blijven stilstaan bij wat lang geleden is afgeschaft is inderdaad onzin. Continu het kaartje trekken racisme, burgerrechten en slavernij is gewoon zielig. Daarmee maatschappelijke voordeel uit proberen te trekken door middel van kaarten continu over tafel heen te smijten is waanzin.quote:Het daar continu bij stilstaan zonder verdere actie te ondernemen om het, toch ver te schoppen, DAT is calerimerogedrag.
(rest is wederom onzin en droevig gelul.)
Ik leg je net uit dat het gros v/d personen die het er vaak over heeft rond die tijd geboren is. Oftewel, het zijn mensen die er direct door beïnvloed zijn. Hoe moeilijk is dat te begrijpen?quote:Op maandag 9 november 2015 00:26 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Als je al zo begint...
[..]
Nee, het is calimero gedrag als iets wat 50 jaar geleden was, 2 generaties later nog actueel denkt te zijn en je daarmee weg kan cijferen. Totale onzin. Gelijke rechten ging het om, gelijke rechten zijn er nu, pak ze dan en ga niet lopen mekkeren over dat het allemaal zo moeilijk is. Het is net zo moeilijk voor iedereen. Klaar.
[..]
Zeg gewoon welke ideologie je bedoelt, man. Gewoon even letterlijk: de islam heeft 270 miljoen mensen vermoord.quote:Op maandag 9 november 2015 00:11 schreef RolandArthur het volgende:
[..]
Ik erken de Holocaust, de Armeense genocide en de slachtpartij bij Hindu Kush. Bovendien erken ik de slavenhandel waarbij islamieten blanke slaven gevangen maakten en de vrouwen als sexslaaf gebruikten. Bovendien erken ik de 270.000.000 moorden vanuit die ideologie waarbij meestens onschuldige mensen het slachtoffer werden. Duidelijk genoeg?
Hun grootouders ja; voor zover die überhaupt hier woonden en voor zover die situatie überhaupt op hen van toepassing was.quote:Op zondag 8 november 2015 23:22 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Mwoa. Dat is eigenlijk niet eens helemaal correct wat ik zei. De rappers die veel over de ghetto spraken en misstanden praten (denk aan 2pac, NWA-rappers, dr. Dre, etc) zijn geboren in de jaren 60 en 70, dat is 6 jaar nadat de apartheid is afgeschaft.quote:Op maandag 9 november 2015 02:13 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Hun grootouders ja; voor zover die überhaupt hier woonden en voor zover die situatie überhaupt op hen van toepassing was.
Nee, het zijn ook de mensen die er ver na geboren zijn of die er geen moer meer mee te maken hebben gehad. Opgegroeid in een maatschappij die het nu is. Kijk eens naar die muts van een anousha nzume, die gasten achter de 'freedom riders to meppel' en kozp, dit kun je geen gasten noemen die het 'bewust hebben meegemaakt'. Of uberhaupt mensen van Surinaamse en Antilliaanse achtergrond die nu in NL wonen.quote:Op maandag 9 november 2015 00:35 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Ik leg je net uit dat het gros v/d personen die het er vaak over heeft rond die tijd geboren is. Oftewel, het zijn mensen die er direct door beïnvloed zijn. Hoe moeilijk is dat te begrijpen?
Oh en: "als je zo begint" maar ondertussen wel zelf komen met termen als "PC vingertje wijzen"![]()
Inderdaad. Van de policor mag je niet eerlijk zijn. Dan kwets je namelijk misschien mensen. Het is dan ook zo lekker makkelijk om die kaart te trekken, je zet iemand weg als totale paria van de maatschappij en jij krijgt er alles mee voor elkaar.quote:Op maandag 9 november 2015 01:34 schreef Pielemenneke het volgende:
Iedereen kan hier lullen als Brugman, maar feit blijft dat we in Nederland veel problemen hebben met mensen van allochtone afkomst, of ze wel of niet hier zijn geboren maakt niets uit. De problemen zijn er. En dat mensen, veelal uit de linkse hoek, met allerlei verzachtende omstandigheden stooien maakt geen verschil.. Die mensen zijn nooit geintegreerd, hebben altijd samen geklit en hebben hun kinderen een opvoeding gegeven die niet strookt met de onze. Er zijn wijken vol met allochtone probleemgevallen, dat is niet meer te ontkennen.
Op het moment dat men ''man en paard'' noemt word er in koor ''racisme'' geroepen. Misschien moet het woordje racisme vervangen worden voor realisme. Men mag in Nederland niet meer eerlijk zijn door te zeggen dat mensen van allochtone afkomst veelal problemen veroorzaken, we zijn allemaal oh zo bang om voor racist uitgemaakt te worden.
Net zo weinig als dat Amerikaanse rappers met apartheid hebben te maken.quote:Op maandag 9 november 2015 08:42 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Mwoa. Dat is eigenlijk niet eens helemaal correct wat ik zei. De rappers die veel over de ghetto spraken en misstanden praten (denk aan 2pac, NWA-rappers, dr. Dre, etc) zijn geboren in de jaren 60 en 70, dat is 6 jaar nadat de apartheid is afgeschaft.
De jongere rappers hoor je er veel minder over.
Dit heeft verder weinig te maken met de Zwarte Piet discussie.
Ben je serieus? De generatie bekende gangsterrappers is geboren rond de periode dat de aparheid in hun land werd afgeschaft.quote:Op maandag 9 november 2015 09:31 schreef Hathor het volgende:
[..]
Net zo weinig als dat Amerikaanse rappers met apartheid hebben te maken.
Jij noemde oa Tupac en dr Dre, ga jij me nou proberen te vertellen dat die persoonlijk hinder hebben ondervonden van apartheid? Bovendien waren die gasten voor hun 20ste al miljonair en allang en breed vertrokken uit hun geliefde ghetto's.quote:Op maandag 9 november 2015 10:46 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Ben je serieus? De generatie bekende gangsterrappers is geboren rond de periode dat de aparheid in hun land werd afgeschaft.
Nieuwe generatie rappers hoor je ook vele malen minder over misstanden en ghettoproblemen.
Trek je ook wel eens níet de Calimero-kaart?quote:Op maandag 9 november 2015 08:49 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Inderdaad. Van de policor mag je niet eerlijk zijn. Dan kwets je namelijk misschien mensen. Het is dan ook zo lekker makkelijk om die kaart te trekken, je zet iemand weg als totale paria van de maatschappij en jij krijgt er alles mee voor elkaar.
Lekker gemakkelijk, nadat jij of jouw (voor)ouders zijn geholpen door de samenleving met dat geld van de belastingen. Geld maakt geld, armoede maakt armoede. Ja, als je eenmaal dat geld hebt dan is het gemakkelijk om onafhankelijk te zijn en te blijven zolang je niet heel erg veel pech hebt, het gaat er juist om dat je dat steuntje krijgt op het moment dat je nog niet in die situatie zit zodat je in die situatie kan komen. Als jij zo graag een minimalistische overheid wil dan raad ik je aan om naar Hong Kong te emigreren. Een prima land voor mensen die jouw instelling hebben.quote:Op zondag 8 november 2015 23:35 schreef RolandArthur het volgende:
[..]
Ik heb liever mijn centen terug en dan mag de overheid bonnetjes indienen voor hetgeen ze voor mij gedaan hebben. Daarna stappen we af van loonbelasting en doen we alleen nog aan belastingheffing voor specifieke doeleinden zoals infrastructuur, leger en politie.
De wens is de vader van de gedachte.quote:Op maandag 9 november 2015 10:53 schreef KoosVogels het volgende:
Maar goed, de slachtofferkaart wordt veelvuldig gespeeld in dit topic, maar ondertussen heb ik hier nog niemand een andere user racist zien noemen.
Gebeurt sowieso niet snel op FOK! Er zijn veel users die iets roepen en daar dan snel aan toevoegen 'maar nu zal ik wel weer een racist zijn'.
Zij zijn geboren in de periode vlak voor of na de afschaffing vd apartheid en opgegroeid in een omgeving direct beinvloed door de aparthei, dus niet zo gek dat ze rapten over wat ze om zich heen zagen. En daar ging de post waar ik aanvankelijk op reageerde over.quote:Op maandag 9 november 2015 10:49 schreef Hathor het volgende:
[..]
Jij noemde oa Tupac en dr Dre, ga jij me nou proberen te vertellen dat die persoonlijk hinder hebben ondervonden van apartheid? Bovendien waren die gasten voor hun 20ste al miljonair en allang en breed vertrokken uit hun geliefde ghetto's.
Jij denkt dat de regering heeft gezegd "jongens, apartheid schaffen we af vanaf nu he", en dat alle mensen die zijn opgegroeid met het idee dat negers minder waren vanaf dat moment ook zeiden "oke, dan zijn we nu allemaal gelijk!!"quote:Op maandag 9 november 2015 10:49 schreef Hathor het volgende:
[..]
Jij noemde oa Tupac en dr Dre, ga jij me nou proberen te vertellen dat die persoonlijk hinder hebben ondervonden van apartheid? Bovendien waren die gasten voor hun 20ste al miljonair en allang en breed vertrokken uit hun geliefde ghetto's.
wat dan bijvoorbeeld?quote:Op maandag 9 november 2015 08:49 schreef Red_85 het volgende:
[..]
je zet iemand weg als totale paria van de maatschappij en jij krijgt er alles mee voor elkaar.
Ik kan hem per definitie niet inzetten. Ik ben namelijk blank, man en hetro. En heb werk.quote:Op maandag 9 november 2015 10:55 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Trek je ook wel eens níet de Calimero-kaart?
Laten we om te beginnen eerst even vooropstellen dat apartheid niet aan de orde was in de VS, maar dat dat een Zuid Afrikaans onderonsje was. Er was weliswaar behoorlijk wat racisme in de VS in die tijd (en nu nog), maar dat beperkte zich toch voornamelijk tot de zuidelijke staten, en dat is niet waar de heren in kwestie zijn opgegroeid. Zwarten in Alabama of Mississippi zullen dat inderdaad aan den lijve hebben ondervonden, maar waar die lui opgroeiden zag je uberhaupt geen blanken, hooguit werklui of politieagenten, dus ik vraag me af op welke wijze zij met racisme te maken hebben gehad. Waar ze over rapten was dan ook voornamelijk over gangs (geweld), geld, auto's en bitches, want dat was hetgene wat ze om zich heen zagen, geen racisme.quote:Op maandag 9 november 2015 12:16 schreef Ludachrist het volgende:
[..]
Jij denkt dat de regering heeft gezegd "jongens, apartheid schaffen we af vanaf nu he", en dat alle mensen die zijn opgegroeid met het idee dat negers minder waren vanaf dat moment ook zeiden "oke, dan zijn we nu allemaal gelijk!!"
Voor de wet waren ze wellicht gelijk, maar vergis je niet: er was in die periode daarna nog voldoende racisme in de samenleving. Daar hebben zij ook zeker mee te maken gehad.
Via je lobby. Bijvoorbeeld nu met ZP. Je gaat mekkeren als een calimero, trekt je racisme kaart en niemand die je tegen kan houden.quote:
Dat is niet waar.quote:Op maandag 9 november 2015 12:38 schreef Hathor het volgende:
[..]
Laten we om te beginnen eerst even vooropstellen dat apartheid niet aan de orde was in de VS, maar dat dat een Zuid Afrikaans onderonsje was.
ZP is echt wel het slechtste voorbeeld wat je had kunnen bedenken manquote:Op maandag 9 november 2015 12:51 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Via je lobby. Bijvoorbeeld nu met ZP. Je gaat mekkeren als een calimero, trekt je racisme kaart en niemand die je tegen kan houden.
Hij is niet zo slecht op zich hoor, moet je kijken hoe de discussie tegenwoordig gevoerd wordt en wat er inmiddels bereikt is door de kozp fanboyzzzquote:Op maandag 9 november 2015 13:00 schreef sp3c het volgende:
[..]
ZP is echt wel het slechtste voorbeeld wat je had kunnen bedenken man
die kaart wordt al decennialang getrokken en zwarte piet is nog steeds niet verboden
wat is er bereikt dan?quote:Op maandag 9 november 2015 13:01 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Hij is niet zo slecht op zich hoor, moet je kijken hoe de discussie tegenwoordig gevoerd wordt en wat er inmiddels bereikt is door de kozp fanboyzzz
Regenboogpiet, stroopwafelpiet, roetveegpiet.. Minder echte pieten tijdens de intochten en continu gezeik op de NPO's er over.quote:
gek genoeg beginnen die zaken pas te spelen vanaf het moment dat de geenstijlers van de wereld het tegengeluid begonnen te leverenquote:Op maandag 9 november 2015 13:03 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Regenboogpiet, stroopwafelpiet, roetveegpiet.. Minder echte pieten tijdens de intochten en continu gezeik op de NPO's er over.
het is meer alsof bepaalde groepen de term hebben overgenomen van mensen die er daadwerkelijk mee te maken hebbenquote:Op maandag 9 november 2015 13:08 schreef NightH4wk het volgende:
De negatieve connotatie verdwijnt een beetje. Het voelt steeds meer als iemand die bepaald gedrag van bepaalde groepen niet meer pikt, wat positief is.
Volgens mij begon het toen ene quincy gario in de wereld losgelaten werd bij een of ander npo programma.quote:Op maandag 9 november 2015 13:08 schreef sp3c het volgende:
[..]
gek genoeg beginnen die zaken pas te spelen vanaf het moment dat de geenstijlers van de wereld het tegengeluid begonnen te leveren
hebben de klagers dit dan bereikt of de klagers over de klagers?
toen iedereen nog gewoon zei 'lol, dat is heul geen racisme man' was er geen stroopwafelpiet en toen kon de wereld draait door het ook geen kut schelen
nee dan geef je hem veel en veel te veel kredietquote:Op maandag 9 november 2015 13:16 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Volgens mij begon het toen ene quincy gario in de wereld losgelaten werd bij een of ander npo programma.
Nou, dat zal je tegenvallen. Een voorbeeld:quote:Op maandag 9 november 2015 12:38 schreef Hathor het volgende:
[..]
Laten we om te beginnen eerst even vooropstellen dat apartheid niet aan de orde was in de VS, maar dat dat een Zuid Afrikaans onderonsje was. Er was weliswaar behoorlijk wat racisme in de VS in die tijd (en nu nog), maar dat beperkte zich toch voornamelijk tot de zuidelijke staten, en dat is niet waar de heren in kwestie zijn opgegroeid. Zwarten in Alabama of Mississippi zullen dat inderdaad aan den lijve hebben ondervonden, maar waar die lui opgroeiden zag je uberhaupt geen blanken, hooguit werklui of politieagenten, dus ik vraag me af op welke wijze zij met racisme te maken hebben gehad. Waar ze over rapten was dan ook voornamelijk over gangs (geweld), geld, auto's en bitches, want dat was hetgene wat ze om zich heen zagen, geen racisme.
Als dit geen verwijzing is naar racisme, dan weet ik het ook niet meer.quote:A young nigga got it bad cause I'm brown
And not the other color so police think
They have the authority to kill a minority
quote:I'm tired of being poor and, even worse, I'm black
My stomach hurts so I'm looking for a purse to snatch
Cops give a damn about a negro
Pull the trigger, kill a nigga, he's a hero
Zeggen dat al die rappers van vroeger alleen maar over geweld en auto's rapten is onzinnig. Ze rapten inderdaad over wat ze zagen, en daar hoorde racisme gewoon bij. Als racisme immers geen issue was, waarom is dit dan bijvoorbeeld zo'n enorm ding geworden? Dat was een uitbarsting die alleen plaats heeft kunnen vinden doordat mensen vonden dat ze nog gediscrimineerd werden en doordat ze nog racisme ervoeren.quote:And although it seems heaven-sent
We ain't ready to see a black president
It ain't a secret, don't conceal the fact:
The penitentiary's packed, and it's filled with blacks
Je zit er op dit gebied echt volledig naast:quote:Op maandag 9 november 2015 12:38 schreef Hathor het volgende:
[..]
Laten we om te beginnen eerst even vooropstellen dat apartheid niet aan de orde was in de VS, maar dat dat een Zuid Afrikaans onderonsje was. Er was weliswaar behoorlijk wat racisme in de VS in die tijd (en nu nog), maar dat beperkte zich toch voornamelijk tot de zuidelijke staten, en dat is niet waar de heren in kwestie zijn opgegroeid. Zwarten in Alabama of Mississippi zullen dat inderdaad aan den lijve hebben ondervonden, maar waar die lui opgroeiden zag je uberhaupt geen blanken, hooguit werklui of politieagenten, dus ik vraag me af op welke wijze zij met racisme te maken hebben gehad. Waar ze over rapten was dan ook voornamelijk over gangs (geweld), geld, auto's en bitches, want dat was hetgene wat ze om zich heen zagen, geen racisme.
quote:Racial segregation in the United States
Racial segegation in the United States, as a general term, includes the segregation or "hypersegregation" of facilities, services, and opportunities such as housing, medical care, education, employment, and transportation along racial lines. The expression most often refers to the legally or socially enforced separation of African Americans from other races, but also applies to the general discrimination against people of color by white communities.[1]
As well as the physical separation and provision of separate facilities (especially during the Jim Crow era), the term can also refer to other manifestations of racial discrimination, such as separation of roles within an institution: for example, in the United States Armed Forces before the 1950s, black units were typically separated from white units but were led by white officers.[2]
Legal segregation of schools was stopped in America by federal enforcement of a series of Supreme Court decisions after Brown v. Board of Education in 1954. All segregation was abolished by the Civil Rights Act of 1964.[3] It passed after civil rights demonstrations resulted in public opinion turning against enforced segregation, de facto segregation — segregation "in fact", without sanction of law — persists in varying degrees to the present day. The contemporary racial segregation seen in the United States in residential neighborhoods has been shaped by public policies, mortgage discrimination, and redlining, among other factors.[4] Hypersegregation is a form of racial segregation that consists of the geographical grouping of racial groups. Most often, this occurs in cities where the residents of the inner city are African Americans and the suburbs surrounding this inner core are often white European American residents.[5] The idea of hypersegregation gained credibility in 1989 due to the work of Douglas Massey and Nancy A. Denton and their studies of "American Apartheid" when whites created the black ghetto during the first half of the 20th century in order to isolate growing urban black populations by segregation among inner-city African-Americans.[6]
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Residential_segregation
Ik denk dat je onderschat hoe verknipt de gangsta-rap-wereld is. Die gastjes hebben een enorme dunk van zichzelf, terwijl ze geen zinnig woord uit weten te kramen. Dit berichtje dat GeenStijl gisteren had, is wel illustratief: http://www.geenstijl.nl/m(...)il_zwarte_piete.htmlquote:Op maandag 9 november 2015 08:42 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Mwoa. Dat is eigenlijk niet eens helemaal correct wat ik zei. De rappers die veel over de ghetto spraken en misstanden praten (denk aan 2pac, NWA-rappers, dr. Dre, etc) zijn geboren in de jaren 60 en 70, dat is 6 jaar nadat de apartheid is afgeschaft.
De jongere rappers hoor je er veel minder over.
Dit heeft verder weinig te maken met de Zwarte Piet discussie.
En nu doe je het gewoon weerquote:Op maandag 9 november 2015 08:45 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Nee, het zijn ook de mensen die er ver na geboren zijn of die er geen moer meer mee te maken hebben gehad. Opgegroeid in een maatschappij die het nu is. Kijk eens naar die muts van een anousha nzume, die gasten achter de 'freedom riders to meppel' en kozp, dit kun je geen gasten noemen die het 'bewust hebben meegemaakt'. Of uberhaupt mensen van Surinaamse en Antilliaanse achtergrond die nu in NL wonen.
Waarom er dan toch prat op gaan? Waarom dan toch iedere keer die kaarten trekken? En waarom bij ieder iets wat je niet voor elkaar krijgt naar 'racisme' trekken en met pc goedlullen?
"Wij blanken zijn tegenwoordig degenen die onderdrukt worden", of "maar dat mag je tegenwoordig niet zeggen", of "maar als ik dat zeg, dan ben ik weer de racist" en daarna keihard bevolkinggroepen schofferen, stellen dat negers dom zijn, etc...quote:Op maandag 9 november 2015 12:25 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Ik kan hem per definitie niet inzetten. Ik ben namelijk blank, man en hetro. En heb werk.
Jammer voor je.
Je weet dat de rappers van nu niet één op één te vergelijken zijn met de rappers waar KreKkeR het over heeft he?quote:Op maandag 9 november 2015 14:05 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Ik denk dat je onderschat hoe verknipt de gangsta-rap-wereld is. Die gastjes hebben een enorme dunk van zichzelf, terwijl ze geen zinnig woord uit weten te kramen. Dit berichtje dat GeenStijl gisteren had, is wel illustratief: http://www.geenstijl.nl/m(...)il_zwarte_piete.html
Er bestaat geen Zwarte Piet-discussie. Het zou fijn zijn als we konden ophouden met doen alsof er een discussie plaatsvindt. Wat gaande is, is een hetze. De tegenstanders van Zwarte Piet zijn totaal niet in feiten en argumenten geïnteresseerd.
Ja, dat weet ik. Bij die gasten van toen ging het nog ergens over. En ze hadden enig recht van spreken. Tegenwoordig lijken het net een stel zwakbegaafden.quote:Op maandag 9 november 2015 14:15 schreef Ludachrist het volgende:
[..]
Je weet dat de rappers van nu niet één op één te vergelijken zijn met de rappers waar KreKkeR het over heeft he?
Zonder enige onderbouwing? Nee idd, ik heb geen 600+ linkjes in de post zitten om jou van bronnen te voorzien. Dat is gewoon parate kennis over die kneuzen die ik daar beschrijf. Tevens pak ik hier niet nagenoeg een hele bevolkingsgroep, pas in mijn laatste zin hint ik er naar.quote:Op maandag 9 november 2015 14:06 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
En nu doe je het gewoon weer![]()
Zonder enige onderbouwing nagenoeg een hele bevolkingsgroep ergens vam beschuldigen...
En wanneer Bluesdude met een bewering komt, dan zegt hij opeens iets wat hij niet kan bewijzen, maar ondertussen doe jij het aan de lopende band
Bij een bepaald strand werd op de toegangsweg (enkel gemotoriseerd verkeer, geen andere manier om er te komen) een brug gebouwd die te laag was om bussen er onderdoor te laten rijden. Het kan toeval zijn geweest maar er waren vermoedens dat ook dit een geval van racisme was: de arme mensen van het strand houden, zij konden immers geen eigen auto betalen in die tijd. Al is het eerder een geval van discriminatie op welvaart (geen racisme, wel net zo erg) dan op huidskleur, misschien is dat wezenlijk anders dan het invoeren van de regel dat zwarte mensen niet de bus mogen gebruiken of dat ze in een apart deel van de bus moeten zitten.quote:Op maandag 9 november 2015 12:38 schreef Hathor het volgende:
[..]
Het is moeilijk te bewijzen maar het lijkt wel alsof ze naar het verleden van hun voorouders grijpen om een verklaring te zoeken voor het gebrek aan succes in hun leven.quote:Op maandag 9 november 2015 08:45 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Nee, het zijn ook de mensen die er ver na geboren zijn of die er geen moer meer mee te maken hebben gehad. Opgegroeid in een maatschappij die het nu is. Kijk eens naar die muts van een anousha nzume, die gasten achter de 'freedom riders to meppel' en kozp, dit kun je geen gasten noemen die het 'bewust hebben meegemaakt'. Of uberhaupt mensen van Surinaamse en Antilliaanse achtergrond die nu in NL wonen.
Waarom er dan toch prat op gaan? Waarom dan toch iedere keer die kaarten trekken? En waarom bij ieder iets wat je niet voor elkaar krijgt naar 'racisme' trekken en met pc goedlullen?
Ik ben het volledig met je eens dat het systeem van segregatie de facto en de jure een systeem van Apartheid was, maar daarom maak ik bezwaar tegen de 1 op 1 vergelijking die nu gehanteerd wordt door antiracisten met de situatie in NL. Men gebruikt theorie, terminologie en actiemethoden rechtstreeks toepasbaar op de situatie in de VS, die volgens mij in NL de plank misslaan. Voorbeeld bijv. die poster van "freedom ride to Meppel", maar ook dat verhaal van die #BlackTwitter-dames.quote:Op maandag 9 november 2015 12:52 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Dat is niet waar.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Rosa_Parks
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
van deze site: https://en.wikipedia.org/(...)in_the_United_States
Exact. En als je dat niet ziet, ben je totaal blind geworden voor de gelijke positie van minderheden al hier. Tevens zien de meeste NL'ers 'minderheden' al niet eens meer als 'minderheden'. Zeker niet als het gaat om de Surinaamse en Antilliaanse Nederlanders die nu zo snoeihard aan het ageren zijn. De enige die hier racisme zien, zijn de mensen die het benoemen voor hun eigen gewin en een verheven positie willen hebben. 'freedom riders', anousha nzume met haar zeikgroepje, quincy gario en kozp zijn daar een perfect voorbeeld van.quote:Op maandag 9 november 2015 15:40 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ik ben het volledig met je eens dat het systeem van segregatie de facto en de jure een systeem van Apartheid was, maar daarom maak ik bezwaar tegen de 1 op 1 vergelijking die nu gehanteerd wordt door antiracisten met de situatie in NL. Men gebruikt theorie, terminologie en actiemethoden rechtstreeks toepasbaar op de situatie in de VS, die volgens mij in NL de plank misslaan. Voorbeeld bijv. die poster van "frredom ride to Meppel".
Wij hebben hier in de twintigste en eenentwintigste eeuw geen systeem van segregatie (naar ras of 'ras'!) gehad, in de USA hadden ze dat wel. Een vergelijking gaat totaal mank maar moet dat hier echt worden opgemerkt? De mensen hier zijn toch niet zo achterlijk dat ze dat nog niet hadden begrepen?quote:Op maandag 9 november 2015 15:40 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ik ben het volledig met je eens dat het systeem van segregatie de facto en de jure een systeem van Apartheid was, maar daarom maak ik bezwaar tegen de 1 op 1 vergelijking die nu gehanteerd wordt door antiracisten met de situatie in NL. Men gebruikt theorie, terminologie en actiemethoden rechtstreeks toepasbaar op de situatie in de VS, die volgens mij in NL de plank misslaan. Voorbeeld bijv. die poster van "freedom ride to Meppel", maar ook dat verhaal van die #BlackTwitter-dames.
Die mensen ontlenen theorie, terminologie en actiemethoden rechtstreeks aan de Amerikaanse wetenschappelijke literatuur hierover. Vooral ontstaan nadat de desegregatie, het verkrijgen van burgerrechten en de affirmitive action er niet toe leidden dat de sociaal-economische situatie van Afro-Amerikanen verbeterde. En dus kwam men er achter dat er residuen van racisme in de Amerikaanse samenleving onderhuids nog steeds volop aanwezig waren in het institutionele racisme en de white privilege. En wrs hadden ze daar, voor wat betreft de Amerikaanse situatie, ook een punt natuurlijk. Vervolgens gebruiken de antiracistische actievoerders deze en dergelijke theorieën 1 op 1 voor de NLse situatie en gooien daarbij alle minderheden, ook Turken en Marokkanen, op het stapeltje "mensen van kleur", die dan onderdrukt worden adhv die mechanismen door de dominante witte cultuur in NL. Je ziet dan als afgeleide bijv. ineens Turken en Marokkanen hevig protesteren tegen ZP, want institutioneel racisme, en daar hebben zij net zo hard onder te leiden en dus noemen ze het protest tegen de intocht van Sinterklaas ineens "Freedom ride" naar de freedom rides in het diepe zuiden van de VS in de jaren 60 georganiseerd door de burgerrechtenbeweging...quote:Op maandag 9 november 2015 15:53 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Wij hebben hier in de twintigste en eenentwintigste eeuw geen systeem van segregatie gehad, in de USA hadden ze dat wel. Een vergelijking gaat totaal mank maar moet dat hier echt worden opgemerkt? De mensen hier zijn toch niet zo achterlijk dat ze dat nog niet hadden begrepen?
En vooral bijna altijd geil en zin in de een of andere hoer of slet.quote:Op maandag 9 november 2015 14:43 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
.........Tegenwoordig lijken het net een stel zwakbegaafden.
Ik zie het probleem niet. Alsof elke kerel bij een leuke ontmoeting eerst bij de dame informeert of ze niet toevallig een sletje isquote:Op maandag 9 november 2015 17:01 schreef DrMabuse het volgende:
[..]
En vooral bijna altijd geil en zin in de een of andere hoer of slet.
Fijne combinatie.
Waar kan ik lezen dat die freedom-to-ride-mensen 1 op 1 denken in de betekenis van Amerika 1960 is gelijk aan Nederland 2015 ?quote:Op maandag 9 november 2015 15:40 schreef Ryan3 het volgende:
maar daarom maak ik bezwaar tegen de 1 op 1 vergelijking die nu gehanteerd wordt door antiracisten met de situatie in NL.
quote:Op maandag 9 november 2015 01:34 schreef Pielemenneke het volgende:
Iedereen kan hier lullen als Brugman, maar feit blijft dat we in Nederland veel problemen hebben met mensen van allochtone afkomst, of ze wel of niet hier zijn geboren maakt niets uit. De problemen zijn er. En dat mensen, veelal uit de linkse hoek, met allerlei verzachtende omstandigheden stooien maakt geen verschil.. Die mensen zijn nooit geintegreerd, hebben altijd samen geklit en hebben hun kinderen een opvoeding gegeven die niet strookt met de onze. Er zijn wijken vol met allochtone probleemgevallen, dat is niet meer te ontkennen.
Op het moment dat men ''man en paard'' noemt word er in koor ''racisme'' geroepen. Misschien moet het woordje racisme vervangen worden voor realisme. Men mag in Nederland niet meer eerlijk zijn door te zeggen dat mensen van allochtone afkomst veelal problemen veroorzaken, we zijn allemaal oh zo bang om voor racist uitgemaakt te worden.
Het is tegenwoordig allang niet meer zo dat je niet kan zeggen dat allochtonen relatief vaker bepaalde problemen veroorzaken. Er wordt VELE malen vaker gezegd "maar dat mag ik niet zeggen, want dan ben ik een racist", dan dat men werkelijk voor racist wordt uitgemaakt wanneer men dat zegt.quote:Op maandag 9 november 2015 08:49 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Inderdaad. Van de policor mag je niet eerlijk zijn. Dan kwets je namelijk misschien mensen. Het is dan ook zo lekker makkelijk om die kaart te trekken, je zet iemand weg als totale paria van de maatschappij en jij krijgt er alles mee voor elkaar.
Ik lees gewoon wat jij post:quote:Op maandag 9 november 2015 15:13 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Zonder enige onderbouwing? Nee idd, ik heb geen 600+ linkjes in de post zitten om jou van bronnen te voorzien. Dat is gewoon parate kennis over die kneuzen die ik daar beschrijf. Tevens pak ik hier niet nagenoeg een hele bevolkingsgroep, pas in mijn laatste zin hint ik er naar.
Jij leest ook alleen wat je wil lezen he..
[..]
Hoe moet ik dit dan lezen?quote:Op zondag 8 november 2015 21:38 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Vraag even in de Bijlmer aan een aantal willekeurige inwoners met een Surinaamse achtergrond wat voor land zij als thuisland zien.
En dit? Dat is toch best duidelijke taal van jou lijkt mij.quote:Op maandag 9 november 2015 08:45 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Ik denk niet dat het iemands bedoeling is de situatie 1 op 1 te vergelijken. Dat er grote verschillen zijn is duidelijk en wordt dat enkel meer, wanneer je je verdiept in de door jou genoemde wetenschappelijke theorieën.quote:Op maandag 9 november 2015 16:06 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Die mensen ontlenen theorie, terminologie en actiemethoden rechtstreeks aan de Amerikaanse wetenschappelijke literatuur hierover. Vooral ontstaan nadat de desegregatie, het verkrijgen van burgerrechten en de affirmitive action er niet toe leidden dat de sociaal-economische situatie van Afro-Amerikanen verbeterde. En dus kwam men er achter dat er residuen van racisme in de Amerikaanse samenleving onderhuids nog steeds volop aanwezig waren in het institutionele racisme en de white privilege. En wrs hadden ze daar voor wat betreft de Amerikaanse situatie ook een punt natuurlijk. Vervolgens gebruiken de antiracistische actievoerders deze en dergelijke theorieën 1 op 1 voor de NLse situatie en gooien daarbij alle minderheden, ook Turken en Marokkanen, op het stapeltje "mensen van kleur", die dan onderdrukt worden adhv die mechanismen door de dominante witte cultuur in NL. Je ziet dan als afgeleide bijv. ineens Turken en Marokkanen hevig protesteren tegen ZP, want institutioneel racisme, en daar hebben zij net zo hard onder te leiden en dus noemen het protest tegen de intocht van Sinterklaas ineens "Freedom ride" naar de freedom rides in het diepe zuiden van de VS in de jaren 60 georganiseerd door de burgerrechtenbeweging...
Gejijbak en jou zienswijze posten, is ook lekker makkelijk.quote:Op maandag 9 november 2015 18:55 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Ik lees gewoon wat jij post:
[..]
[..]
Hoe moet ik dit dan lezen?
[..]
En dit? Dat is toch best duidelijke taal van jou lijkt mij.
En ik reageer tenminste nog op de inhoud van jouw post. Jij zegt bij mijn post zonder verdere inhoudelijke onderbouwing: "onzin en bijgelul".
Je komt zelf met allerlei beweringen waarvan jij dan wel overtuigd mag zijn dat ze waar zijn, getoetst aan de werkelijkheid zijn ze totaal niet en bewezen al helemaal niet. En ondertussen roep je maar al te makkelijk dat een ander onzin lult of dat hij zaken niet kan onderbouwen.
Lekker makkelijk.
Inderdaad. Want dat woord is in de afgelopen jaren aan inflatie onderhevig geweest. Een beetje hoe de dollar tegen over de euro staat in de afgelopen 3 jaar.quote:Op maandag 9 november 2015 18:40 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
[..]
Het is tegenwoordig allang niet meer zo dat je niet kan zeggen dat allochtonen relatief vaker bepaalde problemen veroorzaken.
Er wordt VELE malen vaker gezegd "maar dat mag ik niet zeggen, want dan ben ik een racist", dan dat men werkelijk voor racist wordt uitgemaakt wanneer men dat zegt.
Wat je vaker ziet is dat iemand helemaal niet zegt dat allochtonen relatief vaker problemen veroorzaken, maar dat iemand zegt: "ze zijn allemaal kut die allochtonen/Marokkanen" en wanneer iemand de persoon er dan op aanspreekt begint de persoon verontwaardigd te roepen: "oh oh, ik benoem gewoon de statistieken en dat mag niet eens!!! Policor!!!!!"
En ja, tuurlijk heb je altijd nog mensen die wel snel racisme roepen, maar dat is allang niet meer de norm.
Ik kom tenminste niet met totaal niet onderbouwde beweringen over hele bevolkingsgroepen.quote:Op maandag 9 november 2015 21:01 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Gejijbak en jou zienswijze posten, is ook lekker makkelijk.
Nee, jij komt met gelul wat in je eigen straatje past. Wat totaal niet onderbouwd is, maar louter op jou gevoel rust.quote:Op maandag 9 november 2015 21:52 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Ik kom tenminste niet met totaal niet onderbouwde beweringen over hele bevolkingsgroepen.
quote:Op maandag 9 november 2015 21:20 schreef sp3c het volgende:
dat mensen het te vaak onterecht roepen wil niet zeggen dat het aan inflatie onderhevig is natuurlijk
racisme is nog steeds racisme en als het een keer daadwerkelijk voorkomt dan is de reactie daarop hetzelfde als 5 of 10 of 20 jaar geleden
dat er een stel sneuneuzen is die te pas en te onpas racisme roept (tegenwoordig vaker blank dan zwart voor mijn gevoel) doet daar niet zoveel aan af
Ach, het valt ook allemaal wel. Zo vaak zie ik mensen niet uitgemaakt worden voor racist.quote:Op maandag 9 november 2015 21:20 schreef sp3c het volgende:
dat mensen het te vaak onterecht roepen wil niet zeggen dat het aan inflatie onderhevig is natuurlijk
racisme is nog steeds racisme en als het een keer daadwerkelijk voorkomt dan is de reactie daarop hetzelfde als 5 of 10 of 20 jaar geleden
dat er een stel sneuneuzen is die te pas en te onpas racisme roept (tegenwoordig vaker blank dan zwart voor mijn gevoel) doet daar niet zoveel aan af
Ho eens even...quote:Op maandag 9 november 2015 21:53 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Nee, jij komt met gelul wat in je eigen straatje past. Wat totaal niet onderbouwd is, maar louter op jou gevoel rust.
Dat zijn feiten
Nee, zodra afkomst een aanleiding is om iemand anders aan te nemen, is dat risico beperking. Als ik een heleboel problemen heb gehad met vrijwel iedere mocro die ik als werknemer in dienst heb gehad, ga ik het risico niet nog een keer nemen. Helemaal niet als ik van mijn collega werkgevers dezelfde verhalen en problemen hoor.quote:Op zondag 8 november 2015 15:46 schreef Ceberut het volgende:
[..]
Nee. Zodra afkomst een aanleiding is om anders met een sollicitant om te gaan, is er sprake van racisme.
Zie boven.quote:Op zondag 8 november 2015 15:47 schreef erodome het volgende:
[..]
Dat is geen waanzin, 3 slechte ervaringen met een mede witje maakt ook niet dat je dat laat meewegen voor alle witjes. Dat is nu precies wat racisme is. Dat anderen dat ook doen (je vb van die allochtone werkgever die geen witjes aanneemt) maakt het niet anders, dat is ook racisme.
Beoordelen op afkomst/huidskleur is gewoon racisme. Vind dat goedpraten ervan best wel stuitend om eerlijk te zijn.
Je spreekt jezelf tegen in de volgende alinea. Knap.quote:Op maandag 9 november 2015 22:18 schreef Harlon het volgende:
[..]
Nee, zodra afkomst een aanleiding is om iemand anders aan te nemen, is dat risico beperking. Als ik een heleboel problemen heb gehad met vrijwel iedere mocro die ik als werknemer in dienst heb gehad, ga ik het risico niet nog een keer nemen. Helemaal niet als ik van mijn collega werkgevers dezelfde verhalen en problemen hoor.
Als werkgever wil ik winst maken, het interesseert me geen flikker waar iemand vandaan komt, zolang die maar z'n werk goed doet. Als ik weet dat ik een groot risico neem met iemand uit groep a en niet met iemand uit groep b, dan zal ik altijd voor iemand uit groep b gaan. Gewoon omdat dat een kleiner risico is.
Jijbakjijbakjijbak.quote:Op maandag 9 november 2015 22:02 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Ho eens even...
Wanneer ik met een theorie kom poneer ik dit doorgaans niet als feit. Ik spreek ook meestal in termen van 'x beïnvloedt y', terwijl jij zeker weet dat x = y met nog veel minder onderbouwing dan dat ik heb.
Jij bent hier degene die alles wat niet in jouw straatje past bij voorbaat afdoet als onzin zonder er verder inhoudelijk op in te gaan, niet ik.
Maar als iemand het tegendeel beweert, dan is het volgens jou opeens een oogklepper die met niet onderbouwde opmerkingen komtquote:Op maandag 9 november 2015 22:19 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Jijbakjijbakjijbak.
Selectief blijven in een discussie.. wat doe je hier dan? Meeste is gewoon parate kennis, bronnen zijn voor oogkleppers zoals jij die het anders niet willen geloven. Daar worden teksten ook niet leesbaar van als je voor iedere zin een verwijzing of een blauwe regel voor nodig hebt.
Doe je IRL ook niet bij het koffieapparaat 'ik vind dit omdat reden a en kijk eens hier op mijn tablet bron a b en c... '. Maakt conversaties kansloos.
Pak een spiegeltje en gooi die laatste zin van je even op jezelf.quote:Op maandag 9 november 2015 22:20 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Maar als iemand het tegendeel beweert, dan is het volgens jou opeens een oogklepper die met niet onderbouwde opmerkingen komt
Hey! Niet met zinnen gooien.quote:Op maandag 9 november 2015 22:21 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Pak een spiegeltje en gooi die laatste zin van je even op jezelf.
Ik kom tenminste met concrete voorbeelden. Enige wat jij doet is herhalen wat ik zegt.quote:Op maandag 9 november 2015 22:21 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Pak een spiegeltje en gooi die laatste zin van je even op jezelf.
[..]
Bluesdude zegt iets, en opeens wordt het in twijfel getrokken met een "hoe weet je dat zo zeker"quote:Op zondag 8 november 2015 21:38 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Vraag even in de Bijlmer aan een aantal willekeurige inwoners met een Surinaamse achtergrond wat voor land zij als thuisland zien.
Jij zult versteld staan.
quote:Op zondag 8 november 2015 21:43 schreef Bluesdude het volgende:
[...]
Surinamers hier geboren en getogen zien meestal Nederland als hun land...
quote:
Nee, ik spreek mezelf niet tegen. Zoals ik zeg, ik wil iemand hebben waar ik vrijwel zeker van weet dat die zijn werk goed gaat doen, of in ieder geval het voor mij een zo'n klein mogelijk risico is. Als ik echter van collega's hoor dat ze alleen maar problemen hebben met mensen van een bepaalde achtergrond en ik inmiddels dezelfde ervaring heb, zal ik niet snel meer iemand aannemen uit die groep. Boeit het me nog steeds niet waar iemand vandaan komt, tenzij het iemand is die uit ervaring uit een risico groep komt. Is dat racisme? nee alles behalve. 't boeit me nog altijd geen kont of iemand een turk is, of een afghaan, of een pool, zolang het maar niet iemand is uit een regio waar veel probleem gevallen vandaan komen.quote:Op maandag 9 november 2015 22:19 schreef Ceberut het volgende:
[..]
Je spreekt jezelf tegen in de volgende alinea. Knap.
Hmm.. ik zit een beetje te twijfelen; aan de ene kant kon ik wel begrijpen dat ze er zo over dachten.quote:Op maandag 9 november 2015 14:15 schreef FlyDutchMan het volgende:
Ik ergerde me heel erg aan het verhaal van die dames dat 'de witte man' eens moet leren luisteren. Maar als ik dit soort discussies lees onderschrijf ik het punt toch steeds meer. Mensen die er eigenlijk buiten staan, denken precies te weten tot welk jaartal iemand racisme heeft kunnen ondervinden, want slavernij is toen afgeschaft en achterin de bus zitten was geen issue voor die generatie. Ja en toen was alles plotsklaps helemaal mooi en liepen we hand in hand te zingen over bloemen en vrije liefde.
quote:An activist group came up with a list of demands. The first was that Wolfe write "a handwritten apology" to be read aloud at a press conference, and that it "must acknowledge his white male privilege." The second demand was that he be fired. So they were merely demanding a rote confession of guilt before execution, a nice totalitarian touch.
Amerikaquote:Op woensdag 11 november 2015 06:57 schreef Lyrebird het volgende:
De dames uit de OP moeten wat beter luisteren naar hoe hun brothers and sisters in de VS zoiets aanpakken.
[..]
Het is sowieso belangrijk mensen nooit zomaar tot woordvoerders voor 'hun groep' te bombarderen (ik heb niet het idee dat ze zichzelf zo noemden). De betreffende dames hebben een mening die zij graag uiten. Ze maken een paar goede punten en een aantal mindere. Geen enkel andere persoon hoeft de mening te delen, enkel omdat ze zelf een zwarte vrouw is.quote:Op dinsdag 10 november 2015 00:06 schreef HiZ het volgende:
[..]
Hmm.. ik zit een beetje te twijfelen; aan de ene kant kon ik wel begrijpen dat ze er zo over dachten.
Aan de andere kant; wat moet ik nu eigenlijk met hun geërfde slachtofferschap? Dat hele idee van 'agents' is toch ook wel erg sterk omgeven met een geurtje van jaren 60 van de vorige eeuw.
Het zou me niks verbazen als er miljoenen zwarte vrouwen zijn die niks kunnen met hun hele verhaal en moet ik dan toch naar hun als zelf-benoemde woordvoerders gaan luisteren.
Ik kon me trouwens wel helemaal inleven in de stelling dat het soms prettiger is om om te gaan met een echte vijand dan met zo'n 'inlever' die je de hele tijd moet bedanken voor zijn goedheid.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |