Wie valt er überhaupt onder de categorie 'wit'. Heeft Aboutaleb ook witte privileges?quote:Op zondag 8 november 2015 09:37 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Wie weet.
Maar ik moet me dus bewust worden van m'n witte privileges, terwijl ik vrijwel uitsluitend met andere witten te maken heb. Hoe ga ik dat nou weer doen...
Nee, die heeft mocroprivileges.quote:Op zondag 8 november 2015 09:38 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Wie valt er überhaupt onder de categorie 'wit'. Heeft Aboutaleb ook witte privileges?
Nee, hooguit moe van autochtonen die kankeren op buitenlanders. En buitenlanders die kankeren op autochtonen.quote:Op zondag 8 november 2015 09:37 schreef Twiitch het volgende:
[..]
Word je soms niet heel moe van jezelf?
Oh, goede ninja-edit
En in welke categorie val jij dan?quote:Op zondag 8 november 2015 09:38 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Nee, hooguit moe van autochtonen die kankeren op buitenlanders. En buitenlanders die kankeren op autochtonen.
Het woord 'jullie' stond er al vrij lang, namelijk op het moment dat je mij quote. Ga je weer huilie doen?quote:Op zondag 8 november 2015 09:37 schreef Twiitch het volgende:
[..]
Word je soms niet heel moe van jezelf?
Oh, goede ninja-edit. De jullie toevoegen, zo ontspring je enige discussie wel inderdaad.
Blijf dat vooral geloven.quote:Op zondag 8 november 2015 09:40 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Ik val in de categorie none of the above.
Steeds maar weer woorden in de mond leggen. We zijn wel klaar denk ik.quote:Op zondag 8 november 2015 09:40 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
De jullie stond er al vrij lang, namelijk op het moment dat je mij quote. Ga je weer huilie doen?
Feiten kerel, feiten. Niks woorden in de mond leggen. Wat heb ik je in de mond gelegd? Je blijft in de slachtoffermodus zitten.quote:Op zondag 8 november 2015 09:40 schreef Twiitch het volgende:
[..]
Steeds dat woorden in de mond leggen. We zijn wel klaar denk ik.
Dat is helaas geen optie. Mijn vrouw zet de koffie en die is veel te buitenlands voor slappe koffie.quote:
Wie stelt zich nu aan.quote:Op zondag 8 november 2015 09:41 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Feiten kerel, feiten. Niks woorden in de mond leggen. Wat heb ik je in de mond gelegd? Je blijft in de slachtoffermodus zitten.
Jij. Met je topic over een random racist roeper. OHNOOS SNEL EEN TOPIC!quote:
Je mag ook niet klagen over je witte privileges, of het aan de kaak stellen, dat is namelijk uitsluitend voorbehouden aan de zwarte medemens.quote:Op zondag 8 november 2015 09:37 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Wie weet.
Maar ik moet me dus bewust worden van m'n witte privileges, terwijl ik vrijwel uitsluitend met andere witten te maken heb. Hoe ga ik dat nou weer doen...
Ik open een topic over jou als je zo doorgaat.quote:Op zondag 8 november 2015 09:47 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Jij. Met je topic over een random racist roeper. OHNOOS SNEL EEN TOPIC!![]()
![]()
O, dus ik hoef helemaal niks te doen?quote:Op zondag 8 november 2015 09:48 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Je mag ook niet klagen over je witte privileges, of het aan de kaak stellen, dat is namelijk uitsluitend voorbehouden aan de zwarte medemens.
Met de titel: Neder-Mocro zet Scorpie op z'n plaats gaarne.quote:Op zondag 8 november 2015 09:48 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Ik open een topic over jou als je zo doorgaat.
Nou ja, maakt niks uit, ik lust eigenlijk ook helemaal geen koffie. Ik drink liever thee.quote:Op zondag 8 november 2015 09:45 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Dat is helaas geen optie. Mijn vrouw zet de koffie en die is veel te buitenlands voor slappe koffie.
Moet ie zeker eerst GeenStijl halen.quote:Op zondag 8 november 2015 09:48 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Ik open een topic over jou als je zo doorgaat.
Even een tasje jatten, zo gepiept.quote:Op zondag 8 november 2015 09:49 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Moet ie zeker eerst GeenStijl halen.
Elke Lou Loenen die een ander monddood wil maken misbruikt die term. Is dat wenselijk? Nee, want het werkt averechts. En dat is het kwalijke juist.quote:Op zondag 8 november 2015 09:10 schreef Hexagon het volgende:
Asociale mocro's die "Raciesm!" roepen als het ze uitkom. Nounou wat een primeur. Is dit topic in 1985 geopend?
Het zal best een keer vaker gebeuren, maar jij doet alsof iedereen met een donkere huidskleur dat aldoor doet. Behalve dan maar even alle zwarten over één kam scheert, is het ook totaal niet geloofwaardig dat er dan zo weinig filmpjes van zijn. Het is niet zo GS het niet zou plaatsen of zo.quote:Op zaterdag 7 november 2015 21:38 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Niet iedereen voelt de behoefte om alles te filmen.
Nee dat weet ik niet. Ik heb dat nou nooit. Maar ik heb dan ook meer met black pride dan negroide nederigheid.quote:Je krijgt van die mensen op je flikker als je ze iets anders dan black/zwart noemt. Black pride, je weet wel.
Het staat altijd tegenover zwart. Wij noemens ons pas blank sinds we naar de zwarten toegingen, met onze geweren. Zonder zwart is er ook geen blank, het woord bestaat bij gratie van de tegenstelling. Daarmee heeft het woord automatisch een historische context.quote:Hoe zie jij het gebruik van het woord wit dan? Is er een context te vinden waar het niet staat voor schuldig, onderdrukker, slavenhandelaar, (onbewuste) racist als het over witte mensen gaat? Blank is veel neutraler omdat tot voor kort niemand daar moeite mee had. Het zijn niet de blanken die witten genoemd willen worden.
Hoezo is dat kennelijk? Ik kan niet voor haar spreken maar ik denk dat een heleboel mensen al blij zijn als je ophoudt met verongelijkt doen wanneer zij een ander woord voor jouw kleur gebruikt dan jij.quote:Op zaterdag 7 november 2015 22:23 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Dat eerste is inderdaad een ontzettend goede, intrigerende vraag. Ik vraag me namelijk ook al de hele tijd af wat nu eigenlijk het probleem is. Kennelijk moet ik als blanke Nederlander mezelf voortaan "wit" noemen, om vervolgens te horen dat ik naar die mevrouw moet luisteren. Waarom? Omdat zij zwart is?Zij maakt van huidkleur een issue, ik niet.
Niet? Het lijkt toch heel belangrijk te zijn hoe die van jou wordt genoemd.quote:Ik heb doorgaans niet de neiging om donkere mensen "zwart" te noemen. En huidskleur is ook niet iets waar ik obsessief gedrag van ga vertonen.
De eerste groep kleurlingen in Nederland is al toe aan de 4e generatie. De Dieuwertjes en Jeroens die uit Sri Lanka en Afrika zijn geadopteerd hebben zich inmiddels ook alweer voortgeplant. Beetje vervelend voor die mensen om op basis van hun huidskleur te doen alsof ze deel uitmaken van de integratieproblematie, vind je niet?quote:Natuurlijk is er wel een huidskleur van autochtone Nederlanders: blank. Mensen die hier van oudsher wonen, hebben een blanke huidskleur. Dat er ook Nederlanders met een donkere huidskleur zijn, verandert niks aan dat feit.
Volgens mij geeft ze aan dat ZIJ ervoor kiest om de term 'wit' te gebruiken. En volgens mijn verplicht ze nergens anderen dit ook te doen, of wel?quote:Op zondag 8 november 2015 09:24 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Die domme dozen in dat NRC artikel.
Zonde is alleen dat ze hun theorie uit de VS halen en daar liggen de zaken toch net een tikkeltje anders dan hier in NL. Alleen al historisch gezien natuurlijk. In de VS kwam men er achter dat het krijgen van burgerrechten in de jaren 60 en de affirmitive actions van de jaren 70 geen substantiële verbetering inluidden voor de sociaal-economische positie van het gros van de Afro-Amerikanen en is men dus op academisch niveau verder gaan theoretiseren. Zo is men gestuit op terminologie als institutioneel racisme en white privilege e.d. Laatste tak aan deze boom was cultural appropriation btw, die hier nu ook opgang kent. Dit wordt 1 op 1 overgenomen door bepaalde mensen hier. In VS zijn de termen "white" en "black" wel gangbaar bijv, daar waar het hier in NL "blank" en "zwart" of "gekleurd" was.quote:Op zondag 8 november 2015 11:57 schreef Ringo het volgende:
Op zich is 'wit' heel redelijk als je het ook over 'zwart' hebt. Het maakt de polarisatie in het debat nog maar eens duidelijk, het is wij en jullie en desnoods tegen elkaar, maar als ik de vier droomvrouwen uit het interview moet geloven, is dat allemaal hoogst noodzakelijk. De tijd van pappen en nathouden is voorbij, of zoiets.
Ik geloof wel dat er nog steeds 'white privilege' bestaat en dat het (waarschijnlijk) nog even gaat duren voordat het helemaal weg is. Je kunt de wetten wel zo aanpassen dat iedereen gelijkwaardig is, mensen moeten er ook naar handelen. Er bestaat ook nog iets als onbewuste discriminatie (of hoe je het wil noemen). En ik denk zelf dat het vooral door nieuwberichten komt. Hiermee wil ik niet zeggen dat we nieuwsberichten moeten censureren. Hoogstens dat het trigger kan zijn.quote:Op zondag 8 november 2015 12:13 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Zonde is alleen dat ze hun theorie uit de VS halen en daar liggen de zaken toch netje een tikkeltje anders dan hier in NL. Alleen al historisch gezien natuurlijk. In de VS kwam men er achter dat het krijgen van burgerrechten in de jaren 60 en de affirmitive actions van de jaren 70 geen substantiële verbetering inluidden voor de sociaal-economische positie van het gros van de Afro-Amerikanen en is men dus op academisch niveau verder gaan theoretiseren. Zo is men gestuit op terminologie als institutioneel racisme en white privilege e.d. Laatste tak aan deze boom was cultural appropriation btw, die hier nu ook opgang kent. Dit wordt 1 op 1 overgenomen door bepaalde mensen hier. In VS zijn de termen "white" en "black" wel gangbaar bijv, daar waar het hier in NL "blank" en "zwart" of "gekleurd" was.
Er zijn meerdere vormen van "privilege" natuurlijk en "white privilege" is hierin niet dominant imo, in NL. Als je je theorie en terminologie uit de VS haalt dan verslik je je toch in de vrij grote verschillen mbt racisme/institutioneelracisme/white privilege die bestaan tussen NL en de VS. Ik denk dat dat een beetje de oorzaak is van het feit dat er toch behoorlijk wat ophef is ontstaan agv dat artikeltje in NRC over die 4 dames.quote:Op zondag 8 november 2015 12:37 schreef Morrigan het volgende:
[..]
Ik geloof wel dat er nog steeds 'white privilege' bestaat en dat het (waarschijnlijk) nog even gaat duren voordat het helemaal weg is. Je kunt de wetten wel zo aanpassen dat iedereen gelijkwaardig is, mensen moeten er ook naar handelen. Er bestaat ook nog iets als onbewuste discriminatie (of hoe je het wil noemen). En ik denk zelf dat het vooral door nieuwberichten komt. Hiermee wil ik niet zeggen dat we nieuwsberichten moeten censureren. Hoogstens dat het trigger kan zijn.
Om het even actueel en in ons land te houden, ik lees hier soms berichten over moslims waar ik toch wel een beetje verdrietig van wordt. Alsof het één autonome groep is met het hoofddoel om de wereld te veroveren. Terwijl het ook gewoon maar mensen zijn met hun eigen persoonlijkheid. En zo werkt het ook met andere hokjes. Het is natuurlijk makkelijker om de diversiteit in je eigen hokje te zien, maar als je eigen hokje divers is, kun je dat ook van andere hokjes verwachten.
En dan terug op die 4 dames, ik vind het jammer dat ze haat met haat willen bestrijden. Het is niet wij tegen zij, maar wij met z'n allen op deze aarde. Dat is gewoon een feit en ipv van elkaar te haten kunnen we ook gewoon aardig tegen elkaar doen zodat de komende generaties een mooie toekomst hebben. Ongeacht wat zijn/haar achtergrond is.
En ja, ik ben waarschijnlijk een naïeve hippie, maar liever dat dan de rest van mijn leven verzuurd.
Je moet de woorden van zo'n stelletje asomocro's gewoon niet zo serieus nemen.quote:Op zondag 8 november 2015 11:30 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Elke Lou Loenen die een ander monddood wil maken misbruikt die term. Is dat wenselijk? Nee, want het werkt averechts. En dat is het kwalijke juist.
Het geeft vooral aan dat ze extreem dom zijn aangezien ze niet begrijpen wat het woord racisme betekent. Falend onderwijs?quote:Op zondag 8 november 2015 14:17 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Je moet de woorden van zo'n stelletje asomocro's gewoon niet zo serieus nemen.
Dat weten ze vast wel maar het is een beetje de mocro variant op "demoniseren!"quote:Op zondag 8 november 2015 14:25 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Het geeft vooral aan dat ze extreem dom zijn aangezien ze niet begrijpen wat het woord racisme betekent. Falend onderwijs?
Nee en nee. Er bestaat niet echt 'blank' privilege in o.a. Nederland. De huidskleur heeft er niets mee te maken, het gaat om het verschil in welvaart. Donkergekleurde mensen die welvarend zijn hebben dezelfde mogelijkheden als 'blanke' mensen die welvarend zijn, arme 'blanke' mensen zitten in hetzelfde schuitje als arme donkergekleurde mensen. Van de USA is dat ook algemeen bekend, dit is onderzocht.quote:Op zondag 8 november 2015 12:37 schreef Morrigan het volgende:
[..]
Ik geloof wel dat er nog steeds 'white privilege' bestaat en dat het (waarschijnlijk) nog even gaat duren voordat het helemaal weg is.
Alleen is het te pas en te onpas gebruiken van "demoniseren" nog enigszins te begrijpen, het te onpas gebruiken van "racisme" is erg lastig uit te leggen als iemand vraagt om stil te zijn in een stiltecoupé, voor iedereen die niet een idioot of dommer is is het volstrekt duidelijk dat ze dat aan eenieder zouden vragen die lawaai maakt in die coupé.quote:Op zondag 8 november 2015 14:26 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Dat weten ze vast wel maar het is een beetje de mocro variant op "demoniseren!"
quote:Op zondag 8 november 2015 14:41 schreef JanKorteachternaam het volgende:
De grote grap is dat zwarten zich juist het meest schuldig maken aan racisme.
Het grote bezwaar tegen racisme is dat mensen ongelijk bejegend/behandeld worden op grond van huidskleur. In een maatschappij waar racisme niet bestaat, is huidskleur dus irrelevant, en zo zou het moeten zijn. Het zijn juist gekleurde mensen die voortdurend onderscheid maken tussen "wit" en "niet wit", en daar van linkse media volop podium voor krijgen.quote:Op zondag 8 november 2015 14:44 schreef beantherio het volgende:
Weer een nieuwe racistische term geleerd: "white privilege". Het is wel wat eleganter dan de scheldwoorden van blanke racisten: dat geeft ik toe. Maar het is net zo goed racistisch.
Het goudeerlijke racisme komt nauwelijks voor in NL, toch ervaren "mensen van kleur" kennelijk voortdurend achterstelling. Op zoek naar de oorzaak komt men dan uit bij o.a. white privilege en institutioneel racisme. Dat is een beetje de theorie erachter.quote:Op zondag 8 november 2015 14:44 schreef beantherio het volgende:
Weer een nieuwe racistische term geleerd: "white privilege". Het is wel wat eleganter dan de scheldwoorden van blanke racisten: dat geeft ik toe. Maar het is net zo goed racistisch.
Echt wel. Omdat neger niet meer mag.quote:Op zaterdag 7 november 2015 21:52 schreef KreKkeR het volgende:
Het zijn ook niet de donkere mensen die ervoor gekozen hebben zwart genoemd te worden.
En zo hebben gekleurde mensen altijd een mooi excuus voor eigen falen (witte mensen falen net zo hard, iedereen heeft bijvoorbeeld wel eens een mislukte sollicitatie meegemaakt, niets bijzonders, reflecteren en opnieuw proberen).quote:Op zondag 8 november 2015 14:49 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Het goudeerlijke racisme komt nauwelijks voor in NL, toch ervaren "mensen van kleur" kennelijk voortdurend achterstelling. Op zoek naar de oorzaak komt men dan uit bij o.a. white privilege en institutioneel racisme. Dat is een beetje de theorie erachter.
Ik heb geen idee waar je vandaan haalt dat 'neger' niet meer mag. En zelfs al zou neger niet meer mogen (wat dus klinkklare onzin is), dan nog betekent dit niet automatisch dat 'zwarte' het gekozen vervangende woord zou zijn.quote:Op zondag 8 november 2015 14:50 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Echt wel. Omdat neger niet meer mag.
Vooralnog heb ik in Nederland zelden iets over "zwarten" gehoord (tot de Zp-discussie). Je hoort eerder een groepsaanduiding naar afkomst: "die Surinamers", "die Marokkanen", "die Ambonezen", etc. Ook vanuit die groepen zelf, "wij Marokkanen" of "Turkse Nederlanders".
In de USA is dat natuurlijk anders, omdat "afro-amerikanen" al lange tijd Amerikanen zijn en het land van herkomst van de voorouders niet meer relevant is voor de cultuur (zoals bij Nederlanders ook niet relevant is dat hun voorouders mogelijk uit Frankrijk of Duitsland kwamen, honderden jaren terug).
De verwijzing naar het land houdt ook een meer cultureel onderscheid in dan een onderscheid op huidskleur, op dezelfde manier hebben Nederlanders het over blanken uit een andere cultuur (Polen, Fransen, Duitsers, etc).
Ik snap dus niet waarom een Amerikaans probleem hier geïntroduceerd moet worden, alsof een bepaald slachtofferschap gecultiveerd moet worden dat eerst niet bestond (er is wel xenofobie, extremistisch zelfs, maar dat lijkt in Nederland weinig met racisme te maken te hebben).
Dat zou je denken. Maar als er een "afro-Amerikaans" crimineeltje wordt neergeschoten door de politie, dan is het ineens wel weer de huidskleur die er bij wordt gesleept door de afro-Amerikanen. Een goed bewijs dat multiculturele samenlevingen niet werken, ook niet met immigranten die al generaties woonachtig zijn in een land.quote:Op zondag 8 november 2015 14:50 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
In de USA is dat natuurlijk anders, omdat "afro-amerikanen" al lange tijd Amerikanen zijn en het land van herkomst van de voorouders niet meer relevant is voor de cultuur (zoals bij Nederlanders ook niet relevant is dat hun voorouders mogelijk uit Frankrijk of Duitsland kwamen, honderden jaren terug).
Het is heel hypocriet: Ik hoor gekleurde mensen volop het woord "neger" gebruiken, maar als een blanke het woord gebruikt dan is het ineens racistisch. Neger betekent letterlijk zwarte.quote:Op zondag 8 november 2015 14:53 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Ik heb geen idee waar je vandaan haalt dat 'neger' niet meer mag. En zelfs al zou neger niet meer mogen (wat dus klinkklare onzin is), dan nog betekent dit niet automatisch dat 'zwarte' het gekozen vervangende woord zou zijn.
Los daarvan: Neger en zwarte zijn niet eens synoniemen van elkaar. Een 'zwarte' hoeft niet per se een neger te zijn.
Ja, dat is ook meteen de grootste kritiek idd ze halen theorieën en terminologie uit Amerikaanse literatuur en verklaren dit verbindend voor de NLse samenleving. Vervolgens gooien ze alle allochtonen op de hoop van "mensen van kleur", die stelselmatig achterstelling oplopen door de NLs cultuur (institutioneel racisme) en NL'ers (white privilege). Een kind kan zien dat dit een onjuiste voorstelling van zaken is mbt de NLse samenleving. En ga het anders maar aan de Turken en Marokkanen in de straat zelf uitleggen dan dat ze gezien worden als negers.quote:Op zondag 8 november 2015 14:50 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Echt wel. Omdat neger niet meer mag.
Vooralnog heb ik in Nederland zelden iets over "zwarten" gehoord (tot de Zp-discussie). Je hoort eerder een groepsaanduiding naar afkomst: "die Surinamers", "die Marokkanen", "die Ambonezen", etc. Ook vanuit die groepen zelf, "wij Marokkanen" of "Turkse Nederlanders".
De verwijzing naar het land houdt ook een meer cultureel onderscheid in dan een onderscheid op huidskleur, op dezelfde manier hebben Nederlanders het over blanken uit een andere cultuur (Polen, Fransen, Duitsers, etc).
Ik snap dus niet waarom een Amerikaans probleem hier geïntroduceerd moet worden, alsof een bepaald slachtofferschap gecultiveerd moet worden dat eerst niet bestond (er is wel xenofobie, extremistisch zelfs, maar dat lijkt in Nederland weinig met racisme te maken te hebben).
Turken en Marokkanen worden toch niet gezien als negers? Met negers worden de donkerste gekleurde mensen bedoeld, vooral Afrikanen buiten noord-Afrika.quote:Op zondag 8 november 2015 14:57 schreef Ryan3 het volgende:
En ga het anders maar aan de Turken en Marokkanen in de straat zelf uitleggen dan dat ze gezien worden als negers.
Jouw manier van mijn naam gebruiken toont jouw lage niveau. Toch een serieuze reactie.quote:Op zondag 8 november 2015 14:59 schreef Ringo het volgende:
In de VS is racisme dan ook een werkelijk, historisch geworteld probleem, JanL*l.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |