Ook al niet goed?quote:Op zaterdag 7 november 2015 18:16 schreef Ceberut het volgende:
[..]
Te vaak wordt "jullie" echter ingezet om racistische gevoelens te uiten.
Wat is daar zoquote:Op zaterdag 7 november 2015 15:37 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Iemand wees mij er deze week nog op via een PM, ook in dit verhaal staat het weer: het is tegenwoordig kennelijk mode om blanke mensen aan te duiden als "wit".
We mogen onszelf niet "blank" noemen.quote:Op zaterdag 7 november 2015 18:27 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Wat is daar zoaan als ik vragen mag?
Decennialang is blank de term waarmee de lichte huidskleur van autochtone Nederlanders wordt aangeduid, maar nu moet dat kennelijk ineens "wit" heten, zodat die dames lekker kunnen klagen over white privillege en al het andere dat ze dwarszit.quote:In het gesprek met Seada Nourhussen valt het woord ‘blank’. Maar blank is geen kleur, zegt ze, en het heeft daardoor een bijklank. „Wit”, zegt ze. En als Mariam el Maslouhi later weer het woord ‘blank’ hoort, zegt ze geduldig: „Ik zeg dan altijd: wit.”
Ik moest even hier aan denken: NWS / [Maastrichtse rel] 99,955% Marokkanen molesteert vader en zoons NIETquote:
Als je jezelf blank noemt, dan onderken je de "white privileges" niet, of zoiets.quote:Op zaterdag 7 november 2015 18:47 schreef Mani89 het volgende:
Is blank inmiddels niet meer politiek correct genoeg? Ben ik over een jaar een racist als ik mezelf blank noem?
Blank heeft de connotatie zuiver, volgens die redenering. Dus dat is niet de bedoeling. Vandaar wordt het witmens.quote:Op zaterdag 7 november 2015 18:47 schreef Mani89 het volgende:
Is blank inmiddels niet meer politiek correct genoeg? Ben ik over een jaar een racist als ik mezelf blank noem?
Volgens mij is dat er al een tijdje niet meer. Maar nu er geen blanken meer zijn, maar witmensen zou de blanke vla wel weer terug kunnen komen, vermoed ik.quote:Op zaterdag 7 november 2015 20:07 schreef Reefer het volgende:
Ik voel me altijd al schuldig als ik blanke vla koop
Wat is het probleem? Zwarten worden toch ook zwart genoemd? Mensen kiezen hun eigen woorden en taal internationaliseert. Overigens is er niet een huidskleur van autochtone Nederlanders.quote:Op zaterdag 7 november 2015 18:38 schreef Elfletterig het volgende:
Decennialang is blank de term waarmee de lichte huidskleur van autochtone Nederlanders wordt aangeduid, maar nu moet dat kennelijk ineens "wit" heten, zodat die dames lekker kunnen klagen over white privillege en al het andere dat ze dwarszit.
Van wie mag dat niet?quote:Op zaterdag 7 november 2015 18:38 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
We mogen onszelf niet "blank" noemen.
Dat slaat nergens op. Ook wanneer men blanken blank noemt kan men klagen over 'white privillege'.quote:[..]
Decennialang is blank de term waarmee de lichte huidskleur van autochtone Nederlanders wordt aangeduid, maar nu moet dat kennelijk ineens "wit" heten, zodat die dames lekker kunnen klagen over white privillege en al het andere dat ze dwarszit.
Over slachtofferrolgedrag gesprokenquote:Op zaterdag 7 november 2015 18:47 schreef Mani89 het volgende:
Het was een satirische opmerking, ik verbaas me over dit soort mensen.quote:Op zaterdag 7 november 2015 20:47 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Over slachtofferrolgedrag gesproken
De donker gekleurde mensen willen zelf graag zwart genoemd worden (althans een deel ervan dat in de media komt). Omdat ze geen neger willen horen, blijkbaar.quote:Op zaterdag 7 november 2015 20:46 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Is het wel eens bij je opgekomen dat men de term 'wit' kiest omdat mensen met een donkerdere tint vaak 'zwarten' worden genoemd?
Als dat zo is, hoe kan het dan dat er dit jaar nog maar 1 filmpje van op GS is voorbijgekomen, en het hier ook nog nieuws was? Is de telefoon met camera vorige week uitgevonden of zo?quote:Op zaterdag 7 november 2015 20:40 schreef Lunatiek het volgende:
Ben jij blank en de aangesprokene niet, dan ben je een racist.
Ik maak mee dat gekleurde figuren blanken treiteren met als enige doel ze voor racist te kunnen uitmaken als ze op het treiteren worden aangesproken.
Dat is de reden dat ze zwart genoemd worden? Of kiezen mensen gewoon hun eigen woorden en slaan ze er hooguit wat over die anderen per se niet willen horen?quote:Op zaterdag 7 november 2015 21:00 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
De donker gekleurde mensen willen zelf graag zwart genoemd worden (althans een deel ervan dat in de media komt).
Een scheldwoord, toe maar. Je klinkt als een overgevoelige policor taalzuiveraar.quote:Ik ken geen blanken die witten genoemd willen worden, dat is een scheldwoord uit het kamp van de militante donkere mensen.
Waar haal je dit nou weer vandaan? De term zwarten wordt allang als synoniem voor donkere mensen gebruik, ver voordat zwarten überhaupt ook maar iets te zeggen hadden.quote:Op zaterdag 7 november 2015 21:00 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
De donker gekleurde mensen willen zelf graag zwart genoemd worden (althans een deel ervan dat in de media komt). Omdat ze geen neger willen horen, blijkbaar.
Niet iedereen voelt de behoefte om alles te filmen.quote:Op zaterdag 7 november 2015 21:12 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Als dat zo is, hoe kan het dan dat er dit jaar nog maar 1 filmpje van op GS is voorbijgekomen, en het hier ook nog nieuws was? Is de telefoon met camera vorige week uitgevonden of zo?
Je krijgt van die mensen op je flikker als je ze iets anders dan black/zwart noemt. Black pride, je weet wel.quote:Dat is de reden dat ze zwart genoemd worden? Of kiezen mensen gewoon hun eigen woorden en slaan ze er hooguit wat over die anderen per se niet willen horen?
Hoe zie jij het gebruik van het woord wit dan? Is er een context te vinden waar het niet staat voor schuldig, onderdrukker, slavenhandelaar, (onbewuste) racist als het over witte mensen gaat?quote:Een scheldwoord, toe maar. Je klinkt als een overgevoelige policor taalzuiveraar.
Altijd leuk, je eigen waarheid bedenken (wellicht lichtjes gebaseerd op uitspraken van enkele extreme figurenquote:Op zaterdag 7 november 2015 21:38 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Niet iedereen voelt de behoefte om alles te filmen.
[..]
Je krijgt van die mensen op je flikker als je ze iets anders dan black/zwart noemt. Black pride, je weet wel.
Het zijn ook niet de donkere mensen die ervoor gekozen hebben zwart genoemd te worden.quote:[..]
Hoe zie jij het gebruik van het woord wit dan? Is er een context te vinden waar het niet staat voor schuldig, onderdrukker, slavenhandelaar, (onbewuste) racist als het over witte mensen gaat?
Blank is veel neutraler omdat tot voor kort niemand daar moeite mee had. Het zijn niet de blanken die witten genoemd willen worden.
Dat eerste is inderdaad een ontzettend goede, intrigerende vraag. Ik vraag me namelijk ook al de hele tijd af wat nu eigenlijk het probleem is. Kennelijk moet ik als blanke Nederlander mezelf voortaan "wit" noemen, om vervolgens te horen dat ik naar die mevrouw moet luisteren. Waarom? Omdat zij zwart is?quote:Op zaterdag 7 november 2015 20:39 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Wat is het probleem? Zwarten worden toch ook zwart genoemd? Mensen kiezen hun eigen woorden en taal internationaliseert. Overigens is er niet een huidskleur van autochtone Nederlanders.
Tot dat ook niet meer mag. En zo blijven we aan de gang en wordt het steeds moeilijker om nog normaal met elkaar te communiceren. Dit mag niet, dat mag niet, dat mag je ook al niet zeggen en daar staat ook een prijs op. Gaat weer lekker!quote:Op zaterdag 7 november 2015 20:15 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Blank heeft de connotatie zuiver, volgens die redenering. Dus dat is niet de bedoeling. Vandaar wordt het witmens.
Tot die idioten erachter komen dat "wit" zoals in "witte wieven" wijs betekent, ja.quote:Op zaterdag 7 november 2015 22:33 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Tot dat ook niet meer mag. En zo blijven we aan de gang en wordt het steeds moeilijker om nog normaal met elkaar te communiceren. Dit mag niet, dat mag niet, dat mag je ook al niet zeggen en daar staat ook een prijs op. Gaat weer lekker!
Wie zegt dit dan?quote:Op zaterdag 7 november 2015 22:23 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Kennelijk moet ik als blanke Nederlander mezelf voortaan "wit" noemen
http://www.frontaalnaakt.nl/archives/witte-mannen-breken.htmlquote:Op zaterdag 7 november 2015 14:59 schreef Ryan3 het volgende:
Leuk artikeltje uit NRC:
Witte mensen moeten eens luisteren
Ja, van Peter Breedveld, ook linksige man van rond de 50 die antiracistisch en anti-islamofoob is en door Aslan al paar keer in de mangel genomen. Wie niet eigenlijk. Ik had het al gelezen.quote:Op zaterdag 7 november 2015 23:01 schreef Fascination het volgende:
[..]
http://www.frontaalnaakt.nl/archives/witte-mannen-breken.html
Dit is wel een goede reactie op dat artikel.
quote:Op vrijdag 6 november 2015 16:59 schreef Boca_Raton het volgende:
'Racisme', dé term om mensen monddood te maken.
Ja, maar dat is slechts een specifiek geval van het algemene fenomeen dat "jullie" wordt gebruikt om naar een groep mensen te verwijzen, in dit geval een subgroep van allochtonen terwijl van een individu wordt verondersteld, al dan niet terecht, dat hij daartoe behoort. Het is inderdaad raar dat mensen erg snel aannemen dat iemand tot een bepaalde groep behoort maar dat is niet beperkt tot het 'ras' of beter gezegd de nationaliteit van de [over(groot)ouders], dat gebeurt ook m.b.t. allerlei andere zaken. Je bent een bèta dus je bent een nerd, je bent erg gespierd dus niet al te slim, je bent knap dus oppervlakkig, je hebt tattoo's op je arm dus...quote:Op zaterdag 7 november 2015 18:16 schreef Ceberut het volgende:
[..]
Omdat "hun aan het praten waren", ja?
Als het geen individuele actie was zoals telefoneren, maar om een groep kletsende personen, dan zou "jullie" nog gerechtvaardigd kunnen zijn. Te vaak wordt "jullie" echter ingezet om racistische gevoelens te uiten.
Anna Sarkisian.quote:Op zondag 8 november 2015 03:56 schreef SuperHarregarre het volgende:
Ik kan er inmiddels wel om lachen. Feministen, anti-racisten, e.d. die compleet hun doel voorbij geschoten zijn en in het wilde weg slaan naar alles waar blank en mannelijk is. Het is ergens ook wel aandoenlijk. Allemaal een fopstudie doen en dan verontwaardigd doen als er geen werk te vinden is. En op het moment dat ze de zieligheidsindustrie ingaan zijn ze niet meer serieus te nemen, omdat hun inkomen bestaat bij de gratie van het al dan niet bestaande probleem. Vandaar dat ze schermen met uitspraken als "alles is problematisch". Dit zijn gewoon mensen die normaliter werkloos zijn en nu iets hebben gevonden om zich mee bezig te houden. Een hobby. Het is jammer dat ze met die hobby polariseren maar dat is blijkbaar wat ze willen. Hoe meer gepolariseerd, hoe meer geld ze vangen.
Drankspel! Drink elke keer wanneer je het woord "wit" of "witte" leest.quote:Op zaterdag 7 november 2015 14:59 schreef Ryan3 het volgende:
Leuk artikeltje uit NRC:
Witte mensen moeten eens luisteren
Laten we dat doen bij het woord moslims in NWS. Oftewel, stel je niet zo aan man.quote:Op zondag 8 november 2015 09:20 schreef Twiitch het volgende:
[..]
Drankspel! Drink elke keer wanneer je het woord "wit" leest.
Dat komt omdat ze er persoonlijk baat bij hebben deze discussie in stand te houden.quote:Op zaterdag 7 november 2015 16:16 schreef Terecht het volgende:
[..]
Wat een blaartrekkend gezwatel. Hun gebruik van het concept white privilege resulteert in een knoepert van een cirkelredenering. Erken je het, dan zet je je vrijwillig buitenspel. Ontken je het, dan toont dat alleen maar aan hoezeer je geprivilegieerd bent en zet je je onvrijwillig buitenspel. Je verliest kortom altijd.
Sorry kleurling, dat was vast mijn white male fragility.quote:Op zondag 8 november 2015 09:24 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Laten we dat doen bij het woord moslims in NWS. Oftewel, stel je niet zo aan man.
Dat blijkt. Over lange tenen gesproken zeg.quote:Op zondag 8 november 2015 09:26 schreef Twiitch het volgende:
[..]
Sorry kleurling, dat was vast mijn white male fragility.
Ja nou, poeh poeh zeg.quote:Op zondag 8 november 2015 09:27 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Dat blijkt. Over lange tenen gesproken zeg.
Niks, natuurlijk. Net als 'de zwarte man' of 'getinte man' niets fout heeft gedaan. Het zijn veralgemeniseringen die lekker bekken. Om de schuld van je eigen falen af te schuiven. Zie je ook bij luitjes die kankeren op asielzoekers, moslims of alles wat maar een kleurtje heeft. Andersom dus ook.quote:Op zondag 8 november 2015 09:31 schreef Jigzoz het volgende:
Ik snap dat niet zo goed. Zij worden dus vaak gediscrimineerd, zeggen ze. Oké, kut voor ze. Daar klagen ze over. Terecht, denk ik.
Maar wat heeft 'de blanke man' nou precies fout gedaan?
Ik jank in één post waar jij vervolgens tot in den treuren op doorzaagt, je hebt vast een goede baan.quote:Op zondag 8 november 2015 09:31 schreef Mutant01 het volgende:
Als ik in dezelfde mate zou janken als jullie doen over dit soort issues, dan had ik mijn baan op moeten zeggen.
Klopt. Ik ben gezegend met een topbaanquote:Op zondag 8 november 2015 09:34 schreef Twiitch het volgende:
[..]
Ik jank in één post waar jij vervolgens tot in den treuren op doorzaagt, je hebt vast een goede baan.
Wie weet.quote:Op zondag 8 november 2015 09:32 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Niks, natuurlijk. Net als 'de zwarte man' of 'getinte man' niets fout heeft gedaan. Het zijn veralgemeniseringen die lekker bekken. Om de schuld van je eigen falen af te schuiven. Zie je ook bij luitjes die kankeren op asielzoekers, moslims of alles wat maar een kleurtje heeft. Andersom dus ook.
Word je soms niet heel moe van jezelf?quote:Op zondag 8 november 2015 09:35 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Klopt. Ik ben gezegend met een topbaan. Maar je jankt niet in één post (ja, in dit topic), dat weet je zelf ook wel. Niet zo bescheiden. Verder zei ik 'jullie'.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |