http://www.geenstijl.nl/m(...)_de_stiltecoupe.htmlquote:De trein. Ook maar gewoon de samenleving in het klein. En vooral in de stiltecoupé willen de kleine ergernissen nogal eens opblazen naar overdreven proporties. Neem nou bovenstaande intercity. Kennelijk hebben diverse mensen de ijzeren wet van de stilte doorbroken in het met zwijgstickers beplakte treinstel. Maar een oudere heer die daar wat van gezegd heeft, omdat regels nou eenmaal regels zijn en zo gaan we met elkaar om in dit land, werd daarop prompt van RACISME beticht. Want dat is tegenwoordig de meest gangbare beschuldiging om op terug te vallen, vooral als er verder geen argumenten meer zijn. Nou, dat pikt dit heertje dus mooi even niet en in weerwil van een paar dreigende bedreigingen, probeert hij aan iedereen uit te leggen dat hij geen racist is, meneer. Haha. Alsof dat nog zin heeft in de Jaren #Ophef.
+ ditquote:Op zondag 8 november 2015 14:44 schreef beantherio het volgende:
Weer een nieuwe racistische term geleerd: "white privilege". Het is wel wat eleganter dan de scheldwoorden van blanke racisten: dat geeft ik toe. Maar het is net zo goed racistisch.
quote:Op zondag 8 november 2015 14:29 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Nee en nee. Er bestaat niet echt 'blank' privilege in o.a. Nederland. De huidskleur heeft er niets mee te maken, het gaat om het verschil in welvaart. Donkergekleurde mensen die welvarend zijn hebben dezelfde mogelijkheden als 'blanke' mensen die welvarend zijn, arme 'blanke' mensen zitten in hetzelfde schuitje als arme donkergekleurde mensen. Van de USA is dat ook algemeen bekend, dit is onderzocht.
Dat wil natuurlijk niet zeggen dat je niet eens te maken krijgt met een domme racist maar in het algemeen heeft racisme er weinig mee te maken, racisme is wel op zichzelf een probleem maar dat is slechts een specifiek geval van een veel wijderverbreid probleem: het hokjesdenken. Veel meer mensen hebben daar last van: mannen en vrouwen (bijv. bij bepaalde beroepen), mensen die een bepaalde handicap hebben, mensen die erg knap of juist erg lelijk zijn...
Dus als je 3 keer een slechte ervaring hebt gehad met een Marokkaan dan mag je dat helemaal niet mee laten wegen? Dat is waanzin.quote:Op zondag 8 november 2015 15:41 schreef Ceberut het volgende:
[..]
Dat los je op door je keuze niet te laten beïnvloeden door afkomst.
Neem je nou de boel in de maling? Misschien eens de naam ter kennisgeving aannemen en op basis van de brief en CV bepalen of je iemand wel of niet uitnodigt voor een gesprek?quote:Op zondag 8 november 2015 15:41 schreef JanKorteachternaam het volgende:
[..]
Hoe los je dat op? Moet hij dan uit elke etnische groep er toch maar eentje uitnodigen om het eerlijk te houden? Ook dat is een vorm van racisme overigens.
Ik ben het voor het eerst met een post van jou eens. Gewoon brieven+cv lezen, en naam ter kennisgeving aannemen, is overigens ook gewoon de praktijk.quote:Op zondag 8 november 2015 15:43 schreef Toefjes het volgende:
[..]
Neem je nou de boel in de maling? Misschien eens de naam ter kennisgeving aannemen en op basis van de brief en CV bepalen of je iemand wel of niet uitnodigt voor een gesprek?
Kom maar met dat voorbeeld dan.quote:Op zondag 8 november 2015 15:44 schreef JanKorteachternaam het volgende:
Vraag: De Nederlandse overheid en subsidieslurpers (zoals de NPO) vermelden nadrukkelijk in vacatures dat de voorkeur uit gaat naar een allochtoon bij gelijke geschiktheid.
Is dat geen racisme?
quote:Op zondag 8 november 2015 15:01 schreef JanKorteachternaam het volgende:
Terecht, want blanke mensen stellen zich niet zo aan.
Nee. Zodra afkomst een aanleiding is om anders met een sollicitant om te gaan, is er sprake van racisme.quote:Op zondag 8 november 2015 15:43 schreef JanKorteachternaam het volgende:
[..]
Dus als je 3 keer een slechte ervaring hebt gehad met een Marokkaan dan mag je dat helemaal niet mee laten wegen? Dat is waanzin.
Een werkgever die 3 keer een slechte ervaring heeft gehad met iemand die van ROC X af komt, zal ook niet meer iemand aannemen die net zijn opleiding op ROC X heeft afgerond.
Het is m.i. pas racisme als een werkgever zonder enig argument zegt: Alleen blanken welkom.
Nee. Dat is discriminatie, geen racisme. En volgens mij zin dat enkele uitzonderingen geweest. Ik zie het niet aan de lopende band voorkomen.quote:Op zondag 8 november 2015 15:44 schreef JanKorteachternaam het volgende:
Vraag: De Nederlandse overheid en subsidieslurpers (zoals de NPO) vermelden nadrukkelijk in vacatures dat de voorkeur uit gaat naar een allochtoon bij gelijke geschiktheid.
Is dat geen racisme?
Of sesamstraat verplaatsen naar een themakanaal.quote:Op zondag 8 november 2015 15:45 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Kom maar met dat voorbeeld dan.
[..]![]()
Zullen we zwarte piet een ander kleurtje geven? Ik voorspel extreem veel aanstellerigheid.
Dat is geen waanzin, 3 slechte ervaringen met een mede witje maakt ook niet dat je dat laat meewegen voor alle witjes. Dat is nu precies wat racisme is. Dat anderen dat ook doen (je vb van die allochtone werkgever die geen witjes aanneemt) maakt het niet anders, dat is ook racisme.quote:Op zondag 8 november 2015 15:43 schreef JanKorteachternaam het volgende:
[..]
Dus als je 3 keer een slechte ervaring hebt gehad met een Marokkaan dan mag je dat helemaal niet mee laten wegen? Dat is waanzin.
Een werkgever die 3 keer een slechte ervaring heeft gehad met iemand die van ROC X af komt, zal ook niet meer iemand aannemen die net zijn opleiding op ROC X heeft afgerond.
Het is m.i. pas racisme als een werkgever zonder enig argument zegt: Alleen blanken welkom.
De voorkeur voor iemand wegens niet-westerse afkomst is geen racisme?quote:Op zondag 8 november 2015 15:46 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Nee. Dat is discriminatie, geen racisme.
O, wauw. Ik dacht dat ze daar inmiddels mee gestopt waren.quote:Op zondag 8 november 2015 15:46 schreef JanKorteachternaam het volgende:
[..]
http://www.broadcastmagazine.nl/npo-zoekt-netmanager-npo-1/
Dat is een instrument om de gevolgen van racisme (voor een heel klein deel) ongedaan te maken.quote:Op zondag 8 november 2015 15:44 schreef JanKorteachternaam het volgende:
Is dat geen racisme?
Natuurlijk mag hij dat laten wegen. We leven in een vrij land.quote:Op zondag 8 november 2015 15:47 schreef erodome het volgende:
[..]
Dat is geen waanzin, 3 slechte ervaringen met een mede witje maakt ook niet dat je dat laat meewegen voor alle witjes. Dat is nu precies wat racisme is. Dat anderen dat ook doen (je vb van die allochtone werkgever die geen witjes aanneemt) maakt het niet anders, dat is ook racisme.
quote:Op zondag 8 november 2015 15:48 schreef Ceberut het volgende:
[..]
Dat is een instrument om de gevolgen van racisme (voor een heel klein deel) ongedaan te maken.
Dan kijk je weer naar afkomst.quote:Hoe los je dat op? Moet hij dan uit elke etnische groep er toch maar eentje uitnodigen om het eerlijk te houden? Ook dat is een vorm van racisme overigens.
Racisme gaat op ras, en met discriminatie heb je meer de vrije hand om mensen uit te sluiten. Zoals meer vrouwen in het management: positieve discriminatie.quote:Op zondag 8 november 2015 15:47 schreef JanKorteachternaam het volgende:
[..]
De voorkeur voor iemand wegens niet-westerse afkomst is geen racisme?
Iemand niet willen wegens niet-westerse afkomst is wel racisme?
Dat vrouwen-criterium is idd discriminatie.quote:Op zondag 8 november 2015 15:48 schreef Toefjes het volgende:
[..]
Racisme gaat op ras, en discriminatie heb je meer de vrije hand om mensen uit te sluiten. Zoals meer vrouwen in het management: positieve discriminatie.
Dat is ook racisme ja. Ook hier wordt dan geselecteerd op afkomst/huidskleur/geslacht.quote:Op zondag 8 november 2015 15:44 schreef JanKorteachternaam het volgende:
Is dat geen racisme?
Nee. Waarom zou dat wel racisme zijn?quote:Op zondag 8 november 2015 15:47 schreef JanKorteachternaam het volgende:
[..]
De voorkeur voor iemand wegens niet-westerse afkomst is geen racisme?
Iemand niet willen wegens niet-westerse afkomst is wel racisme?
Volgens mij mag je dat inderdaad niet in een advertentie zetten.quote:Op zondag 8 november 2015 15:49 schreef JanKorteachternaam het volgende:
[..]
Dat vrouwen-criterium is idd discriminatie.
Ik had het over de voorkeur voor een niet-westerse allochtoon. Dat is zowel racisme als discriminatie.
De grote grap is: Iederen praat over het vermeend racisme van werkgevers. Totaal onbewezen. Het enige bewijs van racisme is racisme waar blanke Nederlanders slachtoffer van zijn. http://www.geenstijl.nl/m(...)_wil_geen_blank.htmlquote:Op zondag 8 november 2015 15:50 schreef erodome het volgende:
[..]
Dat is ook racisme ja. Ook hier wordt dan geselecteerd op afkomst/huidskleur/geslacht.
Dat anderen het ook doen maakt niet dat iets geen racisme is, racisme komt overal en nergens voor, is niet speciaal iets van witjes tegen anderen. Positieve discriminatie wordt dit wat jij noemt ook wel genoemd.
Want alle niet-westerse allochtonen zijn van een ander ras?quote:Op zondag 8 november 2015 15:49 schreef JanKorteachternaam het volgende:
[..]
Dat vrouwen-criterium is idd discriminatie.
Ik had het over de voorkeur voor een niet-westerse allochtoon. Dat is zowel racisme als discriminatie.
Je bent vrij om een racist te zijn zolang je je aan de wet houdt, maar je bent en blijft racistisch bezig als je mensen beoordeeld op afkomst/huidskleur.quote:Op zondag 8 november 2015 15:48 schreef JanKorteachternaam het volgende:
[..]
Natuurlijk mag hij dat laten wegen. We leven in een vrij land.
Alle wetsartikelen die dit soort rationele afwegingen tegenhouden moeten de prullenbak in. In wat voor sovjet-dictatuur leven wij als we niet meer zelf mogen bepalen op welke grond we iemand in dienst nemen?
Blijkbaar wel. Ook bij gemeentes zie je dat.quote:Op zondag 8 november 2015 15:50 schreef Toefjes het volgende:
[..]
Volgens mij mag je dat inderdaad niet in een advertentie zetten.
Je hebt als persoon de keuze naar welke ROC je gaat. Niemand kiest ervoor om als Marokkaan geboren te worden en er is niets wat dat ongedaan kan maken.quote:Op zondag 8 november 2015 15:43 schreef JanKorteachternaam het volgende:
[..]
Holy shit..quote:Op zondag 8 november 2015 15:46 schreef JanKorteachternaam het volgende:
[..]
http://www.broadcastmagazine.nl/npo-zoekt-netmanager-npo-1/
Hahahahaha, ah jij bent er zo eentje die alles op alles doet om hard te maken dat ALLEEN blanken het slachtoffer zijn?quote:Op zondag 8 november 2015 15:51 schreef JanKorteachternaam het volgende:
[..]
De grote grap is: Iederen praat over het vermeend racisme van werkgevers. Totaal onbewezen. Het enige bewijs van racisme is racisme waar blanke Nederlanders slachtoffer van zijn. http://www.geenstijl.nl/m(...)_wil_geen_blank.html
Laten we dat in ieder geval bestrijden
Onzin, want je weet van tevoren niet of een werkgever dit doet en dan is de schoolcarrière bij een bepaald ROC al een voldongen feit.quote:Op zondag 8 november 2015 15:52 schreef watisdezen het volgende:
[..]
Je hebt als persoon de keuze naar welke ROC je gaat. Niemand kiest ervoor om als Marokkaan geboren te worden en er is niets wat dat ongedaan kan maken.
Jij bent blijkbaar niet bekend met het onderzoek "Liever Mark dan Mohammed?". Zo zijn er wel meer onderzoeken.quote:Op zondag 8 november 2015 15:51 schreef JanKorteachternaam het volgende:
[..]
De grote grap is: Iederen praat over het vermeend racisme van werkgevers. Totaal onbewezen. Het enige bewijs van racisme is racisme waar blanke Nederlanders slachtoffer van zijn. http://www.geenstijl.nl/m(...)_wil_geen_blank.html
Die ken ik. Je weet alleen niet of de overwegingen racistisch waren.quote:Op zondag 8 november 2015 15:54 schreef Ceberut het volgende:
[..]
Jij bent blijkbaar niet bekend met het onderzoek "Liever Mark dan Mohammed?". Zo zijn er wel meer onderzoeken.
Niet totaal onbewezen, vrij goed onderbouwt zelfs... Bij anonieme sollicitatie's komen er hele andere resultaten uit bv.quote:Op zondag 8 november 2015 15:51 schreef JanKorteachternaam het volgende:
[..]
Ik ben een blanke Nederlander en heb me nog 0,0 keer slachtoffer gevoeld van racisme. Ik kruip ook niet graag in de slachtofferrol. Dat vind ik een beetje zielig namelijk.quote:Op zondag 8 november 2015 15:51 schreef JanKorteachternaam het volgende:
[..]
Geldt voor mij ook. Dat neemt niet weg dat ik discriminatie en racisme onacceptabel vind.quote:Op zondag 8 november 2015 15:54 schreef Toefjes het volgende:
[..]
Ik ben een blanke Nederlander en heb me nog 0,0 keer slachtoffer gevoeld van racisme. Ik kruip ook niet graag in de slachtofferrol. Dat vind ik een beetje zielig namelijk.
Je vindt het niet onacceptabel, je noemt het gewoon anders.quote:Op zondag 8 november 2015 15:55 schreef JanKorteachternaam het volgende:
[..]
Geldt voor mij ook. Dat neemt niet weg dat ik discriminatie en racisme onacceptabel vind.
Wat ik al eerder zei: wees een vent en geef gewoon toe dat je racisme zo nu en dan aanvaardbaar vindt. Als ik in de kroeg sta ben ik bijvoorbeeld tevreden dat er uitsmijters bij de deur staan omdat ze Marokkanen tegenhouden, omdat het anders vaak hommeles wordt.quote:Op zondag 8 november 2015 15:55 schreef JanKorteachternaam het volgende:
[..]
Geldt voor mij ook. Dat neemt niet weg dat ik discriminatie en racisme onacceptabel vind.
quote:Op zondag 8 november 2015 15:53 schreef JanKorteachternaam het volgende:
[..]
Onzin, want je weet van tevoren niet of een werkgever dit doet en dan is de schoolcarrière bij een bepaald ROC al een voldongen feit.
Ik vind racisme altijd onaanvaardbaar, maar niet alles is racisme.quote:Op zondag 8 november 2015 15:58 schreef Toefjes het volgende:
[..]
Wat ik al eerder zei: wees een vent en geef gewoon toe dat je racisme zo nu en dan aanvaardbaar vindt. Als ik in de kroeg sta ben ik bijvoorbeeld tevreden dat er uitsmijters bij de deur staan omdat ze Marokkanen tegenhouden, omdat het anders vaak hommeles wordt.
Kijk, zo moeilijk is het niet.
Lees even terug wat je zelf zegt. Zelfs in je eigen voorbeeld worden er mensen gediscrimineerd op basis van afkomst.quote:Op zondag 8 november 2015 16:10 schreef JanKorteachternaam het volgende:
[..]
Ik vind racisme altijd onaanvaardbaar, maar niet alles is racisme.
Jouw voorbeeld over de uitsmijters is ook niet racistisch: Ze worden niet geweigerd omdat de Marokkaan zijn maar omdat het anders vaak hommeles wordt.
Nu weet ik zeker dat je aan het trollen bent.quote:Op zondag 8 november 2015 16:10 schreef JanKorteachternaam het volgende:
[..]
Jouw voorbeeld over de uitsmijters is ook niet racistisch: Ze worden niet geweigerd omdat de Marokkaan zijn maar omdat het anders vaak hommeles wordt.
Rara hoe zou dat toch komen?quote:Op zondag 8 november 2015 15:54 schreef Ceberut het volgende:
[..]
Jij bent blijkbaar niet bekend met het onderzoek "Liever Mark dan Mohammed?". Zo zijn er wel meer onderzoeken.
NRC links?!quote:Op zondag 8 november 2015 16:16 schreef JanKorteachternaam het volgende:
Het is heel moeilijk om aan de nrc-lezende linkse kliek uit te leggen dat niet alles racisme is.
Volgens dat artikel uit de Azijnbode over het onderzoek heeft een allochtoon 37% kans op een uitnodiging, en een autochtoon 44%. Het is toch lachwekkend om dit als serieuze verklaring te zien voor ellende met allochtonen?quote:
Nu ben je zelf mensen in hokjes aan te plaatsenquote:Op zondag 8 november 2015 16:16 schreef JanKorteachternaam het volgende:
Het is heel moeilijk om aan de nrc-lezende linkse kliek uit te leggen dat niet alles racisme is.
quote:Wat doen witten in de antiracismestrijd? Wat kunnen we doen?
In de tijd van de vrouwenbeweging, lang geleden, maakte ik het vaak mee dat een man zei: ‘prima als vrouwen emanciperen, als ik er maar geen last van heb’. Het duurde even voor we tot ons door lieten dringen dat wij als vrouwen met onze beweging wel een heel eind kwamen, maar dat er uiteindelijk niet genoeg zou veranderen als de mannenkant niet ook in beweging kwam. Mannen waren tenslotte, vanuit de vrouwen bekeken, het probleem. De vraag was of en hoe je mannen in beweging kon krijgen om een deel van de oplossing te worden. Inmiddels zijn er mannen die daar mee bezig zijn, niet alleen om solidair te zijn met vrouwen, maar vooral omdat ze hebben begrepen dat ‘gendergelijkheid’ uiteindelijk ook in hun voordeel is. Juist dat laatste maakt het samenwerken met mannen tegenwoordig een plezier. We erkennen dat we elk een eigen stuk van het proces moeten afleggen, maar ook dat er activiteiten zijn waarbij we elkaar kunnen tegenkomen, want uiteindelijk hebben we wel hetzelfde doel.
Wie zijn het probleem als we het hebben over racisme? Wit is het probleem. Het zou een goede opdracht zijn om na te gaan hoe we witte mensen zo ver kunnen krijgen om een deel van de oplossing te worden in plaats van een deel van het probleem te blijven. Dus zou het iets zijn om over na te denken welke rol die witte mensen zouden kunnen spelen bij de antiracistische beweging die de afgelopen jaren zo fantastisch aan een heropleving is begonnen. Witte mensen kunnen daarbij een bescheiden rol spelen, maar volgens mij wel een belangrijke. Alleen, dat gaat niet zomaar. Daar moet over na worden gedacht, want alleen maar roepen ‘ik ben tegen racisme dus ik ben in orde’ is niet voldoende.
Ik zie twee niveau’s, als eerste wit bondgenootschap, hoe doe je dat? En als tweede, hoe zetten we het massale bewustwordingsproces in gang dat in Nederland nodig is? Want dit constateren we: de meeste witte mensen, ook zij die zich progressief noemen, hebben geen idee. Ze weten niets van white supremacy, van white privilege, ze denken vaak nog dat ‘kleurenblind’ zijn een goede zaak is. In de VS, waar de slavernij moeilijker te ontkennen is omdat het zich in eigen land afspeelde, en niet zoals onder het Nederlandse kolonialisme grotendeels ver weg zijn ze verder dan wij hier. (Vandaar dat we nog zitten met engelse termen en onze eigen taal moeten vinden om hier uit te leggen waar het om gaat)
Bondgenoot worden. Om te beginnen moet het duidelijk zijn dat wij als witten een bescheiden rol spelen. Zwarte mensen zetten hun eigen beweging op poten, stellen hun eigen doelen, doen zelf het woord en geven de leiding niet uit handen. Een deel van de activiteiten zal duidelijk zonder witten plaatsvinden, en zo hoort dat. Ook in de vrouwenbeweging vonden we het belangrijk om voor onze eigen bewustwording en empowerment onder elkaar te zijn, ook voor het afleggen van de beschadiging die je hebt opgelopen als je in een ondergeschikte en benauwende rol bent groot geworden. Aan veel onderwerpen, pijnlijke onderwerpen, zouden we nooit toe zijn gekomen als er mannen bij waren geweest.
Dit is dus de eerste les voor witten die mee willen werken: bescheidenheid. Luisteren vooral. Leren, lezen, geïnformeerd raken, je inleven. Niet te snel denken dat je het beter weet. Een stap opzij maken om zwarte mensen aan het woord te laten. Tegen kritiek kunnen, want die krijg je. Niet gekwetst zijn als je ergens niet aan mee mag doen, en niet in het middelpunt staat van de belangstelling.
In het streven naar effectieve samenwerking hebben wit en zwart een ander proces door te maken. Ik heb in het verleden veel met ‘bondgenotengroepen’ gewerkt, aan de witte kant. Ik heb meegemaakt dat witte mensen die zich serieus in willen zetten voor een rechtvaardiger, dus racismevrije samenleving, een aantal fasen door kunnen maken. Schaamte bijvoorbeeld, bij het besef van hoe racistisch we opgevoed zijn, als we de ontkenning eenmaal voorbij zijn. Bang om het verkeerd te doen en dan maar liever niets doen. Hunkeren naar goedkeuring door zwarte mensen. Eigenlijk dankbaarheid verwachten. Afhaken wanneer we een keer een bak woede over ons heen krijgen. Gekwetst zijn wanneer er een keer in het algemeen onaardige dingen over witte mensen worden gezegd. Idealiseren van zwarte mensen en dan teleurgesteld zijn als zij niet aan dat ideaalbeeld voldoen. Of zoals nieuwe bekeerlingen dat vaak doen: nog veel strenger zijn tegenover andere witte mensen dan de leiders van de zwarte beweging. Enzovoort.
Kortom: mijn ervaring is dat het heel goed is voor witten die solidair willen zijn, om je eigen steungroep te hebben waar je kunt werken aan je eigen bewustwording zonder daar voortdurend zwarte mensen mee lastig te vallen, en een plek te hebben waar je eerlijk uit kunt komen voor alle gevoelens die je onderweg tegenkomt. Durf je van mening te verschillen met iemand die zwart is, durf je ruzie te riskeren? Wanneer wel en wanneer niet? Waar betrap je jezelf op oude denkbeelden?
Zo deden wij dat destijds in de bondgenotengroepen, we werkten een deel van de tijd los van elkaar, en kwamen dan af en toe bij elkaar om uit te wisselen wat we belangrijk vonden dat de andere groep moest weten. Want dit was een vraag voor de zwarte groep: wil je wel samenwerken? Wanneer wel, wanneer niet? Wat verwacht je van witte mensen? Aan de zwarte kant was er veel ruimte om eerlijk te kunnen uitwisselen welke teleurstellingen iedereen had opgelopen in confrontaties met witte mensen. Was er nog ruimte voor vertrouwen en wat was daar voor nodig?
Zulke vormen van werken aan bondgenootschap zijn niet meer dan een begeleidend proces voor het echte werk. Maar in mijn ervaring waren die wel belangrijk, om er voor te zorgen dat mensen niet afhaakten, er geen overbodige ruzies en misverstanden ontstonden. Noem het maar safe places.
Dan het volgende niveau. Op welke manier kunnen witte mensen bijdragen aan de bewustwording van wit. Niet zo makkelijk en ook niet altijd zo leuk. Ik vind het veel bevredigender om samen met zwarte mensen een bijeenkomst bij te wonen, mee te demonstreren, dan om de confrontatie aan te gaan met mensen die er echt nog niks van snappen. Als het aan mij ligt ontwijk ik die liever. Toch is dat een belangrijke taak.
Een van de eerste dingen die witte mensen hier moeten leren is dat ze niet zo beledigd moeten zijn wanneer ze het gevoel krijgen dat ze voor racist worden uitgemaakt. Mijn manier om dat in witte groepen aan de orde te stellen is het heel gewoon maken dat je een klap van de molen hebt gekregen wanneer je in een racistische samenleving bent opgegroeid. Ik geef gewoon toe dat ik met slimme witte Sjors en grappige domme krompratende Sjimmie ben opgevoed, en dat mij dat beïnvloed heeft. Zoals Gloria Wekker dat zo mooi zei: ‘hoe komen mensen er hier bij om te denken dat eeuwen kolonialisme géén invloed op hun denken zou hebben?’ Dit is wat ik probeer te doen: dat we er aan de ene kant niet zo zwaar aan moeten tillen dat we nu eenmaal in een racistische omgeving zijn opgevoed en daar dus de sporen van met ons meedragen, maar dat we er wel serieus wat aan moeten doen. We kunnen wat bijleren, tenslotte, daar worden we niet slechter van. Net zoals mannen er bepaald niet slechter van zijn geworden toen ze zich bewust werden van genderongelijkheid, en ook, hoe beschadigend een overdreven mannelijkheidscultuur ook voor mannen zelf is. Ik kan met de hand op mijn hart verklaren dat mijn leven er leuker en waardevoller van is geworden dat ik zoveel verschillende mensen in mijn omgeving heb, en hoe ik er van kan genieten om van hen zoveel waardevols bij te leren. Ik zou willen dat witte mensen begrepen dat de hamvraag niet is of ze racistisch zijn of niet – natuurlijk zijn ze dat als ze in Nederland zijn opgegroeid – maar de vraag of ze deel willen uitmaken van de oplossing in plaats van deel te blijven van het probleem.
Waarmee niet gezegd is dat het altijd eenvoudig is. Wie haar (of zijn) nek uitsteekt krijgt ook op haar donder. Ik waardeer het dat mensen als Sunny Bergman, Asha ten Broeke en Simone van Saarloos hun antiracistische werk serieus nemen, en zich er persoonlijk in gooien. Het komt ze op veel haat van wit rechts te staan, maar soms ook op kritiek van zwart die het niet vertrouwt, en denkt dat ze dat doen om te ‘shinen’, om de ‘white saviour’ uit te hangen. Wie als witte haar nek uitsteekt moet wel stevig in haar schoenen staan, en kunnen rekenen op achterban, zowel bij zwart als bij witte bondgenoten. En blijven nadenken: is dit echt mijn taak, of moet ik dit aan zwarten overlaten?
Het ontwikkelen van strategieën om witte mensen te bereiken, ‘om te turnen’ zeiden we vroeger, staat nog in de kinderschoenen. Het hangt er ook vanaf over wie we het hebben. Ik herinner me de professor die net een paar buitengewoon neerbuigende opmerkingen had gemaakt over de Zwarte Piet beweging, en woedend werd op mij omdat ik me hardop afvroeg of hij als witte man daar wel over kon oordelen. ‘Jij spreekt mij aan op mijn huidskleur, dus jij bent hier de racist’ beet hij me toe. Dat kwam dus niet meer goed. Mijn ervaring is dat het niet alleen de ‘echte’, openlijke racisten zijn die komen schreeuwen tijdens demonstraties die moeilijk te bereiken zijn, maar juist de witte mannen die zichzelf zo progressief vinden, die er niet tegen kunnen dat ze kritiek krijgen en gedwongen worden wat meer aan zelf reflectie te doen.
Hier valt dus nog veel over uit te zoeken en te zeggen. Dat ga ik niet alleen doen. Het lijkt me een mooie klus om gezamenlijk aan te werken, om mensen (w/z) bij uit te nodigen die hun ervaring met ons willen delen. Maar ik zou het gesprek over de rol, de bijdrage van witte mensen bij de antiracistische strijd, graag willen openen. Ik zou behalve hier met witten mensen over te spreken ook graag in gesprek willen met zwarte mensen over wat onze bijdrage zou kunnen zijn. Hoe we betrouwbare bondgenoten kunnen worden. Dus dank je wel, Mitchell Esajas.
PS. Ik heb hier wel meer over geschreven. Lees ‘Over bondgenootschap’, hier. Lees bijvoorbeeld ‘Witmans heeft het maar moeilijk’, hier. En ‘Witmens heeft het maar moeilijk’ (2), hier
Als racist je stopwoordje is, dan lijd je toch gewoon Gilles de la Tourette?quote:Op zondag 8 november 2015 16:31 schreef Re het volgende:
Ik moet zeggen dat racist, weet je, ik het bedoel letterlijk maar, goed, weet je, ik moet zeggen, racist loopt toch niet zo lekker, weet je, ik bedoel maar, ok
Negers als minderwaardig ras zien is ook geen racisme, want negers zijn nu eenmaal dommer en lui, dat is gewoon een feit!quote:Op zondag 8 november 2015 16:10 schreef JanKorteachternaam het volgende:
[..]
Joden moeten zich ook maar beter gedragen als zij antisemitisme willen voorkomen?quote:
Die 15% verschil was er al toen men identieke CV's stuurde met een Arabische naam. Hoe wil je dat met een sollicitatietraining doen veranderen?quote:Op zondag 8 november 2015 16:19 schreef JanKorteachternaam het volgende:
[..]
Dat verschil is amper noemenswaardig. Met een goede sollicitatietraining is dat verschil al te overbruggen. Het zal inhouden dat een allochtoon misschien twee sollicitaties meer moet doen voor hetzelfde resultaat.
Ik één keer in mijn leven, in november 1982.quote:Op zondag 8 november 2015 16:35 schreef KoosVogels het volgende:
Vreemd.
De enige keer dat ik uit ben gemaakt voor racist, was hier op het forum. En wel door de oorspronkelijke TS van deze reeks. De ironie.
Als ik het goed begrijp vindt Meulenbelt dat blanken zich niet met zwarten zouden moeten bemoeien?quote:Op zondag 8 november 2015 16:31 schreef Ryan3 het volgende:
Hier jongens nog een mooi stukje tekst van Anja Meulenbelt:
[..]
Jij werkt toch uitsluitend met allochtonen?quote:Op zondag 8 november 2015 16:39 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ik één keer in mijn leven, in november 1982.
Maar goed Koos jij werkt natuurlijk ook op een redactie waar ze allemaal witmensen zijn hè..
Vroeger was ik erg racistisch, omdat ik een vrij harde mening had over buitenlanders die zich hier niet weten te gedragen. Dat ging toen erg ver voor die tijd. Ben zelf niet veranderd, maar de wereld wel. Zo ben je rechts, en zo sta je aan de andere kant van het spectrumquote:Op zondag 8 november 2015 16:39 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ik één keer in mijn leven, in november 1982.
Maar goed Koos jij werkt natuurlijk ook op een redactie waar ze allemaal witmensen zijn hè..
Nee, hoezo?quote:Op zondag 8 november 2015 16:42 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Jij werkt toch uitsluitend met allochtonen?
Ik zal er heel eerlijk over zijn, wanneer ik een bedrijf zou hebben neem ik veel liever een Nederlander aan dan een Marokkaan. Simpelweg omdat ik de gemiddelde Nederlander meer vertrouw dan de gemiddelde Marokkaan.quote:Op zondag 8 november 2015 16:19 schreef JanKorteachternaam het volgende:
[..]
Volgens dat artikel uit de Azijnbode over het onderzoek heeft een allochtoon 37% kans op een uitnodiging, en een autochtoon 44%. Het is toch lachwekkend om dit als serieuze verklaring te zien voor ellende met allochtonen?
Dat verschil is amper noemenswaardig. Met een goede sollicitatietraining is dat verschil al te overbruggen. Het zal inhouden dat een allochtoon misschien twee sollicitaties meer moet doen voor hetzelfde resultaat.
Je moet je niet op de voorgrond dringen voortdurend bepalen of een mensen of kleur datgene wat jij wilt zeggen tegen racisme niet beter kan zeggen, het is hun strijd.quote:Op zondag 8 november 2015 16:40 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Als ik het goed begrijp vindt Meulenbelt dat blanken zich niet met zwarten zouden moeten bemoeien?
Nou ja, op zich is dat natuurlijk ook een oplossing.
Dus wat is de rol van blanken hierin dan?quote:Op zondag 8 november 2015 16:44 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Je moet je niet op de voorgrond dringen voortdurend bepalen of een mensen of kleur datgene wat jij wilt zeggen tegen racisme niet beter kan zeggen, het is hun strijd.
Tja, ik ben altijd vrij links geweest en politiek-correct, studietijd in de jaren 80 aan UvA heeft daarin natuurlijk een doorslaggevende rol in gespeeld. Desalniettemin ben ik dus in november 1982 1 x de mist in gegaan met een grapje tegenover een afgestudeerde Surinaamse natuurkundige, die overigens kort daarna een psychose kreeg en met een groot mes rondwandelde op onze afdeling.quote:Op zondag 8 november 2015 16:42 schreef Toefjes het volgende:
[..]
Vroeger was ik erg racistisch, omdat ik een vrij harde mening had over buitenlanders die zich hier niet weten te gedragen. Dat ging toen erg ver voor die tijd. Ben zelf niet veranderd, maar de wereld wel. Zo ben je rechts, en zo sta je aan de andere kant van het spectrum
Dat dacht ik ergens te hebben opgevangen. Je draait nachtdiensten en werkt met een onaardige Turkse man.quote:
Niet op de voorgrond dringen, het debat usurperen ahw, en wrs zeker niet als witte man van rond de 50.quote:Op zondag 8 november 2015 16:46 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Dus wat is de rol van blanken hierin dan?
Dat is een geheel verkeerde interpretatie, die door jou overgenomen wordt van iemand, om mij als irrelevante, want laag opgeleide, witte man te framen. Zodra je via je werk met een allochtoon te maken hebt, tel je kennelijk niet mee bij sommige mensen als gesprekspartner, in een debat waar het dan weer in dit geval om allochtonen draait (ook dat nog). Dit soort debattrucjes zijn natuurlijk erg doorzichtig, hè Koos...quote:Op zondag 8 november 2015 16:47 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Dat dacht ik ergens te hebben opgevangen. Je draait nachtdiensten en werkt met een onaardige Turkse man.
Concreet bedoel ik.quote:Op zondag 8 november 2015 16:47 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Niet op de voorgrond dringen, het debat usurperen ahw, en wrs zeker niet als wiite man van rond de 50.
Aha, dus jij mag wel hier roepen dat ik op mijn werk louter door witmensen wordt omgeven (waarmee je dus eigenlijk zegt dat ik geen recht van spreken heb), maar maak ik, een blijkbaar foutieve, opmerking over jouw werk, dan ben ik plots aan het framen.quote:Op zondag 8 november 2015 16:51 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Dat is een geheel verkeerde interpretatie, die door jou overgenomen wordt van iemand, om mij als irrelevante, want laag opgeleide, witte man te framen. Zodra je via je werk met een allochtoon te maken hebt, tel je kennelijk niet mee bij sommige mensen als gesprekspartner, in een debat waar het dan weer in dit geval om allochtonen draait (ook dat nog). Dit soort debattrucjes zijn natuurlijk erg doorzichtig, hè Koos....
Ik waardeer je openhartigheid maar vindt jij niet dat dit bericht;quote:Op zondag 8 november 2015 16:43 schreef Achterhoker het volgende:
[..]
Ik zal er heel eerlijk over zijn, wanneer ik een bedrijf zou hebben neem ik veel liever een Nederlander aan dan een Marokkaan. Simpelweg omdat ik de gemiddelde Nederlander meer vertrouw dan de gemiddelde Marokkaan.
erg racistisch is?quote:Ik zal er heel eerlijk over zijn, wanneer ik een bedrijf zou hebben neem ik veel liever een Nederlander aan dan een Jood. Simpelweg omdat ik de gemiddelde Nederlander meer vertrouw dan de gemiddelde Jood.
Nee, het gebrek aan diversiteit ten burele van menig zo niet alle redactielokalen in den lande is toch echt iets dat behoorlijk veel aangehaald wordt in het huidige racismedebat hoor. Misschien heb je niet echt opgelet als je dit gemist hebt. Kan.quote:Op zondag 8 november 2015 16:56 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Aha, dus jij mag wel hier roepen dat ik op mijn werk louter door witmensen wordt omgeven (waarmee je dus eigenlijk zegt dat ik geen recht van spreken heb), maar maak ik, een blijkbaar foutieve, opmerking over jouw werk, dan ben ik plots aan het framen.
Maar ze weet wel dat blanken niet zo moeilijk moeten doen als ze een keer racist worden genoemd.quote:Op zondag 8 november 2015 16:55 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ik concludeer uit die blog dat Meulenbelt daar zelf nog niet helemaal over uit is.
Maar waarom is mijn werkomgeving relevant in deze discussie? Ik heb ook nog een leven naast en werk, en ook in dat privé-leven ben ik nooit uitgemaakt voor racist.quote:Op zondag 8 november 2015 17:03 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Nee, het gebrek aan diversiteit ten burele van menig zo niet alle redactielokalen in den lande is toch echt iets dat behoorlijk veel aangehaald wordt in het huidige racismedebat hoor. Misschien heb je niet echt opgelet als je dit gemist hebt. Kan.
En wie is er zwart?quote:Op zondag 8 november 2015 16:58 schreef SuicideErrorist het volgende:
Weet je wie wit is? Casper het Vriendelijke Spookje.
Piet?quote:
En ja je bent nu eenmaal bijna een bezienswaardigheid Koos.quote:Op zondag 8 november 2015 17:07 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Maar waarom is mijn werkomgeving relevant in deze discussie? Ik heb ook nog een leven naast en werk, en ook in dat privé-leven ben ik nooit uitgemaakt voor racist.
Ik vraag mij sowieso af waarom jij de behoefte voelt op mijn beroep erbij te slepen in vrijwel elke discussie die jij en ik hebben.
Ligt eraan welk wasmiddel hij gebruikt.quote:Op zondag 8 november 2015 16:58 schreef SuicideErrorist het volgende:
Weet je wie wit is? Casper het Vriendelijke Spookje.
Maar goed, het was wel grappig dat je reageerde als door een wesp gestoken. Wat voor werk doe je dan precies?quote:Op zondag 8 november 2015 17:11 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
En ja je bent nu eenmaal bijna een bezienswaardigheid Koos.
Ik reageer helemaal niet als door een wesp gestoken. Ik vertel je alleen hoe die frame werd gebruikt en hoe jij daar ook graag van gebruik maakt.quote:Op zondag 8 november 2015 17:12 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Maar goed, het was wel grappig dat je reageerde als door een wesp gestoken. Wat voor werk doe je dan precies?
Vaker meegemaakt ja?quote:Op zondag 8 november 2015 17:15 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ik reageer helemaal niet als door een wesp gestoken. Ik vertel je alleen hoe die frame werd gebruikt en hoe jij daar ook graag van gebruik maakt.
Door jou en degene van wie je hebt overgenomen idd. Het zijn trucjes die geliefd zijn doorgaans bij extreemrechts iemand als gesprekspartner diskwalificeren door vermeend gebrek aan opleiding en/of staat van werkloosheid dan wel laagopgeleide baan. Zo hoef je niet op de inhoud in te gaan.quote:
Geweldig. Je ziet die enorme balk in je eigen oog ook gewoon echt niet.quote:Op zondag 8 november 2015 17:25 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Door jou en degene van wie je hebt overgenomen idd. Het zijn trucjes die geliefd zijn doorgaans bij extreemrechts iemand als gesprekspartner diskwalificeren door vermeend gebrek aan opleiding en/of staat van werkloosheid dan wel laagopgeleide baan. Zo hoef je niet op de inhoud in te gaan.
Andersom gebeurt het ook, ook weer afkomstig van extreemrechts je opleiding en baan pimpen als autoriteitsargument. Wat dat betreft doe je het weer heel goed, mijn Kooske, want er wordt al weer een aardig aantal posts volstrekt irrelevante informatie getypt tov het topic. En wrs is het je daar ook om te doen, hè schalkje?
Hier een artikeltje uit NRC:quote:Op zondag 8 november 2015 17:31 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Geweldig. Je ziet die enorme balk in je eigen oog ook gewoon echt niet.
Het gebruik van termen als donker/getint is iets voor policorsquote:Op zondag 8 november 2015 17:30 schreef Fascination het volgende:
Waarom zeggen we niet blank en donker/getint? Wit/zwart klinkt erg onnatuurlijk en vertaald vanuit het Engels.
Wel ten eerste mag ik helemaal zelf bepalen wat ik over wie denk en zeg. Ten tweede is het gewoon eigen schuld van 'die groep' dat zij hun kinderen niet fatsoenlijk hebben opgevoed en er nu een compleet losgeslagen generatie is.quote:Op zondag 8 november 2015 16:59 schreef watisdezen het volgende:
[..]
Ik waardeer je openhartigheid maar vindt jij niet dat dit bericht;
[..]
erg racistisch is?
Ik heb geen idee eigenlijk, er komen zoveel termen voorbij de laatste tijd, en bij elke term kun je weer mensen in hokjes plaatsen. Om dat allemaal inzichtelijk te krijgen ben je wel eventjes zoet.quote:Op zondag 8 november 2015 17:39 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Dat betekent toch dat er iets gezegd wordt dat niet aansluit bij de PVV-ideeënwereld?
Valt wel mee hoor. De meeste platpolitieke neologismen betekenen 'vluchteling', 'niet-PVV'er' of 'niet aansluitend bij de PVV-ideeënwereld'.quote:Op zondag 8 november 2015 17:47 schreef Toefjes het volgende:
[..]
Ik heb geen idee eigenlijk, er komen zoveel termen voorbij de laatste tijd, en bij elke term kun je weer mensen in hokjes plaatsen. Om dat allemaal inzichtelijk te krijgen ben je wel eventjes zoet.
Het probleem is dat mensen op basis van afkomst in een groep worden ingedeeld zonder dat ze hier ook maar enige invloed op kunnen uitoefenen.quote:Op zondag 8 november 2015 17:42 schreef Achterhoker het volgende:
[..]
Wel ten eerste mag ik helemaal zelf bepalen wat ik over wie denk en zeg. Ten tweede is het gewoon eigen schuld van 'die groep' dat zij hun kinderen niet fatsoenlijk hebben opgevoed en er nu een compleet losgeslagen generatie is.
Dat is dan jammer, maar daar heb ik verder niets mee van doen. Een uitzending van Opsporing Verzocht geeft toch wel altijd weer hoe de verhoudingen liggen. En geloof me zodra die ook maar een blanke dader in de uitzending kunnen krijgen zal die erin komen, en ondanks dat zie je toch altijd maar weer hoofdzakelijk 'lichtgetinte' daders.quote:Op zondag 8 november 2015 17:50 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Het probleem is dat mensen op basis van afkomst in een groep worden ingedeeld zonder dat ze hier ook maar enige invloed op kunnen uitoefenen.
Wanneer hard werkende Ali, die verder behalve zijn afkomst, weinig te maken heeft met de groep waar anderen hem bij indelen, toch gestraft wordt voor het gedrag van de groep waar anderen hem bij indelen, dan is dit absoluut niet zijn eigen schuld. Ali valt in zo'n geval niks te verwijten.
De enige schuldigen zijn:
- De mensen die Ali straffen voor het gedrag van de groep waar zij hem indelen
- Het deel v/d de mensen van de groep waar Ali wordt ingedeeld, dat zich misdraagt.
Maar zij zijn vooral schuldig aan hun eigen misdragingen en zij verdienen het op basis van hun eigen misdragingen gestraft te worden. Straffen op basis van afkomst vind ik vrij gevaarlijk.
Verder snap ik de beweegredenen van mensen die de hele groep aankijken op bepaald gedrag wel. Maar dat maakt het niet opeens goed.
Niemand trok dat in twijfel, ik vroeg alleen of jij het er niet mee eens was dat wat jij zei racistisch is.quote:Op zondag 8 november 2015 17:42 schreef Achterhoker het volgende:
[..]
Wel ten eerste mag ik helemaal zelf bepalen wat ik over wie denk en zeg.
Wat jouw excuus ook is om racistisch te zijn het veranderd niet dat jij gelooft dat racisme oké is.quote:Ten tweede is het gewoon eigen schuld van 'die groep' dat zij hun kinderen niet fatsoenlijk hebben opgevoed en er nu een compleet losgeslagen generatie is.
Waar ontken ik precies dat nieuwsredacties overwegend 'wit' zijn? Het is gewoon niet relevant door deze discussie.quote:Op zondag 8 november 2015 17:36 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Hier een artikeltje uit NRC:
http://www.nrc.nl/nieuws/(...)procent-niet-westers
Hier nav Parsdiep-affaire trouw, journalistiek te veel in gegoede klasse en te weinig diversiteit:
http://www.nrcreader.nl/a(...)an-de-gegoede-klasse
En zo zijn er tientallen artikelen te vinden. Ook in artikeltje in NRC van gister dat ik in vorige deel postte over de dames mbt racisme wordt eraan gerefereerd.
Als je dan als "journalist" de on-be-nul speelt als iemand ernaar verwijst en vervolgens die persoon een beetje tussen neus en lippen door als irrelevant figuur afschrijft, dan denk ik..... Enfin, je laat andermaal zien wat een wonderlijk vat van wegkijken, bagatelliseren en anderen verdacht maken je bent.
Je was als door een wesp gestoken, Kooske.quote:Op zondag 8 november 2015 18:01 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Waar ontken ik precies dat nieuwsredacties overwegend 'wit' zijn? Het is gewoon niet relevant door deze discussie.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |