Nee hoor. Als iemand bewust op ras selecteert of uitsluit is het geen racist. Je hebt helemaal gelijk.quote:Op zondag 8 november 2015 15:26 schreef JanKorteachternaam het volgende:
[..]
Niet dus.
Stel een werkgever krijgt 20 reacties. 15 voldoen aan zijn criteria. 8 reacties zijn van mensen met een buitenlandse naam, 7 zijn van mensen met een Nederlandse naam.
Is hij dan een racist dat hij 3 mensen met Nederlandse naam uitkiest om op gesprek te komen?
En vervolgens sla je de nuance over, vooral de opmerking dat het per individu verschilt. Racisme is alles op één hoop gooien.quote:Op zondag 8 november 2015 15:25 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Ja, Afrika is arm want negers zijn dom. Veel plezier nog verder man.
Ja? Heb jij het echt meegemaakt dat een sollicitatie meer dan prima ging, je eigenlijk al ja te horen gekregen hebt maar het ineens volledig afgeketst wordt als ze je huidskleur zien?quote:Op zondag 8 november 2015 14:50 schreef JanKorteachternaam het volgende:
[..]
En zo hebben gekleurde mensen altijd een mooi excuus voor eigen falen (witte mensen falen net zo hard, iedereen heeft bijvoorbeeld wel eens een mislukte sollicitatie meegemaakt, niets bijzonders, reflecteren en opnieuw proberen).
Ik heb niets gezegd over op de ras selecteren. Sterker nog, dat kan niet, want iemand met een Nederlandse naam kan best een niet-Nederlandse afkomst hebben.quote:Op zondag 8 november 2015 15:29 schreef Toefjes het volgende:
[..]
Nee hoor. Als iemand bewust op ras selecteert of uitsluit is het geen racist. Je hebt helemaal gelijk.
Daar ging het, in ieder geval in het stukje discussie waar jij op reageerde, helemaal niet over.quote:Op zondag 8 november 2015 15:11 schreef JanKorteachternaam het volgende:
[..]
Het gaat om de selectieve verontwaardiging.
Negers zijn dom en lui maar er zit hier en daar een neger tussen die dat niet is. Ja, nee, oké.quote:Op zondag 8 november 2015 15:29 schreef JanKorteachternaam het volgende:
[..]
En vervolgens sla je de nuance over, vooral de opmerking dat het per individu verschilt.
Er zit een hele wereld tussen neger en nikker, dat weet je toch wel he? Dat hoop ik dan maar....quote:Op zondag 8 november 2015 14:56 schreef JanKorteachternaam het volgende:
[..]
Het is heel hypocriet: Ik hoor gekleurde mensen volop het woord "neger" gebruiken, maar als een blanke het woord gebruikt dan is het ineens racistisch. Neger betekent letterlijk zwarte.
Bekend voorbeeld is Rihanna die zich aan deze hypocrisie heeft schuldig gemaakt: http://www.ibtimes.co.uk/(...)ler-lil-nigga-460508
Eerst klagen over een tijdschrift dat het woord "nigga" gebruikt, en het vervolgens zelf doen maar dan is het ineens wel ok.
Ah en vleeseters zijn egoïstische hufters t.o.v. niet vleesetersquote:Op zondag 8 november 2015 15:24 schreef JanKorteachternaam het volgende:
[..]
Lees mijn posts eens goed in plaats van er een dingetje uit te pakken.
Ik zeg:
- Het lage IQ en arbeidsethos van Afrikanen zijn gewoon onderzocht, dat heb ik zelf niet verzonnen.
Ik ontken het nadeel niet. Zoals ik eerder schreef zijn er werkgevers die op grond van negatieve statistieken of ervaringen selecteren. Stel een werkgever heeft 3 keer een Marokkaan indienst gehad, en dat werd steeds gedoe. Eentje meldde zich voortdurend ziek, de ander stal en weer eentje presteerde matig. Hij is er klaar mee. Op een volgende vacature krijgt hij volop respons en hij kiest bewust mensen zonder Marokkaanse naam. Maakt hem dat een racist?quote:Op zondag 8 november 2015 15:30 schreef erodome het volgende:
[..]
Dit gaat wel even wat verder dan soms heb je pech namelijk. Er zijn zat onderzoeken e.d. die toch wel vrij hard bewijzen dat geen witje zijn extra nadelen op de arbeidsmarkt oplevert.
Dat onderzoek is inmiddels ontkrachtquote:Op zondag 8 november 2015 15:33 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Ah en vleeseters zijn egoïstische hufters t.o.v. niet vleeseters
Hij weigert vast de mensen omdat een achternaam beginnend met El- zo lastig te onthouden is voor zijn klantenquote:Op zondag 8 november 2015 15:30 schreef JanKorteachternaam het volgende:
[..]
Ik heb niets gezegd over op de ras selecteren. Sterker nog, dat kan niet, want iemand met een Nederlandse naam kan best een niet-Nederlandse afkomst hebben.
De werkgever kiest gewoon op grond van de brieven/cv's 3 Nederlandse mensen. Maakt hem dat een racist?
Lees even goed voordat je blaat.quote:Op zondag 8 november 2015 15:33 schreef Toefjes het volgende:
[..]
Hij weigert vast de mensen omdat een achternaam beginnend met El- zo lastig te onthouden is voor zijn klanten
De onderzoeken m.b.t. het IQ van negers zijn ook sterk op methodologische en andere inhoudelijke gronden betwist en soms zelfs ontkracht.quote:Op zondag 8 november 2015 15:33 schreef JanKorteachternaam het volgende:
[..]
Dat onderzoek is inmiddels ontkracht
Ja...quote:Op zondag 8 november 2015 15:26 schreef JanKorteachternaam het volgende:
[..]
Niet dus.
Stel een werkgever krijgt 20 reacties. 15 voldoen aan zijn criteria. 8 reacties zijn van mensen met een buitenlandse naam, 7 zijn van mensen met een Nederlandse naam.
Is hij dan een racist dat hij 3 mensen met Nederlandse naam uitkiest om op gesprek te komen?
Is risicoselectie gelijk aan racisme?quote:
Alleen al het feit dat je spreekt over 'Afrikaan', terwijl er tig van totaal uiteenlopende culturen zijn in Afrika.quote:Op zondag 8 november 2015 15:27 schreef JanKorteachternaam het volgende:
[..]
Er zijn talloze studies geweest naar armoede in Afrika.
Ondernemers hoor je vaak zeggen dat een Afrikaan werkt totdat hij genoeg geld heeft om de dag door te komen en dan het werk laat liggen. Dat zijn geen verzinsels.
In jouw voorbeeld kiest hij op nederlandse achternaam, dus ja, dan is het racistisch. Als hij kiest op brief die hem het meeste aanstaat niet.quote:Op zondag 8 november 2015 15:30 schreef JanKorteachternaam het volgende:
[..]
Ik heb niets gezegd over op de ras selecteren. Sterker nog, dat kan niet, want iemand met een Nederlandse naam kan best een niet-Nederlandse afkomst hebben.
De werkgever kiest gewoon op grond van de brieven/cv's 3 Nederlandse mensen. Maakt hem dat een racist?
Wat je niet wil zien is dat die werkgever ook vast wel een slechte ervaring heeft met wat witjes, maar daar niet alle witjes op beoordeeld, die krijgen gewoon nog een normale kans.quote:Op zondag 8 november 2015 15:33 schreef JanKorteachternaam het volgende:
[..]
Ik ontken het nadeel niet. Zoals ik eerder schreef zijn er werkgevers die op grond van negatieve statistieken of ervaringen selecteren. Stel een werkgever heeft 3 keer een Marokkaan indienst gehad, en dat werd steeds gedoe. Eentje meldde zich voortdurend ziek, de ander stal en weer eentje presteerde matig. Hij is er klaar mee. Op een volgende vacature krijgt hij volop respons en hij kiest bewust mensen zonder Marokkaanse naam. Maakt hem dat een racist?
Betekent dit dat hij alle Marokkanen niet vind deugen? Nee. Er zijn natuurlijk prima Marokkanen. Misschien ligt er wel een brief van een Marokkaan die zijn beste werknemer ooit wordt. Maar een ondernemer heeft niet de tijd om tientallen mensen uit te nodigen voor gesprek dus pikt hij er een paar uit die in zijn ogen het meest kansrijk zijn.
Kiezen op Nederlandse achternaam kan uit racistisch motief inderdaad. Het kan ook een simpele vorm van risico selectie zijn. Hij kan geen 30 man uitnodigen, aan 3 heeft hij genoeg.quote:Op zondag 8 november 2015 15:36 schreef erodome het volgende:
[..]
In jouw voorbeeld kiest hij op nederlandse achternaam, dus ja, dan is het racistisch. Als hij kiest op brief die hem het meeste aanstaat niet.
Iemand die aan risicoselectie doet, kijkt niet naar afkomst maar naar statistieken en ervaringen met bepaalde groepen.quote:Op zondag 8 november 2015 15:38 schreef erodome het volgende:
[..]
Wat je niet wil zien is dat die werkgever ook vast wel een slechte ervaring heeft met wat witjes, maar daar niet alle witjes op beoordeeld, die krijgen gewoon nog een normale kans.
Dus ja, dat maakt iemand wel degelijk een racist, als hij niet meer naar het individu kijkt, maar naar afkomst. Dat is zo'n beetje de definitie van racisme.
Mensen selecteren op afkomst is gewoon racisme.quote:Op zondag 8 november 2015 15:36 schreef JanKorteachternaam het volgende:
[..]
Is risicoselectie gelijk aan racisme?
Nogmaals, voor een ondernemer is elk uur kostbaar en het enige wat hij moet hebben is een geschikte nieuwe medewerker.
Punt is dat het bijna al deze gevallen helemaal niet op racisme gaat, maar om andere overwegingen.quote:Op zondag 8 november 2015 15:38 schreef Toefjes het volgende:
Als je een kerel bent zeg je gewoon dat je racisme in sommige gevallen toelaatbaar vindt, maar ga niet als een Wouter Bos er om heen draaien.
Ik snap nu de korte achternaamquote:Op zondag 8 november 2015 15:40 schreef JanKorteachternaam het volgende:
[..]
Punt is dat het bijna al deze gevallen helemaal niet op racisme gaat, maar om andere overwegingen.
Hoe los je dat op? Moet hij dan uit elke etnische groep er toch maar eentje uitnodigen om het eerlijk te houden? Ook dat is een vorm van racisme overigens.quote:Op zondag 8 november 2015 15:40 schreef erodome het volgende:
[..]
Mensen selecteren op afkomst is gewoon racisme.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |