quote:'Geen doden door brugongeluk Alphen'
Bij het brugongeval in Alphen aan den Rijn zijn hoogstwaarschijnlijk geen doden gevallen. Dat heeft burgemeester Liesbeth Spies gezegd na een uitgebreide zoektocht van twee USAR-teams met vijf speurhonden. ,,Ondanks dat we het nauwelijks hebben durven geloven toen we de beelden zagen, lijkt de conclusie op dit moment te zijn dat er geen slachtoffers zijn", aldus Spies.
Voor zover bekend is één man gewond geraakt doordat twee bouwkranen en een brugdeel maandagmiddag omkieperden en op een aantal woningen en winkels in de Hooftstraat vielen. De man werd onder het puin vandaan gehaald en had last van zijn heup. Ook heeft een hond de klap niet overleefd.
Julianabrug
De bouwkranen en het deel van de nieuwe Julianabrug die omvielen, zorgden voor huiveringwekkende beelden en er werd gevreesd voor vele gewonden en doden.
Dat er in de loop van de middag en avond geen slachtoffers zijn gevonden, in combinatie met het feit dat niemand als vermist is opgegeven, was reden om de zoektocht te staken, aldus de burgemeester. ,,Dat betekent niet dat we klaar zijn. Er is veel materiële schade, leed en ongemak omdat een aantal mensen niet naar huis kan of getuige is geweest van dit vreselijke ongeval. De komende dagen is er nog veel werk te verzetten."
quote:Drie personen als verdachte aangemerkt bij ongeluk Alphen
Drie personen zijn als verdachten aangemerkt in verband met het ongeluk in Alphen aan den Rijn van maandagmiddag, waarbij twee bouwkranen en een brugdeel omvielen en een aantal gebouwen verwoestten.
Dat zei hoofdofficier van justitie Kitty Nooy van het Openbaar Ministerie (OM) in Den Haag maandagavond tijdens een persconferentie op het gemeentehuis van Alphen aan den Rijn.
De verdachten hebben deze status gekregen, vooral omdat zij dan zwijgrecht hebben en recht op een advocaat. ''Het is nog veel te vroeg om te zeggen of er strafbare feiten zijn gepleegd'', aldus Nooy.
Zeker vier huizen en twee winkels aan de Hooftstraat zijn zwaar beschadigd geraakt. Het instortingsgevaar in de getroffen panden is groot. Voor zover bekend is één man gewond geraakt. Hij werd onder het puin vandaan gehaald en had last van zijn heup.
De zoektocht naar andere mogelijke slachtoffers werd maandagavond om 23.00 uur gestopt. Er werden geen slachtoffers meer gevonden er is ook niemand vermist.
Volgens de woordvoerder van het team is er "een goede uitgebreide zoektocht geweest, met alle vijf de honden." De verwoeste panden zijn nu vrijgegeven om te worden opgeruimd.
Bron: NOSquote:Ongeveer 14 huizen Alphen geëvacueerd
De bewoners van zo'n veertien huizen in Alphen aan den Rijn hebben vannacht niet in hun eigen bed kunnen slapen, zegt de brandweer. Ze werden na het ongeluk van gisteren geëvacueerd. De mensen werden opgevangen in een kerk in de buurt van de plek waar gisteren twee hijskranen en een brugdeel op huizen en winkels vielen. De ME werd ingezet om hun woningen te bewaken.
Het gaat om bewoners aan de kant van de Rijn waar de kranen bovenop vielen. Van sommigen is het huis verwoest, anderen moesten uit voorzorg hun huis uit. Om hoeveel mensen het precies gaat, is volgens een woordvoerder van de brandweer niet bekend. Hij zei dat een handjevol mensen in een hotel heeft geslapen, de rest kon bij familie terecht.
Aan de kant waar de kranen de huizen niet raakten, is de kade ontzet. Dat kon gevaar opleveren voor de bewoners aan die kant van de Rijn, maar zij mochten gisteravond laat alsnog naar huis.
Opruimen
Bij de zoekactie gisteren na het ongeluk werden geen slachtoffers gevonden. De brandweer gaat ervan uit dat er geen mensen onder het puin liggen. "We beginnen zo met het maken van een plan hoe de kranen weg te krijgen", zegt de woordvoerder. "Daarna zit de taak van de brandweer erop." Volgens hem moet een ander bedrijf de kranen weghalen en is het de gemeente die dat coördineert.
De bewoners ontvangen een brief van de gemeente met informatie over het ongeluk.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 42% gewijzigd door Frutsel op 04-08-2015 08:46:30 (OP update) ]
Al niet meer sinds de hts ophield te bestaan, een jaar of 20 ofzo geleden.quote:Op dinsdag 4 augustus 2015 08:28 schreef Loekie1 het volgende:
Laatst toch ook al in de achterhoek waar zo'n hijsgeval met mensen in een bakje kantelde? Leren ze niets meer over hellende gewichten op de hts?
Misschien een idee om de HTS weer in ere te herstellen?quote:Op dinsdag 4 augustus 2015 08:36 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
Al niet meer sinds de hts ophield te bestaan, een jaar of 20 ofzo geleden.
Hts'er hier. Wat zijn 'hellende gewichten'?quote:Op dinsdag 4 augustus 2015 08:28 schreef Loekie1 het volgende:
Laatst toch ook al in de achterhoek waar zo'n hijsgeval met mensen in een bakje kantelde? Leren ze niets meer over hellende gewichten op de hts?
Goede vergelijking wel, ik roep je bij deze uit tot expert zwaar transport.quote:Op dinsdag 4 augustus 2015 08:37 schreef Loekie1 het volgende:
[..]
Misschien een idee om de HTS weer in ere te herstellen?
Zo'n hoge kraan met scheve delen hoeft maar een beetje te gaan wiebelen en het kantelmechanisme treedt in werking. Dat zie ik ook wel met mijn kunstacademie. Zet een model op één been, geef hem een zetje en hij valt om.
Misschien begrijp je wel het begrip kantelmechanisme?quote:Op dinsdag 4 augustus 2015 08:52 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Hts'er hier. Wat zijn 'hellende gewichten'?
Dat begrijp ik, maar dat is niet wat jij denkt dat het is.quote:Op dinsdag 4 augustus 2015 08:53 schreef Loekie1 het volgende:
[..]
Misschien begrijp je wel het begrip kantelmechanisme?
de NOS baalt als een stekker. Geen extra journaals vandaagquote:Op dinsdag 4 augustus 2015 08:54 schreef RedFever007 het volgende:
quotequote][ afbeelding ] Op dinsdag 4 augustus 2015 08:47 schreef Frutsel het volgende:
-OP geupdate-
Echt een wonder dat er geen slachtoffers zijn (behalve die arme hond dan)
Wat ik wel zeker weet, is dat men niets over pontons leert op de hogere of lagere technische school, anders was dit niet gebeurd.quote:Op dinsdag 4 augustus 2015 08:55 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Dat begrijp ik, maar dat is niet wat jij denkt dat het is.
Stop maar met blaten. Je lijkt dat domme wijf op twitter wel.quote:Op dinsdag 4 augustus 2015 08:57 schreef Loekie1 het volgende:
[..]
Wat ik wel zeker weet, is dat men niets over pontons leert op de hogere technische school, anders was dit niet gebeurd.
Uhm.. er zijn wel mensen gewond geraakt.quote:Op dinsdag 4 augustus 2015 08:56 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
de NOS baalt als een stekker. Geen extra journaals vandaag![]()
Maar idd een wonder dat niemsnd gewond is geraakt
Oh, gisteren hadden ze nog over iemand met een gebroken been.quote:
Ik weet niet wat de oorzaak was. Jij kennelijk wel?quote:Op dinsdag 4 augustus 2015 08:57 schreef Loekie1 het volgende:
[..]
Wat ik wel zeker weet, is dat men niets over pontons leert op de hogere of lagere technische school, anders was dit niet gebeurd.
Op de kunstacademie leer je dat soort dingen!quote:Op dinsdag 4 augustus 2015 09:00 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Ik weet niet wat de oorzaak was. Jij kennelijk wel?
Veertien huizen Alphen geëvacueerdquote:Op dinsdag 4 augustus 2015 08:59 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
Oh, gisteren hadden ze nog over iemand met een gebroken been.
Ja, dank je. Ik kan lezen.quote:Op dinsdag 4 augustus 2015 09:02 schreef RedFever007 het volgende:
[..]
Veertien huizen Alphen geëvacueerd
<knip>
Burgemeester Spies van Alphen heeft bekendgemaakt dat niemand gewond is geraakt bij het ongeluk.De gewonde die genoemd werd,had al heupklachten.
Spies zei ook dat veel mensen al terug naar huis konden.De gemeente zal de ravage zo snel mogelijk opruimen.Op de schuldvraag wil Spies nog niet ingaan.
Dat blijktquote:Op dinsdag 4 augustus 2015 09:01 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
Op de kunstacademie leer je dat soort dingen!
quote:Op dinsdag 4 augustus 2015 09:01 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
Op de kunstacademie leer je dat soort dingen!
Heb jij tijdens je opleiding iets geleerd over pontons?quote:Op dinsdag 4 augustus 2015 08:55 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Dat begrijp ik, maar dat is niet wat jij denkt dat het is.
Ik heb werktuigbouwkunde gestudeerd, geen civiele techniek.quote:Op dinsdag 4 augustus 2015 09:06 schreef Loekie1 het volgende:
[..]
Heb jij tijdens je opleiding iets geleerd over pontons?
Fixed.quote:Op dinsdag 4 augustus 2015 09:07 schreef spijkerbroek het volgende:
Ik vraag me af wat men op de kunstacademie leert .
Wat heb je eigenlijk zelf gestudeerd, dat je zo stellig bent?quote:Op dinsdag 4 augustus 2015 09:06 schreef Loekie1 het volgende:
[..]
Heb jij tijdens je opleiding iets geleerd over pontons?
Goh je meent het...quote:Op dinsdag 4 augustus 2015 09:00 schreef Loekie1 het volgende:
Bij het hijsen van het brugdeel verplaats je gewicht van de ene naar de andere kant van het ponton.
Wat is er misgegaan met de kraan dan? En zou een niet hydraulische kraan de oplossing zijn geweest?quote:Op dinsdag 4 augustus 2015 09:00 schreef Loekie1 het volgende:
Daar kan een hydraulische kraan simpelweg niet tegen.
Ah.. omdat de kraan ongeschikt is..? of omdat ie hydraulisch was?quote:Op dinsdag 4 augustus 2015 09:00 schreef Loekie1 het volgende:
Een kind weet dat zo’n platform dan gaat wankelen.
Dit.quote:Op dinsdag 4 augustus 2015 09:19 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
Een beetje techneut gaat nu niet speculeren over de oorzaak.
Omdat ie te zwaar is.quote:Op dinsdag 4 augustus 2015 09:16 schreef Zolderkamer het volgende:
[..]
Goh je meent het...
[..]
Wat is er misgegaan met de kraan dan? En zou een niet hydraulische kraan de oplossing zijn geweest?
[..]
Ah.. omdat de kraan ongeschikt is..? of omdat ie hydraulisch was?
Eehm... geef eens antwoord?quote:
Een gewoon hijskraantje is wel iets anders dan een hydraulische kraan die hele brugdelen kan tillen.quote:Op dinsdag 4 augustus 2015 09:22 schreef Zolderkamer het volgende:
[..]
Eehm... geef eens antwoord?
Wat maakt het wel of niet hydraulisch zijn van de kraan uit..?
En wat is te zwaar..?
De brug, het ponton, de kraan, of wat?
Ah een oneliner ertegenaan... ipv gewoon een antwoord..quote:Op dinsdag 4 augustus 2015 09:25 schreef Loekie1 het volgende:
[..]
Een gewoon hijskraantje is wel iets anders dan een hydraulische kraan die hele brugdelen kan tillen.
Er is te veel risico genomen.quote:Op dinsdag 4 augustus 2015 09:27 schreef Zolderkamer het volgende:
[..]
Ah een oneliner ertegenaan... ipv gewoon een antwoord..
Dat helpt vast...
Hoe zit jij eigenlijk qua tijd want men is aan het onderzoeken of er leven is op die Kepler 425b. Kan jij dat even oplossen?quote:
Ponton, zware hijskranen, zwaar brugdeel, een kraanmachinist die niet voorzichtig werkt, alles werkt samen.quote:
Oh dus het lag helemaal niet aan de kraan?quote:Op dinsdag 4 augustus 2015 09:32 schreef Loekie1 het volgende:
[..]
Ponton, zware hijskranen, zwaar brugdeel, een kraanmachinist die niet voorzichtig werkt, alles werkt samen.
We kunnen het onderzoek wel afsluiten, Loekie1 heeft het allemaal al haarscherp op het netvlies staan.quote:Op dinsdag 4 augustus 2015 09:32 schreef Loekie1 het volgende:
[..]
Ponton, zware hijskranen, zwaar brugdeel, een kraanmachinist die niet voorzichtig werkt, alles werkt samen.
Even voor de zekerheid, je bedoelt toch geen croutons hèquote:Op dinsdag 4 augustus 2015 09:32 schreef Loekie1 het volgende:
[..]
De paspoptheorie.. Goed onthouden, je hebt er je leven lang plezier van..quote:Op dinsdag 4 augustus 2015 09:33 schreef Scorpie het volgende:
[..]
We kunnen het onderzoek wel afsluiten, Loekie1 heeft het allemaal al haarscherp op het netvlies staan.
Afstudeerrichting deconstructivisme?quote:Op dinsdag 4 augustus 2015 09:07 schreef spijkerbroek het volgende:
Ik vraag me af wat men op de kunstacademie leert over pontons.
Misschien wat voorbarig, maar als jij de beelden zo ziet, en deze foto's, wat denk je wat er mis is gegaan?quote:Op dinsdag 4 augustus 2015 09:46 schreef Loekie1 het volgende:
Hier foto van bovenaf te zien:
http://www.trouw.nl/tr/nl(...)ongeval-Alphen.dhtml
De wereld draaide te snel op dat moment...quote:Op dinsdag 4 augustus 2015 09:47 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Misschien wat voorbarig, maar als jij de beelden zo ziet, en deze foto's, wat denk je wat er mis is gegaan?
Water te nat?quote:Op dinsdag 4 augustus 2015 09:49 schreef Zolderkamer het volgende:
[..]
De wereld draaide te snel op dat moment...
Even lezen wat ik vanavond ga eten..quote:Op dinsdag 4 augustus 2015 09:50 schreef Loekie1 het volgende:
Hier staat alles:
http://www.ad.nl/ad/nl/35(...)en-bij-de-klus.dhtml
quote:Wat veroorzaakte het bizarre ongeluk in het hart van Alphen aan den Rijn? Experts reageren geschokt op de beelden. ,,Zo'n kraan is bedoeld om op land te werken, niet op een ponton.''
#jesuiskraanexpertquote:Op dinsdag 4 augustus 2015 09:51 schreef Gerolsteiner het volgende:
[..]
Gewoon compleet uit je nek lullen. Heerlijk.
En brugdelen zijn geen baby's.. of bedoelde je iets anders te zeggen?quote:Op dinsdag 4 augustus 2015 09:50 schreef Loekie1 het volgende:
Zowel medewerkers als kijkers hebben nog steeds niet het gevoel dat er echte problemen zijn. Maar dan ineens begint de kleine kraan, die op een derde ponton staat en de twee andere moet ondersteunen, te bewegen. Het ponton waarop de kraan staat, zakt aan één kant licht het water in. Steeds harder wiegt de kleine kraan heen en weer. Dan begint ook de tweede kraan te wiegen.
het betreft hier een schuivende krachtquote:Op dinsdag 4 augustus 2015 08:53 schreef Loekie1 het volgende:
[..]
Misschien begrijp je wel het begrip kantelmechanisme?
Jij wilt de zwaartekracht de schuld geven?quote:Op dinsdag 4 augustus 2015 09:55 schreef ThePlaneteer het volgende:
Laten we het gewoon lekker afdoen als ongeluk.
Wat is dat toch in de hedendaagse maatschappij dat we voor alles een schuldige willen aanwijzen?
Echt iets wat de laatste decennia steeds erger wordt lijkt het. MH17 etc etc
Dat is het enige wat jij nog niet hebt aangehaald als oorzaak..quote:Op dinsdag 4 augustus 2015 09:55 schreef Loekie1 het volgende:
[..]
Jij wilt de zwaartekracht de schuld geven?
Nogal logisch, dan heb je geen kut aan een beweegbare brug natuurlijk.quote:Op dinsdag 4 augustus 2015 09:59 schreef Loekie1 het volgende:
Feit blijft dat het niet (zo) was gebeurd op vaste grond.
twitter:taxiteraar twitterde op dinsdag 04-08-2015 om 09:40:19Overspannen agent in #Alphen die om respect vroeg voor de meerdere doden is hoop ik ook weer een beetje tot rust gekomen reageer retweet
Hup Holland..!twitter:jeroenlvisser twitterde op dinsdag 04-08-2015 om 09:31:28Ook de ene gewonde in #Alphen was niet echt gewond, zegt burgemeester Spies. 'Want de meneer zat al in een rolstoel', reageer retweet
Waarom lag het dan aan de hydraulische kraan? Die konden daar toch niet tegen?quote:Op dinsdag 4 augustus 2015 09:59 schreef Loekie1 het volgende:
Haast is waarschijnlijk de allergrootste fout. En de huizen hadden ontruimd moeten worden. Feit blijft dat het niet (zo) was gebeurd op vaste grond.
Nou ja, het is natuurlijk voor de toekomst wel fijn om te weten wat er precies mis ging om zoiets te voorkomen. Van mij hoeft dat 'schuldige' zoeken ook niet zo, maar dat vinden verzekeraar weer fijn.quote:Op dinsdag 4 augustus 2015 09:55 schreef ThePlaneteer het volgende:
Laten we het gewoon lekker afdoen als ongeluk.
Wat is dat toch in de hedendaagse maatschappij dat we voor alles een schuldige willen aanwijzen?
Echt iets wat de laatste decennia steeds erger wordt lijkt het.
Loekie1 is geen leek, dat lijkt me wel duidelijk.quote:Op dinsdag 4 augustus 2015 10:07 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Nou ja, het is natuurlijk voor de toekomst wel fijn om te weten wat er precies mis ging om zoiets te voorkomen. Van mij hoeft dat 'schuldige' zoeken ook niet zo, maar dat vinden verzekeraar weer fijn.
Het lijkt me alleen bijzonder onwenselijk hier als leek iets over te zeggen aan de hand van wat filmpjes
Dat is natuurlijk onzin, ook op vaste grond gebeuren zulke ongelukken.quote:Op dinsdag 4 augustus 2015 09:59 schreef Loekie1 het volgende:
. Feit blijft dat het niet (zo) was gebeurd op vaste grond.
Hijskraanmode gaat het helemaal worden..quote:Op dinsdag 4 augustus 2015 10:08 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Loekie1 is geen leek, dat lijkt me wel duidelijk.
Papa weet uttwitter:mariannezw twitterde op dinsdag 04-08-2015 om 10:15:25Mijn vader nu bij @bnr over #alphen http://t.co/4SOxUgyT6a reageer retweet
Nou ja, dat is natuurlijk ook niet de minste op dat vakgebied, dus die mag heus wel wat zeggen.quote:Op dinsdag 4 augustus 2015 10:17 schreef Zolderkamer het volgende:
Papa weet uttwitter:mariannezw twitterde op dinsdag 04-08-2015 om 10:15:25Mijn vader nu bij @bnr over #alphen http://t.co/4SOxUgyT6a reageer retweet
![]()
![]()
![]()
Als ie niet de minste op dat vakgebied was, had ie zich gewoon stil gehouden over de klus van een ander... Zoals de meeste lui die hun vak verstaan..quote:Op dinsdag 4 augustus 2015 10:24 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Nou ja, dat is natuurlijk ook niet de minste op dat vakgebied, dus die mag heus wel wat zeggen.
Fijn dat de directie wat dat betreft haar prioriteiten wel kent, ze komen ervoor terug van vakantie....quote:Op dinsdag 4 augustus 2015 10:14 schreef Zolderkamer het volgende:
Bouwbedrijf brug komt met verklaring
ALPHEN AAN DEN RIJN -
Bouwbedrijf Mourik dat verantwoordelijk is voor de bouw van de Julianabrug in Alphen aan den Rijn komt dinsdagmiddag met een verklaring over het ongeluk met een brugdeel. Dat heeft de woordvoerder van het bedrijf dinsdag laten weten.
De leden van het management en de directie van Mourik zijn na het ongeval teruggekeerd van vakantie. Ze komen dinsdagochtend bij elkaar op Schiphol. „Daarna komen we met een verklaring”, aldus de woordvoerder. Het bedrijf zei maandag in een eerste reactie zeer ontdaan te zijn door het ongeluk.http://www.telegraaf.nl/b(...)utm_campaign=twitter
Misschien had het bedrijf van papa Zwagerman de bieding voor de klus verloren....quote:Op dinsdag 4 augustus 2015 10:27 schreef Zolderkamer het volgende:
[..]
Als ie niet de minste op dat vakgebied was, had ie zich gewoon stil gehouden over de klus van een ander... Zoals de meeste lui die hun vak verstaan..
Ik vind het nogal een treurige bende die papa en dochter Zwagerman...
Door dat ding weer op een ponton te laden natuurlijk.quote:Op dinsdag 4 augustus 2015 10:26 schreef raptorix het volgende:
Wat ik me afvraag, is dat brugdeel wat gevallen is gewoon afgeschreven? En belangrijker, hoe gaan ze het weghalen
Jup die is afgeschreven, simpelweg omdat er bepaalde krachten op zijn gekomen die niet berekend zijn.. Dus als je nog een brugdeel zoekt?quote:Op dinsdag 4 augustus 2015 10:26 schreef raptorix het volgende:
Wat ik me afvraag, is dat brugdeel wat gevallen is gewoon afgeschreven? En belangrijker, hoe gaan ze het weghalen
Als ie afgeschreven is, zouden ze hem dan niet gewoon in stukken lassen, en dat afvoeren?quote:Op dinsdag 4 augustus 2015 10:30 schreef Zolderkamer het volgende:
[..]
Jup die is afgeschreven, simpelweg omdat er bepaalde krachten op zijn gekomen die niet berekend zijn.. Dus als je nog een brugdeel zoekt?
Weghalen gaat wederom op pontons.. Er is geen ruimte op "het vaste" voor een kraan die zwaar genoeg is..
Wie weet wat er nog aan te redden is.quote:Op dinsdag 4 augustus 2015 10:32 schreef raptorix het volgende:
[..]
Als ie afgeschreven is, zouden ze hem dan niet gewoon in stukken lassen, en dat afvoeren?
Oh dat brugdeel is het probleem niet zo... Die ligt er gewoon als dood gewicht... De kranen zijn veel lastiger...quote:Op dinsdag 4 augustus 2015 10:32 schreef raptorix het volgende:
[..]
Als ie afgeschreven is, zouden ze hem dan niet gewoon in stukken lassen, en dat afvoeren?
Oja, helemaal niet bij stilgestaan dat die er ook nog liggen, volgens mij ook deels te water als ik me niet vergis.quote:Op dinsdag 4 augustus 2015 10:34 schreef Zolderkamer het volgende:
[..]
Oh dat brugdeel is het probleem niet zo... Die ligt er gewoon als dood gewicht... De kranen zijn veel lastiger...
quote:Op dinsdag 4 augustus 2015 10:35 schreef raptorix het volgende:
[..]
Oja, helemaal niet bij stilgestaan dat die er ook nog liggen, volgens mij ook deels te water als ik me niet vergis.
Gewoon laten liggen.quote:Op dinsdag 4 augustus 2015 10:26 schreef raptorix het volgende:
Ja, want de boel zakt natuurlijk de modder in, word er niet makkelijker op.quote:Op dinsdag 4 augustus 2015 10:38 schreef Zolderkamer het volgende:
[..]![]()
Dat word een fijn klusje...
Net wat voor de broertjes Van Seumeren... alleen al omdat ze zo mooi kunnen vertellen, en het relaxte lui zijn..
Het is meer dat alles aan die kranen flexibel is, ze onder spanning staan, een hoop draaipunten hebben, en ze op een fijne plek in een woonwijk liggen..quote:Op dinsdag 4 augustus 2015 10:47 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ja, want de boel zakt natuurlijk de modder in, word er niet makkelijker op.
Dat krijgen we weer tientallen nieuwe regeltjes en procedures. Zo krijg je nou een bureaucratie.quote:Op dinsdag 4 augustus 2015 10:07 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Nou ja, het is natuurlijk voor de toekomst wel fijn om te weten wat er precies mis ging om zoiets te voorkomen. Van mij hoeft dat 'schuldige' zoeken ook niet zo, maar dat vinden verzekeraar weer fijn.
Het lijkt me alleen bijzonder onwenselijk hier als leek iets over te zeggen aan de hand van wat filmpjes
Die brug is sowieso vervloekt. 2 jaar geleden was men er vanuit gegaan dat een likje verf voldoende was, toen bleek er van alles doorgeroest te zijn en moesten ze dat hele ding reviseren, en nu dit. Al met al zit Alphen al een enorme tijd zonder brug en moet men omrijden.quote:Op dinsdag 4 augustus 2015 10:30 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Door dat ding weer op een ponton te laden natuurlijk.
Wat ook interessant is is hoe ze de brug nou wel gaan herstellen. Want als ze dit weer met kranen op pontons gaan doen (wat geen probleem hoeft te zijn), dan gaat heel betwetend Nederland weer op zijn achterste benen staan.
Die hebben het vast gekopieerd van de papa van Marianne of hoe heet ze.quote:Op dinsdag 4 augustus 2015 09:51 schreef Gerolsteiner het volgende:
[..]
Gewoon compleet uit je nek lullen. Heerlijk.
Met een kraan.quote:Op dinsdag 4 augustus 2015 10:26 schreef raptorix het volgende:
Ik denk dat een aantal betrokkenen nog nooit van hun leven zo opgelucht is geweest als gisteravond toen bleek dat er geen dooien en zwaargewonden waren gevallen. Dat is pure mazzel.quote:Op dinsdag 4 augustus 2015 10:51 schreef ThePlaneteer het volgende:
[..]
Dat krijgen we weer tientallen nieuwe regeltjes en procedures. Zo krijg je nou een bureaucratie.
Men kan zich eter afvragen of dit echt in alle redelijkheid had kunnen worden voorkomen. Het lijkt mij vooralsnog een opeenstapeling van diverse inschattingsfouten wat tot een tragische samenloop van events 1 dode hond heeft opgeleverd. Ja dat is zuur maar laten we niet teveel gaan overdrijven. Ongelukken kunnen gebeuren en het is zinloos om de kans op ongelukken proberen te minimaliseren zoals we in Nederland zo graag doen.
Dit kun je moeilijk op enkel het bedrijfsleven schuiven denk ik. Je kan hier in Nederland nog geen miniconstructie neerzetten zonder dat er hele bergen aan overheidsinstanties en extra ingenieursbureaus over je schouder meekijken en hun goedkeuring geven op wat je aan het doen bent. Laat staan bij zoiets groots als het verhijsen van een brug in een stad.quote:Op dinsdag 4 augustus 2015 11:06 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Ik denk dat een aantal betrokkenen nog nooit van hun leven zo opgelucht is geweest als gisteravond toen bleek dat er geen dooien en zwaargewonden waren gevallen. Dat is pure mazzel.
Het lijkt mij dat je gewoon bruggenonderhoud moet kunnen doen zonder mensenlevens in gevaar te brengen, en ook de materiele schade is geen pretje. Dan is het heel makkelijk roepen om 'minder regeltjes' maar je kunt niet alles aan het bedrijfsleven overlaten zo blijkt.
Het moet voor nop... als iedereen zegt dat het niet kan op die manier, moet je dat geloven en niet toch nog iemand kunnen vinden die goedkoper kan.. Daar zit de eigenlijke fout...quote:Op dinsdag 4 augustus 2015 11:06 schreef Weltschmerz het volgende:
Dan is het heel makkelijk roepen om 'minder regeltjes' maar je kunt niet alles aan het bedrijfsleven overlaten zo blijkt.
De winkeleigenaar heeft wel flink meegeholpen door na de eerste herrie al zijn klanten direct naar buiten te sturen. Die zijn dus net ontkomen.quote:Op dinsdag 4 augustus 2015 10:59 schreef raptorix het volgende:
Toch een wonder dat er zo weinig gewonden zijn gevallen.
Dat was niet de eigenaar.. maar een medewerker..quote:Op dinsdag 4 augustus 2015 11:16 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
De winkeleigenaar heeft wel flink meegeholpen door na de eerste herrie al zijn klanten direct naar buiten te sturen. Die zijn dus net ontkomen.
Is het zo gegaan dan? Zei iemand het kan niet en toen zei het bedrijf in kwestie: het kan wel én we doen het voor 10000 euro minder.quote:Op dinsdag 4 augustus 2015 11:13 schreef Zolderkamer het volgende:
[..]
Het moet voor nop... als iedereen zegt dat het niet kan op die manier, moet je dat geloven en niet toch nog iemand kunnen vinden die goedkoper kan.. Daar zit de eigenlijke fout...
Ook goed.quote:Op dinsdag 4 augustus 2015 11:17 schreef Zolderkamer het volgende:
[..]
Dat was niet de eigenaar.. maar een medewerker..
Zo gaan bijna alle werken.. op inschrijving..quote:Op dinsdag 4 augustus 2015 11:18 schreef Sapstengel het volgende:
[..]
Is het zo gegaan dan? Zei iemand het kan niet en toen zei het bedrijf in kwestie: het kan wel én we doen het voor 10000 euro minder.
Er was maar 1 inschrijving schijnbaar:quote:Op dinsdag 4 augustus 2015 10:30 schreef Leandra het volgende:
[..]
Misschien had het bedrijf van papa Zwagerman de bieding voor de klus verloren....
Google Cachequote:Er heeft slechts 1 gegadigde ingeschreven: de aannemingscombinatie van Mourik Groot Ammers / BSB Staalbouw.
Dat is natuurlijk onzin. Hef en Hijswerktuigen is een specialisme dat je pas dan onder de knie krijgt als je daarmee in je carrière te maken krijgt. Als HTSer ben je breed opgeleid en leer je het vak pas in de praktijk door oude rotten die hun kennis overdragen en je die dan daarna zelf gaat uitbreiden. Zo ben ik na mijn WTB technische opleiding in de piping terecht gekomen en daar leer je niets van op een technische school.quote:Op dinsdag 4 augustus 2015 08:37 schreef Loekie1 het volgende:
[..]
Misschien een idee om de HTS weer in ere te herstellen?
Zo'n hoge kraan met scheve delen hoeft maar een beetje te gaan wiebelen en het kantelmechanisme treedt in werking. Dat zie ik ook wel met mijn kunstacademie. Zet een model op één been, geef hem een zetje en hij valt om.
Duidelijk dat Loekie1 met dr kunstacademie er meer verstand heeft dan dit miljoenenbedrijf hoor.quote:Op dinsdag 4 augustus 2015 11:30 schreef Cherna het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk onzin. Hef en Hijswerktuigen is een specialisme dat je pas dan onder de knie krijgt als je daarmee in je carrière te maken krijgt. Als HTSer ben je breed opgeleid en leer je het vak pas in de praktijk door oude rotten die hun kennis overdragen en je die dan daarna zelf gaat uitbreiden. Zo ben ik na mijn WTB technische opleiding in de piping terecht gekomen en daar leer je niets van op een technische school.
Bovendien is Mourik een zeer deskundige onderneming, want deze firma is ook in de petrochemische industrie vaak bij hijsklussen betrokken.
Bij iedere hijsklus word er een hijsplan gemaakt. Dat ook nog eens door tal van specialisten word gecontroleerd. Wind, stabiliteit, omgeving, gewicht, krachten etc etc worden allemaal meegenomen. Fouten kunnen natuurlijk gemaakt worden maar dat hoeft niets met het plan te maken te hebben. je moet je ook aan een plan houden. Wie weet wat er mis is gegaan. Laten we het onderzoek maar afwachten waar ook de kraanmachinisten aan deelnemen.
Er zijn regels zat. Te veel zelfs nog als je het mij vraagt. Zoveel regels dat daar veel tijd aan verloren gaat.quote:Op dinsdag 4 augustus 2015 11:06 schreef Weltschmerz het volgende:
Dan is het heel makkelijk roepen om 'minder regeltjes' maar je kunt niet alles aan het bedrijfsleven overlaten zo blijkt.
Als het twee Poolse uitzendkrachten op hun eerste klus waren, hadden ze het dan ook gezegd?quote:Op dinsdag 4 augustus 2015 11:46 schreef Zolderkamer het volgende:
Statement Peinemann Holding
Op maandagmiddag 3 augustus heeft er in Alphen aan den Rijn een ongeval plaatsgevonden bij het plaatsen van een brugdek. Ons bedrijf is daarbij betrokken; de omgevallen kranen zijn van Peinemann, de kraanmachinisten werken al jarenlang bij ons bedrijf. Op dit moment is er nog veel onduidelijk. Wij zijn ontdaan door deze afschuwelijke gebeurtenis en onze gedachten gaan uit naar degenen die betrokken zijn zoals slachtoffers, omwonenden en anderszins betrokkenen. De coördinatie en informatievoorziening is momenteel in handen van de gemeente en hulpdiensten ter plaatse. Op dit moment kunnen wij nog niets zeggen over de oorzaak; de onderzoeken daar naar zijn in volle gang.
De Directie van Peinemann Holding
http://www.peinemann.nl/n(...)holding/?news_page=1
Ah, toen de klus aangeboden werd was papa Zwagerman nergens dus....quote:Op dinsdag 4 augustus 2015 11:27 schreef AchJa het volgende:
[..]
Er was maar 1 inschrijving schijnbaar:
[..]
Google Cache
Geen idee.. Peinnemann is een oa een soort uitzendbureau.. ze leveren kranen hoe en waar je wilt.. koop/huur/lease met en zonder personeel etc...quote:Op dinsdag 4 augustus 2015 12:08 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Als het twee Poolse uitzendkrachten op hun eerste klus waren, hadden ze het dan ook gezegd?
De verschillende betrokkenen hebben hun verklaring trouwens wel heel erg gecopy-pasted. Zal wel in opdracht van de gemeente zijn.
Zwaartekracht denk ik, pompom. Altijd weer hetzelfde gedonder.quote:Op dinsdag 4 augustus 2015 09:00 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Ik weet niet wat de oorzaak was. Jij kennelijk wel?
Hoe die constructie bij deze klus in elkaar is gestoken weet ik ook niet. Het zal best zo kunnen zijn dat Mourik het hijsplan heeft gemaakt en Peinnemann is ingehuurd voor deze klus. Maar goed ik ben wel benieuwd wat er nu mis is gegaan. Als het al openbaar word gemaakt.quote:Op dinsdag 4 augustus 2015 12:17 schreef Zolderkamer het volgende:
[..]
Geen idee.. Peinnemann is een oa een soort uitzendbureau.. ze leveren kranen hoe en waar je wilt.. koop/huur/lease met en zonder personeel etc...
Maar volgens mij hebben ze niets met de planning, uitvoering of ontwerp te maken..
En BSB doet volgens mij ook niets op dat gebied, behalve vertellen of de brug aankan wat ze ermee willen doen en de scharnieren vastzetten...
Er is iig geklooi geweest met ballastgewicht (ik denk zelf in 1 van de pontons)quote:Op dinsdag 4 augustus 2015 12:23 schreef Cherna het volgende:
[..]
Hoe die constructie bij deze klus in elkaar is gestoken weet ik ook niet. Het zal best zo kunnen zijn dat Mourik het hijsplan heeft gemaakt en Peinnemann is ingehuurd voor deze klus. Maar goed ik ben wel benieuwd wat er nu mis is gegaan. Als het al openbaar word gemaakt.
Waarom zou dat deel afgeschreven zijn?quote:Op dinsdag 4 augustus 2015 10:32 schreef raptorix het volgende:
[..]
Als ie afgeschreven is, zouden ze hem dan niet gewoon in stukken lassen snijden, en dat afvoeren?
Deze kranen hebben geen kantelmechanisme.quote:Op dinsdag 4 augustus 2015 08:37 schreef Loekie1 het volgende:
[..]
Zo'n hoge kraan met scheve delen hoeft maar een beetje te gaan wiebelen en het kantelmechanisme treedt in werking.
Dat zou ideaal zijn.quote:Op dinsdag 4 augustus 2015 12:32 schreef Deshain het volgende:
[..]
Deze kranen hebben geen kantelmechanisme.
Hoe zit het met het gemeentelijke toezicht bij dit soort klussen?quote:Op dinsdag 4 augustus 2015 12:38 schreef Cherna het volgende:
Voor de liefhebbers:
Een voorbeeld van de eisen die Essent stelt voor hijswerkzaamheden. Een stappenplan waarbij je kunt zien wanneer een hijsplan vereist is en een voorbeeld van Mammoet. Aan dit alles kun je al zien wat er zoal bij komt kijken. Er zijn dus meer dan genoeg regels en voorschriften om een hijsklus tot een goed einde te brengen waarbij ook nog eens diverse controle op uitvoering plaats vind. Je zult ook bij de gemeente moeten kijken die uiteindelijk de opdracht verstrekt heeft.
https://www.essent.nl/ext(...)ijswerkzaamheden.pdf
Weet je überhaupt wel wat een kantelmechanisme is? En wat hebben dit soort kranen aan een kantelmechanisme? En waarom vraag ik dit aan een vrouwquote:
Dat durf ik niet te zeggen. Maar als opdrachtgever ben je ook voor een deel verantwoordelijk lijkt mij. Je zult als opdrachtgever op zijn minst moeten kijken of het allemaal naar wens is. Je maakt immers de scope voor een klus. Bovendien moet ook een opdrachtgever tekeningen en ontwerpen goedkeuren. Maar in hoeverre dit nu van toepassing is durf ik niet te zeggen.quote:Op dinsdag 4 augustus 2015 12:40 schreef Loekie1 het volgende:
[..]
Hoe zit het met het gemeentelijke toezicht bij dit soort klussen?
Nou ja, kan me voorstellen dat als hij bijvoorbeeld om een bevestigingspunt gevallen is, dat dat beschadigt is.quote:Op dinsdag 4 augustus 2015 12:30 schreef bedachtzaam het volgende:
[..]
Waarom zou dat deel afgeschreven zijn?
Mjah, dit soort documenten (weet ik uit ervaring) hebben een hoog copy/paste gehalte, dat zo een plan er is, is meestal vooral omdat het verplicht is. Bij ons op het werk hebben we vergelijkbare documenten voor releases van software, maar eigenlijk is alleen het stappenplan interessant, de rest is vooral bureaucratisch geneuzel.quote:Op dinsdag 4 augustus 2015 12:38 schreef Cherna het volgende:
Voor de liefhebbers:
Een voorbeeld van de eisen die Essent stelt voor hijswerkzaamheden. Een stappenplan waarbij je kunt zien wanneer een hijsplan vereist is en een voorbeeld van Mammoet. Aan dit alles kun je al zien wat er zoal bij komt kijken. Er zijn dus meer dan genoeg regels en voorschriften om een hijsklus tot een goed einde te brengen waarbij ook nog eens diverse controle op uitvoering plaats vind. Je zult ook bij de gemeente moeten kijken die uiteindelijk de opdracht verstrekt heeft.
https://www.essent.nl/ext(...)ijswerkzaamheden.pdf
Als je niet precies weet wat ik bedoel zie je het inderdaad makkelijk over het hoofd. Op 0.44 gaan een paar kabels (die ik in het plaatje in de spoiler rood omkaderd heb) bewegen. Twee seconden daarna gaan de eerste bouwlui rennen, en weer twee seconden daarna gaan diezelfde kabels zwiepen. Vervolgens gaat de hele hijskraanconstructie draaien en raakt ie uit balans (omdat die kabels zijn losgeschoten misschien?).quote:Op dinsdag 4 augustus 2015 06:51 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ik speel hem nu keer of 20 af, maar zie echt niets losschieten, wel heb ik idee dat de achterste kraan al niet goed staat, je ziet duidelijk dat deze al naar achter helt.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Voor het gemak is hier de video nog eens.
Niet bizar, dat gebeurt wel vaker, bijvoorbeeld ook toen het oude brugdeel in 2011 verwijderd werd, alleen werd dat veel beter aangepakt.quote:Op dinsdag 4 augustus 2015 08:08 schreef Loekie1 het volgende:
Oftewel wat een BIZAR idee om met hijskranen te werken op een ponton.
Dat bestaat niet mevrouw de deskundige, omdat je met een kraan altijd met momenten te maken hebt.quote:
Het document word pas van belang als het mis gaat. Als er dan ook maar op een gebied iets is afgeweken van de regels hangt degene die daar is vanaf geweken. Het word bizar als de regels die zijn opgesteld door specialisten niet deugen of niet werkbaar zijn. Dan nog is degene die zich niet aan de regels heeft gehouden de lul. Dat is het trieste van deze bureaucratie. De regels worden dan weer aangepast na het onderzoek.quote:Op dinsdag 4 augustus 2015 12:54 schreef raptorix het volgende:
[..]
Mjah, dit soort documenten (weet ik uit ervaring) hebben een hoog copy/paste gehalte, dat zo een plan er is, is meestal vooral omdat het verplicht is. Bij ons op het werk hebben we vergelijkbare documenten voor releases van software, maar eigenlijk is alleen het stappenplan interessant, de rest is vooral bureaucratisch geneuzel.
Als die zijn tijd in veilige techniek steekt dan zal dat met die extra tijd wel meevallen.quote:Op dinsdag 4 augustus 2015 11:57 schreef Cherna het volgende:
[..]
Er zijn regels zat. Te veel zelfs nog als je het mij vraagt. Zoveel regels dat daar veel tijd aan verloren gaat.
Een enigneer is gemiddeld 60% van zijn werk administratief bezig. Tijd die beter gestoken kan worden in techniek.
Dat heeft ook met de handhaving te maken lijkt me, maar het gaat niet om meer of minder. Je moet goede regels maken, als er dan een roep is om 'al die regeltjes af te schaffen' is het onwaarschijnlijk dat je de goeie overhoudt.quote:Maar helaas zijn we in een claim cultuur terecht gekomen.
Voordat er zoveel regels waren werd er ook gebouwd en ook toen ging het wel eens mis. Dat is met regels niet minder geworden.
Dat vraag je je helemaal niet af, niet van die gekke dingen posten.quote:Op dinsdag 4 augustus 2015 13:12 schreef Loekie1 het volgende:
Ik vraag me af hoeveel poezen er overleden zijn. Daar is met geen woord over gerept.
Ik vind een hond verschrikkelijk, het zal jouw hondje maar zijn dat bekneld heeft gezeten. Maar er zitten ook poezen in huizen.quote:Op dinsdag 4 augustus 2015 13:13 schreef Rabieluh het volgende:
[..]
Dat vraag je je helemaal niet af, niet van die gekke dingen posten.
De meeste poezen zitten niet binnen maar zijn in de tuin van de buren aan het schijten.quote:Op dinsdag 4 augustus 2015 13:14 schreef Loekie1 het volgende:
[..]
Ik vind een hond verschrikkelijk, het zal jouw hondje maar zijn dat bekneld heeft gezeten. Maar er zitten ook poezen in huizen.
Helaas maar zo werkt het niet. Waar ook de zorg mee te maken heeft en vele andere beroepsgroepen geld ook voor een techneut. Dat is nu hier moeilijk uit te leggen in een forum. Maar iedere engineer zal het wel grotendeels met mij eens zijn. Een van de redenen dat ik gestopt ben met engineering. Ik kon namelijk niet meer de kwaliteit bieden die ik me wenste door tijdsdruk en administratieve rompslomp. Nog maar te zwijgen over de verschraling binnen de technische vakgebieden.quote:Op dinsdag 4 augustus 2015 13:09 schreef Weltschmerz het volgende:
Als die zijn tijd in veilige techniek steekt dan zal dat met die extra tijd wel meevallen.
Stop maar met zoeken mannen. .We hebben het hoor.quote:Op dinsdag 4 augustus 2015 13:20 schreef Loekie1 het volgende:
Ik weet nu al dat de hoofdoorzaak haast was. Dat kun je namelijk aan de reconstructie van het AD aflezen. Als er problemen met de ballast zijn - die blijkbaar niet zijn opgelost - dan stel je het uit maar het moest blijkbaar per se gisteren gebeuren.
Loekie...quote:Op dinsdag 4 augustus 2015 13:20 schreef Loekie1 het volgende:
Ik weet nu al dat de hoofdoorzaak haast was.
quote:Op dinsdag 4 augustus 2015 12:58 schreef sneakydesert het volgende:
[..]
Als je niet precies weet wat ik bedoel zie je het inderdaad makkelijk over het hoofd. Op 0.44 gaan een paar kabels (die ik in het plaatje in de spoiler rood omkaderd heb) bewegen. Twee seconden daarna gaan de eerste bouwlui rennen, en weer twee seconden daarna gaan diezelfde kabels zwiepen. Vervolgens gaat de hele hijskraanconstructie draaien en raakt ie uit balans (omdat die kabels zijn losgeschoten misschien?).Ah thx, ik zat te kijken bij het ophangpunt. Wellicht handig als toevoeging van de TS.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Voor het gemak is hier de video nog eens.🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
Journalistiek vs. de onderzoekraad. Ik wacht liever de uitslag van het laatste af.quote:Op dinsdag 4 augustus 2015 13:20 schreef Loekie1 het volgende:
Ik weet nu al dat de hoofdoorzaak haast was. Dat kun je namelijk aan de reconstructie van het AD aflezen. Als er problemen met de ballast zijn - die blijkbaar niet zijn opgelost - dan stel je het uit maar het moest blijkbaar per se gisteren gebeuren.
Precies.quote:Op dinsdag 4 augustus 2015 13:30 schreef sneakydesert het volgende:
[..]
Journalistiek vs. de onderzoekraad. Ik wacht liever de uitslag van het laatste af.
Vergeet de hamsters niet!quote:Op dinsdag 4 augustus 2015 13:33 schreef Deshain het volgende:
Ik vraag me af hoeveel parkieten er overleden zijn. Daar is met geen woord over gerept.
[..]
Als je niet precies weet wat ik bedoel zie je het inderdaad makkelijk over het hoofd. Op 0.44 gaan een paar kabels (die ik in het plaatje in de spoiler rood omkaderd heb) bewegen. Twee seconden daarna gaan de eerste bouwlui rennen, en weer twee seconden daarna gaan diezelfde kabels zwiepen. Vervolgens gaat de hele hijskraanconstructie draaien en raakt ie uit balans (omdat die kabels zijn losgeschoten misschien?).De kabel is naar mijn mening de ketting van een kettingtakel.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Voor het gemak is hier de video nog eens.
Hier kun je zien hoe het aangepakt is.
Voorbeeld
De waarheid in iemands hoofd is vaak onbuigzamer dan het sterkste staal.
Nee niet toevoegen, dat zijn stuurkabels, die horen los te hangen, daarmee richten hijsassistenten op de grond de last. Die kabels gaan zo ver opzij omdat de assistenten wegrennen en daarna de kabels loslaten.quote:Op dinsdag 4 augustus 2015 13:26 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ah thx, ik zat te kijken bij het ophangpunt. Wellicht handig als toevoeging van de TS.
Kettingtakel? wat wil je daarmee doen?quote:Op dinsdag 4 augustus 2015 13:41 schreef bedachtzaam het volgende:
[..]
De kabel is naar mijn mening de ketting van een kettingtakel.
Hier kun je zien hoe het aangepakt is.
Voorbeeld
[ afbeelding ]
Das een goede vraag, wellicht de last in de juiste hoek kunnen zetten misschien voor het bevestigen?quote:Op dinsdag 4 augustus 2015 13:44 schreef hottentot het volgende:
[..]
Kettingtakel? wat wil je daarmee doen?
Een last van 200ton in de juiste hoek zetten voor het takelen met een kettingtakel? Die juiste hoek bepaal je in dit geval door de plaatsing van de ophangpunten.quote:Op dinsdag 4 augustus 2015 13:49 schreef bedachtzaam het volgende:
[..]
Das een goede vraag, wellicht de last in de juiste hoek kunnen zetten misschien voor het bevestigen?
Ik heb het niet bedacht.
Je hebt gelijk, het zijn touwen, de ketting van de takel hangt langs het frame.quote:Op dinsdag 4 augustus 2015 13:52 schreef hottentot het volgende:
[..]
Een last van 200ton in de juiste hoek zetten voor het takelen met een kettingtakel? Die juiste hoek bepaal je in dit geval door de plaatsing van de ophangpunten.
Je ziet overduidelijk de mensen beneden staan met de touwen in de handen. Als ze naar links wegrennen nemen ze de touwen eerst nog mee, als ze ze loslaten dan vallen ze terug.
Er liggen er ook twee naast elkaarquote:Op dinsdag 4 augustus 2015 13:52 schreef crystal_meth het volgende:
Is die vaargeul breed genoeg om twee pontons naast elkaar te leggen? Een platform over twee pontons zou een stabielere basis geweest zijn.
edit: alhoewel, op die foto's lijken ze breder dan op het filmpje... nevermind
bronquote:LEIDEN - Een man is zaterdagochtend tijdens werkzaamheden aan de brug over de Oude Rijn op de A44 zwaargewond geraakt.
Door Internetredacteur - 25-7-2015, 11:08 (Update 25-7-2015, 13:15)
Een betonblok viel uit de hijskraan en kwam deels op de man terecht. Hij raakte hierdoor bekneld. De man is naar een ziekenhuis gebracht.
De arbeidsinspectie gaat onderzoek doen. Of de harde wind iets met het ongeval te maken heeft, is niet bekend.
Veel hulpdiensten kwamen ter plaatse. Onder meer de traumahelikopter landde op de brug, die dit weekend is afgesloten wegens onderhoud.
ja, was op het filmpje niet goed te zien, zag daarna pas de luchtfoto en het promotiefilmpje.quote:Op dinsdag 4 augustus 2015 14:20 schreef hottentot het volgende:
[..]
Er liggen er ook twee naast elkaar
Een ponton welke het brugdeel aanvoert namelijk, daarmee is de ruimte wel op. Tevens kun je niet te breed gaan, want de constructie als geheel moet nog verplaatsbaar zijn en door de opening in het wegdek passen.
Hij hangt toch juist goed voor de rechteroever, de twee poten worden afgezonken in de bevestiging van het scharnier gedeelte. Die dingen worden geplaatst in de openstaande stand, precies goed dus.quote:Op dinsdag 4 augustus 2015 15:12 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
ja, was op het filmpje niet goed te zien, zag daarna pas de luchtfoto en het promotiefilmpje.
Hoe wilde men dat stuk van de brug trouwens aanbrengen? Aan de stand te zien hoort het op de rechteroever (die waar het gevallen is), dan zou men de kranen moeten draaien terwijl men de afstand tussen de pontons vergroot?
Op dit filmpje van een vorige verwijdering van het brugdek 4 jaar geleden zie je vanaf ongeveer 3:20 de toen gebruikte methode, uiteraard andersom omdat het verwijdering was. Daar gebruiken ze 1 kraan op het ponton, met nog een 2 kranen op het talud. Het verschil is ook dat ze daar de klep gelijk verticaal op een ponton tussen de brug zetten en niet nog gaan varen met het brugdeel hangend aan de kranen.quote:Op dinsdag 4 augustus 2015 15:15 schreef hottentot het volgende:
[..]
Hij hangt toch juist goed voor de rechteroever, de twee poten worden afgezonken in de bevestiging van het scharnier gedeelte. Die dingen worden geplaatst in de openstaande stand, precies goed dus.
En de pontons passen in de opening van het wegdek, men neemt het deel tussen de kranen in. Sleept de pontons naar de goede plek, kranen draaien iets verder door en laten de last op plek zakken. De pontons blijven aan elkaar vastzitten, men kan de punten van de kranen langs elkaar draaien.
ROFLquote:
Als je nou 5 minuten wacht, dan weet je het.quote:Op dinsdag 4 augustus 2015 15:55 schreef Zelfscanner het volgende:
Wat willen ze om 16:00 uur nou zeggen?
4 uur is cup a soup natuurlijk.quote:Op dinsdag 4 augustus 2015 16:01 schreef spijkerbroek het volgende:
Wat een verrassing. Uitgesteld tot 16:15
Hmm.. hoe laat is dat ongeluk gisteren gebeurd? Ook rond 4 uur toch?quote:Op dinsdag 4 augustus 2015 16:01 schreef Zelfscanner het volgende:
[..]
4 uur is cup a soup natuurlijk.
AD komt er nu ook mee:quote:Op dinsdag 4 augustus 2015 14:36 schreef Ryan3 het volgende:
Op 25 juli ook al ongeluk met takelen bij brug, men zegt dat het om hetzelfde bedrijf gaat.
[ afbeelding ]
[..]
bron
Nou je het zegtquote:Op dinsdag 4 augustus 2015 16:02 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
Hmm.. hoe laat is dat ongeluk gisteren gebeurd? Ook rond 4 uur toch?
Elk kraanbedrijf heeft wel eens een ongeluk. En als er een groot gebeurd, dan komt zelf het kleinste opeens naar boven. (waarmee ik niet zeg dat ze niet in de fout gegaan zijn)quote:Op dinsdag 4 augustus 2015 16:02 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
AD komt er nu ook mee:
http://www.ad.nl/ad/nl/35(...)en-bij-ongeluk.dhtml
Nou, het is duidelijk dan. Cup a Soup is de schuldige.quote:
Nou, die kunnen de komende tijd dus ook fluiten naar opdrachten.quote:Op dinsdag 4 augustus 2015 16:02 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
AD komt er nu ook mee:
http://www.ad.nl/ad/nl/35(...)en-bij-ongeluk.dhtml
Checkquote:Op dinsdag 4 augustus 2015 16:13 schreef Zelfscanner het volgende:
Geef even een bericht als het begint. TV moeten delen
quote:
slecht beeld en geluid.quote:
Nee?quote:
Ik dacht dat je die geweldige vraag van NOS-man bedoelde:quote:
Wat wil je dan, dat ze terwijl het onderzoek nog moet plaatsvinden vast wat dingen gaat roepen die later helemaal niet blijken te kloppen?quote:
In iedergeval iets. Anders is die persco voor niets.quote:Op dinsdag 4 augustus 2015 16:27 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Wat wil je dan, dat ze terwijl het onderzoek nog moet plaatsvinden vast wat dingen gaat roepen die later helemaal niet blijken te kloppen?
Ze moeten voor de vorm allemaal even de kritische journalist uithangen en proberen om de burgemeester alvast prematuur een schuldige te laten aanwijzen - een poging waarvan ze hopelijk zelf allemaal weten dat die nooit gaat slagen. Het is puur toneel, het slaat werkelijk nergens op.quote:Op dinsdag 4 augustus 2015 16:28 schreef spijkerbroek het volgende:
Rommelige persco.. de journalisten roeptoeteren maar wat door elkaar heen
Maar wel minder risicoquote:Op dinsdag 4 augustus 2015 16:36 schreef spijkerbroek het volgende:
Ook als de huizen ontruimd zouden zijn, waren die kranen nog steeds omgevallen.
manmanman wat een gigantische nonsensvragen
Mevrouw haar dienst zit erop en wilt naar huis. (Die er wel staat)quote:Op dinsdag 4 augustus 2015 16:37 schreef MakkieR het volgende:
Burgemeester kwam mij behoorlijk geïrriteerd over vooral na een van die laatste vragen over de risico's die voor lief zijn genomen. Moet een bekwaam burgemeester dan niet deze kritische vragen gewoon kunnen beantwoorden in plaats van de persconferentie meteen te blokkeren en weg te lopen van alle resterende vragen.
Ontruimen levert ook risico op. Je kunt bewoners niet dwingen om hun huizen te verlaten en er moet politie in het ontruimingsgebied zijn om de huizen te beschermen tegen plunderaars.quote:
Die vraag zal de onderzoeksraad stellen en beantwoorden.quote:Op dinsdag 4 augustus 2015 16:39 schreef MakkieR het volgende:
Overigens mis ik de vraag en antwoord hoe gaan we dit in de toekomst voorkomen.
Dat kan niet.quote:Op dinsdag 4 augustus 2015 16:39 schreef MakkieR het volgende:
Lijkt me niet een vraag waar de burgemeester van een of ander vinexdorp een antwoord op moet geven.quote:Op dinsdag 4 augustus 2015 16:39 schreef MakkieR het volgende:
Geen bruggen meer bouwen.quote:Op dinsdag 4 augustus 2015 16:39 schreef MakkieR het volgende:
sorry maar dat is te makkelijk, als je er niet over na wilt denken dan kan helemaal niks in deze wereld. We kunnen immers ook naar de maan afreizen wat vijftig jaar geleden ook voor onmogelijk werd geacht.quote:
Een burgemeester hoeft niets te weten over hoe dit in de toekomst te voorkomen is.quote:Op dinsdag 4 augustus 2015 16:42 schreef MakkieR het volgende:
sorry maar dat is te makkelijk, als je er niet over na wilt denken dan kan helemaal niks in deze wereld. We kunnen immers ook naar de maan afreizen wat vijftig jaar geleden ook voor onmogelijk werd geacht.
Maar ook naar de maan reizen levert risico's op. Net als dat er na een neergestoord vliegtuig nog gewoon vliegtuigen kunnen neerstorten. 100% is nergens mogelijk.quote:Op dinsdag 4 augustus 2015 16:42 schreef MakkieR het volgende:
[..]
sorry maar dat is te makkelijk, als je er niet over na wilt denken dan kan helemaal niks in deze wereld. We kunnen immers ook naar de maan afreizen wat vijftig jaar geleden ook voor onmogelijk werd geacht.
Ja, 'we' willen met alle geweld geïnformeerd worden. Dan krijg je dit, dat er verder nog niets te vertellen was kon je op je vingers natellen natuurlijk.quote:Op dinsdag 4 augustus 2015 16:42 schreef spijkerbroek het volgende:
Maar goed, het enige nieuwe is dat 7 bewoners in een hotel hebben geslapen, en dat de aannemer geld beschikbaar stelt voor bewoners en winkeliers.
2000 per bewoner toch? En 5000 per ondernemer. Was dat per dag of hoe? En als ze met zn 6en wonen?quote:Op dinsdag 4 augustus 2015 16:42 schreef spijkerbroek het volgende:
Maar goed, het enige nieuwe is dat 7 bewoners in een hotel hebben geslapen, en dat de aannemer geld beschikbaar stelt voor bewoners en winkeliers.
Gelukkig is dat elke keer goedgegaan.quote:Op dinsdag 4 augustus 2015 16:42 schreef MakkieR het volgende:
[..]
Dus je zegt dan dat deze gemeente geen behoefte heeft om te leren van de fouten die zijn gemaakt.quote:Op dinsdag 4 augustus 2015 16:43 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
Een burgemeester hoeft niets te weten over hoe dit in de toekomst te voorkomen is.
Daar is de onderzoeksraad voor.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op dinsdag 4 augustus 2015 16:47 schreef J0kkebr0k het volgende:
Komt er eigenlijk een monument ter nagedachtenis aan deze tragedie? Is daar nog iets over gezegd?Een stille tocht voor de hond is wel op z'n plaats.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Carpe Libertatem
wtf.. hoe haal je dát in godsnaam uit mijn reactie?quote:Op dinsdag 4 augustus 2015 16:47 schreef MakkieR het volgende:
Dus je zegt dan dat deze gemeente geen behoefte heeft om te leren van de fouten die zijn gemaakt.
je zegt net een burgemeester (gemeente) hoeft niets te weten, dat lijkt mij niet wijs.quote:Op dinsdag 4 augustus 2015 16:49 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
wtf.. hoe haal je dát in godsnaam uit mijn reactie?
Ik zeg een burgemeester idd, niet de gemeente.quote:Op dinsdag 4 augustus 2015 16:50 schreef MakkieR het volgende:
je zegt net een burgemeester (gemeente) hoeft niets te weten, dat lijkt mij niet wijs.
Bijna goed. Wat een burgemeester niet hoeft, is zelf uitzoeken wat er moet gebeuren en hoeft daar al helemáál geen antwoord op te hebben op 24 uur na het ongeval. De experts bij de ongevallenraad en dergelijken mogen dat uitzoeken, en daarna is het aan de burgemeester (deze en de 397 andere) om te zorgen dat de aanbevelingen in hun gemeente worden geborgd. Heeft niets met desinteresse te maken, maar met de verantwoordelijkheden daar leggen waar ze horen.quote:Op dinsdag 4 augustus 2015 16:50 schreef MakkieR het volgende:
[..]
je zegt net een burgemeester (gemeente) hoeft niets te weten, dat lijkt mij niet wijs.
Komt er eigenlijk een monument ter nagedachtenis aan deze tragedie? Is daar nog iets over gezegd?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.In de vorm van een hijskraan
De kassamiep laten scannen is silver maar zelfscannen is goud!
je begrijpt toch wel dat de burgemeester spreekt namens de gemeente tijdens deze persconferentie. Dus de Burgemeester is wel degelijk de gemeente.quote:Op dinsdag 4 augustus 2015 16:53 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
Ik zeg een burgemeester idd, niet de gemeente.
Ik had het over de taak van de burgemeester, niet over de rol die de burgemeester in deze persconferentie speelt.quote:Op dinsdag 4 augustus 2015 16:56 schreef MakkieR het volgende:
je begrijpt toch wel dat de burgemeester spreekt namens de gemeente tijdens deze persconferentie. Dus de Burgemeester is wel degelijk de gemeente.
en ik heb het over de burgemeester als onderdeel van de gemeente die wel degelijk de taak heeft om uit te zoeken wat zij (de gemeente )kunnen leren van de fouten die zijn gemaakt betreft het uitgeven van vergunningen, eventuele evacuatie plannen of het informeren van de gevaren dat vrijkomt bij zo'n riskante operatie. En dan zeg ik maar wat onderwerpen die vast te sprake kunnen komen bij interne vergaderingen.quote:Op dinsdag 4 augustus 2015 16:57 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
Ik had het over de taak van de burgemeester, niet over de rol die de burgemeester in deze persconferentie speelt.
Komt er eigenlijk een monument ter nagedachtenis aan deze tragedie? Is daar nog iets over gezegd?RTL4 megasupersterren gaan wrs wel een liedje maken, waaraan niemand wat verdient.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.I´m back.
Ja, dan is Mark Rutte ook verantwoordelijk.quote:Op dinsdag 4 augustus 2015 17:01 schreef MakkieR het volgende:
en ik heb het over de burgemeester als onderdeel van de gemeente die wel degelijk de taak heeft om uit te zoeken wat zij (de gemeente )kunnen leren van de fouten die zijn gemaakt betreft het uitgeven van vergunningen, eventuele evacuatie plannen of het informeren van de gevaren dat vrijkomt bij zo'n riskante operatie. En dan zeg ik maar wat onderwerpen die vast te sprake kunnen komen bij interne vergaderingen.
quote:Op dinsdag 4 augustus 2015 17:02 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
RTL4 megasupersterren gaan wrs wel een liedje maken, waaraan niemand wat verdient.
Het zou zomaar kunnen dat een ramp als deze zijn weg vind tot aan te de tweede kamer dat was ook zo na de vuurwerkramp in Enschede waar de vergunningen veel strenger werden om bijvoorbeeld geen opslagplaatsen meer te hebben in woongebieden.quote:Op dinsdag 4 augustus 2015 17:02 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
Ja, dan is Mark Rutte ook verantwoordelijk.
[..]
Als je niet precies weet wat ik bedoel zie je het inderdaad makkelijk over het hoofd. Op 0.44 gaan een paar kabels (die ik in het plaatje in de spoiler rood omkaderd heb) bewegen. Twee seconden daarna gaan de eerste bouwlui rennen, en weer twee seconden daarna gaan diezelfde kabels zwiepen. Vervolgens gaat de hele hijskraanconstructie draaien en raakt ie uit balans (omdat die kabels zijn losgeschoten misschien?).Twee kranen aan de buitenkant van een ponton die ook nog eens gelijkertijd een enorm gewicht naar hun toe hijsen.....wie heeft dit verzonnen?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Voor het gemak is hier de video nog eens.
Peinemann Holding ontplooit activiteiten binnen een breed spectrum van de branche verhuur-verkoop van kranen, hoogwerkers, heftrucks en projecten daarmee etc. Denk dat het wel mee zal vallen voor wat betreft hun orderportefeuille.quote:Op dinsdag 4 augustus 2015 16:09 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Nou, die kunnen de komende tijd dus ook fluiten naar opdrachten.
Voor de kraanmachinist:quote:Op dinsdag 4 augustus 2015 17:02 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
RTL4 megasupersterren gaan wrs wel een liedje maken, waaraan niemand wat verdient.
Die blijven natuurlijk op vakantiequote:Op dinsdag 4 augustus 2015 17:15 schreef Glitter_Aardbei het volgende:
Gaan de koning en koningin nog geschokt daar staan kijken?
Er is dan ook niks ernstigs gebeurd, op wat materiële schade na.quote:Op dinsdag 4 augustus 2015 17:19 schreef Zelfscanner het volgende:
Die blijven natuurlijk op vakantie
En vervolgens een rekening van 500kquote:Op dinsdag 4 augustus 2015 17:06 schreef Perrin het volgende:
[..]
Voor de kraanmachinist:
Daar sta je dan
Ieder mens heeft een taak in dit leven
Alles gedaan om je voor te bereiden
Daar is het dan
Je belooft dat je alles zult geven
Iedere stap die je zette die leidde naar hier
En kijk om je heen
Wij filmen met je mee
Mijn neefje van 8.quote:Op dinsdag 4 augustus 2015 17:06 schreef DUTCHKO het volgende:
[..]
Twee kranen aan de buitenkant van een ponton die ook nog eens gelijkertijd een enorm gewicht naar hun toe hijsen.....wie heeft dit verzonnen?
550quote:Op dinsdag 4 augustus 2015 17:34 schreef Infection het volgende:
[..]
En vervolgens een rekening van 500k
Last wordt daar ook anders verdeeld, één kraan op het talud lijkt het grootste deel van het gewicht te dragen, bevestigd iets voorbij het midden van het brugdeel. De andere kraan (wat de derde doet is me niet duidelijk) heft het uiteinde omhoog om het in de gewenste stand te plaatsen.quote:Op dinsdag 4 augustus 2015 15:28 schreef Tourniquet het volgende:
[..]
Op dit filmpje van een vorige verwijdering van het brugdek 4 jaar geleden zie je vanaf ongeveer 3:20 de toen gebruikte methode, uiteraard andersom omdat het verwijdering was. Daar gebruiken ze 1 kraan op het ponton, met nog een 2 kranen op het talud. Het verschil is ook dat ze daar de klep gelijk verticaal op een ponton tussen de brug zetten en niet nog gaan varen met het brugdeel hangend aan de kranen.
Ik vind het allemaal maar overdreven hoe ermee word omgegaan. Het word m.i. groter gemaakt dan het is.quote:
Het is nu goed afgelopen ja.....maar dit moet natuurlijk gewoon voorkomen worden in de toekomst.quote:Op dinsdag 4 augustus 2015 17:44 schreef hottentot het volgende:
[..]
Ik vind het allemaal maar overdreven hoe ermee word omgegaan. Het word m.i. groter gemaakt dan het is.
Dat klopt, de instanties zullen hier ook lering uittrekken en misschien worden procedures veranderd. Maar daarmee hoeft het nog geen mediacircus te worden.quote:Op dinsdag 4 augustus 2015 17:45 schreef HiDiHo het volgende:
[..]
Het is nu goed afgelopen ja.....maar dit moet natuurlijk gewoon voorkomen worden in de toekomst.
Mee eens.quote:Op dinsdag 4 augustus 2015 17:44 schreef hottentot het volgende:
Ik vind het allemaal maar overdreven hoe ermee word omgegaan. Het word m.i. groter gemaakt dan het is.
Dat er geen gewonden/doden zijn gevallen, was gisteravond al bekend. De media vielen bij de persco net als gieren die burgemeester, die sjap van het OM en de directeur van het aannemersbedrijf aan. Volkomen overbodig.quote:Op dinsdag 4 augustus 2015 17:55 schreef opgebaarde het volgende:
We waren bang voor meerdere doden en dat er slachtoffers onder het puin lagen. Raar om dat onder de noemer komkommertijd te dumpen
Er zal en moet een schuldige worden aangewezen en bij voorkeur voordat er onderzocht is of die er is en zo ja wie.quote:
Idd. Al tijdens het vallen van de kranen had er eigenlijk al op de voorpagina van de kranten moeten staan wie de schuldige is.quote:Op dinsdag 4 augustus 2015 18:01 schreef Janneke141 het volgende:
Er zal en moet een schuldige worden aangewezen en bij voorkeur voordat er onderzocht is of die er is en zo ja wie.
Zo flauw kan ook de andere kant geschetst worden. Is dat wenselijk?quote:Op dinsdag 4 augustus 2015 18:03 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
Idd. Al tijdens het vallen van de kranen had er eigenlijk al op de voorpagina van de kranten moeten staan wie de schuldige is.
Nee. De impact van het ongeluk zou de leidraad moeten zijn.quote:Op dinsdag 4 augustus 2015 18:03 schreef opgebaarde het volgende:
Ah dus het aantal slachtoffers zou de leidraad moeten zijn?
Ja, dat was het ook.quote:Dat er geen gewonden zijn gevallen is bijna een wonder te noemen als je de schade ziet
En als er nu wel drie doden waren gevallen (lijkt mij met mijn lekenblik niet eens onmogelijk) dan had die burgemeester ook niet zo aangevallen mogen worden?quote:Op dinsdag 4 augustus 2015 18:06 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
Nee. De impact van het ongeluk zou de leidraad moeten zijn.
Voor lokale/regionale media: groot
Voor landelijke media: middel
Daar past een aanval, want dat was het bijna, op de burgemeester niet bij.
[..]
Ja, dat was het ook.
Nee, dan ook niet. Maar dan het wel een grotere impact gehad, en dan vragen nabestaanden ook om antwoorden, dus is het logisch dat er dan meer druk op ligt.quote:Op dinsdag 4 augustus 2015 18:10 schreef opgebaarde het volgende:
En als er nu wel drie doden waren gevallen (lijkt mij met mijn lekenblik niet eens onmogelijk) dan had die burgemeester ook niet zo aangevallen mogen worden?
Dat doe ik niet, maar dat mag jij vinden.quote:Begrijp best je punt maar ik heb de indruk dat je een beetje de boel chargeert.
Ik vind dat de Schuldige afgelopen Zaterdag al in een speciale editie van de krant zijn excuses aan had moeten bieden met daarin gelijk de bedragen die naar elke betrokkene zullen worden overgemaakt na het voorval, daarbij dienen de direct betrokkenen aan te kondigen dat zij gisteravond live op TV om hun eer te redden Hara-Kiri zullen plegen.quote:Op dinsdag 4 augustus 2015 18:03 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
Idd. Al tijdens het vallen van de kranen had er eigenlijk al op de voorpagina van de kranten moeten staan wie de schuldige is.
De hoeveelheid gewonden en doden bepaalt mede (of zelfs grotendeels) de impact van een ongeval en de daarbij behorende media-aandacht. Hier zijn gewonden noch doden gevallen, dan is er niet de nieuwswaarde die het nu krijgt, kranen vallen namelijk geregeld om en soms op een huis.quote:Op dinsdag 4 augustus 2015 18:10 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
En als er nu wel drie doden waren gevallen (lijkt mij met mijn lekenblik niet eens onmogelijk) dan had die burgemeester ook niet zo aangevallen mogen worden?
Begrijp best je punt maar ik heb de indruk dat je een beetje de boel chargeert.
Telegraaf (quote:Op dinsdag 4 augustus 2015 18:45 schreef beantherio het volgende:
De media is wel erg rellerig bezig. Op het AD koppen ze 'Gemeente Alphen wist van risico's plaatsen brugdeel' omdat er een Veiligheids-, Gezondheids- en Milieuplan is opgesteld waarin risico's zijn benoemd. Is dat niet juist de bedoeling van zo'n plan? Als dit blijkbaar zo'n kop waard is dan ben je als journaille niet meer heel integer.
Kranten tegenwoordig....quote:Op dinsdag 4 augustus 2015 18:45 schreef beantherio het volgende:
De media is wel erg rellerig bezig. Op het AD koppen ze 'Gemeente Alphen wist van risico's plaatsen brugdeel' omdat er een Veiligheids-, Gezondheids- en Milieuplan is opgesteld waarin risico's zijn benoemd. Is dat niet juist de bedoeling van zo'n plan? Als dit blijkbaar zo'n kop waard is dan ben je als journaille niet meer heel integer.
Is de manier waarop ze bezig zijn niet juist een manier om de strijd met de internetconcurrentie aan te gaan? Het gedrag van de journalisten op de persconferentie was redelijk tendentieus, ongefundeerd en nodeloos kwetsend. Als je begrijpt wat ik bedoel.quote:Op dinsdag 4 augustus 2015 18:51 schreef hottentot het volgende:
[..]
Kranten tegenwoordig....
En maar afvragen waarom ze zoveel lezers verliezen, deels natuurlijk door het internet, maar lezers zoals mij omdat kranten qua integriteit zelf een neerwaartse spiraal zijn ingedoken.
Ik begrijp wat je bedoelt. Maar een krant lees je toch voor de diepgang (tenminste dat was waarom ik altijd een krant las) voor het vluchtige nieuws was er het internet zoals bijvoorbeeld Fok!quote:Op dinsdag 4 augustus 2015 18:54 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Is de manier waarop ze bezig zijn niet juist een manier om de strijd met de internetconcurrentie aan te gaan? Het gedrag van de journalisten op de persconferentie was redelijk tendentieus, ongefundeerd en nodeloos kwetsend. Als je begrijpt wat ik bedoel.
Het was echt te genant voor woorden. Eigenlijk hadden ze na 2 minuten al moeten vertrekken, doei, we tikken wel even een persverklaring uit. Stelletje kleine kinderen daar.quote:Op dinsdag 4 augustus 2015 18:54 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Is de manier waarop ze bezig zijn niet juist een manier om de strijd met de internetconcurrentie aan te gaan? Het gedrag van de journalisten op de persconferentie was redelijk tendentieus, ongefundeerd en nodeloos kwetsend. Als je begrijpt wat ik bedoel.
Nu al..? Ik stel dat al in 1 van de eerste delen...quote:Op dinsdag 4 augustus 2015 13:20 schreef Loekie1 het volgende:
Eens. Als de politiek niet met reces was, dan was dit nieuws niet zo groot geweest. Zie hier een mooi voorbeeld van hoe de media bepalen waar de mensen over praten.quote:Op dinsdag 4 augustus 2015 17:44 schreef hottentot het volgende:
[..]
Ga je nu echt kranten afrekenen op het AD?!quote:Op dinsdag 4 augustus 2015 18:51 schreef hottentot het volgende:
[..]
Kranten tegenwoordig....
En maar afvragen waarom ze zoveel lezers verliezen, deels natuurlijk door het internet, maar lezers zoals mij omdat kranten qua integriteit zelf een neerwaartse spiraal zijn ingedoken.
AD is niet de enige die een stuk minder is dan jaren geleden.quote:Op dinsdag 4 augustus 2015 19:44 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Ga je nu echt kranten afrekenen op het kutAD?!
Trouw vind ik een erg prettige krant. Ik heb 'm samen met NRC Next en die combinatie doet het wat mij betreft erg goed.quote:Op dinsdag 4 augustus 2015 19:47 schreef hottentot het volgende:
[..]
AD is niet de enige die een stuk minder is dan jaren geleden.
Trouw nu en 10 jaar geleden is ook een wereld van verschil, vond het vroeger één van de betere (misschien wel de beste) krant, maar is zo dun door bezuinigingen en oppervlakkig geworden.
Vroeger jaren de trouw gehad omdat het rustige en diepgaande mij enorm aansprak, gelovig ben ik niet dus ik kan wat stukjes overslaan, maar verder een prima krant destijds. Nadat ze het aantal pagina's verkleinden een tijd na het overgaan op tabloid ben ik afgehaakt.quote:Op dinsdag 4 augustus 2015 19:51 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Trouw vind ik een erg prettige krant. Ik heb 'm samen met NRC Next en die combinatie doet het wat mij betreft erg goed.
Als ik het artikel lees, lijkt dit op een rapport die wordt gebruikt door opdrachtgevers om aanbiedingen te kunnen beoordelen. Met zo'n rapport weet je als opdrachtgever met wat voor (technische) oplossingen de aannemers komen, en kun je specifieker beoordelen of de aanbiedingen hout snijden, zowel op kosten als op technische uitvoerbaarheid, planning, en ja, dus ook risico's. Je kan ook als opdrachtgever zeggen dat je een bepaalde oplossing bij voorbaat niet wil vanwege zo'n studie.quote:Op dinsdag 4 augustus 2015 18:45 schreef beantherio het volgende:
Hoe meer je kennis hebt van dit soort materie, hoe sneller je door had dat journalisten uiteindelijk maar weinig snappen van de materie, net als tientallen andere risico die bij zo'n risico-analyse vooraf bekend zijn.quote:Op dinsdag 4 augustus 2015 18:45 schreef beantherio het volgende:
bezig. Op het AD koppen ze 'Gemeente Alphen wist van risico's plaatsen brugdeel' omdat er een Veiligheids-, Gezondheids- en Milieuplan is opgesteld waarin risico's zijn benoemd. Is dat niet juist de bedoeling van zo'n plan? Als dit blijkbaar zo'n kop waard is dan ben je als
QFTquote:Op dinsdag 4 augustus 2015 20:50 schreef Zelfscanner het volgende:
Mensen, het was gewoon de schuld van de Cup A Soup.
Heeft Lee Towers al gereageerd?quote:Op dinsdag 4 augustus 2015 20:54 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
QFT
Meneer van Vollenhove, leest u mee?
?quote:
Ik weet wie Lee Towers is, maar ik begrijp de grap (?) niet.quote:Op dinsdag 4 augustus 2015 21:55 schreef AchJa het volgende:
[..]
Gister begreep volgens mij Ryan3 hem ook als enige...
We zijn te oud denk ik...
quote:Op dinsdag 4 augustus 2015 21:57 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
Ik weet wie Lee Towers is, maar ik begrijp de grap (?) niet.
quote:Op dinsdag 4 augustus 2015 21:57 schreef Tourniquet het volgende:
[..]Oh.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
En wat heeft dat te maken met mijn opmerking?Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
quote:Op dinsdag 4 augustus 2015 21:57 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
Ik weet wie Lee Towers is, maar ik begrijp de grap (?) niet.
Wikiquote:toen hij door Willem Duys werd gepresenteerd als de zingende kraanmachinist uit Rotterdam
Zoals meneer van Vollenhoven verstand heeft van veiligheid, heeft/had Lee Towers het van hijskranen.quote:Op dinsdag 4 augustus 2015 21:58 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
Oh.
En wat heeft dat te maken met mijn opmerking?
Oh.quote:Op dinsdag 4 augustus 2015 22:00 schreef maily het volgende:
[..]
Zoals meneer van Vollenhoven verstand heeft van veiligheid, heeft/had Lee Towers het van hijskranen.
quote:Op dinsdag 4 augustus 2015 22:01 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
Oh.
Okee, het zal wel grappig zijn.
Aan zo'n opmerking heb ik ten minste iets. Dank.quote:Op dinsdag 4 augustus 2015 22:02 schreef Tourniquet het volgende:
Van Vollenhoven is trouwens sinds 2011 geen voorzitter meer van de Onderzoeksraad voor Veiligheid.
Komt er eigenlijk een monument ter nagedachtenis aan deze tragedie? Is daar nog iets over gezegd?Ze laten de puinzooi gewoon liggen met een bordje: Never forget.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Een paar cilinders en scharnieren aan de pontons en kranen... zodat ze de beweging van het vallen steeds kunnen herhalen en we maken er een groot opleidingscentrum van.. voor de bouwwereld, overheden, brandweer, politie, etcquote:Op dinsdag 4 augustus 2015 23:20 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Ze laten de puinzooi gewoon liggen met een bordje: Never forget.
http://www.vertikal.net/en/news/story/23450/quote:Two large cranes have gone over this afternoon in Alphen aan den Rijn, between Rotterdam and Amsterdam in the Netherlands. Initial estimates suggested that as many as 20 people were injured. In the end only one person had to be taken to hospital.
The two large All Terrain cranes were tandem lifting the main deck section of the Queen Juliana Bridge - as part of its restoration - from a delivery barge onto the lifting pontoon/barge that they were working from. As the two cranes lifted the deck from the delivery barge and slewed in opposite directions in order to rest the load on the rear of the barge on which the larger of the two cranes was based, the weight shifted, causing the barge on which the smaller crane was located to list a little on one side. This had an impact on the load position which exasperated the listing and load transfer between the two cranes. This caused the smaller one to tip over sideways, pulling the bridge deck with it.
Shortly afterwards the bridge deck hit the larger crane - a nine axle model - just as the load settled and applied a further dynamic loading, as a result it went over too.
Between the two cranes and the bridge section, four houses and including a restaurant and shops were flattened and initial reports claimed that 20 people had injuries of some sort or another. Thankfully there were no fatalities, so we assume that the crane operators managed to escape, not only with their lives but without serious injury. The emergency services and investigators are still on site.
http://www.heavyliftnews.(...)n-in-the-netherlandsquote:Op Maandag middag 3 Augustus 2015 is er een ernstig ongeval gebeurd bij het inhijsen van een brug deel in Alphen aan den Rijn. Het brugdeel werd aangevoerd op een apart ponton en de bedoeling was dat het met behulp van twee hydraulische kranen zou worden opgehesen en aan de andere kant op haar fundatie zou worden geplaatst.
Dit ging echter helemaal mis. Hoewel de "YouTube" video heel dudielijk laat zien wat er mis gaat, is het trekken van conclusies voorbarig en zal men eerst een gedegen onderzoek moeten uitvoeren. De bedrijven Mourik (hoofdaannemer), Peinemann (leveracier van de kranen) en Boskalis (leverancier van de ponton E-1601) zijn alle zeer gekwalificeerde bedrijven en ik kan mij niet voorstellen, dat deze complexe operatie niet tot in detail is uitgezocht en vast gelegd in een zogenaamde "Method Statement", waarin alle aspecten van deze operatie zijn uitgerekend en uitgewerkt.
Te denken valt aan:
Stabiliteit van beide pontons met daarop de kranen
Gewicht van het brugdeel en ligging van het zwaartepunt
Methode van ophijsen van de last en hijs stroppen
Stabiliteit van de hijslast zelf
Hijsvoorzieningen aan het brugdeel
Max. hijslast welke elke kraan bij een bepaalde radius mag hijsen
Methode van ballasten bij het zwenken van de kranen met last
Vast zetten van de kranen op de pontons
Wind belasting?
Last verdeling van de stempel poten op het dek van de pontons
Risiko Analyse
Ervaren kundige uitvooerder die de leiding heeft over het werk
Technische staat van beide hijs kranen
Ik hoop dat een gedegen onderzoek snel uitwijst wat hier mis is gegaan en kan mij niet voorstellen dat er geen andacht is besteed aan bovenstaande punten. Misschien is er iets kapot gegaan in de kraan (zwenkwerk van de achterste kraan, dat de druk van de slagzij van de ponton niet kan weerstaan???), of is de kraan aan dek verschoven, maar dat zijn alleen maar speculaties en daar komen we niet verder mee. Het zou alle partijen sieren indien zo spoedig mogelijk de oorzaak wordt vastgesteld en dit met de Industrie wordt gedeeld, zodat we van dit ongeval allemaal wat kunnen leren. Bij hydraulische kranen moet de kraan horizontaal opgesteld staan. Dat gaat hier al snel mis, en door de slagzij van de ponton, zou het zomaar kunnen dat het zwenkwerk van de achterste kraan het heeft begeven.
Ik ben gewoon verbijsterd maar ook enorm blij dat er geen (menselijke) slachtoffers zijn gevallen.quote:
Ja liever 10 keer de mensen allerhande onzin vertellen en bij de 10e versie zeggen dat dit nu echt het juiste verhaal is. Dat is goed voor het vertrouwen van het publiek in zulke onderzoeken.quote:Op woensdag 5 augustus 2015 07:47 schreef Loekie1 het volgende:
Pas over een jaar mogen we weten hoe dit heeft kunnen gebeuren.
Hoe meer je alles van te voren in elkaar zet, des te beter natuurlijk. Als je gewoon kranen op de markt hebt, die dat kunnen, dan zou ik niet weten waarom er op de bouwplaats gemonteerd moet worden.quote:Op woensdag 5 augustus 2015 00:55 schreef eigendeegcookie het volgende:
waarom is het niet handiger om met bv 4 losse reepjes brug aan te komen,
en die dan nadat ze op hun plaats zitten, aan mekaar te bevestigen?
Jij weet alles al, dus wat is het probleem?quote:Op woensdag 5 augustus 2015 07:47 schreef Loekie1 het volgende:
Kans dat kraan van ponton schuift
ALPHEN AAN DEN RIJN -
Het ponton van de kleinste omgevallen bouwkraan in Alphen aan den Rijn is in de loop van dinsdagmiddag gaan bewegen. Daardoor zou deze van het ponton af het water in kunnen schuiven.
De gemeente heeft dinsdagavond laten weten dat dinsdagmiddag nog negen woningen in de Hoofdstraat en de Blooemstraat ontruimd zijn. Volgens de gemeente is hiermee voldoende veilige ruimte gecreëerd, mocht de kraan gaan schuiven. „Deskundigen houden continu de situatie in de gaten en nemen waar nodig maatregelen”, stelt Alphen aan den Rijn. Hoeveel woningen er precies ontruimd zijn, zegt de gemeente niet.
http://www.telegraaf.nl/b(...)an_verschuift__.html
Gisteren zei Spies dat er één woning extra ontruimd is, nu blijken het er negen te zijn. Geeft niet hoor, maar ik vind wel dat er ontzettend weinig verteld wordt. Pas over een jaar mogen we weten hoe dit heeft kunnen gebeuren.
Architecten hebben voor een zeer sterke mening over wat zij wel of niet mooi vinden.quote:Op woensdag 5 augustus 2015 00:55 schreef eigendeegcookie het volgende:
waarom is het niet handiger om met bv 4 losse reepjes brug aan te komen,
en die dan nadat ze op hun plaats zitten, aan mekaar te bevestigen?
quote:<iemand die een reactie post op BBC's Facebook bericht over dit gebeuren>
This film is from another angle. The screaming from the woman who filmed this gave me the chickenpocks.
Het kan ook zo zijn dat assembleren van die delen in een fabriekshal stukken makkelijker was dan dit ter plekke nog in elkaar willen zetten. Als ze bijvoorbeeld de boel aan elkaar moeten lassen waarbij men dan onder de brug moet liggen en daarna ook nog eens de lassen controleren dat werkt natuurlijk stukken moeilijker als in een werkplaats waar de boel goed uitgericht staat.quote:Op woensdag 5 augustus 2015 09:29 schreef hottentot het volgende:
[..]
Architecten hebben voor een zeer sterke mening over wat zij wel of niet mooi vinden.
Dat klopt allemaal, maar ik bedoelde aan te geven dat de architect de keuze maakt voor deze constructie, je kunt net zo goed 3 delen tegen elkaar aan leggen, 20 M36 draadstangen erdoor en het is alsnog één geheel.quote:Op woensdag 5 augustus 2015 10:21 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Het kan ook zo zijn dat assembleren van die delen in een fabriekshal stukken makkelijker was dan dit ter plekke nog in elkaar willen zetten. Als ze bijvoorbeeld de boel aan elkaar moeten lassen waarbij men dan onder de brug moet liggen en daarna ook nog eens de lassen controleren dat werkt natuurlijk stukken moeilijker als in een werkplaats waar de boel goed uitgericht staat.
Maar dan heb je wel misschien weer een grotere kans op corrosie door losse verbindingen en net iets andere staalsoorten. Het is niet altijd aan de architect te danken maar ook soms gewoon aan constructietechnische eisen die met losse verbindingen niet gegarandeerd kunnen worden.quote:Op woensdag 5 augustus 2015 10:24 schreef hottentot het volgende:
[..]
Dat klopt allemaal, maar ik bedoelde aan te geven dat de architect de keuze maakt voor deze constructie, je kunt net zo goed 3 delen tegen elkaar aan leggen, 20 M36 draadstangen erdoor en het is alsnog één geheel.
Het uitrichten daar zit hem de tijd en het werk niet in.
Klopt allemaal, elke constructie heeft zijn voor- en nadelen.quote:Op woensdag 5 augustus 2015 10:29 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Maar dan heb je wel misschien weer een grotere kans op corrosie door losse verbindingen en net iets andere staalsoorten. Het is niet altijd aan de architect te danken maar ook soms gewoon aan constructietechnische eisen die met losse verbindingen niet gegarandeerd kunnen worden.
Net zoals elk hijsplan voor en nadelen heeft.quote:Op woensdag 5 augustus 2015 10:33 schreef hottentot het volgende:
[..]
Klopt allemaal, elke constructie heeft zijn voor- en nadelen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |