quote:Op dinsdag 4 augustus 2015 21:57 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
Ik weet wie Lee Towers is, maar ik begrijp de grap (?) niet.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op dinsdag 4 augustus 2015 21:57 schreef Tourniquet het volgende:
[..]Oh.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
En wat heeft dat te maken met mijn opmerking?Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
quote:Op dinsdag 4 augustus 2015 21:57 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
Ik weet wie Lee Towers is, maar ik begrijp de grap (?) niet.
Wikiquote:toen hij door Willem Duys werd gepresenteerd als de zingende kraanmachinist uit Rotterdam
Zoals meneer van Vollenhoven verstand heeft van veiligheid, heeft/had Lee Towers het van hijskranen.quote:Op dinsdag 4 augustus 2015 21:58 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
Oh.
En wat heeft dat te maken met mijn opmerking?
Oh.quote:Op dinsdag 4 augustus 2015 22:00 schreef maily het volgende:
[..]
Zoals meneer van Vollenhoven verstand heeft van veiligheid, heeft/had Lee Towers het van hijskranen.
quote:Op dinsdag 4 augustus 2015 22:01 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
Oh.
Okee, het zal wel grappig zijn.
Aan zo'n opmerking heb ik ten minste iets. Dank.quote:Op dinsdag 4 augustus 2015 22:02 schreef Tourniquet het volgende:
Van Vollenhoven is trouwens sinds 2011 geen voorzitter meer van de Onderzoeksraad voor Veiligheid.
quote:Op dinsdag 4 augustus 2015 16:47 schreef J0kkebr0k het volgende:
Komt er eigenlijk een monument ter nagedachtenis aan deze tragedie? Is daar nog iets over gezegd?Ze laten de puinzooi gewoon liggen met een bordje: Never forget.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Een paar cilinders en scharnieren aan de pontons en kranen... zodat ze de beweging van het vallen steeds kunnen herhalen en we maken er een groot opleidingscentrum van.. voor de bouwwereld, overheden, brandweer, politie, etcquote:Op dinsdag 4 augustus 2015 23:20 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Ze laten de puinzooi gewoon liggen met een bordje: Never forget.
http://www.vertikal.net/en/news/story/23450/quote:Two large cranes have gone over this afternoon in Alphen aan den Rijn, between Rotterdam and Amsterdam in the Netherlands. Initial estimates suggested that as many as 20 people were injured. In the end only one person had to be taken to hospital.
The two large All Terrain cranes were tandem lifting the main deck section of the Queen Juliana Bridge - as part of its restoration - from a delivery barge onto the lifting pontoon/barge that they were working from. As the two cranes lifted the deck from the delivery barge and slewed in opposite directions in order to rest the load on the rear of the barge on which the larger of the two cranes was based, the weight shifted, causing the barge on which the smaller crane was located to list a little on one side. This had an impact on the load position which exasperated the listing and load transfer between the two cranes. This caused the smaller one to tip over sideways, pulling the bridge deck with it.
Shortly afterwards the bridge deck hit the larger crane - a nine axle model - just as the load settled and applied a further dynamic loading, as a result it went over too.
Between the two cranes and the bridge section, four houses and including a restaurant and shops were flattened and initial reports claimed that 20 people had injuries of some sort or another. Thankfully there were no fatalities, so we assume that the crane operators managed to escape, not only with their lives but without serious injury. The emergency services and investigators are still on site.
http://www.heavyliftnews.(...)n-in-the-netherlandsquote:Op Maandag middag 3 Augustus 2015 is er een ernstig ongeval gebeurd bij het inhijsen van een brug deel in Alphen aan den Rijn. Het brugdeel werd aangevoerd op een apart ponton en de bedoeling was dat het met behulp van twee hydraulische kranen zou worden opgehesen en aan de andere kant op haar fundatie zou worden geplaatst.
Dit ging echter helemaal mis. Hoewel de "YouTube" video heel dudielijk laat zien wat er mis gaat, is het trekken van conclusies voorbarig en zal men eerst een gedegen onderzoek moeten uitvoeren. De bedrijven Mourik (hoofdaannemer), Peinemann (leveracier van de kranen) en Boskalis (leverancier van de ponton E-1601) zijn alle zeer gekwalificeerde bedrijven en ik kan mij niet voorstellen, dat deze complexe operatie niet tot in detail is uitgezocht en vast gelegd in een zogenaamde "Method Statement", waarin alle aspecten van deze operatie zijn uitgerekend en uitgewerkt.
Te denken valt aan:
Stabiliteit van beide pontons met daarop de kranen
Gewicht van het brugdeel en ligging van het zwaartepunt
Methode van ophijsen van de last en hijs stroppen
Stabiliteit van de hijslast zelf
Hijsvoorzieningen aan het brugdeel
Max. hijslast welke elke kraan bij een bepaalde radius mag hijsen
Methode van ballasten bij het zwenken van de kranen met last
Vast zetten van de kranen op de pontons
Wind belasting?
Last verdeling van de stempel poten op het dek van de pontons
Risiko Analyse
Ervaren kundige uitvooerder die de leiding heeft over het werk
Technische staat van beide hijs kranen
Ik hoop dat een gedegen onderzoek snel uitwijst wat hier mis is gegaan en kan mij niet voorstellen dat er geen andacht is besteed aan bovenstaande punten. Misschien is er iets kapot gegaan in de kraan (zwenkwerk van de achterste kraan, dat de druk van de slagzij van de ponton niet kan weerstaan???), of is de kraan aan dek verschoven, maar dat zijn alleen maar speculaties en daar komen we niet verder mee. Het zou alle partijen sieren indien zo spoedig mogelijk de oorzaak wordt vastgesteld en dit met de Industrie wordt gedeeld, zodat we van dit ongeval allemaal wat kunnen leren. Bij hydraulische kranen moet de kraan horizontaal opgesteld staan. Dat gaat hier al snel mis, en door de slagzij van de ponton, zou het zomaar kunnen dat het zwenkwerk van de achterste kraan het heeft begeven.
Ik ben gewoon verbijsterd maar ook enorm blij dat er geen (menselijke) slachtoffers zijn gevallen.quote:
Ja liever 10 keer de mensen allerhande onzin vertellen en bij de 10e versie zeggen dat dit nu echt het juiste verhaal is. Dat is goed voor het vertrouwen van het publiek in zulke onderzoeken.quote:Op woensdag 5 augustus 2015 07:47 schreef Loekie1 het volgende:
Pas over een jaar mogen we weten hoe dit heeft kunnen gebeuren.
Hoe meer je alles van te voren in elkaar zet, des te beter natuurlijk. Als je gewoon kranen op de markt hebt, die dat kunnen, dan zou ik niet weten waarom er op de bouwplaats gemonteerd moet worden.quote:Op woensdag 5 augustus 2015 00:55 schreef eigendeegcookie het volgende:
waarom is het niet handiger om met bv 4 losse reepjes brug aan te komen,
en die dan nadat ze op hun plaats zitten, aan mekaar te bevestigen?
Jij weet alles al, dus wat is het probleem?quote:Op woensdag 5 augustus 2015 07:47 schreef Loekie1 het volgende:
Kans dat kraan van ponton schuift
ALPHEN AAN DEN RIJN -
Het ponton van de kleinste omgevallen bouwkraan in Alphen aan den Rijn is in de loop van dinsdagmiddag gaan bewegen. Daardoor zou deze van het ponton af het water in kunnen schuiven.
De gemeente heeft dinsdagavond laten weten dat dinsdagmiddag nog negen woningen in de Hoofdstraat en de Blooemstraat ontruimd zijn. Volgens de gemeente is hiermee voldoende veilige ruimte gecreëerd, mocht de kraan gaan schuiven. „Deskundigen houden continu de situatie in de gaten en nemen waar nodig maatregelen”, stelt Alphen aan den Rijn. Hoeveel woningen er precies ontruimd zijn, zegt de gemeente niet.
http://www.telegraaf.nl/b(...)an_verschuift__.html
Gisteren zei Spies dat er één woning extra ontruimd is, nu blijken het er negen te zijn. Geeft niet hoor, maar ik vind wel dat er ontzettend weinig verteld wordt. Pas over een jaar mogen we weten hoe dit heeft kunnen gebeuren.
Architecten hebben voor een zeer sterke mening over wat zij wel of niet mooi vinden.quote:Op woensdag 5 augustus 2015 00:55 schreef eigendeegcookie het volgende:
waarom is het niet handiger om met bv 4 losse reepjes brug aan te komen,
en die dan nadat ze op hun plaats zitten, aan mekaar te bevestigen?
quote:<iemand die een reactie post op BBC's Facebook bericht over dit gebeuren>
This film is from another angle. The screaming from the woman who filmed this gave me the chickenpocks.
Het kan ook zo zijn dat assembleren van die delen in een fabriekshal stukken makkelijker was dan dit ter plekke nog in elkaar willen zetten. Als ze bijvoorbeeld de boel aan elkaar moeten lassen waarbij men dan onder de brug moet liggen en daarna ook nog eens de lassen controleren dat werkt natuurlijk stukken moeilijker als in een werkplaats waar de boel goed uitgericht staat.quote:Op woensdag 5 augustus 2015 09:29 schreef hottentot het volgende:
[..]
Architecten hebben voor een zeer sterke mening over wat zij wel of niet mooi vinden.
Dat klopt allemaal, maar ik bedoelde aan te geven dat de architect de keuze maakt voor deze constructie, je kunt net zo goed 3 delen tegen elkaar aan leggen, 20 M36 draadstangen erdoor en het is alsnog één geheel.quote:Op woensdag 5 augustus 2015 10:21 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Het kan ook zo zijn dat assembleren van die delen in een fabriekshal stukken makkelijker was dan dit ter plekke nog in elkaar willen zetten. Als ze bijvoorbeeld de boel aan elkaar moeten lassen waarbij men dan onder de brug moet liggen en daarna ook nog eens de lassen controleren dat werkt natuurlijk stukken moeilijker als in een werkplaats waar de boel goed uitgericht staat.
Maar dan heb je wel misschien weer een grotere kans op corrosie door losse verbindingen en net iets andere staalsoorten. Het is niet altijd aan de architect te danken maar ook soms gewoon aan constructietechnische eisen die met losse verbindingen niet gegarandeerd kunnen worden.quote:Op woensdag 5 augustus 2015 10:24 schreef hottentot het volgende:
[..]
Dat klopt allemaal, maar ik bedoelde aan te geven dat de architect de keuze maakt voor deze constructie, je kunt net zo goed 3 delen tegen elkaar aan leggen, 20 M36 draadstangen erdoor en het is alsnog één geheel.
Het uitrichten daar zit hem de tijd en het werk niet in.
Klopt allemaal, elke constructie heeft zijn voor- en nadelen.quote:Op woensdag 5 augustus 2015 10:29 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Maar dan heb je wel misschien weer een grotere kans op corrosie door losse verbindingen en net iets andere staalsoorten. Het is niet altijd aan de architect te danken maar ook soms gewoon aan constructietechnische eisen die met losse verbindingen niet gegarandeerd kunnen worden.
Net zoals elk hijsplan voor en nadelen heeft.quote:Op woensdag 5 augustus 2015 10:33 schreef hottentot het volgende:
[..]
Klopt allemaal, elke constructie heeft zijn voor- en nadelen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |