quote:'Geen doden door brugongeluk Alphen'
Bij het brugongeval in Alphen aan den Rijn zijn hoogstwaarschijnlijk geen doden gevallen. Dat heeft burgemeester Liesbeth Spies gezegd na een uitgebreide zoektocht van twee USAR-teams met vijf speurhonden. ,,Ondanks dat we het nauwelijks hebben durven geloven toen we de beelden zagen, lijkt de conclusie op dit moment te zijn dat er geen slachtoffers zijn", aldus Spies.
Voor zover bekend is één man gewond geraakt doordat twee bouwkranen en een brugdeel maandagmiddag omkieperden en op een aantal woningen en winkels in de Hooftstraat vielen. De man werd onder het puin vandaan gehaald en had last van zijn heup. Ook heeft een hond de klap niet overleefd.
Julianabrug
De bouwkranen en het deel van de nieuwe Julianabrug die omvielen, zorgden voor huiveringwekkende beelden en er werd gevreesd voor vele gewonden en doden.
Dat er in de loop van de middag en avond geen slachtoffers zijn gevonden, in combinatie met het feit dat niemand als vermist is opgegeven, was reden om de zoektocht te staken, aldus de burgemeester. ,,Dat betekent niet dat we klaar zijn. Er is veel materiële schade, leed en ongemak omdat een aantal mensen niet naar huis kan of getuige is geweest van dit vreselijke ongeval. De komende dagen is er nog veel werk te verzetten."
quote:Drie personen als verdachte aangemerkt bij ongeluk Alphen
Drie personen zijn als verdachten aangemerkt in verband met het ongeluk in Alphen aan den Rijn van maandagmiddag, waarbij twee bouwkranen en een brugdeel omvielen en een aantal gebouwen verwoestten.
Dat zei hoofdofficier van justitie Kitty Nooy van het Openbaar Ministerie (OM) in Den Haag maandagavond tijdens een persconferentie op het gemeentehuis van Alphen aan den Rijn.
De verdachten hebben deze status gekregen, vooral omdat zij dan zwijgrecht hebben en recht op een advocaat. ''Het is nog veel te vroeg om te zeggen of er strafbare feiten zijn gepleegd'', aldus Nooy.
Zeker vier huizen en twee winkels aan de Hooftstraat zijn zwaar beschadigd geraakt. Het instortingsgevaar in de getroffen panden is groot. Voor zover bekend is één man gewond geraakt. Hij werd onder het puin vandaan gehaald en had last van zijn heup.
De zoektocht naar andere mogelijke slachtoffers werd maandagavond om 23.00 uur gestopt. Er werden geen slachtoffers meer gevonden er is ook niemand vermist.
Volgens de woordvoerder van het team is er "een goede uitgebreide zoektocht geweest, met alle vijf de honden." De verwoeste panden zijn nu vrijgegeven om te worden opgeruimd.
Bron: NOSquote:Ongeveer 14 huizen Alphen geëvacueerd
De bewoners van zo'n veertien huizen in Alphen aan den Rijn hebben vannacht niet in hun eigen bed kunnen slapen, zegt de brandweer. Ze werden na het ongeluk van gisteren geëvacueerd. De mensen werden opgevangen in een kerk in de buurt van de plek waar gisteren twee hijskranen en een brugdeel op huizen en winkels vielen. De ME werd ingezet om hun woningen te bewaken.
Het gaat om bewoners aan de kant van de Rijn waar de kranen bovenop vielen. Van sommigen is het huis verwoest, anderen moesten uit voorzorg hun huis uit. Om hoeveel mensen het precies gaat, is volgens een woordvoerder van de brandweer niet bekend. Hij zei dat een handjevol mensen in een hotel heeft geslapen, de rest kon bij familie terecht.
Aan de kant waar de kranen de huizen niet raakten, is de kade ontzet. Dat kon gevaar opleveren voor de bewoners aan die kant van de Rijn, maar zij mochten gisteravond laat alsnog naar huis.
Opruimen
Bij de zoekactie gisteren na het ongeluk werden geen slachtoffers gevonden. De brandweer gaat ervan uit dat er geen mensen onder het puin liggen. "We beginnen zo met het maken van een plan hoe de kranen weg te krijgen", zegt de woordvoerder. "Daarna zit de taak van de brandweer erop." Volgens hem moet een ander bedrijf de kranen weghalen en is het de gemeente die dat coördineert.
De bewoners ontvangen een brief van de gemeente met informatie over het ongeluk.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 42% gewijzigd door Frutsel op 04-08-2015 08:46:30 (OP update) ]
Al niet meer sinds de hts ophield te bestaan, een jaar of 20 ofzo geleden.quote:Op dinsdag 4 augustus 2015 08:28 schreef Loekie1 het volgende:
Laatst toch ook al in de achterhoek waar zo'n hijsgeval met mensen in een bakje kantelde? Leren ze niets meer over hellende gewichten op de hts?
Misschien een idee om de HTS weer in ere te herstellen?quote:Op dinsdag 4 augustus 2015 08:36 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
Al niet meer sinds de hts ophield te bestaan, een jaar of 20 ofzo geleden.
Hts'er hier. Wat zijn 'hellende gewichten'?quote:Op dinsdag 4 augustus 2015 08:28 schreef Loekie1 het volgende:
Laatst toch ook al in de achterhoek waar zo'n hijsgeval met mensen in een bakje kantelde? Leren ze niets meer over hellende gewichten op de hts?
Goede vergelijking wel, ik roep je bij deze uit tot expert zwaar transport.quote:Op dinsdag 4 augustus 2015 08:37 schreef Loekie1 het volgende:
[..]
Misschien een idee om de HTS weer in ere te herstellen?
Zo'n hoge kraan met scheve delen hoeft maar een beetje te gaan wiebelen en het kantelmechanisme treedt in werking. Dat zie ik ook wel met mijn kunstacademie. Zet een model op één been, geef hem een zetje en hij valt om.
Misschien begrijp je wel het begrip kantelmechanisme?quote:Op dinsdag 4 augustus 2015 08:52 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Hts'er hier. Wat zijn 'hellende gewichten'?
Dat begrijp ik, maar dat is niet wat jij denkt dat het is.quote:Op dinsdag 4 augustus 2015 08:53 schreef Loekie1 het volgende:
[..]
Misschien begrijp je wel het begrip kantelmechanisme?
de NOS baalt als een stekker. Geen extra journaals vandaagquote:Op dinsdag 4 augustus 2015 08:54 schreef RedFever007 het volgende:
quotequote][ afbeelding ] Op dinsdag 4 augustus 2015 08:47 schreef Frutsel het volgende:
-OP geupdate-
Echt een wonder dat er geen slachtoffers zijn (behalve die arme hond dan)
Wat ik wel zeker weet, is dat men niets over pontons leert op de hogere of lagere technische school, anders was dit niet gebeurd.quote:Op dinsdag 4 augustus 2015 08:55 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Dat begrijp ik, maar dat is niet wat jij denkt dat het is.
Stop maar met blaten. Je lijkt dat domme wijf op twitter wel.quote:Op dinsdag 4 augustus 2015 08:57 schreef Loekie1 het volgende:
[..]
Wat ik wel zeker weet, is dat men niets over pontons leert op de hogere technische school, anders was dit niet gebeurd.
Uhm.. er zijn wel mensen gewond geraakt.quote:Op dinsdag 4 augustus 2015 08:56 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
de NOS baalt als een stekker. Geen extra journaals vandaag![]()
Maar idd een wonder dat niemsnd gewond is geraakt
Oh, gisteren hadden ze nog over iemand met een gebroken been.quote:
Ik weet niet wat de oorzaak was. Jij kennelijk wel?quote:Op dinsdag 4 augustus 2015 08:57 schreef Loekie1 het volgende:
[..]
Wat ik wel zeker weet, is dat men niets over pontons leert op de hogere of lagere technische school, anders was dit niet gebeurd.
Op de kunstacademie leer je dat soort dingen!quote:Op dinsdag 4 augustus 2015 09:00 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Ik weet niet wat de oorzaak was. Jij kennelijk wel?
Veertien huizen Alphen geëvacueerdquote:Op dinsdag 4 augustus 2015 08:59 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
Oh, gisteren hadden ze nog over iemand met een gebroken been.
Ja, dank je. Ik kan lezen.quote:Op dinsdag 4 augustus 2015 09:02 schreef RedFever007 het volgende:
[..]
Veertien huizen Alphen geëvacueerd
<knip>
Burgemeester Spies van Alphen heeft bekendgemaakt dat niemand gewond is geraakt bij het ongeluk.De gewonde die genoemd werd,had al heupklachten.
Spies zei ook dat veel mensen al terug naar huis konden.De gemeente zal de ravage zo snel mogelijk opruimen.Op de schuldvraag wil Spies nog niet ingaan.
Dat blijktquote:Op dinsdag 4 augustus 2015 09:01 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
Op de kunstacademie leer je dat soort dingen!
quote:Op dinsdag 4 augustus 2015 09:01 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
Op de kunstacademie leer je dat soort dingen!
Heb jij tijdens je opleiding iets geleerd over pontons?quote:Op dinsdag 4 augustus 2015 08:55 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Dat begrijp ik, maar dat is niet wat jij denkt dat het is.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |