abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_153779696

Crowdfunding is hot! Vorig jaar (2014) werd in Nederland 63 miljoen euro gefinancierd via crowdfunding (een verdubbeling t.o.v. het jaar ervoor). Met crowdfunding betalen meerdere (soms honderden mensen) mee aan de lening van een bedrijf of particulier. Omdat er bij crowdfunding geen tussenkomst is van een financiële instelling zijn de kosten vaak lager en de rendementen over de investering over het algemeen hoger. Het risico is dat bedrijven 'omvallen' en je het geld kwijt bent.

Crowdfundingplatformen
Geldvoorelkaar (GVE), het grootste platform in NL, vorm: leningen
KapitaalOpMaat (KOM), vanaf 25k eur, vorm: leningen
Symbid, voor startups en MKB, vorm: aandelen
CrowdAboutNow (CAN), food, horeca, retail. Vorm: leningen
Kickstarter, daar is een ander topic voor
Horecacrowdfunding geeft leningen uit aan horeca van 30k tot 250k
OnePlanetCrowd, groene investeringen, vorm: leningen, donaties, rewards, etc
Collin Crowdfund, leningen tussen de 50k en 2.5mil, met crowdfundcoach voor bedrijven
Doorgaan.nl, vanuit De Amersfoortse, projecten tot 250k, vorm: awards of geldleningen
The Dutch Deal, regionaal platform (Z-O Brabant)
Lendahand, investeer in opkomende economieën met rentepercentages tussen 3-4%

Val niet buiten de boot!
Er zijn meer mensen die willen investeren dan geld nodig hebben. Het is daarom van belang op tijd er bij te zijn als er een goed project voorbij komt. Vanuit FOK!-users is er een server die geldvoorelkaar (gve), kapitaalopmaat (kom) en collincrowdfund (ccf) bijhoudt op nieuwe projecten. Inschrijven werkt zo:
Aanmelden: Stuur een mail met onderwerp "gve" en/of "kom" en/of "ccf" naar subscribe apenstaart cfmailserver punt nl. Zet 'fok' in de tekst, anders wordt je mail genegeerd. Je krijgt een bevestiging terug per inschrijving.
Afmelden: Om je uit te schrijven mail je "gve" en/of "kom" naar unsubscribe@cfmailserver.nl . Zet 'fok' in de tekst, anders wordt je mail genegeerd. Je krijgt een bevestiging terug per inschrijving.

Buitenlandse platforms
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Risico
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Belastingen en de belastingdienst
SPOILER
Mislukte projecten:
SPOILER
Disclaimer: de informatie in dit topic is hoogstens informatief. Informeer je altijd goed zelf voordat je investeert. Aan de informatie kunnen geen rechten worden ontleend.

[ Bericht 2% gewijzigd door Piet__Piraat op 23-06-2015 22:19:38 ]
Schip ahoy!
pi_153779746
Omdat de vorige slotgooier geen nieuwe opende, heb ik 't maar even gedaan :P Game on!

quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juni 2015 16:37 schreef vonragnor het volgende:
En in het artikel over Overdulve:

OOS International sloot in januari een contract van een miljard euro met Petrobras. Het offshorebedrijf ondersteunt de renovatie van dertig olieplatforms. Een klus die acht jaar werk betekent.
Je vraagt je dan toch af hoe het kan dat ze van dat miljard euro geen half miljoentje kunnen overhevelen :P

Ik twijfel over die villa. 84 maanden is wel erg lang vind ik en zou eigenlijk even GvE wat pauzeren, maar dit ziet er toch wel oké uit qua scores. En het moet wel gek lopen wil het na renovatie bij een eventuele executieverkoop niet de helft van de taxatatiewaarde opbrengen.
Schip ahoy!
pi_153779832
Count me in on Pata Negra, een foto zegt meer dan een bankgarantie :+
pi_153779878
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juni 2015 17:13 schreef Piet__Piraat het volgende:
Omdat de vorige slotgooier geen nieuwe opende, heb ik 't maar even gedaan :P Game on!

[..]

Je vraagt je dan toch af hoe het kan dat ze van dat miljard euro geen half miljoentje kunnen overhevelen :P

Ik twijfel over die villa. 84 maanden is wel erg lang vind ik en zou eigenlijk even GvE wat pauzeren, maar dit ziet er toch wel oké uit qua scores. En het moet wel gek lopen wil het na renovatie bij een eventuele executieverkoop niet de helft van de taxatatiewaarde opbrengen.
Ik zit met hetzelfde probleempje hier. Precies wat je zegt. Ik ga er vanavond nog maar eens over nadenken en dan zie ik morgen wel of het project nog steeds openstaat denk ik maar.

Doorsluizen, tsja, zal een grapje zijn toch? Zoals ik het zie zijn er nogal wat partijen betrokken totdat het geld aankomt bij holding Overdulve. ;)
pi_153780308
http://www.pzc.nl/regio/z(...)oenenstunt-1.4625767

Ook geen slecht nieuws voor OOS project
pi_153780494
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juni 2015 17:29 schreef MSR het volgende:
http://www.pzc.nl/regio/z(...)oenenstunt-1.4625767

Ook geen slecht nieuws voor OOS project
13 miljoen manuren voor 563 miljoen euro. Da's 43 euro per manuur. Dan zit er nog geen materiaal, bouw, loodshuur etc in. Ik mag toch hopen dat er minder manuren nodig zijn, anders halen ze het nooit binnen dat budget.
Schip ahoy!
  dinsdag 23 juni 2015 @ 17:42:11 #7
3394 Coelho
BigGreenEgg
pi_153780709
Die villa spreekt me om bovengenoemde reden ook aan. Echter: Hut kost 1.23 miljoen. 100k is aanbetaald en 130k is verbouwd. Restant is 1.000k. Ze krijgen 640k van het het restauratiefonds en willen er van ons nog eens 530k. Dan houden ze toch ergens geld over?
pi_153780725
Even terug naar de het GayCafe met tweede CF lening.

Het staat er wel allemaal keurig in bij GVE over de KOM lening. Dus dan is het je eigen keuze of je erin stapt. Ik niet maar dat doet even niet ter zake. Waar ik niet tegen kan is dat er niets staat en een Fokforum lid de andere CF lening boven tafel haalt.

Waarvoor heeft u de lening nodig?
Er is reeds ¤55.000,- geďnvesteerd in de overname van het café. De exploitatie van de vorige eigenaar is feitelijk stukgelopen op de te hoge aanvangsinvesteringen. We hebben geluk dat we hierdoor de overname van dit fantastische café veel goedkoper konden doen. We zijn al begonnen nadat we de eerste financiering met een familielening van ¤ 25.000,- en een crowdfundingsproject via Kapitaal op Maat van ¤ 30.000,- konden doen. De aanloopkosten zijn echter wat hoger dan gepland. Met de Tilburgse Kermis op komst zijn er een aantal extra investeringen nodig die we graag willen realiseren. Derhalve is er nu behoefte aan aanvullend kapitaal ter hoogte van ¤25.000,-. Kapitaal op Maat wilde dit niet onmiddellijk na het eerste project nogmaals aan hun investeerders voorstellen. Vandaar dat we ons op u richten.

[ Bericht 0% gewijzigd door NaRegenDeZon op 23-06-2015 18:31:28 ]
pi_153781925
Voor de lijstjesfanaten heb ik de defaults in de OP even op volgorde gezet :).
Schip ahoy!
pi_153782067
Lijstjes _O_.
జ్ఞ‌ా
pi_153782273
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juni 2015 17:42 schreef Coelho het volgende:
Die villa spreekt me om bovengenoemde reden ook aan. Echter: Hut kost 1.23 miljoen. 100k is aanbetaald en 130k is verbouwd. Restant is 1.000k. Ze krijgen 640k van het het restauratiefonds en willen er van ons nog eens 530k. Dan houden ze toch ergens geld over?
Is het niet:
Aankoop: 1.23 mio
Verbouwing: 130k
Totale kosten: 1.35 mio

Reeds betaald: 100k
Restauratiefonds: 650k
GVE: 530k
Totale Financiering: 1.28 mio
Ceterum censeo Teevum et Opsteltus esse delendam
  dinsdag 23 juni 2015 @ 19:07:56 #12
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_153782973
Iemand die nog wat informatie heeft over die GvE default van Grahams Skincare? Een kvk, naam, website of andere info?
pi_153783724
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juni 2015 18:31 schreef Piet__Piraat het volgende:
Deze kan je linken aan Talamini. Kunnen we wat makkelijker de vorderingen van de curator belijken.

http://www.faillissements(...)mini-gelato-b-v.aspx
pi_153783769
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juni 2015 19:07 schreef leolinedance het volgende:
Iemand die nog wat informatie heeft over die GvE default van Grahams Skincare? Een kvk, naam, website of andere info?
http://www.kvk.nl/orderst(...)igq=Grahams+Skincare
pi_153784629
De incentive van Wingman is binnen. Heeft iemand wellicht belangstelling om die samen te gebruiken? :+
pi_153784839
Smooth.
జ్ఞ‌ా
pi_153785261
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juni 2015 17:13 schreef Piet__Piraat het volgende:

[..]

Geen hypotheekrecht (althans ik lees het niet) dus als het verkeerd gaat is de crowd een concurrente crediteur. Eventuele overwaarde in het pand is dus eerst voor pandhouders, fiscus, uwv en dergelijke. Als er dan wat over zou blijven kan dat verdeeld worden onder de crediteuren. (95% van alle faillissementen gebeurt dit niet) Gezien de activiteiten van de dochters en de omvang hiervan is het dus gewoon een zeer risicovolle investering

[ Bericht 4% gewijzigd door rockenfeller op 23-06-2015 20:31:35 ]
  dinsdag 23 juni 2015 @ 20:24:34 #18
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_153785410
quote:
Blijf het zo vaag vinden...
  dinsdag 23 juni 2015 @ 20:25:06 #19
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_153785427
quote:
6s.gif Op dinsdag 23 juni 2015 20:01 schreef k_man het volgende:
De incentive van Wingman is binnen. Heeft iemand wellicht belangstelling om die samen te gebruiken? :+
_O-
  FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 23 juni 2015 @ 20:59:03 #20
862 Arcee
Look closer
pi_153786620
quote:
14s.gif Op dinsdag 23 juni 2015 14:31 schreef µ het volgende:
Arcee, komen we in de topicstats als we het volgende topic openen? :D.
Nee, als je 'm sluit. :Y)
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
pi_153787105
Pff.
జ్ఞ‌ా
pi_153787115
Dat zijn nog best veel posts.
జ్ఞ‌ా
pi_153787375
quote:
3s.gif Op dinsdag 23 juni 2015 21:11 schreef µ het volgende:
Dat zijn nog best veel posts.
Moet binnen 5 min. te doen zijn. Er staat nergens dat de posts zinvol moeten zijn. ;)
  dinsdag 23 juni 2015 @ 21:29:46 #24
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_153787735
quote:
_O-

Nice!
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo
SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren!
RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
pi_153788227
quote:
Je bedoelt dat je in de raad van advies bent gekozen?
O-)
pi_153788896
Nieuw lid van dit forum!

Ik ben geďnteresseerd geraakt in crowdfunding door de mogelijkheid te investeren met kleine bedragen. ik heb nu 1 mogelijke investering lopen bij symbid.

ik vroeg me af wat een goed platform is om met kleine bedragen te investeren en hoe het precies zit met het investeren in aandelen en in een lening/verstrekken van krediet.

Groeten
pi_153789378
Dat ligt eraan wat je een klein bedrag vind, maar je zou eens kunnen beginnen met het lezen van de openingspost, het is niet alsof die leeg is ofzo.
Schip ahoy!
pi_153789451
En er is een flink verschil tussen Symbid (aandelen) en alle andere platformen die je hier voorbij ziet komen (geldlening).

Ik zie dat Pata Negra en de homobar alweer vol zijn en zelfs die Villa van 530k gaat hard.
pi_153790655
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juni 2015 22:04 schreef Hieronymus42 het volgende:
Nieuw lid van dit forum!

Ik ben geďnteresseerd geraakt in crowdfunding door de mogelijkheid te investeren met kleine bedragen. ik heb nu 1 mogelijke investering lopen bij symbid.

ik vroeg me af wat een goed platform is om met kleine bedragen te investeren en hoe het precies zit met het investeren in aandelen en in een lening/verstrekken van krediet.

Groeten
Welke investering heb je ´mogelijk´ lopen? Bedoel je met 'mogelijk' dat je hebt geinvesteerd maar nog de mogelijkheid hebt tot desinvesteren?
pi_153790700
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juni 2015 18:31 schreef Piet__Piraat het volgende:
dank, Piet. We missen er dus nog een, want GvE zegt dat er 15 projecten in problemen zijn. Welke?
pi_153791469
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juni 2015 23:00 schreef Moralitas het volgende:

[..]

Welke investering heb je ´mogelijk´ lopen? Bedoel je met 'mogelijk' dat je hebt geinvesteerd maar nog de mogelijkheid hebt tot desinvesteren?
Inderdaad, ik heb nog een mogelijkheid tot desinvesteren.
De investering is in care.rate.
pi_153791832
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 juni 2015 23:29 schreef Hieronymus42 het volgende:

[..]

Inderdaad, ik heb nog een mogelijkheid tot desinvesteren.
De investering is in care.rate.
Ik zou het zelf niet hebben gedaan voor 4,5% rendement. KoM heeft volgens mij een paar proposities open staan met een beter rendement (zie bijvoorbeeld Steekflens en Geenen Schoenen, beide 8% rendement). Ben benieuwd hoe de vervolgprojecten eruit zien maar ik hou het voor nu bij aandelen op Symbid. Dat gaat gepaard met een grotere kans om je investering te verliezen maar ook een grotere kans om een hoger rendement te halen.
pi_153795924
Iemand trouwens al iets van Quickboats gehoord?
GvE zou de reactie toch doorgeven, en daarna laten weten wat er nu zou gebeuren?
Want volgens mij is er ook nog geen incassobureau ingeschakeld.
pi_153796161
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juni 2015 06:05 schreef didi80 het volgende:
Iemand trouwens al iets van Quickboats gehoord?
GvE zou de reactie toch doorgeven, en daarna laten weten wat er nu zou gebeuren?
Want volgens mij is er ook nog geen incassobureau ingeschakeld.
Voor zover ik weet is dat wel gebeurd. Verder niets gehoord overigens.
జ్ఞ‌ా
pi_153796300
Zojuist de website bezocht van project Yak Sports met nummer: 8668

quote:
Met bezieling is in 2011 YAK Sports gestart, maar helaas blijkt het niet haalbaar om YAK Sports te continueren in deze tijd. Onze winkel en webwinkel zijn dan ook niet meer open. We zijn momenteel bezig met de noodzakelijke afronding. Garantie kwesties graag voorleggen aan onze leveranciers. (mail voor contactgegevens info@yaksports.nl) Deze zijn op de hoogte en alle lopende kwesties zijn afgehandeld of overgedragen.

Hartelijk dank voor uw vertrouwen de afgelopen jaren. Colin Hermsen YAK Sports
http://www.yaksports.nl/

Heb alleen nog niets van GVE gehoord!
pi_153796415
Zo lang nog aan de betalingsverplichtingen voldaan kan worden, hoeft er (nog) niets gemeld te worden, toch?
Schip ahoy!
pi_153796959
Bedankt voor het delen m.b.t. 8668.
Ik doe mee met dit project dus dit zou mijn eerste probleem project kunnen worden. Ik wacht het gewoon af en zolang ze netjes betalen is er niets aan de hand.....
pi_153797176
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juni 2015 08:14 schreef Piet__Piraat het volgende:
Zo lang nog aan de betalingsverplichtingen voldaan kan worden, hoeft er (nog) niets gemeld te worden, toch?
Zou wel netjes zijn m.i. Nu horen we zoiets weer vanuit andere bron. Zoals bijna altijd overigens.
pi_153797522
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juni 2015 09:10 schreef Horsemen het volgende:
Ik doe mee met dit project dus dit zou mijn eerste probleem project kunnen worden. Ik wacht het gewoon af en zolang ze netjes betalen is er niets aan de hand.....
Dit project is tevens ook mijn eerste crowfund project... Tot nu toe zijn ze bij met betalingen.
pi_153797865
16k lening op 27-10-2014 vol geschreven

Wat zou er de afgelopen 8 maanden veranderd zijn? Zo een laag bedrag zou toch geen probleem moeten zijn om nog binnen te halen.

https://www.geldvoorelkaa(...)project.aspx?id=8668
Trek eens aan mijn vinger?
Een open deur vraagt nu eenmaal om ingeschopt te worden.
pi_153797940
quote:
99s.gif Op woensdag 24 juni 2015 10:14 schreef CaLeX het volgende:
16k lening op 27-10-2014 vol geschreven

Wat zou er de afgelopen 8 maanden veranderd zijn? Zo een laag bedrag zou toch geen probleem moeten zijn om nog binnen te halen.

https://www.geldvoorelkaa(...)project.aspx?id=8668
Wellicht dat daardoor de lening ook gewoon verder afbetaald wordt?
pi_153797962
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juni 2015 10:20 schreef MSR het volgende:

[..]

Wellicht dat daardoor de lening ook gewoon verder afbetaald wordt?
Lijkt me wel

315 per maand voor nog maar 53 maanden :X
pi_153798009
*note Geldvoorelkaar.nl:

Aangetoond is dat in het verleden de cash-flow voldoende toereikend was daar ondernemer lage prive onttrekkingen had uit hoofde van een inkomen uit een wachtgeldregeling. Vanaf 2015 dient het inkomen uit de ondernemersactiviteiten opgebracht worden. Derhalve hebben wij de aanvraag een 4 classificatie gegeven.

Dat is dus niet gelukt.
pi_153798148
Die Yak sport man gooit wel heel erg snel de handdoek in de ring. Maar goed, wie weet heeft hij wel een hele goeie baan aangeboden gekregen.
pi_153798186
Als je de cijfers die in de Pitch staan bekijkt zou je toch denken dat dit een goed levensvatbaar bedrijf is.
Misschien heeft meneer een Baan gevonden en bouwt hij de onderneming af.
De 315 euro per maand is dan vermoedelijk wel op te brengen.
Het blijft gissen. het is beter om aan het gissen een eind te maken dus....................
Ik zit er niet in maar als ik er in zat zou ik de vraag bij GVE neerleggen.
Wie?
pi_153798624
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juni 2015 10:24 schreef crowdiefunder het volgende:
*note Geldvoorelkaar.nl:

Aangetoond is dat in het verleden de cash-flow voldoende toereikend was daar ondernemer lage prive onttrekkingen had uit hoofde van een inkomen uit een wachtgeldregeling. Vanaf 2015 dient het inkomen uit de ondernemersactiviteiten opgebracht worden. Derhalve hebben wij de aanvraag een 4 classificatie gegeven.

Dat is dus niet gelukt.
Wat vinden jullie, horen de geldverstrekkers standaard geďnformeerd te worden (bv via statusupdate) over:
-beëindiging van de activiteit waarvoor de lening was aangevraagd en verleend, met gevolgen aflossing
-achterstand in terugbetaling
-aanvullende crowdfundingaanvraag bij zelfde of andere site, met gevolgen voor zekerheden
- ...?

Nmm kan de nazorg in de projecten iig veel professioneler en vertrouwenwekkender...
pi_153798664
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juni 2015 20:20 schreef rockenfeller het volgende:
quote:
Op dinsdag 23 juni 2015 17:13 schreef Piet__Piraat het volgende:
Omdat de vorige slotgooier geen nieuwe opende, heb ik 't maar even gedaan Game on!

[..]

Je vraagt je dan toch af hoe het kan dat ze van dat miljard euro geen half miljoentje kunnen overhevelen

Geen hypotheekrecht (althans ik lees het niet) dus als het verkeerd gaat is de crowd een concurrente crediteur. Eventuele overwaarde in het pand is dus eerst voor pandhouders, fiscus, uwv en dergelijke. Als er dan wat over zou blijven kan dat verdeeld worden onder de crediteuren. (95% van alle faillissementen gebeurt dit niet) Gezien de activiteiten van de dochters en de omvang hiervan is het dus gewoon een zeer risicovolle investering
Ik vind het risico ook te groot zonder hypotheekrecht. Anderen kennerlijk niet al meer dan 400K in het potje. Zo'n 20 maal 5000 Euro of meer. Een van 20.000 Euro's. Krijgt die 4 lootjes voor Brazilie? :)
pi_153798851
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juni 2015 10:54 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Ik vind het risico ook te groot zonder hypotheekrecht. Anderen kennerlijk niet al meer dan 400K in het potje. Zo'n 20 maal 5000 Euro of meer. Een van 20.000 Euro's. Krijgt die 4 lootjes voor Brazilie? :)
Hier net zo. Ik zat gisteren nog aardig te twijfelen maar vandaag toch ook maar afgezien vanwege een te groot risico. Waar een nachtje slapen niet goed voor is ;)
pi_153799633
Nieuwe Collin:

https://www.collincrowdfu(...)2FroHW8PNBynKX-14673

Grexx............................it O-) O-)
pi_153799675
Sja, ziet er leuk uit, maar blijft altijd een beetje abstract.
pi_153799985
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juni 2015 10:30 schreef CRWD het volgende:
Die Yak sport man gooit wel heel erg snel de handdoek in de ring. Maar goed, wie weet heeft hij wel een hele goeie baan aangeboden gekregen.
Dan heeft hij zijn linkedin nog niet bijgewerkt ;)
pi_153800902
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juni 2015 10:33 schreef NaRegenDeZon het volgende:
Als je de cijfers die in de Pitch staan bekijkt zou je toch denken dat dit een goed levensvatbaar bedrijf is.
Misschien heeft meneer een Baan gevonden en bouwt hij de onderneming af.
De 315 euro per maand is dan vermoedelijk wel op te brengen.
Het blijft gissen. het is beter om aan het gissen een eind te maken dus....................
Wie?
http://www.boomenbos.nl/nl/colin/
Woont in Goedereede
https://www.facebook.com/colinhermsen
Huis ook te koop dus en het blijkt een zweverig type te zijn.

Gezien de opleiding zal het bedrag wel op te brengen zijn, als ie werk heeft/vindt.
pi_153801368
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juni 2015 11:34 schreef NaRegenDeZon het volgende:
Nieuwe Collin:

Grexx............................it O-) O-)
Die naam idd _O-.
జ్ఞ‌ా
  woensdag 24 juni 2015 @ 13:09:29 #54
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_153802003
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juni 2015 10:52 schreef ZeKraut het volgende:

[..]

Wat vinden jullie, horen de geldverstrekkers standaard geďnformeerd te worden (bv via statusupdate) over:
-beëindiging van de activiteit waarvoor de lening was aangevraagd en verleend, met gevolgen aflossing
-achterstand in terugbetaling
-aanvullende crowdfundingaanvraag bij zelfde of andere site, met gevolgen voor zekerheden
- ...?

Nmm kan de nazorg in de projecten iig veel professioneler en vertrouwenwekkender...
Mee eens ja, mn eerste default heeft GVE ook nog een tijd de maandelijke bedragen zelf overgemaakt. Aan de ene kant fijn want ik kreeg daardoor nog wat meer binnen maar aan de andere kant ging ik er vanuit dat al mn projecten goed liepen en heb ik meer geld in andere projecten gestopt.

Ik heb in 1 van de begin topics al vermeld dat ik graag wel infromatie van elke project zou willen krijgen hoe ze het doen en wat ze verwachten voor het komende jaar enz. Beste is denk ik toch maar de website's afgaan van je projecten om te kijken of er nog leven is.

Ik ben nu zelf even gestopt en daarna ga ik verder met kleine bedragen per project. (200,- / 300,-)
pi_153802341
Ik ben nog niet zo lang actief in de crowdfundwereld maar het valt mij op hoe goed alle platforms de risico's aan de voorkant geregeld hebben en hoe slecht dit aan de achterkant is (op enkele na). Het profiel is duidelijk. We krijgen een stortvloed van rapporten, ratings van graydon d&b en dergelijke. Op dit forum weten we gezamenlijke de risico's aardig te classificeren. Als het dan op een default aankomt is er niets geregeld, informatievoorziening slecht vaak geen zekerheden of zekerheden met in mijn ogen weinig waarde. Voorbeeld is de kantoorvilla. Indrukwekkend is het zeker maar zoals ik gisteren al aangaf in mijn ogen een enorm risico met geen zekerheden.
pi_153802652
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juni 2015 09:54 schreef PvN1 het volgende:
quote:
Op woensdag 24 juni 2015 09:10 schreef Horsemen het volgende:
Dit project is tevens ook mijn eerste crowfund project... Tot nu toe zijn ze bij met betalingen.
investeerders Yak Sports opgelet!:
Als je zou willen kan je je geld terug vragen volgens artikel 4 van de lenings voorwaarden. Kan verstandig zijn als er nu nog geld is. Een afbetalingsregeling kan je altijd nog afspreken als er geen geld is.

4. De hoofdsom is met renten, vergoeding en kosten zonder voorafgaande opzegging dadelijk opeisbaar in de de gevallen zoals genoemd in de tussen partijen van toepassing verklaarde Algemene voorwaarden voor kredietverlening Geldvoorelkaar.nl en bovendien in de volgende gevallen:

bij ontbinding van een schuldenaar/rechtspersoon en/of indien een schuldenaar/rechtspersoon ophoudt te bestaan ten gevolge van juridische fusie;
indien de schuldenaar/rechtspersoon haar onderneming staakt;
bij vervreemding van één of meerdere aandelen in het kapitaal van de schuldenaar/rechtspersoon
.

[ Bericht 0% gewijzigd door NaRegenDeZon op 24-06-2015 13:51:43 ]
pi_153803837
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juni 2015 13:09 schreef AQuila360 het volgende:

[..]

Mee eens ja, mn eerste default heeft GVE ook nog een tijd de maandelijke bedragen zelf overgemaakt. Aan de ene kant fijn want ik kreeg daardoor nog wat meer binnen maar aan de andere kant ging ik er vanuit dat al mn projecten goed liepen en heb ik meer geld in andere projecten gestopt.

Ik heb in 1 van de begin topics al vermeld dat ik graag wel infromatie van elke project zou willen krijgen hoe ze het doen en wat ze verwachten voor het komende jaar enz. Beste is denk ik toch maar de website's afgaan van je projecten om te kijken of er nog leven is.

Ik ben nu zelf even gestopt en daarna ga ik verder met kleine bedragen per project. (200,- / 300,-)
Heb dezelfde ervaring, met meerdere defaults, bij GvE. Ben daarom daar ook gestopt. Ik vind het van de gekke, dat je zelf telkens al die sites af moet gaan (en ook die geven niet altijd juiste, actuele beeld, zie bv. Grahams) of via via relevante informatie moet zien te krijgen. Proactieve info vanuit de projecten, zoals je voorstelt, zou helemaal mooi zijn, maar ik zou al blij zijn als ten minste de actuele projectstatus bijgehouden wordt. Nmm is dat niet teveel gevraagd, er ligt tenslotte een leenovereenkomst, met bepalingen zoals door NaRegenDeZon aangehaald!
pi_153804512
Maar hoe zou GvE moeten weten dat die vent is gestopt met zijn onderneming? Ook zij zijn natuurlijk weer afhankelijk van de communicatie vanuit de lener...
pi_153805214
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juni 2015 14:42 schreef Scooper het volgende:
Maar hoe zou GvE moeten weten dat die vent is gestopt met zijn onderneming? Ook zij zijn natuurlijk weer afhankelijk van de communicatie vanuit de lener...
De webshop was maandag al niet meer bereikbaar maar toen stond er iets in de trant van: "vanwege een update niet bereikbaar"...
pi_153805615
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juni 2015 13:19 schreef rockenfeller het volgende:
Als het dan op een default aankomt is er niets geregeld, informatievoorziening slecht vaak geen zekerheden of zekerheden met in mijn ogen weinig waarde. Voorbeeld is de kantoorvilla. Indrukwekkend is het zeker maar zoals ik gisteren al aangaf in mijn ogen een enorm risico met geen zekerheden.
Ik vind dit over het algemeen wat te stellig gesteld.
Niet om GvE in bescherming te nemen, maar ik denk dat we ons moeten realiseren dat er méér belangen spelen, met name die van de (zorgplicht voor de) geldlener. Als iedere vertraging in de betaling van maandtermijnen wordt gecommuniceerd, loop je het risico dat dit door deze of gene op internet wordt gezet en dat geldlener daarmee in zijn bedrijfsvoering wordt geschaad.

Teveel communiceren kan ook tot onnodige paniek/ongerustheid leiden waardoor de helpdesk van GvE wordt lamgelegd waardoor andere zaken weer komen stil liggen. Waar het uiteindelijk om gaat is dat de schade voor de investeerders zoveel mogelijk wordt beperkt. Dat kan ook in alle stilte gebeuren zonder daarbij iedereen er bij te betrekken. Vaak zal dat de beste weg zijn, lijkt mij. Volledige transparantie is lang niet altijd goed.

Zolang het aantal defaults geen extreme waarde aanneemt, en het percentage niet uit de pas gaat lopen met hetgeen op de site duidelijk wordt gecommuniceerd, is er m.i. ook weinig reden voor paniek of stress, al is het natuurlijk lullig als het net over een project gaat waar je zelf in zit. Natuurlijk kan het reden zijn om te stoppen met GvE, maar ik denk dat je nog beter kunt nagaan of je zelf wellicht te weinig kritisch bent geweest. Die Yaksports dat leek inderdaad een heel leuk project met weinig risico maar er zitten er ook bij waarvan ik niet snap dat iemand daar ooit geld in heeft gestopt :)

[ Bericht 1% gewijzigd door obligataire op 24-06-2015 15:40:40 ]
Pecunia non olet
pi_153806079
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juni 2015 10:33 schreef NaRegenDeZon het volgende:
Wie?
Ik zal ze wel even mailen.
pi_153806156
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juni 2015 15:23 schreef obligataire het volgende:
Niet om GvE in bescherming te nemen, maar ik denk dat we ons moeten realiseren dat er méér belangen spelen, met name die van de geldlener. Als iedere vertraging in de betaling van maandtermijnen wordt gecommuniceerd, loop je het risico dat dit door deze of gene op internet wordt gezet en dat geldlener daarmee in zijn bedrijfsvoering wordt geschaad.

Teveel communiceren kan ook tot onnodige paniek/ongerustheid leiden waardoor de helpdesk van GvE wordt lamgelegd waardoor andere zaken weer komen stil liggen. Waar het uiteindelijk om gaat is dat de schade voor de investeerders zoveel mogelijk wordt beperkt. Dat kan ook in alle stilte gebeuren zonder daarbij iedereen er bij te betrekken. Vaak zal dat de beste weg zijn, lijkt mij.
Ja en Nee.

In een geval van Yak is het denk ik de plicht van de leningnemer om GVE in te lichten voordat zijn website en winkel dicht gaan. Op zijn beurt is het de plicht van GVE om de investeerders in te lichten voordat de investeerder de teloorgang van het bedrijf fysiek zichtbaar maakt.

Is een leningnemer een maand achter met zijn betaling en er is uitzicht op herstel dan hoef ik het als investeerder echt niet te weten. Werk in stilte aan verbetering.

[ Bericht 0% gewijzigd door NaRegenDeZon op 24-06-2015 16:00:15 ]
pi_153806214
quote:
Die Yaksports dat leek inderdaad een heel leuk project met weinig risico maar er zitten er ook bij waarvan ik niet snap dat iemand daar ooit geld in heeft gestopt :)
Ik zit niet in het project, was überhaupt net voordat ik met GvE begon, maar project met weinig risico?
Ok, het bedrag is laag dus het zal waarschijnlijk wel goedkomen: 300 euro per maand is natuurlijk niet de hele wereld, maar het project is toch wel geclassificeerd als 4 met graydon B. Dat zijn natuurlijk niet de beste ratings en geeft iets meer risico aan.
pi_153806281
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juni 2015 15:45 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Ja en Nee.

In een geval van Yak is het denk ik de plicht van de investeerder leningnemer om GVE in te lichten voordat zijn website en winkel dicht gaan. Op zijn beurt is het de plicht van GVE om de investeerders in te lichten voordat de investeerder leningnemer de teloorgang van het bedrijf fysiek zichtbaar maakt.

Is een leningnemer een maand achter met zijn betaling en er is uitzicht op herstel dan hoef ik het als investeerder echt niet te weten. Werk in stilte aan verbetering.
Ik neem aan dat je in de eerste zin leningnemer bedoelt ipv investeerder?
pi_153806688
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juni 2015 15:49 schreef MSR het volgende:
Dank _O_
pi_153806750
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juni 2015 15:49 schreef MSR het volgende:

[..]

Ik zou zeggen beide.
Ook GvE heeft natuurlijk geen glazenbol. Als GvE namelijk niet geďnformeerd is weten ze ook niets en we kunnen natuurlijk niet verwachten dat ze van alle lopende projecten maandelijks gaan controleren of alles nog goed draait.
pi_153806800
quote:
14s.gif Op woensdag 24 juni 2015 16:07 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Ik zou zeggen beide.
Ook GvE heeft natuurlijk geen glazenbol. Als GvE namelijk niet geďnformeerd is weten ze ook niets en we kunnen natuurlijk niet verwachten dat ze van alle lopende projecten maandelijks gaan controleren of alles nog goed draait.
Begrijp ik, maar voor geldlener is het een kleine moeite om GvE even in te seinen, geldlener is er elke dag mee bezig.
Maar eens, als een investeerder iets opvalt, wat geldlener wellicht stil houdt of is vergeten te melden, is het natuurlijk goed om GvE hierover in te lichten.
pi_153806839
Ik pak trouwens de villa niet mee. Looptijd van 7 jaar is mij gewoon te lang in dit geval. Hij zit trouwens op 88%, dus vandaag nog vol.
pi_153806884
Ik zie dat DiMarco zelfs bijna vol zit :) Ik heb alsnog een klein beetje (200) in die Villa gedaan.
pi_153807008
Hasta la pasta, dit is de villa!
pi_153807180
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juni 2015 16:13 schreef crowdiefunder het volgende:
Ik heb alsnog een klein beetje (200) in die Villa gedaan.
GvE en Collin halen toch maar weer even in 2 dagen ruim 1.000.000 euro op! Natuurlijk zijn er een paar goede grote projecten bij maar ook het Gay Cafe, Zoo Foodware en Pata Negra zijn van 0 af volgelopen!
pi_153807296
Het is overigens wel een Belvilla! :)

Ja, niet normaal wat er is opgehaald in korte tijd (nog los van kapitaal op maat, zencap en anderen). Geld klotst tegen de kades aan op zoek naar rendement. Dat betekent over het algemeen: bubbel!
pi_153807416
quote:
14s.gif Op woensdag 24 juni 2015 12:39 schreef het volgende:
quote:
Op woensdag 24 juni 2015 11:34 schreef NaRegenDeZon het volgende:
Nieuwe Collin:

Grexx............................it
Die naam idd .
Grexx............................it is ook vol geschreven. Ik denk dat Griekenland dat vandaag in Brussel niet voor elkaar krijgt. Daar is al te veel op ingeschreven! 8)7
pi_153807522
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juni 2015 16:25 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

GvE en Collin halen toch maar weer even in 2 dagen ruim 1.000.000 euro op! Natuurlijk zijn er een paar goede grote projecten bij maar ook het Gay Cafe, Zoo Foodware en Pata Negra zijn van 0 af volgelopen!
Mijn bijdrage was 0,00. De uitgeleende crowdeuro's rollen de laatste tijd weer terug naar mij
pi_153809194
quote:
Die Yaksports dat leek inderdaad een heel leuk project met weinig risico maar er zitten er ook bij waarvan ik niet snap dat iemand daar ooit geld in heeft gestopt
Hij is overigens helemaal bij met de betalingen, inclusief deze maand.
pi_153809287
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juni 2015 11:36 schreef crowdiefunder het volgende:

(Inzake Collin/Grexx)

Sja, ziet er leuk uit, maar blijft altijd een beetje abstract.
Rapportcijfer Collin:
Samenvattend:
Rentabiliteit: Goed
Solvabiliteit: Goed
Liquiditeit: Excellent
Overall: Goed

Hoe beter wil je het krijgen, van een platform dat wel uitvoerige analyses maakt van de projecten. :)
Doe dus wel mee met mijn vaste inleg van 500 euri's.

[ Bericht 5% gewijzigd door obligataire op 24-06-2015 18:23:15 ]
Pecunia non olet
pi_153811004
quote:
14s.gif Op woensdag 24 juni 2015 17:55 schreef Horsemen het volgende:
Hij is overigens helemaal bij met de betalingen, inclusief deze maand.
Daarom kan het ook best zo zijn dat hij een baan gevonden heeft en op een nette manier zijn klanten in wil lichten op zijn site zoals het bij goed ondernemerschap hoort. Is misschien alleen GVE vergeten in te lichten dan wel GVE zijn investeerders. Daarom is het zo belangrijk eerst de vraag bij GVE te leggen,

Dus even afwachten wat GVE te melden heeft is het devies,
pi_153816622
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juni 2015 12:01 schreef Moralitas het volgende:
Zijn er mensen die in https://www.symbid.nl/ideas/5944-discovered-wereld-producten zitten? Zij zijn momenteel bezig met een 2e uitgifte op Symbid: https://www.symbid.nl/ideas/7091-discovered-tweede-ronde.
pi_153817762
quote:

[..]

Niet om GvE in bescherming te nemen, maar ik denk dat we ons moeten realiseren dat er méér belangen spelen, met name die van de (zorgplicht voor de) geldlener. Als iedere vertraging in de betaling van maandtermijnen wordt gecommuniceerd, loop je het risico dat dit door deze of gene op internet wordt gezet en dat geldlener daarmee in zijn bedrijfsvoering wordt geschaad.

Teveel communiceren kan ook tot onnodige paniek/ongerustheid leiden waardoor de helpdesk van GvE wordt lamgelegd waardoor andere zaken weer komen stil liggen. Waar het uiteindelijk om gaat is dat de schade voor de investeerders zoveel mogelijk wordt beperkt. Dat kan ook in alle stilte gebeuren zonder daarbij iedereen er bij te betrekken. Vaak zal dat de beste weg zijn, lijkt mij. Volledige transparantie is lang niet altijd goed.
Hier sluit ik me bij aan. Het risico bestaat dat geruchten een eigen leven gaan leiden. Anderzijds, zoals ook rondom Yak Sports al gemeld is: als een toko daadwerkelijk formeel stopt is het wel chique om dat te melden. Al kan het inderdaad ook tricky zijn gezien de eerder aangehaalde voorwaarden: dan wordt het bedrag direct opeisbaar. Als te veel investeerders dat gaan doen, gaat een leningnemer mogelijk sneller failliet dan wanneer de boel wordt uitgesmeerd. De betalingen zijn dan mogelijk vanuit salaris van een andere baan wel op te hoesten over langere termijn, ipv van ineens de hoofdsom. Het kan dan in het belang van de gehele crowd zijn om het stil te houden. Anders zijn er mogelijk enkele die cashen en de rest vist achter het net.
Schip ahoy!
pi_153823271
Update Yak sports.
Ik heb (snel!) een reactie ontvangen van GvE.
GvE is niet geďnformeerd door Yak en wisten nog van niets. Betalingen zijn gecontroleerd en zijn bij (geen voorschotten vanuit GvE dus) Ze gaan onmiddellijk contact opnemen met Yak voor meer info en als die er is ons informeren.

[ Bericht 0% gewijzigd door Horsemen op 25-06-2015 09:11:38 (foutje in de tekst ) ]
pi_153823348
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juni 2015 07:09 schreef Horsemen het volgende:
Betalingen zijn gecondoleerd
Dat is wel heel erg definitief ;(
Schip ahoy!
pi_153823402
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juni 2015 07:09 schreef Horsemen het volgende:
Update Yak sports.
Ik heb (snel!) een reactie ontvangen van GvE.
GvE is niet geďnformeerd door Yak en wisten nog van niets. Betalingen zijn gecondoleerd en zijn bij (geen voorschotten vanuit GvE dus). Ze gaan onmiddellijk contact opnemen met Yak voor meer info en als die er is ons informeren.
RIP aan de nabestaanden.
జ్ఞ‌ా
  donderdag 25 juni 2015 @ 07:51:17 #83
442908 crowd-fundi
ik bankier, dus ik ben
pi_153823446
quote:
14s.gif Op donderdag 25 juni 2015 07:41 schreef µ het volgende:

[..]

RIP aan de nabestaanden.
Die nabestaanden zijn nog niet op de horens van de yak gekomen en nog niet deaud! ;)
pi_153823782
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juni 2015 07:31 schreef Piet__Piraat het volgende:

[..]

Dat is wel heel erg definitief ;(
Dank u (het was nog vroeg) 👍😉
Aangepast.
pi_153823807
quote:
14s.gif Op donderdag 25 juni 2015 07:41 schreef µ het volgende:

[..]

RIP aan de nabestaanden.
}) Dat is een oude!
pi_153823842
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juni 2015 08:42 schreef MSR het volgende:

[..]

}) Dat is een oude!
Een oldbie *G*.
జ్ఞ‌ా
  donderdag 25 juni 2015 @ 10:10:59 #87
445870 mesokrediet
Lendahand Crowdfunding
pi_153825172
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juni 2015 11:32 schreef Camogli het volgende:

[..]

ik vind dat wel een mooie observatie. De rentes zijn in de lendahand-landen vaak nog veel hoger, dus 25% is al netjes. Veel kosten worden ook gemaakt bij bijvoorbeeld het ophalen van de bedragen (gaat niet per internetbankieren). Maar staan blijft dat mensen daar ook 25% of meer moeten betalen. Blijft een woekerrente, net als in Estland of Finland.

Meelezend Lendahand: kom er maar in!
Hi Coelo en Camogli, we werden net gewezen op de thread crowdfunding #49, maar daar kunnen we niet (meer) reageren. Allereerst bedankt voor de uitnodiging om te reageren. Ik hoop dat de moderator dat ook goed vindt ;-)

Het is onze missie om werkgelegenheid te creëren in opkomende landen door lokale ondernemers toegang te geven tot betaalbare financiering. Het is daarbij ons nadrukkelijke streven het goedkoopste alternatief voor deze ondernemers te zijn bij het aantrekken van kapitaal.

De rentes die ondernemers betalen in dergelijke landen liggen vaak hoog, omdat lokale overheden en banken doorgaans tegen veel hogere rentes lenen dan bijvoorbeeld de Nederlandse overheid. Zo leent de Ghanese overheid zelf al tegen 25% op jaarbasis. Hier bovenop komen de kosten voor het verstrekken en monitoren van deze leningen en het afdekken van risico’s. Er is ons alles aan gelegen om samen met onze lokale partners de rentes structureel omlaag te brengen. Als je daar meer over wilt weten, nodig ik jullie graag eens uit voor een kop koffie ;-)

Hartelijke groeten,
Hans Kramer, Lendahand
De beste stimulans voor de economie is een sterk MKB. Ook in opkomende economieën kan het MKB heel goed bijdragen aan economische groei. Maar daar hebben ze vaak geen toegang heeft tot (betaalbare) financiering. Lendahand helpt ze daarbij.
pi_153825294
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juni 2015 10:10 schreef mesokrediet het volgende:

[..]

Hi Coelo en Camogli, we werden net gewezen op de thread crowdfunding #49, maar daar kunnen we niet (meer) reageren. Allereerst bedankt voor de uitnodiging om te reageren. Ik hoop dat de moderator dat ook goed vindt ;-)

Het is onze missie om werkgelegenheid te creëren in opkomende landen door lokale ondernemers toegang te geven tot betaalbare financiering. Het is daarbij ons nadrukkelijke streven het goedkoopste alternatief voor deze ondernemers te zijn bij het aantrekken van kapitaal.

De rentes die ondernemers betalen in dergelijke landen liggen vaak hoog, omdat lokale overheden en banken doorgaans tegen veel hogere rentes lenen dan bijvoorbeeld de Nederlandse overheid. Zo leent de Ghanese overheid zelf al tegen 25% op jaarbasis. Hier bovenop komen de kosten voor het verstrekken en monitoren van deze leningen en het afdekken van risico’s. Er is ons alles aan gelegen om samen met onze lokale partners de rentes structureel omlaag te brengen. Als je daar meer over wilt weten, nodig ik jullie graag eens uit voor een kop koffie ;-)

Hartelijke groeten,
Hans Kramer, Lendahand
Bedankt voor de toelichting! Goede zaak om dit forum te volgen en hier ook te reageren.
  donderdag 25 juni 2015 @ 10:50:17 #89
445870 mesokrediet
Lendahand Crowdfunding
pi_153825865
quote:
1s.gif Op donderdag 25 juni 2015 10:17 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Bedankt voor de toelichting! Goede zaak om dit forum te volgen en hier ook te reageren.
Dat gaan we vanaf nu zeker doen, Horsemen!
De beste stimulans voor de economie is een sterk MKB. Ook in opkomende economieën kan het MKB heel goed bijdragen aan economische groei. Maar daar hebben ze vaak geen toegang heeft tot (betaalbare) financiering. Lendahand helpt ze daarbij.
pi_153826128
Op collincrowdfund nu weer een restaurant.
జ్ఞ‌ా
pi_153826516
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juni 2015 10:50 schreef mesokrediet het volgende:

[..]

Dat gaan we vanaf nu zeker doen, Horsemen!
Tof, een kort lijnjte met het platform zal voor mij (en ik denk wel voor meerdere mensen hier) een positieve uitwerking hebben op het aantal investeringen in de toekomst.
pi_153826550
quote:
3s.gif Op donderdag 25 juni 2015 11:06 schreef µ het volgende:
Dit is het restaurant in Zeeland waar eerder over gesproken is in deel 49 en waar de partner een hardloopwinkel wilde funden op een ander platform.
De Pitch lijkt aangepast. De partner wordt niet meer opgevoerd als meewerkend als ik het goed heb gezien.
pi_153826651
Vrouw staat wel als meerwerkend partner (maar ook ondernemend?)..
  donderdag 25 juni 2015 @ 11:36:52 #94
445870 mesokrediet
Lendahand Crowdfunding
pi_153826686
quote:
99s.gif Op donderdag 25 juni 2015 11:28 schreef CaLeX het volgende:

[..]

Tof, een kort lijnjte met het platform zal voor mij (en ik denk wel voor meerdere mensen hier) een positieve uitwerking hebben op het aantal investeringen in de toekomst.
pi_153827010
quote:

[..]

Hartelijke groeten,
Hans Kramer, Lendahand
top dat jullie hier direct reageren!

On topic: 25% blijft een woekerrente, ook al is het percentage uit te leggen, waar veel partijen aan verdienen: de lokale partners, lendahand, de uitlener. Is het een ethisch verantwoord rentepercentage?

In dit forum is ook gesproken over de smalle basis van slechts drie lokale partners. Als die omvallen zijn we allemaal ons geld kwijt. Is die basis stevig genoeg, of nog te verbreden?
pi_153827011
quote:
3s.gif Op donderdag 25 juni 2015 11:06 schreef µ het volgende:
Pfff, net op tijd weer. Het lijkt wel de Californische goudkoorts :)
Pecunia non olet
pi_153827327
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juni 2015 11:50 schreef obligataire het volgende:

[..]

Pfff, net op tijd weer. Het lijkt wel de Californische goudkoorts :)
Aangezien de spaarrentes niet gaan stijgen, en de beurs instabiel blijft, zal het tempo van vollopen hoog blijven..
pi_153827481
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juni 2015 12:01 schreef Gijsbertus het volgende:

[..]

Aangezien de spaarrentes niet gaan stijgen, en de beurs instabiel blijft, zal het tempo van vollopen hoog blijven..
Plus dat Collin groot vertrouwen lijkt te genieten bij de investeerders. Wat een contrast met sommige andere platforms (die vaak ook best goede projecten hebben).
Pecunia non olet
pi_153827525
quote:

[..]

dit geldt niet voor KoM, waar merkpartijtjes.com trouwens is teruggetrokken
  donderdag 25 juni 2015 @ 12:11:02 #100
304129 Gijsbertus
op het leven
pi_153827568
De laatste projecten op KoM gaan daarentegen wel goed. (camper, zonnepanelen, interieur, telecom, wijn)
  donderdag 25 juni 2015 @ 12:12:23 #101
304129 Gijsbertus
op het leven
pi_153827601
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juni 2015 12:07 schreef obligataire het volgende:

[..]

Plus dat Collin groot vertrouwen lijkt te genieten bij de investeerders. Wat een contrast met sommige andere platforms (die vaak ook best goede projecten hebben).
Het oogt bij Collin een stuk professioneler. Ook de doorlooptijd van investeren (na 100% gefund) tot aan de 1e betaling is vrij kort.
pi_153827645
quote:
1s.gif Op donderdag 25 juni 2015 11:50 schreef Camogli het volgende:
On topic: 25% blijft een woekerrente, ook al is het percentage uit te leggen,
25% is in Nederland een dikke woekerrente, dat klopt. Maar dat maakt het niet overal een woekerrente.
  donderdag 25 juni 2015 @ 12:17:32 #103
445870 mesokrediet
Lendahand Crowdfunding
pi_153827714
quote:
1s.gif Op donderdag 25 juni 2015 11:50 schreef Camogli het volgende:

[..]

top dat jullie hier direct reageren!

On topic: 25% blijft een woekerrente, ook al is het percentage uit te leggen, waar veel partijen aan verdienen: de lokale partners, lendahand, de uitlener. Is het een ethisch verantwoord rentepercentage?

In dit forum is ook gesproken over de smalle basis van slechts drie lokale partners. Als die omvallen zijn we allemaal ons geld kwijt. Is die basis stevig genoeg, of nog te verbreden?
Hoi Camogli,

wat betreft de lokale partners is ons doel om ieder jaar (dus ook dit jaar) minimaal twee nieuwe lokale partners, liefst meer, aan te sluiten. Wordt dus spoedig vervolgd!

Je vraag over de ethische kant van de rente is een lastige. Daar zijn we heel eerlijk over. Zo lang micro- en mesofinanciering bestaan, loopt deze discussie al. Het blijkt, ook voor ethici, ingewikkeld te zijn om een eenduidig antwoord op die vraag te geven. Maar we doen er alles aan om de marges in de keten zo laag mogelijk te houden.

Groeten,
Hans van Lendahand
  donderdag 25 juni 2015 @ 12:23:10 #104
3394 Coelho
BigGreenEgg
pi_153827838
quote:

[..]

Hartelijke groeten,
Hans Kramer, Lendahand
Hartelijk dank dat u de moeite heeft genomen om u hier te melden.
Mijn stelling in het vorige topic was wellicht wat zwart/wit toen ik zei dat ik er minder moeite mee heb om Deen of Fin een woekerrente te laten betalen (via Trustbuddy) dan via uw site, ondanks het goede doel en goede gevoel wat achter het initiatief van mesokredieten zit.

Uiteraard begrijp ik dat rentepercentages relatief zijn en afhankelijk van de lokale values, danwel van macro economische uitgangspunten (Nederland leent goedkoper op de geldmarkt dan Ghana). Wat dat betreft zijn initiatieven als de uwe natuurlijk erg waardevol. De reden dat mesokredieten voor mij echter liefdadigheid blijven in plaats van een investering, is dat ik de grote risicodrager ben (want ik leen het kapitaal), uw organisatie daar aan verdient, de lokale partner er aan verdient en de lener uiteindelijk hard moet werken om het terug te betalen. Een lener die gezien zijn economische situatie geen onderpand kan bieden en waarbij het voor mij nooit duidelijk zal zijn welke risico's ik daadwerkelijk loop.

Zet dat af tegen de sites die hier de overhand hebben (GeldvoorElkaar, Kapitaal op Maat en CollinCrowdfund), die met projecten komen waarbij bedrijven hun cijfers moeten openbaren, garanties moeten afgeven en ook nog rentepercentages moeten bieden die het dubbele zijn voor mij als financierder. Dan kan de rente onder de streep misschien maar een derde of een kwart zijn van wat de leners via uw platform moeten betalen, maar het geeft mij als financierder natuurlijk stukken meer zekerheid.

Ik zie persoonlijk Lendahand daarom meer een positie innemen tussen Kiva en het 'echte' crowdfunding zoals we dat hier bij genoemde sites doen. Ik draag een steentje bij in de wereld en krijg een beperkte compensatie voor de gevallen waar het mis loopt. Daar waar ik bij een Kiva het risico volledig draag. Concreet betekent dit voor mij dat ik wel bereid ben om een significante investeringspositie in te nemen in de 'echte' crowdfunding, daar waar ik bij Lendahand en Kiva niet verder zal gaan dan een 'goed gevoel investering'.

Wat dat betreft - om op mijn eerste stelling terug te komen - leen ik liever mijn geld uit aan een Deen of een Fin, waar ik meer risico loop maar ook een hogere compensatie krijg, en waarbij ik het gevoel en/of de hoop heb dat ze meer over de Westerse mores beschikken als het om terugbetaling gaat, en waar men bovendien niet structureel nabij de armoedegrens leeft.
pi_153828080
quote:
1s.gif Op donderdag 25 juni 2015 12:09 schreef Camogli het volgende:
dit geldt niet voor KoM, waar merkpartijtjes.com trouwens is teruggetrokken
Dat is denk ik een goede zaak voor de mevrouw zoals ook hier besproken. Kan ze met haar geld een andere betere overname zoeken waar ze niet zo'n over de top goodwill bedrag hoeft te betalen.
Ben benieuwd of we haar nog terug zien met een ander project of dat ze misschien gewoon een baan gevonden heeft. De tijd zal het leren.
  donderdag 25 juni 2015 @ 12:36:45 #106
442908 crowd-fundi
ik bankier, dus ik ben
pi_153828171
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juni 2015 12:33 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Dat is denk ik een goede zaak voor de mevrouw zoals ook hier besproken. Kan ze met haar geld een andere betere overname zoeken waar ze niet zo'n over de top goodwill bedrag hoeft te betalen.
Ben benieuwd of we haar nog terug zien met een ander project of dat ze misschien gewoon een baan gevonden heeft. De tijd zal het leren.
Of ze gaat het bij GVE proberen...
  donderdag 25 juni 2015 @ 12:56:33 #107
445870 mesokrediet
Lendahand Crowdfunding
pi_153828614
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juni 2015 12:23 schreef Coelho het volgende:

[..]

Hartelijk dank dat u de moeite heeft genomen om u hier te melden.
Mijn stelling in het vorige topic was wellicht wat zwart/wit toen ik zei dat ik er minder moeite mee heb om Deen of Fin een woekerrente te laten betalen (via Trustbuddy) dan via uw site, ondanks het goede doel en goede gevoel wat achter het initiatief van mesokredieten zit.

Uiteraard begrijp ik dat rentepercentages relatief zijn en afhankelijk van de lokale values, danwel van macro economische uitgangspunten (Nederland leent goedkoper op de geldmarkt dan Ghana). Wat dat betreft zijn initiatieven als de uwe natuurlijk erg waardevol. De reden dat mesokredieten voor mij echter liefdadigheid blijven in plaats van een investering, is dat ik de grote risicodrager ben (want ik leen het kapitaal), uw organisatie daar aan verdient, de lokale partner er aan verdient en de lener uiteindelijk hard moet werken om het terug te betalen. Een lener die gezien zijn economische situatie geen onderpand kan bieden en waarbij het voor mij nooit duidelijk zal zijn welke risico's ik daadwerkelijk loop.

Zet dat af tegen de sites die hier de overhand hebben (GeldvoorElkaar, Kapitaal op Maat en CollinCrowdfund), die met projecten komen waarbij bedrijven hun cijfers moeten openbaren, garanties moeten afgeven en ook nog rentepercentages moeten bieden die het dubbele zijn voor mij als financierder. Dan kan de rente onder de streep misschien maar een derde of een kwart zijn van wat de leners via uw platform moeten betalen, maar het geeft mij als financierder natuurlijk stukken meer zekerheid.

Ik zie persoonlijk Lendahand daarom meer een positie innemen tussen Kiva en het 'echte' crowdfunding zoals we dat hier bij genoemde sites doen. Ik draag een steentje bij in de wereld en krijg een beperkte compensatie voor de gevallen waar het mis loopt. Daar waar ik bij een Kiva het risico volledig draag. Concreet betekent dit voor mij dat ik wel bereid ben om een significante investeringspositie in te nemen in de 'echte' crowdfunding, daar waar ik bij Lendahand en Kiva niet verder zal gaan dan een 'goed gevoel investering'.

Wat dat betreft - om op mijn eerste stelling terug te komen - leen ik liever mijn geld uit aan een Deen of een Fin, waar ik meer risico loop maar ook een hogere compensatie krijg, en waarbij ik het gevoel en/of de hoop heb dat ze meer over de Westerse mores beschikken als het om terugbetaling gaat, en waar men bovendien niet structureel nabij de armoedegrens leeft.
Hi Coelho, goed dat je reageert. Dat geeft me de mogelijkheid om iets recht te zetten.

Het risico ligt juist voor een heel groot deel bij onze lokale partners. Zij dekken het risico af op wanbetaling en valutaschommelingen. We hebben een zeer streng beleid als het gaat om het selecteren van lokale partners. Een potentiële partner moet aan een groot aantal (financiële en organisatorische) voorwaarden voldoen om in aanmerking te komen. Lokale partners worden bovendien ieder kwartaal door een credit committee gecontroleerd.

Groeten,
Hans van Lendahand
  donderdag 25 juni 2015 @ 13:22:26 #108
442908 crowd-fundi
ik bankier, dus ik ben
pi_153829227
Yak sports inmiddels niet meer zichtbaar op GVE
pi_153829338
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juni 2015 13:22 schreef crowd-fundi het volgende:
Yak sports inmiddels niet meer zichtbaar op GVE
Waarom verbaast mij dat nu weer niet :'( Uiteraard nog wel voor de deelnemers.
pi_153829718
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juni 2015 12:56 schreef mesokrediet het volgende:

[..]

Hi Coelho, goed dat je reageert. Dat geeft me de mogelijkheid om iets recht te zetten.

Het risico ligt juist voor een heel groot deel bij onze lokale partners. Zij dekken het risico af op wanbetaling en valutaschommelingen. We hebben een zeer streng beleid als het gaat om het selecteren van lokale partners. Een potentiële partner moet aan een groot aantal (financiële en organisatorische) voorwaarden voldoen om in aanmerking te komen. Lokale partners worden bovendien ieder kwartaal door een credit committee gecontroleerd.

Groeten,
Hans van Lendahand
Wat ik me dan afvraag, waarom is ons geld nodig? Hebben die locale partners niet geld zat, als ze voor zulke hoge bedragen geld kunnen uitlenen? Waarom zouden ze daar een deel van afdragen als het risico bij hen ligt.
pi_153829742
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juni 2015 19:30 schreef NaRegenDeZon het volgende:
quote:
Op dinsdag 23 juni 2015 18:31 schreef Piet__Piraat het volgende:
Voor de lijstjesfanaten heb ik de defaults in de OP even op volgorde gezet .
Deze kan je linken aan Talamini. Kunnen we wat makkelijker de vorderingen van de curator belijken.

http://www.faillissements(...)mini-gelato-b-v.aspx
Dank Piet!
pi_153829875
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juni 2015 13:40 schreef lolnoob123 het volgende:

[..]

Wat ik me dan afvraag, waarom is ons geld nodig? Hebben die locale partners niet geld zat, als ze voor zulke hoge bedragen geld kunnen uitlenen? Waarom zouden ze daar een deel van afdragen als het risico bij hen ligt.
Waarschijnlijk om hun kapitaal om uit te lenen te vergroten of misschien hebben ze inderdaad niet zoveel kapitaal voorhanden. Ik begreep dat er via Lendahand al meer dan 2 miljoen euro is geďnvesteerd. Verdeeld over drie lokale partners is dat 670.000,- euro per partner.
pi_153830049
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juni 2015 13:48 schreef MSR het volgende:

[..]

Waarschijnlijk om hun kapitaal om uit te lenen te vergroten of misschien hebben ze inderdaad niet zoveel kapitaal voorhanden. Ik begreep dat er via Lendahand al meer dan 2 miljoen euro is geďnvesteerd. Verdeeld over drie lokale partners is dat 670.000,- euro per partner.
Op de site van Lendahand kun je wat informatie vinden over de drie lokale partners. Zo hebben lokale partners van de Filipijnen, Colombia en Ghana respectievelijk 5.941.264 EUR, 2.650.000 EUR en 4.695.091 EUR uitgeleend. De percentages eigen vermogen zijn respectievelijk 36%, 51% en 24%, dus dat zou dan gaan om 2.14 miljoen EUR, 1.35 miljoen EUR en 1.13 miljoen EUR eigen vermogen. "Ons" geld is dus om nog extra geld uit te kunnen lenen, maar ze krijgen dus ook een deel terug waarvan ze in elk geval aan Lendahand niets afdragen.

//Er werd net een paar keer gesproken over woekerrentes, maar ik denk dat je wel altijd moet kijken naar de gangbare rentes van het land waar het om gaat. Wat hier een woekerrente is, is dat elders niet per se, toch? :) Meerdere microkredietfondsen (van ASN bijv.) zijn de afgelopen jaren ook in het publiciteit geweest, omdat de rentes die in het buitenland gevraagd werden zo hoog zouden zijn. Ja, vergeleken met Nederland wel, maar niet vergeleken met de normale lokale rentes. Wmb dus nog steeds prima! :)

[ Bericht 4% gewijzigd door troepjepdat op 25-06-2015 14:13:19 ]
pi_153830706
Merkpartijtjes.com op KoM is niet langer van de partij
pi_153830741
quote:

[..]

Zelfs DiMarco is nu bijna volgeschreven, wie nog wil moet zich haasten, er is nog ¤ 4.300 te investeren voor de liefhebbers.
Pecunia non olet
pi_153831068
Project 5564 Timeforhim is ook van de website van GVE af. Een 4 BBB project. Betalingen lopen nog wel gewoon door. Juni is nog betaald. Website van bedrijf zelf is wel uit de lucht.

Volgens LinkedIn is de eigenaar per direct beschikbaar voor werk..
pi_153831340
quote:
0s.gif Op maandag 15 juni 2015 22:33 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Ik heb vanmiddag even met Aygodutch.com gechat. Blijkt dat ze met de leningnemer geen eind termijn afspreken dat de lening vol moet zijn gelopen. Heb duidelijk gemaakt dat een investeerder duidelijk een starttijd moet kunnen zien en een eindtijd wil hebben dat een project vol moet zijn. Hij zou er aan gaan werken voor nieuwe projecten.
Heb hem laten weten dat ik niet investeer tot dat dit soort data op de site genoemd worden. Ben benieuwd wanneer het voor elkaar is.
Ze hebben geluisterd :)
pi_153831619
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juni 2015 14:49 schreef teun1990 het volgende:
Project 5564 Timeforhim is ook van de website van GVE af. Een 4 BBB project. Betalingen lopen nog wel gewoon door. Juni is nog betaald. Website van bedrijf zelf is wel uit de lucht.

http://cfmailserver.nl/ww(...).aspx%3fid=5564.orig
జ్ఞ‌ా
  donderdag 25 juni 2015 @ 16:45:29 #119
442908 crowd-fundi
ik bankier, dus ik ben
pi_153833663
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juni 2015 13:40 schreef lolnoob123 het volgende:

[..]

Ik ben aan het zoeken naar inflatiecijfers. Voor de landen waar Lendahand actief is het moeilijk om actuele cijfers te vinden. Voor Ghana vond ik op een site van vorig jaar juli het percentage van 14,5.
De lokale partner vraagt voor special loans 3 - 4 %. Per maand. Dat is grof gezegd 1 maand voor de investeerder, 1 maand voor Lendahand en 10 maanden voor de lokale partner. Daar kunnen ze denk ik de risico's aardig mee afdekken...
pi_153834138
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juni 2015 15:01 schreef rockenfeller het volgende:
Ze hebben geluisterd
Dat is mooi! Geef je niet voor niets input.
Ik zie dat de car wrappers nog zonder einddatum staan maar dat is als ik het goed heb begrepen van de mensen hier een project dat er van het begin op staat.
pi_153834200
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juni 2015 16:45 schreef crowd-fundi het volgende:

[..]

Ik ben aan het zoeken naar inflatiecijfers. Voor de landen waar Lendahand actief is het moeilijk om actuele cijfers te vinden.
Voor Ghana vind je de cijfers hier. Voor mei 2015 dus 16,9% op jaarbasis.

Hier Colombia: http://www.dane.gov.co/in(...)recios-al-consumidor (3.22% op jaarbasis)
en
hier de Filippijnen: http://web0.psa.gov.ph/co(...)dex-2006100-may-2015 (1.6% op jaarbasis)
pi_153834291
quote:

We hebben eerder gecontateerd dat GVE projecten uit de voorgrond haalt en dat die alleen nog voor de investeerders te zien zijn via mijn GVE na inloggen.
Kan je het project als investeerder niet meer zien?
Dan zou ik als je in het project zit een vraag stellen bij GVE voordat we met zijn allen gaan gissen..
Overgens de man heeft volgens de pitch ook een website met internet advies http://www.klantenviainternet.nl en die werkt gewoon. Volgens mij staat hij voor dat deel van zijn bedrijf open voor opdrachten op LinkedIn,
Dus ik zou zeggen stel de vraag bij GVE. Horsemen had gisteren bij Yak binnen een paar uur antwoord.

[ Bericht 4% gewijzigd door NaRegenDeZon op 25-06-2015 17:31:43 ]
pi_153835601
Ik heb besloten geen projecten meer te doen komende jaar minimaal, eerst afwachten wat er allemaal gebeurt. Ik zal dit forum ook even naast me neerleggen

Op dit moment heb ik een kleine 40 projecten op GvE, enkele op KOM, een project bij Symbid en geld op Bondora.

Dit op basis van onderstaande argumenten

- Scanning (met name GvE) vooraf blijkt weinig voor te stellen gelet op de knullige fouten die erin zitten. Zeer optimistische businessplannen zijn eerder regel dan uitzondering. De ratings zijn daarnaast bij GvE enkel gebaseerd op de prognoses in de businesscase en zeggen dus niets. Het is deels een gokspelletje wat dat betreft. KOM en CC doen het beter maar nog steeds is het meer het vertalen van een (optimistisch) businessplan naar wat ratio's.
- Dalende rentes. 7% voor dit soort risicovolle projecten (wat ze bijna allemaal zijn) is echt onvoldoende m.i. waar in het begin 8a10% normaal was mag je nu blij zijn met 7%. De uitzonderingen zijn extreem risicovolle starters die sowieso tegen te lage rentes lenen in de crowd.
- In het geval van problemen geven de partijen (met name GvE) echt te weinig thuis. Kredietunie en QB zijn wat mij betreft goede voorbeelden, maar ook in andere gevallen staan ze niet volledig achter de investeerders en hebben de investeerder zelf ook geen machtsmiddelen om dit wel af te dwingen.
- Het blijkt dat er op allerhande projecten ongeplande uitbreidingen en stapeling van leningen plaatsvindt (bijv. GayCafe). Juist met hoofdelijke aansprakelijkheid is dit niet wenselijk. Dit soort zaken zijn niet goed geregeld in leningscontracten. Bij bankfinancieringen zou dit nooit kunnen zonder toestemming.

Ik ga komende tijd een grotere buy-and-hold portefeuille van ETF's opbouwen en meer cash aanhouden. Ik wens iedereen in dit topic veel succes en wellicht tot later :)
pi_153835692
In de vorige thread waren er wat posts over bedrijven die op verschillende crowdfundingplatforms aan het "shoppen" zijn voor geld. Zoals bijvoorbeeld Heegt Installatie BV uit Winterswijk (GvE en Zencap als ik het me goed herinner?) en het GayCafe (GvE en KoM).

Toen ik vandaag pitches aan het bekijken was op Investormatch (participaties/aandelen), het pas gelanceerde crowdunding gedeelte van de website loopt nog niet echt storm., kwam ik een bekende tegen.

https://app.investormatch(...)psfqblbkbkbfhdhkhkhr

Een start-up in PVT panelen met warmtepomp boiler, dat deed me herinneren aan een bedrijf dat hier laatst werd besproken op KoM.

https://www.kapitaalopmaat.nl/Power-Kombi-Module

De investeringsbehoefte bij Investormatch is ook ¤100.000. Mijn vermoeden is dat deze pitch nog offline gehaald moet worden, aangezien de funding bij KoM succesvol was en voor hetzelfde bedrag.. Mocht het niet het geval zijn, dan is het wel iets om in de gaten te houden.

Even verder zoeken had ik snel een tweede gevonden, Libercare. Hier de pitch op Investormatch:

https://www.investormatch.nl/pitches/participatiepitches/ (de bovenste)

Hier de pitch op Symbid:

https://www.symbid.nl/ideas/6513-libercare-zorg-alarmering

Op zich vind ik het niet verontrustend dat een bedrijf op meerdere platforms geld probeert binnen te halen. Wel vind ik het zorgwekkend als het gebeurt zoals bij het installatiebedrijf, dat ze een jaar na de financiëring bij GvE nu bij Zencap geld willen ophalen. En ook hoe het bij het GayCafe is verlopen.

Overigens loopt het voor Libercare BV totaal niet storm op Symbid, 27 dagen over en nog maar 9 % van het benodigde geld toegezegd. Zij zullen de hulp van Investormatch zeker kunnen gebruiken om een informal investor o.i.d. te vinden.
pi_153835951
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juni 2015 18:28 schreef aAks het volgende:
In de vorige thread waren er wat posts over bedrijven die op verschillende crowdfundingplatforms aan het "shoppen" zijn voor geld. Zoals bijvoorbeeld Heegt Installatie BV uit Winterswijk (GvE en Zencap als ik het me goed herinner?) en het GayCafe (GvE en KoM).

Toen ik vandaag pitches aan het bekijken was op Investormatch (participaties/aandelen), het pas gelanceerde crowdunding gedeelte van de website loopt nog niet echt storm., kwam ik een bekende tegen.

Een start-up in PVT panelen met warmtepomp boiler, dat deed me herinneren aan een bedrijf dat hier laatst werd besproken op KoM.

De investeringsbehoefte bij Investormatch is ook ¤100.000. Mijn vermoeden is dat deze pitch nog offline gehaald moet worden, aangezien de funding bij KoM succesvol was en voor hetzelfde bedrag.. Mocht het niet het geval zijn, dan is het wel iets om in de gaten te houden.

Even verder zoeken had ik snel een tweede gevonden, Libercare. Hier de pitch op Investormatch:

Hier de pitch op Symbid:

Op zich vind ik het niet verontrustend dat een bedrijf op meerdere platforms geld probeert binnen te halen. Wel vind ik het zorgwekkend als het gebeurt zoals bij het installatiebedrijf, dat ze een jaar na de financiëring bij GvE nu bij Zencap geld willen ophalen. En ook hoe het bij het GayCafe is verlopen.

Overigens loopt het voor Libercare BV totaal niet storm op Symbid, 27 dagen over en nog maar 9 % van het benodigde geld toegezegd. Zij zullen de hulp van Investormatch zeker kunnen gebruiken om een informal investor o.i.d. te vinden.
Bijv. bij KOM kan je zien hoeveel vreemd vermogen ze hebben. Dan maakt het toch niet uit of ze deze hebben gehaald bij een bank of van de crowd.

Hoe vaak zal het wel niet voorkomen dat een lener een korte tijd geleden bij een bank heeft geleend. Waarna ze via de crowd lenen?
pi_153836059
quote:

Hier de pitch op Symbid:

en Libercare zat ook al op GvE (kan de pitch niet meer boven water halen.........)
pi_153836649
quote:
1s.gif Op donderdag 25 juni 2015 18:39 schreef Goesten het volgende:

[..]

Bijv. bij KOM kan je zien hoeveel vreemd vermogen ze hebben. Dan maakt het toch niet uit of ze deze hebben gehaald bij een bank of van de crowd.

Hoe vaak zal het wel niet voorkomen dat een lener een korte tijd geleden bij een bank heeft geleend. Waarna ze via de crowd lenen?
Het probleem is dat in de eerste crowfunding ronde mensen geld toezeggen op basis van het feit dat deze lening voldoende moet zijn voor het businessplan. Een nieuwe ronde verhoogd het risico van deze eerste groep terwijl er geen hogere rente tegenover staat. Dit verslechtert alle ratio's.
pi_153836878
Libercare
Project:7337 Zakelijk
Leendoel:Opstart onderneming
Classificatie:5s
Graydon-rating: BB
Project is tot stand gekomen

Kredietbedrag:¤ 145.800
Geinvesteerd:¤ 145.800
Product:
Lening
Looptijd:
36 maanden
Rente per jaar:8,5%

Niet meer op de site te vinden..
pi_153837467
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juni 2015 19:11 schreef Dwarsindeweg het volgende:
Libercare
Project:7337 Zakelijk
Leendoel:Opstart onderneming
Classificatie:5s
Graydon-rating: BB
Project is tot stand gekomen

Kredietbedrag:¤ 145.800
Geinvesteerd:¤ 145.800
Product:
Lening
Looptijd:
36 maanden
Rente per jaar:8,5%

Niet meer op de site te vinden..
https://www.symbid.nl/ideas/6513-persoonlijke-alarmering-2-0 deze nog wel, al is hij niet vol, verder zijn ze nog wel actief op social media...
Barney Stinson: “There are only two reasons to date a girl you've already dated: breast implants.”
pi_153837761
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juni 2015 19:04 schreef Underdoggy het volgende:

[..]

Het probleem is dat in de eerste crowfunding ronde mensen geld toezeggen op basis van het feit dat deze lening voldoende moet zijn voor het businessplan. Een nieuwe ronde verhoogd het risico van deze eerste groep terwijl er geen hogere rente tegenover staat. Dit verslechtert alle ratio's.
Precies hoe ik er ook over denk, mijn post was vooral ter info. Ik kwam het toevallig tegen en het wel of niet investeren in een bedrijf/particulier is natuurlijk altijd nog de beslissing van de investeerder zelf.

@Goesten
En voor mij maakt het wel degelijk uit of ze de eerdere lening(en) bij de bank hebben afgesloten of via crowdfunding, ivm zekerheden betreffende terugbetaling, die zijn bij de bank beter geregeld. Wat hierboven ook al wordt vermeld door Underdoggy is het stapelen van leningen, om met de nieuwe lening een tekort weer op te gaan vullen. Dat lijkt me helemaal niet de bedoeling.
Dit verklaart voor mij achteraf gezien ook het gedrag van Wibo van Wier, de oprichter van Quickboats Europe. Eind 2014 heeft hij ook op Symbid geprobeerd om ¤175.000 op te halen, na eerder begin 2014 ¤250.000 opgehaald te hebben op GvE. Zijn poging op Symbid is totaal mislukt, er was bijna geen animo.
  donderdag 25 juni 2015 @ 20:04:20 #131
442908 crowd-fundi
ik bankier, dus ik ben
pi_153838513
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juni 2015 17:12 schreef gongoozle het volgende:

[..]

Voor Ghana vind je de cijfers hier. Voor mei 2015 dus 16,9% op jaarbasis.

Hier Colombia: http://www.dane.gov.co/in(...)recios-al-consumidor (3.22% op jaarbasis)
en
hier de Filippijnen: http://web0.psa.gov.ph/co(...)dex-2006100-may-2015 (1.6% op jaarbasis)
Bedankt.
Voor Ghana zijn de hoge rentes dan wel verklaarbaar en kun je 25% geen woekerrente noemen. Helaas zal het wel iets meer zijn, gezien ABii al 3-4% per maand vraagt van ondernemers.
Voor de Filipijnen en Colombia ligt het denk ik wat anders. De partners daar lopen niet buitensporig veel risico op verdamping van hun kapitaal.
Zeer hoge kosten voor relatief kleine leningen (microkrediet en mesokrediet zullen elkaar wat dat betreft weinig ontlopen) was altijd de reden voor een hoog rentepercentage. Misschien is dat nog wel zo.
pi_153840923
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juni 2015 18:24 schreef Underdoggy het volgende:
Ik heb besloten geen projecten meer te doen komende jaar minimaal, eerst afwachten wat er allemaal gebeurt. Ik zal dit forum ook even naast me neerleggen

Op dit moment heb ik een kleine 40 projecten op GvE, enkele op KOM, een project bij Symbid en geld op Bondora.

Dit op basis van onderstaande argumenten

- Scanning (met name GvE) vooraf blijkt weinig voor te stellen gelet op de knullige fouten die erin zitten. Zeer optimistische businessplannen zijn eerder regel dan uitzondering. De ratings zijn daarnaast bij GvE enkel gebaseerd op de prognoses in de businesscase en zeggen dus niets. Het is deels een gokspelletje wat dat betreft. KOM en CC doen het beter maar nog steeds is het meer het vertalen van een (optimistisch) businessplan naar wat ratio's.
- Dalende rentes. 7% voor dit soort risicovolle projecten (wat ze bijna allemaal zijn) is echt onvoldoende m.i. waar in het begin 8a10% normaal was mag je nu blij zijn met 7%. De uitzonderingen zijn extreem risicovolle starters die sowieso tegen te lage rentes lenen in de crowd.
- In het geval van problemen geven de partijen (met name GvE) echt te weinig thuis. Kredietunie en QB zijn wat mij betreft goede voorbeelden, maar ook in andere gevallen staan ze niet volledig achter de investeerders en hebben de investeerder zelf ook geen machtsmiddelen om dit wel af te dwingen.
- Het blijkt dat er op allerhande projecten ongeplande uitbreidingen en stapeling van leningen plaatsvindt (bijv. GayCafe). Juist met hoofdelijke aansprakelijkheid is dit niet wenselijk. Dit soort zaken zijn niet goed geregeld in leningscontracten. Bij bankfinancieringen zou dit nooit kunnen zonder toestemming.

Ik ga komende tijd een grotere buy-and-hold portefeuille van ETF's opbouwen en meer cash aanhouden. Ik wens iedereen in dit topic veel succes en wellicht tot later :)
Bedankt voor je bijdrage de afgelopen periode, succes met de ETF's en misschien tot later hier of op het ETF forum. ( WGR / Centraal topic Indextrackers / Exchange-Traded Funds (ETF) )
  donderdag 25 juni 2015 @ 21:28:04 #133
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_153840993
quote:
1s.gif Op donderdag 25 juni 2015 21:25 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Bedankt voor je bijdrage de afgelopen periode, succes met de ETF's en misschien tot later hier of op het ETF forum. ( WGR / Centraal topic Indextrackers / Exchange-Traded Funds (ETF) )
Sluit ik me bij aan!

Jammer dat die niet blijft hangen.
pi_153843455
Zelfs DiMarco is vol geschreven, in mijn ogen een mislukt projekt maar toch nog genoeg mensen die er in geloven.
  donderdag 25 juni 2015 @ 23:20:17 #135
442908 crowd-fundi
ik bankier, dus ik ben
pi_153844364
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juni 2015 22:53 schreef dick1201 het volgende:
Zelfs DiMarco is vol geschreven, in mijn ogen een mislukt projekt maar toch nog genoeg mensen die er in geloven.
Als ik afga op de gemiddelde investering van ¤ 484,43, dan hebben de investeerders er zelfs behoorlijk veel vertrouwen in. De Lollipop moest het bijv. met nagenoeg ¤ 100 per investeerder minder doen. Rini daarentegen kon juist ¤ 100 méér per investeerder tegemoet zien.
pi_153846329
quote:
Mja, vraag en aanbod, populariteit bij het grote publiek, etc.
Ik ga me binnenkort ook maar eens inlezen over ETF's en misschien daar eens wat in steken. Dat kan op termijn wel eens veiliger blijken dan CF, want de dalende rentes en het grote geldaanbod zetten de kwaliteit wel danig onder druk. Het aanbod van goede projecten neemt fors af en de rentes weerspiegelen het risico ook niet altijd, lijkt me.

[ Bericht 15% gewijzigd door Piet__Piraat op 26-06-2015 00:36:50 ]
Schip ahoy!
pi_153848279
quote:
Rente 1% omhoog van 8% naar 9% was voldoende. Maar niet voor mij.
pi_153848320
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 juni 2015 00:31 schreef Piet__Piraat het volgende:

[..]

Mja, vraag en aanbod, populariteit bij het grote publiek, etc.
Ik ga me binnenkort ook maar eens inlezen over ETF's en misschien daar eens wat in steken. Dat kan op termijn wel eens veiliger blijken dan CF, want de dalende rentes en het grote geldaanbod zetten de kwaliteit wel danig onder druk. Het aanbod van goede projecten neemt fors af en de rentes weerspiegelen het risico ook niet altijd, lijkt me.
Ik ben al jaren de mening toegedaan dat het belangrijkste is om een goede mix in je investeringen te hebben met o.a. onroerend goed, aandelen / ETF's, edelmetalen, crowdfunding, obligaties en natuurlijk wat op de ouderwetse spaarrekening.
Het een hoeft gewoon het ander niet uit te sluiten.
  vrijdag 26 juni 2015 @ 08:21:29 #139
304129 Gijsbertus
op het leven
pi_153848823
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 juni 2015 06:28 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Ik ben al jaren de mening toegedaan dat het belangrijkste is om een goede mix in je investeringen te hebben met o.a. onroerend goed, aandelen / ETF's, edelmetalen, crowdfunding, obligaties en natuurlijk wat op de ouderwetse spaarrekening.
Ben ik geheel met je eens.
Heb ik zelf ook gedaan ;).
Alleen dan niet in de edelmetalen.
Of telt pandora bedeltjes + zilveren ketting voor de vrouw ook mee :P.
De enige raad die ik wil meegeven voor aandelen, is dat je het beter voor de lange termijn kan doen.
Of bij een bepaald winstpercentage uitstappen.
De markt is erg volatiel op het moment, en eigenlijk erg hoog (overwaardering).
  vrijdag 26 juni 2015 @ 08:28:56 #140
304129 Gijsbertus
op het leven
pi_153848871
Had trouwens gister iemand van Symbid aan de lijn met de vraag hoe ik dacht over het crowdfunden en in het bijzonder hun aanbod 'Care Rate'.
Ik heb verteld positief te zijn aangaande het idee om te gaan crowdfunden obv leningen, alleen wel met betere percentages. Het rendement-risico verhouding ligt momenteel al wankel, laat staan met het 5,5% aanbod - 1% fee. In zo'n geval zou je eigenlijk de rente +2% moeten doen, wil je meer animo krijgen.
Ben benieuwd hoe ze dit in de toekomst gaan aanpakken. Zeker nu ik zie dat veel platforms de input van gebruikers zeer serieus nemen.
  vrijdag 26 juni 2015 @ 09:12:23 #141
442908 crowd-fundi
ik bankier, dus ik ben
pi_153849270
Gaan bij KOM de adviesrentepercentages wat omhoog? Gisteren liep de fitnessboer in een paar uur vol. B+, gemiddeld risico, maar wel met een adviesrente van 8,5. BTW-plaza daarentegen werd met B+ geadviseerd 7% te vragen. Die redt het met nog 9 dagen te gaan niet. De schoenen zullen nog een dikke maand in de aanbieding zijn, maar ik geloof niet dat die ooit nog vol gaan komen. C+ met 8%, overeenkomstig het advies.
Ben benieuwd of dit een eenmalige actie met een hogere rente was of dat dit een trendbreuk gaat worden.
  vrijdag 26 juni 2015 @ 09:24:15 #142
304129 Gijsbertus
op het leven
pi_153849419
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 juni 2015 09:12 schreef crowd-fundi het volgende:
Gaan bij KOM de adviesrentepercentages wat omhoog? Gisteren liep de fitnessboer in een paar uur vol. B+, gemiddeld risico, maar wel met een adviesrente van 8,5. BTW-plaza daarentegen werd met B+ geadviseerd 7% te vragen. Die redt het met nog 9 dagen te gaan niet. De schoenen zullen nog een dikke maand in de aanbieding zijn, maar ik geloof niet dat die ooit nog vol gaan komen. C+ met 8%, overeenkomstig het advies.
Ben benieuwd of dit een eenmalige actie met een hogere rente was of dat dit een trendbreuk gaat worden.
Volgens mij ligt het percentage hoger vanwege de kortere doorlooptijd --> 30 dagen.
  vrijdag 26 juni 2015 @ 09:33:19 #143
442908 crowd-fundi
ik bankier, dus ik ben
pi_153849537
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 juni 2015 09:24 schreef Gijsbertus het volgende:

[..]

Volgens mij ligt het percentage hoger vanwege de kortere doorlooptijd --> 30 dagen.
O, dat was me helemaal nog niet opgevallen.
pi_153849614
Het verdienmodel van de sites is natuurlijk ook iets wat aan de kwaliteit van de projekten mee werkt, zij krijgen het volle bedrag in 1 keer, van DiMarco pakken ze meteen 8400 euro, en daarna de investeerdersfee van 1330 euro.
Hierna lopen zij in ieder geval geen risico meer, en dus niet echt een drive meer om tot het uiterste te gaan bij een wanbetaler.
Naar mijn idee is dit niet het juiste systeem om te overleven, er moet een constante stroom blijven om de maandelijkse lasten te betalen.
Ik persoonlijk denk dat het beter zou zijn als ze de 1,25% meteen in zouden houden en de 0,95% per jaar ook 1 keer per jaar zouden incasseren, zo krijgen ze de drive om meer zorgvuldigheid te betrachten en een constantere geldstroom zelf te creeeren zodat de toekomst zekerder wordt en er minder druk op zit om iedere maand weer voor een x bedrag nieuwe projecten te moeten uitschrijven om hun rekeningen te betalen

Dit zal waarschijnlijk al wel eerder benoemd zijn, maar dat heb ik niet terug kunnen vinden
pi_153849812
quote:

[..]

Daar heb je ook weer gelijk in. Maar als je je net op de investeringsmarkt begeeft, kun je je niet meteen in alles inlezen en moet je dus ergens beginnen. Ik heb nu een deel van vermogen in CF zitten en daarin al e.e.a. gespreid, nu wordt het tijd om verder te spreiden naar andere platformen. Nadeel is dat het met mijn bedragen niet zo hard gaat, maar ik zie het dus ook maar als spielerei.
Schip ahoy!
  vrijdag 26 juni 2015 @ 10:04:55 #146
304129 Gijsbertus
op het leven
pi_153849929
Misschien moeten de platformen een voorbeeld nemen aan collin en zencap.
Hier blijf je een fee betalen tot (bijna) eind looptijd.
pi_153849946
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 juni 2015 09:55 schreef Piet__Piraat het volgende:

[..]

Daar heb je ook weer gelijk in. Maar als je je net op de investeringsmarkt begeeft, kun je je niet meteen in alles inlezen en moet je dus ergens beginnen. Ik heb nu een deel van vermogen in CF zitten en daarin al e.e.a. gespreid, nu wordt het tijd om verder te spreiden naar andere platformen. Nadeel is dat het met mijn bedragen niet zo hard gaat, maar ik zie het dus ook maar als spielerei.
Als je het in dit rustige tempo gaat volhouden dan komt de versnelling automatisch en heb je op termijn een mooie portefeuille ^O^
pi_153850135
quote:

[..]

Ik maak me niet alleen zorgen over de lage rentes, maar blijf het ook een nadeel vinden dat GvE als eerste provisie incasseert en er geen spreiding is. Ik vraag me af of een bedrijf kan blijven voortbestaan op deze manier en (zoals al enkele malen gemeld hier) er niet steeds meer 'slechte projecten' voorbij komen.

Misschien helemaal off-topic: ik kan me nu verdiepen in ETF's, maar waar vind ik info over investeren in edelmetalen?

Zo'n goudklompje in de vitrinekast lijkt me wel lollig :+

(Grapje: ik heb helemaal geen vitrinekast!)
pi_153850349
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 juni 2015 10:17 schreef Zand60 het volgende:

[..]

Ik maak me niet alleen zorgen over de lage rentes, maar blijf het ook een nadeel vinden dat GvE als eerste provisie incasseert en er geen spreiding is. Ik vraag me af of een bedrijf kan blijven voortbestaan op deze manier en (zoals al enkele malen gemeld hier) er niet steeds meer 'slechte projecten' voorbij komen.

Misschien helemaal off-topic: ik kan me nu verdiepen in ETF's, maar waar vind ik info over investeren in edelmetalen?

Zo'n goudklompje in de vitrinekast lijkt me wel lollig :+

Het topic is niet zo actief als hier maar dit is het:
WGR / Goud #17: Het enige echte geld of een barbaarse reliek?
pi_153850602
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 juni 2015 10:17 schreef Zand60 het volgende:

Zo'n goudklompje in de vitrinekast lijkt me wel lollig

Er is volgens mij bij GVE inkomen over het hele traject. De investeerder betaald zijn provisie van 0.9% aan het begin, maar de leningnemer betaald ieder jaar toch 1% zolang de lening loopt als ik me niet vergis?

Vergeet je je goud niet te verzekeren :)
pi_153850669
quote:

Teun (of andere investeerder in 5564), heb je bij GVE nog gevraagd hoe het met de horlogeman zit?
Is er al feedback?
pi_153850695
quote:
14s.gif Op vrijdag 26 juni 2015 10:05 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Als je het in dit rustige tempo gaat volhouden dan komt de versnelling automatisch en heb je op termijn een mooie portefeuille ^O^
Dat is het idee. Langzaamaan uitbouwen (maar ook wat reserves wegzetten voor privézaken) en dan over een jaartje of tien eens kijken wat het heeft opgeleverd.
Schip ahoy!
pi_153850734
Ik zie hier een nieuwe op GvE voorbij komen: Heegt Installatie B.V. Is die hier niet pas ook al besproken???
pi_153850748
Nieuw project op geldvoorelkaar:
Link: https://www.geldvoorelkaa(...)roject.aspx?id=11310

Naam: Heegt Installatietechniek
Leendoel: Financiering werkkapitaal
Bedrag: 200.000 euro
Rente: 7,5%
Looptijd: 60 maanden
Classificatie: 2
Graydon rating: 0,51
Schip ahoy!
  vrijdag 26 juni 2015 @ 10:53:01 #155
442908 crowd-fundi
ik bankier, dus ik ben
pi_153850784
quote:
14s.gif Op vrijdag 26 juni 2015 10:50 schreef Horsemen het volgende:
Ik zie hier een nieuwe op GvE voorbij komen: Heegt Installatie B.V. Is die hier niet pas ook al besproken???
uit de pitch:
quote:
Ik wil eerlijk met u zijn: ik heb deze aanvraag eerst ingediend bij een ander crowdfundingsplatform. Gewoon omdat het me een goed platform leek. Het volschrijven daar valt me echter tegen, vandaar dat ik heb verzocht het project weer in te trekken. Ik had het meteen bij Geldvoorelkaar.nl moeten indienen. Ik heb wel ¤ 50.000,- meer gevraagd dan bij het andere platform.
pi_153850797
quote:
14s.gif Op vrijdag 26 juni 2015 10:50 schreef Horsemen het volgende:
Klopt, Heegt uit winterswijk. Was toch vanwege 2 projecten op verschillende platformen? En nu dus weer op GvE.
pi_153850820
Ja, bij Zencap, daar is ie verdwenen. Maar in het verleden heeft deze ook al geld opgehaald bij een GvE (project 6574)! Daarom laat ik hem maar even gaan.
  vrijdag 26 juni 2015 @ 10:56:09 #158
442908 crowd-fundi
ik bankier, dus ik ben
pi_153850852
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 juni 2015 10:54 schreef crowdiefunder het volgende:
Ja, bij Zencap, daar is ie verdwenen. Maar in het verleden heeft deze ook al geld opgehaald bij een crowdfundplatform!
Ja, op GVE.
Zie dat je hem zelf ook al had gevonden.
pi_153850890
Wij hebben het hier afgelopen week nog over gehad! O-)
Heb toen nog uitleg gevraagd bij GvE,

Verrassende wending!
pi_153850934
Ja, het komt een beetje wanhopig over, niet snel genoeg vol bij Zencap, hij stond er net op :)
pi_153850939
Poeh, de tweede lening dus, en nu ook nog eens een halve ton meer dan bij Zencap? Dat levert jeuk op. Ik laat 'm lopen.
Schip ahoy!
pi_153850963
Ik pas ook.
  vrijdag 26 juni 2015 @ 11:01:58 #163
304129 Gijsbertus
op het leven
pi_153850975
Wel een eerlijke pitch. Je kunt er nu zelf voor kiezen om hier voor te gaan, zonder dat je later opeens ziet dat de ondernemer al eerder geld heeft opgehaald, of elders geprobeerd.
Wel staat het verhaal om met een verbeterd werkkapitaal door crowdfunding alsnog een bankgarantie aan te vragen mij een beetje tegen.

ps. doet GvE niet aan zekerheden?
  vrijdag 26 juni 2015 @ 11:06:57 #164
332574 µ
alt-m
pi_153851064
Link: https://www.collincrowdfund.nl/link/lening/UrxOVmfnkuAR-14799

Leningaanvrager: Wi-Care International
Doel van de lening: Uitbreidingsfinanciering
Rente: 7,00 %

Nieuwe collin. Vrij lang (?)
జ్ఞ‌ా
  vrijdag 26 juni 2015 @ 11:07:23 #165
332574 µ
alt-m
pi_153851077
Ben wel benieuwd hoe het gaat met de deurwaarder @ Quick Boats.
జ్ఞ‌ా
pi_153851089
Hele aparte plottwist in het hele verhaal, gisteren idd nog besproken in mijn post over meerdere leningen op verschillende platforms en nu weer terug bij GvE. Niet zo'n handige zet, maar wat Gijsbertus zegt: een eerlijke pitch en iedereen kan nu een weloverwogen beslissing voor zichzelf nemen.

In het eerste project (6574) heb ik een aanzienlijk bedrag geďnvesteerd, aangezien ik de cijfers toen prima vond (nu nog steeds) en ik ken het bedrijf zakelijk. Altijd goed werk afgeleverd en goede service, dat was voor mij toen de doorslag. Nu twijfel ik nog, omdat ik niet zo happig ben dat een bedrijf zo snel weer een nieuwe lening aan gaat.
  vrijdag 26 juni 2015 @ 11:09:28 #167
304129 Gijsbertus
op het leven
pi_153851114
Er zijn wel meer met 5 jaar.
Cijfers erg sterk. Als is Wi-Care weer verhoogd risico.
Dun en Bradstreet kwalificeert een minimaal risico voor Wilma van Ommeren Beheer B.V. en een verhoogd risico voor Wi-Care International aangezien deze recent is opgericht.
  vrijdag 26 juni 2015 @ 11:11:20 #168
304129 Gijsbertus
op het leven
pi_153851153
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 juni 2015 11:08 schreef aAks het volgende:
Hele aparte plottwist in het hele verhaal, gisteren idd nog besproken in mijn post over meerdere leningen op verschillende platforms en nu weer terug bij GvE. Niet zo'n handige zet, maar wat Gijsbertus zegt: een eerlijke pitch en iedereen kan nu een weloverwogen beslissing voor zichzelf nemen.

In het eerste project (6574) heb ik een aanzienlijk bedrag geďnvesteerd, aangezien ik de cijfers toen prima vond (nu nog steeds) en ik ken het bedrijf zakelijk. Altijd goed werk afgeleverd en goede service, dat was voor mij toen de doorslag. Nu twijfel ik nog, omdat ik niet zo happig ben dat een bedrijf zo snel weer een nieuwe lening aan gaat.
Het kan zijn dat het bedrijf zo'n een grote exponentiële groei doormaakt, het werkkapitaal moet worden verhoogd.
pi_153851189
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 juni 2015 11:11 schreef Gijsbertus het volgende:

[..]

Het kan zijn dat het bedrijf zo'n een grote exponentiële groei doormaakt, het werkkapitaal moet worden verhoogd.
Dat klopt, dat maakt het een ander verhaal. Maar hier komt het vooral door de gang van zaken dat ik wat twijfel. Eerst bij Zencap aanvragen, loopt niet snel genoeg, project stoppen en weer terug naar GvE. Ik vind het nog steeds een mooi bedrijf. Ook is het niet ideaal voor de spreiding, twee leningen bij hetzelfde bedrijf.
pi_153851229
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 juni 2015 11:01 schreef Gijsbertus het volgende:
Wel een eerlijke pitch. Je kunt er nu zelf voor kiezen om hier voor te gaan, zonder dat je later opeens ziet dat de ondernemer al eerder geld heeft opgehaald, of elders geprobeerd.
Wel staat het verhaal om met een verbeterd werkkapitaal door crowdfunding alsnog een bankgarantie aan te vragen mij een beetje tegen.

ps. doet GvE niet aan zekerheden?
De enige zekerheid is de hoofdelijke aansprakelijkheid over het algemeen. Soms een bankgarantie of een borgstelling (WindShareFund).

Iemand een link naar het eerste van Heeft project op GVE?
pi_153851234
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 juni 2015 11:15 schreef NB1908 het volgende:

[..]

De enige zekerheid is de hoofdelijke aansprakelijkheid over het algemeen. Soms een bankgarantie of een borgstelling (WindShareFund).

Iemand een link naar het eerste van Heeft project op GVE?
https://geldvoorelkaar.nl(...)egevens.aspx?id=6574
pi_153851255
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 juni 2015 11:13 schreef aAks het volgende:
Dat klopt, dat maakt het een ander verhaal. Maar hier komt het vooral door de gang van zaken dat ik wat twijfel. Eerst bij Zencap aanvragen, loopt niet snel genoeg, project stoppen en weer terug naar GvE. Ik vind het nog steeds een mooi bedrijf. Ook is het niet ideaal voor de spreiding, twee leningen bij hetzelfde bedrijf.
Ik heb 22 juni inlichtingen gevraagd bij GVE aangaande de tweede lening op Zencap. Zij hebben toen Heegt gebeld om uitleg. Wat het senario kan zijn is dat op dat moment ook gelijk de "verkoper" GVE in actie is gekomen om nog een aardig project binnen te halen,

Ik zal me melden voor aanbreng provisie. :)
pi_153851323
quote:
Thnx, maar dan moet ik inloggen :P
  vrijdag 26 juni 2015 @ 11:20:28 #174
3394 Coelho
BigGreenEgg
pi_153851336
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 juni 2015 11:09 schreef Gijsbertus het volgende:
Er zijn wel meer met 5 jaar.
Cijfers erg sterk. Als is Wi-Care weer verhoogd risico.
Dun en Bradstreet kwalificeert een minimaal risico voor Wilma van Ommeren Beheer B.V. en een verhoogd risico voor Wi-Care International aangezien deze recent is opgericht.
Ziet er op het eerste gezicht uit als een hele degelijke investering. Is de dip in omzet en resultaat in 2014 ten opzichte van 2013 wat jullie betreft een normale fluctuatie, of moet daar dieper op ingegaan worden door ondernemer?
pi_153851360
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 juni 2015 11:17 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Ik heb 22 juni inlichtingen gevraagd bij GVE aangaande de tweede lening op Zencap. Zij hebben toen Heegt gebeld om uitleg. Wat het senario kan zijn is dat op dat moment ook gelijk de "verkoper" GVE in actie is gekomen om nog een aardig project binnen te halen,

:Y
pi_153851388
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 juni 2015 11:20 schreef Coelho het volgende:

[..]

Ziet er op het eerste gezicht uit als een hele degelijke investering. Is de dip in omzet en resultaat in 2014 ten opzichte van 2013 wat jullie betreft een normale fluctuatie, of moet daar dieper op ingegaan worden door ondernemer?
Dat is precies waar ik me zorgen over maak. 20% omzetverlies en een netto resultaat van slechts 10k. Het lijkt erop dat deze ondernemer met de stap naar onze oosterburen heel veel hooi op de vork neemt.
pi_153851406
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 juni 2015 11:11 schreef Gijsbertus het volgende:

[..]

Daar lijkt het wel op. 2014 is met een winst afgesloten, de debiteurenpositie is toegenomen. Omzet flink gestegen. Valt me wel op dat ze een flinke voorraad hebben, dat zal wellicht met die voorfinanciering te maken hebben?
pi_153851409
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 juni 2015 11:17 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

_O- Wat voor vorm van provisie, percentage van het totaalbedrag in één keer vooraf om je risico eruit te hebben of liever ieder jaar een kleiner percentage voor de continuďteit? :P
Misschien kan het GvE nog aan het nadenken zetten over hun eigen verdienmodel.
pi_153851482
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 juni 2015 11:20 schreef NB1908 het volgende:

[..]

Thnx, maar dan moet ik inloggen :P
https://www.geldvoorelkaa(...)project.aspx?id=6574

Alleen blijkbaar is ie niet zichtbaar voor het publiek.
pi_153851535
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 juni 2015 11:27 schreef aAks het volgende:

[..]

https://www.geldvoorelkaa(...)project.aspx?id=6574

Alleen blijkbaar is ie niet zichtbaar voor het publiek.
Dat is jammer, was even benieuwd naar de ratings van destijds, zou je die kunnen posten anders?
pi_153851651
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 juni 2015 11:29 schreef NB1908 het volgende:

[..]

Dat is jammer, was even benieuwd naar de ratings van destijds, zou je die kunnen posten anders?
Natuurlijk:

Heegt Installatie BV
Project:6574 Zakelijk
Leendoel:Financiering werkkapitaal
Classificatie:1
Graydon-rating: A
Kredietbedrag:¤ 100.000
Looptijd:
60 maanden
Rente per jaar:6,5%

Ten opzichte van de vorige lening is de Graydon-rating hetzelfde gebleven ( 0.51 = A), de rente is met een 1% gestegen, de classificatie is van categorie 1 naar 2 gegaan. BKR en creditsafe waren er toen nog niet.
pi_153851777
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 juni 2015 11:33 schreef aAks het volgende:

[..]

Natuurlijk:

Heegt Installatie BV
Looptijd:
60 maanden

Ten opzichte van de vorige lening is de Graydon-rating hetzelfde gebleven ( 0.51 = A), de rente is met een 1% gestegen, de classificatie is van categorie 1 naar 2 gegaan. BKR en creditsafe waren er toen nog niet.
zou je te pitch ook (in een spoiler) kunnen kopieren?
pi_153851877
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 juni 2015 11:33 schreef aAks het volgende:

[..]

Natuurlijk:

Heegt Installatie BV
Looptijd:
60 maanden

De verhoging van class 1 naar 2 is logisch denk ik aangezien er door de eerdere lening al hogere aflossingsverplichtingen zijn, maar 2 is nog steeds goed.

Er zijn nog geen 2tjes in de problemen geweest toch ? :)

De renteverhoging hangt met die verhoging samen denk ik + dat ik het idee heb dat ze het geld snel binnen willen halen, 7,5 % is netjes voor een 2tje in deze tijd denk ik!
pi_153851920
quote:
99s.gif Op vrijdag 26 juni 2015 11:37 schreef CaLeX het volgende:

[..]

zou je te pitch ook (in een spoiler) kunnen kopieren?
SPOILER
pi_153851956
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 juni 2015 11:41 schreef aAks het volgende:

[..]

Thnx ! Laatste vraag: wanneer is deze lening gaan lopen/ tot stand gekomen?
pi_153852006
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 juni 2015 11:43 schreef NB1908 het volgende:

[..]

Thnx ! Laatste vraag: wanneer is deze lening gaan lopen/ tot stand gekomen?
Vraag maar raak! ;)

maandag 31 maart 2014 Geregistreerd
maandag 31 maart 2014 Lening volgeboekt
vrijdag 4 april 2014 Schuldbekentenis door geldvoorelkaar ontvangen
maandag 7 april 2014 Verzoek tot overmaken investering
dinsdag 8 april 2014 Investeringsbedrag ontvangen
donderdag 17 april 2014 Lening rond en lopend

Dinsdag 20 mei 2014 heb ik de eerste betaling ontvangen en een paar dagen geleden de laatste.

Er zijn tot nu toe nog geen 2'tjes in de problemen geweest, maar dat is natuurlijk geen garantie voor de toekomst. Zie ook QB, wel een 5 classificatie natuurlijk, maar ook een AAA rating.
pi_153852725
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 juni 2015 11:44 schreef aAks het volgende:

[..]

Vraag maar raak! ;)

maandag 31 maart 2014 Geregistreerd
maandag 31 maart 2014 Lening volgeboekt
vrijdag 4 april 2014 Schuldbekentenis door geldvoorelkaar ontvangen
maandag 7 april 2014 Verzoek tot overmaken investering
dinsdag 8 april 2014 Investeringsbedrag ontvangen
donderdag 17 april 2014 Lening rond en lopend

Dinsdag 20 mei 2014 heb ik de eerste betaling ontvangen en een paar dagen geleden de laatste.

Er zijn tot nu toe nog geen 2'tjes in de problemen geweest, maar dat is natuurlijk geen garantie voor de toekomst. Zie ook QB, wel een 5 classificatie natuurlijk, maar ook een AAA rating.
Thnx!, weet nu genoeg. Loopt dus 14 perioden vd 60.

Hecht persoonlijk meer waarde aan de GVE class dan aan de Graydon. GVE class zegt iets over de vrije cashflow en dat is toch wel erg belangrijk bij het terugbetalen van een lening.

Blijf het zelf een beetje onduidelijk vinden hoe Graydon nou precies die ratings bepaald, maar een AAA is allicht beter dan een B uiteraard!
pi_153853776
Antwoord van Wi-care op de omzetdaling in 2014....te druk met oriënteren op uitbreiding naar Duitsland en daardoor minder aandacht gehad voor de Nederlandse markt.....
pi_153855432
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 juni 2015 12:44 schreef Justme7005 het volgende:
Antwoord van Wi-care op de omzetdaling in 2014....te druk met oriënteren op uitbreiding naar Duitsland en daardoor minder aandacht gehad voor de Nederlandse markt.....
Blij dat de vraag gesteld is.
Kleine onderneming kan dat natuurlijk gebeuren, mag natuurlijk niet! Toont wel aan dat de basis wankel is qua management.

190k+190k+287k is wel precies de geprognotiseerde 667K. Ik vraag me dan altijd af wanneer de prognose gemaakt is. :)
  vrijdag 26 juni 2015 @ 13:41:40 #190
3394 Coelho
BigGreenEgg
pi_153855576
Waar ik ook nog over twijfel is de doelgroep. De gehandicapten hebben het over het algemeen niet heel breed. Als dit soort aangepaste kleding dus meer kost dan 'gewone' kleding vraag ik me af hoeveel mensen dat kunnen betalen.
pi_153855612
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 juni 2015 10:59 schreef Piet__Piraat het volgende:
(Inzake Heegt Installatiebureau)
Poeh, de tweede lening dus, en nu ook nog eens een halve ton meer dan bij Zencap? Dat levert jeuk op. Ik laat 'm lopen.
Niet alle jeuk is verkeerd :) Maar in dit geval wel en zelfs heel erg verkeerd. Wat een stel draaikonten zeg. En dan ook nog het lef hebben om een hogere aanvraag in te dienen!
Wedden dat ze over een paar maanden ook bij Aygo! staan en dat het ook nog wel een keer bij Collin zullen proberen. :)
Pecunia non olet
  vrijdag 26 juni 2015 @ 13:45:12 #192
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_153855693
quote:
3s.gif Op vrijdag 26 juni 2015 11:07 schreef µ het volgende:
Ben wel benieuwd hoe het gaat met de deurwaarder @ Quick Boats.
Mn 1e default loopt ook bij de deurwaarder maar ook nog niets van gehoord. Denk dat dat lang gaat duren.

Vervelend is wel dat die bedragen gewoon nog bij je statestiek staan als nog te ontvangen, opzich heb ik die liever apart staan want ik schrijf die meteen helemaal af.
  vrijdag 26 juni 2015 @ 14:20:37 #193
304129 Gijsbertus
op het leven
pi_153856673
*bestookt met belachelijke aanmeldingen op GvE*...
pi_153856700
quote:
9s.gif Op vrijdag 26 juni 2015 14:20 schreef Gijsbertus het volgende:
*bestookt met belachelijke aanmeldingen op GvE*...
https://www.geldvoorelkaa(...)roject.aspx?id=11171

Dakrenovatie woning
Project:11171 Particulier
Leendoel:Woning
Inschrijfperiode nog 60 dagen
Kredietbedrag:¤ 17.000
Geinvesteerd:¤ 0
Product:
Lening
Looptijd:
60 maanden
Rente per jaar:5,0%
0%
Investeren
Over mij

Leeftijd: 63

Die bedoeld u?
pi_153856703
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 juni 2015 13:42 schreef obligataire het volgende:

[..]

Niet alle jeuk is verkeerd :) Maar in dit geval wel en zelfs heel erg verkeerd. Wat een stel draaikonten zeg. En dan ook nog het lef hebben om een hogere aanvraag in te dienen!
Wedden dat ze over een paar maanden ook bij Aygo! staan en dat het ook nog wel een keer bij Collin zullen proberen. :)
Heb het idee dat het bedrijf in een groeifase zit (zie omzetstijgingen afgelopen jaren) en daardoor (ivm voorfinancieringen grote projecten) liquiditeitsproblemen heeft op de korte termijn. Daarbij maken ze wel gewoon elk jaar winsten zie ik.

Die 50k extra zou je dus ook positief kunnen zien, ze hebben nog meer korte termijn cash nodig om alle omzet te kunnen aannemen, als dat allemaal gaat lopen groeien ze dus weer flink door.

Daarbij vind ik het netjes dat hij zijn 'fout' toegeeft, al had ik hem liever bij KOM of Collin gezien, dan kun je nog (makkelijk) vragen stellen, als je bij GVE via de mail vragen gaat stellen zit het project al vol voor je antwoord hebt.

Heb wel een goed gevoel bij het bedrijf, ik pak hem mee.

(toch weer GVE :N , terwijl ik (zoals wel meer hier) eigenlijk wilde minderen...)
  vrijdag 26 juni 2015 @ 14:23:40 #196
332574 µ
alt-m
pi_153856757
quote:
99s.gif Op vrijdag 26 juni 2015 14:21 schreef CaLeX het volgende:

[..]

Dakrenovatie woning
Product:
Lening
Looptijd:
60 maanden
0%
Investeren
Over mij

Die bedoeld u?
2e huis kwam ook langs.
జ్ఞ‌ా
pi_153856792
quote:
14s.gif Op vrijdag 26 juni 2015 14:23 schreef µ het volgende:

[..]

2e huis kwam ook langs.
Ja net gezien, 84 maanden voor 4.5%

:O
  vrijdag 26 juni 2015 @ 14:25:02 #198
332574 µ
alt-m
pi_153856799
quote:
99s.gif Op vrijdag 26 juni 2015 14:24 schreef CaLeX het volgende:

[..]

Ja net gezien, 84 maanden voor 4.5%

:O
Ik gok dat ook die gewoon volkomt....
జ్ఞ‌ా
  vrijdag 26 juni 2015 @ 14:25:11 #199
62913 Blik
The one and Only!
pi_153856804
quote:
99s.gif Op vrijdag 26 juni 2015 14:21 schreef CaLeX het volgende:

[..]

Dakrenovatie woning
Product:
Lening
Looptijd:
60 maanden
0%
Investeren
Over mij

Die bedoeld u?
Tja, ik geloof op zich prima in de aflos-capaciteit van de beste man en vrouw. Maar hebben die mensen serieus geen 17k op de bank staan terwijl ze geen kinderen hebben, mevrouw voor 80% werkt en meneer al met pensioen is. Dat vind ik serieus zorgwekkend.

Tevens vraag ik mij af waarom die niet gewoon een hypotheek afsluit hiervoor, zit waarschijnlijk een bak met overwaarde op dat pand en het rente% is een stuk lager,
pi_153856910
quote:
9s.gif Op vrijdag 26 juni 2015 14:25 schreef µ het volgende:

[..]

Ik durf daar ook wel op te wedden ;)

quote:
0s.gif Op vrijdag 26 juni 2015 14:25 schreef Blik het volgende:

[..]

Tja, ik geloof op zich prima in de aflos-capaciteit van de beste man en vrouw. Maar hebben die mensen serieus geen 17k op de bank staan terwijl ze geen kinderen hebben, mevrouw voor 80% werkt en meneer al met pensioen is. Dat vind ik serieus zorgwekkend.
De afloscapaciteit zal ook geen probleem zijn, in het stamrecht zal ook wel het eea zitten. Indien we daar als eerst uit zouden mogen putten bij eventueel overlijden had ik wel meegedaan.
pi_153856934
quote:
9s.gif Op vrijdag 26 juni 2015 14:25 schreef µ het volgende:

[..]

Tuurlijk, maar zijn toch opzich ook prima aanvragen beide? Mensen hebben prima inkomens en kunnen de leningen in principe makkelijk terug betalen. Allen de rente vind ik te laag om in te investeren (4,5% en 5%) + looptijd van die 1 van 7 jaar is te lang.
  vrijdag 26 juni 2015 @ 14:30:13 #202
304129 Gijsbertus
op het leven
pi_153856958
Ik zit nu op het eind van mijn initiele investeringsbedrag.
Hierna ga ik met de teruggave per maand (ongeveer 200) 1 project per maand uitkiezen.
Kom, zencap, HCN en soms collin (wel hoger bedrag aan inleg) hebben dan mijn voorkeur.
GvE is steeds gekker bezig.. Steeds minder vertrouwen in.
pi_153857076
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 juni 2015 10:47 schreef NaRegenDeZon het volgende:
Project 5564
Zojuist gedaan. Zal het hier delen wanneer ik antwoord heb.
pi_153857151
Die tweede woning is toch geen gekke aanvraag?
Jammer dat er geen 'incentive' bij zit.

Vanaf het boorplatform via de villa in Serooskerke (vol!!!) direct door voor een weekje tweede woning in de VS 8-)

Dank Horseman voor de link naar het 'goudplatform'. Ik heb nog veel bij te lezen, maar blijf nog eventjes bij GvE alhoewel wel voorzichtiger en alleen rentes vanaf 8%. Als die nog langskomen, het wordt alleen maar lager en lager.
pi_153857167
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 juni 2015 14:30 schreef Gijsbertus het volgende:
Ik zit nu op het eind van mijn initiele investeringsbedrag.
Hierna ga ik met de teruggave per maand (ongeveer 200) 1 project per maand uitkiezen.
Kom, zencap, HCN en soms collin (wel hoger bedrag aan inleg) hebben dan mijn voorkeur.
GvE is steeds gekker bezig.. Steeds minder vertrouwen in.
Zo heel gek zijn deze aanvragen niet. Als lener kan je het gewoon proberen om 5% te vragen, ophogen kan altijd. Het verschil tussen 5% en 6% is een 450 euro dan ben je gek ook als je het niet probeert.

Om dit nu aan GVE te hangen... Die bepalen het rentepercentage niet.
  vrijdag 26 juni 2015 @ 14:40:24 #207
62913 Blik
The one and Only!
pi_153857266
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 juni 2015 14:29 schreef NB1908 het volgende:

[..]

Tuurlijk, maar zijn toch opzich ook prima aanvragen beide? Mensen hebben prima inkomens en kunnen de leningen in principe makkelijk terug betalen. Allen de rente vind ik te laag om in te investeren (4,5% en 5%) + looptijd van die 1 van 7 jaar is te lang.
Nee, met name dat 2de huis is op zich niks mis mee, alleen erg lage rente. Ik vind die dakrenovatie alleen wel een gevalletje van, kun je dat nou echt niet zelf betalen en zit er geen addertje onder het gras aangezien je zoiets prima via een hypotheek-constructie kan regelen (en heb je als echtpaar, beiden een redelijke baan, zonder kinderen, groot huis, nou echt geen 17k op de bank staan?)
  vrijdag 26 juni 2015 @ 14:41:09 #208
304129 Gijsbertus
op het leven
pi_153857287
quote:
99s.gif Op vrijdag 26 juni 2015 14:36 schreef CaLeX het volgende:

[..]

Zo heel gek zijn deze aanvragen niet. Als lener kan je het gewoon proberen om 5% te vragen, ophogen kan altijd. Het verschil tussen 5% en 6% is een 450 euro dan ben je gek ook als je het niet probeert.

Om dit nu aan GVE te hangen... Die bepalen het rentepercentage niet.
voor lener wellicht prima. Maar ik vind dat een site zoals GvE hier niet aan moet beginnen.
Zij moeten zicht puur op het bedrijdsleven (MKB) richten en niet met prive projectjes.
Verder vind ik de rente veel te laag. Spaarrekening levert op den duur bijna meer op.
pi_153857446
Collin heeft er een online met minimaal risico tegen een prima rente. Groot marktpotentieel in Duitsland, dus die pak ik even mee!
  vrijdag 26 juni 2015 @ 14:48:27 #210
62913 Blik
The one and Only!
pi_153857475
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 juni 2015 14:41 schreef Gijsbertus het volgende:

[..]

voor lener wellicht prima. Maar ik vind dat een site zoals GvE hier niet aan moet beginnen.
Zij moeten zicht puur op het bedrijdsleven (MKB) richten en niet met prive projectjes.
Verder vind ik de rente veel te laag. Spaarrekening levert op den duur bijna meer op.
Dat is jouw mening, maar GvE heeft dit altijd gedaan. Ze hebben zelfs de aankoop van een auto en de aflossing van een andere schuld met hogere rente gefinancierd. Zijn ook geen projecten waarin ik zou investeren, maar anderen vinden dat wel interessant.

En je kunt zeggen wat je wilt over de rente, de kans dat je je inleg bij deze 2 projecten terug krijgt is groter dan bij een investering in een start-up van het één of ander. Dus daarom ook een lagere rente
pi_153857572
quote:
Zit een filiaal van ze hier op de hoek, prima eten voor dat geld. Zou er alleen zelf niet zo snel in investeren.
pi_153857679
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 juni 2015 14:41 schreef Gijsbertus het volgende:

[..]

Zoveel mensen zoveel wensen. Ik ben het met je eens en investeer er ook niet in, maar voor GVE is dit gewoon handel.

Heegt nog even meegepakt, had weer aflossingen voldoende terug gekregen.
pi_153857723
Deze zomer ook GvE in.. .jawel ... België
pi_153858098
Gijsbertus: wat is je overweging dat GvE zich alleen met bedrijfsleven/MKB zou moeten bezighouden?
pi_153858132
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 juni 2015 14:57 schreef Justme7005 het volgende:
Zou dit betekenen dat Horseman weer 'mag' investeren en opnieuw aan 100 investeringen kan beginnen :s)
pi_153858289
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 juni 2015 15:13 schreef Zand60 het volgende:

[..]

Zou dit betekenen dat Horseman weer 'mag' investeren en opnieuw aan 100 investeringen kan beginnen :s)
Haha, nu nog 100 goede investeringen vinden. Ik kom nog niet eens aan 1 per maand
pi_153858625
Op de valreep nog even de tweede ronde van Heegt op GVE meegepakt ( zit nu al weer vol ) , deed al mee in de ronde van vorig jaar. De cijfers van afgelopen jaar geven genoeg vertrouwen af voor mij.

Na de aanloopfase van Monkeytown The hague laat ik starters (5S) op GVE voorlopig even links liggen, 2,5 maand geleden mijn toezegging gedaan en mag blij zijn als begin augustus de eerste terugbetaling komt. Dat is toch 4 maanden sinds mijn toezegging, veel te lang naar mijn idee.
Scheelt me zo een euro of 70 aan misgelopen rente, in vergelijking met een project dat netjes binnen 1 a 1,5 maand met terugbetalen begint.
pi_153858656
Had hem eerlijk gezegd niet meer verwacht maar vandaag dan toch de incentive van Key West Beachhouse in de mailbox -> uitnodiging voor feestelijke opening op maandag 6 juli. Mensen hier die gaan?
pi_153858660
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 juni 2015 15:32 schreef Thomas88 het volgende:
Op de valreep nog even de tweede ronde van Heegt op GVE meegepakt ( zit nu al weer vol ) , deed al mee in de ronde van vorig jaar. De cijfers van afgelopen jaar geven genoeg vertrouwen af voor mij.

Na de aanloopfase van Monkeytown The hague laat ik starters (5S) op GVE voorlopig even links liggen, 2,5 maand geleden mijn toezegging gedaan en mag blij zijn als begin augustus de eerste terugbetaling komt. Dat is toch 4 maanden sinds mijn toezegging, veel te lang naar mijn idee.
Scheelt me zo een euro of 70 aan misgelopen rente, in vergelijking met een project dat netjes binnen 1 a 1,5 maand met terugbetalen begint.
Als anderhalve maand je 70 euro scheelt, dan investeer je wel forse bedragen :@
Winnaar wielerprono 2006 en biatlon wk prono 2016
pi_153858843
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 juni 2015 15:33 schreef komrad het volgende:

[..]

Als anderhalve maand je 70 euro scheelt, dan investeer je wel forse bedragen :@
Het is 70 Euro rente voor 2,5 maand , maar is inderdaad een fors investeringsbedrag.
Als alles op rolletjes loopt dan schiet de rente ook op t.o.v. een regulier bankspaar-product, maar bij problemen krijg je wel even zweethandjes :{
pi_153858911
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 juni 2015 15:40 schreef Thomas88 het volgende:

[..]

Het is 70 Euro rente voor 2,5 maand , maar is inderdaad een fors investeringsbedrag.
Als alles op rolletjes loopt dan schiet de rente ook op t.o.v. een regulier bankspaar-product, maar bij problemen krijg je wel even zweethandjes :{
SPOILER
pi_153859221
Net een update gehad van GVE over projecten die van de site verdwijnen en dan vooral in het kader van project 5564 timeforhim.

Ik maakte mij zorgen omdat dit project van de site verdwenen is. De website van het project zelf heb ik maandag bekeken en was toen niet beschikbaar. Nu nog steeds niet overigens.

Snelle reactie gehad van GVE. Zij verwijderen alle projecten van de website van meer dan een half jaar oud en deze zijn dan alleen nog zichtbaar wanneer ingelogd. De kredietnemer heeft aangegeven dat hij zijn website volledig aan het ombouwen is en er geen reden is tot zorgen.

Fijn dat GVE zo snel antwoordt en ook navraag doet bij de kredietnemer.
pi_153859692
quote:
6s.gif Op vrijdag 26 juni 2015 14:36 schreef Zand60 het volgende:
Dank Horseman voor de link naar het 'goudplatform'. Ik heb nog veel bij te lezen, maar blijf nog eventjes bij GvE alhoewel wel voorzichtiger en alleen rentes vanaf 8%. Als die nog langskomen, het wordt alleen maar lager en lager.
Graag gedaan :)
pi_153859897
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 juni 2015 14:48 schreef Blik het volgende:

[..]

Dat is jouw mening, maar GvE heeft dit altijd gedaan. Ze hebben zelfs de aankoop van een auto en de aflossing van een andere schuld met hogere rente gefinancierd. Zijn ook geen projecten waarin ik zou investeren, maar anderen vinden dat wel interessant.

En je kunt zeggen wat je wilt over de rente, de kans dat je je inleg bij deze 2 projecten terug krijgt is groter dan bij een investering in een start-up van het één of ander. Dus daarom ook een lagere rente
Helemaal mee eens.
Ik zie ook geen enkel probleem in particulieren projecten. Iedere investeerder kan zijn eigen afweging maken om ergens wel of niet in te investeren of misschien wel te willen helpen. Zoveel mensen zoveel wensen O-) en wat mij betreft prima dat GvE deze gewoon publiceert. Zelf heb ik ook tussen mijn lopen projecten 4 particulieren projecten zitten waarbij het leendoel varieert van dubbelglas naar een verhuizing tot aan een verbouwing van onroerend goed in verhuur van ruim 500k.
pi_153859916
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 juni 2015 14:57 schreef Justme7005 het volgende:
interessant, waar heb je die info gevonden?
pi_153859973
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 juni 2015 15:13 schreef Zand60 het volgende:

[..]

Nee, dat ben ik niet, dat is geloof ik BruderKlaus die al aan de 100 projecten zit. Ik mag nog investeren maar loop wel tegen het einde van dit jaar tegen de limieten aan is de verwachting.
pi_153860205
Not me. Zit pas rond de 20 projecten bij GvE
pi_153860682
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 juni 2015 16:37 schreef BruderKlaus het volgende:
Not me. Zit pas rond de 20 projecten bij GvE
Dan weet ik het even niet meer, er zijn hier 2 of 3 mensen die aan de 100 zitten alleen die zijn hier momenteel begrijpelijkerwijs niet zo actief :P
pi_153861072
was het niet mijnheer005 ofzo?
pi_153861586
quote:
99s.gif Op vrijdag 26 juni 2015 17:06 schreef CaLeX het volgende:
was het niet mijnheer005 ofzo?
Obligatoire toch?
pi_153861646
Ik heb even geen idee meer.
pi_153861810
Hebben jullie een maximum % gesteld hoeveel je investeert in cf?
pi_153862053
Je moet een verantwoord deel van je vermogen investeren. Ik wil gewoon een bepaald bedrag sowieso bij de hand houden, dus heb er niet gek veel in zitten. Maar ook in de toekomst wil ik voorlopig niet verder gaan dan 1/3, vooral omdat je het ook allemaal kwijt kan raken.

Maar hoe groter je vermogen, hoe creatiever je kan worden.
Schip ahoy!
pi_153862438
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 juni 2015 17:46 schreef Piet__Piraat het volgende:
Je moet een verantwoord deel van je vermogen investeren. Ik wil gewoon een bepaald bedrag sowieso bij de hand houden, dus heb er niet gek veel in zitten. Maar ook in de toekomst wil ik voorlopig niet verder gaan dan 1/3, vooral omdat je het ook allemaal kwijt kan raken.

Hebben we het dan over het totale vermogen ( alle bezittingen minus de schulden) of over het vrij besteedbaar vermogen (cash geld)?
pi_153862506
Er zit een verschil tussen vrij besteedbaar vermogen en cash geld hč ;). Maar zie het als 'beschikbaar vermogen'. Andere bezittingen zoals auto e.d. zitten daar niet bij.
Schip ahoy!
pi_153862579
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 juni 2015 18:12 schreef Piet__Piraat het volgende:
Er zit een verschil tussen vrij besteedbaar vermogen en cash geld hč ;). Maar zie het als 'beschikbaar vermogen'. Andere bezittingen zoals auto e.d. zitten daar niet bij.
Ja dat weet ik, was even verkeerd geformuleerd. Bedankt voor het antwoord, dat wilde ik graag weten of je 1/3 van je totale vermogen besteed of 1/3 van je 'beschikbaar' vermogen. Want 1/3 van het totale vermogen ( incl. auto e.d.) had ik namelijk vrij veel gevonden.
pi_153862654
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 juni 2015 17:25 schreef NB1908 het volgende:

[..]

Obligatoire toch?
Ik zit op 58 bij GvE maar heb als zakelijke investeerder sowieso geen maximum. De enige beperking die ik me opleg is dat het spaargeld niet mag dalen....Dus vrijgevallen rente mag dan weer wel.

[ Bericht 2% gewijzigd door obligataire op 26-06-2015 18:47:45 ]
Pecunia non olet
pi_153862715
quote:

begrijp ik, denk zelf aan een veel lager percentage 5-10% van het vrij besteedbare vermogen
pi_153862914
quote:

Ik zit zelfs niet in de richting van 1/3. Denk inderdaad meer in de richting van 5 tot max 10%.
pi_153863045
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 juni 2015 17:35 schreef komrad het volgende:
Hebben jullie een maximum % gesteld hoeveel je investeert in cf?
Geen % wel een vast bedrag, daar zit ik bijna aan. als ik die aantik dan hou ik het openstaande bedrag gelijk (door een deel te herinvesteren) en wil ik eerst een hoger percentage afbetalingen binnen hebben voor er weer wat bij gaat.
pi_153863101
Ik begin pas en wil me nog verdiepen in 'goud' en ETF.
Wanneer dit forum zo actief is (en dat wil ik zeker bijhouden wat jullie allemaal zeggen) dan gaat het even duren voordat ik me in ETF en/of goud verdiep.

Veel leesvoer in het verschiet, want ik wil niet zomaar geld overal indoen. Ben er wel achter dat ik er erg druk mee ben, die goede oude tijd van alles op een spaarrekening scheelde veel tijd wat mij betreft.
pi_153864131
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 juni 2015 15:55 schreef teun1990 het volgende:
Net een update gehad van GVE over projecten die van de site verdwijnen en dan vooral in het kader van project 5564 timeforhim.

Ik maakte mij zorgen omdat dit project van de site verdwenen is. De website van het project zelf heb ik maandag bekeken en was toen niet beschikbaar. Nu nog steeds niet overigens.

Snelle reactie gehad van GVE. Zij verwijderen alle projecten van de website van meer dan een half jaar oud en deze zijn dan alleen nog zichtbaar wanneer ingelogd. De kredietnemer heeft aangegeven dat hij zijn website volledig aan het ombouwen is en er geen reden is tot zorgen.

Fijn dat GVE zo snel antwoordt en ook navraag doet bij de kredietnemer.
Zie je goed dat je het even gevraagd hebt!
Weer een probleem uit de wereld,
pi_153866396
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 juni 2015 18:17 schreef aAks het volgende:

[..]

Ja dat weet ik, was even verkeerd geformuleerd. Bedankt voor het antwoord, dat wilde ik graag weten of je 1/3 van je totale vermogen besteed of 1/3 van je 'beschikbaar' vermogen. Want 1/3 van het totale vermogen ( incl. auto e.d.) had ik namelijk vrij veel gevonden.
Dat zou het ook zijn, ja.
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 juni 2015 18:25 schreef komrad het volgende:

[..]

begrijp ik, denk zelf aan een veel lager percentage 5-10% van het vrij besteedbare vermogen
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 juni 2015 18:36 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Ik zit zelfs niet in de richting van 1/3. Denk inderdaad meer in de richting van 5 tot max 10%.
Jullie zijn mooi eensgezind ;).
Ik zit nu nog met een beperkt vermogen dus wil je dan enigszins rendement halen en het idee hebben dat je ergens mee bezig bent, dan moet je wel enigszins vlot inleggen. Als je er dan nog ETF's e.d. bij wil, dan loopt het wel vlot op. Maar je moet inderdaad ook maar net het risico willen lopen. 1/3 is misschien veel ja, maar ik zit daar dan ook (nog) niet op, dat scheelt. Misschien ga ik er de komende tijd, als ik zelf een paar defaults krijg, nog wel anders over denken.
Schip ahoy!
pi_153867783
Ook bij Symbid wordt er goed geluisterd naar "ons", getuige het zojuist geplaatste bericht bij CareRate:

"Rentepercentage verhoogd!
Het rentepercentage van deze investeringsmogelijkheid is verhoogd naar 7,5%. Het initiële rentepercentage (5.5%) werd door Symbid's pricing partner Catena vastgesteld, op basis van het lage risico van deze lening. Investeerders hebben aangegeven dat ondanks de potentie van dit bedrijf, en de lage risicoscore, de initiële rente een drempel was om te investeren. Dit heeft ertoe geleid dat CareRate en Symbid in gezamenlijk overleg het rentepercentage hebben verhoogd. De terugbetaalcapaciteit van CareRate staat het toe om het rentepercentage te verhogen en het heeft geen verdere consequenties voor de Creditsafe-risicoscore."

Prima actie!
pi_153875910
Als ik naar de cash-flow van Care-Rate kijk snap ik wel waarom ze haast krijgen. De bodem is in zicht. In 6 maanden tijd 70K ingeteerd op de kasmiddelen...... :N Maar de vooruitzichten zijn fantastisch :) _O- De mooiste bloempjes groeien langs het ravijn zullen we maar zeggen.

Hoe kun je zoiets nou als 'met lage risicoscore' aan de man brengen?

Op de sheet zelf valt ook nog wel het een en ander aan te merken. Hoezo één keer per jaar BTW afdragen? Hoezo maar één keer per jaar een privé opname? Enz.enz.

https://www.dropbox.com/s/3jkvhq7kvoyz3xh/cashflow.jpg?dl=0

[ Bericht 9% gewijzigd door obligataire op 27-06-2015 09:06:43 ]
Pecunia non olet
pi_153877617
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 juni 2015 08:07 schreef obligataire het volgende:
Als ik naar de cash-flow van Care-Rate kijk snap ik wel waarom ze haast krijgen. De bodem is in zicht. In 6 maanden tijd 70K ingeteerd op de kasmiddelen...... :N Maar de vooruitzichten zijn fantastisch :) _O- De mooiste bloempjes groeien langs het ravijn zullen we maar zeggen.

Hoe kun je zoiets nou als 'met lage risicoscore' aan de man brengen?

Op de sheet zelf valt ook nog wel het een en ander aan te merken. Hoezo één keer per jaar BTW afdragen? Hoezo maar één keer per jaar een privé opname? Enz.enz.

https://www.dropbox.com/s/3jkvhq7kvoyz3xh/cashflow.jpg?dl=0
Er word nu op dit moment zoveel bezuinigd op de zorg. En als ik het zo even snel heb bekeken is het een app? Nu kunnen jongeren wel gebruik maken van deze app, maar er zijn genoeg bejaarden die nog steeds liever bellen. En ik zou zelf liever een mail sturen als ik problemen heb, waarom zou je moeite doen een bericht uit te typen op de telefoon als je ook gewoon kunt bellen met die telefoon of een mail kunt sturen.
pi_153880192
De goede rating is veroorzaakt door de wel goedlopende app dine-rate. Ik dacht eerder te hebben gelezen dat deze garant staat maar kan het zo snel niet weer vinden.
  zaterdag 27 juni 2015 @ 14:04:28 #248
442908 crowd-fundi
ik bankier, dus ik ben
pi_153880297
quote:
Nog een die al een lening heeft lopen bij GVE en het nu probeert bij TheDutchDeal. Met nadruk op probeert. In twee weken tijd al 175 euro opgehaald... Ik kan hem trouwens niet vinden bij GVE. Zal dan ook wel langer dan een half jaar geleden zijn.
  zaterdag 27 juni 2015 @ 14:13:24 #250
442908 crowd-fundi
ik bankier, dus ik ben
pi_153880451
quote:
Ik bedoel Löwen automobielen. Die heeft een lening lopen bij GVE en vraagt nu een lening bij TheDutchDeal.

[ Bericht 4% gewijzigd door crowd-fundi op 27-06-2015 14:34:32 ]
pi_153880910
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 juni 2015 14:13 schreef crowd-fundi het volgende:

[..]

Ik bedoel Löwen automobielen. Die heeft een lening lopen bij GVE en vraagt nu een lening bij TheDutchDeal.
Ik zie dat iemand bij de Q&A bij het project er twee weken geleden al een vraag over heeft gesteld:

Waarom staat er nergens dat je ook al een lening hebt lopen bij Geldvoorelkaar waar je nog meer dan 13000 euro moet terugbetalen?

Er zijn twee reacties op, maar die kan ik niet zien, heb geen account bij TheDutchDeal. Kun jij zien of de ondernemer al heeft gereageerd?
  zaterdag 27 juni 2015 @ 14:58:43 #252
442908 crowd-fundi
ik bankier, dus ik ben
pi_153881288
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 juni 2015 14:38 schreef aAks het volgende:

[..]

Ik zie dat iemand bij de Q&A bij het project er twee weken geleden al een vraag over heeft gesteld:

Waarom staat er nergens dat je ook al een lening hebt lopen bij Geldvoorelkaar waar je nog meer dan 13000 euro moet terugbetalen?

Er zijn twee reacties op, maar die kan ik niet zien, heb geen account bij TheDutchDeal. Kun jij zien of de ondernemer al heeft gereageerd?
SPOILER
pi_153883439
Ik blijf al dat heen en weer geschuif tussen de platformen, zonder het kenbaar te maken dubieus vinden, zeker als de eerste keer succesvol is geweest.
pi_153883684
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 juni 2015 16:42 schreef Horsemen het volgende:
Ik blijf al dat heen en weer geschuif tussen de platformen, zonder het kenbaar te maken dubieus vinden, zeker als de eerste keer succesvol is geweest.
Inderdaad. Voor mij ook reden om er met een grote boog omheen te lopen, ook al is het verhaaltje nog zo goed. Want papier is geduldig(!).
Er komen nog genoeg andere voorbij.

[ Bericht 0% gewijzigd door obligataire op 27-06-2015 17:03:34 ]
Pecunia non olet
pi_153883697
Dat begint alweer goed bij ZENCAP: de allereerste uitbetaling en meteen al 2 dagen vertraging en met het weekend erbij, worden dat er minstens 4.
Ook nog eens in zeer gebrekkig Nederlands: 'vertraagd door 2 dagen'. Zou daar nou niemand zitten die dat ziet. Hun hele site rammelt taalkundig. Ik denk dat ze hem met Google translate hebben vertaald uit het Duits of Engels........

[ Bericht 74% gewijzigd door obligataire op 27-06-2015 17:05:24 ]
Pecunia non olet
  zaterdag 27 juni 2015 @ 17:07:43 #256
442908 crowd-fundi
ik bankier, dus ik ben
pi_153884073
quote:
16s.gif Op zaterdag 27 juni 2015 16:53 schreef obligataire het volgende:
Dat begint alweer goed bij ZENCAP: de allereerste uitbetaling en meteen al 2 dagen vertraging en met het weekend erbij, worden dat er minstens 4.
Ook nog eens in zeer gebrekkig Nederlands: 'vertraagd door 2 dagen'. Zou daar nou niemand zitten die dat ziet. Hun hele site rammelt taalkundig. Ik denk dat ze hem met Google translate hebben vertaald uit het Duits of Engels........
Ze zijn daar inderdaad fors laat met betalen. Net als bij kleine zus Lendico trouwens. Daar kan het zo maar oplopen tot twee wéken vertraging.
pi_153886088
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 juni 2015 17:07 schreef crowd-fundi het volgende:

[..]

Ze zijn daar inderdaad fors laat met betalen. Net als bij kleine zus Lendico trouwens. Daar kan het zo maar oplopen tot twee wéken vertraging.
Ik vertrouw lendico niet echt, nu staat er een jongen van 25 jaar op die zijn studie wil financieren via deze weg. Volgens mij kan hij nog gewoon studiefinanciering krijgen en die lening is volgens mij veel voordeliger dan via lendico.

Of een ander van 10.000 euro waarvan hij een auto wil kopen en een andere lening van wil afbetalen. Dat is gewoon een nee.
pi_153887229
Dan heb je net weer de paardenman gemist, die verliep gisteren. Voor de tweede keer probeerde hij 15k binnen te halen voor de aankoop van een paard, maar deze kwam niet vol. Andere projecten lopen wel aardig vol, zoals aankoop nieuwe auto of herfinancieren van een schuld. Ik heb er nu 11 projecten lopen voor in totaal 1250 euro. Allemaal pas sinds deze maand, dus nog geen terugbetalingen ontvangen.

Zowel zencap als lendico komen vanuit Duitsland, dus de vertalingen kunnen soms een beetje brak zijn :)
pi_153888046
Hij heeft dus niet voor een 3e keer geprobeerd om financiering voor en 2e paard te krijgen?
pi_153888258
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 juni 2015 20:09 schreef Borstenzijngeweldig het volgende:
Hij heeft dus niet voor een 3e keer geprobeerd om financiering voor en 2e paard te krijgen?
Nog niet, maar wie weet komt ie nog een keer :) Ik heb nu deze:

Trouwerij 10,00%
Verbouwing 9,00%
Tweedehands auto 4,49%
Herfinancieren CC 10,71%
Nieuwe leven 6,00%
Na de bruiloft 7,64%
Restschuld Woning 5,27%
Aanschaf auto 8,28%
Aanschaf auto 4,84%
Aanschaf Auto 10,85%
Aanschaf Motor 4,18%

Bedragen van 75 tot 250 euro. De rentepercentages heb ik de fees al vanaf gehaald in mijn sheet.
pi_153888266
dubbelpost, quote en edit zitten ook zo dicht naast elkaar :)
pi_153892870
De aanmelding bij Trustbuddy schiet nog niet zo heel erg op.
Een week geleden mijn gegevens geregistreerd plus een paspoort geupload, maar sindsdien staat er alleen nog maar een klokje in het scherm? Heeft iemand hier ervaring mee?

Edit: ik heb net een mailtje gestuurd naar TB/Denemarken, die is omgeleid via Polen, en vervolgens krijg ik in het Deens (denk ik) antwoord dat ze over 24 uur (denk ik) zullen antwoorden.

[ Bericht 16% gewijzigd door obligataire op 28-06-2015 08:50:56 ]
Pecunia non olet
pi_153897096
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 juni 2015 20:17 schreef crowdiefunder het volgende:

[..]

Nog niet, maar wie weet komt ie nog een keer :) Ik heb nu deze:

Trouwerij 10,00%
Verbouwing 9,00%
Tweedehands auto 4,49%
Herfinancieren CC 10,71%
Nieuwe leven 6,00%
Na de bruiloft 7,64%
Restschuld Woning 5,27%
Aanschaf auto 8,28%
Aanschaf auto 4,84%
Aanschaf Auto 10,85%
Aanschaf Motor 4,18%

Bedragen van 75 tot 250 euro. De rentepercentages heb ik de fees al vanaf gehaald in mijn sheet.
Ik raak altijd in de war van die rentepercentages, krijg je deze rente per jaar of is dit over de hele looptijd?
pi_153897769
Per jaar.
pi_153913056
Laatst kwam hier iemand betogen dat crowdlending bijzonder risicovol is en dat je maar beter op de beurs kunt zitten met je geld. Ik wens 'm veel plezier morgen _O-
Pecunia non olet
  zondag 28 juni 2015 @ 22:35:32 #266
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_153914280
quote:
0s.gif Op zondag 28 juni 2015 21:58 schreef obligataire het volgende:
Laatst kwam hier iemand betogen dat crowdlending bijzonder risicovol is en dat je maar beter op de beurs kunt zitten met je geld. Ik wens 'm veel plezier morgen _O-
Ik heb daar ook redelijk wat in zitten, stuk meer dan CF in elk geval maar we gaan het zien!

Ik heb ze voor de rente en het dividend de koers maakt me opzich wat minder uit.

Leuk dagje in elk geval! :P
pi_153914386
Ik heb ook een positie in RD Shell (voor het dividend), misschien een aardig bijkoop moment.
Geen idee wat morgen met de Rabo Certificaten gaat gebeuren, denk eigenlijk dat banken nu even uit de gratie zijn .........
Pecunia non olet
pi_153921933
Nieuw op Collin, GVE. Zencap, Aygodutch, KOM, en…………………………….lendahand
Syriza Griekenland N.V.
Project:2050 Zakelijk
Leendoel: Financiering Pinkapitaal
Classificatie:5
Graydon-rating: geen
Kredietbedrag:¤ 1.000.000.000
Looptijd: 50 jaar
Rente per jaar: 25%
pi_153922155
quote:
0s.gif Op maandag 29 juni 2015 11:12 schreef NaRegenDeZon het volgende:
Syriza Griekenland N.V.
_O- _O- _O- _O-
pi_153922278
quote:
0s.gif Op maandag 29 juni 2015 11:12 schreef NaRegenDeZon het volgende:
Syriza Griekenland N.V.
Ik zeg doen!! *O* *O* *O*
pi_153922383
Big Five for Live International
Project:11068 Zakelijk
G-PD percentage:0,06
Creditsafe score:75
Kredietbedrag:¤ 50.000
Geinvesteerd:¤ 500
Product:
Lening
Looptijd:
36 maanden
Rente per jaar:8,0%
  † In Memoriam † maandag 29 juni 2015 @ 11:44:53 #272
230491 Zith
pls tip
pi_153922468
Is dat 'for live' een woordenspel?
I am a Chinese college students, I have a loving father, but I can not help him, he needs to do heart bypass surgery, I can not help him, because the cost of 100,000 or so needed, please help me, lifelong You pray Thank you!
  maandag 29 juni 2015 @ 11:54:24 #273
442908 crowd-fundi
ik bankier, dus ik ben
pi_153922654
quote:
0s.gif Op maandag 29 juni 2015 11:44 schreef Zith het volgende:
Is dat 'for live' een woordenspel?
is inmiddels aangepast
  maandag 29 juni 2015 @ 11:57:27 #274
443453 InVestEerder
wie zaait zal oogsten
pi_153922709
quote:
16s.gif Op zaterdag 27 juni 2015 16:53 schreef obligataire het volgende:
ik heb een beetje een hekel aan Zencap. Het gaat allemaal ongelooflijk traag daar. Niet alleen met uitbetalen, hoor. Zo heb ik weken geleden geďnvesteerd in Vakantieappartement Ameland. Project was een dag later vol, maar sindsdien nog helemaal niets gehoord.
En als je als platform uitbetalingsdata publiceert in de dashboards, dan moet je jezelf daar natuurlijk wel echt aan houden. Ik vraag mij af wat die lui daar op kantoor in hemelsnaam doen.
pi_153922959
quote:
0s.gif Op maandag 29 juni 2015 11:38 schreef Borstenzijngeweldig het volgende:
Big Five for Live International
Project:11068 Zakelijk
G-PD percentage:0,06
Creditsafe score:75
Kredietbedrag:¤ 50.000
Geinvesteerd:¤ 500
Product:
Lening
Looptijd:
36 maanden
Rente per jaar:8,0%
Lijkt me een redelijke 5. Mensen hebben ook nog 2 B.V.'s zie creditsafe rapport. Snap niet helemaal waarom deze activiteit onder een VOF uitgevoerd wordt.
  maandag 29 juni 2015 @ 15:25:28 #276
442908 crowd-fundi
ik bankier, dus ik ben
pi_153927184
Nou nou, Geenen bericht (26 dagen lang niets gehoord!) lijkt bedoeld als goed bericht. Schoenen passen doe je meestal op een bankje, de winkel verkopen gaat achter de schermen waar ze druk bezig zijn met een investeerder.
pi_153927690
quote:
0s.gif Op maandag 29 juni 2015 15:25 schreef crowd-fundi het volgende:
Nou nou, Geenen bericht (26 dagen lang niets gehoord!) lijkt bedoeld als goed bericht. Schoenen passen doe je meestal op een bankje, de winkel verkopen gaat achter de schermen waar ze druk bezig zijn met een investeerder.
Een substantieel deel met een externe partij is wel nodig, anders halen ze het bedrag nooit :)
  maandag 29 juni 2015 @ 15:47:23 #278
442908 crowd-fundi
ik bankier, dus ik ben
pi_153927790
quote:
0s.gif Op maandag 29 juni 2015 15:43 schreef crowdiefunder het volgende:

[..]

Een substantieel deel met een externe partij is wel nodig, anders halen ze het bedrag nooit :)
Ik begon al te vermoeden dat-ie spijt had gekregen van de verpanding van zijn lijfrente en daarom de leningaanvraag een stille dood liet sterven. Toch niet. Als die externe tenminste over de brug komt.
pi_153927895
quote:
0s.gif Op maandag 29 juni 2015 15:47 schreef crowd-fundi het volgende:
Ik begon al te vermoeden dat-ie spijt had gekregen van de verpanding van zijn lijfrente en daarom de leningaanvraag een stille dood liet sterven. Toch niet. Als die externe tenminste over de brug komt.
Maar ook die externe partij zal zijn zekerheden willen hebben. Zou hij die zekerheden willen delen met de Kom investeerders?

[ Bericht 35% gewijzigd door NaRegenDeZon op 29-06-2015 15:57:05 ]
  maandag 29 juni 2015 @ 15:56:34 #280
442908 crowd-fundi
ik bankier, dus ik ben
pi_153928077
quote:
0s.gif Op maandag 29 juni 2015 15:51 schreef NaRegenDeZon het volgende:
Maar ook die externe partij zal zijn zekerheden willen hebben. Zou hij die zekerheden willen delen met de Kom investeerders?
De zekerheden zijn al zwart op wit aan de Kom-investeerders toegezegd, lijkt me.
pi_153928187
quote:
0s.gif Op maandag 29 juni 2015 15:56 schreef crowd-fundi het volgende:
De zekerheden zijn al zwart op wit aan de Kom-investeerders toegezegd, lijkt me.
Blijkbaar vindt de externe partij de KOM voorwaarden niet voldoende anders had hij zijn geld wel via kom ingebracht.
  maandag 29 juni 2015 @ 16:07:30 #282
442908 crowd-fundi
ik bankier, dus ik ben
pi_153928441
quote:
0s.gif Op maandag 29 juni 2015 15:59 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Blijkbaar vindt de externe partij de KOM voorwaarden niet voldoende anders had hij zijn geld wel via kom ingebracht.
Of hij wil op een of andere manier mede-eigenaar worden.
pi_153930468
Bundles naar 7,7%

Ik denk dat nu de rek er wel maximaal uit is qua rente

SPOILER
pi_153930956
quote:
99s.gif Op maandag 29 juni 2015 17:19 schreef CaLeX het volgende:
Bundles naar 7,7%

Ik denk dat nu de rek er wel maximaal uit is qua rente

SPOILER
Ik koop nog liever Griekse staatsobligaties :)
Pecunia non olet
pi_153930971
quote:
0s.gif Op maandag 29 juni 2015 17:45 schreef obligataire het volgende:

[..]

Ik koop nog liever Griekse staatsobligaties :)
krijg je binnenkort ook een veel hogere coupon op :')
pi_153947575
Nieuwe, ziet er wel degelijk uit qua ratings en verhaal.
https://www.geldvoorelkaa(...)roject.aspx?id=10784

Naam: QiTents
Leendoel: Financiering werkkapitaal
Bedrag: 200.000 euro
Rente: 8,0%
Classificatie: 3
Graydon rating: 0,31
pi_153947726
QiTents wordt volgend jaar opgericht :)
pi_153947764
Het geconsolideerde balanstotaal van Brand Management BV bedroeg per 2014 ¤ 533.000,- en het eigen vermogen plus voorzieningen was daar 15% van.

Dat is niet veel zelfs al zouden er geen voorzieningen zijn. Ik zou wel wat meer willen weten over de schulden van de onderneming. Als het deels een achtergestelde lening van de DGA was geweest dan hadden ze die wel bij het eigen vermogen geteld lijkt me. Hij is m.i. al heel zwaar gefinancierd.

Hij heeft nog niet heel veel verkocht en een belangrijk deel wat wél verkocht is, aan de zusteronderneming. Dus eigenlijk staat hij qua echte verkoop nog aan het begin van alles.

Ik snap niet goed dat ze dit een classificatie 3 geven, dat lijkt me heel erg gebaseerd op prognoses en niet op het verleden.

Met slechts 14K winst over héél 2015, denk ik dat het eerste halfjaar verliesgevend was........
Pecunia non olet
pi_153947818
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2015 10:33 schreef obligataire het volgende:
Het geconsolideerde balanstotaal van Brand Management BV bedroeg per 2014 ¤ 533.000,- en het eigen vermogen plus voorzieningen was daar 15% van.

Dat is niet veel zelfs al zouden er geen voorzieningen zijn. Ik zou wel wat meer willen weten over de schulden van de onderneming. Als het deels een achtergestelde lening van de DGA was geweest dan hadden ze die wel bij het eigen vermogen geteld lijkt me.

Hij heeft nog niet heel veel verkocht en een belangrijk deel wat wel verkocht is, aan de zusteronderneming. Dus eigenlijk staat hij nog heel aan het begin van alles.
Heb ff gekeken bij de kvk. Vlottende activa van country camp 45K. Schulden dik 500K waarvan 490 kort per 31-12-2013
pi_153947846
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2015 10:33 schreef obligataire het volgende:
Ik snap niet goed dat ze dit een classificatie 3 geven, dat lijkt me heel erg gebaseerd op prognoses en niet op het verleden.Met slechts 14K winst over héél 2015, denk ik dat het eerste halfjaar verliesgevend was........
als ik dit lees: De verwachte omzet en het feit dat de ontwikkelkosten van de beide nieuwe tenten reeds genomen zijn, leidt er toe dat er direct sprake is van een ruim positieve cashflow.

Dan denk ik dat ze een hoop ontwikkelkosten genomen hebben ipv winst
pi_153947926
Ik sla hem ff over, iets te onzeker en 3 is niet helemaal terecht als je alleen naar QiTents zou kijken lijkt mij.
pi_153947949
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2015 10:36 schreef rockenfeller het volgende:
Heb ff gekeken bij de kvk. Vlottende activa van country camp 45K. Schulden dik 500K waarvan 490 kort per 31-12-2013
Op zich is het niet vreemd dat country camp schulden heeft, daar staat bezit tegenover de verhuurde tenten. De vraag is alleen wat is de feitelijke waarde van dit bezit en is het niet te veel een vestzak broekzak situatie.

Ik geloof wel in het product. Er zijn veel situaties waar bebouwing met vakantie woningen volgens bestemmingsplan niet is toegestaan maar dit soort luxe tenten wel mogen.

[ Bericht 6% gewijzigd door NaRegenDeZon op 30-06-2015 10:51:41 ]
pi_153948182
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2015 10:45 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Op zich is het niet vreemd dat country camp schulden heeft, daar staat bezit tegenover de verhuurde tenten. De vraag is alleen wat is de feitelijke waarde van dit bezit en is het niet te veel een vestzak broekzak situatie.

Ik geloof wel in het product. Er zijn veel situaties waar bebouwing met vakantie woningen volgens bestemmingsplan niet is toegestaan maar dit soort luxe tenten wel mogen.
Dan zouden die zelf geproduceerde en verhuurde tenten onder de vaste activa moeten staan, zou kunnen.

Heb echter de indruk dat hij tot aan de nek in de schulden zit door de ontwikkelkosten en dat de verkoop MOET gaan lopen anders valt hij zomaar om. Onderschat ook de rol van de Rabo niet; als die de stekker er uit trekken zijn wij ook bedankt.....ik sla over......
Pecunia non olet
pi_153948224
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2015 10:59 schreef obligataire het volgende:

[..]

Dan zouden die zelf geproduceerde en verhuurde tenten onder de vaste activa moeten staan, zou kunnen.

Heb echter de indruk dat hij tot aan de nek in de schulden zit door de ontwikkelkosten en dat de verkoop MOET gaan lopen anders valt hij zomaar om. Onderschat ook de rol van de Rabo niet; als die de stekker er uit trekken zijn wij bedankt.....
448K vaste activa en goodwill geactiveerd. Dit maakt het positieve vermogen(tje). Maar als de schulden naar derden zijn dan heeft hij aan 200K werkkapitaal niet genoeg lijkt mij.
  dinsdag 30 juni 2015 @ 11:17:27 #295
442908 crowd-fundi
ik bankier, dus ik ben
pi_153948486
Bij de Vrijbuiter zouden de Qi-tenten te zien moeten zijn. Op de website zijn ze (vooralsnog?) onbekend.
pi_153949303
COLLIN: Vai Vai Vespa
https://www.collincrowdfund.nl/ loopt al weer hard, de eerste ton is binnen, nog 75K te gaan.
Minimaal risico, Collin-score goed.
Na wat mindere projecten, de laatste tijd weer wat interessante investeringen.

Vai Vai is eigenlijk een fusie tussen een bestaande scooterzaak en een meneer met 'verse' ideeën op het gebied van frachise.

[ Bericht 18% gewijzigd door obligataire op 30-06-2015 12:16:09 ]
Pecunia non olet
  dinsdag 30 juni 2015 @ 12:44:23 #297
326858 Toekito
Fietst zich de pleuris
pi_153950629
Hi mensen. Ik heb een korte vraag. Ik heb een medisch hulpstuk nodig wat in geen zorgpakket in NL zit. Hierdoor moet ik zelf de duizend euro betalen. Die heb ik niet zo liggen.

Dus ik wil daar een crowdfunding voor starten. Nu weet ik wel hoe ik aandacht kan genereren. Maar moet ik qua belasting e.d. nog ergens rekening mee houden als ik een Crowdfunding start?

Graag advies van de crowdexperts van FOK!
PS4-tag: TJDoornbos// Origin: Toek85
Sporten voor Sophia
  † In Memoriam † dinsdag 30 juni 2015 @ 12:53:46 #298
43556 miss_dynastie
pi_153950863
quote:
19s.gif Op dinsdag 30 juni 2015 12:44 schreef Toekito het volgende:
Hi mensen. Ik heb een korte vraag. Ik heb een medisch hulpstuk nodig wat in geen zorgpakket in NL zit. Hierdoor moet ik zelf de duizend euro betalen. Die heb ik niet zo liggen.

Dus ik wil daar een crowdfunding voor starten. Nu weet ik wel hoe ik aandacht kan genereren. Maar moet ik qua belasting e.d. nog ergens rekening mee houden als ik een Crowdfunding start?

Graag advies van de crowdexperts van FOK!
Ik ben geen crowdfundingexpert, maar als je het in de vorm van een gift wil doen, zit je volgens mij gewoon veilig, want je mag 2111 belastingvrij per jaar krijgen van een derde (per persoon dus, niet in totaal).
pi_153950910
Kun je voor 1000 euro niet beter dit proberen van iemand uit de omgeving te lenen? Als je het via crowdfunding doet zit je meteen weer aan extra kosten en daarbij ook een redelijk hoge rente.

In de vorm van een gift kun je proberen, maar lijkt me lastig om te organiseren.
pi_153950939
Denk dat je dit bij Lendico kunt doen? Bedrag lijkt me vrij laag voor geldvoorelkaar. En inderdaad, kun je het niet lenen in de prive sfeer? Lijkt me gunstiger. Laat het weten als het ergens online staat, maken wij hem vol als het een beetje interessant is :)
  dinsdag 30 juni 2015 @ 13:01:29 #301
326858 Toekito
Fietst zich de pleuris
pi_153951053
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2015 12:56 schreef crowdiefunder het volgende:
Denk dat je dit bij Lendico kunt doen? Bedrag lijkt me vrij laag voor geldvoorelkaar. En inderdaad, kun je het niet lenen in de prive sfeer? Lijkt me gunstiger. Laat het weten als het ergens online staat, maken wij hem vol als het een beetje interessant is :)
Helaas ken ik niemand die die 1000 euro zomaar even kan lenen/missen. Daarom dat ik een ludieke crowdfunding wil starten. Die deel ik dan uiteraard hier.
PS4-tag: TJDoornbos// Origin: Toek85
Sporten voor Sophia
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')