abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_153779696

Crowdfunding is hot! Vorig jaar (2014) werd in Nederland 63 miljoen euro gefinancierd via crowdfunding (een verdubbeling t.o.v. het jaar ervoor). Met crowdfunding betalen meerdere (soms honderden mensen) mee aan de lening van een bedrijf of particulier. Omdat er bij crowdfunding geen tussenkomst is van een financiële instelling zijn de kosten vaak lager en de rendementen over de investering over het algemeen hoger. Het risico is dat bedrijven 'omvallen' en je het geld kwijt bent.

Crowdfundingplatformen
Geldvoorelkaar (GVE), het grootste platform in NL, vorm: leningen
KapitaalOpMaat (KOM), vanaf 25k eur, vorm: leningen
Symbid, voor startups en MKB, vorm: aandelen
CrowdAboutNow (CAN), food, horeca, retail. Vorm: leningen
Kickstarter, daar is een ander topic voor
Horecacrowdfunding geeft leningen uit aan horeca van 30k tot 250k
OnePlanetCrowd, groene investeringen, vorm: leningen, donaties, rewards, etc
Collin Crowdfund, leningen tussen de 50k en 2.5mil, met crowdfundcoach voor bedrijven
Doorgaan.nl, vanuit De Amersfoortse, projecten tot 250k, vorm: awards of geldleningen
The Dutch Deal, regionaal platform (Z-O Brabant)
Lendahand, investeer in opkomende economieën met rentepercentages tussen 3-4%

Val niet buiten de boot!
Er zijn meer mensen die willen investeren dan geld nodig hebben. Het is daarom van belang op tijd er bij te zijn als er een goed project voorbij komt. Vanuit FOK!-users is er een server die geldvoorelkaar (gve), kapitaalopmaat (kom) en collincrowdfund (ccf) bijhoudt op nieuwe projecten. Inschrijven werkt zo:
Aanmelden: Stuur een mail met onderwerp "gve" en/of "kom" en/of "ccf" naar subscribe apenstaart cfmailserver punt nl. Zet 'fok' in de tekst, anders wordt je mail genegeerd. Je krijgt een bevestiging terug per inschrijving.
Afmelden: Om je uit te schrijven mail je "gve" en/of "kom" naar unsubscribe@cfmailserver.nl . Zet 'fok' in de tekst, anders wordt je mail genegeerd. Je krijgt een bevestiging terug per inschrijving.

Buitenlandse platforms
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Risico
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Belastingen en de belastingdienst
SPOILER
Mislukte projecten:
SPOILER
Disclaimer: de informatie in dit topic is hoogstens informatief. Informeer je altijd goed zelf voordat je investeert. Aan de informatie kunnen geen rechten worden ontleend.

[ Bericht 2% gewijzigd door Piet__Piraat op 23-06-2015 22:19:38 ]
Schip ahoy!
pi_153779746
Omdat de vorige slotgooier geen nieuwe opende, heb ik 't maar even gedaan :P Game on!

quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juni 2015 16:37 schreef vonragnor het volgende:
En in het artikel over Overdulve:

OOS International sloot in januari een contract van een miljard euro met Petrobras. Het offshorebedrijf ondersteunt de renovatie van dertig olieplatforms. Een klus die acht jaar werk betekent.
Je vraagt je dan toch af hoe het kan dat ze van dat miljard euro geen half miljoentje kunnen overhevelen :P

Ik twijfel over die villa. 84 maanden is wel erg lang vind ik en zou eigenlijk even GvE wat pauzeren, maar dit ziet er toch wel oké uit qua scores. En het moet wel gek lopen wil het na renovatie bij een eventuele executieverkoop niet de helft van de taxatatiewaarde opbrengen.
Schip ahoy!
pi_153779832
Count me in on Pata Negra, een foto zegt meer dan een bankgarantie :+
pi_153779878
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juni 2015 17:13 schreef Piet__Piraat het volgende:
Omdat de vorige slotgooier geen nieuwe opende, heb ik 't maar even gedaan :P Game on!

[..]

Je vraagt je dan toch af hoe het kan dat ze van dat miljard euro geen half miljoentje kunnen overhevelen :P

Ik twijfel over die villa. 84 maanden is wel erg lang vind ik en zou eigenlijk even GvE wat pauzeren, maar dit ziet er toch wel oké uit qua scores. En het moet wel gek lopen wil het na renovatie bij een eventuele executieverkoop niet de helft van de taxatatiewaarde opbrengen.
Ik zit met hetzelfde probleempje hier. Precies wat je zegt. Ik ga er vanavond nog maar eens over nadenken en dan zie ik morgen wel of het project nog steeds openstaat denk ik maar.

Doorsluizen, tsja, zal een grapje zijn toch? Zoals ik het zie zijn er nogal wat partijen betrokken totdat het geld aankomt bij holding Overdulve. ;)
pi_153780308
http://www.pzc.nl/regio/z(...)oenenstunt-1.4625767

Ook geen slecht nieuws voor OOS project
pi_153780494
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juni 2015 17:29 schreef MSR het volgende:
http://www.pzc.nl/regio/z(...)oenenstunt-1.4625767

Ook geen slecht nieuws voor OOS project
13 miljoen manuren voor 563 miljoen euro. Da's 43 euro per manuur. Dan zit er nog geen materiaal, bouw, loodshuur etc in. Ik mag toch hopen dat er minder manuren nodig zijn, anders halen ze het nooit binnen dat budget.
Schip ahoy!
  dinsdag 23 juni 2015 @ 17:42:11 #7
3394 Coelho
BigGreenEgg
pi_153780709
Die villa spreekt me om bovengenoemde reden ook aan. Echter: Hut kost 1.23 miljoen. 100k is aanbetaald en 130k is verbouwd. Restant is 1.000k. Ze krijgen 640k van het het restauratiefonds en willen er van ons nog eens 530k. Dan houden ze toch ergens geld over?
pi_153780725
Even terug naar de het GayCafe met tweede CF lening.

Het staat er wel allemaal keurig in bij GVE over de KOM lening. Dus dan is het je eigen keuze of je erin stapt. Ik niet maar dat doet even niet ter zake. Waar ik niet tegen kan is dat er niets staat en een Fokforum lid de andere CF lening boven tafel haalt.

Waarvoor heeft u de lening nodig?
Er is reeds ¤55.000,- geďnvesteerd in de overname van het café. De exploitatie van de vorige eigenaar is feitelijk stukgelopen op de te hoge aanvangsinvesteringen. We hebben geluk dat we hierdoor de overname van dit fantastische café veel goedkoper konden doen. We zijn al begonnen nadat we de eerste financiering met een familielening van ¤ 25.000,- en een crowdfundingsproject via Kapitaal op Maat van ¤ 30.000,- konden doen. De aanloopkosten zijn echter wat hoger dan gepland. Met de Tilburgse Kermis op komst zijn er een aantal extra investeringen nodig die we graag willen realiseren. Derhalve is er nu behoefte aan aanvullend kapitaal ter hoogte van ¤25.000,-. Kapitaal op Maat wilde dit niet onmiddellijk na het eerste project nogmaals aan hun investeerders voorstellen. Vandaar dat we ons op u richten.

[ Bericht 0% gewijzigd door NaRegenDeZon op 23-06-2015 18:31:28 ]
pi_153781925
Voor de lijstjesfanaten heb ik de defaults in de OP even op volgorde gezet :).
Schip ahoy!
pi_153782067
Lijstjes _O_.
జ్ఞ‌ా
pi_153782273
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juni 2015 17:42 schreef Coelho het volgende:
Die villa spreekt me om bovengenoemde reden ook aan. Echter: Hut kost 1.23 miljoen. 100k is aanbetaald en 130k is verbouwd. Restant is 1.000k. Ze krijgen 640k van het het restauratiefonds en willen er van ons nog eens 530k. Dan houden ze toch ergens geld over?
Is het niet:
Aankoop: 1.23 mio
Verbouwing: 130k
Totale kosten: 1.35 mio

Reeds betaald: 100k
Restauratiefonds: 650k
GVE: 530k
Totale Financiering: 1.28 mio
Ceterum censeo Teevum et Opsteltus esse delendam
  dinsdag 23 juni 2015 @ 19:07:56 #12
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_153782973
Iemand die nog wat informatie heeft over die GvE default van Grahams Skincare? Een kvk, naam, website of andere info?
pi_153783724
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juni 2015 18:31 schreef Piet__Piraat het volgende:
Deze kan je linken aan Talamini. Kunnen we wat makkelijker de vorderingen van de curator belijken.

http://www.faillissements(...)mini-gelato-b-v.aspx
pi_153783769
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juni 2015 19:07 schreef leolinedance het volgende:
Iemand die nog wat informatie heeft over die GvE default van Grahams Skincare? Een kvk, naam, website of andere info?
http://www.kvk.nl/orderst(...)igq=Grahams+Skincare
Ceterum censeo Teevum et Opsteltus esse delendam
pi_153784629
De incentive van Wingman is binnen. Heeft iemand wellicht belangstelling om die samen te gebruiken? :+
pi_153784839
Smooth.
జ్ఞ‌ా
pi_153785261
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juni 2015 17:13 schreef Piet__Piraat het volgende:

[..]

Geen hypotheekrecht (althans ik lees het niet) dus als het verkeerd gaat is de crowd een concurrente crediteur. Eventuele overwaarde in het pand is dus eerst voor pandhouders, fiscus, uwv en dergelijke. Als er dan wat over zou blijven kan dat verdeeld worden onder de crediteuren. (95% van alle faillissementen gebeurt dit niet) Gezien de activiteiten van de dochters en de omvang hiervan is het dus gewoon een zeer risicovolle investering

[ Bericht 4% gewijzigd door rockenfeller op 23-06-2015 20:31:35 ]
  dinsdag 23 juni 2015 @ 20:24:34 #18
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_153785410
quote:
Blijf het zo vaag vinden...
  dinsdag 23 juni 2015 @ 20:25:06 #19
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_153785427
quote:
6s.gif Op dinsdag 23 juni 2015 20:01 schreef k_man het volgende:
De incentive van Wingman is binnen. Heeft iemand wellicht belangstelling om die samen te gebruiken? :+
_O-
  FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 23 juni 2015 @ 20:59:03 #20
862 Arcee
Look closer
pi_153786620
quote:
14s.gif Op dinsdag 23 juni 2015 14:31 schreef µ het volgende:
Arcee, komen we in de topicstats als we het volgende topic openen? :D.
Nee, als je 'm sluit. :Y)
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
pi_153787105
Pff.
జ్ఞ‌ా
pi_153787115
Dat zijn nog best veel posts.
జ్ఞ‌ా
pi_153787375
quote:
3s.gif Op dinsdag 23 juni 2015 21:11 schreef µ het volgende:
Dat zijn nog best veel posts.
Moet binnen 5 min. te doen zijn. Er staat nergens dat de posts zinvol moeten zijn. ;)
  dinsdag 23 juni 2015 @ 21:29:46 #24
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_153787735
quote:
_O-

Nice!
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo
SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren!
RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
pi_153788227
quote:
Je bedoelt dat je in de raad van advies bent gekozen?
O-)
pi_153788896
Nieuw lid van dit forum!

Ik ben geďnteresseerd geraakt in crowdfunding door de mogelijkheid te investeren met kleine bedragen. ik heb nu 1 mogelijke investering lopen bij symbid.

ik vroeg me af wat een goed platform is om met kleine bedragen te investeren en hoe het precies zit met het investeren in aandelen en in een lening/verstrekken van krediet.

Groeten
pi_153789378
Dat ligt eraan wat je een klein bedrag vind, maar je zou eens kunnen beginnen met het lezen van de openingspost, het is niet alsof die leeg is ofzo.
Schip ahoy!
pi_153789451
En er is een flink verschil tussen Symbid (aandelen) en alle andere platformen die je hier voorbij ziet komen (geldlening).

Ik zie dat Pata Negra en de homobar alweer vol zijn en zelfs die Villa van 530k gaat hard.
pi_153790655
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juni 2015 22:04 schreef Hieronymus42 het volgende:
Nieuw lid van dit forum!

Ik ben geďnteresseerd geraakt in crowdfunding door de mogelijkheid te investeren met kleine bedragen. ik heb nu 1 mogelijke investering lopen bij symbid.

ik vroeg me af wat een goed platform is om met kleine bedragen te investeren en hoe het precies zit met het investeren in aandelen en in een lening/verstrekken van krediet.

Groeten
Welke investering heb je ´mogelijk´ lopen? Bedoel je met 'mogelijk' dat je hebt geinvesteerd maar nog de mogelijkheid hebt tot desinvesteren?
pi_153790700
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juni 2015 18:31 schreef Piet__Piraat het volgende:
dank, Piet. We missen er dus nog een, want GvE zegt dat er 15 projecten in problemen zijn. Welke?
pi_153791469
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juni 2015 23:00 schreef Moralitas het volgende:

[..]

Welke investering heb je ´mogelijk´ lopen? Bedoel je met 'mogelijk' dat je hebt geinvesteerd maar nog de mogelijkheid hebt tot desinvesteren?
Inderdaad, ik heb nog een mogelijkheid tot desinvesteren.
De investering is in care.rate.
pi_153791832
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 juni 2015 23:29 schreef Hieronymus42 het volgende:

[..]

Inderdaad, ik heb nog een mogelijkheid tot desinvesteren.
De investering is in care.rate.
Ik zou het zelf niet hebben gedaan voor 4,5% rendement. KoM heeft volgens mij een paar proposities open staan met een beter rendement (zie bijvoorbeeld Steekflens en Geenen Schoenen, beide 8% rendement). Ben benieuwd hoe de vervolgprojecten eruit zien maar ik hou het voor nu bij aandelen op Symbid. Dat gaat gepaard met een grotere kans om je investering te verliezen maar ook een grotere kans om een hoger rendement te halen.
pi_153795924
Iemand trouwens al iets van Quickboats gehoord?
GvE zou de reactie toch doorgeven, en daarna laten weten wat er nu zou gebeuren?
Want volgens mij is er ook nog geen incassobureau ingeschakeld.
pi_153796161
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juni 2015 06:05 schreef didi80 het volgende:
Iemand trouwens al iets van Quickboats gehoord?
GvE zou de reactie toch doorgeven, en daarna laten weten wat er nu zou gebeuren?
Want volgens mij is er ook nog geen incassobureau ingeschakeld.
Voor zover ik weet is dat wel gebeurd. Verder niets gehoord overigens.
జ్ఞ‌ా
pi_153796300
Zojuist de website bezocht van project Yak Sports met nummer: 8668

quote:
Met bezieling is in 2011 YAK Sports gestart, maar helaas blijkt het niet haalbaar om YAK Sports te continueren in deze tijd. Onze winkel en webwinkel zijn dan ook niet meer open. We zijn momenteel bezig met de noodzakelijke afronding. Garantie kwesties graag voorleggen aan onze leveranciers. (mail voor contactgegevens info@yaksports.nl) Deze zijn op de hoogte en alle lopende kwesties zijn afgehandeld of overgedragen.

Hartelijk dank voor uw vertrouwen de afgelopen jaren. Colin Hermsen YAK Sports
http://www.yaksports.nl/

Heb alleen nog niets van GVE gehoord!
pi_153796415
Zo lang nog aan de betalingsverplichtingen voldaan kan worden, hoeft er (nog) niets gemeld te worden, toch?
Schip ahoy!
pi_153796959
Bedankt voor het delen m.b.t. 8668.
Ik doe mee met dit project dus dit zou mijn eerste probleem project kunnen worden. Ik wacht het gewoon af en zolang ze netjes betalen is er niets aan de hand.....
pi_153797176
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juni 2015 08:14 schreef Piet__Piraat het volgende:
Zo lang nog aan de betalingsverplichtingen voldaan kan worden, hoeft er (nog) niets gemeld te worden, toch?
Zou wel netjes zijn m.i. Nu horen we zoiets weer vanuit andere bron. Zoals bijna altijd overigens.
pi_153797522
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juni 2015 09:10 schreef Horsemen het volgende:
Bedankt voor het delen m.b.t. 8668.
Ik doe mee met dit project dus dit zou mijn eerste probleem project kunnen worden. Ik wacht het gewoon af en zolang ze netjes betalen is er niets aan de hand.....
Dit project is tevens ook mijn eerste crowfund project... Tot nu toe zijn ze bij met betalingen.
pi_153797865
16k lening op 27-10-2014 vol geschreven

Wat zou er de afgelopen 8 maanden veranderd zijn? Zo een laag bedrag zou toch geen probleem moeten zijn om nog binnen te halen.

https://www.geldvoorelkaa(...)project.aspx?id=8668
Trek eens aan mijn vinger?
Een open deur vraagt nu eenmaal om ingeschopt te worden.
pi_153797940
quote:
99s.gif Op woensdag 24 juni 2015 10:14 schreef CaLeX het volgende:
16k lening op 27-10-2014 vol geschreven

Wat zou er de afgelopen 8 maanden veranderd zijn? Zo een laag bedrag zou toch geen probleem moeten zijn om nog binnen te halen.

https://www.geldvoorelkaa(...)project.aspx?id=8668
Wellicht dat daardoor de lening ook gewoon verder afbetaald wordt?
pi_153797962
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juni 2015 10:20 schreef MSR het volgende:

[..]

Wellicht dat daardoor de lening ook gewoon verder afbetaald wordt?
Lijkt me wel

315 per maand voor nog maar 53 maanden :X
pi_153798009
*note Geldvoorelkaar.nl:

Aangetoond is dat in het verleden de cash-flow voldoende toereikend was daar ondernemer lage prive onttrekkingen had uit hoofde van een inkomen uit een wachtgeldregeling. Vanaf 2015 dient het inkomen uit de ondernemersactiviteiten opgebracht worden. Derhalve hebben wij de aanvraag een 4 classificatie gegeven.

Dat is dus niet gelukt.
pi_153798148
Die Yak sport man gooit wel heel erg snel de handdoek in de ring. Maar goed, wie weet heeft hij wel een hele goeie baan aangeboden gekregen.
pi_153798186
Als je de cijfers die in de Pitch staan bekijkt zou je toch denken dat dit een goed levensvatbaar bedrijf is.
Misschien heeft meneer een Baan gevonden en bouwt hij de onderneming af.
De 315 euro per maand is dan vermoedelijk wel op te brengen.
Het blijft gissen. het is beter om aan het gissen een eind te maken dus....................
Ik zit er niet in maar als ik er in zat zou ik de vraag bij GVE neerleggen.
Wie?
pi_153798624
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juni 2015 10:24 schreef crowdiefunder het volgende:
*note Geldvoorelkaar.nl:

Aangetoond is dat in het verleden de cash-flow voldoende toereikend was daar ondernemer lage prive onttrekkingen had uit hoofde van een inkomen uit een wachtgeldregeling. Vanaf 2015 dient het inkomen uit de ondernemersactiviteiten opgebracht worden. Derhalve hebben wij de aanvraag een 4 classificatie gegeven.

Dat is dus niet gelukt.
Wat vinden jullie, horen de geldverstrekkers standaard geďnformeerd te worden (bv via statusupdate) over:
-beëindiging van de activiteit waarvoor de lening was aangevraagd en verleend, met gevolgen aflossing
-achterstand in terugbetaling
-aanvullende crowdfundingaanvraag bij zelfde of andere site, met gevolgen voor zekerheden
- ...?

Nmm kan de nazorg in de projecten iig veel professioneler en vertrouwenwekkender...
pi_153798664
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juni 2015 20:20 schreef rockenfeller het volgende:
quote:
Op dinsdag 23 juni 2015 17:13 schreef Piet__Piraat het volgende:
Omdat de vorige slotgooier geen nieuwe opende, heb ik 't maar even gedaan Game on!

[..]

Je vraagt je dan toch af hoe het kan dat ze van dat miljard euro geen half miljoentje kunnen overhevelen

Geen hypotheekrecht (althans ik lees het niet) dus als het verkeerd gaat is de crowd een concurrente crediteur. Eventuele overwaarde in het pand is dus eerst voor pandhouders, fiscus, uwv en dergelijke. Als er dan wat over zou blijven kan dat verdeeld worden onder de crediteuren. (95% van alle faillissementen gebeurt dit niet) Gezien de activiteiten van de dochters en de omvang hiervan is het dus gewoon een zeer risicovolle investering
Ik vind het risico ook te groot zonder hypotheekrecht. Anderen kennerlijk niet al meer dan 400K in het potje. Zo'n 20 maal 5000 Euro of meer. Een van 20.000 Euro's. Krijgt die 4 lootjes voor Brazilie? :)
pi_153798851
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juni 2015 10:54 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Ik vind het risico ook te groot zonder hypotheekrecht. Anderen kennerlijk niet al meer dan 400K in het potje. Zo'n 20 maal 5000 Euro of meer. Een van 20.000 Euro's. Krijgt die 4 lootjes voor Brazilie? :)
Hier net zo. Ik zat gisteren nog aardig te twijfelen maar vandaag toch ook maar afgezien vanwege een te groot risico. Waar een nachtje slapen niet goed voor is ;)
pi_153799633
Nieuwe Collin:

https://www.collincrowdfu(...)2FroHW8PNBynKX-14673

Grexx............................it O-) O-)
pi_153799675
Sja, ziet er leuk uit, maar blijft altijd een beetje abstract.
pi_153799985
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juni 2015 10:30 schreef CRWD het volgende:
Die Yak sport man gooit wel heel erg snel de handdoek in de ring. Maar goed, wie weet heeft hij wel een hele goeie baan aangeboden gekregen.
Dan heeft hij zijn linkedin nog niet bijgewerkt ;)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')