Hier kun je alles kwijt over sollicitaties, werksituaties, belastingen, (handelen op) de beurs, hypotheken, beleggingen en salarissen, arbeidscontracten of geschillen met je (huis)baas. Alles over werk, geldzaken en recht dus.
Crowdfunding is hot! Vorig jaar (2014) werd in Nederland 63 miljoen euro gefinancierd via crowdfunding (een verdubbeling t.o.v. het jaar ervoor). Met crowdfunding betalen meerdere (soms honderden mensen) mee aan de lening van een bedrijf of particulier. Omdat er bij crowdfunding geen tussenkomst is van een financiële instelling zijn de kosten vaak lager en de rendementen over de investering over het algemeen hoger. Het risico is dat bedrijven 'omvallen' en je het geld kwijt bent.
Crowdfundingplatformen • Geldvoorelkaar (GVE), het grootste platform in NL, vorm: leningen • KapitaalOpMaat (KOM), vanaf 25k eur, vorm: leningen • Symbid, voor startups en MKB, vorm: aandelen • CrowdAboutNow (CAN), food, horeca, retail. Vorm: leningen • Kickstarter, daar is een ander topic voor • Horecacrowdfunding geeft leningen uit aan horeca van 30k tot 250k • OnePlanetCrowd, groene investeringen, vorm: leningen, donaties, rewards, etc • Collin Crowdfund, leningen tussen de 50k en 2.5mil, met crowdfundcoach voor bedrijven • Doorgaan.nl, vanuit De Amersfoortse, projecten tot 250k, vorm: awards of geldleningen • The Dutch Deal, regionaal platform (Z-O Brabant) • Lendahand, investeer in opkomende economieën met rentepercentages tussen 3-4%
Val niet buiten de boot! Er zijn meer mensen die willen investeren dan geld nodig hebben. Het is daarom van belang op tijd er bij te zijn als er een goed project voorbij komt. Vanuit FOK!-users is er een server die geldvoorelkaar (gve), kapitaalopmaat (kom) en collincrowdfund (ccf) bijhoudt op nieuwe projecten. Inschrijven werkt zo: Aanmelden: Stuur een mail met onderwerp "gve" en/of "kom" en/of "ccf" naar subscribe apenstaart cfmailserver punt nl. Zet 'fok' in de tekst, anders wordt je mail genegeerd. Je krijgt een bevestiging terug per inschrijving. Afmelden: Om je uit te schrijven mail je "gve" en/of "kom" naar unsubscribe@cfmailserver.nl . Zet 'fok' in de tekst, anders wordt je mail genegeerd. Je krijgt een bevestiging terug per inschrijving.
Buitenlandse platforms
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Risico
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Belastingen en de belastingdienst
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Mislukte projecten:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Disclaimer: de informatie in dit topic is hoogstens informatief. Informeer je altijd goed zelf voordat je investeert. Aan de informatie kunnen geen rechten worden ontleend.
[ Bericht 2% gewijzigd door Piet__Piraat op 23-06-2015 22:19:38 ]
OOS International sloot in januari een contract van een miljard euro met Petrobras. Het offshorebedrijf ondersteunt de renovatie van dertig olieplatforms. Een klus die acht jaar werk betekent.
Je vraagt je dan toch af hoe het kan dat ze van dat miljard euro geen half miljoentje kunnen overhevelen
Ik twijfel over die villa. 84 maanden is wel erg lang vind ik en zou eigenlijk even GvE wat pauzeren, maar dit ziet er toch wel oké uit qua scores. En het moet wel gek lopen wil het na renovatie bij een eventuele executieverkoop niet de helft van de taxatatiewaarde opbrengen.
Je vraagt je dan toch af hoe het kan dat ze van dat miljard euro geen half miljoentje kunnen overhevelen
Ik twijfel over die villa. 84 maanden is wel erg lang vind ik en zou eigenlijk even GvE wat pauzeren, maar dit ziet er toch wel oké uit qua scores. En het moet wel gek lopen wil het na renovatie bij een eventuele executieverkoop niet de helft van de taxatatiewaarde opbrengen.
Ik zit met hetzelfde probleempje hier. Precies wat je zegt. Ik ga er vanavond nog maar eens over nadenken en dan zie ik morgen wel of het project nog steeds openstaat denk ik maar.
Doorsluizen, tsja, zal een grapje zijn toch? Zoals ik het zie zijn er nogal wat partijen betrokken totdat het geld aankomt bij holding Overdulve.
13 miljoen manuren voor 563 miljoen euro. Da's 43 euro per manuur. Dan zit er nog geen materiaal, bouw, loodshuur etc in. Ik mag toch hopen dat er minder manuren nodig zijn, anders halen ze het nooit binnen dat budget.
Die villa spreekt me om bovengenoemde reden ook aan. Echter: Hut kost 1.23 miljoen. 100k is aanbetaald en 130k is verbouwd. Restant is 1.000k. Ze krijgen 640k van het het restauratiefonds en willen er van ons nog eens 530k. Dan houden ze toch ergens geld over?
Even terug naar de het GayCafe met tweede CF lening.
Het staat er wel allemaal keurig in bij GVE over de KOM lening. Dus dan is het je eigen keuze of je erin stapt. Ik niet maar dat doet even niet ter zake. Waar ik niet tegen kan is dat er niets staat en een Fokforum lid de andere CF lening boven tafel haalt.
Waarvoor heeft u de lening nodig? Er is reeds ¤55.000,- geďnvesteerd in de overname van het café. De exploitatie van de vorige eigenaar is feitelijk stukgelopen op de te hoge aanvangsinvesteringen. We hebben geluk dat we hierdoor de overname van dit fantastische café veel goedkoper konden doen. We zijn al begonnen nadat we de eerste financiering met een familielening van ¤ 25.000,- en een crowdfundingsproject via Kapitaal op Maat van ¤ 30.000,- konden doen. De aanloopkosten zijn echter wat hoger dan gepland. Met de Tilburgse Kermis op komst zijn er een aantal extra investeringen nodig die we graag willen realiseren. Derhalve is er nu behoefte aan aanvullend kapitaal ter hoogte van ¤25.000,-. Kapitaal op Maat wilde dit niet onmiddellijk na het eerste project nogmaals aan hun investeerders voorstellen. Vandaar dat we ons op u richten.
[ Bericht 0% gewijzigd door NaRegenDeZon op 23-06-2015 18:31:28 ]
Op dinsdag 23 juni 2015 17:42 schreef Coelho het volgende: Die villa spreekt me om bovengenoemde reden ook aan. Echter: Hut kost 1.23 miljoen. 100k is aanbetaald en 130k is verbouwd. Restant is 1.000k. Ze krijgen 640k van het het restauratiefonds en willen er van ons nog eens 530k. Dan houden ze toch ergens geld over?
Is het niet: Aankoop: 1.23 mio Verbouwing: 130k Totale kosten: 1.35 mio
Reeds betaald: 100k Restauratiefonds: 650k GVE: 530k Totale Financiering: 1.28 mio
Op dinsdag 23 juni 2015 19:07 schreef leolinedance het volgende: Iemand die nog wat informatie heeft over die GvE default van Grahams Skincare? Een kvk, naam, website of andere info?
Geen hypotheekrecht (althans ik lees het niet) dus als het verkeerd gaat is de crowd een concurrente crediteur. Eventuele overwaarde in het pand is dus eerst voor pandhouders, fiscus, uwv en dergelijke. Als er dan wat over zou blijven kan dat verdeeld worden onder de crediteuren. (95% van alle faillissementen gebeurt dit niet) Gezien de activiteiten van de dochters en de omvang hiervan is het dus gewoon een zeer risicovolle investering
[ Bericht 4% gewijzigd door rockenfeller op 23-06-2015 20:31:35 ]
Op dinsdag 23 juni 2015 20:01 schreef k_man het volgende: De incentive van Wingman is binnen. Heeft iemand wellicht belangstelling om die samen te gebruiken?
Op dinsdag 23 juni 2015 20:01 schreef k_man het volgende: De incentive van Wingman is binnen. Heeft iemand wellicht belangstelling om die samen te gebruiken?
Nice!
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren! RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
Je bedoelt dat je in de raad van advies bent gekozen?
Ik ben geďnteresseerd geraakt in crowdfunding door de mogelijkheid te investeren met kleine bedragen. ik heb nu 1 mogelijke investering lopen bij symbid.
ik vroeg me af wat een goed platform is om met kleine bedragen te investeren en hoe het precies zit met het investeren in aandelen en in een lening/verstrekken van krediet.
Ik ben geďnteresseerd geraakt in crowdfunding door de mogelijkheid te investeren met kleine bedragen. ik heb nu 1 mogelijke investering lopen bij symbid.
ik vroeg me af wat een goed platform is om met kleine bedragen te investeren en hoe het precies zit met het investeren in aandelen en in een lening/verstrekken van krediet.
Groeten
Welke investering heb je ´mogelijk´ lopen? Bedoel je met 'mogelijk' dat je hebt geinvesteerd maar nog de mogelijkheid hebt tot desinvesteren?
Inderdaad, ik heb nog een mogelijkheid tot desinvesteren. De investering is in care.rate.
Ik zou het zelf niet hebben gedaan voor 4,5% rendement. KoM heeft volgens mij een paar proposities open staan met een beter rendement (zie bijvoorbeeld Steekflens en Geenen Schoenen, beide 8% rendement). Ben benieuwd hoe de vervolgprojecten eruit zien maar ik hou het voor nu bij aandelen op Symbid. Dat gaat gepaard met een grotere kans om je investering te verliezen maar ook een grotere kans om een hoger rendement te halen.
Iemand trouwens al iets van Quickboats gehoord? GvE zou de reactie toch doorgeven, en daarna laten weten wat er nu zou gebeuren? Want volgens mij is er ook nog geen incassobureau ingeschakeld.
Op woensdag 24 juni 2015 06:05 schreef didi80 het volgende: Iemand trouwens al iets van Quickboats gehoord? GvE zou de reactie toch doorgeven, en daarna laten weten wat er nu zou gebeuren? Want volgens mij is er ook nog geen incassobureau ingeschakeld.
Voor zover ik weet is dat wel gebeurd. Verder niets gehoord overigens.
Zojuist de website bezocht van project Yak Sports met nummer: 8668
quote:
Met bezieling is in 2011 YAK Sports gestart, maar helaas blijkt het niet haalbaar om YAK Sports te continueren in deze tijd. Onze winkel en webwinkel zijn dan ook niet meer open. We zijn momenteel bezig met de noodzakelijke afronding. Garantie kwesties graag voorleggen aan onze leveranciers. (mail voor contactgegevens info@yaksports.nl) Deze zijn op de hoogte en alle lopende kwesties zijn afgehandeld of overgedragen.
Hartelijk dank voor uw vertrouwen de afgelopen jaren. Colin Hermsen YAK Sports
Bedankt voor het delen m.b.t. 8668. Ik doe mee met dit project dus dit zou mijn eerste probleem project kunnen worden. Ik wacht het gewoon af en zolang ze netjes betalen is er niets aan de hand.....
Op woensdag 24 juni 2015 08:14 schreef Piet__Piraat het volgende: Zo lang nog aan de betalingsverplichtingen voldaan kan worden, hoeft er (nog) niets gemeld te worden, toch?
Zou wel netjes zijn m.i. Nu horen we zoiets weer vanuit andere bron. Zoals bijna altijd overigens.
Op woensdag 24 juni 2015 09:10 schreef Horsemen het volgende: Bedankt voor het delen m.b.t. 8668. Ik doe mee met dit project dus dit zou mijn eerste probleem project kunnen worden. Ik wacht het gewoon af en zolang ze netjes betalen is er niets aan de hand.....
Dit project is tevens ook mijn eerste crowfund project... Tot nu toe zijn ze bij met betalingen.
Aangetoond is dat in het verleden de cash-flow voldoende toereikend was daar ondernemer lage prive onttrekkingen had uit hoofde van een inkomen uit een wachtgeldregeling. Vanaf 2015 dient het inkomen uit de ondernemersactiviteiten opgebracht worden. Derhalve hebben wij de aanvraag een 4 classificatie gegeven.
Als je de cijfers die in de Pitch staan bekijkt zou je toch denken dat dit een goed levensvatbaar bedrijf is. Misschien heeft meneer een Baan gevonden en bouwt hij de onderneming af. De 315 euro per maand is dan vermoedelijk wel op te brengen. Het blijft gissen. het is beter om aan het gissen een eind te maken dus.................... Ik zit er niet in maar als ik er in zat zou ik de vraag bij GVE neerleggen. Wie?
Aangetoond is dat in het verleden de cash-flow voldoende toereikend was daar ondernemer lage prive onttrekkingen had uit hoofde van een inkomen uit een wachtgeldregeling. Vanaf 2015 dient het inkomen uit de ondernemersactiviteiten opgebracht worden. Derhalve hebben wij de aanvraag een 4 classificatie gegeven.
Dat is dus niet gelukt.
Wat vinden jullie, horen de geldverstrekkers standaard geďnformeerd te worden (bv via statusupdate) over: -beëindiging van de activiteit waarvoor de lening was aangevraagd en verleend, met gevolgen aflossing -achterstand in terugbetaling -aanvullende crowdfundingaanvraag bij zelfde of andere site, met gevolgen voor zekerheden - ...?
Nmm kan de nazorg in de projecten iig veel professioneler en vertrouwenwekkender...
Op dinsdag 23 juni 2015 20:20 schreef rockenfeller het volgende: quote: Op dinsdag 23 juni 2015 17:13 schreef Piet__Piraat het volgende: Omdat de vorige slotgooier geen nieuwe opende, heb ik 't maar even gedaan Game on!
[..]
Ik twijfel over die villa. 84 maanden is wel erg lang vind ik en zou eigenlijk even GvE wat pauzeren, maar dit ziet er toch wel oké uit qua scores. En het moet wel gek lopen wil het na renovatie bij een eventuele executieverkoop niet de helft van de taxatatiewaarde opbrengen. Geen hypotheekrecht (althans ik lees het niet) dus als het verkeerd gaat is de crowd een concurrente crediteur. Eventuele overwaarde in het pand is dus eerst voor pandhouders, fiscus, uwv en dergelijke. Als er dan wat over zou blijven kan dat verdeeld worden onder de crediteuren. (95% van alle faillissementen gebeurt dit niet) Gezien de activiteiten van de dochters en de omvang hiervan is het dus gewoon een zeer risicovolle investering
Ik vind het risico ook te groot zonder hypotheekrecht. Anderen kennerlijk niet al meer dan 400K in het potje. Zo'n 20 maal 5000 Euro of meer. Een van 20.000 Euro's. Krijgt die 4 lootjes voor Brazilie?
Ik vind het risico ook te groot zonder hypotheekrecht. Anderen kennerlijk niet al meer dan 400K in het potje. Zo'n 20 maal 5000 Euro of meer. Een van 20.000 Euro's. Krijgt die 4 lootjes voor Brazilie?
Hier net zo. Ik zat gisteren nog aardig te twijfelen maar vandaag toch ook maar afgezien vanwege een te groot risico. Waar een nachtje slapen niet goed voor is
Op woensdag 24 juni 2015 10:30 schreef CRWD het volgende: Die Yak sport man gooit wel heel erg snel de handdoek in de ring. Maar goed, wie weet heeft hij wel een hele goeie baan aangeboden gekregen.
Dan heeft hij zijn linkedin nog niet bijgewerkt
Trek eens aan mijn vinger? Een open deur vraagt nu eenmaal om ingeschopt te worden.
Op woensdag 24 juni 2015 10:33 schreef NaRegenDeZon het volgende: Als je de cijfers die in de Pitch staan bekijkt zou je toch denken dat dit een goed levensvatbaar bedrijf is. Misschien heeft meneer een Baan gevonden en bouwt hij de onderneming af. De 315 euro per maand is dan vermoedelijk wel op te brengen. Het blijft gissen. het is beter om aan het gissen een eind te maken dus.................... Ik zit er niet in maar als ik er in zat zou ik de vraag bij GVE neerleggen. Wie?
Wat vinden jullie, horen de geldverstrekkers standaard geďnformeerd te worden (bv via statusupdate) over: -beëindiging van de activiteit waarvoor de lening was aangevraagd en verleend, met gevolgen aflossing -achterstand in terugbetaling -aanvullende crowdfundingaanvraag bij zelfde of andere site, met gevolgen voor zekerheden - ...?
Nmm kan de nazorg in de projecten iig veel professioneler en vertrouwenwekkender...
Mee eens ja, mn eerste default heeft GVE ook nog een tijd de maandelijke bedragen zelf overgemaakt. Aan de ene kant fijn want ik kreeg daardoor nog wat meer binnen maar aan de andere kant ging ik er vanuit dat al mn projecten goed liepen en heb ik meer geld in andere projecten gestopt.
Ik heb in 1 van de begin topics al vermeld dat ik graag wel infromatie van elke project zou willen krijgen hoe ze het doen en wat ze verwachten voor het komende jaar enz. Beste is denk ik toch maar de website's afgaan van je projecten om te kijken of er nog leven is.
Ik ben nu zelf even gestopt en daarna ga ik verder met kleine bedragen per project. (200,- / 300,-)
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren! RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
Ik ben nog niet zo lang actief in de crowdfundwereld maar het valt mij op hoe goed alle platforms de risico's aan de voorkant geregeld hebben en hoe slecht dit aan de achterkant is (op enkele na). Het profiel is duidelijk. We krijgen een stortvloed van rapporten, ratings van graydon d&b en dergelijke. Op dit forum weten we gezamenlijke de risico's aardig te classificeren. Als het dan op een default aankomt is er niets geregeld, informatievoorziening slecht vaak geen zekerheden of zekerheden met in mijn ogen weinig waarde. Voorbeeld is de kantoorvilla. Indrukwekkend is het zeker maar zoals ik gisteren al aangaf in mijn ogen een enorm risico met geen zekerheden.
Op woensdag 24 juni 2015 09:54 schreef PvN1 het volgende: quote: Op woensdag 24 juni 2015 09:10 schreef Horsemen het volgende: Bedankt voor het delen m.b.t. 8668. Ik doe mee met dit project dus dit zou mijn eerste probleem project kunnen worden. Ik wacht het gewoon af en zolang ze netjes betalen is er niets aan de hand..... Dit project is tevens ook mijn eerste crowfund project... Tot nu toe zijn ze bij met betalingen.
investeerders Yak Sports opgelet!: Als je zou willen kan je je geld terug vragen volgens artikel 4 van de lenings voorwaarden. Kan verstandig zijn als er nu nog geld is. Een afbetalingsregeling kan je altijd nog afspreken als er geen geld is.
4. De hoofdsom is met renten, vergoeding en kosten zonder voorafgaande opzegging dadelijk opeisbaar in de de gevallen zoals genoemd in de tussen partijen van toepassing verklaarde Algemene voorwaarden voor kredietverlening Geldvoorelkaar.nl en bovendien in de volgende gevallen:
bij ontbinding van een schuldenaar/rechtspersoon en/of indien een schuldenaar/rechtspersoon ophoudt te bestaan ten gevolge van juridische fusie; indien de schuldenaar/rechtspersoon haar onderneming staakt; bij vervreemding van één of meerdere aandelen in het kapitaal van de schuldenaar/rechtspersoon.
[ Bericht 0% gewijzigd door NaRegenDeZon op 24-06-2015 13:51:43 ]
Mee eens ja, mn eerste default heeft GVE ook nog een tijd de maandelijke bedragen zelf overgemaakt. Aan de ene kant fijn want ik kreeg daardoor nog wat meer binnen maar aan de andere kant ging ik er vanuit dat al mn projecten goed liepen en heb ik meer geld in andere projecten gestopt.
Ik heb in 1 van de begin topics al vermeld dat ik graag wel infromatie van elke project zou willen krijgen hoe ze het doen en wat ze verwachten voor het komende jaar enz. Beste is denk ik toch maar de website's afgaan van je projecten om te kijken of er nog leven is.
Ik ben nu zelf even gestopt en daarna ga ik verder met kleine bedragen per project. (200,- / 300,-)
Heb dezelfde ervaring, met meerdere defaults, bij GvE. Ben daarom daar ook gestopt. Ik vind het van de gekke, dat je zelf telkens al die sites af moet gaan (en ook die geven niet altijd juiste, actuele beeld, zie bv. Grahams) of via via relevante informatie moet zien te krijgen. Proactieve info vanuit de projecten, zoals je voorstelt, zou helemaal mooi zijn, maar ik zou al blij zijn als ten minste de actuele projectstatus bijgehouden wordt. Nmm is dat niet teveel gevraagd, er ligt tenslotte een leenovereenkomst, met bepalingen zoals door NaRegenDeZon aangehaald!
Maar hoe zou GvE moeten weten dat die vent is gestopt met zijn onderneming? Ook zij zijn natuurlijk weer afhankelijk van de communicatie vanuit de lener...
Op woensdag 24 juni 2015 14:42 schreef Scooper het volgende: Maar hoe zou GvE moeten weten dat die vent is gestopt met zijn onderneming? Ook zij zijn natuurlijk weer afhankelijk van de communicatie vanuit de lener...
De webshop was maandag al niet meer bereikbaar maar toen stond er iets in de trant van: "vanwege een update niet bereikbaar"...
Op woensdag 24 juni 2015 13:19 schreef rockenfeller het volgende: Als het dan op een default aankomt is er niets geregeld, informatievoorziening slecht vaak geen zekerheden of zekerheden met in mijn ogen weinig waarde. Voorbeeld is de kantoorvilla. Indrukwekkend is het zeker maar zoals ik gisteren al aangaf in mijn ogen een enorm risico met geen zekerheden.
Ik vind dit over het algemeen wat te stellig gesteld. Niet om GvE in bescherming te nemen, maar ik denk dat we ons moeten realiseren dat er méér belangen spelen, met name die van de (zorgplicht voor de) geldlener. Als iedere vertraging in de betaling van maandtermijnen wordt gecommuniceerd, loop je het risico dat dit door deze of gene op internet wordt gezet en dat geldlener daarmee in zijn bedrijfsvoering wordt geschaad.
Teveel communiceren kan ook tot onnodige paniek/ongerustheid leiden waardoor de helpdesk van GvE wordt lamgelegd waardoor andere zaken weer komen stil liggen. Waar het uiteindelijk om gaat is dat de schade voor de investeerders zoveel mogelijk wordt beperkt. Dat kan ook in alle stilte gebeuren zonder daarbij iedereen er bij te betrekken. Vaak zal dat de beste weg zijn, lijkt mij. Volledige transparantie is lang niet altijd goed.
Zolang het aantal defaults geen extreme waarde aanneemt, en het percentage niet uit de pas gaat lopen met hetgeen op de site duidelijk wordt gecommuniceerd, is er m.i. ook weinig reden voor paniek of stress, al is het natuurlijk lullig als het net over een project gaat waar je zelf in zit. Natuurlijk kan het reden zijn om te stoppen met GvE, maar ik denk dat je nog beter kunt nagaan of je zelf wellicht te weinig kritisch bent geweest. Die Yaksports dat leek inderdaad een heel leuk project met weinig risico maar er zitten er ook bij waarvan ik niet snap dat iemand daar ooit geld in heeft gestopt
[ Bericht 1% gewijzigd door obligataire op 24-06-2015 15:40:40 ]
Op woensdag 24 juni 2015 15:23 schreef obligataire het volgende: Ik vind dit over het algemeen wat te stellig gesteld. Niet om GvE in bescherming te nemen, maar ik denk dat we ons moeten realiseren dat er méér belangen spelen, met name die van de geldlener. Als iedere vertraging in de betaling van maandtermijnen wordt gecommuniceerd, loop je het risico dat dit door deze of gene op internet wordt gezet en dat geldlener daarmee in zijn bedrijfsvoering wordt geschaad.
Teveel communiceren kan ook tot onnodige paniek/ongerustheid leiden waardoor de helpdesk van GvE wordt lamgelegd waardoor andere zaken weer komen stil liggen. Waar het uiteindelijk om gaat is dat de schade voor de investeerders zoveel mogelijk wordt beperkt. Dat kan ook in alle stilte gebeuren zonder daarbij iedereen er bij te betrekken. Vaak zal dat de beste weg zijn, lijkt mij.
Ja en Nee.
In een geval van Yak is het denk ik de plicht van de leningnemer om GVE in te lichten voordat zijn website en winkel dicht gaan. Op zijn beurt is het de plicht van GVE om de investeerders in te lichten voordat de investeerder de teloorgang van het bedrijf fysiek zichtbaar maakt.
Is een leningnemer een maand achter met zijn betaling en er is uitzicht op herstel dan hoef ik het als investeerder echt niet te weten. Werk in stilte aan verbetering.
[ Bericht 0% gewijzigd door NaRegenDeZon op 24-06-2015 16:00:15 ]
Op woensdag 24 juni 2015 15:23 schreef obligataire het volgende: Die Yaksports dat leek inderdaad een heel leuk project met weinig risico maar er zitten er ook bij waarvan ik niet snap dat iemand daar ooit geld in heeft gestopt
Ik zit niet in het project, was überhaupt net voordat ik met GvE begon, maar project met weinig risico? Ok, het bedrag is laag dus het zal waarschijnlijk wel goedkomen: 300 euro per maand is natuurlijk niet de hele wereld, maar het project is toch wel geclassificeerd als 4 met graydon B. Dat zijn natuurlijk niet de beste ratings en geeft iets meer risico aan.
In een geval van Yak is het denk ik de plicht van de investeerder leningnemer om GVE in te lichten voordat zijn website en winkel dicht gaan. Op zijn beurt is het de plicht van GVE om de investeerders in te lichten voordat de investeerder leningnemer de teloorgang van het bedrijf fysiek zichtbaar maakt.
Is een leningnemer een maand achter met zijn betaling en er is uitzicht op herstel dan hoef ik het als investeerder echt niet te weten. Werk in stilte aan verbetering.
Ik neem aan dat je in de eerste zin leningnemer bedoelt ipv investeerder?
Ik neem aan dat je in de eerste zin leningnemer bedoelt ipv investeerder?
Ik zou zeggen beide. Ook GvE heeft natuurlijk geen glazenbol. Als GvE namelijk niet geďnformeerd is weten ze ook niets en we kunnen natuurlijk niet verwachten dat ze van alle lopende projecten maandelijks gaan controleren of alles nog goed draait.
Ik zou zeggen beide. Ook GvE heeft natuurlijk geen glazenbol. Als GvE namelijk niet geďnformeerd is weten ze ook niets en we kunnen natuurlijk niet verwachten dat ze van alle lopende projecten maandelijks gaan controleren of alles nog goed draait.
Begrijp ik, maar voor geldlener is het een kleine moeite om GvE even in te seinen, geldlener is er elke dag mee bezig. Maar eens, als een investeerder iets opvalt, wat geldlener wellicht stil houdt of is vergeten te melden, is het natuurlijk goed om GvE hierover in te lichten.
GvE en Collin halen toch maar weer even in 2 dagen ruim 1.000.000 euro op! Natuurlijk zijn er een paar goede grote projecten bij maar ook het Gay Cafe, Zoo Foodware en Pata Negra zijn van 0 af volgelopen!
Ja, niet normaal wat er is opgehaald in korte tijd (nog los van kapitaal op maat, zencap en anderen). Geld klotst tegen de kades aan op zoek naar rendement. Dat betekent over het algemeen: bubbel!
Grexx............................it Die naam idd .
Grexx............................it is ook vol geschreven. Ik denk dat Griekenland dat vandaag in Brussel niet voor elkaar krijgt. Daar is al te veel op ingeschreven!
GvE en Collin halen toch maar weer even in 2 dagen ruim 1.000.000 euro op! Natuurlijk zijn er een paar goede grote projecten bij maar ook het Gay Cafe, Zoo Foodware en Pata Negra zijn van 0 af volgelopen!
Mijn bijdrage was 0,00. De uitgeleende crowdeuro's rollen de laatste tijd weer terug naar mij
Op woensdag 24 juni 2015 15:23 schreef obligataire het volgende: Die Yaksports dat leek inderdaad een heel leuk project met weinig risico maar er zitten er ook bij waarvan ik niet snap dat iemand daar ooit geld in heeft gestopt
Hij is overigens helemaal bij met de betalingen, inclusief deze maand.
Sja, ziet er leuk uit, maar blijft altijd een beetje abstract.
Rapportcijfer Collin: Samenvattend: Rentabiliteit: Goed Solvabiliteit: Goed Liquiditeit: Excellent Overall: Goed
Hoe beter wil je het krijgen, van een platform dat wel uitvoerige analyses maakt van de projecten. Doe dus wel mee met mijn vaste inleg van 500 euri's.
[ Bericht 5% gewijzigd door obligataire op 24-06-2015 18:23:15 ]
Daarom kan het ook best zo zijn dat hij een baan gevonden heeft en op een nette manier zijn klanten in wil lichten op zijn site zoals het bij goed ondernemerschap hoort. Is misschien alleen GVE vergeten in te lichten dan wel GVE zijn investeerders. Daarom is het zo belangrijk eerst de vraag bij GVE te leggen,
Dus even afwachten wat GVE te melden heeft is het devies,
Ik vind dit over het algemeen wat te stellig gesteld. Niet om GvE in bescherming te nemen, maar ik denk dat we ons moeten realiseren dat er méér belangen spelen, met name die van de (zorgplicht voor de) geldlener. Als iedere vertraging in de betaling van maandtermijnen wordt gecommuniceerd, loop je het risico dat dit door deze of gene op internet wordt gezet en dat geldlener daarmee in zijn bedrijfsvoering wordt geschaad.
Teveel communiceren kan ook tot onnodige paniek/ongerustheid leiden waardoor de helpdesk van GvE wordt lamgelegd waardoor andere zaken weer komen stil liggen. Waar het uiteindelijk om gaat is dat de schade voor de investeerders zoveel mogelijk wordt beperkt. Dat kan ook in alle stilte gebeuren zonder daarbij iedereen er bij te betrekken. Vaak zal dat de beste weg zijn, lijkt mij. Volledige transparantie is lang niet altijd goed.
Hier sluit ik me bij aan. Het risico bestaat dat geruchten een eigen leven gaan leiden. Anderzijds, zoals ook rondom Yak Sports al gemeld is: als een toko daadwerkelijk formeel stopt is het wel chique om dat te melden. Al kan het inderdaad ook tricky zijn gezien de eerder aangehaalde voorwaarden: dan wordt het bedrag direct opeisbaar. Als te veel investeerders dat gaan doen, gaat een leningnemer mogelijk sneller failliet dan wanneer de boel wordt uitgesmeerd. De betalingen zijn dan mogelijk vanuit salaris van een andere baan wel op te hoesten over langere termijn, ipv van ineens de hoofdsom. Het kan dan in het belang van de gehele crowd zijn om het stil te houden. Anders zijn er mogelijk enkele die cashen en de rest vist achter het net.
Update Yak sports. Ik heb (snel!) een reactie ontvangen van GvE. GvE is niet geďnformeerd door Yak en wisten nog van niets. Betalingen zijn gecontroleerd en zijn bij (geen voorschotten vanuit GvE dus) Ze gaan onmiddellijk contact opnemen met Yak voor meer info en als die er is ons informeren.
[ Bericht 0% gewijzigd door Horsemen op 25-06-2015 09:11:38 (foutje in de tekst ) ]
Op donderdag 25 juni 2015 07:09 schreef Horsemen het volgende: Update Yak sports. Ik heb (snel!) een reactie ontvangen van GvE. GvE is niet geďnformeerd door Yak en wisten nog van niets. Betalingen zijn gecondoleerd en zijn bij (geen voorschotten vanuit GvE dus). Ze gaan onmiddellijk contact opnemen met Yak voor meer info en als die er is ons informeren.
ik vind dat wel een mooie observatie. De rentes zijn in de lendahand-landen vaak nog veel hoger, dus 25% is al netjes. Veel kosten worden ook gemaakt bij bijvoorbeeld het ophalen van de bedragen (gaat niet per internetbankieren). Maar staan blijft dat mensen daar ook 25% of meer moeten betalen. Blijft een woekerrente, net als in Estland of Finland.
Meelezend Lendahand: kom er maar in!
Hi Coelo en Camogli, we werden net gewezen op de thread crowdfunding #49, maar daar kunnen we niet (meer) reageren. Allereerst bedankt voor de uitnodiging om te reageren. Ik hoop dat de moderator dat ook goed vindt ;-)
Het is onze missie om werkgelegenheid te creëren in opkomende landen door lokale ondernemers toegang te geven tot betaalbare financiering. Het is daarbij ons nadrukkelijke streven het goedkoopste alternatief voor deze ondernemers te zijn bij het aantrekken van kapitaal.
De rentes die ondernemers betalen in dergelijke landen liggen vaak hoog, omdat lokale overheden en banken doorgaans tegen veel hogere rentes lenen dan bijvoorbeeld de Nederlandse overheid. Zo leent de Ghanese overheid zelf al tegen 25% op jaarbasis. Hier bovenop komen de kosten voor het verstrekken en monitoren van deze leningen en het afdekken van risico’s. Er is ons alles aan gelegen om samen met onze lokale partners de rentes structureel omlaag te brengen. Als je daar meer over wilt weten, nodig ik jullie graag eens uit voor een kop koffie ;-)
Hartelijke groeten, Hans Kramer, Lendahand
De beste stimulans voor de economie is een sterk MKB. Ook in opkomende economieën kan het MKB heel goed bijdragen aan economische groei. Maar daar hebben ze vaak geen toegang heeft tot (betaalbare) financiering. Lendahand helpt ze daarbij.
Hi Coelo en Camogli, we werden net gewezen op de thread crowdfunding #49, maar daar kunnen we niet (meer) reageren. Allereerst bedankt voor de uitnodiging om te reageren. Ik hoop dat de moderator dat ook goed vindt ;-)
Het is onze missie om werkgelegenheid te creëren in opkomende landen door lokale ondernemers toegang te geven tot betaalbare financiering. Het is daarbij ons nadrukkelijke streven het goedkoopste alternatief voor deze ondernemers te zijn bij het aantrekken van kapitaal.
De rentes die ondernemers betalen in dergelijke landen liggen vaak hoog, omdat lokale overheden en banken doorgaans tegen veel hogere rentes lenen dan bijvoorbeeld de Nederlandse overheid. Zo leent de Ghanese overheid zelf al tegen 25% op jaarbasis. Hier bovenop komen de kosten voor het verstrekken en monitoren van deze leningen en het afdekken van risico’s. Er is ons alles aan gelegen om samen met onze lokale partners de rentes structureel omlaag te brengen. Als je daar meer over wilt weten, nodig ik jullie graag eens uit voor een kop koffie ;-)
Bedankt voor de toelichting! Goede zaak om dit forum te volgen en hier ook te reageren.
Bedankt voor de toelichting! Goede zaak om dit forum te volgen en hier ook te reageren.
Dat gaan we vanaf nu zeker doen, Horsemen!
De beste stimulans voor de economie is een sterk MKB. Ook in opkomende economieën kan het MKB heel goed bijdragen aan economische groei. Maar daar hebben ze vaak geen toegang heeft tot (betaalbare) financiering. Lendahand helpt ze daarbij.
Tof, een kort lijnjte met het platform zal voor mij (en ik denk wel voor meerdere mensen hier) een positieve uitwerking hebben op het aantal investeringen in de toekomst.
Trek eens aan mijn vinger? Een open deur vraagt nu eenmaal om ingeschopt te worden.
Dit is het restaurant in Zeeland waar eerder over gesproken is in deel 49 en waar de partner een hardloopwinkel wilde funden op een ander platform. De Pitch lijkt aangepast. De partner wordt niet meer opgevoerd als meewerkend als ik het goed heb gezien.
Tof, een kort lijnjte met het platform zal voor mij (en ik denk wel voor meerdere mensen hier) een positieve uitwerking hebben op het aantal investeringen in de toekomst.
top dat jullie hier direct reageren!
On topic: 25% blijft een woekerrente, ook al is het percentage uit te leggen, waar veel partijen aan verdienen: de lokale partners, lendahand, de uitlener. Is het een ethisch verantwoord rentepercentage?
In dit forum is ook gesproken over de smalle basis van slechts drie lokale partners. Als die omvallen zijn we allemaal ons geld kwijt. Is die basis stevig genoeg, of nog te verbreden?
Aangezien de spaarrentes niet gaan stijgen, en de beurs instabiel blijft, zal het tempo van vollopen hoog blijven..
Plus dat Collin groot vertrouwen lijkt te genieten bij de investeerders. Wat een contrast met sommige andere platforms (die vaak ook best goede projecten hebben).