Het oogt bij Collin een stuk professioneler. Ook de doorlooptijd van investeren (na 100% gefund) tot aan de 1e betaling is vrij kort.quote:Op donderdag 25 juni 2015 12:07 schreef obligataire het volgende:
[..]
Plus dat Collin groot vertrouwen lijkt te genieten bij de investeerders. Wat een contrast met sommige andere platforms (die vaak ook best goede projecten hebben).
25% is in Nederland een dikke woekerrente, dat klopt. Maar dat maakt het niet overal een woekerrente.quote:Op donderdag 25 juni 2015 11:50 schreef Camogli het volgende:
On topic: 25% blijft een woekerrente, ook al is het percentage uit te leggen,
Hoi Camogli,quote:Op donderdag 25 juni 2015 11:50 schreef Camogli het volgende:
[..]
top dat jullie hier direct reageren!
On topic: 25% blijft een woekerrente, ook al is het percentage uit te leggen, waar veel partijen aan verdienen: de lokale partners, lendahand, de uitlener. Is het een ethisch verantwoord rentepercentage?
In dit forum is ook gesproken over de smalle basis van slechts drie lokale partners. Als die omvallen zijn we allemaal ons geld kwijt. Is die basis stevig genoeg, of nog te verbreden?
Hartelijk dank dat u de moeite heeft genomen om u hier te melden.quote:Op donderdag 25 juni 2015 10:10 schreef mesokrediet het volgende:
[..]
Hi Coelo en Camogli, we werden net gewezen op de thread crowdfunding #49, maar daar kunnen we niet (meer) reageren. Allereerst bedankt voor de uitnodiging om te reageren. Ik hoop dat de moderator dat ook goed vindt ;-)
Het is onze missie om werkgelegenheid te creėren in opkomende landen door lokale ondernemers toegang te geven tot betaalbare financiering. Het is daarbij ons nadrukkelijke streven het goedkoopste alternatief voor deze ondernemers te zijn bij het aantrekken van kapitaal.
De rentes die ondernemers betalen in dergelijke landen liggen vaak hoog, omdat lokale overheden en banken doorgaans tegen veel hogere rentes lenen dan bijvoorbeeld de Nederlandse overheid. Zo leent de Ghanese overheid zelf al tegen 25% op jaarbasis. Hier bovenop komen de kosten voor het verstrekken en monitoren van deze leningen en het afdekken van risico’s. Er is ons alles aan gelegen om samen met onze lokale partners de rentes structureel omlaag te brengen. Als je daar meer over wilt weten, nodig ik jullie graag eens uit voor een kop koffie ;-)
Hartelijke groeten,
Hans Kramer, Lendahand
Dat is denk ik een goede zaak voor de mevrouw zoals ook hier besproken. Kan ze met haar geld een andere betere overname zoeken waar ze niet zo'n over de top goodwill bedrag hoeft te betalen.quote:Op donderdag 25 juni 2015 12:09 schreef Camogli het volgende:
dit geldt niet voor KoM, waar merkpartijtjes.com trouwens is teruggetrokken
Of ze gaat het bij GVE proberen...quote:Op donderdag 25 juni 2015 12:33 schreef NaRegenDeZon het volgende:
[..]
Dat is denk ik een goede zaak voor de mevrouw zoals ook hier besproken. Kan ze met haar geld een andere betere overname zoeken waar ze niet zo'n over de top goodwill bedrag hoeft te betalen.
Ben benieuwd of we haar nog terug zien met een ander project of dat ze misschien gewoon een baan gevonden heeft. De tijd zal het leren.
Hi Coelho, goed dat je reageert. Dat geeft me de mogelijkheid om iets recht te zetten.quote:Op donderdag 25 juni 2015 12:23 schreef Coelho het volgende:
[..]
Hartelijk dank dat u de moeite heeft genomen om u hier te melden.
Mijn stelling in het vorige topic was wellicht wat zwart/wit toen ik zei dat ik er minder moeite mee heb om Deen of Fin een woekerrente te laten betalen (via Trustbuddy) dan via uw site, ondanks het goede doel en goede gevoel wat achter het initiatief van mesokredieten zit.
Uiteraard begrijp ik dat rentepercentages relatief zijn en afhankelijk van de lokale values, danwel van macro economische uitgangspunten (Nederland leent goedkoper op de geldmarkt dan Ghana). Wat dat betreft zijn initiatieven als de uwe natuurlijk erg waardevol. De reden dat mesokredieten voor mij echter liefdadigheid blijven in plaats van een investering, is dat ik de grote risicodrager ben (want ik leen het kapitaal), uw organisatie daar aan verdient, de lokale partner er aan verdient en de lener uiteindelijk hard moet werken om het terug te betalen. Een lener die gezien zijn economische situatie geen onderpand kan bieden en waarbij het voor mij nooit duidelijk zal zijn welke risico's ik daadwerkelijk loop.
Zet dat af tegen de sites die hier de overhand hebben (GeldvoorElkaar, Kapitaal op Maat en CollinCrowdfund), die met projecten komen waarbij bedrijven hun cijfers moeten openbaren, garanties moeten afgeven en ook nog rentepercentages moeten bieden die het dubbele zijn voor mij als financierder. Dan kan de rente onder de streep misschien maar een derde of een kwart zijn van wat de leners via uw platform moeten betalen, maar het geeft mij als financierder natuurlijk stukken meer zekerheid.
Ik zie persoonlijk Lendahand daarom meer een positie innemen tussen Kiva en het 'echte' crowdfunding zoals we dat hier bij genoemde sites doen. Ik draag een steentje bij in de wereld en krijg een beperkte compensatie voor de gevallen waar het mis loopt. Daar waar ik bij een Kiva het risico volledig draag. Concreet betekent dit voor mij dat ik wel bereid ben om een significante investeringspositie in te nemen in de 'echte' crowdfunding, daar waar ik bij Lendahand en Kiva niet verder zal gaan dan een 'goed gevoel investering'.
Wat dat betreft - om op mijn eerste stelling terug te komen - leen ik liever mijn geld uit aan een Deen of een Fin, waar ik meer risico loop maar ook een hogere compensatie krijg, en waarbij ik het gevoel en/of de hoop heb dat ze meer over de Westerse mores beschikken als het om terugbetaling gaat, en waar men bovendien niet structureel nabij de armoedegrens leeft.
Waarom verbaast mij dat nu weer nietquote:Op donderdag 25 juni 2015 13:22 schreef crowd-fundi het volgende:
Yak sports inmiddels niet meer zichtbaar op GVE
Wat ik me dan afvraag, waarom is ons geld nodig? Hebben die locale partners niet geld zat, als ze voor zulke hoge bedragen geld kunnen uitlenen? Waarom zouden ze daar een deel van afdragen als het risico bij hen ligt.quote:Op donderdag 25 juni 2015 12:56 schreef mesokrediet het volgende:
[..]
Hi Coelho, goed dat je reageert. Dat geeft me de mogelijkheid om iets recht te zetten.
Het risico ligt juist voor een heel groot deel bij onze lokale partners. Zij dekken het risico af op wanbetaling en valutaschommelingen. We hebben een zeer streng beleid als het gaat om het selecteren van lokale partners. Een potentiėle partner moet aan een groot aantal (financiėle en organisatorische) voorwaarden voldoen om in aanmerking te komen. Lokale partners worden bovendien ieder kwartaal door een credit committee gecontroleerd.
Groeten,
Hans van Lendahand
Dank Piet!quote:Op dinsdag 23 juni 2015 19:30 schreef NaRegenDeZon het volgende:
quote:
Op dinsdag 23 juni 2015 18:31 schreef Piet__Piraat het volgende:
Voor de lijstjesfanaten heb ik de defaults in de OP even op volgorde gezet .
Deze kan je linken aan Talamini. Kunnen we wat makkelijker de vorderingen van de curator belijken.
http://www.faillissements(...)mini-gelato-b-v.aspx
Waarschijnlijk om hun kapitaal om uit te lenen te vergroten of misschien hebben ze inderdaad niet zoveel kapitaal voorhanden. Ik begreep dat er via Lendahand al meer dan 2 miljoen euro is geļnvesteerd. Verdeeld over drie lokale partners is dat 670.000,- euro per partner.quote:Op donderdag 25 juni 2015 13:40 schreef lolnoob123 het volgende:
[..]
Wat ik me dan afvraag, waarom is ons geld nodig? Hebben die locale partners niet geld zat, als ze voor zulke hoge bedragen geld kunnen uitlenen? Waarom zouden ze daar een deel van afdragen als het risico bij hen ligt.
Op de site van Lendahand kun je wat informatie vinden over de drie lokale partners. Zo hebben lokale partners van de Filipijnen, Colombia en Ghana respectievelijk 5.941.264 EUR, 2.650.000 EUR en 4.695.091 EUR uitgeleend. De percentages eigen vermogen zijn respectievelijk 36%, 51% en 24%, dus dat zou dan gaan om 2.14 miljoen EUR, 1.35 miljoen EUR en 1.13 miljoen EUR eigen vermogen. "Ons" geld is dus om nog extra geld uit te kunnen lenen, maar ze krijgen dus ook een deel terug waarvan ze in elk geval aan Lendahand niets afdragen.quote:Op donderdag 25 juni 2015 13:48 schreef MSR het volgende:
[..]
Waarschijnlijk om hun kapitaal om uit te lenen te vergroten of misschien hebben ze inderdaad niet zoveel kapitaal voorhanden. Ik begreep dat er via Lendahand al meer dan 2 miljoen euro is geļnvesteerd. Verdeeld over drie lokale partners is dat 670.000,- euro per partner.
Zelfs DiMarco is nu bijna volgeschreven, wie nog wil moet zich haasten, er is nog ¤ 4.300 te investeren voor de liefhebbers.quote:Op donderdag 25 juni 2015 12:01 schreef Gijsbertus het volgende:
[..]
Aangezien de spaarrentes niet gaan stijgen, en de beurs instabiel blijft, zal het tempo van vollopen hoog blijven..
Ze hebben geluisterdquote:Op maandag 15 juni 2015 22:33 schreef NaRegenDeZon het volgende:
[..]
Ik heb vanmiddag even met Aygodutch.com gechat. Blijkt dat ze met de leningnemer geen eind termijn afspreken dat de lening vol moet zijn gelopen. Heb duidelijk gemaakt dat een investeerder duidelijk een starttijd moet kunnen zien en een eindtijd wil hebben dat een project vol moet zijn. Hij zou er aan gaan werken voor nieuwe projecten.
Heb hem laten weten dat ik niet investeer tot dat dit soort data op de site genoemd worden. Ben benieuwd wanneer het voor elkaar is.
http://cfmailserver.nl/ww(...).aspx%3fid=5564.origquote:Op donderdag 25 juni 2015 14:49 schreef teun1990 het volgende:
Project 5564 Timeforhim is ook van de website van GVE af. Een 4 BBB project. Betalingen lopen nog wel gewoon door. Juni is nog betaald. Website van bedrijf zelf is wel uit de lucht.
Volgens LinkedIn is de eigenaar per direct beschikbaar voor werk..
Ik ben aan het zoeken naar inflatiecijfers. Voor de landen waar Lendahand actief is het moeilijk om actuele cijfers te vinden. Voor Ghana vond ik op een site van vorig jaar juli het percentage van 14,5.quote:Op donderdag 25 juni 2015 13:40 schreef lolnoob123 het volgende:
[..]
Wat ik me dan afvraag, waarom is ons geld nodig? Hebben die locale partners niet geld zat, als ze voor zulke hoge bedragen geld kunnen uitlenen? Waarom zouden ze daar een deel van afdragen als het risico bij hen ligt.
Dat is mooi! Geef je niet voor niets input.quote:
Voor Ghana vind je de cijfers hier. Voor mei 2015 dus 16,9% op jaarbasis.quote:Op donderdag 25 juni 2015 16:45 schreef crowd-fundi het volgende:
[..]
Ik ben aan het zoeken naar inflatiecijfers. Voor de landen waar Lendahand actief is het moeilijk om actuele cijfers te vinden.
We hebben eerder gecontateerd dat GVE projecten uit de voorgrond haalt en dat die alleen nog voor de investeerders te zien zijn via mijn GVE na inloggen.quote:Op donderdag 25 juni 2015 14:49 schreef teun1990 het volgende:
Project 5564 Timeforhim is ook van de website van GVE af. Een 4 BBB project. Betalingen lopen nog wel gewoon door. Juni is nog betaald. Website van bedrijf zelf is wel uit de lucht.
Bijv. bij KOM kan je zien hoeveel vreemd vermogen ze hebben. Dan maakt het toch niet uit of ze deze hebben gehaald bij een bank of van de crowd.quote:Op donderdag 25 juni 2015 18:28 schreef aAks het volgende:
In de vorige thread waren er wat posts over bedrijven die op verschillende crowdfundingplatforms aan het "shoppen" zijn voor geld. Zoals bijvoorbeeld Heegt Installatie BV uit Winterswijk (GvE en Zencap als ik het me goed herinner?) en het GayCafe (GvE en KoM).
Toen ik vandaag pitches aan het bekijken was op Investormatch (participaties/aandelen), het pas gelanceerde crowdunding gedeelte van de website loopt nog niet echt storm., kwam ik een bekende tegen.
https://app.investormatch(...)psfqblbkbkbfhdhkhkhr
Een start-up in PVT panelen met warmtepomp boiler, dat deed me herinneren aan een bedrijf dat hier laatst werd besproken op KoM.
https://www.kapitaalopmaat.nl/Power-Kombi-Module
De investeringsbehoefte bij Investormatch is ook ¤100.000. Mijn vermoeden is dat deze pitch nog offline gehaald moet worden, aangezien de funding bij KoM succesvol was en voor hetzelfde bedrag.. Mocht het niet het geval zijn, dan is het wel iets om in de gaten te houden.
Even verder zoeken had ik snel een tweede gevonden, Libercare. Hier de pitch op Investormatch:
https://www.investormatch.nl/pitches/participatiepitches/ (de bovenste)
Hier de pitch op Symbid:
https://www.symbid.nl/ideas/6513-libercare-zorg-alarmering
Op zich vind ik het niet verontrustend dat een bedrijf op meerdere platforms geld probeert binnen te halen. Wel vind ik het zorgwekkend als het gebeurt zoals bij het installatiebedrijf, dat ze een jaar na de financiėring bij GvE nu bij Zencap geld willen ophalen. En ook hoe het bij het GayCafe is verlopen.
Overigens loopt het voor Libercare BV totaal niet storm op Symbid, 27 dagen over en nog maar 9 % van het benodigde geld toegezegd. Zij zullen de hulp van Investormatch zeker kunnen gebruiken om een informal investor o.i.d. te vinden.
en Libercare zat ook al op GvE (kan de pitch niet meer boven water halen.........)quote:Op donderdag 25 juni 2015 18:28 schreef aAks het volgende:
In de vorige thread waren er wat posts over bedrijven die op verschillende crowdfundingplatforms aan het "shoppen" zijn voor geld. Zoals bijvoorbeeld Heegt Installatie BV uit Winterswijk (GvE en Zencap als ik het me goed herinner?) en het GayCafe (GvE en KoM).
Toen ik vandaag pitches aan het bekijken was op Investormatch (participaties/aandelen), het pas gelanceerde crowdunding gedeelte van de website loopt nog niet echt storm., kwam ik een bekende tegen.
https://app.investormatch(...)psfqblbkbkbfhdhkhkhr
Een start-up in PVT panelen met warmtepomp boiler, dat deed me herinneren aan een bedrijf dat hier laatst werd besproken op KoM.
https://www.kapitaalopmaat.nl/Power-Kombi-Module
De investeringsbehoefte bij Investormatch is ook ¤100.000. Mijn vermoeden is dat deze pitch nog offline gehaald moet worden, aangezien de funding bij KoM succesvol was en voor hetzelfde bedrag.. Mocht het niet het geval zijn, dan is het wel iets om in de gaten te houden.
Even verder zoeken had ik snel een tweede gevonden, Libercare. Hier de pitch op Investormatch:
https://www.investormatch.nl/pitches/participatiepitches/ (de bovenste)
Hier de pitch op Symbid:
https://www.symbid.nl/ideas/6513-libercare-zorg-alarmering
Op zich vind ik het niet verontrustend dat een bedrijf op meerdere platforms geld probeert binnen te halen. Wel vind ik het zorgwekkend als het gebeurt zoals bij het installatiebedrijf, dat ze een jaar na de financiėring bij GvE nu bij Zencap geld willen ophalen. En ook hoe het bij het GayCafe is verlopen.
Overigens loopt het voor Libercare BV totaal niet storm op Symbid, 27 dagen over en nog maar 9 % van het benodigde geld toegezegd. Zij zullen de hulp van Investormatch zeker kunnen gebruiken om een informal investor o.i.d. te vinden.
Het probleem is dat in de eerste crowfunding ronde mensen geld toezeggen op basis van het feit dat deze lening voldoende moet zijn voor het businessplan. Een nieuwe ronde verhoogd het risico van deze eerste groep terwijl er geen hogere rente tegenover staat. Dit verslechtert alle ratio's.quote:Op donderdag 25 juni 2015 18:39 schreef Goesten het volgende:
[..]
Bijv. bij KOM kan je zien hoeveel vreemd vermogen ze hebben. Dan maakt het toch niet uit of ze deze hebben gehaald bij een bank of van de crowd.
Hoe vaak zal het wel niet voorkomen dat een lener een korte tijd geleden bij een bank heeft geleend. Waarna ze via de crowd lenen?
https://www.symbid.nl/ideas/6513-persoonlijke-alarmering-2-0 deze nog wel, al is hij niet vol, verder zijn ze nog wel actief op social media...quote:Op donderdag 25 juni 2015 19:11 schreef Dwarsindeweg het volgende:
Libercare
Project:7337 Zakelijk
Leendoel:Opstart onderneming
Classificatie:5s
Graydon-rating: BB
Project is tot stand gekomen
Kredietbedrag:¤ 145.800
Geinvesteerd:¤ 145.800
Product:
Lening
Looptijd:
36 maanden
Rente per jaar:8,5%
Niet meer op de site te vinden..
Precies hoe ik er ook over denk, mijn post was vooral ter info. Ik kwam het toevallig tegen en het wel of niet investeren in een bedrijf/particulier is natuurlijk altijd nog de beslissing van de investeerder zelf.quote:Op donderdag 25 juni 2015 19:04 schreef Underdoggy het volgende:
[..]
Het probleem is dat in de eerste crowfunding ronde mensen geld toezeggen op basis van het feit dat deze lening voldoende moet zijn voor het businessplan. Een nieuwe ronde verhoogd het risico van deze eerste groep terwijl er geen hogere rente tegenover staat. Dit verslechtert alle ratio's.
Bedankt.quote:Op donderdag 25 juni 2015 17:12 schreef gongoozle het volgende:
[..]
Voor Ghana vind je de cijfers hier. Voor mei 2015 dus 16,9% op jaarbasis.
Hier Colombia: http://www.dane.gov.co/in(...)recios-al-consumidor (3.22% op jaarbasis)
en
hier de Filippijnen: http://web0.psa.gov.ph/co(...)dex-2006100-may-2015 (1.6% op jaarbasis)
Bedankt voor je bijdrage de afgelopen periode, succes met de ETF's en misschien tot later hier of op het ETF forum. ( WGR / Centraal topic Indextrackers / Exchange-Traded Funds (ETF) )quote:Op donderdag 25 juni 2015 18:24 schreef Underdoggy het volgende:
Ik heb besloten geen projecten meer te doen komende jaar minimaal, eerst afwachten wat er allemaal gebeurt. Ik zal dit forum ook even naast me neerleggen
Op dit moment heb ik een kleine 40 projecten op GvE, enkele op KOM, een project bij Symbid en geld op Bondora.
Dit op basis van onderstaande argumenten
- Scanning (met name GvE) vooraf blijkt weinig voor te stellen gelet op de knullige fouten die erin zitten. Zeer optimistische businessplannen zijn eerder regel dan uitzondering. De ratings zijn daarnaast bij GvE enkel gebaseerd op de prognoses in de businesscase en zeggen dus niets. Het is deels een gokspelletje wat dat betreft. KOM en CC doen het beter maar nog steeds is het meer het vertalen van een (optimistisch) businessplan naar wat ratio's.
- Dalende rentes. 7% voor dit soort risicovolle projecten (wat ze bijna allemaal zijn) is echt onvoldoende m.i. waar in het begin 8a10% normaal was mag je nu blij zijn met 7%. De uitzonderingen zijn extreem risicovolle starters die sowieso tegen te lage rentes lenen in de crowd.
- In het geval van problemen geven de partijen (met name GvE) echt te weinig thuis. Kredietunie en QB zijn wat mij betreft goede voorbeelden, maar ook in andere gevallen staan ze niet volledig achter de investeerders en hebben de investeerder zelf ook geen machtsmiddelen om dit wel af te dwingen.
- Het blijkt dat er op allerhande projecten ongeplande uitbreidingen en stapeling van leningen plaatsvindt (bijv. GayCafe). Juist met hoofdelijke aansprakelijkheid is dit niet wenselijk. Dit soort zaken zijn niet goed geregeld in leningscontracten. Bij bankfinancieringen zou dit nooit kunnen zonder toestemming.
Ik ga komende tijd een grotere buy-and-hold portefeuille van ETF's opbouwen en meer cash aanhouden. Ik wens iedereen in dit topic veel succes en wellicht tot later
Sluit ik me bij aan!quote:Op donderdag 25 juni 2015 21:25 schreef Horsemen het volgende:
[..]
Bedankt voor je bijdrage de afgelopen periode, succes met de ETF's en misschien tot later hier of op het ETF forum. ( WGR / Centraal topic Indextrackers / Exchange-Traded Funds (ETF) )
Als ik afga op de gemiddelde investering van ¤ 484,43, dan hebben de investeerders er zelfs behoorlijk veel vertrouwen in. De Lollipop moest het bijv. met nagenoeg ¤ 100 per investeerder minder doen. Rini daarentegen kon juist ¤ 100 méér per investeerder tegemoet zien.quote:Op donderdag 25 juni 2015 22:53 schreef dick1201 het volgende:
Zelfs DiMarco is vol geschreven, in mijn ogen een mislukt projekt maar toch nog genoeg mensen die er in geloven.
Mja, vraag en aanbod, populariteit bij het grote publiek, etc.quote:Op donderdag 25 juni 2015 22:53 schreef dick1201 het volgende:
Zelfs DiMarco is vol geschreven, in mijn ogen een mislukt projekt maar toch nog genoeg mensen die er in geloven.
Rente 1% omhoog van 8% naar 9% was voldoende. Maar niet voor mij.quote:Op donderdag 25 juni 2015 22:53 schreef dick1201 het volgende:
Ik ben al jaren de mening toegedaan dat het belangrijkste is om een goede mix in je investeringen te hebben met o.a. onroerend goed, aandelen / ETF's, edelmetalen, crowdfunding, obligaties en natuurlijk wat op de ouderwetse spaarrekening.quote:Op vrijdag 26 juni 2015 00:31 schreef Piet__Piraat het volgende:
[..]
Mja, vraag en aanbod, populariteit bij het grote publiek, etc.
Ik ga me binnenkort ook maar eens inlezen over ETF's en misschien daar eens wat in steken. Dat kan op termijn wel eens veiliger blijken dan CF, want de dalende rentes en het grote geldaanbod zetten de kwaliteit wel danig onder druk. Het aanbod van goede projecten neemt fors af en de rentes weerspiegelen het risico ook niet altijd, lijkt me.
Ben ik geheel met je eens.quote:Op vrijdag 26 juni 2015 06:28 schreef Horsemen het volgende:
[..]
Ik ben al jaren de mening toegedaan dat het belangrijkste is om een goede mix in je investeringen te hebben met o.a. onroerend goed, aandelen / ETF's, edelmetalen, crowdfunding, obligaties en natuurlijk wat op de ouderwetse spaarrekening.
Het een hoeft gewoon het ander niet uit te sluiten.
Volgens mij ligt het percentage hoger vanwege de kortere doorlooptijd --> 30 dagen.quote:Op vrijdag 26 juni 2015 09:12 schreef crowd-fundi het volgende:
Gaan bij KOM de adviesrentepercentages wat omhoog? Gisteren liep de fitnessboer in een paar uur vol. B+, gemiddeld risico, maar wel met een adviesrente van 8,5. BTW-plaza daarentegen werd met B+ geadviseerd 7% te vragen. Die redt het met nog 9 dagen te gaan niet. De schoenen zullen nog een dikke maand in de aanbieding zijn, maar ik geloof niet dat die ooit nog vol gaan komen. C+ met 8%, overeenkomstig het advies.
Ben benieuwd of dit een eenmalige actie met een hogere rente was of dat dit een trendbreuk gaat worden.
O, dat was me helemaal nog niet opgevallen.quote:Op vrijdag 26 juni 2015 09:24 schreef Gijsbertus het volgende:
[..]
Volgens mij ligt het percentage hoger vanwege de kortere doorlooptijd --> 30 dagen.
Daar heb je ook weer gelijk in. Maar als je je net op de investeringsmarkt begeeft, kun je je niet meteen in alles inlezen en moet je dus ergens beginnen. Ik heb nu een deel van vermogen in CF zitten en daarin al e.e.a. gespreid, nu wordt het tijd om verder te spreiden naar andere platformen. Nadeel is dat het met mijn bedragen niet zo hard gaat, maar ik zie het dus ook maar als spielerei.quote:Op vrijdag 26 juni 2015 06:28 schreef Horsemen het volgende:
[..]
Ik ben al jaren de mening toegedaan dat het belangrijkste is om een goede mix in je investeringen te hebben met o.a. onroerend goed, aandelen / ETF's, edelmetalen, crowdfunding, obligaties en natuurlijk wat op de ouderwetse spaarrekening.
Als je het in dit rustige tempo gaat volhouden dan komt de versnelling automatisch en heb je op termijn een mooie portefeuillequote:Op vrijdag 26 juni 2015 09:55 schreef Piet__Piraat het volgende:
[..]
Daar heb je ook weer gelijk in. Maar als je je net op de investeringsmarkt begeeft, kun je je niet meteen in alles inlezen en moet je dus ergens beginnen. Ik heb nu een deel van vermogen in CF zitten en daarin al e.e.a. gespreid, nu wordt het tijd om verder te spreiden naar andere platformen. Nadeel is dat het met mijn bedragen niet zo hard gaat, maar ik zie het dus ook maar als spielerei.
Ik maak me niet alleen zorgen over de lage rentes, maar blijf het ook een nadeel vinden dat GvE als eerste provisie incasseert en er geen spreiding is. Ik vraag me af of een bedrijf kan blijven voortbestaan op deze manier en (zoals al enkele malen gemeld hier) er niet steeds meer 'slechte projecten' voorbij komen.quote:Op vrijdag 26 juni 2015 06:28 schreef Horsemen het volgende:
[..]
Het topic is niet zo actief als hier maar dit is het:quote:Op vrijdag 26 juni 2015 10:17 schreef Zand60 het volgende:
[..]
Ik maak me niet alleen zorgen over de lage rentes, maar blijf het ook een nadeel vinden dat GvE als eerste provisie incasseert en er geen spreiding is. Ik vraag me af of een bedrijf kan blijven voortbestaan op deze manier en (zoals al enkele malen gemeld hier) er niet steeds meer 'slechte projecten' voorbij komen.
Misschien helemaal off-topic: ik kan me nu verdiepen in ETF's, maar waar vind ik info over investeren in edelmetalen?
Zo'n goudklompje in de vitrinekast lijkt me wel lollig![]()
(Grapje: ik heb helemaal geen vitrinekast!)
Er is volgens mij bij GVE inkomen over het hele traject. De investeerder betaald zijn provisie van 0.9% aan het begin, maar de leningnemer betaald ieder jaar toch 1% zolang de lening loopt als ik me niet vergis?quote:Op vrijdag 26 juni 2015 10:17 schreef Zand60 het volgende:
Ik maak me niet alleen zorgen over de lage rentes, maar blijf het ook een nadeel vinden dat GvE als eerste provisie incasseert en er geen spreiding is. Ik vraag me af of een bedrijf kan blijven voortbestaan op deze manier en (zoals al enkele malen gemeld hier) er niet steeds meer 'slechte projecten' voorbij komen.
Misschien helemaal off-topic: ik kan me nu verdiepen in ETF's, maar waar vind ik info over investeren in edelmetalen?
Zo'n goudklompje in de vitrinekast lijkt me wel lollig
(Grapje: ik heb helemaal geen vitrinekast!)
Teun (of andere investeerder in 5564), heb je bij GVE nog gevraagd hoe het met de horlogeman zit?quote:Op donderdag 25 juni 2015 14:49 schreef teun1990 het volgende:
Dat is het idee. Langzaamaan uitbouwen (maar ook wat reserves wegzetten voor privézaken) en dan over een jaartje of tien eens kijken wat het heeft opgeleverd.quote:Op vrijdag 26 juni 2015 10:05 schreef Horsemen het volgende:
[..]
Als je het in dit rustige tempo gaat volhouden dan komt de versnelling automatisch en heb je op termijn een mooie portefeuille
uit de pitch:quote:Op vrijdag 26 juni 2015 10:50 schreef Horsemen het volgende:
Ik zie hier een nieuwe op GvE voorbij komen: Heegt Installatie B.V. Is die hier niet pas ook al besproken???
quote:Ik wil eerlijk met u zijn: ik heb deze aanvraag eerst ingediend bij een ander crowdfundingsplatform. Gewoon omdat het me een goed platform leek. Het volschrijven daar valt me echter tegen, vandaar dat ik heb verzocht het project weer in te trekken. Ik had het meteen bij Geldvoorelkaar.nl moeten indienen. Ik heb wel ¤ 50.000,- meer gevraagd dan bij het andere platform.
Klopt, Heegt uit winterswijk. Was toch vanwege 2 projecten op verschillende platformen? En nu dus weer op GvE.quote:Op vrijdag 26 juni 2015 10:50 schreef Horsemen het volgende:
Ik zie hier een nieuwe op GvE voorbij komen: Heegt Installatie B.V. Is die hier niet pas ook al besproken???
Ja, op GVE.quote:Op vrijdag 26 juni 2015 10:54 schreef crowdiefunder het volgende:
Ja, bij Zencap, daar is ie verdwenen. Maar in het verleden heeft deze ook al geld opgehaald bij een crowdfundplatform!
Het kan zijn dat het bedrijf zo'n een grote exponentiėle groei doormaakt, het werkkapitaal moet worden verhoogd.quote:Op vrijdag 26 juni 2015 11:08 schreef aAks het volgende:
Hele aparte plottwist in het hele verhaal, gisteren idd nog besproken in mijn post over meerdere leningen op verschillende platforms en nu weer terug bij GvE. Niet zo'n handige zet, maar wat Gijsbertus zegt: een eerlijke pitch en iedereen kan nu een weloverwogen beslissing voor zichzelf nemen.
In het eerste project (6574) heb ik een aanzienlijk bedrag geļnvesteerd, aangezien ik de cijfers toen prima vond (nu nog steeds) en ik ken het bedrijf zakelijk. Altijd goed werk afgeleverd en goede service, dat was voor mij toen de doorslag. Nu twijfel ik nog, omdat ik niet zo happig ben dat een bedrijf zo snel weer een nieuwe lening aan gaat.
Dat klopt, dat maakt het een ander verhaal. Maar hier komt het vooral door de gang van zaken dat ik wat twijfel. Eerst bij Zencap aanvragen, loopt niet snel genoeg, project stoppen en weer terug naar GvE. Ik vind het nog steeds een mooi bedrijf. Ook is het niet ideaal voor de spreiding, twee leningen bij hetzelfde bedrijf.quote:Op vrijdag 26 juni 2015 11:11 schreef Gijsbertus het volgende:
[..]
Het kan zijn dat het bedrijf zo'n een grote exponentiėle groei doormaakt, het werkkapitaal moet worden verhoogd.
De enige zekerheid is de hoofdelijke aansprakelijkheid over het algemeen. Soms een bankgarantie of een borgstelling (WindShareFund).quote:Op vrijdag 26 juni 2015 11:01 schreef Gijsbertus het volgende:
Wel een eerlijke pitch. Je kunt er nu zelf voor kiezen om hier voor te gaan, zonder dat je later opeens ziet dat de ondernemer al eerder geld heeft opgehaald, of elders geprobeerd.
Wel staat het verhaal om met een verbeterd werkkapitaal door crowdfunding alsnog een bankgarantie aan te vragen mij een beetje tegen.
ps. doet GvE niet aan zekerheden?
https://geldvoorelkaar.nl(...)egevens.aspx?id=6574quote:Op vrijdag 26 juni 2015 11:15 schreef NB1908 het volgende:
[..]
De enige zekerheid is de hoofdelijke aansprakelijkheid over het algemeen. Soms een bankgarantie of een borgstelling (WindShareFund).
Iemand een link naar het eerste van Heeft project op GVE?
Ik heb 22 juni inlichtingen gevraagd bij GVE aangaande de tweede lening op Zencap. Zij hebben toen Heegt gebeld om uitleg. Wat het senario kan zijn is dat op dat moment ook gelijk de "verkoper" GVE in actie is gekomen om nog een aardig project binnen te halen,quote:Op vrijdag 26 juni 2015 11:13 schreef aAks het volgende:
Dat klopt, dat maakt het een ander verhaal. Maar hier komt het vooral door de gang van zaken dat ik wat twijfel. Eerst bij Zencap aanvragen, loopt niet snel genoeg, project stoppen en weer terug naar GvE. Ik vind het nog steeds een mooi bedrijf. Ook is het niet ideaal voor de spreiding, twee leningen bij hetzelfde bedrijf.
Thnx, maar dan moet ik inloggenquote:Op vrijdag 26 juni 2015 11:16 schreef aAks het volgende:
[..]
https://geldvoorelkaar.nl(...)egevens.aspx?id=6574
Ziet er op het eerste gezicht uit als een hele degelijke investering. Is de dip in omzet en resultaat in 2014 ten opzichte van 2013 wat jullie betreft een normale fluctuatie, of moet daar dieper op ingegaan worden door ondernemer?quote:Op vrijdag 26 juni 2015 11:09 schreef Gijsbertus het volgende:
Er zijn wel meer met 5 jaar.
Cijfers erg sterk. Als is Wi-Care weer verhoogd risico.
Dun en Bradstreet kwalificeert een minimaal risico voor Wilma van Ommeren Beheer B.V. en een verhoogd risico voor Wi-Care International aangezien deze recent is opgericht.
quote:Op vrijdag 26 juni 2015 11:17 schreef NaRegenDeZon het volgende:
[..]
Ik heb 22 juni inlichtingen gevraagd bij GVE aangaande de tweede lening op Zencap. Zij hebben toen Heegt gebeld om uitleg. Wat het senario kan zijn is dat op dat moment ook gelijk de "verkoper" GVE in actie is gekomen om nog een aardig project binnen te halen,
Ik zal me melden voor aanbreng provisie.
Dat is precies waar ik me zorgen over maak. 20% omzetverlies en een netto resultaat van slechts 10k. Het lijkt erop dat deze ondernemer met de stap naar onze oosterburen heel veel hooi op de vork neemt.quote:Op vrijdag 26 juni 2015 11:20 schreef Coelho het volgende:
[..]
Ziet er op het eerste gezicht uit als een hele degelijke investering. Is de dip in omzet en resultaat in 2014 ten opzichte van 2013 wat jullie betreft een normale fluctuatie, of moet daar dieper op ingegaan worden door ondernemer?
Daar lijkt het wel op. 2014 is met een winst afgesloten, de debiteurenpositie is toegenomen. Omzet flink gestegen. Valt me wel op dat ze een flinke voorraad hebben, dat zal wellicht met die voorfinanciering te maken hebben?quote:Op vrijdag 26 juni 2015 11:11 schreef Gijsbertus het volgende:
[..]
Het kan zijn dat het bedrijf zo'n een grote exponentiėle groei doormaakt, het werkkapitaal moet worden verhoogd.
quote:Op vrijdag 26 juni 2015 11:17 schreef NaRegenDeZon het volgende:
[..]
Ik heb 22 juni inlichtingen gevraagd bij GVE aangaande de tweede lening op Zencap. Zij hebben toen Heegt gebeld om uitleg. Wat het senario kan zijn is dat op dat moment ook gelijk de "verkoper" GVE in actie is gekomen om nog een aardig project binnen te halen,
Ik zal me melden voor aanbreng provisie.
https://www.geldvoorelkaa(...)project.aspx?id=6574quote:
Dat is jammer, was even benieuwd naar de ratings van destijds, zou je die kunnen posten anders?quote:Op vrijdag 26 juni 2015 11:27 schreef aAks het volgende:
[..]
https://www.geldvoorelkaa(...)project.aspx?id=6574
Alleen blijkbaar is ie niet zichtbaar voor het publiek.
Natuurlijk:quote:Op vrijdag 26 juni 2015 11:29 schreef NB1908 het volgende:
[..]
Dat is jammer, was even benieuwd naar de ratings van destijds, zou je die kunnen posten anders?
zou je te pitch ook (in een spoiler) kunnen kopieren?quote:Op vrijdag 26 juni 2015 11:33 schreef aAks het volgende:
[..]
Natuurlijk:
Heegt Installatie BV
Project:6574 Zakelijk
Leendoel:Financiering werkkapitaal
Classificatie:1
Graydon-rating: A
Kredietbedrag:¤ 100.000
Looptijd:
60 maanden
Rente per jaar:6,5%
Ten opzichte van de vorige lening is de Graydon-rating hetzelfde gebleven ( 0.51 = A), de rente is met een 1% gestegen, de classificatie is van categorie 1 naar 2 gegaan. BKR en creditsafe waren er toen nog niet.
De verhoging van class 1 naar 2 is logisch denk ik aangezien er door de eerdere lening al hogere aflossingsverplichtingen zijn, maar 2 is nog steeds goed.quote:Op vrijdag 26 juni 2015 11:33 schreef aAks het volgende:
[..]
Natuurlijk:
Heegt Installatie BV
Project:6574 Zakelijk
Leendoel:Financiering werkkapitaal
Graydon-rating: A
Kredietbedrag:¤ 100.000
Looptijd:
60 maanden
Rente per jaar:6,5%
Ten opzichte van de vorige lening is de Graydon-rating hetzelfde gebleven ( 0.51 = A), de rente is met een 1% gestegen, de classificatie is van categorie 1 naar 2 gegaan. BKR en creditsafe waren er toen nog niet.
quote:Op vrijdag 26 juni 2015 11:37 schreef CaLeX het volgende:
[..]
zou je te pitch ook (in een spoiler) kunnen kopieren?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Vraag maar raak!quote:Op vrijdag 26 juni 2015 11:43 schreef NB1908 het volgende:
[..]
Thnx ! Laatste vraag: wanneer is deze lening gaan lopen/ tot stand gekomen?
Thnx!, weet nu genoeg. Loopt dus 14 perioden vd 60.quote:Op vrijdag 26 juni 2015 11:44 schreef aAks het volgende:
[..]
Vraag maar raak!![]()
maandag 31 maart 2014 Geregistreerd
maandag 31 maart 2014 Lening volgeboekt
vrijdag 4 april 2014 Schuldbekentenis door geldvoorelkaar ontvangen
maandag 7 april 2014 Verzoek tot overmaken investering
dinsdag 8 april 2014 Investeringsbedrag ontvangen
donderdag 17 april 2014 Lening rond en lopend
Dinsdag 20 mei 2014 heb ik de eerste betaling ontvangen en een paar dagen geleden de laatste.
Er zijn tot nu toe nog geen 2'tjes in de problemen geweest, maar dat is natuurlijk geen garantie voor de toekomst. Zie ook QB, wel een 5 classificatie natuurlijk, maar ook een AAA rating.
Blij dat de vraag gesteld is.quote:Op vrijdag 26 juni 2015 12:44 schreef Justme7005 het volgende:
Antwoord van Wi-care op de omzetdaling in 2014....te druk met oriėnteren op uitbreiding naar Duitsland en daardoor minder aandacht gehad voor de Nederlandse markt.....
Niet alle jeuk is verkeerdquote:Op vrijdag 26 juni 2015 10:59 schreef Piet__Piraat het volgende:
(Inzake Heegt Installatiebureau)
Poeh, de tweede lening dus, en nu ook nog eens een halve ton meer dan bij Zencap? Dat levert jeuk op. Ik laat 'm lopen.
Mn 1e default loopt ook bij de deurwaarder maar ook nog niets van gehoord. Denk dat dat lang gaat duren.quote:Op vrijdag 26 juni 2015 11:07 schreef µ het volgende:
Ben wel benieuwd hoe het gaat met de deurwaarder @ Quick Boats.
https://www.geldvoorelkaa(...)roject.aspx?id=11171quote:Op vrijdag 26 juni 2015 14:20 schreef Gijsbertus het volgende:
*bestookt met belachelijke aanmeldingen op GvE*...
Heb het idee dat het bedrijf in een groeifase zit (zie omzetstijgingen afgelopen jaren) en daardoor (ivm voorfinancieringen grote projecten) liquiditeitsproblemen heeft op de korte termijn. Daarbij maken ze wel gewoon elk jaar winsten zie ik.quote:Op vrijdag 26 juni 2015 13:42 schreef obligataire het volgende:
[..]
Niet alle jeuk is verkeerdMaar in dit geval wel en zelfs heel erg verkeerd. Wat een stel draaikonten zeg. En dan ook nog het lef hebben om een hogere aanvraag in te dienen!
Wedden dat ze over een paar maanden ook bij Aygo! staan en dat het ook nog wel een keer bij Collin zullen proberen.
2e huis kwam ook langs.quote:Op vrijdag 26 juni 2015 14:21 schreef CaLeX het volgende:
[..]
https://www.geldvoorelkaa(...)roject.aspx?id=11171
Dakrenovatie woning
Project:11171 Particulier
Leendoel:Woning
Inschrijfperiode nog 60 dagen
Kredietbedrag:¤ 17.000
Geinvesteerd:¤ 0
Product:
Lening
Looptijd:
60 maanden
Rente per jaar:5,0%
0%
Investeren
Over mij
Leeftijd: 63
Die bedoeld u?
Ja net gezien, 84 maanden voor 4.5%quote:
Tja, ik geloof op zich prima in de aflos-capaciteit van de beste man en vrouw. Maar hebben die mensen serieus geen 17k op de bank staan terwijl ze geen kinderen hebben, mevrouw voor 80% werkt en meneer al met pensioen is. Dat vind ik serieus zorgwekkend.quote:Op vrijdag 26 juni 2015 14:21 schreef CaLeX het volgende:
[..]
https://www.geldvoorelkaa(...)roject.aspx?id=11171
Dakrenovatie woning
Project:11171 Particulier
Leendoel:Woning
Inschrijfperiode nog 60 dagen
Kredietbedrag:¤ 17.000
Geinvesteerd:¤ 0
Product:
Lening
Looptijd:
60 maanden
Rente per jaar:5,0%
0%
Investeren
Over mij
Leeftijd: 63
Die bedoeld u?
Ik durf daar ook wel op te weddenquote:
De afloscapaciteit zal ook geen probleem zijn, in het stamrecht zal ook wel het eea zitten. Indien we daar als eerst uit zouden mogen putten bij eventueel overlijden had ik wel meegedaan.quote:Op vrijdag 26 juni 2015 14:25 schreef Blik het volgende:
[..]
Tja, ik geloof op zich prima in de aflos-capaciteit van de beste man en vrouw. Maar hebben die mensen serieus geen 17k op de bank staan terwijl ze geen kinderen hebben, mevrouw voor 80% werkt en meneer al met pensioen is. Dat vind ik serieus zorgwekkend.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |