abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_152213893
Uit de originele OP:

quote:
Gemeenten Aalten en Oude IJsselstreek verdienen half miljoen euro aan dwangarbeid

Vice-voorzitter Ruud Kuin van de FNV is des duivels. "Dit is zo ontzettend fout. Het is absurd dat de gemeenten hier geld aan verdienen."

Ophef
In de afgelopen weken ontstond ophef over de activiteiten van het ISWI. Dat verplicht werklozen soms jarenlang zonder loon te werken in fabriekshallen in Dinxperlo en Ulft. Daar vouwen ze kunstbloemen en maken zij enveloppen.

Reïntegratie
Momenteel werken er 80 mensen, van wie de helft langer dan een halfjaar. De gemeenten zien de activiteiten als onderdeel van de reïntegratie van bijstandsgerechtigden. Bedrijven betalen de gemeenten voor het werk dat de werklozen verrichten.

Minimumloon
Tot 2011 hadden werknemers in deze 'leerwerkcentra' een arbeidscontract en ontvingen zij het minimumloon. Doordat het rijk minder geld voor reïntegratie aan gemeenten uitkeerde, was dit volgens het bestuur van het Iswi niet meer te betalen en werd het werken tegen minimumloon afgeschaft. Sindsdien werken de werklozen er zonder loon, met behoud van een uitkering.

'Geen ideale situatie'
Het bestuur van het ISWI erkent dat het geen ideale situatie is, maar vindt deze toch gerechtvaardigd. Het zou de beste manier zijn om mensen aansluiting bij de arbeidsmarkt te laten houden.
quote:
Dwangarbeid met behoud van uitkering, anders ben je je uitkering kwijt.
En de winst gaat naar de gemeente om de daar ontstane gaten in de begroting op te vullen.
Hoe wordt dit genoemd anno 2015: reïntegratie.

Betere oplossing laat mensen opleidingen doen van de winst, zodat ze echt een kans maken op de arbeidsmarkt. Nu bestaat er een belang bij de gemeente om de mensen in een uitkering te houden, want ze verdienen eraan. Afgezien nog even dat deze mensen dus meer geld verdienen met hun arbeid dan dat ze aan uitkering krijgen. De arbeid is van hun, ze leveren meer geld op dan ze kosten, dus de winst moet overgemaakt worden aan zij die de arbeid hebben geleverd.

Game on! ^O^ .

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 03-05-2015 09:49:44 ]
pi_152213933
Ben erg benieuwd hoe Xa1pt zich nu uit zijn opleidingenparadox gaat redden. Of zal hij vastgelopen zijn in zijn gebrek aan kennis van de casus?
pi_152213975
quote:
2s.gif Op zaterdag 2 mei 2015 19:14 schreef 99.999 het volgende:
Ben erg benieuwd hoe Xa1pt zich nu uit zijn opleidingenparadox gaat redden. Of zal hij vastgelopen zijn in zijn gebrek aan kennis van de casus?
Er wordt wel naar het opleidingsniveau gekeken maar of er ooit gebruik van gemaakt wordt weet ik dus ook niet?
pi_152213990
quote:
Ik denk dat opleidingen veel korter kunnen.
Nou is beroepsonderwijs al vrij kort als je de stages d'r uithaalt.
Maar het kan nog korter wmb. Ook in de korte beroepsopleidingen krijg je te maken met dingen die je in je beroep niet tegenkomt of waarvan de stof achterloopt op de praktijk.
I´m back.
pi_152214041
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 mei 2015 19:16 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Nou is beroepsonderwijs al vrij kort als je de stages d'r uit haalt.
Maar het kan nog korter wmb. Ook in de korte beroepsopleidingen krijg je te maken met dingen die je in je beroep niet tegenkomt of waarvan de stof achterloopt op de praktijk.
Ik ben zelfs ervoor om de studenten voor dat ze kiezen voor een opleiding, praktijk ervaring op de laten doen, zodat ze achteraf niet direct erachter komen van als ik dat geweten had zou ik een andere richting gekozen hebben.
pi_152214044
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 mei 2015 19:16 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Nou is beroepsonderwijs al vrij kort als je de stages d'r uit haalt.
Het gaat bij de meeste opleidingen niet zozeer om vakkennis maar vooral om het aanleren van bepaalde vaardigheden. daar hoort volgens mij ook het eigen kunnen maken van theorie bij. En een basis aan algemene vaardigheden.
pi_152214145
quote:
2s.gif Op zaterdag 2 mei 2015 19:18 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Het gaat bij de meeste opleidingen niet zozeer om vakkennis maar vooral om het aanleren van bepaalde vaardigheden. daar hoort volgens mij ook het eigen kunnen maken van theorie bij. En een basis aan algemene vaardigheden.
Nou ja, ik vind dat je niet dingen moet leren die je nooit zult moeten doen. Je vergeet die dingen weer nl.
Volkomen nutteloos. Bovendien vaak achterlopend op de praktijk.
Veel opleidingen zijn een bij elkaar geraapt zootje, zonder enige lijn, en niet toegepast op wat mensen moeten doen in hun werk.
I´m back.
pi_152214334
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 mei 2015 19:22 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Nou ja, ik vind dat je niet dingen moet leren die je nooit zult moeten doen. Je vergeet die dingen weer nl.
Volkomen nutteloos. Bovendien vaak achterlopend op de praktijk.
Veel opleidingen zijn een bij elkaar geraapt zootje, zonder enige lijn, en niet toegepast op wat mensen moeten doen in hun werk.
Dit lijkt me een correcte conclusie.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_152214425
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 mei 2015 19:28 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Dit lijkt me een correcte conclusie.
En ik heb nog meer opleidingen gedaan dan du_ke, hoor.
I´m back.
pi_152214544
quote:
12s.gif Op zaterdag 2 mei 2015 19:31 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

En ik heb nog meer opleidingen gedaan du_ke hoor.
Wat ik wel bespeur is dat deze topics veel harder gaan dan nodig.
Iedereen roept iets en dat wordt niet gelezen en iemand anders roept weer iets.
Dan hebben we voor middernacht deel 9 of zoiets.Het wordt enigszins inhoudsloos op deze manier. Het mag van mij wel iets langzamer en iets meer ingaan op wat de ander beweert.

Ik vind het vaak ook wel leuk om oude topics door te lezen, vanwege de botsingen tussen denkwijzen en de goede argumentatie. Maar als er 4 of 5 delen per dag doorgejaagd worden is dat geen doen natuurlijk.

[ Bericht 11% gewijzigd door Bart2002 op 02-05-2015 19:43:08 ]
pi_152214750
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 mei 2015 19:35 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Dan hebben we voor middernacht deel 9 of zoiets.Het wordt enigszins inhoudsloos op deze manier. Het mag van mij wel iets langzamer en iets meer ingaan op wat de ander beweert.
Zo gaat dat soms in een topic. Mensen hebben een bepaalde vrijheid.
Situatie is nu dat du_ke tegenover 5,6 andere users staat in verschillende discussielijntjes. Daardoor wordt het wat chaotisch en worden lijntjes soms niet voortgezet of afgemaakt.
I´m back.
  zaterdag 2 mei 2015 @ 20:29:06 #12
334494 Dance99Vv
Praise Bastet
pi_152215988
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 mei 2015 19:13 schreef 99.999 het volgende:
Betere oplossing laat mensen opleidingen doen van de winst, zodat ze echt een kans maken op de arbeidsmarkt. Nu bestaat er een belang bij de gemeente om de mensen in een uitkering te houden, want ze verdienen eraan. Afgezien nog even dat deze mensen dus meer geld verdienen met hun arbeid dan dat ze aan uitkering krijgen. De arbeid is van hun, ze leveren meer geld op dan ze kosten, dus de winst moet overgemaakt worden aan zij die de arbeid hebben geleverd.
Das een hele verandering van stellingname van je, wat ook erg belangrijk is , vraag aan die mensen wat ze willen, bepaal niet voor ze(een veel gemaakte fout) niet iedereen wil/kan een leven lang leren.
There is only one religion
  zaterdag 2 mei 2015 @ 22:39:23 #13
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_152219881
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 mei 2015 17:50 schreef EttovanBelgie het volgende:
Over 'persoonlijk' gesproken... 99.999 en consorten zijn behoorlijk 'persoonlijk' waar het de bijstandsgerechtigde betreft. Ze zijn óf te lui, óf dermate debiel dat ze de helpende hand [sic] van gemeente en reïntegratiebureau nodig hebben.
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 mei 2015 17:57 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Uiteraard zie je dat anders. Jammer dat de werkelijke reden voor het toejuichen van deze briljante aanpak steeds verhuld blijft in nietszeggende slogans.

Overigens, zoals ik al aangaf, zal de goede verstaander reeds meerdere keren hebben kunnen lezen wat jouw werkelijke agenda is.
Scherp gezien.

quote:
0s.gif Op zaterdag 2 mei 2015 19:35 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Het probleem is dat bepaalde mensen, waaronder 9, dat niet willen. Zij houden het liever bij oneliners dan dat ze een serieuze discussie voeren.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_152228258
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 mei 2015 20:29 schreef Dance99Vv het volgende:

[..]

Das een hele verandering van stellingname van je, wat ook erg belangrijk is , vraag aan die mensen wat ze willen, bepaal niet voor ze(een veel gemaakte fout) niet iedereen wil/kan een leven lang leren.
Oh, dit was de OP van een vorig deel. Ik heb dat niet geschreven.
pi_152228303
quote:
14s.gif Op zaterdag 2 mei 2015 22:39 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

[..]

Scherp gezien.

[..]

Het probleem is dat bepaalde mensen, waaronder 9, dat niet willen. Zij houden het liever bij oneliners dan dat ze een serieuze discussie voeren.
Bram, heb je je onderhand al serieus in het project en de uitvoerende organisatie verdiept? Immers, dan zou je weten dat ik juist op inhoud de discussie aan wil gaan waarbij de feiten de basis zouden moeten zijn. Daarom is het zo belangrijk om voorbij de ronkende krantenkoppen te kijken... Want je komt nu al heel lang niets verder dan persoonlijk geneuzel samen met je vriendje Etto. En daarmee zet je toch weer vooral jezelf voor schut.

Maar goed, als mensen opleiden, ondersteunen en begeleiden richting werk een grote schande is. Wat moet er dan wel gebeuren? Of is het voor jou zo dat mensen eenmaal in een uitkering daar maar eeuwig in moeten blijven zitten?
pi_152228370
quote:
Dat arbeidsbemiddeling en reïntegratie trajecten weinig zoden aan de dijk zetten betekent niet dat een opleiding volgen geen zin heeft natuurlijk. Die stropop maak jij er van.
pi_152228517
quote:
7s.gif Op zondag 3 mei 2015 10:01 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Dat arbeidsbemiddeling en reïntegratie trajecten weinig zoden aan de dijk zetten betekent niet dat een opleiding volgen geen zin heeft natuurlijk. Die stropop maak jij er van.
Opleiden maakt een belangrijk deel uit van de werkzaamheden van dat ISWI. Jij komt nooit verder dan boos doen over enveloppen vouwen terwijl ik ook het voorbeeld gaf dat binnen de reintegratietak van die club mensen worden opgeleid tot bv metaalbewerker. Maar je geeft keer op keer op keer aan dat dit allemaal niet werkt. Is het gericht op reintegratie, dan kan alles enkel contraproductief werken geef je steeds aan.

Of is het toch mogelijk om dingen, zoals opleidingen, te doen die de reintegratie helpen? Ondanks dat je blijft herhalen dat dit niet kan?

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 03-05-2015 10:15:32 ]
pi_152228676
quote:
10s.gif Op zondag 3 mei 2015 10:15 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Opleiden maakt een belangrijk deel uit van de werkzaamheden van dat ISWI. Jij komt nooit verder dan boos doen over enveloppen vouwen terwijl ik ook het voorbeeld gaf dat binnen de reintegratietak van die club mensen worden opgeleid tot bv metaalbewerker. Maar je geeft keer op keer op keer aan dat dit allemaal niet werkt. Is het gericht op reintegratie, dan kan alles enkel contraproductief werken geef je steeds aan.
quote:
Incentives, bemiddeling en instroomsubsidies laten het meest positieve beeld zien. Bij
deze instrumenten geeft een duidelijke meerderheid van de studies aan dat het betrokken
instrument een significant gunstig effect heeft op de kans op een reguliere baan.
Gesubsidieerde arbeid (dat wil zeggen “werkcreatie”, veelal in de collectieve sector)
komt het slechtst uit de bus. Bij dit instrument is het aantal studies in de meerderheid dat
geen effect vindt of tot de conclusie leidt dat het instrument contraproductief is.
pi_152228811
quote:
7s.gif Op zondag 3 mei 2015 10:28 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

[..]

En ISWI doet beiden, dat is het punt. Ze doen niet enkel aan mensen laten werken. Ze begeleiden, bemiddelen en leiden ook op.
pi_152229051
quote:
1s.gif Op zondag 3 mei 2015 10:40 schreef 99.999 het volgende:

[..]

En ISWI doet beiden, dat is het punt. Ze doen niet enkel aan mensen laten werken. Ze begeleiden, bemiddelen en leiden ook op.
Opleiden is vooral gunstig voor jongeren. Uit het jaarverslag valt bijzonder weinig op te maken; 18% stroomt door naar regulier werk. Of en in hoeverre dat door ISWI komt wordt niet duidelijk, alleen 5 man hebben dankzij het metaalproject een betaalde baan gekregen. Hoeveel jongeren ze hebben wordt eveneens niet duidelijk.

Daarnaast bestaat de meerderheid van de projecten die men heeft lopen wel uit gesubsidieerde arbeid. Contraproductief dus.
  zondag 3 mei 2015 @ 11:12:39 #21
334494 Dance99Vv
Praise Bastet
pi_152229144
quote:
1s.gif Op zondag 3 mei 2015 10:40 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Op papier ziet er allemaal prachtig uit, maar de praktijk faalt hopeloos. Dat ligt voor een deel niet aan de mensen die aan reintergratie deelnemen maar aan het ISWI. Dat blijkt ook uit het artikel.
Hier heb ik al een paar maal op gewezen waar je stoïcijns aan voorbijloopt en zelf met de ronkende krantenkoppen loopt te gooien.

De SP stelt vragen.

22-04-2015•Naar aanleiding van een aantal krantenartikelen in De Gelderlander van 17 april jongstleden, stelt de fractie van SP Oude IJsselstreek schriftelijke vragen aan het College van B&W over de werkervaringsplaatsen van het ISWI in Ulft en Dinxperlo.
Geacht College,
Naar aanleiding van een aantal artikelen in De Gelderlander van 17 april jongstleden heeft de SP-fractie een aantal vragen.
1.Zijn er in de werkervaringsplaatsen van het ISWI inwoners van gemeente Oude IJsselstreek werkzaam?
2.Zo ja, om hoeveel inwoners gaat het hier?
3.Zo ja, voor hoeveel uur per week zijn deze mensen daar werkzaam?
4.Zo ja, voor welke termijn worden deze mensen daar te werk gesteld?
5.Houdt de gemeente Oude IJsselstreek op enige wijze toezicht op de werkzaamheden en arbeidsomstandigheden in de werkervaringsplaatsen van het ISWI en worden de arbeidsomstandigheden getoetst aan Arbo-wetgeving?
6.De SP heeft als landelijk standpunt dat werken in ons land beloond dient te worden met een eerlijk salaris; minimaal het wettelijk minimum loon en geen bestaande, betaalde arbeid mag verdringen. Deelt u 7.deze mening?
Bent u bereid na te gaan of de werkzaamheden die in het kader van de werkervaringsplaatsen in Ulft en Dinxperlo worden uitgevoerd, passend zijn binnen de omschrijving van de wet en de antwoorden op Kamervragen, van minister Asscher d.d. 28 oktober 2013, waar het gaat om het onderscheid tussen een arbeidsplaats die valt onder de verplichting van loonbetaling en afdracht loonbelasting en sociale lasten èn een stageplaats?
Wij gaan er van uit dat u deze schriftelijke vragen op adequate wijze en binnen de gestelde termijn van 30 dagen aan ons zult beantwoorden.
De fractie van SP Oude IJsselstreek,
Voor deze,
H.J.M. Peters, fractievoorzitter.

http://oudeijsselstreek.s(...)jke-vragen-over-iswi

2de kamer

29-04-2015•Naar aanleiding van de onrust die ontstaan is rondom de leerwerkplaatsen van ISWI (sociale diensten gemeente Aalten en Oude IJsselstreek). Sadet Karabulut, SP-woordvoerder Sociale Zaken in de Tweede Kamer, stelt minister Asscher de volgende vragen:
Schriftelijke vragen van het lid Karabulut (SP) aan de staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid over het bericht dat ‘gemeenten een half miljoen verdienen aan dwangarbeid’
1.
Wat vindt u van het bericht dat de gemeenten Aalten en Oude IJsselstreek werklozen met behoud van uitkering soms jarenlang plastic bloemen laat vouwen in een fabriekshal? 1)
2.
Op welke wijze draagt het jarenlang verrichten van dezelfde onbeloonde productiewerkzaamheden volgens u bij aan het opbouwen van werkervaring en een terugkeer naar de arbeidsmarkt?
3.
Vindt u het wenselijk dat gemeenten jaarlijks een half miljoen verdienen door werkzoekenden dwangarbeid te laten verrichten? Zo ja, waarom? Zo nee, wat gaat u doen om deze praktijken te stoppen?
4.
Is er volgens u sprake van oneerlijke concurrentie en verdringing wanneer gemeenten betaald werk van bedrijven onbetaald en met steun aan desbetreffende bedrijven laten verrichten door werkzoekenden zonder loon, met behoud van uitkering?
5.
Vindt u dat in dit geval sprake is van regulier productiewerk? Zo ja, hoe verhoudt dit zich tot uw standpunt dat regulier productiewerk normaal betaald moet worden? Zo nee, waarom niet en wanneer zou wel volgens u wel sprake zijn van regulier productiewerk? 2)
6.
Deelt u de mening van gemeenten dat zij zich vanwege rijksbezuinigingen op re-integratie gedwongen zien mensen te laten werken zonder loon?
7.
Welke instrumenten kunt u inzetten om klachten over dwangarbeid, uitbuiting en werken zonder loon te laten onderzoeken en te doen stoppen?
http://oudeijsselstreek.s(...)-karabulut-over-iswi
  zondag 3 mei 2015 @ 11:23:30 #22
334494 Dance99Vv
Praise Bastet
pi_152229277
Antwoorden van Klijnsma op de vragen.
http://www.rijksoverheid.(...)iale-werkplaats.html

Veel wordt verwezen naar de gemeente, zoals toezicht en uitvoering.
Kastje muur
  zondag 3 mei 2015 @ 11:25:47 #23
334494 Dance99Vv
Praise Bastet
pi_152229317
quote:
7s.gif Op zondag 3 mei 2015 11:04 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Opleiden is vooral gunstig voor jongeren. Uit het jaarverslag valt bijzonder weinig op te maken; 18% stroomt door naar regulier werk. Of en in hoeverre dat door ISWI komt wordt niet duidelijk, alleen 5 man hebben dankzij het metaalproject een betaalde baan gekregen. Hoeveel jongeren ze hebben wordt eveneens niet duidelijk.

Daarnaast bestaat de meerderheid van de projecten die men heeft lopen wel uit gesubsidieerde arbeid. Contraproductief dus.
Jongeren worden veelal de studiefinanciering ingeduwd, op die manier hoeft de gemeente niet voor ze te zorgen. Is zo'n beetje standaard beleid
pi_152229409
quote:
0s.gif Op zondag 3 mei 2015 11:25 schreef Dance99Vv het volgende:

[..]

Jongeren worden veelal de studiefinanciering ingeduwd, op die manier hoeft de gemeente niet voor ze te zorgen. Is zo'n beetje standaard beleid
Precies.
  zondag 3 mei 2015 @ 11:45:55 #25
255257 Flow3r
Forever in my life O(+>
pi_152229618
Ik denk dat het heel makkelijk te testen is of die langdurige bijstandstrekkers ' luie uitvreters ' zijn.
Zorg dat hun werk 2000 netto per maand betaalt, ook al is het bloemen vouwen, kijk het een tijdje aan en zie dan wie er niet op komt dagen.
Ik denk dat velen met plezier gaan werken. Maar van ergens schoonmaken voor 800 in de maand wordt niemand blij.

Ben daar wel benieuwd naar eigenlijk, maar zo'n test past vast niet in het plaatje
  zondag 3 mei 2015 @ 11:47:50 #26
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_152229657
Dat is de perversiteit. De hele maatschappij is ingericht op het hebben van kapitaal, niet zo zeer van werk.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  zondag 3 mei 2015 @ 11:48:42 #27
255257 Flow3r
Forever in my life O(+>
pi_152229666
quote:
0s.gif Op zondag 3 mei 2015 11:47 schreef EttovanBelgie het volgende:
Dat is de perversiteit. De hele maatschappij is ingericht op het hebben van kapitaal, niet zo zeer van werk.
Maar als je word uitgebuit door de werkgever of gemeente verlies je de motivatie, laat er dan maar goed geld tegenover staan, zijn ze meteen niet lui meer.

Pleur al die ambtenaren er uit en betaal goed voor bloemen vouwen w/
  zondag 3 mei 2015 @ 11:49:54 #28
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_152229685
quote:
0s.gif Op zondag 3 mei 2015 11:48 schreef Flow3r het volgende:

[..]

Maar als je word uitgebuit door de werkgever of gemeente verlies je de motivatie, laat er dan maar goed geld tegenover staan, zijn ze meteen niet lui meer
Dat bedoel ik... Het gaat al lang niet meer over of je daadwerkelijk werkt, het gaat erom dat je op wat voor manier dan ook kapitaal genoeg hebt.

De hele sociale zekerheid wordt uitgehold, maar toch wordt er verwacht dat mensen voor een appel en een ei aan het werk gaan.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  zondag 3 mei 2015 @ 11:50:35 #29
334494 Dance99Vv
Praise Bastet
pi_152229693
quote:
0s.gif Op zondag 3 mei 2015 11:48 schreef Flow3r het volgende:

[..]

Maar als je word uitgebuit door de werkgever of gemeente verlies je de motivatie, laat er dan maar goed geld tegenover staan, zijn ze meteen niet lui meer
Er was ooit een regeling dat je met werken al was het partime wat mocht houden (iets met een maximum van 150 euro p/mnd), die regeling is afgeschaft.
  zondag 3 mei 2015 @ 11:51:22 #30
255257 Flow3r
Forever in my life O(+>
pi_152229708
quote:
0s.gif Op zondag 3 mei 2015 11:49 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Dat bedoel ik... Het gaat al lang niet meer over of je daadwerkelijk werkt, het gaat erom dat je op wat voor manier dan ook kapitaal genoeg hebt.

De hele sociale zekerheid wordt uitgehold, maar toch wordt er verwacht dat mensen voor een appel en een ei aan het werk gaan.
En dat gaan ze niet, logisch eigenlijk, en dus gaat de gemeente ze dwingen, maar kom dan niet met lulverhalen a la meneer 99 :') 99.999

quote:
0s.gif Op zondag 3 mei 2015 11:50 schreef Dance99Vv het volgende:

[..]

Er was ooit een regeling dat je met werken al was het partime wat mocht houden (iets met een maximum van 150 euro p/mnd), die regeling is afgeschaft.
Die 150 extra gaat naar de NSB ambtenaar
  zondag 3 mei 2015 @ 11:51:59 #31
334494 Dance99Vv
Praise Bastet
pi_152229723
quote:
0s.gif Op zondag 3 mei 2015 11:51 schreef Flow3r het volgende:

[..]

En dat gaan ze niet, logisch eigenlijk, en dus gaat de gemeente ze dwingen, maar kom dan niet met lulverhalen a la meneer 99 :')
:@
  zondag 3 mei 2015 @ 11:52:42 #32
255257 Flow3r
Forever in my life O(+>
pi_152229739
quote:
0s.gif Op zondag 3 mei 2015 11:51 schreef Dance99Vv het volgende:

[..]

:@
Andere meneer 99 :D

ik bedoel : 99.999
  zondag 3 mei 2015 @ 11:54:02 #33
334494 Dance99Vv
Praise Bastet
pi_152229770
quote:
0s.gif Op zondag 3 mei 2015 11:52 schreef Flow3r het volgende:

[..]

Andere meneer 99 :D

ik bedoel : 99.999
:)
  zondag 3 mei 2015 @ 11:56:10 #34
334494 Dance99Vv
Praise Bastet
pi_152229823
quote:
0s.gif Op zondag 3 mei 2015 11:51 schreef Flow3r het volgende:
Die 150 extra gaat naar de NSB ambtenaar
nu wel ja , niet naar de ambtenaar maar de gemeentekas.
Maar het maakt het niet aantrekkelijk om dan wat te werken, je kunt dan beter blijven bankhangen
In het jaarverslag 2013 van iswi stond een toename op verzuim vanwege financiën
  zondag 3 mei 2015 @ 12:44:40 #35
334494 Dance99Vv
Praise Bastet
pi_152230712
Raadsmededeling Aalten m.b.t. de casus

http://www.progressieve-p(...)rvaringsplaatsen.pdf

Raadsmededeling - Openbaar
Nummer : 65/2015
Datum : 21 april 2015
B&W datum : 21 april 2015
Beh. ambtenaar : J. Straaman
Portefeuillehouder : H. Wiltink
Onderwerp : Beantwoording vragen PP over werkervaringsplaatsen
Aanleiding
Vragen van de Progressieve Partij over werkervaringsplaatsen.
Inhoud mededeling
Re-integratieverordening
Op 21 oktober 2014 heeft de gemeenteraad de Re-integratieverordening Participatiewet
aangenomen die is ingegaan op 1 januari 2015. In deze re-integratieverordening staat een aantal
“instrumenten” opgenomen die ingezet kunnen worden om mensen met een bijstandsuitkering weer
aan het werk te krijgen. Tevens zijn voorwaarden opgenomen.
De voorwaarden die de raad gesteld heeft aan werkervaringsplaatsen zijn:
-Het doel van een werkervaringplaats is het opdoen van werkervaring, het leren functioneren in een
arbeidsrelatie of het behouden van arbeidsritme.
-Het college plaatst de persoon uitsluitend als hierdoor de concurrentieverhoudingen niet
onverantwoord worden beïnvloed en er geen verdringing van betaalde arbeid plaatsvindt.
-In een schriftelijke overeenkomst wordt in ieder geval vastgelegd:
a. het doel van de werkervaringplaats, en
b. de wijze waarop de begeleiding plaatsvindt.
Dit leidt tot de volgende vragen.
m.b.t. de positie van cliënten:
1. Hoeveel cliënten uit Aalten zijn per 1-4-2015 geplaatst op een werkervaringsplaats .
Antwoord: 56
2. Hoeveel daarvan zijn geplaatst bij de ISWI Leerwerkcentrum Ulft of Dinxperlo?
Antwoord: In totaal werken er 53 in het leerwerkcentrum, 3 in Ulft en 50 in Dinxperlo.
3. Hoeveel cliënten hebben een werkervaringsplaats buiten de leerwerkcentra van ISWI.
Antwoord: 3
4. Hebben al deze cliënten een schriftelijke overeenkomst met ISWI met daarin het doel van de
werkervaringsplaats en de wijze waarop de begeleiding plaatsvindt.
Antwoord: Aan elk re-integratietraject ligt een trajectplan ten grondslag. 16l mensen hebben een
aanstelling bij het ISWI. Voor zover zij buiten het LWC zijn geplaatst ligt daar een
detacheringsovereenkomst aan ten grondslag.
5. Wat is de omvang (in uren per week) van deze overeenkomst?
Antwoord: De uren worden individueel bepaald aan de hand van de persoonlijke
omstandigheden van de uitkeringsgerechtigde en in gezamenlijkheid met de
uitkeringsgerechtigde vastgesteld en vastgelegd in het plan van aanpak. De omvang is
maximaal 32 uur.
6. Worden additionele kosten voor de cliënt vergoed?
Antwoord: Additionele kosten, zoals de reiskosten worden vergoed. Benodigde kleding, zoals
werkschoenen, jassen etc. worden vergoed. Daarnaast ontvangen uitkeringsgerechtigden die in
een werktraject zitten een forfaitair bedrag van ¤ 10,- per maand voor sollicitatiekosten.
Daarnaast kent het ISWI een stimuleringsregeling voor mensen die werken met behoud van
uitkering.
7. Kunt u een voorbeeld van een dergelijke overeenkomst ter inzage leggen.
Antwoord. Deze is bijgevoegd als bijlage.
8. Heeft het College beleidsregels vastgesteld waarin de maximale duur van deze
werkervaringsplaats is opgenomen.
Antwoord. De verantwoordelijkheid voor de re-integratie van de doelgroepen Participatiewet is
overgedragen aan het ISWI. Uit navraag bij het ISWI blijkt dat de maximale duur van een
ervaringsplaats op individuele gronden worden vastgesteld (maatwerk). Daarbij is een
belangrijke rol toegekend aan de consulent werk. Deze laat zich, indien noodzakelijk, adviseren
door een arbeidsdeskundige.
9. Zo ja, voor welke maximumtermijn kan dan een werkervaringsplaats ingezet worden; zo nee, wilt
u deze beleidsregels dan opstellen gebaseerd op maximaal 6 maanden?
Antwoord. Het opstellen van beleidsregels behoort tot de bevoegdheid van het ISWI, zie ons
antwoord bij vraag 8.
m.b.t. de aard van de werkzaamheden:
1. Welke werkzaamheden worden in de leerwerkcentra verricht?
Antwoord: Naast het oppotten en modelleren van kunstplanten wordt er voor verschillende
opdrachtgevers inpakwerkzaamheden en licht montage werk verricht.
2. Wie is de opdrachtgever voor deze werkzaamheden? Antwoord: Het opdrachtgeverschap ligt bij
het ISWI. Wie zijn de klanten van de leerwerkcentra? Antwoord: Het ISWI heeft 5 verschillende
klanten uit diverse branches. Liggen er leveringscontracten ten grondslag aan de opdrachten?
Antwoord: Met 1 klant is er een contract afgesloten. Met de overige klanten worden per
opdracht afspraken gemaakt.
3. Hoe heeft het college gecontroleerd of de concurrentieverhoudingen niet onverantwoord
worden beïnvloed?
Antwoord: De verantwoordelijkheid voor de uitvoering van de Participatiewet ligt bij het bestuur
van het ISWI, zie ons antwoord hiervoor bij vraag 8. Uit navraag bij het ISWI blijkt dat zij zich
niet kunnen meten met een regulier bedrijf. Er zijn veel schommelingen in het bestand,
waardoor er geen constante kwantiteit en kwaliteit is. De klanten van het ISWI weten dat en
houden daar rekening mee. De gunfactor heeft meer te maken met de betrokkenheid van de
ondernemer bij de doelgroep en is niet enkel ingegeven vanuit een commercieel belang. De
doelgroep heeft een steuntje in de rug nodig en is daarbij afhankelijk van ondernemers die wat
meer geduld hebben. Om deze reden zijn wij van mening dat de concurrentieverhoudingen niet
onverantwoord worden beïnvloed. Wat verstaat het college onder “niet onverantwoord”?
Antwoord: Zie hiervoor.
4. Hoe heeft het college vastgesteld dat er geen verdringing van arbeid plaats vindt (ook niet bijv.
voor de SW-sector)?
Antwoord: Er wordt intensief samengewerkt met de SW-sector.
5. Kan het college een beschrijving geven van de in het Gelderlander- artikel genoemde opdracht
“zijdebloemen modelleren”? Waaruit bestaan de werkzaamheden? Om hoeveel
productiewaarde gaat het? Wat is de relatie met werkervaring, werken in een arbeidsrelatie
en/of behoud van arbeidsritme. Wie is de opdrachtgever? Wat zijn de doorberekende kosten
van het leerwerkcentrum per eenheid product? Welke instrumenten van de Participatiewet
worden hier ingezet? Betreft het hier ook en/of uitsluitend het instrument “werkervaringsplaats”?
Antwoord: De werkzaamheden met betrekking tot de bloemen zijn divers. Bloempotten worden
gevuld en bloemen worden op kleur in potten gezet. In verband met het volume van de
producten en om logistieke redenen zijn de activiteiten verplaatst naar Dinxperlo waar het ISWI
ruimte huurt. Het uitgangspunt is echter hetzelfde gebleven, namelijk het bieden van een zo
regulier mogelijke arbeidsplek waar vaardigheden kunnen worden opgedaan die noodzakelijk
zijn om regulier aan het werk te gaan. Voor de ene persoon kan het daarbij gaan om
arbeidsgewenning, terwijl bij een ander persoon het behouden van arbeidsritme centraal staat
of opdoen van werknemersvaardigheden. Soms speelt ook het handhavingaspect een rol.
Binnen alle projecten wordt ruimte geboden om te solliciteren en vinden er individuele
voortgangsgesprekken plaats. Daarnaast worden mensen door de arbeidsbemiddelaars van
het ISWI voorgesteld bij bedrijven in de regio. Door het ISWI worden intern sollicitatie- en
computertrainingen georganiseerd. Tot eind vorig jaar kon ook wekelijks doorlopend worden
deelgenomen aan de cursus Nederlands op de werkvloer. Deze cursus wordt nu regionaal
georganiseerd in Winterswijk en Doetinchem. De mensen op wie dat van toepassing is, worden
geadviseerd en gestimuleerd om aan de trainingen/cursussen deel te nemen. Daarnaast
worden met enige regelmaat op de persoon afgestemde vakopleidingen ingekocht, bijvoorbeeld
een cursus lassen of het heftruckcertificaat. Binnen het ISWI worden de kosten en opbrengsten
van de projecten niet afzonderlijk geregistreerd. In het totaal werd in 2014 ¤ 530.000,- aan
extra inkomsten uit de projecten gegenereerd. Mede daardoor kon het programma “reintegratie”
budgetneutraal worden uitgevoerd.
6. Hoe zijn de werkomstandigheden binnen dit project/leerwerkcentrum geregeld, wie is
verantwoordelijk en voldoen de werkzaamheden en –omstandigheden aan normaal te stellen
eisen zoals ook aan bedrijven worden gesteld in het kader van de Arbo-wetgeving.
Antwoord: De werkomstandigheden verschillen niet van een ander willekeurig bedrijf. Op de
werkvloer worden mensen begeleid door werkleiders die onder de directe verantwoording
vallen van een bedrijfsleider. Op de werkvloer is ook altijd een consulent aanwezig. De
coördinatiefunctie ligt bij de controller van het ISWI.
7. Welke andere activiteiten worden tijdens de werkervaringperiode in het leer- werkcentrum of
daarbuiten aangeboden in welke frequentie en intensiteit? (bijv. sollicitatietraining)
Antwoord. Zie ons antwoord onder 5.
Verordening Tegenprestatie
Op 21 oktober heeft de Raad de Verordening Tegenprestatie aangenomen. Onder tegenprestatie
wordt verstaan “het naar vermogen verrichten van door het college opgedragen onbeloonde
maatschappelijk nuttige werkzaamheden, die worden verricht naast of in aanvulling op reguliere
arbeid en die niet leiden tot verdringing op de arbeidsmarkt.”
Nadere voorwaarden: de activiteiten zijn niet gericht op toeleiding naar de arbeidsmarkt;
ze zijn niet bedoeld als re-integratie-instrument; ze worden verricht naast of in aanvulling op
reguliere arbeid in de organisatie waarin ze worden verricht; en leiden niet tot verdringing.
Een verplichting tot tegenprestatie wordt opgelegd voor maximaal 6 weken en maximaal 8 uur per
week.
pi_152231346
quote:
0s.gif Op zondag 3 mei 2015 11:45 schreef Flow3r het volgende:
Ik denk dat het heel makkelijk te testen is of die langdurige bijstandstrekkers ' luie uitvreters ' zijn.
Zorg dat hun werk 2000 netto per maand betaalt, ook al is het bloemen vouwen, kijk het een tijdje aan en zie dan wie er niet op komt dagen.
Ik denk dat velen met plezier gaan werken. Maar van ergens schoonmaken voor 800 in de maand wordt niemand blij.

Ben daar wel benieuwd naar eigenlijk, maar zo'n test past vast niet in het plaatje
Gewaagde stelling hoor, dat mensen gaan werken voor een heel erg goed salaris.
  zondag 3 mei 2015 @ 13:19:11 #37
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_152231364
Misschien moeten we het minimumloon gewoon 2000 euro maken.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  zondag 3 mei 2015 @ 13:27:37 #38
334494 Dance99Vv
Praise Bastet
pi_152231531
quote:
0s.gif Op zondag 3 mei 2015 13:19 schreef Janneke141 het volgende:
:9~
  zondag 3 mei 2015 @ 13:28:05 #39
255257 Flow3r
Forever in my life O(+>
pi_152231539
quote:
Jij had zo'n waardering voor al die gastarbeiders die hier het vuile werk kwamen opknappen toch?
Die waren niet gekomen als er niet tig keer het salaris van het thuisland tegenover gestaan had denk ik.
Zou jij graag gaan werken voor een uitkering ?

Geld maakt veel goed, zelfs luiheid :')
pi_152231545
quote:
2? 3000! En de kosten belasten we door aan die vieze smerige werkgevers :r
pi_152231575
quote:
Het doel van een werkervaringplaats is het opdoen van werkervaring, het leren functioneren in een arbeidsrelatie of het behouden van arbeidsritme.
Het is toch om te janken, elke schoolverlater leert dat vanzelf maar deze mensen moeten dat leren. Gewoon een excuus om gratis werknemers aan het werk te hebben.
  zondag 3 mei 2015 @ 13:33:13 #42
255257 Flow3r
Forever in my life O(+>
pi_152231658
quote:
1s.gif Op zondag 3 mei 2015 13:28 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Voor de lol eens de boel omdraaien: jij en Janneke werken voor een uitkering, de luie uitvreters 3k per maand geven.
Ik ben voor zo'n test, wat jij? w/
  zondag 3 mei 2015 @ 13:33:24 #43
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_152231665
quote:
1s.gif Op zondag 3 mei 2015 13:28 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Chargeren zei je?
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  zondag 3 mei 2015 @ 13:34:54 #44
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_152231693
quote:
10s.gif Op zondag 3 mei 2015 13:33 schreef Flow3r het volgende:

[..]

Voor de lol eens de boel omdraaien: jij en Janneke werken voor een uitkering, de luie uitvreters 3k per maand geven.
Scorpie en Janneke zijn de übermenschen van deze tijd. Hebben alles, maar dan ook alles, helemaal zelf gedaan, daar is geen maatschappij, ander volk, geluk, toeval of genen bij komen kijken. Helemaal zelf gedaan.

Knap hoor.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  zondag 3 mei 2015 @ 13:35:27 #45
346939 Janneke141
pi_152231705
quote:

[..]

Misschien is het leuker om te testen of luie uitvreters het een maand volhouden om te werken.

En voordat ik dit weer over me heen krijg: ik beweer nergens dat iedereen in de bijstand een luie uitvreter is. Ik neem alleen jouw terminologie over.
  zondag 3 mei 2015 @ 13:36:27 #46
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_152231722
Interessante discussie... een bijstandsmoeder is zeg maar de hele dag 'aan het werk'... Met opvoeden en zo. Is die nu rendabel of niet?
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  zondag 3 mei 2015 @ 13:36:47 #47
255257 Flow3r
Forever in my life O(+>
pi_152231730
quote:
0s.gif Op zondag 3 mei 2015 13:34 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Scorpie en Janneke zijn de übermenschen van deze tijd. Hebben alles, maar dan ook alles, helemaal zelf gedaan, daar is geen maatschappij, ander volk, geluk, toeval of genen bij komen kijken. Helemaal zelf gedaan.

Knap hoor.
Tot het moment dat ze zelf de sigaar zijn en bloemen mogen gaan vouwen oO<

quote:
0s.gif Op zondag 3 mei 2015 13:36 schreef EttovanBelgie het volgende:
Interessante discussie... een bijstandsmoeder is zeg maar de hele dag 'aan het werk'... Met opvoeden en zo. Is die nu rendabel of niet?
Niet natuurlijk, want geen salaris
  zondag 3 mei 2015 @ 13:38:46 #48
346939 Janneke141
pi_152231771
quote:
Ze is in ieder geval productief.
  zondag 3 mei 2015 @ 13:38:59 #49
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_152231774
quote:
0s.gif Op zondag 3 mei 2015 13:29 schreef Wespensteek het volgende:

[..]

Het is toch om te janken, elke schoolverlater leert dat vanzelf maar deze mensen moeten dat leren. Gewoon een excuus om gratis werknemers aan het werk te hebben.
Dat en de bestaansreden voor een scala aan dubieuze commerciële reïntegratiebureaus.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  zondag 3 mei 2015 @ 13:39:47 #50
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_152231793
quote:
0s.gif Op zondag 3 mei 2015 13:38 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Oei... en bejaarden? Zijn die nog wel productief? En gehandicapten?

Wellicht is er nog een fabriekshal vrij om deze uitvreters te laten participeren.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  zondag 3 mei 2015 @ 13:40:30 #51
334494 Dance99Vv
Praise Bastet
pi_152231807
quote:
Wel, als je dagelijks opstaat om 7 uur om kinderen te kleden ,voeden, naar school brengen, boodschappendoen, wassen poetsen om 12 uur weer kinderen halen lunch verzorgen half 2 weer naar school , even facebooken,vdrie uur weer halen, avondeten koken ,de afwas , het nieuws kijken ,dan kindertjes weer naar bed, ja dan ben je echt lui en onrendabel :Y
  zondag 3 mei 2015 @ 13:41:17 #52
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_152231822
quote:
0s.gif Op zondag 3 mei 2015 13:40 schreef Dance99Vv het volgende:

[..]

Wel, als je dagelijks opstaat om 7 uur om kinderen te kleden ,voeden, naar school brengen, boodschappendoen, wassen poetsen om 12 uur weer kinderen halen lunch verzorgen half 2 weer naar school , even facebooken,vdrie uur weer halen, avondeten koken ,de afwas , het nieuws kijken ,dan kindertjes weer naar bed, ja dan ben je echt lui en onrendabel :Y
Dat dit kan in Nederland... acuut afvoeren naar een fabriekshal om bloemen te vouwen.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_152231827
quote:

[..]

Kan je nog groter op je voorhoofd zetten dat je gedreven bent door pure afgunst?
  zondag 3 mei 2015 @ 13:42:06 #54
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_152231846
quote:
10s.gif Op zondag 3 mei 2015 13:41 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Kan je nog groter op je voorhoofd zetten dat je gedreven bent door pure afgunst?
Word ook ik gedreven door afgunst, Alwijze Scorpie?
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  zondag 3 mei 2015 @ 13:42:26 #55
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_152231854
quote:
0s.gif Op zondag 3 mei 2015 13:40 schreef Dance99Vv het volgende:

[..]

Vergeet niet het stofzuigen, dweilen, poetsen, wassen, strijken en het huis een beetje leuk inrichten.
Het is een gemakkelijk te beantwoorden vraag, de bijstandsmoeder is rendabel. Hoe we het vroeger deden, 1 die werkt en 1 die thuisblijft voor de kinderen, was zo gek nog niet. Al kan je natuurlijk wel een paar uur werken terwijl de kinderen op school zitten, als er een werkgever is die hieraan wil meewerken.
#NoDAPL
  zondag 3 mei 2015 @ 13:42:37 #56
346939 Janneke141
pi_152231855
quote:
0s.gif Op zondag 3 mei 2015 13:39 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Wellicht is er nog een fabriekshal vrij om deze uitvreters te laten participeren.
Wil jij er eens mee ophouden om allerlei standpunten op mij te projecteren. Ik heb al herhaaldelijk bepleit om een scheiding in het bijstandsregime te maken tussen de mensen die niet kunnen en de mensen die niet willen. Bejaarden en veel gehandicapten kunnen niet en hoeven dus ook niet. Een sollicitatieplicht voor bijstandsmoeders met kleine kinderen hoeft er voor mij ook niet te zijn (levert meer problemen op dan het oplost) op voorwaarde dat de moeder 9 maanden voor de geboorte nog werk had.
  zondag 3 mei 2015 @ 13:43:43 #57
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_152231867
quote:
0s.gif Op zondag 3 mei 2015 13:42 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Wil jij er eens mee ophouden om allerlei standpunten op mij te projecteren. Ik al herhaaldelijk bepleit om een scheiding in het bijstandsregime te maken tussen de mensen die niet kunnen en de mensen die niet willen. Bejaarden en veel gehandicapten kunnen niet en hoeven dus ook niet. Een sollicitatieplicht voor bijstandsmoeders met kleine kinderen hoeft er voor mij ook niet te zijn (levert meer problemen op dan het oplost) op voorwaarde dat de moeder 9 maanden voor de geboorte nog werk had.
Dat valt dan weer mee.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  zondag 3 mei 2015 @ 13:44:01 #58
334494 Dance99Vv
Praise Bastet
pi_152231871
quote:
0s.gif Op zondag 3 mei 2015 13:42 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Vergeet niet het stofzuigen, dweilen, poetsen, wassen, strijken en het huis een beetje leuk inrichten.
Het is een gemakkelijk te beantwoorden vraag, de bijstandsmoeder is rendabel.
was teveel tekst, maar ja dat ook.
En maar zeggen dat die geen ritme heeft, arbeidservaring mist
pi_152231876
quote:
0s.gif Op zondag 3 mei 2015 13:42 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Word ook ik gedreven door afgunst, Alwijze Scorpie?
Bij jou hou ik het op een mix van waanideeën over rijkeren en minder bedeelden.
pi_152231886
quote:
0s.gif Op zondag 3 mei 2015 13:43 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Dat valt dan weer mee.
Iets minder uit je duim zuigen en je hebt zowaar een interessant gesprek. Heb je er iets van geleerd ettotje?
  zondag 3 mei 2015 @ 13:45:23 #61
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_152231897
quote:
14s.gif Op zondag 3 mei 2015 13:44 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Bij jou hou ik het op een mix van waanideeën over rijkeren en minder bedeelden.
Psychose of zo?

Er zit inderdaad een pessimisme en angst in, absoluut... je zult overgeleverd zijn aan de barmhartigheid van de rendabiliteitsfetisjisten hier. Dan nog liever het kanaal in, met een loei van een steen.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  zondag 3 mei 2015 @ 13:45:31 #62
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_152231899
quote:
0s.gif Op zondag 3 mei 2015 13:39 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Gelukkig kan de samenleving het prima opvangen als er een paar gehandicapten niet productief zijn en die bejaarden voor hun eigen oude dag sparen, niet 1 op 1 maar alle bejaarden tesamen voor de oude dag van hen allemaal in plaats van het egoïstisch omslagstelsel wat werd gehanteerd.

quote:
Zeg dat nu niet! Als de VVD66 dat leest... ;)
#NoDAPL
pi_152231916
quote:
0s.gif Op zondag 3 mei 2015 13:34 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Knap hoor.
Je hebt geen idee waar ik vandaan kom of wat ik bereikt heb. de waarheid is ironisch :D
  zondag 3 mei 2015 @ 13:46:28 #64
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_152231919
quote:

[..]

Wil jij er eens mee ophouden om allerlei standpunten op mij te projecteren. Ik heb al herhaaldelijk bepleit om een scheiding in het bijstandsregime te maken tussen de mensen die niet kunnen en de mensen die niet willen. Bejaarden en veel gehandicapten kunnen niet en hoeven dus ook niet. Een sollicitatieplicht voor bijstandsmoeders met kleine kinderen hoeft er voor mij ook niet te zijn (levert meer problemen op dan het oplost) op voorwaarde dat de moeder 9 maanden voor de geboorte nog werk had.
Dat valt dan nog mee.
#NoDAPL
  zondag 3 mei 2015 @ 13:46:39 #65
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_152231927
quote:
10s.gif Op zondag 3 mei 2015 13:46 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Je hebt geen idee waar ik vandaan kom of wat ik bereikt heb. de waarheid is ironisch :D
Idem...
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_152231936
quote:
0s.gif Op zondag 3 mei 2015 13:45 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Psychose of zo?

Er zit inderdaad een pessimisme en angst in, absoluut... je zult overgeleverd zijn aan de barmhartigheid van de rendabiliteitsfetisjisten hier. Dan nog liever het kanaal in, met een loei van een steen.
Wat houdt je tegen ? Je hoeft het niet af te laten hangen van anderen hoor, je mag nu alvast beginnen als je het zo erg inziet allemaal.
  zondag 3 mei 2015 @ 13:47:29 #67
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_152231939
"U kunt nog prima participeren, meneer!"

- "Maar... maar... ik ben een skelet. Letterlijk! Ik ben een SKELET!"

"Dan kunt u prima te werk in het biologielokaal. VOLGENDE!"
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  zondag 3 mei 2015 @ 13:47:53 #68
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_152231944
quote:
10s.gif Op zondag 3 mei 2015 13:47 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Wat houdt je tegen ? Je hoeft het niet af te laten hangen van anderen hoor, je mag nu alvast beginnen als je het zo erg inziet allemaal.
Bedankt voor het bevestigen van mijn vermoedens.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_152231945
quote:
10s.gif Op zondag 3 mei 2015 13:47 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Jij ging toch ook de bijstand in omdat afgunst?
pi_152231946
quote:
0s.gif Op zondag 3 mei 2015 13:46 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Idem...
Zie je mij iets vertellen over jouw positie in de maatschappij dan? Nee he. Iets minder gek doen dus, brengt je veel verder.
  zondag 3 mei 2015 @ 13:48:01 #71
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_152231949
quote:
10s.gif Op zondag 3 mei 2015 13:46 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Je hebt geen idee waar ik vandaan kom of wat ik bereikt heb
Hij weet echter wel dat elke Nederlander niets bereikt zonder flink veel gebruik te maken van wat de maatschappij biedt. Dat begint al als je naar de kleuterschool gaat en de wegen gebruikt om op je bestemming te geraken. ;)
#NoDAPL
  zondag 3 mei 2015 @ 13:48:28 #72
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_152231954
quote:
1s.gif Op zondag 3 mei 2015 13:48 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Zie je mij iets vertellen over jouw positie in de maatschappij dan? Nee he. Iets minder gek doen dus, brengt je veel verder.
Kennelijk is die positie ergens op de bodem van het kanaal.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_152231958
quote:
7s.gif Op zondag 3 mei 2015 13:47 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Jij ging toch ook de bijstand in omdat afgunst?
Als er 3k netto te halen valt ja. Jij niet ? Oh nee jij was zo hypocriet om dat te ontkennen.
  zondag 3 mei 2015 @ 13:49:00 #74
346939 Janneke141
pi_152231961
quote:
0s.gif Op zondag 3 mei 2015 13:46 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Dat valt dan nog mee.
Ik heb die scheiding al veel vaker gemaakt, echt iets nieuws vertel ik nu ook weer niet. Ik bepleit met grote regelmaat dat je de maatschappij niet verantwoordelijk kan houden voor gevolgen van jouw eigen keuzes. Invalide raken is zelden een keuze, en dan moet je kunnen rekenen op steun.
pi_152231967
quote:
0s.gif Op zondag 3 mei 2015 13:48 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Kennelijk is die positie ergens op de bodem van het kanaal.
Dat zijn toch echt je eigen woorden _O-
pi_152231975
quote:
14s.gif Op zondag 3 mei 2015 13:48 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Als er 3k netto te halen valt ja. Jij niet ? Oh nee jij was zo hypocriet om dat te ontkennen.
De bijstand en 3k. Right.
  zondag 3 mei 2015 @ 13:51:23 #77
346939 Janneke141
pi_152231992
quote:
1s.gif Op zondag 3 mei 2015 13:49 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

De bijstand en 3k. Right.
Was het plannetje van Flow3r. Ik moet een maand gaan werken voor bijstandstarief, en de bijstandsharries op de bank krijgen dan 3000 euro (want dat schijnt mijn loon te zijn, ofzo?).
pi_152232010
quote:

[..]

Wil jij er eens mee ophouden om allerlei standpunten op mij te projecteren. Ik heb al herhaaldelijk bepleit om een scheiding in het bijstandsregime te maken tussen de mensen die niet kunnen en de mensen die niet willen.
Kunnen in de zin van een baan aangeboden krijgen? Waarom zouden ze dan nog bijstand nodig hebben? Niet willen in de zin van een baan aangeboden krijgen maar die weigeren?
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_152232012
quote:
0s.gif Op zondag 3 mei 2015 13:51 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Was het plannetje van Flow3r. Ik moet een maand gaan werken voor bijstandstarief, en de bijstandsharries op de bank krijgen dan 3000 euro (want dat schijnt mijn loon te zijn, ofzo?).
Scorpie heeft wel eens eerder in andere topics aangegeven de bijstand in te gaan.
  zondag 3 mei 2015 @ 13:53:12 #80
334494 Dance99Vv
Praise Bastet
pi_152232032
Komop he , graag weer inhoudelijk, dat gezever over elkaar schiet niet op
  zondag 3 mei 2015 @ 13:53:28 #81
309164 Woelwater
oranje-blanje-bleu
pi_152232037
quote:
0s.gif Op zondag 3 mei 2015 13:38 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

En een uitkeringstrekker die zijn huishouden doet niet? :')
pi_152232086
quote:
14s.gif Op zondag 3 mei 2015 13:52 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Scorpie heeft wel eens eerder in andere topics aangegeven de bijstand in te gaan.
6 maanden geleden inderdaad, als de bijstand 3k netto was.
Maar dat laatste stukje was je 'vergeten' denk ik.
pi_152232166
quote:
10s.gif Op zondag 3 mei 2015 13:55 schreef Scorpie het volgende:

[..]

6 maanden geleden inderdaad, als de bijstand 3k netto was.
Maar dat laatste stukje was je 'vergeten' denk ik.
Dat stukje verzin je er zelf bij.
pi_152232201
quote:
14s.gif Op zondag 3 mei 2015 14:00 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Dat stukje verzin je er zelf bij.
Right. Ik zou mijn baan opgeven om de bijstand in te gaan. Aangezien je het zo goed weet allemaal kan je me vast nog vertellen welke reden ik gaf daarvoor.
  zondag 3 mei 2015 @ 14:02:25 #85
346939 Janneke141
pi_152232218
quote:
0s.gif Op zondag 3 mei 2015 13:52 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Kunnen in de zin van een baan aangeboden krijgen? Waarom zouden ze dan nog bijstand nodig hebben? Niet willen in de zin van een baan aangeboden krijgen maar die weigeren?
Kunnen in de zin van "niet gehinderd door fysieke of andere ongemakken die het moeilijk of onmogelijk maken om deel te nemen aan het arbeidsproces".
pi_152232249
quote:
10s.gif Op zondag 3 mei 2015 14:01 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Right. Ik zou mijn baan opgeven om de bijstand in te gaan. Aangezien je het zo goed weet allemaal kan je me vast nog vertellen welke reden ik gaf daarvoor.
Afgunst.
pi_152232250
quote:
0s.gif Op zondag 3 mei 2015 14:02 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Kunnen in de zin van "niet gehinderd door fysieke of andere ongemakken die het moeilijk of onmogelijk maken om deel te nemen aan het arbeidsproces".
En andere zaken die dat onmogelijk maken, zoals een gebrek aan werkgelegenheid?
pi_152232284
quote:
14s.gif Op zondag 3 mei 2015 14:04 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Afgunst.
Heerlijk trolletje ben je toch ook he _O-
  zondag 3 mei 2015 @ 14:07:16 #89
346939 Janneke141
pi_152232310
quote:
0s.gif Op zondag 3 mei 2015 14:04 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

En andere zaken die dat onmogelijk maken, zoals een gebrek aan werkgelegenheid?
Een invalide kan sowieso niet aan het werk, ook al was er werkgelegenheid te over. Iemand die fysiek in orde is, kan ook aan het werk in tijden van werkloosheid. Dan moet hij de werkgever alleen wel meer kunnen bieden dan iemand anders, maar daar kun je zelf invloed op uitoefenen.

Dat verschil zie je zelf ook wel, toch?
  zondag 3 mei 2015 @ 14:10:20 #90
334494 Dance99Vv
Praise Bastet
pi_152232379
quote:
0s.gif Op zondag 3 mei 2015 14:07 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Een invalide kan sowieso niet aan het werk, ook al was er werkgelegenheid te over. Iemand die fysiek in orde is, kan ook aan het werk in tijden van werkloosheid. Dan moet hij de werkgever alleen wel meer kunnen bieden dan iemand anders, maar daar kun je zelf invloed op uitoefenen.

Vindt het een beetje onzin, veel invaliden kunnen en willen dolgraag werken.
Meer kunnen bieden ? als wat , de functie blijft hetzelfde, evenals het werk dat gedaan moet worden
  zondag 3 mei 2015 @ 14:12:17 #91
346939 Janneke141
pi_152232415
quote:
0s.gif Op zondag 3 mei 2015 14:10 schreef Dance99Vv het volgende:
Vindt het een beetje onzin, veel invaliden kunnen en willen dolgraag werken.
Ja, dat snap ik ook nog wel. Het gaat me in dit verhaal over mensen die 100% afgekeurd worden. Om aangepaste mogelijkheden voor gedeeltelijk arbeidsongeschikten te bevorderen kan een werkgever subsidie krijgen en dat moet in beginsel ook zo blijven.
  zondag 3 mei 2015 @ 14:13:34 #92
334494 Dance99Vv
Praise Bastet
pi_152232450
quote:
0s.gif Op zondag 3 mei 2015 14:12 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Ja, dat snap ik ook nog wel. Het gaat me in dit verhaal over mensen die 100% afgekeurd worden. Om aangepaste mogelijkheden voor gedeeltelijk arbeidsongeschikten te bevorderen kan een werkgever subsidie krijgen en dat moet in beginsel ook zo blijven.
In dit verhaal gaat het over dwangarbeid wat reintergratie genoemd wordt en waar winst behaald wordt
pi_152232460
quote:

[..]

Ja, degene die daar effectief zelf invloed op uit heeft geoefend is al uit de bijstand. Dan blijven over die iemanden anders die overboden zijn. Die kunnen dan dus feitelijk niet werken, want die hebben daarvoor een aanbod van een werkgever nodig.
  zondag 3 mei 2015 @ 14:18:23 #94
346939 Janneke141
pi_152232563
quote:
0s.gif Op zondag 3 mei 2015 14:14 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Ja, degene die daar effectief zelf invloed op uit heeft geoefend is al uit de bijstand. Dan blijven over die iemanden anders die overboden zijn. Die kunnen dan dus feitelijk niet werken, want die hebben daarvoor een aanbod van een werkgever nodig.
Tja. Die man met die tatoeage van een swastika op zijn wang kan dan in jouw logica ook niet aan het werk.

Keuzes. Prima dat je die maakt, maar leg de rekening niet bij een ander neer.
pi_152232564
quote:
14s.gif Op zondag 3 mei 2015 14:06 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Heerlijk trolletje ben je toch ook he _O-
Meh, kan 'm zo snel niet meer vinden.
pi_152232614
quote:

[..]

Daar schieten we netto dan toch niet zo veel mee op? Dat de 1 de baan krijgt van de ander...
  zondag 3 mei 2015 @ 14:21:53 #97
334494 Dance99Vv
Praise Bastet
pi_152232633
quote:
0s.gif Op zondag 3 mei 2015 14:20 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Daar schieten we netto dan toch niet zo veel mee op? Dat de 1 de baan krijgt van de ander...
De werkgever vaak wel, een 23+ jarige eruit voor een 18 jarige is kassa.
En hetzelfde geldt voor gesubsidieerde banen, u heeft goed gefuncioneerd maar de subsidie houd op dus u past niet in onze bedrijfsprofiel
  zondag 3 mei 2015 @ 14:22:46 #98
346939 Janneke141
pi_152232653
quote:
0s.gif Op zondag 3 mei 2015 14:20 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Weer zo iemand die het individu en de maatschappij niet kan scheiden.

Het feit dat er werkloosheid bestaat, is voor geen enkel persoon een excuus om geen werk te hebben.
pi_152232654
quote:
0s.gif Op zondag 3 mei 2015 12:44 schreef Dance99Vv het volgende:
Raadsmededeling Aalten m.b.t. de casus

http://www.progressieve-p(...)rvaringsplaatsen.pdf

Raadsmededeling - Openbaar
Nummer : 65/2015
Datum : 21 april 2015
B&W datum : 21 april 2015
Beh. ambtenaar : J. Straaman
Portefeuillehouder : H. Wiltink
Onderwerp : Beantwoording vragen PP over werkervaringsplaatsen
Aanleiding
Vragen van de Progressieve Partij over werkervaringsplaatsen.
Inhoud mededeling
Re-integratieverordening
Op 21 oktober 2014 heeft de gemeenteraad de Re-integratieverordening Participatiewet
aangenomen die is ingegaan op 1 januari 2015. In deze re-integratieverordening staat een aantal
“instrumenten” opgenomen die ingezet kunnen worden om mensen met een bijstandsuitkering weer
aan het werk te krijgen. Tevens zijn voorwaarden opgenomen.
De voorwaarden die de raad gesteld heeft aan werkervaringsplaatsen zijn:
-Het doel van een werkervaringplaats is het opdoen van werkervaring, het leren functioneren in een
arbeidsrelatie of het behouden van arbeidsritme.
-Het college plaatst de persoon uitsluitend als hierdoor de concurrentieverhoudingen niet
onverantwoord worden beïnvloed en er geen verdringing van betaalde arbeid plaatsvindt.
-In een schriftelijke overeenkomst wordt in ieder geval vastgelegd:
a. het doel van de werkervaringplaats, en
b. de wijze waarop de begeleiding plaatsvindt.
Dit leidt tot de volgende vragen.
m.b.t. de positie van cliënten:
1. Hoeveel cliënten uit Aalten zijn per 1-4-2015 geplaatst op een werkervaringsplaats .
Antwoord: 56
2. Hoeveel daarvan zijn geplaatst bij de ISWI Leerwerkcentrum Ulft of Dinxperlo?
Antwoord: In totaal werken er 53 in het leerwerkcentrum, 3 in Ulft en 50 in Dinxperlo.
3. Hoeveel cliënten hebben een werkervaringsplaats buiten de leerwerkcentra van ISWI.
Antwoord: 3
4. Hebben al deze cliënten een schriftelijke overeenkomst met ISWI met daarin het doel van de
werkervaringsplaats en de wijze waarop de begeleiding plaatsvindt.
Antwoord: Aan elk re-integratietraject ligt een trajectplan ten grondslag. 16l mensen hebben een
aanstelling bij het ISWI. Voor zover zij buiten het LWC zijn geplaatst ligt daar een
detacheringsovereenkomst aan ten grondslag.
5. Wat is de omvang (in uren per week) van deze overeenkomst?
Antwoord: De uren worden individueel bepaald aan de hand van de persoonlijke
omstandigheden van de uitkeringsgerechtigde en in gezamenlijkheid met de
uitkeringsgerechtigde vastgesteld en vastgelegd in het plan van aanpak. De omvang is
maximaal 32 uur.
6. Worden additionele kosten voor de cliënt vergoed?
Antwoord: Additionele kosten, zoals de reiskosten worden vergoed. Benodigde kleding, zoals
werkschoenen, jassen etc. worden vergoed. Daarnaast ontvangen uitkeringsgerechtigden die in
een werktraject zitten een forfaitair bedrag van ¤ 10,- per maand voor sollicitatiekosten.
Daarnaast kent het ISWI een stimuleringsregeling voor mensen die werken met behoud van
uitkering.
7. Kunt u een voorbeeld van een dergelijke overeenkomst ter inzage leggen.
Antwoord. Deze is bijgevoegd als bijlage.
8. Heeft het College beleidsregels vastgesteld waarin de maximale duur van deze
werkervaringsplaats is opgenomen.
Antwoord. De verantwoordelijkheid voor de re-integratie van de doelgroepen Participatiewet is
overgedragen aan het ISWI. Uit navraag bij het ISWI blijkt dat de maximale duur van een
ervaringsplaats op individuele gronden worden vastgesteld (maatwerk). Daarbij is een
belangrijke rol toegekend aan de consulent werk. Deze laat zich, indien noodzakelijk, adviseren
door een arbeidsdeskundige.
9. Zo ja, voor welke maximumtermijn kan dan een werkervaringsplaats ingezet worden; zo nee, wilt
u deze beleidsregels dan opstellen gebaseerd op maximaal 6 maanden?
Antwoord. Het opstellen van beleidsregels behoort tot de bevoegdheid van het ISWI, zie ons
antwoord bij vraag 8.
m.b.t. de aard van de werkzaamheden:
1. Welke werkzaamheden worden in de leerwerkcentra verricht?
Antwoord: Naast het oppotten en modelleren van kunstplanten wordt er voor verschillende
opdrachtgevers inpakwerkzaamheden en licht montage werk verricht.
2. Wie is de opdrachtgever voor deze werkzaamheden? Antwoord: Het opdrachtgeverschap ligt bij
het ISWI. Wie zijn de klanten van de leerwerkcentra? Antwoord: Het ISWI heeft 5 verschillende
klanten uit diverse branches. Liggen er leveringscontracten ten grondslag aan de opdrachten?
Antwoord: Met 1 klant is er een contract afgesloten. Met de overige klanten worden per
opdracht afspraken gemaakt.
3. Hoe heeft het college gecontroleerd of de concurrentieverhoudingen niet onverantwoord
worden beïnvloed?
Antwoord: De verantwoordelijkheid voor de uitvoering van de Participatiewet ligt bij het bestuur
van het ISWI, zie ons antwoord hiervoor bij vraag 8. Uit navraag bij het ISWI blijkt dat zij zich
niet kunnen meten met een regulier bedrijf. Er zijn veel schommelingen in het bestand,
waardoor er geen constante kwantiteit en kwaliteit is. De klanten van het ISWI weten dat en
houden daar rekening mee. De gunfactor heeft meer te maken met de betrokkenheid van de
ondernemer bij de doelgroep en is niet enkel ingegeven vanuit een commercieel belang. De
doelgroep heeft een steuntje in de rug nodig en is daarbij afhankelijk van ondernemers die wat
meer geduld hebben. Om deze reden zijn wij van mening dat de concurrentieverhoudingen niet
onverantwoord worden beïnvloed. Wat verstaat het college onder “niet onverantwoord”?
Antwoord: Zie hiervoor.
4. Hoe heeft het college vastgesteld dat er geen verdringing van arbeid plaats vindt (ook niet bijv.
voor de SW-sector)?
Antwoord: Er wordt intensief samengewerkt met de SW-sector.
5. Kan het college een beschrijving geven van de in het Gelderlander- artikel genoemde opdracht
“zijdebloemen modelleren”? Waaruit bestaan de werkzaamheden? Om hoeveel
productiewaarde gaat het? Wat is de relatie met werkervaring, werken in een arbeidsrelatie
en/of behoud van arbeidsritme. Wie is de opdrachtgever? Wat zijn de doorberekende kosten
van het leerwerkcentrum per eenheid product? Welke instrumenten van de Participatiewet
worden hier ingezet? Betreft het hier ook en/of uitsluitend het instrument “werkervaringsplaats”?
Antwoord: De werkzaamheden met betrekking tot de bloemen zijn divers. Bloempotten worden
gevuld en bloemen worden op kleur in potten gezet. In verband met het volume van de
producten en om logistieke redenen zijn de activiteiten verplaatst naar Dinxperlo waar het ISWI
ruimte huurt. Het uitgangspunt is echter hetzelfde gebleven, namelijk het bieden van een zo
regulier mogelijke arbeidsplek waar vaardigheden kunnen worden opgedaan die noodzakelijk
zijn om regulier aan het werk te gaan. Voor de ene persoon kan het daarbij gaan om
arbeidsgewenning, terwijl bij een ander persoon het behouden van arbeidsritme centraal staat
of opdoen van werknemersvaardigheden. Soms speelt ook het handhavingaspect een rol.
Binnen alle projecten wordt ruimte geboden om te solliciteren en vinden er individuele
voortgangsgesprekken plaats. Daarnaast worden mensen door de arbeidsbemiddelaars van
het ISWI voorgesteld bij bedrijven in de regio. Door het ISWI worden intern sollicitatie- en
computertrainingen georganiseerd. Tot eind vorig jaar kon ook wekelijks doorlopend worden
deelgenomen aan de cursus Nederlands op de werkvloer. Deze cursus wordt nu regionaal
georganiseerd in Winterswijk en Doetinchem. De mensen op wie dat van toepassing is, worden
geadviseerd en gestimuleerd om aan de trainingen/cursussen deel te nemen. Daarnaast
worden met enige regelmaat op de persoon afgestemde vakopleidingen ingekocht, bijvoorbeeld
een cursus lassen of het heftruckcertificaat. Binnen het ISWI worden de kosten en opbrengsten
van de projecten niet afzonderlijk geregistreerd. In het totaal werd in 2014 ¤ 530.000,- aan
extra inkomsten uit de projecten gegenereerd. Mede daardoor kon het programma “reintegratie”
budgetneutraal worden uitgevoerd.
6. Hoe zijn de werkomstandigheden binnen dit project/leerwerkcentrum geregeld, wie is
verantwoordelijk en voldoen de werkzaamheden en –omstandigheden aan normaal te stellen
eisen zoals ook aan bedrijven worden gesteld in het kader van de Arbo-wetgeving.
Antwoord: De werkomstandigheden verschillen niet van een ander willekeurig bedrijf. Op de
werkvloer worden mensen begeleid door werkleiders die onder de directe verantwoording
vallen van een bedrijfsleider. Op de werkvloer is ook altijd een consulent aanwezig. De
coördinatiefunctie ligt bij de controller van het ISWI.
7. Welke andere activiteiten worden tijdens de werkervaringperiode in het leer- werkcentrum of
daarbuiten aangeboden in welke frequentie en intensiteit? (bijv. sollicitatietraining)
Antwoord. Zie ons antwoord onder 5.
Verordening Tegenprestatie
Op 21 oktober heeft de Raad de Verordening Tegenprestatie aangenomen. Onder tegenprestatie
wordt verstaan “het naar vermogen verrichten van door het college opgedragen onbeloonde
maatschappelijk nuttige werkzaamheden, die worden verricht naast of in aanvulling op reguliere
arbeid en die niet leiden tot verdringing op de arbeidsmarkt.”
Nadere voorwaarden: de activiteiten zijn niet gericht op toeleiding naar de arbeidsmarkt;
ze zijn niet bedoeld als re-integratie-instrument; ze worden verricht naast of in aanvulling op
reguliere arbeid in de organisatie waarin ze worden verricht; en leiden niet tot verdringing.
Een verplichting tot tegenprestatie wordt opgelegd voor maximaal 6 weken en maximaal 8 uur per
week.
Duidelijke antwoorden lijkt me. Nuanceert heel wat van de boze reacties hier.
pi_152232731
quote:
0s.gif Op zondag 3 mei 2015 14:22 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Weer zo iemand die het individu en de maatschappij niet kan scheiden.

Het feit dat er werkloosheid bestaat, is voor geen enkel persoon een excuus om geen werk te hebben.
Je zou ook kunnen toegeven dat je daar de plank gewoon missloeg.
En als er werkloosheid bestaat dan bestaan er tja.. werklozen. Die daar volgens jou geen geldig excuus voor hebben.. :N
Maar misschien is het inderdaad wel te ingewikkeld voor me.
  zondag 3 mei 2015 @ 14:30:03 #101
346939 Janneke141
pi_152232876
quote:
0s.gif Op zondag 3 mei 2015 14:25 schreef Bart2002 het volgende:
Je zou ook kunnen toegeven dat je daar de plank gewoon missloeg.
Ik zou niet weten waarom. Als je voldoende toevoegt voor een werkgever heb jij gewoon werk. Dat er anderen zijn die dat niet hebben, is voor jou dan toch niet interessant?

Wel weer voor de maatschappij. En als je geen werklozen wil afschieten, dan is de logische stap om de werkgelegenheid te vergroten door ondernemerschap te bevorderen. Bijvoorbeeld door nieuwe ondernemers niet te overladen met administratieve en financiële lasten, om eens iets te noemen.
  zondag 3 mei 2015 @ 14:32:12 #102
334494 Dance99Vv
Praise Bastet
pi_152232934
quote:
1s.gif Op zondag 3 mei 2015 14:22 schreef 99.999 het volgende:
Duidelijke antwoorden lijkt me. Nuanceert heel wat van de boze reacties hier.
Ja en nee, hoop dat je de rest ook gelezen hebt, het is afschuiven van verantwoordelijkheid, iedere keer terug naar die ISWI.
Daarbij is dit ook een stuk van de bovenlaag die snel wat antwoorden moet geven op zaken waar ze nauwelijks zicht op hebben.
Duidelijk naar voren komt ook de vraag van is dit regulier werk/ verdringing van arbeid, of werkverschaffing volgens de kaders v.d. participatiewet.
De vloer verteld een ander verhaal dan de toplaag.
pi_152232986
quote:
1s.gif Op zondag 3 mei 2015 14:22 schreef 99.999 het volgende:
quote:
Nadere voorwaarden: de activiteiten zijn niet gericht op toeleiding naar de arbeidsmarkt; ze zijn niet bedoeld als re-integratie-instrument;
Goh.
pi_152233023
quote:
0s.gif Op zondag 3 mei 2015 14:30 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Ik zou niet weten waarom. Als je voldoende toevoegt voor een werkgever heb jij gewoon werk. Dat er anderen zijn die dat niet hebben, is voor jou dan toch niet interessant?

Wel weer voor de maatschappij. En als je geen werklozen wil afschieten, dan is de logische stap om de werkgelegenheid te vergroten door ondernemerschap te bevorderen. Bijvoorbeeld door nieuwe ondernemers niet te overladen met administratieve en financiële lasten, om eens iets te noemen.
Aha. Het wordt de potentiële ondernemer te moeilijk gemaakt. Net als de "gigantische" belastingdruk waarvan je altijd hoort dat daardoor de goedwillende ondernemer de nek wordt omgedraaid in NL.
Klinkt bekend.
pi_152233038
quote:
0s.gif Op zondag 3 mei 2015 14:18 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Tja. Die man met die tatoeage van een swastika op zijn wang kan dan in jouw logica ook niet aan het werk.
Dus dergelijke keuzes zijn de oorzaak dat die mensen werkloos zijn?

quote:
Keuzes. Prima dat je die maakt, maar leg de rekening niet bij een ander neer.
Dus als je de keuze maakt om een overschot aan arbeidskrachten te creeeren ten bate van de werkgevers, zou je de rekening niet neer mogen leggen bij werkzoekenden en werknemers?
  zondag 3 mei 2015 @ 14:36:17 #106
334494 Dance99Vv
Praise Bastet
pi_152233051
quote:
10s.gif Op zondag 3 mei 2015 14:33 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

[..]

Goh.
Had volgens mij iets verder terug moeten scrollen, ik plaatste dat volgens mij niet 99.999
ere wie ere toekomt graag :(
  zondag 3 mei 2015 @ 14:38:03 #107
346939 Janneke141
pi_152233109
quote:
0s.gif Op zondag 3 mei 2015 14:35 schreef Weltschmerz het volgende:
Dus dergelijke keuzes zijn de oorzaak dat die mensen werkloos zijn?
Allicht. Of je het er nu mee eens bent of niet, je kunt op je vingers natellen dat je bij iedere sollicitatie wordt afgewezen.
pi_152233112
quote:
0s.gif Op zondag 3 mei 2015 14:32 schreef Dance99Vv het volgende:

[..]

Ja en nee, hoop dat je de rest ook gelezen hebt, het is afschuiven van verantwoordelijkheid, iedere keer terug naar die ISWI.
Daarbij is dit ook een stuk van de bovenlaag die snel wat antwoorden moet geven op zaken waar ze nauwelijks zicht op hebben.
Duidelijk naar voren komt ook de vraag van is dit regulier werk/ verdringing van arbeid, of werkverschaffing volgens de kaders v.d. participatiewet.
De vloer verteld een ander verhaal dan de toplaag.
Ik heb de hele beantwoording van de vragen gelezen. Lijkt mij een vrij duidelijk verhaal. Alles is gericht op maatwerk bij het begeleiden richting werk. Ook is duidelijk dat men totaal iet concurrerend is met de reguliere arbeidsmarkt, dus het is erg twijfelachtig of er sprake is van verdringing.
pi_152233182
quote:
1s.gif Op zondag 3 mei 2015 14:38 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Ik heb de hele beantwoording van de vragen gelezen. Lijkt mij een vrij duidelijk verhaal. Alles is gericht op maatwerk bij het begeleiden richting werk. Ook is duidelijk dat men totaal iet concurrerend is met de reguliere arbeidsmarkt, dus het is erg twijfelachtig of er sprake is van verdringing.
Dat spreekt elkaar natuurlijk tegen. Als het is gericht op het begeleiden richting werk moet het wel concurrerend zijn. Maar goed, ze geven zelf ook al aan dat het daar juist niet op gericht is.
  zondag 3 mei 2015 @ 14:40:37 #110
334494 Dance99Vv
Praise Bastet
pi_152233210
quote:
1s.gif Op zondag 3 mei 2015 14:38 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Er zijn verder geen bloemen modelleerbedrijfjes dus niet concurerend, juist ja
pi_152233214
quote:
0s.gif Op zondag 3 mei 2015 14:38 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Allicht. Of je het er nu mee eens bent of niet, je kunt op je vingers natellen dat je bij iedere sollicitatie wordt afgewezen.
Het is nieuw voor mij dat bijstandstrekkers een swastika op hun wang hebben of een vergelijkbare belemmering hebben gekozen.
  zondag 3 mei 2015 @ 14:42:51 #112
334494 Dance99Vv
Praise Bastet
pi_152233282
quote:
0s.gif Op zondag 3 mei 2015 14:40 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Het is nieuw voor mij dat bijstandstrekkers een swastika op hun wang hebben of een vergelijkbare belemmering hebben gekozen.
De werkgever is erg kieskeurig tegenwoordig , swastika , tattoos , piercings, is not done ,m.b.t. contact met klanten
pi_152233399
quote:
0s.gif Op zondag 3 mei 2015 14:42 schreef Dance99Vv het volgende:

[..]

De werkgever is erg kieskeurig tegenwoordig , swastika , tattoos , piercings, is not done ,m.b.t. contact met klanten
Dus die werkgevers laten liever een vacature onvervuld dan één van die 800.000 swastikawangetjes aan te nemen?
  zondag 3 mei 2015 @ 14:48:36 #114
334494 Dance99Vv
Praise Bastet
pi_152233503
quote:
0s.gif Op zondag 3 mei 2015 14:45 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Dus die werkgevers laten liever een vacature onvervuld dan één van die 800.000 swastikawangetjes aan te nemen?
Ik neem aan dat je bewust bent dat je nu onzin aan het uitkramen bent.
pi_152233507
quote:
7s.gif Op zondag 3 mei 2015 14:40 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Dat spreekt elkaar natuurlijk tegen. Als het is gericht op het begeleiden richting werk moet het wel concurrerend zijn. Maar goed, ze geven zelf ook al aan dat het daar juist niet op gericht is.
Als het concurrerend is, dan is er direct sprake van verdringing. Dat kan dus niet.
  zondag 3 mei 2015 @ 14:49:17 #116
346939 Janneke141
pi_152233533
quote:
0s.gif Op zondag 3 mei 2015 14:40 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Godsamme, lezen is ook een vak. Ik beweer nergens dat alle bijstandsgerechtigden dergelijke stupide keuzes gemaakt hebben.
Wat ik wel beweer, is dat degenen die arbeidsgeschikt zijn en er niet gekozen hebben om hun positie op de arbeidsmarkt voldoende concurrerend te houden, werkloos zijn als gevolg van hun eigen keuze. Net zoals de man met de swastika - en in tegenstelling tot de gehandicapte.
pi_152233541
quote:
0s.gif Op zondag 3 mei 2015 14:40 schreef Dance99Vv het volgende:

[..]

Er zijn verder geen bloemen modelleerbedrijfjes dus niet concurerend, juist ja
Dit type werk kan je in Nederland inderdaad niet volledig betaald laten doen tegen een redelijke prijs.
pi_152233571
quote:
1s.gif Op zondag 3 mei 2015 14:48 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Als het concurrerend is, dan is er direct sprake van verdringing. Dat kan dus niet.
Nee, dus kan het ook niet gericht zijn op bemiddeling richting betaalde arbeid. Gewoon ordinaire werkverschaffing.
pi_152233592
quote:
1s.gif Op zondag 3 mei 2015 14:49 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Dit type werk kan je in Nederland inderdaad niet volledig betaald laten doen tegen een redelijke prijs.
Dus laten we het maar door bijstandsgerechtigden doen zodat die moeilijker aan een baan komen. Ja, lekker productief allemaal!
pi_152233629

Of is dit te flauw?
pi_152233685
quote:
0s.gif Op zondag 3 mei 2015 14:48 schreef Dance99Vv het volgende:

[..]

Ik neem aan dat je bewust bent dat je nu onzin aan het uitkramen bent.
Nee, ik vat andermans onzin samen in de vragende vorm.

quote:
0s.gif Op zondag 3 mei 2015 14:49 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Godsamme, lezen is ook een vak. Ik beweer nergens dat alle bijstandsgerechtigden dergelijke stupide keuzes gemaakt hebben.
Waar sloeg je opmerking dan wel op?

quote:
Wat ik wel beweer, is dat degenen die arbeidsgeschikt zijn en er niet gekozen hebben om hun positie op de arbeidsmarkt voldoende concurrerend te houden, werkloos zijn als gevolg van hun eigen keuze. Net zoals de man met de swastika - en in tegenstelling tot de gehandicapte.
En de mensen die geen swastika op hun wang hebben laten tatoeeren, en die niet gehandicapt zijn, waar is hun werkloosheid het gevolg van?
  zondag 3 mei 2015 @ 14:54:11 #122
334494 Dance99Vv
Praise Bastet
pi_152233703
quote:
1s.gif Op zondag 3 mei 2015 14:49 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Dan kun je het nog wel wat vriendelijker en leuker maken i.p.v. dreigen en boetes en afblaffen wat duidelijk naar voren komt bij degene die hun mond opentrekken(dat staat voorbij de artikelen erover.
Overigens speelt dit al vanaf 2013, in 2014 heeft de vorige directeur zijn functie neergelegd per 1 mei dat jaar omdat hij het niet eens was met de weg die de gemeenten wilden inslaan en afgebroken zag worden wat hij opgebouwd had.
  zondag 3 mei 2015 @ 14:54:14 #123
346939 Janneke141
pi_152233705
quote:
0s.gif Op zondag 3 mei 2015 14:53 schreef Weltschmerz het volgende:
En de mensen die geen swastika op hun wang hebben laten tatoeeren, en die niet gehandicapt zijn, waar is hun werkloosheid het gevolg van?
Van het feit dat ze een werkgever onvoldoende te bieden hebben.

quote:
Nee, ik vat andermans onzin samen in de vragende vorm.
Nee, je trekt andermans woorden totaal uit verband om er daarna een volslagen onzinnige conclusie uit te trekken.
pi_152233710
quote:
7s.gif Op zondag 3 mei 2015 14:50 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Nee, dus kan het ook niet gericht zijn op bemiddeling richting betaalde arbeid. Gewoon ordinaire werkverschaffing.
Je hebt (bewust neem ik aan) over het deel heen gelezen waarin wordt uitgelegd wat er naast het eventueel te werk stellen wordt gedaan?
pi_152233748
quote:
1s.gif Op zondag 3 mei 2015 14:54 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Je hebt (bewust neem ik aan) over het deel heen gelezen waarin wordt uitgelegd wat er naast het eventueel te werk stellen wordt gedaan?
Naast het eventueel te werk stellen? Daar bestaat juist het merendeel van de projecten uit.
pi_152233751
quote:
10s.gif Op zondag 3 mei 2015 14:50 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Dus laten we het maar door bijstandsgerechtigden doen zodat die moeilijker aan een baan komen. Ja, lekker productief allemaal!
Nee, erg productief is het economisch gezien niet inderdaad. Dat is dan ook niet het doel. Het doel is immers dat het binnen het grotere pakket meewerkt aan het begeleiden richting normaal werk.
pi_152233771
quote:
10s.gif Op zondag 3 mei 2015 14:55 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Naast het eventueel te werk stellen? Daar bestaat juist het merendeel van de projecten uit.
Je hebt dus bewust heen gelezen over het stuk over opleidingen, bemiddeling, begeleiding etc?
pi_152233782
quote:
1s.gif Op zondag 3 mei 2015 14:55 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Nee, erg productief is het economisch gezien niet inderdaad. Dat is dan ook niet het doel. Het doel is immers dat het binnen het grotere pakket meewerkt aan het begeleiden richting normaal werk.
En dat doet het juist niet, zo blijkt uit onderzoek en zo blijkt uit het feit dat ze dit zelf ook niet zien.
pi_152233831
quote:
7s.gif Op zondag 3 mei 2015 14:56 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

En dat doet het juist niet, zo blijkt uit onderzoek en zo blijkt uit het feit dat ze dit zelf ook niet zien.
Het werkt inderdaad niet voor iedereen. Maar in veel gevallen zijn de resultaten heel redelijk. En je vergeet steeds dat het niet enkel dit werken is maar dat dat een deel is van een groter traject.
pi_152233839
quote:
1s.gif Op zondag 3 mei 2015 14:56 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Je hebt dus bewust heen gelezen over het stuk over opleidingen, bemiddeling, begeleiding etc?
Dus omdat een aantal een opleiding volgen is het hele project ineens een bijdrage aan de samenleving? De hoofdactiviteit van dit circus is contraproductief. Dat ze er dan voor de leuk een opleidingen aanbieden klinkt leuk maar maakt het niet minder idioot.
  zondag 3 mei 2015 @ 14:58:54 #131
334494 Dance99Vv
Praise Bastet
pi_152233857
quote:
1s.gif Op zondag 3 mei 2015 14:56 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Hoe daar daadwerkelijk invulling aan gegeven wordt staat er niet bij, nogmaals op papier ziet het er leuk uit maar de praktijk is een ander verhaal
pi_152233923
quote:
1s.gif Op zondag 3 mei 2015 14:58 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Het werkt inderdaad niet voor iedereen. Maar in veel gevallen zijn de resultaten heel redelijk.
Ik zou een uitstroom van 18% naar regulier werk niet 'heel redelijk' willen noemen.

quote:
En je vergeet steeds dat het niet enkel dit werken is maar dat dat een deel is van een groter traject.
Ik heb je in dit topic ook al gewezen op een onderzoek waaruit blijkt dat voor het opleiden van mensen anders dan jongeren geen positief effect heeft m.b.t. het vinden van een reguliere baan.
pi_152233937
quote:
7s.gif Op zondag 3 mei 2015 14:58 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Dus omdat een aantal een opleiding volgen is het hele project ineens een bijdrage aan de samenleving? De hoofdactiviteit van dit circus is contraproductief. Dat ze er dan voor de leuk een opleidingen aanbieden klinkt leuk maar maakt het niet minder idioot.
Het is al heel wat dat je niet meer ontkent dat men meer doet dan enkel dat productiewerk.
pi_152233973
quote:
7s.gif Op zondag 3 mei 2015 15:01 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Ik zou een uitstroom van 18% naar regulier werk niet 'heel redelijk' willen noemen.

[..]

Ik heb je in dit topic ook al gewezen op een onderzoek waaruit blijkt dat voor het opleiden van mensen anders dan jongeren geen positief effect heeft m.b.t. het vinden van een reguliere baan.
Ja, dat je van mening bent dat mensen vooral niet gestimuleerd moeten worden om uit de bijstand te komen is wel duidelijk. Ik snap het niet, waarom zou je mensen eeuwig hulpbehoevend willen houden... Maar goed, ieder heeft recht op zijn eigen mening.
pi_152234010
quote:
1s.gif Op zondag 3 mei 2015 15:03 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Ja, dat je van mening bent dat mensen vooral niet gestimuleerd moeten worden om uit de bijstand te komen is wel duidelijk.
Die stropop is al een aantal keren weerlegd.
pi_152234044
quote:
0s.gif Op zondag 3 mei 2015 14:54 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Van het feit dat ze een werkgever onvoldoende te bieden hebben.
Hoe is dat een feit? Een werkgever kiest toch gewoon de beste uit 100 kandidaten, en kiest niet iedereen die voldoende te bieden heeft?

quote:
Nee, je trekt andermans woorden totaal uit verband om er daarna een volslagen onzinnige conclusie uit te trekken.
Jij bent je in allerlei rare bochten aan het wringen om van het verschil in vraag en aanbod een individuele keuze te maken. Als op enig tijdstip op een bepaalde plek de vraag naar asfalt groter is dan het aanbod, ga ik toch ook de oorzaak van de file niet zoeken bij de rijvaardigheid van de betreffende automobilisten?
  zondag 3 mei 2015 @ 15:06:07 #137
334494 Dance99Vv
Praise Bastet
pi_152234062
quote:
14s.gif Op zondag 3 mei 2015 15:01 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Het is al heel wat dat je niet meer ontkent dat men meer doet dan enkel dat productiewerk.
En ook daar wordt sterk aan getwijfeld of er meer gedaan wordt dan enkel productie draaien, op grond van mensen die daar werkzaam zijn.
  zondag 3 mei 2015 @ 15:06:52 #138
346939 Janneke141
pi_152234080
quote:
0s.gif Op zondag 3 mei 2015 15:05 schreef Weltschmerz het volgende:
Hoe is dat een feit? Een werkgever kiest toch gewoon de beste uit 100 kandidaten, en kiest niet iedereen die voldoende te bieden heeft?

Nummer 101 had dus onvoldoende te bieden. Vergeleken bij de rest.

En ook jij geeft er weer blijk van dat je niet snapt dat er een verschil is tussen werkgelegenheid voor een hele samenleving, of voor een individu.
pi_152234083
quote:
7s.gif Op zondag 3 mei 2015 15:04 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Die stropop is al een aantal keren weerlegd.
Nou nee, je blijft maar herhalen dat alles vooral niet moet. Opleiden mag niet, begeleiden mag niet, werkervaring laten opdoen mag niet, bemiddelen naar werk mag niet etc etc.
Maar wat dan wel mag om deze mensen uit de armoede te halen wordt niet erg duidelijk...

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 03-05-2015 15:07:13 ]
pi_152234184
quote:
0s.gif Op zondag 3 mei 2015 15:06 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

En ook jij geeft er weer blijk van dat je niet snapt dat er een verschil is tussen werkgelegenheid voor een hele samenleving, of voor een individu.
Zou je eens uit willen leggen hoe we dat verschil dan moeten begrijpen volgens jou?

Dit ben ik wel met WS eens:
Jij bent je in allerlei rare bochten aan het wringen om van het verschil in vraag en aanbod een individuele keuze te maken. Als op enig tijdstip op een bepaalde plek de vraag naar asfalt groter is dan het aanbod, ga ik toch ook de oorzaak van de file niet zoeken bij de rijvaardigheid van de betreffende automobilisten?
pi_152234232
quote:
1s.gif Op zondag 3 mei 2015 15:06 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Nou nee, je blijft maar herhalen dat alles vooral niet moet.
Ik wijs er slechts op dat dit circus contraproductief werkt.

quote:
Opleiden mag niet
Dat heeft slechts zin voor jongeren. Maar die worden doorgaans al naar een school gestuurd omdat de gemeente geen zin heeft bijstand uit te betalen.

quote:
werkervaring laten opdoen mag niet,
Niet als dat gesubsidieerd productiewerk is. Daarmee maak je het voor mensen alleen maar moeilijker om een baan te vinden.

quote:
Maar wat dan wel mag om deze mensen uit de armoede te halen wordt niet erg duidelijk...
Je haalt mensen niet uit de armoede op deze manier maar duwt ze er juist verder in omdat het moeilijker wordt om aan een baan te komen.
  zondag 3 mei 2015 @ 15:12:07 #142
334494 Dance99Vv
Praise Bastet
pi_152234249
quote:
1s.gif Op zondag 3 mei 2015 15:06 schreef 99.999 het volgende:
Wat dacht je er van om te beginnen met minimum loon te betalen
pi_152234277
quote:
7s.gif Op zondag 3 mei 2015 15:11 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

[..]

Dat heeft slechts zin voor jongeren. Maar die worden doorgaans al naar een school gestuurd omdat de gemeente geen zin heeft bijstand uit te betalen.

[..]

Niet als dat gesubsidieerd productiewerk is. Daarmee maak je het voor mensen alleen maar moeilijker om een baan te vinden.

[..]

Je haalt mensen niet uit de armoede op deze manier maar duwt ze er juist verder in omdat het moeilijker wordt om aan een baan te komen.
Dus wat zou jij doen? Want dat was de vraag namelijk.
  zondag 3 mei 2015 @ 15:13:14 #144
346939 Janneke141
pi_152234282
quote:
0s.gif Op zondag 3 mei 2015 15:10 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Zou je eens uit willen leggen hoe we dat verschil dan moeten begrijpen volgens jou?
De werkloosheid kun je alleen maar oplossen door de werkgelegenheid te vergroten. Dat is nogal ingewikkeld, en afhankelijk van allerlei dingen die je niet kan beïnvloeden.

Jouw werkloosheid kun je oplossen of voorkomen door er zelf voor te zorgen dat je interessant genoeg bent voor een werkgever. Dus zorgen dat je een vak hebt waar voldoende vraag naar is, of zorgen dat je in iets wat heel veel mensen kunnen, beter bent dan die rest. FIjn dat er 700.000 mensen thuis zitten, je moet gewoon zorgen dat je er daar niet één van bent. Dan is jouw werkloosheid opgelost.
pi_152234403
quote:
0s.gif Op zondag 3 mei 2015 15:13 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

De werkloosheid kun je alleen maar oplossen door de werkgelegenheid te vergroten. Dat is nogal ingewikkeld, en afhankelijk van allerlei dingen die je niet kan beïnvloeden.

Jouw werkloosheid kun je oplossen of voorkomen door er zelf voor te zorgen dat je interessant genoeg bent voor een werkgever. Dus zorgen dat je een vak hebt waar voldoende vraag naar is, of zorgen dat je in iets wat heel veel mensen kunnen, beter bent dan die rest. FIjn dat er 700.000 mensen thuis zitten, je moet gewoon zorgen dat je er daar niet één van bent. Dan is jouw werkloosheid opgelost.
En dat is iets waar je van overtuigd bent? Typisch. Het geeft wel aan hoe het beestje denkt.

Ik heb nog een fraai tegeltje voor aan de wand voor je gemaakt. Zie #120.
pi_152234410
quote:
1s.gif Op zondag 3 mei 2015 15:12 schreef PaarsBeestje het volgende:

[..]

Dus wat zou jij doen? Want dat was de vraag namelijk.
Waar wat aan doen?
  zondag 3 mei 2015 @ 15:17:11 #147
346939 Janneke141
pi_152234444
quote:
0s.gif Op zondag 3 mei 2015 15:16 schreef Bart2002 het volgende:
Ik heb nog een fraai tegeltje voor aan de wand voor je gemaakt. Zie #120.
Ik hang hem straks op.

Blijf jij ondertussen maar lekker volhouden dat het aan een ander ligt als je werkloos bent, en het ook door een ander moet worden opgelost.
pi_152234478
quote:
7s.gif Op zondag 3 mei 2015 15:11 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

[..]

[..]

[..]

Dat bedoel ik, je bent tegen iedere vorm van hulp. Terwijl je prima weet dat niks doen ook niet werkt.
pi_152234492
quote:
0s.gif Op zondag 3 mei 2015 15:12 schreef Dance99Vv het volgende:

[..]

Wat dacht je er van om te beginnen met minimum loon te betalen
Dat maakt de stimulans om echt werk te zoeken niet bepaald groter.
pi_152234521
quote:
0s.gif Op zondag 3 mei 2015 15:06 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Ik denk dat ik heel goed snap, en me daarom dan ook niet laat verleiden om een individu de schuld te geven van een maatschappelijk probleem.
pi_152234526
quote:
1s.gif Op zondag 3 mei 2015 15:18 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Dat bedoel ik, je bent tegen iedere vorm van hulp. Terwijl je prima weet dat niks doen ook niet werkt.
Ik ben tegen contraproductieve hulp. Dat is namelijk geen hulp. Je kunt mensen als overheid niet aan een baan helpen, je kunt alleen proberen de werkgelegenheid proberen te vergroten.
pi_152234557
quote:
0s.gif Op zondag 3 mei 2015 15:17 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Ik hang hem straks op.

Blijf jij ondertussen maar lekker volhouden dat het aan een ander ligt als je werkloos bent, en het ook door een ander moet worden opgelost.
Als ie niet interieur past dan kun je hem ruilen hoor.

En ik weet niet hoe je aan het idee komt dat ik werkloos ben? Of bedoel je met "je" niet je maar "men"? Ik zit tot over mijn oren in het werk.
  zondag 3 mei 2015 @ 15:20:44 #153
346939 Janneke141
pi_152234574
quote:
0s.gif Op zondag 3 mei 2015 15:20 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Als ie niet interieur past dan kun je hem ruilen hoor.

En ik weet niet hoe je aan het idee komt dat ik werkloos ben? Of bedoel je met "je" niet je maar "men"? Ik zit tot over mijn oren in het werk.
Ik bedoel inderdaad 'men'.
  zondag 3 mei 2015 @ 15:24:27 #154
334494 Dance99Vv
Praise Bastet
pi_152234699
quote:
1s.gif Op zondag 3 mei 2015 15:18 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Dat maakt de stimulans om echt werk te zoeken niet bepaald groter.
In dat gemeente stuk staat ook het volgende dat men niet oneindig daar tewerk gesteld moet worden, voorstel om het tijdgebonden te maken,bv 6 weken of 6 maanden afh. van.Men zou duidelijk een solicitatie-dag kunnen invoeren want dit werk is niet voor onbepaalde tijd. en binnen het grotere geheel wat je steeds aanhaald is het mogelijk om mensen te detacheren elders.
pi_152234732
quote:
7s.gif Op zondag 3 mei 2015 15:19 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Ik ben tegen contraproductieve hulp. Dat is namelijk geen hulp. Je kunt mensen als overheid niet aan een baan helpen, je kunt alleen proberen de werkgelegenheid proberen te vergroten.
En de werkgelegenheid vergroten kan een overheid amper doen. Dus dan geef jij die mensen dus maar op.
Overigens vergeet je dan even dat deze groep met een grotere werkgelegenheid zonder ondersteuning ook amper aan de bak komt. Die wil jij dus eeuwig in de bijstand houden.
pi_152234779
quote:
0s.gif Op zondag 3 mei 2015 15:24 schreef Dance99Vv het volgende:

[..]

In dat gemeente stuk staat ook het volgende dat men niet oneindig daar tewerk gesteld moet worden, voorstel om het tijdgebonden te maken,bv 6 weken of 6 maanden afh. van.Men zou duidelijk een solicitatie-dag kunnen invoeren want dit werk is niet voor onbepaalde tijd. en binnen het groetere geheel wat je steeds aanhaald is het mogelijk om mensen te detacheren elders.
Het 'te werk stellen' is ook maximaal voor 32 uur per week. Die sollicitatiedag is er in principe dus al. Evenals de nodige ondersteuning daarbij.
pi_152234887
quote:
0s.gif Op zondag 3 mei 2015 15:19 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Ik denk dat ik heel goed snap, en me daarom dan ook niet laat verleiden om een individu de schuld te geven van een maatschappelijk probleem.
Zo dacht ik dus ook. En dat doe ik nog.
  zondag 3 mei 2015 @ 15:30:37 #158
334494 Dance99Vv
Praise Bastet
pi_152234953
quote:
1s.gif Op zondag 3 mei 2015 15:26 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Het 'te werk stellen' is ook maximaal voor 32 uur per week. Die sollicitatiedag is er in principe dus al. Evenals de nodige ondersteuning daarbij.
Met standaard een uur p/d als pauzes wat niet meegeteld wordt als werkuren kom je aan de 37 uur, de solicitaties moeten ze sávonds maar doen in hun eigen tijd.
pi_152234973
quote:
1s.gif Op zondag 3 mei 2015 15:25 schreef 99.999 het volgende:

[..]

En de werkgelegenheid vergroten kan een overheid amper doen. Dus dan geef jij die mensen dus maar op.
Overigens vergeet je dan even dat deze groep met een grotere werkgelegenheid zonder ondersteuning ook amper aan de bak komt. Die wil jij dus eeuwig in de bijstand houden.
Mensen opgeven doe je door ze achter de lopende band te parkeren waar ze gesubsidieerde 'arbeid' verrichten en daardoor moeilijker aan een baan komen.
pi_152234974
quote:
1s.gif Op zondag 3 mei 2015 15:25 schreef 99.999 het volgende:

[..]

En de werkgelegenheid vergroten kan een overheid amper doen.
Onzin.

quote:
Dus dan geef jij die mensen dus maar op.
Nee jij. Als je stelt dat de overheid niets aan het vergroten van de werkgelegenheid kan doen dan geef je die mensen op. Het enige waarmee ze geholpen zijn is immers een gewone betaalde baan.

quote:
Onzin.
pi_152235013
quote:
0s.gif Op zondag 3 mei 2015 15:30 schreef Dance99Vv het volgende:

[..]

Met standaard een uur p/d als pauzes wat niet meegeteld wordt als werkuren kom je aan de 37 uur, de solicitaties moeten ze sávonds maar doen in hun eigen tijd.
Het is maximaal 32 uur, dan is er echt door de week overdag nog ruimte om te solliciteren.
pi_152235039
quote:
1s.gif Op zondag 3 mei 2015 15:32 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Het is maximaal 32 uur, dan is er echt door de week overdag nog ruimte om te solliciteren.
Alleen wordt het vinden van een baan juist bemoeilijkt. De ironie.
  zondag 3 mei 2015 @ 15:33:50 #163
441090 crystal_meth
has new fav drug
pi_152235056
99999 :')
are we infinite or am I alone
pi_152235065
quote:
7s.gif Op zondag 3 mei 2015 15:31 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Mensen opgeven doe je door ze achter de lopende band te parkeren waar ze gesubsidieerde 'arbeid' verrichten en daardoor moeilijker aan een baan komen.
Is dat wel eens bewezen eigenlijk?
pi_152235144
quote:
Ik heb even geen tijd om 40 blz door te lezen, waar kan ik het ongeveer vinden?
pi_152235145
quote:
0s.gif Op zondag 3 mei 2015 15:31 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Onzin.
Niet bepaald, de invloed van de overheid is daarop vrij beperkt.

quote:
Nee jij. Als je stelt dat de overheid niets aan het vergroten van de werkgelegenheid kan doen dan geef je die mensen op. Het enige waarmee ze geholpen zijn is immers een gewone betaalde baan.

de invloed daarop van de overheid is nu eenmaal beperkt. Dan moet men zich ook gewoon richten op het bij elkaar brengen van vraag en aanbod op de arbeidsmarkt, daarmee zijn veel mensen wel aan het werk te krijgen. Dat wil je echter niet. Je geeft die mensen dus op om maar om een utopische volledige werkgelegenheid te kunnen roepen.
quote:
Onzin.
Nee, dat is bepaald geen onzin. Ook tijdens de hoogconjunctuur toen we echt een krappe arbeidsmarkt hadden kwam deze groep heel lastig aan het werk. Enkel werkgelegenheid bieden is dus niet genoeg.
pi_152235168
quote:
10s.gif Op zondag 3 mei 2015 15:33 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Alleen wordt het vinden van een baan juist bemoeilijkt. De ironie.
Ohja want enkel mensen zonder enige stimulans thuis te laten zitten helpt ze beter. Je verhaa is niet bepaald sterk.
pi_152235182
quote:
0s.gif Op zondag 3 mei 2015 15:33 schreef crystal_meth het volgende:
99999 :')
Wat is er?
  zondag 3 mei 2015 @ 15:38:22 #170
334494 Dance99Vv
Praise Bastet
pi_152235194
quote:
1s.gif Op zondag 3 mei 2015 15:37 schreef 99.999 het volgende:
Je verhaa is niet bepaald sterk.
Het jouwe ook niet.
pi_152235218
quote:

[..]

Ohja want enkel mensen zonder enige stimulans thuis te laten zitten helpt ze beter.
Beter dan ze achter de lopende band te parkeren om gesubsidieerde 'arbeid' te laten verrichten inderdaad, heel goed.
pi_152235254
quote:
14s.gif Op zondag 3 mei 2015 15:39 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Beter dan ze achter de lopende band te parkeren om gesubsidieerde 'arbeid' te laten verrichten inderdaad, heel goed.
En ik snap nog steeds niet waarom jij mensen op voorhand compleet op wilt geven.
  zondag 3 mei 2015 @ 15:39:58 #173
346939 Janneke141
pi_152235256
quote:
14s.gif Op zondag 3 mei 2015 15:39 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Nee, precies even slecht.
pi_152235276
quote:
0s.gif Op zondag 3 mei 2015 15:38 schreef Dance99Vv het volgende:

[..]

Het jouwe ook niet.
Maar ben jij dan ook van mening dat je mensen die eenmaal in de bijstand komen maar definitief op moet geven?
  zondag 3 mei 2015 @ 15:40:57 #175
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_152235281
quote:
0s.gif Op zondag 3 mei 2015 15:17 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Ik hang hem straks op.

Is dit nu een pose, die ongekende hardheid, of meen je dit allemaal echt?

Af en toe krijg ik echt zin om gewoon te schreeuwen naar je posts...
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_152235292
quote:
1s.gif Op zondag 3 mei 2015 15:39 schreef 99.999 het volgende:

[..]

En ik snap nog steeds niet waarom jij mensen op voorhand compleet op wilt geven.
Leuk geprobeerd weer, ouwe trollebol.
pi_152235304
quote:
0s.gif Op zondag 3 mei 2015 15:39 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Nee, precies even slecht.
Nee. Ze zijn werkloos thuis beter af.
  zondag 3 mei 2015 @ 15:42:01 #178
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_152235310
quote:
0s.gif Op zondag 3 mei 2015 14:51 schreef Bart2002 het volgende:
[ [url=http://tegelspreukmaker.nl/tegelgenerator.php?tt=Uit%20de%20serie%20onsterfelijke%20wijsheden:[n][n]Het%20feit%20dat%20er%20werkloosheid[n]bestaat,%20is%20voor%20geen%20enkel[n]persoon%20een%20excuus%20om%20geen[n]werk%20te%20hebben.[n][n]Janneke141,%20mei%202015&fs=36&yp=-50&lh=75<t=2&tg=1&tk=003370&bf=&fx=0&fy=0&se=0]afbeelding[/url] ]

Of is dit te flauw?
Neoliberale slogan bij uitstek... ik vind 'm goed.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_152235318
quote:

[..]

Ohja want enkel mensen zonder enige stimulans thuis te laten zitten helpt ze beter. Je verhaa is niet bepaald sterk.
Als we dit nou niet zo'n bezwaar zouden vinden en dat we daardoor de werkeloosheidsindustrie, de "werkeloosheidswerkers" zouden kunnen afschaffen dan krijgen we w.s. nog veel meer werklozen?
Over wat voor groep, qua grootte, hebben we het dan?
pi_152235351
quote:
0s.gif Op zondag 3 mei 2015 15:42 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Neoliberale slogan bij uitstek... ik vind 'm goed.
Zie jij ook werkelijk de afbeelding? Of alleen die code?
  zondag 3 mei 2015 @ 15:44:26 #181
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_152235375
quote:
0s.gif Op zondag 3 mei 2015 15:43 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Zie jij ook werkelijk de afbeelding? Of alleen die code?
Op de betreffende pagina zie ik het Delfts (neoliberaal) blauw schitterend terug.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_152235393
quote:
10s.gif Op zondag 3 mei 2015 15:41 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Leuk geprobeerd weer, ouwe trollebol.
Tja, je blijft maar herhalen dat er toch vooral niks gedaan mag worden om deze mensen te helpen.

Behalve iets vaags als het vergroten van de werkgelegenheid waarvan je weet dat juist deze groep daar maar weinig van te verwachten heeft. Alle bestaande kansen moeten maar worden afgeslagen. Dan blijven die mensen in de bijstand maar lekker arm en aan de kant staan...
  zondag 3 mei 2015 @ 15:45:41 #183
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_152235413
quote:
0s.gif Op zondag 3 mei 2015 14:30 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Zou het zo zijn dat sommige mensen hier dat werkelijk als een goed idee zien?

Nee toch?

Toch?

Echt, doek dit godvergeten land gewoon op en maak er een Duitse provincie van.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_152235419
quote:
1s.gif Op zondag 3 mei 2015 15:45 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Tja, je blijft maar herhalen dat er toch vooral niks gedaan mag worden om deze mensen te helpen.
Goeie stropop weer. In de aanbieding vandaag bij de AH ofzo?
  zondag 3 mei 2015 @ 15:45:55 #185
441090 crystal_meth
has new fav drug
pi_152235422
quote:

[..]

Wat is er?
ben je de uitbuiting van mensen aan het verheerlijken?
are we infinite or am I alone
  zondag 3 mei 2015 @ 15:46:19 #186
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_152235438
quote:

[..]

Behalve iets vaags als het vergroten van de werkgelegenheid waarvan je weet dat juist deze groep daar maar weinig van te verwachten heeft. Alle bestaande kansen moeten maar worden afgeslagen. Dan blijven die mensen in de bijstand maar lekker arm en aan de kant staan...
Nee, van die bloemetjes vouwen worden ze rijk.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  zondag 3 mei 2015 @ 15:46:29 #187
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_152235442
Als je met pensioen gaat mag je "van je rust gaan genieten" maar als je om wat voor reden dan ook vrijwel onbemiddelbaar bent voor de arbeidsmarkt dan is het "beter" voor je om achter de lopende band geparkeerd to worden?
Zelfs als het geen enkel effect heeft op je kansen op de arbeidsmarkt?
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  zondag 3 mei 2015 @ 15:47:21 #188
346939 Janneke141
pi_152235473
quote:
0s.gif Op zondag 3 mei 2015 15:45 schreef EttovanBelgie het volgende:
Zou het zo zijn dat sommige mensen hier dat werkelijk als een goed idee zien?

Ik mag hopen van niet.
  zondag 3 mei 2015 @ 15:47:30 #189
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_152235477
quote:
0s.gif Op zondag 3 mei 2015 15:46 schreef Leandra het volgende:
Als je met pensioen gaat mag je "van je rust gaan genieten" maar als je om wat voor reden dan ook vrijwel onbemiddelbaar bent voor de arbeidsmarkt dan is het "beter" voor je om achter de lopende band geparkeerd to worden?
Zelfs als het geen enkel effect heeft op je kansen op de arbeidsmarkt?
Dat zeg ik steeds, het is het puur treiteren van mensen...

En de politiek is als de dood dat het 'electoraat' niet genoeg hardheid in het beleid terugziet. De grootste schreeuwlelijkerds hebben sinds 2002 de macht.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_152235480
quote:
0s.gif Op zondag 3 mei 2015 15:42 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Als we dit nou niet zo'n bezwaar zouden vinden en dat we daardoor de werkeloosheidsindustrie, de "werkeloosheidswerkers" zouden kunnen afschaffen dan krijgen we w.s. nog veel meer werklozen?
Over wat voor groep, qua grootte, hebben we het dan?
Waar nu alles bij elkaar nog vrij veel mensen uit de bijstand komen, dan zal dat dan dus sterk teruglopen. Zal uiteindelijk voor vele extra werklozen zorgen.
Niet zozeer voor degenen uit die zogenaamde werkeloosheidsindustrie vermoedelijk. Die zullen wel weer elders aan de bak komen grotendeels. Juist de zwakkere groepen worden daar het slachtoffer van.
pi_152235481
quote:
0s.gif Op zondag 3 mei 2015 15:45 schreef crystal_meth het volgende:

[..]

"Nee, nee, ik probeer mensen juist te helpen door een groep mensen achter een lopende band te gooien om bloemen te sorteren waardoor ze moeilijker aan een baan komen!"

Het zijn alleen niet de mensen die productiewerk verrichten die geholpen worden maar degenen die de ISWI als werkgever hebben.
pi_152235491
quote:
1s.gif Op zondag 3 mei 2015 15:36 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Niet bepaald, de invloed van de overheid is daarop vrij beperkt.
Nee hoor. Je kunt ATV fiscaal stimuleren of zelfs verplichten, je kunt de loonkosten omlaag brengen, je kunt de economie stimuleren ipv afremmen, en je zou kunnen ophouden de werkloosheid kunstmatig te verhogen met arbeidsmigratie.

quote:
de invloed daarop van de overheid is nu eenmaal beperkt. Dan moet men zich ook gewoon richten op het bij elkaar brengen van vraag en aanbod op de arbeidsmarkt, daarmee zijn veel mensen wel aan het werk te krijgen. Dat wil je echter niet. Je geeft die mensen dus op om maar om een utopische volledige werkgelegenheid te kunnen roepen.
Je kunt de bestaande vraag bij het aanbod brengen, door arbeidsbemiddeling en opleiding, en dat doet de overheid juist niet meer. Maar dat blijft gerommel in de marge, zolang je de grootte van de vraag en de grootte van het aanbod niet dichter bij elkaar brengt. Als er immers 100.000 vacatures zijn voor 800.000 werkzoekenden, dan geef je de resterende 700.000 alsnog op.

quote:
Nee, dat is bepaald geen onzin. Ook tijdens de hoogconjunctuur toen we echt een krappe arbeidsmarkt hadden kwam deze groep heel lastig aan het werk. Enkel werkgelegenheid bieden is dus niet genoeg.
Dat is maar een heel klein deel van de groep die nu werkloos is. Bovendien is dat alweer meer dan 15 jaar geleden. Sindsdien hebben we alweer het zoet moeten hebben. Dat de hoogconjunctuur ook doorwerkt in de arbeidsvraag in de onderkant van de arbeidsmarkt is een kwestie van beleid.
  zondag 3 mei 2015 @ 15:48:01 #193
334494 Dance99Vv
Praise Bastet
pi_152235494
quote:
15s.gif Op zondag 3 mei 2015 15:40 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Maar ben jij dan ook van mening dat je mensen die eenmaal in de bijstand komen maar definitief op moet geven?
Dat heb ik nergens beweerd, ik bekijk de zaken van onder naar boven , jij kijkt van boven naar beneden (en verdedigt dat)
Daarnaast ben ik ervarings deskundig m.b.t. reintergratie, kijk ik verder dan ronkende krantenkoppen.
Heb ik gezien hoe er bezuinigd is op van allerlei mooie verhaaltjes zoals scholing ,begeleiding en wat al niet meer.
Waar ik de discussie breder wilde trekken ging jij terug naar het voorval in de OP, later trek je het zelf breder, laat je mijn argumentatie vaak links liggen terwijl ik veelal met bronnen erbij aantoon dat de realiteit anders is dan het mooie plaatje waar jij de hele tijd mee aankomt.
  zondag 3 mei 2015 @ 15:48:13 #194
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_152235501
Het cynisme van dit alles maakt het nog wanstaltiger.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  zondag 3 mei 2015 @ 15:48:28 #195
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_152235509
quote:

[..]

Ja? Ze gaan hiermee uit te bijstand komen en/of worden daartoe gestimuleerd doordat de verrichtte arbeid ze iets oplevert?
Ze krijgen een waardering van ten minste minimumloon?

Oh wacht...
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_152235530
quote:
10s.gif Op zondag 3 mei 2015 15:45 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Goeie stropop weer. In de aanbieding vandaag bij de AH ofzo?

pi_152235548
quote:
0s.gif Op zondag 3 mei 2015 15:46 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Nee, van die bloemetjes vouwen worden ze rijk.
Doel is het helpen van die mensen naar echt werk. Daarmee gaan ze er inderdaad op vooruit.
pi_152235564
quote:
0s.gif Op zondag 3 mei 2015 15:45 schreef crystal_meth het volgende:

[..]

Nee, zeker niet. Ik ben er enkel voor dat mensen uit de uitkering naar echt werk geholpen worden. Ik weiger die mensen op voorhand op te geven.
  zondag 3 mei 2015 @ 15:50:34 #199
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_152235574
quote:
1s.gif Op zondag 3 mei 2015 15:49 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Doel is het helpen van die mensen naar echt werk. Daarmee gaan ze er inderdaad op vooruit.
Natuurlijk, Duke, natuurlijk...

Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  zondag 3 mei 2015 @ 15:51:05 #200
346939 Janneke141
pi_152235589
quote:

[..]

Het doel en het middel staan in dit geval alleen totaal los van elkaar, en het middel heeft ook nog eens nadelen voor mensen die er verder helemaal niks mee te maken hebben.
pi_152235591
quote:

[..]

Doel is het helpen van die mensen naar echt werk.
Leg dan eens uit hoe het middel geschikt is voor dat doel.
  zondag 3 mei 2015 @ 15:51:20 #202
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_152235594
quote:
1s.gif Op zondag 3 mei 2015 15:50 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Nee, zeker niet. Ik ben er enkel voor dat mensen uit de uitkering naar echt werk geholpen worden. Ik weiger die mensen op voorhand op te geven.
Vent, die mensen laten je helemaal koud.

Wat een schertsvertoning...
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  zondag 3 mei 2015 @ 15:51:53 #203
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_152235609
quote:
1s.gif Op zondag 3 mei 2015 15:50 schreef 99.999 het volgende:

[..]

In plaats van die mensen aan het werk helpen zou je ze aan een baan moeten helpen, en voor een baan moet je in NL minimaal minimumloon betaald krijgen.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_152235617
quote:
0s.gif Op zondag 3 mei 2015 15:47 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Nee hoor. Je kunt ATV fiscaal stimuleren of zelfs verplichten, je kunt de loonkosten omlaag brengen, je kunt de economie stimuleren ipv afremmen, en je zou kunnen ophouden de werkloosheid kunstmatig te verhogen met arbeidsmigratie.

[..]

Je kunt de bestaande vraag bij het aanbod brengen, door arbeidsbemiddeling en opleiding, en dat doet de overheid juist niet meer. Maar dat blijft gerommel in de marge, zolang je de grootte van de vraag en de grootte van het aanbod niet dichter bij elkaar brengt. Als er immers 100.000 vacatures zijn voor 800.000 werkzoekenden, dan geef je de resterende 700.000 alsnog op.

[..]

Dat is maar een heel klein deel van de groep die nu werkloos is. Bovendien is dat alweer meer dan 15 jaar geleden. Sindsdien hebben we alweer het zoet moeten hebben. Dat de hoogconjunctuur ook doorwerkt in de arbeidsvraag in de onderkant van de arbeidsmarkt is een kwestie van beleid.
Juist dit type projecten doet veel aan arbeidsbemiddeling en opleiding. Dat punt gaat dus alweer mank. En de hoogconjunctuur is wel wat recenter hoor. Rond 2007 was de arbeidsmarkt echt bijzonder krap. Toch bleven er toen honderduizenden in de bijstand zitten. Spontane reintegratie blijkt dus heel lastig.
  zondag 3 mei 2015 @ 15:52:20 #205
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_152235620
quote:
1s.gif Op zondag 3 mei 2015 15:51 schreef Leandra het volgende:

[..]

In plaats van die mensen aan het werk helpen zou je ze aan een baan moeten helpen, en voor een baan moet je in NL minimaal minimumloon betaald krijgen.
Ja hallo, dat is dus niet de bedoeling... dat is duur.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_152235646
quote:
0s.gif Op zondag 3 mei 2015 15:51 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Leg dan eens uit hoe het middel geschikt is voor dat doel.
Opleidingen, begeleiding, bemiddeling en andere ondersteuning bieden lijkt me daar inderdaad geschikt voor. Daaronder kan ook het leren werken een rol spelen.
  zondag 3 mei 2015 @ 15:53:40 #207
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_152235660
quote:
0s.gif Op zondag 3 mei 2015 15:52 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Ja hallo, dat is dus niet de bedoeling... dat is duur.
Levert ook minder op zeker?
Het zou me niets verbazen als de gemeentes deze winst wel prettig vinden...
Wullie bin KOEL © Soneal
  zondag 3 mei 2015 @ 15:53:57 #208
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_152235666
'Spontane reïntegratie'...

Nu komen we bij het hele eieren eten van deze farce...
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  zondag 3 mei 2015 @ 15:54:11 #209
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_152235675
quote:
1s.gif Op zondag 3 mei 2015 15:53 schreef Leandra het volgende:

[..]

Levert ook minder op zeker?
Het zou me niets verbazen als de gemeentes deze winst wel prettig vinden...
Ja en al die reïntegratiebureaus dan?
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_152235685
quote:
0s.gif Op zondag 3 mei 2015 15:51 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Het doel en het middel staan in dit geval alleen totaal los van elkaar, en het middel heeft ook nog eens nadelen voor mensen die er verder helemaal niks mee te maken hebben.
Het middel is onderdeel van een veel bredere aanpak. Volgens mij staat dat niet bepaald los van elkaar.

En wie hebben er last van? Want het is juist dit type werk om verdringing te voorkomen.
  zondag 3 mei 2015 @ 15:55:17 #211
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_152235699
quote:
1s.gif Op zondag 3 mei 2015 15:52 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Juist dit type projecten doet veel aan arbeidsbemiddeling en opleiding. Dat punt gaat dus alweer mank. En de hoogconjunctuur is wel wat recenter hoor. Rond 2007 was de arbeidsmarkt echt bijzonder krap. Toch bleven er toen honderduizenden in de bijstand zitten. Spontane reintegratie blijkt dus heel lastig.
Maar in 2007 was men zelfs niet in staat dit soort projecten succesvol te maken, ondanks een compleet andere arbeidsmarkt...
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_152235707
quote:
1s.gif Op zondag 3 mei 2015 15:51 schreef Leandra het volgende:

[..]

Dat zeg ik toch ook. Doel is om die mensen aan een gewone baan te helpen. Dus niet bepaald om ze in de werkverschaffing te laten hangen.
  zondag 3 mei 2015 @ 15:55:49 #213
346939 Janneke141
pi_152235709
quote:
1s.gif Op zondag 3 mei 2015 15:54 schreef 99.999 het volgende:

En wie hebben er last van? Want het is juist dit type werk om verdringing te voorkomen.
:N Juist niet. Commercieel productiewerk.
  zondag 3 mei 2015 @ 15:56:01 #214
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_152235712
quote:

[..]

Het middel is onderdeel van een veel bredere aanpak. Volgens mij staat dat niet bepaald los van elkaar.

Kun je dat eens specifieker maken?
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_152235722
quote:
1s.gif Op zondag 3 mei 2015 15:55 schreef Leandra het volgende:

[..]

Maar in 2007 was men zelfs niet in staat dit soort projecten succesvol te maken, ondanks een compleet andere arbeidsmarkt...
Dit type projecten bestond toen niet echt.
pi_152235731
quote:

[..]

Mij stoort het vooral dat deze mensen de vrucht van hun arbeid niet zelf kunnen plukken.
Dat doen de "handige" jongens wel.
  zondag 3 mei 2015 @ 15:56:46 #217
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_152235737
Wat verdienen die bobo's die deze onzin bedacht hebben eigenlijk?
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  zondag 3 mei 2015 @ 15:56:53 #218
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_152235742
quote:
1s.gif Op zondag 3 mei 2015 15:55 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Dat zeg ik toch ook. Doel is om die mensen aan een gewone baan te helpen. Dus niet bepaald om ze in de werkverschaffing te laten hangen.
Dat doel wordt echter niet bereikt, want het middel daartoe is niet geschikt.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_152235757
quote:
0s.gif Op zondag 3 mei 2015 15:55 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

:N Juist niet. Commercieel productiewerk.
Dit is niet bepaald commercieel productiewerk. Dit werk is in Nederland helaas het minimumloon gewoon niet waard. Er is hooguit verdringing richting sociale werkplaatsen en gevangenissen.
pi_152235784
quote:
0s.gif Op zondag 3 mei 2015 15:56 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Mij stoort het vooral dat deze mensen de vrucht van hun arbeid niet zelf kunnen plukken.
Dat doen de "handige" jongens wel.
Er is alles bij elkaar niet echt een vrucht van deze arbeid.
  zondag 3 mei 2015 @ 15:59:01 #221
334494 Dance99Vv
Praise Bastet
pi_152235792
quote:
1s.gif Op zondag 3 mei 2015 15:57 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Dit is niet bepaald commercieel productiewerk. Dit werk is in Nederland helaas het minimumloon gewoon niet waard. Er is hooguit verdringing richting sociale werkplaatsen en gevangenissen.
Vertel is wat aan dit werk de sociaal nuttige bijdrage is aan de samenleving.
  zondag 3 mei 2015 @ 15:59:13 #222
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_152235795
quote:
0s.gif Op zondag 3 mei 2015 15:56 schreef EttovanBelgie het volgende:
Wat verdienen die bobo's die deze onzin bedacht hebben eigenlijk?
Als er al een directeur is die amper weet hoe het in het bedrijf gaat, dan zal het wel een overgewaardeerde directeur zijn die het eigenlijk vooral druk heeft met van project naar project rijden, en van geen enkel onderdeel weet waar het nou werkelijk om draait.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_152235802
quote:
1s.gif Op zondag 3 mei 2015 15:56 schreef Leandra het volgende:

[..]

Dat doel wordt echter niet bereikt, want het middel daartoe is niet geschikt.
Ben jij net als een aantal anderen hier dan ook van mening dat er eigenlijk geen enkel middel is wat deze mensen kan helpen?
  zondag 3 mei 2015 @ 15:59:35 #224
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_152235807
quote:
1s.gif Op zondag 3 mei 2015 15:58 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Er is alles bij elkaar niet echt een vrucht van deze arbeid.
Echt 99.999...

Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_152235821
quote:
0s.gif Op zondag 3 mei 2015 15:59 schreef Dance99Vv het volgende:

[..]

Vertel is wat aan dit werk de sociaal nuttige bijdrage is aan de samenleving.
Uiteindelijk het weer mogelijk maken dat mensen de reguliere arbeidsmarkt gaan betreden.
pi_152235829
quote:

[..]

Zal het niet zo zijn dat dit werk juist uitgevoerd wordt omdat men het door deze, gesubsidieerde, mensen kan laten uitvoeren? Dan is het wel rendabel, niet voor de uitvoerenden, dat niet.
pi_152235834
quote:
0s.gif Op zondag 3 mei 2015 15:59 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Echt 99.999...

[ afbeelding ]
Kan je echt niets anders dan dom persoonlijk geneuzel?
  zondag 3 mei 2015 @ 16:00:55 #228
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_152235841
quote:

Er is hooguit verdringing richting sociale werkplaatsen en gevangenissen.
Ja, ook dat nog eens...
Wullie bin KOEL © Soneal
  zondag 3 mei 2015 @ 16:01:54 #229
346939 Janneke141
pi_152235861
quote:
0s.gif Op zondag 3 mei 2015 16:00 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Zal het niet zo zijn dat dit werk juist uitgevoerd wordt omdat men het door deze, gesubsidieerde mensen kan laten uitvoeren? Dan is het wel rendabel, niet voor de uitvoerenden, dat niet.
Natuurlijk wel, maar dat wil hij niet horen. Er is geen ondernemer meer in Nederland te vinden die kunstbloemen gaat vouwen in de wetenschap dat het ergens anders door de overheid gefaciliteerd onder de kostprijs wordt gedaan. Daar kun je nooit tegenop.
  zondag 3 mei 2015 @ 16:01:56 #230
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_152235862
quote:
15s.gif Op zondag 3 mei 2015 16:00 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Kan je echt niets anders dan dom persoonlijk geneuzel?
Lees je eigen posts nog even terug... Je hele verhaal hangt van tegenstrijdigheden aan elkaar man...
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  zondag 3 mei 2015 @ 16:02:07 #231
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_152235870
quote:
1s.gif Op zondag 3 mei 2015 15:59 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Ben jij net als een aantal anderen hier dan ook van mening dat er eigenlijk geen enkel middel is wat deze mensen kan helpen?
Jawel hoor, maar ze onbetaald productiewerk laten doen, en nog langdurig ook, is dat zeker niet.
Wullie bin KOEL © Soneal
  zondag 3 mei 2015 @ 16:02:43 #232
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_152235881
quote:
1s.gif Op zondag 3 mei 2015 16:02 schreef Leandra het volgende:

[..]

Jawel hoor, maar ze onbetaald productiewerk laten doen, en nog langdurig ook, is dat zeker niet.
Dat heet dan ook gewoon dwangarbeid.

Is een vorm van participeren, dat wel.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  zondag 3 mei 2015 @ 16:03:18 #233
334494 Dance99Vv
Praise Bastet
pi_152235899
quote:
1s.gif Op zondag 3 mei 2015 16:00 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Uiteindelijk het weer mogelijk maken dat mensen de reguliere arbeidsmarkt gaan betreden.
Daar hebben de ouderen en andere hulpbehoevende wat aan, daar wordt deze maatschappij schoner of beter van, je reden is een dooddoener, het is commercieel productie werk, niet meer en niet minder, daar is de participatiewet niet voor bedoeld
  zondag 3 mei 2015 @ 16:03:22 #234
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_152235900
quote:
0s.gif Op zondag 3 mei 2015 16:02 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Dat heet dan ook gewoon dwangarbeid.

Is een vorm van participeren, dat wel.
Alsof ze crimineel zijn...
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_152235909
quote:
0s.gif Op zondag 3 mei 2015 16:01 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Natuurlijk wel, maar dat wil hij niet horen. Er is geen ondernemer meer in Nederland te vinden die kunstbloemen gaat vouwen in de wetenschap dat het ergens anders door de overheid gefaciliteerd onder de kostprijs wordt gedaan. Daar kun je nooit tegenop.
Dan zijn we het eindelijk eens met elkaar eens..
Wel een zware taak die 99.999 hier verdedigen/verkopen moet.
  zondag 3 mei 2015 @ 16:04:34 #236
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_152235922
quote:
1s.gif Op zondag 3 mei 2015 16:03 schreef Leandra het volgende:

[..]

Alsof ze crimineel zijn...
Maar dat zijn ze volgens de leer van de H. Economie dan ook; lees Janneke: is allemaal eigen schuld, als je werkloos bent en/of blijft...
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  zondag 3 mei 2015 @ 16:05:43 #237
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_152235947
quote:
0s.gif Op zondag 3 mei 2015 16:03 schreef Dance99Vv het volgende:

[..]

Daar hebben de ouderen en andere hulpbehoevende wat aan, daar wordt deze maatschappij schoner of beter van, je reden is een dooddoener, het is commercieel productie werk, niet meer en niet minder, daar is de participatiewet niet voor bedoeld
Kom op zeg, alsof we dat allemaal niet al van mijlenver aan hadden zien kunnen komen... Die hele participatiewet is een goddeloos mengsel van bedrijfsleven en overheid.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  zondag 3 mei 2015 @ 16:10:24 #238
334494 Dance99Vv
Praise Bastet
pi_152236035
quote:
0s.gif Op zondag 3 mei 2015 16:05 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Kom op zeg, alsof we dat allemaal niet al van mijlenver aan hadden zien kunnen komen... Die hele participatiewet is een goddeloos mengsel van bedrijfsleven en overheid.
Nou niet helemaal, de overheid/gemeenten hebben namelijk veel bijstandsgerechtigden al lang opgegeven, de bedoeling was/is dan ook dat ze iets nuttigs voor de maatschappij gaan doen(naar vermogen) vrijwillegerswerk enzo. Daar worden ze nu dus ook op afgerekend.
De visie van 99.999 is al verouderd zeg maar.
pi_152236050
quote:
1s.gif Op zondag 3 mei 2015 15:52 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Juist dit type projecten doet veel aan arbeidsbemiddeling en opleiding. Dat punt gaat dus alweer mank.
De arbeidsbureau's zijn afgeschaft en vervangen door een droevig en niet functionerend ICT-project, weg arbeidsbemiddeling. Een opleiding volgen is niet toegestaan, want de steuntrekker moet beschikbaar blijven voor de arbeidsmarkt. Wat ze natuurlijk wel hebben is cursusjes Linkedin om zichzelf aan het werk te houden.

quote:
En de hoogconjunctuur is wel wat recenter hoor. Rond 2007 was de arbeidsmarkt echt bijzonder krap. Toch bleven er toen honderduizenden in de bijstand zitten. Spontane reintegratie blijkt dus heel lastig.
De arbeidsmarkt was dan ook helemaal niet krap. Ergens na de jaren negentig is hoogconjunctuur en "economische groei" (groei BNP dus) losgetrokken van werkgelegenheid.
pi_152236086
quote:
0s.gif Op zondag 3 mei 2015 16:10 schreef Dance99Vv het volgende:

[..]

Nou niet helemaal, de overheid/gemeenten hebben namelijk veel bijstandsgerechtigden al lang opgegeven, de bedoeling was/is dan ook dat ze iets nuttigs voor de maatschappij gaan doen(naar vermogen) vrijwillegerswerk enzo. Daar worden ze nu dus ook op afgerekend.
De visie van 99.999 is al verouderd zeg maar.
Ik vind die hele gedachtengang die hieronder schuil gaat een beetje "eng" en zorgwekkend.

Het impliceert namelijk - en wordt als vanzelfsprekend aangenomen - dat men alleen nuttig is voor een samenleving als men financiële waarde toevoegt (buiten de rol van consument die wij allen vervullen).

Terwijl een mens natuurlijk altijd nuttig en waardevol is in de samenleving zolang deze persoon niet als een kluizenaar leeft en omgaat met andere mensen.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
  zondag 3 mei 2015 @ 16:14:33 #241
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_152236125
quote:
0s.gif Op zondag 3 mei 2015 16:12 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]

Ik vind die hele gedachtengang die hieronder schuil gaat een beetje "eng" en zorgwekkend.

Het impliceert namelijk - en wordt als vanzelfsprekend aangenomen - dat men alleen nuttig is voor een samenleving als men financiële waarde toevoegt (buiten de rol van consument die wij allen vervullen).

Terwijl een mens natuurlijk altijd nuttig en waardevol is in de samenleving zolang deze persoon niet als een kluizenaar leeft en omgaat met andere mensen.
In deze samenleving ben je allereerst een product met een kosten en batenplaatje. Dat je ook mens bent, is leuk voor als hobby.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_152236145
quote:

[..]

Onverbeterlijk sociaal gedachtengoed.. De mens is gewoon een levende grondstof.

Ik ben het met je eens hoor.
  zondag 3 mei 2015 @ 16:15:51 #243
334494 Dance99Vv
Praise Bastet
pi_152236160
quote:
Dat is wat ik dus nu naar voren breng dat nuttig niet alleen maar een finacieel toegevoegde waarde heeft ,wijzend naar de partecipatiewet die per 1 jan ingegaan is
  zondag 3 mei 2015 @ 16:17:49 #244
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_152236194
quote:
0s.gif Op zondag 3 mei 2015 16:15 schreef Dance99Vv het volgende:

[..]

Dat is wat ik dus nu naar voren breng dat nuttig niet alleen maar een finacieel toegevoegde waarde heeft ,wijzend naar de partecipatiewet die per 1 jan ingegaan is
Die participatiewet brengt het leuk, maar verandert niets aan de oorspronkelijke ideologie die dit land al ruim twee decennia in diens greep houdt: men is enkel van nut wanneer men financieel gezien oplevert.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_152236316
quote:
0s.gif Op zondag 3 mei 2015 16:17 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Die participatiewet brengt het leuk, maar verandert niets aan de oorspronkelijke ideologie die dit land al ruim twee decennia in diens greep houdt: men is enkel van nut wanneer men financieel gezien oplevert.
Je begrijpt wel dat de hele maatschappij gestoeld is op financiële opbrengsten door mensen? En dat er geen maatschappij meer mogelijk is als iedereen geen financiële bijdrage meer doet? En het dus van belang is dat er genoeg mensen zijn die die financiële bijdrage moeten leveren?
  zondag 3 mei 2015 @ 16:23:39 #246
334494 Dance99Vv
Praise Bastet
pi_152236322
quote:

[..]

Binnen de participatiewet blijft het doel wel dat je zelfstandig in je onderhoud moet proberen te voorzien.
Maar men ziet ook dat dat een zware opgaaf begint te worden voor grote groepen binnen de uitkering.
  zondag 3 mei 2015 @ 16:25:01 #247
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_152236364
quote:
1s.gif Op zondag 3 mei 2015 16:23 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Je begrijpt wel dat de hele maatschappij gestoeld is op financiële opbrengsten door mensen? En dat er geen maatschappij meer mogelijk is als iedereen geen financiële bijdrage meer doet? En het dus van belang is dat er genoeg mensen zijn die die financiële bijdrage moeten leveren?
Absoluut... dat zegt echter niets over hoe men die centen opbrengt.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  zondag 3 mei 2015 @ 16:25:09 #248
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_152236373
quote:

[..]

Mooi hè, toen de muur viel zouden we allemaal naar het prachtige Amerikaanse systeem, waar sommige gezinnen amper kunnen eten terwijl de ouders samen 3 banen hebben.

En als kers op de taart willen ze daartoe een werkverschaffingsproject gebruiken waar ze in communistisch Rusland trots op waren geweest.
Wullie bin KOEL © Soneal
  zondag 3 mei 2015 @ 16:26:30 #249
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_152236415
quote:
1s.gif Op zondag 3 mei 2015 16:25 schreef Leandra het volgende:

[..]

Mooi hè, toen de muur viel zouden we allemaal naar het prachtige Amerikaanse systeem, waar sommige gezinnen amper kunnen eten terwijl de ouders samen 3 banen hebben.

En als kers op de taart willen ze daartoe een werkverschaffingsproject gebruiken waar ze in communistisch Rusland trots op waren geweest.
Het is inderdaad een lachwekkende ontwikkeling, ware het niet dat het tegelijkertijd zo triest is.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_152236555
quote:
1s.gif Op zondag 3 mei 2015 16:25 schreef Leandra het volgende:

[..]

zondag 3 mei 2015 @ 20:18:30 #251
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_152242972
quote:
0s.gif Op zondag 3 mei 2015 16:25 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Absoluut... dat zegt echter niets over hoe men die centen opbrengt.
en hoe je ze verdeelt.

[ Bericht 0% gewijzigd door Bram_van_Loon op 03-05-2015 20:25:10 ]
#NoDAPL
pi_152244353
quote:

[..]

Op zich is het natuurlijk geen raar idee dat iedereen zijn eigen brood verdient, door dingen te doen die waarde hebben voor anderen, en die daar dus voor willen betalen.
pi_152244747
quote:
0s.gif Op zondag 3 mei 2015 20:53 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Op zich is het natuurlijk geen raar idee dat iedereen zijn eigen brood verdient, door dingen te doen die waarde hebben voor anderen, en die daar dus voor willen betalen.
Een alternatief is er eigenlijk niet, je kan niet ergens een boerderij beginnen om voor jezelf te zorgen, daar is ons land te klein voor.
pi_152245444
quote:
2s.gif Op zondag 3 mei 2015 21:02 schreef Nemephis het volgende:

[..]

Een alternatief is er eigenlijk niet, je kan niet ergens een boerderij beginnen om voor jezelf te zorgen, daar is ons land te klein voor.
Te welvarend en te georganiseerd ook, het is niet nodig. Maar dan moet wel zorgen dat iedereen ook in die gelegenheid is. Voor wat ze dan als mens 'waard zijn' hebben ze dan nog de meerderheid van de week.
pi_152259842
quote:
FNV eist loon voor 'dwangarbeid' uitkeringsgerechtigden

AALTEN - De FNV vindt dat de 80 werklozen die kunstbloemen vouwen en enveloppen maken in fabriekshallen in Dinxperlo en Ulft daarvoor een gewoon loon moeten krijgen.

De inzet van werklozen zonder loon, en met alleen behoud van uitkering, moet worden gestopt. Tot die conclusie is de vakbond zaterdag gekomen na overleg met een groep boze werknemers die spreken van dwangarbeid.

Loon
Uit het overleg kon volgens de bond alleen de conclusie getrokken worden dat hier sprake is van een normaal dienstverband, waarvoor een normaal loon moet worden betaald.

Eisen
Sinds 2011 werken uitkeringsgerechtigden maximaal 32 uur per week in deze hallen, in het kader van re-integratie naar de arbeidsmarkt. De helft van de 80 arbeiders werkt daar langer dan een half jaar. In een overleg met de wethouders Wiltink (Aalten) en Van de Wardt (Oude IJsselstreek) woensdag zal de bond haar eisen op tafel leggen. Voortzetting van de huidige praktijk is voor de bond onacceptabel.
bron
Kleine geheimen dienen beschermd te worden.
Grote geheimen worden beschermd door publiek ongeloof.
pi_154393326
Update:

quote:
Sociale dienst ISWI heeft spijt van 'dwangarbeid' Oude IJsselstreek en Aalten

Over de gedwongen inzet van werklozen ontstond in de afgelopen maanden veel commotie. Het FNV sprak van dwangarbeid en uitbuiting.

Beleid omgegooid
Het ISWI heeft het beleid inmiddels omgegooid. Werknemers krijgen compensatie over de afgelopen 4 jaar. De onbetaalde arbeid is teruggebracht tot een half jaar, de termijn die staatssecretaris Klijnsma aanvaardbaar acht.

Van de Wardt zegt dat het beleid niet vanuit 'foute intenties' voortkwam.
Nou die ISWI vindt het nu dus eigenlijk ook wel schandalig, en de mensen die zo lang voor niets slavenarbeid hebben verricht worden gecompenseerd.
Kunnen zij leuk op vakantie iig.
Jammer dat het zo'n klein artikeltje is uiteindelijk. De volgende gemeente die weer met dit plan komt, zal gewoon aan de gang gaan alsof er niets gebeurd is.

En kom er maar in du_ke, want nu ben je wrs de enige nog in NL die dit wel een strak plan vond. ;).
I´m back.
  donderdag 16 juli 2015 @ 19:54:53 #257
334494 Dance99Vv
Praise Bastet
pi_154395347
Jammer dat het niet duidelijk wordt uit het artikel waar deze mensen recht op hebben, wanneer we ook de functiejaren meetellen.
Daarnaast ben ik ook benieuwd wat er gedaan wordt aan de onmenselijke omstandigheden in het desbetreffende bedrijf.(wordt ook niet duidelijk in het artikel)
In ieder geval een goede start m.b.t. tot menswaardigheid en loon voor werk.
Bedankt ender_xenocide en Ryan3 voor de opdate's.
pi_154395481
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juli 2015 19:54 schreef Dance99Vv het volgende:
Jammer dat het niet duidelijk wordt uit het artikel waar deze mensen recht op hebben, wanneer we ook de functiejaren meetellen.
Daarnaast ben ik ook benieuwd wat er gedaan wordt aan de onmenselijke omstandigheden in het desbetreffende bedrijf.(wordt ook niet duidelijk in het artikel)
In ieder geval een goede start m.b.t. tot menswaardigheid en loon voor werk.
Bedankt ender_xenocide en Ryan3 voor de opdate's.
Klopt, zo'n artikeltje is vrij summier, te summier, en wat ik zeg, de volgende gemeente die op dit lumineuze idee komt zal het ook gewoon weer uitvoeren totdat het toevallig in het nieuws komt.
Maar goed, ik ga er vanuit dat FNV iig waakt over de redelijkheid van de financiële compensatie voor de Klijnsma slaven-robots die onder dit regime hebben moeten werken. En eigenlijk ook een compensatie voor het feit dat ze gedurende die tijd niet normaal hebben kunnen zoeken naar werk en dat dit werk hun hele cv heeft verknald.
I´m back.
  donderdag 16 juli 2015 @ 20:08:12 #259
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_154395685
En die compensatie wordt weer verrekend met de uitkering zeker?
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_154395720
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juli 2015 20:08 schreef Leandra het volgende:
Ja, uiteraard.
I´m back.
  donderdag 16 juli 2015 @ 20:10:00 #261
334494 Dance99Vv
Praise Bastet
pi_154395728
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juli 2015 20:08 schreef Leandra het volgende:
Daar beng ik wel bang voor, aan de andere kant zou het de uitkerende instanties en gemeenten sieren om dat ongemoeid te laten.Ze zijn namelijk wel de veroorzakers van dit leed
pi_154395869
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juli 2015 20:10 schreef Dance99Vv het volgende:

[..]

Daar beng ik wel bang voor, aan de andere kant zou het de uitkerende instanties en gemeenten sieren om dat ongemoeid te laten.Ze zijn namelijk wel de veroorzakers van dit leed
No way dat ze dat gaan doen natuurlijk, daar is het geld niet voor.
I´m back.
  donderdag 16 juli 2015 @ 20:32:52 #263
334494 Dance99Vv
Praise Bastet
pi_154396231
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juli 2015 20:16 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

No way dat ze dat gaan doen natuurlijk, daar is het geld niet voor.
Niet zo zeker van, kan zelfs betekenen dat de constructie van die reintergratie fout is en mensen tot de dag van vandaag geld kunnen vorderen wat niet verrekend kan worden omdat ze eigenlijk een baan hebben.
pi_154396287
quote:
14s.gif Op donderdag 16 juli 2015 18:36 schreef Ryan3 het volgende:
Update:
Dank. Dat zie je niet vaak.
Wel leuk om het nog eens helemaal terug te lezen.
pi_154396311
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juli 2015 20:32 schreef Dance99Vv het volgende:

[..]

Niet zo zeker van, kan zelfs betekenen dat de constructie van die reintergratie fout is en mensen tot de dag van vandaag geld kunnen vorderen wat niet verrekend kan worden omdat ze eigenlijk een baan hebben.
De winst heeft de gemeente in haar begroting gegooid. Dat geld is er dus niet meer. Hoe ze mensen willen compenseren is dus onduidelijk.
I´m back.
pi_154396323
quote:
0s.gif Op zondag 3 mei 2015 11:45 schreef Flow3r het volgende:

^O^
Voor al uw dwaze oneliners en geavanceerde sofisterij
  donderdag 16 juli 2015 @ 20:38:05 #267
334494 Dance99Vv
Praise Bastet
pi_154396326
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juli 2015 20:37 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

De winst heeft de gemeente in haar begroting gegooid. Dat held is er dus niet meer. Hoe ze mensen willen compenseren is dus onduidelijk.
Met een bosje papieren bloemetjes?
pi_154396349
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juli 2015 20:38 schreef Dance99Vv het volgende:

[..]

Met een bosje papieren bloemetjes?
Ereburgerschap.
I´m back.
  donderdag 16 juli 2015 @ 20:40:36 #269
334494 Dance99Vv
Praise Bastet
pi_154396394
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juli 2015 20:39 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Ereburgerschap.
Ik ben benieuwd of we hier nog meer van gaan horen. (hoop het wel)
pi_154397488
Er is nog niets bekend onder de mensen die er werken wat de compensatie is. Mijn zus, die daar al drie jaar 'werkt' is zelfs in principe nog gewoon verplicht om op te komen dagen op de werkvloer. Ze zou wel weg mogen maar ze zeggen dat het erg onverstandig is en ze beter af kan wachten wat er verder komt. De consulenten weten zelf eigenlijk nog niets, echt belachelijk allemaal :')
E.
pi_154397773
quote:
1s.gif Op donderdag 16 juli 2015 21:24 schreef .Sparkling. het volgende:
Er is nog niets bekend onder de mensen die er werken wat de compensatie is. Mijn zus, die daar al drie jaar 'werkt' is zelfs in principe nog gewoon verplicht om op te komen dagen op de werkvloer. Ze zou wel weg mogen maar ze zeggen dat het erg onverstandig is en ze beter af kan wachten wat er verder komt. De consulenten weten zelf eigenlijk nog niets, echt belachelijk allemaal :')
Dus het is allemaal nog niet zo goed in het vat gegoten als in het artikeltje wordt gesuggereerd... :{.
Wel aan de pers doorgeven dat alles in kannen en kruiken zit, maar niet helemaal dus...

3 jaar "werken". :{.
I´m back.
pi_154397911
quote:
wel lekker werkervaring opdoen toch :(

als ze het een werkervaringsplek noemen mag het weer wel ;(
pi_154397976
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juli 2015 21:38 schreef Silverdigger2 het volgende:

[..]

wel lekker werkervaring opdoen toch :(

als ze het een werkervaringsplek noemen mag het weer wel ;(
Klijnsma heeft het liefst dat de bijstandtrekkers slaven-robots worden.
I´m back.
pi_154398139
quote:
Ik zie al wat het probleem is, de gemeenteraden moeten nog instemmen... :{. (Die zijn wrs ook met reces? Of hoe zit dat?)

quote:
'Dwangarbeid' mensen in bijstand Aalten en Oude IJsselstreek nog maximaal halfjaar

Dat wil het bestuur van het Iswi, de samenwerkende sociale diensten van Aalten en Oude IJsselstreek.

Ontevreden
Het bestuur reageert daarmee op berichten in deze krant over het Iswi. Daarin werd beschreven dat bijstandsgerechtigden vaak jarenlang in fabriekshallen zonder loon moesten werken, in het kader van reïntegratie. Velen van hen waren daar zeer ontevreden over. Sommige werknemers zaten er al 4 jaar. Volgens de FNV is dat in strijd met de wet.

Conclusie
Het Iswi is nu tot de conclusie gekomen dat verplichte tewerkstelling niet langer dan een halfjaar mag duren. Mensen die er langer werken, mogen naar huis. De gemeenteraden van Aalten en Oude IJsselstreek moeten nog instemmen.

Ontduiking minimumloon
Het Iswi-bestuur heeft haar voorgenomen besluit dinsdagmiddag meegedeeld aan de FNV. Die is nog niet tevreden en vindt dat mensen helemaal niet met behoud van een uitkering moeten werken. Dit is ontduiking van het minimumloon, vindt de bond.

[ Bericht 1% gewijzigd door Ryan3 op 16-07-2015 21:51:23 ]
I´m back.
pi_154400964
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juli 2015 21:44 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Ik zie al wat het probleem is, de gemeenteraden moeten nog instemmen... :{. (Die zijn wrs ook met reces? Of hoe zit dat?)

[..]

Het probleem is hier denk ik dat het allemaal tandeloze, papieren "tijgers" zijn.
Niemand heeft echt de macht en/of de kennis, laat staan de energie en/of de oprechte verontwaardigheid om het echt aan te pakken. En dat zonder eigenbelang en corruptie om "hen" waar je later een baantje wilt hebben niet voor het hoofd te stoten.
Je hebt hier echte tijgers zoals P. Lakeman voor nodig. En daar hebben we er helaas maar eentje van..
Marcus Bakker was ook zo'n puur oprechte vechter tegen onrecht.
Deze strijders zijn dungezaaid. En tegenwoordig helemaal helaas.

[ Bericht 6% gewijzigd door Bart2002 op 16-07-2015 23:05:34 ]
pi_154412513
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juli 2015 23:00 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Het probleem is hier denk ik dat het allemaal tandeloze, papieren "tijgers" zijn.
Niemand heeft echt de macht en/of de kennis, laat staan de energie en/of de oprechte verontwaardigheid om het echt aan te pakken. En dat zonder eigenbelang en corruptie om "hen" waar je later een baantje wilt hebben niet voor het hoofd te stoten.
Je hebt hier echte tijgers zoals P. Lakeman voor nodig. En daar hebben we er helaas maar eentje van..
Marcus Bakker was ook zo'n puur oprechte vechter tegen onrecht.
Deze strijders zijn dungezaaid. En tegenwoordig helemaal helaas.
Nou ja, FNV heeft toch zijn best gedaan in deze, en de boel wordt in feite teruggedraaid.
Blijft wel over dat bijstandtrekkers nog steeds wel een half jaar zonder salaris moeten bloemen vouwen en envelopjes tellen.
Zou ook niet moeten kunnen wmb. Maar zie een SP hier maar eens warm voor te krijgen, zou ik zeggen. Ik heb het wel geprobeerd, maar eh.. kennelijk weinig animo.
I´m back.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')