wel als je later puur arts wil worden voor mede-moslima'squote:Op woensdag 25 maart 2015 20:58 schreef dotKoen het volgende:
Studenten horen niet te profiteren van hun studiegenoten die wel medestudenten van beide geslachten op zich laten oefenen zonder zichzelf daar ook voor beschikbaar te stellen. Een dergelijke houding is niet passend voor een Nederlandse arts.
Dan moet je geen arts wordenquote:Op woensdag 25 maart 2015 21:00 schreef Ferrari_Tape het volgende:
[..]
wel als je later puur arts wil worden voor mede-moslima's
Dan moet je een universiteit zoeken die dergelijke artsen opleidt.quote:Op woensdag 25 maart 2015 21:00 schreef Ferrari_Tape het volgende:
[..]
Dit dus.quote:Op woensdag 25 maart 2015 21:01 schreef dotKoen het volgende:
[..]
Dan moet je een universiteit zoeken die dergelijke artsen opleidt.
Volgens mij heeft een van de studenten het vak wel afgerond en de rest niet.quote:Op woensdag 25 maart 2015 21:05 schreef Kassamiep het volgende:
[..]
Dit dus.
Overigens apart: in het frontpage artikel werd gesuggereerd dat ze het vak WEL gevolgd en afgerond hadden en nu de rechtszaak aanspannen omdat ze niet willen dat andere moslimas hetzelfde moeten doen. Hier stelt men echter dat ze het vak niet afgerond hebben.
Wat is het nu ?
Dat las ik ook. Naja is ook niet zo belangrijk, gaat er meer om dat ze eisen dat ze niet verplicht door mannen onderzocht moeten worden.quote:Op woensdag 25 maart 2015 21:05 schreef dotKoen het volgende:
[..]
Volgens mij heeft een van de studenten het vak wel afgerond en de rest niet.
Zo is het. Als je arts wilt worden, dan zul je toch echt af moeten van die idiote scheiding tussen mannen en vrouwen bovendien.quote:Op woensdag 25 maart 2015 20:58 schreef dotKoen het volgende:
Studenten horen niet te profiteren van hun studiegenoten die wel medestudenten van beide geslachten op zich laten oefenen zonder zichzelf daar ook voor beschikbaar te stellen. Een dergelijke houding is niet passend voor een Nederlandse arts.
ow dus zo'n meid moet haar borsten maar showen aan een gozer en aan haar buik en benen laten zitten?quote:
Dat zou ik pas schandalig vinden. DIscriminatie enzo... iedereen gelijk... etcetc.quote:Op woensdag 25 maart 2015 21:00 schreef Ferrari_Tape het volgende:
[..]
Dat hoort bij de opleiding ja. En ze mag gewoon haar BH aanhouden hoorquote:Op woensdag 25 maart 2015 21:09 schreef Ferrari_Tape het volgende:
[..]
ow dus zo'n meid moet haar borsten maar showen aan een gozer en aan haar buik en benen laten zitten?
Als ze zich opgeeft voor een opleiding "aan buik en benen zitten" waar dit duidelijk in het curriculum zit wel ja.quote:Op woensdag 25 maart 2015 21:09 schreef Ferrari_Tape het volgende:
[..]
ow dus zo'n meid moet haar borsten maar showen aan een gozer en aan haar buik en benen laten zitten?
Niet bij het onderzoek van de borsten (hoewel dat bij mijn opleiding strikt genomen niet verplicht was, geloof ik). Wel dankbaar dat mijn collega-studenten het belang begrijpen dat mannen ook moeten leren hoe ze borsten moeten onderzoeken.quote:Op woensdag 25 maart 2015 21:11 schreef Bombvis het volgende:
[..]
Dat hoort bij de opleiding ja. En ze mag gewoon haar BH aanhouden hoor
Wat een flauwekul. Vrijstelling was helemaal niet algemeen geaccepteerd.quote:Op woensdag 25 maart 2015 21:14 schreef Marlan het volgende:
De strikte hantering van dit dit 'racistische beleid' is de laatste jaren ingerold op alle universiteiten om moslims buiten de opleiding te houden. Vrijstelling voor dit vak was vroeger algemeen geaccepteerd, ook niet-moslims maakten daar gebruik van. De laatste jaren zijn er steeds meer moslims (maar nog steeds een kleine minderheid binnen de opleiding) de studie geneeskunde gaan doen, en is de tolerantie steeds minder geworden. Nu is het niet meer mogelijk om dit onderdeel waarbij je op elkaar gaat oefenen te ontlopen. Dit is enkel gedaan om Moslimpjes te pesten.
Het gaat helemaal niet alleen om borsten. Dat vind ik ook nog wel te accepteren. Het gaat om het lichamelijk onderzoek in zijn algemeen.quote:Het is equivalent van een jongen die zich moeten blootgeven en zijn lul en ballen moet laten voor door de meisjes van zijn opleiding.
Wel degelijk. Het onderdeel waarbij je je beha moest uitdoen.quote:Op woensdag 25 maart 2015 21:16 schreef dotKoen het volgende:
[..]
Wat een flauwekul. Vrijstelling was helemaal niet algemeen geaccepteerd.
Heb je daar bronnen voor ?quote:Op woensdag 25 maart 2015 21:14 schreef Marlan het volgende:
Ik ben geen fan van de islam, maar geeft de dames wel gelijk.
De strikte hantering van dit dit 'racistische beleid' is de laatste jaren ingerold op alle universiteiten om moslims buiten de opleiding te houden. Vrijstelling voor dit vak was vroeger algemeen geaccepteerd, ook niet-moslims maakten daar gebruik van.
Ja, en ? Dat is idd juist het punt. Zo voelen patienten zich ook als ze de dokter in de supermarkt tegenkomen. Je moet dus zowel goed beseffen hoe dat voelt als ook er zelf mee om kunnen gaan. Als je dat niet kan ben je niet geschikt als arts.quote:Kijk ik snap die meiden. Die moeten zich laten voelen door jongens van hun eigen opleiding die ze elke dag zien en met wie ze studeren. Dat kan gênant aanvoelen. Het is equivalent van een jongen die zich moeten blootgeven en zijn lul en ballen moet laten voor door de meisjes van zijn opleiding. Vervolgens moet hij voor de rest van zijn opleiding met diezelfde vrouwelijke medestudenten optrekken.
En dan nog is dit erg bloot en zie je de borsten.quote:Op woensdag 25 maart 2015 21:11 schreef Bombvis het volgende:
[..]
Dat hoort bij de opleiding ja. En ze mag gewoon haar BH aanhouden hoor
Ook dan ben je niet geschikt als arts.quote:Op woensdag 25 maart 2015 21:17 schreef Ferrari_Tape het volgende:
[..]
En dan nog is dit erg bloot en zie je de borsten.
Ik hoor die gasten 's avonds in de kroeg al lallen over de dikke tieten van Fatima en lekker geil slipje dit dat
Dus je hebt liever artsen die nog nooit een vrouw onderzocht hebben als behandelaar van je vriendin/zus/moeder?quote:Op woensdag 25 maart 2015 21:17 schreef Ferrari_Tape het volgende:
[..]
En dan nog is dit erg bloot en zie je de borsten.
Ik hoor die gasten 's avonds in de kroeg al lallen over de dikke tieten van Fatima en lekker geil slipje dit dat
quote:Op woensdag 25 maart 2015 21:18 schreef Kassamiep het volgende:
[..]
Ook dan ben je niet geschikt als arts.
Ideaal filter dus.
Die Nederlandse jongens doen hun prakticum maar lekker bij die Hollandse meisjes die zich sowieso uitkleden voor de eerste de beste.quote:Op woensdag 25 maart 2015 21:18 schreef dotKoen het volgende:
[..]
Dus je hebt liever artsen die nog nooit een vrouw onderzocht hebben als behandelaar van je vriendin/zus/moeder?
Dat kan een oplossing zijn. En er zijn vast opleidingen die dat zo inrichten.quote:Op woensdag 25 maart 2015 21:19 schreef Ferrari_Tape het volgende:
[..]
[..]
Die Nederlandse jongens doen hun prakticum maar lekker bij die Hollandse meisjes die zich sowieso uitkleden voor de eerste de beste.
Het gaat hier om de opleiding, niet om de coschappen. De situatie die jij schetst is ondenkbaar.quote:Op woensdag 25 maart 2015 21:18 schreef dotKoen het volgende:
[..]
Dus je hebt liever artsen die nog nooit een vrouw onderzocht hebben als behandelaar van je vriendin/zus/moeder?
Sorry, ik was niet duidelijk genoeg. Enkel het onderdeel waarbij een meisjes haar BH moest uitdoen, niet het hele vak. Meestal konden de meiden op elkaar uitoefenen. Desnoods met een scherm. Mijn bronnen? Vroegere geneeskunde-studenten.quote:Op woensdag 25 maart 2015 21:17 schreef Kassamiep het volgende:
[..]
Heb je daar bronnen voor ?
[..]
Ja, en ? Dat is idd juist het punt. Als je daar niet mee om kan gaan ben je niet geschikt als arts.
Ik had het woord behandelaar wellicht niet moeten gebruiken. Ik had moeten zeggen: Dus je hebt liever co-assistenten die nog nooit een vrouw onderzocht hebben als de co-assistent van je vriendin/zus/moeder?quote:Op woensdag 25 maart 2015 21:24 schreef Ceberut het volgende:
[..]
Het gaat hier om de opleiding, niet om de coschappen. De situatie die jij schetst is ondenkbaar.
En dat wisten de dames toen ze zich inschreven. Dus wat is nu het probleem ?quote:Op woensdag 25 maart 2015 21:25 schreef Marlan het volgende:
[..]
Sorry, ik was niet duidelijk genoeg. Enkel het onderdeel waarbij een meisjes haar BH moest uitdoen, niet het hele vak. Meestal konden de meiden op elkaar uitoefenen. Desnoods met een scherm. Mijn bronnen? Vroegere geneeskunde-studenten.
Het punt waar het nu omgaat is dat de Erasmus universiteit meisjes verplicht om lichamelijk onderzoek te ondergaan door een mannelijke student, inclusief onderzoek waarbij de BH uitgaat en waarbij de borsten bevoelt worden. Dit gaat nu een stap verder, dan de eerdere bezwaren die vroeger ter sprake kwam nml. sowieso uit de kleren gaan.
Zelfbeschikkingsrecht op het eigen lichaam. Vanuit dat perspectief bekijk ik deze situatie. Het is jammer dat het nu moslima's betreft, maar ze hebben IMO wel een punt.quote:
Ik denk dat niemand uberhaupt te maken wil hebben met een co-assistent, allemaal willen we de niets anders dan de beste arts. Tegelijkertijd snappen we met z'n allen dat artsen ooit ergens moeten beginnen.quote:Op woensdag 25 maart 2015 21:25 schreef dotKoen het volgende:
[..]
Ik had het woord behandelaar wellicht niet moeten gebruiken. Ik had moeten zeggen: Dus je hebt liever co-assistenten die nog nooit een vrouw onderzocht hebben als de co-assistent van je vriendin/zus/moeder?
Ja, dus? Dat is toch geen argument? Het is niet alsof ze heel makkelijk ergens anders de opleiding kunnen afronden. Ze zijn het er niet mee eens en stappen naar de rechter. Dat kan en mag gewoon.quote:Op woensdag 25 maart 2015 21:26 schreef Kassamiep het volgende:
[..]
En dat wisten de dames toen ze zich inschreven.
Ja, dus, wat is het probleem?quote:Dus wat is nu het probleem ?
Bovendien is het een kulargument, dat je het zogenaamd zelf moet snappen hoe het voelt. Een arts moet goed zijn in zijn werk. Een chirurg moet operaties met een absoluut minimum aan fouten kunnen uitvoeren.quote:Op woensdag 25 maart 2015 21:28 schreef Marlan het volgende:
[..]
Zelfbeschikkingsrecht op het eigen lichaam. Vanuit dat perspectief bekijk ik deze situatie. Het is jammer dat het nu moslima's betreft, maar ze hebben IMO wel een punt.
Dat vraag je je af? Echt?quote:Op woensdag 25 maart 2015 21:32 schreef hmmmz het volgende:
Ik vraag me af hoe ze dat voor zich zien als ze ooit zelf behandeld moeten worden in een ambulance of ziekenhuis en er is alleen een mannelijke arts beschikbaar
Er zijn geen opleidingen waar dit geen verplicht onderdeel is ?quote:Op woensdag 25 maart 2015 21:31 schreef Ceberut het volgende:
[..]
Ja, dus? Dat is toch geen argument? Het is niet alsof ze heel makkelijk ergens anders de opleiding kunnen afronden.
Zoals ik eerder al aangaf had ik dat prima en prijzenswaardig gevonden als ze dat hadden gedaan *nadat* ze het vak hadden afgerond of *voordat* ze zich hadden ingeschreven.quote:Ze zijn het er niet mee eens en stappen naar de rechter. Dat kan en mag gewoon.
In de menselijke omgang lijkt het me wel degelijk belangrijk dat een arts zich deels kan inleven in de patiënt. Goede manier om erachter te komen voor een arts in opleiding dat een patiënt zich vaak wat ongemakkelijk voelt.quote:Op woensdag 25 maart 2015 21:34 schreef Ceberut het volgende:
[..]
Bovendien is het een kulargument, dat je het zogenaamd zelf moet snappen hoe het voelt. Een arts moet goed zijn in zijn werk. Een chirurg moet operaties met een absoluut minimum aan fouten kunnen uitvoeren.
Kan het de patiënt wat schelen dat de cardioloog zich niet kan inleven, als de operatie maar goed verloopt.
Dat is natuurlijk niet waar. Het heeft mij zeker geholpen om in mijn boxer op een onderzoeksbank te liggen. Je realiseert je veel meer dat patiënten zich op zo'n moment kwetsbaar voelen. Ik denk dat ik een daardoor een betere arts ben geworden. Een chirurg is veel meer dan een robot die operaties perfect moet uitvoeren.quote:Op woensdag 25 maart 2015 21:34 schreef Ceberut het volgende:
[..]
Bovendien is het een kulargument, dat je het zogenaamd zelf moet snappen hoe het voelt. Een arts moet goed zijn in zijn werk. Een chirurg moet operaties met een absoluut minimum aan fouten kunnen uitvoeren.
Kan het de patiënt wat schelen dat de cardioloog zich niet kan inleven, als de operatie maar goed verloopt.
Ik vraag mij af hoe ze zich voelen als een lesbische studente aan hen moet voelen.quote:Op woensdag 25 maart 2015 21:32 schreef hmmmz het volgende:
Ik vraag me af hoe ze dat voor zich zien als ze ooit zelf behandeld moeten worden in een ambulance of ziekenhuis en er is alleen een mannelijke arts beschikbaar
Blijkbaar? Dat blijkt nergens uit. Ik lees op het net dat dit vooral een goedkope manier is om proefpersonen te regelen.quote:Op woensdag 25 maart 2015 21:36 schreef Kassamiep het volgende:
[..]
Er zijn geen opleidingen waar dit geen verplicht onderdeel is ?
Werkelijk niet ? Nergens ?
Tsja. Dan ziet men het blijkbaar universeel als belangrijk, nietwaar ?
Nou nee, ik vind het doorzettingsvermogen wel bewonderenswaardig. Voor jezelf opkomen is niet de weg van de minste weerstand. Blijkbaar willen ze echt arts worden.quote:Zoals ik eerder al aangaf had ik dat prima en prijzenswaardig gevonden als ze dat hadden gedaan *nadat* ze het vak hadden afgerond of *voordat* ze zich hadden ingeschreven.
Nu vind ik het alleen maar zielig.
Ja dat vraag ik me afquote:
quote:Uit geloofsoverwegingen wilden de studentes alleen door een vrouw worden aangeraakt, omdat ze hun lichaam niet aan een vreemde man wensen te tonen.
Wat niet geheel gek is, aangezien een instelling als het Erasmus MC gefinancierd wordt met publiek geld. Ook (naast de andere argumenten) een steekhoudend argument.quote:Op woensdag 25 maart 2015 21:39 schreef Ceberut het volgende:
Blijkbaar? Dat blijkt nergens uit. Ik lees op het net dat dit vooral een goedkope manier is om proefpersonen te regelen.
Ja dat vraag ik me af inderdaad.quote:
Het is niet onbelangrijk. Het is ook niet zo dat het inlevingsvermogen enkel en alleen door middel van deze praktijkles wordt gecreëerd en dan ook alleen maar als je door het andere geslacht wordt onderzocht.quote:Op woensdag 25 maart 2015 21:37 schreef hmmmz het volgende:
[..]
In de menselijke omgang lijkt het me wel degelijk belangrijk dat een arts zich deels kan inleven in de patiënt. Goede manier om erachter te komen voor een arts in opleiding dat een patiënt zich vaak wat ongemakkelijk voelt.
Als je dat zo belangrijk vindt, moet je geen arts worden. Het is niet zo dat er hier 'maagdelijkheidstesten' worden uitgevoerd...quote:Op woensdag 25 maart 2015 21:28 schreef Marlan het volgende:
[..]
Zelfbeschikkingsrecht op het eigen lichaam. Vanuit dat perspectief bekijk ik deze situatie. Het is jammer dat het nu moslima's betreft, maar ze hebben IMO wel een punt.
En zijn er werkelijk geen universiteiten te vinden die dat met jou (en vermoedelijk de dames) eens zijn ?quote:Op woensdag 25 maart 2015 21:47 schreef Ceberut het volgende:
[..]
Het is niet onbelangrijk. Het is ook niet zo dat het inlevingsvermogen enkel en alleen door middel van deze praktijkles wordt gecreëerd en dan ook alleen maar als je door het andere geslacht wordt onderzocht.
En gelet op het feit dat in het geval van een arts inlevingsvermogen niet eens in de buurt komt van kwaliteiten in de zin van kennis en kunde, kan ik het niet begrijpen dat je de studie niet kan afronden zonder je 100% te conformeren aan deze praktijkles.
Aftrekpunten of aanvullende opdrachten lijken mij meer op zijn plaats.
Als jij je werk niet goed beheerst omdat je je literatuur niet goed kent of je bent motorisch niet top, dan kan het mij niks schelen hoeveel inlevingsvermogen je hebt. Ik wil een arts die weet waar hij het over heeft en zijn werk top uitvoert.quote:Op woensdag 25 maart 2015 21:37 schreef dotKoen het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk niet waar. Het heeft mij zeker geholpen om in mijn boxer op een onderzoeksbank te liggen. Je realiseert je veel meer dat patiënten zich op zo'n moment kwetsbaar voelen. Ik denk dat ik een daardoor een betere arts ben geworden. Een chirurg is veel meer dan een robot die operaties perfect moet uitvoeren.
Dat kan zijn. De meeste patiënten vinden naast medisch-inhoudelijke vaardigheden ook andere competenties van belang. De medische wereld vindt dat zelf ook.quote:Op woensdag 25 maart 2015 21:51 schreef Ceberut het volgende:
onderzoeksbank te liggen. Je realiseert je veel meer dat patiënten zich op zo'n moment kwetsbaar voelen. Ik denk dat ik een daardoor een betere arts ben geworden. Een chirurg is veel meer dan een robot die operaties perfect moet uitvoeren.
Als jij je werk niet goed beheerst omdat je je literatuur niet goed kent of je bent motorisch niet top, dan kan het mij niks schelen hoeveel inlevingsvermogen je hebt. Ik wil een arts die weet waar hij het over heeft en zijn werk top uitvoert.
Als het niet onbelangrijk is is het belangrijk genoeg in de bijdrage van het worden van een goed arts. Ik denk dat het doel van de studenten ook is om een zo goed mogelijke arts te worden. Zo zullen ze daar dus alle kansen voor moeten aangrijpen en geen genoegen moeten nemen om het vak te halen met puntenaftrek.quote:Op woensdag 25 maart 2015 21:47 schreef Ceberut het volgende:
[..]
Het is niet onbelangrijk. Het is ook niet zo dat het inlevingsvermogen enkel en alleen door middel van deze praktijkles wordt gecreëerd en dan ook alleen maar als je door het andere geslacht wordt onderzocht.
En gelet op het feit dat in het geval van een arts inlevingsvermogen niet eens in de buurt komt van kwaliteiten in de zin van kennis en kunde, kan ik het niet begrijpen dat je de studie niet kan afronden zonder je 100% te conformeren aan deze praktijkles.
Aftrekpunten of aanvullende opdrachten lijken mij meer op zijn plaats.
Daar zouden deze dames weleens voor kunnen zorgen.quote:Op woensdag 25 maart 2015 21:49 schreef Kassamiep het volgende:
[..]
En zijn er werkelijk geen universiteiten te vinden die dat met jou (en vermoedelijk de dames) eens zijn ?
Dit dus.quote:Op woensdag 25 maart 2015 21:52 schreef dotKoen het volgende:
[..]
Dat kan zijn. De meeste patiënten vinden naast medisch-inhoudelijk ook andere competenties van belang. De medische wereld vindt dat zelf ook.
Die mogen toch alleen imams uitvoeren?quote:Op woensdag 25 maart 2015 21:48 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Als je dat zo belangrijk vindt, moet je geen arts worden. Het is niet zo dat er hier 'maagdelijkheidstesten' worden uitgevoerd...
Dat kan geen doorslaggevend argument zijn om iemand de opleiding te weigeren. Desnoods vraag je een kostenvergoeding aan diegenen die weigeren om mee te doen. Er zijn minder vergaande oplossingen denkbaar.quote:Op woensdag 25 maart 2015 21:40 schreef dotKoen het volgende:
[..]
Wat niet geheel gek is, aangezien een instelling als het Erasmus MC gefinancierd wordt met publiek geld. Ook (naast de andere argumenten) een steekhoudend argument.
Dat mag jij helemaal zelf weten. Maar degenen die het curriculum hebben opgesteld vinden dit practicum waardevol, dus als je op die universiteit de opleiding wil doen, zal het practicum moeten volgen en behalen. Ik ga er voor het gemak maar even vanuit dat deze mensen daar net even mee rverstand van hebben dan jij, ookal heb jij dan een plaatje van een griekse wijsgeer....quote:Op woensdag 25 maart 2015 21:51 schreef Ceberut het volgende:
[..]
Als jij je werk niet goed beheerst omdat je je literatuur niet goed kent of je bent motorisch niet top, dan kan het mij niks schelen hoeveel inlevingsvermogen je hebt. Ik wil een arts die weet waar hij het over heeft en zijn werk top uitvoert.
Ik vraag me af of je zover moet wijken voor mensen met hun eigen speciale overtuiging. Een argument daartegen zou kunnen zijn dat mensen zich dienen te voegen naar de mores van de samenleving (in casu: artsen opgeleid aan Nederlandse universiteiten) waar ze deel van uit willen maken.quote:Op woensdag 25 maart 2015 21:55 schreef Ceberut het volgende:
[..]
Dat kan geen doorslaggevend argument zijn om iemand de opleiding te weigeren. Desnoods vraag je een kostenvergoeding aan diegenen die weigeren om mee te doen. Er zijn minder vergaande oplossingen denkbaar.
Dat is als het argument van "inlevingsvermogen" niet het belangrijkste argument is.
Sterker nog: volgens mij zijn die er al.quote:Op woensdag 25 maart 2015 21:52 schreef Ceberut het volgende:
[..]
Daar zouden deze dames weleens voor kunnen zorgen.
Ik vind artsen die zo sterk gelovig zijn dat ze dit soort essentiele zaken niet willen doen erg eng. Ik hoop dat we in Nederland nooit zo ver komen dat mensen die het nodig hebben niet behandeld gaan worden vanwege de religieuze overtuiging van hun arts.quote:Op woensdag 25 maart 2015 21:58 schreef dotKoen het volgende:
[..]
Ik vraag me af of je zover moet wijken voor mensen met hun eigen speciale overtuiging.
Precies, dat is ook mijn onderliggende angst.quote:Op woensdag 25 maart 2015 22:00 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Ik vind artsen die zo sterk gelovig zijn dat ze dit soort essentiele zaken niet willen doen erg eng. Ik hoop dat we in Nederland nooit zo ver komen dat mensen die het nodig hebben niet behandeld gaan worden vanwege de religieuze overtuiging van hun arts.
Dit soort zaken is een stap in de verkeerde richting.
Natuurlijk zijn sociale vaardigheden belangrijk. Ik denk meer in het geval van een huisarts of een kinderarts dan bij een hartchirurg, maar de technische vaardigheden zijn het belangrijkst.quote:Op woensdag 25 maart 2015 21:52 schreef dotKoen het volgende:
[..]
Dat kan zijn. De meeste patiënten vinden naast medisch-inhoudelijke vaardigheden ook andere competenties van belang. De medische wereld vindt dat zelf ook.
Jij klaagt zelf. Zij stappen naar de rechter. Hun goed recht.quote:Op woensdag 25 maart 2015 21:52 schreef HeyHoo het volgende:
Bizar hoor, hoezo wil je dan arts worden? Je kiest er nota bene zelf voor en dan achteraf gaan lopen klagen.
Exact. En juist voor artsen is zoiets erg precair, iedereen moet erop vertrouwen dat een arts doet wat het beste voor de patient is en niet voor zijn heilige boekje. We hebben al problemen zat met verzekeraars die niet het beste voor de patient willen....quote:Op woensdag 25 maart 2015 22:01 schreef dotKoen het volgende:
[..]
Precies, dat is ook mijn onderliggende angst.
Natuurlijk is naar de rechter stappen hun goed recht, maar ik vind dat de rechter hun absoluut geen gelijk moet geven, omdat zij zelf voor de opleiding kiezen. Daarbij moet een arts niet-seksueel met een borst of piemel om kunnen gaan en niet bang zijn dat zij in de hel komt, omdat zij aan het verkeerde geslacht zit.quote:Op woensdag 25 maart 2015 22:03 schreef Ceberut het volgende:
[..]
Jij klaagt zelf. Zij stappen naar de rechter. Hun goed recht.
Eens, maar het helpt wel. Je wordt ook geen cardiothoracaal chirurg van het practicum 'hart' op de snijzaal, maar het helpt wel.quote:Op woensdag 25 maart 2015 22:02 schreef Ceberut het volgende:
[..]
Natuurlijk zijn sociale vaardigheden belangrijk. Ik denk meer in het geval van een huisarts of een kinderarts dan bij een hartchirurg, maar de technische vaardigheden zijn het belangrijkst.
Mijn argument is:
1. inlevingsvermogen verkrijg niet enkel door deze praktijkles;
Dat klopt, maar:quote:2. je kunt ook onderzocht worden door iemand van het zelfde geslacht;
Dat is natuurlijk een bizar argument. Van elk losstaand college, practicum of tentamen is wel te beargumenteren dat je zonder het te halen nog steeds arts kunt worden. Ik heb een hekel aan longziekten, had ik dat ook kunnen zeggen tegen de hoogleraar longgeneeskunde?quote:3. niet onderzocht worden door iemand van het andere geslacht kan geen reden zijn om de opleiding te weigeren, aangezien deze praktijkles niet iets is, zonder welke een arts niet kan functioneren.
Dat is natuurlijk een totaal andere kwestie. Dat gaat om praktiseren van het ambt van arts. Een dergelijke houding zou waarschijnlijk ook in strijd zijn met de artseneed.quote:Op woensdag 25 maart 2015 22:00 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Ik vind artsen die zo sterk gelovig zijn dat ze dit soort essentiele zaken niet willen doen erg eng. Ik hoop dat we in Nederland nooit zo ver komen dat mensen die het nodig hebben niet behandeld gaan worden vanwege de religieuze overtuiging van hun arts.
Dit soort zaken is een stap in de verkeerde richting.
En op een openbaar discussieforum mogen mensen discussiëren over wat zij zelf van de aanhangig gemaakte zaak vinden en wat zij een goede beslissing van een rechter zouden vinden.quote:Op woensdag 25 maart 2015 22:03 schreef Ceberut het volgende:
[..]
Jij klaagt zelf. Zij stappen naar de rechter. Hun goed recht.
Daar ben ik ook bang voor in dit soort situaties.quote:Op woensdag 25 maart 2015 21:50 schreef dotKoen het volgende:
Het belangrijkste vind ik de ongelijkheid die wordt gecreëerd als het CBHO de klaagsters gelijk geeft: mannen vs. vrouwen (bij vrouwen is het blijkbaar wel een probleem als ze door mannen worden onderzocht, andersom niet) en moslims versus mensen met andere levensovertuigingen. Dat voelt voor mij als fundamenteel onjuist.
Nee, omdat je als arts in beginsel ook generalistische kennis nodig hebt.quote:Op woensdag 25 maart 2015 22:06 schreef dotKoen het volgende:
Dat is natuurlijk een bizar argument. Van elk losstaand college, practicum of tentamen is wel te beargumenteren dat je zonder het te halen nog steeds arts kunt worden. Ik heb een hekel aan longziekten, had ik dat ook kunnen zeggen tegen de hoogleraar longgeneeskunde?
Alsof dat zijn punt was. Hij klaagt over het feit dat anderen klagen.quote:Op woensdag 25 maart 2015 22:07 schreef dotKoen het volgende:
[..]
En op een openbaar discussieforum mogen mensen discussiëren over wat zij zelf van de aanhangig gemaakte zaak vinden en wat zij een goede beslissing van een rechter zouden vinden.
Het gaat niet om een 100% scoren, maar om de onderliggende principes.quote:Op woensdag 25 maart 2015 22:10 schreef Ceberut het volgende:
[..]
Nee, omdat je als arts in beginsel ook generalistische kennis nodig hebt.
Verder neem ik aan dat jij ook niet elk tentamen met een tien hebt afgerond. Sommige onderwerpen zal je minder beheersen dan 100%. Toch kun je arts worden. Waarom zouden deze dames geen arts mogen worden als ze niet 100% scoren op deze praktijkles?
Omdat in de onderwijs- en examenregeling staat dat participatie verplicht is om het vak (en dus je artsenbul) te halen. Met als achterliggende reden dat de docenten en dus de examencommissie dit een belangrijk onderdeel vinden van de opleiding. Uiteraard zijn ze vrij daar tegen te protesteren, maar ik hoop dat ze ongelijk krijgen.quote:Op woensdag 25 maart 2015 22:10 schreef Ceberut het volgende:
[..]
Verder neem ik aan dat jij ook niet elk tentamen met een tien hebt afgerond. Sommige onderwerpen zal je minder beheersen dan 100%. Toch kun je arts worden. Waarom zouden deze dames geen arts mogen worden als ze niet 100% scoren op deze praktijkles?
Het onderliggende principe: "je hebt geen inlevingsvermogen, tenzij je je hebt laten onderzoeken door iemand van het andere geslacht", daar ben ik nog niet van overtuigd.quote:Op woensdag 25 maart 2015 22:11 schreef HeyHoo het volgende:
[..]
Het gaat niet om een 100% scoren, maar om de onderliggende principes.
Nu verstop je je achter anderen en het feit dat zij het blijkbaar een belangrijk onderdeel vinden. Ik richt de vraag aan jou, aan een academicus die kritisch kan denken en zijn eigen mening kan formuleren en onderbouwen.quote:Op woensdag 25 maart 2015 22:11 schreef dotKoen het volgende:
[..]
Omdat in de onderwijs- en examenregeling staat dat participatie verplicht is om het vak (en dus je artsenbul) te halen. Met als achterliggende reden dat de docenten en dus de examencommissie dit een belangrijk onderdeel vinden van de opleiding. Uiteraard zijn ze vrij daar tegen te protesteren, maar ik hoop dat ze ongelijk krijgen.
Met iets andere woorden: "Je weet niet hoe iemand zich voelt die onderzocht wordt door iemand van het andere geslacht, tenzij je je hebt laten onderzoeken door iemand van het andere geslacht." klinkt het ook een stuk logischer.quote:Op woensdag 25 maart 2015 22:13 schreef Ceberut het volgende:
[..]
Het onderliggende principe: "je hebt geen inlevingsvermogen, tenzij je je hebt laten onderzoeken door iemand van het andere geslacht", daar ben ik nog niet van overtuigd.
Ja want het is natuurlijk OF arts worden, OF in de steun 'blijven'quote:Op woensdag 25 maart 2015 21:08 schreef Hathor het volgende:
Blijf anders gewoon in de steun, stelletje zeikwijven.
Een borst aanraken hoeft niet altijd seksueel te zijn. Een arts die bang is dat zij naar de hel gaat omdat een vreemde haar aanraakt, hoort simpelweg geen arts te zijn. Een arts hoort borsten en piemels in professionele sfeer als iets niet-seksueels te zien.quote:Op woensdag 25 maart 2015 22:13 schreef Ceberut het volgende:
[..]
Het onderliggende principe: "je hebt geen inlevingsvermogen, tenzij je je hebt laten onderzoeken door iemand van het andere geslacht", daar ben ik nog niet van overtuigd.
Wanneer de eis is dat men alle onderdelen met een voldoende moet hebben afgerond en men dit onderdeel niet met een voldoende af kan ronden wanneer men deelname weigert, dan spreekt dit redelijk voor zich lijkt mij.quote:Op woensdag 25 maart 2015 22:10 schreef Ceberut het volgende:
[..]
Volgens mij heb ik dat in dit topic al uitgebreid betoogd:quote:Op woensdag 25 maart 2015 22:15 schreef Ceberut het volgende:
[..]
Nu verstop je je achter anderen en het feit dat zij het blijkbaar een belangrijk onderdeel vinden. Ik richt de vraag aan jou, aan een academicus die kritisch kan denken en zijn eigen mening kan formuleren en onderbouwen.
quote:Op woensdag 25 maart 2015 22:18 schreef HeyHoo het volgende:
[..]
Een borst aanraken hoeft niet altijd seksueel te zijn. Een arts die bang is dat zij naar de hel gaat omdat een vreemde haar aanraakt, hoort simpelweg geen arts te zijn. Een arts hoort borsten en piemels in professionele sfeer als iets niet-seksueels te zien.
Je debatteert uitstekend. Maar je bent ook een ontzettende troll met je achterlijke denkbeelden. Ik kan er niets anders van maken. Jij zou de strijders van IS nog je nek bieden in de naam van godsdienstvrijheid. Hardstikke leuk, doet me een beetje denken aan mijn ouders die (nog steeds) ultra links zijn en het zo goed hebben dat ze geen flauwe notie hebben dat er ook mensen zijn die heel anders in het leven staan.quote:Op woensdag 25 maart 2015 22:15 schreef Ceberut het volgende:
[..]
Nu verstop je je achter anderen en het feit dat zij het blijkbaar een belangrijk onderdeel vinden. Ik richt de vraag aan jou, aan een academicus die kritisch kan denken en zijn eigen mening kan formuleren en onderbouwen.
Dat zou de argumentatie kunnen zijn. De vraag is of dat steekhoudend is. De vraag is of die specifieke ervaring van dermate groot belang is dat je de opleiding niet kan voltooien.quote:Op woensdag 25 maart 2015 22:17 schreef Roger_Epiales het volgende:
[..]
Met iets andere woorden: "Je weet niet hoe iemand zich voelt die onderzocht wordt door iemand van het andere geslacht, tenzij je je hebt laten onderzoeken door iemand van het andere geslacht." klinkt het ook een stuk logischer.
Dan had je wellicht ook een andere universiteit kunnen zoeken. Het Erasmus MC is (juist door het grote aandeel moslimstudenten) heel erg duidelijk, ook voordat studenten zich inschrijven, over hoe de practica klinische vaardigheden zijn opgebouwd.quote:Blijkbaar zijn er universiteiten waar er workarounds plaatsvinden. Andere deskundigen vinden het blijkbaar geen voorwaarde zonder welke je geen arts kan worden.
Kan opgelost worden met minder vergaande middelen. Als je weigert draag je de kosten ter vervanging.quote:Op woensdag 25 maart 2015 22:20 schreef dotKoen het volgende:
[..]
Volgens mij heb ik dat in dit topic al uitgebreid betoogd:
1. 50% van je medestudenten uitsluiten van een practicum dat gebaseerd is op solidariteit is oncollegiaal en brengt mogelijk het bestaan van het practicum in gevaar (in boxershort bevoeld worden door mijn collega's is ook niet mijn favoriete hobby, maar ik onderga dat graag omdat ik weet dat ik vervolgens van mijn collega's kan leren).
Het gaat hier niet om behandelen van patiënten. Daarin kan geen onderscheid gemaakt worden.quote:2. Artsen dienen geen onderscheid te maken op geslacht (of religie, of ras, of seksuele oriëntatie, etc.). Hoewel de aspirant-artsen zich hier in de rol van patiënten inleven, maken ze nog steeds onderscheid op basis van geslacht.
Nuttig staat niet gelijk aan "dit is dermate belangrijk dat je zonder dit practicum geen arts kan worden".quote:3. Het is nuttig te ervaren hoe het voelt om te worden onderzocht door iemand van het andere geslacht. Deze ervaring kun je gebruiken om het lichamelijk onderzoek in je werkzame leven zo patientvriendelijk mogelijk uit te voeren.
Nogmaals, dan ben je niet diegene die onderzocht wordt, maar dan pleeg je onderzoek. Andere situatie.quote:4. Artsen dienen volledig vertrouwd te zijn met het aanraken van lichamen van patiënten. Door er hier zo'n punt van te maken, vrees ik dat deze studenten in de toekomst ook geneigd zijn delen van het lichamelijk onderzoek achterwege te laten, wat de kwaliteit van zorg in gevaar brengt.
Wederom haal je twee zaken door elkaar en bedien je je van een veronderstelling. Een arts dient te behandelen, ongeacht geslacht. Dat staat niet gelijk aan zelf onderzocht worden. Je kunt geen arts worden als je weigert het andere geslacht te behandelen.quote:5. Door het onderscheid op geslacht en zich te beroepen op dat ze geen 'vreemde man' aan hun lichaam willen laten zitten, seksualiseren ze het lichamelijk onderzoek. Iets wat absoluut een verkeerde houding is en te allen tijde voorkomen dient te worden. Juist daarom (normaliseren van het aanraken van het lichaam van het andere geslacht) zijn deze pratica zo waardevol.
Of jij hebt heel erg weinig inlevingsvermogen of je wil te graag gelijk krijgen en grijpt daarom naar een doelredenering.quote:Op woensdag 25 maart 2015 22:40 schreef dotKoen het volgende:
Ik denk dat dat onderscheid tussen de rol van patient en arts minder van belang is. Als je blijkbaar vind dat er zo'n fundamenteel verschil zit in het onderzocht worden door een man of door een vrouw, dan moet dat ook in je rol als arts doorwerken.
Tsja. Of wel accepteren dat gewoon niet. Ik vind dat we dat als beroepsgroep niet moeten accepteren. Dat is een dogmatische uitspraak, daar ben ik me van bewust. Ik zou het als fundamenteel oneerlijk ervaren als iemand zijn deel van deze samenwerking zou kunnen afkopenquote:Op woensdag 25 maart 2015 22:38 schreef Ceberut het volgende:
[..]
Kan opgelost worden met minder vergaande middelen. Als je weigert draag je de kosten ter vervanging.
Het gaat hier in het maken van onderscheid op basis van oneigenlijke gronden (geslacht) tussen je toekomstige collega's. Alleen dat is al iets wat een arts niet zou moeten doen. Daarnaast vrees ik dat ze dit onderscheid toch ook zullen maken in patientenzorg.quote:Het gaat hier niet om behandelen van patiënten. Daarin kan geen onderscheid gemaakt worden.
Ik denk dat het wel dermate belangrijk is. Daarin verschillen we dus van mening. Nuttig zal hier niet volledig objectief kunnen worden beoordeeld.quote:Nuttig staat niet gelijk aan "dit is dermate belangrijk dat je zonder dit practicum geen arts kan worden".
Zelfde tegenargument: als je er hier al zo'n punt van maakt, dan vermoed ik (inderdaad, daar heb ik geen bewijs voor) dat het ook doorwerkt in je beroepsbeoefening.quote:Nogmaals, dan ben je niet diegene die onderzocht wordt, maar dan pleeg je onderzoek. Andere situatie.
Wederom haal je twee zaken door elkaar en bedien je je van een veronderstelling. Een arts dient te behandelen, ongeacht geslacht. Dat staat niet gelijk aan zelf onderzocht worden. Je kunt geen arts worden als je weigert het andere geslacht te behandelen.
Als iemand vanwege zijn of haar religieuze opvattingen al iets banaals als het onderzoeken van het lichaam van of door iemand van het andere geslacht weigert, hou ik mijn hart vast (no punt intended) als er bijv. een beslissing genomen dient te worden over het wel of niet plegen van euthanasie...quote:Op woensdag 25 maart 2015 22:07 schreef Ceberut het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk een totaal andere kwestie. Dat gaat om praktiseren van het ambt van arts. Een dergelijke houding zou waarschijnlijk ook in strijd zijn met de artseneed.
quote:Op woensdag 25 maart 2015 22:48 schreef DDDDDaaf het volgende:
[..]
Als iemand vanwege zijn of haar religieuze opvattingen al iets banaals als het onderzoeken van het lichaam van of door iemand van het andere geslacht weigert, hou ik mijn hart vast (no punt intended) als er bijv. een beslissing genomen dient te worden over het wel of niet plegen van euthanasie...
Ik gebruik in elk geval geen ad hominem-argumenten.quote:Op woensdag 25 maart 2015 22:45 schreef Ceberut het volgende:
[..]
Of jij hebt heel erg weinig inlevingsvermogen of je wil te graag gelijk krijgen en grijpt daarom naar een doelredenering.
Dat kan ik me zeker wel voorstellen, ik vind alleen de bezwaren van de studentes niet opwegen tegen de voordelen (voor de studentes, voor de beroepsgroep en daarmee voor de samenleving) van het wel participeren.quote:Kun je je het niet voorstellen dat het minder problematisch is om iets uit plicht te doen (als vrouw een man te onderzoeken uit medische noodzaak), dan wanneer je in een rollenspel zelf het onderwerp van onderzoek bent?
Niet zo'n andere situatie. Denk de titels weg en zie het mens vs mens.quote:Op woensdag 25 maart 2015 22:38 schreef Ceberut het volgende:
Nogmaals, dan ben je niet diegene die onderzocht wordt, maar dan pleeg je onderzoek. Andere situatie.
Exact.quote:Op woensdag 25 maart 2015 22:52 schreef Roger_Epiales het volgende:
[..]
Niet zo'n andere situatie. Denk de titels weg en zie het mens vs mens.
Wanneer je feitelijk tegen iemand anders zegt: 'Ik ga nu iets bij jou doen wat ik bij mijzelf nooit zou toestaan.' creëer je imo een zeer onwenselijke mate van ongelijkheid tussen beide partijen.
Nee, je maakt redeneringen als de volgende:quote:Op woensdag 25 maart 2015 22:51 schreef dotKoen het volgende:
[..]
Ik gebruik in elk geval geen ad hominem-argumenten.
[..]
Wat natuurlijk totaal geen dwingend argument is, terwijl je dat wel als zodanig presenteert. En daarmee valt ook de rest van je betoog.quote:Als je blijkbaar vind dat er zo'n fundamenteel verschil zit in het onderzocht worden door een man of door een vrouw, dan moet dat ook in je rol als arts doorwerken.
Een dokter behandelt en een patiënt wordt behandeld. Er is sprake van een ongelijke situatie.quote:Op woensdag 25 maart 2015 22:52 schreef Roger_Epiales het volgende:
[..]
Niet zo'n andere situatie. Denk de titels weg en zie het mens vs mens.
Wanneer je feitelijk tegen iemand anders zegt: 'Ik ga nu iets bij jou doen wat ik bij mijzelf nooit zou toestaan.' creëer je imo een zeer onwenselijke mate van ongelijkheid tussen beide partijen.
Helemaal mee eens. Ik snap het ook gewoon niet, de dames volgen een opleiding tot arts volgens de Nederlandse eisen in Nederland, dan moeten ze zich toch gewoon aanpassen? Ik studeer zelf aan de EUR maar volgens mij is het wel erg zeldzaam dat men zijn religieuze gewoontes weigert aan te passen, dit zijn wel uitzonderingen.quote:Op woensdag 25 maart 2015 22:33 schreef dotKoen het volgende:
[..]
Dan had je wellicht ook een andere universiteit kunnen zoeken. Het Erasmus MC is (juist door het grote aandeel moslimstudenten) heel erg duidelijk, ook voordat studenten zich inschrijven, over hoe de practica klinische vaardigheden zijn opgebouwd.
Want het is niet Nederlands om naar de rechter te stappen? Je kunt niet accepteren dat er Nederlandse moslims zijn?quote:Op woensdag 25 maart 2015 23:48 schreef Valentijnsdag het volgende:
[..]
Helemaal mee eens. Ik snap het ook gewoon niet, de dames volgen een opleiding tot arts volgens de Nederlandse eisen in Nederland, dan moeten ze zich toch gewoon aanpassen? Ik studeer zelf aan de EUR maar volgens mij is het wel erg zeldzaam dat men zijn religieuze gewoontes weigert aan te passen, dit zijn wel uitzonderingen.
Er zijn zoveel Islamitische regels en gewoontes die nagenoeg geen enkele moslim in Nederland naleeft. Ik denk zelf dat Allah het veel erger vindt als je als moslim bontkragen draagt, rookt, alcohol nuttigt etcetera, dan dat je in belang van het opdoen van kennis (een plicht in de Islam!) iemand van het andere geslacht aanraakt.quote:Op woensdag 25 maart 2015 23:08 schreef bedachtzaam het volgende:
Nou ja, als ze dan zo streng religieus zijn... hoeveel zweepslagen moeten moslima's krijgen volgens de islam als ze alleen met een vreemde man zijn?
Waar heb ik dat gezegd? Blijf bij de feiten aub.quote:Op woensdag 25 maart 2015 23:50 schreef Ceberut het volgende:
[..]
Want het is niet Nederlands om naar de rechter te stappen? Je kunt niet accepteren dat er Nederlandse moslims zijn?
Je zegt inderdaad weinig zinnigs.quote:Op woensdag 25 maart 2015 23:51 schreef Valentijnsdag het volgende:
[..]
Waar heb ik dat gezegd? Blijf bij de feiten aub.
Waarmee je insinueert dat hetgeen plaatsvindt, niet Nederlands is.quote:Ik snap het ook gewoon niet, de dames volgen een opleiding tot arts volgens de Nederlandse eisen in Nederland, dan moeten ze zich toch gewoon aanpassen?
Ga alsjeblieft terug naar school, wil je. Waar ik het over heb zijn wetten, regels en richtlijnen die zowel door Nederland als door de universiteit zijn vastgelegd, en daar moet je je maar aan houden. Die studentes hadden kunnen weten wat de procedures van hun studie zijn. Ik ga toch ook niet in van de EUR eisen dat bepaalde regels en procedures daar af moeten worden geschaft omdat "mijn religie" het verbiedt?quote:Op woensdag 25 maart 2015 23:55 schreef Ceberut het volgende:
[..]
Je zegt inderdaad weinig zinnigs.
Je zegt:
[..]
Waarmee je insinueert dat hetgeen plaatsvindt, niet Nederlands is.
Ofwel je vindt het niet Nederlands om naar de rechter te stappen, wat onzin is.
Ofwel je suggereert dat deze dames iets "niet Nederlands" doen, door zich te willen conformeren aan hun religie, waarmee je zou insinueren dat het uitoefenen van hun religie niet Nederlands zou zijn. Wat ook onzin is. De islam en moslims maken onderdeel uit van Nederland.
quote:Op donderdag 26 maart 2015 00:00 schreef Valentijnsdag het volgende:
[..]
Ga alsjeblieft terug naar school, wil je. Waar ik het over heb zijn wetten, regels en richtlijnen die zowel door Nederland als door de universiteit zijn vastgelegd, en daar moet je je maar aan houden. Die studentes hadden kunnen weten wat de procedures van hun studie zijn. Ik ga toch ook niet in van de EUR eisen dat bepaalde regels en procedures daar af moeten worden geschaft omdat "mijn religie" het verbiedt?
Nederlands wanneer het je uitkomt. Denk maar niet dat Nederlanders in Turkije (of een ander land met een moslimmeerderheid) de regels kunnen gaan bepalen.quote:Op donderdag 26 maart 2015 00:01 schreef Ceberut het volgende:
[..]
Die wetten en regels staan toe om naar de rechter te stappen in geval van een conflict. Nederlandse wetten en regels, weet je wel, waar jij zo aan hecht. Het Nederlandse.
Dus het gaat hier niet om Nederlanders?quote:Op donderdag 26 maart 2015 00:04 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Nederlands wanneer het je uitkomt. Denk maar niet dat Nederlanders in Turkije (of een ander land met een moslimmeerderheid) de regels kunnen gaan bepalen.
Dat zeg ik niet, maar ik vind wel dat de islam botst met onze westerse waarden.quote:Op donderdag 26 maart 2015 00:05 schreef Ceberut het volgende:
[..]
Dus het gaat hier niet om Nederlanders?
Nu komt de aap uit de mouw.
Bekrompen drogreden op z'n best dit.quote:Op donderdag 26 maart 2015 00:04 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Nederlands wanneer het je uitkomt. Denk maar niet dat Nederlanders in Turkije (of een ander land met een moslimmeerderheid) de regels kunnen gaan bepalen.
Het was een reactie op Ceberut. Die het had over de Nederlandse (vetgedrukt) wetten. Hij maakt er Nederlands van omdat het hem uitkomt. Dat het in Nederland normaal is om oefeningen te doen op medestudenten laat hij achterwege.quote:Op donderdag 26 maart 2015 00:10 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Bekrompen drogreden op z'n best dit.
De rest van mijn betoog bevat in elk geval ook nog andere argumenten. Ik denk - als professional - dat de manier waarop studenten een verschil maken tussen het onderzoek van vrouwen door mannen versus het onderzoek van vrouwen door andere vrouwen, doorwerkt in de manier waarop zij hierover nadenken als zij in plaats van de rol van oefenpatient die van arts aannemen.quote:Op woensdag 25 maart 2015 23:43 schreef Ceberut het volgende:
[..]
Nee, je maakt redeneringen als de volgende:
[..]
Wat natuurlijk totaal geen dwingend argument is, terwijl je dat wel als zodanig presenteert. En daarmee valt ook de rest van je betoog.
Het maakt me niet zoveel uit waar het gejammer vandaan komt.quote:Op donderdag 26 maart 2015 00:26 schreef Perrin het volgende:
Mooi verhaal Koen, maar de kern is toch echt dat wetenschappelijke opleidingen inhoudelijk nóóit voor religieus gejammer moeten zwichten.
Lees het anders nog eens terug. Ceberut voerde dat niet aan. En nee, ik ben het oneens met Ceberut verder.quote:Op donderdag 26 maart 2015 00:24 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Het was een reactie op Ceberut. Die het had over de Nederlandse (vetgedrukt) wetten. Hij maakt er Nederlands van omdat het hem uitkomt.
quote:Op donderdag 26 maart 2015 00:24 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Het was een reactie op Ceberut. Die het had over de Nederlandse (vetgedrukt) wetten. Hij maakt er Nederlands van omdat het hem uitkomt. Dat het in Nederland normaal is om oefeningen te doen op medestudenten laat hij achterwege.
Ik ga hier trouwens niet meer op reageren. Xapt en Ceberut blijven happen.
quote:Op donderdag 26 maart 2015 01:25 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Lees het anders nog eens terug. Ceberut voerde dat niet aan. En nee, ik ben het oneens met Ceberut verder.
quote:Op donderdag 26 maart 2015 00:01 schreef Ceberut het volgende:
[..]
Die wetten en regels staan toe om naar de rechter te stappen in geval van een conflict. Nederlandse wetten en regels, weet je wel, waar jij zo aan hecht. Het Nederlandse.
quote:
quote:Op woensdag 25 maart 2015 23:48 schreef Valentijnsdag het volgende:
[..]
Helemaal mee eens. Ik snap het ook gewoon niet, de dames volgen een opleiding tot arts volgens de Nederlandse eisen in Nederland, dan moeten ze zich toch gewoon aanpassen? Ik studeer zelf aan de EUR maar volgens mij is het wel erg zeldzaam dat men zijn religieuze gewoontes weigert aan te passen, dit zijn wel uitzonderingen.
Vind de focus op hun religie leggen ook onnodig.quote:Op donderdag 26 maart 2015 11:16 schreef DS4 het volgende:
Zo zie je maar weer eens hoe dom het eigenlijk is om je te beroepen op godsdienstvrijheid als je de publieke opinie mee wenst te hebben.
Deze dames zouden gewoon moeten aangeven dat ze zich er ongemakkelijk bij voelen, punt. En het daarom niet op die manier willen. En dan staat het ze helemaal vrij om het voor te leggen of het een dwingend onderdeel van de opleiding moet zijn, of dat er een mouw aan te passen is.
Ja maar , ja maar...quote:Op donderdag 26 maart 2015 11:12 schreef EdvandeBerg het volgende:
Gelovigen die een medische opleiding volgen
Veel gelovigen denken dat hun opperwezen almachtig is. Als je god iemand ziek maakt of een ongeluk laat krijgen, ga je toch tegen de wil van je god in?
Als god wil dat zieken beter worden, regelt die god dat dan toch zelf wel?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ik ben inmiddels overleden
Kan ook druk vanuit de familie zijn om arts te worden.quote:Op woensdag 25 maart 2015 21:52 schreef HeyHoo het volgende:
Bizar hoor, hoezo wil je dan arts worden? Je kiest er nota bene zelf voor en dan achteraf gaan lopen klagen.
Dat ongemakkelijke laten ze ze juist bewust ondergaan zodat ze kunnen voelen hoe het is voor een patient. Zo zijn er ook artsen die hun leerlingen een keer in zo´n schort waarbij je in je blote kont loopt, laat rondlopen om dat te laten ervaren.quote:Op donderdag 26 maart 2015 11:16 schreef DS4 het volgende:
Deze dames zouden gewoon moeten aangeven dat ze zich er ongemakkelijk bij voelen, punt. En het daarom niet op die manier willen.
Zoals ik al eerder aangaf: ik ben niet zo overtuigd van deze methode. Iemand die er problemen mee heeft kan zich dat al voorstellen zonder het te ondergaan en iemand die er geen problemen mee heeft zal het zich ook niet voor kunnen stellen door het te ondergaan (wel natuurlijk door zich gewoon te verplaatsen in anderen, althans, dat hoop je dan maar).quote:Op donderdag 26 maart 2015 15:50 schreef Alentejana het volgende:
Dat ongemakkelijke laten ze ze juist bewust ondergaan zodat ze kunnen voelen hoe het is voor een patient.
Je weet ook van tevoren dat je zo'n besluit voor mag leggen. Waarom is de ene regel die je van tevoren weet heilig als men zich daar op beroept en de andere schandelijk als men zich daar op beroept?quote:Zo zijn er ook artsen die hun leerlingen een keer in zo´n schort waarbij je in je blote kont loopt, rondlopen om dat te laten ervaren.
Het is niet minder ongemakkelijk om door een andere vrouw te worden aangeraakt, trouwens.
Bepaalde onderzoeken zijn nu eenmaal niet prettg.
Keuze wie het bij je mag doen maakt dus verder niet zoveel uit.
Ze houden bij de islam trouwens duidelijk geen rekening met homoseksualiteit.
Ik vind het jammer dat dit voor het gerecht is gekomen.Je weet van te voren dat het zo gaat bij die uni. Dan ga je daar toch gewoon niet heen?
Dan ben je niet helemaal goed snik.quote:Ik zal trouwens weigeren door een moslima geholpen te worden. Zelfs al is ze maar assistente. Als zij zo preuts is of moet zijn van haar geloof volgens haarzelf, mag ze ook niet naar mij kijken en dat zal ik nog hardop uitspreken ook.
Jij bent er niet van overtuigd, maar het is redelijk beproefd hoor. Je hoeft je niet te verplaatsen naar anderen, het overkomt nl jezelf. Juist die het niet zelf overkomt moeten zich maar kunnen verplaatsen naar de patient. Degene die er geen problemen mee heeft kan er achter komen dat het toch wel tegenvalt bv. Degene die het erg vindt, zal de onderzoeker, immers ook leerling, zover moeten brengen dat die hem of haar gerust kan stellen. Dat is de andere kant die ook belangrijk is voor later hoe je met patienten omgaat..quote:Op donderdag 26 maart 2015 15:55 schreef DS4 het volgende:
[..]
Zoals ik al eerder aangaf: ik ben niet zo overtuigd van deze methode. Iemand die er problemen mee heeft kan zich dat al voorstellen zonder het te ondergaan en iemand die er geen problemen mee heeft zal het zich ook niet voor kunnen stellen door het te ondergaan (wel natuurlijk door zich gewoon te verplaatsen in anderen, althans, dat hoop je dan maar).
Wie heeft het over schandelijk? Of ergens recht op hebben? Heb ik het niet over. Ze kunnen doen wat ze willen. Ik vind het jammer dat ze een school belagen waar ze voor kiezen ipv gewoon een school kiezen waar ze het meteen kunnen omzeilen.quote:Je weet ook van tevoren dat je zo'n besluit voor mag leggen. Waarom is de ene regel die je van tevoren weet heilig als men zich daar op beroept en de andere schandelijk als men zich daar op beroept?
Ik ben niet goed snik als ik niet bloot (vergeten te melden, maar ik hoop dat je het snapt in dit verband) wil worden bestudeerd door een preutse moslima, maar die preutse moslima is bij haar volle verstand als ze niet delen wil ontbloten voor medestudenten (die allemaal hetzelfde moeten ondergaan) ? Waarom die twee maten? Gewoon gelijke munt.quote:Dan ben je niet helemaal goed snik.
Zoals we al eerder constateerden wordt er bij andere universiteiten anders over gedacht.quote:Op donderdag 26 maart 2015 16:11 schreef Alentejana het volgende:
Jij bent er niet van overtuigd, maar het is redelijk beproefd hoor. Je hoeft je niet te verplaatsen naar anderen, het overkomt nl jezelf. Juist die het niet zelf overkomt moeten zich maar kunnen verplaatsen naar de patient. Degene die er geen problemen mee heeft kan er achter komen dat het toch wel tegenvalt bv. Degene die het erg vindt, zal de onderzoeker, immers ook leerling, zover moeten brengen dat die hem of haar gerust kan stellen. Dat is de andere kant die ook belangrijk is voor later hoe je met patienten omgaat..
Dat ze het hadden kunnen weten wil niet zeggen dat ze het wisten. Ik denk dat het merendeel het zich niet realiseert. En dan nog kan het zo zijn dat ze bij inschrijving dachten "ga ik doen" en nu het dichtbij komt ze merken dat ze er problemen mee hebben.quote:Wie heeft het over schandelijk? Of ergens recht op hebben? Heb ik het niet over. Ze kunnen doen wat ze willen. Ik vind het jammer dat ze een school belagen waar ze voor kiezen ipv gewoon een school kiezen waar ze het meteen kunnen omzeilen.
Hoho, jij schreef dat je bij iedere moslima zou weigeren, ook al is ze maar assistente. Nu niet gaan draaien dat je het bij deze twee niet wenst. Nee, gewoon: als jij moslima bent, al ga je 3 keer per week naar de Fun, jij hebt een geloof waarvan jij preuts moet zijn, dus mag jij niet naar mij kijken.quote:Ik ben niet goed snik als ik niet bloot (vergeten te melden, maar ik hoop dat je het snapt in dit verband) wil worden bestudeerd door een preutse moslima, maar die preutse moslima is bij haar volle verstand als ze niet delen wil ontbloten voor medestudenten (die allemaal hetzelfde moeten ondergaan) ? Waarom die twee maten? Gewoon gelijke munt.
Dat is zo, maar het zijn wel ervaringen. En die andere universiteiten willen gewoon hun leerlingen niet verliezen lijkt mij, die hebben aangepast.quote:Op donderdag 26 maart 2015 16:27 schreef DS4 het volgende:
[..]
Zoals we al eerder constateerden wordt er bij andere universiteiten anders over gedacht.
Ik blijf erbij dat je door ervaren slechts kan ervaren hoe je het zelf ervaart en dat zegt verdomd weinig over hoe patiënten het zullen ervaren, aangezien die ervaringen werkelijk alle kanten op zullen waaien.
Dat mag, maar ik blijf het jammer vinden dat ze problemen hebben met in mijn ogen doodnormale dingen die je tijdens zo´n opleiding tegen komt en dan die opleiding willen veranderen. Dat is wel een beetje mijn geloof is wet of moet dat maar worden gedrag.quote:Dat ze het hadden kunnen weten wil niet zeggen dat ze het wisten. Ik denk dat het merendeel het zich niet realiseert. En dan nog kan het zo zijn dat ze bij inschrijving dachten "ga ik doen" en nu het dichtbij komt ze merken dat ze er problemen mee hebben.
Zoveel mogelijkheden en allemaal irrelevant. Ze mogen het voorleggen en dat doen ze.
We hebben het hier toch over artsen in opleiding? Dus ik heb het over door een moslima arts of assistente geholpen worden. Waarom zou ik er een assistent bij halen als het niet om dokters onderzoek gaat?quote:Hoho, jij schreef dat je bij iedere moslima zou weigeren, ook al is ze maar assistente. Nu niet gaan draaien dat je het bij deze twee niet wenst. Nee, gewoon: als jij moslima bent, al ga je 3 keer per week naar de Fun, jij hebt een geloof waarvan jij preuts moet zijn, dus mag jij niet naar mij kijken.
Dat is gewoon vrij idioot.
Het zou zoveel makkelijker zijn als mensen niet preuts waren, maar dat is een ander verhaal.quote:Op donderdag 26 maart 2015 16:50 schreef Alentejana het volgende:
Dat mag, maar ik blijf het jammer vinden dat ze problemen hebben met in mijn ogen doodnormale dingen die je tijdens zo´n opleiding tegen komt.
Ja, ik ook.quote:We hebben het hier toch over artsen in opleiding? Dus ik heb het over door een moslima arts of assistente geholpen worden.
Ik zal het maar even in Jip-en-Janneke vertellen:quote:Waarom zou ik er een assistent bij halen als het niet om dokters onderzoek gaat?
Ik heb het niet over een supermarkt. Daar ontbloot ik me niet voor onderzoek.
Het spijt me dat ik daar voor jou niet duidelijk genoeg in was, maar we hebben het toch over artsen in spé of hoe zit het?
Als jij iets in de eerste istantie verkeerd begrepen hebt en ik maak het duidelijker dan is dat geen gedraai van mij.
Dit dus. En dan vind ik dat er een groot verschil zit tussen een bezwaar op religieuze gronden bij een ingrijpende medische handeling (abortus bijvoorbeeld), en een simpele basis handeling (lichamelijk onderzoek) zoals dit.quote:Op donderdag 26 maart 2015 08:50 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
De rest vindt dat een arts vóór alles arts moet zijn en als het om uitoefening van zijn/haar vak gaat mannen en vrouwen gelijk moeten behandelen. Wat iemand verder in zijn vrije tijd gelooft moet men zelf maar weten.
Laat ze naar de rechter gaan.
Jij wil werkelijk mensen het land uitzetten omdat ze gebruik maken van de rechten die ze hebben?quote:Op donderdag 26 maart 2015 17:10 schreef Shreyas het volgende:
We zijn in Nederland duidelijk te begripvol, tolerant en geduldig geweest met bepaalde bevolkingsgroepen. Dus vanaf nu geldt gewoon: "Of je doet normaal mee, of je rot op''
Het een zit automatisch in het andere. Ze zeggen dat ze moeite hebben met de opleiding vanwege hun geloof of niet dan? Niet om persoonlijke redenen.quote:Op donderdag 26 maart 2015 16:58 schreef DS4 het volgende:
Ik zal het maar even in Jip-en-Janneke vertellen:
Jij zegt: ik wil geen enkele moslima (arts of assistente), omdat ze preuts zijn of dat van hun geloof moeten zijn.
Ik zeg: idioot.
Jij zegt dan: ja maar die preutse moslima wil zich niet ontbloten voor medestudenten.
Ik lees dat als dat je het over de twee hebt waar het hier over gaat. Maar zelfs al is dat niet zo geldt dat niet iedere moslima preuts is (waar je ook rekening mee hield, want moslima zijn vond je voldoende gelet op "moet zijn volgens haar geloof). Daarom zeg ik ook dat je nu het gewoon weigert op basis van moslima zijn, ongeacht preutsheid of niet.
En dat is idioot.
Waar heb jij het over? Heb jij mijn hele post wel gelezen of alleen de eerste zin? Als je niet mee wilt doen met de studie geneeskunde rot je dus op van die studie, ik heb nergens gezegd dat ze dit land moeten verlaten.quote:Op donderdag 26 maart 2015 17:16 schreef DS4 het volgende:
[..]
Jij wil werkelijk mensen het land uitzetten omdat ze gebruik maken van de rechten die ze hebben?
Als je geneeskunde gaat studeren weet je dat daar bepaalde dingen bij horen, daar hoort lichamelijk onderzoek doen bij mensen van het andere geslacht ook bij. Ik kan ook een religie gaan aanhangen die pertinent tegen computers is en dan informatica gaan studeren en vervolgens een rechtszaak beginnen dat ik per se op de computer moet.quote:In hoeverre is gebruik maken van de gegeven rechten overigens "niet meedoen"?
Ik zocht al een vergelijking, maar dit is een hele goede.quote:Op donderdag 26 maart 2015 17:21 schreef Shreyas het volgende:
Als je geneeskunde gaat studeren weet je dat daar bepaalde dingen bij horen, daar haar lichamelijk onderzoek doen bij mensen van het andere geslacht ook bij. Ik kan ook een religie gaan aanhangen die pertinent tegen computers is en dan informatica gaan studeren en vervolgens een rechtszaak beginnen dat ik per se op de computer moet.
Dit bedoel ik inderdaad. Er zijn zoveel mensen die geneeskunde willen studeren. Om die reden heb ik de gewogen loting nooit begrepen. Als je met gemiddeld een 8.5+ je VWO haalt betekent dat absoluut niet dat je per se een goede dokter wordt. Je zou de selectie veel beter kunnen maken door elke aankomende geneeskunde student een contract te laten ondertekenen waarin je vastlegt dat bepaalde practica verplicht zijn en als je daar niet aan mee doet je per direct uit de opleiding wordt gezetquote:Op donderdag 26 maart 2015 17:19 schreef Ferdo het volgende:
Dat zijn dus gewoon twee ongeschikte studentes. Jammer van alle tijd en moeite die ook gestoken had kunnen worden in twee studenten die wel normaal kunnen doen.
Ik vind jou een idioot om een arts te weigeren als deze moslim is, op basis van enkel dat feit. En overigens staat jou helemaal niet vrij om artsen te weigeren om enkel deze reden. Dus ik zou als ik jou was dat in de praktijk niet zo ventileren, al is het waarschijnlijk gewoon internetheldengedrag.quote:Op donderdag 26 maart 2015 17:20 schreef Alentejana het volgende:
[..]
Het een zit automatisch in het andere. Ze zeggen dat ze moeite hebben met de opleiding vanwege hun geloof of niet dan? Niet om persoonlijke redenen.
Ik ga er van uit dat de andere artsen dus op de scholen hebben gezeten waar ze niet dingen hoefden te doen die in tegenspraak waren met hun geloof.
Mogen ze van mij ook geen dingen doen bij mij die tegen mijn overtuiging zijn. Nl ontbloten voor een moslima waar ik geen relatie mee heb.
En of ze zich door de hele buurt laten platneuken interesseert me niet. De al of werkelijke niet preutsheid hoeft niet bewezen, het gaat om regels die bij de islam horen.
Deze peroonlijke keuze heb ik gewoon. Of je het nou gek vindt of niet.
Echt niet? Heb je gegronde redenen nodig om een arts te weigeren?quote:Op donderdag 26 maart 2015 17:26 schreef DS4 het volgende:
En overigens staat jou helemaal niet vrij om artsen te weigeren om enkel deze reden.
Je begrijpt neem ik aan de bedoeling van een vraag?quote:Op donderdag 26 maart 2015 17:21 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Waar heb jij het over? Heb jij mijn hele post wel gelezen of alleen de eerste zin? Als je niet mee wilt doen met de studie geneeskunde rot je dus op van die studie, ik heb nergens gezegd dat ze dit land moeten verlaten.
Wat een domme vergelijking. Dat onderzoek is echt een detail, in plaats van een hoofdzaak.quote:Als je geneeskunde gaat studeren weet je dat daar bepaalde dingen bij horen, daar hoort lichamelijk onderzoek doen bij mensen van het andere geslacht ook bij. Ik kan ook een religie gaan aanhangen die pertinent tegen computers is en dan informatica gaan studeren en vervolgens een rechtszaak beginnen dat ik per se op de computer moet.
Nee, dat staat er niet. Er staat dat je niet een arts mag weigeren op basis van "jij bent moslim". Dat kan in de praktijk niet bewezen worden, tenzij je dat ook echt als zodanig brengt.quote:Op donderdag 26 maart 2015 17:28 schreef bijdehand het volgende:
Echt niet? Heb je gegronde redenen nodig om een arts te weigeren?
Wist ik niet!
Die vergelijking is wat scheef. Ik ben van mening dat je een dokter op elke grond mag weigeren. Heb je een bron waarin het staat? Niet dat ik je niet geloof, maar zoiets wil ik wel graag weten.quote:Op donderdag 26 maart 2015 17:30 schreef DS4 het volgende:
[..]
Nee, dat staat er niet. Er staat dat je niet een arts mag weigeren op basis van "jij bent moslim". Dat kan in de praktijk niet bewezen worden, tenzij je dat ook echt als zodanig brengt.
Een beetje als het weigeren van een sollicitant. Moet je ook niet vertellen dat je die niet wil omdat het een neger is (zie nieuwsbericht van enige tijd terug). Krijg je een hoop gezeik mee.
Het is gewoon discriminatie.quote:Op donderdag 26 maart 2015 17:34 schreef bijdehand het volgende:
Die vergelijking is wat scheef. Ik ben van mening dat je een dokter op elke grond mag weigeren. Heb je een bron waarin het staat? Niet dat ik je niet geloof, maar zoiets wil ik wel graag weten.
Nou en?quote:
Irrelevant, het gaat er om of het mag, niet hoe dom het eruit ziet.quote:Overigens zie ik het al voor me: aan een arts voorafgaand aan de behandeling vragen of hij gelovig is en zo ja welk geloof...
Je mag mij een idoot vinden. Maar ik heb het recht om zelf te bepalen wie er niet aan mijn lijf komt, al helemaal als zij dat recht ook hebben volgens jou.quote:Op donderdag 26 maart 2015 17:26 schreef DS4 het volgende:
[..]
Ik vind jou een idioot om een arts te weigeren als deze moslim is, op basis van enkel dat feit. En overigens staat jou helemaal niet vrij om artsen te weigeren om enkel deze reden. Dus ik zou als ik jou was dat in de praktijk niet zo ventileren, al is het waarschijnlijk gewoon internetheldengedrag.
Wat jij denkt is niet zo relevant.quote:Op donderdag 26 maart 2015 17:38 schreef DS4 het volgende:
[..]
Het is gewoon discriminatie.
Overigens zie ik het al voor me: aan een arts voorafgaand aan de behandeling vragen of hij gelovig is en zo ja welk geloof...
Natuurlijk kan hij dat doen, of dat de reden valide is is een geheel andere vraag.quote:Op donderdag 26 maart 2015 17:26 schreef DS4 het volgende:
[..]
Ik vind jou een idioot om een arts te weigeren als deze moslim is, op basis van enkel dat feit. En overigens staat jou helemaal niet vrij om artsen te weigeren om enkel deze reden.
Een selectie op basis van het VWO-gemiddelde slaat inderdaad nergens op, al is het minder slecht dan een gewogen loting als dat het enige criterium is, maar je zou wel zinvol kunnen selecteren met een toelatingsexamen wat specifiek datgene toetst wat voor die opleiding belangrijk is.quote:Op donderdag 26 maart 2015 17:23 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Dit bedoel ik inderdaad. Er zijn zoveel mensen die geneeskunde willen studeren. Om die reden heb ik de gewogen loting nooit begrepen. Als je met gemiddeld een 8.5+ je VWO haalt betekent dat absoluut niet dat je per se een goede dokter wordt. Je zou de selectie veel beter kunnen maken door elke aankomende geneeskunde student een contract te laten ondertekenen waarin je vastlegt dat bepaalde practica verplicht zijn en als je daar niet aan mee doet je per direct uit de opleiding wordt gezet
Dit dus.quote:Op donderdag 26 maart 2015 17:10 schreef Shreyas het volgende:
We zijn in Nederland duidelijk te begripvol, tolerant en geduldig geweest met bepaalde bevolkingsgroepen. Dus vanaf nu geldt gewoon: "Of je doet normaal mee, of je rot op''
Wil je niet mee doen aan bepaalde practicumlessen van geneeskunde, prima, schrijf je dan uit en ga een andere studie volgen. Er zijn jaarlijks duizenden moedwillige studenten die dolgraag geneeskunde willen studeren maar niet ingeloot/geplaatst worden.
Dat ligt eraan. Op dit moment heb je gelijk.quote:Op donderdag 26 maart 2015 17:26 schreef DS4 het volgende:
[..]
Ik vind jou een idioot om een arts te weigeren als deze moslim is, op basis van enkel dat feit. En overigens staat jou helemaal niet vrij om artsen te weigeren om enkel deze reden. Dus ik zou als ik jou was dat in de praktijk niet zo ventileren, al is het waarschijnlijk gewoon internetheldengedrag.
En wat is het volgende "detail"? Als het een deel is van de opleiding dan hoor je dat gewoon te doen.quote:Op donderdag 26 maart 2015 17:28 schreef DS4 het volgende:
Wat een domme vergelijking. Dat onderzoek is echt een detail, in plaats van een hoofdzaak.
Niets mis met discriminatie. Onderscheid maken tussen een arts die wetenschap op de eerste plaats zet en een arts die religie op de eerste plaats zet lijkt mij absoluut een gerechtvaardigde vorm van discriminatie.quote:Op donderdag 26 maart 2015 17:38 schreef DS4 het volgende:
[..]
Overigens zie ik het al voor me: aan een arts voorafgaand aan de behandeling vragen of hij gelovig is en zo ja welk geloof...
Ik geloof dat de meeste universiteiten nu decentraal selecteren, niet per se met een toelatingstoets maar wel met een toelatingsprocedure waarin je dus ook een motivatiebrief moet schrijven enzo. Bij die procedure kunnen ze prima toevoegen dat je verplicht bent een soort contract te ondertekenen waarin je akkoord gaat met het deelnemen aan verschillende practica. Als je dat vanuit geloofsovertuiging niet kan, wil of mag word je niet toegelaten. Als je het contract toch hebt ondertekend en later weigert deel te nemen aan het practicum word je uit de opleiding gezet en vervallen al je studiepunten die bij die opleiding horen.quote:Op donderdag 26 maart 2015 19:02 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Een selectie op basis van het VWO-gemiddelde slaat inderdaad nergens op, al is het minder slecht dan een gewogen loting als dat het enige criterium is, maar je zou wel zinvol kunnen selecteren met een toelatingsexamen wat specifiek datgene toetst wat voor die opleiding belangrijk is.
Allemaal heel vervelend voor ze (not) maar als echte arts zul je ook aan vreemde mannen moeten komen en dan is het ook niet toegestaan om dat te weigeren.quote:Twee moslimstudentes hebben een zaak aangespannen tegen het Erasmus MC Rotterdam omdat zij verplicht moesten deelnemen aan een geneeskundige praktijkles. De studentes wilden bij het vak praktische klinische vaardigheden, waarbij studenten elkaar lichamelijk onderzoeken, niet worden aangeraakt door een man.
Als arts zul je dit ook bij je patiënten moeten doen en als je daar niet tegen kan of niet wilt dan moet je geen arts worden. Het is niet de bedoeling dat we onderscheid gaan maken onder artsen en/of patiënten. Je legt tenslotte een eed af met de belofte dat je iedereen helpt ongeacht cultuur, geslacht of geloofsovertuiging.quote:Op woensdag 25 maart 2015 21:14 schreef Marlan het volgende:
Ik ben geen fan van de islam, maar geeft de dames wel gelijk.
De strikte hantering van dit dit 'racistische beleid' is de laatste jaren ingerold op alle universiteiten om moslims buiten de opleiding te houden. Vrijstelling voor dit vak was vroeger algemeen geaccepteerd, ook niet-moslims maakten daar gebruik van. De laatste jaren zijn er steeds meer moslims (maar nog steeds een kleine minderheid binnen de opleiding) de studie geneeskunde gaan doen, en is de tolerantie steeds minder geworden. Nu is het niet meer mogelijk om dit onderdeel waarbij je op elkaar gaat oefenen te ontlopen. Dit is enkel gedaan om Moslimpjes te pesten.
Veel/Sommige niet-moslim meiden, Nederlands of niet, staan ook niet te springen om een lichamelijk onderzoek te ondergaan, gedaan door medestudenten, maar durven hier niet tegen in te gaan omdat ze niet voor een 'onruststoker' willen gezien worden, reputatieschade vrezen of omdat ze misschien denken dat ze hun prille carrière hiermee alvast een deukje oploopt. Deze moslimmeiden zijn daarentegen extra gemotiveerd door de islam en de bijbehorende schaamtecultuur en bijten door.
Het argument dat je moet weten hoe een patiënt zich voelt is weinig overtuigend. Een beetje arts hoort van zichzelf empathie te hebben, en het wel of niet naakt gaan tegenover je medestudenten voegt daar weinig aan toe. Het empathisch vermogen, zover je dat kunt ontwikkelen, zou doorlopend in de opleiding aan bod moeten komen, volgens mij gebeurt dat al. Hoewel ik daar weinig van merk in de praktijk, veel van de artsen zijn horken of narcisten met een enorme God-complex, dus de "KTC" heeft daar niet echt geholpen.
Wees eerlijk en zeg gewoon dat het praktischer en logistiek gezien beter is om op elkaar te oefenen in plaats van met flauwekul argumenten te komen.
Kijk ik snap die meiden. Die moeten zich laten voelen door jongens van hun eigen opleiding die ze elke dag zien en met wie ze studeren. Dat kan gênant aanvoelen. Het is equivalent van een jongen die zich moeten blootgeven en zijn lul en ballen moet laten voor door de meisjes van zijn opleiding. Vervolgens moet hij voor de rest van zijn opleiding met diezelfde vrouwelijke medestudenten optrekken.
Oplossing is simpel. Meisjes die dit niet doen, mogen ook niet oefenen op anderen. Puntenaftrek en evt. oefenen op een docent.
Nogmaals geen fan van de islam (achterlijk geloof). Negentig procent van het racisme in dit land is gericht op Nederlanders door buitenlanders, met name moslims, maar dit is een van de weinige gevallen van omgekeerd 'racisme', moslimpje pesten om precies te zijn.
Dus jij weigert nu reeds artsen die een opleiding gedaan hebben waar dit vak niet op deze wijze wordt gegeven?quote:Op donderdag 26 maart 2015 20:19 schreef Viajero het volgende:
Maar mocht de rechter zeggen dat moslims bepaalde delen van de studie mogen overslaan vanwege hun geloof dan zal ik dus ook geen moslim meer als arts accepteren, omdat je dan dus het risico loopt een minder opgeleide arts te krijgen.
Het gaat hierom dat het niet bij jou gedaan wordt wijsneusquote:Op vrijdag 27 maart 2015 10:51 schreef HSG het volgende:
[..]
Als arts zul je dit ook bij je patiënten moeten doen en als je daar niet tegen kan of niet wilt dan moet je geen arts worden. Het is niet de bedoeling dat we onderscheid gaan maken onder artsen en/of patiënten. Je legt tenslotte een eed af met de belofte dat je iedereen helpt ongeacht cultuur, geslacht of geloofsovertuiging.
Jij snapt het allemaal niet.quote:Op vrijdag 27 maart 2015 11:52 schreef Mathemaat het volgende:
[..]
Het gaat hierom dat het niet bij jou gedaan wordt wijsneus
Gewoon zorgen dat er hoofddoekjes klaarliggen, als Bosma dan voor hulp komt snel een hoofddoekje opdoen en een islamitische groet doenquote:Op vrijdag 27 maart 2015 12:05 schreef bamibij het volgende:
Bosma gister in studio powned
"Ik wil niet geholpen worden door een moslim in t ziekenhuis"
"Maar, wat als je geen keus hebt?"
"Dan maar ziek"
Echt wat een debieltjeje zou hem bijna wat levensbedreigends toewensen als alleen een moslim on call staat
Er is geen reden om de studiepunten te laten vervallen, het moet geen straf zijn maar een passende maatregel (niet afstuderen omdat je niet alles afsluit) en bovendien zou het nooit een gerechtvaardigde straf zijn. Ik zie ook niet in waarom er een speciaal contract voor nodig zou zijn. De regels zijn duidelijk. Doe je het niet, dan sluit je dat opleidingsonderdeel niet af en kan je dus geen diploma krijgen. Simpel.quote:Op vrijdag 27 maart 2015 03:08 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Ik geloof dat de meeste universiteiten nu decentraal selecteren, niet per se met een toelatingstoets maar wel met een toelatingsprocedure waarin je dus ook een motivatiebrief moet schrijven enzo. Bij die procedure kunnen ze prima toevoegen dat je verplicht bent een soort contract te ondertekenen waarin je akkoord gaat met het deelnemen aan verschillende practica. Als je dat vanuit geloofsovertuiging niet kan, wil of mag word je niet toegelaten. Als je het contract toch hebt ondertekend en later weigert deel te nemen aan het practicum word je uit de opleiding gezet en vervallen al je studiepunten die bij die opleiding horen.
Ik zou iemand met een euthanasiewens echter geen huisarts wensen die dat niet wil doen. Het kan dan wel, maar door een ander bijvoorbeeld. Daar zou ik een arts wel op 'uitzoeken'.quote:Op donderdag 26 maart 2015 17:38 schreef DS4 het volgende:
[..]
Dan maakt je onderscheid op relevante gronden. Er zijn best moslims die arts zijn en euthanasie willen plegen... Hell, er zijn heel veel moslims daartoe bereid in omg Irak/Syrië.quote:Op vrijdag 27 maart 2015 18:11 schreef MevrouwPuff het volgende:
[..]
Ik zou iemand met een euthanasiewens echter geen huisarts wensen die dat niet wil doen. Het kan dan wel, maar door een ander bijvoorbeeld. Daar zou ik een arts wel op 'uitzoeken'.
Dat heeft niks met het geloof te maken. Iemand die geen euthanasie-behandeling wil aangaan, kan dat ook om andere redenen niet willen doen. Bv omdat de arts in kwestie vindt dat er geen ondraaglijk lijden is.quote:Op vrijdag 27 maart 2015 18:11 schreef MevrouwPuff het volgende:
[..]
Ik zou iemand met een euthanasiewens echter geen huisarts wensen die dat niet wil doen. Het kan dan wel, maar door een ander bijvoorbeeld. Daar zou ik een arts wel op 'uitzoeken'.
Volgens de universiteit is dat nu juist precies de bedoeling: ze moet voelen hoe ongemakkelijk en vervelend het is zodat ze zich kan inleven in de gevoelens van patiënten. Zodat ze een idee heeft hoe de man bij wie ze gisteren nog met een schraapstaafje in de penis naar SOAs zocht zich voelt als ze hem vandaag in de supermarkt tegenkomt.quote:Op vrijdag 27 maart 2015 21:35 schreef gohan16 het volgende:
Het gaat erom dat zij zich niet beschikbaar willen maken voor onderzoek voor mannen, maar alleen voor vrouwen. Zij willen wel mannen onderzoeken. Dat lijkt voor een aantal hier niet duidelijk. Dus het onderzoek wat zij doen, is voldoende(man en vrouw).
Tijdens mijn studie moesten we lichamelijk onderzoek doen op elkaar en bij de toets ging dat in groepjes. Toen een van de meiden(autochtoon) nummertje had om als patient te dienen bij het lichamelijk onderzoek van de hart en longen(waarbij de bh uit moet), werd mij ook gevraagd om in haar plaats te gaan, want bh uit was niet echt leuk voor haar en dat waren de andere meiden(ook Nederlands) het met haar eens.
Dan kunnen ze zich niet beroepen op geloof. Want dan mogen ze nl feitelijk ook geen blote mannen die niet hun man is, aanraken.quote:Op vrijdag 27 maart 2015 21:35 schreef gohan16 het volgende:
Het gaat erom dat zij zich niet beschikbaar willen maken voor onderzoek voor mannen, maar alleen voor vrouwen. Zij willen wel mannen onderzoeken. Dat lijkt voor een aantal hier niet duidelijk. Dus het onderzoek wat zij doen, is voldoende(man en vrouw).
quote:Op zaterdag 28 maart 2015 00:04 schreef High-on-Fire het volgende:
Pas je aan of ga iets anders studeren.
quote:Op zaterdag 28 maart 2015 14:22 schreef Alentejana het volgende:
Overigens staat er naar mijn weten zelfs in de koran dat je je aan mag passen als dat nodig is.
Pff jaa heb ik het gisteren met mijn moeder ook over gehad. Opeens verkopen alle restaurants ook alleen nog maar halal vlees... Wtf.quote:Op zaterdag 28 maart 2015 16:01 schreef Donnis het volgende:
Als je zo fanatiek gelooft snap ik niet waarom je levens zou willen redden, dan ben je er namelijk van overtuigd dat je in de hemel komt dus waarom mensen dat misgunnen.
Krijg echt een slappe leuter van dit soort gejank, altijd moet er rekening gehouden worden met de preutse moslimpjes.
Kassamiep heeft dit perfect verteldquote:Op zaterdag 28 maart 2015 16:12 schreef Ronald-Koeman het volgende:
Waarom moeten die studenten per se elkaar onderzoeken? Kunnen er geen vrijwillige of betaalde naaktmodellen worden ingezet, net als bij het schilderen van naaktportretten?
quote:Op vrijdag 27 maart 2015 21:51 schreef Kassamiep het volgende:
[..]
Volgens de universiteit is dat nu juist precies de bedoeling: ze moet voelen hoe ongemakkelijk en vervelend het is zodat ze zich kan inleven in de gevoelens van patiënten. Zodat ze een idee heeft hoe de man bij wie ze gisteren nog met een schraapstaafje in de penis naar SOAs zocht zich voelt als ze hem vandaag in de supermarkt tegenkomt.
Volgens mij is dat meer het probleem(pje) van de patient dan dat het de verantwoordelijkheid van de arts is. Tuurlijk moet je als arts rekening houden met dat soort gevoelens maar dat je het zelf verplicht moet meemaken als onderdeel van de opleiding gaat me wat ver en is overbodig. Iedereen met een beetje empathisch vermogen begrijpt dit zonder het zelf mee te maken. Dit onderdeel van de opleiding lijkt haast meer op een soort van ontgroening; iedereen moet een keer door het stof voor de ogen van de anderen om verder te mogen.quote:Op zaterdag 28 maart 2015 16:19 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Kassamiep heeft dit perfect verteld
[..]
Nee, is geen ontgroening in die zin, het is het leren je hangups en bekrompenheden kwijt te raken. Als arts moet je geen watje zijn.quote:Op zaterdag 28 maart 2015 16:32 schreef Ronald-Koeman het volgende:
[..]
Volgens mij is dat meer het probleem(pje) van de patient dan dat het de verantwoordelijkheid van de arts is. Tuurlijk moet je als arts rekening houden met dat soort gevoelens maar dat je het zelf verplicht moet meemaken als onderdeel van de opleiding gaat me wat ver en is overbodig. Iedereen met een beetje empathisch vermogen begrijpt dit zonder het zelf mee te maken. Dit onderdeel van de opleiding lijkt haast meer op een soort van ontgroening; iedereen moet een keer door het stof voor de ogen van de anderen om verder te mogen.
Dat is wat anders dan iemand die sowieso geen euthanasie zou willen verrichten, dat lijkt me duidelijk.quote:Op vrijdag 27 maart 2015 19:32 schreef Twentsche_Ros het volgende:
[..]
Dat heeft niks met het geloof te maken. Iemand die geen euthanasie-behandeling wil aangaan, kan dat ook om andere redenen niet willen doen. Bv omdat de arts in kwestie vindt dat er geen ondraaglijk lijden is.
Eens.quote:Op zaterdag 28 maart 2015 17:56 schreef Roces18 het volgende:
Laat ik eens de knuppel in het hoenderhok flikkeren.
Die moslims (en ieder ander die ergens in gelooft) moet niet zo zeiken. Iedereen denkt maar dat ze boven alles staan en uitzonderingen mogen hebben omdat ze in dit geval moslim zijn. Gewoon doen wat je moet doen anders donder je maar op.
Neemt niet weg dat een universiteit niet iets mag verplichten wat tegen de wet ingaat. En volgens mij bestaat er in de nederlandse wet zoiets als lichamelijke integriteit, waarbij je zelf mag bepalen wie er aan jouw lichaam zit (tenzij het om diensten gaat die er ontheffingen voor hebben, zoals de douane als ze je verdenken dat je cocaïnebolletjes hebt ingeslikt, maar ook dan wordt het volgens mij altijd gedaan door iemand van hetzelfde geslacht).quote:Op vrijdag 27 maart 2015 03:08 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Ik geloof dat de meeste universiteiten nu decentraal selecteren, niet per se met een toelatingstoets maar wel met een toelatingsprocedure waarin je dus ook een motivatiebrief moet schrijven enzo. Bij die procedure kunnen ze prima toevoegen dat je verplicht bent een soort contract te ondertekenen waarin je akkoord gaat met het deelnemen aan verschillende practica. Als je dat vanuit geloofsovertuiging niet kan, wil of mag word je niet toegelaten. Als je het contract toch hebt ondertekend en later weigert deel te nemen aan het practicum word je uit de opleiding gezet en vervallen al je studiepunten die bij die opleiding horen.
Een universiteit mag eindtermen verplicht stellen. Een universiteit mag bepalen welke vakken/modules verplicht zijn om de opleiding te kunnen halen. Als je dat van te voren vastlegt, kun je als student zelf bepalen of je daar mee akkoord gaat en dus de opleiding volgt, of niet akkoord gaat en de opleiding dus niet afrondt.quote:Op zaterdag 28 maart 2015 18:56 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Neemt niet weg dat een universiteit niet iets mag verplichten wat tegen de wet ingaat. En volgens mij bestaat er in de nederlandse wet zoiets als lichamelijke integriteit, waarbij je zelf mag bepalen wie er aan jouw lichaam zit (tenzij het om diensten gaat die er ontheffingen voor hebben, zoals de douane als ze je verdenken dat je cocaïnebolletjes hebt ingeslikt, maar ook dan wordt het volgens mij altijd gedaan door iemand van hetzelfde geslacht).
Dat ze in verband met hun opleiding zowel mannen als vrouwen moeten onderzoeken, dat lijkt me duidelijk, anders moet je geen dokter worden. Maar de opleiding kan ze niet verplichten dat ze door zowel mannen als vrouwen onderzocht moeten worden. Zeker omdat er opleidingen zijn (in NL) waar die plicht er niet is: het is dus niet noodzakelijk voor de opleiding, anders zouden er heel wat onvoldoende opgeleide doktoren zijn in NL.