abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_151147280
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 maart 2015 18:56 schreef Wombcat het volgende:

[..]

Neemt niet weg dat een universiteit niet iets mag verplichten wat tegen de wet ingaat. En volgens mij bestaat er in de nederlandse wet zoiets als lichamelijke integriteit, waarbij je zelf mag bepalen wie er aan jouw lichaam zit (tenzij het om diensten gaat die er ontheffingen voor hebben, zoals de douane als ze je verdenken dat je cocaïnebolletjes hebt ingeslikt, maar ook dan wordt het volgens mij altijd gedaan door iemand van hetzelfde geslacht).

Dat ze in verband met hun opleiding zowel mannen als vrouwen moeten onderzoeken, dat lijkt me duidelijk, anders moet je geen dokter worden. Maar de opleiding kan ze niet verplichten dat ze door zowel mannen als vrouwen onderzocht moeten worden. Zeker omdat er opleidingen zijn (in NL) waar die plicht er niet is: het is dus niet noodzakelijk voor de opleiding, anders zouden er heel wat onvoldoende opgeleide doktoren zijn in NL.
Een universiteit mag eindtermen verplicht stellen. Een universiteit mag bepalen welke vakken/modules verplicht zijn om de opleiding te kunnen halen. Als je dat van te voren vastlegt, kun je als student zelf bepalen of je daar mee akkoord gaat en dus de opleiding volgt, of niet akkoord gaat en de opleiding dus niet afrondt.
Op vrijdag 15 januari 2016 23:58 schreef Ajacied422 het volgende:
Feitelijk heeft Shreyas gewoon gelijk.
pi_151149458
quote:
0s.gif Op zondag 29 maart 2015 03:45 schreef Shreyas het volgende:

[..]

Een universiteit mag eindtermen verplicht stellen. Een universiteit mag bepalen welke vakken/modules verplicht zijn om de opleiding te kunnen halen. Als je dat van te voren vastlegt, kun je als student zelf bepalen of je daar mee akkoord gaat en dus de opleiding volgt, of niet akkoord gaat en de opleiding dus niet afrondt.
Je mag geen dingen verplicht stellen die tegen de wet ingaan.
pi_151149744
quote:
0s.gif Op zondag 29 maart 2015 10:02 schreef Wombcat het volgende:

[..]

Je mag geen dingen verplicht stellen die tegen de wet ingaan.
In de wet staat alleen maar dat mensen toestemming moeten geven. Bij het tekenen voor de unie geef je toestemming.

Als ze heel moeilijk willen doen kunnen ze geen toestemming geven, maar ze kunnen zich absoluut niet beroepen op hun geloof, want die staat het toe, dus dat hoeven ze er helemaal niet bij te halen. Slaat gewoon nergens op.

En het geeft alleen maar aan wat een drammerige kutwijven het zijn. Om een hele unie naar je hand te willen zetten. Projectje van de dames om hun ego op te krikken? Of gewoon type papa wil het niet dus we doen het niet?
Ik vraag me echt af wat ze bezield.
pi_151149958
Die wet is trouwens ingesteld om te voorkomen dat er organen uit levende kinderen worden gesneden enzo, niet om preutse mensen te beschermen tegen aanraking in een opleiding waarbij ontblote lichamen nogal inherent zijn.

Wettelijk kun je niet afdwingen om alleen door een vrouw aangeraakt te worden.

Ik denk niet dat ze gebaseerd op wetten ook maar iets voor elkaar kunnen krijgen.

Daarom gooien ze het op de religieuse kant.
Maar dat gaat ook niet op omdat ze volgens de koran ze zich ook mogen aanpassen als dat nodig is. Nu maar hopen dat de rechter dat ook weet.
pi_151149969
quote:
0s.gif Op zondag 29 maart 2015 10:17 schreef Alentejana het volgende:

[..]

In de wet staat alleen maar dat mensen toestemming moeten geven. Bij het tekenen voor de unie geef je toestemming.

Dit is dus echt te kort door de bocht. Als je geen toestemming geeft, kun je die studie niet doen.
Normaal gesproken wordt een dergelijke clausule dan nietig verklaard bij de rechter, het is namelijk niet echt vrijwillig.
pi_151150056
quote:
0s.gif Op zondag 29 maart 2015 10:26 schreef Alentejana het volgende:
Die wet is trouwens ingesteld om te voorkomen dat er organen uit levende kinderen worden gesneden enzo, niet om preutse mensen te beschermen tegen aanraking in een opleiding waarbij ontblote lichamen nogal inherent zijn.

Wettelijk kun je niet afdwingen om alleen door een vrouw aangeraakt te worden.

Ik denk niet dat ze gebaseerd op wetten ook maar iets voor elkaar kunnen krijgen.

Daarom gooien ze het op de religieuse kant.
Maar dat gaat ook niet op omdat ze volgens de koran ze zich ook mogen aanpassen als dat nodig is. Nu maar hopen dat de rechter dat ook weet.
Je zegt nota bene zelf eerder in dit topic:
quote:
0s.gif Op donderdag 26 maart 2015 17:51 schreef Alentejana het volgende:

[..]

Je mag mij een idoot vinden. Maar ik heb het recht om zelf te bepalen wie er niet aan mijn lijf komt, al helemaal als zij dat recht ook hebben volgens jou.
Als jij het recht hebt, hebben zij het toch ook?
pi_151150089
Ik heb het recht op hulp te weigeren. Dat is wat anders. En ik beroep me niet op religie. En ik heb niet getekend voor een studie waarbij op elkaar moeten oefenen moet. Dat zou ik nl gewoon doen.

quote:
0s.gif Op zondag 29 maart 2015 10:27 schreef Wombcat het volgende:

[..]

Dit is dus echt te kort door de bocht. Als je geen toestemming geeft, kun je die studie niet doen.
Normaal gesproken wordt een dergelijke clausule dan nietig verklaard bij de rechter, het is namelijk niet echt vrijwillig.
Kom nou toch, je gaat geneeskunde studeren maar je wilt niet aan alle onderdelen mee doen?

Daarbij hebben ze keuze om naar een unbie te gaan waar het anders gaat. Het is geen geheim dat studenten op elkaar moeten oefenen.

Laat deze damens maar een vuist maken tegen stenigen van vrouwen in een moslim land.
pi_151150152
quote:
0s.gif Op zondag 29 maart 2015 10:32 schreef Alentejana het volgende:
Ik heb het recht op hulp te weigeren. Dat is wat anders.

[..]

Kom nou toch, je gaat geneeskunde studeren maar je wilt niet aan alle onderdelen mee doen?

Daarbij hebben ze keuze om naar een unbie te gaan waar het anders gaat. Het is geen geheim dat studenten op elkaar moeten oefenen.

Laat deze damens maar een vuist maken tegen stenigen van vrouwen in een moslim land.
Juist dat ze naar een uni kunnen waar het niet hoeft, betekent dat ze volgens mij een hele grote kans hebben dat ze gelijk gaan krijgen. Het is dan dus niet per se noodzakelijk voor de opleiding en de uni heeft geen goede grond om iets verplicht te stellen wat wettelijk niet mag. En dan wordt een dergelijke clausule nietig verklaard door de rechter.
pi_151150455
quote:
0s.gif Op zondag 29 maart 2015 10:34 schreef Wombcat het volgende:

[..]

Juist dat ze naar een uni kunnen waar het niet hoeft, betekent dat ze volgens mij een hele grote kans hebben dat ze gelijk gaan krijgen. Het is dan dus niet per se noodzakelijk voor de opleiding en de uni heeft geen goede grond om iets verplicht te stellen wat wettelijk niet mag. En dan wordt een dergelijke clausule nietig verklaard door de rechter.
Nee, dat het bij andere unies niet hoeft, geeft geen grotere kans. Dat is alleen zo als eerder een rechter heeft beslist in het voordeel van niet aanraken.
Het is bij de ander unies niet via de rechter gegaan.
Een rechter moet zich beroepen op wetten.

De noodzaak weegt volgens mij niet zo zwaar mee.
Zij hebben geen andere reden dan "het niet wíllen". Ze beroepen zich op een geloof waarbij het wel degelijk mag in het licht van aanpassing.
Het kan niet zo zijn dat als welk om het even leerling roept "ik wil dit of dat niet" en "op die school doen ze dat ook niet" er veranderingen moeten komen. Dan werkt scholing op zich gewoon niet.
pi_151150829
Ik vraag me trouwens af wat ze zullen zeggen als de rechter zegt :"Als jullie zo goed weten dat het bij de andere unies niet hoeft en jullie willen het niet, waarom schrijf je dan in voor een unie waar het wel moet?"

Die noodzaak is trouwens het verweer van de unie omdat die wel met een verweer moeten komen, maar ik neem aan dat ze een advokaat er op kunnen zetten om te zien of ze zich niet op wetten kunnen beroepen.

Ik vind het gewoon diep, diep triest dat dit via een rechter wordt uitgevochten.
pi_151153025
quote:
0s.gif Op zondag 29 maart 2015 11:06 schreef Alentejana het volgende:
Ik vraag me trouwens af wat ze zullen zeggen als de rechter zegt :"Als jullie zo goed weten dat het bij de andere unies niet hoeft en jullie willen het niet, waarom schrijf je dan in voor een unie waar het wel moet?"

Die noodzaak is trouwens het verweer van de unie omdat die wel met een verweer moeten komen, maar ik neem aan dat ze een advokaat er op kunnen zetten om te zien of ze zich niet op wetten kunnen beroepen.

Ik vind het gewoon diep, diep triest dat dit via een rechter wordt uitgevochten.
Dat hoort bij onze cultuur, dat je geschillen voor kan leggen.

Maar alleen anderen moeten zich conformeren natuurlijk...
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
pi_151155621
quote:
1s.gif Op zondag 29 maart 2015 12:56 schreef DS4 het volgende:

[..]

Dat hoort bij onze cultuur, dat je geschillen voor kan leggen.

Maar alleen anderen moeten zich conformeren natuurlijk...
Wil niet zeggen dat het niet triest gevonden mag worden. En je laatste zin is typerend.
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
  zondag 29 maart 2015 @ 17:26:37 #213
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_151160945
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 maart 2015 18:56 schreef Wombcat het volgende:

[..]

Neemt niet weg dat een universiteit niet iets mag verplichten wat tegen de wet ingaat. En volgens mij bestaat er in de nederlandse wet zoiets als lichamelijke integriteit, waarbij je zelf mag bepalen wie er aan jouw lichaam zit (tenzij het om diensten gaat die er ontheffingen voor hebben, zoals de douane als ze je verdenken dat je cocaïnebolletjes hebt ingeslikt, maar ook dan wordt het volgens mij altijd gedaan door iemand van hetzelfde geslacht).

Dat ze in verband met hun opleiding zowel mannen als vrouwen moeten onderzoeken, dat lijkt me duidelijk, anders moet je geen dokter worden. Maar de opleiding kan ze niet verplichten dat ze door zowel mannen als vrouwen onderzocht moeten worden. Zeker omdat er opleidingen zijn (in NL) waar die plicht er niet is: het is dus niet noodzakelijk voor de opleiding, anders zouden er heel wat onvoldoende opgeleide doktoren zijn in NL.
Wat noodzakelijk is voor de opleiding, daarover verschillen de meningen. Ik weet niet of dat je dit zou moeten kunnen verplichten als opleidingsonderdeel maar ik weet wel dat zij daar niet kunnen slagen als zij dat niet afronden. De oplossing voor hen: rond de opleiding af aan een andere universiteit. Ga ergens verder geneeskunde studeren waar je wordt toegelaten op basis van een toelatingsexamen en neem een shitload aan vrijstellingen mee.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_151163078
quote:
0s.gif Op zondag 29 maart 2015 17:26 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Wat noodzakelijk is voor de opleiding, daarover verschillen de meningen. Ik weet niet of dat je dit zou moeten kunnen verplichten als opleidingsonderdeel maar ik weet wel dat zij daar niet kunnen slagen als zij dat niet afronden. De oplossing voor hen: rond de opleiding af aan een andere universiteit. Ga ergens verder geneeskunde studeren waar je wordt toegelaten op basis van een toelatingsexamen en neem een shitload aan vrijstellingen mee.
  zondag 29 maart 2015 @ 18:39:38 #215
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_151163213
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 maart 2015 12:05 schreef bamibij het volgende:
Bosma gister in studio powned :')

"Ik wil niet geholpen worden door een moslim in t ziekenhuis"
"Maar, wat als je geen keus hebt?"
"Dan maar ziek"
Lekker laten wegrotten, die etterige tumorkop.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_151165311
quote:
1s.gif Op zondag 29 maart 2015 14:40 schreef bijdehand het volgende:

Wil niet zeggen dat het niet triest gevonden mag worden. En je laatste zin is typerend.
Wat is er triest aan? Leg dat dan maar eens uit.

Ik snap het nog dat mensen het triest vinden dat de religiekaart gespeeld wordt, maar verder is het voorleggen van geschillen gewoon de manier om tot oplossingen te komen. Beide partijen menen gelijk te hebben... Wat moet men dan?
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
pi_151165412
quote:
2s.gif Op zondag 29 maart 2015 18:39 schreef Ringo het volgende:

[..]

Lekker laten wegrotten, die etterige tumorkop.
Ik kan me het wel voorstellen hoor. Voor je het weet verhelpen ze ongevraagd zijn onderbuikgevoel.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_151169042
quote:
0s.gif Op zondag 29 maart 2015 10:02 schreef Wombcat het volgende: