Dit bedoel ik inderdaad. Er zijn zoveel mensen die geneeskunde willen studeren. Om die reden heb ik de gewogen loting nooit begrepen. Als je met gemiddeld een 8.5+ je VWO haalt betekent dat absoluut niet dat je per se een goede dokter wordt. Je zou de selectie veel beter kunnen maken door elke aankomende geneeskunde student een contract te laten ondertekenen waarin je vastlegt dat bepaalde practica verplicht zijn en als je daar niet aan mee doet je per direct uit de opleiding wordt gezetquote:Op donderdag 26 maart 2015 17:19 schreef Ferdo het volgende:
Dat zijn dus gewoon twee ongeschikte studentes. Jammer van alle tijd en moeite die ook gestoken had kunnen worden in twee studenten die wel normaal kunnen doen.
Ik vind jou een idioot om een arts te weigeren als deze moslim is, op basis van enkel dat feit. En overigens staat jou helemaal niet vrij om artsen te weigeren om enkel deze reden. Dus ik zou als ik jou was dat in de praktijk niet zo ventileren, al is het waarschijnlijk gewoon internetheldengedrag.quote:Op donderdag 26 maart 2015 17:20 schreef Alentejana het volgende:
[..]
Het een zit automatisch in het andere. Ze zeggen dat ze moeite hebben met de opleiding vanwege hun geloof of niet dan? Niet om persoonlijke redenen.
Ik ga er van uit dat de andere artsen dus op de scholen hebben gezeten waar ze niet dingen hoefden te doen die in tegenspraak waren met hun geloof.
Mogen ze van mij ook geen dingen doen bij mij die tegen mijn overtuiging zijn. Nl ontbloten voor een moslima waar ik geen relatie mee heb.
En of ze zich door de hele buurt laten platneuken interesseert me niet. De al of werkelijke niet preutsheid hoeft niet bewezen, het gaat om regels die bij de islam horen.
Deze peroonlijke keuze heb ik gewoon. Of je het nou gek vindt of niet.
Echt niet? Heb je gegronde redenen nodig om een arts te weigeren?quote:Op donderdag 26 maart 2015 17:26 schreef DS4 het volgende:
En overigens staat jou helemaal niet vrij om artsen te weigeren om enkel deze reden.
Je begrijpt neem ik aan de bedoeling van een vraag?quote:Op donderdag 26 maart 2015 17:21 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Waar heb jij het over? Heb jij mijn hele post wel gelezen of alleen de eerste zin? Als je niet mee wilt doen met de studie geneeskunde rot je dus op van die studie, ik heb nergens gezegd dat ze dit land moeten verlaten.
Wat een domme vergelijking. Dat onderzoek is echt een detail, in plaats van een hoofdzaak.quote:Als je geneeskunde gaat studeren weet je dat daar bepaalde dingen bij horen, daar hoort lichamelijk onderzoek doen bij mensen van het andere geslacht ook bij. Ik kan ook een religie gaan aanhangen die pertinent tegen computers is en dan informatica gaan studeren en vervolgens een rechtszaak beginnen dat ik per se op de computer moet.
Nee, dat staat er niet. Er staat dat je niet een arts mag weigeren op basis van "jij bent moslim". Dat kan in de praktijk niet bewezen worden, tenzij je dat ook echt als zodanig brengt.quote:Op donderdag 26 maart 2015 17:28 schreef bijdehand het volgende:
Echt niet? Heb je gegronde redenen nodig om een arts te weigeren?
Wist ik niet!
Die vergelijking is wat scheef. Ik ben van mening dat je een dokter op elke grond mag weigeren. Heb je een bron waarin het staat? Niet dat ik je niet geloof, maar zoiets wil ik wel graag weten.quote:Op donderdag 26 maart 2015 17:30 schreef DS4 het volgende:
[..]
Nee, dat staat er niet. Er staat dat je niet een arts mag weigeren op basis van "jij bent moslim". Dat kan in de praktijk niet bewezen worden, tenzij je dat ook echt als zodanig brengt.
Een beetje als het weigeren van een sollicitant. Moet je ook niet vertellen dat je die niet wil omdat het een neger is (zie nieuwsbericht van enige tijd terug). Krijg je een hoop gezeik mee.
Het is gewoon discriminatie.quote:Op donderdag 26 maart 2015 17:34 schreef bijdehand het volgende:
Die vergelijking is wat scheef. Ik ben van mening dat je een dokter op elke grond mag weigeren. Heb je een bron waarin het staat? Niet dat ik je niet geloof, maar zoiets wil ik wel graag weten.
Nou en?quote:
Irrelevant, het gaat er om of het mag, niet hoe dom het eruit ziet.quote:Overigens zie ik het al voor me: aan een arts voorafgaand aan de behandeling vragen of hij gelovig is en zo ja welk geloof...
Je mag mij een idoot vinden. Maar ik heb het recht om zelf te bepalen wie er niet aan mijn lijf komt, al helemaal als zij dat recht ook hebben volgens jou.quote:Op donderdag 26 maart 2015 17:26 schreef DS4 het volgende:
[..]
Ik vind jou een idioot om een arts te weigeren als deze moslim is, op basis van enkel dat feit. En overigens staat jou helemaal niet vrij om artsen te weigeren om enkel deze reden. Dus ik zou als ik jou was dat in de praktijk niet zo ventileren, al is het waarschijnlijk gewoon internetheldengedrag.
Wat jij denkt is niet zo relevant.quote:Op donderdag 26 maart 2015 17:38 schreef DS4 het volgende:
[..]
Het is gewoon discriminatie.
Overigens zie ik het al voor me: aan een arts voorafgaand aan de behandeling vragen of hij gelovig is en zo ja welk geloof...
Natuurlijk kan hij dat doen, of dat de reden valide is is een geheel andere vraag.quote:Op donderdag 26 maart 2015 17:26 schreef DS4 het volgende:
[..]
Ik vind jou een idioot om een arts te weigeren als deze moslim is, op basis van enkel dat feit. En overigens staat jou helemaal niet vrij om artsen te weigeren om enkel deze reden.
Een selectie op basis van het VWO-gemiddelde slaat inderdaad nergens op, al is het minder slecht dan een gewogen loting als dat het enige criterium is, maar je zou wel zinvol kunnen selecteren met een toelatingsexamen wat specifiek datgene toetst wat voor die opleiding belangrijk is.quote:Op donderdag 26 maart 2015 17:23 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Dit bedoel ik inderdaad. Er zijn zoveel mensen die geneeskunde willen studeren. Om die reden heb ik de gewogen loting nooit begrepen. Als je met gemiddeld een 8.5+ je VWO haalt betekent dat absoluut niet dat je per se een goede dokter wordt. Je zou de selectie veel beter kunnen maken door elke aankomende geneeskunde student een contract te laten ondertekenen waarin je vastlegt dat bepaalde practica verplicht zijn en als je daar niet aan mee doet je per direct uit de opleiding wordt gezet
Dit dus.quote:Op donderdag 26 maart 2015 17:10 schreef Shreyas het volgende:
We zijn in Nederland duidelijk te begripvol, tolerant en geduldig geweest met bepaalde bevolkingsgroepen. Dus vanaf nu geldt gewoon: "Of je doet normaal mee, of je rot op''
Wil je niet mee doen aan bepaalde practicumlessen van geneeskunde, prima, schrijf je dan uit en ga een andere studie volgen. Er zijn jaarlijks duizenden moedwillige studenten die dolgraag geneeskunde willen studeren maar niet ingeloot/geplaatst worden.
Dat ligt eraan. Op dit moment heb je gelijk.quote:Op donderdag 26 maart 2015 17:26 schreef DS4 het volgende:
[..]
Ik vind jou een idioot om een arts te weigeren als deze moslim is, op basis van enkel dat feit. En overigens staat jou helemaal niet vrij om artsen te weigeren om enkel deze reden. Dus ik zou als ik jou was dat in de praktijk niet zo ventileren, al is het waarschijnlijk gewoon internetheldengedrag.
En wat is het volgende "detail"? Als het een deel is van de opleiding dan hoor je dat gewoon te doen.quote:Op donderdag 26 maart 2015 17:28 schreef DS4 het volgende:
Wat een domme vergelijking. Dat onderzoek is echt een detail, in plaats van een hoofdzaak.
Niets mis met discriminatie. Onderscheid maken tussen een arts die wetenschap op de eerste plaats zet en een arts die religie op de eerste plaats zet lijkt mij absoluut een gerechtvaardigde vorm van discriminatie.quote:Op donderdag 26 maart 2015 17:38 schreef DS4 het volgende:
[..]
Overigens zie ik het al voor me: aan een arts voorafgaand aan de behandeling vragen of hij gelovig is en zo ja welk geloof...
Ik geloof dat de meeste universiteiten nu decentraal selecteren, niet per se met een toelatingstoets maar wel met een toelatingsprocedure waarin je dus ook een motivatiebrief moet schrijven enzo. Bij die procedure kunnen ze prima toevoegen dat je verplicht bent een soort contract te ondertekenen waarin je akkoord gaat met het deelnemen aan verschillende practica. Als je dat vanuit geloofsovertuiging niet kan, wil of mag word je niet toegelaten. Als je het contract toch hebt ondertekend en later weigert deel te nemen aan het practicum word je uit de opleiding gezet en vervallen al je studiepunten die bij die opleiding horen.quote:Op donderdag 26 maart 2015 19:02 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Een selectie op basis van het VWO-gemiddelde slaat inderdaad nergens op, al is het minder slecht dan een gewogen loting als dat het enige criterium is, maar je zou wel zinvol kunnen selecteren met een toelatingsexamen wat specifiek datgene toetst wat voor die opleiding belangrijk is.
Allemaal heel vervelend voor ze (not) maar als echte arts zul je ook aan vreemde mannen moeten komen en dan is het ook niet toegestaan om dat te weigeren.quote:Twee moslimstudentes hebben een zaak aangespannen tegen het Erasmus MC Rotterdam omdat zij verplicht moesten deelnemen aan een geneeskundige praktijkles. De studentes wilden bij het vak praktische klinische vaardigheden, waarbij studenten elkaar lichamelijk onderzoeken, niet worden aangeraakt door een man.
Als arts zul je dit ook bij je patiënten moeten doen en als je daar niet tegen kan of niet wilt dan moet je geen arts worden. Het is niet de bedoeling dat we onderscheid gaan maken onder artsen en/of patiënten. Je legt tenslotte een eed af met de belofte dat je iedereen helpt ongeacht cultuur, geslacht of geloofsovertuiging.quote:Op woensdag 25 maart 2015 21:14 schreef Marlan het volgende:
Ik ben geen fan van de islam, maar geeft de dames wel gelijk.
De strikte hantering van dit dit 'racistische beleid' is de laatste jaren ingerold op alle universiteiten om moslims buiten de opleiding te houden. Vrijstelling voor dit vak was vroeger algemeen geaccepteerd, ook niet-moslims maakten daar gebruik van. De laatste jaren zijn er steeds meer moslims (maar nog steeds een kleine minderheid binnen de opleiding) de studie geneeskunde gaan doen, en is de tolerantie steeds minder geworden. Nu is het niet meer mogelijk om dit onderdeel waarbij je op elkaar gaat oefenen te ontlopen. Dit is enkel gedaan om Moslimpjes te pesten.
Veel/Sommige niet-moslim meiden, Nederlands of niet, staan ook niet te springen om een lichamelijk onderzoek te ondergaan, gedaan door medestudenten, maar durven hier niet tegen in te gaan omdat ze niet voor een 'onruststoker' willen gezien worden, reputatieschade vrezen of omdat ze misschien denken dat ze hun prille carrière hiermee alvast een deukje oploopt. Deze moslimmeiden zijn daarentegen extra gemotiveerd door de islam en de bijbehorende schaamtecultuur en bijten door.
Het argument dat je moet weten hoe een patiënt zich voelt is weinig overtuigend. Een beetje arts hoort van zichzelf empathie te hebben, en het wel of niet naakt gaan tegenover je medestudenten voegt daar weinig aan toe. Het empathisch vermogen, zover je dat kunt ontwikkelen, zou doorlopend in de opleiding aan bod moeten komen, volgens mij gebeurt dat al. Hoewel ik daar weinig van merk in de praktijk, veel van de artsen zijn horken of narcisten met een enorme God-complex, dus de "KTC" heeft daar niet echt geholpen.
Wees eerlijk en zeg gewoon dat het praktischer en logistiek gezien beter is om op elkaar te oefenen in plaats van met flauwekul argumenten te komen.
Kijk ik snap die meiden. Die moeten zich laten voelen door jongens van hun eigen opleiding die ze elke dag zien en met wie ze studeren. Dat kan gênant aanvoelen. Het is equivalent van een jongen die zich moeten blootgeven en zijn lul en ballen moet laten voor door de meisjes van zijn opleiding. Vervolgens moet hij voor de rest van zijn opleiding met diezelfde vrouwelijke medestudenten optrekken.
Oplossing is simpel. Meisjes die dit niet doen, mogen ook niet oefenen op anderen. Puntenaftrek en evt. oefenen op een docent.
Nogmaals geen fan van de islam (achterlijk geloof). Negentig procent van het racisme in dit land is gericht op Nederlanders door buitenlanders, met name moslims, maar dit is een van de weinige gevallen van omgekeerd 'racisme', moslimpje pesten om precies te zijn.
Dus jij weigert nu reeds artsen die een opleiding gedaan hebben waar dit vak niet op deze wijze wordt gegeven?quote:Op donderdag 26 maart 2015 20:19 schreef Viajero het volgende:
Maar mocht de rechter zeggen dat moslims bepaalde delen van de studie mogen overslaan vanwege hun geloof dan zal ik dus ook geen moslim meer als arts accepteren, omdat je dan dus het risico loopt een minder opgeleide arts te krijgen.
Het gaat hierom dat het niet bij jou gedaan wordt wijsneusquote:Op vrijdag 27 maart 2015 10:51 schreef HSG het volgende:
[..]
Als arts zul je dit ook bij je patiënten moeten doen en als je daar niet tegen kan of niet wilt dan moet je geen arts worden. Het is niet de bedoeling dat we onderscheid gaan maken onder artsen en/of patiënten. Je legt tenslotte een eed af met de belofte dat je iedereen helpt ongeacht cultuur, geslacht of geloofsovertuiging.
Jij snapt het allemaal niet.quote:Op vrijdag 27 maart 2015 11:52 schreef Mathemaat het volgende:
[..]
Het gaat hierom dat het niet bij jou gedaan wordt wijsneus
Gewoon zorgen dat er hoofddoekjes klaarliggen, als Bosma dan voor hulp komt snel een hoofddoekje opdoen en een islamitische groet doenquote:Op vrijdag 27 maart 2015 12:05 schreef bamibij het volgende:
Bosma gister in studio powned
"Ik wil niet geholpen worden door een moslim in t ziekenhuis"
"Maar, wat als je geen keus hebt?"
"Dan maar ziek"
Echt wat een debieltjeje zou hem bijna wat levensbedreigends toewensen als alleen een moslim on call staat
Er is geen reden om de studiepunten te laten vervallen, het moet geen straf zijn maar een passende maatregel (niet afstuderen omdat je niet alles afsluit) en bovendien zou het nooit een gerechtvaardigde straf zijn. Ik zie ook niet in waarom er een speciaal contract voor nodig zou zijn. De regels zijn duidelijk. Doe je het niet, dan sluit je dat opleidingsonderdeel niet af en kan je dus geen diploma krijgen. Simpel.quote:Op vrijdag 27 maart 2015 03:08 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Ik geloof dat de meeste universiteiten nu decentraal selecteren, niet per se met een toelatingstoets maar wel met een toelatingsprocedure waarin je dus ook een motivatiebrief moet schrijven enzo. Bij die procedure kunnen ze prima toevoegen dat je verplicht bent een soort contract te ondertekenen waarin je akkoord gaat met het deelnemen aan verschillende practica. Als je dat vanuit geloofsovertuiging niet kan, wil of mag word je niet toegelaten. Als je het contract toch hebt ondertekend en later weigert deel te nemen aan het practicum word je uit de opleiding gezet en vervallen al je studiepunten die bij die opleiding horen.
Ik zou iemand met een euthanasiewens echter geen huisarts wensen die dat niet wil doen. Het kan dan wel, maar door een ander bijvoorbeeld. Daar zou ik een arts wel op 'uitzoeken'.quote:Op donderdag 26 maart 2015 17:38 schreef DS4 het volgende:
[..]
Dan maakt je onderscheid op relevante gronden. Er zijn best moslims die arts zijn en euthanasie willen plegen... Hell, er zijn heel veel moslims daartoe bereid in omg Irak/Syrië.quote:Op vrijdag 27 maart 2015 18:11 schreef MevrouwPuff het volgende:
[..]
Ik zou iemand met een euthanasiewens echter geen huisarts wensen die dat niet wil doen. Het kan dan wel, maar door een ander bijvoorbeeld. Daar zou ik een arts wel op 'uitzoeken'.
Dat heeft niks met het geloof te maken. Iemand die geen euthanasie-behandeling wil aangaan, kan dat ook om andere redenen niet willen doen. Bv omdat de arts in kwestie vindt dat er geen ondraaglijk lijden is.quote:Op vrijdag 27 maart 2015 18:11 schreef MevrouwPuff het volgende:
[..]
Ik zou iemand met een euthanasiewens echter geen huisarts wensen die dat niet wil doen. Het kan dan wel, maar door een ander bijvoorbeeld. Daar zou ik een arts wel op 'uitzoeken'.
Volgens de universiteit is dat nu juist precies de bedoeling: ze moet voelen hoe ongemakkelijk en vervelend het is zodat ze zich kan inleven in de gevoelens van patiënten. Zodat ze een idee heeft hoe de man bij wie ze gisteren nog met een schraapstaafje in de penis naar SOAs zocht zich voelt als ze hem vandaag in de supermarkt tegenkomt.quote:Op vrijdag 27 maart 2015 21:35 schreef gohan16 het volgende:
Het gaat erom dat zij zich niet beschikbaar willen maken voor onderzoek voor mannen, maar alleen voor vrouwen. Zij willen wel mannen onderzoeken. Dat lijkt voor een aantal hier niet duidelijk. Dus het onderzoek wat zij doen, is voldoende(man en vrouw).
Tijdens mijn studie moesten we lichamelijk onderzoek doen op elkaar en bij de toets ging dat in groepjes. Toen een van de meiden(autochtoon) nummertje had om als patient te dienen bij het lichamelijk onderzoek van de hart en longen(waarbij de bh uit moet), werd mij ook gevraagd om in haar plaats te gaan, want bh uit was niet echt leuk voor haar en dat waren de andere meiden(ook Nederlands) het met haar eens.
Dan kunnen ze zich niet beroepen op geloof. Want dan mogen ze nl feitelijk ook geen blote mannen die niet hun man is, aanraken.quote:Op vrijdag 27 maart 2015 21:35 schreef gohan16 het volgende:
Het gaat erom dat zij zich niet beschikbaar willen maken voor onderzoek voor mannen, maar alleen voor vrouwen. Zij willen wel mannen onderzoeken. Dat lijkt voor een aantal hier niet duidelijk. Dus het onderzoek wat zij doen, is voldoende(man en vrouw).
quote:Op zaterdag 28 maart 2015 00:04 schreef High-on-Fire het volgende:
Pas je aan of ga iets anders studeren.
quote:Op zaterdag 28 maart 2015 14:22 schreef Alentejana het volgende:
Overigens staat er naar mijn weten zelfs in de koran dat je je aan mag passen als dat nodig is.
Pff jaa heb ik het gisteren met mijn moeder ook over gehad. Opeens verkopen alle restaurants ook alleen nog maar halal vlees... Wtf.quote:Op zaterdag 28 maart 2015 16:01 schreef Donnis het volgende:
Als je zo fanatiek gelooft snap ik niet waarom je levens zou willen redden, dan ben je er namelijk van overtuigd dat je in de hemel komt dus waarom mensen dat misgunnen.
Krijg echt een slappe leuter van dit soort gejank, altijd moet er rekening gehouden worden met de preutse moslimpjes.
Kassamiep heeft dit perfect verteldquote:Op zaterdag 28 maart 2015 16:12 schreef Ronald-Koeman het volgende:
Waarom moeten die studenten per se elkaar onderzoeken? Kunnen er geen vrijwillige of betaalde naaktmodellen worden ingezet, net als bij het schilderen van naaktportretten?
quote:Op vrijdag 27 maart 2015 21:51 schreef Kassamiep het volgende:
[..]
Volgens de universiteit is dat nu juist precies de bedoeling: ze moet voelen hoe ongemakkelijk en vervelend het is zodat ze zich kan inleven in de gevoelens van patiënten. Zodat ze een idee heeft hoe de man bij wie ze gisteren nog met een schraapstaafje in de penis naar SOAs zocht zich voelt als ze hem vandaag in de supermarkt tegenkomt.
Volgens mij is dat meer het probleem(pje) van de patient dan dat het de verantwoordelijkheid van de arts is. Tuurlijk moet je als arts rekening houden met dat soort gevoelens maar dat je het zelf verplicht moet meemaken als onderdeel van de opleiding gaat me wat ver en is overbodig. Iedereen met een beetje empathisch vermogen begrijpt dit zonder het zelf mee te maken. Dit onderdeel van de opleiding lijkt haast meer op een soort van ontgroening; iedereen moet een keer door het stof voor de ogen van de anderen om verder te mogen.quote:Op zaterdag 28 maart 2015 16:19 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Kassamiep heeft dit perfect verteld
[..]
Nee, is geen ontgroening in die zin, het is het leren je hangups en bekrompenheden kwijt te raken. Als arts moet je geen watje zijn.quote:Op zaterdag 28 maart 2015 16:32 schreef Ronald-Koeman het volgende:
[..]
Volgens mij is dat meer het probleem(pje) van de patient dan dat het de verantwoordelijkheid van de arts is. Tuurlijk moet je als arts rekening houden met dat soort gevoelens maar dat je het zelf verplicht moet meemaken als onderdeel van de opleiding gaat me wat ver en is overbodig. Iedereen met een beetje empathisch vermogen begrijpt dit zonder het zelf mee te maken. Dit onderdeel van de opleiding lijkt haast meer op een soort van ontgroening; iedereen moet een keer door het stof voor de ogen van de anderen om verder te mogen.
Dat is wat anders dan iemand die sowieso geen euthanasie zou willen verrichten, dat lijkt me duidelijk.quote:Op vrijdag 27 maart 2015 19:32 schreef Twentsche_Ros het volgende:
[..]
Dat heeft niks met het geloof te maken. Iemand die geen euthanasie-behandeling wil aangaan, kan dat ook om andere redenen niet willen doen. Bv omdat de arts in kwestie vindt dat er geen ondraaglijk lijden is.
Eens.quote:Op zaterdag 28 maart 2015 17:56 schreef Roces18 het volgende:
Laat ik eens de knuppel in het hoenderhok flikkeren.
Die moslims (en ieder ander die ergens in gelooft) moet niet zo zeiken. Iedereen denkt maar dat ze boven alles staan en uitzonderingen mogen hebben omdat ze in dit geval moslim zijn. Gewoon doen wat je moet doen anders donder je maar op.
Neemt niet weg dat een universiteit niet iets mag verplichten wat tegen de wet ingaat. En volgens mij bestaat er in de nederlandse wet zoiets als lichamelijke integriteit, waarbij je zelf mag bepalen wie er aan jouw lichaam zit (tenzij het om diensten gaat die er ontheffingen voor hebben, zoals de douane als ze je verdenken dat je cocaïnebolletjes hebt ingeslikt, maar ook dan wordt het volgens mij altijd gedaan door iemand van hetzelfde geslacht).quote:Op vrijdag 27 maart 2015 03:08 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Ik geloof dat de meeste universiteiten nu decentraal selecteren, niet per se met een toelatingstoets maar wel met een toelatingsprocedure waarin je dus ook een motivatiebrief moet schrijven enzo. Bij die procedure kunnen ze prima toevoegen dat je verplicht bent een soort contract te ondertekenen waarin je akkoord gaat met het deelnemen aan verschillende practica. Als je dat vanuit geloofsovertuiging niet kan, wil of mag word je niet toegelaten. Als je het contract toch hebt ondertekend en later weigert deel te nemen aan het practicum word je uit de opleiding gezet en vervallen al je studiepunten die bij die opleiding horen.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |