Exact.quote:Op woensdag 25 maart 2015 22:52 schreef Roger_Epiales het volgende:
[..]
Niet zo'n andere situatie. Denk de titels weg en zie het mens vs mens.
Wanneer je feitelijk tegen iemand anders zegt: 'Ik ga nu iets bij jou doen wat ik bij mijzelf nooit zou toestaan.' creëer je imo een zeer onwenselijke mate van ongelijkheid tussen beide partijen.
Nee, je maakt redeneringen als de volgende:quote:Op woensdag 25 maart 2015 22:51 schreef dotKoen het volgende:
[..]
Ik gebruik in elk geval geen ad hominem-argumenten.
[..]
Wat natuurlijk totaal geen dwingend argument is, terwijl je dat wel als zodanig presenteert. En daarmee valt ook de rest van je betoog.quote:Als je blijkbaar vind dat er zo'n fundamenteel verschil zit in het onderzocht worden door een man of door een vrouw, dan moet dat ook in je rol als arts doorwerken.
Een dokter behandelt en een patiënt wordt behandeld. Er is sprake van een ongelijke situatie.quote:Op woensdag 25 maart 2015 22:52 schreef Roger_Epiales het volgende:
[..]
Niet zo'n andere situatie. Denk de titels weg en zie het mens vs mens.
Wanneer je feitelijk tegen iemand anders zegt: 'Ik ga nu iets bij jou doen wat ik bij mijzelf nooit zou toestaan.' creëer je imo een zeer onwenselijke mate van ongelijkheid tussen beide partijen.
Helemaal mee eens. Ik snap het ook gewoon niet, de dames volgen een opleiding tot arts volgens de Nederlandse eisen in Nederland, dan moeten ze zich toch gewoon aanpassen? Ik studeer zelf aan de EUR maar volgens mij is het wel erg zeldzaam dat men zijn religieuze gewoontes weigert aan te passen, dit zijn wel uitzonderingen.quote:Op woensdag 25 maart 2015 22:33 schreef dotKoen het volgende:
[..]
Dan had je wellicht ook een andere universiteit kunnen zoeken. Het Erasmus MC is (juist door het grote aandeel moslimstudenten) heel erg duidelijk, ook voordat studenten zich inschrijven, over hoe de practica klinische vaardigheden zijn opgebouwd.
Want het is niet Nederlands om naar de rechter te stappen? Je kunt niet accepteren dat er Nederlandse moslims zijn?quote:Op woensdag 25 maart 2015 23:48 schreef Valentijnsdag het volgende:
[..]
Helemaal mee eens. Ik snap het ook gewoon niet, de dames volgen een opleiding tot arts volgens de Nederlandse eisen in Nederland, dan moeten ze zich toch gewoon aanpassen? Ik studeer zelf aan de EUR maar volgens mij is het wel erg zeldzaam dat men zijn religieuze gewoontes weigert aan te passen, dit zijn wel uitzonderingen.
Er zijn zoveel Islamitische regels en gewoontes die nagenoeg geen enkele moslim in Nederland naleeft. Ik denk zelf dat Allah het veel erger vindt als je als moslim bontkragen draagt, rookt, alcohol nuttigt etcetera, dan dat je in belang van het opdoen van kennis (een plicht in de Islam!) iemand van het andere geslacht aanraakt.quote:Op woensdag 25 maart 2015 23:08 schreef bedachtzaam het volgende:
Nou ja, als ze dan zo streng religieus zijn... hoeveel zweepslagen moeten moslima's krijgen volgens de islam als ze alleen met een vreemde man zijn?
Waar heb ik dat gezegd? Blijf bij de feiten aub.quote:Op woensdag 25 maart 2015 23:50 schreef Ceberut het volgende:
[..]
Want het is niet Nederlands om naar de rechter te stappen? Je kunt niet accepteren dat er Nederlandse moslims zijn?
Je zegt inderdaad weinig zinnigs.quote:Op woensdag 25 maart 2015 23:51 schreef Valentijnsdag het volgende:
[..]
Waar heb ik dat gezegd? Blijf bij de feiten aub.
Waarmee je insinueert dat hetgeen plaatsvindt, niet Nederlands is.quote:Ik snap het ook gewoon niet, de dames volgen een opleiding tot arts volgens de Nederlandse eisen in Nederland, dan moeten ze zich toch gewoon aanpassen?
Ga alsjeblieft terug naar school, wil je. Waar ik het over heb zijn wetten, regels en richtlijnen die zowel door Nederland als door de universiteit zijn vastgelegd, en daar moet je je maar aan houden. Die studentes hadden kunnen weten wat de procedures van hun studie zijn. Ik ga toch ook niet in van de EUR eisen dat bepaalde regels en procedures daar af moeten worden geschaft omdat "mijn religie" het verbiedt?quote:Op woensdag 25 maart 2015 23:55 schreef Ceberut het volgende:
[..]
Je zegt inderdaad weinig zinnigs.
Je zegt:
[..]
Waarmee je insinueert dat hetgeen plaatsvindt, niet Nederlands is.
Ofwel je vindt het niet Nederlands om naar de rechter te stappen, wat onzin is.
Ofwel je suggereert dat deze dames iets "niet Nederlands" doen, door zich te willen conformeren aan hun religie, waarmee je zou insinueren dat het uitoefenen van hun religie niet Nederlands zou zijn. Wat ook onzin is. De islam en moslims maken onderdeel uit van Nederland.
quote:Op donderdag 26 maart 2015 00:00 schreef Valentijnsdag het volgende:
[..]
Ga alsjeblieft terug naar school, wil je. Waar ik het over heb zijn wetten, regels en richtlijnen die zowel door Nederland als door de universiteit zijn vastgelegd, en daar moet je je maar aan houden. Die studentes hadden kunnen weten wat de procedures van hun studie zijn. Ik ga toch ook niet in van de EUR eisen dat bepaalde regels en procedures daar af moeten worden geschaft omdat "mijn religie" het verbiedt?
Nederlands wanneer het je uitkomt. Denk maar niet dat Nederlanders in Turkije (of een ander land met een moslimmeerderheid) de regels kunnen gaan bepalen.quote:Op donderdag 26 maart 2015 00:01 schreef Ceberut het volgende:
[..]
Die wetten en regels staan toe om naar de rechter te stappen in geval van een conflict. Nederlandse wetten en regels, weet je wel, waar jij zo aan hecht. Het Nederlandse.
Dus het gaat hier niet om Nederlanders?quote:Op donderdag 26 maart 2015 00:04 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Nederlands wanneer het je uitkomt. Denk maar niet dat Nederlanders in Turkije (of een ander land met een moslimmeerderheid) de regels kunnen gaan bepalen.
Dat zeg ik niet, maar ik vind wel dat de islam botst met onze westerse waarden.quote:Op donderdag 26 maart 2015 00:05 schreef Ceberut het volgende:
[..]
Dus het gaat hier niet om Nederlanders?
Nu komt de aap uit de mouw.
Bekrompen drogreden op z'n best dit.quote:Op donderdag 26 maart 2015 00:04 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Nederlands wanneer het je uitkomt. Denk maar niet dat Nederlanders in Turkije (of een ander land met een moslimmeerderheid) de regels kunnen gaan bepalen.
Het was een reactie op Ceberut. Die het had over de Nederlandse (vetgedrukt) wetten. Hij maakt er Nederlands van omdat het hem uitkomt. Dat het in Nederland normaal is om oefeningen te doen op medestudenten laat hij achterwege.quote:Op donderdag 26 maart 2015 00:10 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Bekrompen drogreden op z'n best dit.
De rest van mijn betoog bevat in elk geval ook nog andere argumenten. Ik denk - als professional - dat de manier waarop studenten een verschil maken tussen het onderzoek van vrouwen door mannen versus het onderzoek van vrouwen door andere vrouwen, doorwerkt in de manier waarop zij hierover nadenken als zij in plaats van de rol van oefenpatient die van arts aannemen.quote:Op woensdag 25 maart 2015 23:43 schreef Ceberut het volgende:
[..]
Nee, je maakt redeneringen als de volgende:
[..]
Wat natuurlijk totaal geen dwingend argument is, terwijl je dat wel als zodanig presenteert. En daarmee valt ook de rest van je betoog.
Het maakt me niet zoveel uit waar het gejammer vandaan komt.quote:Op donderdag 26 maart 2015 00:26 schreef Perrin het volgende:
Mooi verhaal Koen, maar de kern is toch echt dat wetenschappelijke opleidingen inhoudelijk nóóit voor religieus gejammer moeten zwichten.
Lees het anders nog eens terug. Ceberut voerde dat niet aan. En nee, ik ben het oneens met Ceberut verder.quote:Op donderdag 26 maart 2015 00:24 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Het was een reactie op Ceberut. Die het had over de Nederlandse (vetgedrukt) wetten. Hij maakt er Nederlands van omdat het hem uitkomt.
quote:Op donderdag 26 maart 2015 00:24 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Het was een reactie op Ceberut. Die het had over de Nederlandse (vetgedrukt) wetten. Hij maakt er Nederlands van omdat het hem uitkomt. Dat het in Nederland normaal is om oefeningen te doen op medestudenten laat hij achterwege.
Ik ga hier trouwens niet meer op reageren. Xapt en Ceberut blijven happen.
quote:Op donderdag 26 maart 2015 01:25 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Lees het anders nog eens terug. Ceberut voerde dat niet aan. En nee, ik ben het oneens met Ceberut verder.
quote:Op donderdag 26 maart 2015 00:01 schreef Ceberut het volgende:
[..]
Die wetten en regels staan toe om naar de rechter te stappen in geval van een conflict. Nederlandse wetten en regels, weet je wel, waar jij zo aan hecht. Het Nederlandse.
quote:
quote:Op woensdag 25 maart 2015 23:48 schreef Valentijnsdag het volgende:
[..]
Helemaal mee eens. Ik snap het ook gewoon niet, de dames volgen een opleiding tot arts volgens de Nederlandse eisen in Nederland, dan moeten ze zich toch gewoon aanpassen? Ik studeer zelf aan de EUR maar volgens mij is het wel erg zeldzaam dat men zijn religieuze gewoontes weigert aan te passen, dit zijn wel uitzonderingen.
Vind de focus op hun religie leggen ook onnodig.quote:Op donderdag 26 maart 2015 11:16 schreef DS4 het volgende:
Zo zie je maar weer eens hoe dom het eigenlijk is om je te beroepen op godsdienstvrijheid als je de publieke opinie mee wenst te hebben.
Deze dames zouden gewoon moeten aangeven dat ze zich er ongemakkelijk bij voelen, punt. En het daarom niet op die manier willen. En dan staat het ze helemaal vrij om het voor te leggen of het een dwingend onderdeel van de opleiding moet zijn, of dat er een mouw aan te passen is.
Ja maar , ja maar...quote:Op donderdag 26 maart 2015 11:12 schreef EdvandeBerg het volgende:
Gelovigen die een medische opleiding volgen
Veel gelovigen denken dat hun opperwezen almachtig is. Als je god iemand ziek maakt of een ongeluk laat krijgen, ga je toch tegen de wil van je god in?
Als god wil dat zieken beter worden, regelt die god dat dan toch zelf wel?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ik ben inmiddels overleden
Kan ook druk vanuit de familie zijn om arts te worden.quote:Op woensdag 25 maart 2015 21:52 schreef HeyHoo het volgende:
Bizar hoor, hoezo wil je dan arts worden? Je kiest er nota bene zelf voor en dan achteraf gaan lopen klagen.
Dat ongemakkelijke laten ze ze juist bewust ondergaan zodat ze kunnen voelen hoe het is voor een patient. Zo zijn er ook artsen die hun leerlingen een keer in zo´n schort waarbij je in je blote kont loopt, laat rondlopen om dat te laten ervaren.quote:Op donderdag 26 maart 2015 11:16 schreef DS4 het volgende:
Deze dames zouden gewoon moeten aangeven dat ze zich er ongemakkelijk bij voelen, punt. En het daarom niet op die manier willen.
Zoals ik al eerder aangaf: ik ben niet zo overtuigd van deze methode. Iemand die er problemen mee heeft kan zich dat al voorstellen zonder het te ondergaan en iemand die er geen problemen mee heeft zal het zich ook niet voor kunnen stellen door het te ondergaan (wel natuurlijk door zich gewoon te verplaatsen in anderen, althans, dat hoop je dan maar).quote:Op donderdag 26 maart 2015 15:50 schreef Alentejana het volgende:
Dat ongemakkelijke laten ze ze juist bewust ondergaan zodat ze kunnen voelen hoe het is voor een patient.
Je weet ook van tevoren dat je zo'n besluit voor mag leggen. Waarom is de ene regel die je van tevoren weet heilig als men zich daar op beroept en de andere schandelijk als men zich daar op beroept?quote:Zo zijn er ook artsen die hun leerlingen een keer in zo´n schort waarbij je in je blote kont loopt, rondlopen om dat te laten ervaren.
Het is niet minder ongemakkelijk om door een andere vrouw te worden aangeraakt, trouwens.
Bepaalde onderzoeken zijn nu eenmaal niet prettg.
Keuze wie het bij je mag doen maakt dus verder niet zoveel uit.
Ze houden bij de islam trouwens duidelijk geen rekening met homoseksualiteit.
Ik vind het jammer dat dit voor het gerecht is gekomen.Je weet van te voren dat het zo gaat bij die uni. Dan ga je daar toch gewoon niet heen?
Dan ben je niet helemaal goed snik.quote:Ik zal trouwens weigeren door een moslima geholpen te worden. Zelfs al is ze maar assistente. Als zij zo preuts is of moet zijn van haar geloof volgens haarzelf, mag ze ook niet naar mij kijken en dat zal ik nog hardop uitspreken ook.
Jij bent er niet van overtuigd, maar het is redelijk beproefd hoor. Je hoeft je niet te verplaatsen naar anderen, het overkomt nl jezelf. Juist die het niet zelf overkomt moeten zich maar kunnen verplaatsen naar de patient. Degene die er geen problemen mee heeft kan er achter komen dat het toch wel tegenvalt bv. Degene die het erg vindt, zal de onderzoeker, immers ook leerling, zover moeten brengen dat die hem of haar gerust kan stellen. Dat is de andere kant die ook belangrijk is voor later hoe je met patienten omgaat..quote:Op donderdag 26 maart 2015 15:55 schreef DS4 het volgende:
[..]
Zoals ik al eerder aangaf: ik ben niet zo overtuigd van deze methode. Iemand die er problemen mee heeft kan zich dat al voorstellen zonder het te ondergaan en iemand die er geen problemen mee heeft zal het zich ook niet voor kunnen stellen door het te ondergaan (wel natuurlijk door zich gewoon te verplaatsen in anderen, althans, dat hoop je dan maar).
Wie heeft het over schandelijk? Of ergens recht op hebben? Heb ik het niet over. Ze kunnen doen wat ze willen. Ik vind het jammer dat ze een school belagen waar ze voor kiezen ipv gewoon een school kiezen waar ze het meteen kunnen omzeilen.quote:Je weet ook van tevoren dat je zo'n besluit voor mag leggen. Waarom is de ene regel die je van tevoren weet heilig als men zich daar op beroept en de andere schandelijk als men zich daar op beroept?
Ik ben niet goed snik als ik niet bloot (vergeten te melden, maar ik hoop dat je het snapt in dit verband) wil worden bestudeerd door een preutse moslima, maar die preutse moslima is bij haar volle verstand als ze niet delen wil ontbloten voor medestudenten (die allemaal hetzelfde moeten ondergaan) ? Waarom die twee maten? Gewoon gelijke munt.quote:Dan ben je niet helemaal goed snik.
Zoals we al eerder constateerden wordt er bij andere universiteiten anders over gedacht.quote:Op donderdag 26 maart 2015 16:11 schreef Alentejana het volgende:
Jij bent er niet van overtuigd, maar het is redelijk beproefd hoor. Je hoeft je niet te verplaatsen naar anderen, het overkomt nl jezelf. Juist die het niet zelf overkomt moeten zich maar kunnen verplaatsen naar de patient. Degene die er geen problemen mee heeft kan er achter komen dat het toch wel tegenvalt bv. Degene die het erg vindt, zal de onderzoeker, immers ook leerling, zover moeten brengen dat die hem of haar gerust kan stellen. Dat is de andere kant die ook belangrijk is voor later hoe je met patienten omgaat..
Dat ze het hadden kunnen weten wil niet zeggen dat ze het wisten. Ik denk dat het merendeel het zich niet realiseert. En dan nog kan het zo zijn dat ze bij inschrijving dachten "ga ik doen" en nu het dichtbij komt ze merken dat ze er problemen mee hebben.quote:Wie heeft het over schandelijk? Of ergens recht op hebben? Heb ik het niet over. Ze kunnen doen wat ze willen. Ik vind het jammer dat ze een school belagen waar ze voor kiezen ipv gewoon een school kiezen waar ze het meteen kunnen omzeilen.
Hoho, jij schreef dat je bij iedere moslima zou weigeren, ook al is ze maar assistente. Nu niet gaan draaien dat je het bij deze twee niet wenst. Nee, gewoon: als jij moslima bent, al ga je 3 keer per week naar de Fun, jij hebt een geloof waarvan jij preuts moet zijn, dus mag jij niet naar mij kijken.quote:Ik ben niet goed snik als ik niet bloot (vergeten te melden, maar ik hoop dat je het snapt in dit verband) wil worden bestudeerd door een preutse moslima, maar die preutse moslima is bij haar volle verstand als ze niet delen wil ontbloten voor medestudenten (die allemaal hetzelfde moeten ondergaan) ? Waarom die twee maten? Gewoon gelijke munt.
Dat is zo, maar het zijn wel ervaringen. En die andere universiteiten willen gewoon hun leerlingen niet verliezen lijkt mij, die hebben aangepast.quote:Op donderdag 26 maart 2015 16:27 schreef DS4 het volgende:
[..]
Zoals we al eerder constateerden wordt er bij andere universiteiten anders over gedacht.
Ik blijf erbij dat je door ervaren slechts kan ervaren hoe je het zelf ervaart en dat zegt verdomd weinig over hoe patiënten het zullen ervaren, aangezien die ervaringen werkelijk alle kanten op zullen waaien.
Dat mag, maar ik blijf het jammer vinden dat ze problemen hebben met in mijn ogen doodnormale dingen die je tijdens zo´n opleiding tegen komt en dan die opleiding willen veranderen. Dat is wel een beetje mijn geloof is wet of moet dat maar worden gedrag.quote:Dat ze het hadden kunnen weten wil niet zeggen dat ze het wisten. Ik denk dat het merendeel het zich niet realiseert. En dan nog kan het zo zijn dat ze bij inschrijving dachten "ga ik doen" en nu het dichtbij komt ze merken dat ze er problemen mee hebben.
Zoveel mogelijkheden en allemaal irrelevant. Ze mogen het voorleggen en dat doen ze.
We hebben het hier toch over artsen in opleiding? Dus ik heb het over door een moslima arts of assistente geholpen worden. Waarom zou ik er een assistent bij halen als het niet om dokters onderzoek gaat?quote:Hoho, jij schreef dat je bij iedere moslima zou weigeren, ook al is ze maar assistente. Nu niet gaan draaien dat je het bij deze twee niet wenst. Nee, gewoon: als jij moslima bent, al ga je 3 keer per week naar de Fun, jij hebt een geloof waarvan jij preuts moet zijn, dus mag jij niet naar mij kijken.
Dat is gewoon vrij idioot.
Het zou zoveel makkelijker zijn als mensen niet preuts waren, maar dat is een ander verhaal.quote:Op donderdag 26 maart 2015 16:50 schreef Alentejana het volgende:
Dat mag, maar ik blijf het jammer vinden dat ze problemen hebben met in mijn ogen doodnormale dingen die je tijdens zo´n opleiding tegen komt.
Ja, ik ook.quote:We hebben het hier toch over artsen in opleiding? Dus ik heb het over door een moslima arts of assistente geholpen worden.
Ik zal het maar even in Jip-en-Janneke vertellen:quote:Waarom zou ik er een assistent bij halen als het niet om dokters onderzoek gaat?
Ik heb het niet over een supermarkt. Daar ontbloot ik me niet voor onderzoek.
Het spijt me dat ik daar voor jou niet duidelijk genoeg in was, maar we hebben het toch over artsen in spé of hoe zit het?
Als jij iets in de eerste istantie verkeerd begrepen hebt en ik maak het duidelijker dan is dat geen gedraai van mij.
Dit dus. En dan vind ik dat er een groot verschil zit tussen een bezwaar op religieuze gronden bij een ingrijpende medische handeling (abortus bijvoorbeeld), en een simpele basis handeling (lichamelijk onderzoek) zoals dit.quote:Op donderdag 26 maart 2015 08:50 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
De rest vindt dat een arts vóór alles arts moet zijn en als het om uitoefening van zijn/haar vak gaat mannen en vrouwen gelijk moeten behandelen. Wat iemand verder in zijn vrije tijd gelooft moet men zelf maar weten.
Laat ze naar de rechter gaan.
Jij wil werkelijk mensen het land uitzetten omdat ze gebruik maken van de rechten die ze hebben?quote:Op donderdag 26 maart 2015 17:10 schreef Shreyas het volgende:
We zijn in Nederland duidelijk te begripvol, tolerant en geduldig geweest met bepaalde bevolkingsgroepen. Dus vanaf nu geldt gewoon: "Of je doet normaal mee, of je rot op''
Het een zit automatisch in het andere. Ze zeggen dat ze moeite hebben met de opleiding vanwege hun geloof of niet dan? Niet om persoonlijke redenen.quote:Op donderdag 26 maart 2015 16:58 schreef DS4 het volgende:
Ik zal het maar even in Jip-en-Janneke vertellen:
Jij zegt: ik wil geen enkele moslima (arts of assistente), omdat ze preuts zijn of dat van hun geloof moeten zijn.
Ik zeg: idioot.
Jij zegt dan: ja maar die preutse moslima wil zich niet ontbloten voor medestudenten.
Ik lees dat als dat je het over de twee hebt waar het hier over gaat. Maar zelfs al is dat niet zo geldt dat niet iedere moslima preuts is (waar je ook rekening mee hield, want moslima zijn vond je voldoende gelet op "moet zijn volgens haar geloof). Daarom zeg ik ook dat je nu het gewoon weigert op basis van moslima zijn, ongeacht preutsheid of niet.
En dat is idioot.
Waar heb jij het over? Heb jij mijn hele post wel gelezen of alleen de eerste zin? Als je niet mee wilt doen met de studie geneeskunde rot je dus op van die studie, ik heb nergens gezegd dat ze dit land moeten verlaten.quote:Op donderdag 26 maart 2015 17:16 schreef DS4 het volgende:
[..]
Jij wil werkelijk mensen het land uitzetten omdat ze gebruik maken van de rechten die ze hebben?
Als je geneeskunde gaat studeren weet je dat daar bepaalde dingen bij horen, daar hoort lichamelijk onderzoek doen bij mensen van het andere geslacht ook bij. Ik kan ook een religie gaan aanhangen die pertinent tegen computers is en dan informatica gaan studeren en vervolgens een rechtszaak beginnen dat ik per se op de computer moet.quote:In hoeverre is gebruik maken van de gegeven rechten overigens "niet meedoen"?
Ik zocht al een vergelijking, maar dit is een hele goede.quote:Op donderdag 26 maart 2015 17:21 schreef Shreyas het volgende:
Als je geneeskunde gaat studeren weet je dat daar bepaalde dingen bij horen, daar haar lichamelijk onderzoek doen bij mensen van het andere geslacht ook bij. Ik kan ook een religie gaan aanhangen die pertinent tegen computers is en dan informatica gaan studeren en vervolgens een rechtszaak beginnen dat ik per se op de computer moet.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |