abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_151062795
quote:
0s.gif Op donderdag 26 maart 2015 17:19 schreef Ferdo het volgende:
Dat zijn dus gewoon twee ongeschikte studentes. Jammer van alle tijd en moeite die ook gestoken had kunnen worden in twee studenten die wel normaal kunnen doen. :{
Dit bedoel ik inderdaad. Er zijn zoveel mensen die geneeskunde willen studeren. Om die reden heb ik de gewogen loting nooit begrepen. Als je met gemiddeld een 8.5+ je VWO haalt betekent dat absoluut niet dat je per se een goede dokter wordt. Je zou de selectie veel beter kunnen maken door elke aankomende geneeskunde student een contract te laten ondertekenen waarin je vastlegt dat bepaalde practica verplicht zijn en als je daar niet aan mee doet je per direct uit de opleiding wordt gezet
Op vrijdag 15 januari 2016 23:58 schreef Ajacied422 het volgende:
Feitelijk heeft Shreyas gewoon gelijk.
pi_151062892
quote:
0s.gif Op donderdag 26 maart 2015 17:20 schreef Alentejana het volgende:

[..]

Het een zit automatisch in het andere. Ze zeggen dat ze moeite hebben met de opleiding vanwege hun geloof of niet dan? Niet om persoonlijke redenen.

Ik ga er van uit dat de andere artsen dus op de scholen hebben gezeten waar ze niet dingen hoefden te doen die in tegenspraak waren met hun geloof.
Mogen ze van mij ook geen dingen doen bij mij die tegen mijn overtuiging zijn. Nl ontbloten voor een moslima waar ik geen relatie mee heb.
En of ze zich door de hele buurt laten platneuken interesseert me niet. De al of werkelijke niet preutsheid hoeft niet bewezen, het gaat om regels die bij de islam horen.

Deze peroonlijke keuze heb ik gewoon. Of je het nou gek vindt of niet.
Ik vind jou een idioot om een arts te weigeren als deze moslim is, op basis van enkel dat feit. En overigens staat jou helemaal niet vrij om artsen te weigeren om enkel deze reden. Dus ik zou als ik jou was dat in de praktijk niet zo ventileren, al is het waarschijnlijk gewoon internetheldengedrag.
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
pi_151062936
quote:
0s.gif Op donderdag 26 maart 2015 17:26 schreef DS4 het volgende:
En overigens staat jou helemaal niet vrij om artsen te weigeren om enkel deze reden.
Echt niet? Heb je gegronde redenen nodig om een arts te weigeren?
Wist ik niet!
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_151062939
quote:
0s.gif Op donderdag 26 maart 2015 17:21 schreef Shreyas het volgende:

[..]

Waar heb jij het over? Heb jij mijn hele post wel gelezen of alleen de eerste zin? Als je niet mee wilt doen met de studie geneeskunde rot je dus op van die studie, ik heb nergens gezegd dat ze dit land moeten verlaten.
Je begrijpt neem ik aan de bedoeling van een vraag?

Het kwam op mij over als een meer algemene stelling, maar goed, het toelichting is duidelijk wat je bedoelde.

quote:
Als je geneeskunde gaat studeren weet je dat daar bepaalde dingen bij horen, daar hoort lichamelijk onderzoek doen bij mensen van het andere geslacht ook bij. Ik kan ook een religie gaan aanhangen die pertinent tegen computers is en dan informatica gaan studeren en vervolgens een rechtszaak beginnen dat ik per se op de computer moet.
Wat een domme vergelijking. Dat onderzoek is echt een detail, in plaats van een hoofdzaak.
pi_151062987
quote:
99s.gif Op donderdag 26 maart 2015 17:28 schreef bijdehand het volgende:

Echt niet? Heb je gegronde redenen nodig om een arts te weigeren?
Wist ik niet!
Nee, dat staat er niet. Er staat dat je niet een arts mag weigeren op basis van "jij bent moslim". Dat kan in de praktijk niet bewezen worden, tenzij je dat ook echt als zodanig brengt.

Een beetje als het weigeren van een sollicitant. Moet je ook niet vertellen dat je die niet wil omdat het een neger is (zie nieuwsbericht van enige tijd terug). Krijg je een hoop gezeik mee.
pi_151063071
quote:
0s.gif Op donderdag 26 maart 2015 17:30 schreef DS4 het volgende:

[..]

Nee, dat staat er niet. Er staat dat je niet een arts mag weigeren op basis van "jij bent moslim". Dat kan in de praktijk niet bewezen worden, tenzij je dat ook echt als zodanig brengt.

Een beetje als het weigeren van een sollicitant. Moet je ook niet vertellen dat je die niet wil omdat het een neger is (zie nieuwsbericht van enige tijd terug). Krijg je een hoop gezeik mee.
Die vergelijking is wat scheef. Ik ben van mening dat je een dokter op elke grond mag weigeren. Heb je een bron waarin het staat? Niet dat ik je niet geloof, maar zoiets wil ik wel graag weten. :)
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_151063183
quote:
99s.gif Op donderdag 26 maart 2015 17:34 schreef bijdehand het volgende:

Die vergelijking is wat scheef. Ik ben van mening dat je een dokter op elke grond mag weigeren. Heb je een bron waarin het staat? Niet dat ik je niet geloof, maar zoiets wil ik wel graag weten. :)
Het is gewoon discriminatie.

Overigens zie ik het al voor me: aan een arts voorafgaand aan de behandeling vragen of hij gelovig is en zo ja welk geloof...
pi_151063203
quote:
0s.gif Op donderdag 26 maart 2015 17:38 schreef DS4 het volgende:

[..]

Nou en?
quote:
Overigens zie ik het al voor me: aan een arts voorafgaand aan de behandeling vragen of hij gelovig is en zo ja welk geloof...
Irrelevant, het gaat er om of het mag, niet hoe dom het eruit ziet.
pi_151063514
quote:

[..]

Ik vind jou een idioot om een arts te weigeren als deze moslim is, op basis van enkel dat feit. En overigens staat jou helemaal niet vrij om artsen te weigeren om enkel deze reden. Dus ik zou als ik jou was dat in de praktijk niet zo ventileren, al is het waarschijnlijk gewoon internetheldengedrag.
Je mag mij een idoot vinden. Maar ik heb het recht om zelf te bepalen wie er niet aan mijn lijf komt, al helemaal als zij dat recht ook hebben volgens jou.
Dat is gewoon een keuze, ik benadeel die arts daar niet bij.

Weigeren van een sollicitant is omgekeerd.
Dat is te vergelijken met het weigeren van een patient en dat komt trouwens ook voor op grond van geloof of geaardheid of huidskleur al mag dat niet.
Daarbij wordt de patient wel benadeeld. Heel andere situatie.

En je hoeft niet vooraf te vragen van wel geloof ze is en hoe sterk ze dat aanhangt. Dat adverteren ze nl zelf gewoonlijk met een hoofddoek of nog verdere bedekking. Dan maak ik rechtsomkeert.
Geen hoofdbedekking= vrijer denkend en dan ook geen probleem.
pi_151063678
Ik kan in elk geval kiezen om geheel niet geholpen te worden.

Weigeren kán. Alleen worden dan kosten verhaald op de patient

Ook wel grappig dat alleen geholpen willen worden door een vrouwelijke arts blijkbaar geen afdwingbaar recht is dus ik vraag me af hoe dat dan doorwerkt in arts in spé en de studenten...

[ Bericht 77% gewijzigd door Alentejana op 26-03-2015 18:08:29 ]
pi_151064107
quote:

[..]

Wat jij denkt is niet zo relevant.
pi_151065527
quote:

[..]

Ik vind jou een idioot om een arts te weigeren als deze moslim is, op basis van enkel dat feit. En overigens staat jou helemaal niet vrij om artsen te weigeren om enkel deze reden.
Natuurlijk kan hij dat doen, of dat de reden valide is is een geheel andere vraag.
Persoonlijk selecteer ik zoveel mogelijk een arts op zijn/haar persoonlijkheid en mijn indruk van zijn/haar medische kennis maar iedereen zijn voorkeur.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_151065637
quote:
0s.gif Op donderdag 26 maart 2015 17:23 schreef Shreyas het volgende:

[..]

Dit bedoel ik inderdaad. Er zijn zoveel mensen die geneeskunde willen studeren. Om die reden heb ik de gewogen loting nooit begrepen. Als je met gemiddeld een 8.5+ je VWO haalt betekent dat absoluut niet dat je per se een goede dokter wordt. Je zou de selectie veel beter kunnen maken door elke aankomende geneeskunde student een contract te laten ondertekenen waarin je vastlegt dat bepaalde practica verplicht zijn en als je daar niet aan mee doet je per direct uit de opleiding wordt gezet
Een selectie op basis van het VWO-gemiddelde slaat inderdaad nergens op, al is het minder slecht dan een gewogen loting als dat het enige criterium is, maar je zou wel zinvol kunnen selecteren met een toelatingsexamen wat specifiek datgene toetst wat voor die opleiding belangrijk is.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_151068606
quote:
0s.gif Op donderdag 26 maart 2015 17:10 schreef Shreyas het volgende:
We zijn in Nederland duidelijk te begripvol, tolerant en geduldig geweest met bepaalde bevolkingsgroepen. Dus vanaf nu geldt gewoon: "Of je doet normaal mee, of je rot op''
Wil je niet mee doen aan bepaalde practicumlessen van geneeskunde, prima, schrijf je dan uit en ga een andere studie volgen. Er zijn jaarlijks duizenden moedwillige studenten die dolgraag geneeskunde willen studeren maar niet ingeloot/geplaatst worden.
Dit dus.
  donderdag 26 maart 2015 @ 20:19:05 #165
111528 Viajero
Who dares wins
pi_151069191
quote:

[..]

Dat ligt eraan. Op dit moment heb je gelijk.

Maar mocht de rechter zeggen dat moslims bepaalde delen van de studie mogen overslaan vanwege hun geloof dan zal ik dus ook geen moslim meer als arts accepteren, omdat je dan dus het risico loopt een minder opgeleide arts te krijgen.
It really is just like a medieval doctor bleeding his patient, observing that the patient is getting sicker, not better, and deciding that this calls for even more bleeding.
  donderdag 26 maart 2015 @ 20:20:57 #166
111528 Viajero
Who dares wins
pi_151069270
quote:
0s.gif Op donderdag 26 maart 2015 17:28 schreef DS4 het volgende:

Wat een domme vergelijking. Dat onderzoek is echt een detail, in plaats van een hoofdzaak.
En wat is het volgende "detail"? Als het een deel is van de opleiding dan hoor je dat gewoon te doen.
It really is just like a medieval doctor bleeding his patient, observing that the patient is getting sicker, not better, and deciding that this calls for even more bleeding.
  donderdag 26 maart 2015 @ 20:22:43 #167
111528 Viajero
Who dares wins
pi_151069344
quote:

[..]

Niets mis met discriminatie. Onderscheid maken tussen een arts die wetenschap op de eerste plaats zet en een arts die religie op de eerste plaats zet lijkt mij absoluut een gerechtvaardigde vorm van discriminatie.
pi_151081057
quote:
0s.gif Op donderdag 26 maart 2015 19:02 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Een selectie op basis van het VWO-gemiddelde slaat inderdaad nergens op, al is het minder slecht dan een gewogen loting als dat het enige criterium is, maar je zou wel zinvol kunnen selecteren met een toelatingsexamen wat specifiek datgene toetst wat voor die opleiding belangrijk is.
Ik geloof dat de meeste universiteiten nu decentraal selecteren, niet per se met een toelatingstoets maar wel met een toelatingsprocedure waarin je dus ook een motivatiebrief moet schrijven enzo. Bij die procedure kunnen ze prima toevoegen dat je verplicht bent een soort contract te ondertekenen waarin je akkoord gaat met het deelnemen aan verschillende practica. Als je dat vanuit geloofsovertuiging niet kan, wil of mag word je niet toegelaten. Als je het contract toch hebt ondertekend en later weigert deel te nemen aan het practicum word je uit de opleiding gezet en vervallen al je studiepunten die bij die opleiding horen.
Op vrijdag 15 januari 2016 23:58 schreef Ajacied422 het volgende:
Feitelijk heeft Shreyas gewoon gelijk.
pi_151085071
quote:
Twee moslimstudentes hebben een zaak aangespannen tegen het Erasmus MC Rotterdam omdat zij verplicht moesten deelnemen aan een geneeskundige praktijkles. De studentes wilden bij het vak praktische klinische vaardigheden, waarbij studenten elkaar lichamelijk onderzoeken, niet worden aangeraakt door een man.
Allemaal heel vervelend voor ze (not) maar als echte arts zul je ook aan vreemde mannen moeten komen en dan is het ook niet toegestaan om dat te weigeren.
Corporate translator
pi_151085444
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2015 21:14 schreef Marlan het volgende:
Ik ben geen fan van de islam, maar geeft de dames wel gelijk.

De strikte hantering van dit dit 'racistische beleid' is de laatste jaren ingerold op alle universiteiten om moslims buiten de opleiding te houden. Vrijstelling voor dit vak was vroeger algemeen geaccepteerd, ook niet-moslims maakten daar gebruik van. De laatste jaren zijn er steeds meer moslims (maar nog steeds een kleine minderheid binnen de opleiding) de studie geneeskunde gaan doen, en is de tolerantie steeds minder geworden. Nu is het niet meer mogelijk om dit onderdeel waarbij je op elkaar gaat oefenen te ontlopen. Dit is enkel gedaan om Moslimpjes te pesten.
Veel/Sommige niet-moslim meiden, Nederlands of niet, staan ook niet te springen om een lichamelijk onderzoek te ondergaan, gedaan door medestudenten, maar durven hier niet tegen in te gaan omdat ze niet voor een 'onruststoker' willen gezien worden, reputatieschade vrezen of omdat ze misschien denken dat ze hun prille carrière hiermee alvast een deukje oploopt. Deze moslimmeiden zijn daarentegen extra gemotiveerd door de islam en de bijbehorende schaamtecultuur en bijten door.

Het argument dat je moet weten hoe een patiënt zich voelt is weinig overtuigend. Een beetje arts hoort van zichzelf empathie te hebben, en het wel of niet naakt gaan tegenover je medestudenten voegt daar weinig aan toe. Het empathisch vermogen, zover je dat kunt ontwikkelen, zou doorlopend in de opleiding aan bod moeten komen, volgens mij gebeurt dat al. Hoewel ik daar weinig van merk in de praktijk, veel van de artsen zijn horken of narcisten met een enorme God-complex, dus de "KTC" heeft daar niet echt geholpen.
Wees eerlijk en zeg gewoon dat het praktischer en logistiek gezien beter is om op elkaar te oefenen in plaats van met flauwekul argumenten te komen.

Kijk ik snap die meiden. Die moeten zich laten voelen door jongens van hun eigen opleiding die ze elke dag zien en met wie ze studeren. Dat kan gênant aanvoelen. Het is equivalent van een jongen die zich moeten blootgeven en zijn lul en ballen moet laten voor door de meisjes van zijn opleiding. Vervolgens moet hij voor de rest van zijn opleiding met diezelfde vrouwelijke medestudenten optrekken.

Oplossing is simpel. Meisjes die dit niet doen, mogen ook niet oefenen op anderen. Puntenaftrek en evt. oefenen op een docent.

Nogmaals geen fan van de islam (achterlijk geloof). Negentig procent van het racisme in dit land is gericht op Nederlanders door buitenlanders, met name moslims, maar dit is een van de weinige gevallen van omgekeerd 'racisme', moslimpje pesten om precies te zijn.
Als arts zul je dit ook bij je patiënten moeten doen en als je daar niet tegen kan of niet wilt dan moet je geen arts worden. Het is niet de bedoeling dat we onderscheid gaan maken onder artsen en/of patiënten. Je legt tenslotte een eed af met de belofte dat je iedereen helpt ongeacht cultuur, geslacht of geloofsovertuiging.
Corporate translator
pi_151085873
quote:
0s.gif Op donderdag 26 maart 2015 20:19 schreef Viajero het volgende:

Maar mocht de rechter zeggen dat moslims bepaalde delen van de studie mogen overslaan vanwege hun geloof dan zal ik dus ook geen moslim meer als arts accepteren, omdat je dan dus het risico loopt een minder opgeleide arts te krijgen.
Dus jij weigert nu reeds artsen die een opleiding gedaan hebben waar dit vak niet op deze wijze wordt gegeven?

Of draait het stiekem toch om het zijn van moslim?

(er is natuurlijk geen rechter die zal roepen dat alleen moslims het over mogen slaan, maar dat terzijde)
pi_151087360
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 maart 2015 10:51 schreef HSG het volgende:

[..]

Als arts zul je dit ook bij je patiënten moeten doen en als je daar niet tegen kan of niet wilt dan moet je geen arts worden. Het is niet de bedoeling dat we onderscheid gaan maken onder artsen en/of patiënten. Je legt tenslotte een eed af met de belofte dat je iedereen helpt ongeacht cultuur, geslacht of geloofsovertuiging.
Het gaat hierom dat het niet bij jou gedaan wordt wijsneus :D
Croce e delizia cor. Misterioso, Misterioso altero, croce e delizia al cor.
pi_151087623
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 maart 2015 11:52 schreef Mathemaat het volgende:

[..]

Het gaat hierom dat het niet bij jou gedaan wordt wijsneus :D
Jij snapt het allemaal niet.
Corporate translator
pi_151087730
Bosma gister in studio powned :')

"Ik wil niet geholpen worden door een moslim in t ziekenhuis"
"Maar, wat als je geen keus hebt?"
"Dan maar ziek"

Echt wat een debieltje :') je zou hem bijna wat levensbedreigends toewensen als alleen een moslim on call staat :)
pi_151091513
Hoewel ik zelf weinig op heb met islam etc:
En ook vind ik dat je best eisen mag stellen.
Onze tandarts heeft een prima assistent die moslima is en ook een hoofddoek draagt.
Ik vind het ook wel hygiënisch vanuit haar functie.
Ik heb ook wel eens werkgevers gehoord die liever een moslima aannemen dan een niet-moslima.
Want: ze hebben een hoger arbeidsethos, omdat ze niet overal worden aangenomen.
Plus: maandagsochtends zijn ze fitter, omdat ze niet uitgaan in het weekend.

Dus af en toe ook een beetje praktisch denken kan ook geen kwaad.
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')