Een universiteit mag eindtermen verplicht stellen. Een universiteit mag bepalen welke vakken/modules verplicht zijn om de opleiding te kunnen halen. Als je dat van te voren vastlegt, kun je als student zelf bepalen of je daar mee akkoord gaat en dus de opleiding volgt, of niet akkoord gaat en de opleiding dus niet afrondt.quote:Op zaterdag 28 maart 2015 18:56 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Neemt niet weg dat een universiteit niet iets mag verplichten wat tegen de wet ingaat. En volgens mij bestaat er in de nederlandse wet zoiets als lichamelijke integriteit, waarbij je zelf mag bepalen wie er aan jouw lichaam zit (tenzij het om diensten gaat die er ontheffingen voor hebben, zoals de douane als ze je verdenken dat je cocaïnebolletjes hebt ingeslikt, maar ook dan wordt het volgens mij altijd gedaan door iemand van hetzelfde geslacht).
Dat ze in verband met hun opleiding zowel mannen als vrouwen moeten onderzoeken, dat lijkt me duidelijk, anders moet je geen dokter worden. Maar de opleiding kan ze niet verplichten dat ze door zowel mannen als vrouwen onderzocht moeten worden. Zeker omdat er opleidingen zijn (in NL) waar die plicht er niet is: het is dus niet noodzakelijk voor de opleiding, anders zouden er heel wat onvoldoende opgeleide doktoren zijn in NL.
Je mag geen dingen verplicht stellen die tegen de wet ingaan.quote:Op zondag 29 maart 2015 03:45 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Een universiteit mag eindtermen verplicht stellen. Een universiteit mag bepalen welke vakken/modules verplicht zijn om de opleiding te kunnen halen. Als je dat van te voren vastlegt, kun je als student zelf bepalen of je daar mee akkoord gaat en dus de opleiding volgt, of niet akkoord gaat en de opleiding dus niet afrondt.
In de wet staat alleen maar dat mensen toestemming moeten geven. Bij het tekenen voor de unie geef je toestemming.quote:Op zondag 29 maart 2015 10:02 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Je mag geen dingen verplicht stellen die tegen de wet ingaan.
Dit is dus echt te kort door de bocht. Als je geen toestemming geeft, kun je die studie niet doen.quote:Op zondag 29 maart 2015 10:17 schreef Alentejana het volgende:
[..]
In de wet staat alleen maar dat mensen toestemming moeten geven. Bij het tekenen voor de unie geef je toestemming.
Je zegt nota bene zelf eerder in dit topic:quote:Op zondag 29 maart 2015 10:26 schreef Alentejana het volgende:
Die wet is trouwens ingesteld om te voorkomen dat er organen uit levende kinderen worden gesneden enzo, niet om preutse mensen te beschermen tegen aanraking in een opleiding waarbij ontblote lichamen nogal inherent zijn.
Wettelijk kun je niet afdwingen om alleen door een vrouw aangeraakt te worden.
Ik denk niet dat ze gebaseerd op wetten ook maar iets voor elkaar kunnen krijgen.
Daarom gooien ze het op de religieuse kant.
Maar dat gaat ook niet op omdat ze volgens de koran ze zich ook mogen aanpassen als dat nodig is. Nu maar hopen dat de rechter dat ook weet.
Als jij het recht hebt, hebben zij het toch ook?quote:Op donderdag 26 maart 2015 17:51 schreef Alentejana het volgende:
[..]
Je mag mij een idoot vinden. Maar ik heb het recht om zelf te bepalen wie er niet aan mijn lijf komt, al helemaal als zij dat recht ook hebben volgens jou.
Kom nou toch, je gaat geneeskunde studeren maar je wilt niet aan alle onderdelen mee doen?quote:Op zondag 29 maart 2015 10:27 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Dit is dus echt te kort door de bocht. Als je geen toestemming geeft, kun je die studie niet doen.
Normaal gesproken wordt een dergelijke clausule dan nietig verklaard bij de rechter, het is namelijk niet echt vrijwillig.
Juist dat ze naar een uni kunnen waar het niet hoeft, betekent dat ze volgens mij een hele grote kans hebben dat ze gelijk gaan krijgen. Het is dan dus niet per se noodzakelijk voor de opleiding en de uni heeft geen goede grond om iets verplicht te stellen wat wettelijk niet mag. En dan wordt een dergelijke clausule nietig verklaard door de rechter.quote:Op zondag 29 maart 2015 10:32 schreef Alentejana het volgende:
Ik heb het recht op hulp te weigeren. Dat is wat anders.
[..]
Kom nou toch, je gaat geneeskunde studeren maar je wilt niet aan alle onderdelen mee doen?
Daarbij hebben ze keuze om naar een unbie te gaan waar het anders gaat. Het is geen geheim dat studenten op elkaar moeten oefenen.
Laat deze damens maar een vuist maken tegen stenigen van vrouwen in een moslim land.
Nee, dat het bij andere unies niet hoeft, geeft geen grotere kans. Dat is alleen zo als eerder een rechter heeft beslist in het voordeel van niet aanraken.quote:Op zondag 29 maart 2015 10:34 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Juist dat ze naar een uni kunnen waar het niet hoeft, betekent dat ze volgens mij een hele grote kans hebben dat ze gelijk gaan krijgen. Het is dan dus niet per se noodzakelijk voor de opleiding en de uni heeft geen goede grond om iets verplicht te stellen wat wettelijk niet mag. En dan wordt een dergelijke clausule nietig verklaard door de rechter.
Dat hoort bij onze cultuur, dat je geschillen voor kan leggen.quote:Op zondag 29 maart 2015 11:06 schreef Alentejana het volgende:
Ik vraag me trouwens af wat ze zullen zeggen als de rechter zegt :"Als jullie zo goed weten dat het bij de andere unies niet hoeft en jullie willen het niet, waarom schrijf je dan in voor een unie waar het wel moet?"
Die noodzaak is trouwens het verweer van de unie omdat die wel met een verweer moeten komen, maar ik neem aan dat ze een advokaat er op kunnen zetten om te zien of ze zich niet op wetten kunnen beroepen.
Ik vind het gewoon diep, diep triest dat dit via een rechter wordt uitgevochten.
Wil niet zeggen dat het niet triest gevonden mag worden. En je laatste zin is typerend.quote:Op zondag 29 maart 2015 12:56 schreef DS4 het volgende:
[..]
Dat hoort bij onze cultuur, dat je geschillen voor kan leggen.
Maar alleen anderen moeten zich conformeren natuurlijk...
Wat noodzakelijk is voor de opleiding, daarover verschillen de meningen. Ik weet niet of dat je dit zou moeten kunnen verplichten als opleidingsonderdeel maar ik weet wel dat zij daar niet kunnen slagen als zij dat niet afronden. De oplossing voor hen: rond de opleiding af aan een andere universiteit. Ga ergens verder geneeskunde studeren waar je wordt toegelaten op basis van een toelatingsexamen en neem een shitload aan vrijstellingen mee.quote:Op zaterdag 28 maart 2015 18:56 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Neemt niet weg dat een universiteit niet iets mag verplichten wat tegen de wet ingaat. En volgens mij bestaat er in de nederlandse wet zoiets als lichamelijke integriteit, waarbij je zelf mag bepalen wie er aan jouw lichaam zit (tenzij het om diensten gaat die er ontheffingen voor hebben, zoals de douane als ze je verdenken dat je cocaïnebolletjes hebt ingeslikt, maar ook dan wordt het volgens mij altijd gedaan door iemand van hetzelfde geslacht).
Dat ze in verband met hun opleiding zowel mannen als vrouwen moeten onderzoeken, dat lijkt me duidelijk, anders moet je geen dokter worden. Maar de opleiding kan ze niet verplichten dat ze door zowel mannen als vrouwen onderzocht moeten worden. Zeker omdat er opleidingen zijn (in NL) waar die plicht er niet is: het is dus niet noodzakelijk voor de opleiding, anders zouden er heel wat onvoldoende opgeleide doktoren zijn in NL.
quote:Op zondag 29 maart 2015 17:26 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Wat noodzakelijk is voor de opleiding, daarover verschillen de meningen. Ik weet niet of dat je dit zou moeten kunnen verplichten als opleidingsonderdeel maar ik weet wel dat zij daar niet kunnen slagen als zij dat niet afronden. De oplossing voor hen: rond de opleiding af aan een andere universiteit. Ga ergens verder geneeskunde studeren waar je wordt toegelaten op basis van een toelatingsexamen en neem een shitload aan vrijstellingen mee.
Lekker laten wegrotten, die etterige tumorkop.quote:Op vrijdag 27 maart 2015 12:05 schreef bamibij het volgende:
Bosma gister in studio powned
"Ik wil niet geholpen worden door een moslim in t ziekenhuis"
"Maar, wat als je geen keus hebt?"
"Dan maar ziek"
Wat is er triest aan? Leg dat dan maar eens uit.quote:Op zondag 29 maart 2015 14:40 schreef bijdehand het volgende:
Wil niet zeggen dat het niet triest gevonden mag worden. En je laatste zin is typerend.
Ik kan me het wel voorstellen hoor. Voor je het weet verhelpen ze ongevraagd zijn onderbuikgevoel.quote:Op zondag 29 maart 2015 18:39 schreef Ringo het volgende:
[..]
Lekker laten wegrotten, die etterige tumorkop.
Dan kan je in Nederland het hele medische wezen omgooien...quote:Op zondag 29 maart 2015 10:02 schreef Wombcat het volgende:
Je mag geen dingen verplicht stellen die tegen de wet ingaan.
Sta je alweer een tijdje droog ofzo? Mijn god, wat een frustratie spreekt uit deze post zeg...quote:Op zondag 29 maart 2015 21:27 schreef stopnaald het volgende:
En weer laat de kopvoddenbrigade van zich horen. Zij zullen niet rusten voordat alles en iedereen zich aan die achterlijke kutmoraal (vrouwen die dezelfde rechten hebben als mannen, inclusief seks, zijn fout), verpakt achter zo'n hypocriet, misleidend, nep-onschuldig hoofddoekje, heeft aangepast.
Zoals al eerder opgemerkt, andere moslims/moslima's hebben er geen probleem mee. Het is dan ook niet alsof e.e.a. in steen uitgehakt is. Dit zijn weer van die kutwijven, die janken om het janken. Kleutergedrag. Driftbuien, janken en met de voetjes stampen als ze iets moeten doen wat ze niet leuk vinden.
Dat zo'n achterlijk kutwijf die bizarre mentaliteit heeft, vind ik al erg genoeg. Maar dat zovelen in die werkelijk stupide jankbuien trappen, vind ik wel heel bijzonder. Deze krengen mogen wat mij betreft inderdaad oprotten! Hebben we geen reet aan! Grow up and get al life!
quote:Op vrijdag 27 maart 2015 14:12 schreef erodome het volgende:
[..]
Gewoon zorgen dat er hoofddoekjes klaarliggen, als Bosma dan voor hulp komt snel een hoofddoekje opdoen en een islamitische groet doen![]()
![]()
![]()
Al met al, iemands geloof boeit me niets, ik wil gewoon een goede arts. Hoop dus dat ze niet meegaan in dit soort uitzonderingen, ik wil ervan op aan kunnen als patient dat iedereen dezelfde kwaliteit heeft gehad qua opleiding. Het zou een rare boel worden als ik als patient erachter moet komen welke onderdelen dan zouden kunnen missen en daarnaar moet vragen.
Dit soort moslima's zijn racisten en zullen nooit een roomboterblanke boy neuken, dus wat dat met frustratie te maken heeft is mij een raadsel.quote:Op zondag 29 maart 2015 21:38 schreef DS4 het volgende:
[..]
Sta je alweer een tijdje droog ofzo? Mijn god, wat een frustratie spreekt uit deze post zeg...
Volledig mee eens.quote:Op zondag 29 maart 2015 10:26 schreef Alentejana het volgende:
Die wet is trouwens ingesteld om te voorkomen dat er organen uit levende kinderen worden gesneden enzo, niet om preutse mensen te beschermen tegen aanraking in een opleiding waarbij ontblote lichamen nogal inherent zijn.
Wettelijk kun je niet afdwingen om alleen door een vrouw aangeraakt te worden.
Ik denk niet dat ze gebaseerd op wetten ook maar iets voor elkaar kunnen krijgen.
Daarom gooien ze het op de religieuse kant.
Maar dat gaat ook niet op omdat ze volgens de koran ze zich ook mogen aanpassen als dat nodig is. Nu maar hopen dat de rechter dat ook weet.
Een universiteit mag geen ONGEWENSTE INTIMITEITEN verplicht stellen.quote:Op zondag 29 maart 2015 03:45 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Een universiteit mag eindtermen verplicht stellen. Een universiteit mag bepalen welke vakken/modules verplicht zijn om de opleiding te kunnen halen. Als je dat van te voren vastlegt, kun je als student zelf bepalen of je daar mee akkoord gaat en dus de opleiding volgt, of niet akkoord gaat en de opleiding dus niet afrondt.
Dat mijn post jouw denkvermogen te boven gaat is duidelijk.quote:Op maandag 30 maart 2015 00:24 schreef Donnis het volgende:
[..]
Dit soort moslima's zijn racisten en zullen nooit een roomboterblanke boy neuken, dus wat dat met frustratie te maken heeft is mij een raadsel.
Rotwijf.quote:Op zondag 29 maart 2015 21:27 schreef stopnaald het volgende:
En weer laat de kopvoddenbrigade van zich horen. Zij zullen niet rusten voordat alles en iedereen zich aan die achterlijke kutmoraal (vrouwen die dezelfde rechten hebben als mannen, inclusief seks, zijn fout), verpakt achter zo'n hypocriet, misleidend, nep-onschuldig hoofddoekje, heeft aangepast.
Zoals al eerder opgemerkt, andere moslims/moslima's hebben er geen probleem mee. Het is dan ook niet alsof e.e.a. in steen uitgehakt is. Dit zijn weer van die kutwijven, die janken om het janken. Kleutergedrag. Driftbuien, janken en met de voetjes stampen als ze iets moeten doen wat ze niet leuk vinden.
Dat zo'n achterlijk kutwijf die bizarre mentaliteit heeft, vind ik al erg genoeg. Maar dat zovelen in die werkelijk stupide jankbuien trappen, vind ik wel heel bijzonder. Deze krengen mogen wat mij betreft inderdaad oprotten! Hebben we geen reet aan! Grow up and get al life!
Hadden ze maar geen geneeskunde aan het Erasmus moeten studeren. Waarvan bekend is dat dit wel een onderdeel is.quote:Op maandag 30 maart 2015 16:56 schreef Ferrari_Tape het volgende:
[..]
Rotwijf.
Moslima's hebben meer klasse en stijl dan jij ooit in je kleine teen zal hebben.
Eens kijken of jij het prettig vind als je door een vreemde jongen wordt betast?
Sommige mensen willen graag hun lichaam bewaren voor het huwelijk en dus is je uitkleden en laten aanraken door een vreemde jongen zeer ongewenst.
Hahahahahaha enz. Klasse en stijl bij deze middeleeuwse godenaanbidders ?? En daar gaan we weer hahahahahah etc.quote:Op maandag 30 maart 2015 16:56 schreef Ferrari_Tape het volgende:
Moslima's hebben meer klasse en stijl dan jij ooit in je kleine teen zal hebben.
Sinds wanneer valt een standaardonderzoek van de huisarts als praktijkoefening bij de opleiding tot arts onder ongewenste intimiteiten?quote:Op maandag 30 maart 2015 16:51 schreef Ferrari_Tape het volgende:
[..]
Een universiteit mag geen ONGEWENSTE INTIMITEITEN verplicht stellen.
What's next? De opleiding bedrijfseconomie die voorschrijft dat de meisjes in hun bh moeten gaan staan en de jongens ze moet betasten?
Omdat zij dat zo ervaren vanwege hun geloofsopvattingen misschien?quote:Op maandag 30 maart 2015 17:37 schreef Valentijnsdag het volgende:
[..]
Sinds wanneer valt een standaardonderzoek van de huisarts als praktijkoefening bij de opleiding tot arts onder ongewenste intimiteiten?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op maandag 30 maart 2015 17:45 schreef karton2 het volgende:
[..]
Omdat zij dat zo ervaren vanwege hun geloofsopvattingen misschien?Als de duivel zulke advocaten had dan zat ie nu in de dodencelSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt._!
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
Je wil het niet begrijpen.quote:Op maandag 30 maart 2015 17:37 schreef Valentijnsdag het volgende:
[..]
Sinds wanneer valt een standaardonderzoek van de huisarts als praktijkoefening bij de opleiding tot arts onder ongewenste intimiteiten?
Inderdaad. En ze hoeft later ook NIET vreemde mannen te betasten want die worden daar geil van.quote:Op maandag 30 maart 2015 17:49 schreef Ferrari_Tape het volgende:
[..]
Je wil het niet begrijpen.
Een Moslima die zich laat betasten door een geile medestudent kan NIET en is onnodig.
En geen enkele patiënt in haar praktijk zal zich ooit ongemakkelijk voelen bij het idee dat deze dokter zeer intieme dingen met hem/haar gaat doen. Toch ?quote:Op maandag 30 maart 2015 17:49 schreef Ferrari_Tape het volgende:
[..]
Een Moslima die zich laat betasten door een geile medestudent kan NIET en is onnodig.
quote:Op maandag 30 maart 2015 17:49 schreef Ferrari_Tape het volgende:
[..]
Nee, maar ze mogen wel eisen dat mensen boeken over de werking van rentes en verzekeringen lezen. Net zo haram, maar toch deel van de opleiding.quote:Op maandag 30 maart 2015 16:51 schreef Ferrari_Tape het volgende:
[..]
What's next? De opleiding bedrijfseconomie die voorschrijft dat de meisjes in hun bh moeten gaan staan en de jongens ze moet betasten?
Is dat onderdeel van geneeskunde tegenwoordig?quote:Op maandag 30 maart 2015 18:41 schreef Kassamiep het volgende:
[..]
Nee, maar ze mogen wel eisen dat mensen boeken over de werking van rentes en verzekeringen lezen. Net zo haram, maar toch deel van de opleiding.
Nee, maar Ferrari_Tape had het over bedrijfseconomie.quote:Op maandag 30 maart 2015 18:42 schreef Monolith het volgende:
[..]
Is dat onderdeel van geneeskunde tegenwoordig?
Ah, fok-vmbo komt ook gezellig in het topic.quote:Op maandag 30 maart 2015 17:49 schreef Ferrari_Tape het volgende:
[..]
Jij schat haar wel heel hoog inquote:Op maandag 30 maart 2015 18:44 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Ah, fok-vmbo komt ook gezellig in het topic.
Er is ook helemaal geen eis dat de medestudent geil moet zijn... -.-quote:Op maandag 30 maart 2015 17:49 schreef Ferrari_Tape het volgende:
[..]
Dan zal je het lastig krijgen aangezien er heel wat gelovigen van verschillende groepjes geneeskunde studeren.quote:Op maandag 30 maart 2015 17:07 schreef Religieisfacisme het volgende:
Jankreligie. Ga lekker schoonmaker worden of zo joh. Hoe kunnen trouwens mensen die het wetenschappelijke en aantoonbare ontkennen überhaupt studeren ?? Dat gaat niet echt samen.
En zo zie je maar weer dat de onderdrukte islamitische vrouw zelf ook niet vies is van discrimineren.
Ik vervloek nu al de dag dat ik voor het eerst in een ziekenhuis kom te liggen maar een ding weet ik nu al. Geen islamitische arts of verpleegkundige die mij ooit zal mogen aanraken. Wie mensen in hokjes stopt dient zelf een hokje gestopt te worden. Dit soort idioten creëren alleen maar taboes en zijn onze samenleving onwaardig. Middeleeuws gezever.
En nu een zin waar wel iemand iets van begrijpt?quote:Op maandag 30 maart 2015 17:57 schreef ObamaYoMamaBiatch het volgende:
Ik raadpleeg elke dat dit topic maar nog steeds geen pics van de Moslima's in kwestie.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
Nee hoor, er zijn meer dan voldoende kandidaten.quote:Op maandag 30 maart 2015 19:51 schreef erodome het volgende:
[..]
Dan zal je het lastig krijgen aangezien er heel wat gelovigen van verschillende groepjes geneeskunde studeren.
Bij een lichamelijk onderzoek is daar dan ook geen sprake vanquote:Op maandag 30 maart 2015 16:51 schreef Ferrari_Tape het volgende:
[..]
quote:Op maandag 30 maart 2015 20:48 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
En nu een zin waar wel iemand iets van begrijpt?"dat" moet "dag" zijn. Voor de rest is het toch gewoon correct Nederlands?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
En daaronder vele verschillende gelovigen. Je bent je er niet van bewust dat er bv best wel veel grefo huisartsen zijn?quote:Op maandag 30 maart 2015 20:51 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Nee hoor, er zijn meer dan voldoende kandidaten.
En? Er zijn meer dan voldoende al dan niet gelovige kandidaten die niet moeilijk doen om zulke kwesties. Vanuit dat perspectief bezien is het gewoon geen probleem. Ze moeten sowieso eens die nf afschaffen zodat er wat meer concurrentie komt maar dat is een andere kwestie.quote:Op maandag 30 maart 2015 21:19 schreef erodome het volgende:
[..]
En daaronder vele verschillende gelovigen.
Ik had het tegen iemand die iets heeft tegen gelovigen en vindt dat arts en geloof niet samen gaan.quote:Op maandag 30 maart 2015 21:48 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
En? Er zijn meer dan voldoende al dan niet gelovige kandidaten die niet moeilijk doen om zulke kwesties. Vanuit dat perspectief bezien is het gewoon geen probleem. Ze moeten sowieso eens die nf afschaffen zodat er wat meer concurrentie komt maar dat is een andere kwestie.
Weer zo'n achterlijke debiel die niet snapt dat een lichamelijk onderzoek geen reet te maken heeft met seks. Blijk geven van een hypocriete dubbele moraal is geen teken van klasse of stijl....eerder het tegendeel!quote:Op maandag 30 maart 2015 16:56 schreef Ferrari_Tape het volgende:
[..]
Rotwijf.
Eens kijken of jij het prettig vind als je door een vreemde jongen wordt betast?
Sommige mensen willen graag hun lichaam bewaren voor het huwelijk en dus is je uitkleden en laten aanraken door een vreemde jongen zeer ongewenst.
Dit dus. Maar ondertussen wel janken en janken en nog eens janken!quote:Op maandag 30 maart 2015 17:07 schreef Religieisfacisme het volgende:
Jankreligie. Ga lekker schoonmaker worden of zo joh. Hoe kunnen trouwens mensen die het wetenschappelijke en aantoonbare ontkennen überhaupt studeren ?? Dat gaat niet echt samen.
En zo zie je maar weer dat de onderdrukte islamitische vrouw zelf ook niet vies is van discrimineren.
Ik vervloek nu al de dag dat ik voor het eerst in een ziekenhuis kom te liggen maar een ding weet ik nu al. Geen islamitische arts of verpleegkundige die mij ooit zal mogen aanraken. Wie mensen in hokjes stopt dient zelf een hokje gestopt te worden. Dit soort idioten creëren alleen maar taboes en zijn onze samenleving onwaardig. Middeleeuws gezever.
het is momenteel al bijna onmogelijk om een vaste baan te krijgen als arts en dat wordt alleen maar erger in de toekomst door bezuinigingen als fusiesquote:Op maandag 30 maart 2015 21:48 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
En? Er zijn meer dan voldoende al dan niet gelovige kandidaten die niet moeilijk doen om zulke kwesties. Vanuit dat perspectief bezien is het gewoon geen probleem. Ze moeten sowieso eens die nf afschaffen zodat er wat meer concurrentie komt maar dat is een andere kwestie.
Gewoon meer decentrale selectie, teveel artsen heb je ook geen drol aan, daarnaast kost die studie klauwen met geld voor de overheid.quote:Op maandag 30 maart 2015 21:48 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
vanaf 2015 is het al 100% decentraal omdat nu allema no-life autisten met allemaal 9ns voor scheikunde en zo nu de studie doen maar ongeschikt zijn als artsquote:Op dinsdag 31 maart 2015 07:33 schreef Patrice_Consigny het volgende:
[..]
Gewoon meer decentrale selectie, teveel artsen heb je ook geen drol aan, daarnaast kost die studie klauwen met geld voor de overheid.
Zodra ze weigeren tijdens hun opleiding of werkzaamheden bepaalde taken uit te voeren is het gewoon einde oefening met ze en mogen ze op zoek naar een andere baan of opleiding.quote:Op maandag 30 maart 2015 19:51 schreef erodome het volgende:
[..]
Dan zal je het lastig krijgen aangezien er heel wat gelovigen van verschillende groepjes geneeskunde studeren.
Ik volg het niet meer zo op de voet, dat is wel een goede ontwikkeling, ik herinner me ze nog wel, van die meisjes die eigenlijk niet geweldig slim waren, zwak sociaal geen inlevingsvermogen maar wel een prachtige motivatie om elke dag te leren er op na hielden.quote:Op dinsdag 31 maart 2015 07:35 schreef damnHoepla het volgende:
[..]
vanaf 2015 is het al 100% decentraal omdat nu allema no-life autisten met allemaal 9ns voor scheikunde en zo nu de studie doen maar ongeschikt zijn als arts
Zou best kunnen dat deze dames via de centrale loting binnen kwamen eventueel met examencurussen volgen
Meer artsen en met name specialisten opleiden scheelt aan de andere kant enorm in kosten. Er zijn genoeg mensen die het willen en in de basis voldoen aan de eisen.quote:Op dinsdag 31 maart 2015 07:33 schreef Patrice_Consigny het volgende:
[..]
Gewoon meer decentrale selectie, teveel artsen heb je ook geen drol aan, daarnaast kost die studie klauwen met geld voor de overheid.
Mee eens, maar aangezien dit de eerste klacht is hierover die zo hoog gespeeld wordt mogen we best stellen dat dit niet zozeer een probleem van gelovigen is, maar van deze 2 dames.quote:Op dinsdag 31 maart 2015 07:37 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Zodra ze weigeren tijdens hun opleiding of werkzaamheden bepaalde taken uit te voeren is het gewoon einde oefening met ze en mogen ze op zoek naar een andere baan of opleiding.
Tegelijkertijd zijn de salarissen van specialisten en tandartsen nog zeer hoog. Er is dus op zich wel voldoende ruimte voor concurrentie maar de markt wordt efficiënt afgeschermd door de beroepsgroepen, dat moet eens worden doorbroken. Bovendien mag je voor die baan net als voor alle andere banen de concurrentie aangaan. Bij bijna geen enkele andere baan hanteren we de logica om een beperkt aantal mensen toe te laten (via opleiding en nf), ook daar kan je moeten uitwijken naar minder interessant werk als je de concurrentieslag verliest.quote:Op dinsdag 31 maart 2015 07:22 schreef damnHoepla het volgende:
[..]
het is momenteel al bijna onmogelijk om een vaste baan te krijgen als arts en dat wordt alleen maar erger in de toekomst door bezuinigingen als fusies
Precies mijn punt: kartel.quote:Op dinsdag 31 maart 2015 07:55 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Meer artsen en met name specialisten opleiden scheelt aan de andere kant enorm in kosten. Er zijn genoeg mensen die het willen en in de basis voldoen aan de eisen.
Echter kartelvorming.. .
Dat argument kan je voor alle vijfjarige opleidingen gebruiken! Waar zit het verschil?quote:Op dinsdag 31 maart 2015 07:33 schreef Patrice_Consigny het volgende:
[..]
Onhaalbaar. Er nauwelijks meer capaciteit voor coschappen te creëren. Als alternatief zou je het selectiemoment later moeten laten plaatsvinden, en dan heb je weer een hoop geld uitgegeven aan mensen die uiteindelijk weer moeten staken met de opleiding.quote:Op dinsdag 31 maart 2015 09:14 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Dat argument kan je voor alle vijfjarige opleidingen gebruiken! Waar zit het verschil?
Gewoon afschaffen die nf, of een toelatingsexamen invoeren waarbij de regel is dat iedereen die geslaagd is mag beginnen, ongeacht hoeveel er slagen. Meerkeuzevragen en controle van personen zelf of dat er niet wordt valsgespeeld door de organisator.
Die mensen zouden dan echter wel kunnen solliciteren voor dezelfde functies als waarvoor mensen solliciteren die een WO-opleiding hebben voltooid en waarvoor geen specifieke kennis of vaardigheden vereist zijn die met een specifieke opleiding worden verkregen kunnen solliciteren. Daarnaast zouden ze voor bepaalde banen kunnen solliciteren waarbij ze wel gebruik kunnen maken van hun medische kennis, bijv. als wetenschapsjournalist, medewerker van het RIVM of voor allerlei functies die nu naar mensen gaan die gezondheidswetenschappen hebben gestudeerd.quote:Op dinsdag 31 maart 2015 21:41 schreef dotKoen het volgende:
[..]
Onhaalbaar. Er nauwelijks meer capaciteit voor coschappen te creëren. Als alternatief zou je het selectiemoment later moeten laten plaatsvinden, en dan heb je weer een hoop geld uitgegeven aan mensen die uiteindelijk weer moeten staken met de opleiding.
Je weet dat gezondheidswetenschappen een soort bedrijfskunde opleiding is? http://www.eur.nl/bachelor/opleidingen/gezondheidswetenschappen/quote:Op woensdag 1 april 2015 14:19 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Die mensen zouden dan echter wel kunnen solliciteren voor dezelfde functies als waarvoor mensen solliciteren die een WO-opleiding hebben voltooid en waarvoor geen specifieke kennis of vaardigheden vereist zijn die met een specifieke opleiding worden verkregen kunnen solliciteren. Daarnaast zouden ze voor bepaalde banen kunnen solliciteren waarbij ze wel gebruik kunnen maken van hun medische kennis, bijv. als wetenschapsjournalist, medewerker van het RIVM of voor allerlei functies die nu naar mensen gaan die gezondheidswetenschappen hebben gestudeerd.
Hoe dan ook, wat is het fundamentele verschil tussen iemand die na 4 jaar geneeskunde niet aan de bak komt en iemand die na 4 jaar psychologie/... niet aan de bak komt? Ja, die van geneeskunde zou wettelijk gezien geen WO-master diploma hebben, daar valt een mouw aan te passen.
De vraag blijft open staan waarom voor geneeskunde aparte regelingen nodig zouden zijn die voor andere vakgebieden niet worden gebruikt.
Los hiervan, het is merkwaardig dat de toelating nog steeds zo sterk wordt beperkt terwijl er nog steeds best wel forse wachtlijsten (een maand of langer wachten is niet ongebruikelijk) zijn en dit terwijl (tand)artsen volle werkweken hebben.
Ach, met allerlei achtergronden kan je het werk doen wat typische afgestudeerde bedrijfskundigen doen na het afstuderen. Ik zie het ook in mijn eigen omgeving, specifieke kennis die je bij je opleiding hebt opgedaan kan je nauwelijks gebruiken.quote:Op woensdag 1 april 2015 20:57 schreef damnHoepla het volgende:
[..]
Je weet dat gezondheidswetenschappen een soort bedrijfskunde opleiding is? http://www.eur.nl/bachelor/opleidingen/gezondheidswetenschappen/
Capaciteit kun je maken, geen probleem. Kwestie van geld en specialisten die er iets meer aan meewerken.quote:Op dinsdag 31 maart 2015 21:41 schreef dotKoen het volgende:
[..]
Onhaalbaar. Er nauwelijks meer capaciteit voor coschappen te creëren. Als alternatief zou je het selectiemoment later moeten laten plaatsvinden, en dan heb je weer een hoop geld uitgegeven aan mensen die uiteindelijk weer moeten staken met de opleiding.
En een minister die weet hoe het werkt zodat hij zich niet van alles laat wijsmaken en hij de regie kan nemen. Dat zou ook heel erg helpen.quote:Op woensdag 1 april 2015 22:50 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Capaciteit kun je maken, geen probleem. Kwestie van geld en specialisten die er iets meer aan meewerken.
Er moeten juist behoorlijk wat 'vlieguren' gemaakt worden om aan de normen voor behandelingen te kunnen voldoen, anders hoeft een ziekenhuis niet te rekenen op contractering.quote:Op woensdag 1 april 2015 22:50 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Capaciteit kun je maken, geen probleem. Kwestie van geld en specialisten die er iets meer aan meewerken.
Je krijgt je bachelor niet als je dat vinkje niet hebt.quote:Op donderdag 2 april 2015 07:35 schreef Leandra het volgende:
Dus in feite zouden de dames zichzelf al buitenspel zetten op de banen- en coschappenmarkt als het vinkje bij het praktijkonderdeel gewoon zou ontbreken?
Toch gek dat de medische specialisten nog steeds zulke extreem hoge salarissen hebben (tonnen) terwijl tegelijkertijd niet meer arts-assistenten (leerling-artsen, basisartsen die een specialisme gaan leren) worden aangenomen. Wat klopt er niet? Bewust de schaarste in stand houden door te weigeren meer mensen toe te laten tot het gilde? Indien iedereen die geschikt is en dit wil een medisch specialist zou kunnen worden dan zou er te weinig schaarste zijn om zulke hoge salarissen te krijgen, dan zouden de salarissen vergelijkbaar zijn met wat andere mensen die een goed WO-diploma en relevante vaardigheden hebben krijgen (bruto ongeveer 3000-6000 Euro per maand)quote:Op donderdag 2 april 2015 06:05 schreef MevrouwPuff het volgende:
[..]
Er moeten juist behoorlijk wat 'vlieguren' gemaakt worden om aan de normen voor behandelingen te kunnen voldoen, anders hoeft een ziekenhuis niet te rekenen op contractering.
Daarnaast is het niet zinnig om lukraak capaciteit te verhogen, in nijmegen kan de wachttijd voor coschappen al zo maar een jaar zijn. Als je dan ook nog met zn vieren moet vechten om een patient op de poli of SEH, wordt de opleiding daar echt niet beter van.
Laatste punt: er zijn al behoorlijke moeilijkheden voor basisartsen, het aantal vacatures krimpt door het overschot, verpleegkundig specialisten en specialisten die nergens aan de bak komen. Artsen gaan ook later met pensioen en de opleiding wordt verkort, wat veel artsen in opleiding niet willen, omdat het toch een aantal maanden baanzekerheid is.
Jij altijd met je pleidooien voor vrije markten en concurrentie.......quote:Op maandag 4 mei 2015 19:09 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Toch gek dat de medische specialisten nog steeds zulke extreem hoge salarissen hebben (tonnen) terwijl tegelijkertijd niet meer arts-assistenten (leerling-artsen, basisartsen die een specialisme gaan leren) worden aangenomen. Wat klopt er niet? Bewust de schaarste in stand houden door te weigeren meer mensen toe te laten tot het gilde? Indien iedereen die geschikt is en dit wil een medisch specialist zou kunnen worden dan zou er te weinig schaarste zijn om zulke hoge salarissen te krijgen, dan zouden de salarissen vergelijkbaar zijn met wat andere mensen die een goed WO-diploma en relevante vaardigheden hebben krijgen (bruto ongeveer 3000-6000 Euro per maand)
Jij verwart mij met iemand anders. Ik ben juist niet categorisch een voorstander van een vrije markt aangezien ik besef dat een vrije markt niet altijd mogelijk is. In de medische wereld is die wel mogelijk, de overheid moet erop toezien dat alle artsen voldoende goed zijn opgeleid (of dat dat in Nederland het geval is laat ik in het midden) maar de overheid moet niet kunstmatig een schaarste aan artsen in stand houden. Alleen de artsen hebben baat bij die schaarste, voor de rest van de samenleving is het nadelig.quote:Op woensdag 20 mei 2015 13:30 schreef Morendo het volgende:
[..]
Jij altijd met je pleidooien voor vrije markten en concurrentie.......
Die discussie was allang dood. Een paar moslimmeisjes die geen zin hadden om iets te doen en hun religie als smoes probeerden te gebruiken om het niet te hoeven doen. Boeiend.quote:Op woensdag 20 mei 2015 13:27 schreef Valentijnsdag het volgende:
^ lekker interessant allemaal, maar dit topic gaat over iets anders.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |