wel als je later puur arts wil worden voor mede-moslima'squote:Op woensdag 25 maart 2015 20:58 schreef dotKoen het volgende:
Studenten horen niet te profiteren van hun studiegenoten die wel medestudenten van beide geslachten op zich laten oefenen zonder zichzelf daar ook voor beschikbaar te stellen. Een dergelijke houding is niet passend voor een Nederlandse arts.
Dan moet je geen arts wordenquote:Op woensdag 25 maart 2015 21:00 schreef Ferrari_Tape het volgende:
[..]
wel als je later puur arts wil worden voor mede-moslima's
Dan moet je een universiteit zoeken die dergelijke artsen opleidt.quote:Op woensdag 25 maart 2015 21:00 schreef Ferrari_Tape het volgende:
[..]
Dit dus.quote:Op woensdag 25 maart 2015 21:01 schreef dotKoen het volgende:
[..]
Dan moet je een universiteit zoeken die dergelijke artsen opleidt.
Volgens mij heeft een van de studenten het vak wel afgerond en de rest niet.quote:Op woensdag 25 maart 2015 21:05 schreef Kassamiep het volgende:
[..]
Dit dus.
Overigens apart: in het frontpage artikel werd gesuggereerd dat ze het vak WEL gevolgd en afgerond hadden en nu de rechtszaak aanspannen omdat ze niet willen dat andere moslimas hetzelfde moeten doen. Hier stelt men echter dat ze het vak niet afgerond hebben.
Wat is het nu ?
Dat las ik ook. Naja is ook niet zo belangrijk, gaat er meer om dat ze eisen dat ze niet verplicht door mannen onderzocht moeten worden.quote:Op woensdag 25 maart 2015 21:05 schreef dotKoen het volgende:
[..]
Volgens mij heeft een van de studenten het vak wel afgerond en de rest niet.
Zo is het. Als je arts wilt worden, dan zul je toch echt af moeten van die idiote scheiding tussen mannen en vrouwen bovendien.quote:Op woensdag 25 maart 2015 20:58 schreef dotKoen het volgende:
Studenten horen niet te profiteren van hun studiegenoten die wel medestudenten van beide geslachten op zich laten oefenen zonder zichzelf daar ook voor beschikbaar te stellen. Een dergelijke houding is niet passend voor een Nederlandse arts.
ow dus zo'n meid moet haar borsten maar showen aan een gozer en aan haar buik en benen laten zitten?quote:
Dat zou ik pas schandalig vinden. DIscriminatie enzo... iedereen gelijk... etcetc.quote:Op woensdag 25 maart 2015 21:00 schreef Ferrari_Tape het volgende:
[..]
Dat hoort bij de opleiding ja. En ze mag gewoon haar BH aanhouden hoorquote:Op woensdag 25 maart 2015 21:09 schreef Ferrari_Tape het volgende:
[..]
ow dus zo'n meid moet haar borsten maar showen aan een gozer en aan haar buik en benen laten zitten?
Als ze zich opgeeft voor een opleiding "aan buik en benen zitten" waar dit duidelijk in het curriculum zit wel ja.quote:Op woensdag 25 maart 2015 21:09 schreef Ferrari_Tape het volgende:
[..]
ow dus zo'n meid moet haar borsten maar showen aan een gozer en aan haar buik en benen laten zitten?
Niet bij het onderzoek van de borsten (hoewel dat bij mijn opleiding strikt genomen niet verplicht was, geloof ik). Wel dankbaar dat mijn collega-studenten het belang begrijpen dat mannen ook moeten leren hoe ze borsten moeten onderzoeken.quote:Op woensdag 25 maart 2015 21:11 schreef Bombvis het volgende:
[..]
Dat hoort bij de opleiding ja. En ze mag gewoon haar BH aanhouden hoor
Wat een flauwekul. Vrijstelling was helemaal niet algemeen geaccepteerd.quote:Op woensdag 25 maart 2015 21:14 schreef Marlan het volgende:
De strikte hantering van dit dit 'racistische beleid' is de laatste jaren ingerold op alle universiteiten om moslims buiten de opleiding te houden. Vrijstelling voor dit vak was vroeger algemeen geaccepteerd, ook niet-moslims maakten daar gebruik van. De laatste jaren zijn er steeds meer moslims (maar nog steeds een kleine minderheid binnen de opleiding) de studie geneeskunde gaan doen, en is de tolerantie steeds minder geworden. Nu is het niet meer mogelijk om dit onderdeel waarbij je op elkaar gaat oefenen te ontlopen. Dit is enkel gedaan om Moslimpjes te pesten.
Het gaat helemaal niet alleen om borsten. Dat vind ik ook nog wel te accepteren. Het gaat om het lichamelijk onderzoek in zijn algemeen.quote:Het is equivalent van een jongen die zich moeten blootgeven en zijn lul en ballen moet laten voor door de meisjes van zijn opleiding.
Wel degelijk. Het onderdeel waarbij je je beha moest uitdoen.quote:Op woensdag 25 maart 2015 21:16 schreef dotKoen het volgende:
[..]
Wat een flauwekul. Vrijstelling was helemaal niet algemeen geaccepteerd.
Heb je daar bronnen voor ?quote:Op woensdag 25 maart 2015 21:14 schreef Marlan het volgende:
Ik ben geen fan van de islam, maar geeft de dames wel gelijk.
De strikte hantering van dit dit 'racistische beleid' is de laatste jaren ingerold op alle universiteiten om moslims buiten de opleiding te houden. Vrijstelling voor dit vak was vroeger algemeen geaccepteerd, ook niet-moslims maakten daar gebruik van.
Ja, en ? Dat is idd juist het punt. Zo voelen patienten zich ook als ze de dokter in de supermarkt tegenkomen. Je moet dus zowel goed beseffen hoe dat voelt als ook er zelf mee om kunnen gaan. Als je dat niet kan ben je niet geschikt als arts.quote:Kijk ik snap die meiden. Die moeten zich laten voelen door jongens van hun eigen opleiding die ze elke dag zien en met wie ze studeren. Dat kan gênant aanvoelen. Het is equivalent van een jongen die zich moeten blootgeven en zijn lul en ballen moet laten voor door de meisjes van zijn opleiding. Vervolgens moet hij voor de rest van zijn opleiding met diezelfde vrouwelijke medestudenten optrekken.
En dan nog is dit erg bloot en zie je de borsten.quote:Op woensdag 25 maart 2015 21:11 schreef Bombvis het volgende:
[..]
Dat hoort bij de opleiding ja. En ze mag gewoon haar BH aanhouden hoor
Ook dan ben je niet geschikt als arts.quote:Op woensdag 25 maart 2015 21:17 schreef Ferrari_Tape het volgende:
[..]
En dan nog is dit erg bloot en zie je de borsten.
Ik hoor die gasten 's avonds in de kroeg al lallen over de dikke tieten van Fatima en lekker geil slipje dit dat
Dus je hebt liever artsen die nog nooit een vrouw onderzocht hebben als behandelaar van je vriendin/zus/moeder?quote:Op woensdag 25 maart 2015 21:17 schreef Ferrari_Tape het volgende:
[..]
En dan nog is dit erg bloot en zie je de borsten.
Ik hoor die gasten 's avonds in de kroeg al lallen over de dikke tieten van Fatima en lekker geil slipje dit dat
quote:Op woensdag 25 maart 2015 21:18 schreef Kassamiep het volgende:
[..]
Ook dan ben je niet geschikt als arts.
Ideaal filter dus.
Die Nederlandse jongens doen hun prakticum maar lekker bij die Hollandse meisjes die zich sowieso uitkleden voor de eerste de beste.quote:Op woensdag 25 maart 2015 21:18 schreef dotKoen het volgende:
[..]
Dus je hebt liever artsen die nog nooit een vrouw onderzocht hebben als behandelaar van je vriendin/zus/moeder?
Dat kan een oplossing zijn. En er zijn vast opleidingen die dat zo inrichten.quote:Op woensdag 25 maart 2015 21:19 schreef Ferrari_Tape het volgende:
[..]
[..]
Die Nederlandse jongens doen hun prakticum maar lekker bij die Hollandse meisjes die zich sowieso uitkleden voor de eerste de beste.
Het gaat hier om de opleiding, niet om de coschappen. De situatie die jij schetst is ondenkbaar.quote:Op woensdag 25 maart 2015 21:18 schreef dotKoen het volgende:
[..]
Dus je hebt liever artsen die nog nooit een vrouw onderzocht hebben als behandelaar van je vriendin/zus/moeder?
Sorry, ik was niet duidelijk genoeg. Enkel het onderdeel waarbij een meisjes haar BH moest uitdoen, niet het hele vak. Meestal konden de meiden op elkaar uitoefenen. Desnoods met een scherm. Mijn bronnen? Vroegere geneeskunde-studenten.quote:Op woensdag 25 maart 2015 21:17 schreef Kassamiep het volgende:
[..]
Heb je daar bronnen voor ?
[..]
Ja, en ? Dat is idd juist het punt. Als je daar niet mee om kan gaan ben je niet geschikt als arts.
Ik had het woord behandelaar wellicht niet moeten gebruiken. Ik had moeten zeggen: Dus je hebt liever co-assistenten die nog nooit een vrouw onderzocht hebben als de co-assistent van je vriendin/zus/moeder?quote:Op woensdag 25 maart 2015 21:24 schreef Ceberut het volgende:
[..]
Het gaat hier om de opleiding, niet om de coschappen. De situatie die jij schetst is ondenkbaar.
En dat wisten de dames toen ze zich inschreven. Dus wat is nu het probleem ?quote:Op woensdag 25 maart 2015 21:25 schreef Marlan het volgende:
[..]
Sorry, ik was niet duidelijk genoeg. Enkel het onderdeel waarbij een meisjes haar BH moest uitdoen, niet het hele vak. Meestal konden de meiden op elkaar uitoefenen. Desnoods met een scherm. Mijn bronnen? Vroegere geneeskunde-studenten.
Het punt waar het nu omgaat is dat de Erasmus universiteit meisjes verplicht om lichamelijk onderzoek te ondergaan door een mannelijke student, inclusief onderzoek waarbij de BH uitgaat en waarbij de borsten bevoelt worden. Dit gaat nu een stap verder, dan de eerdere bezwaren die vroeger ter sprake kwam nml. sowieso uit de kleren gaan.
Zelfbeschikkingsrecht op het eigen lichaam. Vanuit dat perspectief bekijk ik deze situatie. Het is jammer dat het nu moslima's betreft, maar ze hebben IMO wel een punt.quote:
Ik denk dat niemand uberhaupt te maken wil hebben met een co-assistent, allemaal willen we de niets anders dan de beste arts. Tegelijkertijd snappen we met z'n allen dat artsen ooit ergens moeten beginnen.quote:Op woensdag 25 maart 2015 21:25 schreef dotKoen het volgende:
[..]
Ik had het woord behandelaar wellicht niet moeten gebruiken. Ik had moeten zeggen: Dus je hebt liever co-assistenten die nog nooit een vrouw onderzocht hebben als de co-assistent van je vriendin/zus/moeder?
Ja, dus? Dat is toch geen argument? Het is niet alsof ze heel makkelijk ergens anders de opleiding kunnen afronden. Ze zijn het er niet mee eens en stappen naar de rechter. Dat kan en mag gewoon.quote:Op woensdag 25 maart 2015 21:26 schreef Kassamiep het volgende:
[..]
En dat wisten de dames toen ze zich inschreven.
Ja, dus, wat is het probleem?quote:Dus wat is nu het probleem ?
Bovendien is het een kulargument, dat je het zogenaamd zelf moet snappen hoe het voelt. Een arts moet goed zijn in zijn werk. Een chirurg moet operaties met een absoluut minimum aan fouten kunnen uitvoeren.quote:Op woensdag 25 maart 2015 21:28 schreef Marlan het volgende:
[..]
Zelfbeschikkingsrecht op het eigen lichaam. Vanuit dat perspectief bekijk ik deze situatie. Het is jammer dat het nu moslima's betreft, maar ze hebben IMO wel een punt.
Dat vraag je je af? Echt?quote:Op woensdag 25 maart 2015 21:32 schreef hmmmz het volgende:
Ik vraag me af hoe ze dat voor zich zien als ze ooit zelf behandeld moeten worden in een ambulance of ziekenhuis en er is alleen een mannelijke arts beschikbaar
Er zijn geen opleidingen waar dit geen verplicht onderdeel is ?quote:Op woensdag 25 maart 2015 21:31 schreef Ceberut het volgende:
[..]
Ja, dus? Dat is toch geen argument? Het is niet alsof ze heel makkelijk ergens anders de opleiding kunnen afronden.
Zoals ik eerder al aangaf had ik dat prima en prijzenswaardig gevonden als ze dat hadden gedaan *nadat* ze het vak hadden afgerond of *voordat* ze zich hadden ingeschreven.quote:Ze zijn het er niet mee eens en stappen naar de rechter. Dat kan en mag gewoon.
In de menselijke omgang lijkt het me wel degelijk belangrijk dat een arts zich deels kan inleven in de patiënt. Goede manier om erachter te komen voor een arts in opleiding dat een patiënt zich vaak wat ongemakkelijk voelt.quote:Op woensdag 25 maart 2015 21:34 schreef Ceberut het volgende:
[..]
Bovendien is het een kulargument, dat je het zogenaamd zelf moet snappen hoe het voelt. Een arts moet goed zijn in zijn werk. Een chirurg moet operaties met een absoluut minimum aan fouten kunnen uitvoeren.
Kan het de patiënt wat schelen dat de cardioloog zich niet kan inleven, als de operatie maar goed verloopt.
Dat is natuurlijk niet waar. Het heeft mij zeker geholpen om in mijn boxer op een onderzoeksbank te liggen. Je realiseert je veel meer dat patiënten zich op zo'n moment kwetsbaar voelen. Ik denk dat ik een daardoor een betere arts ben geworden. Een chirurg is veel meer dan een robot die operaties perfect moet uitvoeren.quote:Op woensdag 25 maart 2015 21:34 schreef Ceberut het volgende:
[..]
Bovendien is het een kulargument, dat je het zogenaamd zelf moet snappen hoe het voelt. Een arts moet goed zijn in zijn werk. Een chirurg moet operaties met een absoluut minimum aan fouten kunnen uitvoeren.
Kan het de patiënt wat schelen dat de cardioloog zich niet kan inleven, als de operatie maar goed verloopt.
Ik vraag mij af hoe ze zich voelen als een lesbische studente aan hen moet voelen.quote:Op woensdag 25 maart 2015 21:32 schreef hmmmz het volgende:
Ik vraag me af hoe ze dat voor zich zien als ze ooit zelf behandeld moeten worden in een ambulance of ziekenhuis en er is alleen een mannelijke arts beschikbaar
Blijkbaar? Dat blijkt nergens uit. Ik lees op het net dat dit vooral een goedkope manier is om proefpersonen te regelen.quote:Op woensdag 25 maart 2015 21:36 schreef Kassamiep het volgende:
[..]
Er zijn geen opleidingen waar dit geen verplicht onderdeel is ?
Werkelijk niet ? Nergens ?
Tsja. Dan ziet men het blijkbaar universeel als belangrijk, nietwaar ?
Nou nee, ik vind het doorzettingsvermogen wel bewonderenswaardig. Voor jezelf opkomen is niet de weg van de minste weerstand. Blijkbaar willen ze echt arts worden.quote:Zoals ik eerder al aangaf had ik dat prima en prijzenswaardig gevonden als ze dat hadden gedaan *nadat* ze het vak hadden afgerond of *voordat* ze zich hadden ingeschreven.
Nu vind ik het alleen maar zielig.
Ja dat vraag ik me afquote:
quote:Uit geloofsoverwegingen wilden de studentes alleen door een vrouw worden aangeraakt, omdat ze hun lichaam niet aan een vreemde man wensen te tonen.
Wat niet geheel gek is, aangezien een instelling als het Erasmus MC gefinancierd wordt met publiek geld. Ook (naast de andere argumenten) een steekhoudend argument.quote:Op woensdag 25 maart 2015 21:39 schreef Ceberut het volgende:
Blijkbaar? Dat blijkt nergens uit. Ik lees op het net dat dit vooral een goedkope manier is om proefpersonen te regelen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |