abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_151034081
Twee moslimstudentes hebben een zaak aangespannen tegen het Erasmus MC Rotterdam omdat zij verplicht moesten deelnemen aan een geneeskundige praktijkles. De studentes wilden bij het vak praktische klinische vaardigheden, waarbij studenten elkaar lichamelijk onderzoeken, niet worden aangeraakt door een man.

Het gaat daarbij om onderzoek bij onder andere de borstkas, buikstreek en benen. 'Het standaard onderzoek dat een huisarts ook doet', zegt David Drexhage, woordvoerder van Erasmus MC. Voor de opleiding geneeskunde in Rotterdam moet iedere student bij het praktijkvak door een man én een vrouw worden onderzocht.

Uit geloofsoverwegingen wilden de studentes alleen door een vrouw worden aangeraakt, omdat ze hun lichaam niet aan een vreemde man wensen te tonen. Ze beroepen zich op de vrijheid van godsdienst en de onaantastbaarheid van het lichaam, zoals vastgelegd in de grondwet. 'Zij hebben van meet af aan aangegeven het vak graag te willen volgen en ook mannelijke studenten aan te zullen raken', zegt hun advocaat. 'De studenten geven aan dat ze in hun verdere carrière nooit een onderscheid zullen maken tussen mannelijke en vrouwelijke patiënten. Zij willen alleen niet aangeraakt worden door een man.'

Het Erasmus MC ging daar, ook na een interne klachtenprocedure, niet mee akkoord. De studentes konden het vak hierdoor niet afronden en stapten naar het College van Beroep voor het Hoger Onderwijs. Het Erasmus MC vreest de uitspraak van het college dat binnen zes weken volgt op de zitting van vorige week. De toekomst van het vak praktische klinische vaardigheden staat volgens de universiteit op het spel als het college in het voordeel van de moslimstudentes beslist.

Essentieel in de opleiding

'Als er op religieuze gronden een uitzondering mogelijk is, zou dat grote logistieke problemen opleveren', zegt de Drexhage. 'Een flink deel van de studenten is islamitisch of orthodox-christelijk.' Bijna alle studenten vinden het onderzoek ongemakkelijk, maar zij kunnen volgens Drexhage al voor de inschrijving op de hoogte zijn van dit studieonderdeel.

De Faculteit Geneeskunde van het Erasmus MC beschouwt het ondergaan van een lichamelijk onderzoek als essentieel voor de opleiding. 'Door het lichamelijk onderzoek te ondergaan leert de student welke gevoeligheden dit met zich meebrengt en hoe een arts dit met respect en zorg kan uitvoeren.'

Alleen door vrouwen
Aan het Groningse Universitair Medisch Centrum (UMCG) wordt in de masterfase van geneeskunde hetzelfde vak gegeven, maar daar mogen studenten zelf kiezen door wie ze zich laten onderzoeken. 'Als vrouwelijk studenten dat willen kunnen ze alleen door andere vrouwen worden onderzocht', zegt een woordvoerster van het UMCG. 'Ook aan het UMCG studeren veel islamitische studenten, maar het vak heeft voor hen en andere studenten nog nooit tot problemen geleid.'

Het is voor het eerst dat de discussie over het lichamelijke onderdeel van het vak praktische klinische vaardigheden zo hoog oploopt bij het Erasmus MC. Het College van Beroep voor het Hoger Onderwijs heeft niet eerder een dergelijke zaak behandeld om geloofsovertuiging of levensbeschouwing.

http://www.volkskrant.nl/(...)eneeskunde~a3923375/
pi_151034264
Studenten horen niet te profiteren van hun studiegenoten die wel medestudenten van beide geslachten op zich laten oefenen zonder zichzelf daar ook voor beschikbaar te stellen. Een dergelijke houding is niet passend voor een Nederlandse arts.
pi_151034298
is ook smerig zo'n hitstige student en dan een moslima die zich moet uitkleden tot op haar behaatje en onderbroek en dat zo'n gozer vieze gedachten krijgt
5 Ferrari's op videoband!
pi_151034349
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2015 20:58 schreef dotKoen het volgende:
Studenten horen niet te profiteren van hun studiegenoten die wel medestudenten van beide geslachten op zich laten oefenen zonder zichzelf daar ook voor beschikbaar te stellen. Een dergelijke houding is niet passend voor een Nederlandse arts.
wel als je later puur arts wil worden voor mede-moslima's
pi_151034373
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2015 21:00 schreef Ferrari_Tape het volgende:

[..]

Dan moet je geen arts worden
Op donderdag 21 mei 2015 19:22 schreef Vasion het volgende:
Vanaf nu ben jij mijn favoriete user.
Op zondag 7 december 2014 22:59 schreef GGMM het volgende:
pi_151034393
quote:

[..]

Dan moet je een universiteit zoeken die dergelijke artsen opleidt.
pi_151034587
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2015 21:01 schreef dotKoen het volgende:

[..]

Dan moet je een universiteit zoeken die dergelijke artsen opleidt.
Dit dus.
Overigens apart: in het frontpage artikel werd gesuggereerd dat ze het vak WEL gevolgd en afgerond hadden en nu de rechtszaak aanspannen omdat ze niet willen dat andere moslimas hetzelfde moeten doen. Hier stelt men echter dat ze het vak niet afgerond hebben en uit eigenbelang procederen.

Wat is het nu ?
pi_151034618
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2015 21:05 schreef Kassamiep het volgende:

[..]

Dit dus.
Overigens apart: in het frontpage artikel werd gesuggereerd dat ze het vak WEL gevolgd en afgerond hadden en nu de rechtszaak aanspannen omdat ze niet willen dat andere moslimas hetzelfde moeten doen. Hier stelt men echter dat ze het vak niet afgerond hebben.

Wat is het nu ?
Volgens mij heeft een van de studenten het vak wel afgerond en de rest niet.
pi_151034655
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2015 21:05 schreef dotKoen het volgende:

[..]

Volgens mij heeft een van de studenten het vak wel afgerond en de rest niet.
Dat las ik ook. Naja is ook niet zo belangrijk, gaat er meer om dat ze eisen dat ze niet verplicht door mannen onderzocht moeten worden.
pi_151034738
Blijf anders gewoon in de steun, stelletje zeikwijven.
Radical islam is the snake in the grass.
Moderate islam is the grass that hides the snake.
pi_151034773
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2015 20:58 schreef dotKoen het volgende:
Zo is het. Als je arts wilt worden, dan zul je toch echt af moeten van die idiote scheiding tussen mannen en vrouwen bovendien.

Ik mag toch hopen dat de meerkosten van dit soort middeleeuwse praktijken niet van mijn belasting en zorgpremie betaald gaan worden...

Wat een drama. Aan alle kanten wordt aan seculiere instituten geknabbeld door de 'godsdienstvrijen'. Het is best eng, met name ook dat juist vanuit hoogopgeleide hoek zo extreem religieus wordt gedacht.
Whatever...
pi_151034808
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2015 21:00 schreef Bombvis het volgende:

[..]

Dan moet je geen arts worden
ow dus zo'n meid moet haar borsten maar showen aan een gozer en aan haar buik en benen laten zitten?
pi_151034829
quote:

[..]

Dat zou ik pas schandalig vinden. DIscriminatie enzo... iedereen gelijk... etcetc.
Whatever...
pi_151034898
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2015 21:09 schreef Ferrari_Tape het volgende:

[..]

ow dus zo'n meid moet haar borsten maar showen aan een gozer en aan haar buik en benen laten zitten?
Dat hoort bij de opleiding ja. En ze mag gewoon haar BH aanhouden hoor
Op donderdag 21 mei 2015 19:22 schreef Vasion het volgende:
Op zondag 7 december 2014 22:59 schreef GGMM het volgende:
pi_151034972
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2015 21:09 schreef Ferrari_Tape het volgende:

[..]

Als ze zich opgeeft voor een opleiding "aan buik en benen zitten" waar dit duidelijk in het curriculum zit wel ja.
Protesteren tegen de aanwezigheid in het curriculum kan en mag natuurlijk - maar klagen dat je iets niet wil doen terwijl je je er expliciet voor hebt opgegeven is nogal zielig.
pi_151034981
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2015 21:11 schreef Bombvis het volgende:

[..]

Niet bij het onderzoek van de borsten (hoewel dat bij mijn opleiding strikt genomen niet verplicht was, geloof ik). Wel dankbaar dat mijn collega-studenten het belang begrijpen dat mannen ook moeten leren hoe ze borsten moeten onderzoeken.
pi_151035109
Ik ben geen fan van de islam, maar geeft de dames wel gelijk.

De strikte hantering van dit dit 'racistische beleid' is de laatste jaren ingerold op alle universiteiten om moslims buiten de opleiding te houden. Vrijstelling voor dit vak was vroeger algemeen geaccepteerd, ook niet-moslims maakten daar gebruik van. De laatste jaren zijn er steeds meer moslims (maar nog steeds een kleine minderheid binnen de opleiding) de studie geneeskunde gaan doen, en is de tolerantie steeds minder geworden. Nu is het niet meer mogelijk om dit onderdeel waarbij je op elkaar gaat oefenen te ontlopen. Dit is enkel gedaan om Moslimpjes te pesten.
Veel/Sommige niet-moslim meiden, Nederlands of niet, staan ook niet te springen om een lichamelijk onderzoek te ondergaan, gedaan door medestudenten, maar durven hier niet tegen in te gaan omdat ze niet voor een 'onruststoker' willen gezien worden, reputatieschade vrezen of omdat ze misschien denken dat ze hun prille carrière hiermee alvast een deukje oploopt. Deze moslimmeiden zijn daarentegen extra gemotiveerd door de islam en de bijbehorende schaamtecultuur en bijten door.

Het argument dat je moet weten hoe een patiënt zich voelt is weinig overtuigend. Een beetje arts hoort van zichzelf empathie te hebben, en het wel of niet naakt gaan tegenover je medestudenten voegt daar weinig aan toe. Het empathisch vermogen, zover je dat kunt ontwikkelen, zou doorlopend in de opleiding aan bod moeten komen, volgens mij gebeurt dat al. Hoewel ik daar weinig van merk in de praktijk, veel van de artsen zijn horken of narcisten met een enorme God-complex, dus de "KTC" heeft daar niet echt geholpen.
Wees eerlijk en zeg gewoon dat het praktischer en logistiek gezien beter is om op elkaar te oefenen in plaats van met flauwekul argumenten te komen.

Kijk ik snap die meiden. Die moeten zich laten voelen door jongens van hun eigen opleiding die ze elke dag zien en met wie ze studeren. Dat kan gênant aanvoelen. Het is equivalent van een jongen die zich moeten blootgeven en zijn lul en ballen moet laten voor door de meisjes van zijn opleiding. Vervolgens moet hij voor de rest van zijn opleiding met diezelfde vrouwelijke medestudenten optrekken.

Oplossing is simpel. Meisjes die dit niet doen, mogen ook niet oefenen op anderen. Puntenaftrek en evt. oefenen op een docent.

Nogmaals geen fan van de islam (achterlijk geloof). Negentig procent van het racisme in dit land is gericht op Nederlanders door buitenlanders, met name moslims, maar dit is een van de weinige gevallen van omgekeerd 'racisme', moslimpje pesten om precies te zijn.
pi_151035185
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2015 21:14 schreef Marlan het volgende:
De strikte hantering van dit dit 'racistische beleid' is de laatste jaren ingerold op alle universiteiten om moslims buiten de opleiding te houden. Vrijstelling voor dit vak was vroeger algemeen geaccepteerd, ook niet-moslims maakten daar gebruik van. De laatste jaren zijn er steeds meer moslims (maar nog steeds een kleine minderheid binnen de opleiding) de studie geneeskunde gaan doen, en is de tolerantie steeds minder geworden. Nu is het niet meer mogelijk om dit onderdeel waarbij je op elkaar gaat oefenen te ontlopen. Dit is enkel gedaan om Moslimpjes te pesten.

Wat een flauwekul. Vrijstelling was helemaal niet algemeen geaccepteerd.

quote:
Het is equivalent van een jongen die zich moeten blootgeven en zijn lul en ballen moet laten voor door de meisjes van zijn opleiding.
Het gaat helemaal niet alleen om borsten. Dat vind ik ook nog wel te accepteren. Het gaat om het lichamelijk onderzoek in zijn algemeen.
pi_151035246
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2015 21:16 schreef dotKoen het volgende:

[..]

Wat een flauwekul. Vrijstelling was helemaal niet algemeen geaccepteerd.
Wel degelijk. Het onderdeel waarbij je je beha moest uitdoen.
pi_151035256

[ Bericht 100% gewijzigd door dotKoen op 25-03-2015 21:17:45 ]
pi_151035262
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2015 21:14 schreef Marlan het volgende:
Ik ben geen fan van de islam, maar geeft de dames wel gelijk.

De strikte hantering van dit dit 'racistische beleid' is de laatste jaren ingerold op alle universiteiten om moslims buiten de opleiding te houden. Vrijstelling voor dit vak was vroeger algemeen geaccepteerd, ook niet-moslims maakten daar gebruik van.
Heb je daar bronnen voor ?

quote:
Kijk ik snap die meiden. Die moeten zich laten voelen door jongens van hun eigen opleiding die ze elke dag zien en met wie ze studeren. Dat kan gênant aanvoelen. Het is equivalent van een jongen die zich moeten blootgeven en zijn lul en ballen moet laten voor door de meisjes van zijn opleiding. Vervolgens moet hij voor de rest van zijn opleiding met diezelfde vrouwelijke medestudenten optrekken.
Ja, en ? Dat is idd juist het punt. Zo voelen patienten zich ook als ze de dokter in de supermarkt tegenkomen. Je moet dus zowel goed beseffen hoe dat voelt als ook er zelf mee om kunnen gaan. Als je dat niet kan ben je niet geschikt als arts.
pi_151035283
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2015 21:11 schreef Bombvis het volgende:

[..]

En dan nog is dit erg bloot en zie je de borsten.

Ik hoor die gasten 's avonds in de kroeg al lallen over de dikke tieten van Fatima en lekker geil slipje dit dat :r
pi_151035309
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2015 21:17 schreef Ferrari_Tape het volgende:

[..]

Ik hoor die gasten 's avonds in de kroeg al lallen over de dikke tieten van Fatima en lekker geil slipje dit dat :r
Ook dan ben je niet geschikt als arts.
Ideaal filter dus.
pi_151035334
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2015 21:17 schreef Ferrari_Tape het volgende:

[..]

Dus je hebt liever artsen die nog nooit een vrouw onderzocht hebben als behandelaar van je vriendin/zus/moeder?
pi_151035351
Daar hebben we rechters voor.
pi_151035386
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2015 21:18 schreef Kassamiep het volgende:

[..]

Ook dan ben je niet geschikt als arts.
Ideaal filter dus.
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2015 21:18 schreef dotKoen het volgende:

[..]

Dus je hebt liever artsen die nog nooit een vrouw onderzocht hebben als behandelaar van je vriendin/zus/moeder?
Die Nederlandse jongens doen hun prakticum maar lekker bij die Hollandse meisjes die zich sowieso uitkleden voor de eerste de beste.
  woensdag 25 maart 2015 @ 21:20:18 #27
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_151035429
Fijn dat jij ze snapt, maar het heeft natuurlijk geen reet met racisme te maken.

Hopelijk zwicht geen wetenschappelijke opleiding inhoudelijk voor religieuzen.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_151035642
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2015 21:19 schreef Ferrari_Tape het volgende:

[..]

[..]

Die Nederlandse jongens doen hun prakticum maar lekker bij die Hollandse meisjes die zich sowieso uitkleden voor de eerste de beste.
Dat kan een oplossing zijn. En er zijn vast opleidingen die dat zo inrichten.
Waarom hebben de dames zich niet bij die opleidingen ingeschreven ipv voor een opleiding te kiezen waar het uitkleden een eis is ?
pi_151035651
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2015 21:18 schreef dotKoen het volgende:

[..]

Het gaat hier om de opleiding, niet om de coschappen. De situatie die jij schetst is ondenkbaar.
pi_151035695
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2015 21:17 schreef Kassamiep het volgende:

[..]

Heb je daar bronnen voor ?

[..]

Ja, en ? Dat is idd juist het punt. Als je daar niet mee om kan gaan ben je niet geschikt als arts.
Sorry, ik was niet duidelijk genoeg. Enkel het onderdeel waarbij een meisjes haar BH moest uitdoen, niet het hele vak. Meestal konden de meiden op elkaar uitoefenen. Desnoods met een scherm. Mijn bronnen? Vroegere geneeskunde-studenten.

Het punt waar het nu omgaat is dat de Erasmus universiteit meisjes verplicht om lichamelijk onderzoek te ondergaan door een mannelijke student, inclusief onderzoek waarbij de BH uitgaat en waarbij de borsten bevoelt worden. Dit gaat nu een stap verder, dan de eerdere bezwaren die vroeger ter sprake kwamen nml. sowieso uit de kleren gaan.

[ Bericht 0% gewijzigd door Marlan op 25-03-2015 21:30:44 ]
  woensdag 25 maart 2015 @ 21:25:38 #31
167941 hmmmz
Verlicht Despoot
pi_151035702
religieuzen :')
Op vrijdag 12 juni 2015 21:03 schreef Danny het volgende:
Jup. Ben dan ook apetrots op je ;)
pi_151035714
quote:
10s.gif Op woensdag 25 maart 2015 21:24 schreef Ceberut het volgende:

[..]

Het gaat hier om de opleiding, niet om de coschappen. De situatie die jij schetst is ondenkbaar.
Ik had het woord behandelaar wellicht niet moeten gebruiken. Ik had moeten zeggen: Dus je hebt liever co-assistenten die nog nooit een vrouw onderzocht hebben als de co-assistent van je vriendin/zus/moeder?
pi_151035770
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2015 21:25 schreef Marlan het volgende:

[..]

Sorry, ik was niet duidelijk genoeg. Enkel het onderdeel waarbij een meisjes haar BH moest uitdoen, niet het hele vak. Meestal konden de meiden op elkaar uitoefenen. Desnoods met een scherm. Mijn bronnen? Vroegere geneeskunde-studenten.

Het punt waar het nu omgaat is dat de Erasmus universiteit meisjes verplicht om lichamelijk onderzoek te ondergaan door een mannelijke student, inclusief onderzoek waarbij de BH uitgaat en waarbij de borsten bevoelt worden. Dit gaat nu een stap verder, dan de eerdere bezwaren die vroeger ter sprake kwam nml. sowieso uit de kleren gaan.
En dat wisten de dames toen ze zich inschreven. Dus wat is nu het probleem ?
pi_151035783
Mensen, een arts die moet inderdaad ook borsten, piemels, ballen en anussen kunnen onderzoeken. Dat er met sommige van die zaken geoefend wordt is niet meer dan normaal, aangezien een huisarts ook borstonderzoek moet kunnen uitvoeren.

Ik moest laatst ook naakt de operatietafel op (voor het geval een katheter nodig was), ik mag toch hopen dat degene die mij dan helpt weet wat hij/zij doet.

Het idee dat zoiets 'pesten' is is zo'n onzin. Die hele religieuze bullshit waar mensen zo aan vasthouden gaat gewoon niet met alles samen, onder andere niet met arts zijn. Tenzij je in staat bent je geloof enigzins te scheiden van je beroep.

Er wordt niet gevraagd je geloof af te zweren, het gaat om fysiek onderzoek, iets dat veel artsen in moslimlanden overigens ook gewoon doen bij mannen en vrouwen (ja, niet in saudi arabie). Ik mag hopen dat we in dit land mensen die hun religie belangrijker vinden dan het goed uitvoeren van je werk, dus geen vrijstelling geven, maar vriendelijk vragen om alle gemaakte kosten tbv deze studie terug te betalen en een ander beroep te zoeken.
Whatever...
pi_151035834
Zie ook het document waar het Erasmus MC precies beschrijft wat het oefenen van klinische vaardigheden op elkaar inhoudt:

http://www.erasmusmc.nl/g(...)den_vaardighede1.pdf

Het onderzoek van borsten is hier sowieso van uitgezonderd, het gaat dus NIET om borstonderzoek, maar om het lichamelijk onderzoek zonder onderzoek van de vrouwelijke borst, wat deze studenten weigeren (indien uitgevoerd door een mannelijke collega).
pi_151035840
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2015 21:25 schreef hmmmz het volgende:
religieuzen :')
Zelfbeschikkingsrecht op het eigen lichaam. Vanuit dat perspectief bekijk ik deze situatie. Het is jammer dat het nu moslima's betreft, maar ze hebben IMO wel een punt.
pi_151035882
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2015 21:25 schreef dotKoen het volgende:

[..]

Ik had het woord behandelaar wellicht niet moeten gebruiken. Ik had moeten zeggen: Dus je hebt liever co-assistenten die nog nooit een vrouw onderzocht hebben als de co-assistent van je vriendin/zus/moeder?
Ik denk dat niemand uberhaupt te maken wil hebben met een co-assistent, allemaal willen we de niets anders dan de beste arts. Tegelijkertijd snappen we met z'n allen dat artsen ooit ergens moeten beginnen.
pi_151036002
Ze hebben ook altijd wat te zeiken hè, manmanman. :') :Y :N
pi_151036003
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2015 21:26 schreef Kassamiep het volgende:

[..]

En dat wisten de dames toen ze zich inschreven.
Ja, dus? Dat is toch geen argument? Het is niet alsof ze heel makkelijk ergens anders de opleiding kunnen afronden. Ze zijn het er niet mee eens en stappen naar de rechter. Dat kan en mag gewoon.

quote:
Dus wat is nu het probleem ?
Ja, dus, wat is het probleem?
  woensdag 25 maart 2015 @ 21:32:08 #40
167941 hmmmz
Verlicht Despoot
pi_151036026
Ik vraag me af hoe ze dat voor zich zien als ze ooit zelf behandeld moeten worden in een ambulance of ziekenhuis en er is alleen een mannelijke arts beschikbaar :')
pi_151036138
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2015 21:28 schreef Marlan het volgende:

[..]

Zelfbeschikkingsrecht op het eigen lichaam. Vanuit dat perspectief bekijk ik deze situatie. Het is jammer dat het nu moslima's betreft, maar ze hebben IMO wel een punt.
Bovendien is het een kulargument, dat je het zogenaamd zelf moet snappen hoe het voelt. Een arts moet goed zijn in zijn werk. Een chirurg moet operaties met een absoluut minimum aan fouten kunnen uitvoeren.

Kan het de patiënt wat schelen dat de cardioloog zich niet kan inleven, als de operatie maar goed verloopt.
  woensdag 25 maart 2015 @ 21:34:59 #42
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_151036158
Sowieso, die obsessie met seks van veel religieuzen. :')
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_151036201
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2015 21:32 schreef hmmmz het volgende:
Ik vraag me af hoe ze dat voor zich zien als ze ooit zelf behandeld moeten worden in een ambulance of ziekenhuis en er is alleen een mannelijke arts beschikbaar :')
Dat vraag je je af? Echt?
pi_151036217
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2015 21:31 schreef Ceberut het volgende:

[..]

Ja, dus? Dat is toch geen argument? Het is niet alsof ze heel makkelijk ergens anders de opleiding kunnen afronden.
Er zijn geen opleidingen waar dit geen verplicht onderdeel is ?
Werkelijk niet ? Nergens ?

Tsja. Dan ziet men het blijkbaar universeel als belangrijk, nietwaar ?

quote:
Ze zijn het er niet mee eens en stappen naar de rechter. Dat kan en mag gewoon.
Zoals ik eerder al aangaf had ik dat prima en prijzenswaardig gevonden als ze dat hadden gedaan *nadat* ze het vak hadden afgerond of *voordat* ze zich hadden ingeschreven.
Nu vind ik het alleen maar zielig.
  woensdag 25 maart 2015 @ 21:37:31 #45
167941 hmmmz
Verlicht Despoot
pi_151036270
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2015 21:34 schreef Ceberut het volgende:

[..]

Bovendien is het een kulargument, dat je het zogenaamd zelf moet snappen hoe het voelt. Een arts moet goed zijn in zijn werk. Een chirurg moet operaties met een absoluut minimum aan fouten kunnen uitvoeren.

Kan het de patiënt wat schelen dat de cardioloog zich niet kan inleven, als de operatie maar goed verloopt.
In de menselijke omgang lijkt het me wel degelijk belangrijk dat een arts zich deels kan inleven in de patiënt. Goede manier om erachter te komen voor een arts in opleiding dat een patiënt zich vaak wat ongemakkelijk voelt.
pi_151036277
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2015 21:34 schreef Ceberut het volgende:

[..]

Dat is natuurlijk niet waar. Het heeft mij zeker geholpen om in mijn boxer op een onderzoeksbank te liggen. Je realiseert je veel meer dat patiënten zich op zo'n moment kwetsbaar voelen. Ik denk dat ik een daardoor een betere arts ben geworden. Een chirurg is veel meer dan een robot die operaties perfect moet uitvoeren.
pi_151036286
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2015 21:32 schreef hmmmz het volgende:
Ik vraag mij af hoe ze zich voelen als een lesbische studente aan hen moet voelen.
Ook dat is iets waar je als arts immers begrip voor moet hebben.
pi_151036353
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2015 21:36 schreef Kassamiep het volgende:

[..]

Er zijn geen opleidingen waar dit geen verplicht onderdeel is ?
Werkelijk niet ? Nergens ?

Tsja. Dan ziet men het blijkbaar universeel als belangrijk, nietwaar ?

Blijkbaar? Dat blijkt nergens uit. Ik lees op het net dat dit vooral een goedkope manier is om proefpersonen te regelen.

quote:
Zoals ik eerder al aangaf had ik dat prima en prijzenswaardig gevonden als ze dat hadden gedaan *nadat* ze het vak hadden afgerond of *voordat* ze zich hadden ingeschreven.
Nu vind ik het alleen maar zielig.
Nou nee, ik vind het doorzettingsvermogen wel bewonderenswaardig. Voor jezelf opkomen is niet de weg van de minste weerstand. Blijkbaar willen ze echt arts worden.
  woensdag 25 maart 2015 @ 21:40:04 #49
167941 hmmmz
Verlicht Despoot
pi_151036384
quote:
10s.gif Op woensdag 25 maart 2015 21:35 schreef Ceberut het volgende:

[..]

Dat vraag je je af? Echt?
Ja dat vraag ik me af

quote:
Uit geloofsoverwegingen wilden de studentes alleen door een vrouw worden aangeraakt, omdat ze hun lichaam niet aan een vreemde man wensen te tonen.
pi_151036419
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2015 21:39 schreef Ceberut het volgende:
Blijkbaar? Dat blijkt nergens uit. Ik lees op het net dat dit vooral een goedkope manier is om proefpersonen te regelen.

Wat niet geheel gek is, aangezien een instelling als het Erasmus MC gefinancierd wordt met publiek geld. Ook (naast de andere argumenten) een steekhoudend argument.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')