abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_151035386
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2015 21:18 schreef Kassamiep het volgende:

[..]

Ook dan ben je niet geschikt als arts.
Ideaal filter dus.
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2015 21:18 schreef dotKoen het volgende:

[..]

Dus je hebt liever artsen die nog nooit een vrouw onderzocht hebben als behandelaar van je vriendin/zus/moeder?
Die Nederlandse jongens doen hun prakticum maar lekker bij die Hollandse meisjes die zich sowieso uitkleden voor de eerste de beste.
5 Ferrari's op videoband!
  woensdag 25 maart 2015 @ 21:20:18 #27
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_151035429
Fijn dat jij ze snapt, maar het heeft natuurlijk geen reet met racisme te maken.

Hopelijk zwicht geen wetenschappelijke opleiding inhoudelijk voor religieuzen.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_151035642
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2015 21:19 schreef Ferrari_Tape het volgende:

[..]

[..]

Die Nederlandse jongens doen hun prakticum maar lekker bij die Hollandse meisjes die zich sowieso uitkleden voor de eerste de beste.
Dat kan een oplossing zijn. En er zijn vast opleidingen die dat zo inrichten.
Waarom hebben de dames zich niet bij die opleidingen ingeschreven ipv voor een opleiding te kiezen waar het uitkleden een eis is ?
pi_151035651
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2015 21:18 schreef dotKoen het volgende:

[..]

Dus je hebt liever artsen die nog nooit een vrouw onderzocht hebben als behandelaar van je vriendin/zus/moeder?
Het gaat hier om de opleiding, niet om de coschappen. De situatie die jij schetst is ondenkbaar.
pi_151035695
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2015 21:17 schreef Kassamiep het volgende:

[..]

Heb je daar bronnen voor ?

[..]

Ja, en ? Dat is idd juist het punt. Als je daar niet mee om kan gaan ben je niet geschikt als arts.
Sorry, ik was niet duidelijk genoeg. Enkel het onderdeel waarbij een meisjes haar BH moest uitdoen, niet het hele vak. Meestal konden de meiden op elkaar uitoefenen. Desnoods met een scherm. Mijn bronnen? Vroegere geneeskunde-studenten.

Het punt waar het nu omgaat is dat de Erasmus universiteit meisjes verplicht om lichamelijk onderzoek te ondergaan door een mannelijke student, inclusief onderzoek waarbij de BH uitgaat en waarbij de borsten bevoelt worden. Dit gaat nu een stap verder, dan de eerdere bezwaren die vroeger ter sprake kwamen nml. sowieso uit de kleren gaan.

[ Bericht 0% gewijzigd door Marlan op 25-03-2015 21:30:44 ]
  woensdag 25 maart 2015 @ 21:25:38 #31
167941 hmmmz
Verlicht Despoot
pi_151035702
religieuzen :')
Op vrijdag 12 juni 2015 21:03 schreef Danny het volgende:
Jup. Ben dan ook apetrots op je ;)
pi_151035714
quote:
10s.gif Op woensdag 25 maart 2015 21:24 schreef Ceberut het volgende:

[..]

Het gaat hier om de opleiding, niet om de coschappen. De situatie die jij schetst is ondenkbaar.
Ik had het woord behandelaar wellicht niet moeten gebruiken. Ik had moeten zeggen: Dus je hebt liever co-assistenten die nog nooit een vrouw onderzocht hebben als de co-assistent van je vriendin/zus/moeder?
pi_151035770
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2015 21:25 schreef Marlan het volgende:

[..]

Sorry, ik was niet duidelijk genoeg. Enkel het onderdeel waarbij een meisjes haar BH moest uitdoen, niet het hele vak. Meestal konden de meiden op elkaar uitoefenen. Desnoods met een scherm. Mijn bronnen? Vroegere geneeskunde-studenten.

Het punt waar het nu omgaat is dat de Erasmus universiteit meisjes verplicht om lichamelijk onderzoek te ondergaan door een mannelijke student, inclusief onderzoek waarbij de BH uitgaat en waarbij de borsten bevoelt worden. Dit gaat nu een stap verder, dan de eerdere bezwaren die vroeger ter sprake kwam nml. sowieso uit de kleren gaan.
En dat wisten de dames toen ze zich inschreven. Dus wat is nu het probleem ?
pi_151035783
Mensen, een arts die moet inderdaad ook borsten, piemels, ballen en anussen kunnen onderzoeken. Dat er met sommige van die zaken geoefend wordt is niet meer dan normaal, aangezien een huisarts ook borstonderzoek moet kunnen uitvoeren.

Ik moest laatst ook naakt de operatietafel op (voor het geval een katheter nodig was), ik mag toch hopen dat degene die mij dan helpt weet wat hij/zij doet.

Het idee dat zoiets 'pesten' is is zo'n onzin. Die hele religieuze bullshit waar mensen zo aan vasthouden gaat gewoon niet met alles samen, onder andere niet met arts zijn. Tenzij je in staat bent je geloof enigzins te scheiden van je beroep.

Er wordt niet gevraagd je geloof af te zweren, het gaat om fysiek onderzoek, iets dat veel artsen in moslimlanden overigens ook gewoon doen bij mannen en vrouwen (ja, niet in saudi arabie). Ik mag hopen dat we in dit land mensen die hun religie belangrijker vinden dan het goed uitvoeren van je werk, dus geen vrijstelling geven, maar vriendelijk vragen om alle gemaakte kosten tbv deze studie terug te betalen en een ander beroep te zoeken.
Whatever...
pi_151035834
Zie ook het document waar het Erasmus MC precies beschrijft wat het oefenen van klinische vaardigheden op elkaar inhoudt:

http://www.erasmusmc.nl/g(...)den_vaardighede1.pdf

Het onderzoek van borsten is hier sowieso van uitgezonderd, het gaat dus NIET om borstonderzoek, maar om het lichamelijk onderzoek zonder onderzoek van de vrouwelijke borst, wat deze studenten weigeren (indien uitgevoerd door een mannelijke collega).
pi_151035840
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2015 21:25 schreef hmmmz het volgende:
religieuzen :')
Zelfbeschikkingsrecht op het eigen lichaam. Vanuit dat perspectief bekijk ik deze situatie. Het is jammer dat het nu moslima's betreft, maar ze hebben IMO wel een punt.
pi_151035882
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2015 21:25 schreef dotKoen het volgende:

[..]

Ik had het woord behandelaar wellicht niet moeten gebruiken. Ik had moeten zeggen: Dus je hebt liever co-assistenten die nog nooit een vrouw onderzocht hebben als de co-assistent van je vriendin/zus/moeder?
Ik denk dat niemand uberhaupt te maken wil hebben met een co-assistent, allemaal willen we de niets anders dan de beste arts. Tegelijkertijd snappen we met z'n allen dat artsen ooit ergens moeten beginnen.
pi_151036002
Ze hebben ook altijd wat te zeiken hè, manmanman. :') :Y :N
pi_151036003
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2015 21:26 schreef Kassamiep het volgende:

[..]

En dat wisten de dames toen ze zich inschreven.
Ja, dus? Dat is toch geen argument? Het is niet alsof ze heel makkelijk ergens anders de opleiding kunnen afronden. Ze zijn het er niet mee eens en stappen naar de rechter. Dat kan en mag gewoon.

quote:
Dus wat is nu het probleem ?
Ja, dus, wat is het probleem?
  woensdag 25 maart 2015 @ 21:32:08 #40
167941 hmmmz
Verlicht Despoot
pi_151036026
Ik vraag me af hoe ze dat voor zich zien als ze ooit zelf behandeld moeten worden in een ambulance of ziekenhuis en er is alleen een mannelijke arts beschikbaar :')
pi_151036138
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2015 21:28 schreef Marlan het volgende:

[..]

Zelfbeschikkingsrecht op het eigen lichaam. Vanuit dat perspectief bekijk ik deze situatie. Het is jammer dat het nu moslima's betreft, maar ze hebben IMO wel een punt.
Bovendien is het een kulargument, dat je het zogenaamd zelf moet snappen hoe het voelt. Een arts moet goed zijn in zijn werk. Een chirurg moet operaties met een absoluut minimum aan fouten kunnen uitvoeren.

Kan het de patiënt wat schelen dat de cardioloog zich niet kan inleven, als de operatie maar goed verloopt.
  woensdag 25 maart 2015 @ 21:34:59 #42
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_151036158
Sowieso, die obsessie met seks van veel religieuzen. :')
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_151036201
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2015 21:32 schreef hmmmz het volgende:
Ik vraag me af hoe ze dat voor zich zien als ze ooit zelf behandeld moeten worden in een ambulance of ziekenhuis en er is alleen een mannelijke arts beschikbaar :')
Dat vraag je je af? Echt?
pi_151036217
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2015 21:31 schreef Ceberut het volgende:

[..]

Ja, dus? Dat is toch geen argument? Het is niet alsof ze heel makkelijk ergens anders de opleiding kunnen afronden.
Er zijn geen opleidingen waar dit geen verplicht onderdeel is ?
Werkelijk niet ? Nergens ?

Tsja. Dan ziet men het blijkbaar universeel als belangrijk, nietwaar ?

quote:
Ze zijn het er niet mee eens en stappen naar de rechter. Dat kan en mag gewoon.
Zoals ik eerder al aangaf had ik dat prima en prijzenswaardig gevonden als ze dat hadden gedaan *nadat* ze het vak hadden afgerond of *voordat* ze zich hadden ingeschreven.
Nu vind ik het alleen maar zielig.
  woensdag 25 maart 2015 @ 21:37:31 #45
167941 hmmmz
Verlicht Despoot
pi_151036270
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2015 21:34 schreef Ceberut het volgende:

[..]

Bovendien is het een kulargument, dat je het zogenaamd zelf moet snappen hoe het voelt. Een arts moet goed zijn in zijn werk. Een chirurg moet operaties met een absoluut minimum aan fouten kunnen uitvoeren.

Kan het de patiënt wat schelen dat de cardioloog zich niet kan inleven, als de operatie maar goed verloopt.
In de menselijke omgang lijkt het me wel degelijk belangrijk dat een arts zich deels kan inleven in de patiënt. Goede manier om erachter te komen voor een arts in opleiding dat een patiënt zich vaak wat ongemakkelijk voelt.
pi_151036277
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2015 21:34 schreef Ceberut het volgende:

[..]

Dat is natuurlijk niet waar. Het heeft mij zeker geholpen om in mijn boxer op een onderzoeksbank te liggen. Je realiseert je veel meer dat patiënten zich op zo'n moment kwetsbaar voelen. Ik denk dat ik een daardoor een betere arts ben geworden. Een chirurg is veel meer dan een robot die operaties perfect moet uitvoeren.
pi_151036286
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2015 21:32 schreef hmmmz het volgende:
Ik vraag mij af hoe ze zich voelen als een lesbische studente aan hen moet voelen.
Ook dat is iets waar je als arts immers begrip voor moet hebben.
pi_151036353
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2015 21:36 schreef Kassamiep het volgende:

[..]

Er zijn geen opleidingen waar dit geen verplicht onderdeel is ?
Werkelijk niet ? Nergens ?

Tsja. Dan ziet men het blijkbaar universeel als belangrijk, nietwaar ?

Blijkbaar? Dat blijkt nergens uit. Ik lees op het net dat dit vooral een goedkope manier is om proefpersonen te regelen.

quote:
Zoals ik eerder al aangaf had ik dat prima en prijzenswaardig gevonden als ze dat hadden gedaan *nadat* ze het vak hadden afgerond of *voordat* ze zich hadden ingeschreven.
Nu vind ik het alleen maar zielig.
Nou nee, ik vind het doorzettingsvermogen wel bewonderenswaardig. Voor jezelf opkomen is niet de weg van de minste weerstand. Blijkbaar willen ze echt arts worden.
  woensdag 25 maart 2015 @ 21:40:04 #49
167941 hmmmz
Verlicht Despoot
pi_151036384
quote:
10s.gif Op woensdag 25 maart 2015 21:35 schreef Ceberut het volgende:

[..]

Dat vraag je je af? Echt?
Ja dat vraag ik me af

quote:
Uit geloofsoverwegingen wilden de studentes alleen door een vrouw worden aangeraakt, omdat ze hun lichaam niet aan een vreemde man wensen te tonen.
pi_151036419
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2015 21:39 schreef Ceberut het volgende:
Blijkbaar? Dat blijkt nergens uit. Ik lees op het net dat dit vooral een goedkope manier is om proefpersonen te regelen.

Wat niet geheel gek is, aangezien een instelling als het Erasmus MC gefinancierd wordt met publiek geld. Ook (naast de andere argumenten) een steekhoudend argument.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')