doen ze hier ook..quote:Op zondag 1 februari 2015 18:31 schreef Nijna het volgende:
Goed, is dit iets kleuter-eigens?
Kleuter klimt op schoot, gaat vervelend zitten doen, je vraagt of ze op wil houden en ze gaat stuk door. Je pakt haar en zet haar op de grond en ze doet alsof je haar kietelt en het lollig is. Dit herhaalt zich en als je uiteindelijk je stem verheft omdat ze blijft doorgaan. Dan is het brullen.
En zo gaat het in veel meer situaties. Ze stopt gewoon niet als je vraagt of ze wil stoppen, ze blijft doorgaan en doorgaan en doorgaan. En of ze je nou zeer doet of wat dan ook... ze gaat gewoon door, luistert helemaal niet naar stop.
Is het een fase? Gaat die ook ooit over?
En op school is het een engel, juf wil wel een klas vol met kinderen zoals zij...
Dat is blijkbaar echt een kleuterding ja..quote:Op zondag 1 februari 2015 18:31 schreef Nijna het volgende:
Goed, is dit iets kleuter-eigens?
Kleuter klimt op schoot, gaat vervelend zitten doen, je vraagt of ze op wil houden en ze gaat stuk door. Je pakt haar en zet haar op de grond en ze doet alsof je haar kietelt en het lollig is. Dit herhaalt zich en als je uiteindelijk je stem verheft omdat ze blijft doorgaan. Dan is het brullen.
En zo gaat het in veel meer situaties. Ze stopt gewoon niet als je vraagt of ze wil stoppen, ze blijft doorgaan en doorgaan en doorgaan. En of ze je nou zeer doet of wat dan ook... ze gaat gewoon door, luistert helemaal niet naar stop.
Is het een fase? Gaat die ook ooit over?
En op school is het een engel, juf wil wel een klas vol met kinderen zoals zij...
Wat vreselijk jammer inderdaad, livelink!quote:Op dinsdag 3 februari 2015 16:28 schreef livelink het volgende:
Helaas viel er vandaag niks mee te kijken, al had ik gewild. Het verheugen op de yoga sloeg al snel om naar angst voor het onbekende en ik heb hem vandaag niet naar school gekregen. Zo jammer dat hij zo ook alle leuke dingen misloopt. Het wordt wat dat betreft niet makkelijker.
Ik vind dit een heel goede methode juist. Zo zie ik dat mezelf ook doen over een tijdje. Het is toch juist belangrijk ze die handvatten te geven.quote:Op donderdag 5 februari 2015 18:21 schreef Sjeen het volgende:
Ik heb het idee dat ik Isa zo langzaam op weg kan helpen met 'leren leren'. Maar toen ik dat dit weekend besprak met twee vriendinnen (ouders van vriendinnetjes van Isa) werd ik aangekeken alsof ik iets heel achterlijks zei...
ze waren zwaar verbaasd dat ik me ermee 'bemoeide', hadden zij nog nooit gedaan/hoeven doen.quote:Op donderdag 5 februari 2015 19:09 schreef Cathmar het volgende:
[..]
Ik vind dit een heel goede methode juist. Zo zie ik dat mezelf ook doen over een tijdje. Het is toch juist belangrijk ze die handvatten te geven.
Waarom die rare reactie denk je?
Willen doen?quote:Op donderdag 5 februari 2015 19:21 schreef Sjeen het volgende:
[..]
ze waren zwaar verbaasd dat ik me ermee 'bemoeide', hadden zij nog nooit gedaan/hoeven doen.
Ik denk dat je ervan uit moet gaan dat je je eigen kind het beste kent Ik vind ook dat kinderen moeten leren leren. Oudste heeft vorig jaar in haar eerste jaar middelbare school echt moeten wennen en ik heb haar best veel geholpen met overhoren en plannen. Dit jaar is het opeens helemaal niet meer nodig (maar dan ook helemaal niet: ze kwam gisteren thuis met 2 zevens en 4 achten, waarbij op deze school een acht het maximum is).quote:Op donderdag 5 februari 2015 18:21 schreef Sjeen het volgende:
Ik doe het dus ook, in die zin dat ik aanwijzingen geef hoe je een tekst die geleerd moet worden, kunt aanpakken bijvoorbeeld. En hoe je voor jezelf topo makkelijk kunt maken. Ik heb het idee dat ik Isa zo langzaam op weg kan helpen met 'leren leren'. Maar toen ik dat dit weekend besprak met twee vriendinnen (ouders van vriendinnetjes van Isa) werd ik aangekeken alsof ik iets heel achterlijks zei...
Ik kan me zo voorstellen dat ik het zo, zeker in het begin, ook aanpak. Ze moeten het allemaal nog leren, toch? En verder zal ik zeker aangeven dat ik op verzoek altijd bereid ben hulp te bieden.quote:Op donderdag 5 februari 2015 18:21 schreef Sjeen het volgende:
Ik doe het dus ook, in die zin dat ik aanwijzingen geef hoe je een tekst die geleerd moet worden, kunt aanpakken bijvoorbeeld. En hoe je voor jezelf topo makkelijk kunt maken. Ik heb het idee dat ik Isa zo langzaam op weg kan helpen met 'leren leren'. Maar toen ik dat dit weekend besprak met twee vriendinnen (ouders van vriendinnetjes van Isa) werd ik aangekeken alsof ik iets heel achterlijks zei...
Ik ben ook principieel tegen huiswerk in de middenbouw. Als ze in groep 6 gaan oefenen met toetsen leren af en toe, vind ik dat meer dan genoeg. Argument is vaak: ja maar op de middelbare school wordt het ineens zo veel. Nou, dat wordt echt niet minder als ze op de basisschool óók al huiswerk krijgen hoor (en ja, ik snap ook wel dat het beodeld is om te 'wennen'). Kinderen moeten al de hele dag stilzitten en leren, laat ze na schooltijd lekker spelen (leren ze ook erg veel van, mits niet de hele tijd achter een scherm, maar dus écht spelen ).quote:Op vrijdag 6 februari 2015 13:48 schreef Deepfreeze het volgende:
Op de nieuwe school zijn ze in principe tegen huiswerk, zeker in de middenbouw. Dus we zijn zeker anderhalf jaar safe
Wat een bijzondere insteek voor een rapportgesprek... Het komt nu op mij over alsof je de juf wil testen ofzo.quote:Over 2 weken rapport bespreking. Kijken of juf hem goed kent..
Maar het verschil is echt te groot.quote:Op vrijdag 6 februari 2015 18:54 schreef Moonah het volgende:
Als ze in groep 6 gaan oefenen met toetsen leren af en toe, vind ik dat meer dan genoeg. Argument is vaak: ja maar op de middelbare school wordt het ineens zo veel. Nou, dat wordt echt niet minder als ze op de basisschool óók al huiswerk krijgen hoor (en ja, ik snap ook wel dat het beodeld is om te 'wennen'). Kinderen moeten al de hele dag stilzitten en leren, laat ze na schooltijd lekker spelen (leren ze ook erg veel van, mits niet de hele tijd achter een scherm, maar dus écht spelen ).
Ja snap ik ook wel hoor. Mss ben ik ook wel een beetje té principieel .quote:Op vrijdag 6 februari 2015 18:59 schreef lily het volgende:
[..]
Maar het verschil is echt te groot.
Je bent 11/12 in groep 8 zonder huiswerk en je bent 6 weken later 11/12 in de eerste klas op de middelbare school en je wordt compleet overladen.
Ja, dat vind ik ook wel.quote:Op vrijdag 6 februari 2015 19:02 schreef Moonah het volgende:
Ik vind het trouwens ook best stom, zo veel huiswerk op de middelbare school...
Ik ben er een tijdje geleden eens ingedoken en toen kon ik geen bewijs vinden dat huiswerk voordat kinderen 14 zijn (dan verandert het een beetje) enig nut heeft, áfgezien van dagelijks lezen en dingen die veel herhaling behoeven zoals de tafels.quote:Op vrijdag 6 februari 2015 19:02 schreef Moonah het volgende:
Ja snap ik ook wel hoor. Mss ben ik ook wel een beetje té principieel .
Ik vind het trouwens ook best stom, zo veel huiswerk op de middelbare school...
Ze heeft hem nu net een maand les. En Chris is op school anders dan thuis. Ik ben nieuwsgierig hoeveel Chris bij deze juf van zichzelf last zien..quote:Op vrijdag 6 februari 2015 18:54 schreef Moonah het volgende:
[..]
Wat een bijzondere insteek voor een rapportgesprek... Het komt nu op mij over alsof je de juf wil testen ofzo.
huuu dit klinkt als mijn opleiding dat lijkt nieuw te zijn, dat men bedacht heeft dat het t beste is als een kind/student zelf uitvogelt wat het beste werkt enzo. Ik vind het vreselijk vermoeiend en bovendien onnodig. élke opdracht, elk portfolio zelf opnieuw het wiel uit te moeten vinden. En dan maar afwachten of je goed gegokt hebt zeg maarquote:Op vrijdag 6 februari 2015 11:15 schreef pinquit het volgende:
Hier een groep-5-er. Zelfde als bij Tico eigenlijk, alleen werk mee naar huis als het echt nog lang niet af is. Is op een Jenaplan, met weektaak.
En Max krijgt nu als extra werk Engels (vind 't suf dat ze dat niet standaard krijgen in lagere groepen al) en dat is wel in t kader van leren leren, daar krijgt hij toetsstof mee naar huis.
Het idee is dat ik hem daar niet bij mag helpen en dat hij alles zelf moet plannen en regelen, maar toen ik aan hem vroeg of hij dat tips had meegekregen van de Engels-juf, was dat niet t geval.
Hoe moet een kind dat nou zelf gaan uitvogelen dan? Wat eventueel handig is om bijvoorbeeld woordjes te leren enzo?
Dus ik heb hem wel wat tips gegeven
We hebben er uiteraard over gepraatquote:Op woensdag 11 februari 2015 11:45 schreef Troeta het volgende:
Gewoon over praten mignonne, misschien heeft ze in het verleden juist boze ouders gehad van een kindje die wel kruimels van een liga ophad en wilde hun graag een aparte tafel.
Elke ouder is weer anders.
Ik was ook niet boos hoorquote:Op woensdag 11 februari 2015 11:55 schreef mignonne het volgende:
[..]
We hebben er uiteraard over gepraat
juf heeft nog niet eerder met dit bijltje gehakt en wist het niet allemaal wat wel en niet kon. Prima, ik denk hier in dit topic gewoon hardop over waarom ik niet blij wordt van apart zetten, daar lijkt me ook niets mis mee
bij ons worden in groep 1 en 2 voortgangwerkjes in een map gestopt die dan een paar keer mee naar huis gaat. vanaf groep 3 krijgen ze een rapport, ook in een map en die map gaat de hele basisschool mee zodat je alles steeds mooi bij elkaar hebt. wij geven daar niks voor, want het hoort gewoon bij school ik merk dat ravi (groep 1) totaal geen besef heeft van het concept "rapport" en selene (groep 3) slechts een beetje.quote:Op donderdag 12 februari 2015 08:10 schreef zouzomaarkunnen het volgende:
vraagje aan de ouders van groep 1/2/3 kleuters: geven jullie je kleuter iets als ze hun rapport krijgen?
Klinkt hetzelfde als hier inderdaad Onze dochter (groep 2) krijgt morgen haar rapport. Van de opa's en oma's krijgt ze geld (in groep 1 ook al) maar ik wil er niet te veel aandacht aan geven.quote:Op donderdag 12 februari 2015 08:18 schreef simmu het volgende:
[..]
bij ons worden in groep 1 en 2 voortgangwerkjes in een map gestopt die dan een paar keer mee naar huis gaat. vanaf groep 3 krijgen ze een rapport, ook in een map en die map gaat de hele basisschoool mee zodat je alles steeds mooi bij elkaar hebt. wij geven daar niks voor, want het hoort gewoon bij school ik merk dat ravi (groep 1) totaal geen besef heeft van het concept "rapport" en selene (groep 3) slechts een beetje.
Nee. Het is bij ons een beetje vanzelf zo gegroeid (rapporten zijn in het Engels en daardoor moeilijker te begrijpen door familie) maar ik maak er ook geen gedoe over bij de oma's e.d. Een goed rapport is gewoon fijn, dan weet je (ook als leerling zijnde) dat alles werkt. Een slecht rapport betekent dat we even kijken waarom je kennelijk niet goed leert (en soms is het dan ook gewoon ok, zeker als een cijfer is gebaseerd op 1 toets, en niet overeenkomt met wat ze in de klas laten zien). Zelfs nu er bij oudste, tweede klas middelbare school, een meer direct verband tussen inspanning en resultaat kijken we ook vooral naar 'wat werkt er en wat werkt er niet'.quote:Op donderdag 12 februari 2015 08:10 schreef zouzomaarkunnen het volgende:
vraagje aan de ouders van groep 1/2/3 kleuters: geven jullie je kleuter iets als ze hun rapport krijgen?
ik denk dat het hier ook maar een high five gaat worden. ze heeft echt geen besef wat betreft het rapport. ik lees hem haar wel voor, zodat ze weet wat juf heeft geschreven en geef haar complimentjes. Vind het gewoon lastig omdat opa en oma idd war geven voor haar spaarpot, en ze dan niks van papa en mama krijgt. Alsof wij het dan niet belangrijk genoeg vinden.quote:Op donderdag 12 februari 2015 08:27 schreef mignonne het volgende:
Ik geef niets voor het rapport, iig nu nog niet. Van ene opa en oma krijgt ze wat voor in de spaarpot, van de andere opa's en oma's krijgt ze een high five
Ik vertel haar heel vaak hoe trots ik op haar ben en hoe fijn ik het vind dat ze het zo leuk vindt op school; wat mij betreft is dat ook het belangrijkste van dat hele rapport, zeker nu nog. Het staat me nog steeds ontzettend tegen, rapporten (en cito's) bij de kleine kleuterklassen, wat mij betreft wordt dat weer gescheiden.
Ik vind het feit dat ie überhaupt afgenomen wordt al ehm tsja. Maar goed.quote:Op donderdag 12 februari 2015 08:34 schreef zouzomaarkunnen het volgende:
[..]
ik denk dat het hier ook maar een high five gaat worden. ze heeft echt geen besef wat betreft het rapport. ik lees hem haar wel voor, zodat ze weet wat juf heeft geschreven en geef haar complimentjes. Vind het gewoon lastig omdat opa en oma idd war geven voor haar spaarpot, en ze dan niks van papa en mama krijgt. Alsof wij het dan niet belangrijk genoeg vinden.
ik denk er vandaag nog wel even over na..
De Cito benoemen ze hier gelukkig niet, dat heet gewoon 'even een werkboekje maken'. op die manier heb ik er zelf niet zoveel moeite mee.
lastig hè, moeders die ook juf zijn mijn moeder is ook juf, maar gelukkig niet mega gefocust op de bolletjes en resultaten van de kleinkinderen. ik vond het lastiger toen ik zelf op school zat!quote:Op donderdag 12 februari 2015 08:41 schreef mignonne het volgende:
[..]
Ik vind het feit dat ie überhaupt afgenomen wordt al ehm tsja. Maar goed.
Mn schoonmoeder werkt in het basisonderwijs en zit er enorm bovenop, dat rapport. Ze werken hier met een bolletjes-systeem? 1 bolletje betekent dat het onderdeel nog niet voldoende ontwikkeld is, 2 bolletjes betekent dat het onderdeel nog in ontwikkeling is en 3 bolletjes betekent dat het kind deze vaardigheid volledig beheerst. Kortom, eigenlijk zegt het niet zo heel veel spannends, er zijn maar weinig kinderen die (zeker halverwege het jaar) alles perfect tot in de puntjes beheersen, en "nog in ontwikkeling" kan dus alles betekenen van ze kan nét aan van 1-10 tellen of ze is er zo goed als klaar mee. Maar goed, mn schoonmoeder gaat dus enorm op die bolletjes in (vind je rekenen niet zo leuk? hoe komt het dat de juf zegt dat daar nog aan gewerkt moet worden?) en ze hamert ook enorm op die cito Ze is een typische schooljuf, maar laat dat even achterwege bij je eigen kleuter-kleinkind svp. En dan vervolgens wel geld geven "voor het mooie rapport".
Wat hier steeds terugkomt op het rapport is dat ze zo vrolijk en creatief is en dat ze lekker in haar vel zit en goed mee draait. Dat vind ik veel belangrijker (creatief in deze voor mij als bevestiging van dat ze zich veilig genoeg voelt om zich creatief te uiten). En dat benoemen we dus veel naar haar, dat het zo fijn is dat ze een fijne klas heeft waar ze lekker kan leren en spelen. En dan bekijken we samen nog even de kleurplaten en kunstwerkjes die erin zitten en dan is t klaar
Pubers Dat lijkt me weer een kunst op zich om die te stimuleren en te belonen op de juiste manier. Maar dat positief belonen werkt inderdaad ook bij een 5 jarige wel. Dat kan ik natuurlijk ook gebruiken. Ze wil bv graag gaatjes in haar oren, ik twijfel nog.quote:Op donderdag 12 februari 2015 08:31 schreef Gaoxing het volgende:
[..]
Nee. Het is bij ons een beetje vanzelf zo gegroeid (rapporten zijn in het Engels en daardoor moeilijker te begrijpen door familie) maar ik maak er ook geen gedoe over bij de oma's e.d. Een goed rapport is gewoon fijn, dan weet je (ook als leerling zijnde) dat alles werkt. Een slecht rapport betekent dat we even kijken waarom je kennelijk niet goed leert (en soms is het dan ook gewoon ok, zeker als een cijfer is gebaseerd op 1 toets, en niet overeenkomt met wat ze in de klas laten zien). Zelfs nu er bij oudste, tweede klas middelbare school, een meer direct verband tussen inspanning en resultaat kijken we ook vooral naar 'wat werkt er en wat werkt er niet'.
Die krijgt trouwens ook geen beloning voor haar rapport. Althans, niet rechtstreeks. We hadden daar een leuk gesprek over, vorige week. In haar Nederlandse les zat een unit over straffen en belonen, en ze moest 'opblijven' in een categorie zetten. "Dat gebruik jij eigenlijk nooit als beloning" zei ze, en dat klopt: slaap is gewoon een behoefte en je hebt niet opeens minder slaap nodig als je iets goed hebt gedaan. Maar de week ervoor had ze haar eerste 'late' feestje (Dubai style: in een tienernachtclub, en dan met de streched Hummer naar het huis van de jarige), en ik gaf dus aan dat ik daar wel makkelijker toestemming voor had gegeven omdat ze zo verschrikkelijk lief is, en het waanzinnig goed doet op school. Daar moest ze even over nadenken. Pubers
Ik zou dat dus nooit willen koppelen eigenlijk. Goed doen op school heeft namelijk niet alleen met de eigen inzet te maken.quote:Op donderdag 12 februari 2015 08:58 schreef zouzomaarkunnen het volgende:
[..]
Pubers Dat lijkt me weer een kunst op zich om die te stimuleren en te belonen op de juiste manier. Maar dat positief belonen werkt inderdaad ook bij een 5 jarige wel. Dat kan ik natuurlijk ook gebruiken. Ze wil bv graag gaatjes in haar oren, ik twijfel nog.
maar mocht ze het echt graag blijven willen dan kan ik het 'goed doen op school' wel gebruiken als beloning voor het krijgen van gaatjes.
Maar denk je dat ze het zonder die beloning in het vooruitzicht minder goed zou doen? Ik ben dus niet zo van de beloningen: leren doe je om het leren. Omdat je dingen graag wilt weten, omdat je graag je werk goed doet. Rapporten zijn niet als een medaille op de leer-Olympics, het is een overzicht van hoe het gaat. Soms heb je daar invloed op, en soms -zeker als ukkepuk- gewoon helemaal niet. Ik heb m'n hele leven opmerkingen gehad bij concentratievermogen en snelheid. Dacht je dat het daar beter van is geworden?quote:Op donderdag 12 februari 2015 08:58 schreef zouzomaarkunnen het volgende:
[..]
Pubers Dat lijkt me weer een kunst op zich om die te stimuleren en te belonen op de juiste manier. Maar dat positief belonen werkt inderdaad ook bij een 5 jarige wel. Dat kan ik natuurlijk ook gebruiken. Ze wil bv graag gaatjes in haar oren, ik twijfel nog.
maar mocht ze het echt graag blijven willen dan kan ik het 'goed doen op school' wel gebruiken als beloning voor het krijgen van gaatjes.
nee, ze doet het hoe dan ook goed, ze lijkt het zelf niet eens te beseffen hoe goed ze alles doet en hoe slim ze is.quote:Op donderdag 12 februari 2015 09:13 schreef Gaoxing het volgende:
[..]
Maar denk je dat ze het zonder die beloning in het vooruitzicht minder goed zou doen? Ik ben dus niet zo van de beloningen: leren doe je om het leren. Omdat je dingen graag wilt weten, omdat je graag je werk goed doet. Rapporten zijn niet als een medaille op de leer-Olympics, het is een overzicht van hoe het gaat. Soms heb je daar invloed op, en soms -zeker als ukkepuk- gewoon helemaal niet. Ik heb m'n hele leven opmerkingen gehad bij concentratievermogen en snelheid. Dacht je dat het daar beter van is geworden?
Hele fijne manier lijkt me dat!quote:Op donderdag 12 februari 2015 09:37 schreef trui het volgende:
Bij ons gaat het rapport wel over meer dan alleen de cognitieve kant, het is een heel uitgebreid verslag waarin allerlei aspecten van het functioneren op school aan bod komen, ook de sociaal/emotionele kant. Heel mooi gedaan. Het kind zelf maakt ook een verslag over z'n eigen functioneren, en voor de ouders is ook een blz open gelaten zodat ze wat kunnen opschrijven over hoe en op welke punten zij hun kind vooruit hebben zien gaan. Lijk me heel leuk voor later.
Dat klinkt leuk, vooral ruimte voor de eigen inbreng van leerlingen is iets wat ik wel graag meer gestimuleerd zou zien. Wat hiervoor al gezegd wordt, hoe je je voelt op school en bij een leerkracht zegt ook veel over prestaties vaak.quote:Op donderdag 12 februari 2015 09:37 schreef trui het volgende:
Bij ons gaat het rapport wel over meer dan alleen de cognitieve kant, het is een heel uitgebreid verslag waarin allerlei aspecten van het functioneren op school aan bod komen, ook de sociaal/emotionele kant. Heel mooi gedaan. Het kind zelf maakt ook een verslag over z'n eigen functioneren, en voor de ouders is ook een blz open gelaten zodat ze wat kunnen opschrijven over hoe en op welke punten zij hun kind vooruit hebben zien gaan. Lijk me heel leuk voor later.
hahahahaquote:Op donderdag 12 februari 2015 09:55 schreef mignonne het volgende:
[..]
Dat klinkt leuk, vooral ruimte voor de eigen inbreng van leerlingen is iets wat ik wel graag meer gestimuleerd zou zien. Wat hiervoor al gezegd wordt, hoe je je voelt op school en bij een leerkracht zegt ook veel over prestaties vaak.
Hier komt idd ook de sociaal-emotionele kant aan bod vooral in het geschreven stuk, maar bij de bolletjes ook wel. Zelfverzekerheid bijv, zelfbeheersing ook wel enz.
Ohja en godsdienstige vorming ze scoorde 2 bolletjes "dit onderdeel is nog in ontwikkeling"
gisteren wilde ze langer opblijven. "ja maar dat mag van God hoor!" Ehm... papa en mama maken de beslissingen niet God. "Ja nou maar de juffrouw zegt dat ik een kind van God ben. En God is ook een vader hoor." Je kon me wegdragen
Ghehe echt he achja, trekt vanzelf wel weer bij volgens mijn moeder hadden wij ook zulke fratsen vroeger, en hier is t ook goedgekomen.quote:Op donderdag 12 februari 2015 09:56 schreef miss_sly het volgende:
[..]
hahahaha
Die heb je er maar mooi bij in je opvoeding Kun je ook in je eigen voordeel gebruiken, wellicht
Daar had mijn oudste mee thuis kunnen komen Wellicht dat ze dat ook eens zal doenquote:Op donderdag 12 februari 2015 09:55 schreef mignonne het volgende:
[..]
Dat klinkt leuk, vooral ruimte voor de eigen inbreng van leerlingen is iets wat ik wel graag meer gestimuleerd zou zien. Wat hiervoor al gezegd wordt, hoe je je voelt op school en bij een leerkracht zegt ook veel over prestaties vaak.
Hier komt idd ook de sociaal-emotionele kant aan bod vooral in het geschreven stuk, maar bij de bolletjes ook wel. Zelfverzekerheid bijv, zelfbeheersing ook wel enz.
Ohja en godsdienstige vorming ze scoorde 2 bolletjes "dit onderdeel is nog in ontwikkeling"
gisteren wilde ze langer opblijven. "ja maar dat mag van God hoor!" Ehm... papa en mama maken de beslissingen niet God. "Ja nou maar de juffrouw zegt dat ik een kind van God ben. En God is ook een vader hoor." Je kon me wegdragen
O, mijn B is erg bijbel vast, want tot zijn 16e of 18e verplicht mee naar de kerk en bovendien erg geïnteresseerd in religies. Niet gelovig, overigens.quote:Op donderdag 12 februari 2015 09:59 schreef mignonne het volgende:
[..]
Ghehe echt he achja, trekt vanzelf wel weer bij volgens mijn moeder hadden wij ook zulke fratsen vroeger, en hier is t ook goedgekomen.
Als ze iets ouder zijn wil ik wel nog op zoek naar een mooie kinderbijbel. Gewoon eentje om te hebben echt zeg maar, met mooie prenten erin. Dus niet zozeer omdat het een bijbel is maar gewoon als boek/prentenboek. Een beetje vage omschrijving bij wijze van 'klassieke verhalen'- boek I guess. en wellicht steekt B. er nog wat van op, 9 van de 10 verhalen/personages kent hij niet
Voor die boeken hou ik me ook aanbevolen, maar die zijn hier toch wat minder dik gezaaidquote:Op donderdag 12 februari 2015 10:17 schreef miss_sly het volgende:
[..]
O, mijn B is erg bijbel vast, want tot zijn 16e of 18e verplicht mee naar de kerk en bovendien erg geïnteresseerd in religies. Niet gelovig, overigens.
Kinderbijbel zie ik best als leuk, maar eigenlijk dan ook een kinderkoran en een kindertorah en een kinderboek over boeddhisme en hindoeïsme Dus eigenlijk gewoon veel algemene ontwikkeling over al die religies.
Wij hadden overigens gisteren een lang gesprek over oorlog
Oh, dat zijn de mooie gesprekken. Fijn hè, als je zo met je kind echt kunt praten?!quote:Op donderdag 12 februari 2015 10:17 schreef miss_sly het volgende:
Wij hadden overigens gisteren een lang gesprek over oorlog
Ja, ik vond het prachtig, maar ook moeilijk. Ze is pas 5,5! Leg dan maar eens uit hoe oorlog in elkaar zit en dat kindjes daar ook onder lijden. Ze vroeg er expliciet naar, anders hadden we dat even in het midden gelaten. Maar ze denkt zo na, ik vind het wel prachtig om mee te maken en ik verheug me op de mooie gesprekken die we in de toekomst nog zullen voerenquote:Op donderdag 12 februari 2015 10:21 schreef Moonah het volgende:
[..]
Oh, dat zijn de mooie gesprekken. Fijn hè, als je zo met je kind echt kunt praten?!
Wij hebben dat ook regelmatig. Laatst begon het met de overstap van Koen en Sander naar 538. Waarom ze dat gaan doen. Nou, omdat ze dan meer geld verdienen. En zo raakten we aan de praat over de waarde die je hecht aan geld en je hart volgen. Super!
Juist daarom is het goed, vind ik, om in te gaan op de vragen, hoe zwaar het onderwerp ook is. Wij hebben ook zo'n denker. En doordat we praten kan ik zijn gedachten blijven volgen en indien nodig verhelderen, corrigeren en/of relativeren. En soms moet ik idd ook tegen hem zeggen dat de wereld nu eenmaal niet roze is. Maar ik vind dat beter dan erover liegen en om de brij heen draaien. Kinderen voelen tóch dat er iets niet klopt dan, en gaan zelf invulling geven aan hun vragen. Maar goed, jou inschattende zul jij hier vast hetzelfde over denken.quote:
Goed gezienquote:Op donderdag 12 februari 2015 10:40 schreef Moonah het volgende:
[..]
Juist daarom is het goed, vind ik, om in te gaan op de vragen, hoe zwaar het onderwerp ook is. Wij hebben ook zo'n denker. En doordat we praten kan ik zijn gedachten blijven volgen en indien nodig verhelderen, corrigeren en/of relativeren. En soms moet ik idd ook tegen hem zeggen dat de wereld nu eenmaal niet roze is. Maar ik vind dat beter dan erover liegen en om de brij heen draaien. Kinderen voelen tóch dat er iets niet klopt dan, en gaan zelf invulling geven aan hun vragen. Maar goed, jou inschattende zul jij hier vast hetzelfde over denken.
Pst, dat was A van mignonne!quote:Op donderdag 12 februari 2015 10:43 schreef Nijna het volgende:
Ze krijgen hier complimenten voor het rapport. We zeggen altijd: als jij je best hebt gedaan dan kan je tevreden zijn en dan zijn wij dat ook. We besteden wel aandacht aan het rapport en soms krijgen ze van opa en oma een kleine bijdrage voor de spaarpot.
Die S dat ze van God wel op mag blijven, die weet handig gebruik te maken van wat ze leert . Slimpie *gniffel*.
lastig hè? Ik zat laatst deze korte filmquote:Op donderdag 12 februari 2015 10:50 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Goed gezien
Inderdaad, wij zijn heel erg eerlijk, hoe vervelend dat ook is. Maar wat je zegt, de wereld is niet roze, en die kan ik ook niet roze maken voor haar, hoe graag ik ook zou willen.
Het is tevens een uitdaging om dingen duidelijk te maken in kindertaal. Wat is oorlog? Waarom is er oorlog? Wat is een wereldoorlog en hoe kan de hele wereld nou in oorlog zijn? Waarom zijn kindjes niet veilig, die hebben toch niets gedaan?
O gosh ja, dat kan toch niet zomaar, kindjes die doodgaan en zeker geen baby's in de buik.quote:Op donderdag 12 februari 2015 10:54 schreef mignonne het volgende:
[..]
lastig hè? Ik zat laatst deze korte film
te kijken over stillbirth, kinderen die in de baarmoeder overlijden dus. En liet daar wel een traan bij. Mijn oudste zag dat en vroeg wat er is. Keek vervolgens naar het scherm en zag het baby'tje. Waarom is ze stil? ach kijk ze slaapt. Waarom zijn die ouders verdrietig?
Ik heb haar, in eenvoudige taal, uitgelegd hoe en wat en daarna hebben we samen heerlijk hormonaal om het laatste stukje film zitten grienen ze wilde daarna weten hoe het toch kan dat kinderen ook dood gaan en dat baby's soms zelfs ín de buik al dood gaan. Dat kan toch helemaal niet? Dan zijn ze toch nog bij hun moeder? Interessante maar moeilijke gesprekken idd.
Ik geef ze zelf eigenlijk niks. Maar van mijn ouders hebben ze deze keer ieder 5 euro gekregen. Aan de ene kant riep dat ook bij mij op er over na te denken. "Jee, wat veel" en "wil ik dat zelf eigenlijk ook doen, iets geven voor het rapport?" maar ik merkte al heel gauw dat ze helemaal niet daardoor ook iets van mij verwachten (geld ofzo) en dat ik er dus eigenlijk niet eens over hoef na te denken. Ik geef dus gewoon niks. Van mij hoeft het niet, maar ik vind het een lief gebaar van mijn ouders en mijn kindjes waren verrukt. Ik geloof niet dat ze daardoor het gevoel hebben te moeten presteren. (En mijn ouders verwennen ook helemaal niet overdadig dus deze uitspatting kan ik daardoor wel handelen :-p)quote:Op donderdag 12 februari 2015 08:10 schreef zouzomaarkunnen het volgende:
vraagje aan de ouders van groep 1/2/3 kleuters: geven jullie je kleuter iets als ze hun rapport krijgen?
Nee, dan is het kindje dat de juf daaruit pikt het zonnetje..quote:Op vrijdag 13 februari 2015 08:52 schreef Buurpoes het volgende:
En als er nou vijf kindjes erg goed hun best doen? Komen die dan verspreid over een halve week in de hal te hangen? Dat n kind drie dagen moet wachten op beloning?
Ik voorspel dat t stickersysteem gauw terug is. De juf zal t wel merken dat ze nu een hoop kindjes moet teleurstellen. Weer een verandering, arme J.quote:Op vrijdag 13 februari 2015 09:05 schreef Ticootje het volgende:
[..]
Nee, dan is het kindje dat de juf daaruit pikt het zonnetje..
Daarom klopt het systeem niet. Er kunnen wel 10 kindjes zijn die op een ochtend heel goed aan het werk zijn.
Precies dit dus.quote:Op vrijdag 13 februari 2015 09:34 schreef miss_sly het volgende:
Ik vind het een stom systeem. Ik hou sowieso niet van erg belonen (en straffen), maar op deze manier kun je inderdaad maar één kind tegelijk in the picture zetten. Dat moet je dus heel zorgvuldig afwegen allemaal, want het kan ook heel erg op straffen neerkomen voor een kind als het er niet zo vaak als een ander, of als het zelf denkt dat het verdiend heeft, hangt.
dat dus idd. Getver zeg. Kan me voorstellen dat je er niet blij mee bent.quote:Op vrijdag 13 februari 2015 14:50 schreef Franny_G het volgende:
Het is in mijn ogen pedagogisch ook niet verantwoord omdat het competitie tussen klasgenootjes op een onaangename manier bevordert. En de criteria zijn daarbij nogal onhelder en sowieso subjectief, dus kunnen kinderen er juist heel onzeker van worden.
Er zijn anders best wel wat methodes op basisscholen die op een dergelijke manier werken. Ook met armbandjes en complimenten en weet ik het allemaal.quote:Op vrijdag 13 februari 2015 14:50 schreef Franny_G het volgende:
Het is in mijn ogen pedagogisch ook niet verantwoord omdat het competitie tussen klasgenootjes op een onaangename manier bevordert. En de criteria zijn daarbij nogal onhelder en sowieso subjectief, dus kunnen kinderen er juist heel onzeker van worden.
Dat vind ik een heel goede methode. Omdat er geen sprake is van een competitie en iedereen gewoon aan de beurt komt. Daarnaast is dit een goede manier om naar de persoonlijkheid van het kind te kijken, en het totaalplaatje en niet alleen naar prestaties of 'je best doen'. Een kind kan dan bijvoorbeeld een compliment krijgen omdat het altijd zo vrolijk is, of omdat het andere kinderen goed helpt. Dat is inderdaad voor de eigenwaarde van een kind belangrijk en voor een groep is het ook goed, omdat de kinderen zo leren dat ieder lid van de groep een eigen aanvulling heeft en van waarde is voor het geheel.quote:Op vrijdag 13 februari 2015 15:11 schreef As1981 het volgende:
Bij ons werken ze ook met zonnetjes. Maar dan is 1 kindje het zonnetje van de week en moeten/kunnen de andere iets positiefs zeggen over dat kindje. Tbv de eigenwaarde. Niet als beloning ofzo.
quote:Op vrijdag 13 februari 2015 15:05 schreef Troel het volgende:
Bij Ruben werkt het ook heel erg super, die beloningen...
"Ik heb al een sticker gekregen vandaag, dus ik hoef niet meer te luisteren"
Hier ben ik het zo onwijs mee eens... Maar dat hoefde ik de gezinshulp niet te vertellen. Als Jennifer haar schoenen zelf aan zou doen moest dat met heel veel complimenten...quote:Op vrijdag 13 februari 2015 15:18 schreef miss_sly het volgende:
Bij S in de klas zijn er gewoon iedere dag twee hulpjes. Er hangt een lijst en die wordt gevolgd.
En ja, ze krijgen ook een sticker, vaak de hele klas omdat ze zo goed opgeruimd hebben of stil zijn geweest of geluisterd hebben. Van mij hoeft het niet, opruimen, stilzitten en luisteren moeten zo ook zonder beloning doen.
Ja, dat is sowieso vaak een foutje, ook binnen ons onderwijssysteem, dat geprobeerd wordt leerlingen te motiveren door te verwijzen naar iets buiten zichzelf, of naar een korte termijn bevrediging in plaats van een beroep te doen op intrinsieke motivatie. Het is natuurlijk gek om een kind te gaan leren dat het doel van zulke dingen is: een diploma of sticker behalen. Dat is natuurlijk niet het echte doel. Het echte doel is in dit geval: leren zwemmen zodat je niet verzuipt.quote:Op vrijdag 13 februari 2015 15:24 schreef miss_sly het volgende:
Een vriendinnetje van S krijgt een sticker als ze goed haar best heeft gedaan op de zwemles. En bij zoveel stickers een cadeau.
Dus we liepen naar zwemles, zegt ze ineens "ik ga alleen maar mijn best doen als ik een sticker krijg, mama!"
Dus ik heb gezegd dat ze geen stickers krijgt, dat ze dan maar niet haar best moet doen. Dat ze wel haar diploma's moet halen. Dat ze als ze haar best doet goed leert zwemmen. Door te oefenen dat dingen die eerst moeilijk zijn wel lukken. En dat ze dan heel trots is op zichzelf en dat ze dan een fijn gevoel krijgt omdat het gelukt is. Dat ze het daarvoor moet doen, dat dat haar sticker is.
Het vriendinnetje zei op een bepaald moment tegen haar moeder, toen ze helemaal geen zin had om naar zwemles te gaan: "ik wil helemaal geen sticker, ik vind ze stom. Ik wil gewoon niet zwemmen."
Ik ben tegen
Precies!quote:Op vrijdag 13 februari 2015 15:30 schreef Franny_G het volgende:
[..]
Ja, dat is sowieso vaak een foutje, ook binnen ons onderwijssysteem, dat geprobeerd wordt leerlingen te motiveren door te verwijzen naar iets buiten zichzelf, of naar een korte termijn bevrediging in plaats van een beroep te doen op intrinsieke motivatie. Het is natuurlijk gek om een kind te gaan leren dat het doel van zulke dingen is: een diploma of sticker behalen. Dat is natuurlijk niet het echte doel. Het echte doel is in dit geval: leren zwemmen zodat je niet verzuipt.
Hier mogen ze niet in het grote bad zonder zwemdiploma, zelfs niet als ze bandjes om hebben.quote:Op vrijdag 13 februari 2015 15:57 schreef Vlindur het volgende:
Die van mij wil niet op zwemles, die wil tot ie 18 is gewoon met bandjes om zwemmen
Met de bandjes springt hij zo in het diepe en kan hij rustig 'alleen' zwemmen, dus dat is fijn.
In groep 3 krijgen ze zwemles. Dus het komt dan wel.
Hij is 1.11. Het is al gauw diepquote:Op vrijdag 13 februari 2015 16:03 schreef Troel het volgende:
[..]
Hier mogen ze niet in het grote bad zonder zwemdiploma, zelfs niet als ze bandjes om hebben.
He dat klinkt als mijn zoonquote:Op vrijdag 13 februari 2015 15:57 schreef Vlindur het volgende:
Die van mij wil niet op zwemles, die wil tot ie 18 is gewoon met bandjes om zwemmen
Met de bandjes springt hij zo in het diepe en kan hij rustig 'alleen' zwemmen, dus dat is fijn.
hier heten die gewoon de helpers. Elke dag zijn er twee en dat rouleert idd gewoon, iedereen komt meerdere keren aan de beurt en het hangt niet ergens van af, t is niet zo dat als ze minder goed presteren dat ze dan niet de helper mogen zijn ofzo.quote:Op vrijdag 13 februari 2015 15:13 schreef Books1 het volgende:
Hier ook het zonnetjessysteem bij de kleuters en dan mogen ze naast de juf zitten, pakjes melk uitdelen enz. Iedere dag twee andere zonnetjes. Maar geen plaatjes of iets in de klas omdat ze hun werkjes goed deden.
Zitten onze kinderen op dezelfde school ofzo :pquote:Op vrijdag 13 februari 2015 15:20 schreef As1981 het volgende:
Hier ook hulpje van de week inderdaad. Bij ons geen stickers. Wel dikke duimen. Dat was vooral in het begin een hit. Was ik thuis aan het opruimen, kreeg ik een dikke duim
quote:Op vrijdag 13 februari 2015 15:26 schreef Franny_G het volgende:
Het schijnt dat als kinderen iets doen dat voor hun gevoel gewoon in lijn ligt van wat ze kunnen (dus bijvoorbeeld schoenen zelf aan doen) en je geeft ze dan veel complimenten ze het dan ineens gaan zien als toch iets bijzonders zonder te begrijpen wat er nu precies bijzonder is, en dan ontstaat er ook kortsluiting in de hersentjes en wordt de waarde van een compliment voor hen onbegrijpelijk/onvoorspelbaar.
Het idee is denk ik dat je een compliment of een sticker geeft als een kind iets heeft gedaan dat voor het kind zelf ook aanvoelt als een bijzondere prestatie.
Dit wat jij zegt.quote:Op vrijdag 13 februari 2015 15:30 schreef Franny_G het volgende:
[..]
Ja, dat is sowieso vaak een foutje, ook binnen ons onderwijssysteem, dat geprobeerd wordt leerlingen te motiveren door te verwijzen naar iets buiten zichzelf, of naar een korte termijn bevrediging in plaats van een beroep te doen op intrinsieke motivatie. Het is natuurlijk gek om een kind te gaan leren dat het doel van zulke dingen is: een diploma of sticker behalen. Dat is natuurlijk niet het echte doel. Het echte doel is in dit geval: leren zwemmen zodat je niet verzuipt.
Dat is toch hartstikke mooi. . Ik denk meer vanuit mijn werk, als docent. Maar ik kan me goed indenken dat dit prima werkt zo bij jullie thuis.quote:Op vrijdag 13 februari 2015 17:08 schreef Nijna het volgende:
Hier hebben ze ook hulpjes bij de kleuters en klassendienst in de hogere groepen.
Dat wat Tico verteld over school vind ik een vreemd systeem...
Wij gebruiken thuis wel stickers of ze kunnen een paar minuten extra tijd op de tablet/computer verdienen, om te belonen. Vooral de oudste helpt het soms gewoon om het gedrag dat we graag willen zien te laten inslijten zeg maar. En het grappige is, als het ingesleten is, dan worden de stickers ook minder belangrijk en vergeten ze ze steeds vaker.
Een vol velletje (en dat worden meer stickers als een velletje vol is) dan krijgen ze een kleinigheidje
Het werkt hier, ieder zijn keuze.
maar je wordt toch niet aangesproken? Zo las ik het niet iig.quote:Op vrijdag 13 februari 2015 19:57 schreef Nijna het volgende:
Ik vind op school iets anders dan thuis...
En ik krijg af en toe jeuk van al die artikelen over hoe je een goede ouder zou zijn (maar dat is mijn eigen onzekerheid ook). Ik vind het helemaal prima dat iedereen doet wat hem of haar het beste past, laten we dat lekker respecteren beide kanten op.
Ik had vroeger een studiegenoot die me elke treinreis probeerde te bekeren, maar of ik wel respect voor haar wilde hebben. Prima, maar dan graag ook voor het feit dat ik geen geloof aanhang.
Nou ja, just my 2 cents...
quote:Op vrijdag 13 februari 2015 21:21 schreef mignonne het volgende:
[..]
maar je wordt toch niet aangesproken? Zo las ik het niet iig.
Mn grote meis heeft vandaag een tekening bij dr grote liefde in de brievenbus gedaan met hartjes en een lachende regenboog en een zelfgeschreven tekst. Nu maar hopen dst zijn ouders het kunnen vertalen ze had gehoord dat je met lipstick-kus een brief gratis kon posten dus dat wilde ze doen. Uiteindelijk waren we te laat bij de brievenbus dus hebben we hem zelf door de bus gedaan, giebelend en al
ahw wat zoetquote:Op vrijdag 13 februari 2015 21:23 schreef Vicky het volgende:
[..]
Amber kreeg vanmorgen een kaartje en een doosje net chocolaatjes en een beeldje van een jongen uit de klas.
Vanavond hebben we postbode gespeeld. Doosje chocolaatjes en een kaart bij haar verkering inde brievenbus.
Oh wauw! Dan is Amber qua Valentijn al verder dan ik ooit ben gekomenquote:Op vrijdag 13 februari 2015 21:23 schreef Vicky het volgende:
[..]
Amber kreeg vanmorgen een kaartje en een doosje net chocolaatjes en een beeldje van een jongen uit de klas.
Vanavond hebben we postbode gespeeld. Doosje chocolaatjes en een kaart bij haar verkering inde brievenbus.
de ene dag 1 of 2 boterhammen met jam/pindakaas/chocopasta, de andere dag Brinta of chocopops/honingpopsquote:Op vrijdag 13 februari 2015 21:38 schreef livelink het volgende:
Nav het leuke ontbijtfilmpje, waarbij Amerikaanse kinderen allerlei ontbijtjes uit de hele wereld voorgeschoteld kregen ben ik trouwens wel benieuwd wat jullie kinderen als ontbijt krijgen eigenlijk.
mn oudste ontbijt altijd met brood en beleg, net waar ze zin in heeft eigenlijk en wat er in huis is. Ik heb niet zo'n vast assortiment en zij heeft van die periodes. Dan wil ze een hele poos alleen worst op brood, dan weer alleen maar honing, nu weer enkel kaas. Och.quote:Op vrijdag 13 februari 2015 21:38 schreef livelink het volgende:
Nav het leuke ontbijtfilmpje, waarbij Amerikaanse kinderen allerlei ontbijtjes uit de hele wereld voorgeschoteld kregen ben ik trouwens wel benieuwd wat jullie kinderen als ontbijt krijgen eigenlijk.
ik verheug me ook al op morgen Er liggen nog perssinaasappels en citroenen, dus verse jus. En voor ons gerookte zalm op de bagel, dat vindt Isa jammergenoeg niet lekker. Het gepocheerde ei erbij dan weer wel.quote:Op vrijdag 13 februari 2015 21:49 schreef livelink het volgende:
Dat weekendontbijt klinkt wel heel erg goed, Sjeen. Ik krijg er spontaan honger van.
daar kan ik wel inkomen ja. De afwisseling.quote:Op vrijdag 13 februari 2015 21:58 schreef groofskendezoveelste het volgende:
Ik weet dat dat achterhaald is, gezond en zoet. Maar ik vind het toch heel prettig, omdat die van mij anders echt overstappen op altijd alleen maar zoet (en dan bedoel ik niet appelstroop en pindakaas, maar chocopasta en hagelslag enzo) en ik vind het fijn als ze gevarieerd blijven eten. Gewoon het hele idee alles met mate en alles een beetje afwisselen. Zoiets.
Ze krijgen naar school altijd een boterham met zoet en een boterham met hartig. Verder alleen fruit/komkommer/tomaatjes/worteltjes mee naar school, behalve op woensdag, dan mag er een koekje in de trommelquote:Op vrijdag 13 februari 2015 22:05 schreef mignonne het volgende:
[..]
daar kan ik wel inkomen ja. De afwisseling.
ik moet eerlijk zeggen dat mijn oudste momenteel wel veel ontbijt met enkel pindakaas of enkel hagelslag. Komt wel weer. Ze luncht dan wel weer 9 van de 10 keer met worst dus over een hele dag zit er variatie in
bij jongste ben ik allang blij wanneer ze ìets eet bij ontbijt (of lunch). En dan nog eet ze vaak maar 1/4 boterham ofzo. En haar brood is al de helft van ons brood qua formaat
Ze krijgen wel allebei meer dan genoeg rauwkost en fruit binnen dus in dat opzicht ben ik heel tevreden. Bovendien vind ik het fijn om te zien dat ze allebei stoppen met eten als ze vol zitten. Zowel bij gezond eten zeg maar, als bij ijs/chips of weet ik veel. Als ze er geen zin in heeft slaat ze ook rustig de lekkere dingen af.
ja!quote:Op vrijdag 13 februari 2015 22:10 schreef groofskendezoveelste het volgende:
Hartig, dat is een beter woord!
quote:Op vrijdag 13 februari 2015 22:10 schreef groofskendezoveelste het volgende:
Hartig, dat is een beter woord!
Dat is helder uitgelegd. Thnx.quote:Op vrijdag 13 februari 2015 21:28 schreef livelink het volgende:
Nijna, ik begrijp je gevoeligheid wel op dit punt. Onze opvoedkwaliteiten liggen al zo vaak onder het vergrootglas (zo voelt het in ieder geval).
helaasquote:Op zaterdag 14 februari 2015 12:00 schreef livelink het volgende:
Ik geef ook geen koekjes of iets dergelijks mee. En sinds de school van Job over is gegaan op schoolfruit hoef ik hem ook geen fruit meer mee te geven. En dat merk ik behoorlijk in mijn portemonnee. Geweldige uitvinding, dat schoolfruit. Is dat nou volledig gesubsidieerd? Hebben jullie kinderen dat ook?
Oh das wel fijn!quote:Op zaterdag 14 februari 2015 13:12 schreef livelink het volgende:
Ik geef mijn jongste nu in plaats van fruit (dat hij dus op school krijgt) augurk of paprika of een wortel mee. En dan nog twee droge boterhammen met twee losse plakjes ham. Op school hebben ze een tosti-apparaat en dan maken ze er een tosti van.
Er is een periode geweest dat hij graag boterhammen met hagelslag at tussen de middag en toen heb ik hem een pak hagelslag meegegeven voor op school. En dan gaf ik hem dagelijks alleen maar boterhammen mee en dan smeerde hij zelf zijn boterhammen op school. Wel lekker hoor, een school die een beetje flexibel omgaat met lunch.
Het was totaal niet respectloos bedoeld, en ook helemaal niet specifiek aan jou gericht.. Ik vind het zelf juist altijd verhelderend om de meningen van anderen te lezen en een beetje zelfreflectie toe te passen. Een mens is nooit te oud om te leren. Vond het een mooi interview en wilde dat delen met geinteresseerden.quote:Op vrijdag 13 februari 2015 19:57 schreef Nijna het volgende:
En ik krijg af en toe jeuk van al die artikelen over hoe je een goede ouder zou zijn (maar dat is mijn eigen onzekerheid ook). Ik vind het helemaal prima dat iedereen doet wat hem of haar het beste past, laten we dat lekker respecteren beide kanten op.
Stuur maar door! Lessen af?quote:Op vrijdag 13 februari 2015 18:58 schreef Gaoxing het volgende:
Oh leuk Moonah, die ga ik lezen als ik de zes fraai geïntegreerde geschiedenislessen af heb die straks ingeleverd moeten worden Ik heb ook nog wat linkjes, als je het leuk vindt, ik heb er een paar jaar geleden wat over moeten schrijven.
Mooi! Precies waar het om draait!quote:Voor ik eraan begon vroeg ik jongste -toen een jaar of 6- wat hij vond van stickers als beloningssysteem. "Verspilde ruimte" was het antwoord. Hij wilde liever van de juf horen wat er goed of niet goed was
Ik denk ook dat er best veel dingen zijn in het onderwijs waarvan we weten dat ze niet werken (zoals dit, maar ook het geven van cijfers, bijvoorbeeld), maar die 'we' toch blijven doen. Dat vind ik als ouder best interessant om te weten, want je weet nooit hoe je kind erop reageert.quote:Op zaterdag 14 februari 2015 18:36 schreef Moonah het volgende:
Het was totaal niet respectloos bedoeld, en ook helemaal niet specifiek aan jou gericht.. Ik vind het zelf juist altijd verhelderend om de meningen van anderen te lezen en een beetje zelfreflectie toe te passen. Een mens is nooit te oud om te leren. Vond het een mooi interview en wilde dat delen met geinteresseerden.
Goddank, ja M'n motivatie is op het moment echt onder het nulpunt gedaald, ik doe niet eens meer m'n best om het op tijd in te leveren. Tijd voor een pauze Wil ik lekker met een borrel Wie is de Mol gaan kijken...... doet de nps het niet Maar ik ga morgen even zoeken. Na het opruimenquote:Stuur maar door! Lessen af?
Hier hebben ze niet echt een beleid mbt het 10 uurtje zeg maar. Maar snoep mag niet. Ik geef mijn meiden elke dag fruit mee en dus een biscuitje/digestive zeg maar.quote:Op zaterdag 14 februari 2015 13:03 schreef mignonne het volgende:
Ik vind dat het op onze school echt de spuigaten uit loopt. Regelmatig is mn oudste de enige die fruit of groente bij zich heeft en dat geldt ook voor woensdag (=fruitdag).
Bovendien vind ik de verhoudingen hier behoorlijk zoek. Ze hebben een anti-snoep/koek beleid. Maar omdat 'reep'of 'liga' blijkbaar nogal een rekbaar begrip is, komt het neer op dat er alleen wat gezegd wordt van echt snoepsnoep. Er zijn behoorlijk wat kinderen die met van die knopfer achtige pennywafel dingen hun 10 uurtje hebben, van die dubbele Lu koeken, rolletjes chocoprins sterrenkoekjes, cakejes en zelfs van die yoghurtjes met zo'n los bakje m&m's. En van die bakjes met soepstengels en chocopasta ofzo?
Het kwam ook niet respectloos over, ik moest even mn ei kwijt en dat is gelukt . En ondanks dat ik soms jeuk krijg van dat soort artikelen, lees ik toch ook regelmatig wel stukjes. Je haalt toch overal de dingen uit die belangrijk voor je zijn en die bij je passen. En af en toe weer eens op een rijtje zetten wat je doet en waarom je het doet is ook niet verkeerd.quote:Op zaterdag 14 februari 2015 18:36 schreef Moonah het volgende:
Het was totaal niet respectloos bedoeld, en ook helemaal niet specifiek aan jou gericht.. Ik vind het zelf juist altijd verhelderend om de meningen van anderen te lezen en een beetje zelfreflectie toe te passen. Een mens is nooit te oud om te leren. Vond het een mooi interview en wilde dat delen met geinteresseerden.
Gniffel, wat een figuur . Tja, ze zeggen dat je na een keer of 12 proeven aan de smaak gaat wennen toch... .quote:Op zaterdag 14 februari 2015 21:26 schreef miss_sly het volgende:
Verder wil ze graag een snoepkont zijn, maar lust ze veel snoep juist niet ze blijft chocolade proeven, want dat lust toch iedereen, maar eigenlijk houdt ze er niet van.
Wij hadden vanmiddag een high tea, met veel zoetigheid (beetje verkeerd ingeschat ook door ons, hoor). S heeft van alles een hapje geproefd (onze held) en ze vond echt niets lekker! Niets. Arm ding. Toen we vroegen om een stukje appeltaart, bleek die net uitverkocht, en het broodje kaas dat we toen bestelden was er na een half uur nog niet, dus zijn we vertrokken en mocht ze ergens anders iets uitkiezen. Dat werd zo'n vies-zoete donut met roze glazuur.quote:Op zaterdag 14 februari 2015 21:30 schreef Nijna het volgende:
[..]
Gniffel, wat een figuur . Tja, ze zeggen dat je na een keer of 12 proeven aan de smaak gaat wennen toch... .
Dat vind ik ook wel vreemd. Hier krijgt Yaro 2 boterhamen mee en is de regel dat er 1 op moet. Maar ik krijg soms ook iets meer terug en soms ook wat rest fruit. Lijkt me inderdaad meer dan logisch dat je niet altijd net zo veel op kan.quote:Op zaterdag 14 februari 2015 21:45 schreef Buurpoes het volgende:
Buurkitten eet over het algemeen goed, maar zijn trek varieert (lijkt me normaal). Aangezien ik opschep/brood voor hem op zijn bord leg, hoeft hij zijn bord niet leeg te eten (mag wel, hoeft niet, idem voor nog een keer op laten scheppen). Maar op school ziet de juf dus toe dat alles op moet. Continurooster --> lunch in de klas.
Ben ik nou een muts dat ik dat erg vind? Hij weet toch s ochtends niet hoeveel trek hij heeft om 11.30?
dat heb ik ook een hele tijd gedaan, een briefje in de broodtrommel.quote:Op zaterdag 14 februari 2015 21:58 schreef kaatjejannie het volgende:
Ik doe een briefje in de broodtrommel dat niet alles op hoeft. Ze krijgt voor de pauze fruit mee en dat varieert van een appel, een peer of een mandarijn.
Brood meestal 2 boterhammen en een cracker
Goede tip!quote:Op zaterdag 14 februari 2015 22:06 schreef Sjeen het volgende:
[..]
dat heb ik ook een hele tijd gedaan, een briefje in de broodtrommel.
ooioh wat een wijsneusquote:Op zaterdag 14 februari 2015 21:11 schreef Nijna het volgende:
[..]
Hier hebben ze niet echt een beleid mbt het 10 uurtje zeg maar. Maar snoep mag niet. Ik geef mijn meiden elke dag fruit mee en dus een biscuitje/digestive zeg maar.
Maar als je soms ziet wat er mee komt aan cakejes en andere koek met chocolade vind ik dat toch ook aardig richting snoep gaan. Maar blijkbaar mag dat wel.
Ach ja, de meiden klagen wel eens, maar wat dit betreft ben ik vrij principieel... (helaas voor ze ).
Dus ze krijgen lekker fruit mee .
(en ik ben wel blij dat ze geen vaste fruitdag hebben zeg maar, want mn oudste zou gewoon zeggen: we moeten alleen op die en die dag fruit, dus vandaag mag ik een koekje ).
Hahaha.
Vanavond zaten we aan tafel en de jongste was met papa een rondje wezen fietsen. Blijkbaar waren ze ergens langs gekomen waar vorig jaar klaprozen stonden, dus papa vermeldde even, dat die er nog niet stonden.
Zegt de oudste: Nee, dat kan ook niet, want die zijn er pas vanaf maart (tja, als je dan een plantenboek hebt dan weet je natuurlijk ook wat erin staat en ze had er net gisteren weer in zitten bladeren. Ik moet er dan wel een beetje om lachen hoor, wijsneus ).
Het eten hoeft niet op. En dan mijn naam erbij.quote:Op zaterdag 14 februari 2015 22:09 schreef Buurpoes het volgende:
wat zet je eigenlijk op het briefje?
"best juf, buurkitten hoeft niet alles op te eten. Groetjes, buurpoes"?
Ach wat sneu zeg!quote:Op zaterdag 14 februari 2015 22:14 schreef mignonne het volgende:
En muh. Mn jongste heeft toch last. Ze had een onverwachte traktatie in de klas donderdag, voordatjuf er erg in had, had ze al een hap vsn het cakeje genomen. Ze leek aanvankelijk geen last te hebben maar heeft nu toch 39.8 en is misselijk, last van maagzuur en is geobstipeerd
waterquote:Op zaterdag 14 februari 2015 22:14 schreef laziness het volgende:
Het was O. zijn eerste week. Ik stop tot nu toe een tuc koekje of een handje pretzels er bij in zijn broodtrommel. Gewoon als klein extraatje.
Mijn papa deed dat vroeger ook altijd en dat ik herinner me nog goed hoe fijn dat was.
Het was inclusief de boterhammen elke schoon op tot nu toe.
Het zou niet in me op komen iets anders mee te geven dan fruit trouwens voor het pauzehapje.
Schoolfruit hebben ze niet maar wel schoolmelk. Daar doen we dus niet aan mee
Wat geven jullie als drinken mee?
Eerst kreeg ze een bekertje mee om water in te doen voor bij het fruit, en fruitsap voor bij de lunch. Dat dronk ze echter heel slecht. Nu krijgt ze roosvicee mee voor bij echt fruit (laxo) en groene siroop (weinig siroop veel water) oor bij de lunch, en dat gaat redelijk. Geen volle bekers, trouwens, maar ongeveer half vol. Aangezien dit buiten het glaasje verse jus bij het ontbijt zo'n beetje het enige is dat ze drinkt op een dag, heb ik me er maar bij neergelegd dat ze mindér gezond drinkt als ik zou willen, maar dat ze in ieder geval drinkt.quote:Op zaterdag 14 februari 2015 22:14 schreef laziness het volgende:
Het was O. zijn eerste week. Ik stop tot nu toe een tuc koekje of een handje pretzels er bij in zijn broodtrommel. Gewoon als klein extraatje.
Mijn papa deed dat vroeger ook altijd en dat ik herinner me nog goed hoe fijn dat was.
Het was inclusief de boterhammen elke schoon op tot nu toe.
Het zou niet in me op komen iets anders mee te geven dan fruit trouwens voor het pauzehapje.
Schoolfruit hebben ze niet maar wel schoolmelk. Daar doen we dus niet aan mee
Wat geven jullie als drinken mee?
ii moest stiekem wel een beetje grinniken om hoe ze het blijkbaar heel snel naar binnen geschrokt heeft xD typisch... gelukkig hadden we een trommeltje staan met een gv cakeje dus ze heeft uiteindelijk ook gewoon wel een cakeje gehad. Juf had wel helemaal jn paniek gebeld, die voelde zich superschuldig, arme meid.quote:Op zaterdag 14 februari 2015 22:19 schreef laziness het volgende:
Wat vervelend mignonne, zo zielig.
Het is ook moeilijk nog voor zo'n mini om een traktatie aan je neus voorbij te laten gaan omdat je anders ziek wordt.
de koorts duurt meestal niet lang, 1 of 2 dagen. En daarna is ze nog zeker een week humeurig en hangerig en heeft ze buikpijn.quote:Op zaterdag 14 februari 2015 22:27 schreef miss_sly het volgende:
Sneu voor je kleine, mignonne. Hoop dat ze snel opknapt. Hoe lang duurt dat meestal, weet je dat?
Ach Ingrid, dat was een flinke klap. Beterschap voor Kim!
Jeetje, wat een zware straf voor een hapje cake. Arm ding. Beterschap!quote:Op zaterdag 14 februari 2015 22:33 schreef mignonne het volgende:
[..]
de koorts duurt meestal niet lang, 1 of 2 dagen. En daarna is ze nog zeker een week humeurig en hangerig en heeft ze buikpijn.
Och wat sneu!!!quote:Op zaterdag 14 februari 2015 22:55 schreef trui het volgende:
Ingrid wat heftig moet die klap geweest zijn.
Onze Cato had vandaag haar eerste echte paardrijles (na twee proeflessen). Dat ze op paardrijden mocht was een cadeau voor haar tiende verjaardag. Ze had zich er al zo lang op verheugd. Slaat verdorie vandaag uitgerekend háár paard op hol en viel ze van het paard... Mijn God wat een schrik. De schade lijkt mee te vallen maar ze maakte toch best een klap. Ik heb nu al spijt van die stomme paardrijles. Ze is er wel weer opgeklommen maar heeft de laatste 10 minuten met een verdrietig snoetje uitgereden. Pff. Ik twijfel nu ook of we haar vannacht nou nog af en toe moeten wekken. Het is de rest van de middag en avond redelijk goed gegaan en ze is ook niet misselijk geworden. Wat zouden jullie doen?
Aw Mijn jongste deed dat tot hij een jaar of 6 was ook wel eens. Vonden we 'm een keer in het steegje achter ons huis met een uit de keuken 'gepikte' boterham. Toen hebben we uitgelegd dat hij altijd een boterham mag als hij daar zo vreselijk veel zin in heeft, maar dat we het wel moesten weten, omdat we anders de schuld van een reactie wel eens bij iets anders zouden kunnen leggen. En dat dat wel eens heel vervelend voor hem zou kunnen uitwerken Daarna heeft hij het nooit meer gedaan denk ik Kennelijk lijkt het, als je er zo lang geen last van hebt gehad, alsof het niet uitmaakt, alsof het weg is. Zelf heb ik dat eigenlijk ookquote:Op zaterdag 14 februari 2015 22:14 schreef mignonne het volgende:
En muh. Mn jongste heeft toch last. Ze had een onverwachte traktatie in de klas donderdag, voordatjuf er erg in had, had ze al een hap vsn het cakeje genomen. Ze leek aanvankelijk geen last te hebben maar heeft nu toch 39.8 en is misselijk, last van maagzuur en is geobstipeerd
Ik heb lang paardgereden en ben vaak gevallen (ja, het hoort erbij), maar mits je niet ergens op valt of een lel krijgt is het eigenlijk best moeilijk om je hoofd pijn te doen. Het zand in de bak is meestal behoorlijk zacht.quote:Op zaterdag 14 februari 2015 22:55 schreef trui het volgende:
Ingrid wat heftig moet die klap geweest zijn.
Onze Cato had vandaag haar eerste echte paardrijles (na twee proeflessen). Dat ze op paardrijden mocht was een cadeau voor haar tiende verjaardag. Ze had zich er al zo lang op verheugd. Slaat verdorie vandaag uitgerekend háár paard op hol en viel ze van het paard... Mijn God wat een schrik. De schade lijkt mee te vallen maar ze maakte toch best een klap. Ik heb nu al spijt van die stomme paardrijles. Ze is er wel weer opgeklommen maar heeft de laatste 10 minuten met een verdrietig snoetje uitgereden. Pff. Ik twijfel nu ook of we haar vannacht nou nog af en toe moeten wekken. Het is de rest van de middag en avond redelijk goed gegaan en ze is ook niet misselijk geworden. Wat zouden jullie doen?
oh gatver daar krijg je ook een trauma vanquote:Op zondag 15 februari 2015 11:25 schreef amaranta het volgende:
Ik ben de 1e (en tevens laatste) keer gebeten door het paard.
Minime wil ook op paardrijles. Ga eerst maar eens bij een vriendin langs die een paard heeft. Dan zien we wel verder.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt. en anders toch maar eens naar de manege.
Maar stiekem ben ik ook geen fan en ik riep altijd het hardst dat die van mij nooit op zo'n knol zouden komen... tja... .Mama van 2 lieve meiden :)
Bewust naar deze post teruggezocht. Bij Jan op school zijn ze gisteren op school gestart met PBS, positive behaviour support. Positief gedrag belonen dus. Bij goed gedrag krijgen ze een armbndje van juf, en die sparen ze dan met heel de klas (voor wat ik zo snel begreep gisteren bij de uitleg over het project). Heel interessant, maar Jan kwam dus zojuist thuis, best wel verdrietig: "Mama, ik had zo goed m'n best gedaan maar toch kreeg ik geen armbandje van de juf".quote:Op vrijdag 13 februari 2015 08:20 schreef Ticootje het volgende:
Ik had het beloningssysteem aan Joene en mn gastouder voorgelegd en zij snappen ook dat het geen erg logisch systeem is... Ik had gister al tegen de juf gezegd dat ik het een raar systeem vond en dat ik wel snapte dat Jen dat niet kon handelen.
We zetten kindjes opeens in het zonnetje. Dus als je goed je best doet hangt je kaartje ergens centraal en dan ziet iedereen dat je goed je best an het doen bent. Dus nou, Jen haar kaartje werd gisterochtend opgehangen en de dame ging nog eens extra hard aan de slag. Jen reageert nu eenmaal heel erg op belonen / heeft erg evel bevestiging nodig dat het goed gaat. Maar in de middag was er een ander kindje aan de beurt. Dus het kaartje van Jen werd weggehaald en een ander kindje stond toen in het zonnetje. Bij Jen gaat dat er dus in als "blijkbaar heb ik niet goed genoeg mn best gedaan in de ochtend" .
Ik snap niet wat er opeens niet goed is aan een sticker voor elk kindje dat goed heeft gewerkt...
Nou, jij verwoordt nu precies wat ik zo ontzettend naar vind aan deze aanpak. Het is hardstikke wetenschappelijk onderbouwd hoor, en (voor korte termijn!!) zou het ook echt werken hoor (als een laagje fineer zeg maar, buitenkantje dus, niks intrinsieks). Maar ik vind wat jij beschrijft zó sneu. En eigenlijk gemeen. Punished by rewards ( (c) niet van mijzelf hoor, maar van Alfie Kohn).quote:Op donderdag 19 februari 2015 15:09 schreef DJMO het volgende:
[..]
Bewust naar deze post teruggezocht. Bij Jan op school zijn ze gisteren op school gestart met PBS, positive behaviour support. Positief gedrag belonen dus. Bij goed gedrag krijgen ze een armbndje van juf, en die sparen ze dan met heel de klas (voor wat ik zo snel begreep gisteren bij de uitleg over het project). Heel interessant, maar Jan kwam dus zojuist thuis, best wel verdrietig: "Mama, ik had zo goed m'n best gedaan maar toch kreeg ik geen armbandje van de juf".
Hoe kan ik dit nou het beste verwoorden naar de juf / school toe dat ik dit project op deze manier maar niks vind??
ps: Jan stond naast me terwijl ik deze post tikte, en hij zag je ava en riep: mam, kijk tico!! Die hoort toch bij Dora??
wat een fijn rapport zo. wat vindt job er zelf van?quote:Op donderdag 19 februari 2015 18:06 schreef livelink het volgende:
Mijn jongste had vandaag zijn rapport mee. Hij heeft een hele moeilijke tijd achter de rug op school met zijn juf die overspannen is en twee invalsters die binnen een week vertrokken zijn. Maar nu heeft hij een meester waar hij erg blij mee is.
De moeilijke tijd was goed terug te zien in zijn resultaten, maar het geschreven commentaar maakte me toch blij:
"We hadden even tijd nodig om aan elkaar te wennen. Maar, wat ben ik blij met jou! Je hebt soms nog je moeilijke momenten, maar in de klas komen ze steeds minder voor. Samen komen we er altijd uit. Ik zie het je met de dag beter gaan doen. Van iemand die zich regelmatig kon opwinden over van alles en nog wat naar een betrekkelijk evenwichtige jongen. Hoe doe je dat toch? Natuurlijk zijn er soms best momenten dat het allemaal niet gaat zoals je zou willen. Toch maak je ook hierin je eigen keuzes. Begrijp dat er achter iedere keuze een gevolg zit. Volgens mij ga je je dit steeds meer realiseren"
Nou, Job zit meer met het feit dat hij slechter is gaan rekenen. En dat hij voor sommige dingen nu niks kreeg, omdat de nieuwe meester daar nog te weinig van gezien had. Hij was vooral erg verontwaardigd dat hij geen punt had voor muziek, omdat hij bij de juf altijd als eerste en soms ook als enige meezong en meedeed. Dus daar had hij wel een goed voor verwacht.quote:Op donderdag 19 februari 2015 18:44 schreef lady-wrb het volgende:
[..]
wat een fijn rapport zo. wat vindt job er zelf van?
Klinkt wel allemaal heel goed, Lady. Leuk dat hij zelf graag dat wil organiseren. En de zorgen voor de toekomst, dat zal wel nooit verdwijnen.quote:Op donderdag 19 februari 2015 18:56 schreef lady-wrb het volgende:
ik had vandaag een voortgangsgesprek van L. zijn huiswerktrajectgroep.
er staan op dit moment twee behoorlijke onvoldoendes op de lijst, maar daar wordt aan gewerkt, is me verzekerd.
voor de rest staat hij er heel behoorlijk voor en zijn ze erg tevreden.
ik was vorige week al 2 dagen met hem naar nemo geweest omdat zo graag die dansmachine daar eens grondig uit wou testen. gewoon omdat hij het allemaal zo lekker doet. we hebben het heel gezellig samen thuis en eigenlijk heb ik nooit gezeur en gepuber.
maar goed in de trajectgroep was afgesproken dat als hij een bepaalde tijd eens niet zijn huiswerk zou vergeten, dan mocht hij iets organiseren. en morgen is dat zo ver.
hij gaat een dansmattoernooi organiseren voor zijn mede huiswerktrajectgenoten.
maar goed, zijn begeleiders vinden hem een leuk joch en de leraren lopen met hem weg volgens hen.
goede berichten dus. ik ben 'wel blij, maar het 'schiet ook al weer zo op.
volgend jaar zou hij examen moeten doen en dan begint het weer van voren af aan.
daar kan ik me dan 'wel weer heel druk over maken zo op zijn tijd.
Dat was hier dus ook op het schoolplein gisteren, toen er een paar voorbeelden werden gegeven door de directrice: jij daar; jij staat zo netjes te wachten op je beurt, hier heb jij een bandje verdiend. Oh en jij bent jarig, dus jij krijgt ook een bandje. Volkomen willekeurige kinderen voor een willekeurig iets een bandje geven. Het slaat nergens op imo. Als je een kind wil aansporen om beter te werken, dan ga je hem niet een beloningsbandje geven omdat hij jarig is, of omdat hij netjes wacht, maar omdat hij iets geprobeerd heeft wat hij voorheen niet durfde of weigerde te doen. Maar dit slaat nergens op als je het mij vraagt :/quote:Op donderdag 19 februari 2015 19:14 schreef Asyniur het volgende:
Op school bij Harry gebruiken ze sinds kort ook PBS systeem.
Ik snap echter geen reet van het hele systeem. Wel zoals het uitgelegd wordt, maar niet zoals het uitgevoerd wordt.
Mijn kind interesseert zich niet voor beloningen. Als hij geen zin heeft, doet hij niks. Ook niet voor een sticker of dikke duim. Als hij zijn 'dikke duimen' kaart vol heeft, mag hij zelf een beloning kiezen. Dat vindt hij dan wel weer leuk. Maar voordat hij een kaart vol heeft...
quote:Hoi Monique,
Een bandje verdienen moet een verrassing zijn. Ik heb er vandaag drie uitgedeeld. Dat geeft aan hoe speciaal het is.
Daarnaast hebben wij als leerkracht ons ook te houden aan de regels die centraal staan. Alleen tijdens het uitvoeren van die regel mogen wij een bandje uitdelen. Momenteel is het de regel 'onderweg.' Dat was vandaag dus alleen op het moment van naar de speelzaal toe gaan en naar buiten.
Als leerkrachten houden we wel bij dat we niet steeds dezelfde kinderen een bandje geven.
dat jarig zijn werd gisteren als voorbeeld gegeven bij de introductie. Zal morgen bij de juf nog eens aangeven dat ze het duidelijker moet uitleggen aan Jan, want die snapte er echt helemaal niks van (en ik nu dus wel iets meer, maar daar heeft dat kind niets aan)quote:Op donderdag 19 februari 2015 20:29 schreef Deepfreeze het volgende:
Jarig zijn past niet echt bij onderweg toch?
Dan snap ik best dat hij het iets meer snapt.l
ja zei ik ook.quote:Op donderdag 19 februari 2015 20:29 schreef Deepfreeze het volgende:
Jarig zijn past niet echt bij onderweg toch?
Dan snap ik best dat hij het iets meer snapt.
Fijn dat het goed gaat Vicky. Een uitschieter kan gebeuren toch?
Ik had nog een bandje voor jou liggen. Maar ik twijfel nu of jij hem verdient. Ik denk dat ik ze maar aan R geef. Want die vind ik zó schattig.quote:Op vrijdag 20 februari 2015 19:51 schreef groofskendezoveelste het volgende:
En ook gek dat je er tegen bent als hij geen bandje krijgt en nu zo geniet van het feit dat hij wel een bandje kreeg.
Kortom, het is inderdaad een systeem van niks.
Zie je, stom systeem :-(quote:Op vrijdag 20 februari 2015 20:18 schreef amaranta het volgende:
[..]
Ik had nog een bandje voor jou liggen. Maar ik twijfel nu of jij hem verdient. Ik denk dat ik ze maar aan R geef. Want die vind ik zó schattig.
;-)
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |