Nee, dan is het kindje dat de juf daaruit pikt het zonnetje..quote:Op vrijdag 13 februari 2015 08:52 schreef Buurpoes het volgende:
En als er nou vijf kindjes erg goed hun best doen? Komen die dan verspreid over een halve week in de hal te hangen? Dat n kind drie dagen moet wachten op beloning?
Ik voorspel dat t stickersysteem gauw terug is. De juf zal t wel merken dat ze nu een hoop kindjes moet teleurstellen. Weer een verandering, arme J.quote:Op vrijdag 13 februari 2015 09:05 schreef Ticootje het volgende:
[..]
Nee, dan is het kindje dat de juf daaruit pikt het zonnetje..
Daarom klopt het systeem niet. Er kunnen wel 10 kindjes zijn die op een ochtend heel goed aan het werk zijn.
Precies dit dus.quote:Op vrijdag 13 februari 2015 09:34 schreef miss_sly het volgende:
Ik vind het een stom systeem. Ik hou sowieso niet van erg belonen (en straffen), maar op deze manier kun je inderdaad maar één kind tegelijk in the picture zetten. Dat moet je dus heel zorgvuldig afwegen allemaal, want het kan ook heel erg op straffen neerkomen voor een kind als het er niet zo vaak als een ander, of als het zelf denkt dat het verdiend heeft, hangt.
dat dus idd. Getver zeg. Kan me voorstellen dat je er niet blij mee bent.quote:Op vrijdag 13 februari 2015 14:50 schreef Franny_G het volgende:
Het is in mijn ogen pedagogisch ook niet verantwoord omdat het competitie tussen klasgenootjes op een onaangename manier bevordert. En de criteria zijn daarbij nogal onhelder en sowieso subjectief, dus kunnen kinderen er juist heel onzeker van worden.
Er zijn anders best wel wat methodes op basisscholen die op een dergelijke manier werken. Ook met armbandjes en complimenten en weet ik het allemaal.quote:Op vrijdag 13 februari 2015 14:50 schreef Franny_G het volgende:
Het is in mijn ogen pedagogisch ook niet verantwoord omdat het competitie tussen klasgenootjes op een onaangename manier bevordert. En de criteria zijn daarbij nogal onhelder en sowieso subjectief, dus kunnen kinderen er juist heel onzeker van worden.
Dat vind ik een heel goede methode. Omdat er geen sprake is van een competitie en iedereen gewoon aan de beurt komt. Daarnaast is dit een goede manier om naar de persoonlijkheid van het kind te kijken, en het totaalplaatje en niet alleen naar prestaties of 'je best doen'. Een kind kan dan bijvoorbeeld een compliment krijgen omdat het altijd zo vrolijk is, of omdat het andere kinderen goed helpt. Dat is inderdaad voor de eigenwaarde van een kind belangrijk en voor een groep is het ook goed, omdat de kinderen zo leren dat ieder lid van de groep een eigen aanvulling heeft en van waarde is voor het geheel.quote:Op vrijdag 13 februari 2015 15:11 schreef As1981 het volgende:
Bij ons werken ze ook met zonnetjes. Maar dan is 1 kindje het zonnetje van de week en moeten/kunnen de andere iets positiefs zeggen over dat kindje. Tbv de eigenwaarde. Niet als beloning ofzo.
quote:Op vrijdag 13 februari 2015 15:05 schreef Troel het volgende:
Bij Ruben werkt het ook heel erg super, die beloningen...
"Ik heb al een sticker gekregen vandaag, dus ik hoef niet meer te luisteren"
Hier ben ik het zo onwijs mee eens... Maar dat hoefde ik de gezinshulp niet te vertellen. Als Jennifer haar schoenen zelf aan zou doen moest dat met heel veel complimenten...quote:Op vrijdag 13 februari 2015 15:18 schreef miss_sly het volgende:
Bij S in de klas zijn er gewoon iedere dag twee hulpjes. Er hangt een lijst en die wordt gevolgd.
En ja, ze krijgen ook een sticker, vaak de hele klas omdat ze zo goed opgeruimd hebben of stil zijn geweest of geluisterd hebben. Van mij hoeft het niet, opruimen, stilzitten en luisteren moeten zo ook zonder beloning doen.
Ja, dat is sowieso vaak een foutje, ook binnen ons onderwijssysteem, dat geprobeerd wordt leerlingen te motiveren door te verwijzen naar iets buiten zichzelf, of naar een korte termijn bevrediging in plaats van een beroep te doen op intrinsieke motivatie. Het is natuurlijk gek om een kind te gaan leren dat het doel van zulke dingen is: een diploma of sticker behalen. Dat is natuurlijk niet het echte doel. Het echte doel is in dit geval: leren zwemmen zodat je niet verzuipt.quote:Op vrijdag 13 februari 2015 15:24 schreef miss_sly het volgende:
Een vriendinnetje van S krijgt een sticker als ze goed haar best heeft gedaan op de zwemles. En bij zoveel stickers een cadeau.
Dus we liepen naar zwemles, zegt ze ineens "ik ga alleen maar mijn best doen als ik een sticker krijg, mama!"
Dus ik heb gezegd dat ze geen stickers krijgt, dat ze dan maar niet haar best moet doen. Dat ze wel haar diploma's moet halen. Dat ze als ze haar best doet goed leert zwemmen. Door te oefenen dat dingen die eerst moeilijk zijn wel lukken. En dat ze dan heel trots is op zichzelf en dat ze dan een fijn gevoel krijgt omdat het gelukt is. Dat ze het daarvoor moet doen, dat dat haar sticker is.
Het vriendinnetje zei op een bepaald moment tegen haar moeder, toen ze helemaal geen zin had om naar zwemles te gaan: "ik wil helemaal geen sticker, ik vind ze stom. Ik wil gewoon niet zwemmen."
Ik ben tegen
Precies!quote:Op vrijdag 13 februari 2015 15:30 schreef Franny_G het volgende:
[..]
Ja, dat is sowieso vaak een foutje, ook binnen ons onderwijssysteem, dat geprobeerd wordt leerlingen te motiveren door te verwijzen naar iets buiten zichzelf, of naar een korte termijn bevrediging in plaats van een beroep te doen op intrinsieke motivatie. Het is natuurlijk gek om een kind te gaan leren dat het doel van zulke dingen is: een diploma of sticker behalen. Dat is natuurlijk niet het echte doel. Het echte doel is in dit geval: leren zwemmen zodat je niet verzuipt.
Hier mogen ze niet in het grote bad zonder zwemdiploma, zelfs niet als ze bandjes om hebben.quote:Op vrijdag 13 februari 2015 15:57 schreef Vlindur het volgende:
Die van mij wil niet op zwemles, die wil tot ie 18 is gewoon met bandjes om zwemmen![]()
Met de bandjes springt hij zo in het diepe en kan hij rustig 'alleen' zwemmen, dus dat is fijn.
In groep 3 krijgen ze zwemles. Dus het komt dan wel.
Hij is 1.11. Het is al gauw diepquote:Op vrijdag 13 februari 2015 16:03 schreef Troel het volgende:
[..]
Hier mogen ze niet in het grote bad zonder zwemdiploma, zelfs niet als ze bandjes om hebben.
He dat klinkt als mijn zoonquote:Op vrijdag 13 februari 2015 15:57 schreef Vlindur het volgende:
Die van mij wil niet op zwemles, die wil tot ie 18 is gewoon met bandjes om zwemmen![]()
Met de bandjes springt hij zo in het diepe en kan hij rustig 'alleen' zwemmen, dus dat is fijn.
hier heten die gewoon de helpers. Elke dag zijn er twee en dat rouleert idd gewoon, iedereen komt meerdere keren aan de beurt en het hangt niet ergens van af, t is niet zo dat als ze minder goed presteren dat ze dan niet de helper mogen zijn ofzo.quote:Op vrijdag 13 februari 2015 15:13 schreef Books1 het volgende:
Hier ook het zonnetjessysteem bij de kleuters en dan mogen ze naast de juf zitten, pakjes melk uitdelen enz. Iedere dag twee andere zonnetjes. Maar geen plaatjes of iets in de klas omdat ze hun werkjes goed deden.
Zitten onze kinderen op dezelfde school ofzo :pquote:Op vrijdag 13 februari 2015 15:20 schreef As1981 het volgende:
Hier ook hulpje van de week inderdaad. Bij ons geen stickers. Wel dikke duimen. Dat was vooral in het begin een hit. Was ik thuis aan het opruimen, kreeg ik een dikke duim
quote:Op vrijdag 13 februari 2015 15:26 schreef Franny_G het volgende:
Het schijnt dat als kinderen iets doen dat voor hun gevoel gewoon in lijn ligt van wat ze kunnen (dus bijvoorbeeld schoenen zelf aan doen) en je geeft ze dan veel complimenten ze het dan ineens gaan zien als toch iets bijzonders zonder te begrijpen wat er nu precies bijzonder is, en dan ontstaat er ook kortsluiting in de hersentjes en wordt de waarde van een compliment voor hen onbegrijpelijk/onvoorspelbaar.
Het idee is denk ik dat je een compliment of een sticker geeft als een kind iets heeft gedaan dat voor het kind zelf ook aanvoelt als een bijzondere prestatie.
Dit wat jij zegt.quote:Op vrijdag 13 februari 2015 15:30 schreef Franny_G het volgende:
[..]
Ja, dat is sowieso vaak een foutje, ook binnen ons onderwijssysteem, dat geprobeerd wordt leerlingen te motiveren door te verwijzen naar iets buiten zichzelf, of naar een korte termijn bevrediging in plaats van een beroep te doen op intrinsieke motivatie. Het is natuurlijk gek om een kind te gaan leren dat het doel van zulke dingen is: een diploma of sticker behalen. Dat is natuurlijk niet het echte doel. Het echte doel is in dit geval: leren zwemmen zodat je niet verzuipt.
Dat is toch hartstikke mooi.quote:Op vrijdag 13 februari 2015 17:08 schreef Nijna het volgende:
Hier hebben ze ook hulpjes bij de kleuters en klassendienst in de hogere groepen.
Dat wat Tico verteld over school vind ik een vreemd systeem...
Wij gebruiken thuis wel stickers of ze kunnen een paar minuten extra tijd op de tablet/computer verdienen, om te belonen. Vooral de oudste helpt het soms gewoon om het gedrag dat we graag willen zien te laten inslijten zeg maar. En het grappige is, als het ingesleten is, dan worden de stickers ook minder belangrijk en vergeten ze ze steeds vaker.
Een vol velletje (en dat worden meer stickers als een velletje vol is) dan krijgen ze een kleinigheidje
Het werkt hier, ieder zijn keuze.
maar je wordt toch niet aangesproken? Zo las ik het niet iig.quote:Op vrijdag 13 februari 2015 19:57 schreef Nijna het volgende:
Ik vind op school iets anders dan thuis...
En ik krijg af en toe jeuk van al die artikelen over hoe je een goede ouder zou zijn (maar dat is mijn eigen onzekerheid ook). Ik vind het helemaal prima dat iedereen doet wat hem of haar het beste past, laten we dat lekker respecteren beide kanten op.
Ik had vroeger een studiegenoot die me elke treinreis probeerde te bekeren, maar of ik wel respect voor haar wilde hebben. Prima, maar dan graag ook voor het feit dat ik geen geloof aanhang.
Nou ja, just my 2 cents...
quote:Op vrijdag 13 februari 2015 21:21 schreef mignonne het volgende:
[..]
maar je wordt toch niet aangesproken? Zo las ik het niet iig.
Mn grote meis heeft vandaag een tekening bij dr grote liefde in de brievenbus gedaanmet hartjes en een lachende regenboog en een zelfgeschreven tekst. Nu maar hopen dst zijn ouders het kunnen vertalen
ze had gehoord dat je met lipstick-kus een brief gratis kon posten dus dat wilde ze doen. Uiteindelijk waren we te laat bij de brievenbus dus hebben we hem zelf door de bus gedaan, giebelend en al
![]()
ahw wat zoetquote:Op vrijdag 13 februari 2015 21:23 schreef Vicky het volgende:
[..]
Amber kreeg vanmorgen een kaartje en een doosje net chocolaatjes en een beeldje van een jongen uit de klas.
Vanavond hebben we postbode gespeeld. Doosje chocolaatjes en een kaart bij haar verkering inde brievenbus.
Oh wauw! Dan is Amber qua Valentijn al verder dan ik ooit ben gekomenquote:Op vrijdag 13 februari 2015 21:23 schreef Vicky het volgende:
[..]
Amber kreeg vanmorgen een kaartje en een doosje net chocolaatjes en een beeldje van een jongen uit de klas.
Vanavond hebben we postbode gespeeld. Doosje chocolaatjes en een kaart bij haar verkering inde brievenbus.
de ene dag 1 of 2 boterhammen met jam/pindakaas/chocopasta, de andere dag Brinta of chocopops/honingpopsquote:Op vrijdag 13 februari 2015 21:38 schreef livelink het volgende:
Nav het leuke ontbijtfilmpje, waarbij Amerikaanse kinderen allerlei ontbijtjes uit de hele wereld voorgeschoteld kregen ben ik trouwens wel benieuwd wat jullie kinderen als ontbijt krijgen eigenlijk.
mn oudste ontbijt altijd met brood en beleg, net waar ze zin in heeft eigenlijk en wat er in huis is. Ik heb niet zo'n vast assortiment en zij heeft van die periodes. Dan wil ze een hele poos alleen worst op brood, dan weer alleen maar honing, nu weer enkel kaas. Och.quote:Op vrijdag 13 februari 2015 21:38 schreef livelink het volgende:
Nav het leuke ontbijtfilmpje, waarbij Amerikaanse kinderen allerlei ontbijtjes uit de hele wereld voorgeschoteld kregen ben ik trouwens wel benieuwd wat jullie kinderen als ontbijt krijgen eigenlijk.
ik verheug me ook al op morgenquote:Op vrijdag 13 februari 2015 21:49 schreef livelink het volgende:
Dat weekendontbijt klinkt wel heel erg goed, Sjeen. Ik krijg er spontaan honger van.
daar kan ik wel inkomen ja. De afwisseling.quote:Op vrijdag 13 februari 2015 21:58 schreef groofskendezoveelste het volgende:
Ik weet dat dat achterhaald is, gezond en zoet. Maar ik vind het toch heel prettig, omdat die van mij anders echt overstappen op altijd alleen maar zoet (en dan bedoel ik niet appelstroop en pindakaas, maar chocopasta en hagelslag enzo) en ik vind het fijn als ze gevarieerd blijven eten. Gewoon het hele idee alles met mate en alles een beetje afwisselen. Zoiets.
Ze krijgen naar school altijd een boterham met zoet en een boterham met hartig. Verder alleen fruit/komkommer/tomaatjes/worteltjes mee naar school, behalve op woensdag, dan mag er een koekje in de trommelquote:Op vrijdag 13 februari 2015 22:05 schreef mignonne het volgende:
[..]
daar kan ik wel inkomen ja. De afwisseling.
ik moet eerlijk zeggen dat mijn oudste momenteel wel veel ontbijt met enkel pindakaas of enkel hagelslag. Komt wel weer. Ze luncht dan wel weer 9 van de 10 keer met worst dus over een hele dag zit er variatie in![]()
bij jongste ben ik allang blij wanneer ze ìets eet bij ontbijt (of lunch). En dan nog eet ze vaak maar 1/4 boterham ofzo. En haar brood is al de helft van ons brood qua formaat![]()
Ze krijgen wel allebei meer dan genoeg rauwkost en fruit binnen dus in dat opzicht ben ik heel tevreden. Bovendien vind ik het fijn om te zien dat ze allebei stoppen met eten als ze vol zitten. Zowel bij gezond eten zeg maar, als bij ijs/chips of weet ik veel. Als ze er geen zin in heeft slaat ze ook rustig de lekkere dingen af.
ja!quote:Op vrijdag 13 februari 2015 22:10 schreef groofskendezoveelste het volgende:
Hartig, dat is een beter woord!
quote:Op vrijdag 13 februari 2015 22:10 schreef groofskendezoveelste het volgende:
Hartig, dat is een beter woord!
Dat is helder uitgelegd. Thnx.quote:Op vrijdag 13 februari 2015 21:28 schreef livelink het volgende:
Nijna, ik begrijp je gevoeligheid wel op dit punt. Onze opvoedkwaliteiten liggen al zo vaak onder het vergrootglas (zo voelt het in ieder geval).
helaasquote:Op zaterdag 14 februari 2015 12:00 schreef livelink het volgende:
Ik geef ook geen koekjes of iets dergelijks mee. En sinds de school van Job over is gegaan op schoolfruit hoef ik hem ook geen fruit meer mee te geven. En dat merk ik behoorlijk in mijn portemonnee. Geweldige uitvinding, dat schoolfruit. Is dat nou volledig gesubsidieerd? Hebben jullie kinderen dat ook?
Oh das wel fijn!quote:Op zaterdag 14 februari 2015 13:12 schreef livelink het volgende:
Ik geef mijn jongste nu in plaats van fruit (dat hij dus op school krijgt) augurk of paprika of een wortel mee. En dan nog twee droge boterhammen met twee losse plakjes ham. Op school hebben ze een tosti-apparaat en dan maken ze er een tosti van.
Er is een periode geweest dat hij graag boterhammen met hagelslag at tussen de middag en toen heb ik hem een pak hagelslag meegegeven voor op school. En dan gaf ik hem dagelijks alleen maar boterhammen mee en dan smeerde hij zelf zijn boterhammen op school. Wel lekker hoor, een school die een beetje flexibel omgaat met lunch.
Het was totaal niet respectloos bedoeld, en ook helemaal niet specifiek aan jou gericht..quote:Op vrijdag 13 februari 2015 19:57 schreef Nijna het volgende:
En ik krijg af en toe jeuk van al die artikelen over hoe je een goede ouder zou zijn (maar dat is mijn eigen onzekerheid ook). Ik vind het helemaal prima dat iedereen doet wat hem of haar het beste past, laten we dat lekker respecteren beide kanten op.
Stuur maar door! Lessen af?quote:Op vrijdag 13 februari 2015 18:58 schreef Gaoxing het volgende:
Oh leuk Moonah, die ga ik lezen als ik de zes fraai geïntegreerde geschiedenislessen af heb die straks ingeleverd moeten wordenIk heb ook nog wat linkjes, als je het leuk vindt, ik heb er een paar jaar geleden wat over moeten schrijven.
Mooi! Precies waar het om draait!quote:Voor ik eraan begon vroeg ik jongste -toen een jaar of 6- wat hij vond van stickers als beloningssysteem. "Verspilde ruimte" was het antwoord. Hij wilde liever van de juf horen wat er goed of niet goed was
Ik denk ook dat er best veel dingen zijn in het onderwijs waarvan we weten dat ze niet werken (zoals dit, maar ook het geven van cijfers, bijvoorbeeld), maar die 'we' toch blijven doen. Dat vind ik als ouder best interessant om te weten, want je weet nooit hoe je kind erop reageert.quote:Op zaterdag 14 februari 2015 18:36 schreef Moonah het volgende:
Het was totaal niet respectloos bedoeld, en ook helemaal niet specifiek aan jou gericht..Ik vind het zelf juist altijd verhelderend om de meningen van anderen te lezen en een beetje zelfreflectie toe te passen. Een mens is nooit te oud om te leren. Vond het een mooi interview en wilde dat delen met geinteresseerden.
Goddank, jaquote:Stuur maar door! Lessen af?![]()
Hier hebben ze niet echt een beleid mbt het 10 uurtje zeg maar. Maar snoep mag niet. Ik geef mijn meiden elke dag fruit mee en dus een biscuitje/digestive zeg maar.quote:Op zaterdag 14 februari 2015 13:03 schreef mignonne het volgende:
Ik vind dat het op onze school echt de spuigaten uit loopt. Regelmatig is mn oudste de enige die fruit of groente bij zich heeft en dat geldt ook voor woensdag (=fruitdag).
Bovendien vind ik de verhoudingen hier behoorlijk zoek. Ze hebben een anti-snoep/koek beleid. Maar omdat 'reep'of 'liga' blijkbaar nogal een rekbaar begrip is, komt het neer op dat er alleen wat gezegd wordt van echt snoepsnoep. Er zijn behoorlijk wat kinderen die met van die knopfer achtige pennywafel dingen hun 10 uurtje hebben, van die dubbele Lu koeken, rolletjes chocoprins sterrenkoekjes, cakejes en zelfs van die yoghurtjes met zo'n los bakje m&m's. En van die bakjes met soepstengels en chocopasta ofzo?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |