Nee, dan is het kindje dat de juf daaruit pikt het zonnetje..quote:Op vrijdag 13 februari 2015 08:52 schreef Buurpoes het volgende:
En als er nou vijf kindjes erg goed hun best doen? Komen die dan verspreid over een halve week in de hal te hangen? Dat n kind drie dagen moet wachten op beloning?
Ik voorspel dat t stickersysteem gauw terug is. De juf zal t wel merken dat ze nu een hoop kindjes moet teleurstellen. Weer een verandering, arme J.quote:Op vrijdag 13 februari 2015 09:05 schreef Ticootje het volgende:
[..]
Nee, dan is het kindje dat de juf daaruit pikt het zonnetje..
Daarom klopt het systeem niet. Er kunnen wel 10 kindjes zijn die op een ochtend heel goed aan het werk zijn.
Precies dit dus.quote:Op vrijdag 13 februari 2015 09:34 schreef miss_sly het volgende:
Ik vind het een stom systeem. Ik hou sowieso niet van erg belonen (en straffen), maar op deze manier kun je inderdaad maar één kind tegelijk in the picture zetten. Dat moet je dus heel zorgvuldig afwegen allemaal, want het kan ook heel erg op straffen neerkomen voor een kind als het er niet zo vaak als een ander, of als het zelf denkt dat het verdiend heeft, hangt.
dat dus idd. Getver zeg. Kan me voorstellen dat je er niet blij mee bent.quote:Op vrijdag 13 februari 2015 14:50 schreef Franny_G het volgende:
Het is in mijn ogen pedagogisch ook niet verantwoord omdat het competitie tussen klasgenootjes op een onaangename manier bevordert. En de criteria zijn daarbij nogal onhelder en sowieso subjectief, dus kunnen kinderen er juist heel onzeker van worden.
Er zijn anders best wel wat methodes op basisscholen die op een dergelijke manier werken. Ook met armbandjes en complimenten en weet ik het allemaal.quote:Op vrijdag 13 februari 2015 14:50 schreef Franny_G het volgende:
Het is in mijn ogen pedagogisch ook niet verantwoord omdat het competitie tussen klasgenootjes op een onaangename manier bevordert. En de criteria zijn daarbij nogal onhelder en sowieso subjectief, dus kunnen kinderen er juist heel onzeker van worden.
Dat vind ik een heel goede methode. Omdat er geen sprake is van een competitie en iedereen gewoon aan de beurt komt. Daarnaast is dit een goede manier om naar de persoonlijkheid van het kind te kijken, en het totaalplaatje en niet alleen naar prestaties of 'je best doen'. Een kind kan dan bijvoorbeeld een compliment krijgen omdat het altijd zo vrolijk is, of omdat het andere kinderen goed helpt. Dat is inderdaad voor de eigenwaarde van een kind belangrijk en voor een groep is het ook goed, omdat de kinderen zo leren dat ieder lid van de groep een eigen aanvulling heeft en van waarde is voor het geheel.quote:Op vrijdag 13 februari 2015 15:11 schreef As1981 het volgende:
Bij ons werken ze ook met zonnetjes. Maar dan is 1 kindje het zonnetje van de week en moeten/kunnen de andere iets positiefs zeggen over dat kindje. Tbv de eigenwaarde. Niet als beloning ofzo.
quote:Op vrijdag 13 februari 2015 15:05 schreef Troel het volgende:
Bij Ruben werkt het ook heel erg super, die beloningen...
"Ik heb al een sticker gekregen vandaag, dus ik hoef niet meer te luisteren"
Hier ben ik het zo onwijs mee eens... Maar dat hoefde ik de gezinshulp niet te vertellen. Als Jennifer haar schoenen zelf aan zou doen moest dat met heel veel complimenten...quote:Op vrijdag 13 februari 2015 15:18 schreef miss_sly het volgende:
Bij S in de klas zijn er gewoon iedere dag twee hulpjes. Er hangt een lijst en die wordt gevolgd.
En ja, ze krijgen ook een sticker, vaak de hele klas omdat ze zo goed opgeruimd hebben of stil zijn geweest of geluisterd hebben. Van mij hoeft het niet, opruimen, stilzitten en luisteren moeten zo ook zonder beloning doen.
Ja, dat is sowieso vaak een foutje, ook binnen ons onderwijssysteem, dat geprobeerd wordt leerlingen te motiveren door te verwijzen naar iets buiten zichzelf, of naar een korte termijn bevrediging in plaats van een beroep te doen op intrinsieke motivatie. Het is natuurlijk gek om een kind te gaan leren dat het doel van zulke dingen is: een diploma of sticker behalen. Dat is natuurlijk niet het echte doel. Het echte doel is in dit geval: leren zwemmen zodat je niet verzuipt.quote:Op vrijdag 13 februari 2015 15:24 schreef miss_sly het volgende:
Een vriendinnetje van S krijgt een sticker als ze goed haar best heeft gedaan op de zwemles. En bij zoveel stickers een cadeau.
Dus we liepen naar zwemles, zegt ze ineens "ik ga alleen maar mijn best doen als ik een sticker krijg, mama!"
Dus ik heb gezegd dat ze geen stickers krijgt, dat ze dan maar niet haar best moet doen. Dat ze wel haar diploma's moet halen. Dat ze als ze haar best doet goed leert zwemmen. Door te oefenen dat dingen die eerst moeilijk zijn wel lukken. En dat ze dan heel trots is op zichzelf en dat ze dan een fijn gevoel krijgt omdat het gelukt is. Dat ze het daarvoor moet doen, dat dat haar sticker is.
Het vriendinnetje zei op een bepaald moment tegen haar moeder, toen ze helemaal geen zin had om naar zwemles te gaan: "ik wil helemaal geen sticker, ik vind ze stom. Ik wil gewoon niet zwemmen."
Ik ben tegen
Precies!quote:Op vrijdag 13 februari 2015 15:30 schreef Franny_G het volgende:
[..]
Ja, dat is sowieso vaak een foutje, ook binnen ons onderwijssysteem, dat geprobeerd wordt leerlingen te motiveren door te verwijzen naar iets buiten zichzelf, of naar een korte termijn bevrediging in plaats van een beroep te doen op intrinsieke motivatie. Het is natuurlijk gek om een kind te gaan leren dat het doel van zulke dingen is: een diploma of sticker behalen. Dat is natuurlijk niet het echte doel. Het echte doel is in dit geval: leren zwemmen zodat je niet verzuipt.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |