abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 7 februari 2014 @ 10:18:33 #1
35189 Troel
scherp en bot
pi_136430443
Nee, geen PMS, maar PBS.

School Wide Positive Behavior Support noemen ze het bij ons op de basisschool. We zijn net gestart en hebben gisteren de eerste ouderavond gehad. En ik heb twijfels, veel twijfels. EN ik ben heel erg benieuwd naar ervaringen van anderen.

Positieve ervaringen, maar ook negatieve ervaringen. Alle ervaringen dus. Ik kan en zal de keuze niet maken om mijn kinderen van school te halen (zal ook geen zin hebben, alle scholen hier in de buurt doen dit :') ). Hoe moet ik hiermee om gaan als ouder, specifiek omdat ik twee kinderen heb die toch wat anders in elkaar zitten dan de meeste kinderen. Hoe reageren andere kinderen op dit hele plan? Zijn er wellicht ouders die al langer met PBS op school werken en echt goede veranderingen zien?

Ik wil heel graag mijn negatieve flow om zetten in een positieve flow, maar het lukt nog niet echt.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  vrijdag 7 februari 2014 @ 10:35:41 #2
255392 De_Taartjesfee
Hoardin' like a hoarder
pi_136430817
Ik heb van het hele systeem nooit gehoord. Heb je er wat meer achtergrondinformatie over?
I`m not weird. I`m limited edition.
  vrijdag 7 februari 2014 @ 10:39:32 #3
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_136430913
http://www.njpbs.org/school_wide_pbs/

quote:
Positive Behavior Interventions and Supports fosters positive school environments so that all students, most particularly students with disabilities, can be successfully included within general education programs.
quote:
Hoe moet ik hiermee om gaan als ouder, specifiek omdat ik twee kinderen heb die toch wat anders in elkaar zitten dan de meeste kinderen.
Het is juist voor jouw kinderen.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_136431006
Wat staat je tegen?
Wat ik zo (in eerste instantie) lees klinkt wel oke namelijk
pi_136431243
PBS info:

Ik vind het heel negatief, ik zal nog wel uitleggen waarom als ik meer tijd heb :)

http://nobo.komagata.net/pub/Komagata13-PBS.pdf leesvoer ;)
pi_136431760
quote:
2s.gif Op vrijdag 7 februari 2014 10:53 schreef Pvoesss het volgende:
PBS info:

Ik vind het heel negatief, ik zal nog wel uitleggen waarom als ik meer tijd heb :)

Filmpje in skippende vorm gekeken en pdf na de intro alleen het "reward" stuk gelezen.
Verder ken ik de methode niet,
maar toch trek ik lekker conclusies :)

Als je nou het gedeelte "duidelijke verwachtingen uitspreken" richting de kinderen aanhoudt, maar niet elke keer dat er aan de verwachting wordt voldaan een cadeautje geeft dan lijkt het me een goede instelling,
waarvan je je moet afvragen waarom die duidelijkheid er nu gewoon al niet is.

Als ik in het werk naar mijn collega's ook niet duidelijk maak wat ik van ze verwacht dan is de kans klein dat ze mij de juiste dingen opleveren.
  vrijdag 7 februari 2014 @ 11:25:27 #7
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_136432136
Je creeert zoals ik het nu lees volwassenen die verwachten dat ze altijd wat krijgen als ze het goed doen.
En als die beloning dan uitblijft? Omdat sommige dingen gewoon moeten? Weigeren ze die dan?

Ik zou geloof ik niet enthousiast worden nee. Maar ik ben dan ook meer van de inzet belonen en niet het resultaat.
Het maakt ook niet uit of je koopt, kraakt of huurt, buurvrouw is steeds in de buurt.
pi_136432154
Klinkt als een beloningssysteem. Ben ik geen fan van.
pi_136433913
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 februari 2014 11:25 schreef debuurvrouw het volgende:
Je creeert zoals ik het nu lees volwassenen die verwachten dat ze altijd wat krijgen als ze het goed doen.
En als die beloning dan uitblijft? Omdat sommige dingen gewoon moeten? Weigeren ze die dan?

Precies, en dat creëert dan ook weer problemen op het voortgezet onderwijs. En waar er beloningen gegeven worden zijn er ook straffen. En straffen on prestatie lijkt mij niet de bedoeling.
  Moderator vrijdag 7 februari 2014 @ 12:39:46 #10
5428 crew  miss_sly
pi_136434310
SWPBS is gericht op het creëren van een omgeving die het leren bevordert en gedragsproblemen voorkomt. Dit begint bij het gezamenlijk formuleren van de waarden die de school belangrijk vindt. Vervolgens benoemt het schoolteam het gedrag dat past bij deze waarden en leert het de kinderen actief aan. Adequaat gedrag wordt hierna systematisch positief bekrachtigd. Hiermee wordt een veilig en positief schoolklimaat gecreëerd, waarin elke leerling optimaal kan profiteren van het geboden onderwijs.

Intro van deze site: http://www.swpbs.nl

In het filmpje dat hierboven gepost werd, zag ik dat de kinderen bandjes krijgen bij goed gedrag en dat wanneer ze er 15 hebben, ze een beloning krijgen.

Ik zou er als ouder ernstig bezwaar tegen hebben. Dat kinderen zich aan bepaalde regels dienen te houden op school lijkt me vanzelfsprekend en als ze zich daaraan houden, hoeven ze daar echt geen beloning voor te krijgen. Je beloont kinderen dus eigenlijk voor gewoon, normaal gedrag.

Wat wel duidelijk werd ook uit het filmpje door wat die pedagogisch medewerker van de TSO zei, was dat er eigenlijk voorheen onduidelijkheid was over de regels en waar die allemaal golden. Duidelijkheid en structuur zijn wat mij betreft veel belangrijker zaken, daar kan een kind wat mee. Complimenten en beloningen, nee, wat mij betreft niet, en zeker niet gestructureerd volgens een of ander systeem.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  vrijdag 7 februari 2014 @ 12:46:55 #11
35189 Troel
scherp en bot
pi_136434542
quote:
2s.gif Op vrijdag 7 februari 2014 10:53 schreef Pvoesss het volgende:
PBS info:

Ah, dit filmpje had ik onder de control C zitten, maar vergat ik te plaatsen :D
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  vrijdag 7 februari 2014 @ 12:48:00 #12
35189 Troel
scherp en bot
pi_136434568
quote:
7s.gif Op vrijdag 7 februari 2014 10:39 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

[..]

quote:
7s.gif Op vrijdag 7 februari 2014 10:39 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

[..]

Ja, net zoals ze heel graag Triple P aan willen smeren aan autisten, terwijl dat hele gedoe van belonen en dergelijke bij mijn oudste echt gewoon niet werkt hoor :D
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_136434606
Ik denk dat het hele beloning systeem alleen werkt voor kinderen die problemen hebben zich te gedragen. En dan nog misschien niet altijd. Ik ben er ook geen voorstander van.
Maar ik heb geen kinderen en heb het filmpje niet echt gezien. Dus ik ben geen expert.
pi_136437354
Ik zou het ook zeker niet toejuichen om het zonder héél goede reden op die manier (met telkens een beloning dus) aan te pakken. Ik doe het hier thuis bij een paar onderwerpen omdat die op geen enkele andere manier bereikt konden worden (avondeten proeven en zindelijk worden), maar moet die grenzen wel erg goed bewaken.
Hij probeert soms wel eens uit of hij ergens anders ook stempels/stickers/legoblokjes/wat dan ook voor kan verdienen als hij gewoon doet wat er verwacht wordt, (en dat kunnen dan best dingen zijn die voor hem echt ingewikkeld zijn), maar dat gebeurt absoluut niet. Dat vind ik het gevaar van dit systeem, voor je het weet hangt je hele opvoeding aan elkaar van beloningssystemen.
Natuurlijk moet je altijd duidelijk je verwachtingen uitspreken en waar nodig grenzen aangeven, dat geldt niet alleen voor je verwachtingen en grenzen naar kinderen met of zonder problemen, maar gewoon altijd. Dat lijkt me een prima punt om op scholen veel meer aandacht voor te hebben als dat nog niet gebeurt.
pi_136437472
Ik vind dat je door belonen, ook bij zindelijk worden of avondeten, voorbij gaat aan de intrinsieke motivatie van een kind. Ik heb ook ernstige moeite met Triple P, maar dat hoort hier niet.

Ik ben benieuwd of er hier ouders zijn met meer ervaring met dat PBS.
pi_136437639
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 februari 2014 11:25 schreef debuurvrouw het volgende:

Ik zou geloof ik niet enthousiast worden nee. Maar ik ben dan ook meer van de inzet belonen en niet het resultaat.
Eens :Y

En toch hebben wij ook bij bepaalde zaken gestimuleerd dmv belonen. Maar omdat kind het op een gegeven moment gaat 'verwachten', vind ik het inderdaad zijn doel voorbij schieten.
No one can make you feel inferior without your consent - Eleanor Roosevelt
  vrijdag 7 februari 2014 @ 14:36:16 #17
35189 Troel
scherp en bot
pi_136438112
Ze geven wel aan dat de beloning een verrassing moet zijn en de beloning in eerste instantie gewoon een compliment is. Bij die ene school hebben ze gekozen voor armbandjes, dat spreekt mij helemaal niet aan. Er zijn ook scholen waar ze voor muntjes kiezen en zoveel muntjes in een groep betekent iets leuks voor de hele groep. Maar ook daar vind ik nog veel haken-en-ogen aanzitten.

Maar heb ook het idee dat ik misschien gewoon te negatief erin sta, dat kan natuurlijk. (en als ik dan jullie reacties lees denk ik ook meteen, ik ben dus niet de enige)
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_136438408
Bij Kim op school (sbo) hebben ze ook PBS sinds een paar maanden.
Of het echt helpt weet ik nog niet. Belonen is bij haar met een krul, er hangt een lijst met alle namen in de klas en de dagen van de week. Er stonden maar weinig krullen op.
Ze doen ook aan picto´s met teksten erbij zoals ´behandel een ander zoals je zelf behandeld wil worden´. Kim en nog een pdd-er hebben eraan meegedaan als proef en dat lijkt goed aan te slaan.
pi_136438924
Ik krijg een beetje een nare bijsmaak van het publiek maken van hoeveel beloningen een kind heeft :{ (nog even afgezien van het belonen an sich). Althans, dat lees ik in de posts van Troel en Ingrid, met armbandjes en krullen die voor iedereen te kijken hangen. Op die manier wordt een kind wat geen beloningen krijgt dubbel gestraft, geen beloning én te kijk worden gezet t.o.v. de hele groep. Bovendien promoot je er een soort concurrentie mee, en dat lijkt me niet iets wat gestimuleerd hoeft te worden bij jonge kinderen. Ik zou me hier niet prettig bij voelen.
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
pi_136438996
Het is trouwens geen kwestie van kiezen hier, ze doen aan PBS, of je dat nou leuk vind of niet. Voor zover ik weet.
Ik zal maandag als ik eraan denk nog even aan juf vragen wat ze nu ´gebruiken´ tijdens de les van PBS.
  vrijdag 7 februari 2014 @ 15:02:05 #21
35189 Troel
scherp en bot
pi_136439018
Hier is het ook geen keuze. Ook niet geweest. Het is me ook niet helemaal duidelijk of de MR of de OR hier überhaupt wat over te zeggen gehad hebben
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  vrijdag 7 februari 2014 @ 15:45:33 #22
21082 Paxlie
Ies best bro
pi_136440278
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 februari 2014 14:16 schreef L-E het volgende:
Ik vind dat je door belonen, ook bij zindelijk worden of avondeten, voorbij gaat aan de intrinsieke motivatie van een kind. Ik heb ook ernstige moeite met Triple P, maar dat hoort hier niet.

Het heeft wel veel weg van triple P. En dat is zo jammer.
Wie werd waar wanneer geboren en waarom werd hij door wie hoe genoemd?
Praten over mma? Kom naar #mma
  vrijdag 7 februari 2014 @ 16:04:47 #23
35189 Troel
scherp en bot
pi_136440834
De informatie die ik gisteren meekreeg:

(beetje gekreukeld, iets met regen en veel wind)
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_136440882
Moesten jullie ook een kaartje voor je kind schrijven met positieve dingen erop?
  vrijdag 7 februari 2014 @ 16:07:33 #25
35189 Troel
scherp en bot
pi_136440910
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 februari 2014 16:06 schreef _Ingrid_ het volgende:
Moesten jullie ook een kaartje voor je kind schrijven met positieve dingen erop?
Ja, dat mochten we zelf knutselen.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')