quote:Positive Behavior Interventions and Supports fosters positive school environments so that all students, most particularly students with disabilities, can be successfully included within general education programs.
Het is juist voor jouw kinderen.quote:Hoe moet ik hiermee om gaan als ouder, specifiek omdat ik twee kinderen heb die toch wat anders in elkaar zitten dan de meeste kinderen.
Filmpje in skippende vorm gekeken en pdf na de intro alleen het "reward" stuk gelezen.quote:Op vrijdag 7 februari 2014 10:53 schreef Pvoesss het volgende:
PBS info:
Ik vind het heel negatief, ik zal nog wel uitleggen waarom als ik meer tijd heb![]()
http://nobo.komagata.net/pub/Komagata13-PBS.pdf leesvoer
Precies, en dat creëert dan ook weer problemen op het voortgezet onderwijs. En waar er beloningen gegeven worden zijn er ook straffen. En straffen on prestatie lijkt mij niet de bedoeling.quote:Op vrijdag 7 februari 2014 11:25 schreef debuurvrouw het volgende:
Je creeert zoals ik het nu lees volwassenen die verwachten dat ze altijd wat krijgen als ze het goed doen.
En als die beloning dan uitblijft? Omdat sommige dingen gewoon moeten? Weigeren ze die dan?
Ah, dit filmpje had ik onder de control C zitten, maar vergat ik te plaatsenquote:Op vrijdag 7 februari 2014 10:53 schreef Pvoesss het volgende:
PBS info:
Ik vind het heel negatief, ik zal nog wel uitleggen waarom als ik meer tijd heb![]()
http://nobo.komagata.net/pub/Komagata13-PBS.pdf leesvoer
quote:Op vrijdag 7 februari 2014 10:39 schreef Papierversnipperaar het volgende:
http://www.njpbs.org/school_wide_pbs/
[..]
[..]
Het is juist voor jouw kinderen.
Ja, net zoals ze heel graag Triple P aan willen smeren aan autisten, terwijl dat hele gedoe van belonen en dergelijke bij mijn oudste echt gewoon niet werkt hoorquote:Op vrijdag 7 februari 2014 10:39 schreef Papierversnipperaar het volgende:
http://www.njpbs.org/school_wide_pbs/
[..]
[..]
Het is juist voor jouw kinderen.
Eensquote:Op vrijdag 7 februari 2014 11:25 schreef debuurvrouw het volgende:
Je creeert zoals ik het nu lees volwassenen die verwachten dat ze altijd wat krijgen als ze het goed doen.
En als die beloning dan uitblijft? Omdat sommige dingen gewoon moeten? Weigeren ze die dan?
Ik zou geloof ik niet enthousiast worden nee. Maar ik ben dan ook meer van de inzet belonen en niet het resultaat.
Het heeft wel veel weg van triple P. En dat is zo jammer.quote:Op vrijdag 7 februari 2014 14:16 schreef L-E het volgende:
Ik vind dat je door belonen, ook bij zindelijk worden of avondeten, voorbij gaat aan de intrinsieke motivatie van een kind. Ik heb ook ernstige moeite met Triple P, maar dat hoort hier niet.
Ja, dat mochten we zelf knutselen.quote:Op vrijdag 7 februari 2014 16:06 schreef _Ingrid_ het volgende:
Moesten jullie ook een kaartje voor je kind schrijven met positieve dingen erop?
Daar ben ik het in theorie mee eens, totdat bleek dat er wat betreft eten en zindelijk worden geen enkele eigen motivatie aanwezig was bij hem met allemaal problemen als gevolg (we hebben heel wat afspraken kinderarts, gedragsdeskundige en diëtist gehad daardoor). We hebben alle mogelijke methodes uit de kast getrokken, en de enige die werkt is belonen en nu hij na drie jaar eindelijk eet en na een jaar eindelijk op de wc durft kan het me weinig meer schelen dat ik er om dat te bereiken een halve action aan stickers en stempels doorgejaagd heb. Maar wel enkel bij onderwerpen die op geen enkele andere manier te bereiken waren, zonder die reden vind ik het echt niet nodig. Bij voorbaat gaan belonen voor normaal gewenst gedrag werkt volgens mij alleen maar in de hand dat ze die bevestiging telkens nodig hebben. Die afhankelijkheid van de beloning merk ik nu ook al, wat nog eens extra zorgt dat ik er niet achter zou staan op deze manier om te gaan met kinderen waar het niet écht nodig is om een verandering door te voeren.quote:Op vrijdag 7 februari 2014 14:16 schreef L-E het volgende:
Ik vind dat je door belonen, ook bij zindelijk worden of avondeten, voorbij gaat aan de intrinsieke motivatie van een kind. Ik heb ook ernstige moeite met Triple P, maar dat hoort hier niet.
Ik ben benieuwd of er hier ouders zijn met meer ervaring met dat PBS.
Ja ik zag het staan en ik vind dat echt onzin. Alsof corrigeren niet op een positieve, opbouwende manier kan (er staat 4 positieve complimenten tegenover 1 negatieve correctie).quote:Op vrijdag 7 februari 2014 17:02 schreef Troel het volgende:
Nou DAT dus. Het gaat me om dat bij voorbaat belonen voor normaal gewenst gedrag. En dan ook nog eens overdadig, want het gaan om 4 complimenten tegenover 1 correctie.
Jaja regen en windquote:Op vrijdag 7 februari 2014 16:04 schreef Troel het volgende:
De informatie die ik gisteren meekreeg:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
(beetje gekreukeld, iets met regen en veel wind)
Ja oké. Ik was geirriteerd. Ik denk nl echt dat het een totaal andere situatie is om je kind(eren) thuis op te voeden en om dat in klassenverband te doen. Ik heb geen tijd om álle situaties met elk kind erg uitgebreid te bespreken. Iets dat ik bv met mijn eigen kind wel doe.quote:Op vrijdag 7 februari 2014 18:48 schreef debuurvrouw het volgende:
Toch jammer van die stuurlui
Ik dacht tot ik die las dat je een goed punt had. Daarna dacht ik alleen maar: weer een op haar teentjes getrapte juf.
Ik ben benieuwd of je een school vindt die wezenlijk anders omgaat met het aanleren van gewenst gedrag! Ik denk nl dat meer dan 75% op min of meer deze manier te werk gaat.quote:Op vrijdag 7 februari 2014 19:09 schreef miss_sly het volgende:
Ik zou echt een andere school overwegen als ze hiertoe over zouden gaan. Wij proberen thuis bewust om het zo onvoorwaardelijk mogelijk te doen, en dan zouden ze er op school precies tegenovergesteld mee omgaan? Dat past toch niet?
Daar ben ik me van bewust. Maar dit PBS is echt nog een stap verder dan gewoon eens een sticker geven voor gewenst gedrag of complimenten geven. Kijk dat filmpje maar eens als je tijd hebt. Ik krijg er helemaal de kriebels van en het is zo volledig tegengesteld aan hoe wij het willen doen, dat het niet past. Net zo min als een sterk religieuze school bij ons zou passen, dus die zou ik ook niet kiezen.quote:Op vrijdag 7 februari 2014 19:19 schreef Moonah het volgende:
[..]
Ik ben benieuwd of je een school vindt die wezenlijk anders omgaat met het aanleren van gewenst gedrag! Ik denk nl dat meer dan 75% op min of meer deze manier te werk gaat.
Nogmaals, hoe zou het anders kunnen? Met kinderen van allerlei allooi, diverse achtergronden met bijbehorende (al dan niet) opvoedingen? Het zijn heus niet allemaal kinderen van bewust opvoedende ouders die in een klas zitten. Dus er valt écht wel het eea te corrigeren/recht te trekken.
Daar is ook helemaal niks mis mee. Ik vind het altijd een positieve benadering om complimenten te geven.quote:Op vrijdag 7 februari 2014 18:43 schreef Moonah het volgende:
Je kunt ervoor kiezen om kinderen die ongewenst gedrag vertonen te straffen. Of je kunt ervoor kiezen gewenst gedrag te belonen. Dat laatste kan dus heel eenvoudig door een compliment te geven. "Fijn, dat jullie rustig je gymtas pakken en zacht naar buiten lopen. Zo kunnen de andere klassen rustig doorwerken." Wát is daar mis mee?
Juist omdat het gewoon prettig is.quote:Op vrijdag 7 februari 2014 16:22 schreef Juud79 het volgende:
ook thuis!![]()
Ik zou er enorm van gaan steigeren, nu doe ik dat vrij snel als het mijn kinderen betreft, maar goed.
Ik ben er meer voor om samen met kinderen regels te bedenken en dan ook regels voor de volwassenen en dat het vanzelfsprekend is dat iedereen zich daar aan zal houden omdat dat gewoon prettig is voor zowel de kinderen als ook de volwassenen.
Belonen en straffen heb ik niet zoveel mee.... ik probeer dat in ieder geval zo min mogelijk te doen.
Er zijn ook nog andere opties. Kijken naar waar het gedrag vandaan komt, de antecedenten van het gedrag, en daar op anticiperen. Dat vergt veel van een docent. En dat lijkt me tegenwoordig ook best lastig als docent met grote klassen in een nog grotere school. Daarom juist lijkt het me zo goed om kleinere klassen te hebben, dan kun je veel meer individuele aandacht geven aan de leerlingen. Dit PBS lijkt me symtoombestrijding van het echte probleem: geen tijd meer voor het individueel leren kennen van elke leerling. En daarom maar een oplossing bedenken die het probleem lijkt op te lossen maar slechts voor zo lang als de beloningen worden uitgedeeld.quote:Op vrijdag 7 februari 2014 18:43 schreef Moonah het volgende:
Je kunt ervoor kiezen om kinderen die ongewenst gedrag vertonen te straffen. Of je kunt ervoor kiezen gewenst gedrag te belonen. Dat laatste kan dus heel eenvoudig door een compliment te geven. "Fijn, dat jullie rustig je gymtas pakken en zacht naar buiten lopen. Zo kunnen de andere klassen rustig doorwerken." Wát is daar mis mee?
Eens!quote:Op vrijdag 7 februari 2014 21:27 schreef Lot_1 het volgende:
[..]
Er zijn ook nog andere opties. Kijken naar waar het gedrag vandaan komt, de antecedenten van het gedrag, en daar op anticiperen. Dat vergt veel van een docent. En dat lijkt me tegenwoordig ook best lastig als docent met grote klassen in een nog grotere school. Daarom juist lijkt het me zo goed om kleinere klassen te hebben, dan kun je veel meer individuele aandacht geven aan de leerlingen. Dit PBS lijkt me symtoombestrijding van het echte probleem: geen tijd meer voor het individueel leren kennen van elke leerling. En daarom maar een oplossing bedenken die het probleem lijkt op te lossen maar slechts voor zo lang als de beloningen worden uitgedeeld.
Ik vind het oprecht vreemd dat dit soort dingen worden bedacht terwijl er genoeg wetenschappelijk bewijs is dat belonen averechts kan werken.
Hoezo is het 'blijkbaar nodig'?quote:Op vrijdag 7 februari 2014 22:25 schreef Sjeen het volgende:
Tsja... Het is blijkbaar nodig om kinderen te belonen voor gedrag dat maakt dat de leerkracht in de klas zich gewoon kan bezighouden met lesgeven ipv corrigeren.
Volledig mee eens. En ik denk dat mensen voor de klas dat ook zo veel mogelijk doen. Maar je zegt het zelf al, de klassen zijn te groot.quote:Op vrijdag 7 februari 2014 21:27 schreef Lot_1 het volgende:
[..]
Er zijn ook nog andere opties. Kijken naar waar het gedrag vandaan komt, de antecedenten van het gedrag, en daar op anticiperen. Dat vergt veel van een docent. En dat lijkt me tegenwoordig ook best lastig als docent met grote klassen in een nog grotere school. Daarom juist lijkt het me zo goed om kleinere klassen te hebben, dan kun je veel meer individuele aandacht geven aan de leerlingen. Dit PBS lijkt me symtoombestrijding van het echte probleem: geen tijd meer voor het individueel leren kennen van elke leerling. En daarom maar een oplossing bedenken die het probleem lijkt op te lossen maar slechts voor zo lang als de beloningen worden uitgedeeld.
quote:Op zaterdag 8 februari 2014 11:12 schreef Troel het volgende:
Overigens:
incidenten moeten sinds augustus aangemeld worden bij het ministerie, zoals dat voorheen ook met ongelukken gebeurde. Nu ben ik eigenlijk alles behalve privacygevoelig, maar ik vind het heel wat dat dit soort incidenten gemeld moeten worden bij het ministerie. Waarom moet het ministerie weten dat mijn kind, tegen de regels in, door de gang gerend heeft (voorbeeld dus he). Is het bij andere scholen gecommuniceerd dat dit soort dingen gemeld worden? Heeft iemand wel eens inzage gevraagd in een dossier?
Dat denk ik ook.quote:Op zaterdag 8 februari 2014 11:26 schreef Vanyel het volgende:
Ik vind bandjes en kralen ook veel te ver gaan, maar ik heb laatst weer op een cursus geleerd dat je tig keer positieve feedback moet krijgen voor het dezelfde impact heeft als een keer negatieve.
Misschien dat de 4:1verhouding daarmee te maken heeft.
Ik denk dat het niet zo zeer voor de juf bedoeld is, alswel om een beter werkklimaat te creëeren.quote:Op zaterdag 8 februari 2014 11:42 schreef debuurvrouw het volgende:
Het is dus eigenlijk voor de leerkrachten begrijp ik nu. Om hun eerste impuls van straffen te doorbreken. Ik ben alleen echt benieuwd wat dit op de lange termijn met mensen doet. Wat voor volwassenen creëer je hiermee? Gaat de toekomstige politie stickers uitdelen als je je aan de maximum snelheid houdt? Armbandjes, zodat je medemens kan zien wat een modelburger je bent?
Ik geloof heel erg dat als kinderen overtuigd zijn van het nut van een regel (duidelijkheid dus!) En je ze mede de regels laat bepalen ze veel meer van binnen uit geneigd zijn de regel te volgen. En ook zélf de regel ergens anders ook toepassen. Hun blik gaat naar buiten, naar andere mensen. Mijn gedrag heeft invloed op de wereld om mij heen. Nu leer je ze egoistisch te zijn. Ik ben braaf, ik krijg een bandje, ik heb de meeste bandjes!! Ze leren er verder niks van. Waarom is het handig je aan regels te houden? Zodat de juf geen last van je heeft?
Dat is sowieso de basis, lijkt me.quote:Hij wil alleen met respect behandeld worden.
Als ik de groepen bekijk waar Isa de afgelopen jaren in heeft gezeten... De discipline van die ik van huis uit probeer mee te geven is blijkbaar een uitzondering. Kinderen doen waar ze zin in hebben en luisteren naar de docent is een gunst in plaats van iets normaals...quote:
Zo gaat dat bij Kim in de klas ook. (speciaal basis onderwijs) Toen het aankleden bagger ging en we daardoor weleens te laat kwamen heb ik ook met juf overlegd. En zodoende kreeg Kim op school daar een stickerkaart voor. Die extra stimulans heeft wel geholpen.quote:Op zaterdag 8 februari 2014 13:03 schreef livelink het volgende:
Op de school van mijn jongste gaat het ook op deze manier (SO Cluster 4 voor kinderen met ernstige gedragsstoornissen). Ik zou ook niet weten hoe het anders zou moeten eigenlijk in zo'n klas. Duidelijke regels met beloningen. Ze kunnen per dagdeel een krul krijgen. Per kind is het beloningssysteem anders, want de doelen moeten ook wel enigszins haalbaar zijn. Zo krijgt mijn kind al een krul als hij in de klas is gebleven en een ander kind krijgt een krul als hij op zijn stoel is gebleven, bijvoorbeeld. Het idee om te focussen op wat goed gaat en niet continue op wat er fout gaat staat mij wel aan.
ik begrijp dat het verschil wel met name zit in het feit dat in ons geval het beloningssysteem een uitwerking is van een individuele afspraak tussen leerkracht en kind en dat het in het filmpje gaat om beloningen voor collectief opgelegde regels. Ik denk dat indivduele afspraken beter werken, maar daar zullen de klassen wellicht te groot voor zijn in het reguliere onderwijs? Het is natuurlijk een verschil tussen 12 kinderen in een klas en 30 kinderen. Maar op zich vind ik niks mis met een beloningssysteem.
ik ben echt heel blij dat mijn jongste al in groep 7 zitquote:Op zaterdag 8 februari 2014 15:59 schreef amaranta het volgende:
Kleine klassen zal met het invoeren van passend onderwijs nog veel lastiger worden.
Voor wie niet weet wat passend onderwijs is. Www.passendonderwijs.nl
Daar maak ik me veel meer zorgen om, dan om een beloningssysteem.
Precies. Heel mooi geformuleerdquote:Op zondag 9 februari 2014 14:47 schreef Troel het volgende:
Even samenvattend. Kan ik serieus de conclusie trekken dat het grootste probleem eigenlijk is dat de docenten zelf een stuk consequenter moeten zijn en dat ze dat ook zouden moeten kunnen bereiken zonder met allerlei rare beloningssystemen te gaan werken (ondanks dat dat voor sommige kinderen gewoon nodig zal zin en zal werken)?
Ja ik denk dat dit een veilige conclusie is...quote:Op zondag 9 februari 2014 14:47 schreef Troel het volgende:
Even samenvattend. Kan ik serieus de conclusie trekken dat het grootste probleem eigenlijk is dat de docenten zelf een stuk consequenter moeten zijn en dat ze dat ook zouden moeten kunnen bereiken zonder met allerlei rare beloningssystemen te gaan werken (ondanks dat dat voor sommige kinderen gewoon nodig zal zin en zal werken)?
Tja, andere school hier gaat niets oplossen, plus dat ik denk dat dat voor de jongens ook niet goed zou zijnquote:Op zondag 9 februari 2014 16:32 schreef gewoonmezelf87 het volgende:
Anyway mijn kind(eren) wil ik niet op een school met pbs school
Vind het sowieso een vreemde gang van zaken dat de school het zonder overleg vooraf invoert...quote:Op zondag 9 februari 2014 16:34 schreef Troel het volgende:
[..]
Tja, andere school hier gaat niets oplossen, plus dat ik denk dat dat voor de jongens ook niet goed zou zijn
Die van mij willen graag duidelijkheid. Dus alle docenten dezelfde regels is een goed ding, dat voorop. Maar bij het aanleren van het gedrag, moet de uitleg dusdanig duidelijk zijn dat er eigenlijk maar één mogelijkheid van uitleggen mogelijk is. Als de regel is "we lopen rustig in de gang", dan moet er ook uitgelegd worden wat rustig is zeg maar. De grote vraag is of ze dat gaan doen. Daarnaast, er zijn zaken die bij mijn jongste echt niet aan lijken te komen. Die zit dan in zijn eigen wereldje en als je hem dan aan gaat spreken, dan gaat hij echt niet luisteren. Hij moet eerst uit dat wereldje komen. Zijn eigen juf weet dat, maar weten de andere docenten dat ook en hebben die ook de mogelijkheid om hem uit dat wereldje te halen. Je kan blijven zeggen dat je wil dat hij iets doet als hij in zo'n bui zit, maar resultaten zul je niet krijgen dan...quote:Op zondag 9 februari 2014 16:37 schreef gewoonmezelf87 het volgende:
[..]
Vind het sowieso een vreemde gang van zaken dat de school het zonder overleg vooraf invoert...
Kun je uitleggen op welke manier dit voor jouw kinderen een extra moeilijkheid is?
Ik neem aan dat de MedenzeggenschapsraadR, welke ook door ouders vertegenwoordigd is, hiermee heeft ingestemd.quote:Op zondag 9 februari 2014 16:37 schreef gewoonmezelf87 het volgende:
[..]
Vind het sowieso een vreemde gang van zaken dat de school het zonder overleg vooraf invoert...
Kun je uitleggen op welke manier dit voor jouw kinderen een extra moeilijkheid is?
Waarop baseer je dat?quote:Op zondag 9 februari 2014 16:32 schreef gewoonmezelf87 het volgende:
Wat leerkrachten naar mijn idee nog wel eens vergeten is dat je met kinderen ook kan communiceren! Zolang je het op hun niveau vertaald!
Ik vind dat niet de juiste conclusie. Uiteraard valt of staat het handhaven van afspraken/regels met overleg, uitleg/begrip/inzicht van het nut en consequent zijn. Maar wat doe je als een kind zo'n afspraak overtreedt? Straffen? Daar wil men juist van af. Dat continue gecorrigeer.quote:Op zondag 9 februari 2014 14:47 schreef Troel het volgende:
Neequote:Op zondag 9 februari 2014 17:22 schreef livelink het volgende:
Zijn jouw kinderen erg gevoelig voor beloningen, Troel? Kan het hen bijvoorbeeld iets schelen als veel kinderen wel een beloning krijgen en zij niet?
Dan lijkt het me nog iets wat je toch ook meldt in de schoolgids, op het moment dat je komt kijken om je kind aan te melden, noem maar op. Niets van dat alles.quote:Op zondag 9 februari 2014 17:28 schreef amaranta het volgende:
[..]
Ik neem aan dat de MedenzeggenschapsraadR, welke ook door ouders vertegenwoordigd is, hiermee heeft ingestemd.
Dus andere ouders hebben (namens Troel in dit geval) besloten dat ze hiermee akkoord gaan.
En als de mr. in deze geen instemmingsbevoegdheid heeft dan zal ze het nog altijd ter kennisneming hebben genomen.
Het komt in de meeste gevallen niet zomaar uit de lucht gevallen
Maar een compliment als iets goed gaat, is wat anders dan overal voor gaan complimenteren en ook gewoon vast te leggen dat je zoveel meer complimentjes moet gaan geven in ruil voor een correctie.quote:Op zondag 9 februari 2014 17:57 schreef Moonah het volgende:
[..]
Ik vind dat niet de juiste conclusie. Uiteraard valt of staat het handhaven van afspraken/regels met overleg, uitleg/begrip/inzicht van het nut en consequent zijn. Maar wat doe je als een kind zo'n afspraak overtreedt? Straffen? Daar wil men juist van af. Dat continue gecorrigeer.
Of leg je juist de nadruk op hetgeen dat goed gaat door dat te benoemen/complimenteren?
Als je iets nieuws wil aanleren zul je in het begin veel complimenten geven. Als jouw zoon leert fietsen prijs je hem ook de hemel in. Als je kind naar zwemles gaat geef je hem ook tig complimenten als hij voor het eerst met zijn gezicht onder water durft. Als hij eenmaal gewend is en lekker meedraait in het zwemlesgedoe, dan is dat niet meer nodig.quote:Op zondag 9 februari 2014 18:00 schreef Troel het volgende:
[..]
Maar een compliment als iets goed gaat, is wat anders dan overal voor gaan complimenteren en ook gewoon vast te leggen dat je zoveel meer complimentjes moet gaan geven in ruil voor een correctie.
Waar komt ineens toch het idee vandaan dat leerkrachten niet zouden (kunnen) communiceren met kinderen?quote:Op zondag 9 februari 2014 18:03 schreef mignonne het volgende:
Kan er van dat geld niet een communicatietraining gedaan worden voor de docenten
Ho!quote:Op zondag 9 februari 2014 18:06 schreef Moonah het volgende:
[..]
Waar komt ineens toch het idee vandaan dat leerkrachten niet zouden (kunnen) communiceren met kinderen?
ditquote:Op zondag 9 februari 2014 18:10 schreef mignonne het volgende:
Ik krijg het gevoel dat je je persoonlijk aangesproken voelt door de dingen die hier geschreven worden, lijkt me onnodig.
Nou, dat is ook wel zo. Niet alleen ik, maar het merendeel van mijn collega's werkt zich het laplazarus voor de klas. Op school als de kinderen er zijn, na schooltijd, diverse avonden per week, in het weekend regelmatig. En dat is niet erg, omdat je er hart voor hebt.quote:Op zondag 9 februari 2014 18:10 schreef mignonne het volgende:
Ik krijg het gevoel dat je je persoonlijk aangesproken voelt door de dingen die hier geschreven worden, lijkt me onnodig.
Nah, je snapt toch wel hoe ik het bedoel? Zonder meteen alles letterlijk te nemen (zwemmen en fietsen)?quote:Op zondag 9 februari 2014 18:08 schreef Troel het volgende:
Nou nee, niet dus. Mijn kinderen worden echt niet overladen met complimentjes. Voordat Ruben kon fietsen zonder zijwieltjes, fietste hij met zijwieltjes en toen ineens kon hij het. Daar heeft hij niet heel veel voor geoefend. Dus ja, toen hij het kon heeft hij een compliment gekregen. En voor wat betreft zwemles: daar zijn de ouders helemaal niet bij en ik weet heel zeker dat de juf niet constant staat te jubelen en te juichen. Ik vind het ook niet nodig. Ik juich niet voor elk blaadje waar een streep op staat en waar de jongens mee thuis komen.
Ik kan nu twee kanten op. Of ik zeg dat ik het niet zo snapte, en dan heb ik meteen het gevoel dat er inderdaad leerkrachten zijn die nog een les communicatie kunnen gebruiken, of ik zeg dat ik het prima snapte, maar dat ik wilde duidelijk maken dat niet alle kinderen hetzelfde zijn en dat er nog veel meer voorbeelden zijn waaruit blijkt dat mijn kinderen niet constant de hemel ingeprezen worden, ongeacht of andere ouders dat wellicht wel zouden doen. Of een combinatie van de twee. Dat ik het niet snapte, maar ook de voorbeelden die je gaf meteen kon ontkrachten...quote:Op zondag 9 februari 2014 18:22 schreef Moonah het volgende:
[..]
Nah, je snapt toch wel hoe ik het bedoel? Zonder meteen alles letterlijk te nemen (zwemmen en fietsen)?
Ik sta ook niet achter die armbandjes.quote:Op zondag 9 februari 2014 18:27 schreef Marrije het volgende:
Ik heb hier best gelezen hoe het anders kan, maar volgens mij zegt ook een deel hier 'op zich niks mis mee maar laat die armbandjes als beloning voor van alles en nog wat achterwege'. En als ik me niet vergis vond jij dat ook wat too much. Dan verschillen die meningen volgens mij niet zoveel van elkaar.
Op het moment dat je twee docenten voor de klas hebt en bij de ene mag je in de klas rennen en bij de andere niet. Daardoor heb je bij de ene docent die het niet wilt, dat de docent constant in loopt te grijpen en baalt van de kinderen en het humeur omlaag gaat. Heeft het dan met een gebrek aan opvoeding te maken, of aan de docent en de regels die in de klas gelden?quote:Op zondag 9 februari 2014 18:31 schreef Moonah het volgende:
[..]
Ik sta ook niet achter die armbandjes.
Maar er wordt in dit topic gedaan alsof de oorzaak van 'misdragingen' in de klas bij de leerkrachten zou liggen. terwijl ik denk dat het ligt bij gebrek aan opvoeding van (sommige) kinderen.
Er is niemand in dit topic volgens mij die beweert dat docenten teveel credit krijgen voor hun werk of dat zij te weinig tijd/moeite in hun werk steken.quote:Op zondag 9 februari 2014 18:20 schreef Moonah het volgende:
[..]
Nou, dat is ook wel zo. Niet alleen ik, maar het merendeel van mijn collega's werkt zich het laplazarus voor de klas. Op school als de kinderen er zijn, na schooltijd, diverse avonden per week, in het weekend regelmatig. En dat is niet erg, omdat je er hart voor hebt.
Maar dan vraag ik me wel af waarom mensen het allemaal zo goed weten hoe het níet zou moeten, terwijl ik nog niet heb gelezen hoe het dan anders zou moeten volgens diezelfde mensen.
Het is nu eenmaal een feit dat er steeds meer kinderen in de klas zitten voor wie het niet vanzelfsprekend is om zich aan afspraken te houden. Die niet weten hoe zich te gedragen in een groep. Mensen die bewust opvoeden (en dat zal het merendeel in dit topic zijn) die hebben over het algemeen kinderen die zich ook zonder die positieve bekrachtiging aan de afspraken houden. Dus nee, voor jullie kinderen zal dit wellicht niet nodig zijn. Maar hé, er zitten nog meer en ook heel andere kinderen in zo'n klas. En je wil nu eenmaal niet de hele dag door politie agent spelen. Dat komt de sfeer niet ten goede, dat komt het betreffende kind ook niet ten goede. De leerprestaties niet. En het humeur van de juf ook niet.
Onderwijs is nu eenmaal niet individueel. Het kan niet op elk kind precies worden afgestemd. En dat denken mensen soms wel.quote:Op zondag 9 februari 2014 18:29 schreef Troel het volgende:
[..]
Ik kan nu twee kanten op. Of ik zeg dat ik het niet zo snapte, en dan heb ik meteen het gevoel dat er inderdaad leerkrachten zijn die nog een les communicatie kunnen gebruiken, of ik zeg dat ik het prima snapte, maar dat ik wilde duidelijk maken dat niet alle kinderen hetzelfde zijn en dat er nog veel meer voorbeelden zijn waaruit blijkt dat mijn kinderen niet constant de hemel ingeprezen worden, ongeacht of andere ouders dat wellicht wel zouden doen. Of een combinatie van de twee. Dat ik het niet snapte, maar ook de voorbeelden die je gaf meteen kon ontkrachten...
Maak je zelf een keuze?
quote:Op zondag 9 februari 2014 17:57 schreef Moonah het volgende:
[..]
Ik vind dat niet de juiste conclusie. Uiteraard valt of staat het handhaven van afspraken/regels met overleg, uitleg/begrip/inzicht van het nut en consequent zijn. Maar wat doe je als een kind zo'n afspraak overtreedt? Straffen? Daar wil men juist van af. Dat continue gecorrigeer.
Of leg je juist de nadruk op hetgeen dat goed gaat door dat te benoemen/complimenteren?
Ik denk dat het ook vaak niet eens zozeer het gebrek aan opvoeding is, maar ook gewoon onmacht in opvoeding.quote:Op zondag 9 februari 2014 18:31 schreef Moonah het volgende:
[..]
Maar er wordt in dit topic gedaan alsof de oorzaak van 'misdragingen' in de klas bij de leerkrachten zou liggen. terwijl ik denk dat het ligt bij gebrek aan opvoeding van (sommige) kinderen.
Daar zit iets niet goed in de samenwerking.quote:Op zondag 9 februari 2014 18:32 schreef Troel het volgende:
[..]
Op het moment dat je twee docenten voor de klas hebt en bij de ene mag je in de klas rennen en bij de andere niet. Daardoor heb je bij de ene docent die het niet wilt, dat de docent constant in loopt te grijpen en baalt van de kinderen en het humeur omlaag gaat. Heeft het dan met een gebrek aan opvoeding te maken, of aan de docent en de regels die in de klas gelden?
Komt door de intro van dat filmpje denk ik, daar zeggen ze dat ze veel tijd kwijt zijn aan corrigeren en dat de regels onduidelijk waren. Dat ze de regels duidelijker maken dmv die methode.quote:Op zondag 9 februari 2014 18:31 schreef Moonah het volgende:
[..]
Dat zal het in sommige gevallen ook kunnen zijn. Dat snap ik heel goed.quote:Op zondag 9 februari 2014 18:35 schreef livelink het volgende:
[..]
Ik denk dat het ook vaak niet eens zozeer het gebrek aan opvoeding is, maar ook gewoon onmacht in opvoeding.
Mijn antwoord was niet goed genoeg?quote:Op zondag 9 februari 2014 18:34 schreef Moonah het volgende:
[..]
Onderwijs is nu eenmaal niet individueel. Het kan niet op elk kind precies worden afgestemd. En dat denken mensen soms wel.
Geef je ook nog even hier antwoord op?
[..]
Ik lees van jou alleen maar scepsis. Prima.quote:
Precies en dat is wat deze school dus ook aangeeft. Dat ongeacht welke docent, de regels hetzelfde zijn en er op dezelfde manier gereageerd gaan worden. Dat is iets wat je in kan voeren zonder welk beloningssysteem dan ook. Waarom niet dat eerst proberen en als dat niet voldoende is dan pas beloningen in gaan zetten?quote:Op zondag 9 februari 2014 18:35 schreef Moonah het volgende:
[..]
Daar zit iets niet goed in de samenwerking.
Zorgen dat die duidelijkheid er is voor de leerlingen en dus eerst de docenten eens gaan kijken wat er aangepast kan worden voordat er meteen gezegd wordt dat het aan het gedrag van de leerlingen ligt?quote:Op zondag 9 februari 2014 18:38 schreef Moonah het volgende:
[..]
Ik lees van jou alleen maar scepsis. Prima.
Maar ik ben wel benieuwd hoe je het dan graag anders zou willen zien.
Oké, ben ik met je eens.quote:Op zondag 9 februari 2014 18:38 schreef Troel het volgende:
[..]
Precies en dat is wat deze school dus ook aangeeft. Dat ongeacht welke docent, de regels hetzelfde zijn en er op dezelfde manier gereageerd gaan worden. Dat is iets wat je in kan voeren zonder welk beloningssysteem dan ook. Waarom niet dat eerst proberen en als dat niet voldoende is dan pas beloningen in gaan zetten?
Zeker, en ik moet eerlijk zeggen dat ik leerkrachten daarin ook niks benijd. Ik zou het niet kunnen in ieder geval. En elk systeem wat een leerkracht daarin kan helpen, juich ik van harte toe. Ik was dan ook niet geschokt door het filmpje, eerlijk gezegd. Het gezeul met die armbandjes vond ik wat minder, maar het duidelijk vastleggen van regels en het positief bekrachtigen van de regels kan in mijn ogen alleen maar goed zijn.quote:Op zondag 9 februari 2014 18:36 schreef Moonah het volgende:
[..]
Dat zal het in sommige gevallen ook kunnen zijn. Dat snap ik heel goed.
Maar dan nog, op school zul je er iets mee moeten.
quote:Op zondag 9 februari 2014 18:33 schreef mignonne het volgende:
Het kan geen kwaad om kritisch te blijven op je eigen functioneren (in het algemeen! ) en daarbij vind ik zelf de principes van het omdenken altijd heel prettig.
Zoals Amaranta al zei, zoiets gaat hoogstwrs ook door de MR. Dus in die zin hebben ouders wel inspraak (zij het indirect).quote:Op zondag 9 februari 2014 18:43 schreef Clubsoda het volgende:
En dat een school zoiets blijkbaar zomaar kan invoeren zonder overleg.
Dat vind ik ook. Positief bekrachtigen kan op veel prettiger manieren.quote:Ik word in ieder geval intens verdrietig van het idee van een lijst waarop potdorie de complete klas én alle ouders kunnen lezen dat mijn kind geen krulletjes heeft verdiend. Ik vind dat zo stigmatisetend en zonder respect.
Maar zou jij daadwerkelijk iemand die rent in de gang terwijl de afspraak "rustig in de gang zijn" telt, aanspreken, hem de kans geven het goed te doen en hem, als hij het goed doet, een compliment geven?quote:Op zondag 9 februari 2014 18:41 schreef Moonah het volgende:
[..]
Oké, ben ik met je eens.![]()
Neemt niet weg dat het aanleren/handhaven van afspraken/regels imo het beste kan gebeuren door uitleg/overeenstemming, en daarna de nadruk op hetgeen goed gaat.
Maar goed, ik val in herhaling.
Is dat zo raar dan?quote:Op zondag 9 februari 2014 18:47 schreef Troel het volgende:
[..]
Maar zou jij daadwerkelijk iemand die rent in de gang terwijl de afspraak "rustig in de gang zijn" telt, aanspreken, hem de kans geven het goed te doen en hem, als hij het goed doet, een compliment geven?
quote:Op zondag 9 februari 2014 18:47 schreef Troel het volgende:
[..]
Maar zou jij daadwerkelijk iemand die rent in de gang terwijl de afspraak "rustig in de gang zijn" telt, aanspreken, hem de kans geven het goed te doen en hem, als hij het goed doet, een compliment geven?
Ik zou niet weten waarom je er dan uiteindelijk wat goeds over moet zeggenquote:
Voor sommige kinderen is het veel moeilijker om de regel 'niet door de gangen rennen' op te kunnen volgen dan voor anderen. Ik vind er dan ook niks vreemds aan dat juist zo'n kind een compliment krijgt als hij laat zien dat hij het wel kan/wil doen. Ik zou het juist heel krampachtig vinden om alle kinderen maar continue te belonen voor het feit dat ze niet door de gangen rennen.quote:Op zondag 9 februari 2014 18:54 schreef Troel het volgende:
[..]
Ik zou niet weten waarom je er dan uiteindelijk wat goeds over moet zeggenVooral omdat het kind wat meteen goed loopt, wellicht niets te horen krijgt...
Dat is een aanname Troel. Vanuit een negatieve benadering....quote:Op zondag 9 februari 2014 18:54 schreef Troel het volgende:
[..]
Ik zou niet weten waarom je er dan uiteindelijk wat goeds over moet zeggenVooral omdat het kind wat meteen goed loopt, wellicht niets te horen krijgt...
Disclaimer, ben inmiddels aan het koken, maar zat nog even na te denken over Livelink.quote:Op zondag 9 februari 2014 18:35 schreef livelink het volgende:
[..]
Ik denk dat het ook vaak niet eens zozeer het gebrek aan opvoeding is, maar ook gewoon onmacht in opvoeding.
Er zijn ook ouders die hun stinkende best doen, terwijl hun pogingen nauwelijks invloed hebben op het gedrag van hun kind. Dit zijn echter wel de kinderen met wie er meestal 'meer aan de hand is'. En die kinderen worden meestal ook meer individueel benaderd.quote:Op zondag 9 februari 2014 18:31 schreef Moonah het volgende:
Op mijn ervaringen met leerkrachten beroepsmatigquote:
Vertel.quote:Op zondag 9 februari 2014 19:43 schreef gewoonmezelf87 het volgende:
Ik denk gewoon dat de orde in de klas op meer manieren hersteld kan worden, minder competentie gerichte manieren.
Ga in gesprek met de kinderen, vaak weten ze zelf heel goed wat wel en.geen geaccepteerd gedrag is...quote:
Dat gebeurt al. En voor laten we zeggen de helft van de kinderen voldoet dit. Voor de andere helft is dat niet voldoende. Die hebben een extrinsieke motivatie nodig.quote:Op zondag 9 februari 2014 19:59 schreef gewoonmezelf87 het volgende:
[..]
Ga in gesprek met de kinderen, vaak weten ze zelf heel goed wat wel en.geen geaccepteerd gedrag is...
Stel samen met de klas regels op, de motivatie om je aan je "eigen" regels te houden is vele malen groter dan bij opgelegde regels van die vervelende volwassenen.... En vaak zie je ook dat de kinderen elkaar helpen herinneren aan de regels.
Dan is het toch zonde om die op te schepen met een schoolbreed programma als PBS.quote:Op zondag 9 februari 2014 20:02 schreef Moonah het volgende:
[..]
Dat gebeurt al. En voor laten we zeggen de helft van de kinderen voldoet dit. Voor de andere helft is dat niet voldoende. Die hebben een extrinsieke motivatie nodig.
Niet alleen zonde, maar onnodig en, wie zal het zeggen, misschien wel schadelijk op termijn omdat je misschien wel middelbare scholieren en volwassenen kweekt die niet meer in staat zijn zonder beloning iets te doen. Terwijl dit eerst kinderen waren die dat prima konden.quote:Op zondag 9 februari 2014 20:09 schreef Marrije het volgende:
[..]
Dan is het toch zonde om die op te schepen met een schoolbreed programma als PBS.
Ik geef netjes elk jaar op de participatieformulieren aan dat ik beschikbaar ben voor MR of OR, maar dan moet er natuurlijk wel een plek vrij zijnquote:Op zondag 9 februari 2014 19:48 schreef mignonne het volgende:
Het is idd vooral dat wat me tegenstaat, het zichtbaar maken van die beloningen en zulks. Ik heb zelf geen moeite met complimenten geven aan mijn kinderen, en heb er ook geen moeite mee als ze ze op school zouden ontvangen. Ik vind het wel belangrijk dat het geen lege complimenten zijn.
Nouja goed, ik geloof dat de overgrote tendens wel is dat het vooral de zichtbare krulletjes, armbandjes en dies meer zijn die mensen tegen de borst stuit.
Mijn lief zit in de MR van de school van onze dochter, er kwam toevallig een plek vrij toen zij net begon, hij heeft zich aangemeld omdat hij het belangrijk vindt betrokken te zijn bij dit soort zaken en beslissingen. Bij onze school zit het voorlopig nog niet in de planning begreep ik.
quote:Op zondag 9 februari 2014 20:11 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Niet alleen zonde, maar onnodig en, wie zal het zeggen, misschien wel schadelijk op termijn omdat je misschien wel middelbare scholieren en volwassenen kweekt die niet meer in staat zijn zonder beloning iets te doen. Terwijl dit eerst kinderen waren die dat prima konden.
Ho. Ik ben geen voorstander van die materiële beloningen hè. Ik geef 'slechts' complimenten voor gewenst gedrag.quote:Op zondag 9 februari 2014 20:09 schreef Marrije het volgende:
[..]
Dan is het toch zonde om die op te schepen met een schoolbreed programma als PBS.
Eerder werd er in dit topic gezegd dat kinderen van users hier (weet niet of jij het ook over S zei) niet ontvankelijk waren voor dergelijke beloningen.quote:Op zondag 9 februari 2014 20:11 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Niet alleen zonde, maar onnodig en, wie zal het zeggen, misschien wel schadelijk op termijn omdat je misschien wel middelbare scholieren en volwassenen kweekt die niet meer in staat zijn zonder beloning iets te doen. Terwijl dit eerst kinderen waren die dat prima konden.
Oh dat is jammer. Bij ons kwam dus toevallig een plekje vrij aan het begin van het schooljaar. B. heeft daarop 'gesolliciteerd' en moest ie voor een of andere kiescommissie waarna de andere ouders hun stem mochten uitbrengen. Hij vindt het wel leuk om zich bezig te houden met de organisatorische kant van school. Maar idd, het is wel mazzel dat er toevallig net een plekje vrij was.quote:Op zondag 9 februari 2014 20:11 schreef Troel het volgende:
[..]
Ik geef netjes elk jaar op de participatieformulieren aan dat ik beschikbaar ben voor MR of OR, maar dan moet er natuurlijk wel een plek vrij zijn
Ligt eraan hoe. Ik geef S best complimenten, maar geen lege. Toen ze gisteren voor de eerste keer (wellicht laat, maar wij verzaakten het haar zelf te laten doen) een mandarijn zelf had gepeld, zei ik niet "goed zo", want dat is een leeg compliment. Ik zei "wat fijn voor je dat je dat zelf hebt gedaan, en dus zelf kunt! Fijn om zelfstandig te zijn!"quote:Op zondag 9 februari 2014 20:16 schreef Moonah het volgende:
[..]
Ho. Ik ben geen voorstander van die materiële beloningen hè. Ik geef 'slechts' complimenten voor gewenst gedrag.
[..]
Eerder werd er in dit topic gezegd dat kinderen van users hier (weet niet of jij het ook over S zei) niet ontvankelijk waren voor dergelijke beloningen.
Denk je ook dat het schadelijk zou kunnen zijn om goed gedrag te complimenteren, zoals ik eerder omschreef?
De termijn van de twee MR-leden zit er nu op, maar die willen allebei blijven zitten, dus als iemand zich nu aan zou melden komt er een stemming. Bij de OR komt aan het einde van het schooljaar een plekje vrij waar ik nu (eindelijk) voor benaderd ben en waar nog een plek gevuld moet worden na dit schooljaar. Ik gok niet dat ik voor de MR veel stemmen zou krijgen, 't is een nogal dubbele school, er zijn mensen die naar de school gaan vanwege het PC-onderwijs, maar het staat ook bekend als de kakschool. Bij die laatste groep ben ik geloof ik niet zo heel erg geliefdquote:Op zondag 9 februari 2014 20:20 schreef mignonne het volgende:
[..]
Oh dat is jammer. Bij ons kwam dus toevallig een plekje vrij aan het begin van het schooljaar. B. heeft daarop 'gesolliciteerd' en moest ie voor een of andere kiescommissie waarna de andere ouders hun stem mochten uitbrengen. Hij vindt het wel leuk om zich bezig te houden met de organisatorische kant van school. Maar idd, het is wel mazzel dat er toevallig net een plekje vrij was.
Eens.quote:Op zondag 9 februari 2014 20:21 schreef miss_sly het volgende:
Maar een "goed zo, hier heb je een armbandje" als ze volgens afspraak rustig hebben gelopen op de gang, vind ik leeg en waardeloos.
Agenda en notulen van MR vergaderingen zijn openbaar. Vergaderingen zelf geloof ik meestal ook. Je kunt altijd contact opnemen met iemand uit de MR om het eea te bespreken en je mening kenbaar te maken. Ik weet even niet of mensen er op persoonlijke titel zitten.quote:Op zondag 9 februari 2014 20:24 schreef Troel het volgende:
[..]
De termijn van de twee MR-leden zit er nu op, maar die willen allebei blijven zitten, dus als iemand zich nu aan zou melden komt er een stemming. Bij de OR komt aan het einde van het schooljaar een plekje vrij waar ik nu (eindelijk) voor benaderd ben en waar nog een plek gevuld moet worden na dit schooljaar. Ik gok niet dat ik voor de MR veel stemmen zou krijgen, 't is een nogal dubbele school, er zijn mensen die naar de school gaan vanwege het PC-onderwijs, maar het staat ook bekend als de kakschool. Bij die laatste groep ben ik geloof ik niet zo heel erg geliefd
Ik zat nog even te denken. Ik kan me niet voorstellen dat het op een dergelijke manier gehanteerd wordt, dat BPS.quote:Op zondag 9 februari 2014 20:21 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Maar een "goed zo, hier heb je een armbandje" als ze volgens afspraak rustig hebben gelopen op de gang, vind ik leeg en waardeloos.
Nee, dat denk ik ook niet, het is zeker gechargeerd, maar het is het gevoel dat ik erbij krijg.quote:Op zondag 9 februari 2014 21:04 schreef Moonah het volgende:
[..]
Ik zat nog even te denken. Ik kan me niet voorstellen dat het op een dergelijke manier gehanteerd wordt, dat BPS.
Daarom had ik ook 1 zin vet gemaakt, daar reageerde ik opquote:Op zondag 9 februari 2014 20:16 schreef Moonah het volgende:
[..]
Ho. Ik ben geen voorstander van die materiële beloningen hè. Ik geef 'slechts' complimenten voor gewenst gedrag.
Tsja... Je zult op een bepaald moment merken dat dingen die voor jou en jouw kind vanzelfsprekend en het complimenteren niet waard zijn, voor anderen helemaal niet zo vanzelfsprekend zijn. Terwijl het wel bevorderlijk is voor het functioneren in de klas...quote:Op zondag 9 februari 2014 19:51 schreef Pvoesss het volgende:
Ik heb vooral een issue met complimenten die het complimenteren niet waard zijn. Sommige dingen zijn vanzelfsprekend en niet een goedzo en sticker of krul waard.
Ik heb niets tegen de stickers zoals ze die nu krijgen ( af en toe en dan de hele klas en niet individueel. Plus het maakt totaal geen indruk op haar) of wat complimentjes her en der maar dit systeem snap ik echt niet.
Precies dit probeerde ik al een paar keer onder woorden te brengen. Dat gevoel heb ik ook.quote:Op zondag 9 februari 2014 21:39 schreef miss_sly het volgende:
Ik krijg het gevoel dat het net zo is als met triple P: het is voor en bepaalde doelgroep (probleemgezinnen veelal) 'n goede tool, maar voor gezinnen die goed functioneren verdere, echt onnodig, maar ook daar wil 'men' iedereen in hetzelfde keurslijf van de eenheidsworst duwen.
Echt, je wilt ze de kost niet geven...quote:Op zondag 9 februari 2014 21:48 schreef Clubsoda het volgende:
[..]
Precies dit probeerde ik al een paar keer onder woorden te brengen. Dat gevoel heb ik ook.
Ik vind het verdrietig dat het blijkbaar nodig is om een positieve benadering te promoten. Dat er kinderen zijn voor wie het niet vanzelfsprekend is op te groeien in een omgeving waarin een prettige sfeer heerst en waarin ze waardeert worden om wie ze zijn. En dat er dan zoiets als een complimentenspel bedacht moet worden om ze positiviteit mee te geven
Ik constateer dat wij een stuk strenger in de opvoeding zijn dan de gemiddelde ouder bij Isa op school. Ik ben van mening dat wij niet extreem streng zijn, maar wij zijn haar ouders. Wij bepalen de grenzen en binnen die grenzen mag ze heel veel. Maar als ik om me heen kijk, dan liggen de grenzen bij andere ouders veel ruimer... Ik ben van mening dat je in de klas moet opletten en rustig zijn, maar blijkbaar hoort dat niet tot de algemene opvoedingsregels. En ja, dan vind ik het prima dat door PBS een klimaat in de klas wordt gecreëerd waarin mijn dochter wel gewoon haar werk kan maken zonder dat ze daar in continu afgeleid wordt door klasgenoten. Dat moet dan maar...quote:Op zondag 9 februari 2014 21:49 schreef Pvoesss het volgende:
Maar sjeen dan moet er iets gebeuren met de anderen. Op individuele basis doelen stellen vind ik prima maar dit is klassikaal.
Het is natuurlijk wel een enorme knieval jegens asociaal gedrag op die manier. Juffen (waar zijn de meesters... die waren toch altijd een stuk strenger in mijn herinnering) mogen niet te streng zijn want dan staan de ouders op de stoep, kinderen leren niet meer de basis gedragsregels...quote:Op zondag 9 februari 2014 21:55 schreef Sjeen het volgende:
[..]
Ik constateer dat wij een stuk strenger in de opvoeding zijn dan de gemiddelde ouder bij Isa op school. Ik ben van mening dat wij niet extreem streng zijn, maar wij zijn haar ouders. Wij bepalen de grenzen en binnen die grenzen mag ze heel veel. Maar als ik om me heen kijk, dan liggen de grenzen bij andere ouders veel ruimer... Ik ben van mening dat je in de klas moet opletten en rustig zijn, maar blijkbaar hoort dat niet tot de algemene opvoedingsregels. En ja, dan vind ik het prima dat door PBS een klimaat in de klas wordt gecreëerd waarin mijn dochter wel gewoon haar werk kan maken zonder dat ze daar in continu afgeleid wordt door klasgenoten. Dat moet dan maar...
Ben ik volledig met je eens... Maar blijkbaar is opvoeden een vervlogen iets, kinderen maken de dienst uit. Als ik alleen al zie dat iemand een compromie aangaat met een driejarige die niet vast wil zitten in het autostoeltje. Sorry hoor, maar dat is voor mij niet eens een discussiepunt...quote:Op zondag 9 februari 2014 22:00 schreef Luigi het volgende:
[..]
Het is natuurlijk wel een enorme knieval jegens asociaal gedrag op die manier. Juffen (waar zijn de meesters... die waren toch altijd een stuk strenger in mijn herinnering) mogen niet te streng zijn want dan staan de ouders op de stoep, kinderen leren niet meer de basis gedragsregels...
Al mijn haren gaan recht overeind staan bij het filmpje en de omschrijving in de OP maar het zou goed kunnen dat dit in het huidige klimaat het enige werkbare is.
Die eindeloze overlegcultuur tegenover 2 of 3 jarigen iddquote:Op zondag 9 februari 2014 22:04 schreef Sjeen het volgende:
[..]
Ben ik volledig met je eens... Maar blijkbaar is opvoeden een vervlogen iets, kinderen maken de dienst uit. Als ik alleen al zie dat iemand een compromie aangaat met een driejarige die niet vast wil zitten in het autostoeltje. Sorry hoor, maar dat is voor mij niet eens een discussiepunt...
nou ben ik vrij streng. Maar mijn middelste ging ook stieren.werk af, geen uitdaging meer. Ga maar kleuren.... Tja. Dan kan een beetje nieuwsgierige jongen een miljard andere dingen bedenken.quote:Op zondag 9 februari 2014 21:55 schreef Sjeen het volgende:
[..]
Ik constateer dat wij een stuk strenger in de opvoeding zijn dan de gemiddelde ouder bij Isa op school. Ik ben van mening dat wij niet extreem streng zijn, maar wij zijn haar ouders. Wij bepalen de grenzen en binnen die grenzen mag ze heel veel. Maar als ik om me heen kijk, dan liggen de grenzen bij andere ouders veel ruimer... Ik ben van mening dat je in de klas moet opletten en rustig zijn, maar blijkbaar hoort dat niet tot de algemene opvoedingsregels. En ja, dan vind ik het prima dat door PBS een klimaat in de klas wordt gecreëerd waarin mijn dochter wel gewoon haar werk kan maken zonder dat ze daar in continu afgeleid wordt door klasgenoten. Dat moet dan maar...
ik ben ook niet overwegend positief over deze benadering hoor. Maar ik kan me heel goed voorstellen dat men liever een positieve benadering zoekt dan een negatieve.quote:Op zondag 9 februari 2014 22:27 schreef debuurvrouw het volgende:
[..]
nou ben ik vrij streng. Maar mijn middelste ging ook stieren.werk af, geen uitdaging meer. Ga maar kleuren.... Tja. Dan kan een beetje nieuwsgierige jongen een miljard andere dingen bedenken.![]()
En nee, ik wil niet dat ie stiert, maar ik vind óók dat je niet van hem kan vragen dat je zoet gaat zitten kleuren elke dag. Dus in plaats van dat hij een sticker krijgt voor zichzelf 13 in een dozijn maken zou er meer uitdaging moeten zijn. Of beloning voor doorwerken, lekker een kwartier voetballen!
En nee, dat is dan niet sneu voor de andere kinderen, hadden ze ook maar op het hogere tempo moeten werken. (Dat kreeg ik dus te horen, dat hij niet uit de klas mocht, want dat was sneu voor de anderen. Net alsof stil móeten zitten geen straf voor hem was)
Maar dat is nu de norm. Boven uitsteken is geen sticker waard, gedrag wat uit verveling voortvloeit moet ingeperkt worden (in plaats van de oorzaak, verveling, weg te nemen)
Ik ben zo bang dat deze methode er voor zorgt dat er niet meer gekeken wordt naar de oorzaken van gedrag maar alleen nog naar de gevolgen.
Maar in de basis ís dit toch een negatieve benadering? Het wordt heel positief gebracht, maar is het dat ook werkelijk?quote:Op zondag 9 februari 2014 22:38 schreef Sjeen het volgende:
[..]
ik ben ook niet overwegend positief over deze benadering hoor. Maar ik kan me heel goed voorstellen dat men liever een positieve benadering zoekt dan een negatieve.
de andere kant is straffen bij ongewenst gedrag, zoals ik al aangaf, he naam op het bord als je iets verkeerd doet. Drie kruisjes er achter is nablijven of strafregels of iets dergelijks. Is dat dan beter?quote:Op zondag 9 februari 2014 22:40 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Maar in de basis ís dit toch een negatieve benadering? Het wordt heel positief gebracht, maar is het dat ook werkelijk?
Ik denk dat er een middenweg is, die nu door veel scholen wordt bewandeld en die veel beter bij het gemiddelde kind past. Nu lijkt het net of er maar twee manieren zijn om met kinderen om te gaan: overmatig complimenteren of keihard afstraffen.quote:Op zondag 9 februari 2014 22:50 schreef Sjeen het volgende:
[..]
de andere kant is straffen bij ongewenst gedrag, zoals ik al aangaf, he naam op het bord als je iets verkeerd doet. Drie kruisjes er achter is nablijven of strafregels of iets dergelijks. Is dat dan beter?
Ik zeg niet dat ik het positief vind, maar blijkbaar is er iets nodig om het klimaat in de klas te beheersen.
En ja, die van mij moet leren de stuiterballen in de klas te negeren. Maar de stuiterballen moeten ook leren dat er momenten zijn waarop stuiteren prima is en momenten waarop het even niet kan.
nou ja. Die betreffende middelste zat op een gegeven moment meer op de gang dan in de klas. En hij hij had een diepgewortelde haat tegen de juf. (Die ook dingen zei als: dochters krijgen is veel meer bijzonder dan jongens. Meisjes mochten koffie voor haar halen, jongens nooit, mijn zoon mocht niet meer meegymen omdat hij naar het hek rende buiten....) ik bemerkte bij mijzelf ook een afkeer op een gegeven momentquote:Op zondag 9 februari 2014 22:50 schreef Sjeen het volgende:
[..]
de andere kant is straffen bij ongewenst gedrag, zoals ik al aangaf, he naam op het bord als je iets verkeerd doet. Drie kruisjes er achter is nablijven of strafregels of iets dergelijks. Is dat dan beter?
Ik zeg niet dat ik het positief vind, maar blijkbaar is er iets nodig om het klimaat in de klas te beheersen.
En ja, die van mij moet leren de stuiterballen in de klas te negeren. Maar de stuiterballen moeten ook leren dat er momenten zijn waarop stuiteren prima is en momenten waarop het even niet kan.
Ha! Ik heb aan 11 jongens techniek gegeven.quote:Op maandag 10 februari 2014 11:02 schreef -Spring het volgende:
Ik heb net op school een technieklesje gegeven aan groep 1 en 2 en moest aan dit topic denken.
Er zitten een paar onwijs drukke en voor zover ik dat kan beoordelen, onopgevoedde jongetjes in die klas. Ik moest hen meenemen naar het bso-lokaal. En ze zover zien te krijgen om dat rustig, dus niet rennend te doen.
En op dat moment, ook gezien de situatie, kon ik echt niets anders bedenken dan hen van tevoren al duidelijk te maken dat ze van mij een dik compliment zouden krijgen als dat zou lukken.
Hoe zouden dat anders of beter hebben gekund dan? dus zonder 'normaal' gedrag te complimenteren?
Hoe complimenteer je normaal gedrag? Hoe vraag je erom dat ze dat normale gedrag laten zien?quote:Op maandag 10 februari 2014 11:02 schreef -Spring het volgende:
Ik heb net op school een technieklesje gegeven aan groep 1 en 2 en moest aan dit topic denken.
Er zitten een paar onwijs drukke en voor zover ik dat kan beoordelen, onopgevoedde jongetjes in die klas. Ik moest hen meenemen naar het bso-lokaal. En zo ver zien te krijgen dat rustig, dus niet rennend, te doen.
Op dat moment, ook gezien de situatie (druk, enthousiasme) kon ik echt niets anders bedenken dan hen van tevoren al duidelijk te maken dat ze van mij een dik compliment zouden krijgen als dat zou lukken.
Hoe zouden dat anders of beter hebben gekund dan? dus zonder 'normaal' gedrag te complimenteren?
O, wat erg, zo'n juf. Wat moet dat naar zijn geweest voor je middelste! En voor alle jongetjes in de klas, for that matter!quote:Op maandag 10 februari 2014 11:05 schreef debuurvrouw het volgende:
[..]
nou ja. Die betreffende middelste zat op een gegeven moment meer op de gang dan in de klas. En hij hij had een diepgewortelde haat tegen de juf. (Die ook dingen zei als: dochters krijgen is veel meer bijzonder dan jongens. Meisjes mochten koffie voor haar halen, jongens nooit, mijn zoon mocht niet meer meegymen omdat hij naar het hek rende buiten....) ik bemerkte bij mijzelf ook een afkeer op een gegeven moment![]()
Het viel nog niet mee om haar niet af te vallen thuis zeg maar.dus heb ik mijn zoon zélf positief beloond. Als hij van half november tot de kerst er niet meer uitgezet zou worden ging ik samen met hem naar de bioscoop. Ondertussen bij de tienminuten gesprekken mijn ongenoegen geuit over benaderwijze van de juf. Bij de juf. Toen zij niet vlot genoeg leek te snappen wat ik bedoelde ben ik ook naar de directie gestapt.
En ja, toen was er ineens wel ruimte en begeleiding. Maar ook bij mijn zoon dus. Want de machtstrijd met de juf stopte.
Het was niet zover uit de hand gelopen als deze juf zich gericht had op postief gedrag. Maar ik ben erg bang dat deze juf nooit de positieve kanten van jongens zal zien.
En dan ben je er mooi klaar mee, met meisjes met kaarten vol krullen en armen vol armbandjes.
Ik wilde 'm net gaan plaatsen!quote:Op maandag 10 februari 2014 10:57 schreef miss_sly het volgende:
En dan even een mooi stukje waarom "belonen" eigenlijk net zo min werkt als "straffen", hoe positief het ook bedoeld is.
http://kiind.nl/articles/(...)rstigekinderwil.html
Uit die column:quote:Op maandag 10 februari 2014 12:45 schreef Troel het volgende:
http://kiind.nl/articles/535/Apenkunstjes.html
Het aloude 'omdat ik het zeg' en 'daarom!' waar ik zwaar fan van ben dus.quote:Ze besluit dat haar kind gewoon een uitje krijgt omdat het leuk is. Onvoorwaardelijk. En dat haar kind de tafel afruimt of meewerkt, gewoon, omdat het doodnormaal is dat je in een gezin je steentje bijdraagt.
Helaas heb je dan als leerkracht wel allemaal ouders aan je bureau staan. Zij vinden 'daarom' vaak niet zo leuk.quote:Op maandag 10 februari 2014 12:49 schreef Luigi het volgende:
[..]
Uit die column:
[..]
Het aloude 'omdat ik het zeg' en 'daarom!' waar ik zwaar fan van ben dus.
Dan moet de leerkracht maar eens de tijd nemen om die ouders uit te leggen waarom sommige dingen zo zijn.quote:Op maandag 10 februari 2014 12:52 schreef Gulara het volgende:
[..]
Helaas heb je dan als leerkracht wel allemaal ouders aan je bureau staan. Zij vinden 'daarom' vaak niet zo leuk.
dan leren ze daar maar mee leven? Het lijkt me toch niet echt het idee dat we ouders daar zeggenschap over geven. Omdat zij mondigheid belangrijk vinden?quote:Op maandag 10 februari 2014 12:52 schreef Gulara het volgende:
[..]
Helaas heb je dan als leerkracht wel allemaal ouders aan je bureau staan. Zij vinden 'daarom' vaak niet zo leuk.
Whappaaa.quote:Op maandag 10 februari 2014 13:03 schreef debuurvrouw het volgende:
Wij hebben zo'n directeur. Die zegt gewoon: zo gaan wij met elkaar om hier. Staat het je niet aan? Je bent vrij naar een andere school te gaan. Blijf je hier dan zijn dit de regels.
Kijk. Daar hou ik van.
Lijkt me heerlijk!quote:Op maandag 10 februari 2014 13:03 schreef debuurvrouw het volgende:
[..]
dan leren ze daar maar mee leven? Het lijkt me toch niet echt het idee dat we ouders daar zeggenschap over geven. Omdat zij mondigheid belangrijk vinden?
Het wordt tijd dat leerkrachten weer staan voor hun insteek. Volgens mij twijfelen die eigenlijk ook. En door die twijfel worden ze overlopen door de kinderen en wordt het een janboel.
Wij hebben zo'n directeur. Die zegt gewoon: zo gaan wij met elkaar om hier. Staat het je niet aan? Je bent vrij naar een andere school te gaan. Blijf je hier dan zijn dit de regels.
Kijk. Daar hou ik van.
Maar je kunt een ander, dus ook een kind, best bedanken voor het feit dat hij of zei een steentje bijdraagt. Ik kook bijvoorbeeld elke avond, maar mijn partner spreekt geregeld haar waardering uit voor het feit dat ik dat doe. Ondanks dat het de afspraak is dat ik dat doe. Even zo goed bedank ik ook wel eens als ze gestofzuigd heeft bijvoorbeeld, gewoon omdat ik dat fijn vind. Niet dat we elkaar de heel dag voor iedere scheet bedanken, maar het is wel fijn om te horen dat wat je doet gewaardeerd wordt.quote:Op maandag 10 februari 2014 12:49 schreef Luigi het volgende:
[..]
Uit die column:
[..]
Het aloude 'omdat ik het zeg' en 'daarom!' waar ik zwaar fan van ben dus.
Doe mij er ook zo één?quote:Op maandag 10 februari 2014 13:03 schreef debuurvrouw het volgende:
[..]
dan leren ze daar maar mee leven? Het lijkt me toch niet echt het idee dat we ouders daar zeggenschap over geven. Omdat zij mondigheid belangrijk vinden?
Het wordt tijd dat leerkrachten weer staan voor hun insteek. Volgens mij twijfelen die eigenlijk ook. En door die twijfel worden ze overlopen door de kinderen en wordt het een janboel.
Kijk. Daar hou ik van.
Ben het volledig met je eens hoor. Fijne directeur.quote:Op maandag 10 februari 2014 13:03 schreef debuurvrouw het volgende:
[..]
Kijk. Daar hou ik van.
Zo is het bij onze school ook. Ik vind dat ook de enige juiste houding en ik ben er blij mee.quote:Op maandag 10 februari 2014 13:03 schreef debuurvrouw het volgende:
[..]
Kijk. Daar hou ik van.
Hoe bedoel je dit precies?quote:Op dinsdag 11 februari 2014 09:55 schreef Moonah het volgende:
Ik vraag me af hoeveel mensen hier meelezen maar niet 'durven' te posten omdat zij het gevoel krijgen te falen in hun opvoeding. Jammer.
Mooi linkje over betekenisvolle complimenten geven.
Zoals ik het zeg.quote:
Dat is je goed opgevallen Troel.quote:Op dinsdag 11 februari 2014 09:58 schreef Troel het volgende:
Ik heb nog niet geklikt, maar er valt me al een ding op. Betekenisvolle complimenten.
Ah, ik vroeg me al af waar je het op baseerde, dat is duidelijk. Jammer inderdaad.quote:Op dinsdag 11 februari 2014 10:03 schreef Moonah het volgende:
[..]
Zoals ik het zeg.
Ingegeven door een PM-wisseling met iemand die het zo ervaart.
Dit deden ze bij mijn man thuis ook - in extreme mate. De consequentie is dat als wij daar eten, m'n sm van iedereen minstens 3 keer hoort hoe lekker het is. En zeg je het niet uit jezelf, dan vraagt ze het wel. Erger nog: mijn man wil het liefst elke keer dat hij heeft stofgezogen, de keuken gepoetst of de was opgeruimd, horen dat hij het goed heeft gedaan. Sorry, maar dat vind ik nergens voor nodig.quote:Op maandag 10 februari 2014 14:07 schreef Clubsoda het volgende:
[..]
Maar je kunt een ander, dus ook een kind, best bedanken voor het feit dat hij of zei een steentje bijdraagt. Ik kook bijvoorbeeld elke avond, maar mijn partner spreekt geregeld haar waardering uit voor het feit dat ik dat doe. Ondanks dat het de afspraak is dat ik dat doe. Even zo goed bedank ik ook wel eens als ze gestofzuigd heeft bijvoorbeeld, gewoon omdat ik dat fijn vind. Niet dat we elkaar de heel dag voor iedere scheet bedanken, maar het is wel fijn om te horen dat wat je doet gewaardeerd wordt.
En ik denk dat dat deels de insteek is van deze methode; dat er veel kinderen zijn die alleen maar horen wat ze fout doen en niets horen als het goed gaat. 'Geen bericht, goed bericht' is wel reuzepragmatisch enzo, maar niet altijd prettig. In die zin vind ik focussen op het positieve wel fijne insteek, maar het is de manier waarop natuurlijk
Mooi stuk! Inderdaad, betekenisvolle complimenten kunnen heel veel doen.quote:Op dinsdag 11 februari 2014 09:55 schreef Moonah het volgende:
Ik vraag me af hoeveel mensen hier meelezen maar niet 'durven' te posten omdat zij het gevoel krijgen te falen in hun opvoeding. Jammer.
quote:Op dinsdag 11 februari 2014 09:55 schreef Moonah het volgende:
Ik heb het eerder in dit topic ergens gezegd. Ik kan me niet voorstellen dat het alleen maar 'bandje geven' is. Alsof je een hond een koekje geeft om hem te trainen. Ook bij BPS zal er gepraat worden met kinderen over het hoe en waarom van de afspraken/regels. Leerkrachten zijn immers geen hondentrainers, maar toch ook pedagogisch onderlegd.quote:Op dinsdag 11 februari 2014 10:18 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Mooi stuk! Inderdaad, betekenisvolle complimenten kunnen heel veel doen.
Dit stuk vind ik trouwens wel een stuk waaruit blijkt dat PBS helemaal niet zo'n geschikt middel is. Hoe betekenisvol zullen de complimenten en beloningen zijn als ze schoolbreed voornamelijk over regels gaan?
"Ik zie dat veel kinderen hun boek al hebben gepakt. Fijn, dan kunnen we zo beginnen."quote:Op dinsdag 11 februari 2014 10:33 schreef YPPY het volgende:
(doordat de juf tegen een klasgenootje zegt dat ze zo goed stil zit te luisteren).
Ja, en dat is dus een betekenisvol compliment, voor zover je het al een compliment kunt noemen. Het is benoemen wat er gebeurt en de natuurlijke consequentie, het goede, er ook van benoemen.quote:Op dinsdag 11 februari 2014 10:43 schreef Moonah het volgende:
[..]
"Ik zie dat veel kinderen hun boek al hebben gepakt. Fijn, dan kunnen we zo beginnen."
@troel zo werken wij hier ook en bij Roy op school word ook zo gewerkt.quote:Op zondag 9 februari 2014 18:04 schreef Moonah het volgende:
[..]
Als je iets nieuws wil aanleren zul je in het begin veel complimenten geven. Als jouw zoon leert fietsen prijs je hem ook de hemel in. Als je kind naar zwemles gaat geef je hem ook tig complimenten als hij voor het eerst met zijn gezicht onder water durft. Als hij eenmaal gewend is en lekker meedraait in het zwemlesgedoe, dan is dat niet meer nodig.
Ik denk dat je dit systeem ook zo moet zien. Het aanleren vergt investering.
En die 4 complimenten tov 1 correctie is een bekend gegeven. Ik meen zelfs gelezen te hebben dat het een verhouding van 1:7 is. Dat de impact van een correctie opgeheven wordt door er 4 (of 7...?) positieve benaderingen tegenover te stellen.
Heel mooi, ik heb daar al eens meer over gehoord. Ik vind het zelf wel moeilijk om toe te passen.quote:Op dinsdag 11 februari 2014 09:55 schreef Moonah het volgende:
(cursivering door mij)quote:(..) Een boek van de kinderen waarin alleen positieve boodschappen over elkaar geschreven worden. Zoals Birgit die schrijft over Christian: “Christian heeft me vandaag nog niet geërgerd.”
Ja, die was mij ook meteen opgevallen!quote:Op dinsdag 11 februari 2014 10:53 schreef Grijs het volgende:
Wat ik wel een beetje vreemd vond was het volgende stukje:
[..]
(cursivering door mij)
Ik lees dat toch negatief als: "Christian ergert mij altijd, maar vandaag heeft hij dat nog niet gedaan (komt vast nog wel)".
Wellicht een wat ongelukkig voorbeeld.
Och, ik heb pas jankend bij de directeur gezeten omdat het gewoon echt niet leuk was. Dus je bent echt niet de enige die twijfelt. En toch ben ik bang voor dit hele PBS gebeuren.quote:
Ik vind dit meer een constatering dan een compliment?quote:Op dinsdag 11 februari 2014 10:45 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ja, en dat is dus een betekenisvol compliment, voor zover je het al een compliment kunt noemen. Het is benoemen wat er gebeurt en de natuurlijke consequentie, het goede, er ook van benoemen.
O, ik was al bang dat ik de enige was die dat zo negatief opvat.quote:Op dinsdag 11 februari 2014 10:54 schreef Moonah het volgende:
[..]
Ja, die was mij ook meteen opgevallen!
Het is maar net hoe je het bekijkt, natuurlijk. Kennelijk is haar zelf opgevallen dat haar klasgenoot haar vaak ergert. Dat kun je dus ook op twee manieren opvatten: hij ergert haar (zijn schuld), zij laat zich ergeren (ze kan er zelf iets aan doen om dat te minderen).quote:Op dinsdag 11 februari 2014 11:04 schreef Grijs het volgende:
[..]
O, ik was al bang dat ik de enige was die dat zo negatief opvat.
Misschien valt het ook op, omdat de rest wel zo positief was. Negatieve dingen worden toch sneller herkent, nu maak ik me er ook schuldig aan om een positief stuk negatief onder de aandacht te brengen. Dat bedoel ik ook met dat ik het lastig vind om het stuk in de praktijk te brengen.
Dat is dus ook waar die verhouding 1:4 correctie/complimenten mee te maken heeft.quote:Op dinsdag 11 februari 2014 11:04 schreef Grijs het volgende:
[..]
O, ik was al bang dat ik de enige was die dat zo negatief opvat.
Misschien valt het ook op, omdat de rest wel zo positief was. Negatieve dingen worden toch sneller herkend, nu maak ik me er ook schuldig aan om een positief stuk negatief onder de aandacht te brengen. Dat bedoel ik ook met dat ik het lastig vind om het stuk in de praktijk te brengen.
Klopt. Maar voor het betreffende kind (met het ergernisopwekkende gedrag) lijkt het me toch niet echt heel prettig te lezen.quote:Op dinsdag 11 februari 2014 11:14 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Het is maar net hoe je het bekijkt, natuurlijk. Kennelijk is haar zelf opgevallen dat haar klasgenoot haar vaak ergert. Dat kun je dus ook op twee manieren opvatten: hij ergert haar (zijn schuld), zij laat zich ergeren (ze kan er zelf iets aan doen om dat te minderen).
Als ze het op de laatste manier bekijkt en zelf aanpakt om zich actief minder te laten ergeren, is het een positief iets en kan dat worden beschreven
Het voorbeeld is wat ongelukkig gekozen, want het kan natuurlijk zo zijn dat het in de klas, of tussen de twee leerlingen, besproken is.quote:Op dinsdag 11 februari 2014 11:22 schreef Moonah het volgende:
[..]
Klopt. Maar voor het betreffende kind (met het ergernisopwekkende gedrag) lijkt het me toch niet echt heel prettig te lezen.
Voor volwassenen is het vaak al moeilijk om zich te realiseren (of durven toe te geven...) dat irritaties ook een oorzaak in jezelf hebben, laat staan voor kinderen.
Ja, een mooie in dit topic Snoops.quote:Op dinsdag 11 februari 2014 11:58 schreef snoopy het volgende:
Kwam toevallig net dit linkje tegen:
http://www.evabronsveld.n(...)_Goed_gedaan%21.html
Goed stuk, snoopy!quote:Op dinsdag 11 februari 2014 11:58 schreef snoopy het volgende:
Ik heb van haar de opvoedkalender thuis staan. Staan ook hele fijne tips op.quote:Op dinsdag 11 februari 2014 11:58 schreef snoopy het volgende:
ja, zij schrijft fijn vind ik, zonder een al te opgeheven vingertje of iets. Constateringen en wat je er verder mee doet is aan jou. Ik moet heel eerlijk zeggen dat de stukken van kiind bijvoorbeeld me daarom niet helemaal liggen. Je krijgt er het gevoel van dat je je kind onherstelbaar beschadigt als je eens goedzo zegtquote:Op dinsdag 11 februari 2014 12:57 schreef Brighteyes het volgende:
[..]
Ik heb van haar de opvoedkalender thuis staan. Staan ook hele fijne tips op.
http://www.evabronsveld.n(...)/Opvoedkalender.html
Ik voel dat eigenlijk zelden zo, moet ik zeggen. Ik haal overal de tips en adviezen uit waar ik iets mee kan, en de rest schuif ik aan de kant. Ik vind het zo negatief, dwingend en beschuldigend. Je doet toch gewoon, net als veruit de meeste ouders, je stinkende best om je kinderen goed en fijn op te voeden?quote:Op dinsdag 11 februari 2014 13:51 schreef Brighteyes het volgende:
Ja, precies dat. Het is een vrijblijvende suggestie ipv een bijna dwingende beschuldigende vinger.
Mwah, ik lig er zelden wakker van en ik haal ook gewoon eruit wat me zint en de rest laat ik liggen. Ik word er ook niet meer of minder zeker van als ik zo'n blogje lees. Maar toch valt het me op dat de stukjes van kiind een andere intonatie hebben. Ik noem kiind als voorbeeld, maar er zijn natuurlijk ook tal andere voorbeelden en kiind heeft ook stukjes staan waar ik dat weer niet in terugzie.quote:Op dinsdag 11 februari 2014 14:02 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik voel dat eigenlijk zelden zo, moet ik zeggen. Ik haal overal de tips en adviezen uit waar ik iets mee kan, en de rest schuif ik aan de kant. Ik vind het zo negatief, dwingend en beschuldigend. Je doet toch gewoon, net als veruit de meeste ouders, je stinkende best om je kinderen goed en fijn op te voeden?
Het komt denk ik omdat het heel erg afkeurend voelt tov alles wat niet is wat zij zo voor staan. En dat voelt enorm onprettig omdat ze tegelijkertijd doen alsof hun manier de enige juist is. Het is geen suggestie zeg maar.quote:Op dinsdag 11 februari 2014 14:02 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik voel dat eigenlijk zelden zo, moet ik zeggen. Ik haal overal de tips en adviezen uit waar ik iets mee kan, en de rest schuif ik aan de kant. Ik vind het zo negatief, dwingend en beschuldigend. Je doet toch gewoon, net als veruit de meeste ouders, je stinkende best om je kinderen goed en fijn op te voeden?
Lurker meldt!quote:Op dinsdag 11 februari 2014 09:55 schreef Moonah het volgende:
Zelfs ik heb dat soms, en ik ben een fervent aanhanger van hun gedachtengoed, zeg maar. Maar je hebt er mensen tussen die erg fanatiek zijn, en ook die mensen schrijven stukjes voor Kiind. Helaas. Wel jammer, want ze zeggen best zinnige dingen.quote:Op dinsdag 11 februari 2014 14:12 schreef Brighteyes het volgende:
[..]
Het komt denk ik omdat het heel erg afkeurend voelt tov alles wat niet is wat zij zo voor staan. En dat voelt enorm onprettig omdat ze tegelijkertijd doen alsof hun manier de enige juist is. Het is geen suggestie zeg maar.
en waar basseer je dat op? Ik kreeg namelijk dat gevoel sterk door jouw opmerking over onopgevoede kinderen.quote:Op dinsdag 11 februari 2014 09:55 schreef Moonah het volgende:
omdat ze papa niet willen storen bij het vlees snijden?quote:Op dinsdag 11 februari 2014 14:58 schreef Luigi het volgende:
Waarom zijn dit soort topics ook bijna altijd vrouwen topics, vraag ik me af...?
Al dat gepraat over systemen, methodieken, belonen of straffen... Bijna altijd wordt dat gedomineerd door vrouwen lijkt het?
quote:Op dinsdag 11 februari 2014 15:00 schreef debuurvrouw het volgende:
[..]
omdat ze papa niet willen storen bij het vlees snijden?
Ik denk dat het veel mannen niet uitmaakt zolang ze er zelf maar geen last van hebben.quote:Op dinsdag 11 februari 2014 14:58 schreef Luigi het volgende:
Waarom zijn dit soort topics ook bijna altijd vrouwen topics, vraag ik me af...?
En waarom is 99% van de posters in OUD vrouw?quote:Op dinsdag 11 februari 2014 15:05 schreef Clubsoda het volgende:
Omdat 99% van de posters in OUD vrouw is?
Gezien dequote:Op dinsdag 11 februari 2014 15:20 schreef Luigi het volgende:
[..]
En waarom is 99% van de posters in OUD vrouw?
Ik probeerde naar een verband toe te werken iddquote:Op dinsdag 11 februari 2014 15:23 schreef snoopy het volgende:
Waarom zijn de meeste onderwijzers in het basisonderwijs vrouwen?
Ik denk dat mannen algemeen gesproken iets meer zijn van gewoon doen ipv er oeverloos over praten en ook wat minder onzeker zijn op dit gebied.quote:Op dinsdag 11 februari 2014 14:58 schreef Luigi het volgende:
Al dat gepraat over systemen, methodieken, belonen of straffen... Bijna altijd wordt dat gedomineerd door vrouwen lijkt het?
Dit begreep ik ook niet goed. Ik heb net even teruggelezen, maar ik zie maar drie posts over al dan niet opgevoede kinderenquote:Op dinsdag 11 februari 2014 14:54 schreef debuurvrouw het volgende:
[..]
en waar basseer je dat op? Ik kreeg namelijk dat gevoel sterk door jouw opmerking over onopgevoede kinderen.
Ik merk dat het me erg kwaad maakte. Helemaal omdat het ook de reactie was van zijn juf. Onwil, onopgevoed, blabla faalkind. En ik vraag me dan af hoeveel kinderen (jongens!) er nu niet gezien worden en er door dit systeem al helemaal niet meer gehoord gaan worden.
En ja, is mijn emotie en ik weet hoe het werkt. En het was vast niet persoonlijk. Maar samen met de stuurlui opmerking was ik wel getergd.
dan wil ik graag een klinker kopen en een joker inzetten!quote:
http://www.leraar24.nl/dossier/1723quote:Op dinsdag 11 februari 2014 15:23 schreef snoopy het volgende:
Waarom zijn de meeste onderwijzers in het basisonderwijs vrouwen?
dat vind ik een deprimerend linkje.quote:Op dinsdag 11 februari 2014 15:34 schreef miss_sly het volgende:
[..]
http://www.leraar24.nl/dossier/1723
Niveau van het onderwijs weet ik niet, maar het is wel een baan die gemakkelijk te combineren is met eigen kinderen en parttime werken, bijvoorbeeld. En de zorg voor de eigen kinderen is ook iets wat nog steeds in veel gevallen op de moeder terechtkomt. Ze zal dus eerder geneigd zijn een baan te kiezen die daarmee goed te combineren valt. carrière maken en geld verdienen zijn vaak toch van minder groot belang, heb ik het idee.quote:Op dinsdag 11 februari 2014 15:36 schreef debuurvrouw het volgende:
[..]
dat vind ik een deprimerend linkje.vrouwen zijn dus blijkbaar ook minder kritisch op het niveau van het onderwijs?
Ik had het over onopgevoed... Maar dat wil ik best nuancerenquote:Op dinsdag 11 februari 2014 15:26 schreef Clubsoda het volgende:
[..]
Dit begreep ik ook niet goed. Ik heb net even teruggelezen, maar ik zie maar drie posts over al dan niet opgevoede kinderen![]()
As I said:quote:
quote:Op dinsdag 11 februari 2014 10:03 schreef Moonah het volgende:
Ingegeven door een PM-wisseling met iemand die het zo ervaart.
Ik heb die opmerking vrijwel direct daarna genuanceerd, omdat ik me realiseerde dat het te kort door de bocht was.quote:Ik kreeg namelijk dat gevoel sterk door jouw opmerking over onopgevoede kinderen.
Ook die stuurlui-opmerking heb ik meteen gecorrigeerd en uitgelegd. Ik vind het niet constructief om die nu op te rakelen. Ik denk idd dat jouw visie op mijn posts te sterk gekleurd is door je eigen ervaringen. En dat je getergd was, daar had ik al een vermoeden van.quote:Ik merk dat het me erg kwaad maakte. Helemaal omdat het ook de reactie was van zijn juf. Onwil, onopgevoed, blabla faalkind. En ik vraag me dan af hoeveel kinderen (jongens!) er nu niet gezien worden en er door dit systeem al helemaal niet meer gehoord gaan worden.
En ja, is mijn emotie en ik weet hoe het werkt. En het was vast niet persoonlijk. Maar samen met de stuurlui opmerking was ik wel getergd.
Denk ik niet. Dat zal per persoon verschillen. Er zijn mensen (zie dit topic!) die zich zeer bewust zijn van hun opvoedmethode. En er zijn mensen die meer intuitief opvoeden.quote:Op dinsdag 11 februari 2014 16:23 schreef Groofsken-jeweetwel het volgende:
Het lijkt me dat je hier eigenlijk pas heel bewust over na gaat denken als het niet zo soepeltjes loopt?
Dat is wel mijn bedoelingquote:Op dinsdag 11 februari 2014 12:15 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Goed stuk, snoopy!
Troel, kun je dergelijke stukken en eventueel onderzoeken niet meenemen naar school om hun voornemen op PBS over te stappen nog eens te bespreken?
Ehm, nee. Niet dusdanig dat ik er zoveel woorden aan geef/ kan geven. Hoe bewuster ik voor de klas sta, hoe minder lekker ik me voel. Over het algemeen.quote:Op dinsdag 11 februari 2014 17:15 schreef Moonah het volgende:
[..]
Denk ik niet. Dat zal per persoon verschillen. Er zijn mensen (zie dit topic!) die zich zeer bewust zijn van hun opvoedmethode. En er zijn mensen die meer intuitief opvoeden.
Professioneel gezien heb ik me behoorlijk verdiept in de diverse pedagogische stijlen en ben ik me zeer bewust van mijn (voorbeeld)gedrag in de klas. Heb jij dat niet dan?
En die drie dagen herken ik ook niet. Ook niet toen ik nog pré-overgang was...![]()
Iedere maand een bloedtransfusie? dat is heftig, waarom is dat?quote:Op dinsdag 11 februari 2014 16:23 schreef Groofsken-jeweetwel het volgende:
"Jongens, doe een beetje rustig, ik moet bloed krijgen (ze zijn nog klein hè).
quote:Op dinsdag 11 februari 2014 19:24 schreef easy-going het volgende:
[..]
Iedere maand een bloedtransfusie? dat is heftig, waarom is dat?
quote:Op dinsdag 11 februari 2014 19:39 schreef Troel het volgende:
Ik wilde eigenlijk gewoon het hele topic uitprinten, dat doe ik dus maar niet meer
haha, dat zei ik inderdaad ook Trui. Maar dat was niet zo volgens Moonah.quote:Op woensdag 12 februari 2014 10:07 schreef trui het volgende:
Mijn bijdrage is vast wat mosterd na de maaltijd, heb vluchtig bijgelezen hier. Maar volgens mij zijn dit soort methoden er vooral op gericht om leerkrachten (en opvoeders) te helpen om niet te snel in een negatieve spiraal te belanden van 't bestraffen van ongewenst gedrag. Dat is vaak toch echt lastiger dan je denkt, dus als zo'n systeem daar een bijdrage aan kan leveren ben ik voor!
Uiteraard moet het niet doorslaan richting loze complimenten en gedrag dat alleen maar voor de beloning wordt vertoond, maar als je het goed inzet zou dat ook niet moeten gebeuren.
(disclaimer: ik heb 't filmpje niet bekeken).
toen ik zei dat het voornamelijk voor de leerkrachten was om dingen positief te benaderen kwamen de onopgevoede kinderen uit de kast.quote:Op woensdag 12 februari 2014 10:41 schreef trui het volgende:
oh, ik dacht dat ik 't juist met Moonah eens was.
quote:Op woensdag 12 februari 2014 10:56 schreef trui het volgende:
nou ja, het is natuurlijk uiteindelijk wel bedoeld voor de kinderen.
quote:Op vrijdag 7 februari 2014 18:43 schreef Moonah het volgende:
Maar het helpt wel om de samen gemaakte afspraken van het begin van het jaar in te slijpen en een goede werksfeer te creëeren in de klas. Ik kan me niet voorstellen dat er ouders zijn die dáár iets op tegen hebben?
quote:Op zaterdag 8 februari 2014 12:10 schreef Moonah het volgende:
Ik denk dat het niet zo zeer voor de juf bedoeld is, alswel om een beter werkklimaat te creëeren.
quote:Op zondag 9 februari 2014 18:20 schreef Moonah het volgende:
Het is nu eenmaal een feit dat er steeds meer kinderen in de klas zitten voor wie het niet vanzelfsprekend is om zich aan afspraken te houden. Die niet weten hoe zich te gedragen in een groep. Mensen die bewust opvoeden (en dat zal het merendeel in dit topic zijn) die hebben over het algemeen kinderen die zich ook zonder die positieve bekrachtiging aan de afspraken houden. Dus nee, voor jullie kinderen zal dit wellicht niet nodig zijn. Maar hé, er zitten nog meer en ook heel andere kinderen in zo'n klas. En je wil nu eenmaal niet de hele dag door politie agent spelen. Dat komt de sfeer niet ten goede, dat komt het betreffende kind ook niet ten goede. De leerprestaties niet. En het humeur van de juf ook niet.
quote:Op zondag 9 februari 2014 18:31 schreef Moonah het volgende:
[..]
Trui, ik denk dat we er wel degelijk hetzelfde over denken.quote:Op zondag 9 februari 2014 19:09 schreef Moonah het volgende:
[..]
Livelink, ik realiseer me dat ik met deze opmerking ouders zoals jij danig tekort doe.
[..]
Er zijn ook ouders die hun stinkende best doen, terwijl hun pogingen nauwelijks invloed hebben op het gedrag van hun kind. Dit zijn echter wel de kinderen met wie er meestal 'meer aan de hand is'. En die kinderen worden meestal ook meer individueel benaderd.
Dit!quote:Op dinsdag 11 februari 2014 13:48 schreef mignonne het volgende:
Ik moet heel eerlijk zeggen dat de stukken van kiind bijvoorbeeld me daarom niet helemaal liggen. Je krijgt er het gevoel van dat je je kind onherstelbaar beschadigt als je eens goedzo zegtMaar de kans is groot dat dat meer aan mij ligt en de manier waarop ik die stukken lees
Ik heb het samengevat in een blogquote:Op dinsdag 18 februari 2014 13:47 schreef miss_sly het volgende:
Vertel eens wat meer over het gesprek dan. Hoe stond school tegenover een aantal van jouw bedenkingen?
Dat hoorde ikquote:Op dinsdag 18 februari 2014 15:30 schreef trui het volgende:
ja, ik ben ook wel benieuwd. maar wel goed samenvatten, want ze lezen mee kennelijk. (hoe kwam je daar nou achter trouwens??!)
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |