abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 7 februari 2014 @ 10:18:33 #1
35189 Troel
scherp en bot
pi_136430443
Nee, geen PMS, maar PBS.

School Wide Positive Behavior Support noemen ze het bij ons op de basisschool. We zijn net gestart en hebben gisteren de eerste ouderavond gehad. En ik heb twijfels, veel twijfels. EN ik ben heel erg benieuwd naar ervaringen van anderen.

Positieve ervaringen, maar ook negatieve ervaringen. Alle ervaringen dus. Ik kan en zal de keuze niet maken om mijn kinderen van school te halen (zal ook geen zin hebben, alle scholen hier in de buurt doen dit :') ). Hoe moet ik hiermee om gaan als ouder, specifiek omdat ik twee kinderen heb die toch wat anders in elkaar zitten dan de meeste kinderen. Hoe reageren andere kinderen op dit hele plan? Zijn er wellicht ouders die al langer met PBS op school werken en echt goede veranderingen zien?

Ik wil heel graag mijn negatieve flow om zetten in een positieve flow, maar het lukt nog niet echt.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  vrijdag 7 februari 2014 @ 10:35:41 #2
255392 De_Taartjesfee
Hoardin' like a hoarder
pi_136430817
Ik heb van het hele systeem nooit gehoord. Heb je er wat meer achtergrondinformatie over?
I`m not weird. I`m limited edition.
  vrijdag 7 februari 2014 @ 10:39:32 #3
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_136430913
http://www.njpbs.org/school_wide_pbs/

quote:
Positive Behavior Interventions and Supports fosters positive school environments so that all students, most particularly students with disabilities, can be successfully included within general education programs.
quote:
Hoe moet ik hiermee om gaan als ouder, specifiek omdat ik twee kinderen heb die toch wat anders in elkaar zitten dan de meeste kinderen.
Het is juist voor jouw kinderen.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_136431006
Wat staat je tegen?
Wat ik zo (in eerste instantie) lees klinkt wel oke namelijk
pi_136431243
PBS info:


Ik vind het heel negatief, ik zal nog wel uitleggen waarom als ik meer tijd heb :)

http://nobo.komagata.net/pub/Komagata13-PBS.pdf leesvoer ;)
pi_136431760
quote:
2s.gif Op vrijdag 7 februari 2014 10:53 schreef Pvoesss het volgende:
PBS info:


Ik vind het heel negatief, ik zal nog wel uitleggen waarom als ik meer tijd heb :)

http://nobo.komagata.net/pub/Komagata13-PBS.pdf leesvoer ;)
Filmpje in skippende vorm gekeken en pdf na de intro alleen het "reward" stuk gelezen.
Verder ken ik de methode niet,
maar toch trek ik lekker conclusies :)

Als je nou het gedeelte "duidelijke verwachtingen uitspreken" richting de kinderen aanhoudt, maar niet elke keer dat er aan de verwachting wordt voldaan een cadeautje geeft dan lijkt het me een goede instelling,
waarvan je je moet afvragen waarom die duidelijkheid er nu gewoon al niet is.

Als ik in het werk naar mijn collega's ook niet duidelijk maak wat ik van ze verwacht dan is de kans klein dat ze mij de juiste dingen opleveren.
  vrijdag 7 februari 2014 @ 11:25:27 #7
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_136432136
Je creeert zoals ik het nu lees volwassenen die verwachten dat ze altijd wat krijgen als ze het goed doen.
En als die beloning dan uitblijft? Omdat sommige dingen gewoon moeten? Weigeren ze die dan?

Ik zou geloof ik niet enthousiast worden nee. Maar ik ben dan ook meer van de inzet belonen en niet het resultaat.
Het maakt ook niet uit of je koopt, kraakt of huurt, buurvrouw is steeds in de buurt.
pi_136432154
Klinkt als een beloningssysteem. Ben ik geen fan van.
pi_136433913
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 februari 2014 11:25 schreef debuurvrouw het volgende:
Je creeert zoals ik het nu lees volwassenen die verwachten dat ze altijd wat krijgen als ze het goed doen.
En als die beloning dan uitblijft? Omdat sommige dingen gewoon moeten? Weigeren ze die dan?

Precies, en dat creëert dan ook weer problemen op het voortgezet onderwijs. En waar er beloningen gegeven worden zijn er ook straffen. En straffen on prestatie lijkt mij niet de bedoeling.
  Moderator vrijdag 7 februari 2014 @ 12:39:46 #10
5428 crew  miss_sly
pi_136434310
SWPBS is gericht op het creëren van een omgeving die het leren bevordert en gedragsproblemen voorkomt. Dit begint bij het gezamenlijk formuleren van de waarden die de school belangrijk vindt. Vervolgens benoemt het schoolteam het gedrag dat past bij deze waarden en leert het de kinderen actief aan. Adequaat gedrag wordt hierna systematisch positief bekrachtigd. Hiermee wordt een veilig en positief schoolklimaat gecreëerd, waarin elke leerling optimaal kan profiteren van het geboden onderwijs.

Intro van deze site: http://www.swpbs.nl

In het filmpje dat hierboven gepost werd, zag ik dat de kinderen bandjes krijgen bij goed gedrag en dat wanneer ze er 15 hebben, ze een beloning krijgen.

Ik zou er als ouder ernstig bezwaar tegen hebben. Dat kinderen zich aan bepaalde regels dienen te houden op school lijkt me vanzelfsprekend en als ze zich daaraan houden, hoeven ze daar echt geen beloning voor te krijgen. Je beloont kinderen dus eigenlijk voor gewoon, normaal gedrag.

Wat wel duidelijk werd ook uit het filmpje door wat die pedagogisch medewerker van de TSO zei, was dat er eigenlijk voorheen onduidelijkheid was over de regels en waar die allemaal golden. Duidelijkheid en structuur zijn wat mij betreft veel belangrijker zaken, daar kan een kind wat mee. Complimenten en beloningen, nee, wat mij betreft niet, en zeker niet gestructureerd volgens een of ander systeem.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  vrijdag 7 februari 2014 @ 12:46:55 #11
35189 Troel
scherp en bot
pi_136434542
quote:
2s.gif Op vrijdag 7 februari 2014 10:53 schreef Pvoesss het volgende:
PBS info:


Ik vind het heel negatief, ik zal nog wel uitleggen waarom als ik meer tijd heb :)

http://nobo.komagata.net/pub/Komagata13-PBS.pdf leesvoer ;)
Ah, dit filmpje had ik onder de control C zitten, maar vergat ik te plaatsen :D
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  vrijdag 7 februari 2014 @ 12:48:00 #12
35189 Troel
scherp en bot
pi_136434568
quote:
7s.gif Op vrijdag 7 februari 2014 10:39 schreef Papierversnipperaar het volgende:
http://www.njpbs.org/school_wide_pbs/

[..]

[..]

Het is juist voor jouw kinderen.
quote:
7s.gif Op vrijdag 7 februari 2014 10:39 schreef Papierversnipperaar het volgende:
http://www.njpbs.org/school_wide_pbs/

[..]

[..]

Het is juist voor jouw kinderen.
Ja, net zoals ze heel graag Triple P aan willen smeren aan autisten, terwijl dat hele gedoe van belonen en dergelijke bij mijn oudste echt gewoon niet werkt hoor :D
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_136434606
Ik denk dat het hele beloning systeem alleen werkt voor kinderen die problemen hebben zich te gedragen. En dan nog misschien niet altijd. Ik ben er ook geen voorstander van.
Maar ik heb geen kinderen en heb het filmpje niet echt gezien. Dus ik ben geen expert.
pi_136437354
Ik zou het ook zeker niet toejuichen om het zonder héél goede reden op die manier (met telkens een beloning dus) aan te pakken. Ik doe het hier thuis bij een paar onderwerpen omdat die op geen enkele andere manier bereikt konden worden (avondeten proeven en zindelijk worden), maar moet die grenzen wel erg goed bewaken.
Hij probeert soms wel eens uit of hij ergens anders ook stempels/stickers/legoblokjes/wat dan ook voor kan verdienen als hij gewoon doet wat er verwacht wordt, (en dat kunnen dan best dingen zijn die voor hem echt ingewikkeld zijn), maar dat gebeurt absoluut niet. Dat vind ik het gevaar van dit systeem, voor je het weet hangt je hele opvoeding aan elkaar van beloningssystemen.
Natuurlijk moet je altijd duidelijk je verwachtingen uitspreken en waar nodig grenzen aangeven, dat geldt niet alleen voor je verwachtingen en grenzen naar kinderen met of zonder problemen, maar gewoon altijd. Dat lijkt me een prima punt om op scholen veel meer aandacht voor te hebben als dat nog niet gebeurt.
pi_136437472
Ik vind dat je door belonen, ook bij zindelijk worden of avondeten, voorbij gaat aan de intrinsieke motivatie van een kind. Ik heb ook ernstige moeite met Triple P, maar dat hoort hier niet.

Ik ben benieuwd of er hier ouders zijn met meer ervaring met dat PBS.
pi_136437639
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 februari 2014 11:25 schreef debuurvrouw het volgende:
Je creeert zoals ik het nu lees volwassenen die verwachten dat ze altijd wat krijgen als ze het goed doen.
En als die beloning dan uitblijft? Omdat sommige dingen gewoon moeten? Weigeren ze die dan?

Ik zou geloof ik niet enthousiast worden nee. Maar ik ben dan ook meer van de inzet belonen en niet het resultaat.
Eens :Y

En toch hebben wij ook bij bepaalde zaken gestimuleerd dmv belonen. Maar omdat kind het op een gegeven moment gaat 'verwachten', vind ik het inderdaad zijn doel voorbij schieten.
No one can make you feel inferior without your consent - Eleanor Roosevelt
  vrijdag 7 februari 2014 @ 14:36:16 #17
35189 Troel
scherp en bot
pi_136438112
Ze geven wel aan dat de beloning een verrassing moet zijn en de beloning in eerste instantie gewoon een compliment is. Bij die ene school hebben ze gekozen voor armbandjes, dat spreekt mij helemaal niet aan. Er zijn ook scholen waar ze voor muntjes kiezen en zoveel muntjes in een groep betekent iets leuks voor de hele groep. Maar ook daar vind ik nog veel haken-en-ogen aanzitten.

Maar heb ook het idee dat ik misschien gewoon te negatief erin sta, dat kan natuurlijk. (en als ik dan jullie reacties lees denk ik ook meteen, ik ben dus niet de enige)
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_136438408
Bij Kim op school (sbo) hebben ze ook PBS sinds een paar maanden.
Of het echt helpt weet ik nog niet. Belonen is bij haar met een krul, er hangt een lijst met alle namen in de klas en de dagen van de week. Er stonden maar weinig krullen op.
Ze doen ook aan picto´s met teksten erbij zoals ´behandel een ander zoals je zelf behandeld wil worden´. Kim en nog een pdd-er hebben eraan meegedaan als proef en dat lijkt goed aan te slaan.
pi_136438924
Ik krijg een beetje een nare bijsmaak van het publiek maken van hoeveel beloningen een kind heeft :{ (nog even afgezien van het belonen an sich). Althans, dat lees ik in de posts van Troel en Ingrid, met armbandjes en krullen die voor iedereen te kijken hangen. Op die manier wordt een kind wat geen beloningen krijgt dubbel gestraft, geen beloning én te kijk worden gezet t.o.v. de hele groep. Bovendien promoot je er een soort concurrentie mee, en dat lijkt me niet iets wat gestimuleerd hoeft te worden bij jonge kinderen. Ik zou me hier niet prettig bij voelen.
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
pi_136438996
Het is trouwens geen kwestie van kiezen hier, ze doen aan PBS, of je dat nou leuk vind of niet. Voor zover ik weet.
Ik zal maandag als ik eraan denk nog even aan juf vragen wat ze nu ´gebruiken´ tijdens de les van PBS.
  vrijdag 7 februari 2014 @ 15:02:05 #21
35189 Troel
scherp en bot
pi_136439018
Hier is het ook geen keuze. Ook niet geweest. Het is me ook niet helemaal duidelijk of de MR of de OR hier überhaupt wat over te zeggen gehad hebben
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  vrijdag 7 februari 2014 @ 15:45:33 #22
21082 Paxlie
Ies best bro
pi_136440278
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 februari 2014 14:16 schreef L-E het volgende:
Ik vind dat je door belonen, ook bij zindelijk worden of avondeten, voorbij gaat aan de intrinsieke motivatie van een kind. Ik heb ook ernstige moeite met Triple P, maar dat hoort hier niet.


Het heeft wel veel weg van triple P. En dat is zo jammer.
Wie werd waar wanneer geboren en waarom werd hij door wie hoe genoemd?
Praten over mma? Kom naar #mma
  vrijdag 7 februari 2014 @ 16:04:47 #23
35189 Troel
scherp en bot
pi_136440834
De informatie die ik gisteren meekreeg:





(beetje gekreukeld, iets met regen en veel wind)
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_136440882
Moesten jullie ook een kaartje voor je kind schrijven met positieve dingen erop?
  vrijdag 7 februari 2014 @ 16:07:33 #25
35189 Troel
scherp en bot
pi_136440910
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 februari 2014 16:06 schreef _Ingrid_ het volgende:
Moesten jullie ook een kaartje voor je kind schrijven met positieve dingen erop?
Ja, dat mochten we zelf knutselen.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  vrijdag 7 februari 2014 @ 16:22:41 #26
217224 Juud79
Ik zie rond in de wereld
pi_136441363
ook thuis! :')

Ik zou er enorm van gaan steigeren, nu doe ik dat vrij snel als het mijn kinderen betreft, maar goed.

Ik ben er meer voor om samen met kinderen regels te bedenken en dan ook regels voor de volwassenen en dat het vanzelfsprekend is dat iedereen zich daar aan zal houden omdat dat gewoon prettig is voor zowel de kinderen als ook de volwassenen.

Belonen en straffen heb ik niet zoveel mee.... ik probeer dat in ieder geval zo min mogelijk te doen.
pi_136442844
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 februari 2014 14:16 schreef L-E het volgende:
Ik vind dat je door belonen, ook bij zindelijk worden of avondeten, voorbij gaat aan de intrinsieke motivatie van een kind. Ik heb ook ernstige moeite met Triple P, maar dat hoort hier niet.

Ik ben benieuwd of er hier ouders zijn met meer ervaring met dat PBS.
Daar ben ik het in theorie mee eens, totdat bleek dat er wat betreft eten en zindelijk worden geen enkele eigen motivatie aanwezig was bij hem met allemaal problemen als gevolg (we hebben heel wat afspraken kinderarts, gedragsdeskundige en diëtist gehad daardoor). We hebben alle mogelijke methodes uit de kast getrokken, en de enige die werkt is belonen en nu hij na drie jaar eindelijk eet en na een jaar eindelijk op de wc durft kan het me weinig meer schelen dat ik er om dat te bereiken een halve action aan stickers en stempels doorgejaagd heb. Maar wel enkel bij onderwerpen die op geen enkele andere manier te bereiken waren, zonder die reden vind ik het echt niet nodig. Bij voorbaat gaan belonen voor normaal gewenst gedrag werkt volgens mij alleen maar in de hand dat ze die bevestiging telkens nodig hebben. Die afhankelijkheid van de beloning merk ik nu ook al, wat nog eens extra zorgt dat ik er niet achter zou staan op deze manier om te gaan met kinderen waar het niet écht nodig is om een verandering door te voeren.
  vrijdag 7 februari 2014 @ 17:02:26 #28
35189 Troel
scherp en bot
pi_136442901
Nou DAT dus. Het gaat me om dat bij voorbaat belonen voor normaal gewenst gedrag. En dan ook nog eens overdadig, want het gaan om 4 complimenten tegenover 1 correctie.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  vrijdag 7 februari 2014 @ 17:11:02 #29
21082 Paxlie
Ies best bro
pi_136443234
Wat een absurde brief. Ik zou mijn kind dus wel van school halen als het verplicht is om mee te doen. Dit past totaal niet bij onze opvoedings ideeën.

Jubelen omdat een kind direct komt of rustig liep op een trap. :')
Wie werd waar wanneer geboren en waarom werd hij door wie hoe genoemd?
Praten over mma? Kom naar #mma
pi_136443292
quote:
7s.gif Op vrijdag 7 februari 2014 17:02 schreef Troel het volgende:
Nou DAT dus. Het gaat me om dat bij voorbaat belonen voor normaal gewenst gedrag. En dan ook nog eens overdadig, want het gaan om 4 complimenten tegenover 1 correctie.
Ja ik zag het staan en ik vind dat echt onzin. Alsof corrigeren niet op een positieve, opbouwende manier kan (er staat 4 positieve complimenten tegenover 1 negatieve correctie).
  vrijdag 7 februari 2014 @ 18:40:25 #31
292060 TimeJumper
Jumping around ;)
pi_136446424
quote:
7s.gif Op vrijdag 7 februari 2014 16:04 schreef Troel het volgende:
De informatie die ik gisteren meekreeg:

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

(beetje gekreukeld, iets met regen en veel wind)
Jaja regen en wind :+ van agressie om die nieuwe methode heb je het lekker verfrommeld :+ >:) ;)
Tenminste dat zou ik doen.
Als ik de mogelijkheid had zou ik mijn kind ook van zo'n school afhalen :Y Wat een waanzin met al die beloningen.
Maar zoals ik had begrepen nemen al de scholen in jullie omgeving deze methode aan.
Pffff zeer slechte zaak zeg.
Ook al wat anderen zeiden, je maakt een kind echt beloningsafhankelijk naar mijn mening. Kijk tegen complimenten (woordelijk) geven heb ik niks op tegen.
Maar beloningsbandjes, muntjes en al wat niet meer. :N
Nou ik ga maar duimen dat dit niet landelijk word ingevoerd.
En dan ook nog die tekst met tips hoe je het thuis kan uitvoeren. :') Ik doe zo min mogelijk met belonen alleen als het echt écht niet anders kan.
Rayen 2½ jaar!
  vrijdag 7 februari 2014 @ 18:43:05 #32
11682 Moonah
Jolie femme
pi_136446489
Maar zeg...! :o :D Wát een negatieve reacties hier zeg.
Zoals ik het lees (gebaseerd op de brief, filmpje en links niet bekeken, ik heb hier een zoon zitten die met me wil spelen, dus nu even snel!) heb ik er helemaal geen problemen mee. Sterker nog, ik doe het zelf ook op deze manier in de klas. Ik denk dat veel mensen hier zich verkijken op hoe het is om je eigen kind(eren) op te voeden, en hoe je met een groep omgaat. Vooral de laatste jaren merk ik dat bepaald gewenst gedrag blijkbaar helemaal niet meer zo vanzelfsprekend is voor sommige kinderen. En dan kunnen die kinderen een behoorlijk stempel drukken op de groep. Of de (werk)sfeer. Maar ook bv het rustig lopen in school is voor velen iets dat erg lastig is. Ze zijn geneigd te rennen, zowel naar binnen als naar buiten.

Je kunt ervoor kiezen om kinderen die ongewenst gedrag vertonen te straffen. Of je kunt ervoor kiezen gewenst gedrag te belonen. Dat laatste kan dus heel eenvoudig door een compliment te geven. "Fijn, dat jullie rustig je gymtas pakken en zacht naar buiten lopen. Zo kunnen de andere klassen rustig doorwerken." Wát is daar mis mee?
Materiële beloningen ben ik ook niet zo'n voorstander van. Hoewel ik momenteel met een kind werk met een stempelkaart en daaraan verbonden uiteindelijk een reepje stickers. Maar met de hele klas sparen we buitenspeelminuten en filmminuten. Elke week is er een ander aandachtspunt waarmee ze die minuten kunnen verdienen. Oké, het is extrinsieke motivatie. Maar het helpt wel om de samen gemaakte afspraken van het begin van het jaar in te slijpen en een goede werksfeer te creëeren in de klas. Ik kan me niet voorstellen dat er ouders zijn die dáár iets op tegen hebben?

Als er mensen zijn die een idee hebben hoe je gewenst gedrag beter kunt aanleren aan een groep hoor ik het oprecht graag!

[ Bericht 1% gewijzigd door Moonah op 07-02-2014 18:57:30 ]
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
  vrijdag 7 februari 2014 @ 18:48:57 #33
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_136446609
Toch jammer van die stuurlui
Ik dacht tot ik die las dat je een goed punt had. Daarna dacht ik alleen maar: weer een op haar teentjes getrapte juf.
Het maakt ook niet uit of je koopt, kraakt of huurt, buurvrouw is steeds in de buurt.
  vrijdag 7 februari 2014 @ 18:57:05 #34
11682 Moonah
Jolie femme
pi_136446887
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 februari 2014 18:48 schreef debuurvrouw het volgende:
Toch jammer van die stuurlui
Ik dacht tot ik die las dat je een goed punt had. Daarna dacht ik alleen maar: weer een op haar teentjes getrapte juf.
Ja oké. Ik was geirriteerd. Ik denk nl echt dat het een totaal andere situatie is om je kind(eren) thuis op te voeden en om dat in klassenverband te doen. Ik heb geen tijd om álle situaties met elk kind erg uitgebreid te bespreken. Iets dat ik bv met mijn eigen kind wel doe.
En ik twijfelde al bij de stuurlui. :@ Ik zal hem weghalen. Tnx Buuf.
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
  Moderator vrijdag 7 februari 2014 @ 19:09:36 #35
5428 crew  miss_sly
pi_136447403
Ik geloof zeker dat het moeilijker is om een groep t begeleiden in gewenst gedrag dan je eigen kind op te voeden, in sommige opzichten althans.
Ik vind je voorbeeld dan ook weer helemaal iets anders. Hoewel ik thuis zoveel mogelijk zonder belonen en straffen probeer op te voeden, geef ik zeker wel positieve feedback. Maar ze krijgt niet voor iedere keer dat ze gewenst gedrag (eigenlijk krijg ik vreselijke jeukt van de term 'gewenst gedrag') vertoont een compliment, laat staan een beloning.

Ik zou echt een andere school overwegen als ze hiertoe over zouden gaan. Wij proberen thuis bewust om het zo onvoorwaardelijk mogelijk te doen, en dan zouden ze er op school precies tegenovergesteld mee omgaan? Dat past toch niet?
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  vrijdag 7 februari 2014 @ 19:19:31 #36
11682 Moonah
Jolie femme
pi_136447795
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 februari 2014 19:09 schreef miss_sly het volgende:

Ik zou echt een andere school overwegen als ze hiertoe over zouden gaan. Wij proberen thuis bewust om het zo onvoorwaardelijk mogelijk te doen, en dan zouden ze er op school precies tegenovergesteld mee omgaan? Dat past toch niet?
Ik ben benieuwd of je een school vindt die wezenlijk anders omgaat met het aanleren van gewenst gedrag! Ik denk nl dat meer dan 75% op min of meer deze manier te werk gaat.

Nogmaals, hoe zou het anders kunnen? Met kinderen van allerlei allooi, diverse achtergronden met bijbehorende (al dan niet) opvoedingen? Het zijn heus niet allemaal kinderen van bewust opvoedende ouders die in een klas zitten. Dus er valt écht wel het eea te corrigeren/recht te trekken.
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
  Moderator vrijdag 7 februari 2014 @ 19:26:54 #37
5428 crew  miss_sly
pi_136448072
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 februari 2014 19:19 schreef Moonah het volgende:

[..]

Ik ben benieuwd of je een school vindt die wezenlijk anders omgaat met het aanleren van gewenst gedrag! Ik denk nl dat meer dan 75% op min of meer deze manier te werk gaat.

Nogmaals, hoe zou het anders kunnen? Met kinderen van allerlei allooi, diverse achtergronden met bijbehorende (al dan niet) opvoedingen? Het zijn heus niet allemaal kinderen van bewust opvoedende ouders die in een klas zitten. Dus er valt écht wel het eea te corrigeren/recht te trekken.
Daar ben ik me van bewust. Maar dit PBS is echt nog een stap verder dan gewoon eens een sticker geven voor gewenst gedrag of complimenten geven. Kijk dat filmpje maar eens als je tijd hebt. Ik krijg er helemaal de kriebels van en het is zo volledig tegengesteld aan hoe wij het willen doen, dat het niet past. Net zo min als een sterk religieuze school bij ons zou passen, dus die zou ik ook niet kiezen.

Het grappige is dat S heel weinig waarde hecht aan de occasional sticker die ze krijgt. Volgens mij heeft haar juf dat al door, want ze heeft er zelden meer een. Ik zou het dan ook echt vervelend vinden als school het roer om zou gooien en S voor elk goed gedrag een muntje of armbandje gaat geven om een grotere beloning te scoren.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  vrijdag 7 februari 2014 @ 20:28:13 #38
127966 Marrije
ja, met dubbel r
pi_136450135
Ik heb 7 minuten gekeken. Wat ik jammer vind is dat een bandje wordt gegeven als een kind een 'door school opgelegd gewenst goed gedrag' vertoont. Want waar gaat het om, dat leraren geen tijd kwijt zijn aan het corrigeren van gedrag (wat deels ontstaat door onduidelijkheid), zodat de leraren genoeg tijd hebben om de lesstof te behandelen. Zoals ik die kindjes dan in een slinger allemaal links van de trap zie lopen...ik krijg daar een beetje gedresseerde aap ideeen bij :{ Is dat nou werkelijk het beste voor het kind vraag ik me dan af, of gaat het in deze vooral om wat is het beste voor de leraar.
Tuurlijk een kind heeft behoefte aan duidelijkheid, maar ik mis bij deze methode het 'vanuit het kind' denken.
  Moderator vrijdag 7 februari 2014 @ 20:33:51 #39
5428 crew  miss_sly
pi_136450315
Marije, jij verwoordt wat ik ook dacht. Ik kreeg het niet zo goed onder woorden.

En ze geven zelf ergens ook al aan dat er gebrek aan duidelijkheid was, bijvoorbeeld. Natuurlijk werkt dat niet goed voor kinderen, veel volwassen gedijen ook beter bij duidelijkheid en structuur. Dat er dan afspraken gemaakt worden, dat daar over gesproken wordt, dat die 'gehandhaafd' moeten worden, prima! Maar op mij kwam het ook meer over als drillen.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  vrijdag 7 februari 2014 @ 20:40:04 #40
127966 Marrije
ja, met dubbel r
pi_136450538
Ja op mij ook. En ik lees nu dit topic ook een beetje door, maar complimentjes en af en toe een sticker vind ik toch wel een wezenlijk verschil met dit bandjes systeem.
Die bandjes zijn super zichtbaar, een kind is misschien geneigd te denken 'ik heb veel bandjes, dus ik doe het goed, ik ben goed', maar ook 'ik heb bijna geen bandjes, ik doe het niet zo goed, ik ben niet zo goed'. Terwijl een kind, dat minder bandjes scoort een leuker kind kan zijn dan hetzelfde kind als het meer bandjes scoort. Omdat het dan misschien dichter bij zichzelf blijft.
  vrijdag 7 februari 2014 @ 21:08:28 #41
292060 TimeJumper
Jumping around ;)
pi_136451676
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 februari 2014 18:43 schreef Moonah het volgende:

Je kunt ervoor kiezen om kinderen die ongewenst gedrag vertonen te straffen. Of je kunt ervoor kiezen gewenst gedrag te belonen. Dat laatste kan dus heel eenvoudig door een compliment te geven. "Fijn, dat jullie rustig je gymtas pakken en zacht naar buiten lopen. Zo kunnen de andere klassen rustig doorwerken." Wát is daar mis mee?

Daar is ook helemaal niks mis mee. Ik vind het altijd een positieve benadering om complimenten te geven.

quote:
0s.gif Op vrijdag 7 februari 2014 16:22 schreef Juud79 het volgende:
ook thuis! :')

Ik zou er enorm van gaan steigeren, nu doe ik dat vrij snel als het mijn kinderen betreft, maar goed.

Ik ben er meer voor om samen met kinderen regels te bedenken en dan ook regels voor de volwassenen en dat het vanzelfsprekend is dat iedereen zich daar aan zal houden omdat dat gewoon prettig is voor zowel de kinderen als ook de volwassenen.

Belonen en straffen heb ik niet zoveel mee.... ik probeer dat in ieder geval zo min mogelijk te doen.
Juist omdat het gewoon prettig is.

Ik heb heel het filmpje nu net gekeken. Ik krijg een kriebel van al die bandjes. Of die gymleraar die een beloning nodig vind, een extra keer springen ennnnnn je kan extra punten verdienen!!!! en dan nog eens in de camera, jaaa 18 puntennnnn

En wat anderen al voor mij zeiden, het ene kind zie je met een heel veel bandjes, de ander met één.
Hoe werkt dat "binnenin" een kind door?

Belonen door "dingen" te verdienen. Het zal best wel werken. Maar waarom eraan beginnen als de "gewone" dingen ook werken.
Wat ik vooral in het filmpje hoorde is dat de school een "beetje zweefde". Regels waren niet duidelijk. Regels op school waren weer anders dan in het overblijflokaal.
Dus wat ik ervan begrijp was er juist gebrek aan duidelijkheid. Ze konden er ook voor kiezen om als school eens een duidelijke stelling te kiezen en eens samen hun gezamenlijke regels vast te stellen.

Kijk dat aan één kant van de trap aflopen kan ook gewoon een regel zijn. Daar hoeft toch geen beloning tegenover te staan.
Bij Rayen op school lopen ze ook twee aan twee en achter elkaar naar het speelplein toe en ze moeten rustig doen. Niet omdat daar een beloning mee verdiend kan worden maar gewoon omdat andere klassen dan geen last hebben van drukte, en niet gestoord worden. Simpel.

Daarbij het "beloningssysteem" werkt nu misschien "perfect" op deze leeftijd. En dan zijn ze heel de basisschool hier aan gewend of "geïndoctineerd" :P
En dan? Op het voortgezet onderwijs vallen ineens alle beloningen weg.

Ik ben gewoon voorstander van uitleggen en complimenten :+
En soms gewoon "omdat het zo moet :P omdat dat een fijne manier is om met andere mensen om te gaan en vul maar aan....
Rayen 2½ jaar!
pi_136452365
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 februari 2014 18:43 schreef Moonah het volgende:
Je kunt ervoor kiezen om kinderen die ongewenst gedrag vertonen te straffen. Of je kunt ervoor kiezen gewenst gedrag te belonen. Dat laatste kan dus heel eenvoudig door een compliment te geven. "Fijn, dat jullie rustig je gymtas pakken en zacht naar buiten lopen. Zo kunnen de andere klassen rustig doorwerken." Wát is daar mis mee?
Er zijn ook nog andere opties. Kijken naar waar het gedrag vandaan komt, de antecedenten van het gedrag, en daar op anticiperen. Dat vergt veel van een docent. En dat lijkt me tegenwoordig ook best lastig als docent met grote klassen in een nog grotere school. Daarom juist lijkt het me zo goed om kleinere klassen te hebben, dan kun je veel meer individuele aandacht geven aan de leerlingen. Dit PBS lijkt me symtoombestrijding van het echte probleem: geen tijd meer voor het individueel leren kennen van elke leerling. En daarom maar een oplossing bedenken die het probleem lijkt op te lossen maar slechts voor zo lang als de beloningen worden uitgedeeld.

Ik vind het oprecht vreemd dat dit soort dingen worden bedacht terwijl er genoeg wetenschappelijk bewijs is dat belonen averechts kan werken.
freedom is just another word for nothing left to lose
  Licht Ontvlambaar vrijdag 7 februari 2014 @ 22:25:52 #43
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_136454674
Tsja... Het is blijkbaar nodig om kinderen te belonen voor gedrag dat maakt dat de leerkracht in de klas zich gewoon kan bezighouden met lesgeven ipv corrigeren.
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
pi_136455153
Op school bij Pepijn gebruiken ze het.

Ik vind het positief dat ze stuk voor stuk bepaalde regels/normen aanleren. Alleen al die beloningsdingen (bij ons werken ze met knikkers geloof ik) zie ik niet zo nuttig in. En ik geloof Pepijn ook niet, die hoor ik er nooit over. Ook niet over de stickerkaarten of andere toestanden die ik regelmatig zie liggen.
Maar een heleboel andere kinderen hoor ik er wel positief over. En dat zijn volgens mij ook wel de kinderen voor wie die extra regels/opvoeding soms nog net wat meer nodig is dan voor anderen.

Tsja of dit een goed systeem is geen idee, maar ik snap wel dat het door scholen geprobeerd wordt. De duidelijkheid en stap voor stap aanpak vind ik goed. Ik zou echt niet met de gemiddelde juf willen ruilen. 30 kinderen in de klas, waarvan tig met meer/minder werk, externe dyslexie/hb/gedragsbegeleiders waarmee overlegt moet worden, kinderen met een sbo indicatie die onder het motto weer samen naar school toch gewoon in die klas zitten, en van die 30 kinderen ook allemaal ouders die allemaal het beste voor hun kind willen en eisen.
pi_136463193
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 februari 2014 21:27 schreef Lot_1 het volgende:

[..]

Er zijn ook nog andere opties. Kijken naar waar het gedrag vandaan komt, de antecedenten van het gedrag, en daar op anticiperen. Dat vergt veel van een docent. En dat lijkt me tegenwoordig ook best lastig als docent met grote klassen in een nog grotere school. Daarom juist lijkt het me zo goed om kleinere klassen te hebben, dan kun je veel meer individuele aandacht geven aan de leerlingen. Dit PBS lijkt me symtoombestrijding van het echte probleem: geen tijd meer voor het individueel leren kennen van elke leerling. En daarom maar een oplossing bedenken die het probleem lijkt op te lossen maar slechts voor zo lang als de beloningen worden uitgedeeld.

Ik vind het oprecht vreemd dat dit soort dingen worden bedacht terwijl er genoeg wetenschappelijk bewijs is dat belonen averechts kan werken.
Eens!
pi_136463210
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 februari 2014 22:25 schreef Sjeen het volgende:
Tsja... Het is blijkbaar nodig om kinderen te belonen voor gedrag dat maakt dat de leerkracht in de klas zich gewoon kan bezighouden met lesgeven ipv corrigeren.
Hoezo is het 'blijkbaar nodig'?
  zaterdag 8 februari 2014 @ 11:12:42 #47
35189 Troel
scherp en bot
pi_136463375
Overigens:

incidenten moeten sinds augustus aangemeld worden bij het ministerie, zoals dat voorheen ook met ongelukken gebeurde. Nu ben ik eigenlijk alles behalve privacygevoelig, maar ik vind het heel wat dat dit soort incidenten gemeld moeten worden bij het ministerie. Waarom moet het ministerie weten dat mijn kind, tegen de regels in, door de gang gerend heeft (voorbeeld dus he). Is het bij andere scholen gecommuniceerd dat dit soort dingen gemeld worden? Heeft iemand wel eens inzage gevraagd in een dossier?
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_136463442
Ik heb nu pas de meegekregen informatie gelezen. Dit druist zo enorm in tegen alles waar wij voor staan, staat zo ver af van hoe wij onze kinderen willen opvoeden dat mijn kind van school halen een heel serieuze optie zou zijn.

Wat vinden de andere ouders eigenlijk Troel?
  zaterdag 8 februari 2014 @ 11:20:29 #49
35189 Troel
scherp en bot
pi_136463574
Gelukkig zijn er een flink aantal ouders net als ik een beetje huiverig voor dit gebeuren. We zien allemaal wel in dat gedragsregels aangeleerd moeten worden (je kan niet verwachten dat een kind dit zelf kan), maar wat ik merk is dat de meeste haren inderdaad overeind gaan staan door het overmatig belonen. Het is niet erg als je tegen een kind zegt dat ie netjes in de gang gelopen heeft, het is wel erg als je vier complimentjes wegzet tegenover 1 "terechtwijzing" zeg maar.

Maar er zijn ook ouders die zeggen "ik vind het wel wat hebben, maar het is echt op school en ik beslis achter mijn eigen voordeur". Terecht, maar als ik me verdiep in dit hele project, vragen ze dusdanig veel van ouders dat je achter je eigen voordeur ook niet meer de baas bent zeg maar.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_136463740
Ik vind bandjes en kralen ook veel te ver gaan, maar ik heb laatst weer op een cursus geleerd dat je tig keer positieve feedback moet krijgen voor het dezelfde impact heeft als een keer negatieve.
Misschien dat de 4:1verhouding daarmee te maken heeft.
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')