abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 8 februari 2014 @ 11:42:12 #51
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_136464095
Het is dus eigenlijk voor de leerkrachten begrijp ik nu. Om hun eerste impuls van straffen te doorbreken. Ik ben alleen echt benieuwd wat dit op de lange termijn met mensen doet. Wat voor volwassenen creëer je hiermee? Gaat de toekomstige politie stickers uitdelen als je je aan de maximum snelheid houdt? Armbandjes, zodat je medemens kan zien wat een modelburger je bent?
Ik geloof heel erg dat als kinderen overtuigd zijn van het nut van een regel (duidelijkheid dus!) En je ze mede de regels laat bepalen ze veel meer van binnen uit geneigd zijn de regel te volgen. En ook zélf de regel ergens anders ook toepassen. Hun blik gaat naar buiten, naar andere mensen. Mijn gedrag heeft invloed op de wereld om mij heen. Nu leer je ze egoistisch te zijn. Ik ben braaf, ik krijg een bandje, ik heb de meeste bandjes!! Ze leren er verder niks van. Waarom is het handig je aan regels te houden? Zodat de juf geen last van je heeft?

Ik moet steeds aan mijn jongens denken. Die laten zich niet straffen of belonen. :') ben je mooi klaar mee dan. Je kan wel goed met ze praten. Ze zijn zich ook bewust van hun eigen inbreng en staan daar ook voor! Oudste kwam te laat op voetbaltrainen. Hij was toen 6. Hij moest strafrondjes lopen. Ipv dat hij bang werd en op tijd kwam ging hij verbeten te laat komen. En kreeg meer strafronden. En kwam lachend nog later. Ik lwam hier dus achter omdat een vriendje hier ook omklede en die was dus wél onder de indruk. Zijn moeder vroeg waarom ze altijd te laat weg gingen? Dat M zo bang was voir de trainer? Dat gebeurde niet. D ging gewoon buiten staan wachten. :') en stickers en kadootjes hoeft hij ook niet. Hij wil alleen met respect behandeld worden.
Het maakt ook niet uit of je koopt, kraakt of huurt, buurvrouw is steeds in de buurt.
pi_136464729
Filmpje bekeken. De bandjes vind ik ook helemaal niks. Te competitief en te zichtbaar. De rest vind ik niet zo veel mis mee geloof ik. Er zijn nu eenmaal kinderen die je echt moet aanleren hoe zich in een groep/klas te gedragen. En dat kan imo prima met complimenten of buitenspeelminuten.
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 februari 2014 21:27 schreef Lot_1 het volgende:

[..]

Er zijn ook nog andere opties. Kijken naar waar het gedrag vandaan komt, de antecedenten van het gedrag, en daar op anticiperen. Dat vergt veel van een docent. En dat lijkt me tegenwoordig ook best lastig als docent met grote klassen in een nog grotere school. Daarom juist lijkt het me zo goed om kleinere klassen te hebben, dan kun je veel meer individuele aandacht geven aan de leerlingen. Dit PBS lijkt me symtoombestrijding van het echte probleem: geen tijd meer voor het individueel leren kennen van elke leerling. En daarom maar een oplossing bedenken die het probleem lijkt op te lossen maar slechts voor zo lang als de beloningen worden uitgedeeld.

Volledig mee eens. En ik denk dat mensen voor de klas dat ook zo veel mogelijk doen. Maar je zegt het zelf al, de klassen zijn te groot.
quote:
7s.gif Op zaterdag 8 februari 2014 11:12 schreef Troel het volgende:
Overigens:

incidenten moeten sinds augustus aangemeld worden bij het ministerie, zoals dat voorheen ook met ongelukken gebeurde. Nu ben ik eigenlijk alles behalve privacygevoelig, maar ik vind het heel wat dat dit soort incidenten gemeld moeten worden bij het ministerie. Waarom moet het ministerie weten dat mijn kind, tegen de regels in, door de gang gerend heeft (voorbeeld dus he). Is het bij andere scholen gecommuniceerd dat dit soort dingen gemeld worden? Heeft iemand wel eens inzage gevraagd in een dossier?
:D Nog nooit van gehoord! :D
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 februari 2014 11:26 schreef Vanyel het volgende:
Ik vind bandjes en kralen ook veel te ver gaan, maar ik heb laatst weer op een cursus geleerd dat je tig keer positieve feedback moet krijgen voor het dezelfde impact heeft als een keer negatieve.
Misschien dat de 4:1verhouding daarmee te maken heeft.
Dat denk ik ook.
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 februari 2014 11:42 schreef debuurvrouw het volgende:
Het is dus eigenlijk voor de leerkrachten begrijp ik nu. Om hun eerste impuls van straffen te doorbreken. Ik ben alleen echt benieuwd wat dit op de lange termijn met mensen doet. Wat voor volwassenen creëer je hiermee? Gaat de toekomstige politie stickers uitdelen als je je aan de maximum snelheid houdt? Armbandjes, zodat je medemens kan zien wat een modelburger je bent?
Ik geloof heel erg dat als kinderen overtuigd zijn van het nut van een regel (duidelijkheid dus!) En je ze mede de regels laat bepalen ze veel meer van binnen uit geneigd zijn de regel te volgen. En ook zélf de regel ergens anders ook toepassen. Hun blik gaat naar buiten, naar andere mensen. Mijn gedrag heeft invloed op de wereld om mij heen. Nu leer je ze egoistisch te zijn. Ik ben braaf, ik krijg een bandje, ik heb de meeste bandjes!! Ze leren er verder niks van. Waarom is het handig je aan regels te houden? Zodat de juf geen last van je heeft?
Ik denk dat het niet zo zeer voor de juf bedoeld is, alswel om een beter werkklimaat te creëeren.

quote:
Hij wil alleen met respect behandeld worden.
Dat is sowieso de basis, lijkt me.
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
  zaterdag 8 februari 2014 @ 13:03:55 #53
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_136466305
Op de school van mijn jongste gaat het ook op deze manier (SO Cluster 4 voor kinderen met ernstige gedragsstoornissen). Ik zou ook niet weten hoe het anders zou moeten eigenlijk in zo'n klas. Duidelijke regels met beloningen. Ze kunnen per dagdeel een krul krijgen. Per kind is het beloningssysteem anders, want de doelen moeten ook wel enigszins haalbaar zijn. Zo krijgt mijn kind al een krul als hij in de klas is gebleven en een ander kind krijgt een krul als hij op zijn stoel is gebleven, bijvoorbeeld. Het idee om te focussen op wat goed gaat en niet continue op wat er fout gaat staat mij wel aan.

ik begrijp dat het verschil wel met name zit in het feit dat in ons geval het beloningssysteem een uitwerking is van een individuele afspraak tussen leerkracht en kind en dat het in het filmpje gaat om beloningen voor collectief opgelegde regels. Ik denk dat indivduele afspraken beter werken, maar daar zullen de klassen wellicht te groot voor zijn in het reguliere onderwijs? Het is natuurlijk een verschil tussen 12 kinderen in een klas en 30 kinderen. Maar op zich vind ik niks mis met een beloningssysteem.

[ Bericht 15% gewijzigd door livelink op 08-02-2014 13:27:58 ]
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
  Licht Ontvlambaar zaterdag 8 februari 2014 @ 14:06:35 #54
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_136468540
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 februari 2014 11:04 schreef L-E het volgende:

[..]

Hoezo is het 'blijkbaar nodig'?
Als ik de groepen bekijk waar Isa de afgelopen jaren in heeft gezeten... De discipline van die ik van huis uit probeer mee te geven is blijkbaar een uitzondering. Kinderen doen waar ze zin in hebben en luisteren naar de docent is een gunst in plaats van iets normaals...

[ Bericht 0% gewijzigd door Sjeen op 08-02-2014 14:58:41 ]
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
pi_136469971
En komt dit op elke school? Of is het een proef? Het lijkt mij niks ook..
pi_136472837
Kleine klassen zal met het invoeren van passend onderwijs nog veel lastiger worden.

Voor wie niet weet wat passend onderwijs is. Www.passendonderwijs.nl

Daar maak ik me veel meer zorgen om, dan om een beloningssysteem.
pi_136473735
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 februari 2014 13:03 schreef livelink het volgende:
Op de school van mijn jongste gaat het ook op deze manier (SO Cluster 4 voor kinderen met ernstige gedragsstoornissen). Ik zou ook niet weten hoe het anders zou moeten eigenlijk in zo'n klas. Duidelijke regels met beloningen. Ze kunnen per dagdeel een krul krijgen. Per kind is het beloningssysteem anders, want de doelen moeten ook wel enigszins haalbaar zijn. Zo krijgt mijn kind al een krul als hij in de klas is gebleven en een ander kind krijgt een krul als hij op zijn stoel is gebleven, bijvoorbeeld. Het idee om te focussen op wat goed gaat en niet continue op wat er fout gaat staat mij wel aan.

ik begrijp dat het verschil wel met name zit in het feit dat in ons geval het beloningssysteem een uitwerking is van een individuele afspraak tussen leerkracht en kind en dat het in het filmpje gaat om beloningen voor collectief opgelegde regels. Ik denk dat indivduele afspraken beter werken, maar daar zullen de klassen wellicht te groot voor zijn in het reguliere onderwijs? Het is natuurlijk een verschil tussen 12 kinderen in een klas en 30 kinderen. Maar op zich vind ik niks mis met een beloningssysteem.
Zo gaat dat bij Kim in de klas ook. (speciaal basis onderwijs) Toen het aankleden bagger ging en we daardoor weleens te laat kwamen heb ik ook met juf overlegd. En zodoende kreeg Kim op school daar een stickerkaart voor. Die extra stimulans heeft wel geholpen.
Die krullen krijgen ze volgens mij ook per dagdeel en bij elk kind ook voor iets anders.

En met het dikgedrukte eens! Bij Kim zitten er volgens mij 15 kinderen in de klas, dan is dat beter te doen dan met 30-35 kinderen in een klas lijkt me.
  zaterdag 8 februari 2014 @ 17:29:03 #58
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_136475747
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 februari 2014 15:59 schreef amaranta het volgende:
Kleine klassen zal met het invoeren van passend onderwijs nog veel lastiger worden.

Voor wie niet weet wat passend onderwijs is. Www.passendonderwijs.nl

Daar maak ik me veel meer zorgen om, dan om een beloningssysteem.
ik ben echt heel blij dat mijn jongste al in groep 7 zit :@
Dit gaat echt 'op de kop verkeerd' zoals ze dat hier zeggen. Maar ik schrik ook van kinderen die blijkbaar thuis geen grenzen krijgen. Ikben tamelijk naief geloof ik.
Het maakt ook niet uit of je koopt, kraakt of huurt, buurvrouw is steeds in de buurt.
  zondag 9 februari 2014 @ 14:47:01 #59
35189 Troel
scherp en bot
pi_136505038
Even samenvattend. Kan ik serieus de conclusie trekken dat het grootste probleem eigenlijk is dat de docenten zelf een stuk consequenter moeten zijn en dat ze dat ook zouden moeten kunnen bereiken zonder met allerlei rare beloningssystemen te gaan werken (ondanks dat dat voor sommige kinderen gewoon nodig zal zin en zal werken)?
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  Moderator zondag 9 februari 2014 @ 15:08:18 #60
5428 crew  miss_sly
pi_136505942
Consequent is de tweede stap pas, lijkt me. Duidelijkheid lijkt me de eerste stap, zoals die ped. Medewerker in het filmpje aangaf dat de kinderen misten. En dan consequent zijn in wat je verwacht van de kinderen, niet soms wel en soms niet.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  zondag 9 februari 2014 @ 15:36:00 #61
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_136507069
Lijkt me precies wat Miss_Sly zegt. Duidelijke regels die consequent herhaald worden. Volgens mij heb je dan die bandjes en beloningen voor het gros van de kinderen helemaal niet meer nodig.
Beloningen zou ik dan individueel inzetten voor een regel waar een kind specifiek moeite mee heeft. Bijvoorbeeld een kind dat erg veel moeite heeft om niet te rennen binnen de school, daar zou je dan nog een extra individueel beloningssysteem aan kunnen koppelen. Of zoals in de film 'Brammetje Baas' dat je zo'n kind dan af en toe de gelegenheid geeft om even een paar rondjes op het schoolplein te rennen.
Dat zou voor mij ideaal zijn.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
  zondag 9 februari 2014 @ 16:11:40 #62
292060 TimeJumper
Jumping around ;)
pi_136508991
quote:
7s.gif Op zondag 9 februari 2014 14:47 schreef Troel het volgende:
Even samenvattend. Kan ik serieus de conclusie trekken dat het grootste probleem eigenlijk is dat de docenten zelf een stuk consequenter moeten zijn en dat ze dat ook zouden moeten kunnen bereiken zonder met allerlei rare beloningssystemen te gaan werken (ondanks dat dat voor sommige kinderen gewoon nodig zal zin en zal werken)?
Precies. Heel mooi geformuleerd ;)
En helemaal mee eens.
Telkens als ik dit topic open denk ik weer wat een belachelijkheid die bandjes en muntjes en wat al niet meer :r
Net of je zonder een groep kinderen niet in het gareel kan houden
Rayen 2½ jaar!
pi_136510178
OMG hoe heb ik al die jaren mijn werk (pedagogisch medewerker kinderopvang) zonder pbs kunnen doen :') :')

quote:
7s.gif Op zondag 9 februari 2014 14:47 schreef Troel het volgende:
Even samenvattend. Kan ik serieus de conclusie trekken dat het grootste probleem eigenlijk is dat de docenten zelf een stuk consequenter moeten zijn en dat ze dat ook zouden moeten kunnen bereiken zonder met allerlei rare beloningssystemen te gaan werken (ondanks dat dat voor sommige kinderen gewoon nodig zal zin en zal werken)?
Ja ik denk dat dit een veilige conclusie is...

Daarbij gaan kinderen nu niet beter luisteren omdat ze het "waarom" begrijpen, maar omdat er een beloning tegenover staat...

Duidelijkheid en consequentie zijn de 2 pijlers die ieder kind nodig heeft... Iedere volwassene trouwens ook, en dan heb je geen systeem van beloningen nodig...

Ik heb in tijden van personeelstekort alleen op een groep met 20 pubers gestaan, en zelden een probleem gehad,
Wat leerkrachten naar mijn idee nog wel eens vergeten is dat je met kinderen ook kan communiceren! Zolang je het op hun niveau vertaald!

Anyway mijn kind(eren) wil ik niet op een school met pbs school
S. 2014
J. 2016
  zondag 9 februari 2014 @ 16:34:58 #64
35189 Troel
scherp en bot
pi_136510300
quote:
1s.gif Op zondag 9 februari 2014 16:32 schreef gewoonmezelf87 het volgende:

Anyway mijn kind(eren) wil ik niet op een school met pbs school
Tja, andere school hier gaat niets oplossen, plus dat ik denk dat dat voor de jongens ook niet goed zou zijn ;)
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_136510448
quote:
7s.gif Op zondag 9 februari 2014 16:34 schreef Troel het volgende:

[..]

Tja, andere school hier gaat niets oplossen, plus dat ik denk dat dat voor de jongens ook niet goed zou zijn ;)
Vind het sowieso een vreemde gang van zaken dat de school het zonder overleg vooraf invoert...
Kun je uitleggen op welke manier dit voor jouw kinderen een extra moeilijkheid is?
S. 2014
J. 2016
  zondag 9 februari 2014 @ 17:04:19 #66
35189 Troel
scherp en bot
pi_136511641
quote:
1s.gif Op zondag 9 februari 2014 16:37 schreef gewoonmezelf87 het volgende:

[..]

Vind het sowieso een vreemde gang van zaken dat de school het zonder overleg vooraf invoert...
Kun je uitleggen op welke manier dit voor jouw kinderen een extra moeilijkheid is?
Die van mij willen graag duidelijkheid. Dus alle docenten dezelfde regels is een goed ding, dat voorop. Maar bij het aanleren van het gedrag, moet de uitleg dusdanig duidelijk zijn dat er eigenlijk maar één mogelijkheid van uitleggen mogelijk is. Als de regel is "we lopen rustig in de gang", dan moet er ook uitgelegd worden wat rustig is zeg maar. De grote vraag is of ze dat gaan doen. Daarnaast, er zijn zaken die bij mijn jongste echt niet aan lijken te komen. Die zit dan in zijn eigen wereldje en als je hem dan aan gaat spreken, dan gaat hij echt niet luisteren. Hij moet eerst uit dat wereldje komen. Zijn eigen juf weet dat, maar weten de andere docenten dat ook en hebben die ook de mogelijkheid om hem uit dat wereldje te halen. Je kan blijven zeggen dat je wil dat hij iets doet als hij in zo'n bui zit, maar resultaten zul je niet krijgen dan...

Daarnaast hebben ze hier nu vriendjes, een band opgebouwd met het team en zijn de andere scholen ook bezig met dit project. Dit is ook nog eens de enige protestantse basisschool in het dorp. Een andere school gaat ook betekenen dat het een veel en veel grotere school wordt, nu gaat het om 100 leerlingen, een andere school betekent het drievoudige daarvan. Niet wenselijk in mijn ogen.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  zondag 9 februari 2014 @ 17:22:30 #67
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_136512487
Zijn jouw kinderen erg gevoelig voor beloningen, Troel? Kan het hen bijvoorbeeld iets schelen als veel kinderen wel een beloning krijgen en zij niet?
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
pi_136512524
Nee idd! Ik denk dat jij als moeder gewoon heel erg vinger aan de pols moet houden en moet communiceren met de docenten. Jij kent je kinderen het beste, en hebt altijd het laatste woord!

Maar ik snap dat je niet blij bent met deze aanpak.
S. 2014
J. 2016
  zondag 9 februari 2014 @ 17:28:14 #69
12734 amaranta
Alles Dasty!
pi_136512736
quote:
1s.gif Op zondag 9 februari 2014 16:37 schreef gewoonmezelf87 het volgende:

[..]

Vind het sowieso een vreemde gang van zaken dat de school het zonder overleg vooraf invoert...
Kun je uitleggen op welke manier dit voor jouw kinderen een extra moeilijkheid is?
Ik neem aan dat de MedenzeggenschapsraadR, welke ook door ouders vertegenwoordigd is, hiermee heeft ingestemd.
Dus andere ouders hebben (namens Troel in dit geval) besloten dat ze hiermee akkoord gaan.
En als de mr. in deze geen instemmingsbevoegdheid heeft dan zal ze het nog altijd ter kennisneming hebben genomen.
Het komt in de meeste gevallen niet zomaar uit de lucht gevallen
  zondag 9 februari 2014 @ 17:55:01 #70
11682 Moonah
Jolie femme
pi_136513758
quote:
1s.gif Op zondag 9 februari 2014 16:32 schreef gewoonmezelf87 het volgende:

Wat leerkrachten naar mijn idee nog wel eens vergeten is dat je met kinderen ook kan communiceren! Zolang je het op hun niveau vertaald!

Waarop baseer je dat?
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
  zondag 9 februari 2014 @ 17:57:37 #71
11682 Moonah
Jolie femme
pi_136513898
quote:
7s.gif Op zondag 9 februari 2014 14:47 schreef Troel het volgende:
Even samenvattend. Kan ik serieus de conclusie trekken dat het grootste probleem eigenlijk is dat de docenten zelf een stuk consequenter moeten zijn en dat ze dat ook zouden moeten kunnen bereiken zonder met allerlei rare beloningssystemen te gaan werken (ondanks dat dat voor sommige kinderen gewoon nodig zal zin en zal werken)?
Ik vind dat niet de juiste conclusie. Uiteraard valt of staat het handhaven van afspraken/regels met overleg, uitleg/begrip/inzicht van het nut en consequent zijn. Maar wat doe je als een kind zo'n afspraak overtreedt? Straffen? Daar wil men juist van af. Dat continue gecorrigeer.
Of leg je juist de nadruk op hetgeen dat goed gaat door dat te benoemen/complimenteren?
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
  zondag 9 februari 2014 @ 17:59:22 #72
35189 Troel
scherp en bot
pi_136513987
quote:
0s.gif Op zondag 9 februari 2014 17:22 schreef livelink het volgende:
Zijn jouw kinderen erg gevoelig voor beloningen, Troel? Kan het hen bijvoorbeeld iets schelen als veel kinderen wel een beloning krijgen en zij niet?
Nee :) Absoluut niet :)
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  zondag 9 februari 2014 @ 18:00:00 #73
35189 Troel
scherp en bot
pi_136514015
quote:
1s.gif Op zondag 9 februari 2014 17:28 schreef amaranta het volgende:

[..]

Ik neem aan dat de MedenzeggenschapsraadR, welke ook door ouders vertegenwoordigd is, hiermee heeft ingestemd.
Dus andere ouders hebben (namens Troel in dit geval) besloten dat ze hiermee akkoord gaan.
En als de mr. in deze geen instemmingsbevoegdheid heeft dan zal ze het nog altijd ter kennisneming hebben genomen.
Het komt in de meeste gevallen niet zomaar uit de lucht gevallen
Dan lijkt het me nog iets wat je toch ook meldt in de schoolgids, op het moment dat je komt kijken om je kind aan te melden, noem maar op. Niets van dat alles.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  zondag 9 februari 2014 @ 18:00:52 #74
35189 Troel
scherp en bot
pi_136514059
quote:
0s.gif Op zondag 9 februari 2014 17:57 schreef Moonah het volgende:

[..]

Ik vind dat niet de juiste conclusie. Uiteraard valt of staat het handhaven van afspraken/regels met overleg, uitleg/begrip/inzicht van het nut en consequent zijn. Maar wat doe je als een kind zo'n afspraak overtreedt? Straffen? Daar wil men juist van af. Dat continue gecorrigeer.
Of leg je juist de nadruk op hetgeen dat goed gaat door dat te benoemen/complimenteren?
Maar een compliment als iets goed gaat, is wat anders dan overal voor gaan complimenteren en ook gewoon vast te leggen dat je zoveel meer complimentjes moet gaan geven in ruil voor een correctie.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_136514210
Ik heb niet alle filmpjes/linkjes bekeken maar ik vraag me af hoe het zit met de kosten van dit systeem.

Het spreekt me aan om de nadruk te leggen op wat er wel goed gaat ipv op corrigeren/straffen. Maar het spreekt me niet aan dat het met zoveel regeltjes en gemoeid is en vooral ook dat er zichtbare beloningen aan hangen.

Wat zou het kosten voor een school om zo'n systeem met bijvoorbeeld van die bandjes in te gaan voeren? Kan er van dat geld niet een communicatietraining gedaan worden voor de docenten en een set duidelijke regels ingevoerd worden?
:)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')