Volledig mee eens. En ik denk dat mensen voor de klas dat ook zo veel mogelijk doen. Maar je zegt het zelf al, de klassen zijn te groot.quote:Op vrijdag 7 februari 2014 21:27 schreef Lot_1 het volgende:
[..]
Er zijn ook nog andere opties. Kijken naar waar het gedrag vandaan komt, de antecedenten van het gedrag, en daar op anticiperen. Dat vergt veel van een docent. En dat lijkt me tegenwoordig ook best lastig als docent met grote klassen in een nog grotere school. Daarom juist lijkt het me zo goed om kleinere klassen te hebben, dan kun je veel meer individuele aandacht geven aan de leerlingen. Dit PBS lijkt me symtoombestrijding van het echte probleem: geen tijd meer voor het individueel leren kennen van elke leerling. En daarom maar een oplossing bedenken die het probleem lijkt op te lossen maar slechts voor zo lang als de beloningen worden uitgedeeld.
quote:Op zaterdag 8 februari 2014 11:12 schreef Troel het volgende:
Overigens:
incidenten moeten sinds augustus aangemeld worden bij het ministerie, zoals dat voorheen ook met ongelukken gebeurde. Nu ben ik eigenlijk alles behalve privacygevoelig, maar ik vind het heel wat dat dit soort incidenten gemeld moeten worden bij het ministerie. Waarom moet het ministerie weten dat mijn kind, tegen de regels in, door de gang gerend heeft (voorbeeld dus he). Is het bij andere scholen gecommuniceerd dat dit soort dingen gemeld worden? Heeft iemand wel eens inzage gevraagd in een dossier?
Dat denk ik ook.quote:Op zaterdag 8 februari 2014 11:26 schreef Vanyel het volgende:
Ik vind bandjes en kralen ook veel te ver gaan, maar ik heb laatst weer op een cursus geleerd dat je tig keer positieve feedback moet krijgen voor het dezelfde impact heeft als een keer negatieve.
Misschien dat de 4:1verhouding daarmee te maken heeft.
Ik denk dat het niet zo zeer voor de juf bedoeld is, alswel om een beter werkklimaat te creëeren.quote:Op zaterdag 8 februari 2014 11:42 schreef debuurvrouw het volgende:
Het is dus eigenlijk voor de leerkrachten begrijp ik nu. Om hun eerste impuls van straffen te doorbreken. Ik ben alleen echt benieuwd wat dit op de lange termijn met mensen doet. Wat voor volwassenen creëer je hiermee? Gaat de toekomstige politie stickers uitdelen als je je aan de maximum snelheid houdt? Armbandjes, zodat je medemens kan zien wat een modelburger je bent?
Ik geloof heel erg dat als kinderen overtuigd zijn van het nut van een regel (duidelijkheid dus!) En je ze mede de regels laat bepalen ze veel meer van binnen uit geneigd zijn de regel te volgen. En ook zélf de regel ergens anders ook toepassen. Hun blik gaat naar buiten, naar andere mensen. Mijn gedrag heeft invloed op de wereld om mij heen. Nu leer je ze egoistisch te zijn. Ik ben braaf, ik krijg een bandje, ik heb de meeste bandjes!! Ze leren er verder niks van. Waarom is het handig je aan regels te houden? Zodat de juf geen last van je heeft?
Dat is sowieso de basis, lijkt me.quote:Hij wil alleen met respect behandeld worden.
Als ik de groepen bekijk waar Isa de afgelopen jaren in heeft gezeten... De discipline van die ik van huis uit probeer mee te geven is blijkbaar een uitzondering. Kinderen doen waar ze zin in hebben en luisteren naar de docent is een gunst in plaats van iets normaals...quote:
Zo gaat dat bij Kim in de klas ook. (speciaal basis onderwijs) Toen het aankleden bagger ging en we daardoor weleens te laat kwamen heb ik ook met juf overlegd. En zodoende kreeg Kim op school daar een stickerkaart voor. Die extra stimulans heeft wel geholpen.quote:Op zaterdag 8 februari 2014 13:03 schreef livelink het volgende:
Op de school van mijn jongste gaat het ook op deze manier (SO Cluster 4 voor kinderen met ernstige gedragsstoornissen). Ik zou ook niet weten hoe het anders zou moeten eigenlijk in zo'n klas. Duidelijke regels met beloningen. Ze kunnen per dagdeel een krul krijgen. Per kind is het beloningssysteem anders, want de doelen moeten ook wel enigszins haalbaar zijn. Zo krijgt mijn kind al een krul als hij in de klas is gebleven en een ander kind krijgt een krul als hij op zijn stoel is gebleven, bijvoorbeeld. Het idee om te focussen op wat goed gaat en niet continue op wat er fout gaat staat mij wel aan.
ik begrijp dat het verschil wel met name zit in het feit dat in ons geval het beloningssysteem een uitwerking is van een individuele afspraak tussen leerkracht en kind en dat het in het filmpje gaat om beloningen voor collectief opgelegde regels. Ik denk dat indivduele afspraken beter werken, maar daar zullen de klassen wellicht te groot voor zijn in het reguliere onderwijs? Het is natuurlijk een verschil tussen 12 kinderen in een klas en 30 kinderen. Maar op zich vind ik niks mis met een beloningssysteem.
ik ben echt heel blij dat mijn jongste al in groep 7 zitquote:Op zaterdag 8 februari 2014 15:59 schreef amaranta het volgende:
Kleine klassen zal met het invoeren van passend onderwijs nog veel lastiger worden.
Voor wie niet weet wat passend onderwijs is. Www.passendonderwijs.nl
Daar maak ik me veel meer zorgen om, dan om een beloningssysteem.
Precies. Heel mooi geformuleerdquote:Op zondag 9 februari 2014 14:47 schreef Troel het volgende:
Even samenvattend. Kan ik serieus de conclusie trekken dat het grootste probleem eigenlijk is dat de docenten zelf een stuk consequenter moeten zijn en dat ze dat ook zouden moeten kunnen bereiken zonder met allerlei rare beloningssystemen te gaan werken (ondanks dat dat voor sommige kinderen gewoon nodig zal zin en zal werken)?
Ja ik denk dat dit een veilige conclusie is...quote:Op zondag 9 februari 2014 14:47 schreef Troel het volgende:
Even samenvattend. Kan ik serieus de conclusie trekken dat het grootste probleem eigenlijk is dat de docenten zelf een stuk consequenter moeten zijn en dat ze dat ook zouden moeten kunnen bereiken zonder met allerlei rare beloningssystemen te gaan werken (ondanks dat dat voor sommige kinderen gewoon nodig zal zin en zal werken)?
Tja, andere school hier gaat niets oplossen, plus dat ik denk dat dat voor de jongens ook niet goed zou zijnquote:Op zondag 9 februari 2014 16:32 schreef gewoonmezelf87 het volgende:
Anyway mijn kind(eren) wil ik niet op een school met pbs school
Vind het sowieso een vreemde gang van zaken dat de school het zonder overleg vooraf invoert...quote:Op zondag 9 februari 2014 16:34 schreef Troel het volgende:
[..]
Tja, andere school hier gaat niets oplossen, plus dat ik denk dat dat voor de jongens ook niet goed zou zijn
Die van mij willen graag duidelijkheid. Dus alle docenten dezelfde regels is een goed ding, dat voorop. Maar bij het aanleren van het gedrag, moet de uitleg dusdanig duidelijk zijn dat er eigenlijk maar één mogelijkheid van uitleggen mogelijk is. Als de regel is "we lopen rustig in de gang", dan moet er ook uitgelegd worden wat rustig is zeg maar. De grote vraag is of ze dat gaan doen. Daarnaast, er zijn zaken die bij mijn jongste echt niet aan lijken te komen. Die zit dan in zijn eigen wereldje en als je hem dan aan gaat spreken, dan gaat hij echt niet luisteren. Hij moet eerst uit dat wereldje komen. Zijn eigen juf weet dat, maar weten de andere docenten dat ook en hebben die ook de mogelijkheid om hem uit dat wereldje te halen. Je kan blijven zeggen dat je wil dat hij iets doet als hij in zo'n bui zit, maar resultaten zul je niet krijgen dan...quote:Op zondag 9 februari 2014 16:37 schreef gewoonmezelf87 het volgende:
[..]
Vind het sowieso een vreemde gang van zaken dat de school het zonder overleg vooraf invoert...
Kun je uitleggen op welke manier dit voor jouw kinderen een extra moeilijkheid is?
Ik neem aan dat de MedenzeggenschapsraadR, welke ook door ouders vertegenwoordigd is, hiermee heeft ingestemd.quote:Op zondag 9 februari 2014 16:37 schreef gewoonmezelf87 het volgende:
[..]
Vind het sowieso een vreemde gang van zaken dat de school het zonder overleg vooraf invoert...
Kun je uitleggen op welke manier dit voor jouw kinderen een extra moeilijkheid is?
Waarop baseer je dat?quote:Op zondag 9 februari 2014 16:32 schreef gewoonmezelf87 het volgende:
Wat leerkrachten naar mijn idee nog wel eens vergeten is dat je met kinderen ook kan communiceren! Zolang je het op hun niveau vertaald!
Ik vind dat niet de juiste conclusie. Uiteraard valt of staat het handhaven van afspraken/regels met overleg, uitleg/begrip/inzicht van het nut en consequent zijn. Maar wat doe je als een kind zo'n afspraak overtreedt? Straffen? Daar wil men juist van af. Dat continue gecorrigeer.quote:Op zondag 9 februari 2014 14:47 schreef Troel het volgende:
Even samenvattend. Kan ik serieus de conclusie trekken dat het grootste probleem eigenlijk is dat de docenten zelf een stuk consequenter moeten zijn en dat ze dat ook zouden moeten kunnen bereiken zonder met allerlei rare beloningssystemen te gaan werken (ondanks dat dat voor sommige kinderen gewoon nodig zal zin en zal werken)?
Neequote:Op zondag 9 februari 2014 17:22 schreef livelink het volgende:
Zijn jouw kinderen erg gevoelig voor beloningen, Troel? Kan het hen bijvoorbeeld iets schelen als veel kinderen wel een beloning krijgen en zij niet?
Dan lijkt het me nog iets wat je toch ook meldt in de schoolgids, op het moment dat je komt kijken om je kind aan te melden, noem maar op. Niets van dat alles.quote:Op zondag 9 februari 2014 17:28 schreef amaranta het volgende:
[..]
Ik neem aan dat de MedenzeggenschapsraadR, welke ook door ouders vertegenwoordigd is, hiermee heeft ingestemd.
Dus andere ouders hebben (namens Troel in dit geval) besloten dat ze hiermee akkoord gaan.
En als de mr. in deze geen instemmingsbevoegdheid heeft dan zal ze het nog altijd ter kennisneming hebben genomen.
Het komt in de meeste gevallen niet zomaar uit de lucht gevallen
Maar een compliment als iets goed gaat, is wat anders dan overal voor gaan complimenteren en ook gewoon vast te leggen dat je zoveel meer complimentjes moet gaan geven in ruil voor een correctie.quote:Op zondag 9 februari 2014 17:57 schreef Moonah het volgende:
[..]
Ik vind dat niet de juiste conclusie. Uiteraard valt of staat het handhaven van afspraken/regels met overleg, uitleg/begrip/inzicht van het nut en consequent zijn. Maar wat doe je als een kind zo'n afspraak overtreedt? Straffen? Daar wil men juist van af. Dat continue gecorrigeer.
Of leg je juist de nadruk op hetgeen dat goed gaat door dat te benoemen/complimenteren?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |