huuu dit klinkt als mijn opleidingquote:Op vrijdag 6 februari 2015 11:15 schreef pinquit het volgende:
Hier een groep-5-er. Zelfde als bij Tico eigenlijk, alleen werk mee naar huis als het echt nog lang niet af is. Is op een Jenaplan, met weektaak.
En Max krijgt nu als extra werk Engels (vind 't suf dat ze dat niet standaard krijgen in lagere groepen al) en dat is wel in t kader van leren leren, daar krijgt hij toetsstof mee naar huis.
Het idee is dat ik hem daar niet bij mag helpen en dat hij alles zelf moet plannen en regelen, maar toen ik aan hem vroeg of hij dat tips had meegekregen van de Engels-juf, was dat niet t geval.
Hoe moet een kind dat nou zelf gaan uitvogelen dan? Wat eventueel handig is om bijvoorbeeld woordjes te leren enzo?
Dus ik heb hem wel wat tips gegeven
We hebben er uiteraard over gepraatquote:Op woensdag 11 februari 2015 11:45 schreef Troeta het volgende:
Gewoon over praten mignonne, misschien heeft ze in het verleden juist boze ouders gehad van een kindje die wel kruimels van een liga ophad en wilde hun graag een aparte tafel.
Elke ouder is weer anders.
Ik was ook niet boos hoorquote:Op woensdag 11 februari 2015 11:55 schreef mignonne het volgende:
[..]
We hebben er uiteraard over gepraat![]()
juf heeft nog niet eerder met dit bijltje gehakt en wist het niet allemaal wat wel en niet kon. Prima, ik denk hier in dit topic gewoon hardop over waarom ik niet blij wordt van apart zetten, daar lijkt me ook niets mis mee
bij ons worden in groep 1 en 2 voortgangwerkjes in een map gestopt die dan een paar keer mee naar huis gaat. vanaf groep 3 krijgen ze een rapport, ook in een map en die map gaat de hele basisschool mee zodat je alles steeds mooi bij elkaar hebt. wij geven daar niks voor, want het hoort gewoon bij schoolquote:Op donderdag 12 februari 2015 08:10 schreef zouzomaarkunnen het volgende:
vraagje aan de ouders van groep 1/2/3 kleuters: geven jullie je kleuter iets als ze hun rapport krijgen?
Klinkt hetzelfde als hier inderdaadquote:Op donderdag 12 februari 2015 08:18 schreef simmu het volgende:
[..]
bij ons worden in groep 1 en 2 voortgangwerkjes in een map gestopt die dan een paar keer mee naar huis gaat. vanaf groep 3 krijgen ze een rapport, ook in een map en die map gaat de hele basisschoool mee zodat je alles steeds mooi bij elkaar hebt. wij geven daar niks voor, want het hoort gewoon bij schoolik merk dat ravi (groep 1) totaal geen besef heeft van het concept "rapport" en selene (groep 3) slechts een beetje.
Nee. Het is bij ons een beetje vanzelf zo gegroeid (rapporten zijn in het Engels en daardoor moeilijker te begrijpen door familie) maar ik maak er ook geen gedoe over bij de oma's e.d. Een goed rapport is gewoon fijn, dan weet je (ook als leerling zijnde) dat alles werkt. Een slecht rapport betekent dat we even kijken waarom je kennelijk niet goed leert (en soms is het dan ook gewoon ok, zeker als een cijfer is gebaseerd op 1 toets, en niet overeenkomt met wat ze in de klas laten zien). Zelfs nu er bij oudste, tweede klas middelbare school, een meer direct verband tussen inspanning en resultaat kijken we ook vooral naar 'wat werkt er en wat werkt er niet'.quote:Op donderdag 12 februari 2015 08:10 schreef zouzomaarkunnen het volgende:
vraagje aan de ouders van groep 1/2/3 kleuters: geven jullie je kleuter iets als ze hun rapport krijgen?
ik denk dat het hier ook maar een high five gaat worden.quote:Op donderdag 12 februari 2015 08:27 schreef mignonne het volgende:
Ik geef niets voor het rapport, iig nu nog niet. Van ene opa en oma krijgt ze wat voor in de spaarpot, van de andere opa's en oma's krijgt ze een high five![]()
Ik vertel haar heel vaak hoe trots ik op haar ben en hoe fijn ik het vind dat ze het zo leuk vindt op school; wat mij betreft is dat ook het belangrijkste van dat hele rapport, zeker nu nog. Het staat me nog steeds ontzettend tegen, rapporten (en cito's) bij de kleine kleuterklassen, wat mij betreft wordt dat weer gescheiden.
Ik vind het feit dat ie überhaupt afgenomen wordt al ehm tsja. Maar goed.quote:Op donderdag 12 februari 2015 08:34 schreef zouzomaarkunnen het volgende:
[..]
ik denk dat het hier ook maar een high five gaat worden.ze heeft echt geen besef wat betreft het rapport. ik lees hem haar wel voor, zodat ze weet wat juf heeft geschreven en geef haar complimentjes. Vind het gewoon lastig omdat opa en oma idd war geven voor haar spaarpot, en ze dan niks van papa en mama krijgt. Alsof wij het dan niet belangrijk genoeg vinden.
ik denk er vandaag nog wel even over na..
De Cito benoemen ze hier gelukkig niet, dat heet gewoon 'even een werkboekje maken'. op die manier heb ik er zelf niet zoveel moeite mee.
lastig hè, moeders die ook juf zijnquote:Op donderdag 12 februari 2015 08:41 schreef mignonne het volgende:
[..]
Ik vind het feit dat ie überhaupt afgenomen wordt al ehm tsja. Maar goed.
Mn schoonmoeder werkt in het basisonderwijs en zit er enorm bovenop, dat rapport. Ze werken hier met een bolletjes-systeem? 1 bolletje betekent dat het onderdeel nog niet voldoende ontwikkeld is, 2 bolletjes betekent dat het onderdeel nog in ontwikkeling is en 3 bolletjes betekent dat het kind deze vaardigheid volledig beheerst. Kortom, eigenlijk zegt het niet zo heel veel spannends, er zijn maar weinig kinderen die (zeker halverwege het jaar) alles perfect tot in de puntjes beheersen, en "nog in ontwikkeling" kan dus alles betekenen van ze kan nét aan van 1-10 tellen of ze is er zo goed als klaar mee. Maar goed, mn schoonmoeder gaat dus enorm op die bolletjes in (vind je rekenen niet zo leuk? hoe komt het dat de juf zegt dat daar nog aan gewerkt moet worden?) en ze hamert ook enorm op die citoZe is een typische schooljuf, maar laat dat even achterwege bij je eigen kleuter-kleinkind svp. En dan vervolgens wel geld geven "voor het mooie rapport".
Wat hier steeds terugkomt op het rapport is dat ze zo vrolijk en creatief is en dat ze lekker in haar vel zit en goed mee draait. Dat vind ik veel belangrijker (creatief in deze voor mij als bevestiging van dat ze zich veilig genoeg voelt om zich creatief te uiten). En dat benoemen we dus veel naar haar, dat het zo fijn is dat ze een fijne klas heeft waar ze lekker kan leren en spelen. En dan bekijken we samen nog even de kleurplaten en kunstwerkjes die erin zitten en dan is t klaar
Pubersquote:Op donderdag 12 februari 2015 08:31 schreef Gaoxing het volgende:
[..]
Nee. Het is bij ons een beetje vanzelf zo gegroeid (rapporten zijn in het Engels en daardoor moeilijker te begrijpen door familie) maar ik maak er ook geen gedoe over bij de oma's e.d. Een goed rapport is gewoon fijn, dan weet je (ook als leerling zijnde) dat alles werkt. Een slecht rapport betekent dat we even kijken waarom je kennelijk niet goed leert (en soms is het dan ook gewoon ok, zeker als een cijfer is gebaseerd op 1 toets, en niet overeenkomt met wat ze in de klas laten zien). Zelfs nu er bij oudste, tweede klas middelbare school, een meer direct verband tussen inspanning en resultaat kijken we ook vooral naar 'wat werkt er en wat werkt er niet'.
Die krijgt trouwens ook geen beloning voor haar rapport. Althans, niet rechtstreeks. We hadden daar een leuk gesprek over, vorige week. In haar Nederlandse les zat een unit over straffen en belonen, en ze moest 'opblijven' in een categorie zetten. "Dat gebruik jij eigenlijk nooit als beloning" zei ze, en dat klopt: slaap is gewoon een behoefte en je hebt niet opeens minder slaap nodig als je iets goed hebt gedaan. Maar de week ervoor had ze haar eerste 'late' feestje (Dubai style: in een tienernachtclub, en dan met de streched Hummer naar het huis van de jarige), en ik gaf dus aan dat ik daar wel makkelijker toestemming voor had gegeven omdat ze zo verschrikkelijk lief is, en het waanzinnig goed doet op school. Daar moest ze even over nadenken. Pubers![]()
![]()
Ik zou dat dus nooit willen koppelen eigenlijk. Goed doen op school heeft namelijk niet alleen met de eigen inzet te maken.quote:Op donderdag 12 februari 2015 08:58 schreef zouzomaarkunnen het volgende:
[..]
PubersDat lijkt me weer een kunst op zich om die te stimuleren en te belonen op de juiste manier. Maar dat positief belonen werkt inderdaad ook bij een 5 jarige wel. Dat kan ik natuurlijk ook gebruiken. Ze wil bv graag gaatjes in haar oren, ik twijfel nog.
maar mocht ze het echt graag blijven willen dan kan ik het 'goed doen op school' wel gebruiken als beloning voor het krijgen van gaatjes.
Maar denk je dat ze het zonder die beloning in het vooruitzicht minder goed zou doen? Ik ben dus niet zo van de beloningen: leren doe je om het leren. Omdat je dingen graag wilt weten, omdat je graag je werk goed doet. Rapporten zijn niet als een medaille op de leer-Olympics, het is een overzicht van hoe het gaat. Soms heb je daar invloed op, en soms -zeker als ukkepuk- gewoon helemaal niet. Ik heb m'n hele leven opmerkingen gehad bij concentratievermogen en snelheid. Dacht je dat het daar beter van is geworden?quote:Op donderdag 12 februari 2015 08:58 schreef zouzomaarkunnen het volgende:
[..]
PubersDat lijkt me weer een kunst op zich om die te stimuleren en te belonen op de juiste manier. Maar dat positief belonen werkt inderdaad ook bij een 5 jarige wel. Dat kan ik natuurlijk ook gebruiken. Ze wil bv graag gaatjes in haar oren, ik twijfel nog.
maar mocht ze het echt graag blijven willen dan kan ik het 'goed doen op school' wel gebruiken als beloning voor het krijgen van gaatjes.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |