SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
http://www.cinecrowd.nl/zwartgemaaktOp maandag 24 augustus 2015 11:34 schreef Yasmin23 het volgende:
Als je maar genoeg moeite doet past alles.
_____
TV / Het post-apocalyptische/dystopische film topic
Precies.... de hele Nederlandse samenleving kent onvoldoende de zp-historie .quote:Op vrijdag 21 november 2014 13:59 schreef Andromache het volgende:
[..]
maar dit topic gaat dan ook over Zwarte Piet
quote:Op vrijdag 21 november 2014 13:52 schreef SuicideErrorist het volgende:
Wauw, dit kan toch niet waar zijn?!
http://www.geenstijl.nl/m(...)ieze_man_junior.html
Edit: Filmpje bekeken en volgens mij is 'ie het echtOf het is zijn tweelingbroer.
Dat is hem inderdaad jatwitter:RijnPatrick twitterde op woensdag 19-11-2014 om 18:58:09#AFA tuig is aan het polariseren om hun eigen bestaansrecht veilig te stellen!!! http://t.co/y8KeGEYMNb reageer retweet
Klopt, daarom komt de documentaire Zwartgemaakt van Arnold-Jan Scheer dan ook als geroepen.quote:Op vrijdag 21 november 2014 14:48 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Precies.... de hele Nederlandse samenleving kent onvoldoende de zp-historie .
OK.quote:Op vrijdag 21 november 2014 13:25 schreef DrDentz het volgende:
[..]
Nee dat beweer ik allerminst. Ik was als fan van Pippi Langkous filmpjes van Inger Nilsson op YouTube aan het bekijken en kwam toen ook deze tegen. Toen zag ik die verbaasde reacties van mede-Pippie fans over Zwarte Piet (in 2008 kon ik wel Engels verstaan) en schrok ik een beetje!
Dat is waar. Maar de anti-Zwarte Pieten spannen wel de kroon: die snappen er al helemaal niks van.quote:Op vrijdag 21 november 2014 14:48 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Precies.... de hele Nederlandse samenleving kent onvoldoende de zp-historie .
Dat is toch ook geen voorwaarde om een grondrecht te mogen uitoefenen. Wel?quote:Op zaterdag 22 november 2014 01:25 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Dat is waar. Maar de anti-Zwarte Pieten spannen wel de kroon: die snappen er al helemaal niks van.
dat is jouw beperkte kijk...quote:Op zaterdag 22 november 2014 01:25 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Dat is waar. Maar de anti-Zwarte Pieten spannen wel de kroon: die snappen er al helemaal niks van.
In het hele artikel staat niks in over duizendjarige wortels van Sint Nicolaasquote:
Nou ja, de Amelandse Sunderklaas is een regionale variant die wel wat gelijkenis vertoont met de pagane Romeinse Lupercalia.quote:Op zaterdag 22 november 2014 02:04 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
In het hele artikel staat niks in over duizendjarige wortels van Sint Nicolaas
Was die kop gekozen door een de journalist/redacteur of was dat een bewering van van der Scheer ?
Maar het is natuurlijk onzin. Sint Nicolaas was geboren rond het jaar 280.
quote:Op vrijdag 21 november 2014 13:52 schreef SuicideErrorist het volgende:
Wauw, dit kan toch niet waar zijn?!
http://www.geenstijl.nl/m(...)ieze_man_junior.html
Edit: Filmpje bekeken en volgens mij is 'ie het echtOf het is zijn tweelingbroer.
Dat is hem ja. Wij zijn al vanaf de jaren '90 bezig met het in kaart brengen en in de gaten houden van links. Ook ik was aanwezig bij de PVV/Bruls demonstratie in Nijmegen en wij hadden deze AFA terrorist en zijn vriendje al snel in de gaten. Ze keken schichtig en angstig om zich heen en bleven dicht bij elkaar lopen. Dat viel me toen al op en ik heb ze daarom even voor de zekerheid gefotografeerd.quote:Op vrijdag 21 november 2014 15:15 schreef bedachtzaam het volgende:
[..]Dat is hem inderdaad jatwitter:RijnPatrick twitterde op woensdag 19-11-2014 om 18:58:09#AFA tuig is aan het polariseren om hun eigen bestaansrecht veilig te stellen!!! http://t.co/y8KeGEYMNb reageer retweet
Wie zijn "wij"?quote:Op zaterdag 22 november 2014 11:07 schreef Religieisfacisme het volgende:
Dat is hem ja. Wij zijn al vanaf de jaren '90 bezig met het in kaart brengen en in de gaten houden van links.
Wat voor terroristische acties heeft hij precies begaan?quote:wij hadden deze AFA terrorist en zijn vriendje al snel in de gaten.
Een groepje verontruste vrienden die vinden dat de methodes van links (intimidatie, manipulatie) meer in een dictatuur thuis horen. We verzamelen alles wat we over deze idioten kunnen vinden en spelen de informatie door aan iedereen die het maar hebben wil. Bovenstaande foto's zullen binnenkort op een aantal rechtse sites te zien zijn.quote:
U weet niet wat de AFA is ????? Dan lees eerst maar eens de jaarverslagen (zijn openbaar) van de AIVD over deze club. Maakt niet welk jaar want ze staan er elk jaar weer in. AFA is een club die andersdenkenden met geweld wil bestrijden. En vraag het anders maar aan de vrouw van Janmaat die dankzij de AFA met één been door het leven moet. (Wil Schuurman)quote:Op zaterdag 22 november 2014 11:09 schreef Kingstown het volgende:
[..]
Wie zijn "wij"?
[..]
Wat voor terroristische acties heeft hij precies begaan?
Ik vroeg wat de man op de foto die jij een terrorist noemt, precies aan terroristische acties heeft gedaan. Daar ben ik wel benieuwd naar. Hij lijkt mij te jong om iets met Wil Schuurman te maken te hebben gehad.quote:Op zaterdag 22 november 2014 11:23 schreef Religieisfacisme het volgende:
U weet niet wat de AFA is ????? Dan lees eerst maar eens de jaarverslagen (zijn openbaar) van de AIVD over deze club. Maakt niet welk jaar want ze staan er elk jaar weer in. AFa is een club die andersdenkenden met geweld wil bestrijden. En vraag het anders maar aan de vrouw van Janmaat die dankzij de AFA met één been door het leven moet. (Wil Schuurman)
http://www.geenstijl.nl/m(...)ieze_man_junior.htmlquote:Zijn naam weet ik niet.
Maar ik zou zoeken naar iemand die vroeger als laatste gekozen werd met gym, te stom was om een echte studie te doen, rood tot achter zijn oren werd als een meisje hem aankeek, en stiekem met een vergrootglas mieren aan het verbranden was.
En die je erbij naaide als de juf vroeg: "Wie deed dat?".
En anders gewoon op de reuk afgaan. Een beetje natte-hond-kruidentuin-schimmel-kots-geur is het.
Cuyahoga | 21-11-14 | 09:11
Lidmaatschap van een organisatie die haat en geweld verspreiden.quote:Op zaterdag 22 november 2014 11:25 schreef Kingstown het volgende:
[..]
Ik vroeg wat de man op de foto die jij een terrorist noemt, precies aan terroristische acties heeft gedaan. Daar ben ik wel benieuwd naar. Hij lijkt mij te jong om iets met Wil Schuurman te maken te hebben gehad.
Bij een terrorist denk ik aan bommen gooien, gebouwen opblazen, mensen vermoorden e.d., maar dat heeft deze jongeman dus allemaal niet gedaan?quote:Op zaterdag 22 november 2014 11:26 schreef Religieisfacisme het volgende:
Lidmaatschap van een organisatie die haat en geweld verspreiden.
Hoezo? Iedereen met een IQ > 80 wist dit toch wel?quote:Op zaterdag 22 november 2014 11:29 schreef Mani89 het volgende:
False flags van extreem links zijn nu dus bewezen. Verontrustend.
In mijn ogen is een terrorist iemand die anderen met geweld terroriseert en dat is precies wat de AFA doet.quote:Op zaterdag 22 november 2014 11:38 schreef Kingstown het volgende:
[..]
Bij een terrorist denk ik aan bommen gooien, gebouwen opblazen, mensen vermoorden e.d., maar dat heeft deze jongeman dus allemaal niet gedaan?
Ik vind het allemaal prima dat je pics op het i-net gooit en roept dat iemand een terrorist is, maar ik hoop oprecht dat jij ook weet wat de rest van de werel als definitie van een terrorist hanteert.
onze overheid is de grootste terroristische organisatie ever. terreur gaat niet per definitie om geweld maar over angst aanjagen. en dat doet onze lieve overheid als geen ander.quote:Op zaterdag 22 november 2014 11:51 schreef Religieisfacisme het volgende:
[..]
In mijn ogen is een terrorist iemand die anderen met geweld terroriseert en dat is precies wat de AFA doet.
Iemand met kroeshaar, grote oorringen en enorme rode lippen die zingt; ook al ben ik zwart als roet, ik meen het tòch goed. Verder dat ze met z'n allen het hulpje moeten zijn.quote:Op zaterdag 22 november 2014 14:30 schreef mig72 het volgende:
Hoe is een zwarte piet precies racistisch? Wil iemand van het tegenstanderskamp dat aan mij uitleggen? Is iemand met een donkere huidskeur automatisch neger en daarom racist? Hoe verzin je het toch?
Wie zegt dat dat rasgerelateerd is bedoeld?quote:Op zaterdag 22 november 2014 14:55 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
die zingt; ook al ben ik zwart als roet, ik meen het tòch goed.
Denk persoonlijk dat dat allemaal wel meevalt, maar vind het niet gek dat het zo opgevat wordt.quote:Op zaterdag 22 november 2014 15:10 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Wie zegt dat dat rasgerelateerd is bedoeld?
die mensen die tegen zwarte piet zijn moeten gewoon hun bek eens dichthouden met al hun vooringenomenheid.quote:Op zaterdag 22 november 2014 15:12 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
[..]
Denk persoonlijk dat dat allemaal wel meevalt, maar vind het niet gek dat het zo opgevat wordt.
Maar dat verband met de neger trekken die lui toch zelf ook? En daardoor zijn die antipieten zelf racistisch?quote:Op zaterdag 22 november 2014 14:55 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
[..]
Iemand met kroeshaar, grote oorringen en enorme rode lippen die zingt; ook al ben ik zwart als roet, ik meen het tòch goed. Verder dat ze met z'n allen het hulpje moeten zijn.
Je op een na laatste vraag snap ik niet helemaal.
om nog maar te zwijgen dat zwarte piet kapot sympathiek is en de nederlandse taal uitstekend machtig is.quote:Op zaterdag 22 november 2014 15:16 schreef mig72 het volgende:
Ik zag die piet trouwens als zwart van roetvegen uit een schoorsteen. Hij lijkt niet echt op een neger dan waren de wangen en neus en gezichtsbotten meer aapachtigs en had hij misschien een banaan. Maar goed das mijn mening.
Dat is weer omdat hij er bepaald niet uit ziet als een wit persoon met wat roetvegenquote:Op zaterdag 22 november 2014 15:14 schreef mig72 het volgende:
[..]
Maar dat verband met de neger trekken die lui toch zelf ook? En daardoor zijn die antipieten zelf racistisch?
quote:Op zaterdag 22 november 2014 15:16 schreef mig72 het volgende:
Ik zag die piet trouwens als zwart van roetvegen uit een schoorsteen. Hij lijkt niet echt op een neger dan waren de wangen en neus en gezichtsbotten meer aapachtigs en had hij misschien een banaan. Maar goed das mijn mening.
Ook ik denk dat het meevalt, daarom vind ik het juist wel gek dat het zo wordt opgevat. Gebrek aan integratie? Of zou het hen helemaal niet zo interesseren en zouden ze dit misbruiken om straks gemakkelijker gelijk te krijgen in een zaak over herstelbetalingen? Toon discriminatie aan en je bent een stap dichter bij herstelbetalingen. "Nederlanders waren racistisch, ze hadden zelfs een Zwarte Piet die door de rechter verboden is. Ze hebben onze voorouders uitgebuit..."quote:Op zaterdag 22 november 2014 15:12 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
[..]
Denk persoonlijk dat dat allemaal wel meevalt, maar vind het niet gek dat het zo opgevat wordt.
ah u heeft een mening! gefeliciteerd. daar is het waar het in deze discussie altijd maar weer mis gaat, mensen die denken dat zwarte piet stiekem gebaseerd is op een negroïde slaaf. bewijs het godverdomme eerst eens voor je tot haat opzetquote:Op zaterdag 22 november 2014 15:21 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
[..]
Dat is weer omdat hij er bepaald niet uit ziet als een wit persoon met wat roetvegen. Dus wat kan het dan anders voorstellen? Ze denken dat Zwarte Piet (ooit) bedoeld is als karikatuur, met kenmerken van het slavernij-verleden. De status als knecht, vroeger ook nog het dommige overkomen, de overdreven uiterlijke kenmerken die ik beschreef. We hebben als landje ook wel een beetje de schijn tegen
Hoe wil je dat in vredesnaam bewijzen?quote:Op zaterdag 22 november 2014 15:31 schreef SuperFood het volgende:
[..]
ah u heeft een mening! gefeliciteerd. daar is het waar het in deze discussie altijd maar weer mis gaat, mensen die denken dat zwarte piet stiekem gebaseerd is op een negroïde slaaf. bewijs het godverdomme eerst eens voor je tot haat opzet
Ik had op de radio gehoord dat de oorsprong van dat liedje uit Duitsland komt, waar een Duitse versie van Sinterklaas het opnam voor een donker kindje dat gepest werd.quote:Op zaterdag 22 november 2014 14:55 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
[..]
die zingt; ook al ben ik zwart als roet, ik meen het tòch goed.
bewijzen jullie eerst maar eens dat zwarte piet op racisme gestoeld is dombo.quote:Op zaterdag 22 november 2014 15:34 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
[..]
Hoe wil je dat in vredesnaam bewijzen?Bewijs maar eens dat het niet zo is...
En iemand "opzet" tot haat verwijten, al kotsend en vloekend; interessant.
Of ze voelen zich gewoon beledigd? Er hoeven toch niet per se snode plannen achter zitten? South Park heeft wat treffende afleveringen gemaakt over deze kwestie. Een ging over dat voorstellen hoe het voelt om gediscrimineerd te worden, onmogelijk is als je nooit gediscrimineerd bent. Wellicht zijn die mensen wat licht geraakter, aan de andere kant is er zeker discriminatie binnen deze samenleving, en worden racistische opmerkingen vaak genoeg gemaakt.quote:Op zaterdag 22 november 2014 15:29 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ook ik denk dat het meevalt, daarom vind ik het juist wel gek dat het zo wordt opgevat. Gebrek aan integratie? Of zou het hen helemaal niet zo interesseren en zouden ze dit misbruiken om straks gemakkelijker gelijk te krijgen in een zaak over herstelbetalingen? Toon discriminatie aan en je bent een stap dichter bij herstelbetalingen. "Nederlanders waren racistisch, ze hadden zelfs een Zwarte Piet die door de rechter verboden is. Ze hebben onze voorouders uitgebuit..."
Dit is dan een beloning voor mensen die het feest willen afschaffen en rotzooi trappen.quote:Op zaterdag 22 november 2014 14:43 schreef _Lily_ het volgende:
los van het feit wie er gelijk heeft --> voor-pieten of anti-pieten; als een feest dusdanige controverse en nationale onrust veroorzaakt kan het maar beter afgeschaft worden. De wereld vergaat niet
Dat hoeft niet per se maar aangezien ik vanaf het begin twijfel aan de oprechtheid houd ik het wel in mijn achterhoofd. Anderzijds zeurden ze eind jaren 90 al hierover dus misschien is het een combi: een deel voor wie het oprecht is en een deel die er mee aan de haal wil gaan.quote:Op zaterdag 22 november 2014 15:39 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
[..]
Of ze voelen zich gewoon beledigd? Er hoeven toch niet per se snode plannen achter zitten?
Ik ben wel gediscrimineerd, ik weet dus wat het is. Je bent er dan gevoeliger voor maar het schakelt niet je ratio uit.quote:South Park heeft wat treffende afleveringen gemaakt over deze kwestie. Een ging over dat voorstellen hoe het voelt om gediscrimineerd te worden, onmogelijk is als je nooit gediscrimineerd bent. Wellicht zijn die mensen wat licht geraakter, aan de andere kant is er zeker discriminatie binnen deze samenleving, en worden racistische opmerkingen vaak genoeg gemaakt.
Je kan toch ook zo tolerant zijn door als mensen zich ergens gekwetst door voelen, het wat aan te passen? Dat siert je alleen maar. Ik zie niet echt waarom je het niet zou doen.quote:Op zaterdag 22 november 2014 15:39 schreef SuperFood het volgende:
[..]
bewijzen jullie eerst maar eens dat zwarte piet op racisme gestoeld is dombo.
ik heb er geen boodschap aan. het is een traditie in nederland en als het iemand niet bevalt heeft ie pech gehad. ik stoor me ook aan een hoop dingen - wil nog niet zeggen dat al die mensen zich dan maar aan mijn beperkte mening moeten aanpassen.quote:Op zaterdag 22 november 2014 15:45 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
[..]
Je kan toch ook zo tolerant zijn door als mensen zich ergens gekwetst door voelen, het wat aan te passen? Dat siert je alleen maar. Ik zie niet echt waarom je het niet zou doen.
Als jij samen met een grote groep mensen zich ergens gekwetst door voelt, en wij kunnen dat aanpassen zonder dat er iemand last van heeft, dan zou ik dat best voor je willen doen.quote:Op zaterdag 22 november 2014 15:46 schreef SuperFood het volgende:
[..]
ik heb er geen boodschap aan. het is een traditie in nederland en als het iemand niet bevalt heeft ie pech gehad. ik stoor me ook aan een hoop dingen - wil nog niet zeggen dat al die mensen zich dan maar aan mijn beperkte mening moeten aanpassen.
ik heb er last van als zwarte piet niet meer mag. en zoveel anderen. heb daar maar eens respect voor drommels.quote:Op zaterdag 22 november 2014 15:48 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
[..]
Als jij samen met een grote groep mensen zich ergens gekwetst door voelt, en wij kunnen dat aanpassen zonder dat er iemand last van heeft, dan zou ik dat best voor je willen doen.
Ik denk dat er best een compromis mogelijk is waarin zwarte piet gewoon mag, alleen aangevuld met wat andere soorten pieten. Natuurlijk zullen er dan nog steeds wat mensen zeuren, maar een stuk minder. De eerste stappen zijn dit jaar al gezet.quote:Op zaterdag 22 november 2014 15:49 schreef SuperFood het volgende:
[..]
ik heb er last van als zwarte piet niet meer mag. en zoveel anderen. heb daar maar eens respect voor drommels.
ik ben tegen. je hebt met je gore poten van onze geloofstraditie af te blijvenquote:Op zaterdag 22 november 2014 15:51 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
[..]
Ik denk dat er best een compromis mogelijk is waarin zwarte piet gewoon mag, alleen aangevuld met wat andere soorten pieten. Natuurlijk zullen er dan nog steeds wat mensen zeuren, maar een stuk minder. De eerste stappen zijn dit jaar al gezet.
Ben je ook tegen het feest als er witte, blauwe, paarse, en iedere kleur onder de regenboog pieten rondlopen?quote:Op zaterdag 22 november 2014 15:51 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
[..]
Ik denk dat er best een compromis mogelijk is waarin zwarte piet gewoon mag, alleen aangevuld met wat andere soorten pieten. Natuurlijk zullen er dan nog steeds wat mensen zeuren, maar een stuk minder. De eerste stappen zijn dit jaar al gezet.
Waarom zou racisme alleen van blanken kunnen komen? Snap je wel dat veel van het racisme in de samenleving juist van negers komt? Of praat je dat goed?quote:Op zaterdag 22 november 2014 15:39 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
[..]
aan de andere kant is er zeker discriminatie binnen deze samenleving, en worden racistische opmerkingen vaak genoeg gemaakt.
Laten we eerst beginnen alle negerfeestjes en voodoopraktijken af te schaffen. Kwanzaa bijv. Dat kan geen goede bedoeling hebben.quote:Op zaterdag 22 november 2014 16:48 schreef Spatzmann het volgende:
[..]
Hoezo heb je er last van?! Afschaffen die klote zwarte piet. Hoe het pro-pieten kamp reageert is totaal buiten proportie. Het is verder een legitieme discussie. Maar, voor straf moet gewoon nu piet maar helemaal weg. Als je niet wilt leren, moet je maar voelen.
Wat een onzin. Ik ben zelf ook donker en heb als kind genoten van het sinterklaasfeest. Mijn moeder had er ook nooit een probleem mee. Pas nu ze een paar rotopmerkingen naar haar hoofd heeft gekregen van enkele *voor-pieten* heeft ze opeens een probleem met het sinterklaasfeest. Waardoor het voor ons ook niet meer genieten is.quote:Op zaterdag 22 november 2014 15:39 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Dit is dan een beloning voor mensen die het feest willen afschaffen en rotzooi trappen.
flikker toch op. het is traditie en er zit niets van racisme in. gaan we zeker niet voor een kleine groep overgevoelige losers aanpassen.quote:Op zaterdag 22 november 2014 16:48 schreef Spatzmann het volgende:
[..]
Hoezo heb je er last van?! Afschaffen die klote zwarte piet. Hoe het pro-pieten kamp reageert is totaal buiten proportie. Het is verder een legitieme discussie. Maar, voor straf moet gewoon nu piet maar helemaal weg. Als je niet wilt leren, moet je maar voelen.
Het is een cultuur en traditie die minstens een eeuw teruggaat en dat schaf je niet zomaar af. Ik heb trouwens een probleem met al die verwijfde nichten in roos en met blote borst op de Gay parade, ik vind het niet staan en niet bij een man passen. Ik vind het ook ronduut beledigend aan heteroseksuelen Dus afschaffen maar?quote:Op zaterdag 22 november 2014 16:56 schreef _Lily_ het volgende:
[..]
Wat een onzin. Ik ben zelf ook donker en heb als kind genoten van het sinterklaasfeest. Mijn moeder had er ook nooit een probleem mee. Pas nu ze een paar rotopmerkingen naar haar hoofd heeft gekregen van enkele *voor-pieten* heeft ze opeens een probleem met het sinterklaasfeest. Waardoor het voor ons ook niet meer genieten is.
En daar gaat het om. De lol is eraf. Waarom willen mensen perse een feest hebben dat zoveel verdeeldheid geeft, alleen maar omdat ze dan de strijd *gewonnen* hebben?
Ik zeg: verzin iets anders leuks met cadeautjes op die dag.
Dit is precies mijn punt.quote:Op zaterdag 22 november 2014 15:45 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
[..]
Je kan toch ook zo tolerant zijn door als mensen zich ergens gekwetst door voelen, het wat aan te passen? Dat siert je alleen maar. Ik zie niet echt waarom je het niet zou doen.
Nee want dit is maar een begin aan de multiculturele verdringing en eerste stap om hun zin te krijge . Over 100 jaar zijn alle nederlandse feesten afgeschaft en zitten we negercultuur aan te bidden. Ik weiger dat.quote:Op zaterdag 22 november 2014 16:56 schreef _Lily_ het volgende:
[..]
Wat een onzin. Ik ben zelf ook donker en heb als kind genoten van het sinterklaasfeest. Mijn moeder had er ook nooit een probleem mee. Pas nu ze een paar rotopmerkingen naar haar hoofd heeft gekregen van enkele *voor-pieten* heeft ze opeens een probleem met het sinterklaasfeest. Waardoor het voor ons ook niet meer genieten is.
En waaruit bestonden die opmerkingen? Dingen als dat de slavernij vroeger was en nu niet meer belangrijk om bij stil te staan. Nou, dat doet pijn als je betovergrootmoeder nog als slavin voor de Nederlanders heeft geploegd. Dus toen moest ze niks meer van dat feest hebben
En daar gaat het om. De lol is eraf. Waarom willen mensen perse een feest hebben dat zoveel verdeeldheid geeft, alleen maar omdat ze dan de strijd *gewonnen* hebben?
Ik zeg: verzin iets anders leuks met cadeautjes op die dag. Ik ben trouwens hier geboren en getogen, dus ik heb geen land waar ik naartoe kan *oprotten* De Nederlandse cultuur is dus ook mijn cultuur. En het is heus niet zo dat die hele Nederlandse cultuur vernaaid is als het sinterklaasfeest eruit gaat.
Welk volk beschermt haar tradities en cultuur niet? Waarom zijn Nederlanders anders?quote:Op zaterdag 22 november 2014 17:03 schreef _Lily_ het volgende:
[..]
Dit is precies mijn punt.
Ik voel me trouwens niet gediscrimineerd door zwarte piet. Ik zong vroeger ook keihard de liedjes mee en kan me dus ook niet vinden in vreemde verhalen van gekleurde mensen die zeggen dat ze op 4-jarige leeftijd al aanstoot namen aan zwarte piet en bang waren op school. Volgens mij denkt een kleuter niet zo. Ik vind wel het Nederlandse volk een zeer vervelende houding aannemen in het beschermen van hun feest
ze moeten van nederlandse tradities afblijven die overgevoelige slachtoffer rol roepende droeftoeters :| wat denken ze welquote:Op zaterdag 22 november 2014 17:03 schreef _Lily_ het volgende:
[..]
Dit is precies mijn punt.
Ik voel me trouwens niet gediscrimineerd door zwarte piet. Ik zong vroeger ook keihard de liedjes mee en kan me dus ook niet vinden in vreemde verhalen van gekleurde mensen die zeggen dat ze op 4-jarige leeftijd al aanstoot namen aan zwarte piet en bang waren op school. Volgens mij denkt een kleuter niet zo. Ik vind wel het Nederlandse volk een zeer vervelende houding aannemen in het beschermen van hun feest
Lijkt me niet. De kleur zwart werd met de boeman geassocieerd. Piet stelt de kinderen dus gerust: hij is geen monster maar een menselijk wezen.quote:Op zaterdag 22 november 2014 15:36 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Dat het negatief bedoeld is, is nog niet zo zeker.
quote:BOEMAN - Een spook, een denkbeeldig wezen, waarmede men stoute kinderen bang maakt of naar bed jaagt; bietebauw, bullebak. Als volkswoord niet overal, doch o.a. te Amsterdam, hier en daar in Noord-Brabant (hoeufft, Bred. T. ) en in West-Vlaanderen (zie beneden) in gebruik; verder in het Nnd. bumann (berghaus, doornk.-koolm.), te Bonn bömann (simrock, Myth.³ 434), in Schotland buman (jamieson 30 b). De namen van dergelijke kinderverschrikkers zijn veelal ontleend aan het gestommel dat zij heeten te maken, verg.: ”Bietebau, boeseman, bommeler (...)”... Ook stelde men ze zich dikwijls met een bult of met een mombakkes voor; ... Uit een of meer dezer in vorm en beteekenis op elkander gelijkende benamingen van een kabouter, een boldergeest (...), kan in later tijd, met de verzwakking van het oude volksgeloof, door de bijgedachte aan het tusschenw. boe! het jongere boeman zijn ontstaan, dat thans alleen nog in de algemeene voorstelling van ”de zwarte man” (zie v. alphen 1, 402 [1778]), min of meer duidelijk met den duivel vereenzelvigd, opwekt. Misschien echter is boeman rechtstreeks van boe! gevormd (zie BOE, II en Samenst.), zoodat de boeman de man is, die de kinderen verschrikt door boe! te roepen. Zonder nadere gegevens is dit kwalijk uit te maken.
http://gtb.inl.nl/iWDB/se(...)727&lemmodern=boeman
quote:"Kom dan maar binnen!" riep de meid. En toen ging de deur van die donkere kamer open, en kwam daar uit tevoorschijn een lange man, geheel zwart, tot zelfs zijn gezigt, en zei, met een holle, grove stem:
"Waar is dat ondeugende kind? Dat zal ik maar eens gaauw meênemen!"
Moeders schoot: godsdienstige en zedelijke verhalen en versjes, 1864, p. 45
quote:Pietje! zoo gij niet wilt deugen,
Dan verschijnt de zwarte man.
Klaasje, foei, dat is een leugen!
Laat hem komen, als hij kan.
Die aan zulk een man gelooft,
Is van zijn verstand beroofd.
Hiëronymus van Alphen, Kleine gedichten voor kinderen, p. 32
quote:En Moeke zegt: "Je maakt zoo'n leven,
Dat heel de buurt het hooren kan;
Ik zal je helpen, wacht maar even,
Zoo aanstonds komt de Zwarte man."
En hu! daar is hij, als een Neger
Zoo zwart, van top tot teen vermomd:
Hij had veel van een schoorsteenveger; -
De kindren staan van schrik verstomd.
...
"Wie groot is, wordt door hem gebeten,
U dreigt hij maar eens nu en dan;
De grooten noemen hem Geweten,
Gij noemt hem maar - den Zwarten Man."
Johan Jacob Antonie Goeverneurs Laatste Sint Nicolaas, 1867, p. 37-38
Ik zeg niet dat ze anders dan andere volken zijn. Ze zijn wel anders dan ikquote:Op zaterdag 22 november 2014 17:05 schreef mig72 het volgende:
[..]
Welk volk beschermt haar tradities en cultuur niet? Waarom zijn Nederlanders anders?
Uitkering is ook iets van de Nederlandse cultuur. Dis afschaffen? Wie heeft er de grootste last van?quote:Op zaterdag 22 november 2014 17:07 schreef SuperFood het volgende:
[..]
ze moeten van nederlandse tradities afblijven die overgevoelige slachtoffer rol roepende droeftoeters :| wat denken ze wel
jij bent gewoon een trollquote:Op zaterdag 22 november 2014 17:07 schreef SuperFood het volgende:
[..]
ze moeten van nederlandse tradities afblijven die overgevoelige slachtoffer rol roepende droeftoeters :| wat denken ze wel
En weer anderen hebben wel iets met cultuur? Waarom gun je hen dat niet? Wie ben jij om dat te bepalen?quote:Op zaterdag 22 november 2014 17:09 schreef _Lily_ het volgende:
[..]
Ik zeg niet dat ze anders dan andere volken zijn. Ze zijn wel anders dan ikMaarja, ik val onder het kopje etnische minderheid, dus dan val je altijd tussen wal en schip en ben je dus altijd anders. Want in het land waar je ouders vandaan komen zien ze je als *Hollander* Niet van ons. En hier ben je allochtoon en niet Nederlands.
Ik heb dus niet zoveel met dat gelul over cultuur beschermen
nee ik ben het gezeik zat. zwarte piet is prima en je hebt er maar vanaf te blijven.quote:
Door wie is ook alweer de slavernij er bij betrokken geraakt? Hoe is dat ook alweer in het nieuws gekomen?quote:Op zaterdag 22 november 2014 16:56 schreef _Lily_ het volgende:
[..]
En waaruit bestonden die opmerkingen? Dingen als dat de slavernij vroeger was en nu niet meer belangrijk om bij stil te staan. Nou, dat doet pijn als je betovergrootmoeder nog als slavin voor de Nederlanders heeft geploegd. Dus toen moest ze niks meer van dat feest hebben
Het is juist een heel groot deel van 'de NL'se cultuur'. ALLE kinderen vieren het mee en kijken er heel erg naar uit en alle volwassenen hebben er hele warme herinneringen aan.quote:En daar gaat het om. De lol is eraf. Waarom willen mensen perse een feest hebben dat zoveel verdeeldheid geeft, alleen maar omdat ze dan de strijd *gewonnen* hebben?
Ik zeg: verzin iets anders leuks met cadeautjes op die dag. Ik ben trouwens hier geboren en getogen, dus ik heb geen land waar ik naartoe kan *oprotten* De Nederlandse cultuur is dus ook mijn cultuur. En het is heus niet zo dat die hele Nederlandse cultuur vernaaid is als het sinterklaasfeest eruit gaat.
quote:Op zaterdag 22 november 2014 16:56 schreef _Lily_ het volgende:
[..]
Ze voelt pijn?quote:En waaruit bestonden die opmerkingen? Dingen als dat de slavernij vroeger was en nu niet meer belangrijk om bij stil te staan. Nou, dat doet pijn als je betovergrootmoeder nog als slavin voor de Nederlanders heeft geploegd
De zwarte man heeft niks met een neger te maken, het is gewoon een kindderrijmpje. Dat verband trek je zelf dus jij bent zelf racist.quote:Op zaterdag 22 november 2014 17:08 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Lijkt me niet. De kleur zwart werd met de boeman geassocieerd. Piet stelt de kinderen dus gerust: hij is geen monster maar een menselijk wezen.
[..]
[..]
[..]
[..]
Duh, dat zeg ik toch ook.quote:Op zaterdag 22 november 2014 17:16 schreef mig72 het volgende:
[..]
De zwarte man heeft niks met een neger te maken, het is gewoon een kindderrijmpje. Dat verband trek je zelf dus jij bent zelf racist.
https://m.bol.com/nl/p/trigger/1001004010180722/
'Wie is er bang voor de Zwarte Man? Niemand!
Maar als hij komt! Dan rennen wij weg!' Een Duits kinderrijmpje.
http://www.volkskrant.nl/agenda/de-zwarte-man-komt~a999116/
De Zwarte Man is een metafoor, beeldspraak, 'figure of speech' voor iets dat kwaad en donker is van aard. Dit was verzonnen in een tijd toen geen negers in Duitsland woonden dus het kan ook niet racistisch zijn.quote:
Ik hoorde over een vergelijkbaar liedje in het Duits. Dat voor het liedje van ons is verschenen. Het ging erover dat de Duitse Sint het opnam voor een zwart kindje dat gepest werd. Mogelijk vond het liedje over zo zwart als roet, dus daar zijn oorsprong.quote:Op zaterdag 22 november 2014 17:08 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Lijkt me niet. De kleur zwart werd met de boeman geassocieerd. Piet stelt de kinderen dus gerust: hij is geen monster maar een menselijk wezen.
[..]
[..]
[..]
[..]
Ja, he? Het liedje gaat niet voor niks: Ook al ben ik zwart als roet, ik meen het toch goed, héél complimenteus bedoeld... Regels die tot op vandaag uit volle borst gezongen worden door Nederlandse ouders, leraren en kinderen.quote:Op zaterdag 22 november 2014 16:17 schreef Koenoepi het volgende:
Waarom maken zwarte mensen zich druk om zwarte piet. Ze moeten juist blij zijn dat ze elk december heel populair zijn.
De "zwarte man" was een schrikbeeld waarmee ouders hun kinderen tot gehoorzaamheid maanden: "Als je niet zoet bent, komt de zwarte man je halen." Hij werd vereenzelvigd met de duivel, zoals je in het WNT-citaat kunt lezen. De "zwarte man" was geen neger, maar negers konden door kinderen wel voor de boeman worden aangezien. Vandaar dat "al ben ik zwart als roet, 'k meen het toch goed" uit het liedje.quote:Op zaterdag 22 november 2014 17:20 schreef mig72 het volgende:
[..]
De Zwarte Man is een metafoor, beeldspraak, 'figure of speech' voor iets dat kwaad en donker is van aard. Dit was verzonnen in een tijd toen geen negers in Duitsland woonden dus het kan ook niet racistisch zijn.
we hebben al die arme mensen een goed onderdak geboden in nederland. en als dank beginnen ze te zeiken over zwarte piet die heul niet op negers gebaseerd is en al helemaal niet op slaven.quote:Op zaterdag 22 november 2014 17:30 schreef naamdrager het volgende:
[..]
Ja, he? Het liedje gaat niet voor niks: Ook al ben ik zwart als roet, ik meen het toch goed, héél complimenteus bedoeld... Regels die tot op vandaag uit volle borst gezongen worden door Nederlandse ouders, leraren en kinderen.
Gequote redenering vind ik écht heel oppervlakkig en naïef. Het getuigd van het ontbreken van elke wil om te proberen je te verplaatsen in het standpunt van de ander. Elk begin van een volwassen discussie is zo onmogelijk. Zelf was ik aanvankelijk ook best lacherig over deze discussie, toen ie een jaartje geleden in volle hevigheid 'losbarstte'. Wat een onzin dacht ik in eerste instantie, zwarte piet kan gewoon niks met racisme te maken hebben, dat bestaat niet.
Maar toen ik voor het eerst een stap achteruit deed om het in alle redelijkheid te bekijken, ben ik eerlijk gezegd vrij snel bijgedraaid. Het standpunt dat er op geen enkele manier een aspect van racisme zou zitten aan zwarte piet, is eigenlijk lachwekkend. Een rijke blanke man die wordt bijgestaan door een groep van dommige maar goedbedoelende negerknechten, dat is een voorstelling die rechtstreeks verwijst naar tijden waarin onder blanken een zwaar racistisch beeld van negers de norm was. Je kunt gewoon niet ontkennen dat dat is waar het personage zwarte piet vandaan komt.
E.e.a. wordt bevestigd wanneer je mensen uit het buitenland die niet zijn opgegroeid met het fenomeen, hun verbazing hoort uiten wanneer ze het voor het eerst zien. Die snappen er niks van dat dit kan in Nederland, een land dat toch te boek staat als bijzonder ontwikkeld.
Extra beschamend wordt het mijns inziens wanneer je de geschiedenis van Nederland er bij pakt. 'We' hebben een half miljoen Afrikanen de oceaan over gestuurd voor een leven van dwangarbeid. En daar flink aan verdiend. Daar hoeven de blanke Nederlanders van nu zich natuurlijk niet meer schuldig over te voelen, maar in een jaarlijks terugkerend volksfeest zó schaamteloos hieraan refereren, gaat dat niet een beetje ver?
Mijn conclusie: we moeten er van af. Niet alleen voor het zwarte deel van onze bevolking, maar ook voor onszelf, en voor ons aanzien in de wereld. Er is in de afgelopen decennialang al veel gedaan aan het racistische gehalte van zwarte piet. De gouden oorringen (een rechtstreekse erfenis uit de slaventijd) zijn grotendeels afgeschaft, het gebroken Nederlands en de roe ook. Nu nog de laatste stap: geen negers meer als knechten van de Sint. Er is geen enkele reden waarom Piet een neger zou moeten zijn.
En: laten we eindelijk ophouden met dat eeuwige argument van 'als het je niet bevalt, dan ga je maar terug'. We hebben in Nederland een paar honderdduizend zwarte mensen wonen van Surinaamse afkomst, waarvan een groot deel hier gewoon geboren is. Die zijn dus gewoon onderdeel van 'ons Nederlanders', en hebben op alle mogelijke manieren recht op inspraak. Dat ze van dat recht gebruikmaken, kan hoogstens eens teken zijn van hun goede integratie.
In welk radioprograma was dit en hoe lang geleden zo ongeveer?quote:Op zaterdag 22 november 2014 17:28 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Ik hoorde over een vergelijkbaar liedje in het Duits. Dat voor het liedje van ons is verschenen. Het ging erover dat de Duitse Sint het opnam voor een zwart kindje dat gepest werd. Mogelijk vond het liedje over zo zwart als roet, dus daar zijn oorsprong.
Het was op Radio Gelderland, kan het nu niet terugvinden.
Misschien Die Geschichte von den schwarzen Buben?quote:Op zaterdag 22 november 2014 17:28 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Ik hoorde over een vergelijkbaar liedje in het Duits. Dat voor het liedje van ons is verschenen. Het ging erover dat de Duitse Sint het opnam voor een zwart kindje dat gepest werd. Mogelijk vond het liedje over zo zwart als roet, dus daar zijn oorsprong.
Het was op Radio Gelderland, kan het nu niet terugvinden.
Daar heb je het alweer. Zwarte Piet lijkt niet door een soort magisch toeval heel erg op een neger: zwarte piet *is* een neger. Dat is een feit, je kunt het overal nazoeken. Als je zulke feiten niet kunt inzien, dan is inderdaad geen enkele discussie mogelijk...quote:Op zaterdag 22 november 2014 17:32 schreef SuperFood het volgende:
[..]
we hebben al die arme mensen een goed onderdak geboden in nederland. en als dank beginnen ze te zeiken over zwarte piet die heul niet op negers gebaseerd is en al helemaal niet op slaven.
ik ga op wikipedia kijken. staat daar dat het onomstotelijk een neger is dan hou ik vanaf hier mijn bek in dit topic. beloofd.quote:Op zaterdag 22 november 2014 17:36 schreef naamdrager het volgende:
[..]
Daar heb je het alweer. Zwarte Piet lijkt niet door een soort magisch toeval heel erg op een neger: zwarte piet *is* een neger. Dat is een feit, je kunt het overal nazoeken. Als je zulke feiten niet kunt inzien, dan is inderdaad geen enkele discussie mogelijk...
Dus roet is racistisch en moeten we het verbieden. Ik vind trouwens melk racistisch vanwege de witte kleur. Dus maar verbieden?quote:Op zaterdag 22 november 2014 17:30 schreef naamdrager het volgende:
[..]
Ja, he? Het liedje gaat niet voor niks: Ook al ben ik zwart als roet, ik meen het toch goed, héél complimenteus bedoeld... Regels die tot op vandaag uit volle borst gezongen worden door Nederlandse ouders, leraren en kinderen.
Gequote redenering vind ik écht heel oppervlakkig en naïef. Het getuigd van het ontbreken van elke wil om te proberen je te verplaatsen in het standpunt van de ander. Elk begin van een volwassen discussie is zo onmogelijk. Zelf was ik aanvankelijk ook best lacherig over deze discussie, toen ie een jaartje geleden in volle hevigheid 'losbarstte'. Wat een onzin dacht ik in eerste instantie, zwarte piet kan gewoon niks met racisme te maken hebben, dat bestaat niet.
Maar toen ik voor het eerst een stap achteruit deed om het in alle redelijkheid te bekijken, ben ik eerlijk gezegd vrij snel bijgedraaid. Het standpunt dat er op geen enkele manier een aspect van racisme zou zitten aan zwarte piet, is eigenlijk lachwekkend. Een rijke blanke man die wordt bijgestaan door een groep van dommige maar goedbedoelende negerknechten, dat is een voorstelling die rechtstreeks verwijst naar tijden waarin onder blanken een zwaar racistisch beeld van negers de norm was. Je kunt gewoon niet ontkennen dat dat is waar het personage zwarte piet vandaan komt.
E.e.a. wordt bevestigd wanneer je mensen uit het buitenland die niet zijn opgegroeid met het fenomeen, hun verbazing hoort uiten wanneer ze het voor het eerst zien. Die snappen er niks van dat dit kan in Nederland, een land dat toch te boek staat als bijzonder ontwikkeld.
Extra beschamend wordt het mijns inziens wanneer je de geschiedenis van Nederland er bij pakt. 'We' hebben een half miljoen Afrikanen de oceaan over gestuurd voor een leven van dwangarbeid. En daar flink aan verdiend. Daar hoeven de blanke Nederlanders van nu zich natuurlijk niet meer schuldig over te voelen, maar in een jaarlijks terugkerend volksfeest zó schaamteloos hieraan refereren, gaat dat niet een beetje ver?
Mijn conclusie: we moeten er van af. Niet alleen voor het zwarte deel van onze bevolking, maar ook voor onszelf, en voor ons aanzien in de wereld. Er is in de afgelopen decennialang al veel gedaan aan het racistische gehalte van zwarte piet. De gouden oorringen (een rechtstreekse erfenis uit de slaventijd) zijn grotendeels afgeschaft, het gebroken Nederlands en de roe ook. Nu nog de laatste stap: geen negers meer als knechten van de Sint. Er is geen enkele reden waarom Piet een neger zou moeten zijn.
En: laten we eindelijk ophouden met dat eeuwige argument van 'als het je niet bevalt, dan ga je maar terug'. We hebben in Nederland een paar honderdduizend zwarte mensen wonen van Surinaamse afkomst, waarvan een groot deel hier gewoon geboren is. Die zijn dus gewoon onderdeel van 'ons Nederlanders', en hebben op alle mogelijke manieren recht op inspraak. Dat ze van dat recht gebruikmaken, kan hoogstens eens teken zijn van hun goede integratie.
Ehh, heb je zelf die Wikipedia-pagina wel gelezen..?quote:Op zaterdag 22 november 2014 17:38 schreef SuperFood het volgende:
http://en.wikipedia.org/wiki/Zwarte_Piet
nee het is niet onomstotelijk een neger. damn man op basis waarvan zeuren al die relnichten, geen enkel feit maar zich wel aangevallen voelen. beter gaan ze eens aan het werk dan hebben ze niet meer zoveel tijd om over dit soort dingen na te denken tot er fatoom beelden ontstaan.
Als Zwarte Piet een zo duidelijke verwijzing naar de slavernij is, zou je dan niet verwachten dat de abolitionisten van Schenkmans tijd daar iets over hadden gezegd? En dat Piet ook gewoon een slaaf zou zijn genoemd in plaats van een knecht?quote:Op zaterdag 22 november 2014 17:30 schreef naamdrager het volgende:
[..]
Als ne het niet leuk vindt ga je weg uit Nederland. Alsof negerlanden zo tolerant en liefdevol zijn en je uitkering kan trekken. Wat een gelul.quote:Op zaterdag 22 november 2014 17:42 schreef naamdrager het volgende:
[..]
Ehh, heb je zelf die Wikipedia-pagina wel gelezen..?
ja.quote:Op zaterdag 22 november 2014 17:42 schreef naamdrager het volgende:
[..]
Ehh, heb je zelf die Wikipedia-pagina wel gelezen..?
Mensen, zo lang de 'discussie' op zo'n kinderachtig niveau blijft hangen, komen we écht helemaal nergens...quote:Dus roet is racistisch en moeten we het verbieden. Ik vind trouwens melk racistisch vanwege de witte kleur. Dus maar verbieden?
WTF! Dat is mijn reactie niet.quote:Op zaterdag 22 november 2014 17:42 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Als Zwarte Piet een zo duidelijke verwijzing naar de slavernij is, zou je dan niet verwachten dat de abolitionisten van Schenkmans tijd daar iets over hadden gezegd?
het gaat ook helemaal nergens over. sinterklaas is traditie en geloof en dat moet gewoon zo blijven. basta.quote:Op zaterdag 22 november 2014 17:45 schreef naamdrager het volgende:
[..]
Mensen, zo lang de 'discussie' op zo'n kinderachtig niveau blijft hangen, komen we écht helemaal nergens...
Dat maak jij ervan. Met je kinderachtig gezeik. Daa gaat het echt om. Om roet uit een schoorsteen op een huid.quote:Op zaterdag 22 november 2014 17:45 schreef naamdrager het volgende:
[..]
Mensen, zo lang de 'discussie' op zo'n kinderachtig niveau blijft hangen, komen we écht helemaal nergens...
Je maakt nogal was vreemde denkslagen in je betoog. Je vindt van jezelf dat je het in alle redelijkheid bekijkt. Maar is dat wel zo?quote:Op zaterdag 22 november 2014 17:30 schreef naamdrager het volgende:
[..]
Mijn conclusie: we moeten er van af. Niet alleen voor het zwarte deel van onze bevolking, maar ook voor onszelf, en voor ons aanzien in de wereld. Er is in de afgelopen decennia al veel gedaan aan het racistische gehalte van zwarte piet. De gouden oorringen (een rechtstreekse erfenis uit de slaventijd) zijn grotendeels afgeschaft, het gebroken Nederlands en de roe ook. Nu nog de laatste stap: geen negers meer als knechten van de Sint. Er is geen enkele reden waarom Piet een neger zou moeten zijn.
Er leeft in Nederland een grote groep zwarte mensen die hier gewoon geboren zijn. Waar wil jij die dan naartoe sturen..?quote:Als ne het niet leuk vindt ga je weg uit Nederland. Alsof negerlanden zo tolerant en liefdevol zijn en je uitkering kan trekken. Wat een gelul.
deze manquote:Op zaterdag 22 november 2014 17:50 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Je maakt nogal was vreemde denkslagen in je betoog. Je vindt van jezelf dat je het in alle redelijkheid bekijkt. Maar is dat wel zo?
Sinterklaas en Zwarte Piet zijn ontstaan los van de slavernij. Er zijn geen feiten die Zwarte Piet, of de Sinterklaastraditie, koppelen aan slavernij.
Buitenlandse reacties bevestigen natuurlijk niets. Symbolen kunnen in andere landen een andere betekenis hebben. In Angelsaksische landen hebben ze het racistische fenomeen blackface, die op wat uiterlijke overeenkomsten na, niets met Zwarte Piet te maken heeft. En hoezo is er een link tussen oorbellen en slavernij? Hadden de slaven gouden oorbellen?
Vervolgens maak je je standpunten helemaal politiek door over Surinamers in Nederland te beginnen. Je kan moeilijk stellen dat de Surinaamse overheid het goed gedaan heeft, qua grondstoffen is Suriname een ontzettend rijk land. De helft van de bevolking woont echter in Nederland. Waar het natuurlijk nog niet goed is.
je suggereert dat alle zwarte mensen tegen zwarte piet zijn?quote:Op zaterdag 22 november 2014 17:51 schreef naamdrager het volgende:
[..]
Er leeft in Nederland een grote groep zwarte mensen die hier gewoon geboren zijn. Waar wil jij die dan naartoe sturen..?
Als ze hier waren opgegroeid dan zouden ze begrijpen waar het feestje voor staat en niet zouden zeuren. Dus ik betwijfel het.quote:Op zaterdag 22 november 2014 17:51 schreef naamdrager het volgende:
[..]
Er leeft in Nederland een grote groep zwarte mensen die hier gewoon geboren zijn. Waar wil jij die dan naartoe sturen..?
Goeie, inhoudelijke reactie. Misschien had ik inderdaad die slavernij er buiten moeten laten. Zwarte Piet is ontstaan in de periode rond of net na de afschaffing van de slavernij in de meeste landen, Zwarte Piet is dus nadrukkelijk geen zwarte slaaf. Wel is hij overduidelijk het negerhulpje van een rijke blanke man, in een tijd dat dat in de ogen van de blanke, westerse mens het hoogste was dat een neger ooit zou kunnen bereiken. Dat was de kern van m'n betoog.quote:Op zaterdag 22 november 2014 17:50 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Je maakt nogal was vreemde denkslagen in je betoog. Je vindt van jezelf dat je het in alle redelijkheid bekijkt. Maar is dat wel zo?
Sinterklaas en Zwarte Piet zijn ontstaan los van de slavernij. Er zijn geen feiten die Zwarte Piet, of de Sinterklaastraditie, koppelen aan slavernij.
Buitenlandse reacties bevestigen natuurlijk niets. Symbolen kunnen in andere landen een andere betekenis hebben. In Angelsaksische landen hebben ze het racistische fenomeen blackface, die op wat uiterlijke overeenkomsten na, niets met Zwarte Piet te maken heeft. En hoezo is er een link tussen oorbellen en slavernij? Hadden de slaven gouden oorbellen?
Vervolgens maak je je standpunten helemaal politiek door over Surinamers in Nederland te beginnen. Je kan moeilijk stellen dat de Surinaamse overheid het goed gedaan heeft, qua grondstoffen is Suriname een ontzettend rijk land. De helft van de bevolking woont echter in Nederland. Waar het natuurlijk nog niet goed is.
Ik erger me nogal aan de uitspraken over ongelovigen en de vergelijkng met varkens en dat prachtsstuk over vingertoppen afsnijden. Verbied dat ook maar ff en schnell.quote:Op zaterdag 22 november 2014 18:05 schreef SuperFood het volgende:
nu we het hier toch over geloof / traditie hebben die achterlijk worden gevonden, wat te doen met de koran. daar staan er ronduit gevaarlijke dingen in. het suikerfeest is hier een directe afstamming van. suikerfeest en koran in de ban?
Naar Afrika natuurlijkquote:Op zaterdag 22 november 2014 17:51 schreef naamdrager het volgende:
[..]
Kunnen we niet wat met onze Waddeneilanden om nare elementen uit onze samenleving heen te sturen?quote:
Wat? Naar de mooiste plekjes van ons land??quote:Op zaterdag 22 november 2014 18:18 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Kunnen we niet wat met onze Waddeneilanden om nare elementen uit onze samenleving heen te sturen?
Over de oorringen, het is in deze discussie meer een symbool geworden. Gouden oorringen zijn ook lastig direct te koppelen aan de slavernij. Tijdens de slavernij hadden slaven natuurlijk geen waardevolle gouden oorringen.quote:Op zaterdag 22 november 2014 18:06 schreef naamdrager het volgende:
[..]
Goeie, inhoudelijke reactie. Misschien had ik inderdaad die slavernij er buiten moeten laten. Zwarte Piet is ontstaan in de periode rond of net na de afschaffing van de slavernij in de meeste landen, Zwarte Piet is dus nadrukkelijk geen zwarte slaaf. Wel is hij overduidelijk het negerhulpje van een rijke blanke man, in een tijd dat dat in de ogen van de blanke, westerse mens het hoogste was dat een neger ooit zou kunnen bereiken. Dat was de kern van m'n betoog.
Gouden oorringen stammen volgens de meeste bronnen inderdaad uit de slaventijd. Volgens de ene bron waren ze een soort bewijs dat je aan een eigenaar toebehoorde, volgens de andere bron dienden ze als onderpand om aan het eind van de leven je begrafenis te kunnen bekostigen.
Waar moeten we precies naartoe? Op een forum lijkt discussie meer doel dan middel,quote:Op zaterdag 22 november 2014 17:45 schreef naamdrager het volgende:
[..]
Bizar verhaald inderdaadquote:Op vrijdag 21 november 2014 15:15 schreef bedachtzaam het volgende:
[..]Dat is hem inderdaad jatwitter:RijnPatrick twitterde op woensdag 19-11-2014 om 18:58:09#AFA tuig is aan het polariseren om hun eigen bestaansrecht veilig te stellen!!! http://t.co/y8KeGEYMNb reageer retweet
Zo absoluut gesteld is dat onjuist. Prins Aquasie Boachi bijvoorbeeld studeerde in Delft en werd mijningenieur. En Ira Aldridge, die geen carrièremogelijkheden had in zijn geboorteland, de Verenigde Staten, was een gevierd acteur in Europa. Dit zijn natuurlijk uitzonderingen - in Europa woonden ook maar heel weinig zwarten -, maar het is zeker niet zo dat een functie als bediende van een blanke het hoogst haalbare was.quote:Op zaterdag 22 november 2014 18:06 schreef naamdrager het volgende:
Wel is hij overduidelijk het negerhulpje van een rijke blanke man, in een tijd dat dat in de ogen van de blanke, westerse mens het hoogste was dat een neger ooit zou kunnen bereiken. Dat was de kern van m'n betoog.
Die oorringen hebben volgens mij een andere functie, nl. als teken van exotisme. Ze komen al voor in Portugese reisverslagen uit het midden van de 15e eeu, waar ze in verband worden gebracht met de Afrikaanse goudrijken:quote:Gouden oorringen stammen volgens de meeste bronnen inderdaad uit de slaventijd. Volgens de ene bron waren ze een soort bewijs dat je aan een eigenaar toebehoorde, volgens de andere bron dienden ze als onderpand om aan het eind van de leven je begrafenis te kunnen bekostigen.
Tijdens de Renaissance werden ze ook als modeaccessoire door Europeanen overgenomen.quote:Gomes questioned the negroes as to the road which led to the countries containing gold, and asked who were their rulers. They said that the king's name was Bormelli, and that the whole land of the negroes on the right bank of the river was under his dominion and that he lived in the city of Kukia. They said further that he was lord of all the mines, and that he had before the door of the court of his palace a mass of gold just as it was taken from the earth, so large that twenty men could scarcely move it. The king always fastened his horse to it, and kept it, not for its value, but on account of its size. The nobles of his court wore in their noses and ears ornaments of gold. They said also that the parts to the west were full of gold-mines, and that the men who went into the pits to get the gold did not live long, on account of the impure air. The gold sand was afterwards given to women to wash the gold from it.
...
Those who lived on this river used very large canoes, each carrying from thirty to forty men, who rowed standing, without rowlocks. They had their ears pierced, and wore in them a variety of gold rings; both the men and the women also had the cartilage of their noses pierced and a ring passed through, like buffaloes in Italy, but these they took off when they ate.
E. Prestage, The Portuguese pioneers (Londen, 1933), pp. 134-135 en pp. 181-182.
quote:Usually cultural difference was not at all appreciated, but African dances appealed to Europeans for their seemingly wild and exotic nature, and in fact seem to have crossed over (like ear-rings and gold accessories) and become fashionable amongst certain sections of European society.
K.J.P. Lowe, in Black Africans in Renaissance Europe (2005), p. 41
Die gouden oorringen hebben toch hun oorsprong in de zeevaart, voor het geval de de zeeman op een plek ver van huis zou overlijden dat ze altijd iets waardevols hadden om hun begrafenis mee te kunnen betalen?quote:Op zaterdag 22 november 2014 19:26 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Die oorringen hebben volgens mij een andere functie, nl. als teken van exotisme. Ze komen al voor in Portugese reisverslagen uit het midden van de 15e eeu, waar ze in verband worden gebracht met de Afrikaanse goudrijken:
Ik zeg dat we gewoon geen feesten moeten hebben die aanzetten tot haat. Verzin maar wat anders, de Nederlandse cultuur is rijk genoeg. Of niet dan?quote:Op zaterdag 22 november 2014 17:10 schreef mig72 het volgende:
[..]
En weer anderen hebben wel iets met cultuur? Waarom gun je hen dat niet? Wie ben jij om dat te bepalen?
We hebben dan ook geen feesten die aanzetten tot haat.quote:Op zaterdag 22 november 2014 22:01 schreef _Lily_ het volgende:
[..]
Ik zeg dat we gewoon geen feesten moeten hebben die aanzetten tot haat. Verzin maar wat anders, de Nederlandse cultuur is rijk genoeg. Of niet dan?
Feesten, fictieve figuurtjes, negerzoenen en Haribo-snoepjes zetten niet aan tot haat. Mensen zetten aan tot haat. Mensen met een minderwaardigheidscomplex zoals Quinsy Gario.quote:Op zaterdag 22 november 2014 22:01 schreef _Lily_ het volgende:
[..]
Ik zeg dat we gewoon geen feesten moeten hebben die aanzetten tot haat. Verzin maar wat anders, de Nederlandse cultuur is rijk genoeg. Of niet dan?
Nee idd. Hoe verzinnen mensen dit toch?quote:Op zaterdag 22 november 2014 22:21 schreef Iblardi het volgende:
[..]
We hebben dan ook geen feesten die aanzetten tot haat.
Hij was op die demonstratie in Nijmegen niet alleen. Hij durfde blijkbaar niet alleen en had zijn vriendje meegenomen. Angstig en nerveus keken ze om zich heen hopend dat ze niet herkend zouden worden. De AFA lafaards.quote:Op zaterdag 22 november 2014 19:22 schreef Buster24 het volgende:
[..]
Bizar verhaald inderdaad![]()
AFA loopt nep interviews te geven op een pro Wilders demo in Nijmegen zodat het lijkt dat
Wilders aanhangers dombo's zijn.
Kijk dit filmpje maar eens
http://www.geenstijl.nl/m(...)_terug_naar_ist.html
[ link | afbeelding ]
Uiteindelijk blijkt het dus om Beau Eckhardt te gaan (volgens GS) een AFA activist die opduikt bij de
anti zwarte Piet demo in A-dam
Lees HIER het hele verhaal.
Ze werden inderdaad door zeelieden gedragen, maar ook wel door dichters en bohémiens. Welke invloed hier beslissend was weet ik niet. Lowe meent in elk geval dat vrouwen in Zuid-Europa in de loop van de 16e eeuw de gewoonte van de "More" ("female Moors or black Africans") overnamen om grote oorringen te dragen waaraan een parel was gehangen.quote:Op zaterdag 22 november 2014 20:07 schreef LTVDK het volgende:
[..]
Die gouden oorringen hebben toch hun oorsprong in de zeevaart, voor het geval de de zeeman op een plek ver van huis zou overlijden dat ze altijd iets waardevols hadden om hun begrafenis mee te kunnen betalen?
Ik vind dit een wat betere analysequote:
die hipster moet gewoon zijn zielloze hoofd houden. wat een sukkel.quote:Op zaterdag 22 november 2014 23:16 schreef Enchanter het volgende:
[..]
Ik vind dit een wat betere analyse
dat is een goede analyse.quote:
quote:Op zaterdag 22 november 2014 23:21 schreef SuperFood het volgende:
[..]
die hipster moet gewoon zijn zielloze hoofd houden. wat een sukkel.
ik zweer je dat ik een mannetje met een rossig baardje zag die hipster was.... verkeerde gequote denk ikquote:
Ik denk dat de anti-Pieten het daar niet mee eens zijnquote:Op zaterdag 22 november 2014 23:27 schreef SuperFood het volgende:
http://mijngedachteover.n(...)deze-discussie-niet/
die mag in de op
als ze het verhaal op onjuistheden kunnen betrappen hebben ze een punt. TOT DIE TIJD MOETEN ZE NU EINDELIJK HUN BAKKES EENS GAAN HOUDEN.quote:Op zaterdag 22 november 2014 23:28 schreef Enchanter het volgende:
[..]
Ik denk dat de anti-Pieten het daar niet mee eens zijn
Ik heb het idee dat die gast die daar achter zit wel serieus onderzoek heeft gedaan , hij is tenslotte zelf een soort van allochtoonquote:Op zaterdag 22 november 2014 23:29 schreef SuperFood het volgende:
[..]
als ze het verhaal op onjuistheden kunnen betrappen hebben ze een punt. TOT DIE TIJD MOETEN ZE NU EINDELIJK HUN BAKKES EENS GAAN HOUDEN.
oops mijn caps lock wil niet uit. ow nu wel.
Die AFA luitjes mogen ook wel oprotten.quote:Op zaterdag 22 november 2014 23:37 schreef Atak het volgende:
Braboneger kilt natuurlijk de discussie. Bek houden of het land uit. En witte Nederlanders dan?
AFA?quote:Op zaterdag 22 november 2014 23:38 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Die AFA luitjes mogen ook wel oprotten.
Oh je weet er weinig van dus.quote:
Morgan Freeman draagt om die reden dan ook altijd gouden oorbellen, hij was namelijk een zeemanquote:Op zaterdag 22 november 2014 22:38 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Ze werden inderdaad door zeelieden gedragen, maar ook wel door dichters en bohémiens. Welke invloed hier beslissend was weet ik niet. Lowe meent in elk geval dat vrouwen in Zuid-Europa in de loop van de 16e eeuw de gewoonte van de "More" ("female Moors or black Africans") overnamen om grote oorringen te dragen waaraan een parel was gehangen.
De analyse van een Fok zolderkamerautist is relevant want? Eerst gaan zeggen dat Gario gelijk heeft en daarna een blackface vergelijkingquote:
Wie zegt dat hij autisme heeft? Volgens mij ben jezelf niet helemaal lekker.quote:Op zondag 23 november 2014 01:14 schreef LTVDK het volgende:
[..]
De analyse van een Fok zolderkamerautist is relevant want? Eerst gaan zeggen dat Gario gelijk heeft en daarna een blackface vergelijking
Ik ben hartstikke lekkerquote:Op zondag 23 november 2014 01:16 schreef Atak het volgende:
[..]
Wie zegt dat hij autisme heeft? Volgens mij ben jezelf niet helemaal lekker.
Lekkere vriend ben jij dan. Eerst je Niggaz voor aap en slaaf uitmaken en daarna wel nog samen een biertje drinken. Als ze dat niet willen: het land uit!quote:Op zondag 23 november 2014 01:21 schreef LTVDK het volgende:
[..]
Ik ben hartstikke lekker![]()
Alleen die kromme bioscoopvergelijking van emNormale reactie zou zijn, de 8 gaan naar de film die ze willen zien en de 2 naar hun film, na de film zien ze elkaar weer en gaan ze lekker een biertje drinken. Als die 2 zo moeilijk gaan doen dan worden ze de volgende keer niet uitgenodigd, oftewel een ontiegelijk loze vergelijking.
zoveel mensen die lullen maar en vinden dat anderen hun bakkes moeten houden...quote:Op zaterdag 22 november 2014 23:29 schreef SuperFood het volgende:
[..]
als ze het verhaal op onjuistheden kunnen betrappen hebben ze een punt. TOT DIE TIJD MOETEN ZE NU EINDELIJK HUN BAKKES EENS GAAN HOUDEN.
oops mijn caps lock wil niet uit. ow nu wel.
Vriend, jij mist echt heel het punt he. Als je met 10 man op pad bent en er gaan er 2 moeilijk lopen doen dan is de logische reactie dat ze of met 8 verder gaan of die 2 zich inbinden. Als die 8 zich inbinden naar die 2 heb je er 8 die met een zuur gezicht zitten die erna die 2 met een scheef oog aankijken. Daarom gewoon elk het eigen pad gaan, hebben ze alle 10 genoten en kunnen ze daarna weer gewoon samen zijn zonder hard feelings.quote:Op zondag 23 november 2014 01:26 schreef Atak het volgende:
[..]
Lekkere vriend ben jij dan. Eerst je Niggaz voor aap en slaaf uitmaken en daarna wel nog samen een biertje drinken. Als ze dat niet willen: het land uit!
Waarom zo agressief? Precies wat mij stoort in die hele discussie. Gewoon een vervelende houding.quote:Op zaterdag 22 november 2014 22:22 schreef Religieisfacisme het volgende:
[..]
Feesten, fictieve figuurtjes, negerzoenen en Haribo-snoepjes zetten niet aan tot haat. Mensen zetten aan tot haat. Mensen met een minderwaardigheidscomplex zoals Quinsy Gario.
Jongetje van 6 voor racist uitgemaakt, kleine kinderen geïntimideerd en bang gemaakt tijdens de intocht, meisje van 15 door volwassen man in elkaar geslagen omdat ze zich als Zwarte Piet had verkleed enz enz.. Wie zet hier nou aan tot haat en geweld ?? Precies !! de Piet haters.
En na Zwarte Piet zoeken ze gewoon weer een nieuw doelwit omdat de strijd tegen het zo begeerde 'racisme' levend moet worden gehouden in de ogen van deze losers. Ook als dat betekent dat ze dat racisme zelf moeten creëren.
What's next ?? Drop die niet meer zwart mag zijn ??
Get a life !
Helaas is dat waar: volslagen onbegrip van een grondrecht is geen voorwaarde om dat ook uit te mogen oefenen.quote:Op zaterdag 22 november 2014 01:33 schreef Morendo het volgende:
[..]
Dat is toch ook geen voorwaarde om een grondrecht te mogen uitoefenen. Wel?
Dat is niet mijn beperkte kijk.quote:
Maar in dit geval gaat het over je twee neger vrienden die diep beledigd zijn omdat jij je verkleed een toneelstukje gaat voordoen hoe hun voorouders als apen zijn behandeld - elk jaar weer.quote:Op zondag 23 november 2014 01:31 schreef LTVDK het volgende:
[..]
Vriend, jij mist echt heel het punt he. Als je met 10 man op pad bent en er gaan er 2 moeilijk lopen doen dan is de logische reactie dat ze of met 8 verder gaan of die 2 zich inbinden. Als die 8 zich inbinden naar die 2 heb je er 8 die met een zuur gezicht zitten die erna die 2 met een scheef oog aankijken. Daarom gewoon elk het eigen pad gaan, hebben ze alle 10 genoten en kunnen ze daarna weer gewoon samen zijn zonder hard feelings.
Dank voor de link, deze verdient een plaats in de OPquote:Op zaterdag 22 november 2014 23:16 schreef Enchanter het volgende:
[..]
Ik vind dit een wat betere analyse
De redactie van Geenstijl was wel wakker ook al ligt dit er dik bovenop, een mooie bevestiging.quote:Op zaterdag 22 november 2014 19:22 schreef Buster24 het volgende:
[..]
AFA loopt nep interviews te geven op een pro Wilders demo in Nijmegen zodat het lijkt dat
[ link | afbeelding ]
Uiteindelijk blijkt het dus om Beau Eckhardt te gaan (volgens GS) een AFA activist die opduikt bij de
Het gebrek aan historisch besef over ZP is algemene normale Nederlandse cultuur en is heus niet exclusief voor een bepaalde groep in het ZP-debat.quote:Op zondag 23 november 2014 01:49 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Dat is niet mijn beperkte kijk.
Ik stel dat de anti-zwarte-pieten, die zich vooral baseren op hun gekwetstheid vanwege hun donkere huid, geen flauw idee hebben over de herkomst van Zwarte Piet. De diverse herkomsten ook nog eens.
Voorbeeldje van die overdrevenheid... een ander voorbeeldje is de botte ontkenning dat ZP helemaal niks met discriminatie te maken heeft en dat donkere mensen vooral geen klachten mogen hebbenquote:Zij gaan er van uit dat Zwarte Piet te maken heeft met de slavernij.
Ik geloof niet dat er in nederland honderdduizenden donkere mensen zijn die tegen zwarten piet zijn.quote:Op zondag 23 november 2014 10:28 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Het gebrek aan historisch besef over ZP is algemene normale Nederlandse cultuur en is heus niet exclusief voor een bepaalde groep in het ZP-debat.
Nu kun je mij ook indelen in "anti-pietkamp", maar ik ben zeker wel het vorig jaar op zoek gegaan naar de historische oorsprong van ZP die nu een knuffelallochtoon is geworden van discriminerende stromingen.
Het generaliseren van pro-pieters tot allemaal dezelfde lullige groep of anti-pieters die allemaal iets mompelen over slavernij is helaas heel normaal voor de uitersten in het ZP-debat.
[..]
Voorbeeldje van die overdrevenheid... een ander voorbeeldje is de botte ontkenning dat ZP helemaal niks met discriminatie te maken heeft en dat donkere mensen vooral geen klachten mogen hebben
Nog een voorbeeld van om alle anti-pieters op een hoop te gooien .... lekker makkelijk om de onvrede van honderdduizenden donkere mensen te negeren
Die discussies met hem over die honderdduizenden hebben we al een paar keer eerder gehad het afgelopen jaar.quote:Op zondag 23 november 2014 10:43 schreef timmmmm het volgende:
[..]
Ik geloof niet dat er in nederland honderdduizenden donkere mensen zijn die tegen zwarten piet zijn.
Heb je iets wat deze uitspraak kan staven? Anders schaar ik het toch onder aanstellerige stemmingmakerij.
Nee, dat is hoe zij het zien. In werkelijkheid is dat absoluut niet het geval en een te bizarre gedachte voor woorden. Als die vrienden serieus denken dat dat het doel is van mijn verkleedpartij dan is het wellicht het beste dat we onze vriendschap beëindigen want dergelijke denkbeelden wens ik niet toegedacht te worden.quote:Op zondag 23 november 2014 02:14 schreef Atak het volgende:
[..]
Maar in dit geval gaat het over je twee neger vrienden die diep beledigd zijn omdat jij je verkleed een toneelstukje gaat voordoen hoe hun voorouders als apen zijn behandeld - elk jaar weer.
Deze opmerking geeft al heel goed aan wat er verknipt is aan jouw denkwijze.quote:Op zaterdag 22 november 2014 17:32 schreef SuperFood het volgende:
[..]
we hebben al die arme mensen een goed onderdak geboden in nederland. en als dank
Nee, maar wel als mensen zeggen dat racisme bij 'witte mensen' in de genen zit.quote:Op vrijdag 21 november 2014 13:45 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Als je racist genoemd wordt ben je het slachtoffer van racisme? En weer die verongelijkte slachtofferrol.
Welke krant is dit?quote:
Daar hebben wwe de huisleugenaar van Fok! weer. Je kunt het ook niet laten, he?quote:Op zondag 23 november 2014 10:28 schreef Bluesdude het volgende:
lekker makkelijk om de onvrede van honderdduizenden donkere mensen te negeren
Dat je hier toevallig geborgen bent maakt je nog geen Nederlander.quote:Op zondag 23 november 2014 13:24 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Deze opmerking geeft al heel goed aan wat er verknipt is aan jouw denkwijze.
Toppunt van misplaatste arrogantie.
Een hoop van die 'arme mensen' heeft naar ik vermoed vele malen meer bijgedragen aan de Nederlandse samenleving dat jij en wellicht zelfs dan jij en jouw ouders.
Onderdak geboden, komop zeg, alsof elke zwarte een of andere asielzoeker is die onderdak krijgt aangeboden
Is het jou uberhaupt wel bekend dat een hoop van deze 'arme mensen' inclusief hun voorouders voor vele generaties Nederlands staatsburger zijn geweest?
Voorbeelden in dit topic te over.quote:Op zondag 23 november 2014 13:34 schreef UltraR het volgende:
En slachtofferrol? De voorstanders van Zwarte Piet. Seriously?![]()
Met dat verschil dat men ook daadwerkelijk probeert wat van Zwarte Piet-liefhebbers af te pakken en zij ook daadwerkelijk worden aangevallen op hun liefhebberij en al dan niet racistische denkbeelden. Hun verdediging komt dan ook voort uit een daadwerkelijke aanval (geïnitieerd door de zeurpieten, niet andersom) en kwalificeert derhalve niet voor de term 'slachtofferrol'. De slachtofferrol van de zeurpieten daarentegen is volledig zelf aangemeten en komt voort uit een gigantisch minderwaardigheidscomplex.quote:
De voorstanders mogen zich van de slachtofferrol bedienen, tegenstanders niet. Ok.quote:Op zondag 23 november 2014 13:48 schreef UltraR het volgende:
[..]
Met dat verschil dat men ook daadwerkelijk probeert wat van Zwarte Piet-liefhebbers af te pakken en zij ook daadwerkelijk worden aangevallen op hun liefhebberij en al dan niet racistische denkbeelden. Hun verdediging komt dan ook voort uit een daadwerkelijke aanval en kwalificeert derhalve niet voor de term 'slachtofferrol'.
He, heerlijke valse debattechnieken bedien je je van, scheve conclusies trekken uit de argumenten van de tegenstander, zonder zelfs maar een poging te doen ze te weerleggen, en die valse conclusies vervolgens zo opschrijven dat je ze min of meer bij je tegenstander in de mond lijkt te leggen. Top man.quote:Op zondag 23 november 2014 13:54 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
De voorstanders mogen zich van de slachtofferrol bedienen, tegenstanders niet. Ok.
Ik gok ergens een krant in het Noorden des lands, stond op de FB pagina van Zwartgemaaktquote:
Die gasten hebben ook maar echt 1 blik in hun ogen. Haat. En dat is het gene wat hun drijft.quote:Op zaterdag 22 november 2014 19:22 schreef Buster24 het volgende:
[..]
[ link | afbeelding ]
Misschien is het jouw haat? Die je doet denken dat je die blik 'haat' moet noemen?quote:Op zondag 23 november 2014 14:15 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Die gasten hebben ook maar echt 1 blik in hun ogen. Haat. En dat is het gene wat hun drijft.
Naar volk.
waarom denk je dat asielzoekers naar nederland gaan en niet naar een arm land? zo moeilijk is ht allemaal niet ik zou het ook doen.quote:Op zondag 23 november 2014 13:24 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Een hoop van die 'arme mensen' heeft naar ik vermoed vele malen meer bijgedragen aan de Nederlandse samenleving dat jij en wellicht zelfs dan jij en jouw ouders.
Onderdak geboden, komop zeg, alsof elke zwarte een of andere asielzoeker is die onderdak krijgt aangeboden
Is het jou uberhaupt wel bekend dat een hoop van deze 'arme mensen' inclusief hun voorouders voor vele generaties Nederlands staatsburger zijn geweest?
Jij vindt de AFA geen haatzaaiende club?quote:Op zondag 23 november 2014 14:23 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Misschien is het jouw haat? Die je doet denken dat je die blik 'haat' moet noemen?
"Alleen de blanke man mag racistisch genoemd worden." Aldus een blanke. Dat is jezelf in dezelfde slachtofferrol parkeren als die van Gario.quote:Op zondag 23 november 2014 13:56 schreef UltraR het volgende:
[..]
He, heerlijke valse debattechnieken bedien je je van, scheve conclusies trekken uit de argumenten van de tegenstander, zonder zelfs maar een poging te doen ze te weerleggen, en die valse conclusies vervolgens zo opschrijven dat je ze min of meer bij je tegenstander in de mond lijkt te leggen. Top man.
Dat is vaak het geval bij extremisten/fundamentalisten, die hebben maar één visie en staan niet open voor andere denkbeelden. Gevaarlijk volk, of het nu link, rechts, religieus etc. is...quote:Op zondag 23 november 2014 14:15 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Die gasten hebben ook maar echt 1 blik in hun ogen. Haat. En dat is het gene wat hun drijft.
Naar volk.
Vind je dat negers minder rechten moeten hebben in dit land ?quote:Op zondag 23 november 2014 14:29 schreef DrDentz het volgende:
Dat is wel typisch Nederlands dat iedereen gelijkwaardig is, niemand gekwetst mag zijn, asielzoekers hebben net zoveel rechten als een ander etc etc.. denk je dat in landen als China rekening wordt gehouden met negers en onderdrukte tibetanen... hahah.. hahaha. HAHAHAHAHA
En je blijft vrolijk verder de zaken verdraaien. Dit is nooit gezegd maar komt regelrecht uit jouw dikke duim.quote:Op zondag 23 november 2014 14:27 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
"Alleen de blanke man mag racistisch genoemd worden." Aldus een blanke. Dat is jezelf in dezelfde slachtofferrol parkeren als die van Gario.
Waarop als volgt werd gereageerd:quote:Op vrijdag 21 november 2014 12:55 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Die pipo van GeenStijl aangifte gedaan ja? Wat een kneuzenkermis, haha.
Daarop zeg jij:quote:Op vrijdag 21 november 2014 13:13 schreef Dik_Troll het volgende:
[..]
Als iemand slachtoffer is van racisme is het vrij logisch dat hij aangifte doet. Of ligt dat nu anders omdat hij toevallig blank is? Artikel 1 geldt niet als de blankman het slachtoffer is?
En dat klopt niet, want er wordt geen aangifte gedaan van racisme (wat ook nooit is gezegd, dat maak jij er voor de verandering maar weer eens van) maar van haatzaaierij en smaad.quote:Op vrijdag 21 november 2014 13:45 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Als je racist genoemd wordt ben je het slachtoffer van racisme? En weer die verongelijkte slachtofferrol.
Lezen is volgens mij niet je sterkste punt he?quote:Op zondag 23 november 2014 14:24 schreef SuperFood het volgende:
[..]
waarom denk je dat asielzoekers naar nederland gaan en niet naar een arm land? zo moeilijk is ht allemaal niet ik zou het ook doen.
quote:Op zondag 23 november 2014 13:24 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
ik negeerde je onderbuikgevoelens. problem?quote:Op zondag 23 november 2014 14:41 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Lezen is volgens mij niet je sterkste punt he?
[..]
okeee..quote:Op zondag 23 november 2014 14:33 schreef DrDentz het volgende:
Ik vind dat we rekening moeten houden met iedereen,
kk ? staat voor kaaskop ?quote:ik ben een echte pure kk Hollander
Dat zegt toch echt meer over jouw eigen bekrompenheid dan over de realiteit.quote:Op zondag 23 november 2014 13:44 schreef ZetaOS het volgende:
[..]
Dat je hier toevallig geborgen bent maakt je nog geen Nederlander.
Het blijven buitenlanders in mijn ogen.
Niet van racisme inderdaad, my bad.quote:Op zondag 23 november 2014 14:34 schreef UltraR het volgende:
En dat klopt niet, want er wordt geen aangifte gedaan van racisme (wat ook nooit is gezegd, dat maak jij er voor de verandering maar weer eens van) maar van haatzaaierij en smaad.
Jij doet niets anders dan valse conclusies trekken uit andermans woorden en die conclusies vervolgens bij de ander in de mond leggen. Laag. En als je zo overtuigd bent van je eigen gelijk zou je dit soort achterbakse trucjes toch niet nodig moeten hebben?
Is het misschien jou haat die deze reactie doet plaatsen?quote:Op zondag 23 november 2014 14:23 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Misschien is het jouw haat? Die je doet denken dat je die blik 'haat' moet noemen?
Exact. Allesontziende, 'ik heb gelijk en iedereen moet wijken', haatblik. Bij iedere fundamentalist kom je diezelfde blik tegen.quote:Op zondag 23 november 2014 14:29 schreef LTVDK het volgende:
[..]
Dat is vaak het geval bij extremisten/fundamentalisten, die hebben maar één visie en staan niet open voor andere denkbeelden. Gevaarlijk volk, of het nu link, rechts, religieus etc. is...
Nogal toch? Je bent er zelf ook een duidelijk voorbeeld van.quote:Op zondag 23 november 2014 13:34 schreef UltraR het volgende:
[..]
En slachtofferrol? De voorstanders van Zwarte Piet. Seriously?![]()
quote:Op zondag 23 november 2014 17:31 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Nogal toch? Je bent er zelf ook een duidelijk voorbeeld van.
quote:Op zondag 23 november 2014 13:48 schreef UltraR het volgende:
[..]
Met dat verschil dat men ook daadwerkelijk probeert wat van Zwarte Piet-liefhebbers af te pakken en zij ook daadwerkelijk worden aangevallen op hun liefhebberij en al dan niet racistische denkbeelden. Hun verdediging komt dan ook voort uit een daadwerkelijke aanval (geïnitieerd door de zeurpieten, niet andersom) en kwalificeert derhalve niet voor de term 'slachtofferrol'. De slachtofferrol van de zeurpieten daarentegen is volledig zelf aangemeten en komt voort uit een gigantisch minderwaardigheidscomplex.
He, wat is het toch fijn dat iedereen die het hier niet met mij eens is ook daadwerkelijk op mijn posts ingaat en ze niet met wat oppervlakkige losse zinnetjes aan de kant schuift. Top!quote:Op zondag 23 november 2014 17:33 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Dat minderwaardigheidscomplex lijkt me je ook niet vreemd inderdaad.
Ik benoem slechts even je minderwaardigheidscomplex complex en je aan de hand daarvan aangenomen slachtofferrol. Meer niet hoor. Ergens ben je gewoon ernstig door gefrustreerd en dat zorgt ervoor dat je inhoud nogal ondersneeuwt.quote:Op zondag 23 november 2014 17:35 schreef UltraR het volgende:
[..]
He, wat is het toch fijn dat iedereen die het hier niet met mij eens is ook daadwerkelijk op mijn posts ingaat en ze niet met wat oppervlakkige losse zinnetjes aan de kant schuift. Top!
Wel interessant dat het nu zelfs mijn minderwaardigheidscomplex wordt waar Xa1pt het tenminste nog had over het minderwaardigheidscomplex van uitgesproken Zwarte Piet liefhebbers in het algemeen. Ook grappig dat ik van zeurpieten juist altijd naar m'n kop gesmeten krijg dat ik een arrogante racist ben zonder inlevingsvermogen die handelt vanuit z'n machtige white privilege. En ja, dat is een dermate harde persoonlijke aanval dat ik de behoefte voel me daartegen te verdedigen. Er is een verschil tussen een slachtofferrol aannemen en daadwerkelijk slachtoffer van een persoonlijke aanval zijn waartegen je je verdedigt.quote:Op zondag 23 november 2014 17:51 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Ik benoem slechts even je minderwaardigheidscomplex complex en je aan de hand daarvan aangenomen slachtofferrol. Meer niet hoor. Ergens ben je gewoon ernstig door gefrustreerd en dat zorgt ervoor dat je inhoud nogal ondersneeuwt.
M'n punt staat nog steeds. Dik_Troll's "alleen blankmenschen..." zegt genoeg.quote:Op zondag 23 november 2014 17:35 schreef UltraR het volgende:
[..]
He, wat is het toch fijn dat iedereen die het hier niet met mij eens is ook daadwerkelijk op mijn posts ingaat en ze niet met wat oppervlakkige losse zinnetjes aan de kant schuift. Top!
Is het misschien jou haat die deze reactie doet plaatsen?quote:Op zondag 23 november 2014 16:00 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Is het misschien jou haat die deze reactie doet plaatsen?
voordat ik op je ga reageren wil ik graag weten aan welke kant van de discussie je staat. de goede (pro zwarte piet) of de verkeerde.quote:Op zondag 23 november 2014 18:57 schreef sp3c het volgende:
dat amateurpsycholoog gedoe hier
niemand in deze discussie roept iets vanwege een minderwaardigheidscomplex ... gario al helemaal niet
ik zou eerder zeggen het tegenovergestelde maar dan hang ik zelf de amateurpsych uit
dan reageer je toch nietquote:Op zondag 23 november 2014 18:59 schreef SuperFood het volgende:
[..]
voordat ik op je ga reageren wil ik graag weten aan welke kant van de discussie je staat. de goede (pro zwarte piet) of de verkeerde.
Bedankt Hans.quote:Op zondag 23 november 2014 19:02 schreef SuperFood het volgende:
enfin samenvatting topic; zwarte piet is niet op negroïde slaven gebaseerd. haters gaan haten
Wat bedoel je? Dus niggaz worden teruggestuurd naar Suriname? Want dat is wat je impliceert. Nederland is mijn feestje en jij hoort er niet bij als je niet meedoet.quote:Op zondag 23 november 2014 13:14 schreef UltraR het volgende:
[..]
Nee, dat is hoe zij het zien. In werkelijkheid is dat absoluut niet het geval en een te bizarre gedachte voor woorden. Als die vrienden serieus denken dat dat het doel is van mijn verkleedpartij dan is het wellicht het beste dat we onze vriendschap beëindigen want dergelijke denkbeelden wens ik niet toegedacht te worden.
Hij bedoelt Henk.quote:Op zondag 23 november 2014 19:06 schreef SuperFood het volgende:
[..]
graag gedaan. geen idee wie hans is doe eens een linkje.
En wat hebben ze bijgedragen dan behalve kansloos kroost?quote:Op zondag 23 november 2014 14:44 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Los daarvan ging mijn post daar niet eens over. Mijn post ging over het feit dat zelfs mensen van wie de voorouders al generatie op generatie Nederlander zijn, mensen van die meer hebben bijgedragen aan de Nederlandse samenleving dan vele FOK!usertjes, volgens sommigen toch dankbaar moeten zijn dat ze hier 'onderdak aangeboden krijgen'.
Even kijken of ik jou goed begrijp:quote:Op zondag 23 november 2014 21:16 schreef ZetaOS het volgende:
En wat hebben ze bijgedragen dan behalve kansloos kroost?
Jij denkt serieus dat bijna elke allochtoon of zwarte kansloos kroost heeft opgevoed? Of loop je gewoon een beetje triest te trollen?quote:Op zondag 23 november 2014 21:16 schreef ZetaOS het volgende:
[..]
wat heb jij bijgedragen dat jouw mening zoveel belangrijker maakt?quote:Op zondag 23 november 2014 21:16 schreef ZetaOS het volgende:
[..]
Wil je niet voor mij bepalen wat ik impliceer? Dat gebeurt nogal veel in deze discussie.quote:Op zondag 23 november 2014 19:36 schreef Atak het volgende:
[..]
Wat bedoel je? Dus niggaz worden teruggestuurd naar Suriname? Want dat is wat je impliceert. Nederland is mijn feestje en jij hoort er niet bij als je niet meedoet.
Niets nieuws onder de zon, helaas. Je moet wat als je je gelijk niet kan halen met rationele argumenten maar je als politiek correcte burger vindt dat het (niet) zo hoort. Dan ga je maar de ander belachelijk proberen te maken of heel erg zeuren over details die naast de kwestie zijn of iets dergelijks. Misschien is het ook wel een tactiek van 9 om de aandacht af te leiden van waar het om gaat, misschien wil hij graag de discussie ontsporen zodat de discussie niet gevoerd wordt. Politieke correctheid heeft nu eenmaal een erg dwingend karakter.quote:Op zondag 23 november 2014 17:35 schreef UltraR het volgende:
[..]
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 13% gewijzigd door Bram_van_Loon op 24-11-2014 16:01:08 ]ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
En de context vergeet je natuurlijk. Negers voelen zich niet beledigd uit het niets. Hun voorouders zijn misbruikt als slaven en ook gemarteld, vermoord en uitgebuit. Nederland heeft nog steeds niet zich verontschuldigd voor deze geschiedenis. Zwarte piet is eigenlijk een "hangover" van deze geschiedenis. Je strooit zout in hun wonden wanneer jij hun voorouders na-aapt die slaven waren.quote:Op zondag 23 november 2014 22:53 schreef UltraR het volgende:
[..]
Wil je niet voor mij bepalen wat ik impliceer? Dat gebeurt nogal veel in deze discussie.
Als ik me als Zwarte Piet verkleed impliceer ik niet dat negers minderwaardig zijn, en met de tekst die jij citeert impliceer ik niet dat negers terug naar Suriname moeten. Ik impliceerde dat we blijkbaar te verschillende denkbeelden er op nahouden om vrienden te zijn en dezelfde feestjes te vieren. Dus zij moeten lekker Kwaku gaan vieren en ik Sinterklaas met Zwarte Piet.
Dus nee, Nederland is niet mijn feestje, Sinterklaas is mijn feestje. En iedereen is welkom het mee te vieren (en niemand verplicht), maar niemand is welkom het kapot te maken.
Kwaku is een uit de handgelopen buurtfestivalletje, niet de konginnedag van de negorij ofzoquote:Op zondag 23 november 2014 22:53 schreef UltraR het volgende:
[..]
Wil je niet voor mij bepalen wat ik impliceer? Dat gebeurt nogal veel in deze discussie.
Als ik me als Zwarte Piet verkleed impliceer ik niet dat negers minderwaardig zijn, en met de tekst die jij citeert impliceer ik niet dat negers terug naar Suriname moeten. Ik impliceerde dat we blijkbaar te verschillende denkbeelden er op nahouden om vrienden te zijn en dezelfde feestjes te vieren. Dus zij moeten lekker Kwaku gaan vieren en ik Sinterklaas met Zwarte Piet.
Dus nee, Nederland is niet mijn feestje, Sinterklaas is mijn feestje. En iedereen is welkom het mee te vieren (en niemand verplicht), maar niemand is welkom het kapot te maken.
quote:Op zondag 23 november 2014 18:11 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Is het misschien jou haat die deze reactie doet plaatsen?
Het zit echt heel diep, of niet?quote:
neequote:Op zondag 23 november 2014 21:21 schreef Kingstown het volgende:
leen maar kansloos kroost voort. Is dat een correcte samenvatting?
Foto?quote:Op zondag 23 november 2014 22:02 schreef Spatzmann het volgende:
Ik heb zojuist volgens mij de oplossing bedacht.
We geven iedereen die Zwarte Piet speelt een zwart latex bdsm slavenmas
Afro`s van tegenwoordig hebben toch geen last van het onrecht wat 20 generaties geleden is aangedaan?quote:Op maandag 24 november 2014 02:36 schreef Atak het volgende:
[..]
En de context vergeet je natuurlijk. Negers voelen zich niet beledigd uit het niets. Hun voorouders zijn misbruikt als slaven en ook gemarteld, vermoord en uitgebuit. Nederland heeft nog steeds niet zich verontschuldigd voor deze geschiedenis. Zwarte piet is eigenlijk een "hangover" van deze geschiedenis. Je strooit zout in hun wonden wanneer jij hun voorouders na-aapt die slaven waren.
Nou ja, laten we eerlijk zijn. De echte slachtoffers van de slavernij zijn natuurlijk o.a de nederlanders. We hebben voor een godsvermogen aan kralen en spiegels die kant op verscheept in de verwachting er gemotiveerde werklui voor terug te krijgen en het enige wat we er aan over hebben gehouden zijn niet functionerende wanproducten.quote:Op maandag 24 november 2014 02:36 schreef Atak het volgende:
[..]
En de context vergeet je natuurlijk. Negers voelen zich niet beledigd uit het niets. Hun voorouders zijn misbruikt als slaven en ook gemarteld, vermoord en uitgebuit. Nederland heeft nog steeds niet zich verontschuldigd voor deze geschiedenis. Zwarte piet is eigenlijk een "hangover" van deze geschiedenis. Je strooit zout in hun wonden wanneer jij hun voorouders na-aapt die slaven waren.
In Schotland heeft de minister van binnenlandse zaken ook al gereageerd dat zoiets echt niet meer kan.quote:Op maandag 24 november 2014 13:51 schreef WhateverWhatever het volgende:
Alle zeurpieten graag emigreren naar Zweden
Nog maar 12 dagen, dan is hij weer weg...
In Schotland. Lees je eigen bron, zeurpietje.quote:Op maandag 24 november 2014 14:26 schreef Kingstown het volgende:
[..]
In Schotland heeft de minister van binnenlandse zaken ook al gereageerd dat zoiets echt niet meer kan.
Geniet lekker van ZP zolang het nog kan.
Moet je doenquote:Op maandag 24 november 2014 13:35 schreef Schunckelstar het volgende:
[..]
Nou ja, laten we eerlijk zijn. De echte slachtoffers van de slavernij zijn natuurlijk o.a de nederlanders. We hebben voor een godsvermogen aan kralen en spiegels die kant op verscheept in de verwachting er gemotiveerde werklui voor terug te krijgen en het enige wat we er aan over hebben gehouden zijn niet functionerende wanproducten.
wanneer komen de excuses voor de nederlanders??
Ik denk dat de Niet goed geld terug garantie inmiddels wel verlopen is hoorquote:Op maandag 24 november 2014 13:35 schreef Schunckelstar het volgende:
[..]
Nou ja, laten we eerlijk zijn. De echte slachtoffers van de slavernij zijn natuurlijk o.a de nederlanders. We hebben voor een godsvermogen aan kralen en spiegels die kant op verscheept in de verwachting er gemotiveerde werklui voor terug te krijgen en het enige wat we er aan over hebben gehouden zijn niet functionerende wanproducten.
Je kent niet de beladen historie van woorden als 'nikker, nigger, nigga' .?quote:Op maandag 24 november 2014 11:32 schreef ZetaOS het volgende:
Is er trouwens een betere benaming voor Negers of Zwarte?
Afroman/vrouw klinkt wel netjes.
In een video van tupac hoorde ik elkaar Nigger en Nigga noemen, wellicht dat we beter Nigga kunnen gebruiken in plaats van die zwarte, of die neger daar? Wat is het beste alternatief?
Jij beseft toch dat maar een zeer klein deel van de Nederlanders zelf hiervan profiteerde en dat verreweg de meeste Nederlanders onderbetaalde arbeiders waren die gedwongen waren om levenslang hard te werken, hun kinderen hard te laten werken en dan net genoeg over te houden voor een sober leven? Na die periode van uitbuiting van verre voorouders (meestal gold dat zelfs niet voor de opa's van de opa's) heeft Nederland enorm veel geld gestopt in dat landje en die eilandjes.quote:Op maandag 24 november 2014 02:36 schreef Atak het volgende:
[..]
En de context vergeet je natuurlijk. Negers voelen zich niet beledigd uit het niets. Hun voorouders zijn misbruikt als slaven en ook gemarteld, vermoord en uitgebuit. Nederland heeft nog steeds niet zich verontschuldigd voor deze geschiedenis.
Nee, ZP is te herleiden tot een traditie die in heel erg veel landen voorkomt en in verschillende landen een verschillende uitingsvorm hebben gekregen. De oorsprong van deze traditie gaat veel verder terug dan die slavernij. Zie die documentaire van een historicus die de NPO niet wil uitzenden aangezien het niet PC is.quote:Zwarte piet is eigenlijk een "hangover" van deze geschiedenis.
quote:Op maandag 24 november 2014 04:50 schreef sp3c het volgende:
als je denkt dat Zwarte piet iets te maken heeft met het naapen van wat voor slaven dan ook dan heb je er echt niets van begrepen hoor
Best raar dat ze dat zo erg hebben gesubsidieerd. Ik ben niet categorisch tegen subsidies maar dat lijkt me meer gerechtvaardigd voor de zogenaamde hoge kunst dan voor een festival wat draait om verkopen, eten en lokale (Surinaams) muziek. Verder gun ik hen natuurlijk hun feestje, ik vind alleen niet dat er gemeenschapsgeld naar toe hoeft te gaan.quote:Op maandag 24 november 2014 05:00 schreef sp3c het volgende:
[..]
Kwaku is een uit de handgelopen buurtfestivalletje, niet de konginnedag van de negorij ofzo
ik snap niet waarom dat steeds terugkomt want geen hond die het wat kan schelen verder, daarom moet er zoveel geld bij ieder jaar
Natuurlijk hebben zij het recht om hun eigen mening te vormen en te uiten, zij hebben daar alle gelegenheid voor gekregen, het podium wat zij kregen staat in de verste verte niet in verhouding tot de 'prominentie' van deze persoon of zijn werk.quote:nu houd ik persoonlijk ook van Sint en Zwarte piet maar Gario, die dude met die rapnaam en dat rare blonde vrouwtje hebben gewoon het recht om het hier niet mee eens te zijn ongeacht hun achtergrond en/of politieke affiliatie en dat vind ik een stuk belangrijker en een stuk Hollandser dan zwarte fucking piet
'Nikker'? Bedoel je deze nikker?quote:Op maandag 24 november 2014 15:48 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Je kent niet de beladen historie van woorden als 'nikker, nigger, nigga' .?
In rapvideo's zijn het jongeren die deze woorden gebruiken als een soort geuzennaam.
Maar dan ook onder elkaar .. Men accepteert het niet zo snel van een white.
Hooguit als die echt een goede vriend is.
Maar ouderen hebben slechte herinneringen aan.deze woorden.
Het was immers een woord vol met haat en minachting van blanke mensen .
http://nl.wikipedia.org/wiki/Nikker_%28folklore%29quote:Een nikker, nicker, nekker of necker, ook nix genoemd, is een wezen uit het volksgeloof, dat ook wel voorkomt als een waterduivel en vooral als kinderschrik bekendheid genoot.
In middeleeuwse literatuur komt de nikker in verschillende verschijningen en karakters voor. Zo geeft het Visboeck van Adriaen Coenen, geschreven tussen 1577 en omstreeks 1581, hiervan een voorbeeld. Er is sprake van 'geesten of goede duvelen' die men in Coenens jaren kwalificeerde als 'hoefsen of hoofgen Nickers'. Die door Coenen vermelde wezens waren, naar uit zijn tekst blijkt, weliswaar plagerig, maar daarnaast hulpvaardig van geest en opgewekt van aard. De door hem gebruikte bijvoeglijke naamwoorden 'hoefgen' of 'hoofgen' wijzen daarop. De twee voornoemde Middelnederlandse bijvoeglijke naamwoorden geven aan dat de bewuste nikkers - in een menschengedaente, schrijft Coenen - wellevend waren en beschaafd.
Als je het zelf de hele tijd gebruikt, ook in allerlei vormen van entertainment, dan moet je niet gek opkijken wanneer kaukasische mensen het overnemen zonder dat ze er iets racistisch mee bedoelen.quote:Op maandag 24 november 2014 15:48 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Je kent niet de beladen historie van woorden als 'nikker, nigger, nigga' .?
In rapvideo's zijn het jongeren die deze woorden gebruiken als een soort geuzennaam.
Maar dan ook onder elkaar .. Men accepteert het niet zo snel van een white.
Hooguit als die echt een goede vriend is.
Maar ouderen hebben slechte herinneringen aan.deze woorden.
Het was immers een woord vol met haat en minachting van blanke mensen .
Donkergekleurd.quote:Op maandag 24 november 2014 11:32 schreef ZetaOS het volgende:
das waar, als iedereen gewoon de rechterquote:Op maandag 24 november 2014 16:13 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Best raar dat ze dat zo erg hebben gesubsidieerd. Ik ben niet categorisch tegen subsidies maar dat lijkt me meer gerechtvaardigd voor de zogenaamde hoge kunst dan voor een festival wat draait om verkopen, eten en lokale (Surinaams) muziek. Verder gun ik hen natuurlijk hun feestje, ik vind alleen niet dat er gemeenschapsgeld naar toe hoeft te gaan.[quote]
raar is nog een understatement
het is bizar, buiten alle proporties en het dient geen enkel doel
maar ik vind sowieso niet dat er overheidsgeld naar feesten en partijen dus wie ben ik nu eigenlijk
[quote]
[..]
Natuurlijk hebben zij het recht om hun eigen mening te vormen en te uiten, zij hebben daar alle gelegenheid voor gekregen, het podium wat zij kregen staat in de verste verte niet in verhouding tot de 'prominentie' van deze persoon of zijn werk.
de voornaam?quote:Op maandag 24 november 2014 11:32 schreef ZetaOS het volgende:
Afroman/vrouw klinkt wel netjes.
In een video van tupac hoorde ik elkaar Nigger en Nigga noemen, wellicht dat we beter Nigga kunnen gebruiken in plaats van die zwarte, of die neger daar? Wat is het beste alternatief?
Dode link bij mij, de pagina laadt niet.quote:Op maandag 24 november 2014 14:26 schreef Kingstown het volgende:
[..]
In Schotland heeft de minister van binnenlandse zaken ook al gereageerd dat zoiets echt niet meer kan.
Geniet lekker van ZP zolang het nog kan.
quote:Op maandag 24 november 2014 13:35 schreef Schunckelstar het volgende:
[..]
Heb jij die James Bond film gezien waarin Daphne Dekkers (vriendin van Richard Krajiceck en toen een fotomodel) een klein rolletje speelde? Een mediatycoon was de grote schurk, hij beheerste de media al volledig en hij wou de totale macht in de wereld grijpen door via de media zelf het nieuws te maken en nieuws te verwijderen. Daar zat een kern van waarheid in, media moeten er altijd voor waken dat ze slechts het nieuws brengen en duiden maar niet maken en sturen. Naar mijn indruk is deze rel vooral door een paar media gemaakt en in stand gehouden.quote:Op maandag 24 november 2014 16:19 schreef sp3c het volgende:
[..]
das waar, als iedereen gewoon de rechterhad laten doen en verder gewoon weer over was gegaan tot de orde van de dag dan was het nooit zo uit de klauwen gelopen
lekker belangrijk dat er 4 boze negers met lelijke shirts bij de intocht raar staan te doen
ja met pierce brosnanquote:Op maandag 24 november 2014 16:26 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Heb jij die James Bond film gezien waarin Daphne Dekkers (vriendin van Richard Krajiceck en toen een fotomodel) een klein rolletje speelde? Een mediatycoon was de grote schurk, hij beheerste de media al volledig en hij wou de totale macht in de wereld grijpen door via de media zelf het nieuws te maken en nieuws te verwijderen. Daar zat een kern van waarheid in, media moeten er altijd voor waken dat ze slechts het nieuws brengen en duiden maar niet maken en sturen. Naar mijn indruk is deze rel vooral door een paar media gemaakt en in stand gehouden.
Ja. Ik had en ik heb een zwak voor Pierce Brosnan als Bond, Daniel Craig vind ik ook erg goed en judi Dench als M was een gouden zet. Mijn favoriete Bond chick, van alle Bond films die ik heb gezien (ik heb helaas niet alle Bond films met Moore en Connory gezien, wel de meeste): Miranda Frost.quote:Op maandag 24 november 2014 16:30 schreef sp3c het volgende:
[..]
ja met pierce brosnan
tomorrow never dies?
Aardige vergelijking.quote:ik vergelijk dit hele verhaal altijd liever met een southpark aflevering
dan vind iemand de southpark vlag een beetje gek en vervolgens komen de grootste malloten op de discussie af loopt het echt helemaal uit de hand
Ja en nee. Het leven imiteert de kunst omdat de kunst is geïnspireerd door het leven.quote:life imitates art
Chef kwam aan het einde tot het inzicht dat er helemaal geen sprake was van racisme en dat hij juist racistisch was geworden aangezien zij niet en hij wel zag dat het om een zwart poppetje ging te midden van witte poppetjes.quote:Op maandag 24 november 2014 16:47 schreef sp3c het volgende:
http://www.southpark.nl/full-episodes/s04e08-chef-goes-nanners
vergelijking is echt gewoon uncanny
ff naar Gario tweeteren en deze reeks kan eindelijk op slotquote:Op maandag 24 november 2014 17:37 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Chef kwam aan het einde tot het inzicht dat er helemaal geen sprake was van racisme en dat hij juist racistisch was geworden aangezien zij niet en hij wel zag dat het om een zwart poppetje ging te midden van witte poppetjes.
Ik vrees dat Gario wat minder flexibel is dan Chef.quote:Op maandag 24 november 2014 17:39 schreef sp3c het volgende:
[..]
ff naar Gario tweeteren en deze reeks kan eindelijk op slot
Nog 2 weken.quote:Op maandag 24 november 2014 17:39 schreef sp3c het volgende:
[..]
ff naar Gario tweeteren en deze reeks kan eindelijk op slot
Haha, leuk, maar wat als ik de naam van Oelikoeli niet weet?quote:
gewoon toegeven dat je aandacht tekort hebt, dan belt die aardige agent je mama en dan haalt ze je driewieler uit de slootquote:Op maandag 24 november 2014 18:02 schreef ZetaOS het volgende:
[..]
Haha, leuk, maar wat als ik de naam van Oelikoeli niet weet?
Bedoel meer als je fiets gestolen wordt, wat zeg je dan? Die Neger heeft hem gestolen, of die Nigger heeft hem gestolen, of die Afroman heeft hem gestolen?
Het zou me niet verbazen als deze discussie nog een tijdje gaat worden voortgezet.quote:
Natuurlijk blijft dit doorgaan, de subsidiepot moet leeg.quote:Op maandag 24 november 2014 18:25 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Het zou me niet verbazen als deze discussie nog een tijdje gaat worden voortgezet.
Als je op de blanke Tanya Roberts doelt en niet op de donkere Grace Jones dan ben je een ongebreidelde racist ja.quote:Op maandag 24 november 2014 16:49 schreef sp3c het volgende:
mijn favoriete bondgirl is trouwens die van A view to a kill (met een heule jonge Christopher Walken als de schurk!)
vanwege de stem denk ik, geen idee hoe ze ook weer heette
maar das offtopic, zal ook wel racistisch zijn
Welke discussie?quote:Op maandag 24 november 2014 18:25 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Het zou me niet verbazen als deze discussie nog een tijdje gaat worden voortgezet.
Dat is waar.quote:Op maandag 24 november 2014 18:37 schreef sp3c het volgende:
als nu niet iedereen weer begint te steigeren de eerstvolgende keer dat hij wat doms uitkraamt dan is het snel afgelopen
dan vinden pauw & co he ineens niet zo boeiend/nieuwswaardig meer
Dat gebeurt idd. ook veel, er zijn gelukkig ook nog een paar mensen die wel serieus proberen te discussiëren.quote:Op maandag 24 november 2014 19:29 schreef Specularium het volgende:
[..]
Welke discussie?
Het is alleen nog maar een wedstrijd wie het hardst kan reageren, het liefst met wat persoonlijke aanvallen ertussen.
Als het puur om het uiterlijk gaat dan kan ik zo een paar bondchicks opnoemen die beter bedeeld zijn.quote:Op maandag 24 november 2014 19:16 schreef UltraR het volgende:
[..]
Als je op de blanke Tanya Roberts doelt en niet op de donkere Grace Jones dan ben je een ongebreidelde racist ja.
[ afbeelding ]
Je hebt wel gelijk: de meeste Nederlanders hebben ook geen flauw idee over de herkomst van ZP.quote:Op zondag 23 november 2014 10:28 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Het gebrek aan historisch besef over ZP is algemene normale Nederlandse cultuur en is heus niet exclusief voor een bepaalde groep in het ZP-debat.
Nu kun je mij ook indelen in "anti-pietkamp", maar ik ben zeker wel het vorig jaar op zoek gegaan naar de historische oorsprong van ZP die nu een knuffelallochtoon is geworden van discriminerende stromingen.
Het generaliseren van pro-pieters tot allemaal dezelfde lullige groep of anti-pieters die allemaal iets mompelen over slavernij is helaas heel normaal voor de uitersten in het ZP-debat.
[..]
Voorbeeldje van die overdrevenheid... een ander voorbeeldje is de botte ontkenning dat ZP helemaal niks met discriminatie te maken heeft en dat donkere mensen vooral geen klachten mogen hebben
Nog een voorbeeld van om alle anti-pieters op een hoop te gooien .... lekker makkelijk om de onvrede van honderdduizenden donkere mensen te negeren
Mijn relatie met ZP is...... hetzelfde als elke Nederlander heeft. Je bent er mee opgegroeid,quote:Op dinsdag 25 november 2014 01:12 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Je hebt wel gelijk: de meeste Nederlanders hebben ook geen flauw idee over de herkomst van ZP.
De onvrede van honderden (honderdduizenden lijkt me overdreven) donkere is net zo ongegrond als de woede van die paar honderd ZP-activisten.
Overigens begrijp ik jouw betrokkenheid niet zo: jij bent toch een Indo, een blauwe? En dat schrijf ik met referentie aan je avatar, dus zonder belediging. Dus wat is jouw relatie met Zwarte Piet?
Hij is al een tijdje zijn realiteitszin compleet verloren. Eigen waarheden, eigen wereldbeeld, eigen constateringen en eigen overtrokken conclusies.quote:Op dinsdag 25 november 2014 14:19 schreef sp3c het volgende:
met claimen dat kinderen niet dol zijn op het theaterspel zet je jezelf afschuwelijk buitenspel
afschuwelijk
geef mij 1 filmpje van 1 willekeurig sinterklaasfeest in 1 willekeurige stad waar en/of wanneer ter wereld waarin je 1 verveeld kindje hebt kunnen spotten ... iedereen mag meedoen en houd bij hoelang je ernaar hebt moeten zoeken aub
Wie claimt dat ?quote:Op dinsdag 25 november 2014 14:19 schreef sp3c het volgende:
met claimen dat kinderen niet dol zijn op het theaterspel zet je jezelf afschuwelijk buitenspel
quote:Op dinsdag 25 november 2014 14:36 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Wie claimt dat ?
Het is toch bekend dat veel donkere kinderen niet zo happy zijn met ene ZP die hen imiteert?
Maar dat wordt massaal genegeerd.. of gebagatelliseerd
.
quote:Op dinsdag 25 november 2014 10:37 schreef Bluesdude het volgende:
we gaan ermee door voor de kinderen. Niet dat die dol zijn op het theaterspel, maar wel willen ze snoepjes en kadootjes.
[..]
Wie claimt dat ?
Het is toch bekend dat veel donkere kinderen niet zo happy zijn met ene ZP die hen imiteert?
.
Niet dat die dol zijn op het theaterspel, maar wel willen ze snoepjes en kadootjes.
quote:Op dinsdag 25 november 2014 14:19 schreef sp3c het volgende:
afschuwelijk
geef mij 1 filmpje van 1 willekeurig sinterklaasfeest in 1 willekeurige stad waar en/of wanneer ter wereld waarin je 1 verveeld kindje hebt kunnen spotten ... iedereen mag meedoen en houd bij hoelang je ernaar hebt moeten zoeken aub
JIJ CLAIMT DATquote:Op dinsdag 25 november 2014 10:37 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
we gaan ermee door voor de kinderen. Niet dat die dol zijn op het theaterspel, maar wel willen ze snoepjes en kadootjes.
Kinderen kijken helemaal niet uit naar dat sintspel ... ojee dikke pret als die sint op school komt en door de straten loopt.quote:
tjonggguh wat ben jij slap bezig zo.quote:jou reageer ik niet meer op, dit is klaar, ik raad iedereen aan hetzelfde te doen
Er zijn veel te weinig onderzoeken gedaan naar wat donkere mensen nu vinden.quote:Op dinsdag 25 november 2014 15:17 schreef sp3c het volgende:
daarnaast is het niet bekend dat veel donkere kinderen niet blij zouden zijn met een zp zouden zijn die ze zou imiteren ... nergens op gebaseerd
Ik lees nog mee, maar als niemand reageert op die wandelende tijdbom zou dat het topic een stuk leuker maken. Ik ben voor.quote:Op dinsdag 25 november 2014 15:10 schreef sp3c het volgende:
JIJ CLAIMT DAT
LETTERLIJK!!!!
jou reageer ik niet meer op, dit is klaar, ik raad iedereen aan hetzelfde te doen
we gaan ermee door voor de kinderen. Niet dat die dol zijn op het theaterspel, maar wel willen ze snoepjes en kadootjes
quote:Op dinsdag 25 november 2014 14:19 schreef sp3c het volgende:
afschuwelijk
[..]
Wie claimt dat ?
.
quote:Op dinsdag 25 november 2014 15:49 schreef Bluesdude het volgende:
Kinderen kijken helemaal niet uit naar dat sintspel ... ojee dikke pret als die sint op school komt en door de straten loopt.
quote:Op dinsdag 25 november 2014 15:58 schreef Bluesdude het volgende:
Er zijn veel te weinig onderzoeken gedaan naar wat donkere mensen nu vinden.
I'm in.quote:Op dinsdag 25 november 2014 16:01 schreef bijdehand het volgende:
[..]
Ik lees nog mee, maar als niemand reageert op die wandelende tijdbom zou dat het topic een stuk leuker maken. Ik ben voor.
Hij heet ook niet zwarte neger, zou beetje dubbel zijn.quote:Op dinsdag 25 november 2014 16:39 schreef bijdehand het volgende:
ik al blanke vind neger een zeer kwalijke term om zwarte piet mee aan te duiden
ja dat is ook racismequote:Op dinsdag 25 november 2014 16:42 schreef sp3c het volgende:
wat ik me wel afvraag is of al die arme blanke kindertjes zich niet gedissed voelen want die worden ook gewoon geimiteerd met sinterklaas
seniele dude, vergane glore, de roetmoppen nemen de show over
das toch ook racisme?
Is een parodie op Forrest Gump.quote:Op dinsdag 25 november 2014 16:41 schreef Cyaa het volgende:
http://www.dumpert.nl/med(...)dutch_history_x.html
Ik weet niet wat ik hiervan moet vinden
gewoonquote:
net als iedereenquote:godskolere wat slecht .. zeker nog gesubsidieerd ook?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |