je suggereert dat alle zwarte mensen tegen zwarte piet zijn?quote:Op zaterdag 22 november 2014 17:51 schreef naamdrager het volgende:
[..]
Er leeft in Nederland een grote groep zwarte mensen die hier gewoon geboren zijn. Waar wil jij die dan naartoe sturen..?
Als ze hier waren opgegroeid dan zouden ze begrijpen waar het feestje voor staat en niet zouden zeuren. Dus ik betwijfel het.quote:Op zaterdag 22 november 2014 17:51 schreef naamdrager het volgende:
[..]
Er leeft in Nederland een grote groep zwarte mensen die hier gewoon geboren zijn. Waar wil jij die dan naartoe sturen..?
Goeie, inhoudelijke reactie. Misschien had ik inderdaad die slavernij er buiten moeten laten. Zwarte Piet is ontstaan in de periode rond of net na de afschaffing van de slavernij in de meeste landen, Zwarte Piet is dus nadrukkelijk geen zwarte slaaf. Wel is hij overduidelijk het negerhulpje van een rijke blanke man, in een tijd dat dat in de ogen van de blanke, westerse mens het hoogste was dat een neger ooit zou kunnen bereiken. Dat was de kern van m'n betoog.quote:Op zaterdag 22 november 2014 17:50 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Je maakt nogal was vreemde denkslagen in je betoog. Je vindt van jezelf dat je het in alle redelijkheid bekijkt. Maar is dat wel zo?
Sinterklaas en Zwarte Piet zijn ontstaan los van de slavernij. Er zijn geen feiten die Zwarte Piet, of de Sinterklaastraditie, koppelen aan slavernij.
Buitenlandse reacties bevestigen natuurlijk niets. Symbolen kunnen in andere landen een andere betekenis hebben. In Angelsaksische landen hebben ze het racistische fenomeen blackface, die op wat uiterlijke overeenkomsten na, niets met Zwarte Piet te maken heeft. En hoezo is er een link tussen oorbellen en slavernij? Hadden de slaven gouden oorbellen?
Vervolgens maak je je standpunten helemaal politiek door over Surinamers in Nederland te beginnen. Je kan moeilijk stellen dat de Surinaamse overheid het goed gedaan heeft, qua grondstoffen is Suriname een ontzettend rijk land. De helft van de bevolking woont echter in Nederland. Waar het natuurlijk nog niet goed is.
Ik erger me nogal aan de uitspraken over ongelovigen en de vergelijkng met varkens en dat prachtsstuk over vingertoppen afsnijden. Verbied dat ook maar ff en schnell.quote:Op zaterdag 22 november 2014 18:05 schreef SuperFood het volgende:
nu we het hier toch over geloof / traditie hebben die achterlijk worden gevonden, wat te doen met de koran. daar staan er ronduit gevaarlijke dingen in. het suikerfeest is hier een directe afstamming van. suikerfeest en koran in de ban?
Naar Afrika natuurlijkquote:Op zaterdag 22 november 2014 17:51 schreef naamdrager het volgende:
[..]
Er leeft in Nederland een grote groep zwarte mensen die hier gewoon geboren zijn. Waar wil jij die dan naartoe sturen..?
Kunnen we niet wat met onze Waddeneilanden om nare elementen uit onze samenleving heen te sturen?quote:
Wat? Naar de mooiste plekjes van ons land??quote:Op zaterdag 22 november 2014 18:18 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Kunnen we niet wat met onze Waddeneilanden om nare elementen uit onze samenleving heen te sturen?
Over de oorringen, het is in deze discussie meer een symbool geworden. Gouden oorringen zijn ook lastig direct te koppelen aan de slavernij. Tijdens de slavernij hadden slaven natuurlijk geen waardevolle gouden oorringen.quote:Op zaterdag 22 november 2014 18:06 schreef naamdrager het volgende:
[..]
Goeie, inhoudelijke reactie. Misschien had ik inderdaad die slavernij er buiten moeten laten. Zwarte Piet is ontstaan in de periode rond of net na de afschaffing van de slavernij in de meeste landen, Zwarte Piet is dus nadrukkelijk geen zwarte slaaf. Wel is hij overduidelijk het negerhulpje van een rijke blanke man, in een tijd dat dat in de ogen van de blanke, westerse mens het hoogste was dat een neger ooit zou kunnen bereiken. Dat was de kern van m'n betoog.
Gouden oorringen stammen volgens de meeste bronnen inderdaad uit de slaventijd. Volgens de ene bron waren ze een soort bewijs dat je aan een eigenaar toebehoorde, volgens de andere bron dienden ze als onderpand om aan het eind van de leven je begrafenis te kunnen bekostigen.
Waar moeten we precies naartoe? Op een forum lijkt discussie meer doel dan middel,quote:Op zaterdag 22 november 2014 17:45 schreef naamdrager het volgende:
[..]
Mensen, zo lang de 'discussie' op zo'n kinderachtig niveau blijft hangen, komen we écht helemaal nergens...
Bizar verhaald inderdaadquote:Op vrijdag 21 november 2014 15:15 schreef bedachtzaam het volgende:
[..]Dat is hem inderdaad jatwitter:RijnPatrick twitterde op woensdag 19-11-2014 om 18:58:09#AFA tuig is aan het polariseren om hun eigen bestaansrecht veilig te stellen!!! http://t.co/y8KeGEYMNb reageer retweet
Zo absoluut gesteld is dat onjuist. Prins Aquasie Boachi bijvoorbeeld studeerde in Delft en werd mijningenieur. En Ira Aldridge, die geen carrièremogelijkheden had in zijn geboorteland, de Verenigde Staten, was een gevierd acteur in Europa. Dit zijn natuurlijk uitzonderingen - in Europa woonden ook maar heel weinig zwarten -, maar het is zeker niet zo dat een functie als bediende van een blanke het hoogst haalbare was.quote:Op zaterdag 22 november 2014 18:06 schreef naamdrager het volgende:
Wel is hij overduidelijk het negerhulpje van een rijke blanke man, in een tijd dat dat in de ogen van de blanke, westerse mens het hoogste was dat een neger ooit zou kunnen bereiken. Dat was de kern van m'n betoog.
Die oorringen hebben volgens mij een andere functie, nl. als teken van exotisme. Ze komen al voor in Portugese reisverslagen uit het midden van de 15e eeu, waar ze in verband worden gebracht met de Afrikaanse goudrijken:quote:Gouden oorringen stammen volgens de meeste bronnen inderdaad uit de slaventijd. Volgens de ene bron waren ze een soort bewijs dat je aan een eigenaar toebehoorde, volgens de andere bron dienden ze als onderpand om aan het eind van de leven je begrafenis te kunnen bekostigen.
Tijdens de Renaissance werden ze ook als modeaccessoire door Europeanen overgenomen.quote:Gomes questioned the negroes as to the road which led to the countries containing gold, and asked who were their rulers. They said that the king's name was Bormelli, and that the whole land of the negroes on the right bank of the river was under his dominion and that he lived in the city of Kukia. They said further that he was lord of all the mines, and that he had before the door of the court of his palace a mass of gold just as it was taken from the earth, so large that twenty men could scarcely move it. The king always fastened his horse to it, and kept it, not for its value, but on account of its size. The nobles of his court wore in their noses and ears ornaments of gold. They said also that the parts to the west were full of gold-mines, and that the men who went into the pits to get the gold did not live long, on account of the impure air. The gold sand was afterwards given to women to wash the gold from it.
...
Those who lived on this river used very large canoes, each carrying from thirty to forty men, who rowed standing, without rowlocks. They had their ears pierced, and wore in them a variety of gold rings; both the men and the women also had the cartilage of their noses pierced and a ring passed through, like buffaloes in Italy, but these they took off when they ate.
E. Prestage, The Portuguese pioneers (Londen, 1933), pp. 134-135 en pp. 181-182.
quote:Usually cultural difference was not at all appreciated, but African dances appealed to Europeans for their seemingly wild and exotic nature, and in fact seem to have crossed over (like ear-rings and gold accessories) and become fashionable amongst certain sections of European society.
K.J.P. Lowe, in Black Africans in Renaissance Europe (2005), p. 41
Die gouden oorringen hebben toch hun oorsprong in de zeevaart, voor het geval de de zeeman op een plek ver van huis zou overlijden dat ze altijd iets waardevols hadden om hun begrafenis mee te kunnen betalen?quote:Op zaterdag 22 november 2014 19:26 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Die oorringen hebben volgens mij een andere functie, nl. als teken van exotisme. Ze komen al voor in Portugese reisverslagen uit het midden van de 15e eeu, waar ze in verband worden gebracht met de Afrikaanse goudrijken:
Ik zeg dat we gewoon geen feesten moeten hebben die aanzetten tot haat. Verzin maar wat anders, de Nederlandse cultuur is rijk genoeg. Of niet dan?quote:Op zaterdag 22 november 2014 17:10 schreef mig72 het volgende:
[..]
En weer anderen hebben wel iets met cultuur? Waarom gun je hen dat niet? Wie ben jij om dat te bepalen?
We hebben dan ook geen feesten die aanzetten tot haat.quote:Op zaterdag 22 november 2014 22:01 schreef _Lily_ het volgende:
[..]
Ik zeg dat we gewoon geen feesten moeten hebben die aanzetten tot haat. Verzin maar wat anders, de Nederlandse cultuur is rijk genoeg. Of niet dan?
Feesten, fictieve figuurtjes, negerzoenen en Haribo-snoepjes zetten niet aan tot haat. Mensen zetten aan tot haat. Mensen met een minderwaardigheidscomplex zoals Quinsy Gario.quote:Op zaterdag 22 november 2014 22:01 schreef _Lily_ het volgende:
[..]
Ik zeg dat we gewoon geen feesten moeten hebben die aanzetten tot haat. Verzin maar wat anders, de Nederlandse cultuur is rijk genoeg. Of niet dan?
Nee idd. Hoe verzinnen mensen dit toch?quote:Op zaterdag 22 november 2014 22:21 schreef Iblardi het volgende:
[..]
We hebben dan ook geen feesten die aanzetten tot haat.
Hij was op die demonstratie in Nijmegen niet alleen. Hij durfde blijkbaar niet alleen en had zijn vriendje meegenomen. Angstig en nerveus keken ze om zich heen hopend dat ze niet herkend zouden worden. De AFA lafaards.quote:Op zaterdag 22 november 2014 19:22 schreef Buster24 het volgende:
[..]
Bizar verhaald inderdaad![]()
AFA loopt nep interviews te geven op een pro Wilders demo in Nijmegen zodat het lijkt dat
Wilders aanhangers dombo's zijn.
Kijk dit filmpje maar eens
http://www.geenstijl.nl/m(...)_terug_naar_ist.html
[ link | afbeelding ]
Uiteindelijk blijkt het dus om Beau Eckhardt te gaan (volgens GS) een AFA activist die opduikt bij de
anti zwarte Piet demo in A-dam
Lees HIER het hele verhaal.
Ze werden inderdaad door zeelieden gedragen, maar ook wel door dichters en bohémiens. Welke invloed hier beslissend was weet ik niet. Lowe meent in elk geval dat vrouwen in Zuid-Europa in de loop van de 16e eeuw de gewoonte van de "More" ("female Moors or black Africans") overnamen om grote oorringen te dragen waaraan een parel was gehangen.quote:Op zaterdag 22 november 2014 20:07 schreef LTVDK het volgende:
[..]
Die gouden oorringen hebben toch hun oorsprong in de zeevaart, voor het geval de de zeeman op een plek ver van huis zou overlijden dat ze altijd iets waardevols hadden om hun begrafenis mee te kunnen betalen?
Ik vind dit een wat betere analysequote:
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |