abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_146900031
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 november 2014 15:45 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:

[..]

Je kan toch ook zo tolerant zijn door als mensen zich ergens gekwetst door voelen, het wat aan te passen? Dat siert je alleen maar. Ik zie niet echt waarom je het niet zou doen.
ik heb er geen boodschap aan. het is een traditie in nederland en als het iemand niet bevalt heeft ie pech gehad. ik stoor me ook aan een hoop dingen - wil nog niet zeggen dat al die mensen zich dan maar aan mijn beperkte mening moeten aanpassen.
pi_146900089
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 november 2014 15:46 schreef SuperFood het volgende:

[..]

ik heb er geen boodschap aan. het is een traditie in nederland en als het iemand niet bevalt heeft ie pech gehad. ik stoor me ook aan een hoop dingen - wil nog niet zeggen dat al die mensen zich dan maar aan mijn beperkte mening moeten aanpassen.
Als jij samen met een grote groep mensen zich ergens gekwetst door voelt, en wij kunnen dat aanpassen zonder dat er iemand last van heeft, dan zou ik dat best voor je willen doen.

Edit: maar goed, veel volwassen mensen hebben er blijkbaar heel veel last van als er een paar stroopwafelpieten tussen lopen. Gaat wel een beetje in tegen hun eigen argument dat alleen de meningen van kinderen gelden, maar goed.
pi_146900105
quote:
14s.gif Op zaterdag 22 november 2014 15:48 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:

[..]

Als jij samen met een grote groep mensen zich ergens gekwetst door voelt, en wij kunnen dat aanpassen zonder dat er iemand last van heeft, dan zou ik dat best voor je willen doen.
ik heb er last van als zwarte piet niet meer mag. en zoveel anderen. heb daar maar eens respect voor drommels.
pi_146900144
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 november 2014 15:49 schreef SuperFood het volgende:

[..]

ik heb er last van als zwarte piet niet meer mag. en zoveel anderen. heb daar maar eens respect voor drommels.
Ik denk dat er best een compromis mogelijk is waarin zwarte piet gewoon mag, alleen aangevuld met wat andere soorten pieten. Natuurlijk zullen er dan nog steeds wat mensen zeuren, maar een stuk minder. De eerste stappen zijn dit jaar al gezet.
pi_146900169
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 november 2014 15:51 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:

[..]

Ik denk dat er best een compromis mogelijk is waarin zwarte piet gewoon mag, alleen aangevuld met wat andere soorten pieten. Natuurlijk zullen er dan nog steeds wat mensen zeuren, maar een stuk minder. De eerste stappen zijn dit jaar al gezet.
ik ben tegen. je hebt met je gore poten van onze geloofstraditie af te blijven :{w <O) 8} 8} 8} 8}
  zaterdag 22 november 2014 @ 16:03:06 #56
430880 mig72
De Professional
pi_146900409
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 november 2014 15:51 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:

[..]

Ben je ook tegen het feest als er witte, blauwe, paarse, en iedere kleur onder de regenboog pieten rondlopen? :P
pi_146900717
Waarom maken zwarte mensen zich druk om zwarte piet. Ze moeten juist blij zijn dat ze elk december heel populair zijn. Trouwens houden veel of alle witte Nederlandse vrouwen van Zwarte Piet ofwel Pieterbaas zoals dat in Suriname wordt genoemd.
Zwarte Piet of Pieterbaas heeft lange grote worm in zijn broek. Daarom zijn ze zo geliefd voor Nederlandse vrouwen.
  zaterdag 22 november 2014 @ 16:51:16 #58
430880 mig72
De Professional
pi_146901472
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 november 2014 15:39 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:

[..]

aan de andere kant is er zeker discriminatie binnen deze samenleving, en worden racistische opmerkingen vaak genoeg gemaakt.
Waarom zou racisme alleen van blanken kunnen komen? Snap je wel dat veel van het racisme in de samenleving juist van negers komt? Of praat je dat goed?

Dat is helaas een vast gewortelde denkfout en misvatting.
  zaterdag 22 november 2014 @ 16:54:02 #59
430880 mig72
De Professional
pi_146901525
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 november 2014 16:48 schreef Spatzmann het volgende:

[..]

Hoezo heb je er last van?! Afschaffen die klote zwarte piet. Hoe het pro-pieten kamp reageert is totaal buiten proportie. Het is verder een legitieme discussie. Maar, voor straf moet gewoon nu piet maar helemaal weg. Als je niet wilt leren, moet je maar voelen.
Laten we eerst beginnen alle negerfeestjes en voodoopraktijken af te schaffen. Kwanzaa bijv. Dat kan geen goede bedoeling hebben.
pi_146901571
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 november 2014 15:39 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Dit is dan een beloning voor mensen die het feest willen afschaffen en rotzooi trappen.
Wat een onzin. Ik ben zelf ook donker en heb als kind genoten van het sinterklaasfeest. Mijn moeder had er ook nooit een probleem mee. Pas nu ze een paar rotopmerkingen naar haar hoofd heeft gekregen van enkele *voor-pieten* heeft ze opeens een probleem met het sinterklaasfeest. Waardoor het voor ons ook niet meer genieten is.

En waaruit bestonden die opmerkingen? Dingen als dat de slavernij vroeger was en nu niet meer belangrijk om bij stil te staan. Nou, dat doet pijn als je betovergrootmoeder nog als slavin voor de Nederlanders heeft geploegd. Dus toen moest ze niks meer van dat feest hebben

En daar gaat het om. De lol is eraf. Waarom willen mensen perse een feest hebben dat zoveel verdeeldheid geeft, alleen maar omdat ze dan de strijd *gewonnen* hebben?

Ik zeg: verzin iets anders leuks met cadeautjes op die dag. Ik ben trouwens hier geboren en getogen, dus ik heb geen land waar ik naartoe kan *oprotten* De Nederlandse cultuur is dus ook mijn cultuur. En het is heus niet zo dat die hele Nederlandse cultuur vernaaid is als het sinterklaasfeest eruit gaat.
pi_146901578
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 november 2014 16:48 schreef Spatzmann het volgende:

[..]

Hoezo heb je er last van?! Afschaffen die klote zwarte piet. Hoe het pro-pieten kamp reageert is totaal buiten proportie. Het is verder een legitieme discussie. Maar, voor straf moet gewoon nu piet maar helemaal weg. Als je niet wilt leren, moet je maar voelen.
flikker toch op. het is traditie en er zit niets van racisme in. gaan we zeker niet voor een kleine groep overgevoelige losers aanpassen.
  zaterdag 22 november 2014 @ 17:00:42 #62
430880 mig72
De Professional
pi_146901718
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 november 2014 16:56 schreef _Lily_ het volgende:

[..]

Wat een onzin. Ik ben zelf ook donker en heb als kind genoten van het sinterklaasfeest. Mijn moeder had er ook nooit een probleem mee. Pas nu ze een paar rotopmerkingen naar haar hoofd heeft gekregen van enkele *voor-pieten* heeft ze opeens een probleem met het sinterklaasfeest. Waardoor het voor ons ook niet meer genieten is.

En daar gaat het om. De lol is eraf. Waarom willen mensen perse een feest hebben dat zoveel verdeeldheid geeft, alleen maar omdat ze dan de strijd *gewonnen* hebben?

Ik zeg: verzin iets anders leuks met cadeautjes op die dag.
Het is een cultuur en traditie die minstens een eeuw teruggaat en dat schaf je niet zomaar af. Ik heb trouwens een probleem met al die verwijfde nichten in roos en met blote borst op de Gay parade, ik vind het niet staan en niet bij een man passen. Ik vind het ook ronduut beledigend aan heteroseksuelen Dus afschaffen maar?
pi_146901778
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 november 2014 15:45 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:

[..]

Je kan toch ook zo tolerant zijn door als mensen zich ergens gekwetst door voelen, het wat aan te passen? Dat siert je alleen maar. Ik zie niet echt waarom je het niet zou doen.
Dit is precies mijn punt.
Ik voel me trouwens niet gediscrimineerd door zwarte piet. Ik zong vroeger ook keihard de liedjes mee en kan me dus ook niet vinden in vreemde verhalen van gekleurde mensen die zeggen dat ze op 4-jarige leeftijd al aanstoot namen aan zwarte piet en bang waren op school. Volgens mij denkt een kleuter niet zo. Ik vind wel het Nederlandse volk een zeer vervelende houding aannemen in het beschermen van hun feest
  zaterdag 22 november 2014 @ 17:03:49 #64
430880 mig72
De Professional
pi_146901800
quote:

[..]

En waaruit bestonden die opmerkingen? Dingen als dat de slavernij vroeger was en nu niet meer belangrijk om bij stil te staan. Nou, dat doet pijn als je betovergrootmoeder nog als slavin voor de Nederlanders heeft geploegd. Dus toen moest ze niks meer van dat feest hebben

Ik zeg: verzin iets anders leuks met cadeautjes op die dag. Ik ben trouwens hier geboren en getogen, dus ik heb geen land waar ik naartoe kan *oprotten* De Nederlandse cultuur is dus ook mijn cultuur. En het is heus niet zo dat die hele Nederlandse cultuur vernaaid is als het sinterklaasfeest eruit gaat.
Nee want dit is maar een begin aan de multiculturele verdringing en eerste stap om hun zin te krijge . Over 100 jaar zijn alle nederlandse feesten afgeschaft en zitten we negercultuur aan te bidden. Ik weiger dat.
  zaterdag 22 november 2014 @ 17:05:16 #65
430880 mig72
De Professional
pi_146901842
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 november 2014 17:03 schreef _Lily_ het volgende:

[..]

Ik voel me trouwens niet gediscrimineerd door zwarte piet. Ik zong vroeger ook keihard de liedjes mee en kan me dus ook niet vinden in vreemde verhalen van gekleurde mensen die zeggen dat ze op 4-jarige leeftijd al aanstoot namen aan zwarte piet en bang waren op school. Volgens mij denkt een kleuter niet zo. Ik vind wel het Nederlandse volk een zeer vervelende houding aannemen in het beschermen van hun feest
Welk volk beschermt haar tradities en cultuur niet? Waarom zijn Nederlanders anders?
pi_146901896
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 november 2014 17:03 schreef _Lily_ het volgende:

[..]

ze moeten van nederlandse tradities afblijven die overgevoelige slachtoffer rol roepende droeftoeters :| wat denken ze wel :(
  zaterdag 22 november 2014 @ 17:08:31 #67
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_146901935
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 november 2014 15:36 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Dat het negatief bedoeld is, is nog niet zo zeker.
Lijkt me niet. De kleur zwart werd met de boeman geassocieerd. Piet stelt de kinderen dus gerust: hij is geen monster maar een menselijk wezen.
quote:
BOEMAN - Een spook, een denkbeeldig wezen, waarmede men stoute kinderen bang maakt of naar bed jaagt; bietebauw, bullebak. Als volkswoord niet overal, doch o.a. te Amsterdam, hier en daar in Noord-Brabant (hoeufft, Bred. T. ) en in West-Vlaanderen (zie beneden) in gebruik; verder in het Nnd. bumann (berghaus, doornk.-koolm.), te Bonn bömann (simrock, Myth.³ 434), in Schotland buman (jamieson 30 b). De namen van dergelijke kinderverschrikkers zijn veelal ontleend aan het gestommel dat zij heeten te maken, verg.: ”Bietebau, boeseman, bommeler (...)”... Ook stelde men ze zich dikwijls met een bult of met een mombakkes voor; ... Uit een of meer dezer in vorm en beteekenis op elkander gelijkende benamingen van een kabouter, een boldergeest (...), kan in later tijd, met de verzwakking van het oude volksgeloof, door de bijgedachte aan het tusschenw. boe! het jongere boeman zijn ontstaan, dat thans alleen nog in de algemeene voorstelling van ”de zwarte man” (zie v. alphen 1, 402 [1778]), min of meer duidelijk met den duivel vereenzelvigd, opwekt. Misschien echter is boeman rechtstreeks van boe! gevormd (zie BOE, II en Samenst.), zoodat de boeman de man is, die de kinderen verschrikt door boe! te roepen. Zonder nadere gegevens is dit kwalijk uit te maken.

http://gtb.inl.nl/iWDB/se(...)727&lemmodern=boeman
quote:
"Kom dan maar binnen!" riep de meid. En toen ging de deur van die donkere kamer open, en kwam daar uit tevoorschijn een lange man, geheel zwart, tot zelfs zijn gezigt, en zei, met een holle, grove stem:
"Waar is dat ondeugende kind? Dat zal ik maar eens gaauw meźnemen!"

Moeders schoot: godsdienstige en zedelijke verhalen en versjes, 1864, p. 45
quote:
Pietje! zoo gij niet wilt deugen,
Dan verschijnt de zwarte man.

Klaasje, foei, dat is een leugen!
Laat hem komen, als hij kan.
Die aan zulk een man gelooft,
Is van zijn verstand beroofd.

Hiėronymus van Alphen, Kleine gedichten voor kinderen, p. 32
quote:
En Moeke zegt: "Je maakt zoo'n leven,
Dat heel de buurt het hooren kan;
Ik zal je helpen, wacht maar even,
Zoo aanstonds komt de Zwarte man."

En hu! daar is hij, als een Neger
Zoo zwart, van top tot teen vermomd:
Hij had veel van een schoorsteenveger; -
De kindren staan van schrik verstomd.
...
"Wie groot is, wordt door hem gebeten,
U dreigt hij maar eens nu en dan;
De grooten noemen hem Geweten,
Gij noemt hem maar - den Zwarten Man."

Johan Jacob Antonie Goeverneurs Laatste Sint Nicolaas, 1867, p. 37-38
pi_146901951
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 november 2014 17:05 schreef mig72 het volgende:

[..]

Welk volk beschermt haar tradities en cultuur niet? Waarom zijn Nederlanders anders?
Ik zeg niet dat ze anders dan andere volken zijn. Ze zijn wel anders dan ik ;) Maarja, ik val onder het kopje etnische minderheid, dus dan val je altijd tussen wal en schip en ben je dus altijd anders. Want in het land waar je ouders vandaan komen zien ze je als *Hollander* Niet van ons. En hier ben je allochtoon en niet Nederlands.

Ik heb dus niet zoveel met dat gelul over cultuur beschermen
  zaterdag 22 november 2014 @ 17:09:05 #69
430880 mig72
De Professional
pi_146901954
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 november 2014 17:07 schreef SuperFood het volgende:

[..]

ze moeten van nederlandse tradities afblijven die overgevoelige slachtoffer rol roepende droeftoeters :| wat denken ze wel :(
Uitkering is ook iets van de Nederlandse cultuur. Dis afschaffen? Wie heeft er de grootste last van?
pi_146901960
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 november 2014 17:07 schreef SuperFood het volgende:

[..]

jij bent gewoon een troll
  zaterdag 22 november 2014 @ 17:10:56 #71
430880 mig72
De Professional
pi_146902002
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 november 2014 17:09 schreef _Lily_ het volgende:

[..]

Ik zeg niet dat ze anders dan andere volken zijn. Ze zijn wel anders dan ik ;) Maarja, ik val onder het kopje etnische minderheid, dus dan val je altijd tussen wal en schip en ben je dus altijd anders. Want in het land waar je ouders vandaan komen zien ze je als *Hollander* Niet van ons. En hier ben je allochtoon en niet Nederlands.

Ik heb dus niet zoveel met dat gelul over cultuur beschermen
En weer anderen hebben wel iets met cultuur? Waarom gun je hen dat niet? Wie ben jij om dat te bepalen?
pi_146902006
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 november 2014 17:09 schreef _Lily_ het volgende:

[..]

jij bent gewoon een troll
nee ik ben het gezeik zat. zwarte piet is prima en je hebt er maar vanaf te blijven.

die mensen die roepen dat zwarte piet racisme is - dat zijn de trollen. 1 van de echte nederlandse tradities - daar blijf je gewoon van af.
pi_146902008
quote:

[..]

Door wie is ook alweer de slavernij er bij betrokken geraakt? Hoe is dat ook alweer in het nieuws gekomen?

En als het je betovergrootmoeder is katoen heeft staan plukken, maar toch vrij is gemaakt, waarom wil de huidige generatie dan zichzelf verrijken door maar schadevergoedingen te blijven eisen en daar continu anderen aan te herinneren? Om maar de ultieme Godwin te plaatsen: Hebben de huidige Israeliėrs nog wrok tegen de huidige Duitse generatie?

quote:

Het is juist een heel groot deel van 'de NL'se cultuur'. ALLE kinderen vieren het mee en kijken er heel erg naar uit en alle volwassenen hebben er hele warme herinneringen aan.

Waarom moet NL een eeuwen oude traditie loslaten, omdat de huidige generatie afstammelingen van slaven niet het verleden wil loslaten?
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_146902101
quote:

[..]

quote:
En waaruit bestonden die opmerkingen? Dingen als dat de slavernij vroeger was en nu niet meer belangrijk om bij stil te staan. Nou, dat doet pijn als je betovergrootmoeder nog als slavin voor de Nederlanders heeft geploegd
Ze voelt pijn?

Anno 2014?

Leg eens uit.
  zaterdag 22 november 2014 @ 17:16:45 #75
430880 mig72
De Professional
pi_146902161
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 november 2014 17:08 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Lijkt me niet. De kleur zwart werd met de boeman geassocieerd. Piet stelt de kinderen dus gerust: hij is geen monster maar een menselijk wezen.

[..]

[..]

[..]

[..]

De zwarte man heeft niks met een neger te maken, het is gewoon een kindderrijmpje. Dat verband trek je zelf dus jij bent zelf racist.

https://m.bol.com/nl/p/trigger/1001004010180722/

'Wie is er bang voor de Zwarte Man? Niemand!
Maar als hij komt! Dan rennen wij weg!' Een Duits kinderrijmpje.

http://www.volkskrant.nl/agenda/de-zwarte-man-komt~a999116/
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')