Dit.quote:Op zaterdag 15 november 2014 09:44 schreef Spanky78 het volgende:
Afhankelijk van je risicoprofiel. Als je een hypotheek hebt en kinderen meer dan als je huurt en alleen bent.
Ik houd een buffer aan waarmee ik het ongeveer een jaar kan uithouden, minimaal. Geld dat daarboven kunt steek ik in pensioen, afbetalen hypotheek of ik beleg wat. En natuurlijk heb ik ook een potje voor leuke dingen zoals vakanties mooie spullen etc.
Nepneger.quote:Op zaterdag 15 november 2014 12:28 schreef Hyaenidae het volgende:
Je hebt nooit genoeg imo. Verder zal iemand van 30 al een stuk meer hebben gespaard dan iemand van 20.
En een 40'er nog meer enz. De leventje draait om money maken!
bij mij draait het leven om levenquote:Op zaterdag 15 november 2014 12:28 schreef Hyaenidae het volgende:
Je hebt nooit genoeg imo. Verder zal iemand van 30 al een stuk meer hebben gespaard dan iemand van 20.
En een 40'er nog meer enz. De leventje draait om money maken!
Dus je hebt 50k apart staan?quote:Op zaterdag 15 november 2014 09:44 schreef Spanky78 het volgende:
Afhankelijk van je risicoprofiel. Als je een hypotheek hebt en kinderen meer dan als je huurt en alleen bent.
Ik houd een buffer aan waarmee ik het ongeveer een jaar kan uithouden, minimaal. Geld dat daarboven kunt steek ik in pensioen, afbetalen hypotheek of ik beleg wat. En natuurlijk heb ik ook een potje voor leuke dingen zoals vakanties mooie spullen etc.
Misschien heeft hij een uitkering, 12000 euro is dan genoeg.quote:
Die 200K kun je dus niet aan?quote:Op zaterdag 15 november 2014 14:07 schreef ptr_83 het volgende:
Minimaal 5k op betaalrekening, 25k op vrij opneembare spaarrekening en 200k als buffer daar achter
Klopt. Deels op deposito's en aandelenfondsen. Dat is overigens ook het deel wat (deels) bestemd is voor pensioenvoorziening.quote:Op zaterdag 15 november 2014 14:21 schreef TheStranger1158 het volgende:
[..]
Die 200K kun je dus niet aan?
Afhankelijk van HOE je je baan verliest. WW is niet altijd vanzelfsprekend.quote:Op zaterdag 15 november 2014 15:39 schreef Harmankardon het volgende:
[..]
Hoeft niet, als hij zijn baan verliest dan krijg je WW en dat drukt je kosten ook behoorlijk.
Hoe krijg je in godsnaam 200K bij elkaar gespaard?!quote:Op zaterdag 15 november 2014 14:07 schreef ptr_83 het volgende:
Minimaal 5k op betaalrekening, 25k op vrij opneembare spaarrekening en 200k als buffer daar achter
Of 15 jaar lang iets meer dan 1000 per maand. Als je 3k+ netto verdient kun je dat makkelijk missen.quote:Op zaterdag 15 november 2014 16:11 schreef Geralt het volgende:
[..]
Hoe krijg je in godsnaam 200K bij elkaar gespaard?!
Dat is (rente even erbuiten gelaten) dik 33 jaar elke maand 500 euro aan de kant zetten.
Dat ligt er maar net aan lijkt me zo.quote:Op zaterdag 15 november 2014 16:17 schreef Miou het volgende:
Als je 3k+ netto verdient kun je dat makkelijk missen.
Als je veel verdient en weinig kosten hebt kan je veel meer apart zetten dan 500 in de maand.quote:Op zaterdag 15 november 2014 16:11 schreef Geralt het volgende:
[..]
Dat is (rente even erbuiten gelaten) dik 33 jaar elke maand 500 euro aan de kant zetten.
Al 20 jaar werken en zelf je pensioen opbouwen. En 200k is niet alleen ingelegd geld. Een groot deel is rendement.quote:Op zaterdag 15 november 2014 16:11 schreef Geralt het volgende:
[..]
Zoveel tot er belasting over betaald moet, daarna doen weer er wat andere dingen mee. Bijvoorbeeld stukje hypotheek aflossen en daarmee maandlasten omlaag brengen. Op dit moment is de rente zo laag dat aflossen interessanter is.quote:
Of goede investering maken die een paar keer over de kop gaatquote:Op zaterdag 15 november 2014 16:11 schreef Geralt het volgende:
[..]
Ik heb ook 150K achter de hand, vrij opneembaar. Met een beetje goede baan en weinig uitgeven lukt dat wel hoor. Geen kids en slimme keuzes maken in het leven.quote:Op zaterdag 15 november 2014 16:11 schreef Geralt het volgende:
[..]
Ik doe inderdaad weinig met mijn geld, ik ga nooit op vakantie en koop nooit dure auto's of apparaten.quote:Op zaterdag 15 november 2014 17:01 schreef Geralt het volgende:
Ik heb ook een beetje een goede baan. Ofja een beetje goed salaris, de baan zelf valt wel mee
Woon niet te groot, hypotheek van 170K, geen kinderen, vriendin die ook leuk verdient, maar elke maand 1500 euro aan de kant zetten lukt hier niet hoor. No way.
Vergeet je niet te leven en zo?
Veel te lekker om het geld op de bank te hebben. Ik betaal liever maandelijks die hypotheek, ook al ben ik dan duurder uit. Het geld krijg ik toch nooit meer op.quote:Op zaterdag 15 november 2014 17:02 schreef Geralt het volgende:
Maargoed, met 150K achter de hand, waarom tik je dat niet af aan je hypotheek?
Waarom spaar je dan zoveel? Om eerder te kunnen stoppen met werken en dan vervolgens heel de dag niks doen of wat?quote:Op zaterdag 15 november 2014 17:03 schreef TheStranger1158 het volgende:
[..]
Ik doe inderdaad weinig met mijn geld, ik ga nooit op vakantie en koop nooit dure auto's of apparaten.
Ik zal nooit op mijn gat gaan zitten, ik haal teveel voldoening uit mijn werk. Eerder stoppen met werken ben ik eigenlijk niet mee bezig.quote:Op zaterdag 15 november 2014 17:04 schreef Geralt het volgende:
[..]
Waarom spaar je dan zoveel? Om eerder te kunnen stoppen met werken en dan vervolgens heel de dag niks doen of wat?
1500 samen of jij alleen bedoel je?quote:Op zaterdag 15 november 2014 17:01 schreef Geralt het volgende:
Ik heb ook een beetje een goede baan. Ofja een beetje goed salaris, de baan zelf valt wel mee
Woon niet te groot, hypotheek van 170K, geen kinderen, vriendin die ook leuk verdient, maar elke maand 1500 euro aan de kant zetten lukt hier niet hoor. No way.
Vergeet je niet te leven en zo?
Alleen niet en samen ook niet.quote:Op zaterdag 15 november 2014 17:08 schreef TheStranger1158 het volgende:
[..]
1500 samen of jij alleen bedoel je?
Met een beetje goede baan bedoel ik 3000+ netto per maand. Lijkt me sterk dat je dan geen 1000 of meer kan sparen of zie je dat anders?quote:
Ja zo een beetje goede baan heb ik nou ook weer niet.quote:Op zaterdag 15 november 2014 17:10 schreef TheStranger1158 het volgende:
[..]
Met een beetje goede baan bedoel ik 3000+ netto per maand. Lijkt me sterk dat je dan geen 1000 of meer kan sparen of zie je dat anders?
Dat betekent dus dat jij en je vriendin samen geen 3000 netto hebben? Dan snap ik dat je geen 1000 kan sparen.quote:Op zaterdag 15 november 2014 17:12 schreef Geralt het volgende:
[..]
Ja zo een beetje goede baan heb ik nou ook weer niet.
Als ik 3K had kon ik er ook wel 1K sparen per maand. Met gemak zelfs. Want die 300 euro hou ik nu ook elke maand wel over
Jawel, ik heb er 2300 en mijn vriendin rond de 1800quote:Op zaterdag 15 november 2014 17:13 schreef TheStranger1158 het volgende:
[..]
Dat betekent dus dat jij en je vriendin samen geen 3000 netto hebben? Dan snap ik dat je geen 1000 kan sparen.
Wat doen jullie dan met je geld ??? Dan kun je toch makkelijk veel sparen?quote:Op zaterdag 15 november 2014 17:13 schreef Geralt het volgende:
[..]
Jawel, ik heb er 2300 en mijn vriendin rond de 1800
Uitgevenquote:Op zaterdag 15 november 2014 17:14 schreef TheStranger1158 het volgende:
[..]
Wat doen jullie dan met je geld ???
Maar 4200 netto samen en een hypotheek van slechts 170K.... dan moet je wel heel veel geld uitgeven aan allerlei luxe dingen als je geen 1000 spaart per maand.quote:Op zaterdag 15 november 2014 17:16 schreef Geralt het volgende:
[..]
Uitgeven
En mn vriendin werkt ver weg en rijdt een benzine auto, dus daar moet een beetje betrouwbare diesel voor in de plaats komen. Dus dat kost ook weer 5K ofzo die er dalijk uit vliegt.
Het kan wel, maar dan doe je niks leuks. 1500 hypotheek, 400 boodschappen, 100 verzekeringen, 200 zorg, 200 autokosten, 50 mobiel, 150 energie, 100 gemeente om maar eens wat te noemen. (2 persoons huishouden)quote:Op zaterdag 15 november 2014 17:10 schreef TheStranger1158 het volgende:
[..]
Met een beetje goede baan bedoel ik 3000+ netto per maand. Lijkt me sterk dat je dan geen 1000 of meer kan sparen of zie je dat anders?
Maar maak je ook wel een beetje plezier?quote:Op zaterdag 15 november 2014 16:51 schreef TheStranger1158 het volgende:
[..]
Ik heb ook 150K achter de hand, vrij opneembaar. Met een beetje goede baan en weinig uitgeven lukt dat wel hoor. Geen kids en slimme keuzes maken in het leven.
Ik spaar een 1000-1500 euro per maand en spaar al zo'n 17 jaar lang, in de eerste jaren zal het een 500 zijn geweest omdat ik toen minder verdiende.
Daar zit dan nog rente bij, bonussen en uitbetalen van vakantiedagen.
1500 hypotheek is natuurlijk erg hoogquote:Op zaterdag 15 november 2014 17:25 schreef Sandyman het volgende:
[..]
Het kan wel, maar dan doe je niks leuks. 1500 hypotheek, 400 boodschappen, 100 verzekeringen, 200 zorg, 200 autokosten, 50 mobiel, 150 energie, 100 gemeente om maar eens wat te noemen. (2 persoons huishouden)
Ja ik koop binnenkort een Porsche 911quote:Op zaterdag 15 november 2014 17:27 schreef Deeltjesversneller het volgende:
[..]
Maar maak je ook wel een beetje plezier?
Dan is het goedquote:Op zaterdag 15 november 2014 17:27 schreef TheStranger1158 het volgende:
[..]
Ja ik koop binnenkort een Porsche 911
Ik ben genoeg weg, ga vaak uiteten, koop af en toe wat leuks, maar goed dat zijn geen belachelijke uitgaves ofzo.
Als je zoals jij schetst 3k+ netto verdient, komt dat neer op zo'n 5k bruto per maand, is dik 2x modaal. Dan is 1500 bruto hypotheek zo gek niet natuurlijk. Maar ook al zou dat goedkoper zijn dan ga je nog makkelijk over die 2k heen en kun je nog steeds geen 1k per maand sparen.quote:Op zaterdag 15 november 2014 17:27 schreef TheStranger1158 het volgende:
[..]
1500 hypotheek is natuurlijk erg hoog
Op aandelen betaal je ook vermogensrendementbelasting....quote:
Mijn hypotheek is 1000 euro en ik geef per maand daarnaast maximaal 1000 euro uit aan andere vaste lasten en leuke dingen. Dus het kan makkelijk met 2000 netto in de maand, heb je 1000 euro over.quote:Op zaterdag 15 november 2014 17:29 schreef Sandyman het volgende:
[..]
Als je zoals jij schetst 3k+ netto verdient, komt dat neer op zo'n 5k bruto per maand, is dik 2x modaal. Dan is 1500 bruto hypotheek zo gek niet natuurlijk. Maar ook al zou dat goedkoper zijn dan ga je nog makkelijk over die 2k heen en kun je nog steeds geen 1k per maand sparen.
Waarom investeren als je toch niets gaat doen met het geld?quote:Op zaterdag 15 november 2014 19:13 schreef Sjemmert het volgende:
150k is wel veel vind ik je mag je eigen af en toe ook een beetje verwennen toch ? Koop er een mooie auto van bijvoorbeeld. Maar als je het toch niet gaat uitgeven zou ik het ergens in investeren. Dan heb je over 10 jaar misschien wel een miljoen achter de hand. Nog beter.
Waarom niet ? Het is zonde om het maar op een rekening te laten staan. TS heeft verder geen bestemmingen voor het geld. Hij ziet liever zijn vermogen groeien dan dat hij het uitgeeft volgens mij. Als hij zou investeren en het pakt goed uit zal zijn vermogen nog meer stijgen. Ja maar hij heeft toch geen vermogen nodig hoor ik je denken. Dat klopt, daardoor kan hij eventuele winsten blijven investeren om zodoende zijn vermogen steeds verder te zien stijgen. Zo wordt je rijk, waar veel mensen de fout maken om hun winst uit te geven doen verstandige mensen er nieuwe investeringen mee.quote:Op zaterdag 15 november 2014 19:32 schreef Immerdebestebob het volgende:
[..]
Waarom investeren als je toch niets gaat doen met het geld?
En waarin ga ik investeren?quote:Op zaterdag 15 november 2014 19:58 schreef Sjemmert het volgende:
[..]
Waarom niet ? Het is zonde om het maar op een rekening te laten staan. TS heeft verder geen bestemmingen voor het geld. Hij ziet liever zijn vermogen groeien dan dat hij het uitgeeft volgens mij. Als hij zou investeren en het pakt goed uit zal zijn vermogen nog meer stijgen. Ja maar hij heeft toch geen vermogen nodig hoor ik je denken. Dat klopt, daardoor kan hij eventuele winsten blijven investeren om zodoende zijn vermogen steeds verder te zien stijgen. Zo wordt je rijk, waar veel mensen de fout maken om hun winst uit te geven doen verstandige mensen er nieuwe investeringen mee.
In mij ? Lol nee dat kan ik je zo 1,2,3 niet vertellen natuurlijk dat kan echt van alles zijn. Als het je serieus wat lijkt zul je je moeten oriënteren op dat gebied en op zoek moeten gaan naar een goede investering.quote:Op zaterdag 15 november 2014 20:00 schreef TheStranger1158 het volgende:
[..]
En waarin ga ik investeren?
Ik ken vooral mensen die goed het schip ingegaan zijn daarmeequote:Op zaterdag 15 november 2014 20:11 schreef Sjemmert het volgende:
[..]
In mij ? Lol nee dat kan ik je zo 1,2,3 niet vertellen natuurlijk dat kan echt van alles zijn. Als het je serieus wat lijkt zul je je moeten oriënteren op dat gebied en op zoek moeten gaan naar een goede investering.
Dat kan, het blijft altijd een risico natuurlijk. Daarom moet je je ook goed informeren en het liefst investeren in iets waar je verstand van heb. Het is natuurlijk niet zo simpel als investeren en verdubbelen.quote:Op zaterdag 15 november 2014 20:20 schreef TheStranger1158 het volgende:
[..]
Ik ken vooral mensen die goed het schip ingegaan zijn daarmee
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Zonder aftrek een hypotheek van 750 euro, met zo rond de 600.
Als ik zie wat er nu nog iedere maand uit gaat met ons salaris, kan ik mij een scenario van een huis kopen op 2 lonen + na aankoop weinig tot geen buffer hebben echt niet voorstellen.
quote:Op zaterdag 15 november 2014 21:27 schreef Pap89 het volgende:
Huis gekocht 35% eigen geld. Hypotheek op 1 salarisIk heb vorig jaar gekocht (alleen). Hypotheek van 175k. Ik had ong 30k spaargeld daar is nu nog 10 van over maar ik heb nog wel wat uitgaven in de loop van dit jaar (5k ong). Ik hou nog wel wat over elke maand maar echt veel is het niet maar dat komt ook door mijn huidige levenstijl. Als ik er wat meer op zou letten moet ik toch wel een 700-1000 kunnen sparen in de maand. Ik ga daar binnenkort toch maar eens mee beginnen want 5k reserve vind ik eigenlijk te weinig wil toch minimaal 10k achter de hand hebben.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Zonder aftrek een hypotheek van 750 euro, met zo rond de 600.
Als ik zie wat er nu nog iedere maand uit gaat met ons salaris, kan ik mij een scenario van een huis kopen op 2 lonen + na aankoop weinig tot geen buffer hebben echt niet voorstellen.
WGR / Crowdfunding #20 - Rente, ratings en risicoquote:Op zaterdag 15 november 2014 20:00 schreef TheStranger1158 het volgende:
[..]
En waarin ga ik investeren?
Ja adviseer hem even om 1,5 ton in crowdfunding te stoppen.quote:Op zaterdag 15 november 2014 23:01 schreef AQuila360 het volgende:
[..]
WGR / Crowdfunding #20 - Rente, ratings en risico
NIet 1,5 ton.quote:Op zaterdag 15 november 2014 23:13 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Ja adviseer hem even om 1,5 ton in crowdfunding te stoppen.![]()
Investeren is makkelijker gezegd dan gedaan, om een ton in aandelen/ETF's te stoppen vind ik nu ook riskant, de kans dat het weer een keer flink in elkaar dondert wordt alleen maar groter.
Hoeveel wil je dan in crowdfunding stoppen? 50k is nog steeds link. En welke obligaties zou je nu aanraden, heb je concrete voorbeelden? Zelf heb ik momenteel ook vrijwel alles op een spaarrekening en slechts 15% ofzo in aandelen.quote:Op zondag 16 november 2014 10:09 schreef AQuila360 het volgende:
[..]
NIet 1,5 ton.
Maar 1,5 ton op een spaarekening zetten is getikt, stop wat in crowdfunding en bedrijfsobligaties en los nog een deel van de hypotheek af. Dat kan allemaal relatief veilig.
Dit kost hem alleen maar geld.
Misschien ga ik spelen met wat kleinere bedragen straks, eens kijken of ik er iets uit kan halen.quote:Op zondag 16 november 2014 10:09 schreef AQuila360 het volgende:
[..]
NIet 1,5 ton.
Maar 1,5 ton op een spaarekening zetten is getikt, stop wat in crowdfunding en bedrijfsobligaties en los nog een deel van de hypotheek af. Dat kan allemaal relatief veilig.
Dit kost hem alleen maar geld.
Een Porsche 991 kopen? Of iets anders, meer geld is altijd fijner. Maar je gaat binnenkort een 997 kopen, dus dan hou je nog ongeveer een ton over. Of zie ik dit verkeerd?quote:Op zondag 16 november 2014 10:48 schreef TheStranger1158 het volgende:
[..]
Misschien ga ik spelen met wat kleinere bedragen straks, eens kijken of ik er iets uit kan halen.
Maar goed ik ben niet van plan nog eens te verhuizen en ik koop ook geen auto van 100K. Heb geen kids dus wat moet ik met nog meer geld.
Als jouw huis minder waard wordt dan je hypotheek, dan wordt het lastig om te verhuizen. Naast het financiële voordeel is dus de vrijheid om te kunnen vertrekken als dat nodig/wenselijk is een argument om je hypotheeklasten zo snel mogelijk naar beneden te krijgen. Evenals natuurlijk het kunnen opvangen van eventueel baanverlies.quote:Op zaterdag 15 november 2014 17:27 schreef hvan het volgende:
Ach waarom zoveel sparen als je morgen onder een auto kan liggen. Of misschien is het volgend jaar wel oorlog... kan zo maar. In Oekraine hadden ze dat 3 jaar geleden ook niet gedacht. Geld moet rollen, als iedereen het gaat oppotten komt het nooit meer goed met de economie. Geniet gewoon van het leven nu het kan. wat je niet meer hebt, kunnen ze het ook niet van je af pakken.
Ik hou 5000 als buffer aan, alles daarboven is overbodig.
waarom hypotheek van je spaargeld aflossen? je bespaard er hooguit een paar tientjes per maand mee als je bijv. 10k aflost, vind ik niet de moeite. Koop ik er liever een andere auto van
Omdat de inflatie en de vermogensrendementsheffing ervoor zorgen dat zijn reëel spaarsaldo jaarlijks daalt. Het is waar dat de aandelenmarkten sinds 2009 fors zijn gestegen. Anderzijds: de markt is niet te timen. Je weet niet of koersen vanaf nu gaan dalen, verder stijgen of gelijk blijven. En wat is het alternatief? De rente op spaardeposito's is ook te gering.quote:Op zaterdag 15 november 2014 19:32 schreef Immerdebestebob het volgende:
Waarom investeren als je toch niets gaat doen met het geld?
Nou ik heb nog 40K weggezet, dus het zal 140K a 150K blijven.quote:Op zondag 16 november 2014 10:53 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Een Porsche 991 kopen? Of iets anders, meer geld is altijd fijner. Maar je gaat binnenkort een 997 kopen, dus dan hou je nog ongeveer een ton over. Of zie ik dit verkeerd?
Dat van dat financieren is een troll opmerking mag ik hopen?quote:Op zondag 16 november 2014 10:56 schreef TheStranger1158 het volgende:
[..]
Nou ik heb nog 40K weggezet, dus het zal 140K a 150K blijven.
Maar misschien financier ik hem wel, dan blijft alles staan. Ook wel lekker gevoel. Die rente die ik dan betaal maak ik me niet meer druk over.
Nee serieus, ik zie liever elke maand een 800 euro van mijn rekening gaan dan dat mijn spaargeld slinkt. Slaat nergens op dat weet ik ook.quote:Op zondag 16 november 2014 10:58 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Dat van dat financieren is een troll opmerking mag ik hopen?
Wat voor werk doe je? Ik vind het raar dat iemand met zo'n mindset zo'n dik salaris vangt, logisch bekeken slaat het niet alleen nergens op maar kost het uiteindelijk veel meer geld. Stel je betaalt gewoon je hypotheek wel af en je tikt je auto gewoon contant af dan sta je er over 10 jaar financieel een stuk beter voor. Rendement haal je nu sowieso niet op je spaargeld, gaat ook nog eens 1,2% VRH vanaf en daarnaast betaal je hypotheekrente + een lening voor een auto. Maandlasten zover mogelijk drukken is juist the way to success!quote:Op zondag 16 november 2014 11:00 schreef TheStranger1158 het volgende:
[..]
Nee serieus, ik zie liever elke maand een 800 euro van mijn rekening gaan dan dat mijn spaargeld slinkt. Slaat nergens op dat weet ik ook.
Hoewel het met kleinere bedragen gebeurt, slinkt je spaargeld op deze manier wel verder dan wanneer je die auto gewoon direct afrekent. Ik bedoel: als je gewoon graag van je geld af wilt komen, dan zijn daar ook andere mogelijkheden voor.quote:Op zondag 16 november 2014 11:00 schreef TheStranger1158 het volgende:
[..]
Nee serieus, ik zie liever elke maand een 800 euro van mijn rekening gaan dan dat mijn spaargeld slinkt. Slaat nergens op dat weet ik ook.
Iets met Marketing en ITquote:Op zondag 16 november 2014 11:06 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Wat voor werk doe je? Ik vind het raar dat iemand met zo'n mindset zo'n dik salaris vangt, logisch bekeken slaat het niet alleen nergens op maar kost het uiteindelijk veel meer geld. Stel je betaalt gewoon je hypotheek wel af en je tikt je auto gewoon contant af dan sta je er over 10 jaar financieel een stuk beter voor. Rendement haal je nu sowieso niet op je spaargeld, gaat ook nog eens 1,2% VRH vanaf en daarnaast betaal je hypotheekrente + een lening voor een auto.
Een klein deel kun je altijd wel inleggen, dat doe ik ook en met dat kleine deel krijg je evenveel binnen als met het grote deel op de spaarrekening.quote:Op zondag 16 november 2014 10:17 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Hoeveel wil je dan in crowdfunding stoppen? 50k is nog steeds link. En welke obligaties zou je nu aanraden, heb je concrete voorbeelden? Zelf heb ik momenteel ook vrijwel alles op een spaarrekening en slechts 15% ofzo in aandelen.
En die alternatieven die je opnoemt kunnen nog veel meer geld gaan kosten als het slecht uitpakt.
Bij sparen weet je tenminste dat het verlies beperkt is. Behoud van vermogen is het belangrijkste.
Het jammere is dat je veel kwijt bent aan de inflatie en de belasting over je vermogen dat is toch zonde?quote:Op zondag 16 november 2014 11:11 schreef TheStranger1158 het volgende:
[..]
Iets met Marketing en IT
Jazeker kost financieren van de auto meer geld, maar daar merk je toch niks meer van ? Dan praat je over 3000 euro ofzo op 4 jaar. Daar lig ik nou niet echt wakker van.
Heb me tot nu toe alleen nog met aandelen bezig gehouden, heb een deel in ETF's gestoken maar durf pas meer in te leggen na een flinke crash/correctie. Ga me eens verdiepen in obligaties en ledencertificaten.quote:Op zondag 16 november 2014 11:28 schreef AQuila360 het volgende:
De obligaties van de grote verzekeraars en banken van het land, die heb ik al tijden en zit een mooie rente op en een eventuele daling maakt me niet uit want ik hou ze aan voor de rente en ooit worden ze afgelost op 100% dus heb je opzich wel behoud van vermogen. (Het risico is natuurlijk wel veel hoger dan je spaarrekening dat is zo)
Pas heb ik nog wat Rabobank ledencertificaten er bijgekocht dan krijg je altijd minimaal +/- 6% als je ze nu koopt en dat stijgt als de rente ook weer stijgt. Dan heb je dus al 4 a 5 keer meer rente dan op je spaarrekening. Dus koop die voor 10k dan heb je evenveel rente als de 50k op je spaarrekening.
Het voordeel is dat je gewoon rente ontvangt en wat de obligatie zelf doet maakt me niet zo veel uit, al staan ze nu allemaal dik in de plus en dat is altijd beter natuurlijk maar verkoop ze toch niet. Of wat dividend aandelen die kun je ook gewoon laten lopen.quote:Op zondag 16 november 2014 11:39 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Heb me tot nu toe alleen nog met aandelen bezig gehouden, heb een deel in ETF's gestoken maar durf pas meer in te leggen na een flinke crash/correctie. Ga me eens verdiepen in obligaties en ledencertificaten.
Dan ben je al lang bezig met dat projectquote:Op maandag 17 november 2014 01:13 schreef jeffrey83 het volgende:
800 euro.... Maar vul het elke maand aan met 500.... Tot 10 k.... Dan heb ik voor mn gevoel weer genoeg.
Voor de vermogens belasting maakt het niet uit of je de auto koopt van je eigen centen of hiervoor een lening neemt. Schulden voor consumptie doeleinden mag je aftrekken van box 3.quote:Op zondag 16 november 2014 11:31 schreef AQuila360 het volgende:
Het jammere is dat je veel kwijt bent aan de inflatie en de belasting over je vermogen dat is toch zonde?
Haha, ja... Net nieuwe telefoon gekocht, tv en aquarium en even in Barcelona geweest Ging weer 3000...quote:Op maandag 17 november 2014 08:52 schreef Piet__Piraat het volgende:
[..]
Dan ben je al lang bezig met dat project
Dat is een flinke oude sok vol.quote:Op maandag 17 november 2014 09:52 schreef Homey het volgende:
32 jaar, 120k cash, 5k op private pensioenrekening, 10k studieschuld.
Klopt. Maar ik weet nog dat ik jaren geleden eens compleet failliet uit mijn studentenleven kwam, en niet meer de huur van de volgende maand kon betalen. Meteen naar een uitzendbureau gefietst en alles aangepakt om maar aan geld te komen. Wat een leven. Jaren erna spaarzaam geweest, en klein beetje vermogen op weten te bouwen. Ik weet hoe het is om echt op de centen te letten. Best a-relaxed als ik er nu naar terugkijk, toen wist ik niet veel beter.quote:Op maandag 17 november 2014 09:54 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Dat is een flinke oude sok vol.
Belastingvrij mag het per jaar maximaal ¤5.229 zijn. Eenmalig mag het meer zijn.quote:Op maandag 17 november 2014 10:45 schreef Homey het volgende:
Wat je trouwens nooit leest zijn de kruiwagens die vaak in het spel betrokken zijn.
Het is een wereld van verschil of je zelf alles opbouwt, of je ouders je af en toe 50k toeschuiven.
Ja dus? Vanaf je 18e éénmalig een hoger bedrag en jaarlijks 5k loopt aardig op. Op je 30e is dat al 80k belastingvrij ontvangen geld. Voor de meeste mensen een redelijk substantieel bedrag.quote:Op maandag 17 november 2014 11:10 schreef miro86 het volgende:
[..]
Belastingvrij mag het per jaar maximaal ¤5.229 zijn. Eenmalig mag het meer zijn.
Kolere, ik ben even oud en heb 5k en een gezonde studieschuld.quote:Op maandag 17 november 2014 10:36 schreef miro86 het volgende:
Ik ben 28 en heb nu zo'n 150k. Daarvan gaan binnenkort 100k naar mijn huis.
Ik kan nu redelijk makkelijk ongeveer 2k sparen per maand, maar als eindelijk mijn huis heb, zal dat dalen naar 700-1000, waarvan 200-500 als reservering voor onderhoud.
Mijn grote doelstelling is om voor mijn 40ste hypotheekvrij te zijn met een ton aan spaargeld en/of beleggingen. Echter, ik wil blijven leven, dus 2x lang weg op vakantie en nog een paar stedentripjes per jaar etc.
Nee, dat gaat nog gebeuren. Mn spaargeld heb ik zelf opgebouwd. Mn eigen kruiwagen (of ja, toch mn ouders) was dat mn ouders mn opleiding betaald hebben en ze zeiden van; je krijgt die basisbeurs maar als je t haalt hoef je die niet terug te betalen dus zet die op een spaarrekening. Aan hun hoefde ik t sowieso niet te geven.quote:Op maandag 17 november 2014 10:45 schreef Homey het volgende:
Wat je trouwens nooit leest zijn de kruiwagens die vaak in het spel betrokken zijn.
Het is een wereld van verschil of je zelf alles opbouwt, of je ouders je af en toe 50k toeschuiven.
quote:Op maandag 17 november 2014 11:38 schreef LeTourdeFrance het volgende:
Twee keer de helft vind ik genoeg.
Twee keer de helft, niet twee keer door de helft.quote:Op maandag 17 november 2014 11:42 schreef CoolGuy het volgende:
[..]not this shit again
Dan hou je maar 1/4e over, wat doe je
Ik ga nou twijfelen of je t grapje wel snapt of dat je dat topic over die gare kutford van een paar jaar geleden gewoon niet heb meekregen? Of juist wel.quote:Op maandag 17 november 2014 11:43 schreef LeTourdeFrance het volgende:
[..]
Twee keer de helft, niet twee keer door de helft.
Ach.. voel je niet bezwaard haha.quote:Op maandag 17 november 2014 11:27 schreef Skv het volgende:
[..]
Kolere, ik ben even oud en heb 5k en een gezonde studieschuld..
Ik spaar per maand met moeite 200 Euro. Maargoed, ik zit nog in mijn startersbaan (2 jaar ervaring) met dito loon en mijn vriendin heeft op het moment geen baan dus we moeten er samen van leven. Schiet niet heel erg op
Het is gewoon gaar als je hier de tonnen rond ziet vliegen.quote:Op maandag 17 november 2014 12:00 schreef Renesite het volgende:
[..]
Ach.. voel je niet bezwaard haha.
Das waar, maar mijn punt was dat mensen er nooit bij vermelden hoe ze eraan zijn gekomen. Niet dat het verdacht is, maar vaak zit er een kruiwagen achter. Dat maakt wel een wereld van verschil.quote:Op maandag 17 november 2014 11:10 schreef miro86 het volgende:
[..]
Belastingvrij mag het per jaar maximaal ¤5.229 zijn. Eenmalig mag het meer zijn.
Ik heb veel geluk gehad met mijn banen tot nu toe (en ik werk een paar jaartjes langer).quote:Op maandag 17 november 2014 11:27 schreef Skv het volgende:
[..]
Kolere, ik ben even oud en heb 5k en een gezonde studieschuld..
Ik spaar per maand met moeite 200 Euro. Maargoed, ik zit nog in mijn startersbaan (2 jaar ervaring) met dito loon en mijn vriendin heeft op het moment geen baan dus we moeten er samen van leven. Schiet niet heel erg op
Ja, dit klopt. Voor mij betekent het veel meet of iemand x per maand spaart, dan dat hij/zij x al gespraard heeft.quote:Op maandag 17 november 2014 12:11 schreef Homey het volgende:
[..]
Das waar, maar mijn punt was dat mensen er nooit bij vermelden hoe ze eraan zijn gekomen. Niet dat het verdacht is, maar vaak zit er een kruiwagen achter. Dat maakt wel een wereld van verschil.
True, wel met een drempel maar je hebt wel gelijk ja.quote:Op maandag 17 november 2014 08:55 schreef Goesten het volgende:
[..]
Voor de vermogens belasting maakt het niet uit of je de auto koopt van je eigen centen of hiervoor een lening neemt. Schulden voor consumptie doeleinden mag je aftrekken van box 3.
quote:Op maandag 17 november 2014 09:52 schreef Homey het volgende:
Hoe ik aan zoveel cash kom? Met loondienst ben ik in 6 jaar niet verder gekomen dan 20k, maar toen ik me begaf op de beurs is daar snel een ton bijgekomen.
Heb je een gezin?quote:Op maandag 17 november 2014 19:46 schreef superniger het volgende:
17k op mijn spaarrekening en 3k op mijn betaalrekening. 2k in een oude sok.
Zelf voor gewerkt.
Om de 3 maanden krijg ik ongeveer 50-60 euro rente.
Wel samen?quote:Op maandag 17 november 2014 19:49 schreef superniger het volgende:
[..]
Nee. Wil ik (voorlopig) ook niet.
Zolang je het zelf maar weet, als het om geld gaat zijn vrouwen niet zo kieskeurig (de rest daarbuiten gelaten)quote:
Als je geld hebt willen ze je sneller ?quote:Op maandag 17 november 2014 20:03 schreef Geerd het volgende:
[..]
Zolang je het zelf maar weet, als het om geld gaat zijn vrouwen niet zo kieskeurig (de rest daarbuiten gelaten)
Goh word je ook wakker?quote:Op maandag 17 november 2014 20:05 schreef TheStranger1158 het volgende:
[..]
Als je geld hebt willen ze je sneller ?
Mwah een vooroordeel dat niet klopt, tenzij je de echte golddiggers hebt maar die zijn op 1 hand te tellenquote:
Ik hoop dat je gelijk hebt!quote:Op maandag 17 november 2014 20:08 schreef TheStranger1158 het volgende:
[..]
Mwah een vooroordeel dat niet klopt, tenzij je de echte golddiggers hebt maar die zijn op 1 hand te tellen
Sterker nog, dit is het als-je-voor-je-30e-geen-100K-gespaard-hebt-heb-je-iets-goed-fout-gedaan topic.quote:Op maandag 17 november 2014 20:14 schreef Pleun2011 het volgende:
Is dit weer zo'n topic waarin Fokkers quasi-nonchalant melden dat ze toch wel minimaal 1000 euro sparen per maand en dat je met een beetje slim sparen zo 100k bij elkaar hebt
Ja? Als je geen leven hebt is dat niet zo moeilijk. Jij hebt een auto denk ik? En kinderen? En op vakantie 2x per jaar ? Met de tent of caravan? Of toch dit jaar vliegen?quote:Op maandag 17 november 2014 20:14 schreef Pleun2011 het volgende:
Is dit weer zo'n topic waarin Fokkers quasi-nonchalant melden dat ze toch wel minimaal 1000 euro sparen per maand en dat je met een beetje slim sparen zo 100k bij elkaar hebt
Vergeet de hond niet, de uitetentjes, de 2e auto voor de vrouw, het verplicht zaterdags shoppen bij Ikea en de meubelboulevard, oh ja en met de kids elk weekend wegquote:Op maandag 17 november 2014 20:20 schreef Geerd het volgende:
[..]
Ja? Als je geen leven hebt is dat niet zo moeilijk. Jij hebt een auto denk ik? En kinderen? En op vakantie 2x per jaar ? Met de tent of caravan? Of toch dit jaar vliegen?
Wintersport?
Allemaal niet van toepassingquote:Op maandag 17 november 2014 20:20 schreef Geerd het volgende:
[..]
Ja? Als je geen leven hebt is dat niet zo moeilijk. Jij hebt een auto denk ik? En kinderen? En op vakantie 2x per jaar ? Met de tent of caravan? Of toch dit jaar vliegen?
Wintersport?
En dan nog kun je daarnaast prima sparen.quote:Op maandag 17 november 2014 20:32 schreef TheStranger1158 het volgende:
[..]
Vergeet de hond niet, de uitetentjes, de 2e auto voor de vrouw, het verplicht zaterdags shoppen bij Ikea en de meubelboulevard, oh ja en met de kids elk weekend weg
Wel lastiger denk ik?quote:Op maandag 17 november 2014 20:37 schreef Burdie het volgende:
[..]
En dan nog kun je daarnaast prima sparen..
Uiteraard is je spaarruimte afhankelijk van het (positieve) verschil tussen inkomsten en uitgaven, ja.quote:
Hangt inderdaad allemaal af van de inkomsten en vaste lasten die je hebt, zoals de user hierboven aangeeft. Een aardige baan en bovenmodaal salaris zijn leuk, maar als je vaste lasten ook hoog zijn dan spaar je echt geen 1000 euro per maand. Wel meer dan gemiddeld misschien, maar tweeverdieners zonder kinderen die de lasten kunnen delen zijn denk ik het beste af van allemaal.quote:Op maandag 17 november 2014 20:45 schreef Geerd het volgende:
[..]
Hier ook niet, dan kun je snel geld hebben
Dan heb je dus verkeerde keuzes gemaakt in het leven.quote:Op maandag 17 november 2014 20:47 schreef Pleun2011 het volgende:
Een aardige baan en bovenmodaal salaris zijn leuk, maar als je vaste lasten ook hoog zijn dan spaar je echt geen 1000 euro per maand.
Jup, maar dan moet ze niet van je willen scheiden.quote:Op maandag 17 november 2014 20:47 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
Hangt inderdaad allemaal af van de inkomsten en vaste lasten die je hebt, zoals de user hierboven aangeeft. Een aardige baan en bovenmodaal salaris zijn leuk, maar als je vaste lasten ook hoog zijn dan spaar je echt geen 1000 euro per maand. Wel meer dan gemiddeld misschien, maar tweeverdieners zonder kinderen die de lasten kunnen delen zijn denk ik het beste af van allemaal.
Hoezo? Ik ken mensen met een goed salaris die hun hele leven in een sociaal huurwoninkje blijven hangen. Dan ben je inderdaad goedkoper uit dan met een koopwoning. Heb verder geen reden tot klagen aangezien ik genoeg op de spaarrekening heb en ook ieder jaar best veel kan sparen. Maar geen 1000 euro per maand nee. Dan had ik geen huis moeten kopenquote:Op maandag 17 november 2014 20:48 schreef TheStranger1158 het volgende:
[..]
Dan heb je dus verkeerde keuzes gemaakt in het leven.
Ik had 50k op mn 30ste,quote:Op maandag 17 november 2014 20:16 schreef TheStranger1158 het volgende:
[..]
Sterker nog, dit is het als-je-voor-je-30e-geen-100K-gespaard-hebt-heb-je-iets-goed-fout-gedaan topic.
Met een huis van 250K-300K kun je nog steeds 1000 euro sparen, ligt eraan wat jij een goed salaris noemt. Laten we zeggen dat het met 2x modaal makkelijk kan.quote:Op maandag 17 november 2014 20:53 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
Hoezo? Ik ken mensen met een goed salaris die hun hele leven in een sociaal huurwoninkje blijven hangen. Dan ben je inderdaad goedkoper uit dan met een koopwoning. Heb verder geen reden tot klagen aangezien ik genoeg op de spaarrekening heb en ook ieder jaar best veel kan sparen. Maar geen 1000 euro per maand nee. Dan had ik geen huis moeten kopen
Dat bestaat niet wat sparen betreft, daarom is je TT ook wat raar want ''hoeveel spaargeld is voldoende'' is ook niet te beantwoorden omdat dat per persoon verschilt. En iedereen geeft zijn geld anders uit maar het een is niet slechter dan het andere.quote:Op maandag 17 november 2014 20:48 schreef TheStranger1158 het volgende:
[..]
Dan heb je dus verkeerde keuzes gemaakt in het leven.
12k door oma en 15k van ouders tikt al lekker aan natuurlijk.. Heb ooit van mijn pa 1000 euro gekregen uit de erfenis van een overleden tante en daar moest ik nog om vragen ook. Dat is ook het enige dat ik ooit heb gekregen. Kinderen die worden gesponsord door hun ouders hebben het iets makkelijker denk ik.quote:Op maandag 17 november 2014 20:55 schreef jeffrey83 het volgende:
[..]
Ik had 50k op mn 30ste,
12k door oma,
15k door vader&moeder (studie geld denk ik)
Ik heb ook een auto hoor. Maar das dan lease. Geen kinderen, wel vriendin. 2x pj vakantie klopt ook wel, altijd vliegen. Horloges als hobby. Je moet alleen zorgen dat je een woning hebt die je de kop niet kost. Ik heb een normale eengezinswoning, in mn eentje gekocht op 1 salaris, en ik spaar nu dus ongeveer 1000 euro per maand. Het kan echt hoor, maar natuurlijk niet met een modaal salaris (denk ik).quote:Op maandag 17 november 2014 20:20 schreef Geerd het volgende:
[..]
Wintersport?
Nope niet met modaal. Trouwens is ook maar net wat je wil. Mensen kopen een caravan van hoeveel K? Want dan kunnen ze er lekker op uit,quote:Op maandag 17 november 2014 21:12 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ik heb ook een auto hoor. Maar das dan lease. Geen kinderen, wel vriendin. 2x pj vakantie klopt ook wel, altijd vliegen. Horloges als hobby. Je moet alleen zorgen dat je een woning hebt die je de kop niet kost. Ik heb een normale eengezinswoning, in mn eentje gekocht op 1 salaris, en ik spaar nu dus ongeveer 1000 euro per maand. Het kan echt hoor, maar natuurlijk niet met een modaal salaris (denk ik).
Absoluut! Die 6 jaar dat ik werkte en thuis woonde hoefde ik ook geen huur of iets te betalen.. Dus dan spaar je gewoon 1000 per maand als het moet.quote:Op maandag 17 november 2014 21:10 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
12k door oma en 15k van ouders tikt al lekker aan natuurlijk.. Heb ooit van mijn pa 1000 euro gekregen uit de erfenis van een overleden tante en daar moest ik nog om vragen ook. Dat is ook het enige dat ik ooit heb gekregen. Kinderen die worden gesponsord door hun ouders hebben het iets makkelijker denk ik.
Ik heb het je op de vorige pagina uitgerekend en je blijft maar stug volhouden. Je bent een beetje een selectieve lezer. 300k hypotheek is zo'n 1500 bruto + 400 boodschappen, 100 verzekeringen, 200 zorg, 200 autokosten, 50 mobiel, 150 energie, 100 gemeente om maar eens wat te noemen. (2 persoons huishouden). Zit je al op 2700 euro per maand. 2x modaal krijg je 3k netto. Hoe spaar je daar dan 1000 euro van? Leg het me uit met voorbeelden, want roeptoeteren zonder berekening hebben we niks aan natuurlijk.quote:Op maandag 17 november 2014 21:04 schreef TheStranger1158 het volgende:
[..]
Met een huis van 250K-300K kun je nog steeds 1000 euro sparen, ligt eraan wat jij een goed salaris noemt. Laten we zeggen dat het met 2x modaal makkelijk kan.
Dat vind ik altijd zo'n zinloos argument. Als je zo gaat beredeneren kun je net zo goed altijd financieel op het randje leven. Dus zo min mogelijk werken en al je geld opbrassen. Je kunt er ook voor zorgen dat je de rest van je leven redelijk zorgeloos kunt leven en je kinderen een mooie toekomst kunt bieden.quote:Op zaterdag 15 november 2014 17:27 schreef hvan het volgende:
Ach waarom zoveel sparen als je morgen onder een auto kan liggen.
Crowdfunding en beleggen met een laag risicoprofiel is een optie. Ik kom dit jaar voor de helft van mijn spaargeld daarmee uit op een rendement van 7%. De andere helft is verdeeld over deposito's en vrij opneembare rekeningen met een rendement van gemiddeld 2,2%. Een totaalrendement van 4,6% is zo gek nog niet in deze tijden.quote:Op zaterdag 15 november 2014 20:20 schreef TheStranger1158 het volgende:
[..]
Ik ken vooral mensen die goed het schip ingegaan zijn daarmee
Ook erg slim. Als ik een koopwoning zou hebben zou ik dat ook doen. En zonnepanelen op het dak leggen en nog meer investeren in duurzame energie.quote:Op zaterdag 15 november 2014 23:06 schreef announcement het volgende:
Buffer sparen totdat de VRH om de hoek komt kijken. Met wat ik dan nog spaar los ik de hypotheek extra af.
Als je genoeg geld hebt kun je dit allemaal gewoon doen. Sterker nog, waarom zou je het niet doen? Een gezonde balans tussen inkomen en uitgaven is het belangrijkste.quote:Op maandag 17 november 2014 20:32 schreef TheStranger1158 het volgende:
[..]
Vergeet de hond niet, de uitetentjes, de 2e auto voor de vrouw, het verplicht zaterdags shoppen bij Ikea en de meubelboulevard, oh ja en met de kids elk weekend weg
Je hebt het hier over bruto lasten. Netto is dat natuurlijk al een stuk lager.quote:Op dinsdag 18 november 2014 00:19 schreef Sandyman het volgende:
[..]
Ik heb het je op de vorige pagina uitgerekend en je blijft maar stug volhouden. Je bent een beetje een selectieve lezer. 300k hypotheek is zo'n 1500 bruto + 400 boodschappen, 100 verzekeringen, 200 zorg, 200 autokosten, 50 mobiel, 150 energie, 100 gemeente om maar eens wat te noemen. (2 persoons huishouden). Zit je al op 2700 euro per maand. 2x modaal krijg je 3k netto. Hoe spaar je daar dan 1000 euro van? Leg het me uit met voorbeelden, want roeptoeteren zonder berekening hebben we niks aan natuurlijk.
Mja, ik denk ook wel dat de successtories zich hier melden hoorquote:Op maandag 17 november 2014 20:14 schreef Pleun2011 het volgende:
Ok, ik weet niet waar jij woont, maar hier liggen de gemeentelijke lasten dichter bij de 100 dan de 50 euro. Telefoon van 50 gaat over 2 personen. Dus inderdaad dan blijft er nog wel een leuk bedrag over (maar ben je ook nog niet uit eten geweest, naar de bios, het theater, de dierentuin geweest). Hypotheek is inderdaad bruto. TS blijft stug volhouden dat je makkelijk 1k per maand overhoudt als je dubbel modaal verdiend en dat is in zijn situatie misschien zo, maar voor heel veel mensen ligt dat ietwat anders.quote:Op dinsdag 18 november 2014 01:27 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Je hebt het hier over bruto lasten. Netto is dat natuurlijk al een stuk lager.
Daarbij zijn de mensen met een dubbel modaal inkomen vaak ook wel voorzien van een leaseauto. Gemeentelijke lasten zijn geen 100 euro per maand maar eerder 50. Telefoon kan makkelijk van 20 of 30 euro (of van de zaak). Dan zit je eerder op 2100 dan 2700 euro. Wanneer je een enigszins goedkope leaseauto hebt en een dubbel modaal salaris moet je toch een leuk bedrag over kunnen houden hoor.
Mag ik in je testamentquote:Op zaterdag 15 november 2014 17:06 schreef TheStranger1158 het volgende:
[..]
Ik zal nooit op mijn gat gaan zitten, ik haal teveel voldoening uit mijn werk. Eerder stoppen met werken ben ik eigenlijk niet mee bezig.
Tsja dat sparen gaat vanzelf, als je niks uitgeeft blijft het op je rekening staan he. Het is niet zo dat ik maandelijks luxe dingen ga kopen ofzo. Ik vind het prima zoals het nu is.
Dat vind jij. maarja als je je beide ouders verliest (ongeluk) op zeer jonge leeftijd (ik was 13). vervolgens mijn zus door een vreselijke ziekte overlijd op 23 jarige leeftijd. Heb ik er wel even genoeg van om alles op te potten. Ik geniet van het leven nu het kan, ik leef van dag tot dag. Dood gaan we toch met zijn allen. Geld maakt niet gelukkig, dat weet ik uit ervaring. Geef mij maar een hechte familie, die ik niet meer heb helaas....quote:Op dinsdag 18 november 2014 00:54 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Dat vind ik altijd zo'n zinloos argument. Als je zo gaat beredeneren kun je net zo goed altijd financieel op het randje leven. Dus zo min mogelijk werken en al je geld opbrassen. Je kunt er ook voor zorgen dat je de rest van je leven redelijk zorgeloos kunt leven en je kinderen een mooie toekomst kunt bieden.
Zelf heb ik een jaar of 6 leuk kunnen sparen doordat ik samen heb gewoond en we de kosten konden splitten, redelijk op heb gelet met uitgaven, vaste lasten, enig risico heb genomen met beleggingen etc. Nu woon ik alleen en heb ik enkele grote aankopen moeten doen en merk ik wel dat het moeilijker is om fatsoenlijk te sparen. Je raakt gewend aan je uitgavenpatroon
Ik zou persoonlijk wel gaan voor een buffer van minimaal 20k. Dan ben je er in ieder geval van verzekerd dat je in je woning kunt blijven zitten bij eventueel baanverlies, het ook een tijdje uit kunt zingen, enigszins normaal kunt blijven leven en iets kunt vervangen bij een defect.
Ja natuurlijk zijn er belangrijkere dingen. Ik heb ook mensen om mij heen verloren.quote:Op dinsdag 18 november 2014 10:10 schreef hvan het volgende:
[..]
Dat vind jij. maarja als je je beide ouders verliest (ongeluk) op zeer jonge leeftijd (ik was 13). vervolgens mijn zus door een vreselijke ziekte overlijd op 23 jarige leeftijd. Heb ik er wel even genoeg van om alles op te potten. Ik geniet van het leven nu het kan, ik leef van dag tot dag. Dood gaan we toch met zijn allen. Geld maakt niet gelukkig, dat weet ik uit ervaring. Geef mij maar een hechte familie, die ik niet meer heb helaas....
Maargoed voor iedereen is het natuurlijk anders en ik zal er ook alles aan doen om mijn dochtertje een geweldige jeugd te geven, begrijp mij niet verkeerd. Maart er zijn belangrijkere dingen dan een dikke spaarrekening in het leven
Weinig om luxe vakanties?quote:Op dinsdag 18 november 2014 08:16 schreef Piet__Piraat het volgende:
[..]
Mja, ik denk ook wel dat de successtories zich hier melden hoor
Scheelt inderdaad nogal hoe je situatie is. Ben je alleenverdiener met een modaal inkomen en wat hobby's, dan hou je maandelijks amper over (al helemaal als je een partner hebt die niet werkt). Ben je tweeverdiener zonder kinderen, geen privé-auto en geef je weinig om luxe vakanties e.d., dan zit je prima en kun je flink sparen ja.
En ook je studie scheelt inderdaad. Als je ouders die hebben betaald (incl huur (of thuis wonen)) en je hebt je stufi kunnen wegzetten, heb je na je studie 5 tot 10k aan spaarpotje eenvoudig staan. Da's iets anders dan met 20 à 40k schuld eruit komen.
Volgens mij is er ook een soort van psychologisch principe dat als je bewust bezig bent met sparen, je het besef hebt dat sparen moeilijker is dan geld uitgeven. Daardoor zijn mensen die (te)veel geld hebben toch vaak best gierig. Juist omdat ze weten hoeveel moeite het kost om je kapitaaltje bij elkaar te krijgen, kost het meer moeite om je geld uit te geven. En als jet het uitgeeft wil je het ook zo snel mogelijk weer terug.quote:Op dinsdag 18 november 2014 10:32 schreef CoolGuy het volgende:
Het is geen gierigheid, maar ik merk dat ik me er aan stoor dat ik zoveel geld heb uitgegeven dat ik datzelfde bedrag zsm weer een soort van wil compenseren door zo'n zelfde bedrag dan terug te sparen extra.
Nou nee hoor, ik vind het helemaal niet moeilijk geld uit te gevenquote:Op dinsdag 18 november 2014 14:38 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
Volgens mij is er ook een soort van psychologisch principe dat als je bewust bezig bent met sparen, je het besef hebt dat sparen moeilijker is dan geld uitgeven. Daardoor zijn mensen die (te)veel geld hebben toch vaak best gierig. Juist omdat ze weten hoeveel moeite het kost om je kapitaaltje bij elkaar te krijgen, kost het meer moeite om je geld uit te geven. En als jet het uitgeeft wil je het ook zo snel mogelijk weer terug.
Nee is niet krom.. heb hetzelfde als ik ieder jaar in de zomer een flink bedrag van de spaarrekening haal voor de vakantie. De gedachte dat mijn spaarsaldo dan pas tegen de tijd dat ik een eindejaarsuitkering krijg weer op peil is, maakt mij ook wat minder blijquote:Op dinsdag 18 november 2014 14:42 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Maar het is wel iets psychologisch in die zin dat ik dan dat geld zie 'verdwijnen' zeg maar, en dat zint me niet, dus wil ik het zsm weer terug hebben want dan is 't weer 'goed' ofzo. Bietje krom
ja maar het is wél zo dat 11k uitgeven in zeg maar even 8 maanden tijd (want in aug terug gekomen van vakantie) natuurlijk belachelijk is, aan niet-boeiende-dingen. Of ja, ik vind het belachelijk als ik nu terug kijk, dus ik moet dat soort van 'spijt' nu weg krijgen dmv extra veel sparenquote:Op dinsdag 18 november 2014 14:45 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
Nee is niet krom.. heb hetzelfde als ik ieder jaar in de zomer een flink bedrag van de spaarrekening haal voor de vakantie. De gedachte dat mijn spaarsaldo dan pas tegen de tijd dat ik een eindejaarsuitkering krijg weer op peil is, maakt mij ook wat minder blij
Als jij blij wordt van zo'n duur horloge en je kan het betalen, waarom zou je het dan niet kopen? Alleen als je later spijt krijgt van zulke aankopen en je hebt dat vaker, dan zou ik proberen me wat vaker in te houden. 11k lijkt me niet een bedrag dat je snel weer terug hebt gespaardquote:Op dinsdag 18 november 2014 14:49 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
ja maar het is wél zo dat 11k uitgeven in zeg maar even 8 maanden tijd (want in aug terug gekomen van vakantie) natuurlijk belachelijk is, aan niet-boeiende-dingen. Of ja, ik vind het belachelijk als ik nu terug kijk, dus ik moet dat soort van 'spijt' nu weg krijgen dmv extra veel sparen
Ja daarom héb ik het ook gekocht. Ik heb geen spijt van de aankoop, ik vind het vervelend dat mijn banksaldo daardoor naar beneden is gegaan, dáár heb ik moeite mee.quote:Op dinsdag 18 november 2014 14:52 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
Als jij blij wordt van zo'n duur horloge en je kan het betalen, waarom zou je het dan niet kopen? Alleen als je later spijt krijgt van zulke aankopen en je hebt dat vaker, dan zou ik proberen me wat vaker in te houden. 11k lijkt me niet een bedrag dat je snel weer terug hebt gespaard
Ben je trouwens niet bang dat zo'n horloge gestolen wordt overigens? Bepaalde criminele types zullen wel weten dat het een duur horloge is.quote:Op dinsdag 18 november 2014 14:56 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ja daarom héb ik het ook gekocht. Ik heb geen spijt van de aankoop, ik vind het vervelend dat mijn banksaldo daardoor naar beneden is gegaan, dáár heb ik moeite mee.
Nee, ben ik niet bang voor, en als 't wel gebeurd ja...verzekering he, plus dat het 'maar' een horloge is. En ik heb er nog meerquote:Op dinsdag 18 november 2014 15:00 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
Ben je trouwens niet bang dat zo'n horloge gestolen wordt overigens? Bepaalde criminele types zullen wel weten dat het een duur horloge is.
Heel simpel, alleen al je hypotheek is te hoog. Ik heb maar 1000 euro hypotheek. En dat is nog veel.quote:Op dinsdag 18 november 2014 00:19 schreef Sandyman het volgende:
[..]
Ik heb het je op de vorige pagina uitgerekend en je blijft maar stug volhouden. Je bent een beetje een selectieve lezer. 300k hypotheek is zo'n 1500 bruto + 400 boodschappen, 100 verzekeringen, 200 zorg, 200 autokosten, 50 mobiel, 150 energie, 100 gemeente om maar eens wat te noemen. (2 persoons huishouden). Zit je al op 2700 euro per maand. 2x modaal krijg je 3k netto. Hoe spaar je daar dan 1000 euro van? Leg het me uit met voorbeelden, want roeptoeteren zonder berekening hebben we niks aan natuurlijk.
Er zijn mensen die de verzekering, de belasting en de benzine voor hun auto zelf moeten betalen. En onderhoud.quote:Op dinsdag 18 november 2014 17:04 schreef TheStranger1158 het volgende:
[..]
Heel simpel, alleen al je hypotheek is te hoog. Ik heb maar 1000 euro hypotheek. En dat is nog veel.
Ik heb maar 200 euro per maand aan boodschappen. Telefoon heb ik van de zaak.
En 200 euro per maand autokosten? Wat is dat?
Ja dat betaal ik ook maar geen 200 euro per maandquote:Op dinsdag 18 november 2014 17:23 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Er zijn mensen die de verzekering, de belasting en de benzine voor hun auto zelf moeten betalen. En onderhoud.
Vraagje, woon jij in Nederland?
Wat betaal je dan en wat voor auto heb je?quote:Op dinsdag 18 november 2014 17:23 schreef TheStranger1158 het volgende:
[..]
Ja dat betaal ik ook maar geen 200 euro per maand
Dat kan ook wel, maar zo exorbitant hoog is 200 euro nou ook weer niet, zeker niet als relatief jonge bestuurder en/of als je je werk of familie op enige afstand hebt wonen.quote:Op dinsdag 18 november 2014 17:23 schreef TheStranger1158 het volgende:
[..]
Ja dat betaal ik ook maar geen 200 euro per maand
Hoe lang nog? En om welk bedrag gaat het dan concreet?quote:Op dinsdag 18 november 2014 18:05 schreef Kandijfijn het volgende:
Mijn doel is 3 keer jaarsalaris als buffer. Ben onderweg maar nog wel even bezig
Op het randje leven en alles verbrassen is het andere uiterste. Maar wat moet je in godsnaam doen met de tonnen aan spaargeld die sommigen hier hebben zonder dat daar een spaardoel tegenover staat?quote:Op dinsdag 18 november 2014 00:54 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Dat vind ik altijd zo'n zinloos argument. Als je zo gaat beredeneren kun je net zo goed altijd financieel op het randje leven. Dus zo min mogelijk werken en al je geld opbrassen. Je kunt er ook voor zorgen dat je de rest van je leven redelijk zorgeloos kunt leven en je kinderen een mooie toekomst kunt bieden.
Hij heeft toch ook niet gezegd dat iedereen dat bedrag kan sparen?quote:Op dinsdag 18 november 2014 17:23 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Er zijn mensen die de verzekering, de belasting en de benzine voor hun auto zelf moeten betalen. En onderhoud.
Vraagje, woon jij in Nederland?
Dat is het zeker. En het is fijn als je geld overhoudt natuurlijk. Maar het gemak waarmee hier door sommigen gesteld wordt dat iedereen wel even 'zomaar' 500 euro of 1000 euro per maand kan sparen, is me wat te kortzichtig.quote:Op dinsdag 18 november 2014 10:32 schreef CoolGuy het volgende:
Maar tegelijkertijd is het ook zo dat ik dat alleen maar kan omdat ik die spaarpot dus al heb opgebouwd toen ik nog thuis woonde en daarna alleen maar heb aangevuld. Het is natuurlijk geen magie, en alles hangt samen met wat je uitgavenpatroon is en wat je lasten zijn en wat je inkomen is.
Je moet inmiddels toch wel weten dat de gemiddelde fokker rijk is, of op z'n minst bemiddeld. Ze kopen met gemak huizen van 2 -3 ton of meer. Sparen tussen neus en lippen door 50 tot 100K alsof het een fooi is. Verdienen gemiddeld minstens 5000 - 6000 euro netto per maand.quote:Op dinsdag 18 november 2014 18:31 schreef Piet__Piraat het volgende:
[..]
Maar het gemak waarmee hier door sommigen gesteld wordt dat iedereen wel even 'zomaar' 500 euro of 1000 euro per maand kan sparen, is me wat te kortzichtig.
Een 75 euro benzine, een 40 euro verzekering en nog wat belasting per 3 maanden. Ik rij nog geen 8000 KM per jaar.quote:Op dinsdag 18 november 2014 17:28 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Wat betaal je dan en wat voor auto heb je?
Voor bv een nieuwe Golf betaal je al snel 350 euro/maand als je alles meerekent (op de afschrijving na!) en bij 20.000km/jaar.
Eens, zijn ook allemaal maar tientjes. Zie mijn post hierboven.quote:Op dinsdag 18 november 2014 17:33 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Dat kan ook wel, maar zo exorbitant hoog is 200 euro nou ook weer niet, zeker niet als relatief jonge bestuurder en/of als je je werk of familie op enige afstand hebt wonen.
Net zoals 50 euro boodschappen per week ook prima kan, maar ik toch liever iets meer uitgeef. Het is maar de keuze die je maakt.
Dat zou tussen de 110.000 en de 140.000 euro moeten liggen mijn inkomsten variëren wel eens en hoop omhoog te gaan in loon komende jaren.quote:Op dinsdag 18 november 2014 18:23 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Hoe lang nog? En om welk bedrag gaat het dan concreet?
Met modaal iets boven modaal kan je makkelijk veel sparen wanneer je wilt. Je moet alleen je vaste lasten enorm naar beneden trekken. Goedkopere auto, kleiner wonen dat zijn veel offers die mensen niet willen maken.quote:Op dinsdag 18 november 2014 21:12 schreef whatdafuck het volgende:
Kan niks sparen. Veel lasten en ben/woon alleen. Still living the good life though.
Verder zitten er wel erg veel rijke luitjes hier op Fok.
Welke leeftijd???quote:Op dinsdag 18 november 2014 20:46 schreef Kandijfijn het volgende:
Dat zou tussen de 110.000 en de 140.000 euro moeten liggen mijn inkomsten variëren wel eens en hoop omhoog te gaan in loon komende jaren.
Flink ambitieus! Tijd voor een eigen woning. Bvk vrijstaand.quote:
Maar jij denkt dat een gemiddeld gezin, zeg 1,5 keer modaal wel 50k spaargeld zou moeten hebben?! Ik denk dat een gemiddeld gezin er nog niet eens 10% van heeft.quote:Op dinsdag 18 november 2014 18:25 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Op het randje leven en alles verbrassen is het andere uiterste. Maar wat moet je in godsnaam doen met de tonnen aan spaargeld die sommigen hier hebben zonder dat daar een spaardoel tegenover staat?
Een buffer voor het vervangen van de auto, apparatuur en meubilair in huis en groot onderhoud aan de woning is verstandig om aan te houden. Maar bij een gemiddeld gezin is daar geen 100k of meer voor nodig. Met 50k spaargeld zitten de meeste gezinnen al heel ruim aan de veilige kant.
Nee, ik denk niet dat dat zou moeten. Maar zelfs als je als gezin voor alle mogelijke gebeurtenissen een potje achter de hand wil hebben, heb je aan 50k meer dan genoeg.quote:Op dinsdag 18 november 2014 21:40 schreef hvan het volgende:
[..]
Maar jij denkt dat een gemiddeld gezin, zeg 1,5 keer modaal wel 50k spaargeld zou moeten hebben?! Ik denk dat een gemiddeld gezin er nog niet eens 10% van heeft.
Ik, mijn vrouw en dochtertje vormen zo'n gezin. Als wij 200 pm kunnen sparen, is dat veel. Waarom? Omdat het leven gewoon duur is. Vaak gaat die 200 ook wel weer ergens aan op.
Ik denk dat de meesten die hier reageren een topbaan hebben en het stoer vinden om met gun geweldige financiële positie te pronken of gewoon nog thuis woont en niets aan kostgeld o.i.d. Hoeft af te dragen. Een gemiddeld gezin kan echt geen 1000 euro pm op zij zetten hoor, tenzij heel dik betaald wordt in combinatie met een sober leven.
Volgens mij verdiend het gemiddelde gezin exact modaalquote:Op dinsdag 18 november 2014 21:40 schreef hvan het volgende:
een gemiddeld gezin, zeg 1,5 keer modaal
Niet op zitten letten bij het vak statistiek?quote:Op dinsdag 18 november 2014 21:59 schreef BartNH het volgende:
[..]
Volgens mij verdiend het gemiddelde gezin exact modaal
Heb al een mooi bouwval op het oogquote:Op dinsdag 18 november 2014 21:35 schreef blomke het volgende:
[..]
Flink ambitieus! Tijd voor een eigen woning. Bvk vrijstaand.
Vmbo'ers die het verschil tussen modaal en gemiddeld niet snappenquote:Op dinsdag 18 november 2014 21:59 schreef BartNH het volgende:
[..]
Volgens mij verdiend het gemiddelde gezin exact modaal
Ik reageerde op iemand die beweerde dat je iedere dag moet leven alsof het je laatste kan zijn.quote:Op dinsdag 18 november 2014 18:25 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Op het randje leven en alles verbrassen is het andere uiterste. Maar wat moet je in godsnaam doen met de tonnen aan spaargeld die sommigen hier hebben zonder dat daar een spaardoel tegenover staat?
Dat laatste klets je uit je nek.quote:Op dinsdag 18 november 2014 18:51 schreef -Hakuna- het volgende:
[..]
Je moet inmiddels toch wel weten dat de gemiddelde fokker rijk is, of op z'n minst bemiddeld. Ze kopen met gemak huizen van 2 -3 ton of meer. Sparen tussen neus en lippen door 50 tot 100K alsof het een fooi is. Verdienen gemiddeld minstens 5000 - 6000 euro netto per maand.
Ze verdienen nog meer bedoel je?quote:Op dinsdag 18 november 2014 22:22 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Dat laatste klets je uit je nek.
Eerder de helft. En dan kun je dus nog prima >1000 euro/maand sparen.quote:
Dat dus, en je sparen gewoon zien als vaste lasten. Niet van ow ik spaar deze maand wel 200 euro minder. Maar hmm, ik kan niet meer stappen en uit eten deze maand.quote:Op dinsdag 18 november 2014 22:37 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Eerder de helft. En dan kun je dus nog prima >1000 euro/maand sparen.
Maar dan moet je dus niet elke dag uit eten gaan bv.
Dat vind ik wel ver gaan. Tenzij je bijna niks kunt sparen en een kleine buffer hebt, dan is dit een goede optie.quote:Op dinsdag 18 november 2014 22:39 schreef Kandijfijn het volgende:
[..]
Dat dus, en je sparen gewoon zien als vaste lasten. Niet van ow ik spaar deze maand wel 200 euro minder. Maar hmm, ik kan niet meer stappen en uit eten deze maand.
Ik nietquote:Op dinsdag 18 november 2014 22:47 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Dat vind ik wel ver gaan. Tenzij je bijna niks kunt sparen en een kleine buffer hebt, dan is dit een goede optie.
Knap van je. Ik moet er niet aan denken. Heb je Eur100k op de bank staan, maar je mag van jezelf niet naar de kroeg omdat je geen geld meer hebt voor deze maandquote:Op dinsdag 18 november 2014 22:53 schreef Kandijfijn het volgende:
[..]
Ik niet, dit is mijn visie en houd daar bewust aan vast omdat anders de discipline verloren gaat. Maar desondanks ben ik het wel met je eens dat deze nuance opgaat voor de meeste mensen.
Het komt tegenwoordig zelden of eigenlijk niet voor. Maar vroeger stond ik inderdaad wat vaker voor die keuze. Tis gewoon een bepaalde mindset waar je rekening mee gaat houden.quote:Op dinsdag 18 november 2014 23:01 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Knap van je. Ik moet er niet aan denken. Heb je Eur100k op de bank staan, maar je mag van jezelf niet naar de kroeg omdat je geen geld meer hebt voor deze maand
Sloop de crisisquote:Op dinsdag 18 november 2014 22:37 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Eerder de helft. En dan kun je dus nog prima >1000 euro/maand sparen.
Maar dan moet je dus niet elke dag uit eten gaan bv. Iedereen kan besparen, kijk maar eens op SloopdeCrisis.nl
Exact dit doe ik ook. Ik zie sparen als een onderdeel van mn vaste lasten. Sparen is bij mij niet variabel in de zin van dat ik spaar wat ik over hou. Nee, sparen komt altijd eerst en de rest kan ik uitgeven.quote:Op dinsdag 18 november 2014 23:11 schreef Kandijfijn het volgende:
[..]
Het komt tegenwoordig zelden of eigenlijk niet voor. Maar vroeger stond ik inderdaad wat vaker voor die keuze. Tis gewoon een bepaalde mindset waar je rekening mee gaat houden.
Je leeft bijvoorbeeld met een budget van 200-400e vrij te besteden i.p.v. 1200-1400. Nu zal je daar echt wel eens over heen gaan omdat de soep niet zo heet wordt gegeten als die wordt opgediend. Maar gewoon die mindset hebben zorgt er al voor dat je enorm veel bespaart aan onzinnige bullshit.
Je denkt vaker van ik heb nog maar 100e vanavond maar even bier i.p.v. compleet losgaan. Ow leuke blouse maar zit al tegen budget misschien maar even wachten op de uitverkoop. Meestal vergeet ik het dan wel weer. Als ik het de maand erna nog steeds aan moet denken koop ik het dan wel weer instant
,..
Nou ja, ik heb die fout dus een keer gemaakt, en dus gewoon maar aan het uitgeven was, tot ik tot de conclusie kwam dat ik zoveel had uitgegeven aan 'onzin' dat ik, indien al mijn vaste lasten zouden zijn afgeschreven, ik 2 euro rood zou staan.quote:Op woensdag 19 november 2014 11:26 schreef nikao het volgende:
Heel persoonlijk. Zelf voel ik me zeker genoeg met een veel kleinere buffer dan hier veel voorkomt. Maar dat ligt uiteraard ook aan hoe snel je weer een nieuwe baan gevonden denkt te hebben in het geval van baanverlies, welke sector je werkzaam bent, hoe het bedrijf het doet waar je werkt (en hoe 'waarschijnlijk' baanverlies dus daadwerkelijk is..)
Moet wel zeggen dat ook ik sparen wel als 'vaste lasten' zie en dit gewoon mee neem in de maandelijkse begroting. Bespaart je inderdaad een hoop 'onzin' uitgaven.
Klopt, maar het klinkt makkelijk hè. 'Even' drie keer modaal binnen harken.quote:Op woensdag 19 november 2014 10:53 schreef Groepfunder het volgende:
Ik werk ook met een begroting. Voor ieder type uitgave (incl. spaargeld) is een potje. Vroeger letterlijk (d.m.v. envelopjes met geld) tegenwoordig digitaal (Excel). Elke maand als mijn salaris wordt gestort, wordt automatisch het vastgestelde spaarbedrag van mijn betaalrekening afgehaald. Een uitgave moet gedaan worden uit het daarvoor bestemde potje, dus voor de vakantie is zoveel geld beschikbaar als er in het vakantiepotje zit.
Ik schrik wel als ik de spaarbedragen zie die mensen van 20+ en 30+ hier claimen te hebben, de salarissen die iedereen verondersteld wordt gemakkelijk binnen te krijgen en de besparingen die daarop mogelijk geacht worden. Maar de groep met een betalingsachterstand en geldproblemen meldt zich hier natuurlijk niet. Wie alleen woont is duurder uit dan iemand die samen woont met iemand die ook een voltijd inkomen heeft. En als die eenverdiener dan ook nog in de vrije sector huurt, dan is sparen echt niet zo gemakkelijk als sommigen hier voor waar willen laten doorgaan. Niet als je een doorsnee salaris hebt en zeker niet als je niet tot de groep mensen met hogere inkomens behoort.
Terug naar de openingsvraag van TS: hoeveel spaargeld is voldoende? Die vraag is, het is al gezegd, niet te beantwoorden. Het hangt af van je persoonlijke situatie (samenstelling van het huishouden, baanzekerheid, inkomenzekerheid, opleiding) en van waar jij je prettig bij voelt. Maar mocht je toch enige indicatie willen hebben, dan biedt het Nibud daar een handige rekentool voor aan. Althans, als die weer online is.
DAt hangt van je definitie van genieten af. Wat is genieten? af en toe uit eten? vakanties? definieer genieten? Ik geniet juist als ik bv in Canada in de Rocky Mounties sta zoals afgelopen zomer en dan weet dat ik daar sta, het behoorlijk aan de prijs is (die vakantie dan, het kan ook goedkoper) en dan weet dat ik dat kan doen zonder dat ik daarvoor concessies moet doen. Dát is voor mij bijvoorbeeld genieten.quote:Op woensdag 19 november 2014 13:59 schreef Piet__Piraat het volgende:
[..]
Klopt, maar het klinkt makkelijk hè. 'Even' drie keer modaal binnen harken.
Tsja niet iedereen kan dat zomaar. En niet iedereen heeft het geluk snel een partner te vinden en een huis te kunnen kopen. Het is van te veel factoren afhankelijk. En op sommige heb je invloed, maar op sommige ook zeker niet.
Plus keuzes. Spaargeld vs vrije tijd om kids op te voeden en te genieten...
Ik snap wel wat je bedoeld hoor. Maar, goed, we nemen dan nu natuurlijk het voorbeeld dat ik zelf gaf, nl een vakantie. Maar, er zijn meer dan genoeg dingen die ik me niet kan permitteren hoor. Ik kan bv geen Ferrari kopen, laat staan zonder concessies te doen. Dat is voor mij momenteel niet weg gelegd.quote:Op woensdag 19 november 2014 15:16 schreef Piet__Piraat het volgende:
Dat kan zeker wel hoor, maar daar moet wel het inkomen naar zijn. Want over het algemeen kosten activiteiten waarbij je wil genieten geld (ik ga hier gemakshalve even voorbij aan de selecte groep die het genieten vindt om elke avond thuis voor de tv te zitten).
Juist jouw voorbeeld is een mooi voorbeeld. Dat is genieten ja. En vooral dat je er geen concessies voor hebt hoeven doen, dat maakt het helemaal heerlijk. Ik kan ook genieten, maar dan niet zonder dat ik concessies moet doen. En ik denk dat het voor velen opgaat. Je moet vaak keuzes maken, maar als je niet 'toevallig' samen een ton per jaar binnenharkt, denk ik wel dat e.e.a. elkaar vaak bijt. Je kunt wel 500 euro per maand willen sparen, maar dan heb je niet zomaar ruimte voor luxe vakanties. Dat kan pas vanaf een bepaald inkomen, en juist daaronder is het kiezen of delen. Maar ik vind dat daar soms makkelijk voorbij aan wordt gegaan: het feit dat niet iedereen een stevige inkomstenbron heeft. Hoe meer je binnen krijgt, hoe makkelijker je kan kiezen om een lekker deel te sparen maar toch nog iets vrij besteedbaar te hebben (waarvan je dus kan genieten). En hoe minder je hebt, hoe moeilijker die keuzes dus worden.
Dat is hetquote:Op woensdag 19 november 2014 15:21 schreef CoolGuy het volgende:
Ik denk dat genieten, nu ik dat zo schrijf, ook afhankelijk is van hoe tevreden je bent met wat je wel kunt. Ik kan genieten van de dingen die ik doe, maar weet dat er ook een hele hoop dingen zijn die ik niet kan doen, die een ander wel kan, maar daar word ik niet ongelukkig van. Ik blijf gelukkig met mijn levenDat is ook genieten natuurlijk
Ik kan ook geen RS6 kopen, balenquote:Op woensdag 19 november 2014 15:21 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ik snap wel wat je bedoeld hoor. Maar, goed, we nemen dan nu natuurlijk het voorbeeld dat ik zelf gaf, nl een vakantie. Maar, er zijn meer dan genoeg dingen die ik me niet kan permitteren hoor. Ik kan bv geen Ferrari kopen, laat staan zonder concessies te doen. Dat is voor mij momenteel niet weg gelegd.
Ik denk dat genieten, nu ik dat zo schrijf, ook afhankelijk is van hoe tevreden je bent met wat je wel kunt. Ik kan genieten van de dingen die ik doe, maar weet dat er ook een hele hoop dingen zijn die ik niet kan doen, die een ander wel kan, maar daar word ik niet ongelukkig van. Ik blijf gelukkig met mijn levenDat is ook genieten natuurlijk
Nou ja, dat moet ik toch in principe ook? Kijk, ik kan ook wel meer leuke dingen doen als nu. Immers, ik kan elke dag gaan uit eten (ik noem maar wat) en dan kan ik die 1000 euro ook niet meer sparen omdat ik daarvoor dan al teveel heb uitgegeven.quote:Op woensdag 19 november 2014 15:48 schreef Piet__Piraat het volgende:
[..]
Ik kan ook geen RS6 kopen, balen
Ben het wel met je eens hoor. Ik kan ook genieten van wat ik doe en ben tevreden, ook al heb ik geen dikke spaarrekening (verre van). En ik zou wel meer willen sparen, maar dan moet ik minder leuke dingen doen en dat wil ik ook niet. Dus tsja, dan houdt het op hè
.
Dat is wel correct wat je nu zegt ja. je gaat er hier dan wel van uit dat je 'wensen' wel 'klein' blijven. Kijk zou ik wensen hebben die in verhouding ook veel duurder dan blijft het gelijk, alleen praten we dan over een ander 'niveau' als je begrijpt wat ik bedoel.quote:Op woensdag 19 november 2014 16:00 schreef Piet__Piraat het volgende:
Laat ik het anders zeggen: hoe hoger je inkomen, hoe langer het duurt voor je concessies moet doen. Jij kan nu van je vrije 'spending money' waarschijnlijk probleemloos uitgeven aan een keertje uit eten gaan. Want je vrije budget is groter. Hoe lager je inkomsten, hoe beperkter je vrije budget en hoe eerder dat dus op is (evenals: hoe groter de impact van een enkele 'genietuitgave' is).
Jij moet het dus ook, maar bij kleinere zaken heb je er minder last van, doordat je wat meer vet op de botten hebt.
Die laatste zin was maar een garpje.quote:Op woensdag 19 november 2014 06:21 schreef hvan het volgende:
[..]
Sloop de crisis
Heb ik me ook voor aangemeld, ik kan inderdaad een tientje of 5 besparen per maand, maar of dat nou de juiste besparingen zijn betwijfel ik. Compleet uitgeklede pakketten krijg je. Dus totaal niet interessant.
Een '04 M5 is ook nog steeds erg lekker, niks mis mee!quote:Op woensdag 19 november 2014 09:49 schreef tnatnuocca het volgende:
Het gevoel dat ik een 5serie contant kan aftikken geeft me een fijn gevoel voor de rest aanschouw ik graag andersmans auto's en rij ik dus een 10 jaar oude auto die het prima doet (mede doordat ik ook op loopafstand woon van mijn werk).
Dat had ik er inderdaad voor het gemak even niet bij gezet.quote:Op woensdag 19 november 2014 16:09 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Dat is wel correct wat je nu zegt ja. je gaat er hier dan wel van uit dat je 'wensen' wel 'klein' blijven. Kijk zou ik wensen hebben die in verhouding ook veel duurder dan blijft het gelijk, alleen praten we dan over een ander 'niveau' als je begrijpt wat ik bedoel.
Daarom ben ik ook blij dat ik gelukkig ben met de dingen die ik heb en die ik me kan permitteren, en dat ik niet ongelukkig wordt van dingen die ik niet kan.
Ligt eraan hoe je het interpreteert, ik spaar veel meer als ik alleen ben dan wanneer ik in een relatie zit.quote:Op woensdag 19 november 2014 10:53 schreef Groepfunder het volgende:
Wie alleen woont is duurder uit dan iemand die samen woont met iemand die ook een voltijd inkomen heeft.
Je bedoelt qua spaargeld? Bij samenwonen deel je toch de lasten en heb je meestal 2 inkomens.quote:Op woensdag 19 november 2014 19:06 schreef TheStranger1158 het volgende:
Dan ga je toch al sneller uiteten, weekendjes weg, etc. Ik weet zeker dat wanneer ik had samengewoond ik nooit had gehad wat ik nu heb .
Spaargeld ja, met zijn 2en draai je er meer door dan alleen is mijn standpunt.quote:Op woensdag 19 november 2014 20:08 schreef blomke het volgende:
[..]
Je bedoelt qua spaargeld? Bij samenweonen deel je toch de lasten en heb je meestal 2 inkomens.
Huisvesting, gas, licht, water, lokale belastingen, internet, aansprakelijkheids- en inboedelverzekering, vaste telefonie ... daarop bespaar je allemaal 50%. En dat weekendje weg? Ik ga vanaf morgen een paar dagen op vakantie. Denk je dat mijn eenpersoonshotelkamer goedkoper is dan jullie tweepersoonskamer? Als dat al zo is, dan is het verschil verwaarloosbaar. Al die extratjes die jij opnoemt, zijn optioneel.quote:Op woensdag 19 november 2014 19:06 schreef TheStranger1158 het volgende:
[..]
Ligt eraan hoe je het interpreteert, ik spaar veel meer als ik alleen ben dan wanneer ik in een relatie zit.
Dan ga je toch al sneller uiteten, weekendjes weg, etc. Ik weet zeker dat wanneer ik had samengewoond ik nooit had gehad wat ik nu heb.
Nice, klinkt goedquote:Op donderdag 20 november 2014 03:47 schreef koentje123 het volgende:
We hebben niet echt een buffer. We reserveren een bepaald bedrag van de inkomsten voor de uitgaven van die maand, en schrijven de rest over naar onze investeringsrekeningen. Mocht er een noodzaak zijn om geld uit te geven wanneer er geen binnen komt, gebruiken we de krediet kaart wel. Na een maandje zouden er terug voldoende inkomsten moeten zijn. Indien dat niet voldoende is, spreken we de meest liquide middelen aan.
Wij sparen/investeren meestal tussen 66% and 85% van ons inkomen, zonder daar veel voor te moeten laten. Onze grootste uitgaven zijn huur en vliegtuigtickets. Weinig materiele behoeften hebben en slim inkopen doet veel.
33 keer jaaruitgaven lijkt ons voldoende. Als we daarboven zitten, gaan we waarschijnlijk iets ala ingenieurs zonder grenzen doen (vrijwilgerswerk).
Ja, zijn optioneel, maar feit blijft wel dat ik, -ik merk dat nu ik sinds een half jaar weer een vriendin heb- meer uitgeef met zn 2en dan alleen. In je eentje ga je toch wat minder snel uit eten bijvoorbeeld. Of minder snel naar de bios, of naar een jacuzzi, of weet ik veel wat.quote:Op woensdag 19 november 2014 20:44 schreef Groepfunder het volgende:
[..]
Huisvesting, gas, licht, water, lokale belastingen, internet, aansprakelijkheids- en inboedelverzekering, vaste telefonie ... daarop bespaar je allemaal 50%. En dat weekendje weg? Ik ga vanaf morgen een paar dagen op vakantie. Denk je dat mijn eenpersoonshotelkamer goedkoper is dan jullie tweepersoonskamer? Als dat al zo is, dan is het verschil verwaarloosbaar. Al die extratjes die jij opnoemt, zijn optioneel.
Sorry, het spijt mequote:Op woensdag 19 november 2014 16:52 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Die laatste zin was maar een garpje.
Ik heb die site nog nooit bekeken, jij blijkbaar wel
Je vergeet hier de vrouw die vaker op vakantie wil dan ik, de vrouw die een tweede auto wil, de vrouw die allemaal dingen wil kopen die je niet nodig hebt, etcquote:Op woensdag 19 november 2014 20:44 schreef Groepfunder het volgende:
[..]
Huisvesting, gas, licht, water, lokale belastingen, internet, aansprakelijkheids- en inboedelverzekering, vaste telefonie ... daarop bespaar je allemaal 50%. En dat weekendje weg? Ik ga vanaf morgen een paar dagen op vakantie. Denk je dat mijn eenpersoonshotelkamer goedkoper is dan jullie tweepersoonskamer? Als dat al zo is, dan is het verschil verwaarloosbaar. Al die extratjes die jij opnoemt, zijn optioneel.
Is op te lossen met een paar ferme klappen lijkt me.quote:Op donderdag 20 november 2014 19:02 schreef TheStranger1158 het volgende:
[..]
Je vergeet hier de vrouw die vaker op vakantie wil dan ik, de vrouw die een tweede auto wil, de vrouw die allemaal dingen wil kopen die je niet nodig hebt, etc
Eenschhhhquote:Op donderdag 20 november 2014 20:39 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Is op te lossen met een paar ferme klappen lijkt me.
Herkenbaar. Op een gegeven moment was ik (en ben ik nog steeds) verzadigd met materiële zaken zoals huis en auto's. Ik zoek het nu ergens anders in.quote:Op donderdag 20 november 2014 14:30 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Houden jullie dat ook bij in excel?
Ik zie nu al voor het 3de jaar op een rij dat mijn inkomsten stijgen en mijn uitgaven dalen.
Dit terwijl ik naar mijn mening niets hoef te laten.
Spaar nu ¤1500 p.m.
Wat belachelijk veel is. Toen ik klaar was met afstuderen had ik praktisch niet meer en nu zit ik boven de 40k in 2,5 jaar. Waarbij ik in het eerste jaar wat achtergestelde aankopen zoals kleren, nieuwe pc en een goedkope auto gekocht heb.
Wat voor koekblik rij je voor 150 euro per maand?quote:Op donderdag 20 november 2014 17:06 schreef dudewhereismycar het volgende:
Wij houden zelf (2 volwassenen) het volgende aan als "disasterbuffer". Mochten wij onze baan verliezen door wat voor reden dan ook (let op, 1 salaris kan alles dekken) dan kunnen wij in ieder geval een jaar bufferen + WW. Bijstand hoef je niet bij aan te kloppen met een vermogen van meer dan 6000 euro, dus dit ga je dan ook echt opmaken:
Voorbeeld:
1 Jaar woning (850 x 12 = 10200)
1 Jaar gdas/licht/water (150 x 12 = 1800)
1 Jaar verzekeringen huis (15 x 12 = 180)
1 Jaar zorgverzekering (210 x 12 = 2520)
1 Jaar huishoudpot (500 x 12 = 6000)
1 Jaar autoverzekering/apk/gebreken (150 x 12 = 1800)
Defecten apparatuur (2500)
-------------------------------------------- +
25000,00 EURO
Dus voor onze situatie houden wij dit bedrag aan. Nu hebben wij dit bedrag niet in 1 jaar bij elkaar gesprokkeld, maar wij hebben ons nu ongeveer 2 jaar de tijd gegeven. Daarnaast sparen wij ook nog LOS van dit bedrag voor bijvoorbeeld vakanties of grotere aankopen; niet te vergeten: genieten van het leven.
Jup.Ik houd mijn uitgaven en inkomsten bij sinds 2005. Mijn uitgaven zijn gedurende die periode jaarlijks gedaald (zonder inflatie mee te rekenen) , terwijl mijn inkomsten ook jaarlijks omhoog gingen.quote:Op donderdag 20 november 2014 14:30 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Houden jullie dat ook bij in excel?
Ik zie nu al voor het 3de jaar op een rij dat mijn inkomsten stijgen en mijn uitgaven dalen.
Dit terwijl ik naar mijn mening niets hoef te laten.
Spaar nu ¤1500 p.m.
Wat belachelijk veel is. Toen ik klaar was met afstuderen had ik praktisch niet meer en nu zit ik boven de 40k in 2,5 jaar. Waarbij ik in het eerste jaar wat achtergestelde aankopen zoals kleren, nieuwe pc en een goedkope auto gekocht heb.
In seksclubs?quote:Op donderdag 20 november 2014 22:50 schreef blomke het volgende:
[..]
Herkenbaar. Op een gegeven moment was ik (en ben ik nog steeds) verzadigd met materiële zaken zoals huis en auto's. Ik zoek het nu ergens anders in.
Oude Peugeot Partner gaat prima.quote:Op vrijdag 21 november 2014 01:17 schreef leolinedance het volgende:
Wat voor koekblik rij je voor 150 euro per maand?
Zoiets. Maar dan kleinschaliger. Verder doe ik veel voor dieren.quote:
Waarom niet? Afgezien van het feit dat auto's me net zoveel interesseren als het betaalde voetbal (-273,15 graden), vind ik het een heel praktische auto: veel ruimte om je zooi mee te vervoeren, zit en rijdt lekker en niet duur qua verzekringen, onderhoud en energieverbruik.quote:
Ik denk dat die Audi A4 dan lekke banden had ofzoquote:Op vrijdag 21 november 2014 20:05 schreef blomke het volgende:
[..]
Waarom niet? Afgezien van het feit dat auto's me net zoveel interesseren als het betaalde voetbal (-273,15 graden), vind ik het een heel praktische auto: veel ruimte om je zooi mee te vervoeren, zit en rijdt lekker en niet duur qua verzekringen, onderhoud en energieverbruik.
Voor m'n werk rijd ik wel eens in een Audi A4, maar dat vind ik echt niet zo lekker rijden. Om over de VW Tourain (of zo) maar te zwijgen.
Reed? Crisis?quote:Op vrijdag 21 november 2014 21:45 schreef Renesite het volgende:
Jezus. Klasse rijden niet waarderen! Ik reed een splinternieuwe VW passat! Wat een weelde!
had een leenauto. Rijd zelf in een klasse minder, ibiza st ecomotivequote:
Prima wagen toch. Zou ervoor tekenen als ik geen leaseauto had.quote:Op vrijdag 21 november 2014 22:41 schreef Renesite het volgende:
[..]
had een leenauto. Rijd zelf in een klasse minder, ibiza st ecomotive
En het is niet eens een leaseautoquote:Op vrijdag 21 november 2014 23:07 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Prima wagen toch. Zou ervoor tekenen als ik geen leaseauto had.
Wat bedoel je dan met dat je verzadigd was met auto's? Dat klinkt eerder alsof er een zonda, ferrari, porsche en aston voor de deur staan.quote:Op vrijdag 21 november 2014 20:05 schreef blomke het volgende:
[..]
Afgezien van het feit dat auto's me net zoveel interesseren als het betaalde voetbal (-273,15 graden),
Peugeot Partner vind ik al goed genoeg.quote:Op zondag 23 november 2014 10:51 schreef TheStranger1158 het volgende:
Wat bedoel je dan met dat je verzadigd was met auto's? Dat klinkt eerder alsof er een zonda, ferrari, porsche en aston voor de deur staan.
Oh je leeft erg zuinig dus bedoel jequote:Op zondag 23 november 2014 11:30 schreef blomke het volgende:
[..]
Peugeot Partner vind ik al goed genoeg.
Exact! Zielig hé?quote:Op zondag 23 november 2014 11:31 schreef TheStranger1158 het volgende:
Oh je leeft erg zuinig dus bedoel je
Maar het rijdt wel lekkerder dan een Ibiza STquote:Op vrijdag 21 november 2014 23:25 schreef Renesite het volgende:
[..]
En het is niet eens een leaseauto!
Klasse minder dan die Passat. Ik voelde me in die Passat een klein jongetje in een veel te grote auto
Waar geef je het dan aan uit, buiten wonen, auto en dagelijkse boodschappen???quote:Op zondag 23 november 2014 20:03 schreef von_manstein het volgende:
Ik (alleenstaand zonder kinderen 45k bruto pj) maak vrijwel al mn geld op
Is dat niet van een Fries spreekwoord: "Der is noch nea in brânkast efter in lykwein oan riden.quote:Op zondag 23 november 2014 20:03 schreef von_manstein het volgende:
Althans ik heb nog nooit een lijkenwagen met een kluis in de aanhanger naar een begraafplaats/crematorium zien rijden.
Hobby's, vakanties en gadgets.quote:Op zondag 23 november 2014 20:33 schreef blomke het volgende:
[..]
Waar geef je het dan aan uit, buiten wonen, auto en dagelijkse boodschappen???
dus je spaart niet/nauwelijks van het geld dat je binnen krijgt? Ik snap daar niks van, maar dat is geen waardeoordeel hoor! Ieder doet toch waar hij zich prettig bij voelt natuurlijkquote:Op maandag 24 november 2014 10:33 schreef von_manstein het volgende:
[..]
Hobby's, vakanties en gadgets.
Ik betaal momenteel 197, maar dat is veels te veel.quote:Op maandag 24 november 2014 13:34 schreef sachin1988 het volgende:
Hoeveel betalen jullie eigenlijk voor een huishouden van 2 volwassenen en 1 kind van 2 maanden aan G/W/L?
Heb de mijnes op 135 gezet, sinds juni een koopwoning, mijn eerste woning..ben bang dat 135 weinig is..
Kan die keyniaanse mythe alsjeblieft een keer een langzame dood sterven. Meer diensten en producten die efficienter worden aangeboden vergroten de economie. Niet het meer en meer uitgeven.quote:Op woensdag 26 november 2014 17:01 schreef CPS2000 het volgende:
Dit is wel interessant, journalist met zo'n beetje de omgekeerde mening van TS: we zouden in Nederland meer moeten uitgeven (investeren) en minder moeten sparen (en meer kinderen moeten krijgen). Dit is voor de economie (en dus uiteindelijk voor jezelf) beter. Wel logisch als je het hoort maar ook wel confronterend. Dus hoeveel spaargeld is genoeg? Wat mij betreft een redelijke buffer voor onvoorziene omstandigheden. Voor mij is dat 10k en dat heb ik op het moment ook wel.
http://www.rtlnieuws.nl/e(...)w-met-robin-fransman
De meesten hier lullen dan ook uit hun nek.quote:Op dinsdag 18 november 2014 21:12 schreef whatdafuck het volgende:
Kan niks sparen. Veel lasten en ben/woon alleen. Still living the good life though.
Verder zitten er wel erg veel rijke luitjes hier op Fok.
Leuk en aardig maar je hebt centralisatie en centralisatie.quote:Op woensdag 26 november 2014 18:09 schreef Kandijfijn het volgende:
[..]
Kan die keyniaanse mythe alsjeblieft een keer een langzame dood sterven. Meer diensten en producten die efficienter worden aangeboden vergroten de economie. Niet het meer en meer uitgeven.
Daarnaast is centralisatie van kapitaal een vereiste om nieuwe innovatie's te kunnen bekostigen. Daarnaast is het spaargeld van de een het onderpand van de andere om te kunnen lenen. Sparen is dus een deugd voor de economie niet een schadelijk iets.
Ik vraagme toch af waar dit soort reacties altijd vandaan komen. Op fok komen mensen met allerlei meningen, uit alle lagen van de bevolking. Daarzitten dus mensen bij met meer geld, en ook mensen met minder geld. Het is toch niet zo raar dat mensen met meer spaargeld op een topic als dit af komen? Die zitten nl ook op fok.quote:Op woensdag 26 november 2014 18:59 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
De meesten hier lullen dan ook uit hun nek.
165¤ hier. Heb 250¤ terug gehad.quote:Op maandag 24 november 2014 13:34 schreef sachin1988 het volgende:
Hoeveel betalen jullie eigenlijk voor een huishouden van 2 volwassenen en 1 kind van 2 maanden aan G/W/L?
Heb de mijnes op 135 gezet, sinds juni een koopwoning, mijn eerste woning..ben bang dat 135 weinig is..
Aha daar komt onze zielige jongen weer aanquote:Op woensdag 26 november 2014 18:59 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Nee hoor, maar op fok heeft iedereen net een wat langere penis.quote:Op woensdag 26 november 2014 22:51 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Aha daar komt onze zielige jongen weer aan
Laat me raden, wanneer iemand meer spaargeld heeft dan jij is het waarschijnlijk een leugen. Net als in het salaris-topic. Daar kreeg je ook al de lachers op je hand![]()
Christus, wat een bedrag. Wat is je leeftijd?quote:Op woensdag 26 november 2014 22:34 schreef VeX- het volgende:
Ik heb nu iets meer dan dan 100k.
Hoop dat bedrag binnen 5 jaar dmv lopende investeringen in en output resourcing te verdubbelen.
Zonder kinderen moet dat makkelijk kunnen tegen de tijd dat je 40 bent. Zelfs met kinderen sparen wij nog iets van 750 euro per maand. Zonder kinderen had dat makkelijk 1.250 euro per maand kunnen zijn.quote:Op zaterdag 15 november 2014 16:11 schreef Geralt het volgende:
[..]
Dan heb ik nog 2 jaar en 3 weken en 196K te gaanquote:Op donderdag 27 november 2014 04:20 schreef Nielsch het volgende:
Zonder kinderen moet dat makkelijk kunnen tegen de tijd dat je 40 bent.
Wat was er in dat topic loos dan?quote:Op woensdag 26 november 2014 22:51 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Aha daar komt onze zielige jongen weer aan
Laat me raden, wanneer iemand meer spaargeld heeft dan jij is het waarschijnlijk een leugen. Net als in het salaris-topic. Daar kreeg je ook al de lachers op je hand![]()
Mits je allebei werkt en goed verdient. Anders wordt het al gauw een lastig verhaalquote:Op donderdag 27 november 2014 04:20 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Zonder kinderen moet dat makkelijk kunnen tegen de tijd dat je 40 bent. Zelfs met kinderen sparen wij nog iets van 750 euro per maand. Zonder kinderen had dat makkelijk 1.250 euro per maand kunnen zijn.
Nou, nee. Ik snap je afgunst niet zo goed. Wil je dat eens uitleggen?quote:Op woensdag 26 november 2014 18:59 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Dat is waar... Heb het even over mijn eigen situatie. Werken allebei 4 dagen en er komt netto aan salaris zo'n 4500 euro per maand binnen.quote:Op donderdag 27 november 2014 07:33 schreef Piet__Piraat het volgende:
[..]
Mits je allebei werkt en goed verdient. Anders wordt het al gauw een lastig verhaal
Ik was nog niet van plan om te gaan rentenierenquote:Op donderdag 27 november 2014 11:09 schreef Blik het volgende:
genoeg is 25x de jaaruitgaven, dan kun je namelijk voldoen aan de 4%-regel ofwel de Safe Withdrawal Rate. Afhankelijk van de jaaruitgaven is de hoeveelheid spaargeld dus van persoon tot persoon anders
Je punt is?! Een goede middenklasse is een goed voor de maatschappij okey fair, als jij dat zegt neem ik het aan.quote:Op woensdag 26 november 2014 19:55 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Leuk en aardig maar je hebt centralisatie en centralisatie.
De geschiedenis wijst uit dat landen met een grote middenklasse het stabielste zijn.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |