Nee, dat gaat nog gebeuren. Mn spaargeld heb ik zelf opgebouwd. Mn eigen kruiwagen (of ja, toch mn ouders) was dat mn ouders mn opleiding betaald hebben en ze zeiden van; je krijgt die basisbeurs maar als je t haalt hoef je die niet terug te betalen dus zet die op een spaarrekening. Aan hun hoefde ik t sowieso niet te geven.quote:Op maandag 17 november 2014 10:45 schreef Homey het volgende:
Wat je trouwens nooit leest zijn de kruiwagens die vaak in het spel betrokken zijn.
Het is een wereld van verschil of je zelf alles opbouwt, of je ouders je af en toe 50k toeschuiven.
quote:Op maandag 17 november 2014 11:38 schreef LeTourdeFrance het volgende:
Twee keer de helft vind ik genoeg.
Twee keer de helft, niet twee keer door de helft.quote:Op maandag 17 november 2014 11:42 schreef CoolGuy het volgende:
[..]not this shit again
Dan hou je maar 1/4e over, wat doe je
Ik ga nou twijfelen of je t grapje wel snapt of dat je dat topic over die gare kutford van een paar jaar geleden gewoon niet heb meekregen? Of juist wel.quote:Op maandag 17 november 2014 11:43 schreef LeTourdeFrance het volgende:
[..]
Twee keer de helft, niet twee keer door de helft.
Ach.. voel je niet bezwaard haha.quote:Op maandag 17 november 2014 11:27 schreef Skv het volgende:
[..]
Kolere, ik ben even oud en heb 5k en een gezonde studieschuld..
Ik spaar per maand met moeite 200 Euro. Maargoed, ik zit nog in mijn startersbaan (2 jaar ervaring) met dito loon en mijn vriendin heeft op het moment geen baan dus we moeten er samen van leven. Schiet niet heel erg op
Het is gewoon gaar als je hier de tonnen rond ziet vliegen.quote:Op maandag 17 november 2014 12:00 schreef Renesite het volgende:
[..]
Ach.. voel je niet bezwaard haha.
Das waar, maar mijn punt was dat mensen er nooit bij vermelden hoe ze eraan zijn gekomen. Niet dat het verdacht is, maar vaak zit er een kruiwagen achter. Dat maakt wel een wereld van verschil.quote:Op maandag 17 november 2014 11:10 schreef miro86 het volgende:
[..]
Belastingvrij mag het per jaar maximaal ¤5.229 zijn. Eenmalig mag het meer zijn.
Ik heb veel geluk gehad met mijn banen tot nu toe (en ik werk een paar jaartjes langer).quote:Op maandag 17 november 2014 11:27 schreef Skv het volgende:
[..]
Kolere, ik ben even oud en heb 5k en een gezonde studieschuld..
Ik spaar per maand met moeite 200 Euro. Maargoed, ik zit nog in mijn startersbaan (2 jaar ervaring) met dito loon en mijn vriendin heeft op het moment geen baan dus we moeten er samen van leven. Schiet niet heel erg op
Ja, dit klopt. Voor mij betekent het veel meet of iemand x per maand spaart, dan dat hij/zij x al gespraard heeft.quote:Op maandag 17 november 2014 12:11 schreef Homey het volgende:
[..]
Das waar, maar mijn punt was dat mensen er nooit bij vermelden hoe ze eraan zijn gekomen. Niet dat het verdacht is, maar vaak zit er een kruiwagen achter. Dat maakt wel een wereld van verschil.
True, wel met een drempel maar je hebt wel gelijk ja.quote:Op maandag 17 november 2014 08:55 schreef Goesten het volgende:
[..]
Voor de vermogens belasting maakt het niet uit of je de auto koopt van je eigen centen of hiervoor een lening neemt. Schulden voor consumptie doeleinden mag je aftrekken van box 3.
quote:Op maandag 17 november 2014 09:52 schreef Homey het volgende:
Hoe ik aan zoveel cash kom? Met loondienst ben ik in 6 jaar niet verder gekomen dan 20k, maar toen ik me begaf op de beurs is daar snel een ton bijgekomen.
Heb je een gezin?quote:Op maandag 17 november 2014 19:46 schreef superniger het volgende:
17k op mijn spaarrekening en 3k op mijn betaalrekening. 2k in een oude sok.
Zelf voor gewerkt.
Om de 3 maanden krijg ik ongeveer 50-60 euro rente.
Wel samen?quote:Op maandag 17 november 2014 19:49 schreef superniger het volgende:
[..]
Nee. Wil ik (voorlopig) ook niet.
Zolang je het zelf maar weet, als het om geld gaat zijn vrouwen niet zo kieskeurig (de rest daarbuiten gelaten)quote:
Als je geld hebt willen ze je sneller ?quote:Op maandag 17 november 2014 20:03 schreef Geerd het volgende:
[..]
Zolang je het zelf maar weet, als het om geld gaat zijn vrouwen niet zo kieskeurig (de rest daarbuiten gelaten)
Goh word je ook wakker?quote:Op maandag 17 november 2014 20:05 schreef TheStranger1158 het volgende:
[..]
Als je geld hebt willen ze je sneller ?
Mwah een vooroordeel dat niet klopt, tenzij je de echte golddiggers hebt maar die zijn op 1 hand te tellenquote:
Ik hoop dat je gelijk hebt!quote:Op maandag 17 november 2014 20:08 schreef TheStranger1158 het volgende:
[..]
Mwah een vooroordeel dat niet klopt, tenzij je de echte golddiggers hebt maar die zijn op 1 hand te tellen
Sterker nog, dit is het als-je-voor-je-30e-geen-100K-gespaard-hebt-heb-je-iets-goed-fout-gedaan topic.quote:Op maandag 17 november 2014 20:14 schreef Pleun2011 het volgende:
Is dit weer zo'n topic waarin Fokkers quasi-nonchalant melden dat ze toch wel minimaal 1000 euro sparen per maand en dat je met een beetje slim sparen zo 100k bij elkaar hebt
Ja? Als je geen leven hebt is dat niet zo moeilijk. Jij hebt een auto denk ik? En kinderen? En op vakantie 2x per jaar ? Met de tent of caravan? Of toch dit jaar vliegen?quote:Op maandag 17 november 2014 20:14 schreef Pleun2011 het volgende:
Is dit weer zo'n topic waarin Fokkers quasi-nonchalant melden dat ze toch wel minimaal 1000 euro sparen per maand en dat je met een beetje slim sparen zo 100k bij elkaar hebt
Vergeet de hond niet, de uitetentjes, de 2e auto voor de vrouw, het verplicht zaterdags shoppen bij Ikea en de meubelboulevard, oh ja en met de kids elk weekend wegquote:Op maandag 17 november 2014 20:20 schreef Geerd het volgende:
[..]
Ja? Als je geen leven hebt is dat niet zo moeilijk. Jij hebt een auto denk ik? En kinderen? En op vakantie 2x per jaar ? Met de tent of caravan? Of toch dit jaar vliegen?
Wintersport?
Allemaal niet van toepassingquote:Op maandag 17 november 2014 20:20 schreef Geerd het volgende:
[..]
Ja? Als je geen leven hebt is dat niet zo moeilijk. Jij hebt een auto denk ik? En kinderen? En op vakantie 2x per jaar ? Met de tent of caravan? Of toch dit jaar vliegen?
Wintersport?
En dan nog kun je daarnaast prima sparen.quote:Op maandag 17 november 2014 20:32 schreef TheStranger1158 het volgende:
[..]
Vergeet de hond niet, de uitetentjes, de 2e auto voor de vrouw, het verplicht zaterdags shoppen bij Ikea en de meubelboulevard, oh ja en met de kids elk weekend weg
Wel lastiger denk ik?quote:Op maandag 17 november 2014 20:37 schreef Burdie het volgende:
[..]
En dan nog kun je daarnaast prima sparen..
Uiteraard is je spaarruimte afhankelijk van het (positieve) verschil tussen inkomsten en uitgaven, ja.quote:
Hangt inderdaad allemaal af van de inkomsten en vaste lasten die je hebt, zoals de user hierboven aangeeft. Een aardige baan en bovenmodaal salaris zijn leuk, maar als je vaste lasten ook hoog zijn dan spaar je echt geen 1000 euro per maand. Wel meer dan gemiddeld misschien, maar tweeverdieners zonder kinderen die de lasten kunnen delen zijn denk ik het beste af van allemaal.quote:Op maandag 17 november 2014 20:45 schreef Geerd het volgende:
[..]
Hier ook niet, dan kun je snel geld hebben
Dan heb je dus verkeerde keuzes gemaakt in het leven.quote:Op maandag 17 november 2014 20:47 schreef Pleun2011 het volgende:
Een aardige baan en bovenmodaal salaris zijn leuk, maar als je vaste lasten ook hoog zijn dan spaar je echt geen 1000 euro per maand.
Jup, maar dan moet ze niet van je willen scheiden.quote:Op maandag 17 november 2014 20:47 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
Hangt inderdaad allemaal af van de inkomsten en vaste lasten die je hebt, zoals de user hierboven aangeeft. Een aardige baan en bovenmodaal salaris zijn leuk, maar als je vaste lasten ook hoog zijn dan spaar je echt geen 1000 euro per maand. Wel meer dan gemiddeld misschien, maar tweeverdieners zonder kinderen die de lasten kunnen delen zijn denk ik het beste af van allemaal.
Hoezo? Ik ken mensen met een goed salaris die hun hele leven in een sociaal huurwoninkje blijven hangen. Dan ben je inderdaad goedkoper uit dan met een koopwoning. Heb verder geen reden tot klagen aangezien ik genoeg op de spaarrekening heb en ook ieder jaar best veel kan sparen. Maar geen 1000 euro per maand nee. Dan had ik geen huis moeten kopenquote:Op maandag 17 november 2014 20:48 schreef TheStranger1158 het volgende:
[..]
Dan heb je dus verkeerde keuzes gemaakt in het leven.
Ik had 50k op mn 30ste,quote:Op maandag 17 november 2014 20:16 schreef TheStranger1158 het volgende:
[..]
Sterker nog, dit is het als-je-voor-je-30e-geen-100K-gespaard-hebt-heb-je-iets-goed-fout-gedaan topic.
Met een huis van 250K-300K kun je nog steeds 1000 euro sparen, ligt eraan wat jij een goed salaris noemt. Laten we zeggen dat het met 2x modaal makkelijk kan.quote:Op maandag 17 november 2014 20:53 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
Hoezo? Ik ken mensen met een goed salaris die hun hele leven in een sociaal huurwoninkje blijven hangen. Dan ben je inderdaad goedkoper uit dan met een koopwoning. Heb verder geen reden tot klagen aangezien ik genoeg op de spaarrekening heb en ook ieder jaar best veel kan sparen. Maar geen 1000 euro per maand nee. Dan had ik geen huis moeten kopen
Dat bestaat niet wat sparen betreft, daarom is je TT ook wat raar want ''hoeveel spaargeld is voldoende'' is ook niet te beantwoorden omdat dat per persoon verschilt. En iedereen geeft zijn geld anders uit maar het een is niet slechter dan het andere.quote:Op maandag 17 november 2014 20:48 schreef TheStranger1158 het volgende:
[..]
Dan heb je dus verkeerde keuzes gemaakt in het leven.
12k door oma en 15k van ouders tikt al lekker aan natuurlijk.. Heb ooit van mijn pa 1000 euro gekregen uit de erfenis van een overleden tante en daar moest ik nog om vragen ook. Dat is ook het enige dat ik ooit heb gekregen. Kinderen die worden gesponsord door hun ouders hebben het iets makkelijker denk ik.quote:Op maandag 17 november 2014 20:55 schreef jeffrey83 het volgende:
[..]
Ik had 50k op mn 30ste,
12k door oma,
15k door vader&moeder (studie geld denk ik)
Ik heb ook een auto hoor. Maar das dan lease. Geen kinderen, wel vriendin. 2x pj vakantie klopt ook wel, altijd vliegen. Horloges als hobby. Je moet alleen zorgen dat je een woning hebt die je de kop niet kost. Ik heb een normale eengezinswoning, in mn eentje gekocht op 1 salaris, en ik spaar nu dus ongeveer 1000 euro per maand. Het kan echt hoor, maar natuurlijk niet met een modaal salaris (denk ik).quote:Op maandag 17 november 2014 20:20 schreef Geerd het volgende:
[..]
Wintersport?
Nope niet met modaal. Trouwens is ook maar net wat je wil. Mensen kopen een caravan van hoeveel K? Want dan kunnen ze er lekker op uit,quote:Op maandag 17 november 2014 21:12 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ik heb ook een auto hoor. Maar das dan lease. Geen kinderen, wel vriendin. 2x pj vakantie klopt ook wel, altijd vliegen. Horloges als hobby. Je moet alleen zorgen dat je een woning hebt die je de kop niet kost. Ik heb een normale eengezinswoning, in mn eentje gekocht op 1 salaris, en ik spaar nu dus ongeveer 1000 euro per maand. Het kan echt hoor, maar natuurlijk niet met een modaal salaris (denk ik).
Absoluut! Die 6 jaar dat ik werkte en thuis woonde hoefde ik ook geen huur of iets te betalen.. Dus dan spaar je gewoon 1000 per maand als het moet.quote:Op maandag 17 november 2014 21:10 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
12k door oma en 15k van ouders tikt al lekker aan natuurlijk.. Heb ooit van mijn pa 1000 euro gekregen uit de erfenis van een overleden tante en daar moest ik nog om vragen ook. Dat is ook het enige dat ik ooit heb gekregen. Kinderen die worden gesponsord door hun ouders hebben het iets makkelijker denk ik.
Ik heb het je op de vorige pagina uitgerekend en je blijft maar stug volhouden. Je bent een beetje een selectieve lezer. 300k hypotheek is zo'n 1500 bruto + 400 boodschappen, 100 verzekeringen, 200 zorg, 200 autokosten, 50 mobiel, 150 energie, 100 gemeente om maar eens wat te noemen. (2 persoons huishouden). Zit je al op 2700 euro per maand. 2x modaal krijg je 3k netto. Hoe spaar je daar dan 1000 euro van? Leg het me uit met voorbeelden, want roeptoeteren zonder berekening hebben we niks aan natuurlijk.quote:Op maandag 17 november 2014 21:04 schreef TheStranger1158 het volgende:
[..]
Met een huis van 250K-300K kun je nog steeds 1000 euro sparen, ligt eraan wat jij een goed salaris noemt. Laten we zeggen dat het met 2x modaal makkelijk kan.
Dat vind ik altijd zo'n zinloos argument. Als je zo gaat beredeneren kun je net zo goed altijd financieel op het randje leven. Dus zo min mogelijk werken en al je geld opbrassen. Je kunt er ook voor zorgen dat je de rest van je leven redelijk zorgeloos kunt leven en je kinderen een mooie toekomst kunt bieden.quote:Op zaterdag 15 november 2014 17:27 schreef hvan het volgende:
Ach waarom zoveel sparen als je morgen onder een auto kan liggen.
Crowdfunding en beleggen met een laag risicoprofiel is een optie. Ik kom dit jaar voor de helft van mijn spaargeld daarmee uit op een rendement van 7%. De andere helft is verdeeld over deposito's en vrij opneembare rekeningen met een rendement van gemiddeld 2,2%. Een totaalrendement van 4,6% is zo gek nog niet in deze tijden.quote:Op zaterdag 15 november 2014 20:20 schreef TheStranger1158 het volgende:
[..]
Ik ken vooral mensen die goed het schip ingegaan zijn daarmee
Ook erg slim. Als ik een koopwoning zou hebben zou ik dat ook doen. En zonnepanelen op het dak leggen en nog meer investeren in duurzame energie.quote:Op zaterdag 15 november 2014 23:06 schreef announcement het volgende:
Buffer sparen totdat de VRH om de hoek komt kijken. Met wat ik dan nog spaar los ik de hypotheek extra af.
Als je genoeg geld hebt kun je dit allemaal gewoon doen. Sterker nog, waarom zou je het niet doen? Een gezonde balans tussen inkomen en uitgaven is het belangrijkste.quote:Op maandag 17 november 2014 20:32 schreef TheStranger1158 het volgende:
[..]
Vergeet de hond niet, de uitetentjes, de 2e auto voor de vrouw, het verplicht zaterdags shoppen bij Ikea en de meubelboulevard, oh ja en met de kids elk weekend weg
Je hebt het hier over bruto lasten. Netto is dat natuurlijk al een stuk lager.quote:Op dinsdag 18 november 2014 00:19 schreef Sandyman het volgende:
[..]
Ik heb het je op de vorige pagina uitgerekend en je blijft maar stug volhouden. Je bent een beetje een selectieve lezer. 300k hypotheek is zo'n 1500 bruto + 400 boodschappen, 100 verzekeringen, 200 zorg, 200 autokosten, 50 mobiel, 150 energie, 100 gemeente om maar eens wat te noemen. (2 persoons huishouden). Zit je al op 2700 euro per maand. 2x modaal krijg je 3k netto. Hoe spaar je daar dan 1000 euro van? Leg het me uit met voorbeelden, want roeptoeteren zonder berekening hebben we niks aan natuurlijk.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |