Dit.quote:Op zaterdag 15 november 2014 09:44 schreef Spanky78 het volgende:
Afhankelijk van je risicoprofiel. Als je een hypotheek hebt en kinderen meer dan als je huurt en alleen bent.
Ik houd een buffer aan waarmee ik het ongeveer een jaar kan uithouden, minimaal. Geld dat daarboven kunt steek ik in pensioen, afbetalen hypotheek of ik beleg wat. En natuurlijk heb ik ook een potje voor leuke dingen zoals vakanties mooie spullen etc.
Nepneger.quote:Op zaterdag 15 november 2014 12:28 schreef Hyaenidae het volgende:
Je hebt nooit genoeg imo. Verder zal iemand van 30 al een stuk meer hebben gespaard dan iemand van 20.
En een 40'er nog meer enz. De leventje draait om money maken!
bij mij draait het leven om levenquote:Op zaterdag 15 november 2014 12:28 schreef Hyaenidae het volgende:
Je hebt nooit genoeg imo. Verder zal iemand van 30 al een stuk meer hebben gespaard dan iemand van 20.
En een 40'er nog meer enz. De leventje draait om money maken!
Dus je hebt 50k apart staan?quote:Op zaterdag 15 november 2014 09:44 schreef Spanky78 het volgende:
Afhankelijk van je risicoprofiel. Als je een hypotheek hebt en kinderen meer dan als je huurt en alleen bent.
Ik houd een buffer aan waarmee ik het ongeveer een jaar kan uithouden, minimaal. Geld dat daarboven kunt steek ik in pensioen, afbetalen hypotheek of ik beleg wat. En natuurlijk heb ik ook een potje voor leuke dingen zoals vakanties mooie spullen etc.
Misschien heeft hij een uitkering, 12000 euro is dan genoeg.quote:
Die 200K kun je dus niet aan?quote:Op zaterdag 15 november 2014 14:07 schreef ptr_83 het volgende:
Minimaal 5k op betaalrekening, 25k op vrij opneembare spaarrekening en 200k als buffer daar achter
Klopt. Deels op deposito's en aandelenfondsen. Dat is overigens ook het deel wat (deels) bestemd is voor pensioenvoorziening.quote:Op zaterdag 15 november 2014 14:21 schreef TheStranger1158 het volgende:
[..]
Die 200K kun je dus niet aan?
Afhankelijk van HOE je je baan verliest. WW is niet altijd vanzelfsprekend.quote:Op zaterdag 15 november 2014 15:39 schreef Harmankardon het volgende:
[..]
Hoeft niet, als hij zijn baan verliest dan krijg je WW en dat drukt je kosten ook behoorlijk.
Hoe krijg je in godsnaam 200K bij elkaar gespaard?!quote:Op zaterdag 15 november 2014 14:07 schreef ptr_83 het volgende:
Minimaal 5k op betaalrekening, 25k op vrij opneembare spaarrekening en 200k als buffer daar achter
Of 15 jaar lang iets meer dan 1000 per maand. Als je 3k+ netto verdient kun je dat makkelijk missen.quote:Op zaterdag 15 november 2014 16:11 schreef Geralt het volgende:
[..]
Hoe krijg je in godsnaam 200K bij elkaar gespaard?!
Dat is (rente even erbuiten gelaten) dik 33 jaar elke maand 500 euro aan de kant zetten.
Dat ligt er maar net aan lijkt me zo.quote:Op zaterdag 15 november 2014 16:17 schreef Miou het volgende:
Als je 3k+ netto verdient kun je dat makkelijk missen.
Als je veel verdient en weinig kosten hebt kan je veel meer apart zetten dan 500 in de maand.quote:Op zaterdag 15 november 2014 16:11 schreef Geralt het volgende:
[..]
Dat is (rente even erbuiten gelaten) dik 33 jaar elke maand 500 euro aan de kant zetten.
Al 20 jaar werken en zelf je pensioen opbouwen. En 200k is niet alleen ingelegd geld. Een groot deel is rendement.quote:Op zaterdag 15 november 2014 16:11 schreef Geralt het volgende:
[..]
Zoveel tot er belasting over betaald moet, daarna doen weer er wat andere dingen mee. Bijvoorbeeld stukje hypotheek aflossen en daarmee maandlasten omlaag brengen. Op dit moment is de rente zo laag dat aflossen interessanter is.quote:
Of goede investering maken die een paar keer over de kop gaatquote:Op zaterdag 15 november 2014 16:11 schreef Geralt het volgende:
[..]
Ik heb ook 150K achter de hand, vrij opneembaar. Met een beetje goede baan en weinig uitgeven lukt dat wel hoor. Geen kids en slimme keuzes maken in het leven.quote:Op zaterdag 15 november 2014 16:11 schreef Geralt het volgende:
[..]
Ik doe inderdaad weinig met mijn geld, ik ga nooit op vakantie en koop nooit dure auto's of apparaten.quote:Op zaterdag 15 november 2014 17:01 schreef Geralt het volgende:
Ik heb ook een beetje een goede baan. Ofja een beetje goed salaris, de baan zelf valt wel mee
Woon niet te groot, hypotheek van 170K, geen kinderen, vriendin die ook leuk verdient, maar elke maand 1500 euro aan de kant zetten lukt hier niet hoor. No way.
Vergeet je niet te leven en zo?
Veel te lekker om het geld op de bank te hebben. Ik betaal liever maandelijks die hypotheek, ook al ben ik dan duurder uit. Het geld krijg ik toch nooit meer op.quote:Op zaterdag 15 november 2014 17:02 schreef Geralt het volgende:
Maargoed, met 150K achter de hand, waarom tik je dat niet af aan je hypotheek?
Waarom spaar je dan zoveel? Om eerder te kunnen stoppen met werken en dan vervolgens heel de dag niks doen of wat?quote:Op zaterdag 15 november 2014 17:03 schreef TheStranger1158 het volgende:
[..]
Ik doe inderdaad weinig met mijn geld, ik ga nooit op vakantie en koop nooit dure auto's of apparaten.
Ik zal nooit op mijn gat gaan zitten, ik haal teveel voldoening uit mijn werk. Eerder stoppen met werken ben ik eigenlijk niet mee bezig.quote:Op zaterdag 15 november 2014 17:04 schreef Geralt het volgende:
[..]
Waarom spaar je dan zoveel? Om eerder te kunnen stoppen met werken en dan vervolgens heel de dag niks doen of wat?
1500 samen of jij alleen bedoel je?quote:Op zaterdag 15 november 2014 17:01 schreef Geralt het volgende:
Ik heb ook een beetje een goede baan. Ofja een beetje goed salaris, de baan zelf valt wel mee
Woon niet te groot, hypotheek van 170K, geen kinderen, vriendin die ook leuk verdient, maar elke maand 1500 euro aan de kant zetten lukt hier niet hoor. No way.
Vergeet je niet te leven en zo?
Alleen niet en samen ook niet.quote:Op zaterdag 15 november 2014 17:08 schreef TheStranger1158 het volgende:
[..]
1500 samen of jij alleen bedoel je?
Met een beetje goede baan bedoel ik 3000+ netto per maand. Lijkt me sterk dat je dan geen 1000 of meer kan sparen of zie je dat anders?quote:
Ja zo een beetje goede baan heb ik nou ook weer niet.quote:Op zaterdag 15 november 2014 17:10 schreef TheStranger1158 het volgende:
[..]
Met een beetje goede baan bedoel ik 3000+ netto per maand. Lijkt me sterk dat je dan geen 1000 of meer kan sparen of zie je dat anders?
Dat betekent dus dat jij en je vriendin samen geen 3000 netto hebben? Dan snap ik dat je geen 1000 kan sparen.quote:Op zaterdag 15 november 2014 17:12 schreef Geralt het volgende:
[..]
Ja zo een beetje goede baan heb ik nou ook weer niet.
Als ik 3K had kon ik er ook wel 1K sparen per maand. Met gemak zelfs. Want die 300 euro hou ik nu ook elke maand wel over
Jawel, ik heb er 2300 en mijn vriendin rond de 1800quote:Op zaterdag 15 november 2014 17:13 schreef TheStranger1158 het volgende:
[..]
Dat betekent dus dat jij en je vriendin samen geen 3000 netto hebben? Dan snap ik dat je geen 1000 kan sparen.
Wat doen jullie dan met je geld ??? Dan kun je toch makkelijk veel sparen?quote:Op zaterdag 15 november 2014 17:13 schreef Geralt het volgende:
[..]
Jawel, ik heb er 2300 en mijn vriendin rond de 1800
Uitgevenquote:Op zaterdag 15 november 2014 17:14 schreef TheStranger1158 het volgende:
[..]
Wat doen jullie dan met je geld ???
Maar 4200 netto samen en een hypotheek van slechts 170K.... dan moet je wel heel veel geld uitgeven aan allerlei luxe dingen als je geen 1000 spaart per maand.quote:Op zaterdag 15 november 2014 17:16 schreef Geralt het volgende:
[..]
Uitgeven
En mn vriendin werkt ver weg en rijdt een benzine auto, dus daar moet een beetje betrouwbare diesel voor in de plaats komen. Dus dat kost ook weer 5K ofzo die er dalijk uit vliegt.
Het kan wel, maar dan doe je niks leuks. 1500 hypotheek, 400 boodschappen, 100 verzekeringen, 200 zorg, 200 autokosten, 50 mobiel, 150 energie, 100 gemeente om maar eens wat te noemen. (2 persoons huishouden)quote:Op zaterdag 15 november 2014 17:10 schreef TheStranger1158 het volgende:
[..]
Met een beetje goede baan bedoel ik 3000+ netto per maand. Lijkt me sterk dat je dan geen 1000 of meer kan sparen of zie je dat anders?
Maar maak je ook wel een beetje plezier?quote:Op zaterdag 15 november 2014 16:51 schreef TheStranger1158 het volgende:
[..]
Ik heb ook 150K achter de hand, vrij opneembaar. Met een beetje goede baan en weinig uitgeven lukt dat wel hoor. Geen kids en slimme keuzes maken in het leven.
Ik spaar een 1000-1500 euro per maand en spaar al zo'n 17 jaar lang, in de eerste jaren zal het een 500 zijn geweest omdat ik toen minder verdiende.
Daar zit dan nog rente bij, bonussen en uitbetalen van vakantiedagen.
1500 hypotheek is natuurlijk erg hoogquote:Op zaterdag 15 november 2014 17:25 schreef Sandyman het volgende:
[..]
Het kan wel, maar dan doe je niks leuks. 1500 hypotheek, 400 boodschappen, 100 verzekeringen, 200 zorg, 200 autokosten, 50 mobiel, 150 energie, 100 gemeente om maar eens wat te noemen. (2 persoons huishouden)
Ja ik koop binnenkort een Porsche 911quote:Op zaterdag 15 november 2014 17:27 schreef Deeltjesversneller het volgende:
[..]
Maar maak je ook wel een beetje plezier?
Dan is het goedquote:Op zaterdag 15 november 2014 17:27 schreef TheStranger1158 het volgende:
[..]
Ja ik koop binnenkort een Porsche 911
Ik ben genoeg weg, ga vaak uiteten, koop af en toe wat leuks, maar goed dat zijn geen belachelijke uitgaves ofzo.
Als je zoals jij schetst 3k+ netto verdient, komt dat neer op zo'n 5k bruto per maand, is dik 2x modaal. Dan is 1500 bruto hypotheek zo gek niet natuurlijk. Maar ook al zou dat goedkoper zijn dan ga je nog makkelijk over die 2k heen en kun je nog steeds geen 1k per maand sparen.quote:Op zaterdag 15 november 2014 17:27 schreef TheStranger1158 het volgende:
[..]
1500 hypotheek is natuurlijk erg hoog
Op aandelen betaal je ook vermogensrendementbelasting....quote:
Mijn hypotheek is 1000 euro en ik geef per maand daarnaast maximaal 1000 euro uit aan andere vaste lasten en leuke dingen. Dus het kan makkelijk met 2000 netto in de maand, heb je 1000 euro over.quote:Op zaterdag 15 november 2014 17:29 schreef Sandyman het volgende:
[..]
Als je zoals jij schetst 3k+ netto verdient, komt dat neer op zo'n 5k bruto per maand, is dik 2x modaal. Dan is 1500 bruto hypotheek zo gek niet natuurlijk. Maar ook al zou dat goedkoper zijn dan ga je nog makkelijk over die 2k heen en kun je nog steeds geen 1k per maand sparen.
Waarom investeren als je toch niets gaat doen met het geld?quote:Op zaterdag 15 november 2014 19:13 schreef Sjemmert het volgende:
150k is wel veel vind ik je mag je eigen af en toe ook een beetje verwennen toch ? Koop er een mooie auto van bijvoorbeeld. Maar als je het toch niet gaat uitgeven zou ik het ergens in investeren. Dan heb je over 10 jaar misschien wel een miljoen achter de hand. Nog beter.
Waarom niet ? Het is zonde om het maar op een rekening te laten staan. TS heeft verder geen bestemmingen voor het geld. Hij ziet liever zijn vermogen groeien dan dat hij het uitgeeft volgens mij. Als hij zou investeren en het pakt goed uit zal zijn vermogen nog meer stijgen. Ja maar hij heeft toch geen vermogen nodig hoor ik je denken. Dat klopt, daardoor kan hij eventuele winsten blijven investeren om zodoende zijn vermogen steeds verder te zien stijgen. Zo wordt je rijk, waar veel mensen de fout maken om hun winst uit te geven doen verstandige mensen er nieuwe investeringen mee.quote:Op zaterdag 15 november 2014 19:32 schreef Immerdebestebob het volgende:
[..]
Waarom investeren als je toch niets gaat doen met het geld?
En waarin ga ik investeren?quote:Op zaterdag 15 november 2014 19:58 schreef Sjemmert het volgende:
[..]
Waarom niet ? Het is zonde om het maar op een rekening te laten staan. TS heeft verder geen bestemmingen voor het geld. Hij ziet liever zijn vermogen groeien dan dat hij het uitgeeft volgens mij. Als hij zou investeren en het pakt goed uit zal zijn vermogen nog meer stijgen. Ja maar hij heeft toch geen vermogen nodig hoor ik je denken. Dat klopt, daardoor kan hij eventuele winsten blijven investeren om zodoende zijn vermogen steeds verder te zien stijgen. Zo wordt je rijk, waar veel mensen de fout maken om hun winst uit te geven doen verstandige mensen er nieuwe investeringen mee.
In mij ? Lol nee dat kan ik je zo 1,2,3 niet vertellen natuurlijk dat kan echt van alles zijn. Als het je serieus wat lijkt zul je je moeten oriënteren op dat gebied en op zoek moeten gaan naar een goede investering.quote:Op zaterdag 15 november 2014 20:00 schreef TheStranger1158 het volgende:
[..]
En waarin ga ik investeren?
Ik ken vooral mensen die goed het schip ingegaan zijn daarmeequote:Op zaterdag 15 november 2014 20:11 schreef Sjemmert het volgende:
[..]
In mij ? Lol nee dat kan ik je zo 1,2,3 niet vertellen natuurlijk dat kan echt van alles zijn. Als het je serieus wat lijkt zul je je moeten oriënteren op dat gebied en op zoek moeten gaan naar een goede investering.
Dat kan, het blijft altijd een risico natuurlijk. Daarom moet je je ook goed informeren en het liefst investeren in iets waar je verstand van heb. Het is natuurlijk niet zo simpel als investeren en verdubbelen.quote:Op zaterdag 15 november 2014 20:20 schreef TheStranger1158 het volgende:
[..]
Ik ken vooral mensen die goed het schip ingegaan zijn daarmee
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Zonder aftrek een hypotheek van 750 euro, met zo rond de 600.
Als ik zie wat er nu nog iedere maand uit gaat met ons salaris, kan ik mij een scenario van een huis kopen op 2 lonen + na aankoop weinig tot geen buffer hebben echt niet voorstellen.
quote:Op zaterdag 15 november 2014 21:27 schreef Pap89 het volgende:
Huis gekocht 35% eigen geld. Hypotheek op 1 salarisIk heb vorig jaar gekocht (alleen). Hypotheek van 175k. Ik had ong 30k spaargeld daar is nu nog 10 van over maar ik heb nog wel wat uitgaven in de loop van dit jaar (5k ong). Ik hou nog wel wat over elke maand maar echt veel is het niet maar dat komt ook door mijn huidige levenstijl. Als ik er wat meer op zou letten moet ik toch wel een 700-1000 kunnen sparen in de maand. Ik ga daar binnenkort toch maar eens mee beginnen want 5k reserve vind ik eigenlijk te weinig wil toch minimaal 10k achter de hand hebben.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Zonder aftrek een hypotheek van 750 euro, met zo rond de 600.
Als ik zie wat er nu nog iedere maand uit gaat met ons salaris, kan ik mij een scenario van een huis kopen op 2 lonen + na aankoop weinig tot geen buffer hebben echt niet voorstellen.
WGR / Crowdfunding #20 - Rente, ratings en risicoquote:Op zaterdag 15 november 2014 20:00 schreef TheStranger1158 het volgende:
[..]
En waarin ga ik investeren?
Ja adviseer hem even om 1,5 ton in crowdfunding te stoppen.quote:Op zaterdag 15 november 2014 23:01 schreef AQuila360 het volgende:
[..]
WGR / Crowdfunding #20 - Rente, ratings en risico
NIet 1,5 ton.quote:Op zaterdag 15 november 2014 23:13 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Ja adviseer hem even om 1,5 ton in crowdfunding te stoppen.![]()
Investeren is makkelijker gezegd dan gedaan, om een ton in aandelen/ETF's te stoppen vind ik nu ook riskant, de kans dat het weer een keer flink in elkaar dondert wordt alleen maar groter.
Hoeveel wil je dan in crowdfunding stoppen? 50k is nog steeds link. En welke obligaties zou je nu aanraden, heb je concrete voorbeelden? Zelf heb ik momenteel ook vrijwel alles op een spaarrekening en slechts 15% ofzo in aandelen.quote:Op zondag 16 november 2014 10:09 schreef AQuila360 het volgende:
[..]
NIet 1,5 ton.
Maar 1,5 ton op een spaarekening zetten is getikt, stop wat in crowdfunding en bedrijfsobligaties en los nog een deel van de hypotheek af. Dat kan allemaal relatief veilig.
Dit kost hem alleen maar geld.
Misschien ga ik spelen met wat kleinere bedragen straks, eens kijken of ik er iets uit kan halen.quote:Op zondag 16 november 2014 10:09 schreef AQuila360 het volgende:
[..]
NIet 1,5 ton.
Maar 1,5 ton op een spaarekening zetten is getikt, stop wat in crowdfunding en bedrijfsobligaties en los nog een deel van de hypotheek af. Dat kan allemaal relatief veilig.
Dit kost hem alleen maar geld.
Een Porsche 991 kopen? Of iets anders, meer geld is altijd fijner. Maar je gaat binnenkort een 997 kopen, dus dan hou je nog ongeveer een ton over. Of zie ik dit verkeerd?quote:Op zondag 16 november 2014 10:48 schreef TheStranger1158 het volgende:
[..]
Misschien ga ik spelen met wat kleinere bedragen straks, eens kijken of ik er iets uit kan halen.
Maar goed ik ben niet van plan nog eens te verhuizen en ik koop ook geen auto van 100K. Heb geen kids dus wat moet ik met nog meer geld.
Als jouw huis minder waard wordt dan je hypotheek, dan wordt het lastig om te verhuizen. Naast het financiële voordeel is dus de vrijheid om te kunnen vertrekken als dat nodig/wenselijk is een argument om je hypotheeklasten zo snel mogelijk naar beneden te krijgen. Evenals natuurlijk het kunnen opvangen van eventueel baanverlies.quote:Op zaterdag 15 november 2014 17:27 schreef hvan het volgende:
Ach waarom zoveel sparen als je morgen onder een auto kan liggen. Of misschien is het volgend jaar wel oorlog... kan zo maar. In Oekraine hadden ze dat 3 jaar geleden ook niet gedacht. Geld moet rollen, als iedereen het gaat oppotten komt het nooit meer goed met de economie. Geniet gewoon van het leven nu het kan. wat je niet meer hebt, kunnen ze het ook niet van je af pakken.
Ik hou 5000 als buffer aan, alles daarboven is overbodig.
waarom hypotheek van je spaargeld aflossen? je bespaard er hooguit een paar tientjes per maand mee als je bijv. 10k aflost, vind ik niet de moeite. Koop ik er liever een andere auto van
Omdat de inflatie en de vermogensrendementsheffing ervoor zorgen dat zijn reëel spaarsaldo jaarlijks daalt. Het is waar dat de aandelenmarkten sinds 2009 fors zijn gestegen. Anderzijds: de markt is niet te timen. Je weet niet of koersen vanaf nu gaan dalen, verder stijgen of gelijk blijven. En wat is het alternatief? De rente op spaardeposito's is ook te gering.quote:Op zaterdag 15 november 2014 19:32 schreef Immerdebestebob het volgende:
Waarom investeren als je toch niets gaat doen met het geld?
Nou ik heb nog 40K weggezet, dus het zal 140K a 150K blijven.quote:Op zondag 16 november 2014 10:53 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Een Porsche 991 kopen? Of iets anders, meer geld is altijd fijner. Maar je gaat binnenkort een 997 kopen, dus dan hou je nog ongeveer een ton over. Of zie ik dit verkeerd?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |