abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_146763989
50 euro max.
pi_146765278
quote:
0s.gif Op maandag 17 november 2014 20:14 schreef Pleun2011 het volgende:
Is dit weer zo'n topic waarin Fokkers quasi-nonchalant melden dat ze toch wel minimaal 1000 euro sparen per maand en dat je met een beetje slim sparen zo 100k bij elkaar hebt :')
Mja, ik denk ook wel dat de successtories zich hier melden hoor :P

Scheelt inderdaad nogal hoe je situatie is. Ben je alleenverdiener met een modaal inkomen en wat hobby's, dan hou je maandelijks amper over (al helemaal als je een partner hebt die niet werkt). Ben je tweeverdiener zonder kinderen, geen privé-auto en geef je weinig om luxe vakanties e.d., dan zit je prima en kun je flink sparen ja.

En ook je studie scheelt inderdaad. Als je ouders die hebben betaald (incl huur (of thuis wonen)) en je hebt je stufi kunnen wegzetten, heb je na je studie 5 tot 10k aan spaarpotje eenvoudig staan. Da's iets anders dan met 20 à 40k schuld eruit komen. :')
Schip ahoy!
  dinsdag 18 november 2014 @ 09:27:04 #153
4090 Sandyman
Super nubila jubila
pi_146766256
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 november 2014 01:27 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Je hebt het hier over bruto lasten. Netto is dat natuurlijk al een stuk lager.
Daarbij zijn de mensen met een dubbel modaal inkomen vaak ook wel voorzien van een leaseauto. Gemeentelijke lasten zijn geen 100 euro per maand maar eerder 50. Telefoon kan makkelijk van 20 of 30 euro (of van de zaak). Dan zit je eerder op 2100 dan 2700 euro. Wanneer je een enigszins goedkope leaseauto hebt en een dubbel modaal salaris moet je toch een leuk bedrag over kunnen houden hoor.
Ok, ik weet niet waar jij woont, maar hier liggen de gemeentelijke lasten dichter bij de 100 dan de 50 euro. Telefoon van 50 gaat over 2 personen. Dus inderdaad dan blijft er nog wel een leuk bedrag over (maar ben je ook nog niet uit eten geweest, naar de bios, het theater, de dierentuin geweest). Hypotheek is inderdaad bruto. TS blijft stug volhouden dat je makkelijk 1k per maand overhoudt als je dubbel modaal verdiend en dat is in zijn situatie misschien zo, maar voor heel veel mensen ligt dat ietwat anders.

Dus een leuk bedrag overhouden, ja, makkelijk 1k sparen per maand, nee.
If a man hasn't discovered something that he will die for, he isn't fit to live.
pi_146766372
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 november 2014 17:06 schreef TheStranger1158 het volgende:

[..]

Ik zal nooit op mijn gat gaan zitten, ik haal teveel voldoening uit mijn werk. Eerder stoppen met werken ben ik eigenlijk niet mee bezig.

Tsja dat sparen gaat vanzelf, als je niks uitgeeft blijft het op je rekening staan he. Het is niet zo dat ik maandelijks luxe dingen ga kopen ofzo. Ik vind het prima zoals het nu is.
Mag ik in je testament
Op dinsdag 9 december 2025 20:10 schreef Haags het volgende:
De enige goede Rus is een dode Rus.
pi_146767042
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 november 2014 00:54 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Dat vind ik altijd zo'n zinloos argument. Als je zo gaat beredeneren kun je net zo goed altijd financieel op het randje leven. Dus zo min mogelijk werken en al je geld opbrassen. Je kunt er ook voor zorgen dat je de rest van je leven redelijk zorgeloos kunt leven en je kinderen een mooie toekomst kunt bieden.

Zelf heb ik een jaar of 6 leuk kunnen sparen doordat ik samen heb gewoond en we de kosten konden splitten, redelijk op heb gelet met uitgaven, vaste lasten, enig risico heb genomen met beleggingen etc. Nu woon ik alleen en heb ik enkele grote aankopen moeten doen en merk ik wel dat het moeilijker is om fatsoenlijk te sparen. Je raakt gewend aan je uitgavenpatroon :)

Ik zou persoonlijk wel gaan voor een buffer van minimaal 20k. Dan ben je er in ieder geval van verzekerd dat je in je woning kunt blijven zitten bij eventueel baanverlies, het ook een tijdje uit kunt zingen, enigszins normaal kunt blijven leven en iets kunt vervangen bij een defect.
Dat vind jij. maarja als je je beide ouders verliest (ongeluk) op zeer jonge leeftijd (ik was 13). vervolgens mijn zus door een vreselijke ziekte overlijd op 23 jarige leeftijd. Heb ik er wel even genoeg van om alles op te potten. Ik geniet van het leven nu het kan, ik leef van dag tot dag. Dood gaan we toch met zijn allen. Geld maakt niet gelukkig, dat weet ik uit ervaring. Geef mij maar een hechte familie, die ik niet meer heb helaas....
Maargoed voor iedereen is het natuurlijk anders en ik zal er ook alles aan doen om mijn dochtertje een geweldige jeugd te geven, begrijp mij niet verkeerd. Maart er zijn belangrijkere dingen dan een dikke spaarrekening in het leven
  dinsdag 18 november 2014 @ 10:22:24 #156
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_146767285
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 november 2014 10:10 schreef hvan het volgende:

[..]

Dat vind jij. maarja als je je beide ouders verliest (ongeluk) op zeer jonge leeftijd (ik was 13). vervolgens mijn zus door een vreselijke ziekte overlijd op 23 jarige leeftijd. Heb ik er wel even genoeg van om alles op te potten. Ik geniet van het leven nu het kan, ik leef van dag tot dag. Dood gaan we toch met zijn allen. Geld maakt niet gelukkig, dat weet ik uit ervaring. Geef mij maar een hechte familie, die ik niet meer heb helaas....
Maargoed voor iedereen is het natuurlijk anders en ik zal er ook alles aan doen om mijn dochtertje een geweldige jeugd te geven, begrijp mij niet verkeerd. Maart er zijn belangrijkere dingen dan een dikke spaarrekening in het leven
Ja natuurlijk zijn er belangrijkere dingen. Ik heb ook mensen om mij heen verloren.
Dat wil echter niet zeggen dat de kans groot is dat ook jij erg kort zult leven (of het moet een erfelijke ziekte zijn) en daarom maar al je geld er doorheen moet jagen. Het kan ook prettig zijn om een paar jaar eerder te stoppen met werken, bijvoorbeeld. Maar ieder zijn eigen invulling natuurlijk :)

Als ik zeker zou weten dat ik niet oud zou worden was het een ander verhaal uiteraard, dan kocht ik nu al een Porsche en ging ik minder werken.
  Moderator dinsdag 18 november 2014 @ 10:32:04 #157
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_146767477
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 november 2014 08:16 schreef Piet__Piraat het volgende:

[..]

Mja, ik denk ook wel dat de successtories zich hier melden hoor :P

Scheelt inderdaad nogal hoe je situatie is. Ben je alleenverdiener met een modaal inkomen en wat hobby's, dan hou je maandelijks amper over (al helemaal als je een partner hebt die niet werkt). Ben je tweeverdiener zonder kinderen, geen privé-auto en geef je weinig om luxe vakanties e.d., dan zit je prima en kun je flink sparen ja.

En ook je studie scheelt inderdaad. Als je ouders die hebben betaald (incl huur (of thuis wonen)) en je hebt je stufi kunnen wegzetten, heb je na je studie 5 tot 10k aan spaarpotje eenvoudig staan. Da's iets anders dan met 20 à 40k schuld eruit komen. :')
Weinig om luxe vakanties? :P ik ben een luxe paard, als t geen 5 sterren zijn hoeft t niet voor mij. Ik ga altijd met t vliegtuig, en altijd verweg (als in minimaal 8 tot 10 uur vliegen).

Maar tegelijkertijd is het ook zo dat ik dat alleen maar kan omdat ik die spaarpot dus al heb opgebouwd toen ik nog thuis woonde en daarna alleen maar heb aangevuld. Het is natuurlijk geen magie, en alles hangt samen met wat je uitgavenpatroon is en wat je lasten zijn en wat je inkomen is.

Ik heb dit jaar voor mijn doen uutzonderlijk gek gedaan en 11k uitgegeven aan een een horloge, een vakantie en een tv, dus ik heb nu ook tegen mezelf gezegd dat ik niks meer uitgeef aan luxe dingen een paar maanden, en dan spaar en dan ook nog het geld watik elke maand nog over houdt wat mijn 'spending money' is zeg maar, dat ik dat ook spaar.

Het is geen gierigheid, maar ik merk dat ik me er aan stoor dat ik zoveel geld heb uitgegeven dat ik datzelfde bedrag zsm weer een soort van wil compenseren door zo'n zelfde bedrag dan terug te sparen extra.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_146768080
Geen idee, gewoon een paar K op de bankrekening is gezien mijn leeftijd en leven voorlopig voldoende. Spendeer aardig wat geld aan vakanties, stedentrips en ga zo maar door. Dit jaar alleen al een kleine 7k uitgegeven aan vakanties. Vakanties en (steden)trips maak je mij blij mee en zijn ervaringen die ik niet wil, en gelukkig niet hoef te missen. Verder houd ik ook van mooie spulletjes, kleding, motoren etc. Dus m'n buffer had ongetwijfeld veel hoger kunnen zijn.

Hoeveel ik spaar per maand varieert van hoeveel ik per maand aan mezelf spendeer. Ene maand spaar ik EUR 800, de andere EUR 1,200. Ik woon in m'n eentje in Amsterdam, dus m'n lasten zijn best hoog.

Gewoon lekker leven, en niet sparen om het sparen wat mij betreft!
pi_146774486
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 november 2014 10:32 schreef CoolGuy het volgende:

Het is geen gierigheid, maar ik merk dat ik me er aan stoor dat ik zoveel geld heb uitgegeven dat ik datzelfde bedrag zsm weer een soort van wil compenseren door zo'n zelfde bedrag dan terug te sparen extra.
Volgens mij is er ook een soort van psychologisch principe dat als je bewust bezig bent met sparen, je het besef hebt dat sparen moeilijker is dan geld uitgeven. Daardoor zijn mensen die (te)veel geld hebben toch vaak best gierig. Juist omdat ze weten hoeveel moeite het kost om je kapitaaltje bij elkaar te krijgen, kost het meer moeite om je geld uit te geven. En als jet het uitgeeft wil je het ook zo snel mogelijk weer terug.
  Moderator dinsdag 18 november 2014 @ 14:42:46 #160
16180 crew  CoolGuy
pi_146774622
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 november 2014 14:38 schreef Pleun2011 het volgende:

[..]

Volgens mij is er ook een soort van psychologisch principe dat als je bewust bezig bent met sparen, je het besef hebt dat sparen moeilijker is dan geld uitgeven. Daardoor zijn mensen die (te)veel geld hebben toch vaak best gierig. Juist omdat ze weten hoeveel moeite het kost om je kapitaaltje bij elkaar te krijgen, kost het meer moeite om je geld uit te geven. En als jet het uitgeeft wil je het ook zo snel mogelijk weer terug.
Nou nee hoor, ik vind het helemaal niet moeilijk geld uit te geven :D zolang het maar aan iets is waar ik ook voor mn gevoel plezier aan heb. Een simpel voorbeeld. Ik heb begin van het jaar een Breitling gekocht. Kost 5k. Heb ik 0 moeite mee. Nu laat ik over 2 weken boven een nieuwe vloer leggen. Kost iets van 800 euro ofzo, wat veel minder is dan 5k, maar waar ik wel veel meer moeite mee heb om dat er aan uit te geven :P

Maar het is wel iets psychologisch in die zin dat ik dan dat geld zie 'verdwijnen' zeg maar, en dat zint me niet, dus wil ik het zsm weer terug hebben want dan is 't weer 'goed' ofzo. Bietje krom :P
pi_146774709
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 november 2014 14:42 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Maar het is wel iets psychologisch in die zin dat ik dan dat geld zie 'verdwijnen' zeg maar, en dat zint me niet, dus wil ik het zsm weer terug hebben want dan is 't weer 'goed' ofzo. Bietje krom :P
Nee is niet krom.. heb hetzelfde als ik ieder jaar in de zomer een flink bedrag van de spaarrekening haal voor de vakantie. De gedachte dat mijn spaarsaldo dan pas tegen de tijd dat ik een eindejaarsuitkering krijg weer op peil is, maakt mij ook wat minder blij :+
  Moderator dinsdag 18 november 2014 @ 14:49:01 #162
16180 crew  CoolGuy
pi_146774801
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 november 2014 14:45 schreef Pleun2011 het volgende:

[..]

Nee is niet krom.. heb hetzelfde als ik ieder jaar in de zomer een flink bedrag van de spaarrekening haal voor de vakantie. De gedachte dat mijn spaarsaldo dan pas tegen de tijd dat ik een eindejaarsuitkering krijg weer op peil is, maakt mij ook wat minder blij :+
ja maar het is wél zo dat 11k uitgeven in zeg maar even 8 maanden tijd (want in aug terug gekomen van vakantie) natuurlijk belachelijk is, aan niet-boeiende-dingen. Of ja, ik vind het belachelijk als ik nu terug kijk, dus ik moet dat soort van 'spijt' nu weg krijgen dmv extra veel sparen :P
pi_146774895
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 november 2014 14:49 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

ja maar het is wél zo dat 11k uitgeven in zeg maar even 8 maanden tijd (want in aug terug gekomen van vakantie) natuurlijk belachelijk is, aan niet-boeiende-dingen. Of ja, ik vind het belachelijk als ik nu terug kijk, dus ik moet dat soort van 'spijt' nu weg krijgen dmv extra veel sparen :P
Als jij blij wordt van zo'n duur horloge en je kan het betalen, waarom zou je het dan niet kopen? Alleen als je later spijt krijgt van zulke aankopen en je hebt dat vaker, dan zou ik proberen me wat vaker in te houden. 11k lijkt me niet een bedrag dat je snel weer terug hebt gespaard
  Moderator dinsdag 18 november 2014 @ 14:56:14 #164
16180 crew  CoolGuy
pi_146774985
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 november 2014 14:52 schreef Pleun2011 het volgende:

[..]

Als jij blij wordt van zo'n duur horloge en je kan het betalen, waarom zou je het dan niet kopen? Alleen als je later spijt krijgt van zulke aankopen en je hebt dat vaker, dan zou ik proberen me wat vaker in te houden. 11k lijkt me niet een bedrag dat je snel weer terug hebt gespaard
Ja daarom héb ik het ook gekocht. Ik heb geen spijt van de aankoop, ik vind het vervelend dat mijn banksaldo daardoor naar beneden is gegaan, dáár heb ik moeite mee. :P

Mwah, relatief gezien lang ja. 1000 euro per maand, dus 11 maanden, maar ik als ik, wat ik overhou elke maand na aftrek van álle lasten en dus verder niks 'leuks' uitgeef ook nog spaar dan moet t in een half jaartje te doen zijn.
pi_146775105
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 november 2014 14:56 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Ja daarom héb ik het ook gekocht. Ik heb geen spijt van de aankoop, ik vind het vervelend dat mijn banksaldo daardoor naar beneden is gegaan, dáár heb ik moeite mee. :P

Ben je trouwens niet bang dat zo'n horloge gestolen wordt overigens? Bepaalde criminele types zullen wel weten dat het een duur horloge is.
  Moderator dinsdag 18 november 2014 @ 15:01:34 #166
16180 crew  CoolGuy
pi_146775138
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 november 2014 15:00 schreef Pleun2011 het volgende:

[..]

Ben je trouwens niet bang dat zo'n horloge gestolen wordt overigens? Bepaalde criminele types zullen wel weten dat het een duur horloge is.
Nee, ben ik niet bang voor, en als 't wel gebeurd ja...verzekering he, plus dat het 'maar' een horloge is. En ik heb er nog meer ;)
  dinsdag 18 november 2014 @ 15:48:27 #167
419174 BartNH
30 jaar na 1984?
pi_146776720
Ik hoor hier spaarbedragen per maand die mijn netto salaris overstijgen. Mijn spaarpotje is gesplitst in een spaarrekening voor een auto, dus sparen totdat er zo nodig een nieuwe gekocht kan worden en een algemeen spaarpotje/buffer. Als mn auto potje weer hoog genoeg is dan gaat die andere een tijdje lekker hard omhoog.

Van oudsher was mn minimale buffer een maandinkomen maar dat ben ik de laatste jaren fors gaan verhogen tot twee á drie maandinkomens. Dat is dan naast dat auto potje. Als ik dan nog geld over heb ga ik makkelijker nieuwe spullen kopen of wat duurder op vakantie.

Daarnaast probeer ik de maandlasten zo laag mogelijk te krijgen. Een paar jaar terug begonnen met crowdfunding om juist wat meer inkomen te genereren met spaargeld maar langzamerhand ben ik om en ga gewoon meer in de aflossing van het huis steken.

Met minder dan modaal kan je prima leven met zo nu en dan best wel luxe maar dan moeten er niet al te veel onverwachte dingen gebeuren. De voor mij toch wel onverwachte wending in pensioenzekerheid is één van die dingen dus. Nu te laat om daar alsnog een extra buffer voor op te bouwen... Maar goed, het huis is tegen die tijd ruim afbetaald. Nu maar hopen dat ze niet opeens daar weer extra belasting voor verzinnen.

Inderdaad niet vergeten te leven. Als twintiger of dertiger niet maar als vijftiger of zestiger wil je natuurlijk ook leuke dingen doen.
crowdfundingpolicy: Mijn spaargeld mag kansen bieden aan anderen, niet ze in de afgrond duwen.
pi_146778810
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 november 2014 09:33 schreef Mortaxx het volgende:

[..]

Mag ik in je testament
Er staat al iemand anders in
pi_146778876
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 november 2014 00:19 schreef Sandyman het volgende:

[..]

Ik heb het je op de vorige pagina uitgerekend en je blijft maar stug volhouden. Je bent een beetje een selectieve lezer. 300k hypotheek is zo'n 1500 bruto + 400 boodschappen, 100 verzekeringen, 200 zorg, 200 autokosten, 50 mobiel, 150 energie, 100 gemeente om maar eens wat te noemen. (2 persoons huishouden). Zit je al op 2700 euro per maand. 2x modaal krijg je 3k netto. Hoe spaar je daar dan 1000 euro van? Leg het me uit met voorbeelden, want roeptoeteren zonder berekening hebben we niks aan natuurlijk.
Heel simpel, alleen al je hypotheek is te hoog. Ik heb maar 1000 euro hypotheek. En dat is nog veel.

Ik heb maar 200 euro per maand aan boodschappen. Telefoon heb ik van de zaak.
En 200 euro per maand autokosten? Wat is dat?
  dinsdag 18 november 2014 @ 17:23:15 #170
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_146779363
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 november 2014 17:04 schreef TheStranger1158 het volgende:

[..]

Heel simpel, alleen al je hypotheek is te hoog. Ik heb maar 1000 euro hypotheek. En dat is nog veel.

Ik heb maar 200 euro per maand aan boodschappen. Telefoon heb ik van de zaak.
En 200 euro per maand autokosten? Wat is dat?
Er zijn mensen die de verzekering, de belasting en de benzine voor hun auto zelf moeten betalen. En onderhoud.

Vraagje, woon jij in Nederland?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_146779380
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 november 2014 17:23 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Er zijn mensen die de verzekering, de belasting en de benzine voor hun auto zelf moeten betalen. En onderhoud.

Vraagje, woon jij in Nederland?
Ja dat betaal ik ook maar geen 200 euro per maand
pi_146779468
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 november 2014 17:23 schreef TheStranger1158 het volgende:

[..]

Wat betaal je dan en wat voor auto heb je?
Voor bv een nieuwe Golf betaal je al snel 350 euro/maand als je alles meerekent (op de afschrijving na!) en bij 20.000km/jaar.
pindazakje
  dinsdag 18 november 2014 @ 17:33:05 #173
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_146779560
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 november 2014 17:23 schreef TheStranger1158 het volgende:

[..]

Dat kan ook wel, maar zo exorbitant hoog is 200 euro nou ook weer niet, zeker niet als relatief jonge bestuurder en/of als je je werk of familie op enige afstand hebt wonen.

Net zoals 50 euro boodschappen per week ook prima kan, maar ik toch liever iets meer uitgeef. Het is maar de keuze die je maakt.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_146780418
Mijn doel is 3 keer jaarsalaris als buffer. Ben onderweg maar nog wel even bezig :)
pi_146780771
quote:
0s.gif Op maandag 17 november 2014 19:42 schreef TheStranger1158 het volgende:

[..]

:')
:')
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')