abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_146781659
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 november 2014 18:31 schreef Piet__Piraat het volgende:

[..]

Maar het gemak waarmee hier door sommigen gesteld wordt dat iedereen wel even 'zomaar' 500 euro of 1000 euro per maand kan sparen, is me wat te kortzichtig.

Je moet inmiddels toch wel weten dat de gemiddelde fokker rijk is, of op z'n minst bemiddeld. Ze kopen met gemak huizen van 2 -3 ton of meer. Sparen tussen neus en lippen door 50 tot 100K alsof het een fooi is. Verdienen gemiddeld minstens 5000 - 6000 euro netto per maand.
Kappers knippen met metaal in je haar en halen zo het goud van je hoofd.
pi_146782057
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 november 2014 17:28 schreef Hyaenidae het volgende:

[..]

Wat betaal je dan en wat voor auto heb je?
Voor bv een nieuwe Golf betaal je al snel 350 euro/maand als je alles meerekent (op de afschrijving na!) en bij 20.000km/jaar.
Een 75 euro benzine, een 40 euro verzekering en nog wat belasting per 3 maanden. Ik rij nog geen 8000 KM per jaar.

Maar goed hier zit het niet in, scheelt een paar tientjes met die gast. Die heeft vooral een te hoge hypotheek en geeft het dubbele uit aan eten.
pi_146782147
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 november 2014 17:33 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Dat kan ook wel, maar zo exorbitant hoog is 200 euro nou ook weer niet, zeker niet als relatief jonge bestuurder en/of als je je werk of familie op enige afstand hebt wonen.

Net zoals 50 euro boodschappen per week ook prima kan, maar ik toch liever iets meer uitgeef. Het is maar de keuze die je maakt.
Eens, zijn ook allemaal maar tientjes. Zie mijn post hierboven.
pi_146783113
Ok, en nu kunnen we weer enigszins ontopic. Dit wordt anders topic nummer #30302 waarin TheStranger het de hele tijd over z'n spaargeld heeft en loopt af te geven op anderen dat ze niet genoeg sparen, en users hem er weer op aanvallen dat hij niets uitgeeft.

Next.
pi_146785937
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 november 2014 18:23 schreef Hyaenidae het volgende:

[..]

Hoe lang nog? En om welk bedrag gaat het dan concreet?
Dat zou tussen de 110.000 en de 140.000 euro moeten liggen mijn inkomsten variëren wel eens en hoop omhoog te gaan in loon komende jaren.

Afgelopen jaren heb ik altijd meer dan 10k euro gespaard. Dit jaar had ik ongeveer 15k kunnen sparen maar heb redelijk geïnvesteerd in start-up van mijn broertje en daarnaast een nieuwe website gelanceerd die redelijk wat passieve inkomsten kunnen gaan geven netto gezien dus geen spaargeld erbij.

Op dit moment zijn we op zoek naar een huisje, waarna de netto-woonlasten waarschijnlijk wat zullen dalen :P. Nog even afwachten hoeveel spaargeld we zelf in gaan leggen en hoeveel we zullen lenen maar al met al zal het hoe dan ook interen op ons beide spaargeld :'(. "

Maar als ik er zoals te verwachten valt omhoog ga in salaris en passieve inkomsten ook toe zullen nemen wil ik spaartempo nog een stukje omhoog gaan gooien. Hoop uiteindelijk in een jaar of 4 toch wel over een ton te tikken aan spaargeld.

Een echt extreem duidelijk doel heb ik er niet mee, grote kans dat ik een onderneming ga starten maar aan de andere kant ik vermaak mij nu prima op mijn werk gecombineerd met wat freelancen. Dus wie weet wat de toekomst zal brengen. Ik weet in ieder geval een ding wel zeker en dat is dat ik nooit meer in schulden wil zitten. Ben opgegroeid met moeders in de schulden en op mijn 21e dankzij lieftallige ex met een fix bedrag opgezadeld geweest. Never again.
pi_146787248
Kan niks sparen. Veel lasten en ben/woon alleen. Still living the good life though.

Verder zitten er wel erg veel rijke luitjes hier op Fok. :@
pi_146787535
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 november 2014 21:12 schreef whatdafuck het volgende:
Kan niks sparen. Veel lasten en ben/woon alleen. Still living the good life though.

Verder zitten er wel erg veel rijke luitjes hier op Fok. :@
Met modaal iets boven modaal kan je makkelijk veel sparen wanneer je wilt. Je moet alleen je vaste lasten enorm naar beneden trekken. Goedkopere auto, kleiner wonen dat zijn veel offers die mensen niet willen maken.

Persoonlijk vind ik van wel, ik wil financieel onafhankelijk worden en een goede buffer hebben in tijden van werkloosheid of andere tegenslag.
pi_146787632
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 november 2014 20:46 schreef Kandijfijn het volgende:
Dat zou tussen de 110.000 en de 140.000 euro moeten liggen mijn inkomsten variëren wel eens en hoop omhoog te gaan in loon komende jaren.
Welke leeftijd???
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_146787738
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 november 2014 21:20 schreef blomke het volgende:

[..]

Welke leeftijd???
Ben nu 27
pi_146788394
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 november 2014 21:23 schreef Kandijfijn het volgende:

Ben nu 27
Flink ambitieus! Tijd voor een eigen woning. Bvk vrijstaand.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_146788620
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 november 2014 18:25 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]

Op het randje leven en alles verbrassen is het andere uiterste. Maar wat moet je in godsnaam doen met de tonnen aan spaargeld die sommigen hier hebben zonder dat daar een spaardoel tegenover staat?

Een buffer voor het vervangen van de auto, apparatuur en meubilair in huis en groot onderhoud aan de woning is verstandig om aan te houden. Maar bij een gemiddeld gezin is daar geen 100k of meer voor nodig. Met 50k spaargeld zitten de meeste gezinnen al heel ruim aan de veilige kant.
Maar jij denkt dat een gemiddeld gezin, zeg 1,5 keer modaal wel 50k spaargeld zou moeten hebben?! Ik denk dat een gemiddeld gezin er nog niet eens 10% van heeft.
Ik, mijn vrouw en dochtertje vormen zo'n gezin. Als wij 200 pm kunnen sparen, is dat veel. Waarom? Omdat het leven gewoon duur is. Vaak gaat die 200 ook wel weer ergens aan op.
Ik denk dat de meesten die hier reageren een topbaan hebben en het stoer vinden om met gun geweldige financiële positie te pronken of gewoon nog thuis woont en niets aan kostgeld o.i.d. Hoeft af te dragen. Een gemiddeld gezin kan echt geen 1000 euro pm op zij zetten hoor, tenzij heel dik betaald wordt in combinatie met een sober leven.
pi_146789061
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 november 2014 21:40 schreef hvan het volgende:

[..]

Maar jij denkt dat een gemiddeld gezin, zeg 1,5 keer modaal wel 50k spaargeld zou moeten hebben?! Ik denk dat een gemiddeld gezin er nog niet eens 10% van heeft.
Ik, mijn vrouw en dochtertje vormen zo'n gezin. Als wij 200 pm kunnen sparen, is dat veel. Waarom? Omdat het leven gewoon duur is. Vaak gaat die 200 ook wel weer ergens aan op.
Ik denk dat de meesten die hier reageren een topbaan hebben en het stoer vinden om met gun geweldige financiële positie te pronken of gewoon nog thuis woont en niets aan kostgeld o.i.d. Hoeft af te dragen. Een gemiddeld gezin kan echt geen 1000 euro pm op zij zetten hoor, tenzij heel dik betaald wordt in combinatie met een sober leven.
Nee, ik denk niet dat dat zou moeten. Maar zelfs als je als gezin voor alle mogelijke gebeurtenissen een potje achter de hand wil hebben, heb je aan 50k meer dan genoeg.

Wie wat sneller tevreden is, komt met 10k in de reservepot ook al heel ver. 5k voor vervanging van de auto (2e hands) en een potje van 5k voor als er zaken in of aan het huis stuk gaan. En dan telkens weer aanvullen met 100 of 200 euro per maand. De kans dat alles tegelijk stuk gaat is klein, dus de kans dat je ooit in 1 jaar een pot van 50k nodig hebt omdat alles tegelijk stuk gaat is ook bizar klein.
  dinsdag 18 november 2014 @ 21:59:55 #193
419174 BartNH
30 jaar na 1984?
pi_146789602
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 november 2014 21:40 schreef hvan het volgende:
een gemiddeld gezin, zeg 1,5 keer modaal
Volgens mij verdiend het gemiddelde gezin exact modaal w/
crowdfundingpolicy: Mijn spaargeld mag kansen bieden aan anderen, niet ze in de afgrond duwen.
  dinsdag 18 november 2014 @ 22:03:12 #194
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_146789775
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 november 2014 21:59 schreef BartNH het volgende:

[..]

Niet op zitten letten bij het vak statistiek?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_146790211
quote:
14s.gif Op dinsdag 18 november 2014 21:35 schreef blomke het volgende:

[..]

Flink ambitieus! Tijd voor een eigen woning. Bvk vrijstaand.
Heb al een mooi bouwval op het oog :7,.. In de dorpen rondom Emmen gewoon huizen verkrijgbaar rond de 120k vrijstaand en een leuk lapje grond O+ :P
pi_146790298
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 november 2014 21:59 schreef BartNH het volgende:

[..]

Vmbo'ers die het verschil tussen modaal en gemiddeld niet snappen |:(
  dinsdag 18 november 2014 @ 22:21:10 #197
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_146790631
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 november 2014 18:25 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]

Op het randje leven en alles verbrassen is het andere uiterste. Maar wat moet je in godsnaam doen met de tonnen aan spaargeld die sommigen hier hebben zonder dat daar een spaardoel tegenover staat?
Ik reageerde op iemand die beweerde dat je iedere dag moet leven alsof het je laatste kan zijn.

Jouw mening ben ik het uiteraard mee eens. Die tonnen vrij opneembaar spaargeld ben ik echter nog niet bij meerdere mensen tegengekomen in dit topic.
  dinsdag 18 november 2014 @ 22:22:27 #198
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_146790693
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 november 2014 18:51 schreef -Hakuna- het volgende:

[..]

Je moet inmiddels toch wel weten dat de gemiddelde fokker rijk is, of op z'n minst bemiddeld. Ze kopen met gemak huizen van 2 -3 ton of meer. Sparen tussen neus en lippen door 50 tot 100K alsof het een fooi is. Verdienen gemiddeld minstens 5000 - 6000 euro netto per maand.
Dat laatste klets je uit je nek.
pi_146791314
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 november 2014 22:22 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Dat laatste klets je uit je nek.
Ze verdienen nog meer bedoel je?
pi_146791538
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 november 2014 22:34 schreef hvan het volgende:

[..]

Ze verdienen nog meer bedoel je?
Eerder de helft. En dan kun je dus nog prima >1000 euro/maand sparen.
Maar dan moet je dus niet elke dag uit eten gaan bv. Iedereen kan besparen, kijk maar eens op SloopdeCrisis.nl
pindazakje
pi_146791638
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 november 2014 22:37 schreef Hyaenidae het volgende:

[..]

Maar dan moet je dus niet elke dag uit eten gaan bv.
Dat dus, en je sparen gewoon zien als vaste lasten. Niet van ow ik spaar deze maand wel 200 euro minder. Maar hmm, ik kan niet meer stappen en uit eten deze maand.
  dinsdag 18 november 2014 @ 22:47:44 #202
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_146792155
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 november 2014 22:39 schreef Kandijfijn het volgende:

[..]

Dat dus, en je sparen gewoon zien als vaste lasten. Niet van ow ik spaar deze maand wel 200 euro minder. Maar hmm, ik kan niet meer stappen en uit eten deze maand.
Dat vind ik wel ver gaan. Tenzij je bijna niks kunt sparen en een kleine buffer hebt, dan is dit een goede optie.
pi_146792480
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 november 2014 22:47 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Dat vind ik wel ver gaan. Tenzij je bijna niks kunt sparen en een kleine buffer hebt, dan is dit een goede optie.
Ik niet :), dit is mijn visie en houd daar bewust aan vast omdat anders de discipline verloren gaat. Maar desondanks ben ik het wel met je eens dat deze nuance opgaat voor de meeste mensen.
  dinsdag 18 november 2014 @ 23:01:06 #204
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_146792912
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 november 2014 22:53 schreef Kandijfijn het volgende:

[..]

Ik niet :), dit is mijn visie en houd daar bewust aan vast omdat anders de discipline verloren gaat. Maar desondanks ben ik het wel met je eens dat deze nuance opgaat voor de meeste mensen.
Knap van je. Ik moet er niet aan denken. Heb je Eur100k op de bank staan, maar je mag van jezelf niet naar de kroeg omdat je geen geld meer hebt voor deze maand :')
pi_146793383
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 november 2014 23:01 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Knap van je. Ik moet er niet aan denken. Heb je Eur100k op de bank staan, maar je mag van jezelf niet naar de kroeg omdat je geen geld meer hebt voor deze maand :')
Het komt tegenwoordig zelden of eigenlijk niet voor. Maar vroeger stond ik inderdaad wat vaker voor die keuze. Tis gewoon een bepaalde mindset waar je rekening mee gaat houden.

Je leeft bijvoorbeeld met een budget van 200-400e vrij te besteden i.p.v. 1200-1400. Nu zal je daar echt wel eens over heen gaan omdat de soep niet zo heet wordt gegeten als die wordt opgediend. Maar gewoon die mindset hebben zorgt er al voor dat je enorm veel bespaart aan onzinnige bullshit.

Je denkt vaker van ik heb nog maar 100e vanavond maar even bier i.p.v. compleet losgaan. Ow leuke blouse maar zit al tegen budget misschien maar even wachten op de uitverkoop. Meestal vergeet ik het dan wel weer :s). Als ik het de maand erna nog steeds aan moet denken koop ik het dan wel weer instant :D,..
pi_146798469
quote:
14s.gif Op dinsdag 18 november 2014 22:37 schreef Hyaenidae het volgende:

[..]

Maar dan moet je dus niet elke dag uit eten gaan bv. Iedereen kan besparen, kijk maar eens op SloopdeCrisis.nl
Sloop de crisis :')
Heb ik me ook voor aangemeld, ik kan inderdaad een tientje of 5 besparen per maand, maar of dat nou de juiste besparingen zijn betwijfel ik. Compleet uitgeklede pakketten krijg je. Dus totaal niet interessant.
Besparen kan iedereen inderdaad, maar maak wel de afweging of het de juiste is. Denk dat je vaak beter op de overige uitgaven kan besparen.
Uiteten met een gezin is sowieso vrijwel onmogelijk met 1,5 modaal hoor.
pi_146800407
Mooi topic.

Gezonde buffer is in mijn ogen minimaal 1 keer de netto jaarUITGAVEN.

Onze buffer is ongeveer 3,5 keer onze jaaruitgaven. Hier kunnen we in theorie 5-6 jaar mmee vooruit (opgebouwde WW en links en rechts wat bezuinigen). Dit vertaald zich in een buffer van 140K voor een gezin van 31 en 29 met 1 baby van 0 en een gezinsinkomen van 3x modaal (ongeveer 4.600 netto per maand excl. vakantiegeld en 13e maand). Maandelijks sparen we gemiddeld rond de 2.000 tot 2.500 euro (incl. rendement op het vermogen).

Voor de mensen die beweren dat we niet leven en een relatie leggen tussen sparen en niet maximaal leven (die 2 dingen hebben totaal geen relatie met elkaar).We hebben 2 auto's, gaan gemiddeld 4 keer per jaar op vakantie, verwarming staat op 19-20 graden, pennensetje van 1.000 is leuk speelgoed en we leven niet op een budget. Goed op je uitgaven letten en het maximale uit je euro halen dat is het startpunt.

Het sparen gaat eenvoudig, we vinden ons werk leuk. Werken beiden hard en (bijna) fulltime (dat is ook een keuze) en kopen (bijna) alles wat we willen hebben. Ik schrijf bijna want als je alles wilt kopen wat je wilt hebben zul je nooit tevreden zijn en de grens altijd hoger leggen. Het gevoel dat ik een 5serie contant kan aftikken geeft me een fijn gevoel voor de rest aanschouw ik graag andersmans auto's en rij ik dus een 10 jaar oude auto die het prima doet (mede doordat ik ook op loopafstand woon van mijn werk).

Doel is om financieel gezien mijn eigen toekomst te kunnen uitstippelen. Dus met 50-60 jaar te kunnen kiezen of ik door wil gaan met betaald werken of de hele dag wandelen of onbetaald werk wil verrichten.
  Moderator woensdag 19 november 2014 @ 10:17:16 #208
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_146800968
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 november 2014 23:11 schreef Kandijfijn het volgende:

[..]

Het komt tegenwoordig zelden of eigenlijk niet voor. Maar vroeger stond ik inderdaad wat vaker voor die keuze. Tis gewoon een bepaalde mindset waar je rekening mee gaat houden.

Je leeft bijvoorbeeld met een budget van 200-400e vrij te besteden i.p.v. 1200-1400. Nu zal je daar echt wel eens over heen gaan omdat de soep niet zo heet wordt gegeten als die wordt opgediend. Maar gewoon die mindset hebben zorgt er al voor dat je enorm veel bespaart aan onzinnige bullshit.

Je denkt vaker van ik heb nog maar 100e vanavond maar even bier i.p.v. compleet losgaan. Ow leuke blouse maar zit al tegen budget misschien maar even wachten op de uitverkoop. Meestal vergeet ik het dan wel weer :s). Als ik het de maand erna nog steeds aan moet denken koop ik het dan wel weer instant :D,..
Exact dit doe ik ook. Ik zie sparen als een onderdeel van mn vaste lasten. Sparen is bij mij niet variabel in de zin van dat ik spaar wat ik over hou. Nee, sparen komt altijd eerst en de rest kan ik uitgeven.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_146801800
Ik werk ook met een begroting. Voor ieder type uitgave (incl. spaargeld) is een potje. Vroeger letterlijk (d.m.v. envelopjes met geld) tegenwoordig digitaal (Excel). Elke maand als mijn salaris wordt gestort, wordt automatisch het vastgestelde spaarbedrag van mijn betaalrekening afgehaald. Een uitgave moet gedaan worden uit het daarvoor bestemde potje, dus voor de vakantie is zoveel geld beschikbaar als er in het vakantiepotje zit.

Ik schrik wel als ik de spaarbedragen zie die mensen van 20+ en 30+ hier claimen te hebben, de salarissen die iedereen verondersteld wordt gemakkelijk binnen te krijgen en de besparingen die daarop mogelijk geacht worden. Maar de groep met een betalingsachterstand en geldproblemen meldt zich hier natuurlijk niet. Wie alleen woont is duurder uit dan iemand die samen woont met iemand die ook een voltijd inkomen heeft. En als die eenverdiener dan ook nog in de vrije sector huurt, dan is sparen echt niet zo gemakkelijk als sommigen hier voor waar willen laten doorgaan. Niet als je een doorsnee salaris hebt en zeker niet als je niet tot de groep mensen met hogere inkomens behoort.

Terug naar de openingsvraag van TS: hoeveel spaargeld is voldoende? Die vraag is, het is al gezegd, niet te beantwoorden. Het hangt af van je persoonlijke situatie (samenstelling van het huishouden, baanzekerheid, inkomenzekerheid, opleiding) en van waar jij je prettig bij voelt. Maar mocht je toch enige indicatie willen hebben, dan biedt het Nibud daar een handige rekentool voor aan. Althans, als die weer online is. :@
pi_146802720
Heel persoonlijk. Zelf voel ik me zeker genoeg met een veel kleinere buffer dan hier veel voorkomt. Maar dat ligt uiteraard ook aan hoe snel je weer een nieuwe baan gevonden denkt te hebben in het geval van baanverlies, welke sector je werkzaam bent, hoe het bedrijf het doet waar je werkt (en hoe 'waarschijnlijk' baanverlies dus daadwerkelijk is..)

Moet wel zeggen dat ook ik sparen wel als 'vaste lasten' zie en dit gewoon mee neem in de maandelijkse begroting. Bespaart je inderdaad een hoop 'onzin' uitgaven. :)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')