quote:Zwarte Piet? Die verandert niet!
Sinterklaas wordt dit jaar traditioneel gevierd. In het hele land zeggen sinterklaascomités niets te veranderen aan hun intocht naar aanleiding van de discussie over Zwarte Piet. De NOS en de regionale omroepen inventariseerden in 211 plaatsen of het uiterlijk van de pieten aangepast wordt. Dat gebeurt, voor zover nu bekend, in 6 dorpen en steden.
'Pietzwart'
De meeste organiserende comités zeggen dat de discussie in hun gemeente niet speelt en dat er daarom niets wordt aangepast. Toch is Piet in een behoorlijk aantal plaatsen de afgelopen jaren wel al iets van uiterlijk veranderd. Dikke rode lippen en oorringen zijn vaak niet meer te zien en kroeshaar maakt plaats voor andere haardrachten. Een ding blijft: de donkere kleur. Het ene comité spreekt van 'chocoladebruin', de ander houdt het op 'pietzwart'.
Roetvegen
Gouda, waar op 15 november de landelijke intocht plaatsvindt, maakte eerder deze maand bekend dat er naast veel Zwarte Pieten ook acht stroopwafel- en kaaspieten meelopen met een goudgele kleur. In Amsterdam is een deel van het Pietenkorps geschminkt met roetvegen.
Utrecht wil het officieel niet zeggen, maar houdt de mogelijkheid open om gekleurde pieten in te zetten. In Haarlem lopen er bloemenpieten mee. Ook zijn er plaatsen zoals Schoonhoven en Aalten die een themapiet inzetten als knipoog naar de discussie.
Wachten op uitspraak
Ook is er een klein aantal Sintcomités dat er nog niet uit is. Zij wachten op de verhaallijn van het Sinterklaasjournaal of zeggen een uitspraak van de Raad van State af te wachten. Die buigt zich momenteel over de vraag of de overheid eisen moet stellen aan de figuur van Zwarte Piet. De uitspraak is drie dagen voor de landelijke intocht.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 2% gewijzigd door El_Matador op 12-11-2014 07:14:31 ]The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia
Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
http://www.at5.nl/artikel(...)-sinterklaasjournaalquote:Bijna 900.000 kijkers voor eerste Sinterklaasjournaal
Gisteravond hebben er 880.000 mensen naar het eerste Sinterklaasjournaal gekeken, dat, meldt de Stichting KijkOnderzoek vandaag.
De eerste aflevering van het Sinterklaasjournaal is fors beter bekeken dan de eerste aflevering van vorig jaar. Toen keken 609.000 mensen naar het eerste Sinterklaasjournaal.
Alle ogen waren dit jaar op het Sinterklaasjournaal gericht, omdat iedereen wilde weten welke kleur de pieten zouden hebben. Vooralsnog zijn de pieten in het Sinterklaasjournaal dit jaar zwart. 'Zoals het al honderden jaren het geval is', aldus Sinterklaas.
Ook in de stad zijn vandaag de ogen gericht op Sinterklaas. De Raad van State doet vandaag uitspraak over de sinterklaasintocht van 2013.
van de fpquote:Burgemeester mag zich niet bezig houden met inhoud van de intocht. Piet wint. Voor nu. Piet mag gewoon zwart blijven. Een burgerlijke rechter zal moeten besluiten of Zwarte Piet een discriminerend fenomeen is. Bij discriminatie dient de organisatie van de intocht, en niet de gemeente, te worden aangeklaagd.
Hoe hard moet je slaan voordat deze figuren niet meer opstaan?quote:Op woensdag 12 november 2014 10:49 schreef karton2 het volgende:
[..]
Deze slag verloren, maar niet de oorlog.
Dit blijft de komende jaren terugkomen, helaas.
En dan wordt Sinterklaas persoonlijk aangeklaagd?quote:Op woensdag 12 november 2014 10:56 schreef borisz het volgende:
KOrtom we gaan volgend jaar verder bij de civiele rechtbank.
Bij de intocht in Amsterdam in 1935 is dan weer geen Zwarte Piet te bekennen, maar vanaf 1:13 min. wel een heleboel witte!quote:Op woensdag 12 november 2014 06:55 schreef El_Matador het volgende:
Zo waren bij de eerste officiële intocht van de Sint in Amsterdam in 1934 zes Zwarte Pieten aanwezig; zes Surinaamse matrozen van een schip dat in de haven lag.
Ouderwets gezellig!quote:Op woensdag 12 november 2014 11:04 schreef StarGazer het volgende:
Zo, even een pepernootje bij de koffie. Genot.
bronquote:Tanja Jess vindt dat Sinterklaasjournaal stookt
Tanja Jess vindt dat omroep NTR met het Sinterklaasjournaal erg stookt tussen voor- en tegenstanders van Zwarte Piet. Dat heeft de actrice laten weten in Pauw. Jess ergert zich. “Ik vind het storend dat er naar mijn idee een beetje gestookt wordt. Je krijgt eerst een promo waarin geroepen wordt dat er een regenboog aan komt, dus de ene partij denkt ‘yes!’ en de andere partij denkt ‘wel, verdorie!’. Nu heb je de eerste aflevering en wordt er gezegd: ‘Het is al 100 jaar zo en het moet gezellig ouderwets zijn.’“
Dat is onhandig, vindt Jess. “Dan worden alle anti-Pieten weer boos en emotioneel en alle pro-Pieten steken misschien wel vuurwerk af. Je werkt de polarisatie eigenlijk een beetje in de hand en dat vind ik een beetje link.”
Er wordt volgens haar sowieso te veel op het Sinterklaasjournaal gelet. “Het verbaast me enigszins dat het Sinterklaasjournaal nu blijkbaar dé autoriteit is geworden die gaat bepalen hoe Piet eruit gaat zien. Wanneer is dat gebeurd? Je hebt ook dé intocht en daar worden ook keuzes gemaakt. Dat vind ik op zich al wonderlijk.”
Jess blijft bij haar standpunt: Zwarte Piet moet weg. “Mijn kind, dat drie jaar oud is, ziet op school een donker jongetje en denkt: hé, Zwarte Piet!“
bronquote:Woeste reacties op ‘takkesnol’ Tanja Jess
Tanja Jess is dinsdagavond tijdens haar optreden in de talkshow Pauw behoorlijk door de mangel gehaald op sociale media als Twitter. Dat blijkt uit reacties op de website. Jess deed als tegenstander van Zwarte Piet mee aan de pietendiscussie in de talkshow van Jeroen Pauw. Na afloop heeft de actrice een aantal reacties die ze heeft gekregen van kijkers ‘geretweet’, waaronder: “Kortzichtige gefrustreerde takkesnol zoek n goede psycholoog met die t*ringzooi v je. Val er n ander niet lastig mee.“
De meeste reacties zijn nog heftiger. “Ik meen het pieten bemoeial rot lekker op naar je kerstman nazi kind“, reageert een ander bijvoorbeeld.
Veel kijkers vragen zich af wat Jess in de talkshow deed. “Tanja Jess, vergane glorie, die eindelijk iets heeft gevonden om weer in de belangstelling te staan“, zegt Remi.
En Christian: “De mening van Tanja Jess over #zwartepiet heeft dezelfde waarde als de mening van Albert Verlinde over Oekraïne.”
Verder wordt Jess ‘diep triest’, ‘een onbenul’, ‘hemeltergend strontvervelend’, een stoker en een ‘roeptoeter’ genoemd.
Willem schrok vooral van een anekdote van Jess: “Het 3-jarige kind van Tanja Jess maakt zwarte kindjes op de kinderopvang uit voor Zwarte Piet, #discriminatie #racisme #fail #heropvoeding“, schrijft hij.
Jess reageert gelaten op de reacties. “Stijlvol“, zegt ze bijvoorbeeld.
Maar zal die echt zijn rug recht houden?quote:Op woensdag 12 november 2014 11:09 schreef WhateverWhatever het volgende:
Wie is de BAAS?
Juist, SINTERKLAAS!
Tuurlijk, alle vertrouwen in na zijn toespraak van gister!quote:Op woensdag 12 november 2014 11:10 schreef Webschip het volgende:
[..]
Maar zal die echt zijn rug recht houden?
Het verhaal is nog niet aan z'n eind.
Heb je je molotovcocktails al klaarstaan?quote:Op woensdag 12 november 2014 11:02 schreef Friek_ het volgende:
Walgelijk, dat Sinterklaasjournaal. Het toont maar weer eens aan hoe onbewust racistisch Nederland is en het maar blijft ontkennen. Dat feest moet om, die Pieten moeten gewoon minder zwart of in meerdere kleuren.
De belangengroepen moeten gewoon harder druk zetten. Die Piet MOET anders!
Dat zag er goed uit inderdaad.quote:Op woensdag 12 november 2014 11:11 schreef WhateverWhatever het volgende:
[..]
Tuurlijk, alle vertrouwen in na zijn toespraak van gister!
![]()
Onderdeel van de 9% van de zeurpietenquote:Op woensdag 12 november 2014 11:02 schreef Friek_ het volgende:
Walgelijk, dat Sinterklaasjournaal. Het toont maar weer eens aan hoe onbewust racistisch Nederland is en het maar blijft ontkennen. Dat feest moet om, die Pieten moeten gewoon minder zwart of in meerdere kleuren.
Ja, want we hebben het over 9% wat hier tegen is, naar 91% van de bevolking wordt natuurlijk niet naar geluisterd...quote:Op woensdag 12 november 2014 11:13 schreef Webschip het volgende:
Ik heb voor de zekerheid een paar Sinterklaas DVD's gekocht.
Voordat het feest door een paar idioten is gesloopt.
quote:Op woensdag 12 november 2014 11:02 schreef Friek_ het volgende:
Nou gelukkig dat de meeste gemeenten en scholen gewoon het feest vieren zoals altijd.quote:Op woensdag 12 november 2014 11:15 schreef WhateverWhatever het volgende:
[..]
Ja, want we hebben het over 9% wat hier tegen is, naar 91% van de bevolking wordt natuurlijk niet naar geluisterd...
Nou was Tanja ook al niet het grootste licht, maar als haar kind van 3 bij niet-blanke kinderen denkt dat het zwarte pieten zijn is haar kind erg dom, toe aan een bril EN schort er iets aan de opvoeding.quote:
Nee.quote:Op woensdag 12 november 2014 11:08 schreef Pek het volgende:
[..]
Bij de intocht in Amsterdam in 1935 is dan weer geen Zwarte Piet te bekennen, maar vanaf 1:13 min. wel een heleboel witte!
quote:De brandweer zette het „Zie ginds komt de stoomboot" in, uit duizenden kinderkeien meegezongen, sirenes loeiden tot groote verlegenheid der Spaansche grandes, wier rossinanten dolle sprongen maakten en daar stapte de Sint, omstuwd van wel een dozijn zwarte knechten en een afdeeling vervaarlijk uitziende hellebaardiers, aan wal.
...
Toen besteeg de Sint zijn grauwen schimmel (...) en met al de zadelvastheid van eeuwenlange ervaring, leidde de Sint zijn paard in den reeds geformeerden stoet.
Hierin reden o. m. mede de Consul van Spanje, het bestuur van het I. C. A., herauten, pages, eerewacht en edelen. De harmonie van de Papierindustrie Nestelroy, Trompenburg en het Brandweer-Muziekcorps lieten hun koper vroolijk schallen en temidden van dit uitgebreid en eerwaardig gezelschap reed de Sint, voorafgegaan door Spaansche voetknechten en omstuwd van zijn zwarte en bruine dienaars, die het ontzag bij de jeugd niet weinig vergrootten.
De Tijd, 28-11-1935
De stereotypering van de gemiddelde Marokkaan is inderdaad van dezelfde ernst als de stereotypering van de gemiddelde Afrikaan door Zwarte Piet. Dat heb je goed gezien.quote:Op woensdag 12 november 2014 11:13 schreef WhateverWhatever het volgende:
[..]
Onderdeel van de 9% van de zeurpieten![]()
Draagt waarschijnlijk ook zo`n t-shirt:
[ afbeelding ]
In ieder geval iemand waar je direct aan ergert, voordat ze ook maar 1 woord gezegd heeft.quote:Op woensdag 12 november 2014 11:18 schreef DS4 het volgende:
[..]
Nou was Tanja ook al niet het grootste licht, maar als haar kind van 3 bij niet-blanke kinderen denkt dat het zwarte pieten zijn is haar kind erg dom, toe aan een bril EN schort er iets aan de opvoeding.
Het zou natuurlijk ook kunnen dat Tanja het ter plekke verzint...
Waarom laten we zwarte piet eruit zien als een karikatuur van een zwarte man als het zo slecht is als een kind een echte zwarte man verwart met zwarte piet?quote:Op woensdag 12 november 2014 11:18 schreef DS4 het volgende:
[..]
Nou was Tanja ook al niet het grootste licht, maar als haar kind van 3 bij niet-blanke kinderen denkt dat het zwarte pieten zijn is haar kind erg dom, toe aan een bril EN schort er iets aan de opvoeding.
Het zou natuurlijk ook kunnen dat Tanja het ter plekke verzint...
Ik had vroeger nooit een probleem om tussen die 2 het onderscheid te zien.quote:Op woensdag 12 november 2014 11:20 schreef Gramulanion het volgende:
[..]
Waarom laten we zwarte piet eruit zien als een karikatuur van een zwarte man als het zo slecht is als een kind een echte zwarte man verwart met zwarte piet?
Dat is al lang gebeurd en nog steeds aan de gang.quote:Op woensdag 12 november 2014 11:19 schreef Friek_ het volgende:
We kunnen met z'n allen een volksfeest toegankelijk houden voor alle bevolkingsgroepen door de Piet aan te passen.
Het is nog veel erger. Ze willen als kleine minderheid hier gewoon voor het zeggen hebben!quote:Op woensdag 12 november 2014 11:21 schreef DS4 het volgende:
[..]
Dat is al lang gebeurd en nog steeds aan de gang.
Probleem is dat er een groep is die niet naar evolutie wenst, maar revolutie: dus geen ZWARTE piet meer. En dan kom je bij het oud-Hollandse: wie het onderste uit de kan wil, krijgt meestal de deksel op de neus.
Tegenwoordig misschien. Dat weet ik niet. Ze moet alleen geen onzin verkopen en al helemaal niet daar haar kind bij inzetten als pion.quote:Op woensdag 12 november 2014 11:20 schreef Webschip het volgende:
In ieder geval iemand waar je direct aan ergert, voordat ze ook maar 1 woord gezegd heeft.
Okéquote:
Juist ja, veranderen moet het ook hier in Nederland en alle uitbuiters aanpakken, Lees dit maar eens:NWS / Ali Lahrouchi: zo belazeren Marokkanen de Nederlandse staat! dat is er wat er moet gebeuren, oud Hollandsche tradities daar blijf je gewoon van af, we zijn al tolerant genoeg hier lijkt mij.quote:Op woensdag 12 november 2014 11:19 schreef Friek_ het volgende:
[..]
De stereotypering van de gemiddelde Marokkaan is inderdaad van dezelfde ernst als de stereotypering van de gemiddelde Afrikaan door Zwarte Piet. Dat heb je goed gezien.
Daarom is het nu zaak om dat te veranderen. We kunnen met z'n allen een volksfeest toegankelijk houden voor alle bevolkingsgroepen door de Piet aan te passen. Bovendien worden stereotypes die geassocieerd worden met het Sinterklaasfeest ontmanteld. Dat is winst voor iedereen.
Ik kende ze hiervoor niet eens, maar met een eerste indruk weet je gewoon genoeg. Zo'n doorgeslagen politiek correct figuur, van wie je direct weet wat ze stemt.quote:Op woensdag 12 november 2014 11:22 schreef DS4 het volgende:
[..]
Tegenwoordig misschien. Dat weet ik niet. Ze moet alleen geen onzin verkopen en al helemaal niet daar haar kind bij inzetten als pion.
Sinterklaas kun je ook zien als een karikatuur van een bisschop, of van een bejaarde. Nog een paar bevolkingsgroepen die zich er aan kunnen ergeren... Hou op, schei uit.quote:Op woensdag 12 november 2014 11:20 schreef Gramulanion het volgende:
Waarom laten we zwarte piet eruit zien als een karikatuur van een zwarte man als het zo slecht is als een kind een echte zwarte man verwart met zwarte piet?
laten we dan maar brandende kruizen op het plein zetten zaterdag?quote:Op woensdag 12 november 2014 11:28 schreef DS4 het volgende:
Kinderen zien het verschil tussen een neger en zwarte piet hoor.
Hier stopte ik met lezen.quote:Op woensdag 12 november 2014 11:28 schreef DS4 het volgende:
[..]
Sinterklaas kun je ook zien als een karikatuur van een bisschop, of van een bejaarde. Nog een paar bevolkingsgroepen die zich er aan kunnen ergeren... Hou op, schei uit.
Kinderen zien het verschil tussen een neger en zwarte piet hoor. Zwarte piet is om te beginnen zo zwart als roet (vanwege de schoorsteen, weet u nog?).
Ze zijn ook bruin.quote:Op woensdag 12 november 2014 11:30 schreef Webschip het volgende:
Mensen met een kachelzwarte huidskleur bestaan inderdaad niet eens. Als je Zwarte Piet bruin zou schilderen, dat zou ik eerder een probleem mee hebben.
Nee.quote:Het verhaal is en blijft dat Zwarte Piet zwart is vanwege de kleur van roet.
Ze mogen best invloed proberen te hebben en er zijn natuurlijk best zaken uit het verleden die je beter kan vermijden, zoals "domme" pieten. En niemand gaat grote gouden oorbellen missen, dus zo'n aanpassing kan ook best. Ik zou met de schmink ook kiezen voor pikzwart en niet voor donkerbruin wat je nog wel eens ziet.quote:Op woensdag 12 november 2014 11:22 schreef Webschip het volgende:
Het is nog veel erger. Ze willen als kleine minderheid hier gewoon voor het zeggen hebben!
Ja, naar aanleiding van gezanik door anti-pieters. Ze waren roetzwart.quote:
Jaquote:[..]
Nee.
Of omdat het sprookjesfiguur gewoon geïnspireerd is op een karikatuur van een neger? Dat lijkt me een logischer verklaring. Een verklaring waar overigens niets mis mee is.quote:Op woensdag 12 november 2014 11:30 schreef Webschip het volgende:
Mensen met een kachelzwarte huidskleur bestaan inderdaad niet eens. Als je Zwarte Piet bruin zou schilderen, daar zou ik eerder een probleem mee hebben.
Het verhaal is en blijft dat Zwarte Piet zwart is vanwege de kleur van roet.
Wat is deze?quote:Op woensdag 12 november 2014 00:46 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Kinderboekenschrijver Sjoerd Kuyper woedend op Sinterklaasjournaal: 'Karikatuur!'
De eerste aflevering van het Sinterklaasjournaal kon de goedkeuring van veel kijkers wegdragen. Zwarte Pieten waren nog steeds zwart en dat stemde veel Nederlanders tot vreugde. Maar kinderboekenschrijver Sjoerd Kuyper is woest.
In de aflevering boren enkele Zwarte Pieten gaatjes in het ruim van de Stoomboot, om daar een schilderij van Dieuwertje Blok op te hangen. Het portret van de presentatrice heeft echter een nadeel: door de gaatjes in de wand stroomt het water langzaam de boot in.
´Om te kotsen´
Tegen dagblad Trouw oreert Kuyper: "Echt heel domme zwarte mensen boren gaatjes in een boot! Dit kan toch niet? Het is middeleeuws, zó'n karikatuur. Aiaia, dit had ik niet gedacht. Dat álle kinderen in Nederland dit moeten zien, ook de gekleurde, blêh. Om te kotsen, echt." De niet zo vrolijke schrijver hoopt dat het zwarte kleurtje gauw wegspoelt wanneer de vertrouwde Stoomboot overstroomt. "Misschien komt er nog een twist, spoelt het water ook het zwart van hun gezichten weg. Ik hoop het van harte. Tot nog toe vind ik het heel vervelend."
Vrienden
Kuyper schreef zelf een boek over Sinterklaas. Hierin komt de term "Zwarte Piet" helemaal niet voor. Daar verving hij de schoorsteenveger door helpers, vader, moeders, ooms, opa's, die zich in allerlei kleuren schminken. Het boek kreeg de titel De vrienden van Sinterklaas. Of Kuyper zélf veel vrienden maakt met zijn uitspraken, is voorlopig onduidelijk.
http://www.nieuws.nl/alge(...)sjournaal-Karikatuur
Dit had ik wel verwacht. Het zou wat zijn als de gemeente daaraan zou moeten toetsen. Zou ieder evenement waarbij mensen anders dan normaal gekleed gaan bijna op voorhand onmogelijk maken. Van carnaval tot gay parade.quote:De burgemeester van Amsterdam heeft de vergunningaanvraag voor de Sinterklaasintocht voor 2013 terecht alleen getoetst aan de eisen van openbare orde en veiligheid. Hij is niet bevoegd de vraag te beantwoorden of van de figuur van ‘Zwarte Piet’ een discriminerend effect uitgaat en daardoor een schending oplevert van het grondrecht op respect voor het privéleven en het discriminatieverbod.
Als je iemand alleen als publiek figuur kent, dan weet je doorgaans niet alles. Het gaat mij ook niet om haar als persoon, maar om haar uitspraak.quote:Op woensdag 12 november 2014 11:27 schreef Webschip het volgende:
Ik kende ze hiervoor niet eens, maar met een eerste indruk weet je gewoon genoeg.
Dan zijn er bijna geen echte Zwarte Pieten.quote:Op woensdag 12 november 2014 11:32 schreef Webschip het volgende:
[..]
Een echte Zwarte Piet schminkt zich zwart.
Dat schoorsteenverhaal is er later bij verzonnen om het nog enigszins goed te praten.quote:Op woensdag 12 november 2014 11:32 schreef UltraR het volgende:
[..]
Ja, naar aanleiding van gezanik door anti-pieters. Ze waren roetzwart.
[..]
Ja
Of je leest even terug waar het om gaat voordat je stupide opmerkingen plaatst...quote:Op woensdag 12 november 2014 11:29 schreef haan33 het volgende:
laten we dan maar brandende kruizen op het plein zetten zaterdag?
kinderen weten toch niet wat het betekent
kulargument dus
Je verwart mij met de persoon die dat iets kan schelen.quote:
Die Tanja Jess, wie dat ook moge zijn, moet duidelijk haar discriminerende en pestende kind beter opvoeden. Simple as that.quote:
Dat klopt wel een beetje, maar dat is nu net de grap: zwarte piet lijkt nu juist een statement te zijn geweest tegen slavernij...quote:Op woensdag 12 november 2014 11:32 schreef 99.999 het volgende:
Of omdat het sprookjesfiguur gewoon geïnspireerd is op een karikatuur van een neger?
Tja, dat is zo lang geleden, net als het hele ontstaan van Zwarte Piet.quote:Op woensdag 12 november 2014 11:38 schreef DS4 het volgende:
[..]
Dat klopt wel een beetje, maar dat is nu net de grap: zwarte piet lijkt nu juist een statement te zijn geweest tegen slavernij...
In een echte democratie mag iedereen vinden wat ie wil. Maar een wil opleggen, en dat is wat ze willen, kan gewoon niet. En terecht wat je stelde met "Wie het onderste uit de kan wil...."quote:Op woensdag 12 november 2014 11:32 schreef DS4 het volgende:
[..]
Ze mogen best invloed proberen te hebben en er zijn natuurlijk best zaken uit het verleden die je beter kan vermijden, zoals "domme" pieten. En niemand gaat grote gouden oorbellen missen, dus zo'n aanpassing kan ook best. Ik zou met de schmink ook kiezen voor pikzwart en niet voor donkerbruin wat je nog wel eens ziet.
Een beetje geven en nemen is prima. Maar opbokken met flauwekul als dat piet niet meer zwart mag zijn. Nog even en een vacature voor zwarte piet is de enige vacature waar je getinte mensen voor mag weren...
In het dorp waar ik opgegroeid ben was Zwarte Piet zwart toen ik een klein ettertje was en nu ik een grote etter ben is dat nog steeds zo aldaar, alsmede in het dorp waar ik nu woon. Het staat mij niet zo bij van de overige plaatsen waar ik gewoond heb. Maar zeldzaam is het dus niet.quote:Op woensdag 12 november 2014 11:35 schreef Gramulanion het volgende:
Dan zijn er bijna geen echte Zwarte Pieten.
Dat schoorsteenverhaal is vrij oud hoor. En al is het later verzonnen: who gives a shit!quote:Dat schoorsteenverhaal is er later bij verzonnen om het nog enigszins goed te praten.
Wat is daar precies fout aan? Donkerbruine Pieten zijn er al decennia en presteren prima.quote:Op woensdag 12 november 2014 11:40 schreef Webschip het volgende:
[..]
In een echte democratie mag iedereen vinden wat ie wil. Maar een wil opleggen, en dat is wat ze willen, kan gewoon niet. En terecht wat je stelde met "Wie het onderste uit de kan wil...."
Donkerbruin schminken vind ik ronduit fout.
Huidskleur.quote:Op woensdag 12 november 2014 11:41 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Wat is daar precies fout aan? Donkerbruine Pieten zijn er al decennia en presteren prima.
Ken die vent niet eensquote:Op woensdag 12 november 2014 11:34 schreef AchJa het volgende:
[..]
Wat is deze?![]()
Is dat ook niet die vent van "het Zakmes"? Waarom had nou juist die neger een mes?
Aha, dus de al vele decennia prima presterende niet 100% Zwarte Pieten moeten maar oprotten wat jou betreft?quote:Op woensdag 12 november 2014 11:42 schreef Webschip het volgende:
[..]
Huidskleur.
Niemand is echt zwart...Dus ZP kan gewoon.
Niet zoveel zuipen op de woensdagochtend. Dat is duidelijk niet goed voor je...quote:Op woensdag 12 november 2014 11:45 schreef WhateverWhatever het volgende:
Als ik een neger of donker gekleurd persoon zou zijn zou ik juist trost zijn op Zwarte Piet, hij is de coolste van het stel, staat in een goed daglicht en alle kinderen kijken tegen hem op, maar dat is uiteraard weer niet goed genoeg voor de Zeur Pieten! Want negers en donkergekleurde mensen leven nog graag met hun gedachte in +/- 1800 dat de blanken mensen negers als slaven hadden, dat hebben wij anno 2014 natuurlijk allemaal bewust meegemaakt en zijn wij allemaal nog verantwoordelijk voor, maar als blanke wordt je natuurlijk nooit gediscrimineerd... Echt te tolerant en schijnheilig kut volk zijn wij.![]()
Het zal je wellicht verbazen hoeveel Turken moderner zijn dan de gemiddelde Hollander uit de provincie....quote:Op woensdag 12 november 2014 11:40 schreef Webschip het volgende:
Weer is het een probleem met een multiculturele samenleving. Ik geloof dat deze alleen kan bij de gratie van aanpassen aan je gastland. Als ik naar Turkije zou gaan, dan moet ik me ook aanpassen...
De discussie is zo zwart/wit geworden (letterlijk en figuurlijk) dat het ook nauwelijks mogelijk lijkt om partijen te verenigen. Dat is natuurlijk maar ten dele de schuld van de zeurpieten.quote:Verder dit: Niemand, maar dan ook niemand DWINGT ze om mee te doen aan dit kinderfeest. Net zo goed dat ik niet mee hoeft te doen aan feesten uit andere culturen.
Ik zal de laatste zijn die een feest van een ander omzeep ga helpen, omdat deze niet zou stroken naar mijn opvattingen.
Maar een geluk is inderdaad deze: omdat ze zo doorslaan, krijg je inderdaad precies het tegenovergestelde. En dat inzicht mist kennelijk een deel van de groep.
Nee, die moeten een functioneringsgesprek krijgen, waarin ze verteld worden dat ze zich voortaan zwart moeten schminken.quote:Op woensdag 12 november 2014 11:43 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Aha, dus de al vele decennia prima presterende niet 100% Zwarte Pieten moeten maar oprotten wat jou betreft?
Je bent gek.quote:Op woensdag 12 november 2014 11:50 schreef Webschip het volgende:
[..]
Nee, die moeten een functioneringsgesprek krijgen, waarin ze verteld worden dat ze zich voortaan zwart moeten schminken.
Tolerantie spat er inderdaad vanaf bij jou.quote:Op woensdag 12 november 2014 11:45 schreef WhateverWhatever het volgende:
Als ik een neger of donker gekleurd persoon zou zijn zou ik juist trost zijn op Zwarte Piet, hij is de coolste van het stel, staat in een goed daglicht en alle kinderen kijken tegen hem op, maar dat is uiteraard weer niet goed genoeg voor de Zeur Pieten! Want negers en donkergekleurde mensen leven nog graag met hun gedachte in +/- 1800 dat de blanken mensen negers als slaven hadden, dat hebben wij anno 2014 natuurlijk allemaal bewust meegemaakt en zijn wij allemaal nog verantwoordelijk voor, maar als blanke wordt je natuurlijk nooit gediscrimineerd... Echt te tolerant en schijnheilig kut volk zijn wij.![]()
ja, alleen is dat niet het verhaal maar de historische verklaring/aanleiding voor het beeld.quote:Op woensdag 12 november 2014 11:32 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Of omdat het sprookjesfiguur gewoon geïnspireerd is op een karikatuur van een neger? Dat lijkt me een logischer verklaring. Een verklaring waar overigens niets mis mee is.
Ze zullen gaan procederen tegen de organisatoren van de sinterklaasintochten zo te lezen. Maar ook dat lijkt me niet erg kansrijk.quote:Op woensdag 12 november 2014 11:52 schreef HiZ het volgende:
En dan gaan ze naar het Europese Hof voor de Rechten van de Mens en die gaan dan zeggen dat de staat de vrijheid van meningsuiting niet onnodig mag beperken. En dan hebben ze dus bereikt dat ze tot op het allerhoogste niveau geen gelijk hebben gekregen.
Tsja, Buurman & Buurman zijn ook ontzettende mongolen als het op klussen aankomt. Die zijn blank en daar zegt niemand wat van.quote:Op woensdag 12 november 2014 11:42 schreef ietjefietje het volgende:
´Om te kotsen´
Tegen dagblad Trouw oreert Kuyper: "Echt heel domme zwarte mensen boren gaatjes in een boot! Dit kan toch niet? Het is middeleeuws, zó'n karikatuur. Aiaia, dit had ik niet gedacht. Dat álle kinderen in Nederland dit moeten zien, ook de gekleurde, blêh. Om te kotsen, echt." De niet zo vrolijke schrijver hoopt dat het zwarte kleurtje gauw wegspoelt wanneer de vertrouwde Stoomboot overstroomt. "Misschien komt er nog een twist, spoelt het water ook het zwart van hun gezichten weg. Ik hoop het van harte. Tot nog toe vind ik het heel vervelend."
Ach ja, die Kuyper, hij heeft respect voor iedere cultuur, behalve voor de nederlandse!
Ik denk dat ze gewoon weer een leuk en spannend verhaal hebben bedacht voor pakweg 5-jarigen. Met hier en daar een kleine hint om de zure telegraafsloot te pestenquote:Op woensdag 12 november 2014 11:53 schreef poemojn het volgende:
[..]
ja, alleen is dat niet het verhaal maar de historische verklaring/aanleiding voor het beeld.
Ik denk dat het Sinterklaasjournaal nu meer naar Pieten volgens het verhaal gaat toewerken. Dus roetzwart, met de mogelijkheid schoongewassen te worden in een lek schip.
Maar we zullen het zien.
Trek jij maar je rode groen links t-shirt aan met: ''Ik ben een Marokkaan''quote:Op woensdag 12 november 2014 11:47 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Niet zoveel zuipen op de woensdagochtend. Dat is duidelijk niet goed voor je...
Hun Tsjechische komaf wordt regelmatig aangehaald.quote:Op woensdag 12 november 2014 11:54 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Tsja, Buurman & Buurman zijn ook ontzettende mongolen als het op klussen aankomt. Die zijn blank en daar zegt niemand wat van.
Ajeto buurman!
En clowns die zich wit schminken. Ik zie echt het verschil niet met het domme gedrag van een Zwarte Piet. Puur racisme bij degenen die zich wel druk maken over een domme Zwarte Piet en niet over een domme witte clown.quote:Op woensdag 12 november 2014 11:54 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Tsja, Buurman & Buurman zijn ook ontzettende mongolen als het op klussen aankomt. Die zijn blank en daar zegt niemand wat van.
Ajeto buurman!
Oh, dus gewoon weer van vooraf aan; gelet op het feit dat die organisatoren consistent aangeven wel compromissen te sluiten en die AZP luitjes niet tevreden lijken te zijn voordat Zwarte Piet uit het collectieve geheugen wordt gesneden geef ik ze daar ook weinig kans mee.quote:Op woensdag 12 november 2014 11:53 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Ze zullen gaan procederen tegen de organisatoren van de sinterklaasintochten zo te lezen. Maar ook dat lijkt me niet erg kansrijk.
jij hebt het gezicht van mijn 7-jarige niet gezien.quote:Op woensdag 12 november 2014 11:54 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Ik denk dat ze gewoon weer een leuk en spannend verhaal hebben bedacht voor pakweg 5-jarigen. Met hier en daar een kleine hint om de zure telegraafsloot te pesten
en daar gaat het ook omquote:Op woensdag 12 november 2014 11:57 schreef poemojn het volgende:
[..]
jij hebt het gezicht van mijn 7-jarige niet gezien.Die ging er helemaal in op.
Het afdwingen van naastenliefde en empathie is sowieso onmogelijk. Maar als je geen empathisch vermogen hebt dan begrijp je dat niet.quote:Op woensdag 12 november 2014 11:56 schreef poemojn het volgende:
Nee, uitkomen bij een concept als naastenliefde cq empathie lijkt me kansrijker. Maar da's nogal lastig af te dwingen via een rechter.
Klopt, relativeren heet dat, blanken mensen kunnen dit nu eenmaal meer dan de donkere medemens.(helaas)quote:Op woensdag 12 november 2014 11:57 schreef Nielsch het volgende:
Ik keek laatst The King of Queens. Toen zij een grote neger over een blanke baby: "he's cute, for a white kid..." en toen moest iedereen lachen.
Stel dat een blanke over een zwarte baby had gezegd: "he's cute, for a black kid..." dan was het racisme geweest.
Gezien de mate waarin jij hierop doordraait vraag ik me af in hoeverre jij kan relativeren? Of zie jij jezelf ook als donkere medemens?quote:Op woensdag 12 november 2014 12:03 schreef WhateverWhatever het volgende:
[..]
Klopt, relativeren heet dat, blanken mensen kunnen dit nu eenmaal meer dan de donkere medemens.(helaas)
Nee.quote:Op woensdag 12 november 2014 11:31 schreef Gramulanion het volgende:
quote:
[quote]Het verhaal is en blijft dat Zwarte Piet zwart is vanwege de kleur van roet.
goed antwoord op die vraag idd..quote:Op woensdag 12 november 2014 11:21 schreef Webschip het volgende:
[..]
Ik had vroeger nooit een probleem om tussen die 2 het onderscheid te zien.
Let me guess. Alleen de mensen die er hetzelfde over denken als jij die hebben zeker goede argumenten, terwijl mensen met een andere mening alleen maar wat blaten?quote:Op woensdag 12 november 2014 12:10 schreef Red_85 het volgende:
Hier zit dus de kern met de hele discussie met jou. Je bl@@t maar en bl@@t maar raak, zonder ook maar met steekhoudende argumenten te komen en het weigeren te lezen van een anders' argumenten.
En dat is misschien ook wel de kern van de hele discussie met de antiZP ers.
Hier zit dus de kern met de hele discussie met jou. Je bl@@t maar en bl@@t maar raak, zonder ook maar met steekhoudende argumenten te komen en het weigeren te lezen van een anders' argumenten.quote:
Haha, ik draai niet door dat zijn de anti pieten mensen, ik kan namelijk heul goed relativeren en als ik een donkere medemens was geweest had ik mij daar totaal niet druk gemaakt om Zwarte Piet omdat dit namelijk een onschuldig kinderfeestje is.quote:Op woensdag 12 november 2014 12:04 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Gezien de mate waarin jij hierop doordraait vraag ik me af in hoeverre jij kan relativeren? Of zie jij jezelf ook als donkere medemens?
Oh, dat weet je dan goed te verbergen hier.quote:Op woensdag 12 november 2014 12:21 schreef WhateverWhatever het volgende:
[..]
Haha, ik draai niet door dat zijn de anti pieten mensen, ik kan namelijk heul goed relativeren.
welk stel?quote:Op woensdag 12 november 2014 11:45 schreef WhateverWhatever het volgende:
wow, zij hij dat echt?quote:Op woensdag 12 november 2014 11:57 schreef Nielsch het volgende:
Ik keek laatst The King of Queens. Toen zij een grote neger over een blanke baby: "he's cute, for a white kid..." en toen moest iedereen lachen.
Stel dat een blanke over een zwarte baby had gezegd: "he's cute, for a black kid..." dan was het racisme geweest.
Net zoals Black History Month. Of de BET Awards. Moet je eens een White Entertainment Awards gaan houden..quote:
Users met een pieten-UI (pro of anti) kunnen per definitie niet goed relativeren.quote:Op woensdag 12 november 2014 12:21 schreef WhateverWhatever het volgende:
Haha, ik draai niet door dat zijn de anti pieten mensen, ik kan namelijk heul goed relativeren en als ik een donkere medemens had geweest had ik mij totaal niet druk gemaakt om Zwarte Piet omdat dit namelijk een onschuldig kinderfeestje is.
Gelukkig, de hogere rechters in Nederland blijken soms toch net wat slimmer te zijn dan de lokale prutsers (Amsterdam).quote:Op woensdag 12 november 2014 10:27 schreef matthijst het volgende:
http://www.raadvanstate.n(...)_only=&category_id=8
Burgemeester mag bij vergunning voor Sinterklaasintocht geen oordeel vellen over 'Zwarte Piet'
Woensdag 12 november 2014
De burgemeester van Amsterdam heeft de vergunningaanvraag voor de Sinterklaasintocht voor 2013 terecht alleen getoetst aan de eisen van openbare orde en veiligheid. Hij is niet bevoegd de vraag te beantwoorden of van de figuur van 'Zwarte Piet' een discriminerend effect uitgaat en daardoor een schending oplevert van het grondrecht op respect voor het privéleven en het discriminatieverbod. Dit blijkt uit een uitspraak van de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State van vandaag (12 november 2014), waarin zij tot een andere beslissing komt dan de rechtbank Amsterdam in juli van dit jaar. Tegen de uitspraak van de rechtbank waren de burgemeester van Amsterdam en Stichting Pietengilde bij de Afdeling bestuursrechtspraak in hoger beroep gekomen.
Openbare orde
De Afdeling bestuursrechtspraak is van oordeel dat de bevoegdheid van de burgemeester bij het verlenen van evenementenvergunningen is beperkt tot het handhaven van de openbare orde en veiligheid. Hiermee wordt gedoeld op het "ordelijk verloop van het gemeenschapsleven". Het begrip openbare orde is niet zó ruim dat de burgemeester bij de handhaving daarvan ook rekening zou moeten houden met "het voorkomen van stigmatisering, ongelijke behandeling of discriminatie".
Geen beoordeling vooraf op inhoud
Een ander oordeel zou betekenen dat de burgemeester, vaak zelfs vooraf, zou moeten beoordelen of bijvoorbeeld een evenement of een betoging inhoudelijk toelaatbaar is. Dat is niet in overeenstemming met het Nederlandse grondwettelijk stelsel, waaruit volgt dat de burgemeester bij de uitoefening van zijn bevoegdheden de inhoudelijke toelaatbaarheid van publieke uitingen niet mag beoordelen, aldus de Afdeling bestuursrechtspraak.
Geen oordeel of 'Zwarte Piet' discriminerend is
Nu de burgemeester bij de verlening van de evenementenvergunning voor de Sinterklaasintocht 2013 niet mocht beoordelen of eventueel inbreuk wordt gemaakt op de grondrechten, mag de bestuursrechter die de rechtmatigheid van het besluit van de burgemeester moet toetsen, dat ook niet. Dit betekent dat ook de Afdeling bestuursrechtspraak de vraag of de figuur van 'Zwarte Piet' bij de intocht van Sinterklaas een schending oplevert van het recht op respect voor het privéleven of in strijd is met het discriminatieverbod niet mag en dus niet zal beantwoorden, hoe onbevredigend dit voor partijen wellicht ook is.
Andere procedures
De vraag of de figuur van 'Zwarte Piet' daadwerkelijk in strijd is met grondrechten kan niettemin aan een rechter worden voorgelegd, maar dan niet in een procedure tegen de burgemeester over de evenementenvergunning voor de Sinterklaasintocht. Denkbaar is dat bij de burgerlijke rechter een procedure wordt gestart op grond van onrechtmatige daad tegen de organisatoren of uitvoerders van het evenement of dat aangifte wordt gedaan van veronderstelde strafbare feiten.
LOLtrolquote:Op woensdag 12 november 2014 10:32 schreef matthijst het volgende:
Haha, uit die zaak. Wat een zielige jankerds:
"Door de internationale weerzin die Amsterdam jaarlijks ten deel valt vanwege de openlijke uiting van discriminatie door de aanwezigheid van Zwarte Piet is ook het belang van ondernemers in geding."
Ze zetten daarmee zichzelf voor gek.quote:Op woensdag 12 november 2014 11:53 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Ze zullen gaan procederen tegen de organisatoren van de sinterklaasintochten zo te lezen. Maar ook dat lijkt me niet erg kansrijk.
Dat jij denkt dat dat het enige is zegt meer over jou.quote:Op woensdag 12 november 2014 12:40 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
LOLtrol
Die ene Jamaicaanse vrouw met haar slavencomplex terwijl zij net als haar ouders en grootouders als een vrij burger is geboren staat gelijk aan internationale waanzin? Kom op anti-ZP'ers, een beetje beter je best doen. Zo is het geen leuke wedstrijd meer.
Meeste negers hebben er ook een hekel aan heb ik het idee, Black History month is ook bedacht door blanken om een schuldgevoel af te kopenquote:
Ja, er zijn links en rechts wat mensen die onze traditie niet kennen, de klok hebben horen luiden zonder te weten waar de klepel hangt en die een oordeel vormen op basis van een klaagverhaaltje. Boeiend. Internationaal is er nauwelijks kritiek op Sinterklaas en Zwarte Piet. Hell, internationaal kennen ze het niet eens. Nu ja, een populaire SciFi-serie besteedde een paar jaar geleden aandacht aan Zwarte Piet, de kijkers daarvan hebben het meegekregen maar buiten dat is het een betrekkelijk onbekend fenomeen buiten het Nederlandse taalgebied.quote:Op woensdag 12 november 2014 12:47 schreef Gramulanion het volgende:
[..]
Dat jij denkt dat dat het enige is zegt meer over jou.
Het scoort lekker. Het is goede humor die nergens over gaat. Ideaal toch als verstrooiing?quote:Op woensdag 12 november 2014 12:52 schreef haags_kwartiertje het volgende:
Ik snap ook trouwens niet dat programma's nog van die anti piet mongolen uitnodigen. In de hele wereld gebeuren ergere dingen en wij vullen een programma met types als quinsy, tanja jess en weet ik het allemaal wie....
Een discussieprogramma met alleen maar mensen die het met elkaar eens zijn trekt minder kijkersquote:Op woensdag 12 november 2014 12:52 schreef haags_kwartiertje het volgende:
Ik snap ook trouwens niet dat programma's nog van die anti piet mongolen uitnodigen. In de hele wereld gebeuren ergere dingen en wij vullen een programma met types als quinsy, tanja jess en weet ik het allemaal wie....
Morgan Freeman doet iets positiefs voor minderheden en niet alleen voor raciale minderheden, die anti ZP'ers richten alleen maar schade aan. Denkt ook maar iemand bij MF aan de huidskleur?quote:Op woensdag 12 november 2014 12:52 schreef LTVDK het volgende:
[..]
Meeste negers hebben er ook een hekel aan heb ik het idee, Black History month is ook bedacht door blanken om een schuldgevoel af te kopen
Nelleke van der Krogt wordt ook uitgenodigd om te vertellen dat ze stopt met het presenteren van tussen Kunst en Kitsch. Als we alleen nog maar mogen praten over ebola en het Midden Oosten word het ook een beetje saai.quote:Op woensdag 12 november 2014 12:52 schreef haags_kwartiertje het volgende:
Je moet die ''mensen'' gewoon geen podium geven.quote:Op woensdag 12 november 2014 12:54 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Het scoort lekker. Het is goede humor die nergens over gaat. Ideaal toch als verstrooiing?
Ik denk dat Freeman onze Quinsy een tik in zijn gezicht zou geven en zeggen dat ie gewoon normaal moet doen met zijn racisme gejank.quote:Op woensdag 12 november 2014 12:55 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Morgan Freeman doet iets positiefs voor minderheden en niet alleen voor raciale minderheden, die anti ZP'ers richten alleen maar schade aan.
Eens, eigenlijk moet je dat soort idioten geen podium geven.quote:Op woensdag 12 november 2014 12:56 schreef haags_kwartiertje het volgende:
[..]
Je moet die ''mensen'' gewoon geen podium geven.
Maar snap wel dat het scoort ja, alleen levert het voor hun weer negatieve kritiek op....
There's no such thing as bad publicityquote:Op woensdag 12 november 2014 12:56 schreef haags_kwartiertje het volgende:
[..]
Je moet die ''mensen'' gewoon geen podium geven.
Maar snap wel dat het scoort ja, alleen levert het voor hun weer negatieve kritiek op....
Nee users met een Anouk UI zijn serieus te nemenquote:Op woensdag 12 november 2014 12:34 schreef Kingstown het volgende:
[..]
Users met een pieten-UI (pro of anti) kunnen per definitie niet goed relativeren.
Daar is hij te beschaafd voor. Hij zou met een rustige stem - zoals Kofi Anan vroeger deed - iets met deze strekking hebben gezegd: "Quincy, if you want to change something, start changing yourself. Be the better man, show that you can make it and inspire others".quote:Op woensdag 12 november 2014 12:56 schreef LTVDK het volgende:
[..]
Ik denk dat Freeman onze Quinsy een tik in zijn gezicht zou geven en zeggen dat ie gewoon normaal moet doen met zijn racisme gejank.
Ja, ik nam Pauw ff als voorbeeld.. Maar inderdaad... Krogt word ook niemand vrolijk vanquote:Op woensdag 12 november 2014 12:56 schreef Kingstown het volgende:
[..]
Nelleke van der Krogt wordt ook uitgenodigd om te vertellen dat ze stopt met het presenteren van tussen Kunst en Kitsch. Als we alleen nog maar mogen praten over ebola en het Midden Oosten word het ook een beetje saai.
mensen uitschelden voor bijv mongolen is lekker makkelijk je gif spuien.quote:Op woensdag 12 november 2014 12:52 schreef haags_kwartiertje het volgende:
Er speelt wel meer in de wereld.quote:Op woensdag 12 november 2014 12:56 schreef Kingstown het volgende:
[..]
Nelleke van der Krogt wordt ook uitgenodigd om te vertellen dat ze stopt met het presenteren van tussen Kunst en Kitsch. Als we alleen nog maar mogen praten over ebola en het Midden Oosten word het ook een beetje saai.
Dan ben je zelf een verbeten sikkeneur.quote:Op woensdag 12 november 2014 12:59 schreef haags_kwartiertje het volgende:
[..]
Ja, ik nam Pauw ff als voorbeeld.. Maar inderdaad... Krogt word ook niemand vrolijk van
Ach ja, dat is eenmalig en na 100 jaar presenteren snap ik dat wel.quote:Op woensdag 12 november 2014 12:59 schreef haags_kwartiertje het volgende:
Ja, ik nam Pauw ff als voorbeeld.. Maar inderdaad... Krogt word ook niemand vrolijk van
Al zat ze te janken bij Pauw, dat onderwerp interesseerde mij niet, en dat magquote:Op woensdag 12 november 2014 13:00 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Dan ben je zelf een verbeten sikkeneur.
Ze was best wel vrolijk bij Pauw.
MF is een geweldige manquote:Op woensdag 12 november 2014 12:55 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Morgan Freeman doet iets positiefs voor minderheden en niet alleen voor raciale minderheden, die anti ZP'ers richten alleen maar schade aan. Denkt ook maar iemand bij MF aan de huidskleur?
Nee, je denkt: "wat een charismatische en innemende man".
Kun je niet beoordelen, want je bent t nietquote:Op woensdag 12 november 2014 12:21 schreef WhateverWhatever het volgende:
[..]
Haha, ik draai niet door dat zijn de anti pieten mensen, ik kan namelijk heul goed relativeren en als ik een donkere medemens had geweest had ik mij totaal niet druk gemaakt om Zwarte Piet omdat dit namelijk een onschuldig kinderfeestje is.
Alleen is ZP geen blackface. Niet dat het er veel toe doet aangezien we hier in Nederland leven en niet in de USA en de USA slechts een van de vele landen is en dus geen monopolie op de normen heeft.quote:Op woensdag 12 november 2014 12:46 schreef Nielsch het volgende:
Tsja, en die zogenaamde internationale weerzin uit de VS, waar blackface wel wordt gezien als racisme.
Om hier inderdaad nog maar over te zwijgen.quote:De VS, waar ze voor Christopher Columbus een nationale feestdag hebben.
Columbus, die tienduizenden native Americans gevangen heeft gezet. Die zijn mannen als sport liet jagen op ontsnapte native Americans. Die native Americans opdroeg om hem goud te brengen, op straffe van het afhakken van handen. Die native Americans als slaaf terug naar Europa bracht. Die 9-jarige native Americans als hoer uitdeelde aan zijn bemanning. Die ziektes en hongersnood verspreidde onder native Americans, waardoor er naar schatting 3 tot 5 miljoen zijn omgekomen.
Die Columbus heeft een nationale feestdag in de VS. Zolang die man een feestdag heeft, hoeven wij ons geen fuck aan te trekken wat zij vinden van onze Zwarte Piet.
quote:Op woensdag 12 november 2014 12:34 schreef Kingstown het volgende:
[..]
Users met een pieten-UI (pro of anti) kunnen per definitie niet goed relativeren.
Hij is juist meestal niet zo subtiel in zijn woordkeuze, die vent kan je de huid vol schelden in zijn kalmerende stem dat je je niet eens beledigd voelt en je hem zelfs gelijk geeftquote:Op woensdag 12 november 2014 12:58 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Daar is hij te beschaafd voor. Hij zou met een rustige stem - zoals Kofi Anan vroeger deed - iets met deze strekking hebben gezegd: "Quincy, if you want to change something, start changing yourself. Be the better man, show that you can make it and inspire others".
Is idd best wel een sterke ja. Iedere cultuur herdenkt wel eens dingen, of viert zaken, die niet helemaal in een lekker loepzuiver verleden liggen. Waarom het ene dan weer gevoeliger zou moeten liggen dan t ander snap ik ook niet.quote:Op woensdag 12 november 2014 13:05 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Om hier inderdaad nog maar over te zwijgen.
Relativerenquote:Op woensdag 12 november 2014 13:05 schreef Ang3l het volgende:
[..]
Kun je niet beoordelen, want je bent t niet
Huiskleur is dan ook gewoon een uiterlijk kenmerk, als je in een kamer bent met 50 blanke mensen en één neger dan is dat toch ook gewoon het meest logische kenmerk om iemand aan te wijzen. Daar is niks racistisch aan maar gewoon een logisch gevolg van omstandigheden.quote:Op woensdag 12 november 2014 13:03 schreef Ang3l het volgende:
[..]
MF is een geweldige manEn natuurlijk zie ik zijn huidskleur. Maar da's meer zoals zien dat iemand grijs is. Of rood. Of blond. Daarnaast: wat een charismatische en innemende man, met een fijne stem
![]()
Zeggen dat je de huidskleur niet meer ziet is echt onzin. Het is zoals niet opmerken dat de nieuwe Annie ipv een roodharig blank sproetenmeisje nu een klein donker meisje is geworden. Het "zien" van huidskleur en er ana denken is heel normaal. Het "er een probleem van maken", da's wat anders.
Ook niet. Je kunt nou eenmaal niet weten wat t is om op te groeien als neger. Of als marokkaan. Of als homo. Of als blinde. Of als vrouw. Je kunt je t je voorstellen vanuit jeezelf, maar dat is zoals je nu bent. There's no way of knowingquote:
Mwau, dat is niet helemaal waar natuurlijk. Je kan best weten of je je iets aan zou trekken van het zwarte pieten gedoe.quote:Op woensdag 12 november 2014 13:05 schreef Ang3l het volgende:
[..]
Kun je niet beoordelen, want je bent t niet
Kunt u mij de weg naar Hamelen vertellen, meneer?quote:
Onzin.quote:Op woensdag 12 november 2014 13:10 schreef Ang3l het volgende:
[..]
Ook niet. Je kunt nou eenmaal niet weten wat t is om op te groeien als neger. Of als marokkaan. Of als homo. Of als blinde. Of als vrouw. Je kunt je t je voorstellen vanuit jeezelf, maar dat is zoals je nu bent. There's no way of knowing
Nee maar even serieus, heeft die weer iets doms gedaan?quote:Op woensdag 12 november 2014 13:11 schreef IkStampOpTacos het volgende:
[..]
Kunt u mij de weg naar Hamelen vertellen, meneer?
Verloren, voorlopig. Maar ik las het nu pas.quote:Op woensdag 12 november 2014 13:11 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Nee maar even serieus, heeft die weer iets doms gedaan?
Aah nicequote:Op woensdag 12 november 2014 13:12 schreef IkStampOpTacos het volgende:
[..]
Verloren, voorlopig. Maar ik las het nu pas.
Wie zegt dat ik Nederlands ben en miss ben ik wel blind, Marokkaan of homo,quote:Op woensdag 12 november 2014 13:10 schreef Ang3l het volgende:
[..]
Ook niet. Je kunt nou eenmaal niet weten wat t is om op te groeien als neger. Of als marokkaan. Of als homo. Of als blinde. Of als vrouw. Je kunt je t je voorstellen vanuit jeezelf, maar dat is zoals je nu bent. There's no way of knowing
Zeker weten!quote:
Die stem helpt ook ja. Niet voor niets wordt hij gevraagd voor voice-overwerk, zo werkte hij mee aan een educatieve reeks waarbij elke aflevering een soort van wetenschappelijke vraag wordt gesteld.quote:En natuurlijk zie ik zijn huidskleur. Maar da's meer zoals zien dat iemand grijs is. Of rood. Of blond. Daarnaast: wat een charismatische en innemende man, met een fijne stem![]()
Dit was figuurlijk bedoeld. Je ziet het wel maar je besteedt er geen aandacht aan, de meeste mensen niet althans. Het is inderdaad vergelijkbaar met dat je ziet dat iemand een andere kleur haar heeft. Het gaat om de mens, niet om een kleurtje.quote:Zeggen dat je de huidskleur niet meer ziet is echt onzin.
Ik heb niets met haar maar ik vond haar inderdaad best gezellig.quote:Op woensdag 12 november 2014 13:00 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Dan ben je zelf een verbeten sikkeneur.
Ze was best wel vrolijk bij Pauw.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
In de VS wordt Lincoln ook vereerd voor het afschaffen van de slavernij, Sinterklaas deed eigenlijk hetzelfde, slaven bevrijden en ze een goede toekomst bieden.quote:Op woensdag 12 november 2014 12:46 schreef Nielsch het volgende:
Tsja, en die zogenaamde internationale weerzin uit de VS, waar blackface wel wordt gezien als racisme.
De VS, waar ze voor Christopher Columbus een nationale feestdag hebben.
Columbus, die tienduizenden native Americans gevangen heeft gezet. Die zijn mannen als sport liet jagen op ontsnapte native Americans. Die native Americans opdroeg om hem goud te brengen, op straffe van het afhakken van handen. Die native Americans als slaaf terug naar Europa bracht. Die 9-jarige native Americans als hoer uitdeelde aan zijn bemanning. Die ziektes en hongersnood verspreidde onder native Americans, waardoor er naar schatting 3 tot 5 miljoen zijn omgekomen.
Die Columbus heeft een nationale feestdag in de VS. Zolang die man een feestdag heeft, hoeven wij ons geen fuck aan te trekken wat zij vinden van onze Zwarte Piet.
Ik heb hem nog nooit horen schelden (buiten een film natuurlijkquote:Op woensdag 12 november 2014 13:07 schreef LTVDK het volgende:
[..]
Hij is juist meestal niet zo subtiel in zijn woordkeuze, die vent kan je de huid vol schelden in zijn kalmerende stem dat je je niet eens beledigd voelt en je hem zelfs gelijk geeft
Vind jij. Vind ik niet.quote:
Waarna jij en anderen zichzelf weer voor schut zetten door weer door te draaien....quote:Op woensdag 12 november 2014 12:44 schreef Webschip het volgende:
[..]
Ze zetten daarmee zichzelf voor gek.
Het waren voorbeelden. Als je dat niet snapt dan is mijn vooroordeel over jou "dom".quote:Op woensdag 12 november 2014 13:13 schreef WhateverWhatever het volgende:
[..]
Wie zegt dat ik Nederlands ben en miss ben ik wel blind, Marokkaan of homo,
Vooroordelen.... Mensen met vooroordelen dat zijn pas de echte racisten.
Dat filmpje van 60 minutes wat ik net postte, alhoewel hij daar niet in scheldt maakt ie de interviewer eigenlijk uit voor een racistische idiootquote:Op woensdag 12 november 2014 13:16 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ik heb hem nog nooit horen schelden (buiten een film natuurlijk), hij is wel recht voor zijn raap.
Sorry man.quote:Op woensdag 12 november 2014 13:13 schreef WhateverWhatever het volgende:
[..]
Ik ben blind, Marokkaan en homo.
Het heeft niets met "wijsheid" te maken, je onderschat de affectieve empathie van mensen heel erg.quote:Op woensdag 12 november 2014 13:17 schreef Ang3l het volgende:
[..]
Vind jij. Vind ik niet.
Hoezo kun jij je voorstellen hoe t is als er een stereotype dommig slaaffiguurtje met uitvergrote kenmerken jaarlijks staat te dansen en hoe je je dan voelt?
Dat kun je alleen als er van jouw subcultuur ook een jaarlijks terugkerende karikatuur wordt gemaakt. Zoals uuuh.... gabbertje
Ik pretendeer niet de wijsheid te hebben noch te weten wat er in het hoofd van iemand anders aangaat. Da's namelijk allemaal persoonlijk. Tuurlijk kan ik denken "Stel je niet zo aan, als ik in jouw positie zat dan...". maar dat is t nou juist. Je ZIT niet in die positie.
Veel mensen DENKEN zich perfect voor te kunnen stellen hoe het is om een ander te zijn.quote:Op woensdag 12 november 2014 13:19 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Het heeft niets met "wijsheid" te maken, je onderschat de affectieve empathie van mensen heel erg.
Veel mensen kunnen zich perfect voorstellen hoe het is om een ander te zijn. Zeker als die "ander" in een niet zo,n prettige situatie zit.
Ik bedoel niet Thanksgiving, maar Columbus Day.quote:Op woensdag 12 november 2014 13:05 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Alleen is ZP geen blackface. Niet dat het er veel toe doet aangezien we hier in Nederland leven en niet in de USA en de USA slechts een van de vele landen is en dus geen monopolie op de normen heeft.
[..]
Om hier inderdaad nog maar over te zwijgen.
Ik zou trouwens wel meevieren maar dan zonder kip te eten. Het is immers vandaag de dag maar een onschuldig feest waarbij je samenkomt en dankbaarheid uit.
Exact weten doe je het natuurlijk nooit, want de ene homo is dan andere homo niet en de ene armoedzaaier is de andere niet.quote:Op woensdag 12 november 2014 13:21 schreef Ang3l het volgende:
[..]
Veel mensen DENKEN zich perfect voor te kunnen stellen hoe het is om een ander te zijn.
Empathie en meeleven is heel wat anders dan ook echt "weten hoe het is".
quote:Op woensdag 12 november 2014 13:23 schreef WhateverWhatever het volgende:
[..]
Haha, dan zit je leven niet mee
Maar dat is nu juist mooi aan mensen zoals Freeman en Anan (soortgelijke achtergrond (Africaanse roots, gestudeerd aan MIT), misschien niet helemaal toevallig): zij slagen er in om op een zeer beschaafde wijze met een rustige stem en fatsoenlijk taalgebruik de vinger op de zere plek te leggen. In alle ernst, veel politici zouden er veel van kunnen leren en er hun voordeel mee kunnen doen bij debatten. De meeste mensen hebben de neiging om zichzelf op te winden maar je moet juist rustig blijven en met chirurgische precies taalgebruik de vinger op de zere plek leggen.quote:Op woensdag 12 november 2014 13:18 schreef LTVDK het volgende:
[..]
Dat filmpje van 60 minutes wat ik net postte, alhoewel hij daar niet in scheldt maakt ie de interviewer eigenlijk uit voor een racistische idioot
Dat is helaas politiek (altijd al zo geweest trouwens), degene die het hardst schreeuwt krijgt de meeste aandacht, rede en bezinning ga je daar niet terugvindenquote:Op woensdag 12 november 2014 13:24 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Maar dat is nu juist mooi aan mensen zoals Freeman en Anan (soortgelijke achtergrond (Africaanse roots, gestudeerd aan MIT), misschien niet helemaal toevallig): zij slagen er in om op een zeer beschaafde wijze met een rustige stem en fatsoenlijk taalgebruik de vinger op de zere plek te leggen. In alle ernst, veel politici zouden er veel van kunnen leren en er hun voordeel mee kunnen doen bij debatten. De meeste mensen hebben de neiging om zichzelf op te winden maar je moet juist rustig blijven en met chirurgische precies taalgebruik de vinger op de zere plek leggen.
Oh, wordt dat zo uitgebreid gevierd?quote:Op woensdag 12 november 2014 13:23 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Ik bedoel niet Thanksgiving, maar Columbus Day.
"Vanuit hun eigen referentiekader".quote:Op woensdag 12 november 2014 13:23 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Exact weten doe je het natuurlijk nooit, want de ene homo is dan andere homo niet en de ene armoedzaaier is de andere niet.
Maar de meeste mensen kunnen zich perfect inleven in iemand die echt in een klote situatie zit.
Iets waar de native Americans niet blij mee zijn.quote:Op woensdag 12 november 2014 13:26 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Oh, wordt dat zo uitgebreid gevierd?
Nee, want dan blijf je doorgaan.quote:Op woensdag 12 november 2014 13:26 schreef Ang3l het volgende:
[..]
"Vanuit hun eigen referentiekader".
Hoezeer je je ook kan inleven in de ander en hoe prijzenswaardig dat natuurlijk ook is, dan nog kun je echt pas echt weten als je zo bent en vooral ook "als je zo opgegroeid bent".
Veel pro-Pieters geven ook aan dat ze het vervelend vinden voor díe anti-Pieters die zich gekwetst voelen door Zwarte Piet.quote:Op woensdag 12 november 2014 13:21 schreef Ang3l het volgende:
[..]
Veel mensen DENKEN zich perfect voor te kunnen stellen hoe het is om een ander te zijn.
Empathie en meeleven is heel wat anders dan ook echt "weten hoe het is".
Ik heb alle seizoenen in 720p maar het is er nog niet van gekomen om alle afleveringen te bekijken, er is een overvloed aan series. Zelfs Game of Thrones moet ik nog inhalen. De NPO zond het niet echt regelmatig uit waardoor ik van bepaalde seizoenen afleveringen 2 of 3 keer heb gezien en van andere seizoenen nog weinig heb gezien.quote:Op woensdag 12 november 2014 13:27 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Iets waar de native Americans niet blij mee zijn.
Zelfs nog in een scene in The Sopranos geweest:
nee, dat kan je nietquote:Op woensdag 12 november 2014 13:10 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Mwau, dat is niet helemaal waar natuurlijk. Je kan best weten of je je iets aan zou trekken van het zwarte pieten gedoe.
Bedoel, sinterklaas is blank en word steeds meer een dom kneusje die niets kan. Voel jij je racistisch bejegend?
Je snapt er niets van.quote:Op woensdag 12 november 2014 13:30 schreef JaneDoe het volgende:
[..]
nee, dat kan je niet
net zo goed als een donker gekleurd persoon dat niet als blanke kan
Je ziet aan deze scène goed waarom de serie zo populair was.quote:Op woensdag 12 november 2014 13:27 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Iets waar de native Americans niet blij mee zijn.
Zelfs nog in een scene in The Sopranos geweest:
Werkelijk? Op FOK! heb ik dergelijke reacties nog niet mee mogen maken.quote:Op woensdag 12 november 2014 13:28 schreef Montagui het volgende:
[..]
Veel pro-Pieters geven ook aan dat ze het vervelend vinden voor díe anti-Pieters die zich gekwetst voelen door Zwarte Piet.
Jawel, wij vinden alleen dat ze het zichzelf aandoen.quote:Op woensdag 12 november 2014 13:34 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Werkelijk? Op FOK! heb ik dergelijke reacties nog niet mee mogen maken.
Goede gezegd!quote:Op woensdag 12 november 2014 13:28 schreef Montagui het volgende:
[..]
Veel pro-Pieters geven ook aan dat ze het vervelend vinden voor díe anti-Pieters die zich gekwetst voelen door Zwarte Piet.
Van geen enkele anti-Pieter heb ik ook maar een greintje begrip kunnen horen of zien voor het feit dat de pro-Pieters het niet leuk vinden om voor racist uitgemaakt te worden. Nee ze gooien er nog een schepje bovenop met hun t-shirt teksten en rechtzaken.
Hebben we hem weer. Meneer die het debat naar eigen zeggen enorm amusant vindt, maar tegelijkertijd voorstelt om het Sinterklaasjournaal te boycotten en Sint en Piet uit te joelen.quote:Op woensdag 12 november 2014 13:37 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Jawel, wij vinden alleen dat ze het zichzelf aandoen.
Ik vind beide partijen compleet doorslaan. En in beide partijen heb je goed onderbouwde discussieerders en je hebt lompe kreten roepende "discussieerders".quote:Op woensdag 12 november 2014 13:28 schreef Montagui het volgende:
[..]
Van geen enkele anti-Pieter heb ik ook maar een greintje begrip kunnen horen of zien voor het feit dat de pro-Pieters het niet leuk vinden om voor racist uitgemaakt te worden. Nee ze gooien er nog een schepje bovenop met hun t-shirt teksten en rechtzaken.
Geef ik aan dat ik mededogen met die mensen heb die van zichzelf een slachtoffer maken en krijg ik nog een veeg uit de pan. Bij jou is het nooit goed.quote:Op woensdag 12 november 2014 13:39 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Hebben we hem weer. Meneer die het debat naar eigen zeggen enorm amusant vindt, maar tegelijkertijd voorstelt om het Sinterklaasjournaal te boycotten en Sint en Piet uit te joelen.
Mededogen hebben en 'zichzelf slachtoffer maken' is een zin. Je moet het maar verzinnen.quote:Op woensdag 12 november 2014 13:42 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Geef ik aan dat ik mededogen met die mensen heb die van zichzelf een slachtoffer maken en krijg ik nog een veeg uit de pan. Bij jou is het nooit goed.
Nee, ze zijn bruingekleurd. En dat alleen maar omdat diezelfde groep mensen eerder klaagde dat ze niet zwart mochten zijn. Het is ook nooit goed.quote:
Daar is nochtans niets bijzonder aan. Vaak - lang niet altijd maar het is verre van uitzonderlijk - wanneer iemand een slachtoffer is heeft hij zelf een aandeel daarin gehad. Als beschaafd mens heb ik dan mededogen, als rationeel mens stel ik dan nuchter vast dat ze van zichzelf een slachtoffer maken.quote:Op woensdag 12 november 2014 13:44 schreef KoosVogels het volgende:
Mededogen hebben en 'zichzelf slachtoffer maken' is een zin. Je moet het maar verzinnen.
Maak je geen zorgen, ik vind het nog steeds vooral grappig.quote:Verder heb je er mij niet mee als je gaat loopt haten op de criticasters. Vooral zo doorgaan.
Daar ben ik t dan totaal weer niet mee eens. Dat is als zeggen dat zij dat rode korte jurkje niet aan had moeten trekken en daarom de verkrachtig haar schuld was.quote:Op woensdag 12 november 2014 13:46 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Daar is nochtans niets bijzonder aan. Vaak - lang niet altijd maar het is verre van uitzonderlijk - wanneer iemand een slachtoffer is heeft hij zelf een aandeel daarin gehad.
Mededogen omdat iemand zich slachtoffer voelt of mededogen omdat iemand slachtoffer is, dat is nogal een verschil.quote:Op woensdag 12 november 2014 13:46 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Daar is nochtans niets bijzonder aan. Vaak - lang niet altijd maar het is verre van uitzonderlijk - wanneer iemand een slachtoffer is heeft hij zelf een aandeel daarin gehad. Als beschaafd mens heb ik dan mededogen, als rationeel mens stel ik dan nuchter vast dat ze van zichzelf een slachtoffer maken.
Dat soort humor kan ik wel waarderen dus ik hoop het.quote:Op woensdag 12 november 2014 11:54 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Ik denk dat ze gewoon weer een leuk en spannend verhaal hebben bedacht voor pakweg 5-jarigen. Met hier en daar een kleine hint om de zure telegraafsloot te pesten
Ik ben al de hele ochtend aan het zuipen! Kheb toch geen werk hahahaha.quote:Op woensdag 12 november 2014 13:53 schreef UpsideDown het volgende:
In het pro-kamp kan nu de vlag uit, ofniet?
Hadden we maar allemaal de humor van Avenue Q in dit soort racisme kwesties....quote:Op woensdag 12 november 2014 13:53 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Dat soort humor kan ik wel waarderen dus ik hoop het.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.L'Amour menaçant:
Qui que tu sois, voici ton maître. Il l'est, le fût ou le doit être.
Ja.quote:Op woensdag 12 november 2014 13:53 schreef UpsideDown het volgende:
In het pro-kamp kan nu de vlag uit, ofniet?
Kinderen boeit 'schijnbaar' de kleur van Zwarte Piet niet. Waarom zou je dan dat fundamentele onderdeel van het typetje Zwarte Piet aan willen passen? if it ain't broke, don't fix it.quote:Op woensdag 12 november 2014 13:39 schreef Ang3l het volgende:
[..]
Ik vind beide partijen compleet doorslaan. En in beide partijen heb je goed onderbouwde discussieerders en je hebt lompe kreten roepende "discussieerders".
Uiteindelijk schijnt t te gaan om de kinderen en die zal het waarschijnlijk (ik pretendeer t niet te weten of "voelen") een rooie rotzorg zijn welke kleur zo'n Piet is. Ze denken nu zwart omdat ze e rmee opgegroeid zijn.
Tenzij die persoon zich gekrenkt voelt om oneigenlijke redenen en elke discussie uit de weg gaat. Daarbij vind ik (dus) het aanpassen van het zwart van Zwarte Piet helemaal niet zo simpel.quote:Ja, ik ben van mening dat sommige mensen of bevolkingsgroepen een dikkere huid moeten krijgen en zich niet zo snel aangevallen moeten voelen of met het 'racisme" vaandeltje moeten zwaaien. Aan de andere kant denk ik: als ook maar 1 persoon zich gekrenkt of gekwetst voelt, nu of in zijn jeugd, door iets wat ZO simpel zonder verder enige echt gevolg voor de kinderen op te lossen is... wat doen we dan moeilijk?
Exact! Zwarte Piet wordt misbruikt voor eigen gewin. Waarom dan 'voor de goede lieve vrede' maar toegeven aan de anti-Pieten drammers als het ze in wezen helemaal niet om Zwarte Piet te doen is?quote:Dit gaat totaal niet meer over zwarte piet. Dit gaat over een lang woekerende onvrede die er heerst in NL over alles wat anders is en het betuttelende vingerwijzen in dit land als je er tegenin durft te gaan. Schijntolerantie van de aangeklaagde partij versus hypocrisie van de aanklagende partij.
Ik vind beide bloedirritant.
Het gezeik zal vanavond op tv niet van lucht zijn.quote:Op woensdag 12 november 2014 14:05 schreef Mani89 het volgende:
De rechter heeft ons gelijk gegeven, antipieten zijn ongrondwettelijk bezig!
Joh, het zijn grotendeels van die types die dachten dat de rechtszaak zou gaan over het al of niet verbieden van Zwarte Piet.quote:Op woensdag 12 november 2014 14:02 schreef KoosVogels het volgende:
Hoezo kan de vlag nu uit? Had iemand werkelijk verwacht dat de rechter een andere uitspraak zou doen?
Waarom halsstarrig vasthouden? Kan ik net zo goed vragen.quote:Op woensdag 12 november 2014 14:04 schreef Montagui het volgende:
[..]
Kinderen boeit 'schijnbaar' de kleur van Zwarte Piet niet. Waarom zou je dan dat fundamentele onderdeel van het typetje Zwarte Piet aan willen passen? if it ain't broke, don't fix it.
Ik kan niet beoordelen of die reden oneigenlijk is. Ik kan m onzin vinden of aanstelerij, ja. Zeker. Ik kan ook vinden dat mensen eens wat minder snel gekwetst moeten zijn, door een Deense cartoon of een Zwarte Piet figuur. Absoluut. Dat vind ik ook. Maar als iemand echt gekrenkt is (of dat zo is, laat ik ff in t midden) dan kan ik daar niet over zeggen of dat terecht is of niet.quote:[..]
Tenzij die persoon zich gekrenkt voelt om oneigenlijke redenen en elke discussie uit de weg gaat. Daarbij vind ik (dus) het aanpassen van het zwart van Zwarte Piet helemaal niet zo simpel.
Waarom halsstarrig vasthouden? Kan ik net zo goed vragen.quote:[..]
Exact! Zwarte Piet wordt misbruikt voor eigen gewin. Waarom dan 'voor de goede lieve vrede' maar toegeven aan de anti-Pieten drammers als het ze in wezen helemaal niet om Zwarte Piet te doen is?
Ik wou net zeggenquote:Op woensdag 12 november 2014 14:10 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Joh, het zijn grotendeels van die types die dachten dat de rechtszaak zou gaan over het al of niet verbieden van Zwarte Piet.
Heb je t gelezen?quote:Op woensdag 12 november 2014 14:05 schreef Mani89 het volgende:
De rechter heeft ons gelijk gegeven, antipieten zijn ongrondwettelijk bezig!
Quinsy met z'n blanke troostmeidquote:Op woensdag 12 november 2014 14:08 schreef AchJa het volgende:
[ afbeelding ]
De wereld is net vergaan ofzo?
Ik zou zeggen verdiep je eens in het zwart van Zwarte Piet.quote:Op woensdag 12 november 2014 14:10 schreef Ang3l het volgende:
[..]
Waarom halsstarrig vasthouden? Kan ik net zo goed vragen.
Waarom halsstarrig vasthouden? Kan ik net zo goed vragen.
Al lang gedaan. Ik weet de legende en de verhalen over de bevrijding van kindslaven en dat Sinterklaas in deze een held is tegen de slavernij. Ik weet dat het in een ander verhaal roet moet voorstellen van de schoorsteen en geen huidskleur is. Ik weet OOK dat er een schrijver/tekenaar is geweest in het NL verleden die er wel degelijk spottend negerslaafjes van heeft gemaakt en dat dat het beeld is (incl kledij) wat redelik ingeburgerd is geraakt uiteindelijk. Dat is t m nou juist, de legende is niet volstrekt racistisch maar ook niet volstrekt on-racistisch. Het hedendaagse feest is een mengelmoes van vanalles. Dingen veranderen, passen zich aan aan de tand des tijds. Geen enkele reden nu ineens wel zo halsstarrig te zijn.quote:Op woensdag 12 november 2014 14:17 schreef Montagui het volgende:
[..]
Ik zou zeggen verdiep je eens in het zwart van Zwarte Piet.
De bierpiet!quote:Op woensdag 12 november 2014 14:20 schreef sp3c het volgende:
water bij de wijn is niet lekker
gewoon bier
Heb je inmiddels de uitspraak van de rechter begrepen?quote:Op woensdag 12 november 2014 14:18 schreef Mani89 het volgende:
Bij sommige users zijn de druiven wel zuur weg.
ja maar ben wel enorm dronken nu gelukkig heeft de rechter in ons voordeel beslist hopelijk accepteren jullie de rechtstaat en laten jullie het nu rustenquote:Op woensdag 12 november 2014 14:22 schreef Ang3l het volgende:
[..]
Heb je inmiddels de uitspraak van de rechter begrepen?
Jullie? Wie is jullie? Ik hoor niet bij de pro- noch bij de antiZP'ers. Het feit dat je al met zulke kampen praat zegt genoeg. Er is geen grijs, er is alleen zwart en wit in jouw ogen schijnbaar.quote:Op woensdag 12 november 2014 14:23 schreef Mani89 het volgende:
[..]
ja maar ben wel enorm dronken nu gelukkig heeft de rechter in ons voordeel beslist hopelijk accepteren jullie de rechtstaat en laten jullie het nu rusten
Prima. Heel fijn voor je. Ben er zelf ook blij om dat ie doorgaat.quote:Op woensdag 12 november 2014 14:27 schreef Mani89 het volgende:
ja maar de intocht gaat gelukkig door dus ik ben blij
Die zou toch al gewoon doorgaan. Dit gaat om de vergunning van de intocht van vorig jaarquote:Op woensdag 12 november 2014 14:27 schreef Mani89 het volgende:
ja maar de intocht gaat gelukkig door dus ik ben blij
dit is niet helemaal waarquote:Op woensdag 12 november 2014 14:21 schreef Ang3l het volgende:
[..]
Al lang gedaan. Ik weet de legende en de verhalen over de bevrijding van kindslaven en dat Sinterklaas in deze een held is tegen de slavernij. Ik weet dat het in een ander verhaal roet moet voorstellen van de schoorsteen en geen huidskleur is. Ik weet OOK dat er een schrijver/tekenaar is geweest in het NL verleden die er wel degelijk spottend negerslaafjes van heeft gemaakt en dat dat het beeld is (incl kledij) wat redelik ingeburgerd is geraakt uiteindelijk.
ok dat is dan helemaal top hopelijk wordt het een prachtig volksfeest voor iedereenquote:Op woensdag 12 november 2014 14:31 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Die zou toch al gewoon doorgaan. Dit gaat om de vergunning van de intocht van vorig jaar
Uiteraard. Maar dan zou je toch moeten snappen dat het zwart van Zwarte Piet vanuit al die ontstaansverhaaltjes de grootste gemene deler is? Al die verhalen kan je in de prullenbak gooien als Zwarte Piet ineens andere kleurtjes zou krijgen. Er blijft dan niets meer over van de hele ontstaansgeschiedenis (en er zijn er meer dan in jouw opsomming). En dat alleen omdat een kleine minderheid zich gekwetst zou voelen om dit zwart typetje?quote:Op woensdag 12 november 2014 14:21 schreef Ang3l het volgende:
[..]
Al lang gedaan. Ik weet de legende en de verhalen over de bevrijding van kindslaven en dat Sinterklaas in deze een held is tegen de slavernij. Ik weet dat het in een ander verhaal roet moet voorstellen van de schoorsteen en geen huidskleur is. Ik weet OOK dat er een schrijver/tekenaar is geweest in het NL verleden die er wel degelijk spottend negerslaafjes van heeft gemaakt en dat dat het beeld is (incl kledij) wat redelik ingeburgerd is geraakt uiteindelijk. Dat is t m nou juist, de legende is niet volstrekt racistisch maar ook niet volstrekt on-racistisch. Het hedendaagse feest is een mengelmoes van vanalles. Dingen veranderen, passen zich aan aan de tand des tijds. Geen enkele reden nu ineens wel zo halsstarrig te zijn.
Wist jij dat ook?
Laten we dat hopen.quote:Op woensdag 12 november 2014 14:33 schreef Mani89 het volgende:
[..]
ok dat is dan helemaal top hopelijk wordt het een prachtig volksfeest voor iedereen
Hoe dan ook is het niet eenduidig te zeggen dat het wel of niet met slavernij te maken heeft. De ene partij gilt 100% van wel, de andere partij gilt 100% van niet. Beide hebben ongelijk. Of beide hebben een beetje gelijk. Maar mensen zijn in deze discussie ZO halsstarrig dat we deze discussie over een jaar WEER voeren.quote:Op woensdag 12 november 2014 14:31 schreef sp3c het volgende:
[..]
dit is niet helemaal waar
de meest ingeburgerde versie is dat ze zwart zijn van de schoorsteen, dit houd geen steek meer want ook kinderen worden slimmer, daarna zijn het vrijgekochte slaven
valt best wat voor te zeggen gezien de kleding en het uiterlijk van de pieten en de woonplaats en beroepskeuze van de sint
dat het een racistisch mopje is van een of a dere schrijver 150 jaar geleden is weet geen hond em is ook eigenlijk niet feitelijk hard te maken
Dat kan helaas niet meer.quote:Op woensdag 12 november 2014 14:33 schreef Mani89 het volgende:
[..]
ok dat is dan helemaal top hopelijk wordt het een prachtig volksfeest voor iedereen
Ach, de zeikzakken moeten zich er gewoon overheen zetten. Het is verdomme een kinderfeestje...quote:Op woensdag 12 november 2014 14:36 schreef Ang3l het volgende:
[..]
Dat kan helaas niet meer.
That ship has sailed.
Die stoomboot is gezonken.
Met dank aan beide partijen.
nee hoor je kan toch gewoon leuk meedoen met ons?quote:Op woensdag 12 november 2014 14:36 schreef Ang3l het volgende:
[..]
Dat kan helaas niet meer.
That ship has sailed.
Die stoomboot is gezonken.
Met dank aan beide partijen.
ja lekker pallets verbranden op het strand met de rest van de tokkiesquote:Op woensdag 12 november 2014 14:37 schreef Mani89 het volgende:
[..]
nee hoor je kan toch gewoon leuk meedoen met ons?
je moeder is het er niet mee eensquote:Op woensdag 12 november 2014 14:40 schreef superniger het volgende:
Zwarte Pieten moet je kort houden.
Waarom is de kleur van de helper van zulk fundamenteel belang voor het volksfeest? Zijn het niet de kadootjes, de snoep, het plezier van kinderen? Het feit dat het zijn helpers zijn? Wat boeit de kleur?quote:Op woensdag 12 november 2014 14:34 schreef Montagui het volgende:
[..]
Uiteraard. Maar dan zou je toch moeten snappen dat het zwart van Zwarte Piet vanuit al die ontstaansverhaaltjes de grootste gemene deler is? Al die verhalen kan je in de prullenbak gooien als Zwarte Piet ineens andere kleurtjes zou krijgen. Er blijft dan niets meer over van de hele ontstaansgeschiedenis (en er zijn er meer dan in jouw opsomming). En dat alleen omdat een kleine minderheid zich gekwetst zou voelen om dit zwart typetje?
Het lijkt me dat een dergelijke fundamentele verandering wel wat meer eist dan de (vooralsnog) eigen gewin redenen van de anti Pieten. Tot nu toe zijn ze nog met geen enkele fatsoenlijk onderbouwde reden gekomen waarom Zwarte Piet aangepast zou moeten worden. Waarom dan hiervoor capituleren?
T feit dat er gewapende beveilingspieten rond moeten lopen is voor mij al een einde van t feest.quote:Op woensdag 12 november 2014 14:37 schreef Jason22 het volgende:
Ik hoop maar niet dat er nu een aanslag komt van de tegenstanders op Sinterklaas, want dat zou het einde van het feest betekenen.
Er is geen "ons".quote:Op woensdag 12 november 2014 14:37 schreef Mani89 het volgende:
[..]
nee hoor je kan toch gewoon leuk meedoen met ons?
Kom je een keer gezellig langs? Je mag je ijshockeysticks meenemen, die fikken vast geweldig!quote:Op woensdag 12 november 2014 14:42 schreef sp3c het volgende:
[..]
ja lekker pallets verbranden op het strand met de rest van de tokkies
Daar ben je dan een beetje laat mee.quote:Op woensdag 12 november 2014 14:43 schreef Ang3l het volgende:
[..]
T feit dat er gewapende beveilingspieten rond moeten lopen is voor mij al een einde van t feest.
ik zou best met jou sinterklaas willen vieren hoorquote:
Waar heb je dat idee vandaan? In Schenkmans boekje zijn geen bespottelijke negerslaafjes te vinden, alleen een knecht die zich wat op de achtergrond houdt en een beetje gniffelt als Sint de boeman speelt. Kinderen worden zelfs aangespoord hem "een hand en een zoen" te geven.quote:Op woensdag 12 november 2014 14:21 schreef Ang3l het volgende:
Ik weet OOK dat er een schrijver/tekenaar is geweest in het NL verleden die er wel degelijk spottend negerslaafjes van heeft gemaakt en dat dat het beeld is (incl kledij) wat redelik ingeburgerd is geraakt uiteindelijk.
nee man das allemaal composietquote:Op woensdag 12 november 2014 14:44 schreef Mani89 het volgende:
[..]
Kom je een keer gezellig langs? Je mag je ijshockeysticks meenemen, die fikken vast geweldig!
Ik ook best met jou. Zeker als die lieve hond meegaat.quote:Op woensdag 12 november 2014 14:46 schreef Mani89 het volgende:
[..]
ik zou best met jou sinterklaas willen vieren hoor
We are all black, when the lights go out.quote:Op woensdag 12 november 2014 14:49 schreef Ang3l het volgende:
[..]
Ik ook best met jou. Zeker als die lieve hond meegaat.
Maar dan nog kan ik me in beide kampen totaal niet vinden.
Het anti kamp niet omdat ze te veel zeiken, te veel hypocriet vinger wijzen en te halsstarrig zijn.
Het pro kamp niet omdat er vaak erg racistische opmerkingen komen in comments, ze schijntolerant zijn en te halsstarrig zijn.
Ik ben geen "ons" in deze dus. En ook geen "jullie".
De man achter de hele rechtzaak zei in het AD al "...desnoods tot aan het Europese hof".quote:Op woensdag 12 november 2014 11:52 schreef HiZ het volgende:
En dan gaan ze naar het Europese Hof voor de Rechten van de Mens en die gaan dan zeggen dat de staat de vrijheid van meningsuiting niet onnodig mag beperken. En dan hebben ze dus bereikt dat ze tot op het allerhoogste niveau geen gelijk hebben gekregen.
If we all stop trying to be so damn PC, maybe we could live in perfect harmonyquote:Op woensdag 12 november 2014 14:50 schreef Mani89 het volgende:
[..]
We are all black, when the lights go out.
We draaien in cirkeltjes.quote:Op woensdag 12 november 2014 14:43 schreef Ang3l het volgende:
[..]
Waarom is de kleur van de helper van zulk fundamenteel belang voor het volksfeest? Zijn het niet de kadootjes, de snoep, het plezier van kinderen? Het feit dat het zijn helpers zijn? Wat boeit de kleur?
Ik heb geen probleem met veranderende tradities. Er is alleen geen enkele reden waarom we het zwart van Zwarte Piet zouden moeten aanpassen. Maar goed, nogmaals weer het cirkeltje.quote:Tradities veranderen, vermengen zich. Kijk alleen al naar Kerst en Pasen. Een hele mengelmoes van "heidense" en Christelijke folklore en tradities. Er is geen enkele traditie die exact hetzelfde is gebleven door de jaren heen.
Het gaat niet om maar 'iets' toe te geven. Nogmaals het inmiddels welbekende cirkeltje.quote:En capituleren.... het woord alleen al. Ik snap wat je bedoelt, want het voelt als "toegeven" om ook maar IETS aan de traditie te veranderen. En als "we" hier aan toe gaan geven, wat is dat het volgende? Het hek zal van de dam zijn! Daarom de halsstarrigheid van menig Nederlander.
Samen? Vieren de Quincy jankerds wel Sinterklaas?quote:Maar zie ook in dat je deze traditie samen viert en er dus ook samen uit moet komen. OOK de quinsy jankers zullen water bij de wijn moeten doen. En uiteindelijk denk ik "Zet beide je fuckign kleinzerige trots opzij en kom er samen uit... want uiteindeljk is het een traditie voor kinderen, ongeacht oorsprong". Erg idealistisch wellicht.
True.quote:Helaas ben ik dan wel weer zo realistisch om te zien dat dat never nooit gaat gebeuren, vanwege de trots van beide kampen en de inmiddels enorm geescaleerde discussies overal. We zijn te ver heen om nog terug te gaan. Witte vlaggen of water bij de wijn zullen er helaas niet komen.En dat is ERG jammer.
Die zijn inderdaad van het type "vriend" wat maakt dat Zwarte Piet geen vijanden meer nodig heeft...quote:Op woensdag 12 november 2014 15:00 schreef Xaobotnik het volgende:
Die zwartepiet2014-petitie is gewoon van dat relie-gekke clubje Civitas Christiana. Dat zijn van die 'homosexualiteit kun je genezen' en 'verdediging van christelijke waarden'-figuren....
No matter wat die gasten aanbieden, niemand zou die mongolen moeten steunen. Maar goed, het is allang gebleken dat mensen hun waarden over boeg werpen wanneer ze een beetje opportunistisch kunnen zijn...
quote:Inwoners van Londen vinden Zwarte Piet racistisch. Dat blijkt als documentairemaakster Sunny Bergman als Zwarte Piet door de Britse hoofdstad loopt.
De reacties zijn niet mals. "Het kan echt niet dat je dit in het gezicht van mensen die onderdrukt zijn wrijft", zegt een man met donkere huidskleur. "Deze traditie ontmenselijkt mensen met een andere huidskleur", vindt komiek en toevallige voorbijganger Russell Brand.
Bergman peilt de reacties voor een documentaire waarin ze zoekt naar de vooroordelen ten opzichte van huidskleur. Het resultaat wordt op 1 december uitgezonden op NPO 2.
In de GB vinden ze het al racistisch als je als blanke zwarte schoenen draagtquote:Op woensdag 12 november 2014 15:04 schreef Mani89 het volgende:
We staan internationaal voor lul!
[..]
Russell Brand is anders echt de flauwste niet hoor, als t gaat om spottenquote:Op woensdag 12 november 2014 15:06 schreef LTVDK het volgende:
[..]
In de GB vinden ze het al racistisch als je als blanke zwarte schoenen draagt
quote:Op woensdag 12 november 2014 15:04 schreef Mani89 het volgende:
[..]
vreselijkkkkkkk de blanke medemens lijdt zeer !!quote:Op woensdag 12 november 2014 15:06 schreef LTVDK het volgende:
[..]
In de GB vinden ze het al racistisch als je als blanke zwarte schoenen draagt
Mensen bespotten dat wel ja, maar zodra je ook maar één vooroordeel opnoemt krijg je de hele politiek correcte brigade achter je aan, kijk maar naar Jeremy Clarkson...quote:Op woensdag 12 november 2014 15:07 schreef Ang3l het volgende:
[..]
Russell Brand is anders echt de flauwste niet hoor, als t gaat om spotten
Het feit dat, niet met sinterklaas opgegroeide, andere landen zonder enige voorkennis ZP als een racistische karikatuur zien zegt eigenlijk wederom niets. Wederom die cirkel.quote:Op woensdag 12 november 2014 15:04 schreef Mani89 het volgende:
[..]
Ah, filmpje van Sunny, de blanke troostmeid van Quinsyquote:
Waarom noem je haar steeds blanke troostmeid eigenlijk?quote:Op woensdag 12 november 2014 15:14 schreef LTVDK het volgende:
[..]
Ah, filmpje van Sunny, de blanke troostmeid van Quinsylekker alle excessen erin stoppen. Ben benieuwd naar de vraagstelling en de uitleg die is gegeven aan de Londenaren
Laag bij de grond zoals we van Sunny gewend zijn, de stoomboot vergelijken met een slavenschip.quote:
Omdat ze aandacht probeert te zoeken door op alles wat Quinsy zegt ja te knikken.quote:Op woensdag 12 november 2014 15:15 schreef Ang3l het volgende:
[..]
Waarom noem je haar steeds blanke troostmeid eigenlijk?
Dat is het probleem van cultuur, als je er niet mee bent opgegroeid begrijp je er waarschijnlijk niks van. Dat geldt voor alle culturen, wij Nederlanders zullen ook niet begrijpen waarom ze in Mexico een feestdag hebben om de dood te vieren, of waarom ze in India de koe als heilig beschouwen terwijl er mensen hongerig op straat leven. Waarom er in sommige Zuid-Europese landen festiviteiten zijn waarin ze tonnen met tomaten op elkaar en de straat gooien, en waarom ze daar bijna wekelijks een vrije dag hebben om één of andere heilige te eren.quote:Op woensdag 12 november 2014 15:11 schreef Ang3l het volgende:
Het feit dat, niet met sinterklaas opgegroeide, andere landen zonder enige voorkennis ZP als een racistische karikatuur zien zegt eigenlijk wederom niets. Wederom die cirkel.
Kortom, een nieuwe procedure of zelfs aangifte tegen Zwarte Piet. Hoe diep zijn we geschonken...quote:Andere procedures
De vraag of de figuur van 'Zwarte Piet' daadwerkelijk in strijd is met grondrechten kan niettemin aan een rechter worden voorgelegd, maar dan niet in een procedure tegen de burgemeester over de evenementenvergunning voor de Sinterklaasintocht. Denkbaar is dat bij de burgerlijke rechter een procedure wordt gestart op grond van onrechtmatige daad tegen de organisatoren of uitvoerders van het evenement of dat aangifte wordt gedaan van veronderstelde strafbare feiten.
Whahaha die bovenste foto, dat gezicht wat dat wijf trektquote:Op woensdag 12 november 2014 15:29 schreef luxerobots het volgende:
Gelukkig hebben we de foto's nog.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
De discussie zal de komende jaren wel weer verder gaan. De rechtbank heeft nu gezegd dat burgemeester helemaal niet beoordeeld of een intocht, evenement, discriminerend is. Ook de Amsterdamse rechtbank heeft voor haar beurt gesproken.
Dat neemt niet weg dat de anti-pieten andere procedures kunnen starten.
[..]
Kortom, een nieuwe procedure of zelfs aangifte tegen Zwarte Piet. Hoe diep zijn we geschonken...
Reacties van willekeurige voorbijgangers die niet bekend zijn met de traditie zeggen natuurlijk vrij weinig. Als je in het traditionele kostuum van een Spaanse boeteling door New York gaat lopen om reacties te peilen zal de uitkomst ook wel niet erg positief zijn.quote:Op woensdag 12 november 2014 15:04 schreef Mani89 het volgende:
[..]
Ik dacht al wat komt die vent mij bekend voor, maar het is dus echt Russell Brand...quote:
Spitsnieuwsquote:Russell Brand is bang voor Zwarte Piet
In de nieuwe documentaire Zwart als Roet gaat documentairemaakster Sunny Bergman op persoonlijke wijze op zoek naar de (onbewuste) vooroordelen ten opzichte van huidskleur. Uit de titel van de nog te verschijnen documentaire valt te herlijden dat Zwarte Piet daarin centraal staat en als onderdeel van de film ging Sunny zelf verkleed als knecht aan de wandel in een Londens park.
Daar treft ze (ondanks de zak snoep over de schouder) Engelsen die écht niet om de Nederlandse traditie kunnen lachen. Sterker nog, Engelsen die licht agressief worden van de beeltenis van Zwarte Piet. Of het toeval is moet blijken als de documentaire verschijnt, maar één van de Britten die Sunny in het park ontmoet is Russel Brand.
De komiek noemt Zwarte Piet na een korte uitleg een ‘koloniale kater’ waar hij niets mee te maken wil hebben. “We zijn bang voor jullie traditie.”
Zwart als Roet verschijnt op 27 november tijdens het IDFA-festival in Amsterdam.
Die zijn voorlopig even zoet met al die aangiftes.quote:Voor tegenstanders is de strijd nog niet gestreden. "Aangifte doen tegen de intochtorganisaties en tegen mensen die het uitvoeren", dat is de enige optie die nu overblijft volgens Quincy Gario, de man die de pietendiscussie twee jaar geleden aanzwengelde.
Ik vond hem ook bekend, het is hem kennelijk echt.quote:Op woensdag 12 november 2014 15:36 schreef AchJa het volgende:
[..]
Ik dacht al wat komt die vent mij bekend voor, maar het is dus echt Russell Brand...
[..]
Spitsnieuws
Vast heeeel toevallig tegengekomen...
Zoals Zwarte Piet dus ooit is bedoeldquote:Op woensdag 12 november 2014 15:36 schreef AchJa het volgende:
Russell Brand is bang voor Zwarte Piet
En dan meteen the Bronx insturen...quote:Op woensdag 12 november 2014 15:32 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Reacties van willekeurige voorbijgangers die niet bekend zijn met de traditie zeggen natuurlijk vrij weinig. Als je in het traditionele kostuum van een Spaanse boeteling door New York gaat lopen om reacties te peilen zal de uitkomst ook wel niet erg positief zijn.
Ook daar voor geldt dat ie zijn keutel niet meer in kan trekken zonder gezichtsverlies. Het is al te ver heen. Net zoals wij niet zonder oogkleppen lekker rationeel meer kunnen zeggen "Ach, doen we 'm groen, wo cares". Ook daar is het te ver voor heen.quote:Op woensdag 12 november 2014 15:37 schreef Montagui het volgende:
[..]
Die zijn voorlopig even zoet met al die aangiftes.
http://nos.nl/artikel/720(...)sie-niet-geluwd.html
Guinsy Gario gaat gewoon een stap verder met zijn terreur, aangifte tegen de gemeente en mensen die Sinterklaas en Zwarte Piet vieren. Ik heb er geen woorden voor hoe een eikel ik die kwal vind.quote:Op woensdag 12 november 2014 15:37 schreef Montagui het volgende:
[..]
Ik vind krampack enger, of hoe heet die Hongaarse?quote:Op woensdag 12 november 2014 15:38 schreef LTVDK het volgende:
[..]
Zoals Zwarte Piet dus ooit is bedoeld
Ik vind zulke schadeclaims altijd zo debiel. Zeker na zoveel tijd.quote:Op woensdag 12 november 2014 15:39 schreef DrDentz het volgende:
Eigenlijk ziek dat ze het sinterklaasfeest misbruiken als opstapje naar hun miljardenclaims over slavernij herstelbetalingen. Begin daar dan meteen mee als je denkt dat je een zaak hebt, en laat het onschuldige kinderfeest ongeschonden.
Als Spaanse boeteling in Harlem, of met hindoeïstische swastika's in Israël. Je bent je leven niet zeker.quote:Op woensdag 12 november 2014 15:32 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Reacties van willekeurige voorbijgangers die niet bekend zijn met de traditie zeggen natuurlijk vrij weinig. Als je in het traditionele kostuum van een Spaanse boeteling door New York gaat lopen om reacties te peilen zal de uitkomst ook wel niet erg positief zijn.
Stuur er gelijk wat Hindoes en boeddhisten met Swastika's heen om het feest compleet te makenquote:Op woensdag 12 november 2014 15:32 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Heerlijk!quote:Op woensdag 12 november 2014 15:32 schreef haags_kwartiertje het volgende:
[..]
Whahaha die bovenste foto, dat gezicht wat dat wijf trekt
Nou.. ik weet niet of je wel eens van Frits Bakker Schut gehoord hebt.. we moesten zo'n beetje half Duitsland krijgen als schadeclaim.quote:Op woensdag 12 november 2014 15:42 schreef Ang3l het volgende:
[..]
Ik vind zulke schadeclaims altijd zo debiel. Zeker na zoveel tijd.
Natuurlijk is het erg. Maar het is wel geschiedenis en niemand die nu nog leeft zat toen op de slavenboot, zowel aan de goede als aan de foute kant. Soms moet je dingen eens loslaten.
Hebben de Nederlanders wel eens een schadeclaim ingediend bij Duitsland of Oostenrijk vanwege WO2?
Je kunt bijna Quinsy aan gaan klagen wegens racisme en aanzetten tot haat als ie op deze weg blijft doorgaandraaienquote:Op woensdag 12 november 2014 15:39 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Guinsy Gario gaat gewoon een stap verder met zijn terreur, aangifte tegen de gemeente en mensen die Sinterklaas en Zwarte Piet vieren. Ik heb er geen woorden voor hoe een eikel ik die kwal vind.
Inderdaad, en wat hebben we er aan over gehouden, helemaal niks. Geld mocht niet, en die paar verdwaalde km² die we wel kregen zijn in de jaren '60 weer teruggegeven. Ik wil ook terugbetaling voor het geleden leed van mijn grootouders, of anders een stuk Duitslandquote:Op woensdag 12 november 2014 15:45 schreef DrDentz het volgende:
[..]
Nou.. ik weet niet of je wel eens van Frits Bakker Schut gehoord hebt.. we moesten zo'n beetje half Duitsland krijgen als schadeclaim.
Wie de OP ook maakt, een van die foto's moet er in.quote:Op woensdag 12 november 2014 15:29 schreef luxerobots het volgende:
Gelukkig hebben we de foto's nog.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
De discussie zal de komende jaren wel weer verder gaan. De rechtbank heeft nu gezegd dat de burgemeester helemaal niet beoordeelt of een intocht, evenement, discriminerend is. Ook de Amsterdamse rechtbank heeft voor haar beurt gesproken.
Dat neemt niet weg dat de anti-pieten andere procedures kunnen starten.
[..]
Kortom, een nieuwe procedure of zelfs aangifte tegen Zwarte Piet. Hoe diep zijn we geschonken...
Ik wist dat het er op de een of andere manier mee te maken heeft en dat het zaakje stonk (het kon niet alleen met ZP te maken hebben) maar ik had dit niet durven vermoeden gezien het totaal irrationeel zijn van deze gedachtegang.quote:Op woensdag 12 november 2014 15:39 schreef DrDentz het volgende:
Eigenlijk ziek dat ze het sinterklaasfeest misbruiken als opstapje naar hun miljardenclaims over slavernij herstelbetalingen.
Tja, als je aan mensen die een negroïde uiterlijk hebben vraagt wat zij hiervan vinden zonder dat zij de context kennen dan begrijp ik dat je deze antwoorden krijgt.quote:Op woensdag 12 november 2014 15:04 schreef Mani89 het volgende:
[..]
Integendeel dat zou het definitieve einde van de Quinsy-sekte betekenen. Dat minuscule stukje sympathie wat een minuscuul groepje NLers nog heeft voor de Quinsy religieuzen is dan ook meteen verdwenen.quote:Op woensdag 12 november 2014 14:37 schreef Jason22 het volgende:
Ik hoop maar niet dat er nu een aanslag komt van de tegenstanders op Sinterklaas, want dat zou het einde van het feest betekenen.
De donkere man is de helper van een bejaarde witte priester. Zwarte Piet doet wat deze ouwe Sinterklaas van hem vraag.quote:Op woensdag 12 november 2014 15:58 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Tja, als je aan mensen die een negroïde uiterlijk hebben vraagt wat zij hiervan vinden zonder dat zij de context kennen dan begrijp ik dat je deze antwoorden krijgt.
In die tijd waren er nu eenmaal veel donkergekleurde pages, bovendien helpt het bij het onherkenbaar maken en interpreteren weinig mensen ZP met een neger terwijl ZP juist een sympathiek figuur wordt gevonden. Ik zie echt het probleem niet.quote:Op woensdag 12 november 2014 16:02 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
De donkere man is de helper van een bejaarde witte priester. Zwarte Piet doet wat deze ouwe Sinterklaas van hem vraag.
'Oh, dan is het goed'.
Preciesquote:Op woensdag 12 november 2014 15:58 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Tja, als je aan mensen die een negroïde uiterlijk hebben vraagt wat zij hiervan vinden zonder dat zij de context kennen dan begrijp ik dat je deze antwoorden krijgt.
Als je niet bent opgegroeid met het Sinterklaasfeest, is Zwarte Piet nou eenmaal een vreemd fenomeen. Dan kun je gaan lopen draaien, stampvoeten en veertig alinea's tekst tikken, maar dat verandert daar helemaal niks aan.quote:Op woensdag 12 november 2014 16:04 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
In die tijd waren er nu eenmaal veel donkergekleurde pages, bovendien helpt het bij het onherkenbaar maken en interpreteren weinig mensen ZP met een neger terwijl ZP juist een sympathiek figuur wordt gevonden. Ik zie echt het probleem niet.
quote:Op woensdag 12 november 2014 16:04 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
In die tijd waren er nu eenmaal veel donkergekleurde pages,
Klopt. En zwart is "slecht" en dus help t bij angst aanjagen. In combi met de roe en de zak.quote:bovendien helpt het bij het onherkenbaar maken
ZP was niet helemaal bedoeld als een sympathiek figuur, net als de krampus. Maar goed. Dat is ie inmiddels geworden. Zie je? Tradities veranderen!quote:en interpreteren weinig mensen ZP met een neger terwijl ZP juist een sympathiek figuur wordt gevonden. Ik zie echt het probleem niet.
quote:Op woensdag 12 november 2014 16:08 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Als je niet bent opgegroeid met het Sinterklaasfeest, is Zwarte Piet nou eenmaal een vreemd fenomeen. Dan kun je gaan lopen draaien, stampvoeten en veertig alinea's tekst tikken, maar dat verandert daar helemaal niks aan.
Is de mening van buitenlanders een reden om Zwarte Piet in de ban te doen? Wat mij betreft niet, al mag het besef er in mijn ogen wel zijn.
Aangifte op basis van een mening is vrij kansloos.quote:Op woensdag 12 november 2014 15:37 schreef Montagui het volgende:
[..]
Wie heeft het over slavernijherstelbetalingen?quote:Op woensdag 12 november 2014 15:39 schreef DrDentz het volgende:
Eigenlijk ziek dat ze het sinterklaasfeest misbruiken als opstapje naar hun miljardenclaims over slavernij herstelbetalingen. Begin daar dan meteen mee als je denkt dat je een zaak hebt, en laat het onschuldige kinderfeest ongeschonden.
Nou, Japan is men wel aardig op losgegaan wegens die troostmeisjes. En rondom het terugtrekken van dat excuus bestaat wel een hoop weerspanning bij de Nederlandse regering. Ik ben het er wel mee eens, die herstelbetaling door en aan mensen die niets meer hebben meegemaakt, dat dat onzinnig is. Maar dat vind ik ook voor dat gedoe rondom die troostmeisjes. Dit soort dingen gebeuren in oorlogen.quote:Op woensdag 12 november 2014 15:42 schreef Ang3l het volgende:
[..]
Ik vind zulke schadeclaims altijd zo debiel. Zeker na zoveel tijd.
Natuurlijk is het erg. Maar het is wel geschiedenis en niemand die nu nog leeft zat toen op de slavenboot, zowel aan de goede als aan de foute kant. Soms moet je dingen eens loslaten.
Hebben de Nederlanders wel eens een schadeclaim ingediend bij Duitsland of Oostenrijk vanwege WO2?
+1quote:Op woensdag 12 november 2014 16:16 schreef Xaobotnik het volgende:
De hele zwarte piet discussie heeft wat mij betreft niets met slavernij te maken, totdat je gaat roepen dat het mensen 'van buiten' zijn die iets willen bepalen over onze traditie. Het is ook hun traditie, hun feest, hun land, hun samenleving en daar mogen ze best wat over te zeggen hebben. Echter wordt een pijnpunt dat ze echt voelen, met de brandslang van tafel gespoten, in plaats van er beargumenteerd op in te gaan. Dat is feitelijk nog dommer dan roepen dat Zwarte Piet racisme is (wat ik dus niet vind) omdat je daarvoor nog kan stellen dat het op een bepaalde manier waar is (persiflage van een neger, dehumaniseren van negers, etc.).
Perfecte vergelijking. Die ga ik onthouden.quote:Op woensdag 12 november 2014 15:32 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |