Die zou toch al gewoon doorgaan. Dit gaat om de vergunning van de intocht van vorig jaarquote:Op woensdag 12 november 2014 14:27 schreef Mani89 het volgende:
ja maar de intocht gaat gelukkig door dus ik ben blij
dit is niet helemaal waarquote:Op woensdag 12 november 2014 14:21 schreef Ang3l het volgende:
[..]
Al lang gedaan. Ik weet de legende en de verhalen over de bevrijding van kindslaven en dat Sinterklaas in deze een held is tegen de slavernij. Ik weet dat het in een ander verhaal roet moet voorstellen van de schoorsteen en geen huidskleur is. Ik weet OOK dat er een schrijver/tekenaar is geweest in het NL verleden die er wel degelijk spottend negerslaafjes van heeft gemaakt en dat dat het beeld is (incl kledij) wat redelik ingeburgerd is geraakt uiteindelijk.
ok dat is dan helemaal top hopelijk wordt het een prachtig volksfeest voor iedereenquote:Op woensdag 12 november 2014 14:31 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Die zou toch al gewoon doorgaan. Dit gaat om de vergunning van de intocht van vorig jaar
Uiteraard. Maar dan zou je toch moeten snappen dat het zwart van Zwarte Piet vanuit al die ontstaansverhaaltjes de grootste gemene deler is? Al die verhalen kan je in de prullenbak gooien als Zwarte Piet ineens andere kleurtjes zou krijgen. Er blijft dan niets meer over van de hele ontstaansgeschiedenis (en er zijn er meer dan in jouw opsomming). En dat alleen omdat een kleine minderheid zich gekwetst zou voelen om dit zwart typetje?quote:Op woensdag 12 november 2014 14:21 schreef Ang3l het volgende:
[..]
Al lang gedaan. Ik weet de legende en de verhalen over de bevrijding van kindslaven en dat Sinterklaas in deze een held is tegen de slavernij. Ik weet dat het in een ander verhaal roet moet voorstellen van de schoorsteen en geen huidskleur is. Ik weet OOK dat er een schrijver/tekenaar is geweest in het NL verleden die er wel degelijk spottend negerslaafjes van heeft gemaakt en dat dat het beeld is (incl kledij) wat redelik ingeburgerd is geraakt uiteindelijk. Dat is t m nou juist, de legende is niet volstrekt racistisch maar ook niet volstrekt on-racistisch. Het hedendaagse feest is een mengelmoes van vanalles. Dingen veranderen, passen zich aan aan de tand des tijds. Geen enkele reden nu ineens wel zo halsstarrig te zijn.
Wist jij dat ook?
Laten we dat hopen.quote:Op woensdag 12 november 2014 14:33 schreef Mani89 het volgende:
[..]
ok dat is dan helemaal top hopelijk wordt het een prachtig volksfeest voor iedereen
Hoe dan ook is het niet eenduidig te zeggen dat het wel of niet met slavernij te maken heeft. De ene partij gilt 100% van wel, de andere partij gilt 100% van niet. Beide hebben ongelijk. Of beide hebben een beetje gelijk. Maar mensen zijn in deze discussie ZO halsstarrig dat we deze discussie over een jaar WEER voeren.quote:Op woensdag 12 november 2014 14:31 schreef sp3c het volgende:
[..]
dit is niet helemaal waar
de meest ingeburgerde versie is dat ze zwart zijn van de schoorsteen, dit houd geen steek meer want ook kinderen worden slimmer, daarna zijn het vrijgekochte slaven
valt best wat voor te zeggen gezien de kleding en het uiterlijk van de pieten en de woonplaats en beroepskeuze van de sint
dat het een racistisch mopje is van een of a dere schrijver 150 jaar geleden is weet geen hond em is ook eigenlijk niet feitelijk hard te maken
Dat kan helaas niet meer.quote:Op woensdag 12 november 2014 14:33 schreef Mani89 het volgende:
[..]
ok dat is dan helemaal top hopelijk wordt het een prachtig volksfeest voor iedereen
Ach, de zeikzakken moeten zich er gewoon overheen zetten. Het is verdomme een kinderfeestje...quote:Op woensdag 12 november 2014 14:36 schreef Ang3l het volgende:
[..]
Dat kan helaas niet meer.
That ship has sailed.
Die stoomboot is gezonken.
Met dank aan beide partijen.
nee hoor je kan toch gewoon leuk meedoen met ons?quote:Op woensdag 12 november 2014 14:36 schreef Ang3l het volgende:
[..]
Dat kan helaas niet meer.
That ship has sailed.
Die stoomboot is gezonken.
Met dank aan beide partijen.
ja lekker pallets verbranden op het strand met de rest van de tokkiesquote:Op woensdag 12 november 2014 14:37 schreef Mani89 het volgende:
[..]
nee hoor je kan toch gewoon leuk meedoen met ons?
je moeder is het er niet mee eensquote:Op woensdag 12 november 2014 14:40 schreef superniger het volgende:
Zwarte Pieten moet je kort houden.
Waarom is de kleur van de helper van zulk fundamenteel belang voor het volksfeest? Zijn het niet de kadootjes, de snoep, het plezier van kinderen? Het feit dat het zijn helpers zijn? Wat boeit de kleur?quote:Op woensdag 12 november 2014 14:34 schreef Montagui het volgende:
[..]
Uiteraard. Maar dan zou je toch moeten snappen dat het zwart van Zwarte Piet vanuit al die ontstaansverhaaltjes de grootste gemene deler is? Al die verhalen kan je in de prullenbak gooien als Zwarte Piet ineens andere kleurtjes zou krijgen. Er blijft dan niets meer over van de hele ontstaansgeschiedenis (en er zijn er meer dan in jouw opsomming). En dat alleen omdat een kleine minderheid zich gekwetst zou voelen om dit zwart typetje?
Het lijkt me dat een dergelijke fundamentele verandering wel wat meer eist dan de (vooralsnog) eigen gewin redenen van de anti Pieten. Tot nu toe zijn ze nog met geen enkele fatsoenlijk onderbouwde reden gekomen waarom Zwarte Piet aangepast zou moeten worden. Waarom dan hiervoor capituleren?
T feit dat er gewapende beveilingspieten rond moeten lopen is voor mij al een einde van t feest.quote:Op woensdag 12 november 2014 14:37 schreef Jason22 het volgende:
Ik hoop maar niet dat er nu een aanslag komt van de tegenstanders op Sinterklaas, want dat zou het einde van het feest betekenen.
Er is geen "ons".quote:Op woensdag 12 november 2014 14:37 schreef Mani89 het volgende:
[..]
nee hoor je kan toch gewoon leuk meedoen met ons?
Kom je een keer gezellig langs? Je mag je ijshockeysticks meenemen, die fikken vast geweldig!quote:Op woensdag 12 november 2014 14:42 schreef sp3c het volgende:
[..]
ja lekker pallets verbranden op het strand met de rest van de tokkies
Daar ben je dan een beetje laat mee.quote:Op woensdag 12 november 2014 14:43 schreef Ang3l het volgende:
[..]
T feit dat er gewapende beveilingspieten rond moeten lopen is voor mij al een einde van t feest.
ik zou best met jou sinterklaas willen vieren hoorquote:
Waar heb je dat idee vandaan? In Schenkmans boekje zijn geen bespottelijke negerslaafjes te vinden, alleen een knecht die zich wat op de achtergrond houdt en een beetje gniffelt als Sint de boeman speelt. Kinderen worden zelfs aangespoord hem "een hand en een zoen" te geven.quote:Op woensdag 12 november 2014 14:21 schreef Ang3l het volgende:
Ik weet OOK dat er een schrijver/tekenaar is geweest in het NL verleden die er wel degelijk spottend negerslaafjes van heeft gemaakt en dat dat het beeld is (incl kledij) wat redelik ingeburgerd is geraakt uiteindelijk.
nee man das allemaal composietquote:Op woensdag 12 november 2014 14:44 schreef Mani89 het volgende:
[..]
Kom je een keer gezellig langs? Je mag je ijshockeysticks meenemen, die fikken vast geweldig!
Ik ook best met jou. Zeker als die lieve hond meegaat.quote:Op woensdag 12 november 2014 14:46 schreef Mani89 het volgende:
[..]
ik zou best met jou sinterklaas willen vieren hoor
We are all black, when the lights go out.quote:Op woensdag 12 november 2014 14:49 schreef Ang3l het volgende:
[..]
Ik ook best met jou. Zeker als die lieve hond meegaat.
Maar dan nog kan ik me in beide kampen totaal niet vinden.
Het anti kamp niet omdat ze te veel zeiken, te veel hypocriet vinger wijzen en te halsstarrig zijn.
Het pro kamp niet omdat er vaak erg racistische opmerkingen komen in comments, ze schijntolerant zijn en te halsstarrig zijn.
Ik ben geen "ons" in deze dus. En ook geen "jullie".
De man achter de hele rechtzaak zei in het AD al "...desnoods tot aan het Europese hof".quote:Op woensdag 12 november 2014 11:52 schreef HiZ het volgende:
En dan gaan ze naar het Europese Hof voor de Rechten van de Mens en die gaan dan zeggen dat de staat de vrijheid van meningsuiting niet onnodig mag beperken. En dan hebben ze dus bereikt dat ze tot op het allerhoogste niveau geen gelijk hebben gekregen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |