28 En omdat het hun niet goeddacht God te erkennen, heeft God hen overgegeven aan verwerpelijk denken, om dingen te doen die niet passen.quote:Op maandag 27 oktober 2014 12:36 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Is dat je rechtvaardiging voor: "Dood aan ongelovigen, homo's en opstandige kinderen"? Het is toegelaten als het bedoeld is om een groep bijeen te houden? Waarom zouden we jou dan niet vermoorden om de groep van dit forum bijeen te houden?
[..]
Nee hoor. In tenminste twee evangelies klaagt Jezus dat de Joden hun opstandige kinderen niet vermoorden (Markus 7:10 en Mattheüs 15:5). Hij vindt kennelijk dat die wetten uit het OT nog op de voet gevolgd moeten worden. En het lijstje van mensen die volgens Romeinen 1:28-32 de dood verdienen, is te lang om hier op te noemen.
Ja het wijst op een wet uit het OT en Jezus vraagt zich af waarom die niet wordt uitgevoerd. Ze slaan dus op het gedrag van de mensen in zijn tijd.quote:Op maandag 27 oktober 2014 14:03 schreef sjoemie1985 het volgende:
En wat betreft markus en mattheüs gedeelten die slaan juist weer op iets uit het oude testament.
Zo omschrijft Jezus ongelovigen:quote:matth 15: Hij gaf hun ten antwoord: ‘En waarom overtreedt u het gebod van God, alleen om uw eigen traditie in stand te houden? 4Want God heeft gezegd: “Toon eerbied voor uw vader en moeder,” en ook: “Wie zijn vader of moeder vervloekt, moet ter dood gebracht worden.” 5Maar u leert: “Wie tegen zijn vader of moeder zegt: ‘Alles wat van mij is en voor u van nut had kunnen zijn, bestem ik tot offergave,’ 6die hoeft zijn ouders geen eerbied te tonen.” Zo ontkracht u het woord van God uit eerbied voor uw eigen traditie.
Ben je met me eens dat dit klinkklare onzin is of durf je dat niet aan?quote:29 Ze zijn vervuld van allerlei ongerechtigheid, hoererij, boosaardigheid, hebzucht, slechtheid. Ze zijn vol afgunst, moord, ruzie, bedrog, kwaadaardigheid.
30 Kwaadsprekers zijn het, lasteraars, haters van God, smaders, hoogmoedigen, grootsprekers, bedenkers van slechte dingen, ongehoorzaam aan hun ouders,
31 onverstandigen, trouwelozen, mensen zonder natuurlijke liefde, onverzoenlijk, onbarmhartig.
wat is er onzin aan dan?quote:Op maandag 27 oktober 2014 14:33 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Ja het wijst op een wet uit het OT en Jezus vraagt zich af waarom die niet wordt uitgevoerd. Ze slaan dus op het gedrag van de mensen in zijn tijd.
[..]
Zo omschrijft Jezus ongelovigen:
[..]
Ben je met me eens dat dit klinkklare onzin is of durf je dat niet aan?
Dat dit geen juiste kwalificatie is van ongelovigen. Ik behoor tot die groep zoals je weet maar ik ben bijvoorbeeld geen hoerenloper, moordenaar, godhater, lasteraar, onverstandig, liefde- of trouweloos, ik noem maar een paar zaken. Er zijn dingen onder de genoemde die wel op mijn van toepassing zijn maar dat geldt ook voor gelovigen.quote:
Weer zo'n kutredenering. "Ongelovigen houden zich niet aan de regels, dus mag je ze vermoorden." Kom op zeg. Als je dat werkelijk gelooft, ben je behoorlijk immoreel bezig.quote:Op maandag 27 oktober 2014 14:03 schreef sjoemie1985 het volgende:
[..]
28 En omdat het hun niet goeddacht God te erkennen, heeft God hen overgegeven aan verwerpelijk denken, om dingen te doen die niet passen.
29 Ze zijn vervuld van allerlei ongerechtigheid, hoererij, boosaardigheid, hebzucht, slechtheid. Ze zijn vol afgunst, moord, ruzie, bedrog, kwaadaardigheid.
30 Kwaadsprekers zijn het, lasteraars, haters van God, smaders, hoogmoedigen, grootsprekers, bedenkers van slechte dingen, ongehoorzaam aan hun ouders,
31 onverstandigen, trouwelozen, mensen zonder natuurlijke liefde, onverzoenlijk, onbarmhartig.
32 Zij kennen het recht van God, namelijk dat zij die zulke dingen doen de dood verdienen, en toch doen zij niet alleen zelf deze dingen, maar stemmen ook in met hen die ze doen.
Er staat toch precies waarom iets gebeurt.
Ze weten dat bepaalde dingen niet mag en toch doen ze het en ze stemmen er zelfs mee in dat anderen het ook doen.
Dus ze hebben gewoon lak aan alle regels die juist goed voor hun zijn om hun op het rechte pad te houden.
Precies. Jezus zegt dat die regels in het OT nog net zo hard gelden. Waarom jij dat voortdurend probeert te negeren, moge duidelijk zijn.quote:En wat betreft markus en mattheüs gedeelten die slaan juist weer op iets uit het oude testament.
In de Bijbel wordt soms veel negatief over de profeten verteld. Hoe kan een profeet zoveel geweld goedkeuren?quote:Op maandag 27 oktober 2014 15:19 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Dat dit geen juiste kwalificatie is van ongelovigen. Ik behoor tot die groep zoals je weet maar ik ben bijvoorbeeld geen hoerenloper, moordenaar, godhater, lasteraar, onverstandig, liefde- of trouweloos, ik noem maar een paar zaken. Er zijn dingen onder de genoemde die wel op mijn van toepassing zijn maar dat geldt ook voor gelovigen.
Conclusie: deze uitspraak is klinkklare onzin.
In de psalmen kom je ook dit soort onzin tegen: alle gelovigen zijn slecht, moordenaars, dom, kortzichtig en ga maar door. Terwijl uit de hele bijbel blijkt dat dit net zo goed of net zo min voor gelovigen geldt. Kijk maar eens naar de wandaden van de bermeende koning David.
Geloven is iets dat je doet zonder hard bewijs, terwijl natuurwetenschappen juist uitgaan van bewijs. Je kan daarom niet 'geloven in natuurwetenschappen'.quote:Op maandag 27 oktober 2014 14:48 schreef that_art_thou het volgende:
Ik ben spiritueel aangelegd maar geloof tegelijkertijd wel grofweg in de evolutietheorie en de natuurwetenschappen.
Tuurlijk wel. Als je op basis van je onderbuik denkt dat het gebeurd is, in plaats van op basis van het bewijs, kun je net zo goed geloven in de natuurwetenschappen als in God.quote:Op maandag 27 oktober 2014 15:24 schreef Inaithnir het volgende:
[..]
Geloven is iets dat je doet zonder hard bewijs, terwijl natuurwetenschappen juist uitgaan van bewijs. Je kan daarom niet 'geloven in natuurwetenschappen'.
Het punt van natuurwetenschap is juist dat erin geloven niet hoeft, omdat zaken bewezen zijn. Geloven in natuurwetenschappen druist in tegen hetgeen waar natuurwetenschap voor staat.quote:Op maandag 27 oktober 2014 15:26 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Tuurlijk wel. Als je op basis van je onderbuik denkt dat het gebeurd is, in plaats van op basis van het bewijs, kun je net zo goed geloven in de natuurwetenschappen als in God.
Ja, maar dat maakt het niet onmogelijk. Dien ten verstande dat onder 'natuurwetenschappen' slechts de dingen worden verstaan die op natuurwetenschappelijke manier als aannemelijk zijn bestempeld, zoals evolutie en heliocentrisme, en niet de methode zelf. Die dingen kun je zowel op basis van bewijs als op basis van geloof aannemen. De validiteit van de methode zelf ligt een stuk ingewikkelder.quote:Op maandag 27 oktober 2014 15:28 schreef Inaithnir het volgende:
[..]
Het punt van natuurwetenschap is juist dat erin geloven niet hoeft, omdat zaken bewezen zijn. Geloven in natuurwetenschappen druist in tegen hetgeen waar natuurwetenschap voor staat.
Je kunt geloven dat ze het bij het juiste eind hebben.quote:Op maandag 27 oktober 2014 15:28 schreef Inaithnir het volgende:
[..]
Het punt van natuurwetenschap is juist dat erin geloven niet hoeft, omdat zaken bewezen zijn. Geloven in natuurwetenschappen druist in tegen hetgeen waar natuurwetenschap voor staat.
Dan hebben we het over een andere manier van 'geloven' dan religieuze mensen dat doen.quote:Op maandag 27 oktober 2014 15:35 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Je kunt geloven dat ze het bij het juiste eind hebben.
Overigens opmerkelijke uitspraak, dat je evolutietheorie niet geloof omdat wetenschap de waarheid niet kan hebben (oid). Geloof je dan ook niet de theorie van zwaartekracht, van ziektekiemen, etc.quote:Moreover, "fact" does not mean "absolute certainty." The final proofs of logic and mathematics flow deductively from stated premises and achieve certainty only because they are not about the empirical world. Evolutionists make no claim for perpetual truth, though creationists often do (and then attack us for a style of argument that they themselves favor). In science, "fact" can only mean "confirmed to such a degree that it would be perverse to withhold provisional assent." I suppose that apples might start to rise tomorrow, but the possibility does not merit equal time in physics classrooms.
Jij ziet god?quote:Op maandag 27 oktober 2014 14:18 schreef aniihakobyan het volgende:
evolutie. Ik weiger iets te geloven en het een rol in mijn leven te laten stellen dat ik niet zie.
Dat is helemaal niet waar. Alleen in de wetenschap is de nog niet weerlegde theorie waar, tot het tegendeel bewezen wordt. Daarnaast stelt het tweede deel van je zin iets onmogelijks. Iets wat bewezen is, is altijd waarquote:Op maandag 27 oktober 2014 16:48 schreef Papabeer202 het volgende:
om even in te haken op deze discussie.
de tendens die ik hier merk is dat men er van overtuigd is dat wetenschappelijke 'feiten' onomstotelijk zijn en dat als iets bewezen is het waar is.
Altijd? Op welke grond? Ik ken alleen theorieën die verder worden geperfectioneerd en worden verduidelijkt, maar dat de definitie van de wetenschappelijke theorie is dat zij onderit gehaald wordt in de toekomst, dat is nieuw voor mij.quote:Mensen die wetenschap beoefenen echter, weten dat wat zij doen niets met waarheid te maken heeft. het is de zwakte en de kracht van wetenschap dat een wetenschappelijke theorie op den duur altijd onderuit gehaald wordt.
Mooie open deur. Dit zegt echter niets over de stand van de huidige wetenschap. In de huidige wetenschap worden helemaal geen bewijzen gegeven aan de hand van enkel waarnemingen. Er wordt een hypothese gerformuleerd, die vervolgens getoetst wordt. Wat jij stelt is dat, omdat ik een kat in huis heb, er bij mij niet ingebroken wordt. Sinds dat beest er is, is er namelijk niet ingebroken. Zo werkt de wetenschap niet. Dat mijn kat iets te maken heeft met het niet inbreken is de hypothese, die vervolgens getoetst gaat worden met onderzoek.quote:op het moment dat een wetenschappelijke theorie overeenstemt met de empirische waarneming wilt dit niet zeggen dat deze theorie waar is. om een simpel voorbeeld te geven; er zijn twee theorieen die een zonsverduistering verklaren. beide theorieën sluiten elkaar uit maar voorspellen beide dat er morgen een zonsverduistering is. stel er komt morgen een zonsverduistering, dan kan je niet zeggen dat de theorieen waar zijn. hoogstens kan je over een theorie zeggen dat hij nog niet weerlegd is.
Aan het scheppingsverhaal is vrij weinig waar. Elk van de beweringen daar in is alleen maar mogelijk als er een opperwezen zou zijn. Echter is het bijzonder onaannemelijk dat de verhalen van de schepping van het universum zijn opgetekend, veertien miljard jaar na de daad van schepping. Op een vrij willekeurige planeet ook. Die helemaal niet in zeven dagen geschapen is. En waarvan het ontstaan op volkomen duidelijke wijze door de wetenschap verklaard wordt.quote:Darwins theorie en de oerknal is in dit kader even 'waar' als het scheppingsverhaal. de consequentie hiervan is dat ik in beide niet geloof. het scheppingsverhaal van de bijbel is al weerlegd en Darwins theorie (in delen nog) niet. ook is de vraagstelling 'evolutie of scheppingsverhaal' een beetje ongelukkig. Darwin en een schepping gaan zeer goed samen. Darwins theorie gaat over de ontwikkeling van het leven en niet over het ontstaan. ik heb het hier dus niet over de schepping uit de bijbel (de bijbel is mijn inziens een slechte interpretatie en verwoording van Aristoteles).
in de filosofie wordt God vaak aangeduid (zoals bij Leibniz) als de eerste beweger en de bestaansmogelijkheid van causaliteit.
als ik mezelf toch moet positioneren in deze discussie zou ik mezelf een agnostische antitheist
Wat betekent dat in de praktijk?quote:
Dat stelt de evolutietheorie nietquote:Op maandag 27 oktober 2014 17:21 schreef Syamsu het volgende:
Evolutie theorie is geen wetenschappelijke theorie. Wat nou als Newton zwaartekracht had geformuleerd als: "differentieel val success van objecten in de strijd voor diepte". We zouden Newton voor gek hebben verklaard. Hoe evolutie theorie is geformuleerd door Darwin stelt als feit dat organismes leven leuk vinden,
Dat Darwin een boek heeft geschreven over iets zegt niet dat biologen daardoor beïnvloed zijnquote:wat alleen een mening kan zijn. Het is pseudowetenschap. Darwin had nog wat andere boeken gepubliceerd behalve origins, 1 daarvan ging over emoties. In dat boek over emoties stelde Darwin dat men als feit kan weten of iemand liefde of haat in z'n hart heeft. Dus je ziet dat de professionele biologen zelf evolutie theorie op een foute, sociaal darwinistische, wijze interpreteren.
quote:Als je geen idee hebt over de keuzes waarmee mensen zijn gecreeerd, en geen mening hebt ten aanzien van de geest waardoor die keuzes zijn gemaakt, dan kun je nooit een diep gevoelsleven in stand houden.
Ja, anders ga jij er even serieus op in.quote:Op maandag 27 oktober 2014 19:25 schreef Mr.44 het volgende:
[..]
Dat stelt de evolutietheorie niet
[..]
Dat Darwin een boek heeft geschreven over iets zegt niet dat biologen daardoor beïnvloed zijn
[..]
De paus is katholiek hèquote:Op dinsdag 28 oktober 2014 07:58 schreef Zith het volgende:
http://www.cnet.com/news/(...)-mean-theres-no-god/
Topic klaar zo?
LOL, jij bent niet perfect. Verre van. Je hele post hangt aan elkaar van de drogredenen, bijvoorbeeld.quote:Op dinsdag 28 oktober 2014 08:19 schreef daniela_007 het volgende:
Ik vraag me af hoe het natuur ons zo perfect heeft gecreëerd. Het is alsof dat een architect de levende wezens heeft ontwerpen. Zo perfect ontworpen dat we kunnen lopen, zien, horen, voelen en ruiken, etc. En alle levende wezens hebben eigen kemerken. Ik geloof niet in God want er is geen leven na het leven. Maar het is wel merkwaardig over de perfecte creatie van de levende wezens.
Wat is perfect?quote:Op dinsdag 28 oktober 2014 08:19 schreef daniela_007 het volgende:
Ik vraag me af hoe het natuur ons zo perfect heeft gecreëerd. Het is alsof dat een architect de levende wezens heeft ontwerpen. Zo perfect ontworpen dat we kunnen lopen, zien, horen, voelen en ruiken, etc. En alle levende wezens hebben eigen kemerken. Ik geloof niet in God want er is geen leven na het leven. Maar het is wel merkwaardig over de perfecte creatie van de levende wezens.
Je bedoelt met een rug die eigenlijk niet sterk genoeg is om rechtop mee te lopen, verstandskiezen die er meestal uit moeten, knieën die verslijten, ogen die meestal een bril nodig hebben, massale aanleg voor depressie, enzovoort? Ik weet niet waar jij die perfectie ziet, maar ik ben 'm nog nooit tegengekomen.quote:Op dinsdag 28 oktober 2014 08:19 schreef daniela_007 het volgende:
Jij beredeneert vanuit het eindresultaat. Je bent zoals je bent. Dat was nooit het doel van evolutie. Evolutie heeft geen doel. Je hebt je armen, ogen, mond omdat die dingen stuk voor stuk handig waren om te hebben en te houden.quote:Op dinsdag 28 oktober 2014 10:37 schreef daniela_007 het volgende:
Ik bedoel niet 100% perfectie maar in de mate hoe het lichaam is opgebouwd en hoe we ermee kunnen doen. En hoe 'weet' het natuur dat we ogen nodig hebben om te kunnen zien, oren om te kunnen horen, benen om te kunnen lopen, armen en handen om te kunnen grijpen, etc. Dat is toch allemaal zoiets om vooraf eerst te moeten ontwerpen?
Evolutie moet je eigenlijk zien als een ongelukje. De eerste eencellige levensvormen konden niks zien. Maar, toen ging er ergens iets mis bij het kopiëren van het DNA, en kreeg één van die levensvormen een eiwit dat gevoelig is voor licht. In principe is er nu niks aan de hand, totdat, ergens veel later, een afstammeling nog een foutje in het DNA heeft, waardoor het wegvlucht als dat eiwit licht detecteert. Omdat UV licht schadelijk/dodelijk is, en dit wezentje daarvoor wegvlucht, zal het langer overleven en meer nakomelingen krijgen dan zij die dat niet doen.quote:Op dinsdag 28 oktober 2014 10:37 schreef daniela_007 het volgende:
Ik bedoel niet 100% perfectie maar in de mate hoe het lichaam is opgebouwd en hoe we ermee kunnen doen. En hoe 'weet' het natuur dat we ogen nodig hebben om te kunnen zien, oren om te kunnen horen, benen om te kunnen lopen, armen en handen om te kunnen grijpen, etc. Dat is toch allemaal zoiets om vooraf eerst te moeten ontwerpen?
Misschien heeft 007 daar wat aan:quote:Op dinsdag 28 oktober 2014 11:20 schreef Inaithnir het volgende:
[..]
Evolutie moet je eigenlijk zien als een ongelukje. De eerste eencellige levensvormen konden niks zien. Maar, toen ging er ergens iets mis bij het kopiëren van het DNA, en kreeg één van die levensvormen een eiwit dat gevoelig is voor licht. In principe is er nu niks aan de hand, totdat, ergens veel later, een afstammeling nog een foutje in het DNA heeft, waardoor het wegvlucht als dat eiwit licht detecteert. Omdat UV licht schadelijk/dodelijk is, en dit wezentje daarvoor wegvlucht, zal het langer overleven en meer nakomelingen krijgen dan zij die dat niet doen.
Over miljarden jaren stapelen al deze kleine foutjes zich op. Een voorouder van de leeuw had bijvoorbeeld geen lange scherpe tanden, totdat een DNA foutje er voor zorgde dat de tanden verder doorgroeiden dan eigenlijk de bedoeling was. Daardoor werd dit dier beter in het doden van prooi, leefde het langer (want het kreeg meer voedsel), kreeg het meer nakomelingen, waardoor het 'foutje' voor langere, scherpere tanden de overhand kreeg.
Evolutie heeft geen richting, al is het makkelijk te denken dat het zo is. Door mutaties en kopiefouten in het DNA ontstaan nieuwe eigenschappen, die ofwel voordelig zijn (en dus verspreiden en verder evolueren) of nadelig (waardoor de diersoort uitsterft). Daarom lijken alle dieren (incl. mens) zo goed in wat ze doen, omdat alle dieren die dat níet waren, uitgestorven zijn. Maar de mens is verre van perfect. Stel nou dat we vier armen hadden, lijkt me toch veel beter dan twee? Of ogen in ons achterhoofd? We horen en ruiken veel minder dan honden, zien vele malen slechter dan roofvogels, gaan eerder dood dan reuzeschildpadden, etc.
Evolutie is geniaal, en tegelijkertijd puur willekeurig.
De natuur weet niets. We hebben oren ontwikkeld omdat het voordelig was om te kunnen horen. Daarom kunnen beesten in de diepe zee niet horen, oren zijn daar geen voordeel.quote:Op dinsdag 28 oktober 2014 10:37 schreef daniela_007 het volgende:
Als een evolutionist metaforisch gaat praten dat organismes leven leuk vinden, omdat het makkelijk praat, dan moet je wel goed weten wat de juiste, niet metaforische, manier is om te praten over wat leuk is. En de juiste manier is creationisme. Het bestaan van God in creationisme is een mening. Het bestaan van hetgene dat de keuze maakt is een mening. En het blijkt dat dit forum en elk ander forum vol zit met mensen die dat niet begrijpen. Dus dan is het taalgebruik van evolutionisten niet metaforisch meer, want er is geen contrast meer met het juiste niet metaforische taalgebruik. Dan stelt evolutietheorie dus een moraal van leven, en stelt dat moraliteit zo werkt als in evolutietheorie.quote:Op maandag 27 oktober 2014 19:25 schreef Mr.44 het volgende:
[..]
Dat stelt de evolutietheorie niet
[..]
Dat Darwin een boek heeft geschreven over iets zegt niet dat biologen daardoor beïnvloed zijn
[..]
Creationisme is gatengeloof en geen wetenschap, daarom. Het ebolavirus is 800 jaar geleden geschapen, en de mrsabacterie twintig jaar geleden. Lekker makkelijk.quote:Op dinsdag 28 oktober 2014 23:57 schreef Syamsu het volgende:
Waarom accepteren jullie creationisme niet? Vrijheid is toch echt, en het is toch een mening wat die keuzes zo doet uitkomen? Waarom zijn jullie allemaal tegen die grens aan het duwen tussen feit en mening?
Als je op geen enkel forum begrepen wordt komt dat waarschijnlijk niet doordat we het niet kunnen begrijpen maar omdat er iets fundamenteel onbegrijpelijk of fout is aan jouw redenering.quote:Op dinsdag 28 oktober 2014 23:57 schreef Syamsu het volgende:
[..]
Als een evolutionist metaforisch gaat praten dat organismes leven leuk vinden, omdat het makkelijk praat, dan moet je wel goed weten wat de juiste, niet metaforische, manier is om te praten over wat leuk is. En de juiste manier is creationisme. Het bestaan van God in creationisme is een mening. Het bestaan van hetgene dat de keuze maakt is een mening. En het blijkt dat dit forum en elk ander forum vol zit met mensen die dat niet begrijpen.
quote:Dus dan is het taalgebruik van evolutionisten niet metaforisch meer, want er is geen contrast meer met het juiste niet metaforische taalgebruik. Dan stelt evolutietheorie dus een moraal van leven, en stelt dat moraliteit zo werkt als in evolutietheorie.
Waarom accepteren jullie creationisme niet? Vrijheid is toch echt, en het is toch een mening wat die keuzes zo doet uitkomen? Waarom zijn jullie allemaal tegen die grens aan het duwen tussen feit en mening?
Er moet grote ruimte zijn voor subjectiviteit die veilig is, dat is volgens mij het beste voor het gevoelsleven. De grens tussen mening en feit ligt duidelijk tussen wat kiest en wat wordt gekozen, die grens moet met grote veiligheidsmarges worden gerespecteerd. Dat feiten ook echt uitputtende kopietjes zijn van de natuur, en dat meninigen ook echt gekozen zijn door expressie van diepe emotie met vrije wil.
Creationisme en de rol van God of andere macht daarin zijn geen mening. Het zijn feiten, die waar of niet waar kunnen zijn. Met het juiste experiment zou je creationisme kunnen bewijzen (of weerleggen). De grens tussen feit en mening is keihard, daar zit geen marge in.quote:Op dinsdag 28 oktober 2014 23:57 schreef Syamsu het volgende:
[..]
Als een evolutionist metaforisch gaat praten dat organismes leven leuk vinden, omdat het makkelijk praat, dan moet je wel goed weten wat de juiste, niet metaforische, manier is om te praten over wat leuk is. En de juiste manier is creationisme. Het bestaan van God in creationisme is een mening. Het bestaan van hetgene dat de keuze maakt is een mening. En het blijkt dat dit forum en elk ander forum vol zit met mensen die dat niet begrijpen. Dus dan is het taalgebruik van evolutionisten niet metaforisch meer, want er is geen contrast meer met het juiste niet metaforische taalgebruik. Dan stelt evolutietheorie dus een moraal van leven, en stelt dat moraliteit zo werkt als in evolutietheorie.
Er moet grote ruimte zijn voor subjectiviteit die veilig is, dat is volgens mij het beste voor het gevoelsleven. De grens tussen mening en feit ligt duidelijk tussen wat kiest en wat wordt gekozen, die grens moet met grote veiligheidsmarges worden gerespecteerd. Dat feiten ook echt uitputtende kopietjes zijn van de natuur, en dat meninigen ook echt gekozen zijn door expressie van diepe emotie met vrije wil.
Probeer eens na te denken. Misschien begrijp je dan beter welke onzin jij hier neerpoot.quote:Op woensdag 29 oktober 2014 13:08 schreef Syamsu het volgende:
Zonder veel te hoeven nadenken kun je zo zien dat al die evolutie wetenschappers leugenaars zijn.
Ik vind het toch altijd wel weer schattig dat "we" hier op dit forum maar blijven ingaan op dit soort dorpsdebielen.quote:Op woensdag 29 oktober 2014 15:12 schreef ATON het volgende:
[..]
Probeer eens na te denken. Misschien begrijp je dan beter welke onzin jij hier neerpoot.
Tja, bij sommigen hebben ze het er wel degelijk goed ingehamerd ! We schrijven ondertussen al eind 2014. Ongelooflijk toch ?quote:Op woensdag 29 oktober 2014 15:34 schreef Semisane het volgende:
Ik vind het toch altijd wel weer schattig dat "we" hier op dit forum maar blijven ingaan op dit soort dorpsdebielen.
Jij zit impliciet alle emotie uit te sluiten, inclusief wat mooi is enzo. Jij zegt impliciet dat alles een feitenkwestie is.quote:Op woensdag 29 oktober 2014 13:25 schreef Inaithnir het volgende:
[..]
Creationisme en de rol van God of andere macht daarin zijn geen mening. Het zijn feiten, die waar of niet waar kunnen zijn. Met het juiste experiment zou je creationisme kunnen bewijzen (of weerleggen). De grens tussen feit en mening is keihard, daar zit geen marge in.
Al het bewijs lijkt ernaar te wijzen dat evolutie de juiste beschrijving is van hoe de natuur in elkaar zit. Zolang er geen bewijs is voor een God, is het bestaan van zo'n entiteit een te grote aanname. Als jij die aanname wil maken op basis van jouw geloofsovertuiging, prima, maar dan ben je niet wetenschappelijk bezig.
Iedereen weet dat de emotionele diepgang van Aton niks is, en nooit iets zal zijn ook. Wie denkt nou dat een atheist emotionele diepgang kan hebben, door stelselmatig te hameren op bewijs, bewijs, bewijs, en geen enkele ruimte laat voor mening.quote:Op woensdag 29 oktober 2014 15:37 schreef ATON het volgende:
[..]
Tja, bij sommigen hebben ze het er wel degelijk goed ingehamerd ! We schrijven ondertussen al eind 2014. Ongelooflijk toch ?
quote:Op woensdag 29 oktober 2014 23:33 schreef Syamsu het volgende:
[..]
Iedereen weet dat de emotionele diepgang van Aton niks is, en nooit iets zal zijn ook. Wie denkt nou dat een atheist emotionele diepgang kan hebben, door stelselmatig te hameren op bewijs, bewijs, bewijs, en geen enkele ruimte laat voor mening.
En de kennis die atheisten hebben over hoe dingen gekozen worden in het heelal...is compleet afwezig. Hebben ze gewoon...geen enkel idee van. En dat komt door evolutie theorie, dat ze emotieloos zijn, en niks weten over hoe dingen worden gekozen in het heelal.
Dingen in het heelal worden gekozen, er hadden alternatief ook geen mensen kunnen bestaan. Jij hebt geen mening over de geest die de mensheid zo heeft gekozen zoals ze is. Geen mening, geen gevoel, .... dat is de waarheid over de evolutie theorie.quote:Op donderdag 30 oktober 2014 00:03 schreef t4rt4rus het volgende:
[..]
Dit is echt zielig.
Kijk een emotionele reactie.
-edit-
Die post erboven van je is zweverig gebrabbel, daar valt niks over te zeggen.
Dat vind ik niks en ik schijn te kunnen kiezen, dus ik kies voor het godenzoon scenario.quote:Op donderdag 30 oktober 2014 02:04 schreef barthol het volgende:
De "schepping" c.q. "natuur" dat zijn ook vlooien en teken en mijten en parasitaire wormen (die mogelijk ook zelf parasitaire bacteriën bij zich dragen zoals bv wolbachia). Spinnetjes, pissebedden, horzels en steekmuggen, slakken en eendemossels. kwallen en annemonen. etc etc.
Wie denkt dat het in de natuur vooral om de mens gaat, of dat de mens daarin centraal staat is verblind door een bekrompen antropocentrisch wereldbeeld.
Eigenlijk gaat de schepping vooral om bacteriën en hun virussen. De bacteriofagen.
Grappenmakerquote:Op donderdag 30 oktober 2014 02:16 schreef highender het volgende:
[..]
Dat vind ik niks en ik schijn te kunnen kiezen, dus ik kies voor het godenzoon scenario.
Het was dan ook met het nodige sarcasme bedoeldquote:Op donderdag 30 oktober 2014 02:51 schreef barthol het volgende:
Grappenmakervergeet niet dat er miljarden (misschien zelfs biljoenen) virussen (bacteriofagen) rondstruinen binnen in jouw lijf (en destijds vast ook in het lijf van die godenzoon). En ze zorgen ook nog eens voor je gezondheid, als een tweede imuunsysteem. Je hebt daarin helemaal niets te kiezen. Jij bent een wandelende biotoop voor je microbioom. Maar 1 van de tien cellen in je lijf is een menselijke cel. Je microbioom, de hele gemeenschap aan micro-organismen binnenin je lijf, is de baas.
Wist ikquote:Op donderdag 30 oktober 2014 02:59 schreef highender het volgende:
[..]
Het was dan ook met het nodige sarcasme bedoeld![]()
Interessant leesvoer, daar ga ik de nacht maar eens mee afsluiten.quote:Op donderdag 30 oktober 2014 03:03 schreef barthol het volgende:
Wist ik
(ik had net deze gelezen.
Meet Your New Symbionts: Trillions of Viruses)
En voor de rest alles nog kits onder de hersenpan ?quote:Op woensdag 29 oktober 2014 23:33 schreef Syamsu het volgende:
[..]
Iedereen weet dat de emotionele diepgang van Aton niks is, en nooit iets zal zijn ook. Wie denkt nou dat een atheist emotionele diepgang kan hebben, door stelselmatig te hameren op bewijs, bewijs, bewijs, en geen enkele ruimte laat voor mening.
En de kennis die atheisten hebben over hoe dingen gekozen worden in het heelal...is compleet afwezig. Hebben ze gewoon...geen enkel idee van. En dat komt door evolutie theorie, dat ze emotieloos zijn, en niks weten over hoe dingen worden gekozen in het heelal.
Sowieso vind ik het opmerkelijk dat de discussie over evolutie vs creationisme vrijwel uitsluitend gaat over evolutie.quote:Op donderdag 30 oktober 2014 08:12 schreef Jigzoz het volgende:
Beetje jammer inderdaad dat er in het scheppingsverhaal geen ruimte is voor het overgrote deel van al het leven. Misschien kan er een update komen.
Ik sluit emotie helemaal niet uit, ik zeg nergens dat alles een feitenkwestie is. Ik zeg alleen dat er een hele duidelijke grens is tussen feit en mening. Het bestaan van God is een feit: hij bestaat wel, of hij bestaat niet. Het waarderen van Gods werk is een mening: ik kan het niet echt waarderen dat hij zo'n beetje de totale mensheid uitmoordde met de zondvloed, anderen kunnen dat misschien wel waarderen. Google anders even het verschil tussen feit en mening (of sla een woordenboek open).quote:Op woensdag 29 oktober 2014 23:29 schreef Syamsu het volgende:
[..]
Jij zit impliciet alle emotie uit te sluiten, inclusief wat mooi is enzo. Jij zegt impliciet dat alles een feitenkwestie is.
Als je zegt "ik vindt het schilderij mooi", dan is het bestaan van die liefde voor hoe het schilderij eruit ziet een mening. Daar zit de grens tussen feit en mening, het is een mening wat het is dat kiest, liefde, het is een feit wat er is gekozen, het woord mooi is in feite gekozen.
En God hoort samen met de ziel in diezelfde categorie waar liefde en haat in zit, en het bestaan van alles in die categorie is een mening. God kiest, en dus is het een mening of God bestaat of niet. Jouw ziel is waarmee je kiest, dus het bestaan ervan is een mening. En je lichaam is gekozen, dus het bestaan ervan is een feit.
Creationisme...is gewoon de enige juiste benadering omdat alleen creationisme feit en mening beide valideert.
Tja, het is nu eenmaal moeilijk iets te onderbouwen als er niks is om het mee te onderbouwenquote:Op donderdag 30 oktober 2014 08:48 schreef Molurus het volgende:
[..]
Sowieso vind ik het opmerkelijk dat de discussie over evolutie vs creationisme vrijwel uitsluitend gaat over evolutie.
Creationisten doen echt geen enkele poging om hun eigen standpunt te verdedigen of te onderbouwen. Ze lijken te denken dat als ze evolutie maar onderuit schoppen dat het creationistische standpunt ineens vanzelfsprekend wordt.
Exact mijn probleem. Het is alleen maar aanvallend tegenover evolutie, maar ik moet het eerste steekhoudende argument over creationisme zelf nog tegenkomen. Nu wordt er geredeneerd dat, omdat evolutie niet waar is, creationisme wel waar moet zijn.quote:Op donderdag 30 oktober 2014 08:48 schreef Molurus het volgende:
[..]
Sowieso vind ik het opmerkelijk dat de discussie over evolutie vs creationisme vrijwel uitsluitend gaat over evolutie.
Creationisten doen echt geen enkele poging om hun eigen standpunt te verdedigen of te onderbouwen. Ze lijken te denken dat als ze evolutie maar onderuit schoppen dat het creationistische standpunt ineens vanzelfsprekend wordt.
Los van het feit dat ook religie de vrijheid van keuze niet valideert (anders dan door het een groot mysterie te laten), het is een raadsel waarom de vrijheid van keuze gevalideerd zou moeten worden. "Anders bestaat vrijheid niet en dat vind ik vervelend" lijkt daar het enige argument. En wat wij wel of niet leuk vinden zegt nu eenmaal niets over de werkelijkheid.quote:Op donderdag 30 oktober 2014 08:54 schreef Mystikvm het volgende:
[..]
Het enige wat ik tot nog toe in dit topic voorbij heb zien komen is een dwaas die heel hard roept dat creationisme waar is omdat het als enige de vrijheid van keuze valideert. Maar het waarom is mij volkomen onduidelijk.
Je beantwoordt je eigen vraag, in dezelfde post:quote:Op donderdag 30 oktober 2014 08:53 schreef Inaithnir het volgende:
[..]
Verder, mag ik vragen waarom creationisten in dit soort debatten vaak zo vaag en moeilijk schrijven? Ik begrijp met moeite wat je probeert te zeggen, ik neem aan dat je het ook makkelijker kan verwoorden.
quote:Op donderdag 30 oktober 2014 08:53 schreef Inaithnir het volgende:
[..]
Tja, het is nu eenmaal moeilijk iets te onderbouwen als er niks is om het mee te onderbouwen
Touchéquote:Op donderdag 30 oktober 2014 09:32 schreef Molurus het volgende:
[..]
Je beantwoordt je eigen vraag, in dezelfde post:
[..]
Dan is jezelf verstoppen in vage bewoordingen de enige manier om ervoor te zorgen dat dat niet opvalt.
Daarom proberen ze te herdefiniëren wat wetenschap is, dat is de enige manier waarop ze ooit "wetenschappelijk bewijs" kunnen leveren voor hun ideeënquote:Op donderdag 30 oktober 2014 09:39 schreef Inaithnir het volgende:
[..]
Touché
Kijk, ik, en in principe ieder ander persoon die de wetenschappelijke methode volgt, zou creationisme gewoon accepteren als het bewijs ervoor sterker is dan dat voor evolutie. Maar zoals jij en Mystikvm al zeiden, er wordt nooit bewijs vóór creationisme geleverd, alleen halfbakken argumenten tégen evolutie. En dat vind ik ergens wel jammer, want als het nu werkelijk echt een strijd was tussen twee mogelijk valide hypotheses, zou dat nog interessant zijn ook. Dit is meer vermoeiend.
Oh, die Wedge strategie kende ik nog niet, bedankt daarvoor!quote:Op donderdag 30 oktober 2014 10:05 schreef Mr.44 het volgende:
[..]
Daarom proberen ze te herdefiniëren wat wetenschap is, dat is de enige manier waarop ze ooit "wetenschappelijk bewijs" kunnen leveren voor hun ideeën
zoals ze ooit hebben geprobeerd via de "wedge strategy"
http://en.wikipedia.org/wiki/Wedge_strategy
Saillant detail is dat Michael Behe, een biochemicus die bekend is van zijn 'irreducible complexity' hypothese, deze herdefinitie van wetenschap onder ede heeft verdedigd in het Dover proces. Desgevraagd bevestigde hij dat hij binnen deze brede herdefinitie ook astrologie als een wetenschap beschouwde. Te genant voor woorden.quote:Op donderdag 30 oktober 2014 10:05 schreef Mr.44 het volgende:
[..]
Daarom proberen ze te herdefiniëren wat wetenschap is, dat is de enige manier waarop ze ooit "wetenschappelijk bewijs" kunnen leveren voor hun ideeën
zoals ze ooit hebben geprobeerd via de "wedge strategy"
http://en.wikipedia.org/wiki/Wedge_strategy
Want daar staat iets met de strekking "God creëerde dit en dat, en zag dat het goed was". Nou, mooi is dat. Wil hij ook even uitleggen hoe hij dat deed? Zo'n duidelijke beschrijving is dat ook weer niet.quote:Op donderdag 30 oktober 2014 12:03 schreef sjoemie1985 het volgende:
In principe is er alleen voor creationisme een duidelijke beschrijving hoe het leven zou zijn ontstaan.
Het is te lezen in genesis
Er zijn meerdere hypotheses over hoe het eerste leven is ontstaan. En uit experimenten in het lab blijkt dat complexe moleculen die nodig zijn voor leven gevormd kunnen worden uit de atmosfeer en omgeving die destijds (3.5 miljard jaar terug) bestond.quote:Voor evolutie theorie is geen enkele theorie, wetenschappelijk bewijs of iets dergelijks die duidelijk is over het ontstaan van het leven.
Zelfs de hele abiogenese theorie heeft geen vaste grond onder zich.
Je hebt van jezelf het idee dat je kennis over deze onderwerpen werkelijk genoeg is om deze conclusies te maken? Ik vermoed namelijk dat je kennis over de evolutietheorie al vrij mager is, laat staan als het over abiogenesis gaat?quote:Op donderdag 30 oktober 2014 12:03 schreef sjoemie1985 het volgende:
In principe is er alleen voor creationisme een duidelijke beschrijving hoe het leven zou zijn ontstaan.
Voor evolutie theorie is geen enkele theorie, wetenschappelijk bewijs of iets dergelijks die duidelijk is over het ontstaan van het leven.
Er is niets duidelijk aan wetenschappelijk ongefundeerde claims.quote:Op donderdag 30 oktober 2014 12:03 schreef sjoemie1985 het volgende:
De theorie van de zwaartekracht zegt ook niets over hoe regen ontstaat.quote:Op donderdag 30 oktober 2014 12:03 schreef sjoemie1985 het volgende:
Voor evolutie theorie is geen enkele theorie, wetenschappelijk bewijs of iets dergelijks die duidelijk is over het ontstaan van het leven.
Er is geen abiogenesetheorie. Hoe leven is ontstaan is onbekend.quote:Op donderdag 30 oktober 2014 12:03 schreef sjoemie1985 het volgende:
Er zijn nog wel meer theorieën hoor. Dat we hier door aliens geplaatst zijn bijvoorbeeld. Of dat we uit de boerenkool komen, of door ooievaars gebracht zijn. Allemaal net zo geloofwaardig als die schepping waar jij in gelooft.quote:Op donderdag 30 oktober 2014 12:03 schreef sjoemie1985 het volgende:
Dat zijn op zijn best hypotheses.quote:Op donderdag 30 oktober 2014 12:27 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Er zijn nog wel meer theorieën hoor. Dat we hier door aliens geplaatst zijn bijvoorbeeld. Of dat we uit de boerenkool komen, of door ooievaars gebracht zijn. Allemaal net zo geloofwaardig als die schepping waar jij in gelooft.
Creationisme wordt toch ook een theorie genoemd?quote:Op donderdag 30 oktober 2014 12:29 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dat zijn op zijn best hypotheses.Het woord 'theorie' zou ik daar niet voor gebruiken.
Uitsluitend door creationisten. Die hebben er algemeen een handje van om te doen alsof ze met wetenschap bezig zijn, wat eenvoudig niet het geval is.quote:Op donderdag 30 oktober 2014 12:30 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Creationisme wordt toch ook een theorie genoemd?
True.quote:Op donderdag 30 oktober 2014 12:30 schreef Molurus het volgende:
[..]
Uitsluitend door creationisten. Die hebben er algemeen een handje van om te doen alsof ze met wetenschap bezig zijn, wat eenvoudig niet het geval is.
'Intelligent Design' is geen theorie in wetenschappelijke zin.
Intelligent Design heeft ook een hele vreemde redenatie. Omdat het leven zo complex en uniek is, moet het wel bedacht zijn.quote:Op donderdag 30 oktober 2014 12:30 schreef Molurus het volgende:
[..]
Uitsluitend door creationisten. Die hebben er algemeen een handje van om te doen alsof ze met wetenschap bezig zijn, wat eenvoudig niet het geval is.
'Intelligent Design' is geen theorie in wetenschappelijke zin.
Dat is nonsens, ik heb al vaak onderbouwd hoe creationisme precies werkt. Hoe DNA een eigen wereld is waarin dingen worden gekozen, en hoe elke mogelijke toestand van het heelal 0 is, en dus in den beginne elke mogelijke toestand, maakt niet uit hoe complex, een gelijke kans heeft om als eerste gekozen te worden, en meteen te bestaan zonder enige voorgeschiedenis.quote:Op donderdag 30 oktober 2014 08:48 schreef Molurus het volgende:
[..]
Maar wie of wat kiest er dan? Waar baseert die of dat zijn/haar keuzes op?quote:Op donderdag 30 oktober 2014 13:59 schreef Syamsu het volgende:
[..]
Dat is nonsens, ik heb al vaak onderbouwd hoe creationisme precies werkt. Hoe DNA een eigen wereld is waarin dingen worden gekozen, en hoe elke mogelijke toestand van het heelal 0 is, en dus in den beginne elke mogelijke toestand, maakt niet uit hoe complex, een gelijke kans heeft om als eerste gekozen te worden, en meteen te bestaan zonder enige voorgeschiedenis.
Je hebt voornamelijk - totaal off topic - gereuteld over vrije wil en keuzes. Dat heeft niets te maken met evolutie of creationisme.quote:Op donderdag 30 oktober 2014 13:59 schreef Syamsu het volgende:
[..]
Dat is nonsens, ik heb al vaak onderbouwd hoe creationisme precies werkt.
Maar als de evolutie theorie en het ontstaan van leven niks met elkaar te maken heeft klopt de hele TT hier ook nietquote:Op donderdag 30 oktober 2014 12:25 schreef Molurus het volgende:
[..]
Er is niets duidelijk aan wetenschappelijk ongefundeerde claims.
[..]
De theorie van de zwaartekracht zegt ook niets over hoe regen ontstaat.
Dat de evolutietheorie niets zegt over abiogenese is volstrekt logisch: daar gaat de evolutietheorie niet over.
[..]
Er is geen abiogenesetheorie. Hoe leven is ontstaan is onbekend.
Sja, dat verwijt kun je denk ik beter richten aan creationisten en met name de Intelligent Design beweging.quote:Op donderdag 30 oktober 2014 15:00 schreef sjoemie1985 het volgende:
[..]
Maar als de evolutie theorie en het ontstaan van leven niks met elkaar te maken heeft klopt de hele TT hier ook niet
Want creationisme heeft juist alles met het ontstaan van leven te maken.
Evolutie is niets anders dan een opeenvolging van mutaties. Dat zegt niets over het ontstaan van leven. Leven is niet eens goed te definiëren omdat we alleen het aardse leven kennen. Leven kan zich misschien op heel veel verschillende manieren manifesteren.quote:Op donderdag 30 oktober 2014 15:07 schreef sjoemie1985 het volgende:
maar die evolutie theorie volgt toch wel op het ontstaan van leven?
dus het zou toch wel degelijk iets met elkaar te maken hebben.
Anders is het hele oerknal + ontstaan van leven + evolutie een kromme bedoening
want die drie dingen horen toch wel bij elkaar neem ik aan.
het zijn dingen die elkaar zouden hebben opgevolgd ooit in een ver verleden?
Evolutie gaat over hoe leven dat reeds bestaat zich ontwikkelt. Je zou dus kunnen zeggen dat evolutie begon na het ontstaan van leven, sure.quote:Op donderdag 30 oktober 2014 15:07 schreef sjoemie1985 het volgende:
maar die evolutie theorie volgt toch wel op het ontstaan van leven?
Zo redenerend heeft alles met alles te maken. Theorieen hebben altijd een vast omlijnd toepassingsgebied. En abiogenese valt daar (net) buiten in dit geval.quote:Op donderdag 30 oktober 2014 15:07 schreef sjoemie1985 het volgende:
dus het zou toch wel degelijk iets met elkaar te maken hebben.
Die horen helemaal niet bij elkaar, zeker de oerknal en leven niet. Daar zit 10 miljard jaar tussen en zijn niet eens vaag gerelateerde vraagstukken.quote:Op donderdag 30 oktober 2014 15:07 schreef sjoemie1985 het volgende:
Anders is het hele oerknal + ontstaan van leven + evolutie een kromme bedoening
want die drie dingen horen toch wel bij elkaar neem ik aan.
Zoals gezegd: daar zit 10 miljard jaar tussen.quote:Op donderdag 30 oktober 2014 15:07 schreef sjoemie1985 het volgende:
het zijn dingen die elkaar zouden hebben opgevolgd ooit in een ver verleden?
Klopt, dat is gewoon evolutie. Eukaryote cellen zijn ontstaan uit levende voorouders.quote:Op donderdag 30 oktober 2014 15:12 schreef barthol het volgende:
De endosymbiontentheorie heeft met het onstaan van in elk geval het eukaryote leven te maken
Het is idd evolutie, maar valt het wel onder de evolutietheorie van Darwin? of is het een aparte theorie? net zoals abiogenese apart wordt gezien.quote:Op donderdag 30 oktober 2014 15:14 schreef Molurus het volgende:
[..]
Klopt, dat is gewoon evolutie. Eukaryote cellen zijn ontstaan uit levende voorouders.
Voorplanting, mutatie, selectie. Lijkt me volledig binnen de scope van de evolutietheorie.quote:Op donderdag 30 oktober 2014 15:21 schreef barthol het volgende:
[..]
Het is idd evolutie, maar valt het wel onder de evolutietheorie van Darwin? of is het een aparte theorie? net zoals abiogenese apart wordt gezien.
Dat is dus ook nog zoiets, het feit dat er binnen theorieën gehele andere theorieën kunnen vallen. Zo is endosymbiontentheorie op zichzelf een geheel vakgebied, maar kan het ook als onderdeel van de evolutietheorie gezien worden. Dat geld ook voor zoiets als natuurlijke selectie, dat is ook zowel onderdeel van de evolutietheorie als dat het een theorie op zichzelf is, omdat het een groot natuurlijk fenomeen beschrijft en verklaard.quote:Op donderdag 30 oktober 2014 15:12 schreef barthol het volgende:
De endosymbiontentheorie heeft met het onstaan van in elk geval het eukaryote leven te maken
Niet die van Darwin, maar daar valt ook genetica of punctuated equilibrium niet onder. Enkel dit zijn wel nu onderdeel van de Modern Evolutionary Synthesis. Eigenlijk spreken we natuurlijk niet meer over de theorie van Darwin of Darwinisme...nou ja creationisten wel, maar die hebben de materie toch nooit begrepen.quote:Op donderdag 30 oktober 2014 15:21 schreef barthol het volgende:
[..]
Het is idd evolutie, maar valt het wel onder de evolutietheorie van Darwin? of is het een aparte theorie? net zoals abiogenese apart wordt gezien.
Even God bellen, want volgens sjoemie is het scheppingsverhaal het directe woord van God!quote:Op donderdag 30 oktober 2014 08:12 schreef Jigzoz het volgende:
Beetje jammer inderdaad dat er in het scheppingsverhaal geen ruimte is voor het overgrote deel van al het leven. Misschien kan er een update komen.
Wetenschap is altijd nog op basis van een geloof,aannames, een geloof in natuurwetten op basis waarvan de wetenschap van dingen uitgaat.quote:Op maandag 27 oktober 2014 15:24 schreef Inaithnir het volgende:
[..]
Geloven is iets dat je doet zonder hard bewijs, terwijl natuurwetenschappen juist uitgaan van bewijs. Je kan daarom niet 'geloven in natuurwetenschappen'.
Hier een stuk dat hierop ingaat en uitlegt waarom dat dus niet zo is (scheelt mij schrijfwerkquote:Op donderdag 30 oktober 2014 15:43 schreef laforest het volgende:
[..]
Wetenschap is altijd nog op basis van een geloof,aannames, een geloof in natuurwetten op basis waarvan de wetenschap van dingen uitgaat.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op donderdag 30 oktober 2014 16:06 schreef Inaithnir het volgende:
[..]
Hier een stuk dat hierop ingaat en uitlegt waarom dat dus niet zo is (scheelt mij schrijfwerk)
http://blogs.discovermaga(...)science-faith-based/Hmm het artikel zegt wel zeker dat wetenschap van een aaname uitgaat, net zoals ik dat schreef, dus ik snap je punt niet. Wetenschap gaat van de aanname uit m.b.t. natuurwetten. Dit is niets meer dan een steevast geloof in deze aanname.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Jehovah=Power of God Lucifer=Light of God Satan=Love of God Jesus=Unity of God
Tja, maar dit geloof vergelijken met religieus geloof schiet redelijk door lijkt me. Tussen de twee zitten wel degelijk fundamentele verschillen, met name hoe de gelovige het invult. Dat negeren is leuk voor een filosofische gedachteoefening, maar is ook vrij zinloos als je werkelijk kennis wilt opdoen van religieus geloof en wetenschap.quote:Op donderdag 30 oktober 2014 16:27 schreef laforest het volgende:
[..]
Hmm het artikel zegt wel zeker dat wetenschap van een aaname uitgaat, net zoals ik dat schreef, dus ik snap je punt niet. Wetenschap gaat van de aanname uit m.b.t. natuurwetten. Dit is niets meer dan een steevast geloof in deze aanname.
Dat vind ik niet en ik zal uitleggen waarom:quote:Op donderdag 30 oktober 2014 16:44 schreef Semisane het volgende:
[..]
Tja, maar dit geloof vergelijken met religieus geloof schiet redelijk door lijkt me. Tussen de twee zitten wel degelijk fundamentele verschillen, met name hoe de gelovige het invult. Dat negeren is leuk voor een filosofische gedachteoefening, maar is ook vrij zinloos als je werkelijk kennis wilt opdoen van religieus geloof en wetenschap.
Het is geen aanname of geloof, de natuurwetten zijn gekopieerd uit de natuur. Een wetenschapper heeft die natuurwetten niet zelf bedacht. Dat is het enige wat wetenschappers in principe doen, dingen kopieren vanuit de natuur naar een wiskundig model ervan.quote:Op donderdag 30 oktober 2014 16:27 schreef laforest het volgende:
[..]
Hmm het artikel zegt wel zeker dat wetenschap van een aaname uitgaat, net zoals ik dat schreef, dus ik snap je punt niet. Wetenschap gaat van de aanname uit m.b.t. natuurwetten. Dit is niets meer dan een steevast geloof in deze aanname.
Huh? "Kopieren" is geen wetenschappelijke term.quote:Op donderdag 30 oktober 2014 16:50 schreef Syamsu het volgende:
[..]
Het is geen aanname of geloof, de natuurwetten zijn gekopieerd uit de natuur. Een wetenschapper heeft die natuurwetten niet zelf bedacht. Dat is het enige wat wetenschappers in principe doen, dingen kopieren vanuit de natuur naar een wiskundig model ervan.
Wetenschap heeft niks te zeggen over wat goed, mooi en liefdevol is. Daarom zijn religie en wetenschap in principe dus aparte domeinen.quote:Op donderdag 30 oktober 2014 16:48 schreef laforest het volgende:
2. Beide gaan van een aanname uit, de een van God, de andere van natuurwetten. Eigenlijk zijn religie en wetenschap concurrenten van elkaar, ze bestuderen hetzelfde, maar geef een andere uitleg voor hetzelfde fenomeen.
Religie (georganiseerd geloof) en wetenschap zijn in een bepaald opzicht concurrenten van elkaar.quote:Op donderdag 30 oktober 2014 16:48 schreef laforest het volgende:
2. Beide gaan van een aanname uit, de een van God, de andere van natuurwetten. Eigenlijk zijn religie en wetenschap concurrenten van elkaar, ze bestuderen hetzelfde, maar geef een andere uitleg voor hetzelfde fenomeen.
Een wetenschapper die dit zo uitlegt heeft niet begrepen hoe wetenschap werkt. Een goede wetenschapper houdt altijd de mogelijkheid open dat hij ernaast zit, en realiseert zich dat 'natuuwetten' geen wetten maar menselijke generalisaties zijn, die evenzeer verkeerd kunnen zijn.quote:Op donderdag 30 oktober 2014 16:48 schreef laforest het volgende:
[..]
Dat vind ik niet en ik zal uitleggen waarom:
1. Die-hard gelovigen en wetenschappers zijn beide overtuigd van het eigen gelijk en zijn blind voor elkaars argumenten, beide zijn wat dat betreft fundamentalisten.
Geloof en wetenschap. Religie is de organisatie van geloof wat heel andere consequenties heeft.quote:Op donderdag 30 oktober 2014 16:58 schreef Syamsu het volgende:
Wetenschap heeft niks te zeggen over wat goed, mooi en liefdevol is. Daarom zijn religie en wetenschap in principe dus aparte domeinen.
Als je het zo schrijft, zou je kunnen denken dat natuurwetten "simpelweg" zijn te ontkrachten. Net als het "arbitrair" wat je over taxonomie schreef, vind ik dat soort bewoordingen nogal snel en gevaarlijk omdat het de discussie in de richting kan leiden waar hardnekkige tegenstanders van bepaalde wetenschappelijke inzichten kunnen zeggen "ja, zie je wel, verkeerd" of "joah, alles is willekeurig, dus die soorten kunnen net zo goed door god gevormd zijn".quote:Op donderdag 30 oktober 2014 16:59 schreef Molurus het volgende:
... dat 'natuuwetten' geen wetten maar menselijke generalisaties zijn, die evenzeer verkeerd kunnen zijn.
Als jij een wetenschapper kan aanwijzen die de argumenten van gelovigen (of welke tegenstander ook) negeert, dan is die persoon geen wetenschapper. Een wetenschapper is altijd kritisch, ook over zijn eigen standpunt.quote:Op donderdag 30 oktober 2014 16:48 schreef laforest het volgende:
[..]
1. Die-hard gelovigen en wetenschappers zijn beide overtuigd van het eigen gelijk en zijn blind voor elkaars argumenten, beide zijn wat dat betreft fundamentalisten.
De aanname is dat het universum volgens een bepaalde set regels werkt (natuurwetten). En ieder experiment, iedere opgraving, alles wat de wetenschap doet wijst daarop. Echter, steeds minder en minder is het punt voor een God of andere hogere macht te onderbouwen. De 'grootte' van de aanname voor natuurwetten wordt steeds kleiner, terwijl de grootte van de aanname van God steeds groter wordt.quote:2. Beide gaan van een aanname uit, de een van God, de andere van natuurwetten. Eigenlijk zijn religie en wetenschap concurrenten van elkaar, ze bestuderen hetzelfde, maar geef een andere uitleg voor hetzelfde fenomeen.
Er is geen 'geloof' in de wetenschap dat er niets is. Vanuit alles dat wij kunnen zien, is er geen bewijs dat er 'iets' is. Het bewijs dat wij hebben zegt dat er niets is. Dus dat accepteert de wetenschap. Als er bewijs komt dat er wel iets is, accepteert de wetenschap dat.quote:3. Het geloof dat iemand aan het einde van zijn leven naar de hemel gaat is net zo sterk als het geloof dat er niets is, wederom, twee verschillende manieren vanuit uitleg over hetzelfde fenomeen, in dit geval de dood.
etc.
Off-topic, maar religie heeft ook niks te zeggen over wat ik goed, mooi en liefdevol vindt. Dat doe ik zelf. Dus dat is geen argument.quote:Op donderdag 30 oktober 2014 16:58 schreef Syamsu het volgende:
[..]
Wetenschap heeft niks te zeggen over wat goed, mooi en liefdevol is. Daarom zijn religie en wetenschap in principe dus aparte domeinen.
Zeker sinds de laatste eeuw aan Natuurkunde. Ipv "verkeerd" spreken we in de natuurkunde dan eerder van "onvolledig" of "effectief".quote:Op donderdag 30 oktober 2014 16:59 schreef Molurus het volgende:
[..]
Een wetenschapper die dit zo uitlegt heeft niet begrepen hoe wetenschap werkt. Een goede wetenschapper houdt altijd de mogelijkheid open dat hij ernaast zit, en realiseert zich dat 'natuuwetten' geen wetten maar menselijke generalisaties zijn, die evenzeer verkeerd kunnen zijn.
De natuurwetten zijn net zo bedacht als God. Natuurwetten zijn geen wetten der natuur, maar regels van mensen die mensen gebruiken als 'framework' voor wetenschap.quote:Op donderdag 30 oktober 2014 16:50 schreef Syamsu het volgende:
[..]
Het is geen aanname of geloof, de natuurwetten zijn gekopieerd uit de natuur. Een wetenschapper heeft die natuurwetten niet zelf bedacht. Dat is het enige wat wetenschappers in principe doen, dingen kopieren vanuit de natuur naar een wiskundig model ervan.
Dat weet ik ook wel, maar het gaat er om dat beide een overlapping hebben m.b.t. tot een claim tot de waarheid.quote:Op donderdag 30 oktober 2014 16:58 schreef Syamsu het volgende:
[..]
Eindelijk iemand met verstand.quote:Op donderdag 30 oktober 2014 16:59 schreef Molurus het volgende:
[..]
Een wetenschapper die dit zo uitlegt heeft niet begrepen hoe wetenschap werkt. Een goede wetenschapper houdt altijd de mogelijkheid open dat hij ernaast zit, en realiseert zich dat 'natuuwetten' geen wetten maar menselijke generalisaties zijn, die evenzeer verkeerd kunnen zijn.
Nee; wetenschap "claimt" niks en zeker niet "de waarheid". Religies hebben daar eerder "nogal een handje van".quote:Op donderdag 30 oktober 2014 17:56 schreef laforest het volgende:
[..]
Dat weet ik ook wel, maar het gaat er om dat beide een overlapping hebben m.b.t. tot een claim tot de waarheid.
Ja, dat is een mooie.quote:Op donderdag 30 oktober 2014 17:07 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Zeker sinds de laatste eeuw aan Natuurkunde. Ipv "verkeerd" spreken we in de natuurkunde dan eerder van "onvolledig" of "effectief".
De wetenschap doet dat in zekere zin, althans de mensen die de wetenschap volgen, mensen die roepen: God bestaat niet, wat de wetenschap zegt is waar, ik vind zulke mensen schapen, net zoals religieuze mensen.quote:Op donderdag 30 oktober 2014 17:58 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Nee; wetenschap "claimt" niks en zeker niet "de waarheid". Religies hebben daar eerder "nogal een handje van".
Sja, als je het tot een stroman karikaturiseert en die vervolgens gaat aanvallen, dan kom je wel op een "schaapredenering" uit...quote:Op donderdag 30 oktober 2014 18:00 schreef laforest het volgende:
[..]
De wetenschap doet dat in zekere zin, althans de mensen die de wetenschap volgen, mensen die roepen: God bestaat niet, wat de wetenschap zegt is waar, ik vind zulke mensen schapen, net zoals religieuze mensen.
True, het is een vorm van biasing, die heel menselijk is. We gaan op zoek naar "het ons bekende". Dat is ook het enige startpunt in de onmetelijke grootsheid van het heelal, omdat dat is wat we kennen en dat in ieder geval als een bekende basis voor leven kunnen beschouwen.quote:Op donderdag 30 oktober 2014 17:29 schreef OllieWilliams het volgende:
Een "argument" voor het bestaan van een god dat ik vaak hoor, is dat er bepaalde dingen in het universum exact zó zijn dat er leven mogelijk is. Denk hierbij aan dingen als de kosmologische constante of de sterkte van de kracht die nucleonen in de atoomkern bindt, maar ook specifiek voor het leven op aarde de afstand van de zon en maan en weet ik al niet wat meer. Dit wordt de "science of fine-tuning" genoemd. Niet dat ik dit een sterk argument vind, immers zou het leven er niet zijn als deze niet zo waren en dus is het helemaal geen toeval dat ze zo zijn. Als ze namelijk niet zo zouden zijn, zouden wij er niet zijn om erover te oordelen. Het lijkt me dat het leven is ontstaan omdat bepaalde gebieden in het universum nu eenmaal de "mogelijkheid" bieden voor leven om te gedijen; het is allerminst een logische conclusie dat het universum ontstaan zou zijn om het leven te herbergen.
Ik heb hier wel eens wat over gelezen, maar wat me opvalt is dat altijd de aanname wordt gedaan dat "koolstof-leven" het enige leven is dat zou kunnen bestaan. Is het echter niet gewoon een gebrek aan fantasie om dit te stellen? We weten nog zo verschrikkelijk weinig over hoe het leven is ontstaan, hoe kunnen we dan stellen dat leven per definitie koolstof nodig heeft om te bestaan? Vroeger ging men er ook vanuit dat leven niet boven een bepaalde temperatuur kon bestaan of in de afwezigheid van licht en zuurstof, maar inmiddels weten we wel beter (denk aan leven op extreme diepten zoals de marianentrog, of de Thermus aquaticus die in de 60s gevonden werd in Yellowstone bij temperaturen van 70-80 graden en zonder welke de polymerase-kettingreactie - en dus ieder DNA onderzoek - onmogelijk zou zijn).
Jij denkt dat echte wetenschapsvolgers de wetenschappers alleen maar nablaten?quote:Op donderdag 30 oktober 2014 18:00 schreef laforest het volgende:
[..]
De wetenschap doet dat in zekere zin, althans de mensen die de wetenschap volgen, mensen die roepen: God bestaat niet, wat de wetenschap zegt is waar, ik vind zulke mensen schapen, net zoals religieuze mensen.
Een deel van de fine tuning is om onze theorieën kloppend te krijgen met de werkelijkheidquote:Op donderdag 30 oktober 2014 17:29 schreef OllieWilliams het volgende:
Een "argument" voor het bestaan van een god dat ik vaak hoor, is dat er bepaalde dingen in het universum exact zó zijn dat er leven mogelijk is. Denk hierbij aan dingen als de kosmologische constante of de sterkte van de kracht die nucleonen in de atoomkern bindt, maar ook specifiek voor het leven op aarde de afstand van de zon en maan en weet ik al niet wat meer. Dit wordt de "science of fine-tuning" genoemd. Niet dat ik dit een sterk argument vind, immers zou het leven er niet zijn als deze niet zo waren en dus is het helemaal geen toeval dat ze zo zijn. Als ze namelijk niet zo zouden zijn, zouden wij er niet zijn om erover te oordelen. Het lijkt me dat het leven is ontstaan omdat bepaalde gebieden in het universum nu eenmaal de "mogelijkheid" bieden voor leven om te gedijen; het is allerminst een logische conclusie dat het universum ontstaan zou zijn om het leven te herbergen.
Niet in principe, maar als leven bestaat uit complexe moleculen is koolstof het meest voorkomende atoom waarmee je grote complexe moleculen kan opbouwenquote:Ik heb hier wel eens wat over gelezen, maar wat me opvalt is dat altijd de aanname wordt gedaan dat "koolstof-leven" het enige leven is dat zou kunnen bestaan. Is het echter niet gewoon een gebrek aan fantasie om dit te stellen? We weten nog zo verschrikkelijk weinig over hoe het leven is ontstaan, hoe kunnen we dan stellen dat leven per definitie koolstof nodig heeft om te bestaan?
quote:Vroeger ging men er ook vanuit dat leven niet boven een bepaalde temperatuur kon bestaan of in de afwezigheid van licht en zuurstof, maar inmiddels weten we wel beter (denk aan leven op extreme diepten zoals de marianentrog, of de Thermus aquaticus die in de 60s gevonden werd in Yellowstone bij temperaturen van 70-80 graden en zonder welke de polymerase-kettingreactie - en dus ieder DNA onderzoek - onmogelijk zou zijn).
Dan nog houdt die "leefbare zone" verband met ons idee van wat leefbaar is.quote:Op donderdag 30 oktober 2014 18:18 schreef Mr.44 het volgende:
[..]
Een deel van de fine tuning is om onze theorieën kloppend te krijgen met de werkelijkheid
maar als hget gaat over de aarde die precies in de leefbare zone zit, die leefbare zone loopt vanaf ons door tot voorbij Mars en aan de andere kant tot Venus dus zo klein is die leefbare band niet.
Dat is waar, maar nog steeds gebaseerd op ons zonnestelsel.quote:Niet in principe, maar als leven bestaat uit complexe moleculen is koolstof het meest voorkomende atoom waarmee je grote complexe moleculen kan opbouwen
silicium zou ook kunnen in principe
Er zijn in hoofdlijnen twee manieren waarop je het begrip 'natuurwet' zou kunnen uitleggen:quote:Op donderdag 30 oktober 2014 17:02 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Als je het zo schrijft, zou je kunnen denken dat natuurwetten "simpelweg" zijn te ontkrachten. Net als het "arbitrair" wat je over taxonomie schreef, vind ik dat soort bewoordingen nogal snel en gevaarlijk omdat het de discussie in de richting kan leiden waar hardnekkige tegenstanders van bepaalde wetenschappelijke inzichten kunnen zeggen "ja, zie je wel, verkeerd" of "joah, alles is willekeurig, dus die soorten kunnen net zo goed door god gevormd zijn".
Dit verwijt jegens liefhebbers van wetenschap hoor ik vrij vaak, ik zie het in de praktijk echter zelden tot nooit dus ik vraag me af hoe terecht deze kritiek nu eigenlijk is.quote:Op donderdag 30 oktober 2014 18:00 schreef laforest het volgende:
[..]
Je refereert hier aan het antropische principe, wat op zichzelf een goed verweer is tegen het fine-tuning argument. Ik ben het echter wel met Lawrence Krauss eens: het is 'ugly'. Bovendien is er een veel sterker argument tegen het fine-tuning argument:quote:Op donderdag 30 oktober 2014 17:29 schreef OllieWilliams het volgende:
Ik zie het eerder als een combinatie van de twee.quote:Op donderdag 30 oktober 2014 18:45 schreef Molurus het volgende:
[..]
Er zijn in hoofdlijnen twee manieren waarop je het begrip 'natuurwet' zou kunnen uitleggen:
1) een absolute onschendbare wet ten aanzien van hoe de wereld zich gedraagt. Er *kunnen* geen schendingen van die wet bestaan. Het probleem met deze uitleg is echter: zo'n wet kunnen we nooit kennen. Derhalve is deze uitleg nogal onzinnig.
2) de uitleg die ik al gaf: een menselijke generalisatie van hoe de wereld werkt of lijkt te werken. In deze uitleg kan een natuurwet altijd verkeerd (of 'onvolledig', zoals Haushofer zegt) zijn.
De tweede uitleg is gangbaar in de wetenschap. De eerste uitleg lijkt meer gangbaar in theologische en filosofische discussies.
Haakjes zijn van mij.quote:Op donderdag 30 oktober 2014 18:55 schreef Molurus het volgende:
Mensen die beweren 100% zeker te weten dat er (geen) goden bestaan,
Oh die hoor je wel, maar dat zijn intrinsiek (dan) geen wetenschappers.quote:en dat wetenschap tot absolute waarheden leidt moet ik nog tegenkomen.
Dat is inderdaad hoe men er binnen de wetenschap in het algemeen over denkt, maar dat is dus fout. Je hebt wel de theorie van alles nodig als framework om dingen uitputtend te kunnen kopieren naar een wiskundig model ervan, en die theorie van alles is wiskunde geordend op basis van 0. Echte keiharde feiten dus, uitputtende 1 op 1 kopietjes van wat bestaat, de vervolmaking van de wetenschap, behalve dan de wetenschap over alles wat mogelijk is.quote:Op donderdag 30 oktober 2014 17:56 schreef laforest het volgende:
[..]
De natuurwetten zijn net zo bedacht als God. Natuurwetten zijn geen wetten der natuur, maar regels van mensen die mensen gebruiken als 'framework' voor wetenschap.
Hoe bedoel je dit?quote:Op donderdag 30 oktober 2014 19:15 schreef Perrin het volgende:
aan de andere kant helpt het wel om aan te tonen dat ons universum niet anders dan 'finely tuned' kan zijn.
...wat?quote:Op donderdag 30 oktober 2014 19:54 schreef Syamsu het volgende:
[..]
Dat is inderdaad hoe men er binnen de wetenschap in het algemeen over denkt, maar dat is dus fout. Je hebt wel de theorie van alles nodig als framework om dingen uitputtend te kunnen kopieren naar een wiskundig model ervan, en die theorie van alles is wiskunde geordend op basis van 0. Echte keiharde feiten dus, uitputtende 1 op 1 kopietjes van wat bestaat, de vervolmaking van de wetenschap, behalve dan de wetenschap over alles wat mogelijk is.
Jij niet begrijpeu, maar iedereen wel gemakkelijk practisch empirisch aan de slag kunneu met feit als zijnde model.quote:
In die zin dat, hoe waarschijnlijk of onwaarschijnlijk het samenspel van factoren ook is rondom het ontstaan van het universum waarin wij ons bevinden, het naakte feit dat we ons de vraag kunnen stellen al betekent dat we ons in een universum bevinden dat een voor ons bestaan gunstige ontstaansfactoren heeft, of die nu zeer waarschijnlijk zijn of zeer onwaarschijnlijk.quote:
Dat is een valkuil, ik weet er geen mooie filosofische benaming voor, Molurus weet dat vast wel, maar dat is "terugredeneren"; het "achteraf een wonder noemen".quote:Op donderdag 30 oktober 2014 20:29 schreef Perrin het volgende:
[..]
In die zin dat, hoe waarschijnlijk of onwaarschijnlijk het samenspel van factoren ook is rondom het ontstaan van het universum waarin wij ons bevinden, het naakte feit dat we ons de vraag kunnen stellen al betekent dat we ons in een universum bevinden dat een voor ons bestaan gunstige ontstaansfactoren heeft, of die nu zeer waarschijnlijk zijn of zeer onwaarschijnlijk
Ik noemde het ook geen drogreden, het is een uitvloeisel van het begrip tijd. En van ons bewustzijn.quote:Op donderdag 30 oktober 2014 20:45 schreef Perrin het volgende:
Die 'finely tuned' zaken gaan vaak om wat meer fundamentele natuurconstantes als de sterkte van de verschillende krachten, massa en lading van kerndeeltjes etc.
Het is wel degelijk een valide argument en geen drogreden.
Al zou maar 1 op de miljard universa geschikte condities hebben voor leven, en je maakt er een miljard, dan zou in 999.999.999 daarvan er nooit iemand zijn om zich te verwonderen waarom het universum exact zo is als het is.
Tja, ik vind dit meteen al een vrij zwak argument. De wetenschap gaat niet uit van absolute waarheden, sterker nog de wetenschap houd volledig rekening dat alle kennis op elk moment kan worden aangepast. Dat werkt ook door op wetenschappers, die houden rekening daarmee.quote:Op donderdag 30 oktober 2014 16:48 schreef laforest het volgende:
[..]
God en natuurwetten hetzelfde fenomeen? Werkelijk? Bij de gemiddelde uitleg van goddelijke entiteiten is het toch wel duidelijk dat het om twee totaal verschillende fenomenen gaat. Met name omdat goddelijke entiteiten vaker dan niet een bewustzijn krijgen toegeschreven.quote:Op donderdag 30 oktober 2014 16:48 schreef laforest het volgende:2. Beide gaan van een aanname uit, de een van God, de andere van natuurwetten. Eigenlijk zijn religie en wetenschap concurrenten van elkaar, ze bestuderen hetzelfde, maar geef een andere uitleg voor hetzelfde fenomeen.
Ook een zeer zwak standpunt. Ten eerste gaat de wetenschap niet uit van "niets", maar geeft gewoon aan dat men er geen antwoord op kan geven. Dat is geen subtiel verschil, maar een gigantisch verschil. Ten tweede is een gedeelte van de wetenschappers ook gelovig...die zullen niet direct uitgaan van niks. Ten derde, "niks" is niet hetzelfde als iets.quote:Op donderdag 30 oktober 2014 16:48 schreef laforest het volgende:3. Het geloof dat iemand aan het einde van zijn leven naar de hemel gaat is net zo sterk als het geloof dat er niets is, wederom, twee verschillende manieren vanuit uitleg over hetzelfde fenomeen, in dit geval de dood.
etc.
Ja, want dat maakt ideeen als "theorieen van alles" al een stuk minder aannemelijkquote:
Is dat niet het doel van string/M-theorie? Theorie van alles?quote:Op vrijdag 31 oktober 2014 09:27 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ja, want dat maakt ideeen als "theorieen van alles" al een stuk minder aannemelijkVrijwel elke theorie die je opschrijft zal onvolledig zijn.
Ik kom ze wel tegen, maar het zwakke argument is dan om te claimen dat het geen wetenschappers zijn.quote:Op donderdag 30 oktober 2014 18:55 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dit verwijt jegens liefhebbers van wetenschap hoor ik vrij vaak, ik zie het in de praktijk echter zelden tot nooit dus ik vraag me af hoe terecht deze kritiek nu eigenlijk is.
In de praktijk is dat toch meestal: ik zie geen argumenten of bewijzen voor het bestaan van goden, wetenschap is *de* manier om kennis te verwerven.
Mensen die beweren 100% zeker te weten dat er geen goden bestaan, en dat wetenschap tot absolute waarheden leidt moet ik nog tegenkomen.
Dat zijn het dan meestal ook niet.quote:Op vrijdag 31 oktober 2014 10:01 schreef laforest het volgende:
[..]
Ik kom ze wel tegen, maar het zwakke argument is dan om te claimen dat het geen wetenschappers zijn.
Ik stel: de God van de Christendom bestaat niet. Waarom? Omdat het concept van deze God niet coherent is, iets kan niet omnipotent, omnibenevolent, en omniscient tegelijk zijn.quote:Op donderdag 30 oktober 2014 18:03 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Sja, als je het tot een stroman karikaturiseert en die vervolgens gaat aanvallen, dan kom je wel op een "schaapredenering" uit...
Daarbij: "God bestaat niet" is een uitspraak die alleen sterke atheisten doen. De meeste mensen zijn ofwel gelovig, ofwel agnost ofwel zwak atheist. Zelfs onder wetenschappers is nog steeds de meerderheid (in aantal, niet in de meest baanbrekende fundamentele onderzoeken) gelovig.
Okay, maar ik begeef me in de academische wereld en Fok! tel ik daar zeker niet onder.quote:Op vrijdag 31 oktober 2014 10:03 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dat zijn het dan meestal ook niet.De enige vorm waarin ik dat nog met enige regelmaat zie zijn trollen op Fok, en dat zijn vrijwel zeker geen wetenschappers.
Maar als je voorbeelden weet van wetenschappers die daar zo tegenaan kijken hou ik me aanbevolen! Waar kom jij die eigenlijk tegen?
Vreemd, ik herken dat beeld totaal niet.quote:Op vrijdag 31 oktober 2014 10:05 schreef laforest het volgende:
[..]
Okay, maar ik begeef me in de academische wereld en Fok! tel ik daar zeker niet onder.
Gaat een beetje moeilijk om te zeggen dat je het fout hebt, wanneer je net zo goed kan zeggen dat het allemaal verschillende "frameworks" zijn en niks fout is.quote:Op vrijdag 31 oktober 2014 09:58 schreef laforest het volgende:
[..]
Is dat niet het doel van string/M-theorie? Theorie van alles?
Ik vind het zwak om te zeggen: theorie van onvolledig. Ook in de natuurkunde moet men af en toe zeggen, we hadden het verkeerd, we zatten er naast. Ik vind dat het anders op een gelijke rang met religeuzen die ook zeggen dat het onvolledig is, maar desondanks nooit toegeven dat ze het wel eens fout of verkeerd hebben.
Wetenschap gaat niet over feiten, feiten zijn dingen die veel hoger zijn dan de gewone wetenschap. Zelfs wiskunde houdt zich alleen bezig met dianoia en niet episteme.quote:Op vrijdag 31 oktober 2014 11:10 schreef Syamsu het volgende:
[..]
Gaat een beetje moeilijk om te zeggen dat je het fout hebt, wanneer je net zo goed kan zeggen dat het allemaal verschillende "frameworks" zijn en niks fout is.
Wetenschap gaat gewoon over feiten, en feiten zijn gewoon kopietjes. Men wist al van feiten in het alledaagse leven zonder dat men er ingewikkeld over ging doen en het wetenschap ging noemen. Iemand die zo ingewikkeld doet over wetenschap die begrijpt niet meer wat een feit is, en begrijpt vast ook niet wat een mening is.
Hoger? Op welke schaal?quote:Op vrijdag 31 oktober 2014 11:12 schreef laforest het volgende:
[..]
Wetenschap gaat niet over feiten, feiten zijn dingen die veel hoger zijn dan de gewone wetenschap.
Dat doet de wetenschap ook niet. Er zijn hypotheses waarbij God (of iets wat zo genoemd mag worden) het universum heeft gecreërd. Stellen dat God niet bestaat is geen wetenschap. Stellen dat, met de huidige kennis, een God zoals in het christendom aan het roer staat hoogst onwaarschijnlijk is, is wel wetenschap.quote:Op vrijdag 31 oktober 2014 10:04 schreef laforest het volgende:
[..]
Ik stel: de God van de Christendom bestaat niet. Waarom? Omdat het concept van deze God niet coherent is, iets kan niet omnipotent, omnibenevolent, en omniscient tegelijk zijn.
Echter, een algemene opmerking dat er niets van een soort van God (zelfs als naam voor energie) kan ik niet, en kan denk ik niemand, geven.
Volledige essay:quote:Well, evolution is a theory. It is also a fact. And facts and theories are different
things, not rungs in a hierarchy of increasing certainty. Facts are the world's data.
Theories are structures of ideas that explain and interpret facts. Facts do not go
away when scientists debate rival theories to explain them. Einstein's theory of
gravitation replaced Newton's, but apples did not suspend themselves in mid-air,
pending the outcome. And humans evolved from apelike ancestors whether they
did so by Darwin's proposed mechanism or by some other, yet to be discovered.
Moreover, "fact" does not mean "absolute certainty." The final proofs of logic and
mathematics flow deductively from stated premises and achieve certainty only
because they are not about the empirical world. Evolutionists make no claim for
perpetual truth, though creationists often do (and then attack us for a style of
argument that they themselves favor). In science, "fact" can only mean
"confirmed to such a degree that it would be perverse to withhold provisional
assent." I suppose that apples might start to rise tomorrow, but the possibility
does not merit equal time in physics classrooms.
Evolutionists have been clear about this distinction between fact and theory from
the very beginning, if only because we have always acknowledged how far we
are from completely understanding the mechanisms (theory) by which evolution
(fact) occurred. Darwin continually emphasized the difference between his two
great and separate accomplishments: establishing the fact of evolution, and
proposing a theory—natural selection—to explain the mechanism of evolution.
He wrote in The Descent of Man: "I had two distinct objects in view; firstly, to
Ik weet niet wat dat is, en niemand hoeft dat ook te weten om te oordelen dat wat jij zegt fout is.quote:Op vrijdag 31 oktober 2014 11:12 schreef laforest het volgende:
[..]
Wetenschap gaat niet over feiten, feiten zijn dingen die veel hoger zijn dan de gewone wetenschap. Zelfs wiskunde houdt zich alleen bezig met dianoia en niet episteme.
Jij weet niet waar het om gaat, maar toch zo arrogant zijn om te zeggen dat het niet klopt. Dat is zoiets als een basisschoolleerling die claimt dat string-theory niet klopt, maar niet weet waar het om gaat.quote:Op vrijdag 31 oktober 2014 11:32 schreef Syamsu het volgende:
[..]
Ik weet niet wat dat is, en niemand hoeft dat ook te weten om te oordelen dat wat jij zegt fout is.
Toevallig vond ik de wiskundige theorie van alles op internet, en die is gewoon consistent met het normale begrip van feit als kopietje. Dat betekent dus dat er fysieke dingen bestaan die uitputtend worden beschreven met bijvoorbeeld 0. Niet verder opgedeeld in strings ofzo, 0 is wat het is, niks meer of minder.
En dat je een probleem maakt van het begrip feit, betekent natuurlijk ook dat je een probleem maakt van het begrip mening.
Echte kennis. Er is een hoger niveau dan wetenschap die zich bezig houdt met fenomemen in de natuur. Je mag dit grappig vinden, maar dat is al 2000 jaren de reactie van degene die geen benul hebben van de werkelijkheid en dat neem ik je dan ook niet kwalijk. Socrates werd er al om belachelijk gemaakt en veroordeeld, Plato moest het in een kleine, geheime club bespreken, zelfs Pythagoras werd voor sekteleider uitgemaakt omdat de bevolking niet klaar was voor de ultieme werkelijkheid, maar nu gebruikt de natuurkunde nog altijd zijn concept om de wereld in wiskunde uit te leggen. Uiteindelijk kun je niemand de werkelijkheid laten zien, die moet jezelf weten te vinden. Zoals in de oudheid al werd gezegd: Je wordt niet deugdelijk van het lezen van boeken over ethiek, nog wordt je wijs door het luisteren naar andere wijze mensen.quote:
en heb je toevallig een link?quote:Op vrijdag 31 oktober 2014 11:32 schreef Syamsu het volgende:
[..]
Ik weet niet wat dat is, en niemand hoeft dat ook te weten om te oordelen dat wat jij zegt fout is.
Toevallig vond ik de wiskundige theorie van alles op internet,
quote:en die is gewoon consistent met het normale begrip van feit als kopietje. Dat betekent dus dat er fysieke dingen bestaan die uitputtend worden beschreven met bijvoorbeeld 0. Niet verder opgedeeld in strings ofzo, 0 is wat het is, niks meer of minder.
En dat je een probleem maakt van het begrip feit, betekent natuurlijk ook dat je een probleem maakt van het begrip mening.
Maar jij gebruikt een ander begrip van de woorden feit en mening dan het alledaagse begrip, dus je legt eigenlijk helemaal niks uit.quote:Op vrijdag 31 oktober 2014 12:00 schreef laforest het volgende:
[..]
Jij weet niet waar het om gaat, maar toch zo arrogant zijn om te zeggen dat het niet klopt. Dat is zoiets als een basisschoolleerling die claimt dat string-theory niet klopt, maar niet weet waar het om gaat.
Wiskunde houdt zich bezig met dingen die we niet kunnen zien in de werkelijkheid, maar alleen met onze gedachten helder kunnen zien, zoals een driehoek. Als we een driehoek tekenen, dan is dat een plaatje van het orgineel wat niet in onze natuur bestaat. Wat je ook als hypothese op papier schrijft, heeft geen enkele invloed op een werkelijke driehoek.
Wij mensen houden ons alleen bezig met meningen, slechts een enkeling houdt zich bezig met episteme, maar verre weg de meeste mensen houden zich bezig met pistis, een mening of geloof, dianoia ligt tussen episteme en pistis in. Overigens denk ik dat jij je slechts bezig houdt met eikasia, of verbeelding.
Welke twee drogredenen?quote:Op vrijdag 31 oktober 2014 12:13 schreef Zith het volgende:
Laforest, je posts staan vol met griekse termen, dianoia, episteme, eikasia, pistis... maar met wat voor wetenschap hou je je nou echt bezig? Want voor iemand met zulke technische kennis schop je er nog best een aantal drogredenen uit.. iets wat ik juist bij filosofen niet zou verwachten (deze post bevat 2 drogredenen).
quote:Op vrijdag 31 oktober 2014 12:09 schreef laforest het volgende:
[..]
Echte kennis. Er is een hoger niveau dan wetenschap die zich bezig houdt met fenomemen in de natuur. Je mag dit grappig vinden, maar dat is al 2000 jaren de reactie van degene die geen benul hebben van de werkelijkheid en dat neem ik je dan ook niet kwalijk.
Molurus, ik claim niet deze waarheid te kennen, maar zodra men aanvangt met allerlei ongefundeerde opmerkingen over waarheid en wetenschap, dan drukt men de discussie toch de eristische richting in en dan moet men maar even hoog van de toren blazen.quote:Op vrijdag 31 oktober 2014 12:32 schreef Molurus het volgende:
[..]
Als je het mij vraagt blaas je nogal hoog van de toren. Wat dat betreft vind ik de reactie van Zith hierboven wel begrijpelijk. Wat meer bescheidenheid zou je sieren.
Ik heb niks tegen arrogantie, begrijp me niet verkeerd. Maar misplaatste arrogantie kan ik niet goed tegen. Ten aanzien van het onderstreepte zou je wel eens in de spiegel mogen kijken, en je wat minder stellig mogen opstellen.quote:Op vrijdag 31 oktober 2014 12:36 schreef laforest het volgende:
[..]
Molurus, ik claim niet deze waarheid te kennen, maar zodra men aanvangt met allerlei ongefundeerde opmerkingen over waarheid en wetenschap, dan drukt men de discussie toch de eristische richting in en dan moet men maar even hoog van de toren blazen.
Eensch.quote:Op vrijdag 31 oktober 2014 13:02 schreef Jigzoz het volgende:
Hé, even tussendoor... Toegegeven, ik ben beslist niet de laatste die mensen uitfoetert als ik ze irritant vind, maar aangezien bovenstaande figuren toch minstens intelligent en beheerst mogen heten, lijken dergelijke stekeligheden me echt absoluut onnodig.
Mijn claim is altijd gelijk gebleven, wij hebben weinig weet van de werkelijkheid en wetenschap kan ons geen zekerheid over deze werkelijkheid geven. Okay, on topic, evolutie en schepping kunnen best samengaan, schepping komt eerst en daarop volgt evolutie van de schepping.quote:Op vrijdag 31 oktober 2014 12:38 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ik heb niks tegen arrogantie, begrijp me niet verkeerd. Maar misplaatste arrogantie kan ik niet goed tegen. Ten aanzien van het onderstreepte zou je wel eens in de spiegel mogen kijken, en je wat minder stellig mogen opstellen.
Hoe zie je dat voor je? De "schepping" is dan de oerknal of wat?quote:Op vrijdag 31 oktober 2014 14:32 schreef laforest het volgende:
Okay, on topic, evolutie en schepping kunnen best samengaan, schepping komt eerst en daarop volgt evolutie van de schepping.
Dat weet ik niet, ik wil alleen maar aangeven dat de twee in theorie samen kunnen gaan en elkaar niet uitsluiten. Wellicht vindt de schepping nog voor de oerknal plaats, het is allemaal speculatie.quote:Op vrijdag 31 oktober 2014 14:35 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Hoe zie je dat voor je? De "schepping" is dan de oerknal of wat?
Ok, maar dan wordt het woord "schepping" (en dientengevolge het woord "god") zo 'inhoudsloos' dat de bestaande religies daar geen band meer mee (kunnen) hebben.quote:Op vrijdag 31 oktober 2014 14:38 schreef laforest het volgende:
[..]
Dat weet ik niet, ik wil alleen maar aangeven dat de twee in theorie samen kunnen gaan en elkaar niet uitsluiten. Wellicht vindt de schepping nog voor de oerknal plaats, het is allemaal speculatie.
Gelukkig zijn de meeste theologen het erover eens dat men de Genesis niet letterlijk moet nemen, zelf in het Vaticaan snappen ze dat. Het zijn slechts de paupers in Amerika, creationists, die stug zulke onzin volhouden.quote:Op vrijdag 31 oktober 2014 14:40 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Ok, maar dan wordt het woord "schepping" (en dientengevolge het woord "god") zo 'inhoudsloos' dat de bestaande religies daar geen band meer mee (kunnen) hebben.
Had er in de bijbels, korans, torahs, veddas en al die andere geschriften een onweerlegbare verklaring voor "het begin van alles" gestaan, was het een ander verhaal geweest.
De "schepping" zoals die in de Bijbel staat, is wetenschappelijk gezien natuurlijk volkomen kolder. Verreweg de meeste gelovigen zien dat ook niet als de waarheid.
Ik zeg niet dat het "onzin" is, in feite is het wat je zegt allemaal speculatie. Voor normale mensen, inclusief mijzelf, is de fysische uitleg van het huidige begrip van de oerknal al niet te bevatten.quote:Op vrijdag 31 oktober 2014 14:44 schreef laforest het volgende:
[..]
Gelukkig zijn de meeste theologen het erover eens dat men de Genesis niet letterlijk moet nemen, zelf in het Vaticaan snappen ze dat. Het zijn slechts de paupers in Amerika, creationists, die stug zulke onzin volhouden.
En als de oerknal nou wel de schepping is dan? Dan is dat toch geen enkel probleem voor de evolutieleer? Evolutie van dieren op Aarde komt toch pas veel later als de echte oerknal? Ik zie niet waarom dan ineens geloof onzin is, mensen geloven slechts dat de schepping, het begin van alles door God kwam, als 'first cause'. Ik zie het probleem niet. Ik ben zelf niet gelovig, maar als mensen dat willen geloven en ook nog de evolutietheorie d.m.v. natural selection accepteren, is dat toch mooi.
Het is ook speculatie, dat heb ik meteen al geschreven. Ook de fysische uitleg is speculatie, alleen als men de quantum fluctuation kan bewijzen komen we ergens.quote:Op vrijdag 31 oktober 2014 14:46 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Ik zeg niet dat het "onzin" is, in feite is het wat je zegt allemaal speculatie. Voor normale mensen, inclusief mijzelf, is de fysische uitleg van het huidige begrip van de oerknal al niet te bevatten.
Voor een wetenschapper gebruik je nogal wat termen door elkaar. "Waarheid" is niet alleen in dit subforum, maar ook in W&T al een rare term.quote:Op vrijdag 31 oktober 2014 14:50 schreef laforest het volgende:
[..]
Het is ook speculatie, dat heb ik meteen al geschreven. Ook de fysische uitleg is speculatie, alleen als men de quantum fluctuation kan bewijzen komen we ergens.
Uit eindelijk blijft het zo dat de fysische uitleg ook maar een uitleg, hoe precies deze ook is en het van alles uitlegt kun je nooit stellen dat het de waarheid is, dat is onmogelijk.
Het is slecht een theorie wat iets uitlegt. Echter, omdat we de quantum fluctuation hypthesis hebben moeten we eigenlijk deze volgen en niet een bovennatuurlijke uitleg, dat denk ik dan weer wel.
Je krijgt soms het gevoel dat laforest bij termen als theorie, feiten, kennis etc bijna een creationistische definitie gebruikt, maar ik kan het mis hebben.quote:Op vrijdag 31 oktober 2014 14:55 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Voor een wetenschapper gebruik je nogal wat termen door elkaar. "Waarheid" is niet alleen in dit subforum, maar ook in W&T al een rare term.
Ook het gebruik van het woord "theorie" is aan banden gelegd door wetenschapsfilosofie, je kan niet elke uitleg een theorie noemen.
Dat het begripsniveau binnen de wetenschap fluctueert en constant aan verandering onderhevig is, is een intrinsiek feit van wetenschap. Daarom zijn mensen die beweren "de science is settled" en "het is onmiskenbaar zo" bij hypothetische zaken ook antiwetenschappelijk bezig. Iets wat je ziet bij de klimaathysterici, bijna zonder uitzondering geen wetenschappers.
Ik ben geen wetenschapper, ik studeer filosofie,sociologie en psychologie (die laatste twee werden door Popper al aangevallen dat het geen wetenschappen zijn). Echter ben ik filosoof, geen wetenschapper.quote:Op vrijdag 31 oktober 2014 14:55 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Voor een wetenschapper gebruik je nogal wat termen door elkaar. "Waarheid" is niet alleen in dit subforum, maar ook in W&T al een rare term.
Ook het gebruik van het woord "theorie" is aan banden gelegd door wetenschapsfilosofie, je kan niet elke uitleg een theorie noemen.
Dat het begripsniveau binnen de wetenschap fluctueert en constant aan verandering onderhevig is, is een intrinsiek feit van wetenschap. Daarom zijn mensen die beweren "de science is settled" en "het is onmiskenbaar zo" bij hypothetische zaken ook antiwetenschappelijk bezig. Iets wat je ziet bij de klimaathysterici, bijna zonder uitzondering geen wetenschappers.
Ok, dan kan ik je toch echt aanraden de basisbegrippen correct te gebruiken. Zeker voor jezelf, omdat een (goede) docent die begripsverwarring niet zal accepteren.quote:Op vrijdag 31 oktober 2014 15:04 schreef laforest het volgende:
[..]
Ik ben geen wetenschapper, ik studeer filosofie,sociologie en psychologie (die laatste twee werden door Popper al aangevallen dat het geen wetenschappen zijn). Echter ben ik filosoof, geen wetenschapper.
quote:Science is never settled, daar ben ik het mee eens.
Er zijn net zo goed hordes klimaatsceptici voor wie precies hetzelfde geldt.quote:Op vrijdag 31 oktober 2014 14:55 schreef El_Matador het volgende:
Daarom zijn mensen die beweren "de science is settled" en "het is onmiskenbaar zo" bij hypothetische zaken ook antiwetenschappelijk bezig. Iets wat je ziet bij de klimaathysterici, bijna zonder uitzondering geen wetenschappers.
Bijvoorbeeld Zygmunt Bauman komt vaak eerst met theorie en dat vind ik een goede socioloog. Inderdaad, bij beide moet ik veel kwantitatief onderzoek doen.quote:Op vrijdag 31 oktober 2014 15:07 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Ok, dan kan ik je toch echt aanraden de basisbegrippen correct te gebruiken. Zeker voor jezelf, omdat een (goede) docent die begripsverwarring niet zal accepteren.
Sociologie en psychologie zijn softe wetenschappen, maar ze maken, mits niet door Diederikje Stapel beoefend, wel gebruik van de wetenschappelijke methode.
[..]
Truequote:Op vrijdag 31 oktober 2014 15:16 schreef Molurus het volgende:
[..]
Er zijn net zo goed hordes klimaatsceptici voor wie precies hetzelfde geldt.
Het probleem is dat zo gauw mensen, in het algemeen, een bepaald belang hebben of denken te hebben bij wetenschappelijke conclusies ineens iedereen (zelfbenoemd) expert is. Dat zien we bij evolutie, bij klimaatverandering en zelfs bij de gevolgen van roken.
Het is een beetje een zijdelingse discussie maar goede klimaatwetenschappers zijn niet zo stellig in hun bevindingen. Het zijn de politieke mennekes die ermee aan de haal gaan en anderen die die uitspraken herhalen. "Science is settled". Een wetenschappelijk drama.quote:Op vrijdag 31 oktober 2014 15:16 schreef Molurus het volgende:
[..]
Het probleem is dat zo gauw mensen, in het algemeen, een bepaald belang hebben of denken te hebben bij wetenschappelijke conclusies ineens iedereen (zelfbenoemd) expert is. Dat zien we bij evolutie, bij klimaatverandering en zelfs bij de gevolgen van roken.
Zou je niet beter eerst met een stelling of hypothese komen en die testen en zo omvormen tot een theorie?quote:Op vrijdag 31 oktober 2014 15:16 schreef laforest het volgende:
[..]
Bijvoorbeeld Zygmunt Bauman komt vaak eerst met theorie en dat vind ik een goede socioloog.
Ten aanzien van zaken waar mensen helemaal geen belang bij denken te hebben, zeg kwantumfysica, geologie, thermodynamica, lijkt dat gebrek aan kennis geen enkel probleem te zijn. Men neemt dan gewoon braaf aan wat mensen die er meer verstand van hebben erover zeggen en/of het kan men gewoon niks schelen.quote:Op vrijdag 31 oktober 2014 15:18 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Natuurlijk spelen belangen een rol, maar bij de grote massa is het vooral het gebrek aan kennis wat wetenschap nu precies is.
Dat is de andere mogelijkheid.quote:Op vrijdag 31 oktober 2014 15:19 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Zou je niet beter eerst met een stelling of hypothese komen en die testen en zo omvormen tot een theorie?
Ik ken de man niet en van sociologie weet ik bar weinig, dus of die "goed" is, kan ik geen uitspraak over doen.
Lijkt me te nauw gedefinieerd en te zwart-wit. Er is meer dan 'belangen'.quote:Op vrijdag 31 oktober 2014 15:21 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ten aanzien van zaken waar mensen helemaal geen belang bij denken te hebben, zeg kwantumfysica, geologie, thermodynamica, lijkt dat gebrek aan kennis geen enkel probleem te zijn. Men neemt dan gewoon braaf aan wat mensen die er meer verstand van hebben erover zeggen en/of het kan men gewoon niks schelen.
Pas als men het gevoel heeft daar belang bij te hebben wordt het echt een probleem.
Nee, dat is de wetenschappelijke methode.quote:
Ja en? Zoals je het nu aangeeft is het inductief en dus problematisch.quote:Op vrijdag 31 oktober 2014 15:23 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Nee, dat is de wetenschappelijke methode.
Ik heb geen idee wat je met die woorden bedoelt.quote:Op vrijdag 31 oktober 2014 15:33 schreef laforest het volgende:
Zoals je het nu aangeeft is het inductief en dus problematisch.
In mijn ervaring zijn het niet de evolutiebioloog, de chemicus en de medicus die dit soort stellige uitspraken doen, maar juist mensen die dat net niet zijn.quote:Op vrijdag 31 oktober 2014 15:23 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Lijkt me te nauw gedefinieerd en te zwart-wit. Er is meer dan 'belangen'.
Een evolutiebioloog die "de waarheid" claimt, een chemicus die een theorie presenteert die eigenlijk een hypothese is en een medicus die "de science is settled" zegt, zouden door kritische denkers (al dan niet academisch geschoold) wel degelijk bekritiseerd moeten worden.
Maar stel dat een van hen dat doen, ga jij daar niet tegenin dan?quote:Op vrijdag 31 oktober 2014 15:35 schreef Molurus het volgende:
[..]
In mijn ervaring zijn het niet de evolutiebioloog, de chemicus en de medicus die dit soort stellige uitspraken doen, maar juist mensen die dat net niet zijn.
Ook in geologische docu's worden dat soort fouten gemaakt. Kan het nog steeds een goede geoloog zijn, ik ben het alleen niet eens met de bewoording.quote:En zulke mensen doen alleen zulke uitspraken als er naast een wetenschappelijke discussie ook een maatschappelijke discussie ontstaat. Iets dat ik bij zaken zoals geologie en thermodynamica nooit zie, maar wel bij evolutie en klimaatwetenschappen.
En je zeurt bij mij over basisbegrippen.quote:Op vrijdag 31 oktober 2014 15:34 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Ik heb geen idee wat je met die woorden bedoelt.
Bewijzen en falsificeren sluiten elkaar niet uit maar zijn complementair.quote:Op vrijdag 31 oktober 2014 15:41 schreef laforest het volgende:
[..]
En je zeurt bij mij over basisbegrippen.
Als je een hypothese neemt en deze probeert te bewijzen en vervolgens met een algemene theorie komt dan is dit inductieve wetenschap en dus niet echte wetenschap. In feite kun je theorie alleen maar falscificeren en niet bewijzen.
Mijn voorstel, waar jij dus net op reageerde met:
Zou je niet beter eerst met een stelling of hypothese komen en die testen en zo omvormen tot een theorie?
is: je komt met een theorie, dan met een hypothese, dan ga je data verzamelen, kijken of de hypothese afgewezen moet worden of niet, theorie bijstellen, etc.
Wat jij voorstelt is inductie en kan ik niet als geldige wetenschap tellen.
Grappig? Als je met inductie aankomt kan ik niets anders doen. Een theorie kan nooit bewezen worden, lees daarvoor maar een the logic of scientific discovery (wetenschapsfilosie, waar jij net zo de mond vol van had).quote:Op vrijdag 31 oktober 2014 15:44 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Bewijzen en falsificeren sluiten elkaar niet uit maar zijn complementair.
Inductie ken ik niet in deze context, maar grappig dat jij als psychologisch-sociologisch filosoof mij "ongeldige wetenschap" toedicht.
Aan de universiteit?quote:Op vrijdag 31 oktober 2014 15:04 schreef laforest het volgende:
[..]
Ik ben geen wetenschapper, ik studeer filosofie,sociologie en psychologie
Goed plan, ik moet ook nog een halloweenoutfit in elkaar flansen en es wat wetenschap gaan bedrijven binnen een zakelijke omgeving.quote:Op vrijdag 31 oktober 2014 15:46 schreef laforest het volgende:
Ik zou graag nog even door schrijven, maar ik moet verder met mijn studie, ik post maandag wel weer.
Ja, aan de universiteit. Inderdaad een rare vraag, maar hier op Fok! begrijpelijk.quote:Op vrijdag 31 oktober 2014 15:46 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Aan de universiteit?
Ja, rare vraag misschien, maar ik heb hier vaker mensen horen beweren dat ze iets studeerden en toen bleek dat ze daarmee bedoelden dat ze er wel eens een boek over lazen.
Het hangt er vanaf hoe stellig de uitspraak is, en of ik wel of niet denk het beter te weten.quote:Op vrijdag 31 oktober 2014 15:37 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Maar stel dat een van hen dat doen, ga jij daar niet tegenin dan?
Mja, docu's worden over het algemeen niet door wetenschappers gemaakt. Ze worden er hooguit in gequote / geinterviewd. Zaken zoals quote mining zijn daarin eerder regel dan uitzondering.quote:Op vrijdag 31 oktober 2014 15:37 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Ook in geologische docu's worden dat soort fouten gemaakt. Kan het nog steeds een goede geoloog zijn, ik ben het alleen niet eens met de bewoording.
Eens, maar politiek lijkt me geen wetenschappelijke discipline.quote:Op vrijdag 31 oktober 2014 15:37 schreef El_Matador het volgende:
Klimaatwetenschappen is het probleem niet, het is de politisering ervan.
Vier aanwijzingen die wijzen op een klimaatpessimist die volledig is bekeerd door de klimaatjehova'squote:Op vrijdag 31 oktober 2014 15:16 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ik leg mij neer bij wat de wetenschappers erover zeggen.quote:Op vrijdag 31 oktober 2014 19:07 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
Vier aanwijzingen die wijzen op een klimaatpessimist die volledig is bekeerd door de klimaatjehova's
http://www.factcheck.org/2009/12/climategate/quote:Op vrijdag 31 oktober 2014 19:10 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ik leg mij neer bij wat de wetenschappers erover zeggen.
Ik ben zelf geen klimaatwetenschapper, en ik ga er vanuit dat - voor wat betreft het wetenschappelijke deel van het verhaal - het peer-review proces zijn werk prima doet.
Dat er daarbuiten hordes mensen zijn die er ook een mening over hebben interesseert me geen malle moer.
Ook in het reguliere peer-review proces gaat met enige regelmaat wel iets mis, maar:quote:Op maandag 3 november 2014 08:36 schreef laforest het volgende:
[..]
http://www.factcheck.org/2009/12/climategate/
Als jij het zegt.quote:Op maandag 3 november 2014 08:41 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ook in het reguliere peer-review proces gaat met enige regelmaat wel iets mis, maar:
1) dat wordt dan geen <vul maar iets in>gate.
2) dit heeft geen enkele consequentie voor de centrale hypothese van antropogene klimaat verandering.
Wat ik zeg is niet zo relevant. Meer dan 95% van de wetenschappers die er wel verstand van hebben zegt dit. Ik leg me erbij neer.quote:
Je leest de verkeerde boeken, je bent volledig geindoctrineerd door de jarenlange klimaatpropaganda. De huidige eerstejaarsstudenten klimaatwetenschappen hebben hun hele leven al geen opwarming gezien.quote:Op maandag 3 november 2014 08:46 schreef Molurus het volgende:
[..]
Wat ik zeg is niet zo relevant. Meer dan 95% van de wetenschappers die er wel verstand van hebben zegt dit. Ik leg me erbij neer.
Climate gate heeft veel weg van schieten op een bioloog die iets doms zegt over de evolutie van walvissen in de hoop daarmee de volledige evolutietheorie te ontkrachten. Het is echt kruimelwerk dit.
PS: Er zijn in de laatste pak m beet 20 jaar nagenoeg geen peer reviewed papers geweest die antropogene klimaatverandering serieus ter discussie stellen. Er is meer dan genoeg discussie, maar niet daarover.
De kritiek komt voornamelijk van mensen die geen flauw benul hebben waar ze het over hebben. (Ook weer zeer vergelijkbaar met de 'kritiek' op evolutie in de VS.)
Verwijs me maar naar peer-reviewed papers die antropogene klimaatverandering serieus ter discussie stellen. Als wat jij zegt klopt zouden die te vinden moeten zijn.quote:Op maandag 3 november 2014 17:03 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
Je leest de verkeerde boeken, je bent volledig geindoctrineerd door de jarenlange klimaatpropaganda. De huidige eerstejaarsstudenten klimaatwetenschappen hebben hun hele leven al geen opwarming gezien.
Heb je daar cijfers van?quote:Op maandag 3 november 2014 17:03 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
Je leest de verkeerde boeken, je bent volledig geindoctrineerd door de jarenlange klimaatpropaganda. De huidige eerstejaarsstudenten klimaatwetenschappen hebben hun hele leven al geen opwarming gezien.
een club die voorspellingen doet over de eindtijd, past inderdaad beter bij jehova's getuigen.quote:
Idem voor mensen die de war on drugs steunen. Kijk naar Opstelten,geen spoor van rationaliteit te bekennen.quote:Op maandag 3 november 2014 20:20 schreef barthol het volgende:
Wetenschappelijke inzichten ontkennen als het niet overeenkomt met het beeld wat iemand persoonlijk graag wil zien of horen. Ik zie de overeenkomsten tussen creationisten en klimaatveranderingontkenners heel duidelijk, al is het maar omdat ik in de discussie bij zowel het een als het ander met eenzelfde scala aan drogredenen bestookt word.
Voor mij persoonlijk is er niet zoveel verschil tussen die zogenaamde klimaatsceptici en JG's. Zelf heb ik meerde keren gesproken met collega's van de isotopenafdeling, en de verhalen daar zijn soortgelijk aan die van de crackpots die bij ons wel es binnen kwamen wandelen of mailen.quote:Op maandag 3 november 2014 19:45 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
een club die voorspellingen doet over de eindtijd, past inderdaad beter bij jehova's getuigen.
Dit is net zo'n debiele uitspraak als dat de gemiddelde eerstejaarsstudenten evolutionaire wetenschappers nog nooit soortvorming hebben gezien.quote:Op maandag 3 november 2014 17:03 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
Verwant aan het 'hineininterpretieren' (zoals dat met een goed Nederlands woord heet)quote:Op dinsdag 4 november 2014 11:31 schreef Molurus het volgende:
Kennelijk speelt daar een grote 'wat wil ik horen' factor mee.
Dat lijkt me wat overdreven, maar het is denk ik wel goed om er even bij stil te staan hoe vergelijkbaar de denkfouten zijn.quote:Op dinsdag 4 november 2014 13:35 schreef GrumpyFish het volgende:
Topic kan wel hernoemd worden naar "Antropogene klimaatopwarming of (goddelijke) zondvloed?"
Molurus toch. Net als in het Kris en Lisanne topic maak jij een eigen versie en gaat die vervolgens als feit doorvoeren.quote:Op dinsdag 4 november 2014 11:31 schreef Molurus het volgende:
Het is wel grappig om te zien hoe sommige mensen in het geval van evolutie de drogredenen wel herkennen, maar in het geval van klimaatverandering daar stekeblind voor zijn.Het zijn toch echt dezelfde drogredenen.
Kennelijk speelt daar een grote 'wat wil ik horen' factor mee.
De Engelstalige Wikipedia heeft een aardig artikel over The Skeptical Environmentalistquote:Op dinsdag 4 november 2014 14:31 schreef El_Matador het volgende:
- de hoeveelheid critici onder de klimaatwetenschappers is sterk gegroeid de afgelopen jaren (heb je The Skeptical Environmentalist gelezen?)
Je kan ze lang niet allemaal over een kam scheren, eenieder heeft zijn eigen standpunt.quote:Op dinsdag 4 november 2014 15:10 schreef barthol het volgende:
Volgens mij zijn juist de klimaatsceptici voornamelijk politiek en economisch gericht.
Ben je serieus???quote:De politiek die geen enkel economisch belang heeft bij de implicaties van klimaatverandering.
Alle metingen zijn indirect, ook die fossielen. Dit is gewoon meten met twee maten wat je hier doet. En grappig genoeg wordt exact ditzelfde verwijt gemaakt door creationisten wanneer ze kritiek hebben op evolutie.quote:Op dinsdag 4 november 2014 14:31 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Evolutie/abiogenese vs. creationisme/Schepping:
- wetenschap is al zo'n 155 jaar oud, maar in feite is de basis al veel ouder, door het verzamelen van onze fossiele record
<...>
Antropogene Klimaatverandering ja/nee:
<...>
- alle historische metingen (van temperatuur nog niet zoveel, van CO2 enorm veel) zijn indirect
Gaat het om de dikte van het boek dan?quote:Op dinsdag 4 november 2014 15:43 schreef DustPuppy het volgende:
De vraag moet eigenlijk zijn: Evolutie of Eru en de Valar?
Toch? Net zoveel bewijs voor en het boek is zelfs dikker!
Precies...quote:Op dinsdag 4 november 2014 16:39 schreef sjoemie1985 het volgende:
[..]
Gaat het om de dikte van het boek dan?
Denk eerder om de btrouwbaarheid van de inhoud
Waarom zijn er dan zoveel mensen die de Bijbel daarvoor gebruiken?quote:Op dinsdag 4 november 2014 16:39 schreef sjoemie1985 het volgende:
[..]
Gaat het om de dikte van het boek dan?
Denk eerder om de btrouwbaarheid van de inhoud
En zoals altijd wordt de vraag naar wetenschappelijke bronnen volledig genegeerd door de klimaatsceptici .quote:Op maandag 3 november 2014 17:07 schreef Molurus het volgende:
[..]
Verwijs me maar naar peer-reviewed papers die antropogene klimaatverandering serieus ter discussie stellen. Als wat jij zegt klopt zouden die te vinden moeten zijn.
Tenzij je wilt stellen dat de volledige wetenschap corrupt is op dit punt, maar als je dat nodig hebt om een wetenschappelijke consensus te bestrijden wordt het meer niveau TRU/BNW.
En, om het on topic te houden, datzelfde geldt voor evolutiecritici.quote:Op dinsdag 4 november 2014 18:53 schreef Zwoerd het volgende:
[..]
En zoals altijd wordt de vraag naar wetenschappelijke bronnen volledig genegeerd door de klimaatsceptici .
Helemaal niet, klimaatcritici maken gebruik van de wetenschappelijke methode.quote:Op dinsdag 4 november 2014 19:00 schreef Molurus het volgende:
[..]
En, om het on topic te houden, datzelfde geldt voor evolutiecritici.Wat dat betreft zijn die twee zeer vergelijkbaar.
Creationisten ook. Ze interpreteren alleen anders en hebben andere opvattingen over wat betrouwbare kennis is.quote:Op dinsdag 4 november 2014 19:16 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
Helemaal niet, klimaatcritici maken gebruik van de wetenschappelijke methode.
Sterker nog, ze hanteren een radicaal andere definitie van 'wetenschap'.quote:Op woensdag 5 november 2014 14:44 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Creationisten ook. Ze interpreteren alleen anders en hebben andere opvattingen over wat betrouwbare kennis is.
Wat is die nieuwe definitie dan? Kan ik die ergens vinden?quote:Op woensdag 5 november 2014 14:57 schreef Molurus het volgende:
[..]
Sterker nog, ze hanteren een radicaal andere definitie van 'wetenschap'.
Zo getuigde Michael Behe onder ede dat onder deze nieuwe definitie van wetenschap astrologie gezien moet worden als een wetenschap. (Wat tot veel hilariteit in de rechtszaal leidde.)
Het komt onder meer ter sprake in de lezing van Kenneth Miller over het Dover proces.quote:Op woensdag 5 november 2014 15:08 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Wat is die nieuwe definitie dan? Kan ik die ergens vinden?
Als je gaat voor evolutietheorie, hoe is alles dan ontstaan? Dat is waarlijk de kern van de vraag. Hoe is alles ontstaan. Wat na onstaan evolueert trek ik mij niets van aan, maar hoe is alles dan in werkelijkheid gekomen? Bij scheppingstheorie is God de oorzaak. Wat is de oorzaak bij evolutietheorie? Bij mij lijkt bij evolutietheorie er een oorzaak te ontbreken. Daarom grijp ik rationeel maar naar een scheppingstheorie. Die lijkt me dan logischer.quote:Op maandag 27 oktober 2014 12:36 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Wat is jullie FOK!ers mening, Evolutietheorie of Scheppingtheorie?
Natuurwetenschap of God?
Waarom dan een Abrahamse schepping"theorie" en niet een van de duizenden andere scheppings"theorien" die er in de tienduizenden geloven zijn geweest?quote:Op woensdag 5 november 2014 18:54 schreef likdoorn het volgende:
[..]
Als je gaat voor evolutietheorie, hoe is alles dan ontstaan? Dat is waarlijk de kern van de vraag. Hoe is alles ontstaan. Wat na onstaan evolueert trek ik mij niets van aan, maar hoe is alles dan in werkelijkheid gekomen? Bij scheppingstheorie is God de oorzaak. Wat is de oorzaak bij evolutietheorie? Bij mij lijkt bij evolutietheorie er een oorzaak te ontbreken. Daarom grijp ik rationeel maar naar een scheppingstheorie. Die lijkt me dan logischer.
Evolutietheorie gaat enkel over de ontwikkeling van het leven niet het ontstaan (eventueel gestuurd door bijvoorbeeld een god als je theïstische evolutie neemt)quote:Op woensdag 5 november 2014 18:54 schreef likdoorn het volgende:
[..]
Als je gaat voor evolutietheorie, hoe is alles dan ontstaan? Dat is waarlijk de kern van de vraag. Hoe is alles ontstaan. Wat na onstaan evolueert trek ik mij niets van aan, maar hoe is alles dan in werkelijkheid gekomen? Bij scheppingstheorie is God de oorzaak. Wat is de oorzaak bij evolutietheorie? Bij mij lijkt bij evolutietheorie er een oorzaak te ontbreken. Daarom grijp ik rationeel maar naar een scheppingstheorie. Die lijkt me dan logischer.
Ik noem het zelfs geen Abrahamse scheppingstheorie. Hebben die andere scheppingstheoriën dan een andere oorzaak voor de schepping dan God? Als je bedoelt dat ik geloof stel in een scheppingstheorie door God, en dat dat dan Abrahamse scheppingstheorie noem, wel reken me dan daar maar bij.quote:Op woensdag 5 november 2014 18:59 schreef Zith het volgende:
[..]
Waarom dan een Abrahamse schepping"theorie" en niet een van de duizenden andere scheppings"theorien" die er in de tienduizenden geloven zijn geweest?
Die vraag kun je aan elke theorie vastplakken. "Wat was de oorzaak van zwaartekracht?", "Wat was de oorzaak van thermodynamica?", etc, etc.quote:Op woensdag 5 november 2014 18:54 schreef likdoorn het volgende:
[..]
Hoezo is dat rationeel? Er is toch geen enkele aanwijzing voor dat God het leven heeft geschapen. Dan kun je nog 1000 andere oorzaken bedenken die net zo logisch/onlogisch zijn als God.quote:Op woensdag 5 november 2014 18:54 schreef likdoorn het volgende:
[..]
Niet echtquote:
O, nu is dat plots zo. Tja, ik hecht geen belang aan een evolutietheorie en heb geen zin om mezelf te bekijken als een gevolueerde aap.quote:Op woensdag 5 november 2014 19:01 schreef Mr.44 het volgende:
[..]
Evolutietheorie gaat enkel over de ontwikkeling van het leven niet het ontstaan (eventueel gestuurd door bijvoorbeeld een god als je theïstische evolutie neemt)
Ik heb er m'n redenen voor, maar als jij er gene hebt dan kan ik je die moeilijk aanpraten. Die overtuiging komt eenmaal uit ervaringen.quote:
een dier dat nog niet bestaatquote:Op woensdag 5 november 2014 19:07 schreef likdoorn het volgende:
[..]
O, nu is dat plots zo. Tja, ik hecht geen belang aan een evolutietheorie en heb geen zin om mezelf te bekijken als een gevolueerde aap.
Een vraag: Waarin denk je dat de mensheid dan aan het evolueren is. De theorie stelt toch dat de mens al geevolueerd is uit apen? Dat maakt mensen uiteindelijk dieren en,.. in welk dier denk je dat we aan het evolueren zijn, of kunnen we daar geen idee van hebben?
Die vraag lijkt me niet te beantwoorden. We weten immers niet hoe ons milieu er de komende miljoenen jaren uit zal zien en welke selectiedruk daar bij komt kijken.quote:Op woensdag 5 november 2014 19:07 schreef likdoorn het volgende:
[..]
O, nu is dat plots zo. Tja, ik hecht geen belang aan een evolutietheorie en heb geen zin om mezelf te bekijken als een gevolueerde aap.
Een vraag: Waarin denk je dat de mensheid dan aan het evolueren is. De theorie stelt toch dat de mens al geevolueerd is uit apen? Dat maakt mensen uiteindelijk dieren en,.. in welk dier denk je dat we aan het evolueren zijn, of kunnen we daar geen idee van hebben?
Waar jij wel of niet zin in hebt lijkt me niet bijster interessant voor dit topic.quote:Op woensdag 5 november 2014 19:07 schreef likdoorn het volgende:
[..]
Er staat nog een vraag van mij (19:02) open, beantwoord je die ook nog even?quote:Op woensdag 5 november 2014 19:07 schreef likdoorn het volgende:
Zeer zeker.quote:Op woensdag 5 november 2014 19:02 schreef Molurus het volgende:
[..]
Die vraag kun je aan elke theorie vastplakken. "Wat was de oorzaak van zwaartekracht?", "Wat was de oorzaak van thermodynamica?", etc, etc.
Goddeloosheid?quote:Op woensdag 5 november 2014 19:02 schreef Molurus het volgende:
Theorieën hebben allemaal een beperkt toepassingsgebied, ook de evolutietheorie. En somehow wordt die 'wat was de oorzaak van' vraag eigenlijk alleen gesteld bij de evolutietheorie. Waarom is dat? Wat maakt de evolutietheorie zo speciaal dat het ook buiten het toepassingsgebied zaken moet verklaren?
Wat heeft dat met evolutie in het bijzonder te maken? Zoals gezegd: die vraag wordt door creationisten alleen gesteld bij de evolutietheorie, en bij geen enkele andere theorie. Waarom is dat?quote:
Ieder wetenschappelijke theorie is per definitie Goddeloosquote:
Ok, laten we eerst even stellen. Wat verstaan we onder de evolutietheorie?quote:Op woensdag 5 november 2014 19:17 schreef Molurus het volgende:
[..]
Wat heeft dat met evolutie in het bijzonder te maken?
Daar gaat de evolutietheorie toch over?quote:Op woensdag 5 november 2014 19:17 schreef Molurus het volgende:Zoals gezegd: die vraag wordt door creationisten alleen gesteld bij de evolutietheorie, en bij geen enkele andere theorie. Waarom is dat?
Vind ik wel juist. De wetenschap tracht een zeker systeem, een zekere structuur te zien het geschapene en omschrijft die structuur als wetten en die wetten als absoluut aannemen kan enkel als je wonderen en mirakels als onbestaande aanneemt.quote:Op woensdag 5 november 2014 19:23 schreef Mr.44 het volgende:
[..]
Ieder wetenschappelijke theorie is per definitie Goddeloos
het kan als God bestaat enkel zijn creatie beschrijven waarin hij niet actief ingrijpt door het verrichten van wonderen, een wetenschappelijke theorie is daardoor niet afhankelijk van het (niet)bestaan van goden
De evolutietheorie gaat over biologische evolutie. Niet over de Big Bangquote:Op woensdag 5 november 2014 20:30 schreef likdoorn het volgende:
[..]
Ok, laten we eerst even stellen. Wat verstaan we onder de evolutietheorie?
1. Het universum is ontstaan door de Big Bang? Akkoord?
2. Mensen zijn ontstaan uit apen die ontstaan zijn uit nog iets anders en verder helemaal te herleiden uit het ontstaan uit ééncellige dingen? Akkoord?
Gelieve dit eerst duidelijk te maken, dat we toch over hetzelfde hebben. Of maak jij duidelijk wat jij verstaat onder de evolutietheorie.
[..]
Daar gaat de evolutietheorie toch over?
Wel, als dat zo is, vertel dat dan aan de threadstarter want die stelt de vraag: Evolutie of scheppingsleer?quote:Op woensdag 5 november 2014 20:35 schreef barthol het volgende:
[..]
De evolutietheorie gaat over biologische evolutie. Niet over de Big Bang
Daar lijkt het momenteel ieg op.quote:Op woensdag 5 november 2014 20:30 schreef likdoorn het volgende:
[..]
Correct. (Hoewel we niet zijn ontstaan uit moderne apen, maar zo'n voorouder zouden we waarschijnlijk nog steeds een aap noemen. De mens zelf ook trouwens.)quote:Op woensdag 5 november 2014 20:30 schreef likdoorn het volgende:
2. Mensen zijn ontstaan uit apen die ontstaan zijn uit nog iets anders en verder helemaal te herleiden uit het ontstaan uit ééncellige dingen? Akkoord?
Evolutie gaat over hoe leven in de loop der tijd verandert als gevolg van mutatie en selectie.quote:Op woensdag 5 november 2014 20:30 schreef likdoorn het volgende:
Gelieve dit eerst duidelijk te maken, dat we toch over hetzelfde hebben. Of maak jij duidelijk wat jij verstaat onder de evolutietheorie.
Nee, evolutie gaat niet over de vraag hoe leven is ontstaan. Net zo min als de theorie van de zwaartekracht gaat over hoe regen ontstaat.quote:Op woensdag 5 november 2014 20:30 schreef likdoorn het volgende:
[..]
Tja, niet echt mijn ding, ik ben er niet geinteresseerd in.quote:Op woensdag 5 november 2014 20:43 schreef Molurus het volgende:
[..]
Evolutie gaat over hoe leven in de loop der tijd verandert als gevolg van mutatie en selectie.
[..]
Nee, evolutie gaat niet over de vraag hoe leven is ontstaan. Net zo min als de theorie van de zwaartekracht gaat over hoe regen ontstaat.
Wat doe je hier dan?quote:Op woensdag 5 november 2014 20:48 schreef likdoorn het volgende:
[..]
Tja, niet echt mijn ding, ik ben er niet geinteresseerd in.
quote:
? De threadstarter stelt de vraag: Evolutietheorie of scheppingsleer? Ik ga voor scheppingsleer.quote:
Dat is de big bang theorie niet de evolutietheoriequote:Op woensdag 5 november 2014 20:30 schreef likdoorn het volgende:
[..]
correctquote:2. Mensen zijn ontstaan uit apen die ontstaan zijn uit nog iets anders en verder helemaal te herleiden uit het ontstaan uit ééncellige dingen? Akkoord?
quote:Gelieve dit eerst duidelijk te maken, dat we toch over hetzelfde hebben. Of maak jij duidelijk wat jij verstaat onder de evolutietheorie.
[..]
dan weet je niet waar je tegen bentquote:Op woensdag 5 november 2014 21:33 schreef likdoorn het volgende:
[..]
[..]
? De threadstarter stelt de vraag: Evolutietheorie of scheppingsleer? Ik ga voor scheppingsleer.
Aangezien de scheppingstheorie de evolutieleer tegenspreekt ben ik niet geinteresseerd in de evolutieleer.
Dat was wel duidelijk.quote:Op woensdag 5 november 2014 21:33 schreef likdoorn het volgende:
[..]
? De threadstarter stelt de vraag: Evolutietheorie of scheppingsleer? Ik ga voor scheppingsleer.
Dat is niet noodzakelijk het geval. Er zijn ook hordes creationisten die geen enkel probleem hebben met evolutie. Die twee hebben niet per se iets met elkaar te maken.quote:Op woensdag 5 november 2014 21:33 schreef likdoorn het volgende:
Aangezien de scheppingstheorie de evolutieleer tegenspreekt
En dat volgt daar ook niet noodzakelijk uit. Als je de wereld werkelijk wil begrijpen, zoals die is en niet zoals je wil dat hij is, dan doe je er denk ik verstandig aan om verschillende opvattingen daarover kritisch te bekijken. Vooral ook je eigen opvattingen daarover.quote:Op woensdag 5 november 2014 21:33 schreef likdoorn het volgende:
ben ik niet geinteresseerd in de evolutieleer.
Ik zal eens vertellen wat Jezus zei over mensen die wereld kennen volgens het Thomas evangelie:quote:Op woensdag 5 november 2014 21:37 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dat was wel duidelijk.
[..]
Dat is niet noodzakelijk het geval. Er zijn ook hordes creationisten die geen enkel probleem hebben met evolutie. Die twee hebben niet per se iets met elkaar te maken.
[..]
En dat volgt daar ook niet noodzakelijk uit. Als je de wereld werkelijk wil begrijpen, zoals die is en niet zoals je wil dat hij is, dan doe je er denk ik verstandig aan om verschillende opvattingen daarover kritisch te bekijken. Vooral ook je eigen opvattingen daarover.
Geen vragen stellen en je oren en ogen sluiten voor de rest noem ik geen kritische blik.
En hoe is dit relevant voor dit topic?quote:Op woensdag 5 november 2014 21:41 schreef likdoorn het volgende:
[..]
Ik zal eens vertellen wat Jezus zei over mensen die wereld kennen volgens het Thomas evangelie:
56. Jezus zei: "Wie de wereld heeft leren kennen, heeft een lijk ontdekt. En de wereld is waardeloos voor wie dat lijk ontdekt heeft."
Stel dan geen vragen waardoor ik offtopic ga he.quote:Op woensdag 5 november 2014 21:42 schreef Molurus het volgende:
[..]
En hoe is dit relevant voor dit topic?
Ik stelde daar helemaal geen vraag. Noch lijkt jouw reactie ook maar iets te maken te hebben met de post die je quote.quote:Op woensdag 5 november 2014 21:42 schreef likdoorn het volgende:
[..]
Stel dan geen vragen waardoor ik offtopic ga he.
http://www.scientias.nl/n(...)-link-te-zijn/106820quote:Wetenschappers hebben het fossiel van een 250 miljoen jaar oude zeereptiel gevonden, die de voorouder is van de ichthyosauriërs. De oorsprong van de ichthyosauriërs was een lange tijd één van de raadsels binnen de paleontologie. Het fossiel is dus een belangrijke missing link.
Een gnostisch evangelie, waarvan de uitspraken meestal een diepere betekenis hebben dan de letterlijke interpretatie.quote:Op woensdag 5 november 2014 21:41 schreef likdoorn het volgende:
[..]
Ik zal eens vertellen wat Jezus zei over mensen die wereld kennen volgens het Thomas evangelie:
56. Jezus zei: "Wie de wereld heeft leren kennen, heeft een lijk ontdekt. En de wereld is waardeloos voor wie dat lijk ontdekt heeft."
"Show a creationist a missing link, and he will tell you there are now two gaps in the fossil record where there used to be just one."quote:Op woensdag 5 november 2014 21:57 schreef budvar het volgende:
[..]
http://www.scientias.nl/n(...)-link-te-zijn/106820
En weer een "missing link" gevonden, hoelang zullen de creationisten het nog volhouden.
Heel lang. Iedere gevonden missing link levert namelijk twee nieuwe op.quote:Op woensdag 5 november 2014 21:57 schreef budvar het volgende:
[..]
http://www.scientias.nl/n(...)-link-te-zijn/106820
En weer een "missing link" gevonden, hoelang zullen de creationisten het nog volhouden.
En dat terwijl elk fossiel eigenlijk een "missing link" is. Maar ja van mensen die er zo over denken kan je niet "winnen".quote:Op woensdag 5 november 2014 22:16 schreef Molurus het volgende:
[..]
"Show a creationist a missing link, and he will tell you there are now two gaps in the fossil record where there used to be just one."
Op zich interessante ontdekking.
Lijkt me persoonlijk een beetje treurige manier van bestaan, enkel geïnteresseerd zijn in kennis waarmee je het eens bent.quote:Op woensdag 5 november 2014 21:33 schreef likdoorn het volgende:
Aangezien de scheppingstheorie de evolutieleer tegenspreekt ben ik niet geinteresseerd in de evolutieleer.
En zelfs geen enkele quote van de historische persoon Jezus bevat. Dit en de overige evangelies zijn geschreven door gehelleniseerde joodse gnostici.quote:Op woensdag 5 november 2014 21:57 schreef Mr.44 het volgende:
Een gnostisch evangelie, waarvan de uitspraken meestal een diepere betekenis hebben dan de letterlijke interpretatie.
quote:Op donderdag 6 november 2014 05:24 schreef budvar het volgende:
[..]
En dat terwijl elk fossiel eigenlijk een "missing link" is. Maar ja van mensen die er zo over denken kan je niet "winnen".
Het lijkt me persoonlijk een beetje treurige manier van bestaan, in een theorie geloven waar noch hoop noch geluk in ligt.quote:Op donderdag 6 november 2014 07:12 schreef Semisane het volgende:
[..]
Lijkt me persoonlijk een beetje treurige manier van bestaan, enkel geïnteresseerd zijn in kennis waarmee je het eens bent.
Wat jij wel of niet leuk vindt om te horen heeft verder geen invloed op de werkelijkheid.quote:Op donderdag 6 november 2014 10:03 schreef likdoorn het volgende:
[..]
Het lijkt me persoonlijk een beetje treurige manier van bestaan, in een theorie geloven waar noch hoop noch geluk in ligt.
Jij kan bepalen waar andere mensen gelukkig van worden? Ik word namelijk best gelukkig als ik lees dat er (alweer) een fossiel is gevonden die de evolutietheorie ondersteunt, en ik snap er geen reet van dat iemand gelukkig kan worden van het geloven in een god met bijbehorende verhaaltjes die kant noch wal raken.quote:Op donderdag 6 november 2014 10:03 schreef likdoorn het volgende:
[..]
Het lijkt me persoonlijk een beetje treurige manier van bestaan, in een theorie geloven waar noch hoop noch geluk in ligt.
Waarom koppel je levensbeschouwing aan een wetenschappelijke theorie eigenlijk? Het zijn namelijk twee dingen die helemaal niks met elkaar te maken hebben.quote:Op donderdag 6 november 2014 10:03 schreef likdoorn het volgende:
[..]
Zo si elke post van hem in principe... "afstammen van apen lijkt mij maar niets dus kies ik liever voor de scheppingstheorie".quote:Op donderdag 6 november 2014 10:36 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Waarom koppel je levensbeschouwing aan een wetenschappelijke theorie eigenlijk? Het zijn namelijk twee dingen die helemaal niks met elkaar te maken hebben.
Dit is ook het diplomatieke / politiek correcte standpunt van Stephen J. Gould. Zie ook:quote:Op donderdag 6 november 2014 10:36 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Waarom koppel je levensbeschouwing aan een wetenschappelijke theorie eigenlijk? Het zijn namelijk twee dingen die helemaal niks met elkaar te maken hebben.
Ik ben niet degene die dit topic in F&L geplaatst heb.quote:Op donderdag 6 november 2014 10:36 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Een theorie verklaard en geeft kennis, dat is zowel hoopgevend als iets waar ik gelukkig van wordt. Verder haal ik hoop en geluk ook uit andere zaken.quote:Op donderdag 6 november 2014 10:03 schreef likdoorn het volgende:
[..]
We hebben niets meer te beslissen over van wie we geschapen zijn of van wat we afstammen. Er is nu eenmaal een realiteit en er zijn er nu eenmaal die niet kunnen leven met de waarheid.quote:Op donderdag 6 november 2014 10:45 schreef Zith het volgende:
[..]
Zo si elke post van hem in principe... "afstammen van apen lijkt mij maar niets dus kies ik liever voor de scheppingstheorie".
Laat dat dan zo zijn.quote:Op donderdag 6 november 2014 10:56 schreef Semisane het volgende:
[..]
Een theorie verklaard en geeft kennis, dat is zowel hoopgevend als iets waar ik gelukkig van wordt. Verder haal ik hoop en geluk ook uit andere zaken.
Jij bent wel degene die van mening is dat evolutie en scheppingsverhaal strijdig zijn.quote:Op donderdag 6 november 2014 10:54 schreef likdoorn het volgende:
[..]
Ik ben niet degene die dit topic in F&L geplaatst heb.
Dat is al beter, en heel anders dan wat je hier zegt:quote:Op donderdag 6 november 2014 10:56 schreef likdoorn het volgende:
[..]
We hebben niets meer te beslissen over van wie we geschapen zijn of van wat we afstammen. Er is nu eenmaal een realiteit en er zijn er nu eenmaal die niet kunnen leven met de waarheid.
quote:Op donderdag 6 november 2014 10:03 schreef likdoorn het volgende:
[..]
Tja, het scheppingsverhaal verteld dat mensen geschapen zijn, dat mensen oorspronkelijk al mensen waren. De evolutietheorie is toch gans anders?quote:Op donderdag 6 november 2014 10:57 schreef Molurus het volgende:
[..]
Jij bent wel degene die van mening is dat evolutie en scheppingsverhaal strijdig zijn.
Dat geld zowel voor een wetenschappelijke theorie als een religieus idee, zoals een scheppingsverhaal.quote:Op donderdag 6 november 2014 10:56 schreef likdoorn het volgende:
[..]
We hebben niets meer te beslissen over van wie we geschapen zijn of van wat we afstammen.
Zoveel is wel duidelijk ja.quote:Op donderdag 6 november 2014 10:56 schreef likdoorn het volgende:Er is nu eenmaal een realiteit en er zijn er nu eenmaal die niet kunnen leven met de waarheid.
Dat kan nog steeds worden uitgelegd op een manier die niet strijdig is met evolutie.quote:Op donderdag 6 november 2014 10:59 schreef likdoorn het volgende:
[..]
Tja, het scheppingsverhaal verteld dat mensen geschapen zijn,
Dat is zeker niet hoe alle creationisten het scheppingsverhaal uitleggen. Waar baseer jij dit op? (Anders dan jouw behoefte aan hoop en geluk, wat natuurlijk een bullshitargument is.)quote:Op donderdag 6 november 2014 10:03 schreef likdoorn het volgende:
dat mensen oorspronkelijk al mensen waren.
De evolutietheorie, zodoende "bewezen", geeft nog altijd geen zekere kijk op de toekomst en wil zeggen dat we continu evolueren, dus dat we nog altijd aan het muteren zijn. Het kent ook geen moraal volgens mij. Het maakt compleet geen zin.quote:Op donderdag 6 november 2014 10:59 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dat is al beter, en heel anders dan wat je hier zegt:
[..]
Doe maar eens. Leg dat maar eens uit.quote:Op donderdag 6 november 2014 11:01 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dat kan nog steeds worden uitgelegd op een manier die niet strijdig is met evolutie.
Zijn er dan creationisten, zoals je ze graag catagoriseerd, die beweren dat mensen niet als mensen geschapen waren?quote:Op donderdag 6 november 2014 11:01 schreef Molurus het volgende:
[..]
[..]
Dat is zeker niet hoe alle creationisten het scheppingsverhaal uitleggen. Waar baseer jij dit op? (Anders dan jouw behoefte aan hoop en geluk, wat natuurlijk een bullshitargument is.)
De evolutietheorie verklaard gewoon zaken die worden geobserveerd en in het geval van mensen zien we zowel op genetisch-, moleculair- en fossiel-niveau zaken die enkel zijn te verklaren in het licht van evolutie en daarin zien we overeenkomsten met huidige mensapen die enkel zijn te verklaren als de mens en mensapen ooit een gezamenlijke voorouder hadden.quote:Op donderdag 6 november 2014 10:59 schreef likdoorn het volgende:
[..]
Tja, het scheppingsverhaal verteld dat mensen geschapen zijn, dat mensen oorspronkelijk al mensen waren. De evolutietheorie is toch gans anders?
Dat klopt.quote:Op donderdag 6 november 2014 11:02 schreef likdoorn het volgende:
[..]
De evolutietheorie, zodoende "bewezen", geeft nog altijd geen zekere kijk op de toekomst en wil zeggen dat we continu evolueren, dus dat we nog altijd aan het muteren zijn.
Moreel gedrag is essentieel voor sociale diersoorten en is eveneens het resultaat van evolutie.quote:Op donderdag 6 november 2014 11:02 schreef likdoorn het volgende:
Het kent ook geen moraal volgens mij. Het maakt compleet geen zin.
Zingeving moet je dan ook niet zoeken binnen wetenschappelijke theorieën.quote:Op donderdag 6 november 2014 11:02 schreef likdoorn het volgende:
[..]
De evolutietheorie, zodoende "bewezen", geeft nog altijd geen zekere kijk op de toekomst en wil zeggen dat we continu evolueren, dus dat we nog altijd aan het muteren zijn. Het kent ook geen moraal volgens mij. Het maakt compleet geen zin.
Voor alle duidelijkheid, ik ben geen theist. Dus ik echo hier voornamelijk wat een groot deel van de gelovigen gelooft: dat er een god bestaat die de oorzaak was van de oerknal, en die daarmee - doelbewust - de gebeurtenissen in gang heeft gezet die hebben geleid tot evolutie en uiteindelijk de mens. Een deel daarvan denkt dat die god het evolutieproces heeft gestuurd, een ander deel niet.quote:Op donderdag 6 november 2014 11:04 schreef likdoorn het volgende:
[..]
Doe maar eens. Leg dat maar eens uit.
Zie hierboven. Dit is trouwens ook formeel het standpunt van het Vaticaan.quote:Op donderdag 6 november 2014 11:04 schreef likdoorn het volgende:
[..]
Zijn er dan creationisten, zoals je ze graag catagoriseerd, die beweren dat mensen niet als mensen geschapen waren?
Wat voor verwerpelijk iets is de evolutietheorie dan niet?quote:Op donderdag 6 november 2014 11:06 schreef Semisane het volgende:
[..]
Zingeving moet je dan ook niet zoeken binnen wetenschappelijke theorieën.
Waarom zou de evolutietheorie verwerpelijk zijn?quote:Op donderdag 6 november 2014 11:26 schreef likdoorn het volgende:
[..]
Wat voor verwerpelijk iets is de evolutietheorie dan niet?
Dus het Vaticaan gaat mee in het idee dat mensen gemuteerd zijn uit dieren? man, man..quote:Op donderdag 6 november 2014 11:08 schreef Molurus het volgende:
[..]
Voor alle duidelijkheid, ik ben geen theist. Dus ik echo hier voornamelijk wat een groot deel van de gelovigen gelooft: dat er een god bestaat die de oorzaak was van de oerknal, en die daarmee - doelbewust - de gebeurtenissen in gang heeft gezet die hebben geleid tot evolutie en uiteindelijk de mens. Een deel daarvan denkt dat die god het evolutieproces heeft gestuurd, een ander deel niet.
Maar goed, ik sta niet op het punt dit standpunt te verdedigen aangezien het niet mijn standpunt is.
[..]
Zie hierboven. Dit is trouwens ook formeel het standpunt van het Vaticaan.
Creationisten die denken dat de aarde slechts een paar duizend jaar oud is en dat alle levensvormen in hun huidige vorm hier zijn neergezet zijn tegenwoordig een kleine minderheid.
Zwaartekrachttheorie heeft geenszins iets te maken met evolutietheorie.quote:Op donderdag 6 november 2014 11:27 schreef Molurus het volgende:
[..]
Waarom zou de evolutietheorie verwerpelijk zijn?
De theorie van de zwaartekracht biedt ook geen zingeving. Is de theorie van de zwaartekracht daarom verwerpelijk? Wat een onzin.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |