abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 30 oktober 2014 @ 15:25:30 #101
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_146114916
quote:
0s.gif Op donderdag 30 oktober 2014 15:12 schreef barthol het volgende:
De endosymbiontentheorie heeft met het onstaan van in elk geval het eukaryote leven te maken
Dat is dus ook nog zoiets, het feit dat er binnen theorieën gehele andere theorieën kunnen vallen. Zo is endosymbiontentheorie op zichzelf een geheel vakgebied, maar kan het ook als onderdeel van de evolutietheorie gezien worden. Dat geld ook voor zoiets als natuurlijke selectie, dat is ook zowel onderdeel van de evolutietheorie als dat het een theorie op zichzelf is, omdat het een groot natuurlijk fenomeen beschrijft en verklaard.

Wat ik hier eigenlijk mee wil zeggen is dat ik de indruk heb dat dit iets is wat niet geheel wordt begrepen door creationisten, maar wellicht ook in het algemeen. Een theorie is dus niet iets wat één enkel idee beschrijft of verklaard, maar een geheel scala aan natuurlijke fenomenen. Enkel het verwarrende is ook dat theorieën vaak een duidelijke grens heeft waarin het geld en daarbuiten niet.

De evolutietheorie bijvoorbeeld gaat gewoon uit van leven op Aarde. Het bekommert zich verder niet om hoe leven is ontstaan (of wat dat betreft over leven op andere planeten, maar dat laatste voornamelijk omdat we enkel bewust zijn van leven hier op deze planeet). Het leven is er en de theorie verklaard de diversiteit van dit leven...punt.
Putting the Fun back into Fundamentally Wrong since 1975.
"Yes, of course, I knew you would volunteer, Mr. Feynman, but I was wondering if there would be anybody else."
  donderdag 30 oktober 2014 @ 15:28:32 #102
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_146115035
quote:
0s.gif Op donderdag 30 oktober 2014 15:21 schreef barthol het volgende:

[..]

Het is idd evolutie, maar valt het wel onder de evolutietheorie van Darwin? of is het een aparte theorie? net zoals abiogenese apart wordt gezien.
Niet die van Darwin, maar daar valt ook genetica of punctuated equilibrium niet onder. Enkel dit zijn wel nu onderdeel van de Modern Evolutionary Synthesis. Eigenlijk spreken we natuurlijk niet meer over de theorie van Darwin of Darwinisme...nou ja creationisten wel, maar die hebben de materie toch nooit begrepen. ;)

Hoewel de link voor MES zelf wel aangeeft dat endosymbiontentheorie na synthesis tot stand kwam denk ik dat het net als evo-devo er best ondergeschaard kan worden, maar wellicht is het tijd voor een nieuwe algemene term. ;)
"Yes, of course, I knew you would volunteer, Mr. Feynman, but I was wondering if there would be anybody else."
pi_146115244
quote:
0s.gif Op donderdag 30 oktober 2014 08:12 schreef Jigzoz het volgende:
Beetje jammer inderdaad dat er in het scheppingsverhaal geen ruimte is voor het overgrote deel van al het leven. Misschien kan er een update komen.
Even God bellen, want volgens sjoemie is het scheppingsverhaal het directe woord van God!
Wellicht Genesis 2.0. :')
Jehovah=Power of God Lucifer=Light of God Satan=Love of God Jesus=Unity of God
pi_146115552
quote:
0s.gif Op maandag 27 oktober 2014 15:24 schreef Inaithnir het volgende:

[..]

Geloven is iets dat je doet zonder hard bewijs, terwijl natuurwetenschappen juist uitgaan van bewijs. Je kan daarom niet 'geloven in natuurwetenschappen'.
Wetenschap is altijd nog op basis van een geloof,aannames, een geloof in natuurwetten op basis waarvan de wetenschap van dingen uitgaat.
pi_146116283
quote:
0s.gif Op donderdag 30 oktober 2014 15:43 schreef laforest het volgende:

[..]

Wetenschap is altijd nog op basis van een geloof,aannames, een geloof in natuurwetten op basis waarvan de wetenschap van dingen uitgaat.
Hier een stuk dat hierop ingaat en uitlegt waarom dat dus niet zo is (scheelt mij schrijfwerk :@ )

http://blogs.discovermaga(...)science-faith-based/

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_146116850
quote:
0s.gif Op donderdag 30 oktober 2014 16:06 schreef Inaithnir het volgende:

[..]

Hier een stuk dat hierop ingaat en uitlegt waarom dat dus niet zo is (scheelt mij schrijfwerk :@ )

http://blogs.discovermaga(...)science-faith-based/

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Hmm het artikel zegt wel zeker dat wetenschap van een aaname uitgaat, net zoals ik dat schreef, dus ik snap je punt niet. Wetenschap gaat van de aanname uit m.b.t. natuurwetten. Dit is niets meer dan een steevast geloof in deze aanname.
  donderdag 30 oktober 2014 @ 16:44:04 #107
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_146117398
quote:
0s.gif Op donderdag 30 oktober 2014 16:27 schreef laforest het volgende:

[..]

Hmm het artikel zegt wel zeker dat wetenschap van een aaname uitgaat, net zoals ik dat schreef, dus ik snap je punt niet. Wetenschap gaat van de aanname uit m.b.t. natuurwetten. Dit is niets meer dan een steevast geloof in deze aanname.
Tja, maar dit geloof vergelijken met religieus geloof schiet redelijk door lijkt me. Tussen de twee zitten wel degelijk fundamentele verschillen, met name hoe de gelovige het invult. Dat negeren is leuk voor een filosofische gedachteoefening, maar is ook vrij zinloos als je werkelijk kennis wilt opdoen van religieus geloof en wetenschap. :)
pi_146117558
quote:
2s.gif Op donderdag 30 oktober 2014 16:44 schreef Semisane het volgende:

[..]

Tja, maar dit geloof vergelijken met religieus geloof schiet redelijk door lijkt me. Tussen de twee zitten wel degelijk fundamentele verschillen, met name hoe de gelovige het invult. Dat negeren is leuk voor een filosofische gedachteoefening, maar is ook vrij zinloos als je werkelijk kennis wilt opdoen van religieus geloof en wetenschap. :)
Dat vind ik niet en ik zal uitleggen waarom:
1. Die-hard gelovigen en wetenschappers zijn beide overtuigd van het eigen gelijk en zijn blind voor elkaars argumenten, beide zijn wat dat betreft fundamentalisten.
2. Beide gaan van een aanname uit, de een van God, de andere van natuurwetten. Eigenlijk zijn religie en wetenschap concurrenten van elkaar, ze bestuderen hetzelfde, maar geef een andere uitleg voor hetzelfde fenomeen.
3. Het geloof dat iemand aan het einde van zijn leven naar de hemel gaat is net zo sterk als het geloof dat er niets is, wederom, twee verschillende manieren vanuit uitleg over hetzelfde fenomeen, in dit geval de dood.
etc.
pi_146117633
quote:
0s.gif Op donderdag 30 oktober 2014 16:27 schreef laforest het volgende:

[..]

Het is geen aanname of geloof, de natuurwetten zijn gekopieerd uit de natuur. Een wetenschapper heeft die natuurwetten niet zelf bedacht. Dat is het enige wat wetenschappers in principe doen, dingen kopieren vanuit de natuur naar een wiskundig model ervan.
pi_146117783
quote:
0s.gif Op donderdag 30 oktober 2014 16:50 schreef Syamsu het volgende:

[..]

Het is geen aanname of geloof, de natuurwetten zijn gekopieerd uit de natuur. Een wetenschapper heeft die natuurwetten niet zelf bedacht. Dat is het enige wat wetenschappers in principe doen, dingen kopieren vanuit de natuur naar een wiskundig model ervan.
Huh? "Kopieren" is geen wetenschappelijke term.

Natuurwetten worden opgesteld aan de hand van experimenten en theoretische verhandelingen die ondersteund dienen te worden met experimenten.

Het is waar dat natuurwetten mensenwerk zijn, maar dat maakt ze niet gelijkwaardig aan het "mensenwerk" zoals de optekening van de epileptische hallucinaties van Mohammed of de zo'n 300 jaar na de dood van Jezus van Nazareth beschreven gebeurtenissen in het Nieuwe Testament. Ook het Oude Testament is mensenwerk.
The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
pi_146117938
quote:
0s.gif Op donderdag 30 oktober 2014 16:48 schreef laforest het volgende:

2. Beide gaan van een aanname uit, de een van God, de andere van natuurwetten. Eigenlijk zijn religie en wetenschap concurrenten van elkaar, ze bestuderen hetzelfde, maar geef een andere uitleg voor hetzelfde fenomeen.
Wetenschap heeft niks te zeggen over wat goed, mooi en liefdevol is. Daarom zijn religie en wetenschap in principe dus aparte domeinen.
pi_146117945
quote:
Religie (georganiseerd geloof) en wetenschap zijn in een bepaald opzicht concurrenten van elkaar.

Echter, historisch gezien, zijn goddelijke "verklaringen" steeds meer achterhaald door wetenschappelijke uitleg. In dat opzicht is de gelovige de vloerbeitser die zich steeds meer in een hoekje schildert.

Op enkele minder intelligente uitzonderingen na zul je weinig gelovigen vinden die bliksem als de krachten van Thor of Jupiter zien. Iets meer gelovigen zien tsunami's als het werk van "Poseidon".

De positionering van de Aarde als centrum van het heelal werd door hardnekkige religieuzen vastgehouden, maar zelfs de grote westerse wetenschappers die dat ontkrachtten waren katholiek.

Alleen op het gebied van de oorsprong van de mens heerst er nog een antropocentrisme wat in dit schijnbaar nog populaire topic naar voren komt.

Men wil en kan simpelweg niet accepteren dat mensen dieren zijn, hoewel alle biologische kenmerken daar voldoende voor zijn aangetoond.
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

pi_146117965
quote:

[..]

1. Die-hard gelovigen en wetenschappers zijn beide overtuigd van het eigen gelijk en zijn blind voor elkaars argumenten, beide zijn wat dat betreft fundamentalisten.
Een wetenschapper die dit zo uitlegt heeft niet begrepen hoe wetenschap werkt. Een goede wetenschapper houdt altijd de mogelijkheid open dat hij ernaast zit, en realiseert zich dat 'natuuwetten' geen wetten maar menselijke generalisaties zijn, die evenzeer verkeerd kunnen zijn.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_146117973
quote:
0s.gif Op donderdag 30 oktober 2014 16:58 schreef Syamsu het volgende:
Wetenschap heeft niks te zeggen over wat goed, mooi en liefdevol is. Daarom zijn religie en wetenschap in principe dus aparte domeinen.
Geloof en wetenschap. Religie is de organisatie van geloof wat heel andere consequenties heeft.

pi_146118066
quote:
0s.gif Op donderdag 30 oktober 2014 16:59 schreef Molurus het volgende:
... dat 'natuuwetten' geen wetten maar menselijke generalisaties zijn, die evenzeer verkeerd kunnen zijn.
Als je het zo schrijft, zou je kunnen denken dat natuurwetten "simpelweg" zijn te ontkrachten. Net als het "arbitrair" wat je over taxonomie schreef, vind ik dat soort bewoordingen nogal snel en gevaarlijk omdat het de discussie in de richting kan leiden waar hardnekkige tegenstanders van bepaalde wetenschappelijke inzichten kunnen zeggen "ja, zie je wel, verkeerd" of "joah, alles is willekeurig, dus die soorten kunnen net zo goed door god gevormd zijn".

pi_146118213
quote:

[..]

Als jij een wetenschapper kan aanwijzen die de argumenten van gelovigen (of welke tegenstander ook) negeert, dan is die persoon geen wetenschapper. Een wetenschapper is altijd kritisch, ook over zijn eigen standpunt.
quote:

De aanname is dat het universum volgens een bepaalde set regels werkt (natuurwetten). En ieder experiment, iedere opgraving, alles wat de wetenschap doet wijst daarop. Echter, steeds minder en minder is het punt voor een God of andere hogere macht te onderbouwen. De 'grootte' van de aanname voor natuurwetten wordt steeds kleiner, terwijl de grootte van de aanname van God steeds groter wordt.

quote:
3. Het geloof dat iemand aan het einde van zijn leven naar de hemel gaat is net zo sterk als het geloof dat er niets is, wederom, twee verschillende manieren vanuit uitleg over hetzelfde fenomeen, in dit geval de dood.
etc.
Er is geen 'geloof' in de wetenschap dat er niets is. Vanuit alles dat wij kunnen zien, is er geen bewijs dat er 'iets' is. Het bewijs dat wij hebben zegt dat er niets is. Dus dat accepteert de wetenschap. Als er bewijs komt dat er wel iets is, accepteert de wetenschap dat.

quote:

[..]

Off-topic, maar religie heeft ook niks te zeggen over wat ik goed, mooi en liefdevol vindt. Dat doe ik zelf. Dus dat is geen argument.
pi_146118232
quote:

[..]

Een wetenschapper die dit zo uitlegt heeft niet begrepen hoe wetenschap werkt. Een goede wetenschapper houdt altijd de mogelijkheid open dat hij ernaast zit, en realiseert zich dat 'natuuwetten' geen wetten maar menselijke generalisaties zijn, die evenzeer verkeerd kunnen zijn.
Zeker sinds de laatste eeuw aan Natuurkunde. Ipv "verkeerd" spreken we in de natuurkunde dan eerder van "onvolledig" of "effectief". :)
pi_146118876
Een "argument" voor het bestaan van een god dat ik vaak hoor, is dat er bepaalde dingen in het universum exact zó zijn dat er leven mogelijk is. Denk hierbij aan dingen als de kosmologische constante of de sterkte van de kracht die nucleonen in de atoomkern bindt, maar ook specifiek voor het leven op aarde de afstand van de zon en maan en weet ik al niet wat meer. Dit wordt de "science of fine-tuning" genoemd. Niet dat ik dit een sterk argument vind, immers zou het leven er niet zijn als deze niet zo waren en dus is het helemaal geen toeval dat ze zo zijn. Als ze namelijk niet zo zouden zijn, zouden wij er niet zijn om erover te oordelen. Het lijkt me dat het leven is ontstaan omdat bepaalde gebieden in het universum nu eenmaal de "mogelijkheid" bieden voor leven om te gedijen; het is allerminst een logische conclusie dat het universum ontstaan zou zijn om het leven te herbergen.

Ik heb hier wel eens wat over gelezen, maar wat me opvalt is dat altijd de aanname wordt gedaan dat "koolstof-leven" het enige leven is dat zou kunnen bestaan. Is het echter niet gewoon een gebrek aan fantasie om dit te stellen? We weten nog zo verschrikkelijk weinig over hoe het leven is ontstaan, hoe kunnen we dan stellen dat leven per definitie koolstof nodig heeft om te bestaan? Vroeger ging men er ook vanuit dat leven niet boven een bepaalde temperatuur kon bestaan of in de afwezigheid van licht en zuurstof, maar inmiddels weten we wel beter (denk aan leven op extreme diepten zoals de marianentrog, of de Thermus aquaticus die in de 60s gevonden werd in Yellowstone bij temperaturen van 70-80 graden en zonder welke de polymerase-kettingreactie - en dus ieder DNA onderzoek - onmogelijk zou zijn).
pi_146119770
quote:
0s.gif Op donderdag 30 oktober 2014 16:50 schreef Syamsu het volgende:

[..]

De natuurwetten zijn net zo bedacht als God. Natuurwetten zijn geen wetten der natuur, maar regels van mensen die mensen gebruiken als 'framework' voor wetenschap.
pi_146119790
quote:

[..]

Dat weet ik ook wel, maar het gaat er om dat beide een overlapping hebben m.b.t. tot een claim tot de waarheid.
pi_146119827
quote:

[..]

Eindelijk iemand met verstand. ^O^
pi_146119833
quote:
0s.gif Op donderdag 30 oktober 2014 17:56 schreef laforest het volgende:

[..]

Dat weet ik ook wel, maar het gaat er om dat beide een overlapping hebben m.b.t. tot een claim tot de waarheid.
Nee; wetenschap "claimt" niks en zeker niet "de waarheid". Religies hebben daar eerder "nogal een handje van".

pi_146119871
quote:
1s.gif Op donderdag 30 oktober 2014 17:07 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Zeker sinds de laatste eeuw aan Natuurkunde. Ipv "verkeerd" spreken we in de natuurkunde dan eerder van "onvolledig" of "effectief". :)
Ja, dat is een mooie. :X
pi_146119913
quote:
19s.gif Op donderdag 30 oktober 2014 17:58 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Nee; wetenschap "claimt" niks en zeker niet "de waarheid". Religies hebben daar eerder "nogal een handje van".
De wetenschap doet dat in zekere zin, althans de mensen die de wetenschap volgen, mensen die roepen: God bestaat niet, wat de wetenschap zegt is waar, ik vind zulke mensen schapen, net zoals religieuze mensen.
pi_146120042
quote:
0s.gif Op donderdag 30 oktober 2014 18:00 schreef laforest het volgende:

[..]

De wetenschap doet dat in zekere zin, althans de mensen die de wetenschap volgen, mensen die roepen: God bestaat niet, wat de wetenschap zegt is waar, ik vind zulke mensen schapen, net zoals religieuze mensen.
Sja, als je het tot een stroman karikaturiseert en die vervolgens gaat aanvallen, dan kom je wel op een "schaapredenering" uit...

Daarbij: "God bestaat niet" is een uitspraak die alleen sterke atheisten doen. De meeste mensen zijn ofwel gelovig, ofwel agnost ofwel zwak atheist. Zelfs onder wetenschappers is nog steeds de meerderheid (in aantal, niet in de meest baanbrekende fundamentele onderzoeken) gelovig.

pi_146120175
quote:
0s.gif Op donderdag 30 oktober 2014 17:29 schreef OllieWilliams het volgende:
Een "argument" voor het bestaan van een god dat ik vaak hoor, is dat er bepaalde dingen in het universum exact zó zijn dat er leven mogelijk is. Denk hierbij aan dingen als de kosmologische constante of de sterkte van de kracht die nucleonen in de atoomkern bindt, maar ook specifiek voor het leven op aarde de afstand van de zon en maan en weet ik al niet wat meer. Dit wordt de "science of fine-tuning" genoemd. Niet dat ik dit een sterk argument vind, immers zou het leven er niet zijn als deze niet zo waren en dus is het helemaal geen toeval dat ze zo zijn. Als ze namelijk niet zo zouden zijn, zouden wij er niet zijn om erover te oordelen. Het lijkt me dat het leven is ontstaan omdat bepaalde gebieden in het universum nu eenmaal de "mogelijkheid" bieden voor leven om te gedijen; het is allerminst een logische conclusie dat het universum ontstaan zou zijn om het leven te herbergen.

Ik heb hier wel eens wat over gelezen, maar wat me opvalt is dat altijd de aanname wordt gedaan dat "koolstof-leven" het enige leven is dat zou kunnen bestaan. Is het echter niet gewoon een gebrek aan fantasie om dit te stellen? We weten nog zo verschrikkelijk weinig over hoe het leven is ontstaan, hoe kunnen we dan stellen dat leven per definitie koolstof nodig heeft om te bestaan? Vroeger ging men er ook vanuit dat leven niet boven een bepaalde temperatuur kon bestaan of in de afwezigheid van licht en zuurstof, maar inmiddels weten we wel beter (denk aan leven op extreme diepten zoals de marianentrog, of de Thermus aquaticus die in de 60s gevonden werd in Yellowstone bij temperaturen van 70-80 graden en zonder welke de polymerase-kettingreactie - en dus ieder DNA onderzoek - onmogelijk zou zijn).
True, het is een vorm van biasing, die heel menselijk is. We gaan op zoek naar "het ons bekende". Dat is ook het enige startpunt in de onmetelijke grootsheid van het heelal, omdat dat is wat we kennen en dat in ieder geval als een bekende basis voor leven kunnen beschouwen.

Een manier om de mogelijkheden voor "koolstofonafhankelijk leven" beter te kunnen vatten zou zijn om op de manen van Jupiter en Saturnus waar leven door de temperatuuromstandigheden vermoed wordt nader te analyseren.

pi_146120246
quote:

[..]

Jij denkt dat echte wetenschapsvolgers de wetenschappers alleen maar nablaten?
pi_146120622
quote:
Een deel van de fine tuning is om onze theorieën kloppend te krijgen met de werkelijkheid
maar als hget gaat over de aarde die precies in de leefbare zone zit, die leefbare zone loopt vanaf ons door tot voorbij Mars en aan de andere kant tot Venus dus zo klein is die leefbare band niet.

quote:
Ik heb hier wel eens wat over gelezen, maar wat me opvalt is dat altijd de aanname wordt gedaan dat "koolstof-leven" het enige leven is dat zou kunnen bestaan. Is het echter niet gewoon een gebrek aan fantasie om dit te stellen? We weten nog zo verschrikkelijk weinig over hoe het leven is ontstaan, hoe kunnen we dan stellen dat leven per definitie koolstof nodig heeft om te bestaan?
Niet in principe, maar als leven bestaat uit complexe moleculen is koolstof het meest voorkomende atoom waarmee je grote complexe moleculen kan opbouwen
silicium zou ook kunnen in principe
quote:
Vroeger ging men er ook vanuit dat leven niet boven een bepaalde temperatuur kon bestaan of in de afwezigheid van licht en zuurstof, maar inmiddels weten we wel beter (denk aan leven op extreme diepten zoals de marianentrog, of de Thermus aquaticus die in de 60s gevonden werd in Yellowstone bij temperaturen van 70-80 graden en zonder welke de polymerase-kettingreactie - en dus ieder DNA onderzoek - onmogelijk zou zijn).
pi_146121359
quote:
0s.gif Op donderdag 30 oktober 2014 18:18 schreef Mr.44 het volgende:

[..]

Een deel van de fine tuning is om onze theorieën kloppend te krijgen met de werkelijkheid
maar als hget gaat over de aarde die precies in de leefbare zone zit, die leefbare zone loopt vanaf ons door tot voorbij Mars en aan de andere kant tot Venus dus zo klein is die leefbare band niet.
Dan nog houdt die "leefbare zone" verband met ons idee van wat leefbaar is.

Bovendien vallen Europa (Wellicht bevindt zich onder het bevroren oppervlak dus vloeibaar water, waarin eventueel buitenaards leven zou kunnen voorkomen) en Titan (Waarschijnlijk bevindt zich onder de oppervlakte een oceaan van ammoniak en vloeibaar water, waar in principe enige vorm van leven mogelijk zou kunnen zijn) buiten de leefbare zone van de moederster, de Zon.

Dat is alleen nog maar in ons zonnestelsel, laat staan hoe groot de kans is dat het elders, met heel andere chemische samenstellingen, is.

quote:
Niet in principe, maar als leven bestaat uit complexe moleculen is koolstof het meest voorkomende atoom waarmee je grote complexe moleculen kan opbouwen
silicium zou ook kunnen in principe
Dat is waar, maar nog steeds gebaseerd op ons zonnestelsel.

Stel dat er onder invloed van magnetische, gravitationele of andere fysisch-chemische omstandigheden andere complexe molecuulbouw mogelijk is, dan worden die mogelijkheden alweer veel groter.

Nee, ik heb geen artikelen om het te onderbouwen, maar de zon is maar een gemiddelde ster op middelbare leeftijd, van 1 type. Zou best kunnen zijn dat er op exoplaneten spontane biogenese makkelijker, sneller of weerbarstiger mogelijk is.

Die biasing die OllieWilliams beschrijft, is ontegenzeggelijk waar en heel logisch/menselijk. Interessant zou zijn om die mogelijkheden op te rekken en zelfs om voor "Frankenstein" te spelen en dus leven "uit het niets" te kunnen creeeren. En dat dan onder (heel) andere omstandigheden dan die we hier hebben (voor zover na te bootsen in een laboratorium).

pi_146121741
quote:
19s.gif Op donderdag 30 oktober 2014 17:02 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Als je het zo schrijft, zou je kunnen denken dat natuurwetten "simpelweg" zijn te ontkrachten. Net als het "arbitrair" wat je over taxonomie schreef, vind ik dat soort bewoordingen nogal snel en gevaarlijk omdat het de discussie in de richting kan leiden waar hardnekkige tegenstanders van bepaalde wetenschappelijke inzichten kunnen zeggen "ja, zie je wel, verkeerd" of "joah, alles is willekeurig, dus die soorten kunnen net zo goed door god gevormd zijn".
Er zijn in hoofdlijnen twee manieren waarop je het begrip 'natuurwet' zou kunnen uitleggen:

1) een absolute onschendbare wet ten aanzien van hoe de wereld zich gedraagt. Er *kunnen* geen schendingen van die wet bestaan. Het probleem met deze uitleg is echter: zo'n wet kunnen we nooit kennen. Derhalve is deze uitleg nogal onzinnig.

2) de uitleg die ik al gaf: een menselijke generalisatie van hoe de wereld werkt of lijkt te werken. In deze uitleg kan een natuurwet altijd verkeerd (of 'onvolledig', zoals Haushofer zegt) zijn.

De tweede uitleg is gangbaar in de wetenschap. De eerste uitleg lijkt meer gangbaar in theologische en filosofische discussies.

[ Bericht 2% gewijzigd door Molurus op 30-10-2014 18:51:15 ]
pi_146121832
quote:
0s.gif Op donderdag 30 oktober 2014 17:57 schreef laforest het volgende:

[..]

Eindelijk iemand met verstand. ^O^
:@
pi_146122108
quote:

[..]

Dit verwijt jegens liefhebbers van wetenschap hoor ik vrij vaak, ik zie het in de praktijk echter zelden tot nooit dus ik vraag me af hoe terecht deze kritiek nu eigenlijk is.

In de praktijk is dat toch meestal: ik zie geen argumenten of bewijzen voor het bestaan van goden, wetenschap is *de* manier om kennis te verwerven.

Mensen die beweren 100% zeker te weten dat er geen goden bestaan, en dat wetenschap tot absolute waarheden leidt moet ik nog tegenkomen.

[ Bericht 3% gewijzigd door Molurus op 30-10-2014 19:05:29 ]
pi_146122455
quote:
Je refereert hier aan het antropische principe, wat op zichzelf een goed verweer is tegen het fine-tuning argument. Ik ben het echter wel met Lawrence Krauss eens: het is 'ugly'. Bovendien is er een veel sterker argument tegen het fine-tuning argument:

We weten eenvoudig niet waarom natuurconstanten de waardes hebben die ze hebben. Mensen die het fine-tuning argument opwerpen beargumenteren zonder uitzondering het volgende: 'als de waardes ook maar een heeeeel klein beetje afwijken is er geen leven meer mogelijk'.

Deze suggestie van 'afwijkingen' creëert een soort schijnstatistiek. 'De kans dat ze die exacte waarde hebben is heel klein'. Oh ja? We weten helemaal niet wat mogelijke waardes zijn en waarom. Wellicht zijn de waardes die natuurconstanten hebben de enige mogelijke waardes, en is derhalve een universum waarin leven kan ontstaan niet heel onwaarschijnlijk maar onvermijdbaar.
pi_146122773
quote:
0s.gif Op donderdag 30 oktober 2014 18:45 schreef Molurus het volgende:

[..]

Er zijn in hoofdlijnen twee manieren waarop je het begrip 'natuurwet' zou kunnen uitleggen:

1) een absolute onschendbare wet ten aanzien van hoe de wereld zich gedraagt. Er *kunnen* geen schendingen van die wet bestaan. Het probleem met deze uitleg is echter: zo'n wet kunnen we nooit kennen. Derhalve is deze uitleg nogal onzinnig.

2) de uitleg die ik al gaf: een menselijke generalisatie van hoe de wereld werkt of lijkt te werken. In deze uitleg kan een natuurwet altijd verkeerd (of 'onvolledig', zoals Haushofer zegt) zijn.

De tweede uitleg is gangbaar in de wetenschap. De eerste uitleg lijkt meer gangbaar in theologische en filosofische discussies.
Ik zie het eerder als een combinatie van de twee.

De Newtoniaanse fysica is door Einstein ook niet weerlegd of "verkeerd" (jouw benaming) verklaard, maar simpelweg in een perspectief geplaatst omdat we op veel kleinere (en veel grotere) schaal konden kijken. Het zijn nog steeds natuurwetten, totdat iemand opeens een appel omhoog kan laten vallen, in een niet-zwaartekracht-veranderde omgeving.

Een natuurwet is dan de meest basale uitleg van bepaalde fysische kenmerken, tot op de schaal waarop je kan kijken. Als de schaal verandert, kan het zijn dat er andere, nieuwe wetten gaan gelden. En zelfs die wetten hangen dan wel af dan wel samen met die "oudere" wetten.

pi_146122895
quote:
0s.gif Op donderdag 30 oktober 2014 18:55 schreef Molurus het volgende:
Mensen die beweren 100% zeker te weten dat er (geen) goden bestaan,
Haakjes zijn van mij.
Op fora komen die wel voor, maar in het echte leven zijn ze zeldzaam (of dringen we niet zo ver tot ze door?).

quote:
en dat wetenschap tot absolute waarheden leidt moet ik nog tegenkomen.
Oh die hoor je wel, maar dat zijn intrinsiek (dan) geen wetenschappers.

donderdag 30 oktober 2014 @ 19:15:18 #136
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_146123134
Toch blijft het onmogelijk om deze vraag te stellen in een universum waar geen intelligent leven kan ontstaan. Aan de ene kant is dat anthropisch principe lelijk, aan de andere kant helpt het wel om aan te tonen dat ons universum niet anders dan 'finely tuned' kan zijn.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_146125259
quote:
0s.gif Op donderdag 30 oktober 2014 17:56 schreef laforest het volgende:

[..]

De natuurwetten zijn net zo bedacht als God. Natuurwetten zijn geen wetten der natuur, maar regels van mensen die mensen gebruiken als 'framework' voor wetenschap.
Dat is inderdaad hoe men er binnen de wetenschap in het algemeen over denkt, maar dat is dus fout. Je hebt wel de theorie van alles nodig als framework om dingen uitputtend te kunnen kopieren naar een wiskundig model ervan, en die theorie van alles is wiskunde geordend op basis van 0. Echte keiharde feiten dus, uitputtende 1 op 1 kopietjes van wat bestaat, de vervolmaking van de wetenschap, behalve dan de wetenschap over alles wat mogelijk is.
pi_146125329
quote:
0s.gif Op donderdag 30 oktober 2014 19:15 schreef Perrin het volgende:
aan de andere kant helpt het wel om aan te tonen dat ons universum niet anders dan 'finely tuned' kan zijn.
Hoe bedoel je dit?

pi_146125566
quote:
1s.gif Op donderdag 30 oktober 2014 19:54 schreef Syamsu het volgende:

[..]

Dat is inderdaad hoe men er binnen de wetenschap in het algemeen over denkt, maar dat is dus fout. Je hebt wel de theorie van alles nodig als framework om dingen uitputtend te kunnen kopieren naar een wiskundig model ervan, en die theorie van alles is wiskunde geordend op basis van 0. Echte keiharde feiten dus, uitputtende 1 op 1 kopietjes van wat bestaat, de vervolmaking van de wetenschap, behalve dan de wetenschap over alles wat mogelijk is.
...wat?
pi_146126444
quote:
0s.gif Op donderdag 30 oktober 2014 20:01 schreef Inaithnir het volgende:

[..]

...wat?
Jij niet begrijpeu, maar iedereen wel gemakkelijk practisch empirisch aan de slag kunneu met feit als zijnde model.
  donderdag 30 oktober 2014 @ 20:29:08 #141
38496 Perrin
pi_146126860
quote:
19s.gif Op donderdag 30 oktober 2014 19:55 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Hoe bedoel je dit?
In die zin dat, hoe waarschijnlijk of onwaarschijnlijk het samenspel van factoren ook is rondom het ontstaan van het universum waarin wij ons bevinden, het naakte feit dat we ons de vraag kunnen stellen al betekent dat we ons in een universum bevinden dat een voor ons bestaan gunstige ontstaansfactoren heeft, of die nu zeer waarschijnlijk zijn of zeer onwaarschijnlijk.
pi_146127077
quote:
1s.gif Op donderdag 30 oktober 2014 20:29 schreef Perrin het volgende:

[..]

In die zin dat, hoe waarschijnlijk of onwaarschijnlijk het samenspel van factoren ook is rondom het ontstaan van het universum waarin wij ons bevinden, het naakte feit dat we ons de vraag kunnen stellen al betekent dat we ons in een universum bevinden dat een voor ons bestaan gunstige ontstaansfactoren heeft, of die nu zeer waarschijnlijk zijn of zeer onwaarschijnlijk
Dat is een valkuil, ik weet er geen mooie filosofische benaming voor, Molurus weet dat vast wel, maar dat is "terugredeneren"; het "achteraf een wonder noemen".

Het heeft bovendien niet zoveel met waarschijnlijkheden te maken, want dat wij bewustzijn en spraak hebben ontwikkeld is een proces geweest en bovendien nog maar extreem kort in de geologische geschiedenis.

Het zou kunnen dat planeten met gelijksoortige eigenschappen nooit intelligent, zelfbewust leven ontwikkelen. Hetzij door andere omstandigheden hetzij simpelweg door teveel ruimtepuin dat inslaat.

Zouden wij zo ontwikkeld geworden zijn als we niet zo'n "achterlijk" grote Maan (die de meeste inslagen opvangt) gehad hadden, bijvoorbeeld?

donderdag 30 oktober 2014 @ 20:45:00 #143
38496 Perrin
pi_146127594
Die 'finely tuned' zaken gaan vaak om wat meer fundamentele natuurconstantes als de sterkte van de verschillende krachten, massa en lading van kerndeeltjes etc.

Het is wel degelijk een valide argument en geen drogreden.

Al zou maar 1 op de miljard universa geschikte condities hebben voor leven, en je maakt er een miljard, dan zou in 999.999.999 daarvan er nooit iemand zijn om zich te verwonderen waarom het universum exact zo is als het is.
pi_146128318
quote:
1s.gif Op donderdag 30 oktober 2014 20:45 schreef Perrin het volgende:
Die 'finely tuned' zaken gaan vaak om wat meer fundamentele natuurconstantes als de sterkte van de verschillende krachten, massa en lading van kerndeeltjes etc.

Het is wel degelijk een valide argument en geen drogreden.

Al zou maar 1 op de miljard universa geschikte condities hebben voor leven, en je maakt er een miljard, dan zou in 999.999.999 daarvan er nooit iemand zijn om zich te verwonderen waarom het universum exact zo is als het is.
Ik noemde het ook geen drogreden, het is een uitvloeisel van het begrip tijd. En van ons bewustzijn.

2 miljoen jaar geleden had je je dat, likkend aan je stokje met mieren, toch niet af kunnen vragen. En dat terwijl 2 miljoen jaar op de schaal van het heelal helemaal niet zo lang is.

vrijdag 31 oktober 2014 @ 07:12:55 #145
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_146140333
quote:

[..]

Tja, ik vind dit meteen al een vrij zwak argument. De wetenschap gaat niet uit van absolute waarheden, sterker nog de wetenschap houd volledig rekening dat alle kennis op elk moment kan worden aangepast. Dat werkt ook door op wetenschappers, die houden rekening daarmee.

(Dan zwijg ik maar even over de groep gelovige wetenschappers.

Dat is iets waar het al verschilt van religieus geloof. Je doet nu een aanname die werkelijk nergens op gestoeld is, maar wat wel cruciaal is voor je standpunt. Niet bepaald heel overtuigend.

quote:
0s.gif Op donderdag 30 oktober 2014 16:48 schreef laforest het volgende:2. Beide gaan van een aanname uit, de een van God, de andere van natuurwetten. Eigenlijk zijn religie en wetenschap concurrenten van elkaar, ze bestuderen hetzelfde, maar geef een andere uitleg voor hetzelfde fenomeen.
God en natuurwetten hetzelfde fenomeen? Werkelijk? Bij de gemiddelde uitleg van goddelijke entiteiten is het toch wel duidelijk dat het om twee totaal verschillende fenomenen gaat. Met name omdat goddelijke entiteiten vaker dan niet een bewustzijn krijgen toegeschreven.

quote:
0s.gif Op donderdag 30 oktober 2014 16:48 schreef laforest het volgende:3. Het geloof dat iemand aan het einde van zijn leven naar de hemel gaat is net zo sterk als het geloof dat er niets is, wederom, twee verschillende manieren vanuit uitleg over hetzelfde fenomeen, in dit geval de dood.
etc.
Ook een zeer zwak standpunt. Ten eerste gaat de wetenschap niet uit van "niets", maar geeft gewoon aan dat men er geen antwoord op kan geven. Dat is geen subtiel verschil, maar een gigantisch verschil. Ten tweede is een gedeelte van de wetenschappers ook gelovig...die zullen niet direct uitgaan van niks. Ten derde, "niks" is niet hetzelfde als iets.

Ik vind je argumentatie voor je standpunt op z'n zacht gezegd buitengewoon zwak en het zit vol met foutieve aannames.
pi_146142180
quote:
10s.gif Op donderdag 30 oktober 2014 17:59 schreef laforest het volgende:

[..]

Ja, dat is een mooie. :X
Ja, want dat maakt ideeen als "theorieen van alles" al een stuk minder aannemelijk :) Vrijwel elke theorie die je opschrijft zal onvolledig zijn.
pi_146142945
quote:
1s.gif Op vrijdag 31 oktober 2014 09:27 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Ja, want dat maakt ideeen als "theorieen van alles" al een stuk minder aannemelijk :) Vrijwel elke theorie die je opschrijft zal onvolledig zijn.
Is dat niet het doel van string/M-theorie? Theorie van alles?

Ik vind het zwak om te zeggen: theorie van onvolledig. Ook in de natuurkunde moet men af en toe zeggen, we hadden het verkeerd, we zatten er naast. Ik vind dat het anders op een gelijke rang met religeuzen die ook zeggen dat het onvolledig is, maar desondanks nooit toegeven dat ze het wel eens fout of verkeerd hebben.
pi_146143005
quote:
0s.gif Op donderdag 30 oktober 2014 18:55 schreef Molurus het volgende:

[..]

Dit verwijt jegens liefhebbers van wetenschap hoor ik vrij vaak, ik zie het in de praktijk echter zelden tot nooit dus ik vraag me af hoe terecht deze kritiek nu eigenlijk is.

In de praktijk is dat toch meestal: ik zie geen argumenten of bewijzen voor het bestaan van goden, wetenschap is *de* manier om kennis te verwerven.

Mensen die beweren 100% zeker te weten dat er geen goden bestaan, en dat wetenschap tot absolute waarheden leidt moet ik nog tegenkomen.
Ik kom ze wel tegen, maar het zwakke argument is dan om te claimen dat het geen wetenschappers zijn. :')
pi_146143050
quote:
6s.gif Op vrijdag 31 oktober 2014 10:01 schreef laforest het volgende:

[..]

Ik kom ze wel tegen, maar het zwakke argument is dan om te claimen dat het geen wetenschappers zijn. :')
Dat zijn het dan meestal ook niet. ;) De enige vorm waarin ik dat nog met enige regelmaat zie zijn trollen op Fok, en dat zijn vrijwel zeker geen wetenschappers.

Maar als je voorbeelden weet van wetenschappers die daar zo tegenaan kijken hou ik me aanbevolen! Waar kom jij die eigenlijk tegen?
pi_146143068
quote:
10s.gif Op donderdag 30 oktober 2014 18:03 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Sja, als je het tot een stroman karikaturiseert en die vervolgens gaat aanvallen, dan kom je wel op een "schaapredenering" uit...

Daarbij: "God bestaat niet" is een uitspraak die alleen sterke atheisten doen. De meeste mensen zijn ofwel gelovig, ofwel agnost ofwel zwak atheist. Zelfs onder wetenschappers is nog steeds de meerderheid (in aantal, niet in de meest baanbrekende fundamentele onderzoeken) gelovig.
Ik stel: de God van de Christendom bestaat niet. Waarom? Omdat het concept van deze God niet coherent is, iets kan niet omnipotent, omnibenevolent, en omniscient tegelijk zijn.

Echter, een algemene opmerking dat er niets van een soort van God (zelfs als naam voor energie) kan ik niet, en kan denk ik niemand, geven.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')