quote:
Op dinsdag 4 november 2014 15:21 schreef Molurus het volgende:Ten aanzien van de vergelijking tussen het type denkfouten dat er in beide gevallen wordt gemaakt vind ik het nog wel interessant.
Ik zie daar veel overeenkomsten, de agressieve houding, de wetenschap enerzijds en randzaken (abiogenese, geld uitgeven resp) anderzijds niet uit elkaar kunnen houden, de veronderstelling/suggestie van een samenzwering, etc, etc.
Maar voor een inhoudelijke behandeling van het vraagstuk kun je wellicht beter hier verder.
Precies wat ik zeg; de link naar wat je stelde in het Kris en Lisanne topic. Je veralgemeniseert, je alleen focussen op de overeenkomsten (of jouw visie daarop) en de verschillen achterwege laten. Dat is geen eerlijke vergelijking en/want tussen alles kun je overeenkomsten zien en alleen op die selectieve vergelijking conclusies trekken.
Je woordgebruik duidt daar ook heel erg op. De ridiculisering, het vergelijken van mensen die de klimaathysterie niet volgen met creationisten (dus niet een inhoudelijk vergelijk, nee, op de persoon), etc.
Ik heb je de verschillen proberen uit te leggen, daar stap je nu zomaar overheen, maar juist die verschillen zijn van belang.
quote:
Alle metingen zijn indirect, ook die fossielen. Dit is gewoon meten met twee maten wat je hier doet.
En wederom een beschuldiging. Je snapt dat ik weinig zin heb om daarop in te blijven gaan? Bovendien begrijp je niet wat ik met indirect bedoel. Dat geeft niet, maar vraag dan. Dat doe je niet; je trekt conclusies op basis van je eigen interpretatie. In discussies ook wel stroman genoemd.
Fossielen zijn tastbaar. Fossielen hebben miljoenen jaren van veranderende processen doorgemaakt dus in dat opzicht zou je het “indirect” kunnen noemen. Maar dat is een andere indirectheid dan CO2- en temperatuurmetingen. Die vinden namelijk plaats op fossielen; dus als je al stelt dat fossielen zelf indirect zouden zijn, zijn de metingen daarop om temperatuur en CO2 aan te tonen dubbel zo indirect.
quote:
En grappig genoeg wordt exact ditzelfde verwijt gemaakt door creationisten wanneer ze kritiek hebben op evolutie.
“exact ditzelfde”, ga je weer. Je ridiculiseert mij door me met creationisten te vergelijken. Bovendien is het niet waar. Wat creationisten betogen is dat de fossiele record incompleet is en er “nooit” tussenvormen zijn gevonden.
Die beschuldiging van creationisten aan het adres van serieuze geologen/paleontologen is om meerdere argumenten onzin:
• De fossiele record is PER DEFINITIE incompleet; er mist enorm veel informatie uit het verleden door erosieprocessen en het simpelweg niet preserveren van fossielen, daar zijn namelijk speciale omstandigheden voor nodig
• Wat de creationist “zoekt” is een soort tussenvorm die herkenbaar “tussenvorm” is; een soort halve aap, half mens, om het even simpel te stellen. Dat duidt op een onbegrip van de snelheid van evolutie; soorten evolueren veel langzamer dan dat je dat soort fossielen vindt. Daarbij is het nog statistisch vrijwel onmogelijk om precies dat “hybride” fossiel te vinden; 99,999999% van alle fossielen zijn er niet (meer), uit het kleine deel dat overblijft ook nog eens verwachten precies die “evolutionary hybrid” vinden wordt helemaal een statistische onmogelijkheid
• In feite zijn alle fossielen tussenvormen en is het de paleontologie die die fossiele vormen “aan elkaar praat”/in een taxonomisch schema zet. Jij noemde dat “volledig arbitrair”. Dat is het natuurlijk niet, want dat zou betekenen dat het eigenlijk op niets gebaseerd is; “volledig willekeurig” (arbitrair heeft gewoon een goed Nederlands synoniem) reduceert de paleontologie tot een soort van fantasiewetenschap. Je hebt later verklaard dat je dat zo niet ziet, maar je woordkeuze neigt er wel naar.
• Voorbeelden van tussenvormen zijn de eerste walvissen; die waren nog “hertachtig” en hadden toch al vinnen, ook de Archeopteryx wordt gezien als een soort die nog veel kenmerken bevatten van dinosauriers maar toch ook al van de vogels. Zo zijn er nog veel meer tussenvormen gevonden, zeker in de evolutie van de mens.
De claim van creationisten houdt op al deze vlakken geen stand.
quote:
Vanzelfsprekend is het in beide gevallen een drogreden. Er bestaat niet zoiets als een directe meting.
Het woord “drogreden” is niet van toepassing op natuurwetenschap. Het is een filosofische, retorische, politieke benaming, geen wetenschappelijke.
quote:
Waarom is het bijvoorbeeld dat jij schattingen van de leeftijd van de aarde wel serieus neemt, maar schattingen van het CO2 gehalte in de atmosfeer een miljoen jaar geleden niet? Beide metingen zijn indirect. In beide gevallen waren we er zelf niet bij.
En wederom het soort ad hominems waar ik zo aan gewend ben van je. “Serieus nemen”. Dat is helemaal het punt niet. Ook wederom een gelijkstelling van de indirectheid van de metingen, wat niet zo is.
Ik weet enorm goed dat we er zelf niet bij waren, dat maakt mijn vak ook zo boeiend. We proberen ons werelden voor te stellen die niemand kent, op tijdsschalen die weinigen zich voor kunnen stellen en met onzekerheden die “de gewone mens” simpelweg niet aankan. Zelfs de ingenieurs die ons werk gebruiken kunnen daar niet tegen en die zijn nog opgeleid in aangrenzende disciplines.
Mensen die niet in die onzekerheden zitten, kunnen daar niet mee rekenen, dat is logisch. Voor de meeste mensen is zekerheid de logica, in astronomie en vooral geologie is juist de onzekerheid de standaard.
Waar het om gaat is om meetwaardes en foutenmarges. CO2 wordt indirect gemeten aan de hand van ijskernen (alleen jonge leeftijden, maximaal Pleistoceen) en andere indirecte methodes (bijvoorbeeld jaarringen, koolstofisotopenverhoudingen, soorten kerogeen, etc.).
Deze metingen worden naarmate je verder teruggaat in de tijd steeds en veel meer onzeker; de foutenmarge groeit.
Dit vergelijken met de huidige data geeft problemen. Het is de technologische biasing die hier om de hoek komt kijken. Waar nu “dramatische” veranderingen in het CO2-gehalte van 16 ppm meetbaar en enorm lijken, vallen dat soort getallen in indirecte metingen gedaan op fossiele voorkomens (inclusief fossiel ijs) ver binnen de foutmarges. Daarom al is die focus verkeerd en onzinnig.
Dan terug naar metingen (en hun foutenmarges), jij noemt het –in mijn ogen wederom denigrerend- “schattingen”. Leeftijden van gesteentes, fossielen, etc. worden gedaan aan de hand van halfwaardetijden van bepaalde radioactieve isotopen. Die isotopen hebben allemaal andere halfwaardetijden wat betekent dat je de juiste isotoop moet meten voor de juiste tijdsspanne.
Een gesteente uit de Jura meten met koolstof-14 is net zo onzinnig als een neolithische boot meten met Pb-U-isotopen met halfwaardetijden van vele miljoenen jaren.
Het is zoiets als de dikte van een haar meten met een normale lineaal of de omtrek van de Aarde met een microscopische lengtemaat.
De indirecte metingen van CO2 in het verleden zijn metingen met enorme foutenmarges. Die worden groter naarmate je verder teruggaat, dus van pre-Pleistocene (vóór de ijstijden) metingen zijn de onzekerheidsmarges zo groot dat ze het huidige niveau van CO2 (~400 ppm) benaderen. Dat is dan nog als er geen processen hebben plaatsgevonden die de gesteentes hebben beinvloed, en nu net dat is het kernmerk van ons geologisch zeer actieve (en daarmee constant veranderende) Systeem Aarde –waar de atmosfeer toe behoort-.
quote:
Als jouw argument hout snijdt dan geldt dat net zo goed voor een jonge-aarde creationist die zegt dat wij helemaal niet kunnen weten hoe oud de aarde is.
Nee dus. En ik zou het op prijs stellen als je dit soort simplificaties, beschuldigingen en denigrerende opmerkingen over mijn wetenschappelijke kennis achterwege zou laten. De argumenten waarom je vergelijkingen niet kloppen heb ik hier uitvoerig beschreven.
quote:
En dan ben ik wel benieuwd: wat zeg jij dan tegen zo'n jonge-aarde creationist? Is daar nog een antwoord mogelijk dat niet hypocriet is?
En wederom, “hypocriet”. Normaal inhoudelijk discussieren op basis van inhoud gaat je moeilijk af zie ik.
Wat zeg ik tegen jonge-aarde creationisten? Heb er vroeger nog wel es mee gediscussieerd op enkele andere fora dan FOK! (zelfs op een forum waar “jeetje” zeggen verboten was omdat het een afkorting was voor Jezus met wie je niet mocht spotten

).
Ik leg ze halfwaardetijden in het kort uit. Als ze dat niet geloven, dan vraag ik ze hun vingers in het stopcontact te steken. Tenslotte is kernenergie ook gebaseerd op het principe van verval, en als ze dat niet geloven, hoeven ze ook niet te geloven in electriciteit. Hell, ze kunnen niet eens medische behandelingen ondergaan, want ook dat is in grote mate gebaseerd op halfwaardetijden.